• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
coldasice schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 19:28:
[...]

De staatssecretaris heeft zojuist besloten dat dit inderdaad onbehoorlijk bestuur is, en alle autos die in 2025 youngtimer waren, blijven dat ook in 2026 volledig... straks krijgen we te horen of er nog wat aan de YT regeling gaat gebeuren voor 2027.... ik alvast grote blij
Heb je een bron?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
https://nos.nl/artikel/25...ens-duurder-zouden-worden

We stellen de leeftijdsgrens voor youngtimers een jaartje uit (16 jaar oud) en voor wie dan net tussen wal&schip valt verzinnen we nog een overgangsregeling. 8)7

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 10:53
Als het dan toch zo makkelijk is om fiscale regelingen af te schaffen, stop dan per 1/1/2027 ook met hypotheekaftrek. Dat levert nog veel meer op. #betrouwbare-overheid.
Maar goed, dat is een ander topic.

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online
Ernemmer schreef op maandag 15 december 2025 @ 13:26:
Ze kunnen die 10 miljoen naheffing wel opleggen, maar zolang er geen rechtzaak is geweest is er nog niks betaald. Ik ga er nu dan wel vanuit dat een aannemer voor dit bedrag wel een rechtzaak zal beginnen.
En als deze rechtzaak er is, zal dat weer op de voet gevolgd worden en mooie jurispudentie geven.
Ik durf niet met 100% zekerheid te zeggen dat ik momenteel als ZZP'er loop bij deze aannemer maar de kans is zeer groot. Met alle zzp'ers zijn gesprekken gevoerd en er moeten er echt heel veel uit. Op alle lagen: van grondwerkers tot in het management. Ze werken met een stoplicht systeem: groen mag blijven, oranje staat ter discussie en rood moet per direct weg.

Ik sta op oranje maar alleen omdat er een tussenpartij tussen zit. Collega zzp'er met dezelfde opdracht/rol moet wel weg omdat diegene direct zit en zonder tussenpartij. Dit is het enige moment dat ik blij ben dat er bij mij een tussenpartij tussen zit 8)7

Even aanhakend op het dikgedrukte: het is dan wel een aannemer maar dan hoef je niet meteen aan te nemen dat er een rechtszaak komt

[ Voor 10% gewijzigd door ColeJ op 17-12-2025 09:04 ]

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
ColeJ schreef op woensdag 17 december 2025 @ 08:59:
[...]

Ik durf niet met 100% zekerheid te zeggen dat ik momenteel als ZZP'er loop bij deze aannemer maar de kans is zeer groot. Met alle zzp'ers zijn gesprekken gevoerd en er moeten er echt heel veel uit. Op alle lagen: van grondwerkers tot in het management. Ze werken met een stoplicht systeem: groen mag blijven, oranje staat ter discussie en rood moet per direct weg.

Ik sta op oranje maar alleen omdat er een tussenpartij tussen zit. Collega zzp'er met dezelfde opdracht/rol moet wel weg omdat diegene direct zit en zonder tussenpartij. Dit is het enige moment dat ik blij ben dat er bij mij een tussenpartij tussen zit 8)7

Even aanhakend op het dikgedrukte: het is dan wel een aannemer maar dan hoef je niet meteen aan te nemen dat er een rechtszaak komt
Ik werk zelf ook in de bouw en 10 miljoen laat geen enkele aannemer (of elk ander bedrijf) zomaar gaan, dat gaat 99,9% een rechtzaak worden.

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 09:22
Ernemmer schreef op woensdag 17 december 2025 @ 09:07:
[...]

Ik werk zelf ook in de bouw en 10 miljoen laat geen enkele aannemer (of elk ander bedrijf) zomaar gaan, dat gaat 99,9% een rechtzaak worden.
maar je moet wel kans hebben. Procederen is duur....

• Faust1946
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 13:10
jerh schreef op woensdag 17 december 2025 @ 09:22:
[...]

maar je moet wel kans hebben. Procederen is duur....
Dit soort partijen hebben doorgaans een sterke juridische afdeling; het zal niet de eerste keer zijn dat ze door overheidshandelen in juridisch getouwtrek terechtkomen. Eens dat ze geen poging wagen als het bij voorbaat kansloos is, maar gezien hoe breed de wet DBA uit te leggen is en hoe projectmatig er in de bouw wordt gewerkt, vermoed ik dat grote aannemers die gok wel durven nemen.

Tot er een definitieve uitspraak ligt, kun je er ook voor kiezen om het oordeel op te schorten en grotendeels doorgaan op de huidige manier van werken, al dan niet met wat mitigerende maatregelen om een vergroting van het boetebedrag te voorkomen als je ongelijk krijgt. De potentiële schade is immers aanzienlijk als op meerdere lagen personeel wegvalt, met vertragingen van projecten en contractuele gevolgen als logisch gevolg.

• Faust1946
[...]

Is dat dan omdat zij op die manier proberen het risico op een boete bij de tussenpartij neer te leggen, die dat risico vervolgens waarschijnlijk weer bij jou probeert onder te brengen? 8)7

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:15
https://www.zipconomy.nl/...erken-hard-aan-oplossing/ kreeg dit vanmorgen doorgestuurd, niet best.

Tweakers die hierbij zitten? Hopelijk niet als ik deze ellende lees....

[ Voor 11% gewijzigd door Wackmack op 17-12-2025 10:20 ]

• jesselhh
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 11:55
Wackmack schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:19:
https://www.zipconomy.nl/...erken-hard-aan-oplossing/ kreeg dit vanmorgen doorgestuurd, niet best.

Wel bijzonder als je business is geld doorschuiven nadat je het binnen hebt en je het alsnog voor elkaar krijgt om cashflow problemen te hebben...

• Faust1946

Pfff. wat een amateuristische shitshow zeg... Ziet er niet zo goed uit voor de toekomst van dit bedrijf. Al die vage benamingen om toch aan centjes te komen doet mij vermoeden dat het geld niet gaat komen.

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:15
jesselhh schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:26:
[...]

Wel bijzonder als je business is geld doorschuiven nadat je het binnen hebt en je het alsnog voor elkaar krijgt om cashflow problemen te hebben...
Echt heel bijzonder, je ontvangt het geld van de overheid, roomt wat geld af en geeft het door aan de freelancer, hoe moeilijk kan dit zijn :X :? 8)7

• Faust1946
Wackmack schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:33:
[...]

Echt heel bijzonder, je ontvangt het geld van de overheid, roomt wat geld af en geeft het door aan de freelancer, hoe moeilijk kan dit zijn :X :? 8)7
Als ik tussen de regels lees, heeft meneer een groot deel van het geld elders gestald om er nog een beetje rendement over te halen. Anders duurt het geen weken om 'eigen liquiditeit' vrij te maken voor een kapitaalinjectie 8)7 Het is te hopen voor de gedupeerden dat deze man het niet in crypto heeft zitten, want dat zit in een klein dipje :P

• RonaldHeirbaut

Luister een keer naar https://npo.nl/luister/podcasts/1304-goliath/132882
De man in kwestie heeft een schuld openstaan bij een failliete tussenpartij, maar uiteindelijk moet de eindklant alsnog de factuur betalen.

• RonaldHeirbaut
Wackmack schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:33:
[...]

Overheid betaalt in de praktijk niet altijd heel erg op tijd hoor.

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:56
RonaldHeirbaut schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:40:
[...]

Luister een keer naar https://npo.nl/luister/podcasts/1304-goliath/132882
De man in kwestie heeft een schuld openstaan bij een failliete tussenpartij, maar uiteindelijk moet de eindklant alsnog de factuur betalen.
Het is dit soort uitschot, zowel tussenpartijen als inleners, waarom wet TTA en meer nodig is. Die inleners komen er eigenlijk nog te makkelijk vanaf, met een “ich hätte das nicht gewüsst!”… “wij hebben gewoon de tussenpartij betaald”. Gelukkig zijn er wetten die ze verantwoordelijk houden.

Goede nabeschouwing in die podcast.

Liege, liege, liegebeest!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online
Faust1946 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 09:45:
[...]

Dit soort partijen hebben doorgaans een sterke juridische afdeling; het zal niet de eerste keer zijn dat ze door overheidshandelen in juridisch getouwtrek terechtkomen. Eens dat ze geen poging wagen als het bij voorbaat kansloos is, maar gezien hoe breed de wet DBA uit te leggen is en hoe projectmatig er in de bouw wordt gewerkt, vermoed ik dat grote aannemers die gok wel durven nemen.

Tot er een definitieve uitspraak ligt, kun je er ook voor kiezen om het oordeel op te schorten en grotendeels doorgaan op de huidige manier van werken, al dan niet met wat mitigerende maatregelen om een vergroting van het boetebedrag te voorkomen als je ongelijk krijgt. De potentiële schade is immers aanzienlijk als op meerdere lagen personeel wegvalt, met vertragingen van projecten en contractuele gevolgen als logisch gevolg.
Of er een rechtszaak komt, geen idee. Wat ik wel weet is dat heel veel zzp'ers geen opdracht meer hebben. Aan die eventuele rechtszaak hebben die zzp'ers toch niets.

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
ColeJ schreef op woensdag 17 december 2025 @ 11:57:
[...]

Of er een rechtszaak komt, geen idee. Wat ik wel weet is dat heel veel zzp'ers geen opdracht meer hebben. Aan die eventuele rechtszaak hebben die zzp'ers toch niets.
Lijkt me sterk dat dat bedrijf gewoon die 10 miljoen betaalt en vrolijk doorgaat

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13:04
[...]

Bijzonder dat van die tussenpartij. Onder wetDBA was het niet direct factureren aan de eindklant (dus tussenpartij) juist een indicatie loondienst...... Dit is ook jaren geroeptoetert en heeft in de webmodule gezeten. Als dit een probleem op levert heb je best wat munitie in handen tijdens een rechtszaak
Pagina: 1 ... 656 657 Laatste