Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04-09 13:05
xobdorp schreef op maandag 22 juli 2024 @ 15:24:
[...]

Heb daar een klein jaar gezeten. Zonder externen komen ze daar geen fluit meer verder.
Capgemini be like:
Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/e4t802ztnqb31.png?width=1080&crop=smart&auto=webp&s=1504b2ce641379e5bae9a9007505795e36f9cafc

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:43
xobdorp schreef op maandag 22 juli 2024 @ 15:24:
[...]

Heb daar een klein jaar gezeten. Zonder externen komen ze daar geen fluit meer verder.
Niet alle externen zijn ZZP-ers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• proatjeboksem
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19-09 16:42
Gaat het dan een spelletje worden wie het eerst met de ogen knippert? A game of chicken, zogezegd?
En gaan de detacheerders ons binnenkort benaderen met "de vraag" ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
proatjeboksem schreef op maandag 22 juli 2024 @ 15:45:
Gaat het dan een spelletje worden wie het eerst met de ogen knippert? A game of chicken, zogezegd?
Ga daar maar vanuit!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:03

_Arthur

blub

proatjeboksem schreef op maandag 22 juli 2024 @ 15:45:
Dat deden ze toch altijd al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-09 19:50
Krijg die vraag ook af en toe, zelfs erger, of ik midlance wil gaan doen. Wat denk je zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
mannowlahn schreef op maandag 22 juli 2024 @ 16:57:
Krijg die vraag ook af en toe, zelfs erger, of ik midlance wil gaan doen. Wat denk je zelf?
Ik denk dat velen het niet willen maar tegelijkertijd denk ik dat velen het wel zullen doen.

Het zal in ieder geval geen patstelling worden waarbij zzp’ers massaal weigeren te komen werken onder een andere contractvorm waardoor de regels aangepast zullen worden. Het is hier geen USA waar de vakbonden zoiets wel vaker doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:06
mannowlahn schreef op maandag 22 juli 2024 @ 16:57:
Er zijn zoveel vormen van midlance, hangt erg af van precieze invulling.
Ik heb varianten voorbij zien komen met laag basisloon + hoge bonus, tot basisloon van 4-5k + 20-30k ish bonus.
65/35, 70/30, 75/25 of zelfs 80/20.

zal interessanter kunnen zijn dan een grote detacheringsclub als cgi/cap gemini/ordina, maar je zal wel even eea in excel moeten berekenen en afwegen tov een concrete aanbieding bij een gewone detacheringsclub of intern bij opdrachtgever.

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Metaalhoofd schreef op maandag 22 juli 2024 @ 17:29:
Er zijn zoveel vormen van midlance, hangt erg af van precieze invulling.
Dan zou ik zelf nog eerder voor payrolling kiezen; daar ben je niet geheel afhankelijk van de midlancepartij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metaalhoofd
_Arthur schreef op maandag 22 juli 2024 @ 17:32:
[...]

Dan zou ik zelf nog eerder voor payrolling kiezen; daar ben je niet geheel afhankelijk van de midlancepartij.
Ik vraag me af of ze payrolling niet ook willen verbieden. Want als al die deliveroo achtige-pakjes bezorgers dan maar via payrolling moeten werken, lijkt me dat voor hen nog nadeliger dan de huidige situatie.
Payrolling is helemaal zo'n façade vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Metaalhoofd schreef op maandag 22 juli 2024 @ 18:38:
Ik vraag me af of ze payrolling niet ook willen verbieden. Want als al die deliveroo achtige-pakjes bezorgers dan maar via payrolling moeten werken, lijkt me dat voor hen nog nadeliger dan de huidige situatie.
Payrolling is helemaal zo'n façade vind ik.
Maar wel alle werkgeverspremies betaald. Denk dat daarom deze 'constructie' maar weinig benoemd wordt in al die plannetjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:59
ralpje schreef op maandag 22 juli 2024 @ 10:33:
[...]
Oneens.
Brokers die zelf ook detachering doen geven dat aan, zodat je lekker bij ze in loondienst komt.
Bij doorvragen, zoeken naar de opdracht via een andere aanbieder of informeren bij de eindklant zelf blijkt dat uiteindelijk helemaal niet het geval te zijn.
Ander aspect van jouw statement...

Ik probeer uit te puzzelen hoe die rare, kleine internationale intermediairs aan klussen komen die ik in de grotere portals binnen Nederland nog niet heb gezien.

Werd benaderd voor een opdracht waar een tweetal redelijk herkenbare termen in de omschrijving staan: "Cyber & Disaster Resilience SME" en "Resilience Factory Team". Ga ik daar op zoeken, dan had ik ook wel één van de grotere partijen verwacht, maar ik vind alleen clubs waarvan ik denk "dat klinkt echt niet bekend". Zeker met die tweede term had ik misschien ook wel hits verwacht op iemand's LinkedIn profiel.

Ik heb nog wat te leren... hoe werkt dit? Verstoppende de grote partijen het achter een login (zoals Between/HeadFirst)? Of hebben die andere clubs een "in" die ik nog niet ken?

Reden waarom ik oa ga graven is omdat die eerste persoon met een uurtarief kwam wat echt niet zou passen bij die rol. Ik had't gevoel dat daar veel aan de strijkstok bleef hangen.

[ Voor 7% gewijzigd door Liegebeest op 22-07-2024 20:48 ]

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
Landon schreef op maandag 22 juli 2024 @ 10:53:
[...]

Ik heb vandaag te horen gehad van een topmanager binnen de Rijksoverheid dat alle ZZP contracten niet worden verlengd i.v.m. wet-DBA.
Dat is dan een heel breed statement want zowel BlueTrail als Seven Stars willen me bij mijn huidige overheidsklus een nieuwe positie aanbieden na 1/1. Oftewel, de ene overheid is de andere niet denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
Liegebeest schreef op maandag 22 juli 2024 @ 20:46:
[...]

Ik probeer uit te puzzelen hoe die rare, kleine internationale intermediairs aan klussen komen die ik in de grotere portals binnen Nederland nog niet heb gezien.

Werd benaderd voor een opdracht waar een tweetal redelijk herkenbare termen in de omschrijving staan: "Cyber & Disaster Resilience SME" en "Resilience Factory Team". Ga ik daar op zoeken, dan had ik ook wel één van de grotere partijen verwacht, maar ik vind alleen clubs waarvan ik denk "dat klinkt echt niet bekend". Zeker met die tweede term had ik misschien ook wel hits verwacht op iemand's LinkedIn profiel.

Ik heb nog wat te leren... hoe werkt dit? Verstoppende de grote partijen het achter een login (zoals Between/HeadFirst)? Of hebben die andere clubs een "in" die ik nog niet ken?

Reden waarom ik oa ga graven is omdat die eerste persoon met een uurtarief kwam wat echt niet zou passen bij die rol. Ik had't gevoel dat daar veel aan de strijkstok bleef hangen.
Grote kans dat dit vacatures zijn voor vast dienst verband. Soms proberen die gasten gewoon wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
Nu een tijdje zijsprong naar Microsoft Dynamics CRM gemaakt naast .NET werk.

Hoe is de markt op dit gebied momenteel? .NET is drama zoals bekend? Wellicht is CRM wel beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
mannowlahn schreef op maandag 22 juli 2024 @ 21:14:
[...]

Grote kans dat dit vacatures zijn voor vast dienst verband. Soms proberen die gasten gewoon wat.
Kak, dat zou rot zijn... Omdat ze ze dus wel als freelance adverteren en dus ook met een uurtarief aankomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:43

Matis

Rubber Rocket

Liegebeest schreef op maandag 22 juli 2024 @ 20:46:

Ik ken ook een aantal Nederlandse bedrijven die enkel Engelse recruitment partijen gebruiken omdat ze een grote hoeveelheid nationaliteiten in huis hebben en Engels de voertaal is.
In sommige gevallen is het gewoon een preferred supplier van een vorige baan van de hiring managers. Enkele van deze managers komen zelf ook van origine uit het VK.

Die Engelse clubs richten zich ook enkel op niet-overheids instanties en 99% van de opdrachten komen dus ook uit de Randstad.
Daarnaast weer ik niet of het ook fiscaal voordelig/eenvoudig is voor die Nederlandse opdrachtgevers om de BTW via non-EU te verleggen.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:51
Matis schreef op maandag 22 juli 2024 @ 21:56:
[...]

Ik ken ook een aantal Nederlandse bedrijven die enkel Engelse recruitment partijen gebruiken omdat ze een grote hoeveelheid nationaliteiten in huis hebben en Engels de voertaal is.
Als dat echt zo is dan moet ik mijn strategie eens aanpassen, ik bedank engels sprekende recruiters altijd op zeer lompe wijze.

Overigens lijkt het op java gebied nog niet helemaal opgedroogd te zijn, ik word vandaag, en vrijdag ook al constant lastig gevallen door recruiters, waarvan meerdere van spilberg (hoezo afstemmen binnen 1 partij)

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20-09 12:34
ConQuestador schreef op maandag 22 juli 2024 @ 22:22:
[...]

Als dat echt zo is dan moet ik mijn strategie eens aanpassen, ik bedank engels sprekende recruiters altijd op zeer lompe wijze.
Wat een geluk dat die bij jou dan Engels spreken. Bij mij is het vaak dinglish. Onbegrijpelijk gebrabbel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rem
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:07

Rem

ConQuestador schreef op maandag 22 juli 2024 @ 22:22:
[...]

Overigens lijkt het op java gebied nog niet helemaal opgedroogd te zijn, ik word vandaag, en vrijdag ook al constant lastig gevallen door recruiters, waarvan meerdere van spilberg (hoezo afstemmen binnen 1 partij)
Voor iedere .net opdracht zie ik 8 java opdrachten. Er lijkt mij meer dan genoeg werk in de java hoek ja!

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20-09 23:58
Wat een paniekzaaierij in dit topic, 2016 all over again.

Geruchten over 'topmanagers' bij de overheid die wel inside info hebben dat we als zzp-er niet meer bij de overheid aan de slag kunnen. Als zo'n 'topmanager' zoiets aangeeft dan ga je daar toch serieus niet in mee?

Ik zie gewoon aanvragen van defensie voorbij komen, ook voor zzp-ers. Het enige verschil wat ik nu zie dat er een duidelijke opdrachtomschrijving bij staat. Dus waarin staat wat het resultaat moet zijn, hoelang je erover mag doen etc.

Sterker nog sinds 2016 heb ik voor de meeste van mijn opdrachtgevers, die professioneel bezig zijn met inhuren van zzpers, ook al formulieren moeten ondertekenen waarin een afgekaderde opdrachtomschrijving staat beschreven. Met daarbij een start en einddatum en criteria wanneer de opdracht voltooid is, dat ik niet embed ben, bepaalde verzekeringen heb etc. Bedrijven zoals Yacht en Ajilon stellen een wet-dba (of weet ik hoe het nu heet) bestendig contract op die opdrachtgever en opdrachtnemer moet gaan vrijwaarden voor gezeik met de belastingdienst.

Natuurlijk is dat allemaal weer lekker bureaucratisch maar goed ik speel het spelletje wel mee :)

En ja er zullen wel bange opdrachtgevers zijn die het begin volgend jaar even aankijken. Als je dan zonder klus zit moet je daarop anticiperen, daar ben je toch ondernemer voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacDennis76
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15:43
vortexnl1982 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 13:47:Bedrijven zoals Yacht en Ajilon stellen een wet-dba (of weet ik hoe het nu heet) bestendig contract op die opdrachtgever en opdrachtnemer moet gaan vrijwaarden voor gezeik met de belastingdienst.
Met een gedegen OVO ben je niet gevrijwaard. Zelfs niet met een door de BD goedgekeurde variant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krystman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-09 17:53
MacDennis76 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 14:26:
[...]

Met een gedegen OVO ben je niet gevrijwaard. Zelfs niet met een door de BD goedgekeurde variant.
Heb je daar relevante jurisprudentie voor? O-)

- Spes consilium non est -

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19-09 15:43
Hier gaat de vlag even uit. Huidige opdracht zou aflopen deze zomer maar is toch verlengd naar maart 2025! Geeft mooi even de tijd om de onzekerheid omtrent DBA en de fiscus af te wachten :)

Happy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacDennis76
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15:43
Krystman schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 14:30:
[...]
Heb je daar relevante jurisprudentie voor? O-)
https://www.kijkopnoord-h...versgezag-blijkt-beperkt/

Inmiddels weten we natuurlijk allemaal wel in dit topic dat alle feiten en omstandigheden er toe doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:33

Crazy D

I think we should take a look.

MacDennis76 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 14:39:
[...]

https://www.kijkopnoord-h...versgezag-blijkt-beperkt/

Inmiddels weten we natuurlijk allemaal wel in dit topic dat alle feiten en omstandigheden er toe doen.
Nou ja lijkt me ook logisch dat een papiertje ook niet heel zwaar weegt. Wij kunnen prima afspreken op papier dat je volledige vrijheid hebt, maar dat wil niet zeggen dat je die in de praktijk krijgt. En kun jij naar dat papiertje wijzen, maar dan hoef je niet meer terug te komen. Beetje zwart-wit natuurlijk en iets kort door de bocht, maar dat is wel wat er staat.
Vervolgens oordeelde het Hof dat alle omstandigheden bij elkaar genomen de bezorgers alleen vrijheid hadden om hun eigen route te kiezen van restaurant naar de klant, maar dat alle overige elementen, waaronder de wijze van loonbetaling (wordt dit geheel zelfstandig door de werkgever/opdrachtgever geregeld of moet de uitvoerende facturen indienen), het (met name door het algoritme) uitgeoefende gezag, het meer dan incidenteel verrichten van werkzaamheden gedurende een zekere tijd, het voor rekening van de werkgever/opdrachtgever sluiten van een ongevallenverzekering die (ook) voorziet in doorbetaling tijdens ziekte ten gevolge van een ongeval), alsmede de overige omstandigheden meer wijzen op de aanwezigheid van een arbeidsovereenkomst dan op de afwezigheid daarvan, waarna het Hof oordeelde dat op basis van een holistische afweging (de weegschaal) van alle omstandigheden tezamen sprake is van een arbeidsovereenkomst.
Die verzekering is dan weliswaar meer typisch iets voor een functie waarbij je continue op pad bent. En ik kan me voorstellen dat ook wel een dingetje is (stel je voor dat jouw klant een verzekering afsluit dat als jou iets tijdens je opdracht overkomt, je gewoon doorbetaald wordt terwijl je niet kunt werken, dat zou toch op z'n minst raar zijn).

Maar de rest is prima naar 80% van de IT klussen die hier in dit topic uitgevoerd worden terug te vertalen. Voordeel in de IT is wel dat dat makkelijker te verdoezelen is, tenzij de inspecteur heel technisch is :P
Bij de pizzabezorger kun je moeilijk zeggen dat ie alle vrijheid heeft... je hebt het restaurant die de pizza gebakken heeft en de klant die honger heeft. En je hebt de deal dat dat eten er een beetje snel moet zijn, en warm. Dus die toeristische route die 15 km langer duurt maar wel veel leuker is om te rijden, is geen optie, of 'm vanacht brengen omdat je eerst het voetbal wilt zien wordt ook niet gewaardeerd. En je kunt wel liever shoarma bezorgen maar dan moet je dat bij een ander restaurant gaan doen :+

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
MacDennis76 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 14:26:
[...]

Nou dan lopen Yacht en Ajilon behoorlijk risico want die dekken dat risico af met hun contracten. Ze krijgen daar (in mijn geval) een fixed price voor zo'n contract. Iets van 1500 euro ofzo wat de opdrachtgever betaalt. Voor 1500 euro gaan Yacht en Ajilon echt geen risico lopen.

Bij mij was het sowieso na 2 jaar klaar, ik moest weg bij de opdrachtgever. Maakt niet uit of je 'onmisbaar' bent, wegwezen!

Ook tijdens de looptijd van een contract moest ik regelmatig nog een update geven over mijn werkzaamheden, of het nog overeenkomt me wat we in het begin hebben genoteerd in het contract.

Ik zie trouwens bij de politie das dat zo'n beetje alle aanvragen niet meer van toepassing zijn voor zzp-ers:
Kijkende naar de inhoud van deze aanvraag en de wet DBA, leent deze aanvraag zich er niet voor om door een ZZP'er uitgevoerd te worden.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:25
Kan iemand die zich (veel) zorgen maakt een apart topic maken, zoals destijds ook met VRH in het financieel onafhankelijksheid forum? We zien weer dezelfde voor en tegen argumentatie voorbij komen die we al 10 keer eerder hebben gehad. En aangezien deze storm niet gaat liggen voor midden 2025 zou ik en vele andere het waarderen als dit in een apart topic wordt besproken. Ik maak me geheel geen zorgen en zo zijn er nog vele dus voel me niet zo geroepen om dit topic op te starten. Ook vergt dit in het begin wat discipline/correctie om dit niet weer hier te bediscussiëren... 🙏

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 18:48
Toch nog even een bijdrage aan het wetdba gedoe. Ook mijn huidige opdrachtgever begint acties te ondernemen, maar dan wel in de positieve zin. Ze nemen hun handelwijze en opdrachtomschrijvingen onder de loep en gaan samen met de brokers die ze gebruiken deze hervormen. Ook de manier van werken op de werkvloer wordt aangepast war nodig om te voldoen aan de wetdba. Doelstelling is om alle zzp'ers te verlengen en we hebben al te horen gekregen dat ze zich geen zorgen maken dat deze doelstelling niet gehaald zal worden.
Dit gaat om een commercieel bedrijf, dus juist geen overheid.

Ik vind het in ieder geval een goed teken dat opdrachtgevers ook in actie komen nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:46

page404

Website says no

coldasice schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 16:56:
Kan iemand die zich (veel) zorgen maakt een apart topic maken, zoals destijds ook met VRH in het financieel onafhankelijksheid forum? We zien weer dezelfde voor en tegen argumentatie voorbij komen die we al 10 keer eerder hebben gehad. En aangezien deze storm niet gaat liggen voor midden 2025 zou ik en vele andere het waarderen als dit in een apart topic wordt besproken. Ik maak me geheel geen zorgen en zo zijn er nog vele dus voel me niet zo geroepen om dit topic op te starten. Ook vergt dit in het begin wat discipline/correctie om dit niet weer hier te bediscussiëren... 🙏
Ik maak me wel een beetje zorgen (als in: ik denk dat het wel goed komt maar regeren is vooruitzien) en laat zelf het onderwerp wel weer even rusten tot er nieuwe informatie in de markt is :)

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 18:48
Ik heb nog een vraag over een bureaustoel en youngtimer >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miesjh
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-09 22:51

Miesjh

Xbox Live: Miesjh NL

TweakerVincent schreef op maandag 22 juli 2024 @ 21:31:
Nu een tijdje zijsprong naar Microsoft Dynamics CRM gemaakt naast .NET werk.

Hoe is de markt op dit gebied momenteel? .NET is drama zoals bekend? Wellicht is CRM wel beter?
Markt is prima. Worden nog genoeg klussen aangeboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Wat is jullie visie met betrekking tot buitenlandse opdrachtgevers en de WetDBA? Kan/mag de belastingdienst op deze partijen handhaven? Ben je "safe" als je via buitenland werkt?

Afgelopen periode zie ik een toename van buitenlandse recruiters welke contact opnemen voor opdrachten in Europa, die ruiken natuurlijk ook het bloed in het water. In verleden ze altijd buiten de deur gehouden, niveau is altijd nogal bedenkelijk. Zien jullie ook een toename hierin?

[ Voor 14% gewijzigd door init6 op 23-07-2024 17:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 08:56
@init6 als het bedrijf vestigingen in NL heeft vallen deze onder de NL wetgeving. Als het bedrijf niet in NL gevestigd is maar jij vanuit NL voor hun werkt lijkt me er niets aan de hand.

discogs

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:51
gem-p schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 17:06:
[...]

Ik heb nog een vraag over een bureaustoel en youngtimer >:)
Ja, dat kan. Al zal je misschien de poten moeten verwijderen als je hem als berijdersstoel wil gebruiken.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:09

sebasd

loopt op espresso

init6 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 17:27:
Wat is jullie visie met betrekking tot buitenlandse opdrachtgevers en de WetDBA? Kan/mag de belastingdienst op deze partijen handhaven? Ben je "safe" als je via buitenland werkt?
Als je opdrachtgever niet ook in Nederland is gevestigd lijkt me dat inderdaad geen probleem.

Nog een reden om, naast dat het a) gewoon leuk is om met mensen en bedrijven uit andere landen te werken en b) de tarieven in een aantal van die landen ook nog eens hoger liggen, over de grens te gaan kijken voor opdrachten.

Precies 1/3 van de facturen (8 van de 24) die tot nu toe ik dit jaar heb verstuurd zijn naar bedrijven over de grens gegaan, in 5 verschillende landen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XenRave
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21-07 19:59
_Arthur schreef op maandag 22 juli 2024 @ 17:32:
[...]

Mij valt op dat er hier niet enorm vaak over midlance gesproken wordt, maar zodra dat wel gebeurd lijkt men het behoorlijk tegen te staan. Ik begrijp dat er behoorlijk wat nadelen zitten aan de gemiddelde midlance constructie, maar toch moeten we wat mij betreft niet vergeten dat het toch ook echt wel een mooie uitkomst kan bieden voor mensen.

Als simpel concreet voorbeeldje: je bent iemand die in loondienst zit, maar eigenlijk net te weinig per maand binnenkrijgt voor een redelijke financiële gemoedsrust, maar ook de stap niet durft te zetten om direct volledig te gaan freelancen. In dat geval is de stap naar midlance toch een redelijk veilige tussenstap om toch op korte termijn elke maand een leuk extraatje over te houden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Azer
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
XenRave schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 19:38:
[...]

Mij valt op dat er hier niet enorm vaak over midlance gesproken wordt, maar zodra dat wel gebeurd lijkt men het behoorlijk tegen te staan. Ik begrijp dat er behoorlijk wat nadelen zitten aan de gemiddelde midlance constructie, maar toch moeten we wat mij betreft niet vergeten dat het toch ook echt wel een mooie uitkomst kan bieden voor mensen.

Als simpel concreet voorbeeldje: je bent iemand die in loondienst zit, maar eigenlijk net te weinig per maand binnenkrijgt voor een redelijke financiële gemoedsrust, maar ook de stap niet durft te zetten om direct volledig te gaan freelancen. In dat geval is de stap naar midlance toch een redelijk veilige tussenstap om toch op korte termijn elke maand een leuk extraatje over te houden?
Er kleven nu eenmaal veel nadelen aan midlancen vast. De grootste is uiteraard dat je vaak 30% van je tarief moet afstaan aan de midlance partij. Daarnaast mis je ook enorm veel fiscale voordelen, zoals bijvoorbeeld MKB vrijstelling, startersaftrek en de KIA regeling. In ruil daarvoor krijg je een basissalaris als je geen opdracht hebt en een partij die je helpt bij het zoeken van opdrachten.

Imho is het gewoon te duur voor wat je ervoor krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
Miesjh schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 17:15:
[...]

Markt is prima. Worden nog genoeg klussen aangeboden.
Bedoel je Dynamics CRM of .NET?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XenRave
Azer schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 19:51:
[...]

Er kleven nu eenmaal veel nadelen aan midlancen vast. De grootste is uiteraard dat je vaak 30% van je tarief moet afstaan aan de midlance partij. Daarnaast mis je ook enorm veel fiscale voordelen, zoals bijvoorbeeld MKB vrijstelling, startersaftrek en de KIA regeling. In ruil daarvoor krijg je een basissalaris als je geen opdracht hebt en een partij die je helpt bij het zoeken van opdrachten.

Ik ben het helemaal met je eens hoor, begrijp me niet verkeerd. Ik probeer alleen te zeggen dat het wel een uitkomst kan bieden voor een bepaalde groep mensen (ergo; de mensen die niet de stap naar volledig ZZP durven te zetten). Ondanks dat je vele voordelen mist, hou je d'r onderaan de streep namelijk wel meer aan over per maand t.o.v. loondienst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

XenRave schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 20:08:
[...]
hou je d'r onderaan de streep namelijk wel meer aan over per maand t.o.v. loondienst.
Of minder, als het tegenzit. Aangezien je het over de groep had die al geld tekort kwam en bang voor risico's is lijkt me dat geen geweldige combinatie.

Tenminste niet als geld de drijfveer is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XenRave
Yucon schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 20:16:
[...]

Of minder, als het tegenzit. Aangezien je het over de groep had die al geld tekort kwam en bang voor risico's is lijkt me dat geen geweldige combinatie.

Tenminste niet als geld de drijfveer is.
Ja, als het tegenzit hou je natuurlijk minder over. Maar gemiddeld genomen, laten we zeggen over een heel jaar, hou je d'r meer aan over. Ook als je een maand op de bank zit.

Disclaimertje; ik probeer midlance niet omhoog te hemelen omdat ik zelf in die hoek zit, ik ben zelf 'gewoon' volledig ZZP'er. Was gewoon even iets wat me opviel en dacht laat ik even spontaan een nieuw onderwerp aankaarten, weer 'ns wat anders dan de wet DGA (niet dat ik erop tegen ben dat dat hier veel besproken wordt overigens) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
Matis schreef op maandag 22 juli 2024 @ 21:56:
[...]

Interessant! Heb je daar nog aanbevelingen voor? Ik zit nu oa bij FreelancerMap.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:43

Matis

Rubber Rocket

Liegebeest schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 20:50:
Interessant! Heb je daar nog aanbevelingen voor? Ik zit nu oa bij FreelancerMap.com
Tja, aanbevelingen. Het blijven gehaaide recruiters en je moet echt je mannetje (of vrouwtje ;) ) staan.
Ik ben zelf via FoxTek aan een remote opdracht in Amsterdam gekomen.
Ook wel eens contact gehad met Gravitas, maar daar is uiteindelijk niets uitgekomen. Maar ook zij hadden opdrachten die ik nergens anders kon vinden. Zitten ook als preferred supplier bij een aantal Nederlandse clubs.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
Matis schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 20:58:
[...]

Tja, aanbevelingen. Het blijven gehaaide recruiters en je moet echt je mannetje (of vrouwtje ;) ) staan.
Ook wel eens contact gehad met Gravitas, maar daar is uiteindelijk niets uitgekomen. Maar ook zij hadden opdrachten die ik nergens anders kon vinden. Zitten ook als preferred supplier bij een aantal Nederlandse clubs.
Heel erg bedankt! <3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
Kan iemand die zich (veel) zorgen maakt een apart topic maken,
Be the change you wish to see in this world. 🙏

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Liegebeest
RichieB schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 18:00:
[...]

Ja, dat kan. Al zal je misschien de poten moeten verwijderen als je hem als berijdersstoel wil gebruiken.
Of een bladblazer kopen, als je de stoel in wilt zetten als de youngtimer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
[...]
De dertien jaren bij Unixerius, voordat ik de eigenaar werd, waren een soort van midlance constructie. Beviel me uitstekend! Ik alle vrijheid en goede voorwaarden, m'n vriend/chef een beetje extra doekoe.

Daarom zei ik een paar pagina's geleden al: als ik op dezelfde manier iemand kan helpen binnenkort, doe ik't meteen.

[ Voor 8% gewijzigd door Liegebeest op 23-07-2024 21:15 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mannowlahn
[...]

Foxtek staat bij mij al jaren op de zwarte lijst. Hoe vaak ik wel niet met die lui gesproken heb en echt 0,0 aan gesprekken opgeleverd. Ik heb die hele organisatie geblokkeerd op LinkedIn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miesjh
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-09 22:51

Miesjh

TweakerVincent schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 19:57:
[...]

Bedoel je Dynamics CRM of .NET?
Dynamics CRM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Azer schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 19:51:
[...]

Ik zie niet zo goed het verschil tussen midlance en een (tweakers-)DIY-detacheringsbedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Liegebeest schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 21:15:
[...]

De dertien jaren bij Unixerius, voordat ik de eigenaar werd, waren een soort van midlance constructie. Beviel me uitstekend! Ik alle vrijheid en goede voorwaarden, m'n vriend/chef een beetje extra doekoe.

Daarom zei ik een paar pagina's geleden al: als ik op dezelfde manier iemand kan helpen binnenkort, doe ik't meteen.
Volgens mij was dat ook wel een uitzonderlijke constructie die je zelden ziet. Ik had pas na een paar jaar door dat jullie GEEN zzp'er (sec) waren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• zwaanenberg
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:28
Weet of deze al gedeeld was, maar kwam deze vanochtend tegen, headfirst artikeltje, oproep overheid meer duidelijkheid voor de zzp’er
https://www.deondernemer....3A%2F%2Fwww.google.com%2F

[ Voor 10% gewijzigd door zwaanenberg op 24-07-2024 08:43 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04-09 13:05
[...]

Die mooie uitkomst wordt vaak mooier geschetst dan ie daadwerkelijk is.

Doordat je in veel gevallen 30% inlevert en je van de overige 70% alles nog moet doen (bij THN destijds in ieder geval). Je vakantiegeld, pensioen, vakantie zelf want 0 uur gewerkt, 2 wachtdagen bij ziekte. Alles moet je er nog vanaf halen.
Ik zou een ieder zeer sterk aanraden om deze berekening eens te maken, dan zal je zien dat het helemaal niet zo rooskleurig is als ze je willen laten geloven.
Daarbij snappen veel hypotheekverstrekkers deze constructie niet dus ook dat leverde voor sommigen nog wel eens problemen op.

Zeker een goede senior/lead dev verdient in loondienst waarschijnlijk beter.

[ Voor 4% gewijzigd door JEightyFive op 24-07-2024 08:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Liegebeest
RonaldHeirbaut schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 08:27:
[...]

Volgens mij was dat ook wel een uitzonderlijke constructie die je zelden ziet. Ik had pas na een paar jaar door dat jullie GEEN zzp'er (sec) waren.
Ik zie dat als een compliment. O+

Toegegeven, Dick was uitzonderlijk en wat we samen als groepje hadden was dat ook.

Ik heb niet de illusie dat hij niet goed heeft verdiend aan me; dat heeft hij ook. Zoals @JEightyFive aangeeft ging er een stukje van mijn inkomsten naar het bedrijf (en dus naar hem). Dat stuk werd trouwens grotendeels als reserves opgepot, voor bankzitten e.a. Maar aan de andere kant kwam ik niets tekort en had ik de vrijheid in geld, opdrachten, declaraties en trainingen die ik wilde.

[ Voor 34% gewijzigd door Liegebeest op 24-07-2024 08:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:20
[...]

Hoe lukt het je om niet onbeleefd te worden naar die Engelse recruiters, of gewoon de hoorn erop te gooien?

Elke keer als zo'n figuur me belt stellen ze me echt een triljoen vragen over wat ik exact allemaal heb gedaan bij al m'n vorige opdrachten (maar dan ook echt tot in detailniveau), over wie mijn manager was, met wie ik samen heb gewerkt, etc. Ik heb het een paar keer geprobeerd, maar het worden serieus gesprekken van een half uur lang omdat ze echt ALLES willen weten van je, waarna je vervolgens niks meer hoort over de opdracht waarvoor ze je belden. Nu hang ik meteen op als ik een Engels persoon aan de lijn krijg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vortexnl1982
Avalaxy schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 09:37:
[...]

Hoe lukt het je om niet onbeleefd te worden naar die Engelse recruiters, of gewoon de hoorn erop te gooien?

Elke keer als zo'n figuur me belt stellen ze me echt een triljoen vragen over wat ik exact allemaal heb gedaan bij al m'n vorige opdrachten (maar dan ook echt tot in detailniveau), over wie mijn manager was, met wie ik samen heb gewerkt, etc. Ik heb het een paar keer geprobeerd, maar het worden serieus gesprekken van een half uur lang omdat ze echt ALLES willen weten van je, waarna je vervolgens niks meer hoort over de opdracht waarvoor ze je belden. Nu hang ik meteen op als ik een Engels persoon aan de lijn krijg.
Ze willen namen horen van inhurende managers want die gaan ze dan vervolgens lastig vallen. Ze proberen via jou ergens mensen weg te zetten.

Ik kwak meteen de hoorn erop en ook Nederlandse recruiters zal ik nooit vertellen wie mij inhuurt of wat ik allemaal voor een klant aan het doen ben. Kijk op m'n LinkedIn daar staat alle informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
vortexnl1982 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 09:44:
[...]

Ze willen namen horen van inhurende managers want die gaan ze dan vervolgens lastig vallen. Ze proberen via jou ergens mensen weg te zetten.

Ik kwak meteen de hoorn erop en ook Nederlandse recruiters zal ik nooit vertellen wie mij inhuurt of wat ik allemaal voor een klant aan het doen ben. Kijk op m'n LinkedIn daar staat alle informatie.
Same here, die lui denken je helemaal uit te horen terwijl je aangeeft niet beschikbaar te zijn.

Schimmige business waarbij de AVG genegeerd wordt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• staaltje
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:10
Avalaxy schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 09:37:
[...]

Let er ook op dat veel van die vragen lead generators zijn voor de beller. Het is voor hen best interessant om te weten welke bedrijven externen inhuren, welke managers er bij inhuur betrokken zijn en welke professionals zij naast jou nog zouden kunnen benaderen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Liegebeest
Zie ook: Social Engineering. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pkuppens
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-09 07:32
staaltje schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 10:22:
[...]

Let er ook op dat veel van die vragen lead generators zijn voor de beller. Het is voor hen best interessant om te weten welke bedrijven externen inhuren, welke managers er bij inhuur betrokken zijn en welke professionals zij naast jou nog zouden kunnen benaderen.
Ook, wie heeft er een hoop namen klaar waarmee die Engelse recruiters zich belachelijk maken als ze er naar vragen ;) ?

Iets als:
Nieuwe Baan - verwarring verzekerd
Koeke Bakker
D. Schoonmaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17:24
vortexnl1982 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 09:44:
[...]

Daarom houd ik linkedin niet meer bij. Pas als project klaar is zet ik het erop. Scheelt lui die via mij proberen binnen te komen of lui die vinden "dat het wel weer eens tijd is voor wat nieuws". Begin van de maand gebeld hoe lang mijn contract nog liep bij xxx en of ik iets nieuws zocht. Nee nieuwste held van het verkoop team, xxx is mij bedrijf. En waar ik zit? Nou dat gaat je niks aan he ;)

Want zodra er straks een paar zonder werk zitten zijn wij degene die gebeld worden om ze te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18:14
pkuppens schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 11:38:
[...]

Ook, wie heeft er een hoop namen klaar waarmee die Engelse recruiters zich belachelijk maken als ze er naar vragen ;) ?

Iets als:
Koeke Bakker
D. Schoonmaker
Wat ik wel eens heb gedaan om van zo'n figuur af te komen is een gewoon gesprek voeren. Alleen... alles in het Nederlands zeggen. Dus wel antwoord geven op hun vragen in het Engels, maar in het Nederlands.

Maximale verwarring, omdat je toon en intonatie zijn alsof je gewoon een gesprek voert, alleen begrijpen ze niks van wat je zegt. Duurt even voor ze het doorhebben, maar dan valt het kwartje en bellen ze nooit meer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• coldasice
Bij het overzetten naar mijn bv had ik een nieuw bankrek. nummer doorgegeven aan een klant, een multinational. Na een week of 2 kreeg ik een belletje van een engels sprekende vrouw, dus ik nam het gesprek al snel over om ze af te wimpelen. Gelukkig vroeg ik net voordat ik op wilde leggen, wat het was, toen noemde de dame de naam van mijn klant. Bleek het een verificatie te zijn van die klant, dat ik mijn bank rek had verandert. Ze bellen altijd eerst op voordat ze overgaan tot overmakrn van geld... 🥴

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roodey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:36
coldasice schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 14:09:
Bij het overzetten naar mijn bv had ik een nieuw bankrek. nummer doorgegeven aan een klant, een multinational. Na een week of 2 kreeg ik een belletje van een engels sprekende vrouw, dus ik nam het gesprek al snel over om ze af te wimpelen. Gelukkig vroeg ik net voordat ik op wilde leggen, wat het was, toen noemde de dame de naam van mijn klant. Bleek het een verificatie te zijn van die klant, dat ik mijn bank rek had verandert. Ze bellen altijd eerst op voordat ze overgaan tot overmakrn van geld... 🥴
Dat is gebruikelijk hoor bij een wijziging van een bankrekening. Met zo'n sticker op de papieren factuur is in het verleden veel gefraudeerd.

Aanvulling:
Ook bij digitale facturatie kan er gefraudeerd worden als men toegang heeft tot het sjabloon van de huisstijl en/of de parameters die afgedrukt worden op de factuur.

[ Voor 10% gewijzigd door Roodey op 24-07-2024 14:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sth87
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 17-09 13:58
Roodey schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 14:20:
[...]

Dat is gebruikelijk hoor bij een wijziging van een bankrekening. Met zo'n sticker op de papieren factuur is in het verleden veel gefraudeerd.

Aanvulling:
Ook bij digitale facturatie kan er gefraudeerd worden als men toegang heeft tot het sjabloon van de huisstijl en/of de parameters die afgedrukt worden op de factuur.
in België gaan ze daarvoor Peppol introduceren, verplicht voor B2B in januari 2026

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
pkuppens schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 11:38:
[...]

Iets als:
Koeke Bakker
D. Schoonmaker
Dik de Kok

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lost95
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:01
Maar on topic: Recruiters die bellen, hebben jullie je telefoonnummer op LinkedIn staan? Zelf niet, ook projecten staan er niet op (opdrachten lopen meestal via netwerk en wereld is zo klein, dat men meestal wel weet wie je bent en wat je gedaan hebt).

[ Voor 46% gewijzigd door lost95 op 26-07-2024 17:06 ]

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzmeister
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-09 07:43
Nou ik heb via LinkedIn gereageerd op freelance vacatures die achteraf misschien wel een soort lokkertjes waren. Interessante tech stack, volledig remote, hoog tarief etc. Vervolgens niets meer van gehoord, maar ze hebben wel je gegevens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwaazaar
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-09 17:00
Renzmeister schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 09:42:
Nou ik heb via LinkedIn gereageerd op freelance vacatures die achteraf misschien wel een soort lokkertjes waren. Interessante tech stack, volledig remote, hoog tarief etc. Vervolgens niets meer van gehoord, maar ze hebben wel je gegevens.
Quades? Die zijn wel van de nep-vacatures, alleen maar op je CV te harvesten. Zo gauw je belt hebben ze het niet meer over de opdracht, maar over dat ze vast iets voor je kunnen betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzmeister
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-09 07:43
kwaazaar schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 10:54:
[...]

Quades? Die zijn wel van de nep-vacatures, alleen maar op je CV te harvesten. Zo gauw je belt hebben ze het niet meer over de opdracht, maar over dat ze vast iets voor je kunnen betekenen.
Nee, Venturi en Glocomms o.i.d. Beide Engelstalige recruiters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 19:08
situatie is als volgt; ik werk momenteel en sinds kort part-time freelance en ga het urencriterium niet halen. Ik voorzie dat ik volgend jaar het urencriterium wel ga halen.

Hoe zit het met aanschaf van zaken zoals een laptop welke ik wellicht al in 2024 nodig zal gaan hebben. Kan ik op een manier deze kosten meenemen naar 2025 en btw terugvragen?

Lees eigenlijk alleen maar dat factuurdatum behoort aan het btw kwartaal waarin het valt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
Furion2000 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 14:35:
situatie is als volgt; ik werk momenteel en sinds kort part-time freelance en ga het urencriterium niet halen. Ik voorzie dat ik volgend jaar het urencriterium wel ga halen.

Hoe zit het met aanschaf van zaken zoals een laptop welke ik wellicht al in 2024 nodig zal gaan hebben. Kan ik op een manier deze kosten meenemen naar 2025 en btw terugvragen?

Lees eigenlijk alleen maar dat factuurdatum behoort aan het btw kwartaal waarin het valt.
urencriterium heeft toch niets met btw terugvragen te maken :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
ybos schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 14:47:
[...]

urencriterium heeft toch niets met btw terugvragen te maken :?
Och nee he, verzon vandaag ook al dat ph == chloor was in het zwembad. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
Furion2000 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 14:57:
[...]

Och nee he, verzon vandaag ook al dat ph == chloor was in het zwembad. :X
:+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

je hebt nog tijd genoeg om het wel te halen: alle tijd die je aan je onderneming besteed (ook dit topic lezen en reageren dus!) mag je meetellen :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Metaalhoofd

Toen ik in 2018 als zzp begon had ik in 7 maanden ruimschoots het urencriterium gehaald met een werkweek van 32 uur gefactureerd.
Tel er zo'n 4 uur administratie oid per week bij op, al die tijd die je bezig was ter voorbereiding op zzp-er worden (Googlen, artikelen lezen, zzp-fora lezen/reageren, gesprekken voeren, kijken naar AOV en andere verzekeringen, zakelijke telefoon/laptop uitzoeken, opdracht zoeken etc)
Denk dat je toch redelijk kan onderbouwen dat je daar al honderden uren in hebt zitten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yorro
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19-09 17:18

Je zult moeten beoordelen of je ondernemer bent voor de omzetbelasting* én of je ondernemer bent voor de inkomstenbelasting

Je kunt het allebei zijn, maar (in theorie) mogelijk wél ondernemer voor omzetbelasting en niet voor inkomstenbelasting (dan resultaat overige werkzaamheden)

Verder gelden er ook voorwaarden voor de timing van je uitgaande facturen: die kun je niet zomaar naar een volgend (boek)jaar schuiven.

*zie: https://www.belastingdien...e_geldt_de_btw/ondernemer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrPepper
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:32
Weet iemand hier wat de route is voor freelance dev klussen bij ING? Zie af en toe wel dingen voorbij komen op bijvoorbeeld freelance.nl maar dan zitten er altijd weer dubieuze partijen tussen. Hebben ze preferred supplier?

Als het gemakkelijk was had iemand anders het wel gedaan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:09

sebasd

loopt op espresso

MrPepper schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 10:05:
Weet iemand hier wat de route is voor freelance dev klussen bij ING? Zie af en toe wel dingen voorbij komen op bijvoorbeeld freelance.nl maar dan zitten er altijd weer dubieuze partijen tussen. Hebben ze preferred supplier?
https://inhuurkaart.nl/de...1c18fba1dc958bc7c84d070b/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 10:32

TMC

MrPepper schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 10:05:
Wat vind je er dubieus aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19-09 12:29
Ik weet niet of dit het goede topic is omdat het niet over ICT gaat maar een vraag die ik niet via de zoekfunctie kan vinden;

mijn vrouw is ZZP'er en heeft een zakelijke auto. Ooit prive gekocht, bij het starten van de zaak ingebracht. Nu wil ze weer in loondienst na 5 jaar. Als de onderneming gestaakt wordt, gaat de auto dan weer naar prive? Taxatie van de auto, fiscaal kijken of er te veel of te weinig afgeschreven is en klaar? Of zijn er nog haken en ogen?
Dank!

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

wheli schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 15:30:
Ik weet niet of dit het goede topic is omdat het niet over ICT gaat maar een vraag die ik niet via de zoekfunctie kan vinden;

mijn vrouw is ZZP'er en heeft een zakelijke auto. Ooit prive gekocht, bij het starten van de zaak ingebracht. Nu wil ze weer in loondienst na 5 jaar. Als de onderneming gestaakt wordt, gaat de auto dan weer naar prive? Taxatie van de auto, fiscaal kijken of er te veel of te weinig afgeschreven is en klaar? Of zijn er nog haken en ogen?
Dank!
Ja, als je stopt met je eenmanszaak moet je alle activa prive terugkopen (of verkopen op marktplaats oid). Taxatie is een groot woord, kijk op autoscout wat vergelijkbare auto's (nou ja, zelfde auto maar die vergelijkbaar is dus...) kosten en pak dat als onderbouwing. Of vraag offerte bij wijkopenautosop.nl die geven natuurlijk minder dan de prijzen op een auto site (en dat is ook prima te verdedigen dat je dat dus aanhoudt als je m aan jezelf verkoopt). Stakingswinst (of verlies) is in dit geval het zoekwoord :-) Of je echt een factuur aan jezelf moet sturen weet ik niet trouwens, ben niet gestopt met mijn bedrijf :P

Exact expert nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Crazy D schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 15:40:
[...]

Ja, als je stopt met je eenmanszaak moet je alle activa prive terugkopen (of verkopen op marktplaats oid). Taxatie is een groot woord, kijk op autoscout wat vergelijkbare auto's (nou ja, zelfde auto maar die vergelijkbaar is dus...) kosten en pak dat als onderbouwing. Of vraag offerte bij wijkopenautosop.nl die geven natuurlijk minder dan de prijzen op een auto site (en dat is ook prima te verdedigen dat je dat dus aanhoudt als je m aan jezelf verkoopt). Stakingswinst (of verlies) is in dit geval het zoekwoord :-) Of je echt een factuur aan jezelf moet sturen weet ik niet trouwens, ben niet gestopt met mijn bedrijf :P
Autoscout zijn vraagprijzen, dat is niet de waarde.

Je moet de inkoopprijs van je auto zien te krijgen, dus inderdaad bij inkopers informeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ascension
Wolly schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 15:44:
[...]

Je moet de inkoopprijs van je auto zien te krijgen, dus inderdaad bij inkopers informeren.
https://www.anwb.nl/auto/koerslijst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Ze hebben ook een verkoopservice waar je binnen 24 uur een bod krijgt. Doordat ze werken met inleverpunten voorkom je dat je erheen gelokt wordt een mooie prijs om ter plekke te heronderhandelen. Die mooie prijs wil je natuurlijk niet als je hem naar privé haalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Je zou ook een WEV taxatie kunnen doen, kost slechts 100 euro en dan heb je een taxatierapport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faust1946
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 15:44
Een kort vraagje aangezien ik het zo gauw niet letterlijk op de website van de belastingdienst zie staan en sommige tooltjes elkaar tegen lijken te spreken:

Als ik zelf incassokosten reken (en dus geen bureau inhuur), n.a.v. een factuur die nog niet betaald is (en de betalingstermijn is verstreken). Moet ik dan over de incassokosten nog extra BTW-berekenen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 16:48

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Faust1946 schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 17:23:
Een kort vraagje aangezien ik het zo gauw niet letterlijk op de website van de belastingdienst zie staan en sommige tooltjes elkaar tegen lijken te spreken:

Als ik zelf incassokosten reken (en dus geen bureau inhuur), n.a.v. een factuur die nog niet betaald is (en de betalingstermijn is verstreken). Moet ik dan over de incassokosten nog extra BTW-berekenen?
Im heb ooit een geprobeerd een howto hierover te maken. Gelukkig is het altijd bij dreigen gebleven, zodra ik het melde dat ik dit ging doen werd meteen de rekening betaald.

Tylen in "Het freelance ICT-ers discussie topic"

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
Hier staat ook een stappenplan, voordat je incasso in rekening brengt, herinnering, belletje en aangetekende brief.

https://breyta.nl/wettelijke-betaaltermijn-zakelijk/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faust1946
Tylen schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 20:02:
[...]

Im heb ooit een geprobeerd een howto hierover te maken. Gelukkig is het altijd bij dreigen gebleven, zodra ik het melde dat ik dit ging doen werd meteen de rekening betaald.

Tylen in "Het freelance ICT-ers discussie topic"
Super, bedankt! Ik zag nog wel 'De schuldeiser moet minimaal één betalingsherinnering sturen met een betalingstermijn van 14 dagen. Hierna mogen incassokosten in rekening worden gebracht.'. Volgens mij geldt dat niet (meer) bij b2b facturen die niet betaald worden en mag je direct incassokosten rekenen. Maar dat maakt verder voor mijn vraag verder niet zoveel uit :*)

Ik hou niet van incassokosten aangezien deze niet ideaal zijn voor de relatie, maar ben inmiddels wel klaar met herinneringen sturen.. structureel elke maand op rij wordt er pas betaald na een herinnering en wordt er beloofd dat ze het op orde brengen. Daar merk ik niks van dus dan moeten ze t maar in de portemonnee voelen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faust1946
coldasice schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 20:21:
Hier staat ook een stappenplan, voordat je incasso in rekening brengt, herinnering, belletje en aangetekende brief.

https://breyta.nl/wettelijke-betaaltermijn-zakelijk/
Dit is niet verplicht voordat je incassokosten wil rekenen. Wel handig voor de relatie uiteraard ;)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Ik zou een dag na het versturen van de eerste factuur gelijk een herinnering sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coldasice
Faust1946 schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 21:27:
[...]

Dit is niet verplicht voordat je incassokosten wil rekenen. Wel handig voor de relatie uiteraard ;)!
Mocht het hoog opspelen, denk ik niet dat je punten scoort bij een kort geding door niet netjes een standaard procedure te volgen. Het feit dat zij zich niet houden aan wettelijke en afgesproken betaaltermijnen moet jou niet weerhouden om het netjes te houden. Maar ik begrijp je frustratie wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17:42
Faust1946 schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 21:26:
[...]

Volgens mij geldt dat niet (meer) bij b2b facturen die niet betaald worden en mag je direct incassokosten rekenen.
Je hoeft geen termijn te stellen in je aanmaning als het b2b is én de schuldenaar in verzuim is. Een schuldenaar is in verzuim "wanneer een voor de voldoening bepaalde termijn verstrijkt zonder dat de verbintenis is nagekomen" of "wanneer de schuldeiser uit een mededeling van de schuldenaar moet afleiden dat deze in de nakoming van de verbintenis zal tekortschieten" (artikel 6:83 sub a Burgerlijk Wetboek).

Liefst is de betaaltermijn schriftelijk overeengekomen (en niet alleen op de factuur gezet). Als je kleinbedrijf bent, de dienst geleverd is en de betaaltermijn 30 dagen was zit je wel goed. Bij een kortere termijn kan er zonder overeenkomst discussie ontstaan of er wel sprake van verzuim is.

Let er wel op dat je een incassohandeling moet doen. Dus een mailtje waarin je aangeeft dat de betaaltermijn is verstreken en je alsnog betaling wil is voldoende. Als je daarna incassokosten vordert (en je kan die jaren later nog vorderen), hoeft je echt geen factuur te sturen. In de aangehaalde post van Tylen zitten nog wel meer fouten.

[ Voor 5% gewijzigd door Aftansert op 28-07-2024 00:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Wolly schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 15:44:
[...]

Je zet hem naar jezelf over, dus de prijs die jij zelf zou moeten betalen is wel autoscout-waardig (maar ik zei ook, wijkopenautosop ... en ik denk dat dat op zich wel goed te verdedigen is vanuit de zaak gezien).

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Crazy D schreef op zondag 28 juli 2024 @ 09:28:
[...]

Je zet hem naar jezelf over, dus de prijs die jij zelf zou moeten betalen is wel autoscout-waardig (maar ik zei ook, wijkopenautosop ... en ik denk dat dat op zich wel goed te verdedigen is vanuit de zaak gezien).
Nee, vraagprijs is niet de verkoopprijs.

Zo’n WEV taxatie is toch wel het verstandigste.

[ Voor 6% gewijzigd door Wolly op 28-07-2024 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:52
1562 openbare reacties op het voorstel voor een verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) voor zelfstandigen.

Directeur-grootaandeelhouders van een bv zijn dan weer niet verplicht om zich te verzekeren, tot verbazing van het Register Belastingadviseurs, dat verder juist positief is. Het Register raadt aan hen wel te laten meedoen ‘in het kader van een level playing field’, en omdat anders zelfstandigen een bv gaan oprichten om onder de BAZ uit te komen.

Het wetsvoorstel biedt wel een opt-out: zelfstandigen mogen ook kiezen voor een verzekeraar. Maar die arbeidsongeschiktheidsverzekering moet wel minimaal dezelfde dekking hebben én de premie moet minimaal even hoog zijn als bij de publieke verzekering die wordt uitgevoerd door uitkeringsinstantie UWV.
https://fd.nl/politiek/15...erplichte-zzp-verzekering

Ben benieuwd wat er straks als wetsvoorstel ligt. Kan me niet voorstellen dat er nog serieuze veranderingen gaan plaatsvinden. Kom ik aan met mn goede gezondheid, half in de 30 en nu een AOV voor 1100 per jaar. Dat wordt dus gewoon het dubbele, voor minimumloon ipv nu 40k |:( .

Of dan toch een bv oprichten..hoe lang dat ook duurt voordat het daar ook verplicht is

[ Voor 3% gewijzigd door FitTiv op 28-07-2024 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
@FitTiv kan het artikel niet lezen maar er zou toch een opt-out komen als je al particulier verzekerd bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:52
Ascension schreef op zondag 28 juli 2024 @ 17:36:
@FitTiv kan het artikel niet lezen maar er zou toch een opt-out komen als je al particulier verzekerd bent?
Alleen voor minimaal dezelfde voorwaarden én minimaal dezelfde premie
Pagina: 1 ... 537 ... 643 Laatste