Android A54, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green
Dat is bij 60 ook al, denk ik. Misschien lukt het nog wel maar met een waslijst aan uitzonderingen. Zo zinloos en kansloos. Bovendien, stel dat je kan aantonen dat je buffer groot genoeg is om 5 jaar te overbruggen, ben je dan nog verplicht een AOV af te sluiten?! Er zijn nog zoveel vragen…_birdie_ schreef op zondag 28 juli 2024 @ 19:45:
ik ben ZZPer van 65.5. AOV afsluiten lukte niet eens meer vorig jaar. Die 1.5j tot mijn pensioen kom ik echt nog wel door zonder AOV uitkering.
Mijn plan was nog half jaartje in 2025 (als mijn (overheids) klant het toelaat en wil). Ik heb meer dan genoeg om periode tot 67 te overbruggen maar zit in paar leuke projecten. Anders stop ik daar per begin 2025. Of ik dan nog ergens anders wil beginnen ligt aan wat voor projecten er zijn (heb niet meer zoveel zin om ergens nieuw te gaan beginnen). Kortom al dat gedoe zorgt er misschien wel dat ik ga stoppen. Goed gedaan overheid en geen belasting ontvangsten meer. Kan niet de bedoeling zijn. Vaste aangenomen worden wil ook geen werkgever en ik ook niet voor de helft wat ik nu heb.RonaldHeirbaut schreef op zondag 28 juli 2024 @ 22:54:
[...]
Dat is bij 60 ook al, denk ik. Misschien lukt het nog wel maar met een waslijst aan uitzonderingen. Zo zinloos en kansloos. Bovendien, stel dat je kan aantonen dat je buffer groot genoeg is om 5 jaar te overbruggen, ben je dan nog verplicht een AOV af te sluiten?! Er zijn nog zoveel vragen…
Android A54, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green
De mijne is 6 keer zo duur.
Ik hoop niet dat je straks dingen krijgt als dubbele verzekeringen, want ik heb altijd geleerd dat er maar één ding slechter is dan niet verzekerd zijn, en dat is dubbel verzekerd zijn.
Een AOV is een privé-uitgave. Je mag deze aftrekken van je brutoloon. Niet van je winst.proatjeboksem schreef op maandag 29 juli 2024 @ 08:52:
Een aov voor 1100,- per jaar is toch niet gek? En je kunt het aftrekken van je winst.
6x zo duur maar niet dezelfde dekking.proatjeboksem schreef op maandag 29 juli 2024 @ 08:52:
Een aov voor 1100,- per jaar is toch niet gek? En je kunt het aftrekken van je winst.
De mijne is 6 keer zo duur.
Zeg je hiermee dat ik alsnog incasso kosten kan vorderen op betalingen die inmiddels wel gedaan zijn (maar te laat?) En heb je daar een bron van?Aftansert schreef op zondag 28 juli 2024 @ 00:47:
[...]
Je hoeft geen termijn te stellen in je aanmaning als het b2b is én de schuldenaar in verzuim is. Een schuldenaar is in verzuim "wanneer een voor de voldoening bepaalde termijn verstrijkt zonder dat de verbintenis is nagekomen" of "wanneer de schuldeiser uit een mededeling van de schuldenaar moet afleiden dat deze in de nakoming van de verbintenis zal tekortschieten" (artikel 6:83 sub a Burgerlijk Wetboek).
Liefst is de betaaltermijn schriftelijk overeengekomen (en niet alleen op de factuur gezet). Als je kleinbedrijf bent, de dienst geleverd is en de betaaltermijn 30 dagen was zit je wel goed. Bij een kortere termijn kan er zonder overeenkomst discussie ontstaan of er wel sprake van verzuim is.
Let er wel op dat je een incassohandeling moet doen. Dus een mailtje waarin je aangeeft dat de betaaltermijn is verstreken en je alsnog betaling wil is voldoende. Als je daarna incassokosten vordert (en je kan die jaren later nog vorderen), hoeft je echt geen factuur te sturen. In de aangehaalde post van Tylen zitten nog wel meer fouten.
De relatie kan me echt gestolen worden. Maand 3 op rij dat erte laat betaald (gaat hoop ik) worden. Vorige maand ook al hoog op moeten spelen door werk neer te leggen. Het is een broker, al haten ze me voor de komende 5 generaties, zodra ze een stuiver kunnen verdienen bellen ze gewoon weer hoor
Maar heb je wel incassohandelingen ondernomen voordat er betaald werd ( En dan het liefst via de mail o.i.d. )?fry77 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 10:40:
[...]
Zeg je hiermee dat ik alsnog incasso kosten kan vorderen op betalingen die inmiddels wel gedaan zijn (maar te laat?) En heb je daar een bron van?
Zelf zou ik vanaf nu gewoon de dag na verval een mail sturen dat de betaaltermijn verlopen is, en dan meteen een factuur voor de incassokosten erachteraan.
[ Voor 17% gewijzigd door Woy op 29-07-2024 11:06 ]
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Is het niet makkelijker om een nieuwe broker (en/of klus) op te zoeken?fry77 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 10:40:
[...]
Zeg je hiermee dat ik alsnog incasso kosten kan vorderen op betalingen die inmiddels wel gedaan zijn (maar te laat?) En heb je daar een bron van?
De relatie kan me echt gestolen worden. Maand 3 op rij dat erte laat betaald (gaat hoop ik) worden. Vorige maand ook al hoog op moeten spelen door werk neer te leggen. Het is een broker, al haten ze me voor de komende 5 generaties, zodra ze een stuiver kunnen verdienen bellen ze gewoon weer hoor
Een klant die niet betaalt is geen klant. Mss dat er wat juridisch gezeik achterweg kan komen, maar
de kool moet het sop wel waard zijn, natuurlijk.
jup, 9.00u de dag na vervaldatum gaat er standaard een herinneringsmail uit. Daarnaast staat op mijn facturen nu heel groot dat bij te late betaling direct incassokosten gerekend kunnen worden.Woy schreef op maandag 29 juli 2024 @ 11:05:
[...]
Maar heb je wel incassohandelingen ondernomen voordat er betaald werd ( En dan het liefst via de mail o.i.d. )?
Zelf zou ik vanaf nu gewoon de dag na verval een mail sturen dat de betaaltermijn verlopen is, en dan meteen een factuur voor de incassokosten erachteraan.
Klant is niks mis mee, project is leuk en tarief is prima. Had 1 alternatief, maar daar zat dezelfde broker tussenproatjeboksem schreef op maandag 29 juli 2024 @ 11:20:
[...]
Is het niet makkelijker om een nieuwe broker (en/of klus) op te zoeken?
Een klant die niet betaalt is geen klant. Mss dat er wat juridisch gezeik achterweg kan komen, maar
de kool moet het sop wel waard zijn, natuurlijk.
Opdrcht kan ik formeel niet beeindigen, maar ik heb geen minimale hoeveelheid uren per week afgesproken, dus ik kan gewoon wegblijven. Maar opdrachtgever zelf weet inmiddels van de ellende. Wisselen van broker is een optie, maar dan moet ik de huidige afkopen. Normaal vind ik dat geen probleem want als ik wegga ergens kom ik zelden binnen een jaar terug. En dit contract loopt nog maar 2 maanden, waarvan ik er zo 1 op verkansie ga.
Maar goed, vorige maand incasso bureau gesproken. Dossier ligt klaar dus kan morgenochten desnoods meteen overdragen,
Vervelende situatie, het enige dat je idd kunt doen is je opdrachtgever op de hoogte stellen en hopen dat ze (net als jij) nooit weer met die broker in zee gaat.fry77 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 11:51:
[...]
Klant is niks mis mee, project is leuk en tarief is prima. Had 1 alternatief, maar daar zat dezelfde broker tussen
Dat had ik ook met een broker, in de laatste maanden van de opdracht. Ineens mailtjes dat de factuur niet in orde was zonder verdere uitleg of communicatie. En na de laatste maand een uitdraai uit het urensysteem eisen, waar ik toen uiteraard niet meer bij kon. Zelfs expliciete goedkeuring van de opdrachtgever was in eerste instantie niet voldoende.
Succes iig!
Dat ligt er aan of je hem zakelijk of prive afsluit. In dat laatste geval heb je gelijk.mbe81 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 08:56:
Een AOV is een privé-uitgave. Je mag deze aftrekken van je brutoloon. Niet van je winst.
In het eerste geval niet, maar dan betaal je IB over de uitbetaling naar prive.
If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time
Dat scheelt mijn boekhouder weer een moeilijke vraag, thnxMatis schreef op maandag 29 juli 2024 @ 13:43:
[...]
Dat ligt er aan of je hem zakelijk of prive afsluit. In dat laatste geval heb je gelijk.
In het eerste geval niet, maar dan betaal je IB over de uitbetaling naar prive.
Houd er wel rekening mee: als je de AOV zakelijk afsluit en je zaak gaat "failliet" dan ben je je AOV ook kwijt.proatjeboksem schreef op maandag 29 juli 2024 @ 14:43:
Dat scheelt mijn boekhouder weer een moeilijke vraag, thnx
Daarnaast de stelregel: als de premie niet aftrekbaar is, is de uitkering niet belast. Is de premie aftrekbaar, dan is de uitkering wel belast.
Zie ook https://www.belastingdien...ngeschiktheidsverzekering
Ik mag ervan uitgaan dat een boekhouder die regels ook kent

De account heeft deze geboekt als met btw en nu heb ik de een omzetbelasting die ik moet betalen bij de Belastingdienst. Ik heb het bij de tussenpartij nagerlvraagd en zij geven aan de VAT al hebben afgedragen in het VK.
Zelf heb ik geen factuur opgesteld voor de gemaakte uren, alleen een uitdraai van hun uren systeem. In het contract staat er ook uur tarief ex btw vermeld.
Iemand ervaring met zo een situatie en hoe dit qua boekhouding gaat?
Volgens deze pagina van de belastingdienst
https://www.belastingdien...tenland-vanaf-1-juli-2021
De dienst is belast in het land van uw afnemer. De wetgeving van dat land geldt.
Wat moet u als Nederlandse dienstverlener doen?
U vraagt de belastingdienst van het land van uw afnemer of en hoe u aangifte moet doen.
U stuurt een factuur zonder Nederlandse btw.
U geeft deze dienst niet aan in uw btw-aangifte.
U geeft deze dienst niet op in de opgaaf intracommunautaire prestaties.
[ Voor 31% gewijzigd door Kipmetrijst op 29-07-2024 14:57 ]
Je kunt die reverse billing factuur gewoon inboeken als verkoop factuur.Kipmetrijst schreef op maandag 29 juli 2024 @ 14:52:
Ik voer mijn werk uit voor bedrijf in Nederland maar de tussenpartij zit in het VK. Ik vul mijn uren in bij de tussenpartij en zij betalen mij uit exclusief btw.
De account heeft deze geboekt als met btw en nu heb ik de een omzetbelasting die ik moet betalen bij de Belastingdienst. Ik heb het bij de tussenpartij nagerlvraagd en zij geven aan de VAT al hebben afgedragen in het VK.
Zelf heb ik geen factuur opgesteld voor de gemaakte uren, alleen een uitdraai van hun uren systeem. In het contract staat er ook uur tarief ex btw vermeld.
Iemand ervaring met zo een situatie en hoe dit qua boekhouding gaat?
Dat had ik bij mijn vorige klus ook. Gewoon opvoeren als BTW verlegd buiten EU en dan ben je klaar.
Slordig van jouw boekhouder
Nu heb ik een intake gehad bij een boekhouder en ik vind het zelf veel geld (325/350 per maand ex BTW). Ook heb ik niet een goed gevoel over de boekhouder, maar dat is "maar" een gevoel. Nu ben ik bij een andere boekhouder ongeveer hetzelfde kwijt.
Gezien ik met projecten te maken heb waar een enkel factuur verstuur gaat worden per maand en langdurig bij 1 klant zit, is het niet zelf te doen? Ik zie verschillende meningen op Tweakers, maar gezien het redelijk plat is en ik best de tijd heb om het uit te zoeken vroeg ik me af of het zelf te doen is. Zouden jullie bij een "niet complexe" B.V. zelf de boekhouding regelen als het om langdurige projecten gaan waarbij weinig op het bedrijf zelf geboekt gaat worden?
PS: 2 maanden opzoek naar een freelance QA klus en tot nu toe maar 1 gesprek gehad. +8 jaar ervaring met meerdere test automation tools. Ik krijg nu de mogelijkheid om zelf een soort dienstverband contract samen te stellen.
Animu~
@Squ1zZy dat zijn behoorlijk forse tarieven, het serviceniveau van boekhouders verschilt ook wel en dat maakt voor de prijs ook behoorlijk uit. Ik vermoed dat het wel wat lager zou kunnen als je zelf Employees of dergelijke pakt voor je loonadministratie en zelf elk kwartaal je BTW-aangifte doet.Squ1zZy schreef op maandag 29 juli 2024 @ 15:09:
[..] Zouden jullie bij een "niet complexe" B.V. zelf de boekhouding regelen als het om langdurige projecten gaan waarbij weinig op het bedrijf zelf geboekt gaat worden?
De administratie zelf doen is niet onmogelijk maar je hebt wel de nodige affiniteit en kennis nodig. Ik zou het zelf alleen aandurven met een pakket dat ook de jaarrekening al voor je opstelt, bijv Jortt of Exact, een externe salarisadministratie (bijv Employees) en een boekhouder die bekend is met je gekozen boekhoudpakket als achtervang voor vragen en een periodieke controle van je werk. Uiteindelijk wil je bij een boekencontrole of in het ergste geval een faillissement niet in de problemen komen omdat blijkt dat je het hebt verprutst.
Zelf heb ik er deels geen zin in, expertise beleggen bij de expert enzo, maar hoofdzakelijk de tijd die ik er zelf aan kwijt zou zijn ben ik liever factureerbaar of met mijn familie.
[ Voor 25% gewijzigd door madailei op 29-07-2024 16:18 ]
Ik betaal €190 per maand voor de boekhouding in zowel de holding als werkmaatschappij, salarisadministratie en facturatieprogramma.
Mocht ik vragen hebben aan mijn boekhouder waar hij zelf geen antwoord op heeft, kan hij altijd bij een collega franchisenemer aankloppen. Dat is wel een fijne gedachte.
Hij doet ook de jaarrekening en dispositie bij KVK en aangifte VPB.
Ik ben er erg blij mee, daarnaast houdt hij kantoor twee straten verderop. Dus dat vind ik een extra voordeel.
ik ben al na de eerste 6 maanden als EMZ naar een boekhouder gegaan. 1 keer jaarcijfers doen en aangifte was genoeg voor de rest van mijn leven. Daarnaat maakt het het ook weer wat ondernemersproef merkte ik tijdens gesprek met BD en idd is het een laag tussen jou en evt fouten (ook al ben je zelf uiteindelijk verantwoordelijk. Je huurt zo iemand wel in voor z'n expertise).
Daarnaast zijn accountants natuurlijk wel beter in regelingen toepassen dan it'rs, dus meestal verdienen ze wel een deel van hun kosten terug
[ Voor 54% gewijzigd door fry77 op 29-07-2024 17:22 ]
Zoek ook in je buurt naar een administratie / boekhoudkantoor. . Ze zijn uitstervende, maar zijn er nog wel. Dit zijn vaak kleinere kantoortjes die zich richten op de ZZP-ers en MKB.Squ1zZy schreef op maandag 29 juli 2024 @ 15:09:
Ik heb sinds kort een eigen B.V. en alles loopt vlotjes (bijna alles is geregeld, maar nog geen opdracht). Ik krijg van enkele mensen om mij heen hulp, maar de meeste hebben iemand in de familie die hun boekhouding bijhoudt. Nu heb ik privé een auto, geen holding, wil het eerste jaar weinig/niets boeken op het bedrijf, en denk een redelijk platte B.V. te hebben. Nu moet ik de boekhouding nog regelen ik heb ik meerdere programma's geprobeerd. Zelf vond ik MoneyMonk erg prettig.
Nu heb ik een intake gehad bij een boekhouder en ik vind het zelf veel geld (325/350 per maand ex BTW). Ook heb ik niet een goed gevoel over de boekhouder, maar dat is "maar" een gevoel. Nu ben ik bij een andere boekhouder ongeveer hetzelfde kwijt.
Gezien ik met projecten te maken heb waar een enkel factuur verstuur gaat worden per maand en langdurig bij 1 klant zit, is het niet zelf te doen? Ik zie verschillende meningen op Tweakers, maar gezien het redelijk plat is en ik best de tijd heb om het uit te zoeken vroeg ik me af of het zelf te doen is. Zouden jullie bij een "niet complexe" B.V. zelf de boekhouding regelen als het om langdurige projecten gaan waarbij weinig op het bedrijf zelf geboekt gaat worden?
Nu heb ik het voordeel dat mijn schoonvader een dergelijk kantoor heeft en de familiekorting oploopt tot 100%, maar vooral je gevoel bij een boekhouder is denk ik erg belangrijk.
Heb je het gevoel niet, ga dan verder kijken...
MoneyMonk kan je ook helpen bij het vinden van de juiste boekhouder: https://www.moneymonk.nl/adviseursSqu1zZy schreef op maandag 29 juli 2024 @ 15:09:
Ik heb sinds kort een eigen B.V. en alles loopt vlotjes (bijna alles is geregeld, maar nog geen opdracht). Ik krijg van enkele mensen om mij heen hulp, maar de meeste hebben iemand in de familie die hun boekhouding bijhoudt. Nu heb ik privé een auto, geen holding, wil het eerste jaar weinig/niets boeken op het bedrijf, en denk een redelijk platte B.V. te hebben. Nu moet ik de boekhouding nog regelen ik heb ik meerdere programma's geprobeerd. Zelf vond ik MoneyMonk erg prettig.
Bij een willekeurige boekhouder heb je het risico dat ze hun voorkeursboekhoudpakket vereisen. Die van mij wil Exact Online, en ik mis sindsdien MoneyMonk enorm.
Overigens gaat het grootste deel van die kosten volgens mij over het doen van de inkomstenbelasting en niet zozeer de BV.
Dit wordt zeer gewaardeerd
Ik zie ook partijen die ondersteunen waarbij je het zelf kan doen en dat een boekhouder het controleert alvorens het wordt verstuurd. Misschien is dat ook nog een optie voor mij. Goed om te weten dat 325 euro per maand toch een fors bedrag is en dat ik ook even verder moet gaan kijken.
@Zerotorescue Ik heb enkele programma's geprobeerd en ook een support ticket aangevraagd om te kijken hoe support omging met vragen. Ik ben tevreden over MoneyMonk en vond ik zelf ook het meest overzichtelijk. Ik herken dat een boekhouden zijn eigen programma's gebruikt waarbij ik alles moet invullen of opsturen en dat diegene er chocola van gaat maken. Ik heb wel het idee dat ik alsnog veel doe omdat het programma's zijn die ook veel automatisch doen. Ik zou het liefst alles zelf willen doen, maar wat @Leftblank zegt doet me wel aan het denken zetten. Ik wil het niet verprutsen vanwege mijn eigen onkunde.
Betalen voor het controleren om het uiteindelijk zelf te doen zie ik wel zitten. 325 euro per maand voor een BV zonder uitzonderingen of vreemde constructies is in ieder geval fors
Als het gemakkelijk was had iemand anders het wel gedaan!
Getallen die ik gehoord heb:VP. schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 11:37:
Wat is de gemiddelde prijs voor een degelijke ZZP'er boekhouder eigenlijk (dus geen BV)? ~80-100 euro p/m?
Boekhouder 45-80, accountant 170 en hoger (400 per uur niet ongewoon)
[ Voor 4% gewijzigd door init6 op 30-07-2024 11:49 ]
dit zijn per uur prijzen, terwijl de andere per maand vroeg... dus ja hangt er vanaf hoeveel uren ze per maand prestereninit6 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 11:48:
[...]
Getallen die ik gehoord heb:
Boekhouder 45-80, accountant 170 en hoger (400 per uur niet ongewoon)
soms bieden ze ook een vaste prijs aan per maand, en alles wat je extra vraagt komt er gewoon aan uurtje factuurtje bovenop
Hangt er vanaf wat voor partij het is en of het m'n main-project is op dat moment. Hoofdproject is nu 115 ex btw, extra projectes zet ik op 85 ex.init6 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 11:48:
Wat doen jullie qua tarief voor partijen die adhoc extra hulp nodig hebben bij bijvoorbeeld een storing of bij het mislukken van een migratie?
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Doorgaans is dit mijn normale tarief als het echt incidenteel is. Is het een structureel iets (on call zijn, altijd laptop bij, bereikbaar zijn, nuchter zijn en alle andere nadelen van dien) dan moet er een on call vergoeding zijn.init6 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 11:48:
Wat doen jullie qua tarief voor partijen die adhoc extra hulp nodig hebben bij bijvoorbeeld een storing of bij het mislukken van een migratie?
Ook als het een partij die vanuit het niets contact op neemt en waar je geen relatie mee hebt?madailei schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 12:26:
[...]
Doorgaans is dit mijn normale tarief als het echt incidenteel is. Is het een structureel iets (on call zijn, altijd laptop bij, bereikbaar zijn, nuchter zijn en alle andere nadelen van dien) dan moet er een on call vergoeding zijn.
Beetje een dienst zoals dit: https://42on.com/services/emergency-assistance/
[ Voor 7% gewijzigd door init6 op 30-07-2024 12:57 ]
Hangt ervan af of je die relatie verder wil en kan uitnutten. Zo ja, zou ik geen mes op de keel zetten en mijn normale tarief vragen, evt +25% als het buiten kantooruren is.init6 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 12:56:
[...]
Ook als het een partij die vanuit het niets contact op neemt en waar je geen relatie mee hebt?
Zo nee, dan zou ik de hoofdprijs vragen (=+50-75% van het tarief). Immers, met "NEE, te duur" mis je niks. Misschien krijg je ook wel veel achteraf gezeik met die opdracht. Of er een fixed-price opdracht met een duidelijke DoD van maken met een maximum aan support-uren.
Heb ik heel vaak en zeg het volgende:init6 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 11:48:
Ik kom en factureer per dag (dus minimaal 8 uur) en mijn dagtarief is €X,- (meestal gelijk aan het normale tarief, ligt er een beetje aan of ik potentie voor de toekomst zie, if not dan +€50,- op regulier uurtarief)
Als je het issue vervolgens in 5 minuten oplost is het altijd lekker. Heb je de rest van de dag vrij
Ps. Eerst deed ik het per dagdeel maar dat heb ik aangepast per dag. En nuance is dat ik in een niche markt werk en als er shit is dan ligt meestal het hele bedrijf plat. Dus dan is het verhaal “klik op de muis: €10,- weren waar je moet klikken €2000,-“
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Dan is het een ander verhaal en sluit ik mij aan bij wat al eerder gezegd is hier door enkelen. Uurtarief * 150% tot 200% of de klant moet echt potentie hebbeninit6 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 12:56:
[...]
Ook als het een partij die vanuit het niets contact op neemt en waar je geen relatie mee hebt?
Beetje een dienst zoals dit: https://42on.com/services/emergency-assistance/
Acumulus is top pakket voor EMZ voor BV's niet handig.Ascension schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 09:57:
@Squ1zZy lekker zelf doen die boekhouding, is echt een fluitje van een cent als je je er even in verdiept en een beetje fatsoenlijk boekhoudpakket heb. Zelf gebruik ik al jaren https://www.siel.nl/acumulus/, beetje ouderwetse interface maar wel erg goed pakket en bieden ook voor 30e een introductie boekhoudcursus(je) aan.
Daarom vraag ik meestal een normaal tarief met een ruim tijdsframe, zoals Tylen hier al omschrijft. Dus 120 ex en de tijd die ik nodig heb, naar boven afgerond voor alle randzaken en denkwerk om iets op te lossen. Mochten ze in de toekomst mij vaker benaderen, heb ik dan geen moeilijke gesprekken, maar loopt alles gewoon door zoals eerder bekend.
Dat is een goede optie als de scope van een project van tevoren duidelijk genoeg kan worden gedefinieerd. Bij grote projecten is dat erg lastig en zullen er vaak scope wijzigingen zijn door nieuwe inzichten die naar voren komen tijdens het project.jadjong schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 21:20:
Ik merk ook dat er voldoende klanten zijn die bereid zijn een bedrag te betalen als het daarmee verder klaar is. Iets beloven en het vervolgens waar maken zonder gezeur(om meer geld) lijkt goud waard.
Hoeveel tijd zou je kwijt zijn met je boekhouding? Ik heb best wat facturen (zowel inkoop als verkoop) maar het kost mij gemiddeld misschien 5 minuten per dag. Die tijd zit ik toch wel ergens te wachten als ik 2 minuten te vroeg in een teams meeting ben, er iets moet rebooten, in een lange meeting waarin iedereen koffie haalt maar ik al terug ben omdat mij koffie machine op 5 stappen lopen staat, etc... Ik snap gewoon niet dat mensen het argument "ik ben die tijd liever declarabel" vandaan halen. Zijn jullie echt zo ontzettend veel tijd kwijt met die paar boekingen? En volgens mij zijn het in 95+% van de mensen hier ook repeterende zaken. Dus als je 1 keer weet hoe je die office 365 factuur boekt, is dat de volgende keer ook geen issue meer...madailei schreef op maandag 29 juli 2024 @ 16:17:
Zelf ben ik zo'n 400-500 per kwartaal kwijt aan de boekhouder. Hier en daar heb ik wat afwijkende zaken zoals wat werk voor een hypotheek aanvraag en een spoedje gehad en dan komt er een paar uur bovenop gefactureerd waardoor er een kwartaal een uitschieter is naar de 700-900.
Zelf heb ik er deels geen zin in, expertise beleggen bij de expert enzo, maar hoofdzakelijk de tijd die ik er zelf aan kwijt zou zijn ben ik liever factureerbaar of met mijn familie.
PS Inkomstenbelasting vind ik een ander verhaal, ik heb het enkel over het maandelijks boeken van je shit
[ Voor 3% gewijzigd door Crazy D op 31-07-2024 14:01 ]
Exact expert nodig?
Sterker nog, in MoneyMonk kan je 1x iets instellen en het vervolgens automatisch laten doen voor alle soortgelijke transacties. Hoef je alleen het factuurtje er nog bij te uploaden.Crazy D schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 13:59:
[...]
Dus als je 1 keer weet hoe je die office 365 factuur boekt, is dat de volgende keer ook geen issue meer...
Die opmerkingen zijn altijd een beetje 'tweakers' opmerkingen.. Ik wed dat 95% vd mensen hier hun administratie even tussendoor doen terwijl ze voor de klant aan het werk zijn. Dat is in de meeste gevallen idd maar 5 minuten werk als een EMZ hebt en alleen bent.Crazy D schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 13:59:
[...]
Hoeveel tijd zou je kwijt zijn met je boekhouding? Ik heb best wat facturen (zowel inkoop als verkoop) maar het kost mij gemiddeld misschien 5 minuten per dag. Die tijd zit ik toch wel ergens te wachten als ik 2 minuten te vroeg in een teams meeting ben, er iets moet rebooten, in een lange meeting waarin iedereen koffie haalt maar ik al terug ben omdat mij koffie machine op 5 stappen lopen staat, etc... Ik snap gewoon niet dat mensen het argument "ik ben die tijd liever declarabel" vandaan halen. Zijn jullie echt zo ontzettend veel tijd kwijt met die paar boekingen? En volgens mij zijn het in 95+% van de mensen hier ook repeterende zaken. Dus als je 1 keer weet hoe je die office 365 factuur boekt, is dat de volgende keer ook geen issue meer...
PS Inkomstenbelasting vind ik een ander verhaal, ik heb het enkel over het maandelijks boeken van je shit
Als je zoveel tijd kwijt bent dan denk ik toch echt dat je ergens iets niet goed doet of aan het bezuinigen bent op de verkeerde plekken. Het gros van de mutaties zijn dezelfde en kan je gewoon automatische regels voor instellen inderdaad
En voor de meeste 'automatische' facturen heb ik als factuuradres het adres horende bij m'n Moneymonk-account ingesteld, zodat die factuur automatisch in MM terecht komt (in mijn geval via een forward op m'n O365-omgeving, zodat ik ook nog een kopie in een eigen mailbox heb). Dan is het echt alleen nog een kwestie van het juiste bestand selecterenJEightyFive schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 14:10:
[...]
Sterker nog, in MoneyMonk kan je 1x iets instellen en het vervolgens automatisch laten doen voor alle soortgelijke transacties. Hoef je alleen het factuurtje er nog bij te uploaden.
Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer
Ik doelde meer op de 'wij kunnen het voor bedrag X' partijen. En zonder dat de scope verandert sturen ze een factuur voor bedrag X + Y + Z + H. Want de klant had moeten ruiken dat het eerst genoemde bedrag exclusief alles is wat je redelijkerwijs nodig hebt. Niet echt een probleem bij strak af gekaderde en goed voorbereide aanbestedingen, wel bij last-minute paniekvoetbal.Azer schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 07:12:
[...]
Dat is een goede optie als de scope van een project van tevoren duidelijk genoeg kan worden gedefinieerd. Bij grote projecten is dat erg lastig en zullen er vaak scope wijzigingen zijn door nieuwe inzichten die naar voren komen tijdens het project.
Heb zelf een EMZ maar lees dat ze ook ondersteuning hebben voor BV's tegenwoordig.tony-stark schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 14:48:
[...]
Acumulus is top pakket voor EMZ voor BV's niet handig.
https://www.siel.nl/acumu...ding/?a=acumulus_en_de_bv
Voor mij is het eerder "Ik weet hier net niet genoeg van om het goed te doen, ik wil er nu ook niet de tijd in steken om het te leren mede omdat ik geen fouten wil maken. Dus laat ik er een echte expert voor betalen, die meteen facturen, loon, IB, OB, VB enz enz doet."Crazy D schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 13:59:
[...]
Ik snap gewoon niet dat mensen het argument "ik ben die tijd liever declarabel" vandaan halen. Zijn jullie echt zo ontzettend veel tijd kwijt met die paar boekingen? En volgens mij zijn het in 95+% van de mensen hier ook repeterende zaken.
Liege, liege, liegebeest!
Tijd of declaral zijn is het niet. Ik heb er gewoon geen zin in en besteed het dus uit.Crazy D schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 13:59:
[...]
Hoeveel tijd zou je kwijt zijn met je boekhouding? Ik heb best wat facturen (zowel inkoop als verkoop) maar het kost mij gemiddeld misschien 5 minuten per dag. Die tijd zit ik toch wel ergens te wachten als ik 2 minuten te vroeg in een teams meeting ben, er iets moet rebooten, in een lange meeting waarin iedereen koffie haalt maar ik al terug ben omdat mij koffie machine op 5 stappen lopen staat, etc... Ik snap gewoon niet dat mensen het argument "ik ben die tijd liever declarabel" vandaan halen. Zijn jullie echt zo ontzettend veel tijd kwijt met die paar boekingen? En volgens mij zijn het in 95+% van de mensen hier ook repeterende zaken. Dus als je 1 keer weet hoe je die office 365 factuur boekt, is dat de volgende keer ook geen issue meer...
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Zelf penningmeester geweest voor een stichting maar het is gewoon niet aan mij besteed, mijn persoonlijke administratie is ook een ongeorganiseerd zooitje. Voor 850 euro per jaar hoef ik mij zakelijk er ten minste geen enkele zorgen over te maken. Advies zoals het opstarten van mijn BV zat hier ook bij inbegrepen, al merk ik wel dat ik hiermee tegen beperkingen van mijn boekhouder begin te lopen en zal ik eigenlijk met een échte fiscalist om de tafel moeten.Crazy D schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 13:59:
[...]
Proactief is hij niet, maar als ik vragen heb, krijg ik altijd antwoord. Als hij iets niet zeker weet, dan vraagt hij het een fiscalist.
Omdat ik gebruik maak van Moneybird, zit er voor hem eigenlijk geen werk in de btw-aangifte. Maar voor al het overige vind ik het wel erg fijn.
Als ik kijk wat er gedaan moet worden voor de BTW-aangifte, dan zijn het een paar vragen die je zelf ook kan optrommelen lijkt mij?UrbanSnEAky schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 10:07:
Voor mijn boekhouder betaal ik 225 euro per kwartaal. Hiervoor doet hij de btw-aangifte, jaarrekening opmaken en de IB voor zowel mij als mijn partner.
Proactief is hij niet, maar als ik vragen heb, krijg ik altijd antwoord. Als hij iets niet zeker weet, dan vraagt hij het een fiscalist.
Omdat ik gebruik maak van Moneybird, zit er voor hem eigenlijk geen werk in de btw-aangifte. Maar voor al het overige vind ik het wel erg fijn.
:fill(white):strip_exif()/f/image/zduSe1aX3tHvKVkjD0Q6aSpz.png?f=user_large)
Puur een vraag uit interesse: Waarom dan niet zelf je loonheffing en BTW aangifte doen en 1x per jaar het laten doen door een boekhouder?
Alleen bij twijfel bel ik hem soms even hoe ik het moet inboeken maar daar rekent ie niks voor.. Prima zo
Daar hoef je zelf precies niets in te vullen, dat doet moneymonk zelf als je je bankboekingen & facturen enzo maakt (en de juiste BTW codes selecteert)Squ1zZy schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 11:29:
Als ik kijk wat er gedaan moet worden voor de BTW-aangifte, dan zijn het een paar vragen die je zelf ook kan optrommelen lijkt mij?
[Afbeelding]
/f/image/GzWI71RRW9AlXsr7vjxTMlXz.png?f=fotoalbum_large)
Sometimes you need to plan for coincidence
Dat doet elk pakket dat zich boekhoudpakket noemtHmmbob schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 14:24:
[...]
Daar hoef je zelf precies niets in te vullen, dat doet moneymonk zelf als je je bankboekingen & facturen enzo maakt (en de juiste BTW codes selecteert)
[Afbeelding]
Exact expert nodig?
Of 4 uur en 1 minuut omdat ik mijn limiet weer moet verhogen.Crazy D schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 14:39:
[...]
Dat doet elk pakket dat zich boekhoudpakket noemtMaar goed, dan kom je weer op mijn initiële vraag waarom mensen die paar minuten niet zelf besteden
(BTW aangifte kost me in e-boekhouden ook zo ongeveer 1 minuut incl geld overmaken van spaar naar betaal om het meteen te betalen).
Ik kan je die vraag niet beantwoorden want ik doe alles zelf, ook de IB aan het einde van het jaar. Moneymonk poept alle gegevens uit die ik nodig heb, en de rest is een 'gewone' IB aangifte zoals ik die al vele jaren zelf heb gedaan....Crazy D schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 14:39:
[...]
Dat doet elk pakket dat zich boekhoudpakket noemtMaar goed, dan kom je weer op mijn initiële vraag waarom mensen die paar minuten niet zelf besteden
(BTW aangifte kost me in e-boekhouden ook zo ongeveer 1 minuut incl geld overmaken van spaar naar betaal om het meteen te betalen).
Gewoon in 2x betalen met hetzelfde betalingskenmerk.rool schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 15:06:
[...]
Of 4 uur en 1 minuut omdat ik mijn limiet weer moet verhogen.
Denk dat je hier doelt op de aangifte loonheffingen. En die valt ook erg mee. Je mag als DGA de aangiftes van de 12 maanden voor en heel jaar vooruit doen (zie pagina 225 van het Handboek Loonheffingen). Dus de betaling van de loonheffingen met ditto betalingskenmerk kun je ook voor een jaar vooruit plannen, want de betalingskenmerken kun je vooraf genereren. En de uitbetaling van het netto salaris ook. En de loonstrook hoef je ook maar 1 keer te maken voor januari. Zolang die niet wijzigt hoef je namelijk volgens de belastingdienst geen nieuwe te draaien. De journaalboekingen kun je ook vooruitplannen. Valt dus ook allemaal best mee.Crazy D schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 13:59:
Heb je hier een bron voor, liefst uit het handboek loonheffingen? Ik kan dit niet terugvinden, maar dat zou het wel makkelijker maken. Ik draai ze nu uit vanuit Excel met een macro voor het hele jaar, en dan de gegevens van de laatste maand voor de jaaropgaaf.Kaspers schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 17:18:
[...]
En de loonstrook hoef je ook maar 1 keer te maken voor januari. Zolang die niet wijzigt hoef je namelijk volgens de belastingdienst geen nieuwe te draaien.
https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:GHARL:2015:2735 suggereert dat je prima op deze manier het loon kan 'genieten', maar misschien is er nog een ander perspectief.
Scheelt ook weer inplannen.
[ Voor 25% gewijzigd door Aftansert op 01-08-2024 17:51 ]
Nee, IB. Fratsen met hypotheek, partner die wellicht deels ook zzp'er is, etc etc. Op zich ook geen rocket science op zich maar dat vind ik wel prettig als iemand die weet wat ie doet er naar kijkt. Ik ben geen DGA dus denk niet aan dat soort zakenKaspers schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 17:18:
[...]
Denk dat je hier doelt op de aangifte loonheffingen. En die valt ook erg mee. Je mag als DGA de aangiftes van de 12 maanden voor en heel jaar vooruit doen (zie pagina 225 van het Handboek Loonheffingen). Dus de betaling van de loonheffingen met ditto betalingskenmerk kun je ook voor een jaar vooruit plannen, want de betalingskenmerken kun je vooraf genereren. En de uitbetaling van het netto salaris ook. En de loonstrook hoef je ook maar 1 keer te maken voor januari. Zolang die niet wijzigt hoef je namelijk volgens de belastingdienst geen nieuwe te draaien. De journaalboekingen kun je ook vooruitplannen. Valt dus ook allemaal best mee.
Exact expert nodig?
Pagina 220 (versie 2024):Aftansert schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 17:41:
[...]
Heb je hier een bron voor, liefst uit het handboek loonheffingen? Ik kan dit niet terugvinden, maar dat zou het wel makkelijker maken. Ik draai ze nu uit vanuit Excel met een macro voor het hele jaar, en dan de gegevens van de laatste maand voor de jaaropgaaf.
Ik moet mijzelf eigenlijk corrigeren, want het wordt nog mooier: zo lang het salaris + afdracht loonheffingen hetzelfde blijft, hoef je dus geen nieuw strookje te draaien.Loonstrook aan werknemers geven
U moet aan alle personen met wie u een arbeidsovereenkomst hebt een loonstrook geven. Met de
loonstrook (of salarisstrook of loonspecificatie) informeert u uw werknemer over de opbouw van zijn
brutoloon en welke bedragen daarop zijn ingehouden om te komen tot het nettoloon.
Wanneer en hoe geven?
U moet uw werknemer een loonstrook geven bij:U moet een loonstrook geven, ook als de werknemer er zelf niet om vraagt. U mag de loonstrook ook
- de 1e loonbetaling
- iedere loonbetaling die afwijkt van de vorige loonbetaling
digitaal geven. Dit mag alleen als uw werknemer daarmee heeft ingestemd en hij de loonstrook zo kan
opslaan dat hij die later kan inzien, bijvoorbeeld als hij niet meer bij u in dienst is.
[ Voor 6% gewijzigd door Kaspers op 01-08-2024 21:54 ]
Van verrekenen komt vaak ellende en uitzoekwerk in de toekomst. Je houdt het een stuk overzichtelijker (en makkelijker te boeken) als je het loon uitkeert, en vervolgens hetzelfde bedrag terugstort als aflossing op de rc.Aftansert schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 17:44:
Extra vraag over dit onderwerp: weet iemand of het (niet) toegestaan is om het DGA loon te verrekenen met de rekening-courant? Ik kan niet echt bedenken waarom het niet toegestaan zou zijn, maar loon heeft soms wat speciale regels.
https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:GHARL:2015:2735 suggereert dat je prima op deze manier het loon kan 'genieten', maar misschien is er nog een ander perspectief.
Scheelt ook weer inplannen.
Hebben jullie sterk een voorkeur voor een specifiek boekhoudpakket? Of zijn de bekende allemaal prima?
Zelf zit ik nu aan het pakket van knab te denken, aangezien ik daar ook mijn rekening heb.
Hoor het graag!
Zoek eens in dit topic op moneymonk, moneybird, acumulus, jorrt en e-boekhouden. Er staan al veel ervaringen in dit topic.Avani schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 11:04:
Na wat ge-freenalnced te hebben tijdens mijn studie en loondienst baan begin begin ik binnenkort als fulltime freelancer. Bankrekening heb ik bij knab, en nu ben ik op zoek voor welk boekhoudpakket ik wil gaan. Helaas kan ik niet meer gebruik maken van de e-boekhouden starterskorting, omdat mij KVK al ~7 jaar ingeschreven staat.
Hebben jullie sterk een voorkeur voor een specifiek boekhoudpakket? Of zijn de bekende allemaal prima?
Zelf zit ik nu aan het pakket van knab te denken, aangezien ik daar ook mijn rekening heb.
Hoor het graag!
Ga ik doen, thanks!FitTiv schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 11:06:
[...]
Zoek eens in dit topic op moneymonk, moneybird, acumulus, jorrt en e-boekhouden. Er staan al veel ervaringen in dit topic.
Ik gebruik zelf DigiBtw, omdat de integratie tussen Knab en DigiBtw erg goed is. Ik moet er wel bijzeggen dat ik geen andere boekhoudpakketten geprobeerd heb, dus ik weet niet in hoeverre DigiBtw beter of slechter is dan andere pakketten.Avani schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 11:04:
Na wat ge-freenalnced te hebben tijdens mijn studie en loondienst baan begin begin ik binnenkort als fulltime freelancer. Bankrekening heb ik bij knab, en nu ben ik op zoek voor welk boekhoudpakket ik wil gaan. Helaas kan ik niet meer gebruik maken van de e-boekhouden starterskorting, omdat mij KVK al ~7 jaar ingeschreven staat.
Hoor het graag!
Wat ik erg fijn vind aan DigiBtw is dat deze ook je jaarlijkse inkomstenbelasting aangifte kan invullen (tegen extra betaling). Hierbij worden de gegevens van de belastingdienst gecombineerd met de gegevens in je boekhoudpakket. Dit heeft mij enorm veel werk gescheeld en kosten van een boekhouder bespaard.
Klinkt goed! Thanks! Ook dit topic doorgelezen en meer mensen zijn enthusiast over DigiBTW. Denk maar dat ik voor die ga!Azer schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 11:13:
[...]
Ik gebruik zelf DigiBtw, omdat de integratie tussen Knab en DigiBtw erg goed is. Ik moet er wel bijzeggen dat ik geen andere boekhoudpakketten geprobeerd heb, dus ik weet niet in hoeverre DigiBtw beter of slechter is dan andere pakketten.
Wat ik erg fijn vind aan DigiBtw is dat deze ook je jaarlijkse inkomstenbelasting aangifte kan invullen (tegen extra betaling). Hierbij worden de gegevens van de belastingdienst gecombineerd met de gegevens in je boekhoudpakket. Dit heeft mij enorm veel werk gescheeld en kosten van een boekhouder bespaard.
Ik kan e-boekhouden ook niet aan als Front-end developer, dat is nét iets te 2002 voor mij.
Dat vind ik op zich een goede tip. Zoals ik aangaf, gaat het me niet om de btw-aangifte, maar vooral om de vragen die ik heb en de IB-aangiften die hij doet. Hij heeft me bijvoorbeeld geholpen met het maken van een prognose, zodat ik die kon gebruiken bij mijn hypotheekaanvraag. Ook heeft hij advies ingewonnen via een fiscalist over het al dan niet starten van een BV voor mijn situatie.Squ1zZy schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 11:29:
[...]
Als ik kijk wat er gedaan moet worden voor de BTW-aangifte, dan zijn het een paar vragen die je zelf ook kan optrommelen lijkt mij?
[Afbeelding]
Puur een vraag uit interesse: Waarom dan niet zelf je loonheffing en BTW aangifte doen en 1x per jaar het laten doen door een boekhouder?
Dit zijn slechts een paar voorbeelden van waarom ik een boekhouder heb. Ik neem je tip zeker mee!
Het Knab boekhoudpakket is overigens ook gewoon DigiBTW volgens mij (maar zelf geen ervaring mee).Avani schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 13:10:
[...]
Klinkt goed! Thanks! Ook dit topic doorgelezen en meer mensen zijn enthusiast over DigiBTW. Denk maar dat ik voor die ga!
Ik kan e-boekhouden ook niet aan als Front-end developer, dat is nét iets te 2002 voor mij.
Klopt. Ik ben begonnen met DigiBTW maar overgestapt naar KNAB. Is precies hetzelfde maar een ander labeltje.Rubert schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 23:01:
[...]
Het Knab boekhoudpakket is overigens ook gewoon DigiBTW volgens mij (maar zelf geen ervaring mee).
[ Voor 6% gewijzigd door Renzmeister op 05-08-2024 11:11 ]
Zelf geen ervaring met Hays. Ik zou bij zo'n scan het proberen om te draaien. Dus niet de scan op basis van de je werkzaamheden invullen, maar je werkzaamheden aanpassen zodat ze positief in die scan passen. Als deze scan echt goed is, dan is daarna je opdracht meteen DBA proof.Renzmeister schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 11:07:
Zit iemand hier toevallig op een opdracht via tussenpersoon Hays? Hays vraagt mij om een Wet DBA scan in te vullen. Met vragen over o.a. de aard van de werkzaamheden en het op te leveren resultaat. Ik weet wat de werkzaamheden zijn, maar ik moet eerlijk toegeven dat ik niet alles heel uitvoerig heb besproken met mijn opdrachtgever. Iemand ervaring met deze scan en wat de eventuele gevolgen kunnen zijn bij een negatieve beoordeling?
Maar dit werkt alleen als die scan echt goed is en klopt volgens de regels van de betreffende wet.
Gevolgen bij een negatieve beoordeling kun je waarschijnlijk zelf wel raden toch?
Ik denk dat heel veel mensen het toch nog steeds niet weten. Dus bij deze nog maar eens een opsomming:gem-p schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 12:12:
[...]
Gevolgen bij een negatieve beoordeling kun je waarschijnlijk zelf wel raden toch?
- Bij controle op de werkvloer wordt gekeken of je je werk zij-aan-zij doet, of je je werk doet in een gezagsverhouding, enz. Zo ja, krijg je een aanwijzing. Je laatste kans om iets aan te passen. Bij thuiswerk is de controle wat lastiger. Maar stel dat er definitief wordt gezegd dat je je werk doet als in loondienst, dan volgen de volgende stappen.
- In plaats van inkomstenbelasting moet je loonbelasting gaan betalen. Dus je gaat een bezwaar indienen op je IB om vervolgens LB en ook weer IB te gaan betalen over je bruto-loon. Ook eventuele voordelen die je had als ZZP-er raak je kwijt en moet je weer verrekenen. Daar komen (wellicht) wat andere aftrekposten voor terug.
- Je werkgever (voormalige opdrachtgever) wordt aangeslagen voor werkgeverspremies. Hij mag deze niet op jou verhalen. Stel dat hij je er voor laat tekenen, dan is dat niet rechtsgeldig. Die kosten kunnen voor de werkgever oplopen tot 20-30% van het brutoloon (en dat was dus je omzet).
Voor je werkgever maakt het wel heel veel uit. Het kan hem, bij een voor hem ongunstig oordeel, tienduizenden euro's extra gaan kosten.
Weet je dat zeker? Het verlies van MKB-aftrek en zelfstandigenaftrek kan toch behoorlijk oplopen. Is er vervolgens ook nog even de vraag wat er met die zakelijke auto gebeurd (die dus mogelijk ook niet zakelijk was - want woon-werk verkeer ipv klantreizen) en natuurlijk de bureaustoelRonaldHeirbaut schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 13:28:
[...]
Dus voor jou als ZZP-er maakt het qua inkomsten niet zo gek veel uit, afhankelijk van je situatie. Immers, je IB wordt na afdracht van LB ook lager.
Even een sommetje: bij een omzet/bruto loon van 120.000 euro moet volgens BerekenHet ruim 4.000 meer belasting betalen in loondienst.
Dat is toch een afrondingsfoutje op zo'n bedrag?Skyaero schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 13:49:
[...]
Weet je dat zeker? Het verlies van MKB-aftrek en zelfstandigenaftrek kan toch behoorlijk oplopen. Is er vervolgens ook nog even de vraag wat er met die zakelijke auto gebeurd (die dus mogelijk ook niet zakelijk was - want woon-werk verkeer ipv klantreizen) en natuurlijk de bureaustoel. En pensioenopbouw?
Even een sommetje: bij een omzet/bruto loon van 120.000 euro moet volgens BerekenHet ruim 4.000 meer belasting betalen in loondienst.
[ Voor 7% gewijzigd door jadjong op 05-08-2024 14:29 ]
@Renzmeister Aangezien Hays je tussenpersoon is zou ik hun ook vragen wat ze precies zoeken, en iig alvast een algemene beschrijving mee te geven. Aangezien ze geld gaan verdienen bij een succesvol contract willen ze vast meehelpen deze dicht te timmeren.
Ik heb niet heel gedetailleerd alles beschreven, maar had als voordeel dat ik project deed, dus geen "reguliere" werkzaamheden. Dus neem deel aan project X met als resultaat dat project succesvol is afgerond. Had wel voor zekerheid extra aansprakelijkheid verzekering genomen, telt bij Hays ook als extra punten voor ondernemerschap.Renzmeister schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 11:07:
Zit iemand hier toevallig op een opdracht via tussenpersoon Hays? Hays vraagt mij om een Wet DBA scan in te vullen. Met vragen over o.a. de aard van de werkzaamheden en het op te leveren resultaat. Ik weet wat de werkzaamheden zijn, maar ik moet eerlijk toegeven dat ik niet alles heel uitvoerig heb besproken met mijn opdrachtgever. Iemand ervaring met deze scan en wat de eventuele gevolgen kunnen zijn bij een negatieve beoordeling?
Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.
Thanks, ja ik heb ook AVB en BAV verzekeringen, omdat de opdrachtgever dit ook verplicht stelt. En verder heb ik bijvoorbeeld aangegeven dat ik het komende jaar 2 of meer opdrachtgevers verwacht.lost95 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 15:25:
[...]
Ik heb niet heel gedetailleerd alles beschreven, maar had als voordeel dat ik project deed, dus geen "reguliere" werkzaamheden. Dus neem deel aan project X met als resultaat dat project succesvol is afgerond. Had wel voor zekerheid extra aansprakelijkheid verzekering genomen, telt bij Hays ook als extra punten voor ondernemerschap.
Verder de vragen zo goed mogelijk geprobeerd te beantwoorden, op basis van de opdrachtomschrijving zoals ik die ken.
En er zit bij mij (helaas, of in dit geval misschien gelukkig) nog een partij tussen, namelijk Oliver James. En die zien deze opdracht waarschijnlijk ook niet graag in rook opgaan.
Een en ander is natuurlijk een beetje afhankelijk van wat de afspraken voor de opdracht zijn, als dit reeds vanaf het begin als voorwaarde gesteld is dan is het ok. En natuurlijk ook afhankelijk van hoeveel waarde ik aan die specifieke opdracht hecht.
Maar mijn algemene indruk van dergelijke partijen is dat ze meer in de weg zitten dan dat ze daadwerkelijk wat toevoegen, dus ik werk eigenlijk altijd gewoon zonder dergelijke partijen.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Ik weet niks zeker. Ik papegaai een meneer na van KNAB die een vrij heldere uitleg had tijdens een webinar. Vanavond is er weer zo'n webinar en dat is hier te vinden.
Het is altijd afhankelijk van persoonlijke omstandigheden. In ieder geval is het niet zo dat je ineens 40% meer belasting gaat betalen.
Dat kan je prima zelf regelen. Intussen is er al zoveel informatie te vinden over wat wel en wat niet, welke controles ze uitvoeren en wanneer je aan de verkeerde kant van het spectrum opereert. Die zijn zelfs allemaal in dit forum al voorbijgekomen.riemer1990 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 14:37:
De "Wet DBA Scan" is een service die Hays levert omdat zijzelf en hun klanten geen extra kosten willen opzadelen. Ze leveren adviezen om evt de beschrijvingen aan te passen, om zo te voldoen aan de DBA en later VBAR, of geven het advies om niet door te gaan met het contract. Eventuele controles en aanslagen door de belastingdienst zijn al een paar stappen te ver...
- Zorg dat je tarief €75,- is of hoger
- Zorg dat je zelf de manier van werken kan invullen en dat je werk niet gecontroleerd wordt (wat niet hetzelfde is als controle op het resultaat!)
- Zorg dat je werkt op jouw tijden; dat kan prima overeen komen met de tijden van de opdrachtgever natuurlijk.
- Vakantie vraag je niet aan, je bent op vakantie of niet.
- Je loopt risico met je betalingen; maw, er moet een kans bestaan dat je factuur niet betaald wordt. Klinkt voor ons vreemd, maar in bijvoorbeeld de schilderswereld gaat het anders.
- Zorg dat je je werk niet zij-aan-zij doet met een collega. Ook dat is voor ons zelden het geval. Dat slaat meer op zorg, bouw enz.
Bij een negatieve beoording (rood) behoudt men het recht om de opdracht niet te verlengen of af te breken. De soep zal vast niet zo heet gegeten worden en e.a. zal eerder anders geformuleerd worden.Renzmeister schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 11:07:
Verder zou je in staat moeten zijn om deze scan zelfstandig in te vullen. Zo niet neigt e.a. naar een inspanningsverplichting.
Vreemd genoeg schiet deze scan al in het geel (waarschuwing) als je aangeeft 2 of meer opdrachtgevers te verwachten het komende jaar.
• Zorg dat je "voor de klant" werkt en niet "bij de klant".Ik heb de manager hier aangesproken op "verplichte" kwartaalplanningen. Die kunnen niet bestaan voor ZZP'ers. Ik wil er wel bijzijn maar je kunt het me niet verplichten.RonaldHeirbaut schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 16:40:
[...]
Dat kan je prima zelf regelen. Intussen is er al zoveel informatie te vinden over wat wel en wat niet, welke controles ze uitvoeren en wanneer je aan de verkeerde kant van het spectrum opereert. Die zijn zelfs allemaal in dit forum al voorbijgekomen.Zet dat goed in een contract en dan ben je redelijk safe. Alleen snappen die opdrachtgevers dat (nog) niet.
- Zorg dat je tarief €75,- is of hoger
- Zorg dat je zelf de manier van werken kan invullen en dat je werk niet gecontroleerd wordt (wat niet hetzelfde is als controle op het resultaat!)
- Zorg dat je werkt op jouw tijden; dat kan prima overeen komen met de tijden van de opdrachtgever natuurlijk.
- Vakantie vraag je niet aan, je bent op vakantie of niet.
- Je loopt risico met je betalingen; maw, er moet een kans bestaan dat je factuur niet betaald wordt. Klinkt voor ons vreemd, maar in bijvoorbeeld de schilderswereld gaat het anders.
- Zorg dat je je werk niet zij-aan-zij doet met een collega. Ook dat is voor ons zelden het geval. Dat slaat meer op zorg, bouw enz.
• Net als heisessies met het management, je (hoort niet te zijn) bent geen onderdeel van het team.
De visitekaartjes en websites doen er niet meer toe
Ik ben wel logo's en bedrijfsnamen aan het plakken op al mijn spullen die ik op de werkplek gebruik om me zo te onderscheiden van het gewone personeel

- Spes consilium non est -
Ik ben nog aan het puzzelen hoe ik het straks in een contract wil laten opnemen.
Het enige waar ik nog niet uit ben/geen antwoord op heb, is of een verlenging gezien kan worden als een nieuw contract, eventueel door op te (laten) nemen in het contract wat ik moet opleveren.
Zoals ik het begrijp lopen de opdrachtgevers straks (nu ook al, maargoed) risico dat ze naheffingen en boetes krijgen, (de boekhouders van) opdrachtgevers houden niet zo van risico en moeilijkheden, daarom zijn er psvr brokers.
Ik voorzie maatregelen van de opdrachtgevers, idd in de trant van niet meer mee met afdelingsoverleg/uitjes, niet meer in en uitklokken, dat soort dingen. Waar ik overigens niet heel erg treurig van zou worden.
Ja prima toch, in ieder geval op vrijwillige basis, wat bij mij nu al zo is. Lijkt me ook logisch, dat is wat mij betreft hoe het zou horen : Zet de opdracht uit en leg de inhuur uit wat ze moeten opleveren, klaar. ZZP'er bepaalt zelf hoe, waar en wanneer.proatjeboksem schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 08:26:
Ik voorzie maatregelen van de opdrachtgevers, idd in de trant van niet meer mee met afdelingsoverleg/uitjes, niet meer in en uitklokken, dat soort dingen. Waar ik overigens niet heel erg treurig van zou worden.
Je bedrijf heet Dell?? 😂😂 hoe vaak ik wel niet Apple stickers over Dell logo’s zie😂😂DennusB schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 08:18:
Slim wel, ik wandel ook overal rond met m'n eigen visitekaartjes en hou m'n site netjes bij. Misschien idd leuk om een paar stickers van m'n logo te laten drukken en die op m'n MacBook te plakken, als dat echt helpt
A Soldiers manual and a pair of boots.
Dan had ik het allang verkocht en lag ik nu ergens op een strand met een cocktailTo_Tall schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 09:46:
[...]
Je bedrijf heet Dell?? 😂😂 hoe vaak ik wel niet Apple stickers over Dell logo’s zie😂😂
Thuis heb ik een Mac Mini staan. Die heb ik ook zakelijk gekocht en gebruik ik als ik remote werk.
Zo nu en dan wil ik Kubernetes clusters, private cloud clusters, etc uitrollen om mee te testen (en te leren). Daar heb ik rekenkracht en een sloot geheugen voor nodig.
Opties zijn:
- In de cloud VM's opspinnen.
- Server in datacenter hangen (heb ik al, maar gebruik ik voor andere doeleinden) en daarmee spelen.
- Systeem kopen, thuis hosten. Aanzetten om mee te spelen, vervolgens weer uitzetten.
Tegelijkertijd mis ik het gamen af en toe. Dat doe ik zo nu en dan op de PS5, maar soms is een toetsenbord/muis ook wel lekker.
Als ik een systeem koop, kan ik het dus ook misbruiken om er op te gamen. Videokaart zal dan prive gekocht moeten worden. Want voor Kubernetes en ander spul wat ik doe heb ik geen krachtig videokaart voor nodig.
Is dit te verantwoorden? Of denkt de BD, je hebt al een macbook, je hebt al een mac mini. Die PC erbij kan eigenlijk niet.
EU DNS: 86.54.11.100
Je zegt het zelf al: je hebt een specifiek doel wat met je huidige hardware niet kan. Prima uit te leggen, dus als jij daar een PC voor wilt kopen: DOEN.c-nan schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 14:47:
Momenteel heb ik een MBA M1. Die heb ik zakelijk gekocht en gebruik ik als ik naar klanten toe moet.
Thuis heb ik een Mac Mini staan. Die heb ik ook zakelijk gekocht en gebruik ik als ik remote werk.
Zo nu en dan wil ik Kubernetes clusters, private cloud clusters, etc uitrollen om mee te testen (en te leren). Daar heb ik rekenkracht en een sloot geheugen voor nodig.
Opties zijn:
- In de cloud VM's opspinnen.
- Server in datacenter hangen (heb ik al, maar gebruik ik voor andere doeleinden) en daarmee spelen.
- Systeem kopen, thuis hosten. Aanzetten om mee te spelen, vervolgens weer uitzetten.
Tegelijkertijd mis ik het gamen af en toe. Dat doe ik zo nu en dan op de PS5, maar soms is een toetsenbord/muis ook wel lekker.
Als ik een systeem koop, kan ik het dus ook misbruiken om er op te gamen. Videokaart zal dan prive gekocht moeten worden. Want voor Kubernetes en ander spul wat ik doe heb ik geen krachtig videokaart voor nodig.
Is dit te verantwoorden? Of denkt de BD, je hebt al een macbook, je hebt al een mac mini. Die PC erbij kan eigenlijk niet.
(los daarvan: als je het sporadisch doet zou ik gewoon in AWS pielen, maar dat was niet je vraag)
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce