Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
c-nan schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 08:38:
Het lijkt erop dat jullie allemaal best wel wat vrij nemen, maar als ik dan weer het aantal facturabele uren hier voorbij zie komen matcht dat niet, hoe doen jullie dat :D
Misschien dat het twee verschillende kampen zijn?

Zelf trouwens dit jaar 14 weken betaald verlof vanwege geboorte van mijn dochter, met 70% van minimumloon toch bijna een week aan omzet. :+

Verlof mag bij mij best ten koste van de winst gaan. Ik ben voor mijzelf begonnen om minder te werken. Dat hoeft niet alleen later maar zeker ook nu. Zo lang de kinderen naar school gaan valt er toch niet optimaal te profiteren van niet-werken, dan maar fulltime aan de slag. Helaas in mijn vakgebied weinig parttime werk te vinden, hooguit nasleep uit een eerdere fulltime opdracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19-09 15:43
Pietert schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 22:30:

Ik zie de vakanties als psychologische oorlogsvoering met mijzelf en mijn omzetprognose Excel maar ieder jaar win ik van de vrees voor inkomstenderving.
Haha herkenbaar!

Voor 2024 zit ik tot en met gister op 915 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:02
Crazy D schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 20:06:
[...]

Jammer dat je niet weet of straks echt komt. "Niemand weet hoe laat het is" (Youp). Hoe ouder ik wordt hoe meer ik me realiseer dat het een mooi plan is om x jaar eerder te stoppen. Maar je kunt natuurlijk ook een paar jaar later stoppen en nu wat meer de tijd nemen om te leven en niet enkel maar te werken. Het kan morgen zomaar over zijn. Zit je dan, met je AOW spaarpot...

Ik heb dit jaar tot nu toen een week of 6, 7 vrij genomen. Zit sowieso nog bijna 2 weken in het verschiet en in ieder geval met de kerst naar de schoonfamilie in Polen dus ook dan zal ik niet zoveel werken.

Meer vakanties of minder dagen werken in een week, zorg ervoor dat je genoeg tijd hebt om te genieten. Je geliefden hebben liever jou nu, dan straks geld op de bank maar jou niet meer.
Karp schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 20:55:
Wat dacht je van een warm gevoel bij het idee dat je familie niks tekort komt? Vind ik wel prettig.
Ik denk dat de keuze sparen en uitgeven heel persoonlijk is. Waar hecht je meer waarde aan?

Ik beleef veel plezier aan werken. Ik leef niet minder omdat ik werk. Sterker nog, ik trek het mentaal veel beter om door te werken, dan versnipperd m'n werk te doen. Daarnaast heb ik er geen vertrouwen in dat ik dit werk tot mn 67e kan doen, of zelfs nog langer. Laat mij nu maar lekker een gevoel van rust opbouwen, en als ik er dan geen zin meer in heb, dan kan iedereen de groetjes krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:29
Deveon schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 08:44:
[...]

Misschien dat het twee verschillende kampen zijn?

Zelf trouwens dit jaar 14 weken betaald verlof vanwege geboorte van mijn dochter, met 70% van minimumloon toch bijna een week aan omzet. :+

Verlof mag bij mij best ten koste van de winst gaan. Ik ben voor mijzelf begonnen om minder te werken. Dat hoeft niet alleen later maar zeker ook nu. Zo lang de kinderen naar school gaan valt er toch niet optimaal te profiteren van niet-werken, dan maar fulltime aan de slag. Helaas in mijn vakgebied weinig parttime werk te vinden, hooguit nasleep uit een eerdere fulltime opdracht.
Zou kunnen.

Ik kom dit jaar ongeveer op 1650 uur uit is mijn verwachting en dan heb ik weinig vrij genomen.

Als ik teruglees lijkt 1650 aan de lage kant te zijn, ik zie veel ~1800 uur voorbij komen. Maar dan lees ik nu dat iedereen best veel vrij neemt.

Maar zoals jij zegt, andere kamp misschien :)

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Karp
Het lijkt erop dat jullie allemaal best wel wat vrij nemen, maar als ik dan weer het aantal facturabele uren hier voorbij zie komen matcht dat niet, hoe doen jullie dat :D 40+ uur/week?
Het is bijna of dit topic een bonte verzameling van mensen is waar niet iedereen dezelfde aanpak heeft!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18:14
Bureaustoelen en de wet DBA zijn het enige wat ons bindt.

En dat iedereen blijkbaar alles in uren rekent. Weinig mensen die een eigen product of dienst opgezet hebben en dat zelfstandig draaiende houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xobdorp
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
Ik maak dit jaar naar verwachting 1670 uur volgens mijn grote boze winst-prognose Excel. Daarbij dit jaar met de zomer voor het eerst in 10 jaar eens drie weken zomervakantie in plaats van twee. Eens kijken of dat bevalt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:37

mwa

DJ Henk schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 08:55:
En de afkeer jegens recruiters, youngtimers wel/niet en een Apple Watch op de zaak zodat je 2FA sneller kunt invoeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Karp

En dat iedereen blijkbaar alles in uren rekent. Weinig mensen die een eigen product of dienst opgezet hebben en dat zelfstandig draaiende houden?
Ik reken liever halve of hele dagen. Ik geef in 2 weken tijd 4 trainingen. Daarnaast ben ik (langzaam) een digitale training/course aan het uitwerken.
Ik organizeer ook meetups, spreek op plekken en wil wel bijdragen aan specificaties en wetgeving. Maar dat levert alleen indirect wat op (waaronder werkplezier!)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:48

Ik hou geen uren bij, en factureer ook niks per uur. Sterker nog, als ik een maandje op vakantie ga dan weten mijn klanten van niks. Alleen toen ik 1x voor 2 weken op een boot zou zitten en wellicht zonder internet heb ik dat laten weten...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17:24
https://www.ad.nl/politie...e%20worden%20namens%20NSC.

Je geld verdienen met ons wegzetten en nu in de regering gaan zitten om dat onmogelijk te maken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madailei
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19-09 06:28
Doorgaans neem 3 weken zomervakantie en dan nog 10 werkdagen verdeeld over de rest van het jaar. Met 25 vakantie dagen in het jaar maakte ik in de jaren hiervoor ~1800-1850 uur. Dit jaar zal het door de komst van een kind wat minder worden en staat de prognose tussen de 1550 en 1650.

Ik ben toch wel benieuwd hoe iedereen structureel zo laag zit met de uren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:25
ColeJ schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 08:47:
[...]

Haha herkenbaar!

Voor 2024 zit ik tot en met gister op 915 uur.
Hier ook al dik over de 1000 uur, al komt daar deze maand niks meer bij ivm vakantie

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Het lijkt erop dat jullie allemaal best wel wat vrij nemen, maar als ik dan weer het aantal facturabele uren hier voorbij zie komen matcht dat niet, hoe doen jullie dat :D 40+ uur/week?
Ik ben zo'n gek die best wat zaterdagen werkt :Y (ander werk dan anders dus bijna hobby)
Daardoor compenseer ik de nodige vakantiedagen (niet de insteek hoor) maar kom je dus toch aan best wat uren op jaarbasis.

Vorig jaar was de overtreffende trap qua uren in 1 weekend:
Zaterdagnacht gewerkt, incl betaalde reistijd 10 uur x 200% -> 20 uur facturabel
Belt maandag de projectleider me op, waarom heb je zondag geen slaapuren geschreven? "Ik werk voor mezelf, gaat dat niet wat te ver?" Ben je gek, klant betaald en weet dat die uren komen.
Ok, 8 slaapuren á 200% -> 16 uur facturabel.

Dus in 1 nacht 36 uur kunnen factureren 8)7
Doe mij elke maand 1 zo'n nacht op contract, waar kan ik tekenen :? :Y :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kawa
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:24
fry77 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 09:17:
https://www.ad.nl/politie...e%20worden%20namens%20NSC.

Je geld verdienen met ons wegzetten en nu in de regering gaan zitten om dat onmogelijk te maken :D
Heeft niet voor niks die tent eerst verkocht :X Hoe genaaid voel je je dan als nieuwe eigenaar -O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online

Het is natuurlijk wel het freelance topic en en niet ondernemers topic. Nu wil ik hiermee niet zeggen dat freelancers geen ondernemers zijn maar met uurtje factuurtje is toch duidelijk minder ondernemend dan een eigen product of dienst ontwikkelen en deze maar hopen te verkopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 08:56

Ja ik lever nog een dienst, die koop ik weer in ergens anders, nl een backup oplossing voor office365 en on prem servers. Maar staat op een laag pitje. Daarnaast omdat ik ook ‘klusbedrijf’ ben ben ik nu mijn eerste betaalde opdracht aan die kant aan het uitvoeren. Namelijk de reparatie van een tuinpoort en wat schilderwerkzaamheden. Maar dit was meer een probeersel en bedoeld om t gat op te vangen van het niet hebben van een IT opdracht.

Ik dacht eind september vorig jaar dat dat was wat ik wilde, meer klussen en minder achter de computer. Maar ondertussen heb ik toch weer mijn draai op een IT opdracht gevonden en als je dingen voor je zelf doet en daar het resultaat van ziet, motiveert dat toch meer. Al met al een wijze les.

Het klussen hou ik zeker aan, maar ga me beperken tot het maken van plankjes (snijplanken, kapstokplanken, wandplanken) van louter en alleen circulair hout. Zo hou ik die andere hersenhelft ook actief en maakt de balans tussen IT en doen wat ik leuk vindt.

discogs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04-09 13:05
Weinig mensen die een eigen product of dienst opgezet hebben en dat zelfstandig draaiende houden?
Ik zit er met vrienden nog wel eens over na te denken, maar wat, dat is de vraag. Het is nog niet zo simpel om iets te bedenken, plus dat ik zelf bij veel zaken denk: bestaat al. Niet dat je je daar perse door tegen moet laten houden maar op sommige vlakken vergt het wel echt een hele flinke investering in tijd en geld voor je op hetzelfde level zit.

Toch lijkt het me op termijn wel tof om zoiets te hebben en schaalt in potentie toch beter dan jezelf per uur blijven verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirabello
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-09 09:18
JEightyFive schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 10:06:
[...]

Ik zit er met vrienden nog wel eens over na te denken, maar wat, dat is de vraag. Het is nog niet zo simpel om iets te bedenken, plus dat ik zelf bij veel zaken denk: bestaat al. Niet dat je je daar perse door tegen moet laten houden maar op sommige vlakken vergt het wel echt een hele flinke investering in tijd en geld voor je op hetzelfde level zit.

Toch lijkt het me op termijn wel tof om zoiets te hebben en schaalt in potentie toch beter dan jezelf per uur blijven verkopen.
Je zou ook kunnen overwegen iets bestaands over te nemen in plaats van iets 'nieuws' vanaf de grond op te bouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
madailei schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 09:22:
Doorgaans neem 3 weken zomervakantie en dan nog 10 werkdagen verdeeld over de rest van het jaar. Met 25 vakantie dagen in het jaar maakte ik in de jaren hiervoor ~1800-1850 uur. Dit jaar zal het door de komst van een kind wat minder worden en staat de prognose tussen de 1550 en 1650.

ik werk 4 dagen *32-36) uur facturabel. En lange zomervakatie, kerst, weekenden weg. Meestal zit ik op 1500 uur gefctureerd. Bulk van de uren in de wintermaanden, want niet veel te doen buiten. Na 6 maanden heb ik mijn salaris, kosten en vakanties wel binnen. rest is extra

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Roet
  • Laatst online: 19-09 19:58

Hier inmiddels 3 producten draaiend waarvan 2 winstgevend. Ben gestopt met het aannemen van uren-werk, behalve als dat 'maatwerk' is voor één van de twee winstgevende producten.
JEightyFive schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 10:06:
[...]
Mijn producten zijn allemaal producten die al reeds bestaan, maar ik maak ze gewoon beter :+. Dat iets reeds bestaat maakt eigenlijk niet zoveel uit wat mij betreft, het gaat erom dat je het probleem beter oplost dan de ander, of goedkoper. Uiteindelijk wil iedereen tijd/geld besparen.

Ik ben er eentje begonnen door een oud collega te bellen die voor zichzelf was gestart en te vragen; kunnen wij niet iets bouwen? Het helpt vaak om domain experts te hebben die de markt kennen, en daar samen iets mee te bouwen. Als je alleen met een groepje developers bent, probeer eens naar domein experts te gaan. Dit kan je lokale bakker zijn bij wijze van, of iemand in de bouw, transport, sportvereniging. Zo'n idee komt natuurlijk niet aanwaaien en hem proberen te verzinnen is lastig. Daarnaast; probeer eens wat, en leer. Mijn eerste product was een flop, maar heb er wel veel van geleerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fry77
Een keer bezig geweest iets op te zetten met anderen, maar dat werd meer discussie dan werk. Verder heb ik wat oude scrips en code generatoren die ik ooit bouwde wat moderner gemaakt. Ben inmiddels wel ingehaald door DBT, maar het werkt voor als als reclame, portfolio etc. En daarnaast kan ik werk waarvoor 8 uur geplanned word in 2 uur doen, terwijl ik wel 8 uur kan factureren. Nog niet echt fixed-price, maar kom er wel langzaam zo

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:52
madailei schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 09:22:

1225 x 90 (tarief is normaliter 110+ maar met wat overhead ingebakken) is 110k.

Voor mij is dat ruim voldoende...vrije tijd en leuke projecten doen is me meer waard.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 16:48

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Ik heb een trainings organisatie opgezet. Verkoop dus nu trainingen naast mijn uurtjes factuurtjes en strippenkaarten *O*

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:03
Tylen schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 12:25:
[...]

Ik heb een trainings organisatie opgezet. Verkoop dus nu trainingen naast mijn uurtjes factuurtjes en strippenkaarten *O*
Zo zo! Nou wordt ik nieuwsgierig!

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• loewie1984
Ik lees: iets opzetten met vrienden of bekenden. In beginsel klinkt alles leuk maar het wordt al snel zakelijk en probeer het dan ook als zodanig te zien en te behandelen. Maak duidelijke afspraken over verdeling en verantwoordelijkheden, denk ook na over hoe en wat als er mindere tijden aanbreken of als er een geschil optreedt.

Ik hoorde een keer een goede van iemand die ik vertelde over een zakelijk geschil waar ik zelf onderdeel van uitmaakte: Twee directeuren van een msp/consultancy bedrijf besloten uit elkaar te gaan en raakten het niet eens over de afkoopsom welke de een naar de ander moest betalen voor het continueren van de bedrijfsvoering. Dan krijg je dat de een zo min mogelijk wilt betalen en de ander zoveel mogelijk wilt vangen. Uiteindelijk vond ik het wel grappig dat mijn kennis zei: vraag maar eens of diegene die het hoogste bedrag wilde vangen ook bereid was dit te betalen.

Dan heb je al snel in de gaten waar het heen gaat. Nu zal niet alles zo gaan. Maar in zee gaan met vrienden of kennissen of oud-collega’s, zie ik zelf niet zo snel gebeuren.

Mijn laatste ervaring in loondienst voor ik zzp ging was dat ik iemand tegenkwam op een opdracht die in mij zijn ‘partner in crime’ /compagnon/partner zag. Dat klinkt dan fantastisch. Je bent dan met z’n 2 (het was zijn bv) en als je iets te gevoelig bent voor status ga je nog roepen dat je mede eigenaar van een IT bedrijf bent ook. Dat staat dan goed op de netwerk borrel. Over een jaar tijd hebben we terwijl ik bij hem in loondienst was gebrainstormd over hoe we het gingen invullen en wat onze propositie zou worden. Echter toen mij duidelijk werd dat hij met partner 80/20 bedoelde i.p.v, 51/49 of redelijkerwijs 60/40 was het snel gedaan met de pret.

De wijze les voor mij was dus: duidelijke afspraken vooraf. En dat terwijl we al best wat zaken hadden vastgelegd, maar daar werd gaandeweg meer en meer aan gesleuteld. En nu ik zzp ben, de conclusie dat ik dit 3 werkgevers eerder al had moeten doen, maar ik de drempel maar niet durfde over te stappen vanwege alle sociale voorzieningen en verzekeringen.

Dus bezint eer ge begint. En het hoeft zeker niet voor iedereen zo te lopen. Maar tis wel een klassieke beginnersfout als je nog niet gepokt en gemazeld bent als keiharde ondernemer met sales gogme.

De valkuil is denk ik dat mensen vaak beginnen van uit een ideaal en dan denken: ja de harde kant regelen we tzt wel. Ik doe tegenwoordig niets meer als t niet op papier staat. Als je dat niet kunt respecteren doen we geen zaken.

[ Voor 7% gewijzigd door loewie1984 op 18-07-2024 14:49 ]

discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pkuppens
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-09 07:32
lost95 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 21:26:
Ik neem meer vrij dan ik dat ik in loondienst deed. Dat is voor mij juist het voordeel van zzp zijn. Ik begroot 45 weken, 32 uur per week werken, dus 7 weken vakantie+niet teveel werken door de week.
Ook mijn idee, ik moet het kunnen blijven volhouden, dus ik werk nu ca. 30 uur in de week.
Dinsdag- en donderdag ochtend zwemmen en fitnessen.
Nu hoef ik niet zo nodig 3-4 weken achter elkaar naar het buitenland, maar zo tussendoor wel af en toe extra snipperdagen, twee weken kerst. 45 weken per jaar is een mooie richtlijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 16:48

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Liegebeest schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 14:01:
[...]

Zo zo! Nou wordt ik nieuwsgierig!
Naar? Wat voor trainingen?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Terraoct
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 17-09 06:40
loewie1984 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 14:23:
Ik lees: iets opzetten met vrienden of bekenden. In beginsel klinkt alles leuk maar het wordt al snel zakelijk en probeer het dan ook als zodanig te zien en te behandelen. Maak duidelijke afspraken over verdeling en verantwoordelijkheden, denk ook na over hoe en wat als er mindere tijden aanbreken of als er een geschil optreedt.
Het lijkt inderdaad leuk. Je kent elkaar, hebt misschien al eens samengewerkt, en je weet wat de ander kan... Bij een vorige werkgever kreeg ik de kans om iets vergelijkbaars te doen: zelf verantwoordelijk zijn voor een bedrijfsonderdeel, inclusief teammanagement, strategiebepaling, productontwikkeling, en het vinden van nieuwe opdrachten.

Ik wilde al een tijdje zelf iets opzetten en besloot dit samen met een collega te proberen die dezelfde ambitie had en met wie ik al goed had samengewerkt aan diverse projecten.
Toen we eenmaal bezig waren, bleek collega moeite te hebben met beslissingen nemen. Bij onpopulaire keuzes wees hij snel naar mij en praatte hij mee met het team (ook graag achter mijn rug). Ook kon hij niet goed omgaan met stress als hij zelf ergens verantwoordelijk voor was. Hij was vaker ziek dan aan het werk en begon aan veel projecten tegelijk, maar liep steeds vast omdat hij echt bevestiging van hogerop nodig had.

Uiteindelijk deed ik 90% van het werk, terwijl hij bij andere collega's klaagde. Opvallend, gezien zijn vaardigheden toen hij nog in het team werkte. Hij nam uiteindelijk vrij snel ontslag en vond elders een senior rol.

Misschien was het gewoon pech maar ik durf echt niet meer zomaar samen met iemand voor zoeits verantwoordelijk te zijn. Gelukkig vielen de gevolgen nog mee (mede doordat het niet lang duurde en ik zijn taken overnam, wat natuurlijk geen lange-termijnoplossing was).

Het was trouwens wel het moment waarop ik besefte dat ik echt voor mezelf wilde beginnen, dus heb ik er wel iets positiefs aan overgehouden :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Neal schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 14:37:
Leuker onderwerp dan:

Ik ben benieuwd of mijn mede freelancers vakantie nemen, hoeveel en in welke periode.

Ikzelf neem 2,5 week na afloop van de schoolvakanties. heb toch geen kinderen, het is nu ruustiger op de weg en op het werk. Ik heb sinds mijn start als ZZP-er nog maar 1 dag echt vrij gepland, buiten de verplichte dagen als pasen en pinksteren, ik ben op 1 maart dit jaar begonnen.
standaard: 2 weken mei, 4-5 weken zomer, 1-2 weken kerst. Soms nog week herfst en extra weekenden zoals hemelvaart/pinksteren etc.
Rest van het jaar 4x9 als het kan. Laatste opdracht is drukker, dus werk ik soms 5x9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
@Terraoct zoiets is een wijze les en denk dat een ieder daar zelf beter van wordt. Het bevestigt meer en meer wat je wel en niet wil. Bedankt voor het delen, waardevol om te lezen dat anderen ook zoiets mee maken.

discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online

De valkuil is denk ik dat mensen vaak beginnen van uit een ideaal en dan denken: ja de harde kant regelen we tzt wel. Ik doe tegenwoordig niets meer als t niet op papier staat. Als je dat niet kunt respecteren doen we geen zaken.
Inderdaad.

Zo heb ik ook gesprekken gevoerd bij een bestaand bedrijf die een nieuwe dochter onderneming wilde opstarten in hun holding. Goser waarmee ik gewerkt heb was daar in loondienst getreden en wilde mij erbij hebben als partner. Zij zouden financieren, wij voor de rest alles doen.
Hun voorgestelde constructie was: allebei in loondienst en elk jaar van de winstuitkering konden we een % aandelen kopen van de nieuwe BV. Of niet, dat kon je zelf weten. Zo konden we langzaam echt eigenaar worden van het bedrijf.

Mijn insteek was om gewoon als equal partners te beginnen, bijvoorbeeld ieder 33% van de aandelen. Zij financieren de start, wij doen het werk. Dat was helaas geen optie voor ze. Ondanks dat het me heel leuk leek heb ik vriendelijk bedankt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Exit-strategie is eigenlijk het eerste wat je zou moeten bespreken met je partner(s). Wat men ook nog wel eens vergeet is dat als het zakelijk tot een conflict leidt, het privé ook einde is. Dus vriendschap stuk, of nog erger - familiebreuk.

Ik praat overigens uit eigen ervaring. Ooit een bedrijf met 7 man gestart. Twee uiteindelijk op goede voet zeer vroeg al vertrokken - het ondernemen lag ze niet. Drie andere op basis van zakelijk conflict. Een ervan was een goede vriend/collega. Die is nu via alle communicatiekanalen gewoon geblokkeerd. Ik doe het nu nog samen met 1 partner. Grappig genoeg was dat iemand waar ik aan het begin persoonlijk helemaal niet goed mee kon opschieten, maar wij waren beiden zeer zakelijk in de onderneming en hebben elkaar op die manier gevonden.
Twee directeuren van een msp/consultancy bedrijf besloten uit elkaar te gaan en raakten het niet eens over de afkoopsom welke de een naar de ander moest betalen voor het continueren van de bedrijfsvoering. Dan krijg je dat de een zo min mogelijk wilt betalen en de ander zoveel mogelijk wilt vangen. Uiteindelijk vond ik het wel grappig dat mijn kennis zei: vraag maar eens of diegene die het hoogste bedrag wilde vangen ook bereid was dit te betalen.
Een klassiek truukje: laat ze beiden een bedrag op papier schrijven wat ze denken dat de aandelen waard zijn. Degene met het hoogste bod koopt de aandelen van de ander. Zul je zien dat de bedragen dicht bij elkaar liggen, de koper net boven de werkelijke waarde van het bedrijf (want die wil door), de verkoper net onder de werkelijke waarde (want die wil er van af).
Over een jaar tijd hebben we terwijl ik bij hem in loondienst was gebrainstormd over hoe we het gingen invullen
De verhoudingen zijn dan al zoek. Kun je nooit samen een bedrijf mee beginnen.
Dus bezint eer ge begint.
Hier ben ik het niet mee eens. (Samen) ondernemen moet gestimuleerd worden. Maar maak vooraf wel goede afspraken. Ook over hoe je uit elkaar gaat.
Kurios schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 15:33:
[...]
Mijn insteek was om gewoon als equal partners te beginnen, bijvoorbeeld ieder 33% van de aandelen. Zij financieren de start, wij doen het werk. Dat was helaas geen optie voor ze.
Is niet heel raar. Financier loopt vanaf dag 1 risico en jullie kunnen (bij wijze van) lekker hobbyen. Het is niet dat jullie met het IP kwamen. Je kunt dan besluiten dat je optiepakketten krijgt bij het behalen van bepaalde doelen. Of je moet er zelf geld insteken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:46

page404

Website says no

Ik werk gemiddeld iets meer dan 1500 uur per jaar. Met een tarief van rond de 100€ is dat toch anderhalve ton. Ik vind het prima :)
Dit jaar wordt wel iets minder denk ik, moet even op mijn geestelijk welzijn letten en heb wat meer vakantie gepland en een contract van 36 uur. Dus vermoedelijk rond de 135k-140k dit jaar. Ook niet slecht ;)

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Skyaero schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 16:31:

Is niet heel raar. Financier loopt vanaf dag 1 risico en jullie kunnen (bij wijze van) lekker hobbyen. Het is niet dat jullie met het IP kwamen. Je kunt dan besluiten dat je optiepakketten krijgt bij het behalen van bepaalde doelen. Of je moet er zelf geld insteken.
Ik vond van wel. Er is geen IP, het was een detachering/fixed price projecten/mensen leveren opzet. Daarnaast steek ik al mijn tijd erin, en dus laten we zeggen 150.000 euro per jaar dat ik er werk. In de eerste tijd zouden we zelf nog projecten gaan draaien met als doel onszelf in bepaalde tijd vrij te spelen.

Dus ja er is risico voor de financier, maar niet 100% van de taart risico. Mijn gedachte is altijd geweest, waarom heb ik deze financier nodig. Ik kan morgen naar KVK en exact hetzelfde bedrijf starten met mn partner.

Daarnaast had ik nog nooit van deze constructie gehoord: na verloop van tijd aandelen inkopen in je eigen bedrijf. Als ik een eigen bedrijf start moet het ook van mij zijn en niet eerst van een ander.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
Ik vind het wel knap als je het kunt en het je lukt: het opbouwen/uitbouwen van een toko terwijl je zelf nog operationeel bezig bent. Dat had ik dus met mijn laatste werkgever (verhaal over compagnon) je moet dan al 4 a 5 mensen op een opdracht hebben zitten wil je je zelf vrij kunnen spelen om onder normale werktijden en omstandigheden het bedrijf verder uit te kunnen bouwen. Daar had ik het met hem ook over en hij zei dat dat dan ten koste ging van je privé. Iets wat ik ook pertinent niet wilde. Ook dat hoeft niet altijd zo te zijn, maar ik hoef niet zo nodig er trots op te zijn dat ik 60+ uur draai in de week, in de tijd dat onze kinderen opgroeien. Dan maar wat ‘minder’.

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-09 19:50
Ik heb al twee keer mijzelf laten lenen voor het programmeren voor een ander, in vrije tijd. Ik ben daardoor erg sceptisch maar ik pas ervoor. Zeker nu ik freelance en tarief boven de 100 euro ligt, waarom zou ik in godsnaam mijn vrije tijd nog zo weggeven.

Maar iedereen kent de wel, ik heb nog een app idee. En vervolgens ben je tig uren kwijt en gaat het nergens meer heen. Als je zelf een idee hebt is het anders, dan draag je het zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filipy23
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 04:36
c-nan schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 08:51:
[...]

Zou kunnen.

Ik kom dit jaar ongeveer op 1650 uur uit is mijn verwachting en dan heb ik weinig vrij genomen.

Als ik teruglees lijkt 1650 aan de lage kant te zijn, ik zie veel ~1800 uur voorbij komen. Maar dan lees ik nu dat iedereen best veel vrij neemt.

Maar zoals jij zegt, andere kamp misschien :)
Ik zit ook lager, rond de 1500. Maar dat komt omdat ik in principe maar 4 dagen in de week werk. Met 5 dagen in de week zit je met 7 weken vrij alsnog op 1800 uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
Opvallend verder uit de reacties maak ik op dat niemand ooit ziek is ;) daar calculeer ik standaard twee weken voor. En niet dat ik ieder jaar twee weken ziek ben, maar moet wel bekennen dat ik sinds corona nu toch al een paar keer langer dan een week ‘the man flu’ heb gehad en best hevig. Dan kom ik niet verder dan mijn mail beantwoorden.

Dus die trek ik ook van mijn inzetbaarheid af, kan het alleen maar meevallen.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
loewie1984 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 20:50:
Opvallend verder uit de reacties maak ik op dat niemand ooit ziek is ;) daar calculeer ik standaard twee weken voor. En niet dat ik ieder jaar twee weken ziek ben, maar moet wel bekennen dat ik sinds corona nu toch al een paar keer langer dan een week ‘the man flu’ heb gehad en best hevig. Dan kom ik niet verder dan mijn mail beantwoorden.

Vor mij omd at ziek sinds corona niet zo erg meer is. Meer dan griep is het zelden niet, sevige koorts misschien een dag of 3. Rest werk ik thuis. Zelfs pre corona na een aanrijding tijd (op kostenvan AOV) thuisgezeten, maar zelfs toen kon ik 2 a 3 uur per dag nog wel wat doen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
mannowlahn schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 19:19:
Maar iedereen kent de wel, ik heb nog een app idee. En vervolgens ben je tig uren kwijt en gaat het nergens meer heen. Als je zelf een idee hebt is het anders, dan draag je het zelf.
Ooit was er een klant met een idee, dat idee zouden we samen uit gaan werken en tijd in investeren. Al die tijd moest uiteraard gratis en voor niets, als het succesvol zou worden konden we immers samen oogsten. Ik vond het een briljant idee, alleen de manier van oogsten stond mij niet aan. Zij verdienden geld met de verkoop van het product, ik kon dan geld verdienen met de implementatie er van. Helaas waren ze vergeten dat mijn tijd als zelfstandige niet schaalbaar is, terwijl hun verkoop dat wel is. Mijn idee was om de werkzaamheden die voort komen uit de verkoop van het product(implementatie) voor dubbel tarief te doen, om zo mijn geïnvesteerde tijd terug te verdienen.
Dat was onbespreekbaar, ik moest maar blij zijn dat bij een succesvol product er zoveel werk in het vooruitzicht lag. ('als alles goed gaat heb je de rest van het jaar lekker veel werk')
Ik had de keuze om drie maanden voor niets te werken en daarna voor standaard tarief de schade te beperken, of ergens anders voor 12 maanden volledig betaald te worden. Ze snappen nog altijd niet waarom ik voor het laatste koos. 8)7

Ik geef daarom ook nooit korting, van korting wordt iedereen beter behalve jijzelf.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:52
jadjong schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 21:20:
[...]

Ik geef daarom ook nooit korting, van korting wordt iedereen beter behalve jijzelf.
Standaard tarief: 115 euro
Kortingstarief: 125 euro met 10 euro korting = 115 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16:41
FitTiv schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 21:41:
[...]

De bullshitmarge noem ik het en die plus ik altijd bij mijn tarief op als ze vragen welk tarief ik hanteer. Er wordt namelijk altijd gevraagd of ik iets van mijn tarief af wil halen, maar nooit zeggen ze dat mijn tarief te laag is en dat het hoger moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
mannowlahn schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 19:19:
Een 'app-idee' zou ik niet eens voor aan de slag gaan, ook niet betaald. Kom eerst maar eens met een gedegen product-markt analyse, marketing-sales plan en business plan. Gaan we het dan eens hebben over het ontwikkelen van een MVP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
gem-p schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 21:54:
[...]

De bullshitmarge noem ik het en die plus ik altijd bij mijn tarief op als ze vragen welk tarief ik hanteer. Er wordt namelijk altijd gevraagd of ik iets van mijn tarief af wil halen, maar nooit zeggen ze dat mijn tarief te laag is en dat het hoger moet.
Kan je nog iets aan het tarief doen? Ja hoor, het kan altijd omhoog. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
FitTiv schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 21:41:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/broyv_Et1nLL8GfhmRr3H8XzRyM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/dch7WpA0D0EnrMJKcX2iz9w2.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:15
loewie1984 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 18:36:
Ik vind het wel knap als je het kunt en het je lukt: het opbouwen/uitbouwen van een toko terwijl je zelf nog operationeel bezig bent. Dat had ik dus met mijn laatste werkgever (verhaal over compagnon) je moet dan al 4 a 5 mensen op een opdracht hebben zitten wil je je zelf vrij kunnen spelen om onder normale werktijden en omstandigheden het bedrijf verder uit te kunnen bouwen. Daar had ik het met hem ook over en hij zei dat dat dan ten koste ging van je privé. Iets wat ik ook pertinent niet wilde. Ook dat hoeft niet altijd zo te zijn, maar ik hoef niet zo nodig er trots op te zijn dat ik 60+ uur draai in de week, in de tijd dat onze kinderen opgroeien. Dan maar wat ‘minder’.
Dat zal de eerste jaren zo zijn afhankelijk hoe je het doet. Mijn oud directeur was in totaal eens per maand een week op kantoor de rest van de tijd zat hij in Portugal.

Hij vertelde mij dat ze met z’n drieën begonnen waren een bv op te zetten. Eerst zelf nog consulten taken uit te voeren zorgen dat er voor een jaar aan salarissen in de dga zat voor de heren en een jaar salaris voor 2 man personeel.

Daarna hebben ze twee helpdesk medewerkers aangenomen. Die hebben een maand op de bank gezeten. En daarna aan de slag gegaan 1 van hen is toen minder naar klanten gegaan om de twee medewerkers te begeleiden. Na 7 jaar zijn er twee gestopt en hebben gecashed en zijn een nieuw bedrijf gestart. Ondertussen was er een account manager aangenomen die in eerste instantie ook sales deed. Wat zzp’ers weg gezet. En meer personeel aangenomen. Wat resulteerde dat het bedrijf liep zoals het zou moeten lopen.

Hij is nog steeds verantwoordelijk. Werkt in Portugal lekker een paar uurtjes per dag om dingen goed te keuren. Verder kan hij doen en laten wat hij wil.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
To_Tall schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 07:55:
[...]

Dat zal de eerste jaren zo zijn afhankelijk hoe je het doet. Mijn oud directeur was in totaal eens per maand een week op kantoor de rest van de tijd zat hij in Portugal.

Hij vertelde mij dat ze met z’n drieën begonnen waren een bv op te zetten. Eerst zelf nog consulten taken uit te voeren zorgen dat er voor een jaar aan salarissen in de dga zat voor de heren en een jaar salaris voor 2 man personeel.

Daarna hebben ze twee helpdesk medewerkers aangenomen. Die hebben een maand op de bank gezeten. En daarna aan de slag gegaan 1 van hen is toen minder naar klanten gegaan om de twee medewerkers te begeleiden. Na 7 jaar zijn er twee gestopt en hebben gecashed en zijn een nieuw bedrijf gestart. Ondertussen was er een account manager aangenomen die in eerste instantie ook sales deed. Wat zzp’ers weg gezet. En meer personeel aangenomen. Wat resulteerde dat het bedrijf liep zoals het zou moeten lopen.

Hij is nog steeds verantwoordelijk. Werkt in Portugal lekker een paar uurtjes per dag om dingen goed te keuren. Verder kan hij doen en laten wat hij wil.
Mooi, een succesverhaal :Y (gun het hem van harte overigens hoor, heeft hij goed voor elkaar!)
Hoe vaak staat er tegenover het succesverhaal een gefaalde kans :? Want daar is men nooit zo happig over om online/op een verjaardag over te vertellen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online

Zelf calculeer ik helemaal niets. Op de helft van mijn omzet kom ik al ruim rond. Het is niet zo dat ik eind van het jaar meer ga werken als het niet volgens planning gaat, waarom zou ik dan plannen?

De enige verantwoording die ik afleg is naar mijzelf, ik hoef niemand te overtuigen van mijn rendement of continuïteit. Zelfs mijn partner niet. Een tegenslag zal waarschijnlijk ten koste gaan van mijn pensioeninleg maar dat kan ik best een jaar overslaan zonder dat het impact heeft op mijn lange termijn plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:33

Crazy D

I think we should take a look.

Ik ben ook zelden ziek. Tijdje terug een keer een dagje op bed gelegen, maar goed, als dat toevallig een keer door de weeks is haal ik die uren ook nog weleens in het weekend in als ik toevallig kan. Niet anders trouwens dan wanneer ik nu denk, ik ga lekker naar de sauna en doe morgen wel wat.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Liegebeest
loewie1984 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 18:36:
Ik vind het wel knap als je het kunt en het je lukt: het opbouwen/uitbouwen van een toko terwijl je zelf nog operationeel bezig bent.
Ik was deze week eens lekker introspectief en een paar uren besteed aan navelstaren... Waar wordt ik echt blij van? Wat wil ik echt doen? Waar kan ik anderen mee helpen? En wat wil/kan ik echt niet doen?

Daaruit heb ik onder andere geconcludeerd dat, hoewel ik er al twee jaar aan denk, ik echt geen junioren in dienst moet nemen. Ik zou ze heel graag helpen naar een stabiele functie in de IT, maar omdat ik zelf ook echt nog hands-on bezig wil zijn (en daar niet 1-2-3 opdrachten voor twee dagen per week heb) kan ik die mensen niet de ondersteuning bieden die ze nodig hebben en verdienen.

Een kennis die ervaring heeft en zelfstandig kan werken, helpen met een opdracht? Van harte! Zo ben ik origineel dit/mijn bedrijf binnen gekomen. Maar junioren begeleiden? Ik ben niet streng genoeg en kan er ook de tijd niet voor vrijmaken (ik zit mezelf in de weg). Dat zou dus een slecht idee zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
Om mijn ontwikkel- en leerweg voor het komende jaar te plannen ben ik eens naar verschillende portalen gegaan om te zien wat ze allemaal vragen voor relevante klussen.

Het valt me nogmaals op dat bijv. Rabo op alles nu "geen ZZP!" zegt en ook de Belastingdienst doet dat voor veel opdrachten. Dat en de hoeveelheid opdrachten is ook best karig, voor mijn vakgebieden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Laatst online: 16:06
Liegebeest schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 20:05:
[...]

Ik was deze week eens lekker introspectief en een paar uren besteed aan navelstaren... Waar wordt ik echt blij van? Wat wil ik echt doen? Waar kan ik anderen mee helpen? En wat wil/kan ik echt niet doen?

Daaruit heb ik onder andere geconcludeerd dat, hoewel ik er al twee jaar aan denk, ik echt geen junioren in dienst moet nemen. Ik zou ze heel graag helpen naar een stabiele functie in de IT, maar omdat ik zelf ook echt nog hands-on bezig wil zijn (en daar niet 1-2-3 opdrachten voor twee dagen per week heb) kan ik die mensen niet de ondersteuning bieden die ze nodig hebben en verdienen.

Een kennis die ervaring heeft en zelfstandig kan werken, helpen met een opdracht? Van harte! Zo ben ik origineel dit/mijn bedrijf binnen gekomen. Maar junioren begeleiden? Ik ben niet streng genoeg en kan er ook de tijd niet voor vrijmaken (ik zit mezelf in de weg). Dat zou dus een slecht idee zijn.
Junioren moet je veel zelf laten uitzoeken. Leren ze meer van dan dat je ze overal aan het handje meeneemt.
Natuurlijk moet je ze ook weer niet laten verzuipen, maar globaal aanwijzen waar ze moeten beginnen en dat Google, stackoverflow en logging/debug functie uiteindelijk hun beste vrienden worden.

Er zijn er die je spreekwoordelijk in het diepe kan gooien en vanzelf leren zwemmen, anderen die je het eerst voor moet doen en het dan oppikken, maar tenslotte ook een paar die telkens weer naar de bodem zinken, hoe vaak je ze ook aan het handje neemt.

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
Metaalhoofd schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 20:35:
[...]
Junioren moet je veel zelf laten uitzoeken.
Ik bedoel eerder: ik ben nu in mijn eentje en doe consulting en training.

Als ik junioren aanneem heb ik geen intern werk voor ze, dat zou detachering worden. En om junioren te detacheren ben ik tijd kwijt aan klussen zoeken, begeleiden naar en bij werk, enz. En dat kan ik er gewoon niet bij hebben.

Is 't een kennis van me die, net als ikzelf indertijd, zelf de klus regelt en alleen een vast (maar tijdelijk) contract wil? Dan doe ik't meteen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Liegebeest
Ligt het trouwens aan mij, of leest deze site echt als AI geschreven en automatisch vertaald? -> https://www.stafide.nl/home-nl/

Ik bedoel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1lOTvcxCOWmzwksgbwT5zC-D8sY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CNmUOXBc1OoVrh9I4gfvPnSk.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
Liegebeest schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 20:42:
Ligt het trouwens aan mij, of leest deze site echt als AI geschreven en automatisch vertaald? -> https://www.stafide.nl/home-nl/

Ik bedoel:

[Afbeelding]
Alleen die kop al joh. Als iemand betaald is voor die vertaling dan is dat verspild geld 😬

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
Dan gaat die toko sowieso niet op mijn lijstje van portals...

D'r is ook nog Base Cyber Security; die zien er al beter uit, maar ik heb geen idee hoe betrouwbaar ze zijn als tussenpartij.

Iemand hier er ervaring mee?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mannowlahn
To_Tall schreef op zondag 14 juli 2024 @ 07:57:
[...].

Zo is een oud collega 13 maanden thuis gezeten. 1 omdat het kon en 2 omdat hij opzoek was naar specifieke opdracht en uur tarief.
Ik weet niet of zijn weggebied iets met wiskunde doet, maar dat gemis aan inkomsten zal hij niet inlopen met een wat beter tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacDennis76
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15:43
Waar zijn toch al die Freelance ontwikkelaar klussen gebleven? En dan met name .NET? Ik kijk op o.a. Spilberg, Headfirst, NS en Seven Stars maar er is geen aanbod. En er is geen recruiter die in de lucht komt. Eerder dit jaar viel het geringe aantal mij al op maar het is nu opgedroogd. Zomer vakantie? Economie? BD/DBA angst?

Tegelijkertijd zie ik talrijke .NET loondienst vacatures op o.a. LinkedIn waar veel op wordt gereageerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Eliaz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-09 09:40
MacDennis76 schreef op zondag 21 juli 2024 @ 11:03:
Waar zijn toch al die Freelance ontwikkelaar klussen gebleven? En dan met name .NET? Ik kijk op o.a. Spilberg, Headfirst, NS en Seven Stars maar er is geen aanbod. En er is geen recruiter die in de lucht komt. Eerder dit jaar viel het geringe aantal mij al op maar het is nu opgedroogd. Zomer vakantie? Economie? BD/DBA angst?

Tegelijkertijd zie ik talrijke .NET loondienst vacatures op o.a. LinkedIn waar veel op wordt gereageerd.
Dat is vaker gehoord over .NET in dit topic (bijvoorbeeld). Daarnaast inderdaad zomermaanden, "iedereen" heeft vrij en die DBA perikelen helpen daarbij niet mee. De hoogtijdagen dat iedereen een portaal opdracht kan kiezen en volgende week kan beginnen zijn wel een beetje voorbij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pleximor
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 29-08 21:41
Eliaz schreef op zondag 21 juli 2024 @ 11:34:
[...]

Dat is vaker gehoord over in dit topic (bijvoorbeeld). Daarnaast inderdaad zomermaanden, "iedereen" heeft vrij en die DBA perikelen helpen daarbij niet mee. De hoogtijdagen dat iedereen een portaal opdracht kan kiezen en volgende week kan beginnen zijn wel een beetje voorbij.
Ook zijn er de laatste jaren erg veel .NET developers begonnen in de detachering en als freelancer, waardoor er waarschijnlijk een overschot is ontstaan. Zo was er laatst een directe freelance opdracht op Werken met .NET geplaatst die binnen 48 uur alweer offline was gehaald vanwege de hoeveelheid CV die ze ontvingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
MacDennis76 schreef op zondag 21 juli 2024 @ 11:03:

.net markt is al een jaar opgedroogd. Teveel aanbod van freelance .netters en minder projecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:43

Matis

Rubber Rocket

mannowlahn schreef op zondag 21 juli 2024 @ 12:54:
[...]
.net markt is al een jaar opgedroogd. Teveel aanbod van freelance .netters en minder projecten.
Hetzelfde geldt voor PHP, daar staan er echt maar een handjevol in heel Nederland. Vaak zijn het dan ook nog opdrachten die door meerdere tussenpartijen wordt aangeboden ook...

Beetje kom(kommertijd) en kwel...

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
Matis schreef op zondag 21 juli 2024 @ 13:00:
[...]

Hetzelfde geldt voor PHP, daar staan er echt maar een handjevol in heel Nederland. Vaak zijn het dan ook nog opdrachten die door meerdere tussenpartijen wordt aangeboden ook...

Beetje kom(kommertijd) en kwel...
Dat is al jaren zo met php, op een gegeven moment moet je ook door schakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 12:13
Liegebeest schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 20:50:
Dan gaat die toko sowieso niet op mijn lijstje van portals...

D'r is ook nog Base Cyber Security; die zien er al beter uit, maar ik heb geen idee hoe betrouwbaar ze zijn als tussenpartij.

Iemand hier er ervaring mee?
Ja, had bij een eerdere klus 2 via hun in mn team zitten. Prima zzp'ers, maar volgens mij is Base wel een van die clubs met een flinke marge. Leek verder wel een eerlijk bedrijf. Duur, maar prima zeg maar.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• Azer
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Even een tegengeluid dan, misschien heb ik gewoon geluk met het vinden van opdrachten, maar ik wil toch even mijn ervaringen opschrijven zodat nieuwe mensen niet denken dat alles perse kommer en kwel is.

Vorig jaar in september besloten om fulltime te gaan freelancen met .NET als hoofdspecialiteit. Destijds was de sfeer in dit topic ook al behoorlijk grim, waarbij er veel posts waren over dat mensen maanden zonder opdracht zaten. Desondanks heb ik mijn baan in juli 2023 opgezegd en ben ik in augustus begonnen met zoeken. Binnen een paar weken meerdere gesprekken en uiteindelijk een hele leuke en uitdagende opdracht gevonden met een looptijd van een jaar.

In mei 2024 hoorde ik van mijn opdrachtgever dat de opdracht helaas niet verlengt zal worden en ik dus voor september iets nieuws moet gaan zoeken. Begin Juli neemt een interne recruiter van een groot bedrijf contact met mij op, want ze zoeken iemand met mijn domeinkennis en technische specialiteiten. Vorige week heb ik het contract getekend. Nog voordat ik zelf actief op zoek was naar een nieuwe opdracht.

Wat volgens mij enorm helpt is dat ik naast mijn freelance werk ook een redelijk populair open-source project onderhoud die gebruikt wordt door veel verschillende bedrijven. Hier post ik regelmatig over op LinkedIn, waardoor ik makkelijk vindbaar ben. Via dit open-source project haal ik regelmatig kleine opdrachten binnen om bedrijven support te leveren of te helpen met integraties. En nu dus voor het eerst ook een grote opdracht van minimaal een half jaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18:22

sebasd

loopt op espresso

Net als @Azer heb ik ook nog voldoende werk in de .NET-hoek. Ben dan wel geen ontwikkelaar per se, maar ik heb de laatste paar jaar genoeg .NET klanten gehad. Gelukkig maar, want hoewel ik ook prima uit de voeten kan met Java, JS en Python is .NET toch favoriet.

Testers leren om zelf tests te schrijven in C#, trainingen in testtools in .NET, en nu een contract testing-implementatie met een .NET backend, allemaal voorbij gekomen in de laatste 1,5 jaar.

Ook bij mij geldt trouwens dat ik regelmatig post op LinkedIn over dingen die ik doe, en ook ik heb een open source library (maar ik zou 50k downloads in2,5 jaar niet heel populair noemen…)

Ik wil niets af doen aan de mensen die zeggen dat het werk opdroogt in die hoek, maar het is er nog wel. Alleen alles via via door mijn netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:15
mannowlahn schreef op zondag 21 juli 2024 @ 06:38:
[...]

Ik weet niet of zijn weggebied iets met wiskunde doet, maar dat gemis aan inkomsten zal hij niet inlopen met een wat beter tarief.
Wat ik begreep ging het voornamelijk om het type opdracht. Meer in projecten mee draaien dan beheer werkzaamheden. Hij kon het missen had genoeg buffer wat ik begreep. Anders pak je ander werk ook aan.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
sebasd schreef op zondag 21 juli 2024 @ 16:41:
Net als @Azer heb ik ook nog voldoende werk in de .NET-hoek. Ben dan wel geen ontwikkelaar per se, maar ik heb de laatste paar jaar genoeg .NET klanten gehad. Gelukkig maar, want hoewel ik ook prima uit de voeten kan met Java, JS en Python is .NET toch favoriet.

Testers leren om zelf tests te schrijven in C#, trainingen in testtools in .NET, en nu een contract testing-implementatie met een .NET backend, allemaal voorbij gekomen in de laatste 1,5 jaar.

Ook bij mij geldt trouwens dat ik regelmatig post op LinkedIn over dingen die ik doe, en ook ik heb een open source library (maar ik zou 50k downloads in2,5 jaar niet heel populair noemen…)

Ik wil niets af doen aan de mensen die zeggen dat het werk opdroogt in die hoek, maar het is er nog wel. Alleen alles via via door mijn netwerk.
Ik ben nu zelf drie jaar uit de .Net hoek maar het valt mij wel op dat het stukken minder is qua opdrachten die mij toegezonden worden.

Ergen mid 2023 toen ik nog een aantal vacatures bij een klant uitgezet had voor een senior .Net opdracht, was het aantal reacties al vrij hoog.

Ik denk dat een eigen .Net library en gedegen netwerk in deze tijd je dan nog kan redden. Maar het is niet meer zoals begin corona dat je zelf de keuze had als freelancer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:08

Yucon

*broem*

mannowlahn schreef op maandag 22 juli 2024 @ 06:54:
[...]
Ik denk dat een eigen .Net library en gedegen netwerk in deze tijd je dan nog kan redden. Maar het is niet meer zoals begin corona dat je zelf de keuze had als freelancer.
Hoe moet je dit zien? Ik was eigenlijk altijd in de veronderstelling dat je dit soort dingen maar heel beperkt bij klanten kunt gebruiken, enerzijds vanwege rechten en het delen van source code, en anderzijds vanwege al bestaande standaardisatie bij klanten die je zo in de war zou schoppen.

ik doe niets met .net en ook niet veel met programmeren.. ik ben gewoon benieuwd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

Het gaat er ook niet zozeer om dat je die library bij klanten kunt gebruiken, het is open source, daar verdien je niet aan. Het is vooral nog een manier, naast bijvoorbeeld presenteren op conferenties, om te laten zien wat je kunt en doet. En dat kan weer leuke gesprekken en mogelijk opdrachten opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
Hmmbob schreef op zondag 21 juli 2024 @ 13:48:
[...]

Ja, had bij een eerdere klus 2 via hun in mn team zitten. Prima zzp'ers, maar volgens mij is Base wel een van die clubs met een flinke marge. Leek verder wel een eerlijk bedrijf. Duur, maar prima zeg maar.
Merci!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mrbones92
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 09:50
Ik zie hier veel n=1 reacties dat het mensen persoonlijk niet treft maar volgens mij is de tendens in de markt wel duidelijk. Opdrachtgevers, met name overheid zijn een stuk voorzichtiger met het inhuren van ZZP'ers. Steeds vaker wordt er expliciet vermeld dat ZZP niet mogelijk is. Dit betekent minder opdrachten op hetzelfde aantal ZZP'ers waardoor de concurrentie toeneemt. De tijden dat je Linkedin op beschikbaar zet en de reacties binnenstroomde zijn wel voorbij.

Ik verwacht niet dat de belastingdienst de handhaving gaat opschorten of uitstellen. We hebben al vaker gezien dat Den Haag soms keuzes maakt die niet helemaal logisch zijn. Zie wet betaalbare huur of het afschaffen van de studieaftrek. Als ondernemers moeten we ons aanpassen aan de nieuwe markt en er zullen ongetwijfeld mensen stoppen terwijl het anderen wel lukt om een nieuwe opdracht te vinden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Neal
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-08 14:32
mrbones92 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 09:01:
Ik zie hier veel n=1 reacties dat het mensen persoonlijk niet treft maar volgens mij is de tendens in de markt wel duidelijk. Opdrachtgevers, met name overheid zijn een stuk voorzichtiger met het inhuren van ZZP'ers. Steeds vaker wordt er expliciet vermeld dat ZZP niet mogelijk is. Dit betekent minder opdrachten op hetzelfde aantal ZZP'ers waardoor de concurrentie toeneemt. De tijden dat je Linkedin op beschikbaar zet en de reacties binnenstroomde zijn wel voorbij.
Ligt er denk ik mega veel aan in welke hoek je zit.

Ik ben Security Architect en kan bijna 2x per maand een nieuwe langdurige opdracht aan gaan, als het niet vaker is....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16:40

Ik verwacht niet dat de belastingdienst de handhaving gaat opschorten of uitstellen. We hebben al vaker gezien dat Den Haag soms keuzes maakt die niet helemaal logisch zijn. Zie wet betaalbare huur of het afschaffen van de studieaftrek. Als ondernemers moeten we ons aanpassen aan de nieuwe markt en er zullen ongetwijfeld mensen stoppen terwijl het anderen wel lukt om een nieuwe opdracht te vinden.
Maar is dit dan ook een n=1 reactie? "ik verwacht" :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-09 08:07

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Ik doe dit nu zo'n 5 jaar en heb nog nooit zonder werk gezetten. Ik stop pas als ik daadwerkelijk vast loop en financieel wanhopig wordt.

Verder is die wet DBA gewoon niet zo fijn voor vele projecten. Laatst een grote migratie gedaan, was gewoon een klus van 2 jaar. Zo gaat dat in de ICT eenmaal.
Dus nee, ik wil niet in loondienst, want na het project is het gewoon weer saai en wil ik wat anders.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

Ik zie hier veel n=1 reacties dat het mensen persoonlijk niet treft maar volgens mij is de tendens in de markt wel duidelijk.
Dan is het dus niet n=1, maar n=veel.

In mijn geval is het vooral om een beetje tegengeluid te geven aan het doemdenken dat hier soms wel heel erg de boventoon voert.

Ja, het is lastiger om opdrachten binnen te halen op de manier zoals velen dat gewend zijn. Dan zal je je strategie dus aan moeten passen.

Lager tarief. Ander soort opdracht. Meer schaamteloze zelfbevlekkingpromotie. Netwerken.

Is dat erg? Ik vind van niet (en ja, dat is n=1).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
Yucon schreef op maandag 22 juli 2024 @ 07:21:
[...]

Hoe moet je dit zien? Ik was eigenlijk altijd in de veronderstelling dat je dit soort dingen maar heel beperkt bij klanten kunt gebruiken, enerzijds vanwege rechten en het delen van source code, en anderzijds vanwege al bestaande standaardisatie bij klanten die je zo in de war zou schoppen.

ik doe niets met .net en ook niet veel met programmeren.. ik ben gewoon benieuwd
Vooral aanzien en meteen duidelijk voor de klant wat voor kwaliteit en inzicht ze kunnen verwachten. Scheelt een hoop technische gesprekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:06

ralpje

Deugpopje

Opdrachtgevers, met name overheid zijn een stuk voorzichtiger met het inhuren van ZZP'ers. Steeds vaker wordt er expliciet vermeld dat ZZP niet mogelijk is.
Oneens.
Brokers die zelf ook detachering doen geven dat aan, zodat je lekker bij ze in loondienst komt.
Bij doorvragen, zoeken naar de opdracht via een andere aanbieder of informeren bij de eindklant zelf blijkt dat uiteindelijk helemaal niet het geval te zijn. Ook bij (rijks)overheid. Mijn opdracht is ook gewoon verlengd, met een optie op de volgende verlenging (en daarna zal hij opnieuw in de markt gezet moeten worden, maar ik vermoed dat mijn project tegen die tijd toch echt wel klaar is).

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Landon
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:18
ralpje schreef op maandag 22 juli 2024 @ 10:33:
[...]

Oneens.
Brokers die zelf ook detachering doen geven dat aan, zodat je lekker bij ze in loondienst komt.
Bij doorvragen, zoeken naar de opdracht via een andere aanbieder of informeren bij de eindklant zelf blijkt dat uiteindelijk helemaal niet het geval te zijn. Ook bij (rijks)overheid. Mijn opdracht is ook gewoon verlengd, met een optie op de volgende verlenging (en daarna zal hij opnieuw in de markt gezet moeten worden, maar ik vermoed dat mijn project tegen die tijd toch echt wel klaar is).
Ik heb vandaag te horen gehad van een topmanager binnen de Rijksoverheid dat alle ZZP contracten niet worden verlengd i.v.m. wet-DBA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
Landon schreef op maandag 22 juli 2024 @ 10:53:
[...]

Ik heb vandaag te horen gehad van een topmanager binnen de Rijksoverheid dat alle ZZP contracten niet worden verlengd i.v.m. wet-DBA.
Wel gouden tijden voor detacherings clubs dan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ID-College
  • Laatst online: 15:55
[...]

Ik zie anders nog genoeg opdrachten vanuit diezelfde overheid voorbij komen waar zzp'ers gewoon op mogen reageren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Landon
ID-College schreef op maandag 22 juli 2024 @ 10:58:
[...]

Ik zie anders nog genoeg opdrachten vanuit diezelfde overheid voorbij komen waar zzp'ers gewoon op mogen reageren..
Ik heb vandaag contact gehad met een van depreferred suppliers, HeadFirst, en zij gaven aan dat ze ook een uitdaging zien nu er geen ZZP'ers meer aangeboden mogen worden. Wellicht zijn er nog oude vacatureteksten?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
sebasd schreef op maandag 22 juli 2024 @ 09:29:
[...]
Lager tarief. Ander soort opdracht. Meer schaamteloze zelfbevlekkingpromotie. Netwerken.
Precies hier een ander soort opdracht. Ik was vrij kritisch in tarief verlagen en daardoor bijna twee maanden “thuis” gezeten. Niet geheel onbewust maar merkte nadat ik weer een opdracht had dat de markt veel rooskleuriger lijkt wanneer je een opdracht hebt. Beetje het omgedraaide van het gele auto syndroom. Zodra je een gele auto hebt zie je ze overal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkuppens
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-09 07:32
sebasd schreef op zondag 21 juli 2024 @ 16:41:

Mooi voorbeeld van 'the givers will always have (een of andere law of the universe)'
Contra-intuitief voor kenniswerkers, want veel mensen nemen nog aan 'kennis is macht':
Waarom zou je de kennis waar je in geinvesteerd hebt en die jou een voorsprong geeft gratis weggeven??

Ik ben dan wel benieuwd welke/wat voor Open Source libraries jullie het dan over hebben.
Rol je daar in, borduur je voort op projecten, of volg je je eigen interesse/ambitie?
Ik zou er wel meer mee willen doen, maar wil daarin ook pragmatische keuzes maken.

Zelf draag ik nu sporadisch bij aan open source in Python, met name alleen bug-fixes, om geen gedoe met intellectueel eigendom van opdrachtgevers te krijgen, hoewel dat vaak een kul-argument is.
Maar dat zijn dan vaak erg niche projecten (anders waren de bugs al wel eerder ontdekt en opgelost).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

pkuppens schreef op maandag 22 juli 2024 @ 11:16:
[…]
Mooi voorbeeld van 'the givers will always have (een of andere law of the universe)'
“Give, and it shall be given unto you” - niet zozeer een law of the universe, maar meer een quote uit de bijbel (Lucas 6:38 om precies te zijn).
Ik ben dan wel benieuwd welke/wat voor Open Source libraries jullie het dan over hebben.
Rol je daar in, borduur je voort op projecten, of volg je je eigen interesse/ambitie?
Ik zou er wel meer mee willen doen, maar wil daarin ook pragmatische keuzes maken.
In mijn geval was het een testing library die al wel in Java bestond, maar ik kon geen fatsoenlijke tegenhanger in C# vinden, dus heb ik hem zelf maar gemaakt en gepubliceerd.

Daarnaast doe ik nog wel wat in de community voor 2 andere (grotere) libraries, maar daar ben ik meer een beetje ingerold.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
[...]

Contra-intuitief voor kenniswerkers, want veel mensen nemen nog aan 'kennis is macht':
Waarom zou je de kennis waar je in geinvesteerd hebt en die jou een voorsprong geeft gratis weggeven??

Zelf draag ik nu sporadisch bij aan open source in Python, met name alleen bug-fixes, om geen gedoe met intellectueel eigendom van opdrachtgevers te krijgen, hoewel dat vaak een kul-argument is.
Maar dat zijn dan vaak erg niche projecten (anders waren de bugs al wel eerder ontdekt en opgelost).
In mijn geval waren het stored procedures en queries voor zaken die ik _altijd_ opnieuw moest schrijven voor elk project. Das ny vertaald naar Python. Verder heb ik al jaren geleden een DBT-light gebouwd. Verder wat hobby software die ik nu aan het "volwassen" maken ben. Kan ik het direct bij een klant in productie toepassen? Mwah, nee. Maar het maakt mijn leven makkelijker, ik kan in 2 uur doen waar 8 uur voor geplanned word en het is een leuke zelf-promotie :)

Edit, vwb de IP & rechten, ik ben bezig om een merknaam vast te leggen en het te activeren op de balans. Bij mijn laatste 2 projecten heb ik artikel in een contract op laten nemen dat gebruik van mijn al bestaande code niet betekend dat ik de rechten overdraag :)

[ Voor 8% gewijzigd door fry77 op 22-07-2024 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pleximor
[...]

Het heeft nog een ander voordeel; geven geeft voldoening. Dit is niet alleen mijn persoonlijke ervaring, maar wordt ook ondersteund door veel onderzoek dat aantoont dat altruïsme en het delen van kennis ons gelukkiger kunnen maken.

Ik verdiende eerst behoorlijk veel geld aan bepaalde informatie, maar sinds een aantal jaren heb ik een groot deel van deze informatie gratis openbaar gemaakt. Het heeft mij een klein vermogen gekost (inmiddels ruim een half miljoen), maar ik heb nog nooit zoveel voldoening uit mijn werk gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Laatst online: 18:20
@Pleximor Kan je dat iets meer uitleggen? Heeft het vergaren van deze kennis €500k gekost? Of zijn dat de gederfde inkomsten omdat je er nu geen geld meer voor vraagt?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ID-College
  • Laatst online: 15:55
Landon schreef op maandag 22 juli 2024 @ 11:05:
[...]

Ik heb vandaag contact gehad met een van depreferred suppliers, HeadFirst, en zij gaven aan dat ze ook een uitdaging zien nu er geen ZZP'ers meer aangeboden mogen worden. Wellicht zijn er nog oude vacatureteksten?
We scheren hier de boel over 1 kam, maar als je wat langer zit weet je hoe dit soort zaken werkt. De inhurende mensen zijn vaak niet diegene die de regels bedenken/bedacht hebben, laat staan dat ze het ermee eens zijn. Die willen gewoon goede mensen hebben en als je die kan vinden (zzper of niet) dan huren ze die gewoon in. Het is ook niet verboden ofzo dus wat bepaalde hoge managers allemaal zeggen of denken zal mij echt een worst wezen :)
Sowieso heel dat wet dba gebeuren. Alsof er geen werk is.. Ik maak mij echt 0,0 zorgen, we zien t wel allemaal, desnoods iets buiten mijn reguliere werkveld..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pleximor
RichieB schreef op maandag 22 juli 2024 @ 12:39:
@Pleximor Kan je dat iets meer uitleggen? Heeft het vergaren van deze kennis €500k gekost? Of zijn dat de gederfde inkomsten omdat je er nu geen geld meer voor vraagt?
Financiële investeringen en tijdsinvestering/ opportunity kosten wanneer ik was blijven doen wat ik eerder deed. Het is slechts een schatting, en het exacte bedrag interesseert me niet echt. Het kan zelfs veel meer zijn dan dit. Het punt dat ik wilde maken is dat we vaak zo gefocust zijn op geld verdienen dat we soms vergeten waar het werkelijk om gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schmitzel
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:44
[...]

Welke overheid?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fry77
Als zit doorzet wordt het eigen netwerk weer belangrijker. Ken je mensen op inhurende plekken? Dan kun je nog steeds binnenkomen. Facturatie gaat soms per afdeling via een andere broker, dus als daar werk is, en ze kennen je, ontloop je de massa die van HF, Brainnet of de Visser en van Baarsen afhankelijk is.

Verder lijkt het de eenmanszaken die de recruitment zijn ingedoken na 1,5 ervaring als terrasbediening ook wel flink uit te dunnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04-09 13:05
Je hebt nu eenmaal goede en slechte periodes. Het lijkt nu weer een wat slechtere periode, deels misschien ook door de wet DBA angst.
Zelf ben ik ook aan het zoeken en ik merk die angst nog niet zozeer, wel dat veel bedrijven het momenteel moeilijk(er) hebben en ze de hand op de knip houden. Om die reden moet ik ook weg bij mijn huidige opdrachtgever.
fry77 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 13:32:
Verder lijkt het de eenmanszaken die de recruitment zijn ingedoken na 1,5 ervaring als terrasbediening ook wel flink uit te dunnen :)
Lijkt me ook een gezonde ontwikkeling. Ik zag mensen met een paar jaar werkervaring als zzp-er aan de slag gaan omdat het allemaal toch niet op kon en je zo iets te pakken had.
Nu komt het toch weer meer aan op wat je te bieden hebt, en dan lig je met 2 jaar werkervaring niet bovenop de stapel.

[ Voor 3% gewijzigd door JEightyFive op 22-07-2024 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
[...]

SSC-ICT?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schmitzel
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:44
Tnx, zit ergens anders bij de overheid, hier vooralsnog niets aan de hand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Schmitzel schreef op maandag 22 juli 2024 @ 15:08:
[...]

Tnx, zit ergens anders bij de overheid, hier vooralsnog niets aan de hand
Nee, dat was een vraag van mij :) Of die manager bij SSC-ICT zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Landon
c-nan schreef op maandag 22 juli 2024 @ 15:09:
[...]

Nee, dat was een vraag van mij :) Of die manager bij SSC-ICT zit.
Yes klopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• c-nan
Grappig. Mochten we het over dezelfde manager hebben krijg ik het idee dat diegene aandelen in detachering clubs heeft. Diegene schijnt hetzelfde gedaan (alle ZZP-ers eruit / niet verlengen) te hebben bij een vorige overheidsorganisatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xobdorp
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
Heb daar een klein jaar gezeten. Zonder externen komen ze daar geen fluit meer verder.
Pagina: 1 ... 536 ... 643 Laatste