Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madailei
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19-09 06:28
Dit is makkelijk te verantwoorden toch? Zelf zou ik die videokaart er ook bij doen / een prebuild kopen met een videokaart. Mocht je een audit krijgen dan kun je het alsnog verantwoorden onder goede deal / ik wilde ook de mogelijkheid om te oefenen met AI / LLM / transcoding?

Zelf heb ik nu 2 dekstop formaat, meerdere pi's en 1 laptop (binnenkort 2) in mijn bedrijf. pi's draai ik lichte cluster zaken op. De 2 desktops zijn voor het echt werk binnen het cluster. De laptop is mijn werk laptop en zometeen backup waar de nieuwe laptop het over neemt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriPSs
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 05-09 13:27
c-nan schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 14:47:
Momenteel heb ik een MBA M1. Die heb ik zakelijk gekocht en gebruik ik als ik naar klanten toe moet.
Thuis heb ik een Mac Mini staan. Die heb ik ook zakelijk gekocht en gebruik ik als ik remote werk.

Zo nu en dan wil ik Kubernetes clusters, private cloud clusters, etc uitrollen om mee te testen (en te leren). Daar heb ik rekenkracht en een sloot geheugen voor nodig.

Opties zijn:
- In de cloud VM's opspinnen.
- Server in datacenter hangen (heb ik al, maar gebruik ik voor andere doeleinden) en daarmee spelen.
- Systeem kopen, thuis hosten. Aanzetten om mee te spelen, vervolgens weer uitzetten.

Tegelijkertijd mis ik het gamen af en toe. Dat doe ik zo nu en dan op de PS5, maar soms is een toetsenbord/muis ook wel lekker.

Als ik een systeem koop, kan ik het dus ook misbruiken om er op te gamen. Videokaart zal dan prive gekocht moeten worden. Want voor Kubernetes en ander spul wat ik doe heb ik geen krachtig videokaart voor nodig.

Is dit te verantwoorden? Of denkt de BD, je hebt al een macbook, je hebt al een mac mini. Die PC erbij kan eigenlijk niet.
Je kan ook eens kijken naar een Shadow, dan krijg je het er toevallig bij ;) Zelf gebruik ik dat om ook mijn gemaakte werk op Windows te kunnen controleren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mozart
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 16:50
Momenteel heb ik een MBA M1. Die heb ik zakelijk gekocht en gebruik ik als ik naar klanten toe moet.
Thuis heb ik een Mac Mini staan. Die heb ik ook zakelijk gekocht en gebruik ik als ik remote werk.

Zo nu en dan wil ik Kubernetes clusters, private cloud clusters, etc uitrollen om mee te testen (en te leren). Daar heb ik rekenkracht en een sloot geheugen voor nodig.

Opties zijn:
- Server in datacenter hangen (heb ik al, maar gebruik ik voor andere doeleinden) en daarmee spelen.
- Systeem kopen, thuis hosten. Aanzetten om mee te spelen, vervolgens weer uitzetten.

Tegelijkertijd mis ik het gamen af en toe. Dat doe ik zo nu en dan op de PS5, maar soms is een toetsenbord/muis ook wel lekker.

Als ik een systeem koop, kan ik het dus ook misbruiken om er op te gamen. Videokaart zal dan prive gekocht moeten worden. Want voor Kubernetes en ander spul wat ik doe heb ik geen krachtig videokaart voor nodig.

Is dit te verantwoorden? Of denkt de BD, je hebt al een macbook, je hebt al een mac mini. Die PC erbij kan eigenlijk niet.
Om met kubernetes te testen heb ik zakelijk 3 Intel nucjes gekocht met voldoende geheugen. Kan prima hoor. En nu gebruik ik ze om proxmox cluster te testen.

PSN: PcDCch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dzine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-09 12:35
Beetje detail boekhoud vraag misschien, maar here goes;

Is er een verschil in willekeurige afschrijving voor starters vs de 'gewone' regeling. De lijstjes van zaken die wel en niet mogen verschillen namelijk op Belastingdienst.nl.
De link voor starters verwijst naar deze pagina maar er is ook deze pagina.

Of is het een geval van No1 is het uitgangspunt en No2 is het addendum/aanvulling?

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-09 19:50

Opties zijn:

Als je in de it werkt is een computer echt wel te verantwoorden. Als je al controle krijgt snapt die controleur echt niet of de toepassing wel of niet relevant is.

Die videokaart kan ook prima want je wilt met AI rommelen tbv werk.

Mac mini is backup en ander is, je laptop neem je mee.

Je overdenkt veels te veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online

Opties zijn:

Heb een Lenovo NUC met 8 cores gekocht en 64G, kan je lekker los op gaan. Alleen cloud storage is een ding nog, ik wil 2T zakelijk hosten en dat is eng hoe duur dat is. Onder de 100 euro per maand ben je er niet zeg maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:51
mannowlahn schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 16:00:
[...]

Als je in de it werkt is een computer echt wel te verantwoorden. Als je al controle krijgt snapt die controleur echt niet of de toepassing wel of niet relevant is.

Die videokaart kan ook prima want je wilt met AI rommelen tbv werk.

Mac mini is backup en ander is, je laptop neem je mee.

Je overdenkt veels te veel.
Gezien de reacties lijkt het daar wel op ja :)

Dank allemaal!

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
c-nan schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 16:49:
[...]

Gezien de reacties lijkt het daar wel op ja :)

Dank allemaal!
Zolang je niet over bureaustoelen begint zit je safe :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
mannowlahn schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 16:59:
[...]

En dat terwijl een dikke videokaart om te gamen die je koopt onder het mom van “AI” niet tot discussie leidt :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:05

_Arthur

blub

Wolly schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 17:17:
En dat terwijl een dikke videokaart om te gamen die je koopt onder het mom van “AI” niet tot discussie leidt :Y)
AI zei je? Dan deze graag: https://www.ldlc.com/en/product/PB00580466.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20-09 12:34
mannowlahn schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 16:59:
[...]

Het gerucht gaat dat dit per 1/1/2025 niet meer gehandhaafd wordt B)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Daar koop je een Porsche youngtimer voor van 60K in de boeken :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
init6 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 16:27:
[...]

Heb een Lenovo NUC met 8 cores gekocht en 64G, kan je lekker los op gaan. Alleen cloud storage is een ding nog, ik wil 2T zakelijk hosten en dat is eng hoe duur dat is. Onder de 100 euro per maand ben je er niet zeg maar.
Wat voor storage heb je nodig want azure of aws hebben toch vrij goedkope storage? Of bedoel je een VM?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05:26
init6 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 16:27:
[...]

Alleen cloud storage is een ding nog, ik wil 2T zakelijk hosten en dat is eng hoe duur dat is. Onder de 100 euro per maand ben je er niet zeg maar.
TransIP Stack? Die was best betaalbaar zou ik zweren.

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Ik draai thuis een nextcloud-server als storage voor bestanden; backup naar backblaze en een lokale, externe hardeschijf. Maar nextcloud draait weer gewoon op een Dell T350 servertje met 40TB. Ruimte zat voor probeersels. En gewoon op de zaak, uiteraard en het kostte me minder dan een Macbook Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madailei
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19-09 06:28
Mocht je echt budget storage willen gaan kun je ook altijd nog een unraid server opzetten en al je oude HDDs mixen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoodspeeD
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 16:13
Mijn accountant adviseert me al enkele jaren om over te stappen op een B.V. In zijn berekening heeft hij een post "Extra accountancykosten i.v.m. B.V." opgenomen ter hoogte van € 2.500,- per jaar.

Is dat een beetje reëel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-09 17:56

Perkouw

Moderator General Chat
@GoodspeeD belangrijkste is denk ik het dialoog aangaan. Zou hem gewoon even vragen wat komt er precies bij kijken voor die B.V. en wat moet je daar zoal voor doen. Dan weet je wat meer wat die 2.500 inhoud en waar het dus vandaan komt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:20
GoodspeeD schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 08:33:
Mijn accountant adviseert me al enkele jaren om over te stappen op een B.V. In zijn berekening heeft hij een post "Extra accountancykosten i.v.m. B.V." opgenomen ter hoogte van € 2.500,- per jaar.

Is dat een beetje reëel?
Je krijgt te maken met een salarisadministratie, jaarrekening en nog wat andere kleine werkzaamheden voor de accountant. Salarisadministratie is een paar honderd per jaar, mijn accountant rekent 700,- per jaarrekening dus bij een holding constructie zit je dan al op 1400,-. Dus die prijs lijkt me niet zo gek al stelpost.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
HeldereM schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 09:19:
[...]

Je krijgt te maken met een salarisadministratie, jaarrekening en nog wat andere kleine werkzaamheden voor de accountant. Salarisadministratie is een paar honderd per jaar, mijn accountant rekent 700,- per jaarrekening dus bij een holding constructie zit je dan al op 1400,-. Dus die prijs lijkt me niet zo gek al stelpost.
Dat is een gouden salarisadministratie.

Als je jezelf 12x hetzelfde loon uitbetaalt, geen vakantiegeld, geen bonussen, dan hoef je alleen maar een loonstrook van januari te maken en mag de salarisadministratie de loonheffing voor 12 maanden in 1 keer opgeven.

Kostte mij dit jaar welgeteld 88 euro ex BTW
Jaarrekening en VPB kostte mij dit jaar ongeveer 600 euro.

Bij twee BVs kom je dus op 1300 euro per jaar.

Boekhouding incl omzetbelasting doe ik verder overigens zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-09 11:33

Crazy D

I think we should take a look.

Dzine schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 15:17:
Beetje detail boekhoud vraag misschien, maar here goes;

Is er een verschil in willekeurige afschrijving voor starters vs de 'gewone' regeling. De lijstjes van zaken die wel en niet mogen verschillen namelijk op Belastingdienst.nl.
De link voor starters verwijst naar deze pagina maar er is ook deze pagina.

Of is het een geval van No1 is het uitgangspunt en No2 is het addendum/aanvulling?
De 2e link is een uitzondering op de normale regeling, en die is dus enkel geldig voor 2023. Dus in 2023 mocht je ook als je niet meer voor willekeurig afschrijven in aanmerking komt, toch bepaalde activa in 1 keer (maximaal) 50% afschrijven.

Waar twijfel je precies over?

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _pix
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-09 11:48
Ik ben me wat aan het verdiepen in cloud opslag / backup voor eigen (zakelijk) gebruik. In mijn geval gaat het om ~1 tb aan data die nu verspreid op mijn pc staat, op Onedrive (betaald), op Dropbox (betaald) en op Google Drive (betaald). Dat is met de jaren zo gegroeid maar werkt natuurlijk niet ideaal.

Onedrive en Google Drive houd ik aan omdat ik met verschillende klanten via die platforms werk (en dat bevalt ook prima verder + die subscriptions heb ik sowieso nodig). Ik ben op zoek naar een oplossing om Onedrive, Google Drive, mijn eigen (offline) files en wat ik van Dropbox ga halen ergens veilig weg te zetten en gestructureerd te backuppen.

Overweeg nu een Synology NAS icm backblaze of TransIP Stack. PC, Google Drive en Onedrive kunnen dan syncen met de synology en dat backup ik dan weer naar de cloud + een lokale kopie.

In de huidige constructie zit wat overlap, alle belangrijke zaken staan op meerdere locaties. Dat maakt het risico dat ik nu loop wat beperkter, maar het is onoverzichtelijk en onprofessioneel zo. Wil evt ook Ben benieuwd wat andere freelancers hier voor systemen/oplossingen gebruiken. Iemand ervaring met TransIP Stack? Andere zaken waar ik eens naar moet kijken?

nb ik ben geen IT'er, dat is vast duidelijk uit bovenstaande constructie :+ Ben er in principe wel handig genoeg mee om hier wat beters van te kunnen maken, dus daar wordt het nu tijd voor :9

[ Voor 3% gewijzigd door _pix op 07-08-2024 12:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-09 13:30
Hier gebruik ik voor backup doeleinden als sinds jaar en dag een opstelling van 2 Synology's. 1 staat bij mij thuis, 1 staat bij mijn schoonouders. Deze staan middels Synology Cloud Station in sync. Die bij mij thuis is er een met 2 schijven in SHR, die bij mijn schoonouders is een 1 bay NAS, die staat er puur in geval van diefstal of brand. Ik heb liever zelf in de hand waar mijn data staat, dan dat ik dat bij een cloud provider onder breng. Dat brenft wel eenmalig meer kosten met zich mee en logischerwijs, ook meer werk, maar voelt voor mij 'in control'.

Die synology's heb ik zo ingesteld dat verwijderede bestanden in een prullenbak moeten komen die alleen door een account met beheerrechten kunnen worden benaderd. Er is 1 admin account, verder alles ingericht als standaard gebruikersaccount. Admin account heeft MFA en wordt echt alleen voor beheer gebruikt, die gebruikersaccounts staan verder helemaal dicht qua rechten. Bevalt hier meer dan prima (Y).

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
_pix schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 12:01:
Ik ben me wat aan het verdiepen in cloud opslag / backup voor eigen (zakelijk) gebruik. In mijn geval gaat het om ~1 tb aan data die nu verspreid op mijn pc staat, op Onedrive (betaald), op Dropbox (betaald) en op Google Drive (betaald). Dat is met de jaren zo gegroeid maar werkt natuurlijk niet ideaal.

Onedrive en Google Drive houd ik aan omdat ik met verschillende klanten via die platforms werk (en dat bevalt ook prima verder + die subscriptions heb ik sowieso nodig). Ik ben op zoek naar een oplossing om Onedrive, Google Drive, mijn eigen (offline) files en wat ik van Dropbox ga halen ergens veilig weg te zetten en gestructureerd te backuppen.

Overweeg nu een Synology NAS icm backblaze of TransIP Stack. PC, Google Drive en Onedrive kunnen dan syncen met de synology en dat backup ik dan weer naar de cloud + een lokale kopie.

In de huidige constructie zit wat overlap, alle belangrijke zaken staan op meerdere locaties. Dat maakt het risico dat ik nu loop wat beperkter, maar het is onoverzichtelijk en onprofessioneel zo. Wil evt ook Ben benieuwd wat andere freelancers hier voor systemen/oplossingen gebruiken. Iemand ervaring met TransIP Stack? Andere zaken waar ik eens naar moet kijken?

nb ik ben geen IT'er, dat is vast duidelijk uit bovenstaande constructie :+ Ben er in principe wel handig genoeg mee om hier wat beters van te kunnen maken, dus daar wordt het nu tijd voor :9
Synology en dan C2 storage (advanced 1TB kost 7 euro per maand)

Zo kan je met Hyper-Backup allerlei versions toepassen - beste is wel advanced versie te kiezen, dan kan je ook werken met hybrid-share.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_j7EQySamOjhMso1j6-NKNF8_fk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IA4xpDRrZJeEr8mULjdErbc0.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JBc94VDifIVnAzEL8fvHtGGBeOU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aV6ltyAa5syYKmDoqiUUxAV3.png?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door Vorkie op 07-08-2024 12:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _pix
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-09 11:48
Hammetje schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 12:18:
Hier gebruik ik voor backup doeleinden als sinds jaar en dag een opstelling van 2 Synology's. 1 staat bij mij thuis, 1 staat bij mijn schoonouders. Deze staan middels Synology Cloud Station in sync. Die bij mij thuis is er een met 2 schijven in SHR, die bij mijn schoonouders is een 1 bay NAS, die staat er puur in geval van diefstal of brand. Ik heb liever zelf in de hand waar mijn data staat, dan dat ik dat bij een cloud provider onder breng. Dat brenft wel eenmalig meer kosten met zich mee en logischerwijs, ook meer werk, maar voelt voor mij 'in control'.

Die synology's heb ik zo ingesteld dat verwijderede bestanden in een prullenbak moeten komen die alleen door een account met beheerrechten kunnen worden benaderd. Er is 1 admin account, verder alles ingericht als standaard gebruikersaccount. Admin account heeft MFA en wordt echt alleen voor beheer gebruikt, die gebruikersaccounts staan verder helemaal dicht qua rechten. Bevalt hier meer dan prima (Y).
Hm dit is ook nog wel een interessante constructie, ik heb in principe ook liever een eenmalige investering en het spul in eigen beheer. Ik huur zelf een extern kantoor, dus kan ook eenvoudig daar + thuis een NAS plaatsen. Dank voor de tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05:26
_pix schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 12:01:
Ik ben op zoek naar een oplossing om Onedrive, Google Drive, mijn eigen (offline) files en wat ik van Dropbox ga halen ergens veilig weg te zetten en gestructureerd te backuppen.
Ik heb een Synology Rackstation op kantoor, die maakt dagelijks backups van alle OneDrive en MS365 projecten/data van mijn twee BVs. Werkt als een trein, de Active Backup for MS365 die je er "gratis" bijkrijgt werkt echt uitstekend.

Mijn Synology DS thuis, die maakt offsite backups naar TransIP Stack. Voor de zakelijke Rackstation moet ik nog even kijken hoe ik dat ga doen... ik wil daar echt een offline backup voor hebben.

Ik duik nog eens in LTO-oplossingen voor die Synology.

EDIT: LTO-oplossingen gaan gewoon echt niet vliegen met Synology. Echt zo jammer! Dat had ik erg graag gehad, als betrouwbare offline media. Dan toch maar een set van SATA drives met een cradle en die in een kluis leggen.

Wat dat betreft is RDX QuikStor op zich best fraai om te zien, maar volgens mij veeeeels te duur, want het is letterlijk niet meer dan SATA schijven in een mooi kastje en een USB dock waarin je ze makkelijk in/uit plugt.

Ik bedoel, meer dan €500 voor 4TB is geschift natuurlijk.

[ Voor 54% gewijzigd door Liegebeest op 07-08-2024 13:58 ]

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dzine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-09 12:35
Crazy D schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 09:36:
[...]

De 2e link is een uitzondering op de normale regeling, en die is dus enkel geldig voor 2023. Dus in 2023 mocht je ook als je niet meer voor willekeurig afschrijven in aanmerking komt, toch bepaalde activa in 1 keer (maximaal) 50% afschrijven.

Waar twijfel je precies over?
Interesting!
Ik zit naar een zakelijke motor te kijken en zou het graag voor een groot deel willen afschrijven dit jaar. In alle willekeurig afschrijving beperkingen/uitzonderingen worden auto's genoemd. Dit is, zover ik kan zien, de enige keer dat motoren benoemd worden als 'mag niet'.

[ Voor 3% gewijzigd door Dzine op 07-08-2024 14:24 ]

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:00
Dzine schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 14:02:
[...]

Interesting!
Ik zit naar een zakelijke motor te kijken en zou het graag voor een groot deel willen afschrijven dit jaar. In alle willekeurig afschrijving beperkingen/uitzonderingen worden auto's genoemd. Dit is, zover ik kan zien, de enige keer dat motoren benoemd worden als 'mag niet'.
Alleen een monitor boven de 450 euro ex BTW zou je kunnen activeren. Als je hem activeert, is het gewoon in 5 jaar afschrijven. Indien je in aanmerking komt voor startersaftrek, dan heb je de keuze om hem willekeurig af te schrijven.

Edit: Beter lezen, ik las monitor ipv motor 8)7

Ik heb zelf 2 maal een motor willekeurig afgeschreven. De ene is total loss verklaard en moet ik de administratie nog voor verwerken. De ander is vorig jaar gekocht en willekeurig afgeschreven tot 1000 euro op de balans.

Is geen probleem hoor :)

Bij verkoop krijg je natuurlijk te maken met de desinvesteringsbijtelling en het terugdraaien van de afschrijving, maar dat zien we dan wel weer. :)

[ Voor 25% gewijzigd door KillaZ op 07-08-2024 14:30 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Dzine schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 14:02:
[...]

Interesting!
Nope, staat enkel auto benoemd. Dus als je voldoet aan de criteria om willekeurig af te mogen schrijven (oftewel starter), kan dat dus gewoon. Of het slim is om met je per situatie bekijken, Je "krijgt het nu sneller terug" (je betaald minder belasting), maar volgend jaar heb je dat niet... Nu gok ik dat je geen motor van 50k koopt dus het zal niet over 1000'en euro's zijn maar goed, wel overwegingspuntje.

En je desinvestering zoals Killaz schrijft als je m eerder verkoopt.
KillaZ schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 14:26:
Ik heb zelf 2 maal een motor willekeurig afgeschreven. De ene is total loss verklaard en moet ik de administratie nog voor verwerken. De ander is vorig jaar gekocht en willekeurig afgeschreven tot 1000 euro op de balans.

Is geen probleem hoor :)

Bij verkoop krijg je natuurlijk te maken met de desinvesteringsbijtelling en het terugdraaien van de afschrijving, maar dat zien we dan wel weer. :)
Daar ga nu dus achter komen haha. Maar voor zover ik weet is voor total loss geen desinvestering nodig.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• praseodymium
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:43
_pix schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 12:01: Andere zaken waar ik eens naar moet kijken?
Ik heb goede ervaring met een Hetzner Storage box, goede dienst voor een scherpe prijs: https://www.hetzner.com/storage/storage-box/ (prijzen incl. BTW, maar met BTW-nummer wordt de BTW verlegd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• staaltje
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-09 13:10
Crazy D schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 15:38:
[...]

Daar ga nu dus achter komen haha. Maar voor zover ik weet is voor total loss geen desinvestering nodig.
Nou, dat wordt nog een interessante casus. Ben je nog eigenaar van het wrak? Of heb je het aan de berger meegegeven (en wellicht een fee betaald voor het afvoeren)? De kans is vrij groot dat dit onder verkopen of schenken van het bedrijfsmiddel valt en dan mag je desinvesteringsbijtelling gaan rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heath
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-09 19:59
Crazy D schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 15:38:
[...]

Nope, staat enkel auto benoemd. Dus als je voldoet aan de criteria om willekeurig af te mogen schrijven (oftewel starter), kan dat dus gewoon.

[...]
Voor zo ver ik heb kunnen vinden kun je niet zomaar naar €0 afschrijven maar moet je een realistische restwaarde bepalen.

https://www.zzp-nederland.../motor-van-de-zaak-kosten

Daar moet je dus wel nog rekening mee houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Heath schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 19:21:
[...]

Voor zo ver ik heb kunnen vinden kun je niet zomaar naar €0 afschrijven maar moet je een realistische restwaarde bepalen.

https://www.zzp-nederland.../motor-van-de-zaak-kosten

Daar moet je dus wel nog rekening mee houden.
Naar 0 zal voor een voortuig inderdaad niet heel geloofwaardig zijn. En snijdt je jezelf uiteindelijk ook mee in de vingers als je m na een paar jaar verkoopt tegen een bedrag dat hoger is dat de restwaarde.
staaltje schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 17:23:
[...]

Nou, dat wordt nog een interessante casus. Ben je nog eigenaar van het wrak? Of heb je het aan de berger meegegeven (en wellicht een fee betaald voor het afvoeren)? De kans is vrij groot dat dit onder verkopen of schenken van het bedrijfsmiddel valt en dan mag je desinvesteringsbijtelling gaan rekenen.
https://auxiliumadviesgro...rijfsmiddel-en-de-waarde/

Ik kom dit tegen, maar kom niet heel veel meer nuttigs tegen.
Als je geld krijgt van de berger, zou je het kunnen zien als verkoop. Maar ik zou de belastingtelefoon ervoor bellen.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yoga
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 21-09 17:06
Skyaero schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 09:33:
[...]

Dat is een gouden salarisadministratie.

Bij twee BVs kom je dus op 1300 euro per jaar.

Boekhouding incl omzetbelasting doe ik verder overigens zelf.
Als ik al jullie bedragen hoor kunnen we zelf een admin kantoor starten, met specialisme it

Ik begrijp het wel, iedereen wil teveel geld verdienen

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Zelf een winstmarge draaien van 90-95% en dan klagen dat een ander te duur is. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yoga
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 21-09 17:06
Deveon schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 13:17:
Zelf een winstmarge draaien van 90-95% en dan klagen dat een ander te duur is. :+
Wij werken op uurtarief, 2 max 3 uur voor 900 euro, tja hoge kantoorkosten waarschijnlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lost95
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-09 18:01
HeldereM schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 09:19:
[...]

Das best aan de prijs voor salarisadministratie. ik heb zelf alleen salaris administratie uitbesteed, kost me 99 euro per jaar. Rest van boekhouding en jaarrekening doe ik zelf.

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lost95
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-09 18:01
yoga schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 12:39:
[...]

Als ik al jullie bedragen hoor kunnen we zelf een admin kantoor starten, met specialisme it

Ik begrijp het wel, iedereen wil teveel geld verdienen
Ik ga het haast overwegen :)

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21-09 17:24
Deveon schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 13:17:
Blijkbaar is onze kennis meer waard en moeilijker te krijgen :)

Maar dan nog, het doet er niet toe. Gezien hoeveel controles we zelf moeten doen om zeker te weten dat alles goed gaat (en omdat wij eenpitters in massa verdwijnen worden er flink wat foutjes gemaakt nog) én omdat je als eigenaar zelf eindverantwoordelijk bent voor de correctheid van de aangifte, vind ik de bedragen best stevig ja......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:00
staaltje schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 17:23:
[...]

Dit ging om mijn motor he. Casus is niet zo boeiend hoor, is met mijn VA excel zo uitgerekend.

Ik heb alleen geen zin om de boekingen te maken :+

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Laatst online: 21-09 18:05
Hebben mensen hier ook ervaring met een vast dienstverband met daarnaast 8u per week “bijklussen” als ZZP-er (met toestemming werkgever van het vaste dienstverband)?

Zo ja, hoe bevalt/beviel dat?

En moet je dan ook voldoen aan die eis van minimaal 3 opdrachtgevers hebben?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:57
Atomius schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 19:53:
Hebben mensen hier ook ervaring met een vast dienstverband met daarnaast 8u per week “bijklussen” als ZZP-er (met toestemming werkgever van het vaste dienstverband)?

Ik heb het bij de start van mijn EMZ gedaan, maar ik kreeg meteen 2 nieuwe aanvragen voor projecten dus na een maand fulltime freelancer geworden. Ik combineer nog steeds verschillende opdrachtgevers en ja, ik krijg weleens telefoontjes of mailtjes van andere opdrachtgevers terwijl ik aan het werk ben bij of voor een ander. Andersom gaat dit ook zo, dus goed uit te leggen. Als het erg dringend is, wat zelden is, is het ff lastig, maar vaak zijn mensen met korte uitleg wel geholpen. Je werkgever is dat niet gewend dus die zal dit niet zo waarderen. Als je hem uitlegt, dat je hem ook helpt op de dagen dat jet niet voor hem werkt, zal hij het hopelijk wel begrijpen.

De eis van 3 werkgevers bestaat niet, maar wordt wel vaak genoemd als een van de vele argument die aantonen dat je zelfstandig bent, en geen verkapt dienstverband. Hoe meer je voldoet aan dit soort argument, hoe makkelijker je kunt aantonen dat je geen verkapt dienstverband hebt, maar er is geen gouden formule.

[ Voor 12% gewijzigd door coldasice op 11-08-2024 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Laatst online: 21-09 16:06
Atomius schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 19:53:

Soortgelijk beroep of iets totaal anders? Er zijn er genoeg die bijv naast hun werk nog een webwinkel oid runnen

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Metaalhoofd schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 20:23:
[...]

Soortgelijk beroep of iets totaal anders? Er zijn er genoeg die bijv naast hun werk nog een webwinkel oid runnen
Soortgelijk beroep. Een vast dienstverband bij 1 werkgever en expertises verrichten voor een ander.

@coldasice Ah oke ik dacht dat die eis van 3 verschillende opdrachtgevers in het algemeen wel een ding was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacDennis76
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:46
Atomius schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 21:07:
[...]
@coldasice Ah oke ik dacht dat die eis van 3 verschillende opdrachtgevers in het algemeen wel een ding was.
Dat was tijdens de VAR tijd tot 2016 het geval. Nu mag je 1 langdurige opdracht hebben mits die voldoet aan de wet DBA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:06
@MacDennis76 Zelfs tot 2016 was het slechts een van de vragen. Het is nooit een regel of harde eis geweest.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 21:13
Atomius schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 21:07:

Soortgelijk beroep. Een vast dienstverband bij 1 werkgever en expertises verrichten voor een ander.
Check even je vaste arbeidsovereenkomst, daarin wordt dit soort constructies soms expliciet benoemd / verboden. Dan zal je in overleg moeten met je loondienstbaas

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Hmmbob schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 07:37:
[...]

Check even je vaste arbeidsovereenkomst, daarin wordt dit soort constructies soms expliciet benoemd / verboden. Dan zal je in overleg moeten met je loondienstbaas
Ja al besproken en die vindt het goed.

Maar als je dat maar 8 u/week doet, vroeg ik me dus af of dat te rijmen valt met 3 opdrachtgevers moeten hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Atomius schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 07:45:
[...]

Maar als je dat maar 8 u/week doet, vroeg ik me dus af of dat te rijmen valt met 3 opdrachtgevers moeten hebben.
Je moet helemaal geen 3 opdrachtgevers hebben, je moet geen schijnzelfstandigheid constructie hebben, dat heb je niet, want je bent ook nog in loondienst. Dus dit is geen issue

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorro
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19-09 17:18
DennusB schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 07:47:
[...]

Je moet helemaal geen 3 opdrachtgevers hebben, je moet geen schijnzelfstandigheid constructie hebben, dat heb je niet, want je bent ook nog in loondienst. Dus dit is geen issue
Dit klopt niet.

Je (of eigenlijk: jouw opdrachtgever) wil inderdaad vermoedelijk geen “schijnzelfstandigheid constructie” (anders had ie je een dienstverband voor die ene dag aangeboden). Maar: het feit dat je een dienstverband hebt bij de ene werkgever staat compleet los van de beoordeling van de arbeidsrelatie van de andere werk- danwel opdrachtgever!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

DennusB schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 07:47:
[...]

Onzin. Het gaat om de relatie met de opdrachtgever voor 1 dag in de week. En dat kan ook gewoon als loondienst beoordeelt worden (of niet), dat ligt volledig aan de opdracht en de invulling.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Crazy D schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 08:09:
[...]

Onzin. Het gaat om de relatie met de opdrachtgever voor 1 dag in de week. En dat kan ook gewoon als loondienst beoordeelt worden (of niet), dat ligt volledig aan de opdracht en de invulling.
Exact, maar heeft dus niets te maken met minimaal 3 opdrachtgevers. Dat staat nergens in de wet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

DennusB schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 08:14:
[...]

Exact, maar heeft dus niets te maken met minimaal 3 opdrachtgevers. Dat staat nergens in de wet.
Nee maar de 3 opdrachtgevers is nooit een eis geweest maar een indicatie. Hoe meer verschillende opdrachtgevers, hoe groter de kans dat je echt zelfstandig bent. Maar goed ook met 5 opdrachtgevers in de week kan de conclusie ook zijn dat je 5 x in loondienst moet.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-09 18:14
Crazy D schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 08:17:
[...]

Nee maar de 3 opdrachtgevers is nooit een eis geweest maar een indicatie. Hoe meer verschillende opdrachtgevers, hoe groter de kans dat je echt zelfstandig bent. Maar goed ook met 5 opdrachtgevers in de week kan de conclusie ook zijn dat je 5 x in loondienst moet.
Volgens mij klopt dit wel, maar misschien nog goed er een paar disclaimers bij te vermelden. Dat dit vooral het uitgangspunt van de nog niet ingevoerde wet VBAR is, waarvan nog afgewacht moet worden of het er echt zo door komt en van de Belastingdienst die de wet DBA gaat handhaven, maar waarvan ook nog maar moet worden afgewacht in hoeverre de rechter het met de Belastingdienst eens gaat zijn.

Onzekerheid dus. Om je zo goed mogelijk in te dekken moet je inderdaad vooral opletten hoe je de opdracht invult. Grof gezegd:
  • Geen gezagsverhouding. Jij bepaalt hoe, waar en wanneer je werkt
  • Niet gewoon meedraaien in een team, maar een duidelijk opdrachtomschrijving waarbij jij aan het eind van de opdracht iets concreets oplevert

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21-09 15:03
Geen gezagsverhouding. Jij bepaalt hoe, waar en wanneer je werkt
Niet gewoon meedraaien in een team, maar een duidelijk opdrachtomschrijving waarbij jij aan het eind van de opdracht iets concreets oplevert
Maar we zijn hier allemaal toch “ondernemers” die 2 jaar op dezelfde klus zitten en volledig meedraaien in een team? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Oke wisselende berichten dus. Maar in hoeverre is het in de praktijk relevant?

Ik las dat de belastingdienst allerlei premies achteraf kan gaan innen als je toch niet als ondernemer kan worden bestempeld.

En dat ze daar weer meer op gaan controleren binnenkort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Atomius schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 08:59:
Oke wisselende berichten dus. Maar in hoeverre is het in de praktijk relevant?

Ik las dat de belastingdienst allerlei premies achteraf kan gaan innen als je toch niet als ondernemer kan worden bestempeld.

En dat ze daar weer meer op gaan controleren binnenkort.
Ze mogen maar terug gaan tot 1-1-2025, dus dat gaat pas vanaf Januari pijn doen als het echt zo is. Eerst even die belangrijke bespreking op 5 September afwachten in de 2e kamer denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Orangelights23 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 08:34:
[...]

Maar we zijn hier allemaal toch “ondernemers” die 2 jaar op dezelfde klus zitten en volledig meedraaien in een team? :P
Cruciaal om binnen z’n opdracht te zoeken naar die zelfstandigheid in je werkzaamheden. Dus geen teamuitjes, gezamenlijke training en laten dirigeren waar en wanneer je werkt. Uiteraard wel rekening houden dat ook een ondernemer zijn klant tevreden wilt houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Atomius schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 07:45:
[...]

Volgens mij speelt dit in jouw geval helemaal geen rol. Jij komt met 8 uur per week nooit aan het urencriterium en boven geldt aanvullend als criterium dat je de meerderheid van je tijd als zelfstandige werkzaam moet zijn. In jouw geval is duidelijk dat je overwegend in loondienst bent en je dus geen recht hebt op de fiscale voordelen (zelfstandigenaftrek, startersaftrek) omdat je voor de inkomstenbelasting geen ondernemer bent (staat los van BTW ondernemerschap). Jij voert de inkomsten op als inkomsten uit overige werkzaamheden bij de belastingaangifte en dan worden ze meteen correct belast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Afas schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 09:22:
[...]

Volgens mij speelt dit in jouw geval helemaal geen rol. Jij komt met 8 uur per week nooit aan het urencriterium en boven geldt aanvullend als criterium dat je de meerderheid van je tijd als zelfstandige werkzaam moet zijn. In jouw geval is duidelijk dat je overwegend in loondienst bent en je dus geen recht hebt op de fiscale voordelen (zelfstandigenaftrek, startersaftrek) omdat je voor de inkomstenbelasting geen ondernemer bent (staat los van BTW ondernemerschap). Jij voert de inkomsten op als inkomsten uit overige werkzaamheden bij de belastingaangifte en dan worden ze meteen correct belast.
Urencriterium van 1225 uur is alleen relevant op sommige aftrekken, niet of je wel of niet ondernemer bent.
https://www.belastingdien...voorwaarden_urencriterium

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Skyaero schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 09:29:
[...]

Urencriterium van 1225 uur is alleen relevant op sommige aftrekken, niet of je wel of niet ondernemer bent.
https://www.belastingdien...voorwaarden_urencriterium
Klopt de vraag of je ondernemer voor de IB bent ligt iets anders. Voor de belastingaangifte van @Atomius maakt het alleen weinig uit want er is geen recht op ondernemersaftrek-posten en dan kom je volgens mij uit bij werk uit overig inkomen. Dat is tenminste hoe mijn boekhouders het eerste jaar voor mij belastingaangifte gedaan heeft waarbij ik het grootste deel van het jaar nog in loondienst was geweest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
DennusB schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 09:01:
[...]

Ze mogen maar terug gaan tot 1-1-2025, dus dat gaat pas vanaf Januari pijn doen als het echt zo is. Eerst even die belangrijke bespreking op 5 September afwachten in de 2e kamer denk ik.
Nee, in principe gaat het jou als ZZP'er geen/weinig pijn doen, wat ik een paar pagina's terug al schreef.

Als ZZP'er zal je na een aanwijzing en het niet oplossen daarvan met maximaal terugwerkende kracht tot 1/1/2025 een andere aangifte moeten doen. Stel je hebt een winst van 100.000, dan betaal je tot 49% IB over de schijven. Geen loonbelasting enz. Dan wordt dat een loon van 100.000. Daarover moet loonbelasting betaald worden door de opdrachtgever (die nu dus werkgever is geworden), en over de rest IB. Die loonbelasting kan de werkgever op jou terugvorderen. Loonbelasting + IB is ongeveer gelijk aan de IB die je al betaald hebt. Je moet dus wel opnieuw aangifte gaan doen over 2025. Dan krijg je je IB als ZZP'er weer terug en ga je IB betalen over je inkomen en LB terugbetalen aan de opdrachtgever.

De opdrachtgever krijgt ook nog een naheffing over werkgeverspremies (WAO, WIA, WW en de hele rataplan). Die mag de werkgever nooit op jou terugvorderen. Dat is wettelijk niet toegestaan.

De pijn ligt vooral bij werkgevers en iets minder bij ons. Bedenk ook dat je niet ineens ZZP'er af bent. Het gaat alleen om de opdracht bij die opdrachtgever. Je blijft ook nog een eenmanszaak tot je die staakt bij de KvK.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aftansert
  • Laatst online: 04:03
Afas schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 09:36:
[...]

Voor de belastingaangifte van @Atomius maakt het alleen weinig uit want er is geen recht op ondernemersaftrek-posten en dan kom je volgens mij uit bij werk uit overig inkomen.
Nee, dat klopt niet en het is precies zoals Skyaero al zegt. Urencriterium gaat over fiscale aftrekken, niet over hoe je aangifte IB doet. Heb je een eenmanszaak dan dien je daar ook balans en W&V voor in te vullen, ook al heb je de aftrekposten niet.

Als je vindt dat je bepaalde werkzaamheden als ondernemer uitvoert, dan vul je omzet op de eenmanszaak in. Als je zelf tot de conclusie komt dat bepaalde inkomsten toch geen ondernemerschap zijn, dan kan je ze inderdaad bij overig werk invullen, maar daar heeft het urencriterium dus niet zoveel mee te maken.

[ Voor 42% gewijzigd door Aftansert op 12-08-2024 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Inderdaad, mijn eerste jaar waar ik ook maar 1 dag in de week deed ( En maar een gedeelte van het jaar, dus bij lange na niet aan het urencriteria voldaan ), was ik wel gewoon ondernemer voor de IB en BTW, maar dus geen starters en ondernemersaftrek, maar wel MKB winstvrijstelling

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• jamaar_jamaar
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 21:20
Na de vele berichten over overheidspartijen die niet meer zzp/extern zouden inhuren, hier een update wbt mijn opdracht: in oktober zit ik op 2 jaar, deze is net verlengd met nog 1 jaar. Net als bij een aantal andere externe binnen het onderdeel van het ministerie waar ik zit. Na alle berichten over een inhuur stop etc lijkt het dus allemaal (n=4) "mee te vallen".

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aftansert
  • Laatst online: 04:03
RonaldHeirbaut schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 09:38:
[...]

Die loonbelasting kan de werkgever op jou terugvorderen.
Niet perse in tegenspraak met de rest van je betoog (want die geldt grofweg ook voor inkomsten uit overig werk), maar het is maar zeer de vraag of een werkgever dit mag doen. Sowieso alleen de loonheffing en premies volksverzekering, alleen als het expliciet in de gesloten overeenkomst staat, en zelfs dan is het nog de vraag of het mag (er is weinig tot geen jurisprudentie).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Aftansert schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 10:06:
[...]

Niet perse in tegenspraak met de rest van je betoog (want die geldt grofweg ook voor inkomsten uit overig werk), maar het is maar zeer de vraag of een werkgever die mag doen. Sowieso alleen de loonheffing en premies volksverzekering, alleen als het expliciet in de gesloten overeenkomst staat, en zelfs dan is het nog de vraag of het mag (er is weinig tot geen jurisprudentie).
Het is precies dat, wat je als link bijvoegt. Mooie aanvulling, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Oke dank allen voor de antwoorden. Als ik het zo inschat is 8 u/w een leuke manier om kennis te maken met het ZZP-schap en kleven er niet zoveel risico’s aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticTiger
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:08
Hallo mede tweakers/ZZP-ers/freelancers, even een vraag betreffende de aftrek van energiekosten.

Ik doe e.e.a. naast mijn vaste baan e.e.a. aan IT werkzaamheden en ondersteuning voor andere opdrachtgevers (en ja mijn werkgever is op de hoogte, en ja deze is er akkoord mee zo lang het niet mijn dagelijks functioneren belemmert en het niet voor directe concurrenten is)

Nu heb ik hiervoor ook wat apparatuur draaien wat toch wat stroom vraagt.
Denk aan een NAS 24/7 voor backups, website(s), database(s), etc., en natuurlijk maak ik zakelijk gebruik van mijn privé internet verbinding en netwerkomgeving.
Nu heb ik hier een berekening op losgelaten op het verbruik van de NAS (2,2 kWh per dag) en de netwerkapparatuur (modem, router, switches alles bij elkaar 1,8 kWh per dag) en wil een gedeelte hiervan opvoeren als kosten en de BTW terugvragen.
De NAS wordt 100% zakelijk gebruikt (2kWh per dag), maar wat voor percentage kan ik aan de rest hangen?
En dan de vraag: Hoe verwerken jullie dit in je boekhouding? Doe je dit eens per jaar? Of per kwartaal en onder welke noemer voeren jullie dit in?

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Hmmbob
Niet.

Ik kan beter een uur meer werken dan veel tijd aan deze berekening spenderen.

[ Voor 89% gewijzigd door Hmmbob op 12-08-2024 14:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:06
@ArcticTiger Laat het totaal uitkomen op 3 kWh per dag dan heb je het over €330 per jaar. Ik sluit me aan bij @Hmmbob en spendeer mijn tijd liever aan dingen die echt geld opleveren en niet discutabel zijn.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
ArcticTiger schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 13:28:
Hallo mede tweakers/ZZP-ers/freelancers, even een vraag betreffende de aftrek van energiekosten.

Ik doe e.e.a. naast mijn vaste baan e.e.a. aan IT werkzaamheden en ondersteuning voor andere opdrachtgevers (en ja mijn werkgever is op de hoogte, en ja deze is er akkoord mee zo lang het niet mijn dagelijks functioneren belemmert en het niet voor directe concurrenten is)

Denk aan een NAS 24/7 voor backups, website(s), database(s), etc., en natuurlijk maak ik zakelijk gebruik van mijn privé internet verbinding en netwerkomgeving.
Nu heb ik hier een berekening op losgelaten op het verbruik van de NAS (2,2 kWh per dag) en de netwerkapparatuur (modem, router, switches alles bij elkaar 1,8 kWh per dag) en wil een gedeelte hiervan opvoeren als kosten en de BTW terugvragen.
De NAS wordt 100% zakelijk gebruikt (2kWh per dag), maar wat voor percentage kan ik aan de rest hangen?
En dan de vraag: Hoe verwerken jullie dit in je boekhouding? Doe je dit eens per jaar? Of per kwartaal en onder welke noemer voeren jullie dit in?
Ik verbruik nog wel meer hier thuis. Maar denk er niet over om een administratieve kapstok ervan te maken. Bovendien heb ik thuisaccu's en zonnepanelen, dus ik maak me er sowieso niet druk om. Want dan moet ik de inkomsten daarvan ook weer gaan verrekenen.
Dan maar niet elk jaar een nieuwe bureaustoel... :+

(voor de duidelijkheid... we maken ons wel "druk" om de BTW van 300 euro energiekosten maar een bureaustoel van 1000 euro mag je al niet als kosten boeken)

[ Voor 4% gewijzigd door RonaldHeirbaut op 12-08-2024 14:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Ben stiekem wel benieuwd of er hier freelancers zijn die naar dingen als AWS Re:Invent gaan? Dit jaar ga ik niet, maar ben er vanuit mijn vorige werkgever wel 2x geweest, dus wellicht volgend jaar weer. Maar het is best een dure hobby natuurlijk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-09 18:14
DennusB schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 14:22:
Ben stiekem wel benieuwd of er hier freelancers zijn die naar dingen als AWS Re:Invent gaan? Dit jaar ga ik niet, maar ben er vanuit mijn vorige werkgever wel 2x geweest, dus wellicht volgend jaar weer. Maar het is best een dure hobby natuurlijk
Toevallig stap ik net morgen op de trein naar Londen voor GopherCon UK. Dat is dicht bij, dus qua prijs goed te doen. Daarnaast werk ik momenteel voor een bedrijf in Londen, dus een mooie gelegenheid om met elkaar een biertje te drinken.

Aanvankelijk zouden we er zelfs een paar uitgebreide brainstormsessies aan vast plakken, maar de baas heeft besloten dat hij nu zelf in Amerika moet zijn. Prima, houden we het bij bier.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:01

sebasd

loopt op espresso

In het algemeen ga ik regelmatig naar conferenties, in binnen- en buitenland, maar meestal als spreker, dat scheelt een hoop geld.

Ik zit wel te denken om volgend jaar te 'investeren' in een trip naar de VS voor een specifieke conferentie, maar alleen als ik ook op het programma kom. Deze conferentie is drukbezocht, maar ze vergoeden geen reis- en verblijfskosten. Beetje tegen mijn principe, maar ik wil er wel graag een keer naartoe, ook omdat ik mezelf wat meer wil promoten in de VS en Canada.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticTiger
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:08
Ik snap de standpunten, en dat er wat tijd in gestoken moet worden.
En nee ik declareer ook niet die ene bureaustoel, of het energieverbruik van mijn monitor, laptop en incidenteel de printer.
En tja, het is "slechts" 300 euro per jaar, maar 300 euro is ook gewoon 300 euro :+ en ik was enkel benieuwd hoe anderen dit bekijken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mannowlahn

Penny wise, pound foolish is dit.

Tenzij je uur tarief 5 euro per uur is, ben je echt je tijd en moeite aan het verspillen imho.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
ArcticTiger schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 14:40:
Ik snap de standpunten, en dat er wat tijd in gestoken moet worden.
En nee ik declareer ook niet die ene bureaustoel, of het energieverbruik van mijn monitor, laptop en incidenteel de printer.
En tja, het is "slechts" 300 euro per jaar, maar 300 euro is ook gewoon 300 euro :+ en ik was enkel benieuwd hoe anderen dit bekijken.
Mijn betoog is dat dit bedrag jaarlijks makkelijker is "terug te verdienen" op privégebruik van zakelijke middelen. De doos met flessen wijn met kerst "om uit te delen", door de week een etentje met een zakenrelatie (waar je toevallig mee getrouwd bent), een rolletje zakelijke postzegels (privé zien ze er precies hetzelfde uit), dat ene gadget van <450 euro dat zakelijk niet onaardig is, maar privé heel leuk. Nee, het mag niet...

Zo ben ik gestopt met BTW terugvorderen op brandstof en auto-onderhoud van mijn privé auto. Ik rijd amper nog zakelijk waardoor het meer moeite kost dan het me oplevert. Allemaal beetje geven en nemen in de marge van de belastingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoodspeeD
Ik ga volgend jaar naar CppCon in Aurora, Colorado. Ook een duur uitstapje. Maar toch ook wel interessant en leuk zo eens in de zoveel jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mannowlahn
Dat is idd wel een aardig prijskaartje, maar je kan je vakantie er omheen bouwen en dan zijn een hoop kosten in eens zakelijk. Conferences met een toegang onder de 300 dollar kunnen al heel snel je vakantie goedkoop maken. Als jij dan al een vakantie dar heen wilt scheelt je dit in vlieg tickets, hotels etc.

[ Voor 7% gewijzigd door mannowlahn op 12-08-2024 15:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Wat doen jullie dan met de kosten van partner en kids? Gewoon privé neem ik aan, waardoor je maar bespaart op 1 persoon? En dan mag je formeel nog niet eens alles van jezelf zakelijk doen want er speelt ook een prive karakter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Niet online

Zou hem lekker in een DC hangen, krijg je goedkopere stroom, minder kans op dat de boel offline gaat door redundante stroomvoorziening. Kan je de energierekening ook in 1x doorschuiven en kom je iets professioneler over.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
Ben naar FOSDEM geweest, mijn kosten boek ik 100 procent op de zaak. Leuk appartement geboekt, wat oud collegas daar ontmoet voor dinner en dan gaat je partner natuurlijk mee op de rekening. Ik ging conferentie volgen en zij kon lekker de musea bezoeken. Trein ticket van mij op zaak, ze had haar eigen ticket.

Ik dacht er wel iets te makkelijk over om daar mensen te leren kennen haha, autistisch spectrum leek goed vertegenwoordigd. Keek een gozer aan die met mij in een rust talk stond, vroeg of hij nog leuke talks gevolgd had, bleef mij aankijken, vroeg het nogmaals... Vervolgens pakte deze persoon zijn telefoon erbij terwijl ik aangekeken werd en ging appen. Paar van dat soort gelijke interacties gehad.

Dacht: kan mooi mensen ontmoeten daar in zelfde vakgebied, alleen denk niet dat er een opdracht ooit uit zal komen. Dus daar kan ik het voor skippen. Misschien volgende keer zelf een talk geven, lijkt mij wel leuk. Laatste keer dat ik bij meetup sprak is ook al weer 5 jaar geleden.

[ Voor 10% gewijzigd door init6 op 12-08-2024 18:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21-09 17:24
RonaldHeirbaut schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 15:12:
[...]

Mijn betoog is dat dit bedrag jaarlijks makkelijker is "terug te verdienen" op privégebruik van zakelijke middelen. De doos met flessen wijn met kerst "om uit te delen", door de week een etentje met een zakenrelatie (waar je toevallig mee getrouwd bent), een rolletje zakelijke postzegels (privé zien ze er precies hetzelfde uit), dat ene gadget van <450 euro dat zakelijk niet onaardig is, maar privé heel leuk. Nee, het mag niet...

Zo ben ik gestopt met BTW terugvorderen op brandstof en auto-onderhoud van mijn privé auto. Ik rijd amper nog zakelijk waardoor het meer moeite kost dan het me oplevert. Allemaal beetje geven en nemen in de marge van de belastingen.
Ik ben er dit jaar juist weer mee begonnen.
- BTW op prive auto. Heb alleen de km stand per 1-1 nodig, Ritten houd ik al bij voor de 23ct/km. DUs ik hoef alleen nog maar de kosten in een excelletje bij te houden. Uurtje per jaar? Denk nog niet een.
- Stroomkosten thuis. Alles in kantoorkamer gaat over 1 stekkerdoos met verbruikmeter. Dat is dus ook de verlichting en de electrische verwarming. eind van het jaar de stand opnemen en even de kwh prijs van energieleverancer erbij halen.

Zijn juist zaken waar de BD mij op wees jaren terug. Levert meer op dan het aan tijd kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
Stefangrp schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 16:22:
Wat doen jullie dan met de kosten van partner en kids? Gewoon privé neem ik aan, waardoor je maar bespaart op 1 persoon? En dan mag je formeel nog niet eens alles van jezelf zakelijk doen want er speelt ook een prive karakter
Daar zijn idd gewoon duidelijke regels voor met bv 80% aftrekbaarheid.

Partner en kinderen kan je idd niet zakelijk doen. Maar het kan toch evengoed enorm veel schelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Tja, die hotelkamer had je toch al nodig. Dat de andere bedden ook beslapen worden.....

Die durf ik wel zakelijk te boeken. Net als de kilometers ernaartoe. Maar dan weer niet hun treinkaartjes zeg maar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mannowlahn
Hmmbob schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 07:36:
Tja, die hotelkamer had je toch al nodig. Dat de andere bedden ook beslapen worden.....

Die durf ik wel zakelijk te boeken. Net als de kilometers ernaartoe. Maar dan weer niet hun treinkaartjes zeg maar.
1 vliegticket scheelt al, hotelkamer, huur auto. Het zal niet geheel gratis zijn, maar scheelt een hoop.

Als je partner zelf ook freelancer is dan kan je wel bijna nagenoeg gratis op pad. Gewoon zorgen dat er conferences op zijn of haar wel gebied zijn. Zolang het maar te billijken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
mannowlahn schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 08:19:
[...]
Als je partner zelf ook freelancer is dan kan je wel bijna nagenoeg gratis op pad. Gewoon zorgen dat er conferences op zijn of haar wel gebied zijn. Zolang het maar te billijken is.
Zelfs in het hoogste tarief betaal je maar 50% belasting als ondernemer hé. Het is nooit gratis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mannowlahn
Deveon schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 10:33:
[...]

Zelfs in het hoogste tarief betaal je maar 50% belasting als ondernemer hé. Het is nooit gratis.
Ik heb een bv. Alles wat ik niet aan extra salaris t.b.v. vakantie hoef uit te keren en wat mijn bedrijf betaald voelt wel als gratis. Tuurlijk het is niet gratis, maar ik noem het voor het gemak even zo.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
mannowlahn schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 10:39:
[...]

Ik heb een bv. Alles wat ik niet aan extra salaris t.b.v. vakantie hoef uit te keren en wat mijn bedrijf betaald voelt wel als gratis. Tuurlijk het is niet gratis, maar ik noem het voor het gemak even zo.
Entrepreneur math :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jacketti
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13-09 02:38
De belastingdienst is al lekker aan het voorbereiden op volgend jaar, ik zie net bij een opdracht het volgende staan:
Dit is een opdracht die niet geschikt is voor zelfstandig professionals.
Bij gunning zal je een dienstverband moeten aangaan met een leverancier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoodspeeD
Jacketti schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 09:37:
De belastingdienst is al lekker aan het voorbereiden op volgend jaar, ik zie net bij een opdracht het volgende staan:
Dit is al tijden zo, toch? Dat was mede aanleiding tot de hele discussie in dit topic.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04-09 13:05
Afbeeldingslocatie: https://media1.tenor.com/m/3x63SNMKPogAAAAd/oh-wait-youre-serious.gif

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Ik zie juist echt BAKKEN met nieuwe opdrachten voorbij komen voor ZZP'ers, niet bij de BD, dat niet, maar wel bij heel veel andere bedrijven! Echt heel druk in m'n inbox op het moment _/-\o_

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Dan zal het nog wel even duren voor er nieuwe belastingwetgeving zal worden geïmplementeerd.

Want de volgende stappen laten zich ook raden natuurlijk. BD wil geen tarief hoger dan 75 betalen en de leverancier wil je geen hoger loon geven dan 6000.

Ik wens ons, Nederland, veel succes.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-09 13:30
Voor degenen die het leuk vinden; half mei kondigde ik hier aan dat ik de stap definitief had gemaakt om uit loondienst te gaan en te starten als ZZP'er, per 1 juni 2024. Ik begon met opdrachten voor in totaal 3,5 dag werk per week - dat is inmiddels 5 tot 6,5 dag (als in, ik mag zelf bepalen of ik die tijd voor die specifieke opdracht(en) kan maken, en daar dus op dat moment meer tijd in stoppen). Ik probeer niet meer dan 10 uur per dag te werken....

Man, wat heb ik ontzettend veel spijt dat ik deze stap niet eerder heb gezet. Ik heb leuker contact met opdrachtgevers, ik heb- en krijg (!) veel meer vrijheid en man - wat is de waardering fijn, zowel qua feedback/terugkoppeling als natuurlijk financieel.

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Hammetje schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 10:09:
Ik probeer niet meer dan 10 uur per dag te werken....
Bij 8 uur werken stop ik. Gemiddeld natuurlijk. Dan heb ik het over facturabele uren. Want ik heb ook nog wat administratie, netwerken, vakinformatie bijhouden, enz.
Werken is best leuk, maar het kost zoveel vrije tijd.

Maar als jij het leuk vindt?! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Hammetje schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 10:09:
Voor degenen die het leuk vinden; half mei kondigde ik hier aan dat ik de stap definitief had gemaakt om uit loondienst te gaan en te starten als ZZP'er, per 1 juni 2024. Ik begon met opdrachten voor in totaal 3,5 dag werk per week - dat is inmiddels 5 tot 6,5 dag (als in, ik mag zelf bepalen of ik die tijd voor die specifieke opdracht(en) kan maken, en daar dus op dat moment meer tijd in stoppen). Ik probeer niet meer dan 10 uur per dag te werken....

Man, wat heb ik ontzettend veel spijt dat ik deze stap niet eerder heb gezet. Ik heb leuker contact met opdrachtgevers, ik heb- en krijg (!) veel meer vrijheid en man - wat is de waardering fijn, zowel qua feedback/terugkoppeling als natuurlijk financieel.
Wat voor soort opdrachten draai je nu? En uurtje factuur of je echt afgebakende projecten met kop en staart?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mannowlahn
Die kunnen dus straks alleen uit de vijvers van consultancy clubs gaan vissen. Daar zitten overigens best goede mensen, maar de gene die weten wat ze waard zijn, gaan meestal zelf freelancen.

Ik ben benieuwd naar de voortgang van alle ict gerelateerde projecten bij de BD de komende jaren. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:01

sebasd

loopt op espresso

RonaldHeirbaut schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 10:04:
[...]

Dan zal het nog wel even duren voor er nieuwe belastingwetgeving zal worden geïmplementeerd.

Want de volgende stappen laten zich ook raden natuurlijk. BD wil geen tarief hoger dan 75 betalen en de leverancier wil je geen hoger loon geven dan 6000.

Ik wens ons, Nederland, veel succes.
Dat was precies mijn gedachte toen ik dit las.. Wat denken ze hiermee te bereiken, behalve zichzelf gigantisch in de voet te schieten?
Pagina: 1 ... 539 ... 643 Laatste