Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje_beton
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 02-05 19:10
Bovendien was het ook een argument bij de Deliveroo uitspraak. De Deliveroo werknemers hadden zelf geen input in hun overeenkomsten. De totstandkoming van de opdracht overeenkomst is een onderdeel in de beoordeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
jantje_beton schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 09:10:
Bovendien was het ook een argument bij de Deliveroo uitspraak. De Deliveroo werknemers hadden zelf geen input in hun overeenkomsten. De totstandkoming van de opdracht overeenkomst is een onderdeel in de beoordeling.
Als iemand anders de opdracht voor je opstelt in een concept versie dan is dat natuurlijk niet hetzelfde als'geen inspraak'.

Ik neem tenminste aan dat als je als opdrachtnemer de opdracht schrijft dat de opdrachtgever hier ook input op mag leveren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Wolly schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 10:53:
[...]

Als iemand anders de opdracht voor je opstelt in een concept versie dan is dat natuurlijk niet hetzelfde als'geen inspraak'.

Ik neem tenminste aan dat als je als opdrachtnemer de opdracht schrijft dat de opdrachtgever hier ook input op mag leveren.
Ja, het lijkt mij ook normaal dat de opdracht met name uit de koker komt van de opdrachtgever, die wil immers iets gedaan hebben. Als leverancier reageer je daarop met een aanbod hoe je dat kunt doen voor welke prijs, daar zit natuurlijk wel ruimte om te adviseren om dingen anders te doen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funkeey
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15-09 22:34
kwaazaar schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:23:
[...]

Ben wel benieuwd of de houding vanuit banken naar ZZP-ers nog veranderd is. Voor veel ZZP-ers geldt tenslotte dat het nu minder vanzelfsprekend is dat ze dit inkomen nog wel 30j gaan volhouden.
Mijn ervaring is dat ze nu puur naar een moment opname kijken.

Ik had 3 goede jaren, het vierde jaar de omzet al gehaald op de helft van het jaar en dus besloten wat minder te werken voor de laatste periode.

De bank had enorme moeite met het feit dat ik een opdracht voor 16 uur per week had. Want hoe ging ik mijn continuïteit garanderen. Als ik kon aantonen dat ik later weer een 4-daagse opdracht had, was er niks aan de hand. Maar dat is toch ook geen lange termijn garantie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
funkeey schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 12:51:
[...]

Ik had 3 goede jaren, het vierde jaar de omzet al gehaald op de helft van het jaar en dus besloten wat minder te werken voor de laatste periode.

De bank had enorme moeite met het feit dat ik een opdracht voor 16 uur per week had. Want hoe ging ik mijn continuïteit garanderen. Als ik kon aantonen dat ik later weer een 4-daagse opdracht had, was er niks aan de hand. Maar dat is toch ook geen lange termijn garantie?
Het verbaast mij dat de geldverstrekker uberhaupt weet dat je maar een opdracht voo 16 uur had. Ik heb gewoon mijn jaarcijfers (winst & verliesrekening) ingeleverd, en een prognose van het lopende jaar (de cijfers van de eerste 3 kwartalen geëxtrapoleerd), meer informatie heb ik niet hoeven aanleveren.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jantje_beton
funkeey schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 12:51:
[...]

Nouja, ze accepteren bij een tijdelijk contract van werknemers ook klakkeloos een werkgeversverklaring. Dat geeft ook geen enkele juridische zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 21:00
jantje_beton schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 13:29:
[...]

Nouja, ze accepteren bij een tijdelijk contract van werknemers ook klakkeloos een werkgeversverklaring. Dat geeft ook geen enkele juridische zekerheid.
hehehehe ja idd, dat circus slaat echt helemaal nergens op

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funkeey
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15-09 22:34
Woy schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 13:20:
[...]

Het verbaast mij dat de geldverstrekker uberhaupt weet dat je maar een opdracht voo 16 uur had. Ik heb gewoon mijn jaarcijfers (winst & verliesrekening) ingeleverd, en een prognose van het lopende jaar (de cijfers van de eerste 3 kwartalen geëxtrapoleerd), meer informatie heb ik niet hoeven aanleveren.
Ze wilde een contract van huidige opdracht(en) zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:35
@funkeey Bij mij ook, jaar of twee terug.

De enige reden is zorgplicht. Bank moet kunnen aantonen dat zij op basis van de beschikbare informatie tot een voorstel heeft kunnnen komen.
Het maatwerk is eruit geslagen door de DNB, alles moet in standaard modellen passen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:13
Wassen neus die dba :') binnen 2 weken alweer een klus :')

[ Voor 5% gewijzigd door ID-College op 04-02-2025 17:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Liegebeest schreef op maandag 3 februari 2025 @ 17:40:
[...]

Ik ben het 100% eens met @Hmmbob en @jadjong ... je wilt niet afhankelijk zijn van wat iemand anders denkt dat jouw opdracht is... Jij bent de aannemer, de expert die ze binnenhalen.
Uiteraard wil ik niet afhankelijk zijn, maar ben je dat in de praktijk wel. Ik kan niet mijn opdracht zelf bepalen.

De inhuurder heeft bepaald werk, een bepaalde opdracht die gedaan moet worden en zoekt daar een expert voor. Ik reageer op die opdracht met een bepaald tarief.

Nu blijkt dat er dus eigenlijk geen opdracht is, maar dat het meer een soort open sollicitatie is? Kom je daar doorheen, dan moet je nog in samenspraak een opdracht formuleren.

Wat overigens ook gek is: ik moet die opdrachtomschrijving vaststellen met de eindklant, maar de tussenpartij communiceert geen gegevens van de eindklant. Nu heb ik maar met ze afgesproken dat ik in de eerste week van mijn opdracht we het formulier gaan invullen. Het contract kan dus wel getekend worden, zonder die opdrachtsomschrijving :P

[ Voor 18% gewijzigd door Kurios op 04-02-2025 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-09 20:19
ID-College schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 17:33:
Wassen neus die dba :') binnen 2 weken alweer een klus :')
Wat voor rol?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
Kurios schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 19:30:
[...]

Uiteraard wil ik niet afhankelijk zijn, maar ben je dat in de praktijk wel. Ik kan niet mijn opdracht zelf bepalen.

De inhuurder heeft bepaald werk, een bepaalde opdracht die gedaan moet worden en zoekt daar een expert voor. Ik reageer op die opdracht met een bepaald tarief.

Nu blijkt dat er dus eigenlijk geen opdracht is, maar dat het meer een soort open sollicitatie is? Kom je daar doorheen, dan moet je nog in samenspraak een opdracht formuleren.

Wat overigens ook gek is: ik moet die opdrachtomschrijving vaststellen met de eindklant, maar de tussenpartij communiceert geen gegevens van de eindklant. Nu heb ik maar met ze afgesproken dat ik in de eerste week van mijn opdracht we het formulier gaan invullen. Het contract kan dus wel getekend worden, zonder die opdrachtsomschrijving :P
Maar, ben je nu uit een principe kwestie moeilijk aan t doen hier of begrijpen we elkaar gewoon niet?
Wat is het issue nou?

De opdrachtgever heeft een schilder nodig.
Jij hebt tijd en reageert dat je schilder bent en kan helpen met zijn probleem.
Samen in overleg met de opdrachtgever stel je vast welke kleuren je gaat gebruiken op welke deuren, en of je de binnendeuren gaat spuiten of rollen want dat geeft een andere look. Dat leg je vast in de opdrachtomschrijving en je gaat los met de kwast.

De vertaling van bovenstaand voorbeeld naar een IT opdracht mag je zelf doen. Of moet je er ook nog 1 hebben voor 'n tuinman/vrouw/x?

Ik snap echt & oprecht niet wat je punt/probleem/bedenking is.

[ Voor 4% gewijzigd door Hmmbob op 04-02-2025 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:42

Crazy D

I think we should take a look.

[...]

Natuurlijk kun je dat zelf wel, alleen bestaat de kans dat niemand ervoor wil betalen :P Ben je wel lekker aan het ondernemen.... ;) De schilder komt natuurlijk alleen als er wat te verven valt, als de klant eigenlijk iemand wil die z'n vloerverwarming in de vloer komt frezen heb je geen match.... Dat heeft niets met wel of niet zelf je opdracht bepalen te maken. En eigenlijk is het ook wel lekker om samen met de klant te specificeren wat je precies gaat doen. In een gesprek worden dingen vaak een stuk duidelijker, kun je doorvragen, herformuleren, etc.

Ik zou overigens wel in het contract opnemen dat de opdrachtbeschrijving als addendum bijgevoegd wordt, want een contract zonder dat er details in staan wat je gaat doen is meer "loondienst achtig" dan wanneer er concreet staat dat jij x en y gaat doen in z maanden tijd.

[ Voor 14% gewijzigd door Crazy D op 04-02-2025 21:46 ]

Exact expert nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Hmmbob schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 21:30:
[...]

De vertaling van bovenstaand voorbeeld naar een IT opdracht mag je zelf doen. Of moet je er ook nog 1 hebben voor 'n tuinman/vrouw/x?
Flauw. Hoeft niet.
Ik snap echt & oprecht niet wat je punt/probleem/bedenking is.
Ik wilde ten eerste aangeven dat dit blijkbaar hier nodig is. HF stelt dat ik dat moet invullen, wellicht om nog beter aan dba wet te voldoen. OK prima.
Echter vind ik het gek, want bij mijn huidige opdracht(en alle opdrachten hiervoor) lagen deze opdrachtsomschrijving er al voordat ik op de opdracht reageerde.
Hier vermoed ik dat dat er ook al gewoon is, want je gaat niet alleen opzoek naar een expert en dan pas bedenken wat deze expert gaat doen lijkt me.

Daarnaast is het een rare stap in het proces. Ik ben niet bij machte om voor de start samen met de opdrachtgever een opdrachtsomschrijving te maken, ik heb geen contactgegevens en HF wil die niet geven.
Dus blijkbaar is het nu ook niet echt nodig, terwijl ze het wel als vereiste stap in het proces opgeven. Na even bellen met de contractmanager is het ook goed om na de start dit document in te vullen en ondertekenen.

Kortom, mijn punt is het volgende: ik had verwacht dat zo'n opdrachtsomschrijving reeds opgesteld was als er een professional voor wordt gezocht. Zoals dat bij al mijn voorgaande opdrachten het geval was (ook overheid)
Mogelijk is het een extra hoepel die HF nu vereist om op te stellen. Echter had ik wel verwacht dat HF hier een actievere rol in had gehad.

[ Voor 6% gewijzigd door Kurios op 05-02-2025 07:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
Zie HF als een administratie bureau die simpelweg alle vakjes op de checklist afgevinkt wil hebben voordat ze jouw facturen kunnen verwerken en betalen. Niets minder, maar vooral ook niets meer.

Inhoudelijk heb je vrijwel niets aan dit soort tussenpartijen. Ze schuiven alleen maar wat papier en geld heen en weer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:28

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Kurios schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 07:53:
[...]

Flauw. Hoeft niet.

[...]

Ik wilde ten eerste aangeven dat dit blijkbaar hier nodig is. HF stelt dat ik dat moet invullen, wellicht om nog beter aan dba wet te voldoen. OK prima.
Echter vind ik het gek, want bij mijn huidige opdracht(en alle opdrachten hiervoor) lagen deze opdrachtsomschrijving er al voordat ik op de opdracht reageerde.
Hier vermoed ik dat dat er ook al gewoon is, want je gaat niet alleen opzoek naar een expert en dan pas bedenken wat deze expert gaat doen lijkt me.

Daarnaast is het een rare stap in het proces. Ik ben niet bij machte om voor de start samen met de opdrachtgever een opdrachtsomschrijving te maken, ik heb geen contactgegevens en HF wil die niet geven.
Dus blijkbaar is het nu ook niet echt nodig, terwijl ze het wel als vereiste stap in het proces opgeven. Na even bellen met de contractmanager is het ook goed om na de start dit document in te vullen en ondertekenen.

Kortom, mijn punt is het volgende: ik had verwacht dat zo'n opdrachtsomschrijving reeds opgesteld was als er een professional voor wordt gezocht. Zoals dat bij al mijn voorgaande opdrachten het geval was (ook overheid)
Mogelijk is het een extra hoepel die HF nu vereist om op te stellen. Echter had ik wel verwacht dat HF hier een actievere rol in had gehad.
Ben je nou een ondernemer of niet? Je weet toch waar je op gereageerd hebt en je hebt toch allang een template daarvoor gemaakt voor jezelf?

Gewoon template invullen met de opdracht omschrijving. Beetje aanpassen wat jij denkt dat het is en klaar.

Niet zo moeilijk doen. Persoonlijk zou ik, als ik HF/Opdrachtgever was, allang gedacht hebben. "Oke deze doet te moeilijk, hoe zou hij dan wel niet zijn werk doen. Nexxxxxxt"

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Tylen schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 08:14:
[...]

Ben je nou een ondernemer of niet? Je weet toch waar je op gereageerd hebt en je hebt toch allang een template daarvoor gemaakt voor jezelf?

Gewoon template invullen met de opdracht omschrijving. Beetje aanpassen wat jij denkt dat het is en klaar.
Eerlijk? Nee ik zou mezelf niet betitelen als ondernemer, maar dat is denk ik een kwestie van definitie.

Ik spring alleen door de hoepels zodat ik aan de wet voldoe en als ondernemer een paar mooie aftrekposten kan genieten en zo wat extra geld kan verdienen.
Niet zo moeilijk doen.
Ik verwoord het blijkbaar verkeerd, want ik wilde alleen aangeven dat dit nu 'ineens' onderdeel is van het proces bij HF. Dit is blijkbaar nogal een trigger voor een aantal hier.
Joh dan vul ik dat documentje in met de klant, boeiend, ik moet wel meer documentjes invullen, prima. Het is alleen 'nieuw' en blijkbaar was er nog niet zo goed over nagedacht.

[ Voor 32% gewijzigd door Kurios op 05-02-2025 08:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:28

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Kurios schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 08:21:
[...]

Eerlijk? Nee ik zou mezelf niet betitelen als ondernemer, maar dat is denk ik een kwestie van definitie.

Ik spring alleen door de hoepels zodat ik aan de wet voldoe en als ondernemer een paar mooie aftrekposten kan genieten en zo wat extra geld kan verdienen.
Ik waardeer je eerlijkheid _/-\o_

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
En het is niet "nieuw", ik schreef al eerder dat ik het 3 (bijna 4) jaar terug ook al moest voor 1 van hun labels.

Het is gewoon een vinkje in hun dossier: is er een opdrachtbeschrijving.

Die...
- of al klaar ligt vanuit de opdrachtgever
- of je stelt hem samen op tijdens contracting
- of je spreekt samen af dat in week 1 te doen (which is fine voor HF, want die zien dan "oh opdrachtgever vindt t prima dus VINK)

[ Voor 58% gewijzigd door Hmmbob op 05-02-2025 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Laatst online: 09:13
Ook ivm DBA wil ik zelf er naar toe dat je per prestatie kan factureren. Dus stel een doel en daar ben je dan mee bezig. Daar tegenover staat een vergoeding. Met self-billing wordt je die mogelijkheid ontnomen. Het wordt nu weer uurtje-factuurtje, en dus dba ligt dat wat gevoeliger..

Hoe gaan jullie daarmee om? Gaan jullie dat gesprek aan (je gaat dan volledig tegen hun standaard processen in). Ik heb nu een klus met een heel duidelijk doel en einddatum en liever zou ik die uitwerken op eigen kracht en risico. En bij tevredenheid factureren.. Maarja, das dus lastig..

[ Voor 7% gewijzigd door ID-College op 05-02-2025 09:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Kurios schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 07:53:
Dit is wat mij betreft het meest debiele van alles.
>We hebben werk voor je.
< Wat en waar?
> Zeg ik nie.
8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16-09 20:12

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

ID-College schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 09:14:
Ook ivm DBA wil ik zelf er naar toe dat je per prestatie kan factureren. Dus stel een doel en daar ben je dan mee bezig. Daar tegenover staat een vergoeding. Met self-billing wordt je die mogelijkheid ontnomen. Het wordt nu weer uurtje-factuurtje, en dus dba ligt dat wat gevoeliger..

Hoe gaan jullie daarmee om? Gaan jullie dat gesprek aan (je gaat dan volledig tegen hun standaard processen in). Ik heb nu een klus met een heel duidelijk doel en einddatum en liever zou ik die uitwerken op eigen kracht en risico. En bij tevredenheid factureren.. Maarja, das dus lastig..
Ik heb momenteel ook uurtje-factuurtje, maar wel een einddatum met op te leveren projecten.
Dus het is wel mijn verantwoordelijkheid als het niet lukt binnen die beperkte tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online
Ik heb afeglopen maanden eens gemonitoord hoeveel uur ik per type opgeleverd model kwijt ben. Analyse, design, bouw, overdracht. Beetje ouderwetse manier van projectplannen, maar ik kan nu wel zeggen: ik lever deze maand deze zaken op, daarvoor factureer ik je aantal uur * tarief. En een aantal zaken kan ik weg automatiseren lokaal, dus daar kan ik wat tijdwinst pakken voor prive zaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Psycho_Mantis schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 10:05:
[...]

Ik heb momenteel ook uurtje-factuurtje, maar wel een einddatum met op te leveren projecten.
Dus het is wel mijn verantwoordelijkheid als het niet lukt binnen die beperkte tijd.
Alleen als je uitloop niet kunt factureren :P

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Crazy D schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 11:55:
[...]

Alleen als je uitloop niet kunt factureren :P
En dus calculeer je dat in bij je tarief. Dat is wat ondernemers doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje_beton
Je kan toch ook werken met stelposten? Dat deed mijn tuinman ook voor de arbeid.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dennisweb schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 12:51:
[...]

En dus calculeer je dat in bij je tarief. Dat is wat ondernemers doen.
Echte ondernemers leveren helemaal niet wat ze vooraf beloven en gebruiken de opslag in tarief om een complete afdeling met zeikwijven (m/v) in stand te houden. Die gaan dan de klant er van overtuigen dat het allemaal meerwerk en onvoorziene kosten buiten hun schuld is waar de klant gewoon voor moet betalen. De klant heeft hier weinig te onderhandelen want geen enkele andere leverancier gaat in de praktijk een half project over nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• proatjeboksem
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:15
Dan zorg je voor de 'nemer' in ondernemer :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacDennis76
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10:03
[...]
Dat is wel een hele rare manier van zaken doen. Waar teken je dan in vredesnaam voor?!

Ik snap het dat een tussenpartij liever ziet dat je samen met eindklant de concrete opdracht formuleert. Echter, eerst tekenen bij het kruisje zonder dat je weet wat er verwacht wordt? Bijzonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:28
MacDennis76 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 17:04:
[...]

Dat is wel een hele rare manier van zaken doen. Waar teken je dan in vredesnaam voor?!

Ik snap het dat een tussenpartij liever ziet dat je samen met eindklant de concrete opdracht formuleert. Echter, eerst tekenen bij het kruisje zonder dat je weet wat er verwacht wordt? Bijzonder.
Bij software ontwikkeling vrij normaal. Je wordt ingehuurd om een team te ondersteunen. Wat precies de "afgekaderde opdracht" is waar dat team aan gaat werken het komende half jaar is vaak pas bekend na overleg met het team. De inhurende manager weet dat meestal niet.

(In hoeverre dit wel of geen schijnzelfstandigheid is laten we in het midden, het is wel de werkelijkheid voor veel develop opdrachten)

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacDennis76
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10:03
ConQuestador schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 17:10:
[...]
Bij software ontwikkeling vrij normaal. Je wordt ingehuurd om een team te ondersteunen. Wat precies de "afgekaderde opdracht" is waar dat team aan gaat werken het komende half jaar is vaak pas bekend na overleg met het team. De inhurende manager weet dat meestal niet.
Dat je primair een paar extra handjes bent zonder resultaatverplichting kan prima in een overeenkomst staan. Of je dat moet willen in kader van o.a. DBA is een 2e.

Maar iets tekenen zonder geen enkele verwachting vast te leggen? Het is maar waar je zin in hebt. Ook het gedrag van HF is bijzonder te noemen, waarom zo moeilijk doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16-09 21:15
jadjong schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 13:06:
[...]

Echte ondernemers leveren helemaal niet wat ze vooraf beloven en gebruiken de opslag in tarief om een complete afdeling met zeikwijven (m/v) in stand te houden. Die gaan dan de klant er van overtuigen dat het allemaal meerwerk en onvoorziene kosten buiten hun schuld is waar de klant gewoon voor moet betalen. De klant heeft hier weinig te onderhandelen want geen enkele andere leverancier gaat in de praktijk een half project over nemen.
Maar met deze werkwijze ben je wel meer ondernemer dan dat uurtje factuurtje schijnzelfstandige plebs :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montifaud
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:06
MacDennis76 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 17:21:
[...]

Dat je primair een paar extra handjes bent zonder resultaatverplichting kan prima in een overeenkomst staan. Of je dat moet willen in kader van o.a. DBA is een 2e.

Maar iets tekenen zonder geen enkele verwachting vast te leggen? Het is maar waar je zin in hebt. Ook het gedrag van HF is bijzonder te noemen, waarom zo moeilijk doen?
Ik krijg via HF/Striive alleen opdrachtmails binnen waarin staat "Niet voor ZZP, of alleen payrollers in dienst van StarApple".

DIt staat nu in elke developer opdracht die ik binnen krijg. Zijn er ook nog ZZP opdrachten?

Ben overigens nog niet op zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proatjeboksem
Montifaud schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 21:04:
[...]

Ik krijg via HF/Striive alleen opdrachtmails binnen waarin staat "Niet voor ZZP, of alleen payrollers in dienst van StarApple".

DIt staat nu in elke developer opdracht die ik binnen krijg. Zijn er ook nog ZZP opdrachten?
Tsja, de HF en strives van deze wereld moeten ook wat, het werk blijft wel liggen c.q. binnenkomen
en zij weten ook niet hoe een koe een haas vangt.
Zoals gezegd, wie het eerst met de ogen knippert of een maas in de wet vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwaanenberg
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15-09 22:50
proatjeboksem schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 08:44:
[...]

Tsja, de HF en strives van deze wereld moeten ook wat, het werk blijft wel liggen c.q. binnenkomen
en zij weten ook niet hoe een koe een haas vangt.
Zoals gezegd, wie het eerst met de ogen knippert of een maas in de wet vindt.
Toch worden ze wel vervuld, althans heb ik die indruk. Het is niet zo dat die opdrachten maar ‘open’ blijven staan. Of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• proatjeboksem
zwaanenberg schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 14:31:
[...]

Toch worden ze wel vervuld, althans heb ik die indruk. Het is niet zo dat die opdrachten maar ‘open’ blijven staan. Of zie ik dat verkeerd?
Goeie vraag. Of verdwijnen ze bij gebrek aan belangstelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Als die brokers/tussenpartijen slim zijn gaan ze inderdaad midlance, payrolling aanbieden. Al die grote klanten willen ze wel blijven bedienen en ze kunnen dan nog meer marge per opdracht pakken met een klein beetje meer risico.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaleKabel
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 16-09 19:54
Hi,

Ik heb als zzp'er een fiets op de zaak gekocht en moet daar 7% bijtelling over de cataloguswaarde voor betalen. De fabrikant van de fiets is failliet gegaan. Kan ik dan de fiets als economisch total loss beschouwen en de bijtelling niet meer betalen? De cataloguswaarde van de specifieke fiets bestaat niet meer en nu ik geen gratis onderhoud, kleine reparaties en garantie meer heb heb ik er financieel eigenlijk geen voordeel meer aan..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jantje_beton
Die opdrachten worden gewoon opgevuld hoor. Er zijn best veel mensen naar Payroll gegaan of in dienst getreden. Ik hoor wel dat er vaker junioren of medior mensen op opdrachten zitten met een tarief van senioren. Puur omdat men dan wel een poppetje kan leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 09:01
KaleKabel schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 15:14:
Hi,

Ik heb als zzp'er een fiets op de zaak gekocht en moet daar 7% bijtelling over de cataloguswaarde voor betalen. De fabrikant van de fiets is failliet gegaan. Kan ik dan de fiets als economisch total loss beschouwen en de bijtelling niet meer betalen? De cataloguswaarde van de specifieke fiets bestaat niet meer en nu ik geen gratis onderhoud, kleine reparaties en garantie meer heb heb ik er financieel eigenlijk geen voordeel meer aan..
Nope.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07:44
Hi,

Bijzondere gedachtengang :P

Antwoord is een dikke vette nee natuurlijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Metalman
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Hi,

Je zegt dus eigenlijk dat je van de bijtelling af wilt omdat de fabrikant van je fiets failliet is gegaan, en je daardoor vindt dat de fiets niets meer waard is? 8)7 Zo werkt het niet helaas.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Furion2000
1 opdrachtgever heeft meerdere preferred suppliers, waar headfirst 1 van is. Alle suppliers krijgen x tijd om te reageren met geschikte kandidaten en vervolgens mogen er een aantal op gesprek komen.

Genoeg partijen met mensen in dienst die niet rechtstreeks bij de opdrachtgevers kunnen aanbieden en via zo'n preferred supplier reageren. Headfirst maakt het niet uit of ze nu 3 euro van zo'n partij ontvangen of van jou als freelancer.

Preferred suppliers zoals HF zijn er overigens wel bij gebaat dat hun portfolio ook een percentage freelancers blijft houden, want freelancers vormen geen gevaar maar kleine partijen die groter worden wel.

Bij mijn opdrachtgever merk ik dat HF redelijk wat aan voorlichting doet om de boel rustig te houden voor de freelancers en ook opdrachtomgeschrijvingen aan het herzien zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Furion2000 op 06-02-2025 15:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• C_V_S
  • Niet online
Heb het idee dat het aantal opdrachten aardig toe neemt in vergelijking met twee weken terug.

Veel payroll constructies ook maar toch ook zat opdrachten dat ik denk dat lijkt mij niet als freelancer kunnen en dan heb je contact en zien ze geen probleem. Zal we creatief zijn met opdracht omschrijvingen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09:03

sebasd

loopt op espresso

C_V_S schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 17:11:
Heb het idee dat het aantal opdrachten aardig toe neemt in vergelijking met twee weken terug.

Veel payroll constructies ook maar toch ook zat opdrachten dat ik denk dat lijkt mij niet als freelancer kunnen en dan heb je contact en zien ze geen probleem. Zal we creatief zijn met opdracht omschrijvingen.
Hetzelfde hier. Mijn pipeline was drie weken geleden bijna leeg, maar inmiddels is het alweer passen en meten in de agenda tot eind mei.

Nou zijn dat voornamelijk part-time opdrachten, en met name ook trainingen, maar in de breedte zie ik ook wel steeds meer aanvragen. Het is ook gewoon net januari geweest he, dat is altijd een rustige tijd, met of zonder handhavingsmoratoriumopheffingsonzekerheid (3x woordwaarde).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
Ik zag deze week ook weer meer testaanvragen, grappige is dat ze bij niet proof opdrachten ook echt in de titel zetten “Sprint tester”.

Bij de overige opdrachten zie ik nu heel fijn “Deliverables, of Op te leveren producten” staan. Maakt het ook gelijk een stuk duidelijker of de opdracht passend is / wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

Deshmir schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 18:13:
Ik zag deze week ook weer meer testaanvragen, grappige is dat ze bij niet proof opdrachten ook echt in de titel zetten “Sprint tester”.

Bij de overige opdrachten zie ik nu heel fijn “Deliverables, of Op te leveren producten” staan. Maakt het ook gelijk een stuk duidelijker of de opdracht passend is / wordt.
Ik lees die opdrachten niet (want is toch niet wat ik zoek) maar ik zit wel in het testvak, en ik ben wel benieuwd wat ze dan als deliverables noemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
sebasd schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 19:37:
[...]

Ik lees die opdrachten niet (want is toch niet wat ik zoek) maar ik zit wel in het testvak, en ik ben wel benieuwd wat ze dan als deliverables noemen?
Test Engineer functie voor OC&W:
Deliverables/Resultaatafspraken:
Tijdens deze opdracht worden de volgende resultaten opgeleverd:
• Testplan en testscenario's: Gedetailleerde testdocumentatie met een focus op de kritische paden.
• Bevindingenrapportage: Een geprioriteerde, actuele administratie van bevindingen, inclusief een objectief beeld van de systeemkwaliteit.
• Gebruikerstestverslagen: Documentatie en conclusies van de gebruikerstesten.
• Eindrapportage: Een overzicht van uitgevoerde testen, bevindingen en een advies over de livegang van het systeem.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Laatst online: 09:35

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Hi,

Waarom zou je fiets economische total loss zijn? "Een auto is economisch total loss wanneer het financieel gezien niet meer verantwoord is om de schade te herstellen. Reparatie is technisch gezien nog wel mogelijk, maar de kosten van de reparatie zijn hoger dan de waarde van de auto direct voorafgaand aan de schade minus de restwaarde van de auto." vervang auto door fiets :P Je fiets is niet stuk, de fabrikant is er niet meer. Waarom zou de fiets dan opeens economisch total loss zijn? Dat jij er geen voordeel meer aan hebt boeit niet. Een zakelijke auto is ook niet altijd rendabel meer maar dat is geen argument om dan maar opeens over te hevelen naar prive.

En natuurlijk heeft die fiets nog wel een catalogusprijs. Namelijk de catalogusprijs van moment van aanschaf. Waarom denk je dat de catalogusaarde elk jaar wijzigt? En waarom zou dat bij een fiets wel zijn en bij een auto niet? (en heel eerlijk, als de fiets duurder wordt zou je dan ook de hogere waarde pakken voor de bijtelling)?

Als je een BV hebt kun je m voor een realistische prijs naar jezelf verkopen. Realistische prijs kun je met marktplaats advertenties wel onderbouwen. Of ga je m dan gratis weggeven omdat de fiets niets meer waard is?

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proatjeboksem
Nouja, daar kun je nog over discussieren, natuurlijk.
de garantie is weg, en qua onderhoud of reparatie, moet je maar een reparateur zien te vinden, of onderdelen.

Wie gaat zo'n fiets nog van 'm overnemen? Hij zal 'm moeten oprijden tot 'ie niet meer kan of 'm ergens laten staan met een slotje van de hema.

Dat gezegd hebbende, kom je makkelijker van die fiets af dan van de belasting die je er over moet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12-09 16:28
Je betaalt bijtelling over het privégebruik. Het voordeel zit hem erin dat je zonder bijtelling 100% van de kosten kan aftrekken, terwijl je er ook privé op rijdt. Heeft niks te maken met doorverkoop, reparatie of garantie. Als je onder de bijtelling wil uitkomen, moet je hem gewoon niet meer privé gebruiken.

De fabrikant van mijn fiets is trouwens ook failliet, en die wordt hier gewoon gerepareerd bij de fietsenmaker om de hoek.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 08:18
Dan kan je de discussie over youngtimers als Saab ook wel aanzwengelen als zou deze niks meer waard zijn. Daar gaat geen hond intrappen natuurlijk.
Sterker, misschien worden ze wel meer waard!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

proatjeboksem schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 08:31:
Nouja, daar kun je nog over discussieren, natuurlijk.
de garantie is weg, en qua onderhoud of reparatie, moet je maar een reparateur zien te vinden, of onderdelen.

Wie gaat zo'n fiets nog van 'm overnemen? Hij zal 'm moeten oprijden tot 'ie niet meer kan of 'm ergens laten staan met een slotje van de hema.

Dat gezegd hebbende, kom je makkelijker van die fiets af dan van de belasting die je er over moet betalen.
Maar dat is allemaal nu niet relevant: de fiets is niet kapot, er hoeft niet op garantie aanspraak gemaakt te worden. Een random fietsenmaker kan trouwens een fiets gewoon maken maar aangezien die niet stuk is, niet relevant. En wie m wil overkopen al helemaal niet. Dat is sowieso pas relevant bij verkoop, hij kan 'm ook oprijden en naar de sloop brengen :)

Ik snap wel dat het kut is als je gaat rekenen dat je fiets nu opeens duurder is zakelijk dan wanneer je 'm prive had. Shit happens. Dat is het risico van dingen zakelijk doen en bijtelling/prive gebruik verrekenen. Maar opnieuw: waarom zou de fiets niets meer waard zijn. Cataloguswaarde is op moment van aanschaf, Zou mooi zijn. Na flinke prijsverlaging van een auto opeens lagere bijtelling, lekkerrrrr. Zo werkt dat niet. Wel de lusten, niet de lasten.

[ Voor 20% gewijzigd door Crazy D op 07-02-2025 09:42 ]

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proatjeboksem
Crazy D schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 09:39:
[...]
Zo werkt dat niet. Wel de lusten, niet de lasten.
He jammer, ik zou net een faillis...pardon fietsenfabriekje beginnen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Crazy D schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 09:39:
[...]

Cataloguswaarde is op moment van aanschaf, Zou mooi zijn. Na flinke prijsverlaging van een auto opeens lagere bijtelling, lekkerrrrr. Zo werkt dat niet. Wel de lusten, niet de lasten.
Zouden een hoop Tesla rijders ook graag gebruik van maken. Tesla verlaagt de prijzen, dus cataloguswaarde van een reeds gekochte auto ook maar omlaag. Uiteraard wel het bijtellingspercentage op 7% laten staan, ookal is deze in latere jaren ook hoger :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
  • Nu online
B-Real schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 10:28:
[...]

Zouden een hoop Tesla rijders ook graag gebruik van maken. Tesla verlaagt de prijzen, dus cataloguswaarde van een reeds gekochte auto ook maar omlaag. Uiteraard wel het bijtellingspercentage op 7% laten staan, ookal is deze in latere jaren ook hoger :P
Is dit niet via een extra afwaardering een beetje te compenseren? Zuit je nog steeds met een bijtelling, maar je kun ook een extra verlies aftrekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Natuurlijk niet.
Cataloguswaarde/fiscale waarde van een auto veranderd niet tijdens de levensduur.

Bijtelling staat ook vast, waarbij EV's in sommige gevallen tijdelijk een korting op de bijtelling hadden. Wat betekend dat je na 5 jaar over gaat naar de dan geldende bijtellingspercentages.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
B-Real schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 11:18:
Natuurlijk niet.
Cataloguswaarde/fiscale waarde van een auto veranderd niet tijdens de levensduur.

Bijtelling staat ook vast, waarbij EV's in sommige gevallen tijdelijk een korting op de bijtelling hadden. Wat betekend dat je na 5 jaar over gaat naar de dan geldende bijtellingspercentages.
voor de EMZ onder ons: de bijtelling kan nooit hoger zijn dan de werkelijke kosten in dat jaar. Ook al is het percentage 22%, je bijtelling is waarschijnlijk gewoon letterlijk je zakelijke kosten aan die auto. Oftewel al het voordeel is weg, maar er is ook geen nadeel dat je bijtelling ineens hoger is dan wat de auto kost.

Het zou me niks verbazen als zoiets ook voor zo'n fiets op de zaak bijtelling geldt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Landon
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10-09 04:57
Iets wat heel vaak voorbij komt als ik bij een opdrachtgever gestart ben... Na 1-2 maanden wordt geopperd om in dienst te komen, want..... dit is een stuk goedkoper dan een 'dure' freelancer.

Hoe gaan jullie hier mee om? Direct aangeven dat je hier geen interesse in hebt? Maar wellicht dat je dan niet wordt verlengd? Ik wil ze niet aan het lijntje houden, maar heb ook geen intentie om in dienst te gaan bij een opdrachtgever. Los daarvan, wil ik natuurlijk ondernemer blijven. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C_V_S
  • Niet online
Landon schreef op maandag 10 februari 2025 @ 12:06:
Iets wat heel vaak voorbij komt als ik bij een opdrachtgever gestart ben... Na 1-2 maanden wordt geopperd om in dienst te komen, want..... dit is een stuk goedkoper dan een 'dure' freelancer.

Hoe gaan jullie hier mee om? Direct aangeven dat je hier geen interesse in hebt? Maar wellicht dat je dan niet wordt verlengd? Ik wil ze niet aan het lijntje houden, maar heb ook geen intentie om in dienst te gaan bij een opdrachtgever. Los daarvan, wil ik natuurlijk ondernemer blijven. ;-)
Ik ben altijd recht door zee en open daar over. Keuze freelancer is een financiële keuze en ook een keuze dat ik niet ergens langer dan 1,5 jaar wil werken omdat je niet van vaste routines houdt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Skamba
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:53

Als je een politiek correct antwoord wil geven zeg je dat je bewust hebt gekozen voor de afwisseling die je nu hebt.

Wil je wat minder politiek correct doen, dan zeg je dat je het voor anderhalve ton (corrigeer naar je uurtarief) per jaar wel wil overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

Vrij simpel: 'bedankt voor het aanbod, maar nee'.

Leuk hoor, dat het voor hen een stuk goedkoper is, maar ik zou er alleen maar op achteruit gaan. Financieel, maar vooral in vrijheid, flexibiliteit en de mogelijkheid om voor verschillende klanten overal ter wereld te werken.

Overigens heb ik deze vraag al een tijd niet meer gehad, in ieder geval niet serieus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polycombGC
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16-09 21:02

Ik geef direct aan dat ik geen interesse heb, dat heb ik namelijk ook niet. Het erover hebben is verspilde tijd en moeite. Als ze de constructie niet rendabel genoeg vinden dan moeten ze maar iemand aannemen. Het geeft je echt een betere positie als je niet "bang" bent voor een klant die geen interesse (meer) heeft. Gewoon blijven netwerken en naar de volgende opdracht gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online

Als het een leuk opdracht is, wil ik altijd praten. Je weet nooit wat ze bieden. Voordeel van een zelfstandige is, in tegenstelling tot de gedetacheerden, dat er vaak geen contract is dat ze verhinderd om ze in loondienst te nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fry77
  • Nu online
Bij de start van een ZZP opdracht hebben we sinds 1 januari een verklaring betalingsgedrag nodig van de kandidaat met betrekking tot de wet DBA. Het aanvragen van deze verklaring duurt (op dit moment) gemiddeld 10 werkdagen. Aangezien het aanvragen van een verklaring noodzakelijk is bij het aannemen van ZZP opdrachten (niet enkel via Data-First) raden we aan om deze alvast aan te vragen. Deze verklaringen zijn 6 maanden geldig en zijn volledig gratis.
Sinds wanneer gaat DBA over betalingsgedrag?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Furion2000
Kurios schreef op maandag 10 februari 2025 @ 13:21:
[...]

Als het een leuk opdracht is, wil ik altijd praten. Je weet nooit wat ze bieden. Voordeel van een zelfstandige is, in tegenstelling tot de gedetacheerden, dat er vaak geen contract is dat ze verhinderd om ze in loondienst te nemen.
Voor detachering mag dit ook niet; https://ontslag.nl/nieuws...rachtgever-dienst-treden/ . Grappig genoeg gebeurt dit steeds vaker omdat de kloof tussen intern/detachering steeds kleiner aan het worden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proatjeboksem

Ja, die vraag krijg ik ook vaak, al is het na wat langere tijd. Ik zeg altijd dat ik me gevleid voel, maar dat ik er in principe niet voor open sta. Dat ik op mijn vrijheid ben gesteld. Ik vraag ook wel eens of ze concrete plannen voor me hebben, voor wanneer het project waar ik voor ben ingehuurd klaar is. Voor de 15 jaar erna, zeg maar.
Maar daar komt vaak alleen iets uit in de trant van "we hebben genoeg te doen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proatjeboksem
fry77 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 13:38:
[...]

Sinds wanneer gaat DBA over betalingsgedrag?
Lol, de broker verzint zelf nieuwe Libelle punten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faust1946
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 16-09 16:41

Ik zeg meestal luchtig dat ze me altijd een goed bod mogen doen, dan kijk ik er wel naar. Zo'n 'goed' bod is er alleen nog nooit gekomen, dus verdere gesprekken zijn nooit nodig geweest. Als ik het kort wil houden zonder in een discussie over geld te belanden, geef ik aan dat ik ben gaan ZZP'en voor de afwisseling – iets wat je in loondienst nu eenmaal niet krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09:55
Faust1946 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 14:58:
[...]

Ik zeg meestal luchtig dat ze me altijd een goed bod mogen doen, dan kijk ik er wel naar. Zo'n 'goed' bod is er alleen nog nooit gekomen, dus verdere gesprekken zijn nooit nodig geweest. Als ik het kort wil houden zonder in een discussie over geld te belanden, geef ik aan dat ik ben gaan ZZP'en voor de afwisseling – iets wat je in loondienst nu eenmaal niet krijgt.
Die afwisseling krijg je toch bij detacheerders ;) >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:34
Wat voor termijn hanteren jullie gemiddeld voor een 2e herinnering?

Factuur staat al sinds 20 december uit, 30d. betaaltermijn. Uiteraard 21 Januari de 1e herinnering verstuurd. Vandaag de 2e. Krijg ik als reactie dat ik vrij vroeg ben (met 1 of ander lulverhaal over het consumenten recht, jammer joh, B2B). en dat de opdrachtgever zelf nog niet betaald heeft.

Op de reactie: "Dat is natuurlijk niet mijn probleem" is tot op heden niet gereageerd. :+

De partij zelf is verder altijd op tijd en ik maak mij ook geen zorgen, maar dat "vrij vroeg" triggert wel iets bij mij ("nee, jij bent laat" 8)7 )

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strykeforce
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-09 11:25

Aangeven dat je elkaar pas 1-2 maanden kent en je nog niet klaar bent voor een vaste relatie :+

Maar zonder grappen, vanaf de andere kant ja natuurlijk iedereen heeft er voor getekend maar je zou geen goede ondernemer/manager zijn als je het niet zou vragen. Zit je met de eigenaar/directeur te praten hier over dan is het mijn inziens altijd goed de deur open te laten staan, zeg nooit nooit aangezien er ook nog veel tussen een vast dienstverband en freelancer in zit.

Doe maar een goed bod of een andere meer harde nee gooit de deur dicht. Een "laten we aan het einde van jaar eens kijken waar we staan" geeft mijn inziens een betere indruk over in mogelijkheden denken, wie weet wat de toekomst brengt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
KillaZ schreef op maandag 10 februari 2025 @ 15:39:

Factuur staat al sinds 20 december uit, 30d. betaaltermijn. Uiteraard 21 Januari de 1e herinnering verstuurd. Vandaag de 2e. Krijg ik als reactie dat ik vrij vroeg ben (met 1 of ander lulverhaal over het consumenten recht, jammer joh, B2B). en dat de opdrachtgever zelf nog niet betaald heeft.

Op de reactie: "Dat is natuurlijk niet mijn probleem" is tot op heden niet gereageerd. :+

De partij zelf is verder altijd op tijd en ik maak mij ook geen zorgen, maar dat "vrij vroeg" triggert wel iets bij mij ("nee, jij bent laat" 8)7 )
Het verleden zegt natuurlijk niets over de toekomst. Heb je contractuele bepalingen waarin de betaling afhankelijk is van de betaling door de opdrachtgever?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

KillaZ schreef op maandag 10 februari 2025 @ 15:39:

Bij een betaaltermijn van 30 dagen doe ik (nou ja, doet MoneyBird) dat op dag 43.

En inderdaad, rot op met je verhaal over consumentenrecht. Je doet zaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faust1946
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 16-09 16:41
gem-p schreef op maandag 10 februari 2025 @ 15:34:
[...]

Die afwisseling krijg je toch bij detacheerders ;) >:)
Dat zijn doorgaans niet mijn opdrachtgevers ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:34
Wolly schreef op maandag 10 februari 2025 @ 15:45:
[...]

Het verleden zegt natuurlijk niets over de toekomst. Heb je contractuele bepalingen waarin de betaling afhankelijk is van de betaling door de opdrachtgever?
Had ik in de initiele opdracht, bij de verlenging (wat op mijn verzoek een nieuw contract is geworden ivm BV) staat die bepaling er niet meer in.

Op zich is zo'n bepaling natuurlijk wel makkelijk in de discussie met de BD, maar goed is in dit geval dus niet aan de orde.

K to the KillaZ

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Montifaud
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:06

Krijg ik ook wel eens als ik ergens een tijdje zit. Mijn (100% eerlijke) antwoord is dan dat ik de vrijheid wil om zelf mijn projecten te kiezen. Ik doe de projecten die ik leuk vind en daarom is mijn motivatie veel hoger dan die van vaste medewerkers.
Daarnaast voel ik me vrijer binnen de organisatie van de opdrachtgever omdat ik "geen carriere hoef te maken binnen het bedrijf" en dus geen 5-jarenplan hoef uit te voeren met allemaal targets etc. Daarom heb ik vaak een betere/relaxtere band met mijn directe opdrachtgever.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Bij mijn opdrachtgever is toch ineens de Wet-DBA angst naar hun hoofd gestegen. :(
Per 1 April willen ze niks meer met ZZPers te maken hebben in geen enkele vorm. Dus dat betekend ook dat ze mijn contract vroegtijdig gaan beëindigen.
Mag wel blijven als ik bij hun in loondienst kom, maar daar heb ik voor bedankt.

Zou nog een pay-roll constructie kunnen doen, maar klinkt als een hoop gedoe met doorlopende verzekeringen, lease auto etc. Als ik die weg in sla dan is het ook gelijk helemaal klaar met ondernemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nietbob
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 29-08 15:14
Psycho_Mantis schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 09:48:
Bij mijn opdrachtgever is toch ineens de Wet-DBA angst naar hun hoofd gestegen. :(
Per 1 April willen ze niks meer met ZZPers te maken hebben in geen enkele vorm. Dus dat betekend ook dat ze mijn contract vroegtijdig gaan beëindigen.
Mag wel blijven als ik bij hun in loondienst kom, maar daar heb ik voor bedankt.

Zou nog een pay-roll constructie kunnen doen, maar klinkt als een hoop gedoe met doorlopende verzekeringen, lease auto etc. Als ik die weg in sla dan is het ook gelijk helemaal klaar met ondernemen.
Hebben ze ook gezegt wat ze zo angstig maakt mbt de WetDBA? Lopen er veel externen van een grote detacheerder rond?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

Dan heb je nog 7 weken om iets anders te zoeken, en anders daarna lekker een paar weken vrij, toch?

Ik vind het wel netjes dat ze dit zo op tijd aangeven, ze hadden ook in totaal paniekvoetbal kunnen zeggen dat eind deze week einde oefening is.

[ Voor 56% gewijzigd door sebasd op 11-02-2025 09:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

nietbob schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 09:56:
[...]

Hebben ze ook gezegt wat ze zo angstig maakt mbt de WetDBA? Lopen er veel externen van een grote detacheerder rond?
Het is een zeer grote zorgorganisatie, en hebben ook in de media geroepen blijkbaar dat ze 1 april helemaal volgens de regels werken.
Dus dit is gewoon een beslissing uit corperate management. Er is inhoudelijk helemaal niet gekeken wat ik doe.
Maarja, ik kan mijn werk niet afmaken in iedergeval en de deadlines waren al krap. Maar klinkt niet als mijn probleem dus :9
Ze vinden vast wel iemand in loondienst die het sneller kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralpje
  • Laatst online: 09:32

ralpje

Deugpopje

Psycho_Mantis schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 10:44:
[...]

Het is een zeer grote zorgorganisatie, en hebben ook in de media geroepen blijkbaar dat ze 1 april helemaal volgens de regels werken.
Helemaal volgens de regels werken kan ook gewoon met ZZP-ers. Non-argument, dus.
Ik ben dan altijd wel benieuwd waarom ze denken dat ze met jouw inzet niet aan die regels voldoen. Niet dat dat hun standpunt gaat veranderen (al zou het natuurlijk best kunnen dat met een aanpassing in de OVO je prima compliant bent), maar vooral ook om daar rekening mee te kunnen houden bij de volgende opdrachten die je aan gaat.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

ralpje schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 10:51:
[...]

Helemaal volgens de regels werken kan ook gewoon met ZZP-ers. Non-argument, dus.
Ik ben dan altijd wel benieuwd waarom ze denken dat ze met jouw inzet niet aan die regels voldoen. Niet dat dat hun standpunt gaat veranderen (al zou het natuurlijk best kunnen dat met een aanpassing in de OVO je prima compliant bent), maar vooral ook om daar rekening mee te kunnen houden bij de volgende opdrachten die je aan gaat.
Klopt ook dat het onzin is. Ik heb ook gewoon een statement of work erin staan.
De manager die mij inhuurt is er ook niet blij mee.

Ik denk dat het gewoon is om geen scheve gezichten te hebben omdat ze ook zorg-zzpers massaal eruit zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
Psycho_Mantis schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 11:01:
[...]

Ik denk dat het gewoon is om geen scheve gezichten te hebben omdat ze ook zorg-zzpers massaal eruit zetten.
Klinkt als dat dit het is inderdaad: gewoon een statement maken dat ze in de zorg-hoek gewoon niet meer met zzp-ers werken. Ongeacht het werk dat ze doen.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kevinr1
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-09 09:35

kevinr1

Dude?

Psycho_Mantis schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 11:01:
[...]

Klopt ook dat het onzin is. Ik heb ook gewoon een statement of work erin staan.
De manager die mij inhuurt is er ook niet blij mee.

Ik heb een opdracht bij de rijksoverheid. Ze zijn op dit moment opzoek naar freelancers...
Niet overal stoppen ze ermee ;)

Life is meant to be experienced

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proatjeboksem

Mooi kløten. temeer omdat ze wss eind april wel tegen beperkingen aan gaan lopen.
Ik verwacht dat ze 2 april aan de telefoon hangen.

Succes met zoeken iig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:30

Destruction

(ex-)Automonteur

Da's balen maar je weet het in ieder geval nog redelijk op tijd zodat je kunt kijken wat de opties precies zijn. Dat scheelt wel.

Hier kakt de vraag ook een beetje in, ik heb nog niks gehoord mbt de DBA (imo vallen mijn werkzaamheden er ook niet onder omdat het karakter ervan te losjes is en ik meer verschillende dingen doe) maar ik vermoed wel dat 't er iets mee te maken heeft.

Er is nog wel werk maar de vraag is duidelijk minder geworden.

Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robinsmits
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 16-09 14:03
Heb ik net een contract ontvangen voor een 'Wet DBA' proof opdracht die inderdaad goed is omschreven en afgekaderd volgens mij.

Echter onderaan in de kleine lettertjes staat toch de volgende bepaling opgenomen:
Indien de Belastingdienst zich op het standpunt stelt dat u onze werknemer bent of een werknemer van de klant en dat wij of de klant de bijbehorende loonbelasting en
sociale verzekeringspremies verschuldigd zijn, vrijwaart u ons en de klant volledig van alle aanspraken van de Belastingdienst.
Nog wat extra tekst eromheen zeg maar maar bottom line is dat dit volgens mij alsnog alle risico bij mij neerlegt. En de opdracht inderdaad voor de opdrachtgever WetDBA proof maakt.

Ik ben benieuwd naar de meningen van jullier hierover? Mijn gevoel zegt dat dit een no-go is ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jantje_beton
robinsmits schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 16:20:
Heb ik net een contract ontvangen voor een 'Wet DBA' proof opdracht die inderdaad goed is omschreven en afgekaderd volgens mij.

Echter onderaan in de kleine lettertjes staat toch de volgende bepaling opgenomen:

[...]

Nog wat extra tekst eromheen zeg maar maar bottom line is dat dit volgens mij alsnog alle risico bij mij neerlegt. En de opdracht inderdaad voor de opdrachtgever WetDBA proof maakt.

Ik ben benieuwd naar de meningen van jullier hierover? Mijn gevoel zegt dat dit een no-go is ...
Ik zou dit niet doen. Naast alle fiscale gevolgen voor jou is het gewoon enorm oneerlijk.

Een opdrachtgever moet de zaken op orde hebben en de BD er van overtuigen dat ze goed bezig zijn. Je hebt zelf dus ook maar een beperkte mogelijkheid om invloed uit te oefenen op controles van de BD. Op het moment dat jij er wat aan kan doen of in gesprek kan met de BD om je positie uit te leggen sta je al met 1-0 achter.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online

[...]

Ik zou eerst vragen een tekstvoorstel te doen dat binnen de kaders van de wet blijft want het is verboden om - behalve de loonheffing en de premie volksverzekering - andere premies voor sociale verzekeringen te verhalen. Ik zou daar dus nooit een vrijwaring voor geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nietbob
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 29-08 15:14

[...]

Los van het feit dat het raar is om deze aansprakelijkheid naar de freelancer te verleggen, ik laat in ieder contract waarin over financiele aansprakelijkheid word gesproken opnemen dat dit beperkt is tot hetgeen mijn bedrijfsaansprakelijkheids verzekering dekt. Op verzoek kan ik de details van mijn aansprakelijkheids verzekering delen met de opdrachtgever of intermediair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harm_H
  • Laatst online: 15-09 20:16
proatjeboksem schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 15:00:
[...]

Mooi kløten. temeer omdat ze wss eind april wel tegen beperkingen aan gaan lopen.
Ik verwacht dat ze 2 april aan de telefoon hangen.

Succes met zoeken iig!
Is er een onbewuste reden om het met 'ø' te schrijven? Denemarken, Sweden, Noorwegen, Finland. stuk voor stuk met de dag interessanter. Ik neem aan dat ik niet de enige ben die al langer oriënteert om hier weg te gaan, of al weg zijn door de doorgeslagen (sub)overheidsstructuren. We kunnen dit topic wel opdoeken aangezien je geen IT ZZP'er meer mag zijn in Nederland toch? (behalve misschien voor de overheid 8)7 )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
  • Laatst online: 10:31
Harm_H schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 16:39:
[...]

Is er een onbewuste reden om het met 'ø' te schrijven? Denemarken, Sweden, Noorwegen, Finland. stuk voor stuk met de dag interessanter. Ik neem aan dat ik niet de enige ben die al langer oriënteert om hier weg te gaan, of al weg zijn door de doorgeslagen (sub)overheidsstructuren. We kunnen dit topic wel opdoeken aangezien je geen IT ZZP'er meer mag zijn in Nederland toch? (behalve misschien voor de overheid 8)7 )
Hoe kom je hier bij? Je mag nog prima ZZPer zijn, alleen geen schijnzelfstandige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robinsmits
Afas schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 16:26:
[...]

Ik zou eerst vragen een tekstvoorstel te doen dat binnen de kaders van de wet blijft want het is verboden om - behalve de loonheffing en de premie volksverzekering - andere premies voor sociale verzekeringen te verhalen. Ik zou daar dus nooit een vrijwaring voor geven.
Ok...ik begrijp dat dit niet eens mag van de wet? Ik ben geen juridisch expert en ChatGPT is maar tot zover betrouwbaar zeg maar....maar dat is dan wel een hele andere categorie dan gewoon nadelig voor mij.

Ik zal in ieder geval contact opnemen met de tussenpartij dat deze bepaling uit het contract moet. En anders zoek ik nog wel even verder ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:30

Destruction

(ex-)Automonteur

[...]

Het verschuiven van aansprakelijkheid is een enorme rode vlag. Ik zou dat zeker NOOIT accepteren.

Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robinsmits
Destruction schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 16:47:
[...]

Het verschuiven van aansprakelijkheid is een enorme rode vlag. Ik zou dat zeker NOOIT accepteren.
Ja dat was mijn gevoel ook al. Ik ga vragen of het aangepast kan worden (ben benieuwd...vermoedelijk niet...aangezien het voor een grote verzekeringsmaatschappij is) Indien niet...dan jammer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robinsmits
nietbob schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 16:34:
[...]

Los van het feit dat het raar is om deze aansprakelijkheid naar de freelancer te verleggen, ik laat in ieder contract waarin over financiele aansprakelijkheid word gesproken opnemen dat dit beperkt is tot hetgeen mijn bedrijfsaansprakelijkheids verzekering dekt. Op verzoek kan ik de details van mijn aansprakelijkheids verzekering delen met de opdrachtgever of intermediair.
Interessant .. maar dekt een bedrijfs of beroeps aansprakelijkheidsverzekering uberhaupt wel eventuele boetes indien die vanuit de belastingdienst komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
robinsmits schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 16:46:
[...]

Ok...ik begrijp dat dit niet eens mag van de wet? Ik ben geen juridisch expert en ChatGPT is maar tot zover betrouwbaar zeg maar....maar dat is dan wel een hele andere categorie dan gewoon nadelig voor mij.

Ik zal in ieder geval contact opnemen met de tussenpartij dat deze bepaling uit het contract moet. En anders zoek ik nog wel even verder ;-)
Lees je eerst wat verder in op dit onderwerp. Ze mogen vanalles opschrijven in een contract, jij hoeft er alleen niet mee in te stemmen.

Als jij de opdrachtgever vrijwaart hiervoor betekent alleen voor de sociale verzekerningspremies nog niet dat een rechter daar in mee gaat omdat hiervoor e.e.a. geregeld is. Voor de loonheffing en de premie volksverzekeringen ligt dat zoals ik het begrepen heb anders en die kun je ook weer (grotendeels) verrekenen met je eigen aangifte IB als die nog niet definitief is. Maar er zijn potentieel ook nog BTW effecten in het spel.

Het is zeer ingewikkelde materie en mijn opmerking was zeker niet bedoeld als een advies in welke richting dan ook, behalve dat je er goed aan doet je hier verder in te verdiepen.
Pagina: 1 ... 610 ... 642 Laatste