Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
a. niets laten weten aan de intermediair, ze komen er wel achter via LinkedIn oid
b. transparant zijn en actief laten weten die je nu direct bij die opdrachtgever aan de slag bent
Hoor graag!
Ik zou altijd kiezen voor zelf actief informeren / transparantie. Want waarom niet? En scheelt weer scheve gezichten als ze er via via achterkomen.zeeg schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 11:45:
Wat doen jullie als je eerst een opdracht via een intermediair hebt gehad en later (ná de periode zoals genoemd in relatiebeding) zonder tussenkomst van die intermediair bij diezelfde opdrachtgever aan de slag gaat?
a. niets laten weten aan de intermediair, ze komen er wel achter via LinkedIn oid
b. transparant zijn en actief laten weten die je nu direct bij die opdrachtgever aan de slag bent
Hoor graag!
EU DNS: 86.54.11.100
Ze moeten wel. Als de overheid regels bedenkt dan moet de BD ze zelf ook toepassen. Anders kan je ze ook niet forceren.sebasd schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 11:17:
[...]
Dat was precies mijn gedachte toen ik dit las.. Wat denken ze hiermee te bereiken, behalve zichzelf gigantisch in de voet te schieten?
Ze zullen zelf als test case gebruikt worden. Moet je eens zien hoe snel dit straks aangepast wordt.
Wat heerlijk die incompetentie van de overheid ook soms. Zelfde met die wet betaalbare huur die meer ellende veroorzaakt dan oplost.
Wat is er contractueel vast gelegd? Is er geen poot om op te staan wettelijk gezien dan hoef je niks te melden.zeeg schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 11:45:
Wat doen jullie als je eerst een opdracht via een intermediair hebt gehad en later (ná de periode zoals genoemd in relatiebeding) zonder tussenkomst van die intermediair bij diezelfde opdrachtgever aan de slag gaat?
Hoor graag!
Ga je ook steeds je ex-partners updaten als je een nieuwe liefde hebt?
Ik weet niet wat jij met je tussenpersonen doet…mannowlahn schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 11:53:
[...]
Wat is er contractueel vast gelegd? Is er geen poot om op te staan wettelijk gezien dan hoef je niks te melden.
Ik informeer ze altijd, maar met name om de relatie warm te houden. Ik plaats ook collega’s via tussenpersonen en soms pak ik een leuke opdracht via partijen. Gewoon vertellen, je weet nooit wanneer je elkaar nodig hebt. Hoort ook bij ondernemen.
Ik zal ze niet per se direct benaderen om ze te kunnen informeren, maar aan het einde van je opdracht bel je toch even met elkaar? Bedanken voor de samenwerking, etc. Vaak komt dan de vraag langs "wat ga je nu doen?". Dat vertel ik ze dan gewoon.mannowlahn schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 11:53:
[...]
Wat is er contractueel vast gelegd? Is er geen poot om op te staan wettelijk gezien dan hoef je niks te melden.
EU DNS: 86.54.11.100
Ik heb ook nog wel eens contract met tussen personen. Maar als ik bv met een jaar tussenpozen en dus geen contractuele verplichtingen heb, bij een oude klant aan de ga g ga. Dan ga ik niet die tussenpersoon nog pro actief op de hoogte stellen. Meer luiheid hoor, maar misschien ook wel om niet toe te geven aan die bepaalde power dynamiek.Orangelights23 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 11:59:
[...]
Ik weet niet wat jij met je tussenpersonen doet…
Ik informeer ze altijd, maar met name om de relatie warm te houden. Ik plaats ook collega’s via tussenpersonen en soms pak ik een leuke opdracht via partijen. Gewoon vertellen, je weet nooit wanneer je elkaar nodig hebt. Hoort ook bij ondernemen.
Aan het einde van je huidige opdracht eet de recruiter die je daar plaatste? Ja dat is een ander verhaal dan als je een jaar na afronding opdracht, je direct bij je oude klant begint.c-nan schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 12:01:
[...]
Ik zal ze niet per se direct benaderen om ze te kunnen informeren, maar aan het einde van je opdracht bel je toch even met elkaar? Bedanken voor de samenwerking, etc. Vaak komt dan de vraag langs "wat ga je nu doen?". Dat vertel ik ze dan gewoon.
Hmm, ligt bij mij aan de vertrouwensrelatie, want tenzij het een persoonlijk goede relatie is zou ik denk ik toch niet melden.c-nan schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 11:48:
[...]
Ik zou altijd kiezen voor zelf actief informeren / transparantie. Want waarom niet? En scheelt weer scheve gezichten als ze er via via achterkomen.
1. Geen slapende honden wakker maken,
2. Al die tijd na het contract - inclusief de relatiebeding tijd, heb je ook geen verantwoordelijkheid meer naar die intermediair.
En het ligt aan de opdrachtgever. Bij een grote opdrachtgever zijn er genoeg andere wegen naar binnen en andersoortige opdrachten, terwijl bij een kleinere dat anders ligt.
Ook denk ik dat het allemaal niet zo heet gegeten wordt: Als die intermediair over 2-3 jaar opnieuw aan je kan verdienen is het weer je grootste vriend - ervaringsfeit.
Ik zou ook nog even achter mijn oren krabben en misschien wél melden als er directe collega's uit de oude tijd ook via die intermediair werken. Maar ook die hoeven zo min mogelijk te weten.
Absoluut niet melden! Als je geen contractuele verplichtingen hebt ben je ze helemaal niks schuldig. Als de rollen omgekeerd waren zouden zij jou ook voor de kleinste winst naaien. Ik heb het wel eens gehad in een soortgelijke situatie waarbij de partij er pas na een half jaar achter kwam, ze belde toen wat boos op, maar mijn reactie was heel simpel: Je hebt een half jaar niks voor me gedaan, nooit gebeld met opdrachten, niks. En nu ben je boos dat het me zelf wel gelukt is.
Half jaar later belde dezelfde partij gewoon weer op met een opdracht..
Mocht het nu om een nette broker gaan (<5 euro) dan is het wellicht andere koek, maar de recruiters waar we 100 smaakjes van hebben: geen moeite aan verspillen.
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
Persoonlijk zou ik het melden aan de tussenpartij. Je hebt het contract immers getekend met de betreffende clausule. Als je dat niet wilde, had je moeten onderhandelen of het contract moeten afwijzen. Wellicht kun je de tussenpartij afkopen voor een redelijke bedrag, zodat ze er niet tussen hoeven te zitten.
Ligt helemaal aan de relatie met die intermediair. Uiteindelijk ben je helemaal niks verplicht en moet je zelf dus de inschatting maken of je hier aan relatiemanagement moet doen. Sowieso denk ik dat de schade relatief beperkt is als je niks meldt; immers is dit zakelijk en je doet contractueel (en in mijn ogen ethisch) niks verkeerd.zeeg schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 11:45:
Hoor graag!
De meeste clubs waarmee ik wel eens te maken heb, zitten vol met cowboys die voor hun opdrachten met hagel schieten en waar binnen zo'n tent een hoog verloop zit. Ik doe geen enkele moeite om hier een relatie te onderhouden, want dat heeft geen zin (uitzonderingen daar gelaten). Er zitten ook een paar hele fijne clubjes in mijn netwerk; die zou ik denk ik wel informeren; maar die spreek ik sowieso wel regelmatig dus is dan ook makkelijk om dit ter sprake te brengen.
Beide. Ik heb 2 opdrachtgevers die uurtje factuurtje werken met een strakke opdracht (8 uur en 4 uur), 1 opdracht voor 3,5 - 4 dagen per week waarbij mijn opdracht wat groter is.DennusB schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 10:46:
[...]
Wat voor soort opdrachten draai je nu? En uurtje factuur of je echt afgebakende projecten met kop en staart?
De 2 kleine opdrachten is echt puur consultancy, voornamelijk het zoeken naar verbetermogelijkheden en daadwerkelijk dan ook die verbeteringen uitvoeren om een specifiek systeem te voorzien van een goede performance. De leverancier van dat software pakket doet software + een stuk inrichting, maar veel van mijn klanten bouwen daar zelf nog een stuk maatwerk omheen. Het gaat in alle 3 de lagen fout, zowel aan de kant van de software én inrichting van de leverancier, als in de maatwerk inrichting zelf. Ik ga er als een botte bijl doorheen, zoek de problemen, stel een verbeterplan op, help vervolgens in OTA met daadwerkelijk testen of die verbetering verder niks sloopt en vervolgens meet wat de impact op productie is.
De andere, 3e opdracht is groot. Daar wordt het bovenstaande software pakket geimplementeerd, inclusief inrichting, ik ben verantwoordelijk als project manager (in de praktijk ook integratie architect) voor de werkplek kant voor deze applicatie.
Absolute niche. Ik bedien maar 1 segment in de BeNeLux met een beperkt aantal opdrachtgevers. Tot en met juli 2025 zit ik helemaal vol; moet nu nee zeggen tegen nieuwe klanten.
"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)
Niks. Die intermediair gaat mij ook niet vertellen als ze iemand anders op "jouw" plekje hebben gezet. Maar ik zou er ook niet over liegen natuurlijk; niks te verbergen.zeeg schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 11:45:
Hoor graag!
Kreeg vorige week een LinkedIn bericht of ik interesse had in een opdracht als Y bij bedrijf X (groot internationaal bedrijf, staat erg goed in het lijstje. Maar max tarief was 95 euro. Dat stond er al hard in.
Beantwoord: geen interesse zit nog goed op huidige opdracht en btw: dat tarief is wel verdommes laag voor die functie.
Paar dagen later telefoontje van andere tussenpartij: "Ik weet dat je tot einde jaar op de opdracht zit, maar wilde deze opdracht je toch even voorleggen, gaat om functie Y"
Geen bedrijf genoemd, maar had al wel door dat het om zelfde bedrijf ging. Dit aangegeven (en klopte) en dat ik die bij een ander al had afgewezen omdat tarief te laag was (plus nog lopende opdracht)
Zegt die gozer: "Ow das inderdaad wel heel laag, wij kunnen maximaal tot 135 gaan op die rol..."
Heb gelijk die andere vent van mn LinkedIn geflikkerd... Lekker 40 euro in het uur pakken zonder een reet te doen...
Maar nu de gewetensvraag/vragen:Neal schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 15:33:
Over tussenpartijen die een flinke marge nemen gesproken...
Kreeg vorige week een LinkedIn bericht of ik interesse had in een opdracht als Y bij bedrijf X (groot internationaal bedrijf, staat erg goed in het lijstje. Maar max tarief was 95 euro. Dat stond er al hard in.
Beantwoord: geen interesse zit nog goed op huidige opdracht en btw: dat tarief is wel verdommes laag voor die functie.
Paar dagen later telefoontje van andere tussenpartij: "Ik weet dat je tot einde jaar op de opdracht zit, maar wilde deze opdracht je toch even voorleggen, gaat om functie Y"
Geen bedrijf genoemd, maar had al wel door dat het om zelfde bedrijf ging. Dit aangegeven (en klopte) en dat ik die bij een ander al had afgewezen omdat tarief te laag was (plus nog lopende opdracht)
Zegt die gozer: "Ow das inderdaad wel heel laag, wij kunnen maximaal tot 135 gaan op die rol..."
Heb gelijk die andere vent van mn LinkedIn geflikkerd... Lekker 40 euro in het uur pakken zonder een reet te doen...
Ga je die nieuwe opdracht aan voordat je huidige opdracht afloopt?
En zo ja: Voor meer dan 100euro?
Wat ik voorheen (maar dan spreek ik alweer over een jaar of 6-8 geleden) vaak zag is dat deze grote consultancy bureaus vaak zelf weer ZZP-ers inhuren omdat ze er zelf de mensen niet voor hadden. Maar dan wel met een marge van 30-50 euro/uurmannowlahn schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 11:07:
[...]
Die kunnen dus straks alleen uit de vijvers van consultancy clubs gaan vissen. Daar zitten overigens best goede mensen, maar de gene die weten wat ze waard zijn, gaan meestal zelf freelancen.
Ja dat heb ik wel eens gedaan. Maar daar had ik ook goede redenen voor. Andersom hebben opdrachtgevers het contract ook weleens voortijdig opgezegd met geld als reden, project te duur of budget op.Peekster schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 15:58:
[...]
Maar nu de gewetensvraag/vragen:
Ik begrijp je 'voor meer dan 100 euro' niet?
En de rest, want de partij die 135 max kan bieden heeft er ook nog wat tussen zitten neem ik aanNeal schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 15:33:
Door de jaren heen ben ik door dit soort acties ook heel voorzichtig geworden met recruiters die ik niet ken. De laatste recruiter die mij op mijn huidige opdracht geholpen heeft dacht dat ik daarmee een uithangbord voor zijn bedrijf was geworden. En dat ik ook nieuwe kandidaten exclusief via hem aan zou dragen bij mijn opdrachtgever. Dat gaf wel jeuk bij mij, want er stond daarover niks in het contract.Neal schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 15:33:
Dus zelfs bij een prima relatie en prima marge voor een recruiter, dan nog kunnen ze je irriteren...
En daarvan zegt de BD dat dit dus ook niet mag, als ik het goed gelezen heb.sverzijl schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 15:59:
[...]
Wat ik voorheen (maar dan spreek ik alweer over een jaar of 6-8 geleden) vaak zag is dat deze grote consultancy bureaus vaak zelf weer ZZP-ers inhuren omdat ze er zelf de mensen niet voor hadden. Maar dan wel met een marge van 30-50 euro/uur
Tja dat is business, maar fucking hell wat een percentage.Neal schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 15:33:
Zou je even die partij willen noemen, of een hint? Maar grote kans dat die al op mijn black list van LinkedIn staat haha
Fucking 40 euro per uur

Nieuwe kandidaten kan prima toch, dikke aanbrengpremie vragen. Al hoewel dat staat vaak in schril contrast met wat zij pakken.gem-p schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 17:41:
[...]
Door de jaren heen ben ik door dit soort acties ook heel voorzichtig geworden met recruiters die ik niet ken. De laatste recruiter die mij op mijn huidige opdracht geholpen heeft dacht dat ik daarmee een uithangbord voor zijn bedrijf was geworden. En dat ik ook nieuwe kandidaten exclusief via hem aan zou dragen bij mijn opdrachtgever. Dat gaf wel jeuk bij mij, want er stond daarover niks in het contract.
Dus zelfs bij een prima relatie en prima marge voor een recruiter, dan nog kunnen ze je irriteren...
Dat was het 2e waar ik jeuk van kreeg, ze gingen er vanuit dat ik dit gratis deed. Zij hadden immers mij de opdracht geleverd zo redeneerde zij.mannowlahn schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 19:55:
[...]
Nieuwe kandidaten kan prima toch, dikke aanbrengpremie vragen. Al hoewel dat staat vaak in schril contrast met wat zij pakken.
Gaat dit om opdrachten in het zuiden van het land? Ik zit zelf in het noorden van het land, waar het nog officieel bouwvak is, en ik zie nog niet veel opdrachten voor hier voorbij komen helaasConQuestador schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 11:34:
[...]
Na een aantal rustige maanden merk ik de laatste maand ook dat ik weer steeds vaker gebeld wordt, soms zelfs weer ouderwets 2 recruiters op 1 dag. Stilgevallen is het dus nog zeker niet
(vakgebied: Java developer)
Kloptriemer1990 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 21:16:
[...]
Gaat dit om opdrachten in het zuiden van het land? Ik zit zelf in het noorden van het land, waar het nog officieel bouwvak is, en ik zie nog niet veel opdrachten voor hier voorbij komen helaas
Ik hou altijd wel van man en paard noemen in dit soort situaties..Neal schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 15:33:
En ik snap ook niet hoe ze denken dat dat kan werken. 95 klinkt als een mooi senior developer tarief/redelijk ervaren scrum master, zonder echte specialisatie. 135 klinkt als CTO/Afdelingsmanager en/of wel heel specifieke specialisatie.
Hoe denken ze dat een goeie senior ook meteen CTO/Afdelingsmanager kan zijn? Of die specialisatie ineens beheerst - zonder te weten dat de tarieven daarvoor een stuk hoger liggen?!
Even de andere kant proberen te bekijken: hoe weet je zeker dat de 2de recruiter eerlijk is? Hij weet dat jij al een opdracht hebt (en dus niet voor de nieuwe opdracht gaat), hij weet dat jij het tarief te laag vond, dus noemt hij zelf gewoon een heel hoog tarief om jouw vertrouwen te winnen en de concurrent zwart te maken. Missie geslaagd zou ik zeggen. Misschien niet echt aannemelijk, maar dat is het grote nadeel bij recruiters: je zult nooit het echte tarief weten, hooguit als je in gesprek gaat met de eindklant en het daar checkt.Neal schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 15:33:
Nee heb ervoor gekozen om op de huidige opdracht te blijven. Hoewel aanlokkelijk zaten er nog meer zaken aan vast waardoor ik die opdracht uiteindelijk aan me voorbij laat gaan.Peekster schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 15:58:
[...]
Maar nu de gewetensvraag/vragen:
Tuurlijk, in dit soort gevallen ben ik voorstander van Naming en Shamingmannowlahn schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 19:53:
[...]
Tja dat is business, maar fucking hell wat een percentage.
Zou je even die partij willen noemen, of een hint? Maar grote kans dat die al op mijn black list van LinkedIn staat haha
Fucking 40 euro per uur
[ Voor 3% gewijzigd door Neal op 15-08-2024 10:19 ]
Omdat ik weet om welke opdrachtgever het gaat, en welk tarief daar redelijk normaal is op een dergelijke functie. Dus het tarief dat hij benoemd is erg in lijn met wat je via de preferred supplier kunt krijgen (en ja ook bij hen zal iets aan de strijkstok blijven hangen)Tomoth schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 07:36:
[...]
Even de andere kant proberen te bekijken: hoe weet je zeker dat de 2de recruiter eerlijk is? Hij weet dat jij al een opdracht hebt (en dus niet voor de nieuwe opdracht gaat), hij weet dat jij het tarief te laag vond, dus noemt hij zelf gewoon een heel hoog tarief om jouw vertrouwen te winnen en de concurrent zwart te maken.
Zeg je dat na een zoekslag in je PB op LinkedIn met de naam van die club?

Sometimes you need to plan for coincidence
Elke keer als ik een reactie van jou lees zit dit kutlied in mijn hoofd.Hmmbob schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 12:26:
[...]
Zeg je dat na een zoekslag in je PB op LinkedIn met de naam van die club?![]()

Deze kwam bij mij wel met het juiste tarief?Neal schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 10:17:
[...]
Tuurlijk, in dit soort gevallen ben ik voorstander van Naming en Shaming
***members only***
Might be intentionallyjadjong schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 12:48:
Elke keer als ik een reactie van jou lees zit dit kutlied in mijn hoofd.![]()
Wat een k*t-opmerking. Nu heb ik het ook. En bedankt he!jadjong schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 12:48:
[...]
Elke keer als ik een reactie van jou lees zit dit kutlied in mijn hoofd.![]()
![]()
[YouTube: Hanson - MMMBop (Official Music Video)]
Recruiters maken ook fouten, een stuk meer dan wij waarschijnlijk, krijg je van met hagel schieten/massa=kassa achtige werkwijzes.Hmmbob schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 12:50:
[...]
Deze kwam bij mij wel met het juiste tarief?
Ik vraag dan meestal gewoon naar hun marge, of er niet een rekenfout is gemaakt - geen antwoord, zie stap gegevens verwijderen later.
En ik meld dan ook hoe ik over marges denk, dat je met een heel goed verhaal moet komen om meer dan €10 op mijn tarief te zetten/van het eindtarief af te romen.
Dat ze misschien voor €10 een makkelijke zoektocht naar een goed bemiddelbare kandidaat hebben, of dat ze nog een hele tijd moeten zoeken naar een minder kansrijke kandidaat.
Als dat niet eens bespreekbaar is, dan krijgen ze een formeel verzoek om mijn gegevens te verwijderen en als mogelijk geen contact meer op te nemen.
Als ze het maar vaak genoeg horen, heb ik de ijdele hoop dat ze kun beleid gaan aanpassen.
Word er soms wel moe van omdat het altijd van die copy paste berichten zijn die ze sturen. Iemand ooit zo'n opdracht aangenomen, en hoe verliep dit.
Zelf een beetje skeptisch over dit soort manieren van recruiten namelijk
Jazeker, een groot en bekend bedrijf zoekt al heel lang naar Ruby developers die hybrid/onsite Veldhoven kunnen werken. Ooit lang geleden al eens een gesprek gehad daar via een Nederlands bedrijf (was geen match), maar tegenwoordig kiezen ze graag de Indiase route als ik afga op LinkedIn berichten die ik ontvang over dezelfde rol (mijn profiel bevat nog wel wat Ruby en ik woon in de regio). Heel bizar en ik kan me niet voorstellen dat het helpt. Zelfde trouwens met de welbekende UK recruiters die de NL markt bedienen.ReloadAMS schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 16:14:
Ik ben nieuwsgierig of hier ook mensen zijn die meerdere keren per dag op LinkedIn benadert worden door recruiters uit Pakistan en omstreken over freelance/dispatch werk
Word er soms wel moe van omdat het altijd van die copy paste berichten zijn die ze sturen. Iemand ooit zo'n opdracht aangenomen, en hoe verliep dit.
Zelf een beetje skeptisch over dit soort manieren van recruiten namelijk
Daar is voor mij nog nooit iets nuttigs uitgekomen.
Nee, niet echt. Of ik openstond voor een klus (COBOL dev). Tuurlijk. Wat mijn tarief is. €880/dag. Dat was wat veel, zegt ze. Ik ga niet onder de 800. Of ik het ook wil doen voor €500/dag (UK doet alles per dag). Wat denk je zelf? Zo kansloos, die UK-buro's. Bovendien komt er nooit terugkoppeling.Hmmbob schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 07:26:
Oh, op dat vlak discrimineer ik gewoon: als het een Brits of Indiaas bedrijf/persoon is, gaat het meteen de prullenbak in.
Daar is voor mij nog nooit iets nuttigs uitgekomen.
Herkenbaar en niet alleen vanuit UK, maar vooral vanuit India. Ik reageer inmiddels op dat soort antwoorden dat het dan een korte werkdag wordt voor mij van 4 of 5 uurtjes. Vaak blijft het dan verder stil.RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 07:47:
[...]
Nee, niet echt. Of ik openstond voor een klus (COBOL dev). Tuurlijk. Wat mijn tarief is. €880/dag. Dat was wat veel, zegt ze. Ik ga niet onder de 800. Of ik het ook wil doen voor €500/dag (UK doet alles per dag). Wat denk je zelf? Zo kansloos, die UK-buro's. Bovendien komt er nooit terugkoppeling.
Voor mij is er vanuit India nog nooit iets uit voortgekomen. Vanuit UK heb ik al jarenlang een leuke werkrelatie met 1 recruiter die gespecialiseerd is in mensen met mijn profiel. Is nog nooit iets concreets uit voortgekomen, maar dat had vooral met timing te maken.
Hoe werkt dat met die day rates in de praktijk nu eigenlijk? M'n boerenverstand zegt dat je op je vingers na kunt tellen dat het alleen meer dan 8 uur wordt en nooit minder dan 8 uur.RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 07:47:
[...]
Nee, niet echt. Of ik openstond voor een klus (COBOL dev). Tuurlijk. Wat mijn tarief is. €880/dag. Dat was wat veel, zegt ze. Ik ga niet onder de 800. Of ik het ook wil doen voor €500/dag (UK doet alles per dag). Wat denk je zelf? Zo kansloos, die UK-buro's. Bovendien komt er nooit terugkoppeling.
Klopt die aanname of middelt zich dat in de praktijk toch wel weer uit? Onder normale omstandigheden kun je dingen vaak wel over de dagen heen gladstrijken maar in piekperiodes ben ik in de praktijk vaak elke dag een uur of 9 bezig. En dan ook 9 uur betaald, en dat naar wederzijdse tevredenheid.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Ik heb ooit een keer wel wat verder doorgevraagd, die Indiase recruiter kwam van TCS wat een grote partij is, en waarvan ik weet dat ze wel eens mensen (een vorige huurder van onze bovenverdieping) of zelfs teams plaatsen bij partijen als Essent.RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 07:47:
[...]
Ik denk dat die plaatsing veel met tarief te maken had, en kan me dan ook wel voorstellen dat ook tarieven via dergelijke recruiters erg scherp moeten zijn, meer nog dan dat ze zo veel afromen.
Maakt het uit of je 8x100 factureert voor een dag kletsen over de camping ten opzichte van 1x800? Voor ieder die elke vier weken een factuur met hetzelfde bedrag verstuurt, in plaats van tot op de uren precies, is het zelfs werken voor een maandprijs in plaats van dagprijs.RichieB schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 09:27:
Ik kan niet voor freelancers spreken, maar in loondienst is de werkethos in het buitenland nogal eens anders dan in Nederland. Lange pauzes, veel geklets maar weinig productiviteit. Wellicht dat daar die dagtarieven vandaag komen?
Ik neem aan dat er bij de prijs per dag ook een aantal uur vastgesteld is.Yucon schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 09:14:
[...]
Hoe werkt dat met die day rates in de praktijk nu eigenlijk? M'n boerenverstand zegt dat je op je vingers na kunt tellen dat het alleen meer dan 8 uur wordt en nooit minder dan 8 uur.
Klopt die aanname of middelt zich dat in de praktijk toch wel weer uit? Onder normale omstandigheden kun je dingen vaak wel over de dagen heen gladstrijken maar in piekperiodes ben ik in de praktijk vaak elke dag een uur of 9 bezig. En dan ook 9 uur betaald, en dat naar wederzijdse tevredenheid.
Mijn schoonzus werkt in de UK op dagtariefbasis en ik kan beamen dat de werkethos inderdaad wel anders is. Laten we zeggen, veel tijd voor andere dingen.RichieB schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 09:27:
Ik kan niet voor freelancers spreken, maar in loondienst is de werkethos in het buitenland nogal eens anders dan in Nederland. Lange pauzes, veel geklets maar weinig productiviteit. Wellicht dat daar die dagtarieven vandaag komen?
Ging in dit geval ook om TCS.pkuppens schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 10:01:
[...]
Ik heb ooit een keer wel wat verder doorgevraagd, die Indiase recruiter kwam van TCS wat een grote partij is, en waarvan ik weet dat ze wel eens mensen (een vorige huurder van onze bovenverdieping) of zelfs teams plaatsen bij partijen als Essent.
Ik denk dat die plaatsing veel met tarief te maken had, en kan me dan ook wel voorstellen dat ook tarieven via dergelijke recruiters erg scherp moeten zijn, meer nog dan dat ze zo veel afromen.
En dan in mijn rol als projectleider, Implementatiemanager oid.
Je netwerk?jongetje schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 15:04:
Wat zijn nu de plekken waar je opdrachten bij commerciële bedrijven (dus geen overheid) vind? De overheid doet aanbestedingen en die websites weet ik wel te vinden. Maar hoe kom je daarbuiten aan een opdracht? Ik heb via freelance.nl in het verleden weleens een opdracht bij een commercieel bedrijf gedaan maar 90 procent is zover ik zie overheid.
Je netwerk.jongetje schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 15:04:
Wat zijn nu de plekken waar je opdrachten bij commerciële bedrijven (dus geen overheid) vind? De overheid doet aanbestedingen en die websites weet ik wel te vinden. Maar hoe kom je daarbuiten aan een opdracht? Ik heb via freelance.nl in het verleden weleens een opdracht bij een commercieel bedrijf gedaan maar 90 procent is zover ik zie overheid.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Ik heb maar 1 keer via mijn netwerk/linkedin iets gevonden. Verder heb ik niemand in mijn netwerk die actief freelance inhuurt...
Dan is dat iets waar je aan moet gaan werkenjongetje schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 19:26:
Ik heb maar 1 keer via mijn netwerk/linkedin iets gevonden. Verder heb ik niemand in mijn netwerk die actief freelance inhuurt...
If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time
Via LinkedIn, en dan met name via recruiters die je in normale tijden stukspammen met hun gare berichten. Verder via brokers die in de openingspost van dit topic staan.jongetje schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 15:04:
Geen tussenpersonen en gewoon een fair tarief. Zowel voor de opdrachtgever als voor mijzelf.
If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time
Een krat of 24 flesjes bier. Blijft hetzelfde.
Liever niet. Althans, niet publiekelijk.
Helemaal eens dat veel zzp'ers neigen naar fictief dienstverband. Dat bedoelde ik ook niet met bangmakerij. Meer dat handhaven nog steeds erg lastig wordt en dat de BD op deze manier mogelijk er alvast voor zorgt dat er straks minder handhaafwerk nodig is.RonaldHeirbaut schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 09:52:
Ik denk niet dat het per se bangmakerij is. Veel ICT-ZZP'ers neigen ook wel naar een fictief dienstverband, vooral als je zelf wat lui bent en het allemaal wel prima vindt. M.a.w. je moet er wat aan doen. Je zal je wat pro-actiever moeten opstellen. Volgens mij kan je, als een opdrachtgever je langere tijd wil hebben (>2 jaar), heel goed dat zelf opknippen in kort opdrachten van enkele weken/maanden. Zo loop je risico, heb je meerdere opdrachten, bepaal je duidelijker zelf hoe je de opdracht gaat invullen.
Een krat of 24 flesjes bier. Blijft hetzelfde.
Verder ook eens met het opknippen. En zo zijn er nog tal van mogelijkheden.
Ik merk echter wel dat grote opdrachtgevers vaak in een bepaald stramien zitten rondom inhuur en uitbesteden en daar niet graag van afwijken. Het is óf inhuren tegen uurtarief, of werk uitbesteden, maar dan alleen met grote preferred suppliers. Ik zou best met een aantal andere zzp'ers kortere fixed price projecten willen doen. Geen enkel probleem. Maar dan moeten opdrachtgevers daar wel in mee willen gaan.
[ Voor 14% gewijzigd door GoodspeeD op 19-08-2024 10:48 ]
Nee, is inderdaad geen bangmakerij. Dit is simpelweg een van hun taken als tevens toezichthouder. Allemaal duidelijk en ruim van te voren aangekondigd.RonaldHeirbaut schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 09:52:
Ik denk niet dat het per se bangmakerij is. Veel ICT-ZZP'ers neigen ook wel naar een fictief dienstverband, vooral als je zelf wat lui bent en het allemaal wel prima vindt.
Er zijn nu eenmaal veel schijnzelfstandigen, ik snap dat die groep nu onrustig wordt
Niet alleen ZZP'ers zijn een beetje lui, maar opdrachtgevers ook. Die moeten nu ook creatiever worden om hun inhuur wel rond te krijgen op de juiste wijze, maar dat kost hen energie. Dus misschien gokken ze dan wel op "dan maar niet inhuren en zien hoe het loopt".GoodspeeD schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 10:40:
Ik merk echter wel dat grote opdrachtgevers vaak in een bepaald stramien zitten rondom inhuur en uitbesteden en daar niet graag van afwijken. Het is óf inhuren tegen uurtarief, of werk uitbesteden, maar dan alleen met grote preferred suppliers.
Innovatie zit niet alleen op technisch vlak maar ook op procedureel en organisatorisch vlak. Jammer dat opdrachtgevers dat niet kunnen of willen zien. Ik denk dat zij die dat wel zien en daar op acteren, straks grotere stappen kunnen maken met ons specialisme.
Wat ik namelijk zie ik dat opdrachtgevers, die opdrachten prima VBAR/WetDBA-proof kunnen uitzetten, dat niet meer doen. Of de opmerking er bij zetten dat de opdracht niet kan worden uitgevoerd door een ZZP'er. Dat gaat er volgens mij voor zorgen dat er begin volgend jaar erg veel zelfstandigen op de markt zijn en heeft zijn weerslag op continuiteit en tarief.
[ Voor 5% gewijzigd door Mr_Leadpump op 19-08-2024 11:25 . Reden: typo etc. ]
Prima ook. Gewaarschuwd mens telt voor twee. Gelukkig is er voor je beboet en nagevorderd wordt eerst nog een aanwijzing om iets te veranderen. Of je moet echt ter kwader trouw hebben gehandeld.MacDennis76 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 11:02:
[...]
Allemaal duidelijk en ruim van te voren aangekondigd.
Ik bedoel, een oplossing kan ook zijn: "deze opdracht is niet voor ZZP'ers, maar we zijn ervan overtuigd dat wij je een zodanig aantrekkelijk aanbod kunnen doen dat je deze klus alsnog wil doen". Of zoiets. We worden ook niet erg geprikkeld om wèl de stap te maken naar loondienst.
Eens. En ik zie het ook deels als onze verantwoordelijkheid als ondernemers om die opdrachtgevers te helpen met innoveren op dit vlak, dus daar ga ik nog zeker energie in steken.RonaldHeirbaut schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 11:21:
[...]
Niet alleen ZZP'ers zijn een beetje lui, maar opdrachtgevers ook. Die moeten nu ook creatiever worden om hun inhuur wel rond te krijgen op de juiste wijze, maar dat kost hen energie. Dus misschien gokken ze dan wel op "dan maar niet inhuren en zien hoe het loopt".
Innovatie zit niet alleen op technisch vlak maar ook op procedureel en organisatorisch vlak. Jammer dat opdrachtgevers dat niet kunnen of willen zien. Ik denk dat zij die dat wel zien en daar op acteren, straks grotere stappen kunnen maken met ons specialisme.
Verwijderd
Hun taak is beschermen van de zelfstandigen die worden uitgebuit, laat de rest lekker met rust.MacDennis76 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 11:02:
[...]
Nee, is inderdaad geen bangmakerij. Dit is simpelweg een van hun taken als tevens toezichthouder. Allemaal duidelijk en ruim van te voren aangekondigd.
Er zijn nu eenmaal veel schijnzelfstandigen, ik snap dat die groep nu onrustig wordt
Of beter gezegd dat zou hun taak moeten zijn. Of ik nu zelfstandig voor een bedrijf werk of via loondienst, dat zou mijn keuze moeten zijn als die er is vanuit het bedrijf. Meneer Pieper heeft het over dit hebben wij samen afgesproken, maar ik kan mij die afspraak niet herinneren.
Maar nee de taak lijkt nu te zijn hark meer belasting naar binnen, of hark dat direct binnen i.p.v dat geld in de B.V blijven hangen, geld is immers nu nodig bij de overheid.
Het is voor de wet DBA niet anders. Iedereen is gewaarschuwd. Alleen komt nu de vraag: "worden we aangehouden als we 10km/u te snel gaan". Dat is afhankelijk van de agent inspecteur.
Ik denk niet dat het veel met harken te maken heeft. Overigens, ik verwacht ook dat er nog een hoop rechtszaken komen tot aan de Raad van State toe over de definitie van schijnzelfstandigheid en de toetsing daarvan. Deze storm is voorlopig nog niet overgewaaid.
Ja er gaan veel mensen mee met zo'n onzin wet. Het gaat echt helemaal nergens over. Hoe ook mooi lul verhaal je opschrijft over je opdrachtomschrijving je bent gewoon bezig voor een klant, meestal in een team en je doet meestal hetzelfde / vergelijkbaar met wat andere vasten doen. Je hebt geen totale vrijheid en je moet werken binnen de kaders van je klant. Dit is niks anders dan iemand die gedetacheerd zit en dan is het opeens geen probleem.Il Duce schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 12:18:
Het probleem is dat de wet nergens op slaat. De wet zou als doel moeten hebben de zwakkeren te beschermen (postbezorgers, journalisten etc) en de mensen die vrijwillig voor zelfstandigheid kiezen niet in de weg moeten staan.
Ik heb voor mijn huis ook een aannemer ingehuurd en ondanks dat hij wel als ondernemer wordt gezien doet hij wel wat ik opdraag. Dus reken maar aan dat er een gezagsverhouding is want wie betaalt bepaalt.
[ Voor 4% gewijzigd door vortexnl1982 op 19-08-2024 12:58 ]
https://youtu.be/hZBxU4L_1po?feature=shared
Hij doet niet wat jij opdraagt, hij komt (hoop je) tot het resultaat wat jullie hebben afgesproken. Hij heeft een resultaatverplichting, maar hij bepaalt zelf hoe hij zijn werkzaamheden uitvoert. Wellicht heb jij randvoorwaarden gesteld, maar hij bepaalt zelf hoe (en door wie) hij deze werkzaamheden uitvoert. Goed voorbeeld van een ondernemer.vortexnl1982 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 12:57:
[...]
Ik heb voor mijn huis ook een aannemer ingehuurd en ondanks dat hij wel als ondernemer wordt gezien doet hij wel wat ik opdraag. Dus reken maar aan dat er een gezagsverhouding is want wie betaalt bepaalt.
Goeie webinar, maar ook hier hoor je duidelijk weer dat het initiatief moet komen te liggen bij de opdrachtgevers. Zij (!) moeten het anders gaan aanpakken.Ascension schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 13:17:
Deze webinar van Barentskrans vond ik wel verhelderend, zit o.a. de advocaat in die betrokken was bij het Deliveroo-proces.
https://youtu.be/hZBxU4L_1po?feature=shared
Er zijn genoeg oplossingen te bedenken, hoor je ook in die webinar. Maar opdrachtgevers zijn gewoon aartslui.
Dat is toch altijd zo? Ik bepaal ook hoe ik mijn werkzaamheden uitvoer, alsof de klant daar wat over te zeggen heeft (of überhaupt weet wat ie wel/niet moet doen). Contractueel mag ik ook een ander neerzetten die dit werk gaat doen, waardoor ik zelf theoretisch er helemaal niet hoef te zijn. Of de klant met dat laatste blij gaat zijn...figlio del comm schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 13:35:
[...]
Hij doet niet wat jij opdraagt, hij komt (hoop je) tot het resultaat wat jullie hebben afgesproken. Hij heeft een resultaatverplichting, maar hij bepaalt zelf hoe hij zijn werkzaamheden uitvoert. Wellicht heb jij randvoorwaarden gesteld, maar hij bepaalt zelf hoe (en door wie) hij deze werkzaamheden uitvoert. Goed voorbeeld van een ondernemer.
Die toch in loondienst zal moeten als er een werknemer van een ander naast staat. Want de ondernemers kenmerken wilde ze juit uit de vergelijking halenfiglio del comm schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 13:35:
[...]
Hij doet niet wat jij opdraagt, hij komt (hoop je) tot het resultaat wat jullie hebben afgesproken. Hij heeft een resultaatverplichting, maar hij bepaalt zelf hoe hij zijn werkzaamheden uitvoert. Wellicht heb jij randvoorwaarden gesteld, maar hij bepaalt zelf hoe (en door wie) hij deze werkzaamheden uitvoert. Goed voorbeeld van een ondernemer.
De wet slaat wel ergens op. Dat het jou niet uitkomt is een ander verhaal. Het lijkt mij dan ook vrij logisch dat de Belastingdienst gaat handhaven. Eigenlijk best bizar dat dit niet veel eerder is gebeurd.Il Duce schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 12:18:
Het probleem is dat de wet nergens op slaat. De wet zou als doel moeten hebben de zwakkeren te beschermen (postbezorgers, journalisten etc) en de mensen die vrijwillig voor zelfstandigheid kiezen niet in de weg moeten staan.
De wet heeft verder ook helemaal niet als doel 'zwakkeren te beschermen' of 'bedenk een situatie dat jou beter uitkomt waardoor je als schijnzelfstandige verder kunt'.
Je leest dit ook in de reacties hierboven terug. Waarbij er hoop is op "creatieve oplossingen" om toch door te kunnen blijven gaan als schijnzelfstandige. En ik snap het ook wel. Je kan er goed mee verdienen als individu, waarbij je voordelen meepakt die bedoeld zijn voor ondernemers. Niet voor particulieren. Dat is volgens mij toch echt de rode draad in dit verhaal.
Omgekeerd, wanneer je dus het argument "salaris" laat varen, en het hebt over flexibel willen zijn. Wat ook een veel aangedragen argument is. Immers, het argument "salaris" win je geen harten mee. Dan zou je ook kunnen kiezen voor flexibele arbeidscontracten als werknemer. Probleem opgelost. Alleen dat wil de schijnzelfstandige natuurlijk niet accepteren. Omdat, .."salaris" en "ondernemers voordelen".
< dit stukje webruimte is te huur >
Wat betreft salaris, zoek jij maar eens een werkgever die marktconform betaald zonder dat er “verplichte” dingen worden afgeroomd.aex351 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 18:13:
Omgekeerd, wanneer je dus het argument "salaris" laat varen, en het hebt over flexibel willen zijn. Wat ook een veel aangedragen argument is. Immers, het argument "salaris" win je geen harten mee. Dan zou je ook kunnen kiezen voor flexibele arbeidscontracten als werknemer. Probleem opgelost. Alleen dat wil de schijnzelfstandige natuurlijk niet accepteren. Omdat, .."salaris" en "ondernemers voordelen".
Dingen zoals: medewerkersweekend, skivakantie, borrels, familieweekend, sinterklaasfeest, kersfeest etc etc.
Ik hoef dat allemaal niet, geef dat stukje maar als salaris weer terug, maar dat willen ze allemaal niet.. want oh jeej, je zou eens uit de bandbreedte vallen van je medecollega’s.
Ik heb wel eens de jaarcijfers van zo’n detacheerder bekeken, daar wordt genoeg afgeroomd voordat de “winst”uitkering wordt uitbetaald.
Maar buiten dat, vind ik ook dat er wat aan die schijnzelfstandigheid gedaan moet worden.
Lekker CAO betaald worden maar niet met inflatie mee, mijn vrouw is er over de jaren heen gewoon netto op achteruit gegaan omdat ze bovenin haar functieschaal zit….
Nee, dat doet de wet of die wet in mijn ogen niet. Een opdrachtgever die wel een externe die in loondienst van een detacheerder is mag inhuren, maar niet een zzp'er vanwege schijnzelfstandigheid is iets wat er bij mij nog steeds niet in gaat en wat ik ook niet begrijp.aex351 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 18:13:
[...]
De wet slaat wel ergens op. Dat het jou niet uitkomt is een ander verhaal. Het lijkt mij dan ook vrij logisch dat de Belastingdienst gaat handhaven. Eigenlijk best bizar dat dit niet veel eerder is gebeurd.
.....
En ook in dit topic hoor je genoeg mensen die best meer belastingen willen afdragen als ze maar niet in loondienst hoeven. Niet alleen vanwege de flexibiliteit, maar ook omdat velen gewoon willen werken en niet het semi verplichte teamuitje, flut training, heisessie, 365 graden gesprek, etcetera opgedrongen willen krijgen.
Als het doel enkel is om schijnzelfstandigheid tegen te gaan, waarom mogen uitzendbureau's en detacheerders dan nog wel mensen leveren die in het bestaande team van een bedrijf meedraaien? Wat is er dan precies anders aan ten opzichte van een ZZP'er die in een team meedraait?
[ Voor 3% gewijzigd door Azer op 19-08-2024 19:23 ]
Verwijderd
Daarnaast als ik bepaalde kennis & kunde heb die ik duur kan verkopen dan moet dat gewoon kunnen, in welke vorm dan ook. Wat krom is dat dit wel mag via een detacheerder, die vangt dan de winstaex351 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 18:13:
[...]
De wet slaat wel ergens op. Dat het jou niet uitkomt is een ander verhaal. Het lijkt mij dan ook vrij logisch dat de Belastingdienst gaat handhaven. Eigenlijk best bizar dat dit niet veel eerder is gebeurd.
De wet heeft verder ook helemaal niet als doel 'zwakkeren te beschermen' of 'bedenk een situatie dat jou beter uitkomt waardoor je als schijnzelfstandige verder kunt'.
Je leest dit ook in de reacties hierboven terug. Waarbij er hoop is op "creatieve oplossingen" om toch door te kunnen blijven gaan als schijnzelfstandige. En ik snap het ook wel. Je kan er goed mee verdienen als individu, waarbij je voordelen meepakt die bedoeld zijn voor ondernemers. Niet voor particulieren. Dat is volgens mij toch echt de rode draad in dit verhaal.

Persoonlijk presteer ik in deze rol ook veel beter dan in loondienst. Ik werk voor mijzelf, ik moet mijzelf bewijzen en ben veel meer verantwoordelijk dan in loondienst dus geeft mij een boost in prestaties.
Welke ondernemers voordelen heb je het eigenlijk over? Enige wat ik doe is een aantal nieuwe gadget's kopen in een jaar en that's it (die ik ook zakelijk gebruik). Oh ja en ik heb een fiets van de zaak, oops
Ik heb overigens een B.V. maar alle voordeeltjes in een eenmanszaak zijn toch ook allang verdwenen?
Dan doe je toch concrete opdrachten met een kop een staart voor organisaties die jouw kennis en kunde niet in huis hebben? Probleem voor jou opgelost toch?Verwijderd schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 19:55:
[...]
Daarnaast als ik bepaalde kennis & kunde heb die ik duur kan verkopen dan moet dat gewoon kunnen, in welke vorm dan ook.
Die kun je afbouwenAscension schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 20:18:
@Verwijderd zelfstandigenaftrek en MKB-winstvrijstelling zijn best wel substantiële voordelen.
Er is ook nog het risico op massale werkloosheid in een crisis zonder vangnetAzer schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 19:18:
Wat is het doel van de wet? Is het doel het beschermen van de werknemers die door hun werkgever in een ZZP constructie worden geforceerd tegen een laag uurtarief? Of maakt de belastingdienst zich zorgen over de werkgeverslasten/vrijstellingen op de inkomstenbelastingen die ze mislopen omdat steeds meer mensen ZZP'er worden?
Verwijderd
I know het gaat wat lastiger zijn maar komt wel goed, maar ik irriteer mij wel aan hoe de belastingdienst dit er doorheen drukt.MacDennis76 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 20:28:
[...]
Dan doe je toch concrete opdrachten met een kop een staart voor organisaties die jouw kennis en kunde niet in huis hebben? Probleem voor jou opgelost toch?
Dat is het probleem. Je kan als werknemer geen flexibel arbeidscontract kiezen. Alleen bij kleine bedrijven die geen CAO hebben. Anders is het stikken of slikken. Bij de overheid zeker. Ze kunnen wat doen met een jaarlijkse bonus, vrije dagen (ver)kopen en een mooie fiets van de zaak. Maar verder valt er niet te kiezen als werknemer.aex351 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 18:13:
[...]
Dan zou je ook kunnen kiezen voor flexibele arbeidscontracten als werknemer. Probleem opgelost. Alleen dat wil de schijnzelfstandige natuurlijk niet accepteren. Omdat, .."salaris" en "ondernemers voordelen".
En daar gaat het fout. Als er iets is waar ZZP’ers doorgaans op afhaken is een CAO. Ik wel in ieder geval
Precies. Datums om in de gaten te houden zijn:Kurios schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 21:01:
Het is nog niet 1 januari EN er zit net een nieuwe minister. Er kan nog zoveel veranderen, ook aan de instructie van de Belastingdienst.
5 september: De kamer organiseert een ‘rondetafelgesprek’ met betrokken instanties en belangenbehartigers over de hervatting van de handhaving.
12 september: Een overleg in de Tweede Kamer over het zzp-beleid.
Dat is wensdenken. De Belastingdienst is al bezig. En vanuit de regering zijn ze bezig om de bestaande wetgeving verder aan te scherpen.Kurios schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 21:01:
Het is nog niet 1 januari EN er zit net een nieuwe minister. Er kan nog zoveel veranderen, ook aan de instructie van de Belastingdienst.
De Belastingdienst heeft 5 dagen geleden het volgende nog gepubliceerd: https://over-ons.belastin...en-schijnzelfstandigheid/
Het aanpakken van de schijnzelfstandigheid heeft wel flink wat gemeenschappelijke voordelen. De zorg wordt flink goedkoper. Nu is elke dokter en zijn assistent een ZZP'er met een bijbehorende tarief. Ik verwacht ook een positief effect op de huizenmarkt.
< dit stukje webruimte is te huur >
Het is voor een opdrachtgever/werkgever ook veel teveel gedoe om mensen tijdelijk in dienst te nemen. Al die mensen moeten er dan bij de werkgever bij in salarissystemen en dat mogen ze ook weer gaan updaten als een opdracht iets uitloopt of eerder klaar is. Een contractje tekenen en factuurtjes betalen is veel eenvoudiger en minder foutgevoelig.RonaldHeirbaut schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 21:19:
[...]
Dat is het probleem. Je kan als werknemer geen flexibel arbeidscontract kiezen. Alleen bij kleine bedrijven die geen CAO hebben. Anders is het stikken of slikken. Bij de overheid zeker. Ze kunnen wat doen met een jaarlijkse bonus, vrije dagen (ver)kopen en een mooie fiets van de zaak. Maar verder valt er niet te kiezen als werknemer.
En daar gaat het fout. Als er iets is waar ZZP’ers doorgaans op afhaken is een CAO. Ik wel in ieder geval
Ha ik vroeg me al af waarom de DUBV als alternatief genoemd werd. Tot ik zag waar meneer Witteveen werkzaam is.
Is er recente jurisprudentie of een uitspraak van de BD dat de DUBV een geldig alternatief is? Want wanneer dat zo is, koop ik ook aandelen Uniforce...
- Spes consilium non est -
Mits die mensen zin hebben om terug in loondienst te gaan, en dat verwacht ik eigenlijk niet. Zorgmedewerkers die voor ZZP-schap kiezen doen dat omdat ze flexibeler willen zijn. Ik verwacht dat die ZZP'ers eerder naar werk in een andere sector op zoek gaan waar ze die flexibiliteit wel (deels) kunnen behouden.aex351 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 00:12:
[...]
Het aanpakken van de schijnzelfstandigheid heeft wel flink wat gemeenschappelijke voordelen. De zorg wordt flink goedkoper. Nu is elke dokter en zijn assistent een ZZP'er met een bijbehorende tarief. Ik verwacht ook een positief effect op de huizenmarkt.
En medisch specialisten in ziekenhuizen werken al sinds halverwege de vorige eeuw in maatschappen en niet in loondienst. Daar gaat dus ook niks aan veranderen.
Oneens. De handhaving zou pas per 1 januari beginnen. De belastingdienst bereidt zich voor, en terecht ook. Ze kunnen natuurlijk niet op hun handen gaan zitten. Dus totdat er ander nieuws komt gaat die datum en dat beleid gewoon door.aex351 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 00:12:
[...]
Dat is wensdenken. De Belastingdienst is al bezig.
Vergeet niet dat de Belastingdienst uitvoerend is. Feit is dat de politieke wereld recent is veranderd, reces is bijna klaar en dan zullen we er vermoedelijk meer van horen. Er staan er debatten gepland en goeie kans dat daar onze argumenten wel worden beargumenteerd.
Ze zouden die debatten niet plannen als het beleid al 100% uitgewerkt was en zeker weten door zou gaan.
Dit zijn restanten van oude kabinetten en een nieuw kabinet zal zich daarover gaan uitspreken.
Mijn verwachting is dat ze het weer voor zich uit schuiven en die datum gewoon opschuiven met 2 jaar en wachten tot de nieuwe wet er is. Dat is geen wensdenken, maar meer in de lijn hoe het de afgelopen jaren is gehandeld.
[ Voor 24% gewijzigd door Kurios op 20-08-2024 09:18 ]
Dit lijkt nog het meeste op het standpunt hier op het forum, dus hopelijk pakken zij hun invloed om zaken wat te laten aanpassen...
In verband daarmee; ik keek gisteren deze podcast van Zipconomy, waarin een VVD-kamerlid zichzelf had uitgenodigd om zijn mening te geven. Het is mijn partij niet, maar hij verwoordt precies het sentiment dat er ook een groep is van mensen is die gewoon geen zin in loondienst hebben en geeft aan er inderdaad nog wat vergaderingen gepland staan over hoe "we" hier nu praktisch mee verder moeten. Ook wat hem betreft is de eerste vraag hoe de nieuwe minister zich gaat opstellen. Dat moeten we eerst weten voordat we kunnen nadenken over de rest.Kurios schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 09:13:
[...]
Ze zouden die debatten niet plannen als het beleid al 100% uitgewerkt was en zeker weten door zou gaan.
Dit zijn restanten van oude kabinetten en een nieuw kabinet zal zich daarover gaan uitspreken.
Mijn verwachting is dat ze het weer voor zich uit schuiven en die datum gewoon opschuiven met 2 jaar en wachten tot de nieuwe wet er is. Dat is geen wensdenken, maar meer in de lijn hoe het de afgelopen jaren is gehandeld.
YouTube: “Wat de VVD betreft gaan we niet meemaken dat vrijwillige ZZP’ers pe...
Edit: wat @coldasice zegt dus