Een handtekening is niet per se nodig om een opdracht te starten. Het is wel beter om duidelijk te maken wat voor arbeidsrelatie je hebt, maar mondeling of via email is ook voldoende om ergens te starten.Rubert schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 19:52:
Ik heb de eerdere gesprekken niet meegemaakt natuurlijk, dus het is lastig voor jou te bepalen. Ik weet ook niet of het direct bij de klant is, of dat er nog iemand tussen zit. Dat zou ook invloed kunnen hebben. Maar zolang het alleen mondeling is, zou ik het tarief nog wel een keer ter sprake brengen denk ik, waarbij ik de situatie zelf ook zou vermelden. Dat geeft je wellicht nog wat ruimte om te onderhandelen, desnoods voor de langere termijn om je tarief na x maanden te kunnen verhogen.
Ik zou partij A ook melden dat ik het contract snel wil ontvangen. Daar kunnen ook voorwaarden in staan waar je het niet mee eens bent of waar je niet aan kunt voldoen, waardoor je er alsnog voor kiest om niet te tekenen. Met partij B nog achter de hand, geeft dat jou misschien ook net wat meer vertrouwen om die onderhandelingen wat harder in te zetten. Om voorwaarden te laten schrappen waar je niet achter staat.
Partij B zou ik dan liefst ook nog niet afwijzen voordat de handtekening bij partij A gezet is. Zonder handtekening loop je ergens ook nog altijd het risico dat je zonder opdracht achter blijft.
Maar nogmaals, wij hebben die gesprekken niet meegemaakt, dus of die ruimte er echt is zul je ook zelf een beetje moeten aanvoelen.
Ik heb een aantal jaar geleden CKAD gedaan. Op zich was het examen niet heel moeilijk, maar het was wel veel. Hard doorwerken om het binnen de tijd af te krijgen. De terminal omgeving is niet de meest prettige, en het is aan te raden dat je behendig bent met je editor naar keuze en tmux/screen.
Bij mij kwam daarbij dat ik fan ben van ctrl-w in de terminal om woorden te deleten, maar ctrl-w gebruiken in een browser is niet heel handig...
Ik ga binnenkort CKAD en CKA ook weer eens doen. Is alweer te lang geleden dat ik fatsoenlijk met k8s heb gewerkt. Gelukkig komt het met m'n nieuwe opdracht na de zomer wel weer aan bod
Bij mij kwam daarbij dat ik fan ben van ctrl-w in de terminal om woorden te deleten, maar ctrl-w gebruiken in een browser is niet heel handig...

Ik ga binnenkort CKAD en CKA ook weer eens doen. Is alweer te lang geleden dat ik fatsoenlijk met k8s heb gewerkt. Gelukkig komt het met m'n nieuwe opdracht na de zomer wel weer aan bod
Bla bla bla...
De API van Kubernetes is in de afgelopen jaren wel dusdanig verbeterd dat je 95% van de taken met kubectl commando's kan uitvoeren. Heel veel YAML schrijven is er gelukkig niet meer bij. Kustomize schijnt ook onderdeel te zijn van het CKAD examen, maar kwam in mijn examen niet voor.
Hmm ligt het aan mij of zijn de bedragen voor KIA gaandeweg aangepast? Het is me namelijk niet eerder opgevallen maar de Belastingdienst heeft het over 2900 als drempel terwijl de sheet van 2800 uitgaat.Hmmbob schreef op maandag 12 februari 2024 @ 15:52:
Over boekhoudingen gesproken....Hmmbob's belastingen sheet 2024
Heb net de "wat moet ik eigenlijk aan belastingen betalen" Excel bijgewerkt. Op verzoek heb ik ook de KIA erin verwerkt. Daarnaast heb ik alle tarieven, schijven en andere waardes nagelopen. Hij zou weer moeten kloppen voor dit jaar!
.Ah tof, waar kan ik hem vinden?
Hij staat nog steeds op dezelfde plek, maar mocht je dat linkje kwijt zijn: https://docs.google.com/s...365646&rtpof=true&sd=true
Let vooral ook op het versienummer rechtsbovenin als je een update gaat downloaden.
.Foutje, bedankt!
Ai, heb je een foutje gevonden? Laat het me dan even weten, dan gaan we dat fixen.Het zijn gewoon heel veel formules bij elkaar, dus een klein foutje is zo gemaakt.
.Hey Hmmbob, je hebt een koffie of biertje
Ah leuk! Dat kan je hier regelen:verdiend!
[Afbeelding]
Dank je wel!
@lolapa
@ll roel j
@Deshmir
.Changelog
2024.02.12 Berekeningen voor 2024 toegevoegd, KIA toegevoegd (alleen in 2024)
2024.02.14 Berekeningen KIA aangepast (wordt nu toegepast vóór MKB winstvrijstelling, en meegenomen in de arbeidskorting)(Gemeld door @Mirabis)
2024.02.15 Afronden-naar-beneden voor de belastbare winst (G21 in 2023, G22 in 2024)
1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh
Het bericht dat je linkt is uit 2024, ik vermoed dus dat het document niet bijgewerkt is voor 2025.Mirabis schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 09:07:
[...]
Hmm ligt het aan mij of zijn de bedragen voor KIA gaandeweg aangepast? Het is me namelijk niet eerder opgevallen maar de Belastingdienst heeft het over 2900 als drempel terwijl de sheet van 2800 uitgaat.
Aber doch. Hetzelfde bestand wordt steeds bijgewerkt. Handig, cloud!Wild Chocolate schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 09:48:
[...]
Het bericht dat je linkt is uit 2024, ik vermoed dus dat het document niet bijgewerkt is voor 2025.
Lol, en die 2800 heb je me zelf dan waarschijnlijk een keer doorgegevenMirabis schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 09:07:
[...]
Hmm ligt het aan mij of zijn de bedragen voor KIA gaandeweg aangepast? Het is me namelijk niet eerder opgevallen maar de Belastingdienst heeft het over 2900 als drempel terwijl de sheet van 2800 uitgaat.
:strip_exif()/f/image/IBoOf4VZfjwI3K3JdzOu8mXw.png?f=user_large)
Sometimes you need to plan for coincidence
Gevonden!
Mirabis schreef op maandag 16 december 2024 @ 10:26:
[...]
Ik heb deze als (gratis) bron gebruikt: https://www.boekhoudenine...rnemen/belastingtarieven/ .
[Afbeelding]
Ik zie enorm veel opdrachten via detachering bureau's. ZZP-ers happen er niet op??
Wat zijn jullie ervaringen er mee?
Behalve dat ze X euro per uur van je jatten zonder iets te doen (onnodig tussenpersoon).
Behalve dat ze X euro per uur van je jatten zonder iets te doen (onnodig tussenpersoon).
Nieuwe versie staat online met de gegevens van https://www.belastingdien...dsinvesteringsaftrek-2025
@Mirabis Kan je de berekening even checken? Ik gebruik de KIA niet.
@Mirabis Kan je de berekening even checken? Ik gebruik de KIA niet.
Dat is geen jatten, dat heet een verdienmodel. Jouw keuze om daar wel of niet in mee te gaan.Atsiz schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 10:48:
Ik zie enorm veel opdrachten via detachering bureau's. ZZP-ers happen er niet op??
En wat voor opdrachten en bureaus zijn dat dan? Heb je een voorbeeld?
Want ik zie op het afvoerputje van de freelance-opdrachten vooral heel veel opdrachten (in mijn vakgebied dan) in een payroll- of detacheringsconstructie. En dat is geen ZZP-en.
Via een detacheringsbureau of een recruiter/broker is toch niet een wezenlijk verschil? Ik zou het vooral beoordelen op de marge die ze rekenen, en of ze een directe samenwerking hebben met de opdrachtgever.Atsiz schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 10:48:
Snap ook niet zo goed wat je bedoelt met "jatten"
Ligt er helemaal aan, genoeg detacheringsbureau's die een groot netwerk hebben en af en toe opdrachten vullen met ZZP'ers omdat hun eigen personeel bezet is. Lijkt me niks mis mee dat ze een bepaalde marge pakken want ze bieden toegevoegde waarde; waarschijnlijk was je zonder hun nooit aan die opdracht gekomen. Over de hoogte van de marge valt natuurlijk wel altijd te twisten, vind zelf 10 euro redelijk.Atsiz schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 10:48:
Als je dan maar niet vanuit je eenmanszaak mensen detacheert op de afdeling waar jij.... als manager in loondienst werkt

Overigens staat in het vonnis dat hij er voor 30 euro per uur tussen zat, 2 man gedetacheerd had zitten en dus zelf ging over de goedkeuring van de inhuur, de uren aftekende etc....Eenmanszaak én baas van afdeling: ASML zet leidinggevende op straat na dubbele rol
VELDHOVEN - Een securitybaas is door ASML op straat gezet nadat bleek dat hij via zijn eigen bedrijf IT’ers detacheerde op zijn eigen afdeling. Dat de man voor uitzendbureau speelde, had hij voor de chipmachinebouwer geheim gehouden.

"ondernemend"Hmmbob schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 13:16:
Als je dan maar niet vanuit je eenmanszaak mensen detacheert op de afdeling waar jij.... als manager in loondienst werkt![]()
![]()
[...]
Overigens staat in het vonnis dat hij er voor 30 euro per uur tussen zat, 2 man gedetacheerd had zitten en dus zelf ging over de goedkeuring van de inhuur, de uren aftekende etc....
Dan ga je lekker ondernemen en zelf de opdrachten vinden? Wordt soms een beetje moe van dat gezeik op tussenpersonen. Als je zonder hun die klus niet hebt, en met hun wel, dan is het dus geen onnodige tussenpersoon. _Jij_ kunt het misschien onnodig vinden als opdrachtgever enkel zaken doet via die tussenpersoon, maar opdrachtgever heeft daar een reden voor. Enige wanneer die tussenpersoon onnodig is, is als je ook rechtstreeks bij die klant terecht kunt (maar, wist je van die opdracht af zonder die tussenpersoon? Want anders had je 'm alsnog nodig....).Atsiz schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 10:48:
Discussiepunt is hoeveel marge is redelijk. Daar kun je zo'n 250 pagina's in dit topic over discussiëren

Exact expert nodig?
Dit dus.Crazy D schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 13:37:
[...]
Dan ga je lekker ondernemen en zelf de opdrachten vinden? Wordt soms een beetje moe van dat gezeik op tussenpersonen. Als je zonder hun die klus niet hebt, en met hun wel, dan is het dus geen onnodige tussenpersoon. _Jij_ kunt het misschien onnodig vinden als opdrachtgever enkel zaken doet via die tussenpersoon, maar opdrachtgever heeft daar een reden voor. Enige wanneer die tussenpersoon onnodig is, is als je ook rechtstreeks bij die klant terecht kunt (maar, wist je van die opdracht af zonder die tussenpersoon? Want anders had je 'm alsnog nodig....).
Discussiepunt is hoeveel marge is redelijk. Daar kun je zo'n 250 pagina's in dit topic over discussiërenMaar, als jij zonder hun die opdracht niet kunt vinden en/of kunt uitvoeren, en met hun wel, is het dus niet onnodig
Wil je geen gebruik maken van tussenpersonen? Dan moet je aan het (net-)werk.
De reden is dat een tussenpersoon 30 euro per uur wil opvangen. Dat vind ik fors.
Daarom noemde ik het "jatten".
Ik snap dat het vinden van een klant daarme dan ook uitbesteed wordt. Maar ze verdienen zo wel behoorlijk.
Daarom noemde ik het "jatten".
Ik snap dat het vinden van een klant daarme dan ook uitbesteed wordt. Maar ze verdienen zo wel behoorlijk.
Ja, zie hier hoe het komt dat de eigenaar van bv Randstad zo schatjehemeltje rijk is.
Maar niemand verplicht je er gebruik van te maken natuurlijk. Daarom is jouw woordgebruik jatten zo overdreven.
Maar niemand verplicht je er gebruik van te maken natuurlijk. Daarom is jouw woordgebruik jatten zo overdreven.
Tussenpersonen hebben vaak een negatieve toegevoegde waarde.Atsiz schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 10:48:
Toevallig gisteren op gesprek geweest, mijn gesprekspartner herhaalde tot 2 keer toe,
dat het een voordeel was dat ik rechtstreeks solliciteerde. Scheelt 20%.
Paar jaar geleden had ik nog zo'n voorval. Een recruiter wilde mij aanbieden voor 90/uur, kwam niet eens op gesprek, terwijl ik zelf voor een vergelijkbare functie voor 102,50 wel op gesprek kwam. Wel net 2e geworden, dus eerste die het niet werd..
Trouwens ook wel een paar keer wèl positieve ervaringen, bedrijven die ik niet kende voorheen, waar ik wel binnenkwam. Dat was dan meestal wel tegen schappelijke marges..
En als het wel verplicht is dan heeft de opdrachtgever er blijkbaar baat bij.RoRoNL schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 14:18:
Ja, zie hier hoe het komt dat de eigenaar van bv Randstad zo schatjehemeltje rijk is.
Oplossing: Jij wordt benaderd door een recruiter met een vage tekst zonder opdrachtgever. Niet reageren. Laat iemand die je kent met een soortgelijk profiel die recruiter bellen en vragen welk bedrijf het is (en gelijk afhaken). Neem direct contact op met de dat bedrijf en probeer of het direct kan.Crazy D schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 13:37:
[...]
Dan ga je lekker ondernemen en zelf de opdrachten vinden? Wordt soms een beetje moe van dat gezeik op tussenpersonen. Als je zonder hun die klus niet hebt, en met hun wel, dan is het dus geen onnodige tussenpersoon. _Jij_ kunt het misschien onnodig vinden als opdrachtgever enkel zaken doet via die tussenpersoon, maar opdrachtgever heeft daar een reden voor. Enige wanneer die tussenpersoon onnodig is, is als je ook rechtstreeks bij die klant terecht kunt (maar, wist je van die opdracht af zonder die tussenpersoon? Want anders had je 'm alsnog nodig....).
Discussiepunt is hoeveel marge is redelijk. Daar kun je zo'n 250 pagina's in dit topic over discussiërenMaar, als jij zonder hun die opdracht niet kunt vinden en/of kunt uitvoeren, en met hun wel, is het dus niet onnodig
Het enige nadeel is soms dat het je iets langer duurt voordat je CV dan bij de goede persoon komt, en wellicht ben je dan te laat.
Ik adviseer bedrijven waar ik gewerkt heb altijd om zelf een vacature online te zetten in een linkedin groep voor interim opdrachten oid. Ze luisteren echter weinig. HR medewerkers hebben het druk en geven graag het zoekwerk uit handen in ruil voor een hap uit het tarief dat naar de developer gaat.
[ Voor 11% gewijzigd door Leejjon op 26-06-2025 15:39 ]
Heb dat bij mijn huidige opdrachtgever ook geadviseerd, maar die geeft aan dat er dan enorm veel bagger aanbiedingen binnenkomen. Ze hebben simpelweg geen zin om zelf door al die bijelkaargelogen CVs heen te prikken.Leejjon schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 15:20:
[...]
Ik adviseer bedrijven waar ik gewerkt heb altijd om zelf een vacature online te zetten in een linkedin groep voor interim opdrachten oid. Ze luisteren echter weinig. HR medewerkers hebben het druk en geven graag het zoekwerk uit handen in ruil voor een hap uit het tarief dat naar de developer gaat.
De "haat" die hier is tegen brokers / recruiters snap ik niet. Uiteraard zijn er een aantal hele slechte partijen maar dat heb je toch vrij snel door.
Ik heb contact met een aantal goede partijen waar ik al meerdere keren een klus heb gehad.
Voordeel is dat ik veel mensen "persoonlijk" ken die daar werken dus soms bel ik ze weleens of ze nog iets hebben of dat ze weten of er misschien nog iets komt.
Als ze weten dat je goed werk hebt afgeleverd zullen ze je ook eerder naar voren schuiven dan andere die ze nog niet kennen.
Daarnaast éénmaal een opdracht gehad via een oud manager. Enkel die werd naar drie maanden opstaande voet ontslagen. Ik kwam uit zijn koker dus ik was ook de boosdoener. Hoop gezeur over mijn contract e.d. ook nog eens. Nou toen had ik gehoopt dat er een tussenpersoon tussen zat met juridische mensen er achter. Dat gezeur is niet fijn namelijk.
Tevens als ik een bedrag krijg wat ik acceptabel vindt dan mag die partij best wat aan mij verdienen hoor. Nul moeite mee. Zo werkt de wereld nu eenmaal.
Vergeet ik ook nog de freelancers bijeenkomsten die ze organiseren waardoor je netwerk weer breder wordt.
Ik heb contact met een aantal goede partijen waar ik al meerdere keren een klus heb gehad.
Voordeel is dat ik veel mensen "persoonlijk" ken die daar werken dus soms bel ik ze weleens of ze nog iets hebben of dat ze weten of er misschien nog iets komt.
Als ze weten dat je goed werk hebt afgeleverd zullen ze je ook eerder naar voren schuiven dan andere die ze nog niet kennen.
Daarnaast éénmaal een opdracht gehad via een oud manager. Enkel die werd naar drie maanden opstaande voet ontslagen. Ik kwam uit zijn koker dus ik was ook de boosdoener. Hoop gezeur over mijn contract e.d. ook nog eens. Nou toen had ik gehoopt dat er een tussenpersoon tussen zat met juridische mensen er achter. Dat gezeur is niet fijn namelijk.
Tevens als ik een bedrag krijg wat ik acceptabel vindt dan mag die partij best wat aan mij verdienen hoor. Nul moeite mee. Zo werkt de wereld nu eenmaal.
Vergeet ik ook nog de freelancers bijeenkomsten die ze organiseren waardoor je netwerk weer breder wordt.
Heel veel grote partijen werken met mantelovereenkomsten. Dan hebben ze meestal drie partijen die de poppetjes voor ze zoeken.kwaazaar schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 17:23:
[...]
Heb dat bij mijn huidige opdrachtgever ook geadviseerd, maar die geeft aan dat er dan enorm veel bagger aanbiedingen binnenkomen. Ze hebben simpelweg geen zin om zelf door al die bijelkaargelogen CVs heen te prikken.
Vanuit de organisatie snap ik dat wel. Zelf heb je ook niet altijd de tijd om door hele stapels CV's heen te gaan om de juiste persoon te zoeken. Dan liever iemand die het voorwerk doet.
Ik vind het zelf geen probleem om als er in mijn team een nieuwe positie is dat filteren te doen. Als developer kan ik het qua techniek toch beter / sneller inschatten dan die hr manager of in-house recruiter. Het is even werk, maar dat doe ik graag voor het krijgen van een nieuwe goede collega.kwaazaar schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 17:23:
[...]
Heb dat bij mijn huidige opdrachtgever ook geadviseerd, maar die geeft aan dat er dan enorm veel bagger aanbiedingen binnenkomen. Ze hebben simpelweg geen zin om zelf door al die bijelkaargelogen CVs heen te prikken.
Ja ze gaan je een hoog uur tarief betalen om door CV's heen te gaanLeejjon schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 09:12:
[...]
Ik vind het zelf geen probleem om als er in mijn team een nieuwe positie is dat filteren te doen. Als developer kan ik het qua techniek toch beter / sneller inschatten dan die hr manager of in-house recruiter. Het is even werk, maar dat doe ik graag voor het krijgen van een nieuwe goede collega.
Ik heb/had weinig moeite met tussenpartijen, al stond voor mij altijd wel vast dat de evt. kosten voor die tussenpartij meerkosten zijn voor de opdrachtgever, en absoluut nooit van mijn tarief af gaan. Is het een partij met reverse billing? Dan gaat 't niet door of ze maken voor mij een uitzondering. Ik factureer zelf, en dat kan men tijdig betalen of het uitvechten met mijn incasso partij
Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.
Reverse billing ooit 1 keer gehad.Destruction schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 10:30:
Ik heb/had weinig moeite met tussenpartijen, al stond voor mij altijd wel vast dat de evt. kosten voor die tussenpartij meerkosten zijn voor de opdrachtgever, en absoluut nooit van mijn tarief af gaan. Is het een partij met reverse billing? Dan gaat 't niet door of ze maken voor mij een uitzondering. Ik factureer zelf, en dat kan men tijdig betalen of het uitvechten met mijn incasso partij
Toen was er (bij de tussenpersoon dus) een nieuw systeem gekomen en kon ik ineens 3 maanden niet factureren.
Het leuke was dat ze zelf ook de eindklant niet konden factureren, dus ze hadden zelf ook stress.
Uiteindelijk helemaal nieuw contract e.d. en was het opgelost, maar dat uit handen geven doe ik inderdaad nooit weer.
Ik verwacht hier niet uren mee bezig te zijn. Voor die twee keer per jaar dat er een nieuwe collega is in mijn team. En het lijkt mij efficienter dan iemand zonder technische kennis voor een laag tarief door technische cvs te laten gaan met het risico van verkeerde conclusies.C_V_S schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 09:30:
[...]
Ja ze gaan je een hoog uur tarief betalen om door CV's heen te gaan
Nee ik kijk ook zelf even snel door de aanlegevrde CV's heen (schelt dat het er altijd maar een paar zijn, als we al om inhuur vragen).Leejjon schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 11:21:
[...]
Ik verwacht hier niet uren mee bezig te zijn. Voor die twee keer per jaar dat er een nieuwe collega is in mijn team. En het lijkt mij efficienter dan iemand zonder technische kennis voor een laag tarief door technische cvs te laten gaan met het risico van verkeerde conclusies.
Zit zelf bij een klant met een broker er tussen. Prima partij: vast aanspreekpunt die ook gelijk zaken regelt als dat nodig is (verlening etc), facturen worden ruim op tijd betaald (meestal dag 26/27 waar 30 voor staat), broker tarief die heel laag is dus kan ze iedereen aanraden als zij er tussenin zitten
2,50-5euro/uur max
Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...
Dat doen er echt heel weinig is mijn ervaring.Bockelaar schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 11:45:
2,50-5euro/uur max
Dat zijn broker tarieven die alleen facturatie afhandelen.Bockelaar schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 11:45:
2,50-5euro/uur max
"Echte" recruiters vind ik maximaal 10 euro waard,.maar liefst werk ik zonder.
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
Ik heb me daar nooit mee bezig gehouden eigenlijk. Zolang ik mijn uurtarief maar gewoon krijg en de eindklant alle kosten van de tussenpartij zelf draagt is het mij om het even of het 10 euro of 100 euro per uur kost.C_V_S schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 11:42:
Wat vinden we een acceptabel tarief voor een tussenpartij? 10 - 15 euro?
Ik zou het in dat laatste geval wel behoorlijk zonde vinden van de eindklant z'n geld, maar dat terzijde.
Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.
Wat mij betreft hangt het een beetje af van de duur van de opdracht. Bij een kortlopende opdracht is de inspanning van de intermediair naar verhouding van het aantal gewerkte uren hoger dan bij een langlopende opdracht. Als er verlengingen komen, dan is dat over het algemeen niet te danken aan de intermediair, maar aan de opdrachtnemer. Op zo'n moment mag van mij het tarief van de intermediair ook wel wat omlaag.
Intermediairs moeten, zeker bij overheidsinstellingen, ook elke 3 jaar (ofzo) reageren op een nieuwe aanbesteding om weer flex personeel te mogen leveren. Daar gaat best wat tijd in zitten die wat mij betreft ook wel betaald mag worden. Aan de andere kant, ik werk op jaarbasis iets van 1600 uur of meer. Als een intermediair daar €10 per uur bij op doet, toucheren ze toch €16000 waarvoor ze initieel alleen het contact tot stand brengen en 3-jaarlijks de mantelovereenkomst moeten winnen. En uiteraard maandelijks de factuuraggregatie naar de klant voor meerdere inzetten. Met een redelijk aantal ingezette freelancers, loopt dat wel lekker op natuurlijk.
Intermediairs moeten, zeker bij overheidsinstellingen, ook elke 3 jaar (ofzo) reageren op een nieuwe aanbesteding om weer flex personeel te mogen leveren. Daar gaat best wat tijd in zitten die wat mij betreft ook wel betaald mag worden. Aan de andere kant, ik werk op jaarbasis iets van 1600 uur of meer. Als een intermediair daar €10 per uur bij op doet, toucheren ze toch €16000 waarvoor ze initieel alleen het contact tot stand brengen en 3-jaarlijks de mantelovereenkomst moeten winnen. En uiteraard maandelijks de factuuraggregatie naar de klant voor meerdere inzetten. Met een redelijk aantal ingezette freelancers, loopt dat wel lekker op natuurlijk.
Je kunt het natuurlijk ook omdraaien. Blijkbaar is de klant in dat geval bereid om €100 per uur meer te betalen voor jou, voor jouw kennis/kunde/kwaliteiten. Waarom zou dat geld voor de helft naar de recruiter moeten gaan? Jij bent degene die de waarde toevoegt voor de klant. Niet de recruiter!Destruction schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 12:20:
[...]
Ik heb me daar nooit mee bezig gehouden eigenlijk. Zolang ik mijn uurtarief maar gewoon krijg en de eindklant alle kosten van de tussenpartij zelf draagt is het mij om het even of het 10 euro of 100 euro per uur kost.
Ik zou het in dat laatste geval wel behoorlijk zonde vinden van de eindklant z'n geld, maar dat terzijde.
Het hele probleem vind ik dat de recruiters niet transparant zijn.
Een opdracht uit het eigen netwerk van de recruiter, 1 uur per dag, oftewel 12,5%, vond ik destijds best acceptabel. Wat ook een opdracht niet eens voltijd en maar ca. 4 maanden.ConQuestador schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 12:16:
[...]
Dat zijn broker tarieven die alleen facturatie afhandelen.
"Echte" recruiters vind ik maximaal 10 euro waard,.maar liefst werk ik zonder.
Ging nog steeds in tarief er iets op vooruit, van 85 naar 87,5, maakte het ook makkelijk.
Dan strijkt ie nog steeds 4-5k op voor een dagje werk.
Maar ergens van de week Morgan Black aan de lijn, die willen mij voor 15% op een opdracht zetten die van een inhuur platform komt waar ik zelf ook wel op zit, met veel concurrentie-ook op tarief, dan hang ik meteen de telefoon op.
Er zijn echt wel recruiters die voor 5-8 euro hun werk doen, vaak dichter op het vuur zitten ook.
Begreep trouwens dat bij bepaalde mantelovereenkomsten het tarief van de recruiter / broker krijgt van te voren al vast staat.
Moet zeggen dat er ook best wat partijen vrij transparant zijn met wat ze er aan verdienen
Moet zeggen dat er ook best wat partijen vrij transparant zijn met wat ze er aan verdienen
Vergeet niet dat de klantverwachting dan ook anders is. De klant betaald 200 euro per uur en jij werkt voor 100 euro per uur. Ze verwachten een Ferrari, maar krijgen een Mercedes. 10 euro vind ik persoonlijk al aan de hoge kant …Destruction schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 12:20:
[...]
Ik heb me daar nooit mee bezig gehouden eigenlijk. Zolang ik mijn uurtarief maar gewoon krijg en de eindklant alle kosten van de tussenpartij zelf draagt is het mij om het even of het 10 euro of 100 euro per uur kost.
In mijn sector hoef ik geen 100 euro per uur te rekenen, dan heb ik absoluut niks meer te doenSqu1zZy schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 13:12:
[...]
Vergeet niet dat de klantverwachting dan ook anders is. De klant betaald 200 euro per uur en jij werkt voor 100 euro per uur. Ze verwachten een Ferrari, maar krijgen een Mercedes. 10 euro vind ik persoonlijk al aan de hoge kant …
Ik zou zo'n opdrachtgever wijzen op mijn tarief en het feit dat hij via een tussenpartij wilde werken, en die kosten uiteraard voor zijn eigen rekening komen/hij zelf met zijn tussenpartij aan tafel moet
[ Voor 4% gewijzigd door Destruction op 27-06-2025 13:15 ]
Inderdaad vaker gehoord, ook van de opdrachtgevers, ik meen Volksbank destijds, nog steeds iets als 12.50, maar wel gelimiteerd.C_V_S schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 13:06:
Begreep trouwens dat bij bepaalde mantelovereenkomsten het tarief van de recruiter / broker krijgt van te voren al vast staat.
Maar er zijn helaas ook veel agency recruiters die wel zeggen dat ze afspraken hebben met de opdrachtgever, maar waarbij ik dat ernstig betwijfel.
Vraagje voor de boekhouders/gurus;
Ik heb een inkoopfactuur ontvangen vanuit (Udemy) de VS (met een volgens mij Europese BTW nummer?):
Welke BTW code gebruik ik dan? Verwerving binnen de EU, buiten de EU, ..?
Ik heb een inkoopfactuur ontvangen vanuit (Udemy) de VS (met een volgens mij Europese BTW nummer?):
code:
1
2
3
4
5
| INVOICE Invoice #: NL2025-<xxx> Invoice date: 6/24/25 Place: <xx>, San Francisco, CA VAT #: EU372008054 |
EU DNS: 86.54.11.100
https://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/#/vat-validation ?c-nan schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 16:35:
Vraagje voor de boekhouders/gurus;
code:
1 2 3 4 5 INVOICE Invoice #: NL2025-<xxx> Invoice date: 6/24/25 Place: <xx>, San Francisco, CA VAT #: EU372008054
Als jij mij kan vertellen welke lidstaat ik moet kiezen, want daar kwam ik niet helemaal uit
EU DNS: 86.54.11.100
https://taxsupply.nl/eu-btw-nummers-voorbelasting/ zorgen dat het bij 4a / 5b uitkomt
De referentie naar 5b (voorbelasting) snap ik niet helemaal, want daarna schrijven ze "Als op een dergelijk B2B-factuur wel EU btw in rekening wordt gebracht, dan mag de Nederlandse ondernemer die btw niet terugvragen. Verzoek dan de leverancier om een correcte factuur, waarbij de btw-plicht naar je wordt verlegd (ICP/ICL).".Oid schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 16:49:
https://taxsupply.nl/eu-btw-nummers-voorbelasting/ zorgen dat het bij 4a / 5b uitkomt
Dat is ook hoe Udemy werkt, BTW-nummer opgeven en je krijgt een factuur met verlegde BTW:
https://business-support....oods-and-Services-Tax-GST
Nee, want hun VAT ID lijkt me ongeldig. Dat hoort namelijk met een landcode te beginnen, terwijl die van hen met "EU" begint. Maar dat ID staat ook gewoon op hun website. Raar.c-nan schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 16:41:
[...]
Als jij mij kan vertellen welke lidstaat ik moet kiezen, want daar kwam ik niet helemaal uit
Dat kan wel hoor. Van Wikipedia:Aftansert schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 13:44:
[...]
Nee, want hun VAT ID lijkt me ongeldig. Dat hoort namelijk met een landcode te beginnen, terwijl die van hen met "EU" begint. Maar dat ID staat ook gewoon op hun website. Raar.
“Foreign companies that trade with private individuals and non-business organisations in the EU may have a VATIN starting with "EU" instead of a country code, e.g. Godaddy EU826010755 and Amazon (AWS) EU826009064.”
Wikipedia: VAT identification number
[ Voor 15% gewijzigd door sebasd op 28-06-2025 14:18 ]
Wikipedia meldt als bron een Brits HMR-artikel, dus dat is sowieso al twijfelachtig sinds de Brexit. Maar volgens mij staat dit verkeerd op Wikipedia, en is het geen algemeen VATIN, maar een intern MOSS- of One-Stop-Shop-nummer bedoeld voor de levering aan consumenten (dat laatste staat ook in het artikel maar dan is het dus geen VATIN).
Als bedrijf in Nederland kan je dit formeel dus niet gebruiken om BTW af te trekken. Je moet alsnog een reverse-charge factuur verkrijgen met een daadwerkelijk landspecifiek VATIN.
[ Voor 5% gewijzigd door Aftansert op 28-06-2025 14:56 ]
Bedenk dat een intermediair mss in 10% of 30% succesvol is (geen idee), dus die 12uur die die kwijt is om jou te slijten aan de klant, wordt vooraf gegaan aan het winnen om die intermediair klus te mogen doen voor de klant en nog 7 andere klanten waarbij het niet gelukt is.roelfp schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 12:32:
Aan de andere kant, ik werk op jaarbasis iets van 1600 uur of meer. Als een intermediair daar €10 per uur bij op doet, toucheren ze toch €16000 waarvoor ze initieel alleen het contact tot stand brengen en 3-jaarlijks de mantelovereenkomst moeten winnen. En uiteraard maandelijks de factuuraggregatie naar de klant voor meerdere inzetten. Met een redelijk aantal ingezette freelancers, loopt dat wel lekker op natuurlijk.
Dat is zijn probleem niet het onzecoldasice schreef op zondag 29 juni 2025 @ 11:38:
[...]
Bedenk dat een intermediair mss in 10% of 30% succesvol is (geen idee), dus die 12uur die die kwijt is om jou te slijten aan de klant, wordt vooraf gegaan aan het winnen om die intermediair klus te mogen doen voor de klant en nog 7 andere klanten waarbij het niet gelukt is.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Een poppetje per maand verkopen moet toch wel lukken.coldasice schreef op zondag 29 juni 2025 @ 11:38:
[...]
Bedenk dat een intermediair mss in 10% of 30% succesvol is (geen idee), dus die 12uur die die kwijt is om jou te slijten aan de klant, wordt vooraf gegaan aan het winnen om die intermediair klus te mogen doen voor de klant en nog 7 andere klanten waarbij het niet gelukt is.
Ik wil in verband met het beëindigen van de onderneming mijn microsoft account met gekoppelde domeinnaam omzetten van een zakelijk naar een privé account. Weet iemand hier of dat mogelijk is en hoe ik dat kan regelen? Kan het in het beheercentrum nergens vinden.
ColeJ schreef op zondag 20 april 2025 @ 20:19:
Op het gebied van Finance & Controlling zie ik behoorlijk wat opdrachten voorbij komen. Veel meer dan een aantal maanden geleden. Tevens heb ik nog nooit een rechtszaak gezien van een schijnzelfstandige in een "normale" situatie. Alle zaken die ik tegen kom zijn allemaal zaken met conflicten tussen de opdrachtnemer en opdrachtgever.
Heb nog nooit iemand met een "normale" controle tegen de lamp zien lopen. Iemand anders hier?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[ Voor 19% gewijzigd door Sport_Life op 29-06-2025 19:36 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Office365 bedoel je? Volgens mij niet, je moet volgens mij de data backuppen, en restoren in een personal subscription, en het domein overzettenAfas schreef op zondag 29 juni 2025 @ 18:43:
Ik wil in verband met het beëindigen van de onderneming mijn microsoft account met gekoppelde domeinnaam omzetten van een zakelijk naar een privé account. Weet iemand hier of dat mogelijk is en hoe ik dat kan regelen? Kan het in het beheercentrum nergens vinden.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
https://www.nu.nl/economi...pers-de-rek-is-eruit.html
Beetje vreemd artikel, wat mij betreft. Lijkt vooral gebaseerd op de uitspraken van een directeur van een bemiddelingsbureau voor zzp'ers in de zorg.
Beetje vreemd artikel, wat mij betreft. Lijkt vooral gebaseerd op de uitspraken van een directeur van een bemiddelingsbureau voor zzp'ers in de zorg.
Ben ik nou de draad kwijt geraakt, of was dit juist een illegitieme reden voor inzet ZZP'ers? Of is de zorg nu toch maar op de trom aan het slaan dat de nieuwe ZZP-wet toch niet zo geweldig is?Als zzp'ers weer worden ingezet als 'flexibele schil' wordt de wet niet geschonden. "Er wordt vandaag een vraag naar personeel uitgezet voor morgen of overmorgen. Het gaat weer echt om invallen, pieken opvangen."
Nou, ik denk dat een heleboel partijen "piek" en "ziek" als prima redenen voor ZZP-inzet zien, maar de overheid is er op dit moment niet één van: die heeft deze opties nadrukkelijk uit scope gehaald (en nu dus eigenlijk alleen maar "uniek").
Tsja, zoals we paginas terug al zeiden, dit word kijken wie het eerst met de ogen knippert.
En in de zorg is de nood het hoogst, dus daar zie je dit als eerste, denk ik.
En in de zorg is de nood het hoogst, dus daar zie je dit als eerste, denk ik.
De belastingdienst zegt dat dit geen legitieme reden is, echter is hierover geen uitspraak van de hoge raad, dus niemand weet het zeker.iKiddo schreef op zondag 29 juni 2025 @ 23:48:
[...]
Ben ik nou de draad kwijt geraakt, of was dit juist een illegitieme reden voor inzet ZZP'ers? Of is de zorg nu toch maar op de trom aan het slaan dat de nieuwe ZZP-wet toch niet zo geweldig is?
De belastingdienst kan zeggen wat ze willen, maar die voeren alleen uit, ze zijn er niet om wetten te interpreteren of aan te passen.
Om iets uit te voeren moet je het wel interpreteren, anders kan je niks uitvoeren. De interpretatie kan alleen eventueel nog bij de rechter getoetst worden.jesselhh schreef op maandag 30 juni 2025 @ 09:37:
[...]
De belastingdienst zegt dat dit geen legitieme reden is, echter is hierover geen uitspraak van de hoge raad, dus niemand weet het zeker.
De belastingdienst kan zeggen wat ze willen, maar die voeren alleen uit, ze zijn er niet om wetten te interpreteren of aan te passen.
Twee maanden geleden begonnen met het papierwerk voor m'n opdracht per 1 Juli.
8 Mei aangemeld voor een screening door Certn.co en m'n gegevens ingevuld. 29 Mei vragen ze me om een verwerkingsakkoord te tekenen. 6 Juni vragen ze om een paspoort scan. Sindsdien is het hartstikke stil.
De reviews van Certn zijn niet mals: langzaam en inefficiënt. Wel, ik neem het er even van met de vrije tijd. Huishouden, cursussen voorbereiden zelf ook nog wat studeren.
8 Mei aangemeld voor een screening door Certn.co en m'n gegevens ingevuld. 29 Mei vragen ze me om een verwerkingsakkoord te tekenen. 6 Juni vragen ze om een paspoort scan. Sindsdien is het hartstikke stil.
De reviews van Certn zijn niet mals: langzaam en inefficiënt. Wel, ik neem het er even van met de vrije tijd. Huishouden, cursussen voorbereiden zelf ook nog wat studeren.
Liege, liege, liegebeest!
Denk dat er eerst wat zorg zzp'ers voor de rechter gesleept moeten worden voor uitsluitsel. Vooralsnog moeten we het doen met een Uber uitspraak en Deliveroo uitspraak. Beiden zijn zzp'ers die 100% van hun opdrachten doen via een platform. Niet echt vergelijkbaar met een zorg zzp'er of de vele ICT'ers in dit topic.iKiddo schreef op zondag 29 juni 2025 @ 23:48:
[...]
Ben ik nou de draad kwijt geraakt, of was dit juist een illegitieme reden voor inzet ZZP'ers? Of is de zorg nu toch maar op de trom aan het slaan dat de nieuwe ZZP-wet toch niet zo geweldig is?
ff je nieuwe opdrachtgever laten schrikken, zeggen dat je in afwachting van de screening eerst een andere klus van een half jaar wilt oppakkenLiegebeest schreef op maandag 30 juni 2025 @ 10:08:
Twee maanden geleden begonnen met het papierwerk voor m'n opdracht per 1 Juli.
succes er mee iig!
Ik reken ze ook altijd voor dat op het moment dat hun fee omlaag gaat de slagingskans ook omhoog gaat, en vaak de duur van de opdracht ook: de kandidaat is langer tevreden met het tarief en gaat minder snel hoppen, en het budget van de opdrachtgever past ook beter, of je kunt zelfs een duurdere (soms/vaak ook betere) kandidaat strikken.coldasice schreef op zondag 29 juni 2025 @ 11:38:
[...]
Dat is een spel dat misschien niet om 3-5 euro gaat, maar wel om 10-15.
Ik vind het echt vreemd om meerdere redenen. Als ondernemer probeer je toch het beste er uit te halen en risico’s te minimaliseren?Destruction schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 12:20:
[...]
Snap je ook niet dat jij met je totale kosten voor opdrachtgever aan bepaalde verwachtingen moet voldoen? Dat je als eerste kop van jut bent bij eventuele kosten beperkingen. Waarom zou je zoveel aan een externe partij afdragen als jij de arbeid levert?
Ik weet niet waarom maar bovenstaande houding irriteert mij zelfs haha. Niet persoonlijk bedoeld maar serieus gast?
Voor velen hier juist wel: tussenpartijen.... met 1 fulltime opdracht via 1 tussenpartij.mrbones92 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 11:27:
[...]
Denk dat er eerst wat zorg zzp'ers voor de rechter gesleept moeten worden voor uitsluitsel. Vooralsnog moeten we het doen met een Uber uitspraak en Deliveroo uitspraak. Beiden zijn zzp'ers die 100% van hun opdrachten doen via een platform. Niet echt vergelijkbaar met een zorg zzp'er of de vele ICT'ers in dit topic.
Exact expert nodig?
Misschien eens wat vaker een wat krappere markt meemaken. Been there, done that.mannowlahn schreef op maandag 30 juni 2025 @ 11:55:
[...]
Ik vind het echt vreemd om meerdere redenen. Als ondernemer probeer je toch het beste er uit te halen en risico’s te minimaliseren?
Snap je ook niet dat jij met je totale kosten voor opdrachtgever aan bepaalde verwachtingen moet voldoen? Dat je als eerste kop van jut bent bij eventuele kosten beperkingen. Waarom zou je zoveel aan een externe partij afdragen als jij de arbeid levert?
Ik weet niet waarom maar bovenstaande houding irriteert mij zelfs haha. Niet persoonlijk bedoeld maar serieus gast?
Ik kan echt alleen maar aanraden om zo scherp mogelijk op marges te zijn.
* Er komt geheid een moment dat er twee man uit moeten, en dat er gesorteerd wordt op kostprijs. Je moet verrekes goed zijn om bovenaan te staan en toch binnen te blijven.
* Lang (10 jaar) geleden ooit aangeboden voor 70 euro + 25% op senior positie, ook onder het mom van 'als ik mijn gewenste tarief maar krijg, en de opdrachtgever het wil betalen'.
Tsja, dan zou ik duurder worden dan de architect voor die afdeling. Die opdrachtgever wilde het dus niet betalen.
Weet niet of ik het voor 70 + 10% wel was geworden, maar dan had ik iig kans gehad.
Mwah niet nodig, ik heb een goede band met de inhurend manager en die paar dagen extra "vrij" is alleen maar lekker. Ik zat me al op te winden dat ik mezelf weer geen vakantie tussendoor had gegeven. Nu dus toch.proatjeboksem schreef op maandag 30 juni 2025 @ 11:28:
[...]
ff je nieuwe opdrachtgever laten schrikken, zeggen dat je in afwachting van de screening eerst een andere klus van een half jaar wilt oppakken
succes er mee iig!
Liege, liege, liegebeest!
Interpreteren juist wel. En dan geven ze een aanwijzing waar je aan moet voldoen. Je kunt dan eventueel als bedrijf naar de rechter stappen voor een (jaren durende) procedure en dan is er jurisprudentie ontstaan. Maar tot die tijd moet je gewoon voldoen aan een aanwijzing die op basis van de interpretatie van de belastingdienst is gemaakt.jesselhh schreef op maandag 30 juni 2025 @ 09:37:
[...]
Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl
Jij draagt niks af, he? De klant betaalt die koppelbaas voor zijn diensten.mannowlahn schreef op maandag 30 juni 2025 @ 11:55:
[...]
Ik vind het echt vreemd om meerdere redenen. Als ondernemer probeer je toch het beste er uit te halen en risico’s te minimaliseren?
Dat moet vooral de klant goed duidelijk zijn.
Als jij ijsjes verkoopt en de mensen moeten parkeergeld betalen om bij jou ijsjes te kopen, ga jij dan bij de gemeente klagen dat ze teveel geld vragen voor het parkeren? Of je prijslijst aanpassen om de mensen tegemoet te komen?
Ik niet, en als de mensen wegblijven omdat het allemaal te duur word, dan pak ik mijn ijsmachine op en ga ergens anders staan. Nou zijn we natuurlijk wel in de gelukkige omstandigheid dat er werk zat is.
Ik snap deze reactie niet helemaal. Ik geef al aan dat er geen cent van mijn tarief af gaat voor zo'n tussenpartij. Die tussenpartij is een keuze van de eindklant en komt nooit voor mijn rekening.mannowlahn schreef op maandag 30 juni 2025 @ 11:55:
[...]
Eindklant kan ervoor kiezen mij rechtstreeks in te huren en daarmee geld te besparen, uiteraard. Dat zou ook mijn voorkeur hebben omdat de lijnen dan een stuk korter zijn.
Ligt er maar net aan hoe je het bekijkt. Als de klant inhuurt voor 125 en jij vangt 110, heeft de klant dus meer ervoor over dan dat jij vangt. Je mist dus 15 euro in dat geval.Destruction schreef op maandag 30 juni 2025 @ 12:39:
[...]
Ik snap deze reactie niet helemaal. Ik geef al aan dat er geen cent van mijn tarief af gaat voor zo'n tussenpartij. Die tussenpartij is een keuze van de eindklant en komt nooit voor mijn rekening.
Eindklant kan ervoor kiezen mij rechtstreeks in te huren en daarmee geld te besparen, uiteraard. Dat zou ook mijn voorkeur hebben omdat de lijnen dan een stuk korter zijn.
Maar volgens mij is het belangrijkere punt (als reactie op de "maakt me niet uit wat de klant betaald als ik mijn tarief maar krijg") dat als de klant flink meer betaald dan jij vangt, de klant een andere verwachting kan hebben. Als jij iemand inhuurt voor 180 euro heb je een andere verwachting dan wanneer je iemand voor 100 inhuurt.
Exact expert nodig?
Dat is onjuist. De klant heeft er 15 euro per uur voor over om het wervings- en administratieve proces van ZZP inhuur te centraliseren en externaliseren.Crazy D schreef op maandag 30 juni 2025 @ 13:18:
[...]
Ligt er maar net aan hoe je het bekijkt. Als de klant inhuurt voor 125 en jij vangt 110, heeft de klant dus meer ervoor over dan dat jij vangt. Je mist dus 15 euro in dat geval.
Veel opdrachtgevers kijken daar niet eens naar, denk ik.Crazy D schreef op maandag 30 juni 2025 @ 13:18:
[...]
Ligt er maar net aan hoe je het bekijkt. Als de klant inhuurt voor 125 en jij vangt 110, heeft de klant dus meer ervoor over dan dat jij vangt. Je mist dus 15 euro in dat geval.
Maar volgens mij is het belangrijkere punt (als reactie op de "maakt me niet uit wat de klant betaald als ik mijn tarief maar krijg") dat als de klant flink meer betaald dan jij vangt, de klant een andere verwachting kan hebben. Als jij iemand inhuurt voor 180 euro heb je een andere verwachting dan wanneer je iemand voor 100 inhuurt.
Je staat per slot van rekening op een verzamelfactuur.
Als er onderzoek word gedaan naar de kosten, komt daar snel genoeg uit dat de strijkstok het meeste kost (tov wat het oplevert) Je kunt sommige mensen soms voor de gek houden, maar niet iedereen de hele tijd, zoals de slechte vertaling al zegt.
Tuurlijk draag je wel af, want dat geld had naar jou kunnen gaan. Jij onderhandelt toch met die lamlendige recruiters? Blijkbaar niet of durf je niet, geen idee wat er achter schuilt? Dit is de max en anders doe ik het niet, moet je zien hoeveel van die smeerpijpers dan overstag gaan. Dus ja, initieel is dat geld wel van jou, maar blijkbaar hebben velen dat niet nodig. De klant heeft budget x voor die persoon beschikbaar, aan jou als zelfstandige te bepalen hoeveel dat naar jou gaat.proatjeboksem schreef op maandag 30 juni 2025 @ 12:36:
[...]
Jij draagt niks af, he? De klant betaalt die koppelbaas voor zijn diensten.
Dat moet vooral de klant goed duidelijk zijn.
Als jij ijsjes verkoopt en de mensen moeten parkeergeld betalen om bij jou ijsjes te kopen, ga jij dan bij de gemeente klagen dat ze teveel geld vragen voor het parkeren? Of je prijslijst aanpassen om de mensen tegemoet te komen?
Ik niet, en als de mensen wegblijven omdat het allemaal te duur word, dan pak ik mijn ijsmachine op en ga ergens anders staan. Nou zijn we natuurlijk wel in de gelukkige omstandigheid dat er werk zat is.
Je voorbeelden slaan kant nog wel vind ik. Als je nou aankomt met bv een parkeer app, die kosten rekent, bv een easyparking is de deur uit vanwege hun schandalige middle man fee.
Maar prima hoor, gooi maar lekker 30 to 50k per jaar weg.
Wat mij betreft wordt die een onderdeel van de toetsing schijnzelfstandige. Kan iemand uberhaupt onderhandelen en voor zichzelf opkomen?
Je snapt het niet helemaal, dat jij genoegen neemt met 100 is blijkbaar dan 20% onder je marktwaarde. Daar kan dan best een klein deel naar die dozenschuiver, maar 20% is gewoon bizar.Destruction schreef op maandag 30 juni 2025 @ 12:39:
[...]
Ik snap deze reactie niet helemaal. Ik geef al aan dat er geen cent van mijn tarief af gaat voor zo'n tussenpartij. Die tussenpartij is een keuze van de eindklant en komt nooit voor mijn rekening.
Nee die eindklant kan dat niet besluiten want jij bent al aangedragen
Nee, de klant heeft er 125 euro over voor de service + persoon. Echter staat dit wel voor 125 op de lijst met ditto consequenties, als er straks budgetten ingekort moeten worden zal die 125 er eerder uit tyfen dan degen die zich voor 115 op de lijst heeft staan(5 euro voor die recruiter)Skyaero schreef op maandag 30 juni 2025 @ 14:06:
[...]
Dat is onjuist. De klant heeft er 15 euro per uur voor over om het wervings- en administratieve proces van ZZP inhuur te centraliseren en externaliseren.
Als mensen aan mij denken, wil ik dat ze denken, "ohja, dat was een redelijk goeie ITér" , en niet "oh ja, die wilde tot het gaatje qua tarief en bemiddelingskosten"mannowlahn schreef op maandag 30 juni 2025 @ 14:12:
[...]
Tuurlijk draag je wel af, want dat geld had naar jou kunnen gaan. Jij onderhandelt toch met die lamlendige recruiters? Blijkbaar niet of durf je niet, geen idee wat er achter schuilt? Dit is de max en anders doe ik het niet, moet je zien hoeveel van die smeerpijpers dan overstag gaan. Dus ja, initieel is dat geld wel van jou, maar blijkbaar hebben velen dat niet nodig. De klant heeft budget x voor die persoon beschikbaar, aan jou als zelfstandige te bepalen hoeveel dat naar jou gaat.
Je voorbeelden slaan kant nog wel vind ik. Als je nou aankomt met bv een parkeer app, die kosten rekent, bv een easyparking is de deur uit vanwege hun schandalige middle man fee.
Maar prima hoor, gooi maar lekker 30 to 50k per jaar weg.
Wat mij betreft wordt die een onderdeel van de toetsing schijnzelfstandige. Kan iemand uberhaupt onderhandelen en voor zichzelf opkomen?
En tsja, ik heb ook een hekel aan koppelbaasjes, maar zo werkt het al meer dan 100 jaar, hoe denk je de Randstad zo'n groot bedrijf is geworden. Ik heb besloten om me daar niet meer druk over te maken en al helemaal geen energie meer in te stoppen.
Het ging er eerder om dat men het allemaal wel prima vond als ze zelf hun eigen tarief krijgen. Dat gaat naar mijn mening alleen op als alle partijen transparant zijn.mannowlahn schreef op maandag 30 juni 2025 @ 14:17:
[...]
Nee, de klant heeft er 125 euro over voor de service + persoon. Echter staat dit wel voor 125 op de lijst met ditto consequenties, als er straks budgetten ingekort moeten worden zal die 125 er eerder uit tyfen dan degen die zich voor 115 op de lijst heeft staan(5 euro voor die recruiter)
Een tussenpartij die twee poppetjes weg zet voor 125 per uur, maar de ene inhuurt voor 100 en de andere voor 70, is zakelijk gezien slim bezig. Alleen denkt de klant twee poppetjes te krijgen van gelijke waarde.
Die onderhandelling is meer met de recruiter dus je argument gaat niet echt op.proatjeboksem schreef op maandag 30 juni 2025 @ 14:46:
[...]
Als mensen aan mij denken, wil ik dat ze denken, "ohja, dat was een redelijk goeie ITér" , en niet "oh ja, die wilde tot het gaatje qua tarief en bemiddelingskosten"
En tsja, ik heb ook een hekel aan koppelbaasjes, maar zo werkt het al meer dan 100 jaar, hoe denk je de Randstad zo'n groot bedrijf is geworden. Ik heb besloten om me daar niet meer druk over te maken en al helemaal geen energie meer in te stoppen.
Maar je laatste zin spreekt boekdelen. No worries het is idd duidelijk.
Af en toe krijg ik een mail van een bureau of ik voor een bepaald bedrag (vrij hoog) een call me ze wil hebben. Ditmaal is het wel heel concreet, van Tegus
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Ik ben vrij sceptisch (ethisch acceptabel, en sounds too good to be true) ebn probeer zodoende al wat informatie in te winnen.
Ik heb voor Bedrijf X gewerkt, en ben niet van plan om concurrentiegevoelige informatie verschaffen.I hope you are well! I'm reaching out because I'm working with a client trying to better understand BEDRIJF X
We are looking to set up a 1-hour compensated consulting call with our client at a rate of your choice. Our typical market rate is 400-600 USD for the hour. Would that be acceptable for you?
Do you have 5-10 minutes to discuss? Feel free to book a time on my calendar to go over the project details.
Please note that we are never looking for any confidential or proprietary information to be shared.
Best,
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Ik ben vrij sceptisch (ethisch acceptabel, en sounds too good to be true) ebn probeer zodoende al wat informatie in te winnen.
Ik heb met enige regelmaat dit soort dingen gedaan, alleen ging het nooit over een bedrijf maar over een markt. Je bent er zelf bij hoeveel je deelt, vaak zijn het (in mijn geval) consultancy bedrijven die meer informatie willen hebben van experts in het veld waar de trends zitten en welke richting die zich op beweegt voor een rapport voor hun klant. Met enige regelmaat vragen ze dan tijdens de consultatie naar concurrentiegevoelige informatie en dan zeg je of dat je dat niet weet/deelt of je geeft ze een algemener antwoord. Op zich best leuk om te doen en toch altijd lekker om 250 euro voor een half uurtje werk te krijgen.Eriksk schreef op maandag 30 juni 2025 @ 15:46:
Af en toe krijg ik een mail van een bureau of ik voor een bepaald bedrag (vrij hoog) een call me ze wil hebben. Ditmaal is het wel heel concreet, van Tegus
[...]
Ik heb voor Bedrijf X gewerkt, en ben niet van plan om concurrentiegevoelige informatie verschaffen.
In de sector waar ik actief ben hoef je echt niet aan te komen met een tarief van 100 euro per uur. Dan heb je absoluut niks meer te doen. Een tientje of 6 (ex btw) komt eerst. Ik heb wel eens vragen gehad van zo'n tussenpartij die vond dat ik ongeveer de helft van mijn tarief af moest doen zodat hij ook wat marge had...mannowlahn schreef op maandag 30 juni 2025 @ 14:15:
[...]
Je snapt het niet helemaal, dat jij genoegen neemt met 100 is blijkbaar dan 20% onder je marktwaarde. Daar kan dan best een klein deel naar die dozenschuiver, maar 20% is gewoon bizar.
Nee die eindklant kan dat niet besluiten want jij bent al aangedragenEn zelfs als ze een preferred supplier hebben kan je nog steeds onderhandelen. En ik vraag mij af of zelfstandigen uberhaupt zelf de directe lijnen gaat opzoeken als diegene met alle liefde 20% weg geeft. Dan is blijkbaar weinig zakelijke noodzaak aanwezig.

Maar als er gemopperd wordt kan de eindklant van mij volledige transparantie verwachten. Dan laat ik gewoon zien wat ik factureer aan de tussenpartij, en dan moet de klant daar maar mee om tafel. Dat rechtstreeks inhuren zonder tussenpartij bedoel ik als: Bedrijf maakt zelf de keuze om zo'n partij in te schakelen. Dat hoeft natuurlijk niet. Kosten en gevolgen van die keuze horen niet bij mij thuis, maar verder kan ik me er niet druk om maken. Ik bepaal mijn tarief op basis van wat marktconform is en daar wijk ik niet vanaf.
Maar de inhuur tak van mijn onderneming ligt al een tijdje stil
[ Voor 15% gewijzigd door Destruction op 30-06-2025 22:46 ]
Ik bevind me een beetje in het midden van deze discussie. Aan de ene kant vind ik dat tussenpartijen vaak te veel betaald krijgen voor wat ze daadwerkelijk doen. Aan de andere kant is dat nu eenmaal de fee die ik betaal voor het feit dat ik zelf niet het netwerk heb om rechtstreeks bij bepaalde klanten binnen te komen. In deze fase vind ik het dan ook niet de moeite waard om daar heel hard over te blijven zeuren, zolang ik mijn fee krijg en ik weet dat het een passend tarief is voor mijn diensten. Ik heb mijn eigen tarief goed onderhandeld en accepteer dat sommige kantoren nu eenmaal marge rekenen, ook al steek ik dat deel zelf niet in mijn zak.mannowlahn schreef op maandag 30 juni 2025 @ 15:01:
[...]
Die onderhandelling is meer met de recruiter dus je argument gaat niet echt op.
Maar je laatste zin spreekt boekdelen. No worries het is idd duidelijk.
Waar ik vooral benieuwd naar ben: hoe pak jij de tariefonderhandelingen met zo’n tussenpersoon aan? Vaak vragen zij simpelweg naar mijn tarief. Meestal hoor ik daarna gewoon of mijn tarief mogelijk is, of dat ze me niet kunnen aanbieden voor dat tarief. Soms zit daar nog wat onderhandeling in, maar ik weet over het algemeen wat ik waard ben en wat ik voor een bepaalde klus reken.
Ga jij nog een stap verder door eerst jouw tarief aan te geven, vervolgens te vragen welke marge ze daar bovenop rekenen, en dan aan te geven dat je dat te veel vindt en dat je in dat geval een hoger uurtarief hanteert? Of doe je dit juist helemaal anders?
Want als het zo werkt, voelt dat ergens ook gek: je vindt je eigen diensten een bepaald tarief waard, totdat je merkt dat iemand anders er ook op verdient en dan vind je ineens dat jij ook recht hebt op dat deel. Uiteraard is dit een gechargeerd voorbeeld, en wellicht gaat het bij jou helemaal niet zo, maar ik ben oprecht benieuwd hoe jij dit aanpakt. Misschien levert het mij in de toekomst nog een paar centen extra op.
Dat is geen "stap verder" maar een van de eerste vragen die ik stel. Doet een tussenpersoon daar moeilijk over, of komen ze met een belachelijke marge (alles boven €10 per uur) dan is het meteen einde gesprek.Faust1946 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 22:36:
[...]
Ga jij nog een stap verder door eerst jouw tarief aan te geven, vervolgens te vragen welke marge ze daar bovenop rekenen, en dan aan te geven dat je dat te veel vindt en dat je in dat geval een hoger uurtarief hanteert?
[...]
Ik zie dat helemaal anders. Zonder mijn arbeid verdient een tussenpersoon helemaal niets. Dus alles wat zij krijgen maak ik voor hen mogelijk. Dan zet ik de moeite (het koppelen van mij met een vacature) af tegen hun opbrengesten (met €10 per uur zo'n € 16.000 per jaar). Als ik dat te hoog vind gaat het feest gewoon niet door.[...]
Want als het zo werkt, voelt dat ergens ook gek: je vindt je eigen diensten een bepaald tarief waard, totdat je merkt dat iemand anders er ook op verdient en dan vind je ineens dat jij ook recht hebt op dat deel.
[...]
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Tsja, ik begrijp je standpunt hoor. Maar tegenwoordig zijn er nog maar weinig partijen die het doen voor een tientje marge of zelfs lager. Ik ken ze in ieder geval niet of nauwelijks. Haal je je werk voornamelijk uit je eigen netwerk of doe je daadwerkelijk al een lange tijd alleen zaken met partijen die voor 10 euro of minder ertussen zitten? Ik hoor het graag als je daar voorbeelden van hebt, want ook dat is voor mij en velen hier nuttige info.RichieB schreef op maandag 30 juni 2025 @ 23:17:
[...]
Dat is geen "stap verder" maar een van de eerste vragen die ik stel. Doet een tussenpersoon daar moeilijk over, of komen ze met een belachelijke marge (alles boven €10 per uur) dan is het meteen einde gesprek.
[...]
Ik zie dat helemaal anders. Zonder mijn arbeid verdient een tussenpersoon helemaal niets. Dus alles wat zij krijgen maak ik voor hen mogelijk. Dan zet ik de moeite (het koppelen van mij met een vacature) af tegen hun opbrengesten (met €10 per uur zo'n € 16.000 per jaar). Als ik dat te hoog vind gaat het feest gewoon niet door.
In theorie ben ik het helemaal met je eens, maar in de praktijk ligt het bij mij vaak wat genuanceerder. Als een recruiter toevallig een leuke opdracht heeft bij een organisatie waar ik graag wil werken, dan ga ik niet principieel doen over hun marge, ook al ligt die boven de 10 euro, zolang ik zelf maar het tarief krijg dat ik wil.
Overigens had ik dat hiervoor niet vermeld, maar ik vraag natuurlijk ook altijd eerst naar de marge van de recruiter. Vooral omdat ik wil weten wat de klant voor mij gaat betalen, maar ik hanteer ook wel bovengrenzen waarbij ik het echt niet meer proportioneel vind. Maar uiteindelijk hangt het voor mij altijd af van de context, bijvoorbeeld hoe leuk ik de opdracht vind. Mijn vraag hiervoor was vooral gericht op het volgende: meestal is het zo dat je, als je naar de marge vraagt, gewoon moet beslissen of je daarmee akkoord gaat (slikken of stikken) en vooral je eigen tarief moet veiligstellen. Ik ben dan dus benieuwd of het gesprek dan 'een stap verder gaat', door op basis van de hoogte van de marge aan te geven dat je dan een hoger uurtarief wil dan het tarief wat eerst genoemd werd, omdat je de marge te hoog vindt. Maar wellicht dat er dus een andere slimme manier is om dit te spelen.
Verder vind ik je argument dat de recruiter zonder jouw arbeid niets verdient, eerlijk gezegd een beetje een drogreden. Het werkt namelijk ook andersom: zonder die recruiter verdien jij ook niets in dat geval, want als je zelf direct bij je opdrachten kon komen, had je die recruiter überhaupt niet nodig gehad.
[ Voor 19% gewijzigd door Faust1946 op 01-07-2025 00:43 ]
Lees heel erg goed de kleine lettertjes. Ze laten je een overeenkomst tekenen wat op zich begrijpelijk is. Maar in de kleine lettertjes stond eens een keer bij mij dat ze daarmee het exclusieve recht kregen om opdrachten voor me te bemiddelen (!!).Eriksk schreef op maandag 30 juni 2025 @ 15:46:
[...]
Ik heb voor Bedrijf X gewerkt, en ben niet van plan om concurrentiegevoelige informatie verschaffen.
Toen ik dat eruit wilde laten halen bleef het stil en verbraken ze het contact. Daaruit maak ik op dat het ook geen ongelukje was, want als het een onbedoelde copy/paste was hadden ze het echt wel verwijderd.
Dat valt wel mee hoor welk stukje van de overheid je pakt.Hmmbob schreef op maandag 30 juni 2025 @ 09:01:
Nou, ik denk dat een heleboel partijen "piek" en "ziek" als prima redenen voor ZZP-inzet zien, maar de overheid is er op dit moment niet één van: die heeft deze opties nadrukkelijk uit scope gehaald (en nu dus eigenlijk alleen maar "uniek").
Tevens bij heel veel grote opdrachtgevers (zeker publiekelijk) kom je helemaal niet binnen zonder mantelpartij. Dus dan kan je wel roepen ik doe het niet etc etc. maar dan kom je dus niet op de stapel.Faust1946 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 00:26:
[...]
Tsja, ik begrijp je standpunt hoor. Maar tegenwoordig zijn er nog maar weinig partijen die het doen voor een tientje marge of zelfs lager. Ik ken ze in ieder geval niet of nauwelijks. Haal je je werk voornamelijk uit je eigen netwerk of doe je daadwerkelijk al een lange tijd alleen zaken met partijen die voor 10 euro of minder ertussen zitten? Ik hoor het graag als je daar voorbeelden van hebt, want ook dat is voor mij en velen hier nuttige info.
In theorie ben ik het helemaal met je eens, maar in de praktijk ligt het bij mij vaak wat genuanceerder. Als een recruiter toevallig een leuke opdracht heeft bij een organisatie waar ik graag wil werken, dan ga ik niet principieel doen over hun marge, ook al ligt die boven de 10 euro, zolang ik zelf maar het tarief krijg dat ik wil.
Overigens had ik dat hiervoor niet vermeld, maar ik vraag natuurlijk ook altijd eerst naar de marge van de recruiter. Vooral omdat ik wil weten wat de klant voor mij gaat betalen, maar ik hanteer ook wel bovengrenzen waarbij ik het echt niet meer proportioneel vind. Maar uiteindelijk hangt het voor mij altijd af van de context, bijvoorbeeld hoe leuk ik de opdracht vind. Mijn vraag hiervoor was vooral gericht op het volgende: meestal is het zo dat je, als je naar de marge vraagt, gewoon moet beslissen of je daarmee akkoord gaat (slikken of stikken) en vooral je eigen tarief moet veiligstellen. Ik ben dan dus benieuwd of het gesprek dan 'een stap verder gaat', door op basis van de hoogte van de marge aan te geven dat je dan een hoger uurtarief wil dan het tarief wat eerst genoemd werd, omdat je de marge te hoog vindt. Maar wellicht dat er dus een andere slimme manier is om dit te spelen.
Verder vind ik je argument dat de recruiter zonder jouw arbeid niets verdient, eerlijk gezegd een beetje een drogreden. Het werkt namelijk ook andersom: zonder die recruiter verdien jij ook niets in dat geval, want als je zelf direct bij je opdrachten kon komen, had je die recruiter überhaupt niet nodig gehad.
Tevens heel veel wat kleinere partijen waar ik gezeten heb via tussenpartijen zeggen ook dat ze zelf geen zin hebben om te zoeken en dat via HR te lang duurt. Dus schakelt de IT baas direct met de tussenpartij.
Je kan wel een hoop roepen dat je het niet doet e.d. maar de praktijk werkt helaas vaak anders.
Het wetgevende stukje.C_V_S schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 07:38:
[...]
Dat valt wel mee hoor welk stukje van de overheid je pakt.
Nog een goede reden om af te stappen van uurtje-factuurtje werk en naar het aanbieden van diensten op basis van toegevoegde waarde: nooit meer hoeven werken met die tussenpartijen.
Ik geef al een aantal jaar trainingen, tientallen bedrijven, binnen- en buitenland, nog nooit zat daar iets of iemand tussen.
Nu ben ik bezig met ook mijn consultancy op die manier aanbieden, de eerste offertes zijn verstuurd, en ook dat allemaal zonder tussenpartijen.
Ik geef al een aantal jaar trainingen, tientallen bedrijven, binnen- en buitenland, nog nooit zat daar iets of iemand tussen.
Nu ben ik bezig met ook mijn consultancy op die manier aanbieden, de eerste offertes zijn verstuurd, en ook dat allemaal zonder tussenpartijen.
Tot nu toe krijg ik de meeste opdrachten via het netwerk en wordt er een intermediair tussengeschoven voor de contractafhandeling. Puur omdat er voor zo'n inzet een mantelovereenkomst is met een (aantal) intermediair(s). Voor mij hoeven ze echt geen 12 uur te werken om een contract tot stand te brengen. Ja, als ik de voorwaarden weer eens wil laten aanpassen omdat ze mij teveel beperken naar mijn mening. Dan moeten ze even aan de bak.coldasice schreef op zondag 29 juni 2025 @ 11:38:
[...]
Ja das leuk maar de ervaring is dat het toch wat anders werkt.
Defensie heeft honderden freelancers aangenomen de afgelopen periode
Op dat punt is het natuurlijk wel een ander verhaal, want en je hebt een betere onderhandelingspositie, en de inhurende partij kiest zelf voor die constructie en de kosten. Vaak gaat het dan ook nog puur om de administratieve last waardoor de marge al een stuk kleiner is.roelfp schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 10:01:
[...]
Tot nu toe krijg ik de meeste opdrachten via het netwerk en wordt er een intermediair tussengeschoven voor de contractafhandeling. Puur omdat er voor zo'n inzet een mantelovereenkomst is met een (aantal) intermediair(s). Voor mij hoeven ze echt geen 12 uur te werken om een contract tot stand te brengen. Ja, als ik de voorwaarden weer eens wil laten aanpassen omdat ze mij teveel beperken naar mijn mening. Dan moeten ze even aan de bak.
Waar het soms echt scheef loopt is als partijen zelf op portals opdrachten zoeken, daar zelf een match proberen te maken ( waar ze dus geen actieve relatie met de opdrachtgever en nemer hebben ). Daar komt een opslag van > € 15,- vaak voor, en vaak is daar door de klant niet expliciet de verwachting van die extra kosten, en is het dus puur marge die jij zelf inlevert. Natuurlijk leveren die partijen op hun eigen manier ook waarde, immers zijn ze soort matchmakers, maar de vraag is hoeveel dat jou waard is.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Ik heb net opgezegdC_V_S schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 10:19:
[...]

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
We praten volledig langs elkaar heen.C_V_S schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 10:19:
[...]
Ik reageerde op iKiddo in "Het freelance ICT-ers discussie topic" met dat "piek" en "ziek" inderdaad, volgens de nieuwe/komende wetten danwel de heersende wind in de kamer, geen goede redenen zouden zijn voor inzet van ZZP ter vervanging - enkel "uniek" zou een goede grond gaan zijn. Dat was het gesprek.
Dat jij (en ik....) of een ander bij een overheidsonderdeel lekker aan de slag bent is tof, maar niet relevant voor dat stukje, toch?
Ja inmiddels wil ik de marge weten en wil dit zwart op wit zodat ik dit kan verifiëren bij de klant. Dan zeg ik ook tegen die recruiter. Ik wil ook voorkomen als ik zeg 125 te willen en de recruiter weet dat budget 150 is, hij er voor 25 tussen gaat zitten. Want dan is mijn risico, eindkosten van mij vele malen hoger dan mijn tarief. Dat vind ik een niet acceptabel risico.Faust1946 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 22:36:
[...]
Ik bevind me een beetje in het midden van deze discussie. Aan de ene kant vind ik dat tussenpartijen vaak te veel betaald krijgen voor wat ze daadwerkelijk doen. Aan de andere kant is dat nu eenmaal de fee die ik betaal voor het feit dat ik zelf niet het netwerk heb om rechtstreeks bij bepaalde klanten binnen te komen. In deze fase vind ik het dan ook niet de moeite waard om daar heel hard over te blijven zeuren, zolang ik mijn fee krijg en ik weet dat het een passend tarief is voor mijn diensten. Ik heb mijn eigen tarief goed onderhandeld en accepteer dat sommige kantoren nu eenmaal marge rekenen, ook al steek ik dat deel zelf niet in mijn zak.
Waar ik vooral benieuwd naar ben: hoe pak jij de tariefonderhandelingen met zo’n tussenpersoon aan? Vaak vragen zij simpelweg naar mijn tarief. Meestal hoor ik daarna gewoon of mijn tarief mogelijk is, of dat ze me niet kunnen aanbieden voor dat tarief. Soms zit daar nog wat onderhandeling in, maar ik weet over het algemeen wat ik waard ben en wat ik voor een bepaalde klus reken.
Ga jij nog een stap verder door eerst jouw tarief aan te geven, vervolgens te vragen welke marge ze daar bovenop rekenen, en dan aan te geven dat je dat te veel vindt en dat je in dat geval een hoger uurtarief hanteert? Of doe je dit juist helemaal anders?
Want als het zo werkt, voelt dat ergens ook gek: je vindt je eigen diensten een bepaald tarief waard, totdat je merkt dat iemand anders er ook op verdient en dan vind je ineens dat jij ook recht hebt op dat deel. Uiteraard is dit een gechargeerd voorbeeld, en wellicht gaat het bij jou helemaal niet zo, maar ik ben oprecht benieuwd hoe jij dit aanpakt. Misschien levert het mij in de toekomst nog een paar centen extra op.
Ik vind het niet gek om juist een vinger aan de pols te houden met de recruitment fee. Het heeft risico op mijn aanblijven t.o.v. andere freelancers bij dat bedrijf.Als een klant 125 euro over heeft voor een freelancer is dat dus markt conform. Dan ga ik daar niet teveel op inleveren. Dan kan je stellen ja je werft niet zelf, nee dat is niet waar. De klant staat bv niet toe dat ik persoonlijk ergens op reageer. Zij stellen dit noodzakelijke kwaad in, daar ben ik niet bereid om teveel op in te leveren. Ik heb een Max van tien euro over voor de tussen partij, dat is bijna 20k per jaar voor weinig werk. Als die mij dan niet willen voorstellen dan is dat niet anders. Zolang ik de keuze heb om zelf te kiezen waar ik aangenomen wordt zal ik ook zo zakelijk blijven. Ik vind dat echt bij het ondernemerschap passen. Als mensen het echt te eng vinden om voor zichzelf op te komen mag wat mij betreft dat als schijn zelfstandige aangemerkt worden. IMHO dan doet de naam echt eer aan ipv die onzin die we nu zien.
Hoe kom je er eigenlijk achter wat het budget van de klant is? Vaak spreek je de klant pas nadat je eerst met de recruiter een uurtarief hebt besproken, en bovendien heeft de klant zelf meestal geen heel duidelijk budget. Ik probeer altijd wel te achterhalen of de klant gebonden is aan een bepaalde bandbreedte, maar ik vraag me af of ik daar ooit een eerlijk antwoord op krijg.mannowlahn schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 12:30:
[...]
Ja inmiddels wil ik de marge weten en wil dit zwart op wit zodat ik dit kan verifiëren bij de klant. Dan zeg ik ook tegen die recruiter. Ik wil ook voorkomen als ik zeg 125 te willen en de recruiter weet dat budget 150 is, hij er voor 25 tussen gaat zitten. Want dan is mijn risico, eindkosten van mij vele malen hoger dan mijn tarief. Dat vind ik een niet acceptabel risico.
Ik vind het niet gek om juist een vinger aan de pols te houden met de recruitment fee. Het heeft risico op mijn aanblijven t.o.v. andere freelancers bij dat bedrijf.Als een klant 125 euro over heeft voor een freelancer is dat dus markt conform. Dan ga ik daar niet teveel op inleveren. Dan kan je stellen ja je werft niet zelf, nee dat is niet waar. De klant staat bv niet toe dat ik persoonlijk ergens op reageer. Zij stellen dit noodzakelijke kwaad in, daar ben ik niet bereid om teveel op in te leveren. Ik heb een Max van tien euro over voor de tussen partij, dat is bijna 20k per jaar voor weinig werk. Als die mij dan niet willen voorstellen dan is dat niet anders. Zolang ik de keuze heb om zelf te kiezen waar ik aangenomen wordt zal ik ook zo zakelijk blijven. Ik vind dat echt bij het ondernemerschap passen. Als mensen het echt te eng vinden om voor zichzelf op te komen mag wat mij betreft dat als schijn zelfstandige aangemerkt worden. IMHO dan doet de naam echt eer aan ipv die onzin die we nu zien.
Verder begrijp ik van jou dat je standaard geen werk aanneemt als de recruiter meer dan 10 euro per uur pakt. Dat is op zich een prima regel als dat voor jou werkt. Maar ik vind het vreemd dat je anderen geen ondernemer vindt als ze wél akkoord gaan met een hogere recruitment fee omdat ze een bepaalde opdracht graag willen doen. Niet iedereen heeft de luxe om altijd zo hard in de wedstrijd te zitten en te zeggen: ‘Ik accepteer maximaal 10 euro marge.’ Als het zo eenvoudig was, dan waren de recruiters die daar ruim boven zitten al lang verdwenen.
Volgens mij ís het juist ondernemerschap om zelf te bepalen welke marge je acceptabel vindt voor een recruiter. Overigens ben ik het wel met je eens dat je doortastend moet zijn bij een recruiter en niet alles direct moet accepteren zonder door te vragen. Maar dat is iets anders dan wat jij stelt: dat mensen niet voor zichzelf opkomen als ze akkoord gaan met een hogere marge. Het kan ook gewoon een bewuste keuze zijn om een bepaalde opdracht te doen, ondanks dat de recruiter daar een stevige fee op pakt.
Dat vraag je eerst aan de tussenpersoon. En daarna aan de klant als je die spreekt (bij de intake). Geeft de tussenpersoon een ontwijkend antwoord of klopt zijn antwoord niet met dat van de klant dan loop je weg.Faust1946 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 12:46:
[...]
Hoe kom je er eigenlijk achter wat het budget van de klant is? Vaak spreek je de klant pas nadat je eerst met de recruiter een uurtarief hebt besproken, en bovendien heeft de klant zelf meestal geen heel duidelijk budget. Ik probeer altijd wel te achterhalen of de klant gebonden is aan een bepaalde bandbreedte, maar ik vraag me af of ik daar ooit een eerlijk antwoord op krijg.
[...]
Het is een spelletje van wie het eerst met z'n ogen knippert. Ik heb een buffer van meerdere jaren en weet wat ik waard ben. Wat heb jij? Geen ultra-exclusive-nergens-anders-te-vinden-super-interessante-opdracht? Jammer voor jou, dan win ik.[...]
Niet iedereen heeft de luxe om altijd zo hard in de wedstrijd te zitten en te zeggen: ‘Ik accepteer maximaal 10 euro marge.’
Precies. Dus kom op, zeg me na: ik accepteer nooit meer dan €10 totale marge voor mijn tussenpersonen.Als het zo eenvoudig was, dan waren de recruiters die daar ruim boven zitten al lang verdwenen.
[...]
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp