• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:47
Daimonie schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 00:17:
[...]

Vergeet je de 325 uur aan sales activiteiten en boekhouding niet? Die tellen ook zwaar mee ...

(Er is mij verteld dat het gaat om uren in je onderneming, niet uren die je kunt factureren.)
De sales actviteiten zijn er gewoon in meegenomen. Boekhoudtijd niet, want ik gebruik MoneyMonk. Het enige wat ik hoef te doen is elke tekst die ik schrijf op een factuur te zetten. Ik denk niet dat de BD dat gelooft als ik daar uren voor ga schrijven.

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13:45
Dennisweb schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 02:16:
[...]

De sales actviteiten zijn er gewoon in meegenomen. Boekhoudtijd niet, want ik gebruik MoneyMonk. Het enige wat ik hoef te doen is elke tekst die ik schrijf op een factuur te zetten. Ik denk niet dat de BD dat gelooft als ik daar uren voor ga schrijven.
Vakliteratuur lezen, bijhouden vakgebied, zelfstudie, auto aftanken, computer schoonmaken, werkplekbeheer, windows updaten/opnieuw installeren, backups maken, restore testen..., alles wat je niet voor je hobby doet en niet in je huishouden hoort.

Het is amper te controleren en het enige wat jij moet doen is een vinkje zetten bij 1225 uur. En dingen noteren in je agenda.

Maar ik gun je gewoon 1225 facturabele uren natuurlijk.

• Zinloos1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:43
Uren zijn toch niet echt interessant om naar te kijken als je je uiteindelijke omzet er niet bij zet? Ik zou niet geïnteresseerd zijn om 2000+ uur te werken per jaar als het niet minimaal een ruime 2.5 ton oplevert.

• Montifaud
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:51
Zinloos1 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 08:25:
Uren zijn toch niet echt interessant om naar te kijken als je je uiteindelijke omzet er niet bij zet? Ik zou niet geïnteresseerd zijn om 2000+ uur te werken per jaar als het niet minimaal een ruime 2.5 ton oplevert.
Ik vind het ook een beetje een hoog "kijk mij eens hoeveel uren en omzet ik heb gedraaid!"-gehalte hebben. Niet echt relevant voor dit topic.

• Faust1946
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 13-01 00:40
Eens, ik zou ook niet voor minder mijn nest uit komen ;)!

• Neal
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-01 11:48
RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 07:45:
[...]

Vakliteratuur lezen, bijhouden vakgebied, zelfstudie, auto aftanken, computer schoonmaken, werkplekbeheer, windows updaten/opnieuw installeren, backups maken, restore testen..., alles wat je niet voor je hobby doet en niet in je huishouden hoort.

Het is amper te controleren en het enige wat jij moet doen is een vinkje zetten bij 1225 uur. En dingen noteren in je agenda.

Maar ik gun je gewoon 1225 facturabele uren natuurlijk.
In aanvulling op Ronald; de KVK heeft ook gewoon beschreven wat je wel en niet mag meerekenen, maar ook hoe je dit aantoonbaar moet kunnen maken als je een controle zou krijgen: https://www.kvk.nl/starte...es-over-het-urencriterium

• Faust1946
Montifaud schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 09:07:
[...]

Ik vind het ook een beetje een hoog "kijk mij eens hoeveel uren en omzet ik heb gedraaid!"-gehalte hebben. Niet echt relevant voor dit topic.
Tsja, ik vind het zelf ook niet enorm boeiend, net als sommige andere posts over bijvoorbeeld youngtimers. Je kunt het dan natuurlijk gewoon overslaan 😉. Voor sommigen is het echter wél een interessante benchmark om te zien hoe hun uren en omzet zich verhouden tot andere eenpitters in de IT. Als je het als opschepperij ervaart, zegt dat misschien meer over jouw interpretatie dan over de mensen die het delen.

[ Voor 3% gewijzigd door Faust1946 op 12-12-2025 09:39 ]

• Zinloos1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:43
Faust1946 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 09:38:
[...]

Tsja, ik vind het zelf ook niet enorm boeiend, net als sommige andere posts over bijvoorbeeld youngtimers. Je kunt het dan natuurlijk gewoon overslaan 😉. Voor sommigen is het echter wél een interessante benchmark om te zien hoe hun uren en omzet zich verhouden tot andere eenpitters in de IT. Als je het als opschepperij ervaart, zegt dat misschien meer over jouw interpretatie dan over de mensen die het delen.
Ik ben neutraal of het wel of geen toegevoegde waarde heeft in dit topic, maar ik denk dat enkel je uren opgeven al helemaal niets toevoegt aangezien je ook voor drie kwartjes en een knikker zestig uur per week kan werken. De combinatie van uren met omzet is wel interessant aangezien je dan inderdaad nog kan kijken of je uurtarief een beetje meekomt met de rest en of er voor een bepaald uurtarief ook echt volledige projecten te draaien zijn. Maar ook daar zijn natuurlijk weer andere topics voor beschikbaar.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:33
Die lijstjes met uren roepen bij mij vooral meewarigheid op. Er is meer in het leven dan werken, hoe leuk werken ook kan zijn. De belofte aan mezelf was toen ik in 2008 ging freelancen: niet minder vrij nemen. Dat is goed gelukt. Ik werk elk jaar minder, maar de omzet stijgt nog steeds.

2021: 1655
2022: 1653
2023: 1577
2024: 1498
2025: 1482

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• MacDennis76
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07:09
Zou die Zelfstandigenwet in 2026 nog komen? Ik vraag het mij af...

https://open.overheid.nl/...f0-a0aa-6bce31cb1b09/file
Het wetsvoorstel Vbar is onderdeel van het Nederlandse HVP. Het kabinet is voornemens om voor het einde van dit jaar een wijzigingsverzoek in te dienen bij de Europese Commissie. Daarin wordt voorgesteld om de wet Vbar te verplaatsen naar het vijfde betaalverzoek, waarvoor indiening gepland staat in 2026. De minister van Financiën heeft u hierover op 4 november jl. geïnformeerd.

Zoals bekend is de Herstel- en Veerkrachtfaciliteit (HVF) eindig: per eind augustus 2026 moeten alle mijlpalen zijn behaald. Dit betekent dat de Wet Vbar op zijn
laatst op 31 augustus 2026 gepubliceerd moet zijn in het Staatsblad om een korting (oplopend tot € 600 miljoen) te vermijden. Spoedige parlementaire behandeling is daarom van groot belang.

• RonaldHeirbaut
Zinloos1 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 10:09:
[...]Ik ben neutraal of het wel of geen toegevoegde waarde heeft in dit topic
Dat is het mooie van dit topic. Elke levensfase en elke ervaring in het leven maakt dat je prioriteiten, belangstelling en "pochfactor" anders is. Waar ik twintig jaar geleden in een gezin van 5 alleen maar heel veel wilde werken met een zo hoog mogelijk tarief, wil ik nu gewoon leuk werk hebben met een marktconform tarief. Of dat nou 80 of 130 per uur is, ik krijg het redelijkerwijs niet echt op (alles is op te maken) als alleenwonende zestiger. En nee, ik hoef ook niet nu al met pensioen want ik heb gewoon lol in mijn werk. Bij Defensie voeg ik wat toe aan de maatschappij, vind ik. Dat is mijn pochfactor ;)

Waar de een spaart voor een pensioenPOT van miljoenen, zal de ander al blij zijn als hij redelijk gezond de 67 haalt.

• RonaldHeirbaut
MacDennis76 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 11:58:
Zou die Zelfstandigenwet in 2026 nog komen? Ik vraag het mij af...

https://open.overheid.nl/...f0-a0aa-6bce31cb1b09/file

[...]
Het gaat nu wel offtopic, maar eerlijk gezegd vind ik niet dat een komend kabinet zich hier druk om moet gaan maken. Volgens mij kan je nu beter die ZZP-ers hun gang laten gaan en vooral gaan werken aan een sterker Nederland. Dit land moet, vind ik, naar een oorlogseconomie-light. We hebben wat op te leiden, we hebben wat te innoveren anders zitten we er over 10 jaar niet meer zo goed bij.

https://nos.nl/artikel/25...eren-of-we-raken-achterop

• Faust1946
Zinloos1 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 10:09:
[...]

Ik ben neutraal of het wel of geen toegevoegde waarde heeft in dit topic, maar ik denk dat enkel je uren opgeven al helemaal niets toevoegt aangezien je ook voor drie kwartjes en een knikker zestig uur per week kan werken. De combinatie van uren met omzet is wel interessant aangezien je dan inderdaad nog kan kijken of je uurtarief een beetje meekomt met de rest en of er voor een bepaald uurtarief ook echt volledige projecten te draaien zijn. Maar ook daar zijn natuurlijk weer andere topics voor beschikbaar.
Ik denk ook dat omzet meer context kan geven, maar ik vermoed dat de meeste mensen vooral de uren interessant vinden om te kunnen benchmarken wat ‘normaal’ is qua inzet in je bedrijf, zeker als je twijfelt over meer of minder werken. Mijn eigen omzet heb ik bewust niet genoemd, omdat dat in mijn ogen weinig toevoegt voor een vergelijk: skills, vakgebied, werkervaring en allerlei andere factoren bepalen immers je tarief, en daarmee je omzet en die zijn niet 1-1 te vergelijken. Maar goed, zoals ik al zei: ik hecht er niet zoveel waarde aan; voor elk onderwerp hier zijn er altijd mensen die meer of minder aanslaan; dat maakt het forum juist wel leuk.

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:36

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Die uurtjes lijstjes zijn gewoon grappig. Gewoon voor de lol. Niets pocherig. Ik zet mijn omzet er ook niet bij omdat totaal niet te vergelijken is met de andere freelancers hier in het topic.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
2023 (gestart) : 468
2024 : 1863
2025 : 1798

En de 2025 uren zijn dan nog zonder m'n DJ Gigs (sidehustle die een beetje uit de hand loopt O-) ) en zonder trainingen, administratie etc

[ Voor 4% gewijzigd door DennusB op 12-12-2025 13:19 ]

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• MFM101
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17-01 10:42
Volgend jaar starten met mijn eerste klus als zzp'er medio eind q1
Verwachting
2026 (start): ~ 1500 uren

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:02

Destruction

(ex-)Automonteur

Als ik in mijn sector een tarief hanteer dat een omzet van 2.5ton moet opleveren, gaat mijn omzet vrijwel zeker heel erg laag zijn.

Als je in mijn wereld fulltime kunt door buffelen moet je eerder rekenen op rondom de 100k aan omzet. Daar bleef ik zelf (door lichamelijke klachten en dus niet fulltime kunnen werken) nog een flink eind onder. En nu zit ik zelfs daar weer onder :+ Geen vetpot, maar er valt prima van te leven en ik heb de vrijheid om als ondernemer naast m'n werk nog e.e.a te doen waarmee ik m'n inkomen verder kan opkrikken.

In de loop der jaren wel "rijke" tijden gehad maar ook tijden dat er amper een kwartje binnen kwam en je dus je buffers snel ziet verdampen omdat je toch je vaste lasten moet betalen... Op dat vlak zegt 't me ook niet zoveel meer, dat geld. Zolang ik maar rond kan komen en nog wat kan sparen vind ik het wel prima.

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• Dennisweb
Nou. Woei. 1000 bedrijven kregen een bezoekje van de Belastingdienst. Op meer dan 1 miljoen zzp’ers. https://www.nu.nl/economi...chijnzelfstandigheid.html

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:50

Yucon

*broem*

Dennisweb schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 19:18:
Nou. Woei. 1000 bedrijven kregen een bezoekje van de Belastingdienst. Op meer dan 1 miljoen zzp’ers. https://www.nu.nl/economi...chijnzelfstandigheid.html
Dit zijn inhurende bedrijven. Als je een beetje grote hebt, dan heb je een paar honderd tot een paar duizend freelancers per bedrijf.

• Dennisweb
Yucon schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 21:12:
[...]

Dit zijn inhurende bedrijven. Als je een beetje grote hebt, dan heb je een paar honderd tot een paar duizend freelancers per bedrijf.
Die je met 80 fte niet allemaal kan controleren. Nu gaan ze voor 2026 wel uitbreiden en nog sneller iemand schijnzelfstandig noemen, maar toch. Al leest het handhavingsplan wel een beetje als ‘we noemen iedereen schijnzelfstandig en dan vecht je het voor de rechter maar uit.’

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:07
Dennisweb schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 19:18:
Dat werd ook al op Reddit aangehaald. En ook op Reddit op dezelfde manier onderuit gehaald: de 1000 controles zijn bij de opdrachtgevers, niet bij de ZZP-ers. Die 1000 controles kunnen best eens een factor tien, of honderd ZZP-ers raken.

EDIT: @Yucon was me voor.

[ Voor 10% gewijzigd door Liegebeest op 12-12-2025 22:12 ]

Liege, liege, liegebeest!

• MacDennis76
Yucon schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 21:12:
[...]

Met bijbehorende schade ..
https://www.accountancyva...heffingen-op-voor-zzpers/
De Belastingdienst heeft meerdere ondernemingen in de bouw- en infrasector naheffingen opgelegd vanwege de handhaving op schijnzelfstandigheid, meldt Aannemersfederatie Nederland (AFNL).

Volgens de brancheorganisatie lopen de naheffingen uiteen van ongeveer 1 miljoen tot 10 miljoen euro.

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 15:47
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

• Dennisweb
Tja, ik weet zeker dat ik vrij compliant ben, maar ik zie wel op tegen het punt waar we straks altijd de schijn tegen hebben. Dan is ondernemen in Nederland niet meer te doen. Heb al eens vaker gezegd dat ik me daar wel zorgen over maak.

@ Hierboven: Dat had ik niet helemaal begrepen. Er zijn dus 1000 onderzoeken bij opdrachtgevers geweest en daardoor zijn nu zo’n 100 zzp’ers x 1000 opdrachtgevers = 100.000 zzp’ers de sjaak?

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:43

aex351

I am the one

Dennisweb schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 00:54:
[...]

Tja, ik weet zeker dat ik vrij compliant ben, maar ik zie wel op tegen het punt waar we straks altijd de schijn tegen hebben. Dan is ondernemen in Nederland niet meer te doen. Heb al eens vaker gezegd dat ik me daar wel zorgen over maak.

@ Hierboven: Dat had ik niet helemaal begrepen. Er zijn dus 1000 onderzoeken bij opdrachtgevers geweest en daardoor zijn nu zo’n 100 zzp’ers x 1000 opdrachtgevers = 100.000 zzp’ers de sjaak?
Het is een simpele rekensom. Pak grote opdrachtgevers aan en je hebt direct een heleboel potentiële schijnzelfstandigen te pakken.

Eindstand vermoed ik dat de meeste zich er wel aan gaan houden. Waardoor de overgebleven plekken voor schijnzelfstandigen steeds minder worden en onderhevig aan concurrentie.

< dit stukje webruimte is te huur >

• Faust1946
Ik ben vooral benieuwd wanneer de eerste rechtszaken van start gaan. Iedereen lijkt nu sterk mee te bewegen met het oordeel en narratief van de Belastingdienst, terwijl juist nieuwe jurisprudentie het hele verhaal zomaar op z’n kop kan zetten.

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:36

Matis

Rubber Rocket

Faust1946 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 09:07:
Ik ben vooral benieuwd wanneer de eerste rechtszaken van start gaan. Iedereen lijkt nu sterk mee te bewegen met het oordeel en narratief van de Belastingdienst, terwijl juist nieuwe jurisprudentie het hele verhaal zomaar op z’n kop kan zetten.
Daar ben ik ook benieuwd naar. Maar wie gaat zo'n rechtszaak starten? Ik neem aan de opdrachtgever, omdat hij degene is die de boete ontvangt. Als freelancer/schijnzelfstandige ben je daarin (in eerste instantie) toch geen partij?

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• jesselhh
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 16-01 10:26
Matis schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 09:10:
[...]

Daar ben ik ook benieuwd naar. Maar wie gaat zo'n rechtszaak starten? Ik neem aan de opdrachtgever, omdat hij degene is die de boete ontvangt. Als freelancer/schijnzelfstandige ben je daarin (in eerste instantie) toch geen partij?
Als jij ineens je hele jarenoude boekhouding moet gaan herzien alsof je in loondienst was wil je wel een paar rechtzaakjes proberen denk ik.

• Yucon

Yucon

*broem*

Dennisweb schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 00:54:
[...]
De sjaak is een beetje te snel, er zijn er op deze manier indirect 100.000 gecontroleerd. Al is dat getal niet keihard natuurlijk. Maar misschien ben jij of ik zelfs een van die spreekwoordelijke 100.000 zonder dat we het weten. Er zullen immers ook genoeg mensen tussen gezeten hebben waar alles ok is.

• Yucon

Yucon

*broem*

De belastingdienst is erg goed in het presenteren van de eigen interpretatie als feit. "En als je er anders over denkt ga je het maar aan de rechter vragen". }:|

• Uhuruburu
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
jesselhh schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 09:12:
[...]

Als jij ineens je hele jarenoude boekhouding moet gaan herzien alsof je in loondienst was wil je wel een paar rechtzaakjes proberen denk ik.
De rechtzaken incl. HB kunnen zomaar jaren duren.

• MacDennis76
Moet je wel het idee hebben dat je een zaak hebt? Een en ander wordt vanuit BD natuurlijk toegelicht bij een heffing. Een zaak kost tijd, geld etc.

Daarnaast zijn er natuurlijk al vele Deliveroo/arbeidsrelatie zaken geweest. Waar wellicht BD geen partij was maar het is wel relevante jurisprudentie.

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Yucon schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 09:17:
[...]

De belastingdienst is erg goed in het presenteren van de eigen interpretatie als feit. "En als je er anders over denkt ga je het maar aan de rechter vragen". }:|
En omdat het een overheidsinstantie is komen ze weg met deze houding, helaas.

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15:44
Nou lees ik in de posts hier en in de artikelen online dat er 1000 bedrijven gevontroleerd zijn. Blijkbaar vond iemand het nodig om dit in de media te brengen en ik lees daarin dan dat er 3 of 4 bedrijven uit de bouw een naheffing hebben gekregen waarvan 1 er een omzet van 1 miljard euro heeft.
Vindt niemand dit dan een raar bericht? Dat er benoemd moet worden in de media dat er slechts 4 bedrijven een naheffing hebben gekregen van die 1000 gecontroleerde bedrijven? En notabene in de bouw. Ik lees nergens iets over de zorg, het onderwijs en al helemaal niks over de IT of de zakelijke dienstverlening. Speelt schijnzelfstandigheid dan misschien helemaal niet zo'n grote rol als men doet voorkomen? Of is dit een laatste waarschuwing vanuit de BD dat over een paar maanden de pleuris echt uit gaat breken.

• jesselhh
gem-p schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 12:26:
Nou lees ik in de posts hier en in de artikelen online dat er 1000 bedrijven gevontroleerd zijn. Blijkbaar vond iemand het nodig om dit in de media te brengen en ik lees daarin dan dat er 3 of 4 bedrijven uit de bouw een naheffing hebben gekregen waarvan 1 er een omzet van 1 miljard euro heeft.
Vindt niemand dit dan een raar bericht? Dat er benoemd moet worden in de media dat er slechts 4 bedrijven een naheffing hebben gekregen van die 1000 gecontroleerde bedrijven? En notabene in de bouw. Ik lees nergens iets over de zorg, het onderwijs en al helemaal niks over de IT of de zakelijke dienstverlening. Speelt schijnzelfstandigheid dan misschien helemaal niet zo'n grote rol als men doet voorkomen? Of is dit een laatste waarschuwing vanuit de BD dat over een paar maanden de pleuris echt uit gaat breken.
Zou me niks verbazen als ik dat bedrijf aanhaalde laatst (omzet net boven de miljard....).

Hopelijk gaan deze bedrijven in beroep en is er snel jurisprudentie over wat wel en niet mag, in plaats van de huidige onduidelijkheid.

• RonaldHeirbaut
Matis schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 09:10:
[...]

Zeker wel word jij als zzp’er partij. Want jouw omzet wordt ineens loon, dus volledig IB. BTW verrekenen, IB opnieuw berekenen, premies opnieuw berekenen, grondslag pensioen opnieuw berekenen, al je onkosten komen voor privé… succes ermee zeg ik

• MazzHead
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 01:10
RonaldHeirbaut schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 15:35:
[...]

Zeker wel word jij als zzp’er partij. Want jouw omzet wordt ineens loon, dus volledig IB. BTW verrekenen, IB opnieuw berekenen, premies opnieuw berekenen, grondslag pensioen opnieuw berekenen, al je onkosten komen voor privé… succes ermee zeg ik
Dat kon wel eens genuanceerder liggen. Als de opdrachtgever in bezwaar en dan beroep gaat, is de vaststelling van de belastingdienst nog niet definitief. Als je dan toch aangeslagen wordt kun jij ook weer in bezwaar, dan beroep, en dat zal dan eventueel aangehouden worden tot in de zaak van de opdrachtgever een definitieve uitspraak ligt, want als die positief voor de opdrachtgever uitvalt eindigt het daar. En als die er ligt kun je nog steeds na uitspraak in beroep, in hoger beroep en cassatie voor dat ene, specifieke geval. Dus dat duurt wel even, kun je vast sparen :+

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16-01 16:16
[...]

en 5 jaar terug.

Oftewel, dan moeten ze bij een stuk of 8 klanten langs om te gaan vorderen. Met 5 jaar terug zit je in de periode dat ik al een boekenonderzoek heb gehad ongeveer. En voor elk jaar dat ter discussie staat ga ik naar de rechter.

Dit is niet waar ik mij zorgen om maak. HEt is de ongefundeerde angst die bij opdrachtgevers word aangewakkerd. Geholpen door een pensioenlobby en hoogleraren de nog nooit een broek versleten hebben

• MacDennis76
Vindt niemand dit dan een raar bericht? Dat er benoemd moet worden in de media dat er slechts 4 bedrijven een naheffing hebben gekregen van die 1000 gecontroleerde bedrijven? En notabene in de bouw.
De conclusie dat het 'slechts' om 4 bedrijven gaat wordt nergens getrokken. Dat van die 1000 bedrijfsbezoeken betreft puur informatie uit een voortgangsbrief van de BD gericht aan de Tweede Kamer.

De ander is een bericht vanuit Aannemersfederatie Nederland (AFNL) dat er 4 bouwbedrijven zijn geweest met een naheffing. Maar de andere sectoren?

• MacDennis76
fry77 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 17:35:
[...]
Dit is niet waar ik mij zorgen om maak. HEt is de ongefundeerde angst die bij opdrachtgevers word aangewakkerd. Geholpen door een pensioenlobby en hoogleraren de nog nooit een broek versleten hebben
Er heeft 1 bouwbedrijf zojuist een naheffing gehad van 10 miljoen Euro. Oftewel: schade gelopen. Hoezo zou de angst ongefundeerd zijn? Die is gefundeerd! Dan komen in 2026 de boetes er nog boven op en als je er een potje van had gemaakt kan die boete oplopen tot 50% van 10 miljoen wat er dus bovenop komt. Dan was er dus sprake van schijnzelfstandigheid en dan hebben al die zzp-ers opeens de mogelijkheid om met terugwerkende kracht een dienstverband te claimen met alle bijbehorende werkgevers plichten en dus aanvullende schadepost voor de opdrachtgever.

• Liegebeest
Bij deze overigens de originele bron, die jouw gelinkte artikel aanhaalt -> https://www.aannemersfede...andhaving-zzp-is-een-feit

• Liegebeest
Het originele artikel zegt niet hoeveel bedrijven naheffingen hebben gekregen; die "drie of vier" worden niet genoemd.

Waarom noemt het originele artikel niets over de zorg of IT? Omdat het artikel komt uit de koker van de Aannemers Federatie Nederland. :) Zij traceren niet wat er in de andere sectoren speelt.

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:43

aex351

I am the one

Liegebeest schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 21:12:
[...]

Het originele artikel zegt niet hoeveel bedrijven naheffingen hebben gekregen; die "drie of vier" worden niet genoemd.

Waarom noemt het originele artikel niets over de zorg of IT? Omdat het artikel komt uit de koker van de Aannemers Federatie Nederland. :) Zij traceren niet wat er in de andere sectoren speelt.
Het is jammer dat transparantie uitblijft en dat het allemaal op basis van nieuwsartikelen geschreven wordt zonder duidelijke inzage. Dit is van 27 november: https://www.bouwendnederl...bij-schijnzelfstandigheid.

< dit stukje webruimte is te huur >

• MacDennis76
jesselhh schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 12:31:
[...]
Hopelijk gaan deze bedrijven in beroep en is er snel jurisprudentie over wat wel en niet mag, in plaats van de huidige onduidelijkheid.
Omdat de Hoge Raad heeft bepaald dat je naar alle feiten en omstandigheden moet kijken valt niet te zeggen 'dit mag niet, dat mag wel'.
Maar in de basis dien je er voor te zorgen dat je echt zelfstandig ondernemer bent. Werk resultaatgericht, loop (commercieel) risico bij de uitvoering van de opdracht en een hele belangrijke, laat geen enkele vorm van gezag toe.

Daarnaast is er al heel veel jurisprudentie. Zoek op Rechtspraak.nl op Deliveroo. Bij een zaak met de BD zal er ook weer getoetst worden obv Deliveroo. Een toelichting vanuit de BD vind je hier; https://www.belastingdien...oordeling-arbeidsrelaties

En als een opdrachtgever er niet zeker van is dan bestaat er een mogelijkheid tot vooroverleg met de BD om meer duidelijkheid te verkrijgen.
https://www.belastingdien...eoordeling-arbeidsrelatie

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17-01 21:27
MacDennis76 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 18:35:
[...]

Er heeft 1 bouwbedrijf zojuist een naheffing gehad van 10 miljoen Euro. Oftewel: schade gelopen. Hoezo zou de angst ongefundeerd zijn? Die is gefundeerd! Dan komen in 2026 de boetes er nog boven op en als je er een potje van had gemaakt kan die boete oplopen tot 50% van 10 miljoen wat er dus bovenop komt. Dan was er dus sprake van schijnzelfstandigheid en dan hebben al die zzp-ers opeens de mogelijkheid om met terugwerkende kracht een dienstverband te claimen met alle bijbehorende werkgevers plichten en dus aanvullende schadepost voor de opdrachtgever.
ik denk dat de kosten van alsnog af te dragen pensioen premie nog het hardst gaan aantikken voor deze bouwbedrijven. En die zijn zoals ik heb begrepen geheel voor rekening van de werkgever. Helemaal vervelend als er ook nog iemand overleden is, dan kan je het gehele weduwen pensioen gaan aftikken.

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:11

sebasd

rijdt op espresso

Note to self: plannen voor 2026: nog meer inzetten op geven van trainingen en werken met opdrachtgevers buiten Nederland, en dus nog meer tijd spenderen aan investeren in mijn netwerk.

Hier hoeven we voorlopig geen duidelijkheid te verwachten...

• jesselhh
MacDennis76 schreef op zondag 14 december 2025 @ 08:30:
[...]

Omdat de Hoge Raad heeft bepaald dat je naar alle feiten en omstandigheden moet kijken valt niet te zeggen 'dit mag niet, dat mag wel'.
Maar in de basis dien je er voor te zorgen dat je echt zelfstandig ondernemer bent. Werk resultaatgericht, loop (commercieel) risico bij de uitvoering van de opdracht en een hele belangrijke, laat geen enkele vorm van gezag toe.

Daarnaast is er al heel veel jurisprudentie. Zoek op Rechtspraak.nl op Deliveroo. Bij een zaak met de BD zal er ook weer getoetst worden obv Deliveroo. Een toelichting vanuit de BD vind je hier; https://www.belastingdien...oordeling-arbeidsrelaties

En als een opdrachtgever er niet zeker van is dan bestaat er een mogelijkheid tot vooroverleg met de BD om meer duidelijkheid te verkrijgen.
https://www.belastingdien...eoordeling-arbeidsrelatie
De basis is dus eigenlijk dat je 5 van de 9 punten moet halen om zelfstandige te zijn. Dat is een stuk makkelijker dan de belastingdienst doet blijken.

• Liegebeest
jesselhh schreef op zondag 14 december 2025 @ 09:22:
[...]
De basis is dus eigenlijk dat je 5 van de 9 punten moet halen om zelfstandige te zijn. Dat is een stuk makkelijker dan de belastingdienst doet blijken.
Waarop baseer jij “5 van de 9”? Ik geloof niet dat de BelDie ergens de rubric publiceert waarin ze zeggen “dit is voldoende”. Sterker nog, bij hun Libelle-test krijg je zelfs bij 8/9 de boodschap “het lijkt ok, maar ga in goed overleg”.

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15:44
[...]

Zou ik niet zo licht over denken. Het punt gezag is echt wel een dingetje. Ook het punt dat je meer verdient dan mensen die in loondienst zijn op zelfde soort werk bij opdrachtgever. Anders zou het voor de onderkant van de markt alsnog heel makkelijk zijn om mensen te dwingen om zzp'er te worden.

• Dennisweb
Ik geloof dat iedere zzp’er wel te maken krijgt met een beetje gezag. Als je dagelijks bij de opdrachtgever op kantoor zit en een rooster moet volgen, is er veel gezag.

Maar ook ik heb wel te maken met een soort gezag. Opdrachtgevers geven aan wat de onderwerpen moeten zijn voor de teksten en maken een lijstje van keywords, url’s en waar in de tekst deze geplaatst moeten worden. Ook krijg ik weleens een verzoek of ik tekst A, B, D en E op maandag wil schrijven en tekst C op dinsdag. Dat heeft dan te maken met de plaatsingsrondes van mijn opdrachtgever.

Je zou kunnen zeggen dat zulk gezag al te veel is en ik 100% zelf moet bepalen wanneer ik welke tekst lever en geen instructies over onderwerpen mag volgen. Maar bij zzp’en en ondernemen hoort samenwerken. Ik denk dat het belangrijk is dat we gezag en samenwerking niet door elkaar gaan halen.

Als je hetzelfde moet als in loondienst, lijkt me dat gezag. Praten over wanneer je een dienst of product moet leveren of hoe het resultaat eruit moet komen te zien, lijkt mij geen gezag. Al kan de Belastingdienst dat ongetwijfeld wel vinden. Heb alleen het idee dat we geen eerlijke beoordeling gaan krijgen.

• Shinji
  • Laatst online: 14:13
Dennisweb schreef op zondag 14 december 2025 @ 13:14:
Ik geloof dat iedere zzp’er wel te maken krijgt met een beetje gezag. Als je dagelijks bij de opdrachtgever op kantoor zit en een rooster moet volgen, is er veel gezag.

Maar ook ik heb wel te maken met een soort gezag. Opdrachtgevers geven aan wat de onderwerpen moeten zijn voor de teksten en maken een lijstje van keywords, url’s en waar in de tekst deze geplaatst moeten worden. Ook krijg ik weleens een verzoek of ik tekst A, B, D en E op maandag wil schrijven en tekst C op dinsdag. Dat heeft dan te maken met de plaatsingsrondes van mijn opdrachtgever.

Je zou kunnen zeggen dat zulk gezag al te veel is en ik 100% zelf moet bepalen wanneer ik welke tekst lever en geen instructies over onderwerpen mag volgen. Maar bij zzp’en en ondernemen hoort samenwerken. Ik denk dat het belangrijk is dat we gezag en samenwerking niet door elkaar gaan halen.

Als je hetzelfde moet als in loondienst, lijkt me dat gezag. Praten over wanneer je een dienst of product moet leveren of hoe het resultaat eruit moet komen te zien, lijkt mij geen gezag. Al kan de Belastingdienst dat ongetwijfeld wel vinden. Heb alleen het idee dat we geen eerlijke beoordeling gaan krijgen.
Dat is toch geen gezag, dat is gewoon onderdeel van je opdracht. Je kan ook nee tegen ze zeggen, dan heb je de opdracht misschien niet. In loondienst ligt dat anders, dan heb je maar te volgen (tot op zekere hoogte). Dan is het werkweigering.

• Dennisweb
Precies, @Shinji, maar @MacDennis76 heeft het over volledige vrijheid en dat kan volgens mij nooit. Alsof je tegen de schilder zegt: “Joh, je bent zzp’er, doe maar een kleurtje.”

• MacDennis76
[...]

Je moet EN ondernemer zijn en EN niet opereren in een situatie waarbij je eigenlijk in loondienst hoort te zijn. Het zijn twee verschillende dingen met iedereen zo hun eigen onderwerpen mbt de afweging. Iets als gezag speelt natuurlijk alleen potentieel bij dat 2e.

Hierdoor kan het in de praktijk voorkomen dat je als echte ondernemer wordt beschouwd en geen schijnzelfstandige (werknemer) bent voor opdracht A terwijl je tegelijkertijd opdracht B doet waar je eigenlijk wel werknemer zou moeten zijn gezien de aard van die specifieke arbeidsrelatie. En bij dat laatste ga je al snel knock out als er sprake is of mogelijkheid bestaat tot gezag. Aangezien heel plat; persoonlijke arbeid + beloning + gezag = arbeidsovereenkomst. En wat gezag dan precies is in de context van een arbeidsovereenkomst, zie oa.handboek loonheffingen.

• MacDennis76
Dennisweb schreef op zondag 14 december 2025 @ 13:36:
Precies, @Shinji, maar @MacDennis76 heeft het over volledige vrijheid en dat kan volgens mij nooit. Alsof je tegen de schilder zegt: “Joh, je bent zzp’er, doe maar een kleurtje.”
Ik heb het niet gehad over 'volledige vrijheid'. En een schilder is sowieso niet relevant.
Er is sowieso een verschil hoe jij de feitelijke opdracht vooraf inkleurt en of jij je laat vertellen hoe je vervolgens invulling geeft aan een opdracht tijdens de uitvoering. Jij bent de baas.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Het specifiek noemen van maandag en dinsdag lijkt mij gezag. Als de klant vraagt om eerst tekst 1 te leveren en daarna tekst 2 dan zou ik dat geen gezag noemen. Wil de klant dat je tijdens het schrijven van tekst 1 alles laat vallen en onmiddelijk aan tekst 2 begint dan weer wel.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
We kunnen het wel allemaal gaan uitkauwen maar de enige manier om echt een zzper te zijn als tekstschrijver is dat je opdrachtgever vraagt tekst , met onderwerp y op dag z op te leveren en je voor die tekst te betalen.
Als je 36uur per week aan uren schrijft en hierbinnen teksten oplevert dan zou iemand in loondienst dat ook kunnen, daar is geen verschil tussen in werkzaamheden.
Sommige ZZP'ers voelen zich helemaal bijzonder en vrij. Maar 99 procent zit gewoon voor een klant een stoel te vullen die iemand in loondienst ook prima kan vullen. Ik ken er genoeg die dit al 10 jaar (of langer) doen bij 1 werkgever. Die doen het puur omdat ze zo meer verdienen en heeft niets met ondernemen te maken. Als die er ooit uit moeten gaan 80 procent daarvan gewoon in loondienst verder werken.

• Dennisweb
jadjong schreef op zondag 14 december 2025 @ 13:44:
Het specifiek noemen van maandag en dinsdag lijkt mij gezag. Als de klant vraagt om eerst tekst 1 te leveren en daarna tekst 2 dan zou ik dat geen gezag noemen. Wil de klant dat je tijdens het schrijven van tekst 1 alles laat vallen en onmiddelijk aan tekst 2 begint dan weer wel.
Edit: verkeerd begrepen.

[ Voor 49% gewijzigd door Dennisweb op 14-12-2025 14:15 ]

• Dennisweb
@jongetje Zo werk ik ook. Ik krijg gewoon een batch teksten en daarvoor mag ik zelf onderwerpen bepalen, bedenken hoe het hele artikel eruit gaat zien, waar de links komen (behalve dan een kleine aanwijzing als ‘ergens midden in de tekst’) en doorgaans bepaal ik zelf wanneer ik wat schrijf, op een paar uitzonderingen na, dan.

Als de batch klaar is, is onduidelijk hoe we nu verder gaan. Als hij niets te doen heeft, bestelt hij niets. Is het druk, zoals rondom de zomervakantie of de Kerst, dan bestelt hij veel meer.

Ik heb geen overeenkomst om X aantal uur voor wie dan ook te werken. Het is allemaal op afroep en mijn opdrachtgevers interesseren het niet of ze de teksten nu ‘s morgens of ‘s middags krijgen. We rekenen af per tekst (X aantal cent per woord). Alleen het resultaat telt. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Dennisweb op 14-12-2025 14:08 ]

• Shinji
  • Laatst online: 14:13
jadjong schreef op zondag 14 december 2025 @ 13:44:
Want een klant kan niet bepalen wanneer iets opgeleverd moet worden? Als ze een bepaalde tekst op dinsdag ergens voor nodig hebben en een andere op woensdag kunnen ze toch prima vragen om tekst 1 op maandag en tekst 2 op dinsdag te krijgen?

Als ik mijn huis laat verbouwen heb ik toch ook inspraak in wanneer wie komt? Dat niet eerst de vloerbedekkinglegger en daarna iemand komt om beton te storten?

• jadjong
  • Niet online
Shinji schreef op zondag 14 december 2025 @ 14:07:
[...]

Want een klant kan niet bepalen wanneer iets opgeleverd moet worden? Als ze een bepaalde tekst op dinsdag ergens voor nodig hebben en een andere op woensdag kunnen ze toch prima vragen om tekst 1 op maandag en tekst 2 op dinsdag te krijgen?

Als ik mijn huis laat verbouwen heb ik toch ook inspraak in wanneer wie komt? Dat niet eerst de vloerbedekkinglegger en daarna iemand komt om beton te storten?
Ah, zo bedoelde ik het niet. Meer dat je specifiek op dinsdag aan tekst 1 moet werken en op woensdag aan tekst 2, terwijl je ze ook op zaterdag en zondag kan maken zodat je ma/di/wo vrij hebt of een andere klant bedient. Het schrijven van teksten is meestal niet gebonden aan andere leveranciers en daardoor zelfstandig te plannen, waar een stucadoor toch echt moet wachten tot er daadwerkelijk een muur staat om tegenaan te kleien.

[ Voor 12% gewijzigd door jadjong op 14-12-2025 14:14 ]

• Dennisweb
jadjong schreef op zondag 14 december 2025 @ 14:12:
[...]

Ah, zo bedoelde ik het niet. Meer dat je specifiek op dinsdag aan tekst 1 moet werken en op woensdag aan tekst 2, terwijl je ze ook op zaterdag en zondag kan maken zodat je ma/di/wo vrij hebt of een andere klant bedient.
Oh, nee. Dat is niet hoe het werkt. Wij prioriteren soms teksten (“Kan tekst Y op maandag en tekst Z dan op dinsdag, dat komt beter uit”).

Maar als ik op maandag ziek ben, schuift tekst Y gewoon op naar dinsdag en tekst Z naar woensdag.

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16-01 13:53
[...]

Dit is wel bangmakerij hoor.

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

ColeJ schreef op maandag 15 december 2025 @ 10:14:
[...]

Dit is wel bangmakerij hoor.
Overheid gonna overheid, dus of dit puur bangmakerij is of voorspellen wat er gebeurd als je door de DBA mand valt, ik neig naar het laatste eigenlijk.

• ColeJ
Destruction schreef op maandag 15 december 2025 @ 10:16:
[...]

Overheid gonna overheid, dus of dit puur bangmakerij is of voorspellen wat er gebeurd als je door de DBA mand valt, ik neig naar het laatste eigenlijk.
Dat is waar. De eerste zzp'er die dat overkomt moet nog komen dan, we gaan het meemaken.

• fry77
[...]

BTW ondernemerschap staat los van IB ondernemerschap. En BTW ondernemer ben je al heel snel. En dan kun je aanvoeren dat als je BTW ondernemer bent, je ondernemer bent.... Er zitten echt veel meer nuances in dit hele verhaal dan nu geroeptoeterd word. Ik denk alleen dat er weinig zpp's de tijd en het geld hebben om tegen de BD in te gaan.

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:12

Crazy D

I think we should take a look.

fry77 schreef op maandag 15 december 2025 @ 10:44:
[...]

BTW ondernemerschap staat los van IB ondernemerschap. En BTW ondernemer ben je al heel snel. En dan kun je aanvoeren dat als je BTW ondernemer bent, je ondernemer bent.... Er zitten echt veel meer nuances in dit hele verhaal dan nu geroeptoeterd word. Ik denk alleen dat er weinig zpp's de tijd en het geld hebben om tegen de BD in te gaan.
Maar als de BD vind dat jij in loondienst was die afgelopen 4 jaar fulltime bij die ene klant, ben je ook voor de BTW geen ondernemer. Op basis waarvan zou je dat zijn? Zelfs zakelijk belang bij aanschaf van producten (en daarom de BTW terugvorderen) is er niet want als je in loondienst bent is er geen zakelijk belang.

Of het bangmakerij is of niet weet ik niet. Maar ze kunnen moeilijk aan de ene kant de inhurende partij een shitlload aan werkgeverspremies laten afdragen, maar niet "iets" met de ingehuurde partij doen. Als die overeenkomst een loondienst was, heeft dat op beide partijen betrekking. Dat kun je dus of enkel met boetes afdoen (en geen naheffing) en enkel voor het lopende jaar het corrigeren. Of historisch ook verrekenen. En dat laatste is natuurlijk een mega klus (of kan het zijn). En dat kan de zzp'er ook ineens flink knaken kosten. Maar tijd zal het leren, of nou ja, hopelijk niet eigenlijk ;)

Exact expert nodig?

• fry77
Crazy D schreef op maandag 15 december 2025 @ 10:49:
[...]

Maar als de BD vind dat jij in loondienst was die afgelopen 4 jaar fulltime bij die ene klant, ben je ook voor de BTW geen ondernemer. Op basis waarvan zou je dat zijn? Zelfs zakelijk belang bij aanschaf van producten (en daarom de BTW terugvorderen) is er niet want als je in loondienst bent is er geen zakelijk belang.

Of het bangmakerij is of niet weet ik niet. Maar ze kunnen moeilijk aan de ene kant de inhurende partij een shitlload aan werkgeverspremies laten afdragen, maar niet "iets" met de ingehuurde partij doen. Als die overeenkomst een loondienst was, heeft dat op beide partijen betrekking. Dat kun je dus of enkel met boetes afdoen (en geen naheffing) en enkel voor het lopende jaar het corrigeren. Of historisch ook verrekenen. En dat laatste is natuurlijk een mega klus (of kan het zijn). En dat kan de zzp'er ook ineens flink knaken kosten. Maar tijd zal het leren, of nou ja, hopelijk niet eigenlijk ;)
mijn boekenonderzoek jaar bestond uit 6 maanden fulltime bij 1 klant. Ik was binnen 5 minuten BTW ondernemer. IB-ondernemer was 3 uur extra discussie. Als ik bij die ene klant in loondienst was geweest, had ik nog steeds ondernemersactiviteiten en kosten gehad. Alleen geen klant dat jaar

• ColeJ
Vanaf 1 januari ga ik verder met een BV+Holding (reeds opgericht) en ben nog op zoek naar een boekhoudpakket. Momenteel doe ik mijn EMZ via E-Boekhouden maar voor de BV/Holding kijk ik naar Jortt. Zij raden een Jortt MKB pakket aan maar dat is dan per BV 25 euro (zonder korting) per maand. Voor mijn boekhouding vind ik dat best prijzig, hoe kijken jullie hiernaar?

• MacDennis76

• RichieB
Crazy D schreef op maandag 15 december 2025 @ 10:49:
[...]
[...]
Zoals ik het heb begrepen: BTW die je hebt afgedragen aan de belastingdienst krijg je niet terug. Zelfs als later blijkt dat je geen BTW-ondernemer was. Iemand (consument) heeft namelijk ooit de BTW betaald en die hoort sowieso bij de belastingdienst terecht te komen. De belastingdienst kan wel de achteraf de onterechte afgetrokken voorbelasting navorderen, maar ik weet niet ik welke situaties ze daartoe overgaan.

• mrbones92
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 17-01 15:38
ColeJ schreef op maandag 15 december 2025 @ 12:17:
Vanaf 1 januari ga ik verder met een BV+Holding (reeds opgericht) en ben nog op zoek naar een boekhoudpakket. Momenteel doe ik mijn EMZ via E-Boekhouden maar voor de BV/Holding kijk ik naar Jortt. Zij raden een Jortt MKB pakket aan maar dat is dan per BV 25 euro (zonder korting) per maand. Voor mijn boekhouding vind ik dat best prijzig, hoe kijken jullie hiernaar?
Had zelf Moneybird. Voor de holding kon ik uit met het gratis pakket

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Mijn compagnon en ik doen onze werkmaatschappijen en holdings nog steeds met eboek. Gaat prima hoor

• CyberEspresso
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:25
Dat is ook mijn set-up. Ik ben blij hoe Jortt ondersteunt met zowel de loonstrookjes (let op: wel een kleine fee per loonstrookje), maar ook zaken als de (KVK) jaarrekening, BTW en VBP aangiftes. Op die manier kan ik de hele boekhouding en alle aangiftes zelf doen. De kosten zijn in ieder geval een stuk lager dan het inhuren van een boekhouder/accountant. :)

• Skamba
  • Laatst online: 08:36
Tsja, je hebt twee entiteiten met twee keer administratie. Dat geeft altijd hogere kosten. Die 25 euro per BV valt me nog mee.

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:09

3DDude

I void warranty's

Hier 2 keer moneybird per BV een.
wat iemand hier al zei volgens mij kan de holding de gratis versie wel zijn.

Be nice, You Assholes :)

• fry77
Ze mogen menen wat ze willen, het is de BD maar.

"- Handhaving vindt plaats in lijn met de uitvoering- en handhavingsstrategie van de Belastingdienst (https://lnkd.in/eEfhWCw8)."
Dat is iets anders dat wetgeving. Want die hele wetgeving is dus wat stuitert. Zo heeft de BD vanuit hun vakgroepen wel meer interne regels waar een inspecteur zich aan moet houden, maar die voor ons praktisch geen waarde hebben.

En wat ik dus bangmakerij vind is dat nu iedereen en z'n moeder over die 10 mio schrijft, terwijl dat 1 casus is. Ondertussen zijn mijn 2 primaire klanten bezocht door de BD en heb ik nog nks gehoord.

PS. igkv bankmakerij: denk niet dat er maar 80 man bezich zijn met DBA gerelateerd werk. Die 80 richten zich specifiek op beoordeling arbeidsrelaties. En zijn geloof ik 800 inspecteurs en die gaan allemaal je arbeidsrelatie erbij sleuren.

• Skamba
  • Laatst online: 08:36
fry77 schreef op maandag 15 december 2025 @ 13:11:
[...]
En wat ik dus bangmakerij vind is dat nu iedereen en z'n moeder over die 10 mio schrijft, terwijl dat 1 casus is. Ondertussen zijn mijn 2 primaire klanten bezocht door de BD en heb ik nog nks gehoord.
Ja, en we weten ook niet wat die casus was. Misschien waren het wel ZZPers die door de planafdeling hetzelfde werden ingepland als internen, en die dan een werkbus+gereedschap van de organisatie kregen. Dan snap ik wel dat je erg snel als 'schijnzelfstandig' wordt bestempeld, ook volgens de deliveroo-criteria.

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Skamba schreef op maandag 15 december 2025 @ 12:50:
[...]

Tsja, je hebt twee entiteiten met twee keer administratie. Dat geeft altijd hogere kosten. Die 25 euro per BV valt me nog mee.
Meeste administratie pakketen kunnen wel meerdere administraties aan. Het is puur afhankelijk van de licentie of je daar extra voor moet betalen.

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:54
Wat je ook doet, blijf ver weg van Snelstart :X Wat een achteruitgang in vergelijking met Moneymonk en Moneybird zeg.

K to the KillaZ

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ze kunnen die 10 miljoen naheffing wel opleggen, maar zolang er geen rechtzaak is geweest is er nog niks betaald. Ik ga er nu dan wel vanuit dat een aannemer voor dit bedrag wel een rechtzaak zal beginnen.
En als deze rechtzaak er is, zal dat weer op de voet gevolgd worden en mooie jurispudentie geven.

• Yucon

Yucon

*broem*

Ernemmer schreef op maandag 15 december 2025 @ 13:26:
Ze kunnen die 10 miljoen naheffing wel opleggen, maar zolang er geen rechtzaak is geweest is er nog niks betaald. Ik ga er nu dan wel vanuit dat een aannemer voor dit bedrag wel een rechtzaak zal beginnen.
En als deze rechtzaak er is, zal dat weer op de voet gevolgd worden en mooie jurispudentie geven.
dat, en dan zien we ook gelijk tot hoever het bij de ZZP'ers teruggerold gaat worden wat betreft BTW/IB/etc verrekening

• Ecological
Members only:

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15:57
Wie weet. Maar met een members only tekst is de kans wel klein dat ze het lezen ;)

@ColeJ Ik stap per 1-1 over naar Jortt. Voor holding en werkmaatschappij. Holding kan denk ik in een goedkoper pakket in mijn geval. Bijna geen transacties en alles wat er is, is 12 x per jaar hetzelfde. Je kunt ook de salaris module erbij nemen. Dan hoef je niet met een los systeem je loon te doen en met losse posten over te halen naar je boekhoudpakket.

Waar ik minder blij mee ben is dat ze bij de meeste banken alleen de lopende rekening inlezen. Voordeel is dan wel weer dat ze een app hebben met daarin je financiële cijfers.

Grz D.

• RonaldHeirbaut
Ik zit wat te lezen in die nota's van de BD over handhaving en de hele riedel. Toch snap ik er geen hol van wat nou de exacte beweegredenen zijn, Elke keer komt terug dat ze loonbelasting en premies mislopen.
Als dat nou zo'n probleem is, verplicht een ZZPer dan een BV te starten. Dan heb je loonbelasting en premies. Toch?!
Ik snap wel, ik vereenvoudig het allemaal, maar waarom moet het allemaal zo moeilijk?

Bij controle is het eerste wat ik tegen de inspecteur zal zeggen dat ik helemaal niet in loondienst wil; ik ben liever een slechte "ondernemer" dan dat ik weer in loondienst ga. Maar als het echt moet, dan word ik wel ambtenaar. In beide gevallen hoop ik nog 4 jaar vol te houden en ik zal me maximaal inzetten, maar verder geen polonaises meer.

• coldasice
  • Laatst online: 17-01 12:25
KillaZ schreef op maandag 15 december 2025 @ 13:26:
[...]

Wat je ook doet, blijf ver weg van Snelstart :X Wat een achteruitgang in vergelijking met Moneymonk en Moneybird zeg.
Benieuwd wat je mist aan snelstart, ik werk er 3 jaar mee en ben er prima tevreden over....

• Liegebeest
RonaldHeirbaut schreef op maandag 15 december 2025 @ 15:17:
Als dat nou zo'n probleem is, verplicht een ZZPer dan een BV te starten. Dan heb je loonbelasting en premies. Toch?!
Ik snap wel, ik vereenvoudig het allemaal, maar waarom moet het allemaal zo moeilijk?
Een DGA draagt niet alle lasten af en mag ook geen door de BV betaald pensioenpotje hebben.

• Diederik
  • Niet online
coldasice schreef op maandag 15 december 2025 @ 15:18:
[...]

Benieuwd wat je mist aan snelstart, ik werk er 3 jaar mee en ben er prima tevreden over....
Ik ben ook tevreden, werk er al jaren mee.

Invoegen doe je zo!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:54
coldasice schreef op maandag 15 december 2025 @ 15:18:
[...]

Het feit dat je teruggaat naar 1983 zodra je je boekingen in de desktopversie wil aan wil passen. Dat kan niet in de webversie, "want mijn licentie voldoet daar niet aan". Dat betekent dus dat ik alleen in de desktop applicatie boekingen kan aanpassen en ik iets simpels als een winst en verlies rekening niet uit de webversie kan halen.

Waarom die splitsing maken in licenties? Als het in de desktopversie kan, maak het dan ook mogelijk in de webversie.

De enige reden dat ik er in zit is overigens omdat mijn accountant er mee werkt, die heb ik dan weer omdat ik geen gezeur wilde hebben met de boekingen. De ironie wil dat ik alsnog gelul heb, want veel boekingen staan nu op "onbekende betalingen" zodat de BTW wel gevorderd kan worden, maar mijn accountant pas ergens deze maand of volgende maand alles rechttrekt. En dat is iets wat ik vanuit mijn beroepsdeformatie, slecht trek :+

K to the KillaZ

• Dennisweb
De BAZ is zo goed als onuitvoerbaar. Daarom zegt de Raad van State nu: doe maar niet. Maar dan loopt het kabinet 600 miljoen euro mis. Dus ze zullen het er wel doorheen drukken. Heel benieuwd hoe het UWV toch gaat verzekeren, ondanks dat ze er de capaciteit niet voor hebben.

https://www.zipconomy.nl/...el-aov-zzp-onuitvoerbaar/

• Ecological
Dennisweb schreef op maandag 15 december 2025 @ 18:00:
De BAZ is zo goed als onuitvoerbaar. Daarom zegt de Raad van State nu: doe maar niet. Maar dan loopt het kabinet 600 miljoen euro mis. Dus ze zullen het er wel doorheen drukken. Heel benieuwd hoe het UWV toch gaat verzekeren, ondanks dat ze er de capaciteit niet voor hebben.

https://www.zipconomy.nl/...el-aov-zzp-onuitvoerbaar/
Members only:

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:09

3DDude

I void warranty's

RonaldHeirbaut schreef op maandag 15 december 2025 @ 15:17:
Ik zit wat te lezen in die nota's van de BD over handhaving en de hele riedel. Toch snap ik er geen hol van wat nou de exacte beweegredenen zijn, Elke keer komt terug dat ze loonbelasting en premies mislopen.
Members only:

Be nice, You Assholes :)

• RichieB
@3DDude BTW is geen bijdrage van jou aan de staat. De BTW wordt namelijk betaald door de laagste schakel in de keten: de particulieren (of niet-BTW-plichtige instanties) die een product of dienst afnemen bij een bedrijf. Daarop zit BTW die dan via-via-via-via jou aan de belastingdienst wordt betaald. Als jij geen project had gedaan bij je klant, dan had die klant die BTW zelf aan de belastingdienst moeten betalen.

Loon- en inkomstenbelasting komen wel uit je eigen zak en mag je rekenen onder jouw bijdrage aan de maatschappij.

[ Voor 11% gewijzigd door RichieB op 15-12-2025 19:15 ]

• Dennisweb
Ik heb besloten het allemaal een beetje los te laten. Ik heb niet zoveel te vrezen voor de Belastingdienst. Ik kan me wel gaan focussen op alle negatieve berichten en kan gerust een waslijst maken van dingen die mij niet bevallen in Nederland. Dat kost allemaal wel heel veel energie en dat is toch wel zonde.

Betekent niet dat ik dan maar mijn kop in het zand steek, maar het moet geen obsessie worden. Ik kan de politiek in Den Haag maar beperkt beïnvloeden en dan nog krijg je niet het kabinet dat je voor ogen had. Als ik controle krijg, is dat prima. Dan is voor eens en altijd duidelijk dat ik wel of niet een echte zelfstandige ben. Ik acht de kans op controle niet groot, gezien ik met andere zzp’ers samenwerk en die niet meteen echt op de radar staan.

De kans op schijnzelfstandigheid is bij mij sowieso niet zo groot, gezien de manier van werken, hoe en waar. Dan is het onder de streep verspilde energie om er wakker van te gaan liggen. Ik leef liever in een land waar de zzp’er niet eerlijk behandeld wordt, dan in een land waar men zes dagen op rij staat te protesteren tegen het corrupte justitieapparaat. We hebben het namelijk best goed voor elkaar, ondanks dat er genoeg ruimte voor verbetering is.

• Diederik
  • Niet online
KillaZ schreef op maandag 15 december 2025 @ 15:47:
[...]

Het feit dat je teruggaat naar 1983 zodra je je boekingen in de desktopversie wil aan wil passen. Dat kan niet in de webversie, "want mijn licentie voldoet daar niet aan". Dat betekent dus dat ik alleen in de desktop applicatie boekingen kan aanpassen en ik iets simpels als een winst en verlies rekening niet uit de webversie kan halen.

Waarom die splitsing maken in licenties? Als het in de desktopversie kan, maak het dan ook mogelijk in de webversie.

De enige reden dat ik er in zit is overigens omdat mijn accountant er mee werkt, die heb ik dan weer omdat ik geen gezeur wilde hebben met de boekingen. De ironie wil dat ik alsnog gelul heb, want veel boekingen staan nu op "onbekende betalingen" zodat de BTW wel gevorderd kan worden, maar mijn accountant pas ergens deze maand of volgende maand alles rechttrekt. En dat is iets wat ik vanuit mijn beroepsdeformatie, slecht trek :+
Wat je schrijft klopt op zich wel, de interface is niet heel modern, zelf gebruik ik voornamelijk de desktop versie (ik kom zelf ook uit 1975 :) ) en mijn ervaring is dat de boekingen voor 90% goed staan, en als ik een onbekende betaling heb, dan corrigeer ik die zelf (in de Desktop versie) en staat dat type betaling de volgende keer ook goed.

Snelstart online gebruik ik alleen als ik mijn wachtwoord wil wijzigen (dat kan volgens mij weer niet in de desktop versie).

Vergeleken met Exact online is Snelstart goed geprijsd en werkt alles goed. Dat de interface moderner kan, daar stoor ik me niet aan.

Invoegen doe je zo!

• loewie1984
  • Laatst online: 12:25
Klein lichtpuntje RvS heeft kritiek op het voorstel voor verplichte AOV: https://www.raadvanstate....@153755/w12-25-00273-iii/

discogs

• DennusB
  • Niet online
loewie1984 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 10:30:
Klein lichtpuntje RvS heeft kritiek op het voorstel voor verplichte AOV: https://www.raadvanstate....@153755/w12-25-00273-iii/
Ik weet niet of dat echt een lichtpuntje is hoor....

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• loewie1984
  • Laatst online: 12:25
Ik vind het prima, het is nog steeds een verantwoordelijkheid van de ZZP'er in de eerste plaats.
En als we mensen tegen zichzelf in bescherming moeten nemen, daar is de Wet DBa al voor..

en deze kritiekpunten zijn imho gegrond, met name de laatste want dat is wat deze verplichte AOV echt een farce maakt! 400 eu premie betalen tegen minimumloon uitkering zo'n beetje.

Kritiekpunten
Apart stelsel naast de WIA: Het voorstel creëert een eigen verzekeringsstelsel voor zelfstandigen, los van de bestaande Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (WIA). Dit verhoogt de complexiteit en wordt extra ingewikkeld door de mogelijkheid van een opt-out via een private verzekering.

Uitvoeringsproblemen: Zowel het UWV als de Belastingdienst zouden een centrale rol krijgen, terwijl beide organisaties al kampen met capaciteitsproblemen. De Belastingdienst kan het wetsvoorstel onder voorwaarden pas vanaf 2030 uitvoeren, terwijl het UWV extra sociaal-medische beoordelingen moet uitvoeren bovenop de bestaande achterstanden.

Beperkte meerwaarde: De basisverzekering biedt een relatief lage uitkering en kent een wachttijd van twee jaar. Dit beperkt de effectiviteit van het voor

[ Voor 4% gewijzigd door loewie1984 op 16-12-2025 10:47 ]

discogs

• MacDennis76
Ook hier krijg ik de indruk dat allerhande 'systemen' zich simpelweg zich niet zomaar laten aanpassen aan gewenste hervormingen en dat al die noodzakelijke aanpassingen te complex en te langdurig zijn.

Kent iemand nog de opt out vanaf 75 Euro? Veel blabla maar uiteindelijk was het excuus dat dit 'administratief' te lastig was.

• coldasice
Diederik schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 08:44:
[...]

Wat je schrijft klopt op zich wel, de interface is niet heel modern, zelf gebruik ik voornamelijk de desktop versie (ik kom zelf ook uit 1975 :) ) en mijn ervaring is dat de boekingen voor 90% goed staan, en als ik een onbekende betaling heb, dan corrigeer ik die zelf (in de Desktop versie) en staat dat type betaling de volgende keer ook goed.

Snelstart online gebruik ik alleen als ik mijn wachtwoord wil wijzigen (dat kan volgens mij weer niet in de desktop versie).

Vergeleken met Exact online is Snelstart goed geprijsd en werkt alles goed. Dat de interface moderner kan, daar stoor ik me niet aan.
Ik heb dit jaar de desktop versie nog niet gebruikt, doe alles in de online versie, mijn boekhouder schuift nog weleens een zeldzame keer iets in mijn boekhouding, maar verder werkt alles prima in de online versie... BTW aangifte, balans, resultaat, ik mis eigenlijk niks.

• coldasice
coldasice schreef op donderdag 27 november 2025 @ 21:28:
Mooi .... met die youngtimer regeling aanpassing. Mijn auto is 15.5 .... kan ik 6 maanden weer de volle bijtelling aftikken... over 100k..... of ik moet hem weer prive halen...
De staatssecretaris heeft zojuist besloten dat dit inderdaad onbehoorlijk bestuur is, en alle autos die in 2025 youngtimer waren, blijven dat ook in 2026 volledig... straks krijgen we te horen of er nog wat aan de YT regeling gaat gebeuren voor 2027.... ik alvast grote blij
Pagina: 1 ... 656 ... 661 Laatste