Dit is dezelfde als eerder deze week gepost. Wat ik hier bizar aan vind, is dat er gewoon staat "er is afgesproken 2 x per maand een bedrag te factureren". Dus hmm ongeacht hoeveel je werkt, wel 2 x een factuur sturen. Maar omdat ie een factuur stuurt is het een ondernemer
Als dit is hoe rechters er naar kijken is het "wasse neus" nog wel een understatement, en kun je een PostNL bezorger in zijn eigen postNL bus en zijn eigen PostNL kleding nog wel als echte zelfstandige beschouwen...
a. Contract voor 1 jaar, en dan verlengen.
b. Bezorger mag zelf weten hoe hij zijn tijd in deelt. maar ja, mensen vinden het niet leuk om om 4 uur in de nacht een pakketje te krijgen, dus doet ie het overdag
c. Als je als PostNL geen enkele pakketbezorger in loondienst hebt, is het dus ook geen embedding
d. Neem in de overeenkomst op dat je anderen de pakketjes mag laten bezorgen
e. Zorg ervoor dat je enkel mensen inhuurt die al eerder als zzp'er gewerkt hebben (hey, upgrade van thuisbezorgd naar PostNL?)
f. 2 x per maand factureren mag dus gewoon, liefst wat spelen met verschillende bedrijven met waar vandaan de facturen komen.
g. Zie c, als je geen mensen in dienst meer hebt die dat werkt doen, is dit easy
h. Hmm hier snap ik echt totaal geen reet van. je krijgt doorbetaald ook als je ziek bent, opdrachtgever heeft geen verzekeringen voor de ingehuurde afgesloten. Dus, hmm gewoon top??!!
i. Zie f, en maak een website waarop je je duidelijk profileert als zzp'er
Uiteraard zijn dit soort uitspraken mooi voor diegenen die bang waren voor een "issue", maar als ik probeer objectief te kijken naar de uitspraak, is dit precies _niet_ wat het Deliveroo arrest is... volgens mij komt PostNL hier ook gewoon mee weg. En als je zorgt dat je met enkel inhuur werkt, heb je al een stuk minder risico op embedding en heb je ook geen issue met salaris vs factuurbedragen want er is geen salaris voor die functie.
Ik vind het in ieder geval bizar. Positief voor iedereen in dit topic, maar wel bizar.