Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-09 09:26
Orangelights23 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 09:15:
[...]

Waarom niet vast in dienst als je ergens 2 jaar wil werken? Genoeg mensen die na 2 jaar weer naar een volgende baan gaan. Je draait vaak volledig mee in het team, moet netjes je vakantie aanvraag laten goedkeuren, heb een leidinggevende
OMdt ik niet meer in vaste dienst wil. Eerst 40 uur in de week aan het werk, en dan nog de uren daar boven op voor POP, opleidingen, interne meuk etc. Zodra ik een werkgever vind die een salaris betaald dat gerelateerd is aan mijn omzet (want op mijn niveau wordt gewoon verwacht dat ik mijn eigen klussen ook binnenhaal) én alles wat ze van mij verwachten binnen die 40 per week organiseert (betaald dus) nou dan zou ik het best serieus kunnen overwegen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Nu online
Orangelights23 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 09:15:
[...]

Waarom niet vast in dienst als je ergens 2 jaar wil werken? Genoeg mensen die na 2 jaar weer naar een volgende baan gaan. Je draait vaak volledig mee in het team, moet netjes je vakantie aanvraag laten goedkeuren, heb een leidinggevende
vakantie overleg ik gewoon binnen het team, komt geen leidinggevende aan te pas.
Ook is er geen haan die er naar kraait als ik in een bepaalde week een paar uur minder schrijf, omdat ik twee middagen een uurtje eerder weg moet oid, maar in een dienstverband moet je dan al snel 2x een halve dag vrij nemen en van te voren hebben laten goedkeuren.

En als ik een cursus wil doen, doe ik gewoon een cursus, als ik geen cursus wil doen, doe ik gewoon geen cursus. Geen last van een leidinggevende die bij de jaarlijkse beoordeling moppert dat ik dat jaar geen cursus heb gedaan, maar als ik een cursus wil doen, vervolgens de hand op de knip houdt en eerst een grondige onderbouwing verlangt waarom ik een bepaalde cursus wil doen, hoe ik dat denk toe te passen in mijn werk om vervolgens achteraf me te beoordelen in hoeverre ik dat al dan niet heb toegepast.
Misschien wilde ik wel die cursus om me te verbreden (of voorbereiden op een volgend project), terwijl er geen ruimte in het huidige project is om er iets mee te doen.

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Metaalhoofd schreef op maandag 15 juli 2024 @ 10:10:
[...]

vakantie overleg ik gewoon binnen het team, komt geen leidinggevende aan te pas.
Ook is er geen haan die er naar kraait als ik in een bepaalde week een paar uur minder schrijf, omdat ik twee middagen een uurtje eerder weg moet oid, maar in een dienstverband moet je dan al snel 2x een halve dag vrij nemen en van te voren hebben laten goedkeuren.
Volgens mij is dat (dikgedrukt) nog iets uit de oudheid, tegenwoordig werken ook werknemers in teamverband en nemen zij in onderling overleg vrij. Hetzelfde doe ik als freelancer, in overleg met collega's vrij nemen.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:54
Is het een idee om berichten over DBA af te splitsen naar een apart topic oid?

Ik merk dat het zo'n stempel drukt op dit topic. Ik heb er wel even genoeg over gelezen, en neig ernaar om dit topic dan helemaal niet meer te lezen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-09 01:02
Karp schreef op maandag 15 juli 2024 @ 10:29:

Ik merk dat het zo'n stempel drukt op dit topic. Ik heb er wel even genoeg over gelezen, en neig ernaar om dit topic dan helemaal niet meer te lezen.
Ik gok dat niet lezen een betere optie is. Anders kunnen we ook een topic over wel of geen BV, de bureaustoel en tussenpartijverhalen maken.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Nu online
Lijkt me dat alles mbt DBA tot een van de kern onderwerpen van dit topic hoort

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fry77
https://www.zipconomy.nl/...e-aan-zet-in-zzp-dossier/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ezx7a-lifpax4IbKPrvvgafUrYU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yu23bAv7lFl6qYmIVmFcyDsB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Un8oegUQilMC_2Aw507yXvuuZfc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e9zFUe9ev6fPtI4pdyyjwcuL.jpg?f=fotoalbum_large

Die eerste is wel interesant, hierin claimt de IT'r (een van ons :? ) werknemer te zijn. Gaat niet door. Dus als wij niet direct met de eindklant praten, zitten we veilig. Vraag is even hoe om te gaan met intakes, maar soit. Wil je ondernemer blijven, moet je iig geen werknemerschap claimen.

Om heel eerlijk te zijn, dan maar gatekeepen, als mensen met ons uurtarief, opleiding etc ineens claimen werknemer te zijn als de maandelijks 15K niet binnenkomt, is dat misschien wel de groep die de aandacht van "ons" afhoud zodra ze weer in dienst gaan bij TCS ofzo

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07:03
Metaalhoofd schreef op maandag 15 juli 2024 @ 10:10:
[...]

En als ik een cursus wil doen, doe ik gewoon een cursus, als ik geen cursus wil doen, doe ik gewoon geen cursus. Geen last van een leidinggevende die bij de jaarlijkse beoordeling moppert dat ik dat jaar geen cursus heb gedaan, maar als ik een cursus wil doen, vervolgens de hand op de knip houdt en eerst een grondige onderbouwing verlangt waarom ik een bepaalde cursus wil doen, hoe ik dat denk toe te passen in mijn werk om vervolgens achteraf me te beoordelen in hoeverre ik dat al dan niet heb toegepast.
Misschien wilde ik wel die cursus om me te verbreden (of voorbereiden op een volgend project), terwijl er geen ruimte in het huidige project is om er iets mee te doen.
Allemaal dingen die een goede werkgever ook bieden :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:43
fry77 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 09:47:
[...]

OMdt ik niet meer in vaste dienst wil. Eerst 40 uur in de week aan het werk, en dan nog de uren daar boven op voor POP, opleidingen, interne meuk etc
Bij de werkgevers en detacheerders waar ik heb gezeten (in dienst en op opdracht) ging alles gewoon binnen werktijd. Ik ken echt geen bedrijf waar je ontwikkelgesprekken en cursussen na werktijd (lees: in eigen tijd) moet doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Nu online
jongetje schreef op maandag 15 juli 2024 @ 11:06:
[...]

Bij de werkgevers en detacheerders waar ik heb gezeten (in dienst en op opdracht) ging alles gewoon binnen werktijd. Ik ken echt geen bedrijf waar je ontwikkelgesprekken en cursussen na werktijd (lees: in eigen tijd) moet doen.
Bij de gemiddelde detacheerder moet dat allemaal wel

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fry77
[...]

Sogeti (en als het onder werktijd ging, ging het ten koste van het variabel loon), Cap, TCS.....
interne cursussen van 17.00 to 21.00, externe te duur of op eigen kosten (en tijd!)

Laat het een leeftijdsverschil zijn, maar nee dank je. En ik heb nog steeds mensen in mijn teams die om 15.00 aftaaien omdat ze om 17.00 op het detacheringskantoor verwacht worden voor een training, sessie, of evenement om te kijken hoe de organisatie kan groeien .....

Vwb VBAR discussies hier of ander topic, wetgeving is voor mij een onderdeel van mijn freelance / ondernemings inrichting. Ik zie dat liever elke pagina terugkomen dan het steeds verkondigen dat we allemaal in loondienst moeten of dat werkgevers zo cool zijn. Dat mag wat mij betreft wel in het loondienst topic dan

[ Voor 16% gewijzigd door fry77 op 15-07-2024 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-09 18:03
[...]

Welke zijn dat dan? Bij de gemiddelde grote is dat juist wel het geval, want je moet je declarabele urennorm halen.. En dat kan alleen als je dit in je eigen tijd doet uiteraard..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdl
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-09 09:45
Denk dat het stukje gatekeeping vooral wel wat minder mag ;-)
In principe kan al het (IT) werk in loondienst-verband gedaan worden.

Los van ieders keuze om wel/niet freelancer(topic titel) te zijn. Zie ik het vooral als doel om te kijken hoe ik mijn manier van ondernemen/freelancen/aankutten/etc etc kan invullen met het speelveld zoals de overheid & belastingdienst het gaan inrichten.

Lees hier dan ook altijd graag inspiratie hoe en wat anderen doen / mogelijk is mbt de DBA :-)

[ Voor 18% gewijzigd door wvdl op 15-07-2024 11:27 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:09
Metaalhoofd schreef op maandag 15 juli 2024 @ 10:42:
Lijkt me dat alles mbt DBA tot een van de kern onderwerpen van dit topic hoort
Klopt, maar het gaat de afgelopen tijd letterlijk 90% over de wet DBA, en totdat er daadwerkelijk duidelijke regelgeving is of impact op mij persoonlijk omdat mijn klant dingen anders wilt gaan doen, ben ik er wel een beetje klaar mee. Het is op dit moment een hoop speculatie, het delen van berichten van influencers en andere zaken waar je niet zoveel mee kan doen.

Ja, je kan andere onderwerpen ook in een apart topic stoppen maar die worden lang niet zo uitvoerig besproken als de wet DBA op dit moment. Dan kunnen we het hier weer hebben over andere zaken en sneeuwen ze niet onder in de DBA spam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:46

Milmoor

Footsteps and pictures.

Na wat zoeken op internet en in dit topic: het perfectie urenregistratiepakket bestaat niet. Maar er zijn wel heel veel goede opties. Zoveel dat ik door de bomen het bos niet zie. Wie heeft er een goede tip? De meeste opties die ik zie lijken in eerste instantie te uitgebreid. Ik hoop op wat makkelijker/overzichtelijker invoeren waardoor ik het tijdens het werk ga doen, ipv achteraf wat veel meer werk is.
  • ik ben ZZP'er, dus het gaat alleen om mijn uren
  • tot nu toe gebruik ik een extra agenda in Outlook
  • een koppeling met e-boekhouden is fijn, maar overkloppen kan. In de praktijk zet ik nu de uren in een uur per maand over vanuit Outlook.
  • ik schrijf per kwartier
  • op een drukke dag heb ik 15 entries, op een rustige dag met uitzoekwerk 5
  • ik heb drie verschillende bedrijven waar ik voor schrijf, plus intern
  • ik heb in de praktijk gemiddeld drie verschillende projectcodes per bedrijf (beheer is een van de projectcodes)
  • qua tarieven heb ik projectleiding, consultancy en reizen als codes, plus wat aanvullende codes zoals administratie, representatie
[edit]
Ik gebruik e-boekhouden voor mijn facturatie, maar het schrijven van de uren rechtstreeks is te onhandig. Je krijgt bijv. geen totaal per dag waardoor je niet makkelijk kan zien of je compleet bent.

[ Voor 8% gewijzigd door Milmoor op 15-07-2024 13:02 ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Terraoct
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 17-09 06:40
[...]

Welke werkgevers zijn dat? Ik heb zowel bij kleine als grote detacheerders gewerkt en het was altijd alles in eigen tijd (en overuren werden niet uitbetaald omdat... daar doen we niet aan). Als ik naar conferenties ging, moest ik zelf de tijd die ik weg was inhalen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19-09 22:50
Milmoor schreef op maandag 15 juli 2024 @ 11:29:
Na wat zoeken op internet en in dit topic: het perfectie urenregistratiepakket bestaat niet. Maar er zijn wel heel veel goede opties. Zoveel dat ik door de bomen het bos niet zie. Wie heeft er een goede tip? De meeste opties die ik zie lijken in eerste instantie te uitgebreid. Ik hoop op wat makkelijker/overzichtelijker invoeren waardoor ik het tijdens het werk ga doen, ipv achteraf wat veel meer werk is.
  • een koppeling met e-boekhouden is fijn, maar overkloppen kan. In de praktijk zet ik nu de uren in een uur per maand over vanuit Outlook.
  • ik heb in de praktijk gemiddeld drie verschillende projectcodes per bedrijf (beheer is een van de projectcodes)
  • qua tarieven heb ik projectleiding, consultancy en reizen als codes, plus wat aanvullende codes zoals administratie, representatie
Volgens de website van e-Boekhouden hebben ze een urenregistratie app: https://www.e-boekhouden.nl/functies/urenregistratie

Zelf gebruik ik MoneyMonk, inclusief de app op m'n telefoon - daar zit een prima urenregistratie module in. In MoneyMonk kan ik in ieder geval alles wat je aan opties beschrijft.

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-09 14:02
Moneybird heeft ook een goed uren registratie die kan koppel aan project en facturen.

https://bettyskitchen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

@aegis en @Hammetje: dat had ik duidelijker moeten melden: ik gebruik e-boekhouden voor mijn facturatie, maar het schrijven van de uren rechtstreeks is te onhandig. Je krijgt bijv. geen totaal per dag waardoor je niet makkelijk kan zien of je compleet bent.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19-09 15:43
TheJVH schreef op maandag 15 juli 2024 @ 11:28:
[...]

Klopt, maar het gaat de afgelopen tijd letterlijk 90% over de wet DBA, en totdat er daadwerkelijk duidelijke regelgeving is of impact op mij persoonlijk omdat mijn klant dingen anders wilt gaan doen, ben ik er wel een beetje klaar mee. Het is op dit moment een hoop speculatie, het delen van berichten van influencers en andere zaken waar je niet zoveel mee kan doen.

Ja, je kan andere onderwerpen ook in een apart topic stoppen maar die worden lang niet zo uitvoerig besproken als de wet DBA op dit moment. Dan kunnen we het hier weer hebben over andere zaken en sneeuwen ze niet onder in de DBA spam.
Het is inderdaad een hoop speculatie maar toch zie je ook berichten van ZZP'ers hier over opdrachtgevers die stoppen vanwege 1 januari. Dat vind ik wel interessant om te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lost95
  • Laatst online: 20:39
Milmoor schreef op maandag 15 juli 2024 @ 12:02:
@aegis en @Hammetje: dat had ik duidelijker moeten melden: ik gebruik e-boekhouden voor mijn facturatie, maar het schrijven van de uren rechtstreeks is te onhandig. Je krijgt bijv. geen totaal per dag waardoor je niet makkelijk kan zien of je compleet bent.
DigiBTW kan dit wel, netjes totaaloverzicht per dag. Echter weet ik niet zeker hoe overzichtelijk het is met veel projectcodes, maar wellicht waard om naar te kijken.

Vraag me ook af of DigiBTW per klant kan factureren of alleen per project.

[ Voor 6% gewijzigd door lost95 op 15-07-2024 12:58 ]

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:09
ColeJ schreef op maandag 15 juli 2024 @ 12:32:
[...]

Het is inderdaad een hoop speculatie maar toch zie je ook berichten van ZZP'ers hier over opdrachtgevers die stoppen vanwege 1 januari. Dat vind ik wel interessant om te weten.
Dat snap ik, maar dan kan je toch twee topics volgen? Dat is het voordeel van het splitsen; mensen die het actief willen volgen kunnen beide topics volgen / bookmarken, en mensen die dat niet willen doen kijken alleen naar dit topic.

Nu is het een mengelmoes van DBA speculatie en andere zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:38
flo12392 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 08:58:
[...]

en de andere 10 dan?

sorry
Xbox of PlayStation denk ik.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:45

Yucon

*broem*

Terraoct schreef op maandag 15 juli 2024 @ 11:31:
[...]

Welke werkgevers zijn dat? Ik heb zowel bij kleine als grote detacheerders gewerkt en het was altijd alles in eigen tijd (en overuren werden niet uitbetaald omdat... daar doen we niet aan). Als ik naar conferenties ging, moest ik zelf de tijd die ik weg was inhalen. :+
Overuren uitbetalen is altijd wel een dingetje. Maar juist bij uurtje-factuurtje detacheerders vind ik het ronduit bizar dat dit niet gewoon vanzelfsprekend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
Yucon schreef op maandag 15 juli 2024 @ 13:35:
[...]

Overuren uitbetalen is altijd wel een dingetje. Maar juist bij uurtje-factuurtje detacheerders vind ik het ronduit bizar dat dit niet gewoon vanzelfsprekend is.
Idd. Als de eindklant nee zegt, werk je niet over. Maar indien het mag, worden die uren voor een verhoogd tarief gefactureerd, dan klunnen ze ze op z'n minst zonder discussie uitbetalen.

Maar goed, gezien alle ict loondienster die hier de laatste dagen komen zal ik het wel mis hebben :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yoga
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 21:58
Exact software?
Bij mij werkt het prima, 1 keer per maand gaat de factuur bijna automatisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04:56

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

ID-College schreef op maandag 15 juli 2024 @ 11:23:
[...]

Welke zijn dat dan? Bij de gemiddelde grote is dat juist wel het geval, want je moet je declarabele urennorm halen.. En dat kan alleen als je dit in je eigen tijd doet uiteraard..
Ook bij al mijn ex werkgevers wat dit het geval hoor. Lijkt mij totale kolder om dat in eigen tijd te doen. Denk dat er veel werknemers weglopen of niets eens er komen werken als dit eigen tijd is ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Tylen op 15-07-2024 14:14 ]

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
TheJVH schreef op maandag 15 juli 2024 @ 12:57:
[...]

Dat snap ik, maar dan kan je toch twee topics volgen? Dat is het voordeel van het splitsen; mensen die het actief willen volgen kunnen beide topics volgen / bookmarken, en mensen die dat niet willen doen kijken alleen naar dit topic.

Nu is het een mengelmoes van DBA speculatie en andere zaken.
Nu voldoet het prima aan het onderwerp, volgens mij heeft iedere freelancer te maken met de gewijzigde wetgeving en de reactie van de marktpartijen daarop. Ik vind het zeer nuttig om dit te lezen in dit topic, afgewisseld met trucjes om huurauto´s op vakantiebestemmingen aftrekbaar te maken of de vermakelijke burostoel discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Laatst online: 18-09 18:03
Tylen schreef op maandag 15 juli 2024 @ 14:07:
[...]

Ook bij al mijn ex werkgevers wat dit het geval hoor. Lijkt mij totale kolder om dat in eigen tijd te doen. Denk dat er veel werknemers weglopen of niets eens er komen werken als dit eigen tijd is ;)
Valt wel mee hoor, het is meer gangbaar dan je denkt.. Het is ook een deel natuurlijke selectie: het volk wat dat normaal vindt trekt het ook weer aan.. De mensen die hier geen zin in hebben haken natuurlijk af en komen niet meer terug..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Nu online
ik houd er rekening mee dat ik tegen het einde van dit jaar in loondienst wordt gedrukt. Ik doe doorgaans lange projecten voltijds, draai als ontwikkelaar mee in teams bestaande uit andere externen en een enkele interne.
Ik ben beetje uit opportunisme zzp-er geworden, maar ook omdat ik de starre houding van mijn managers binnen klassieke detacheringsorganisaties beu was (geen inflatie-correctie op loon, salarisverhoging altijd moeilijk moeilijk, terwijl ik wist wat ze per uur aan mij verdienden, cursussen altijd gedoe (sowieso moest dat in eigen tijd), afgerekend worden op zaken als 'hoe vaak was je bij avond meeting in eigen tijd', 'hoeveel collega's heb je weggezet' of 'wat voor kennisdeling heb je gedaan op avondmeetings in eigen tijd of conferenties', ipv simpelweg een tevreden klant hebben.

Wat ik nog ga doen weet ik niet, mijn huidige project eindigt eind september, klant wil wel verlengen, maar zou daarvoor eerst een aparte (aanbestedings)opdracht voor moeten uitschrijven, heb ook wel een lijntje voor een andere opdracht elders vanaf oktober, dus dit jaar uitzitten als zzp-er zal nog wel lukken, voor de periode daarna vraag ik het me serieus af. Het soort van het werk leent zich mijns inziens minder voor om veel korte opdrachten te doen voor een hoop verschillende werkgevers.

Het is toch iets anders dan muziekproductie/merchandise verkoop (dat ik binnenkort wil bijschrijven als activiteit bij KVK),

Wil dit jaar een nieuwe telefoon aanschaffen en een nieuwe pc/laptop, maar het maakt natuurlijk een hoop uit of dit volledig uit eigen zak moet of dat ik het kan aftrekken, maar m'n muziekproductie/merchandise verkoop activiteiten zal de komende jaren vast geen enorme omzet genereren (zal sowieso komende 2 jaar verwacht ik enkel kostendekkend bezig te zijn en doe ik het naast mijn 36-40 urige werkweek als software ontwikkelaar).

Vraag me af of ik zaken als BTW, KIA enzo moet terug betalen als ik nu eea aanschaf (en bijv de FOR-reserve moet aftikken), maar aan het eind van dit jaar m'n voornaamste omzet-genererende geldkraan dichtdraai staak, maar nog steeds in mindere mate ondernemend bezig ben (zal dan bijv niet meer aan het urencriterium komen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Metaalhoofd schreef op maandag 15 juli 2024 @ 14:36:
ik houd er rekening mee dat ik tegen het einde van dit jaar in loondienst wordt gedrukt. Ik doe doorgaans lange projecten voltijds, draai als ontwikkelaar mee in teams bestaande uit andere externen en een enkele interne.
Ik ben beetje uit opportunisme zzp-er geworden, maar ook omdat ik de starre houding van mijn managers binnen klassieke detacheringsorganisaties beu was (geen inflatie-correctie op loon, salarisverhoging altijd moeilijk moeilijk, terwijl ik wist wat ze per uur aan mij verdienden, cursussen altijd gedoe (sowieso moest dat in eigen tijd), afgerekend worden op zaken als 'hoe vaak was je bij avond meeting in eigen tijd', 'hoeveel collega's heb je weggezet' of 'wat voor kennisdeling heb je gedaan op avondmeetings in eigen tijd of conferenties', ipv simpelweg een tevreden klant hebben.

Wat ik nog ga doen weet ik niet, mijn huidige project eindigt eind september, klant wil wel verlengen, maar zou daarvoor eerst een aparte (aanbestedings)opdracht voor moeten uitschrijven, heb ook wel een lijntje voor een andere opdracht elders vanaf oktober, dus dit jaar uitzitten als zzp-er zal nog wel lukken, voor de periode daarna vraag ik het me serieus af. Het soort van het werk leent zich mijns inziens minder voor om veel korte opdrachten te doen voor een hoop verschillende werkgevers.

Het is toch iets anders dan muziekproductie/merchandise verkoop (dat ik binnenkort wil bijschrijven als activiteit bij KVK),

Wil dit jaar een nieuwe telefoon aanschaffen en een nieuwe pc/laptop, maar het maakt natuurlijk een hoop uit of dit volledig uit eigen zak moet of dat ik het kan aftrekken, maar m'n muziekproductie/merchandise verkoop activiteiten zal de komende jaren vast geen enorme omzet genereren (zal sowieso komende 2 jaar verwacht ik enkel kostendekkend bezig te zijn en doe ik het naast mijn 36-40 urige werkweek als software ontwikkelaar).

Vraag me af of ik zaken als BTW, KIA enzo moet terug betalen als ik nu eea aanschaf (en bijv de FOR-reserve moet aftikken), maar aan het eind van dit jaar m'n voornaamste omzet-genererende geldkraan dichtdraai staak, maar nog steeds in mindere mate ondernemend bezig ben (zal dan bijv niet meer aan het urencriterium komen).
Hoe gaan die ZZP'ers het doen die net een nieuw leasecontract hebben afgesloten voor een relatief hoog maandelijks bedrag? Of een kantoortje hebben gehuurd met een 1/2 jaar contract?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
Metaalhoofd schreef op maandag 15 juli 2024 @ 14:36:

KIA speelt toch alleen dit jaar? Lijkt me geen issue. BTW ondernemer ben je al zodra je twee keer met je ogen knippert, die staat los van de urennorm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Nu online
ColeJ schreef op maandag 15 juli 2024 @ 15:11:
[...]

Hoe gaan die ZZP'ers het doen die net een nieuw leasecontract hebben afgesloten voor een relatief hoog maandelijks bedrag? Of een kantoortje hebben gehuurd met een 1/2 jaar contract?
Dat is niet direct mijn vraag, want stel dat ik ergens in dienst ga, blijf ik daarnaast nog een onderneming voeren en gaat mijn vraag over in hoeverre ik nog aftrekposten kan toepassen obv kosten die ik heb gemaakt toen mijn omzet vnl werd gegenereerd door werkzaamheden die ik in de toekomst dan weer in loondienst zou doen.

Iemand met een lease contract of kantoortje die ergens in dienst gaat, zal hetzij dat contract moeten uitzitten of afkopen, maar als hij volledig stopt met ondernemen heeft die heeft geen omzet meer waar hij die kosten van af kan trekken.
fry77 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 15:17:
[...]

KIA speelt toch alleen dit jaar? Lijkt me geen issue. BTW ondernemer ben je al zodra je twee keer met je ogen knippert, die staat los van de urennorm
Als je volledig stopt met je onderneming moet je toch weer desinvesteringsbijtelling toepassen en teveel genoten KIA aftrek, BTW terugbetalen en je nog niet volledige afgeschreven bedrijfsmiddelen naar privé halen, ik vraag me dus af wat als je grotendeels stopt met een van je ondernemingen, maar een andere in mindere mate voortzet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:28
[...]

Daar kom ik inderdaad niet onderuit, nee. M'n financial lease voor m'n auto loopt nog iets meer dan een jaar, maar dat kantoortje? Die is voor wat langer inderdaad.

Ik reken er daarom ook op om gewoon door te blijven gaan als ZZP-er.

[ Voor 7% gewijzigd door Liegebeest op 15-07-2024 15:31 ]

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Metaalhoofd schreef op maandag 15 juli 2024 @ 15:23:
[...]

Als je volledig stopt met je onderneming moet je toch weer desinvesteringsbijtelling toepassen en teveel genoten KIA aftrek, BTW terugbetalen en je nog niet volledige afgeschreven bedrijfsmiddelen naar privé halen, ik vraag me dus af wat als je grotendeels stopt met een van je ondernemingen, maar een andere in mindere mate voortzet.
Je stopt toch met één activiteit maar gaat door met een andere activiteit?

Dan gebeurt er niets, je maakt alleen minder of geen winst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Renzmeister
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-09 07:43
Ik volg dit topic al een tijdje, en ik ga binnenkort dan eindelijk starten als freelance data engineer. Ik heb een contract to het eind van het jaar, met optie tot verlenging. Ik ben dan ook zeer benieuwd wat mijn situatie volgend jaar ergens zal zijn. In de eerste plaats vanwege de onzekerheid momenteel rond het zzp'en, maar ook omdat ik een stapje terug ga doen qua tech stack. Ik ben ingehuurd vanwege mijn ervaring op het gebied van een wat verouderd ETL systeem, terwijl ik momenteel in loondienst met een veel modernere stack werk. Misschien word ik wel gillend gek en ben ik begin volgend jaar weer in loondienst...

Het geeft me in ieder geval de tijd om me wat te gaan bijscholen op het gebied van Azure, Databricks etc. want daar heb ik nog een knowledge gap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-09 18:29

Crazy D

I think we should take a look.

Milmoor schreef op maandag 15 juli 2024 @ 12:02:
Dat moet je de selectie per dag aanzetten, maar dat is ook weer niet heel ideaal. Maar hmm "compleet"? Werk je voor een baas waarin je 8 uur per dag moet verantwoorden? Ik schrijf gewoon uren in e-boekhouden, en als dat nu 6 uur of 10 uur is, boeien. Compleet is als ik niet vergeten ben uren te schrijven. En dat zegt het totaal aantal uur niet, want e-boekhouden weet niet of ik die dag 6 of 10 uur zou gaan werken :+

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Renzmeister schreef op maandag 15 juli 2024 @ 16:34:
Ik volg dit topic al een tijdje, en ik ga binnenkort dan eindelijk starten als freelance data engineer. Ik heb een contract to het eind van het jaar, met optie tot verlenging. Ik ben dan ook zeer benieuwd wat mijn situatie volgend jaar ergens zal zijn. In de eerste plaats vanwege de onzekerheid momenteel rond het zzp'en, maar ook omdat ik een stapje terug ga doen qua tech stack. Ik ben ingehuurd vanwege mijn ervaring op het gebied van een wat verouderd ETL systeem, terwijl ik momenteel in loondienst met een veel modernere stack werk. Misschien word ik wel gillend gek en ben ik begin volgend jaar weer in loondienst...

Het geeft me in ieder geval de tijd om me wat te gaan bijscholen op het gebied van Azure, Databricks etc. want daar heb ik nog een knowledge gap.
Gefeliciteerd met je klus maar hopelijk besef je wel dat waarschijnlijk niemand de ervaring met een verouderd systeem waardevol vindt.

Je kan je beter richten op nieuwe technologie als zzp’er. Of hele oude waar de kenners nu met pensioen gaan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renzmeister
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-09 07:43
Wolly schreef op maandag 15 juli 2024 @ 17:06:
[...]

Gefeliciteerd met je klus maar hopelijk besef je wel dat waarschijnlijk niemand de ervaring met een verouderd systeem waardevol vindt.

Je kan je beter richten op nieuwe technologie als zzp’er. Of hele oude waar de kenners nu met pensioen gaan ;)
Zeker, ben ik me van bewust! Het viel me in mijn zoektocht alleen op dat 90% van de Nederlandse organisaties op Azure zit, en de rest op AWS, terwijl ik voornamelijk ervaring heb in GCP. Ik heb in ieder geval voor nu een klus voor een paar maanden, en kan me rustig wat verdiepen in Azure. En mijn opdrachtgever staat open voor advisering op het gebied van modernisering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Liegebeest schreef op maandag 15 juli 2024 @ 15:31:
[...]

Daar kom ik inderdaad niet onderuit, nee. M'n financial lease voor m'n auto loopt nog iets meer dan een jaar, maar dat kantoortje? Die is voor wat langer inderdaad.

Ik reken er daarom ook op om gewoon door te blijven gaan als ZZP-er.
Onderdeel van het risico waar de belastingdienst op wil controleren. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
init6 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 18:42:
[...]

Onderdeel van het risico waar de belastingdienst op wil controleren. ;)
De fiscus gaat alleen geen zzp’ers controleren maar opdrachtgevers. De opdrachten drogen gewoon op. Ik zit nu bij een hele grote landelijke infrapartij waarbij nu bij iedere vacature staat: wij bieden geen zzp contracten meer aan. Ik krijg binnenkort een loondienstaanbod van ze, ben benieuwd.

Another one bites the dust…. (Opdrachtgever)

[ Voor 7% gewijzigd door ColeJ op 15-07-2024 22:46 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• MadDonkey
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17-09 10:27
[...]

Daar stip je iets aan. De gehele wolk van bedrijven die verdienen aan ZZP'ers krijgen een tik. Als de plannen echt worden doorgevoerd kun je zomaar in moordend tempo een recessie krijgen. Ook omdat een flinke groep welvarenden de hand op de knip houden.

Ik ben bang dat men ook hier de gevolgen van de beslissingen onderschat. Dat hebben ze gedaan rondom het statiegeld en dat gebeurt nu opnieuw. Wij denken als IT'ers dat we slechte tijden voor de boeg hebben. Het hele zorgapparaat gaat op slot wanneer dit wordt doorgevoerd.

Bejaardentehuizen die in het weekend en de avond dicht moeten omdat er geen personeel is. Krijg je ineens een belletje of je opa wilt komen halen omdat het personeel naar huis moet. En de avondploeg is er niet omdat die in loondienst moest bij een ander bejaardentehuis. Of omdat er geen arts beschikbaar is, het was niet lucratief om in de avond/nacht/weekenden een tweede loondienst aan te gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pieter.a
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 02:39

+1
Ik heb het topic om precies die reden al een week niet meer geopend. Een subforum voor freelancen met losse topics voor de verschillende discussies zou ik ook een goed idee vinden.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:38
@Karp en @pieter.a

Het staat natuurlijk vrij om een eigen topic te starten? De aanpassingen aan de wet en de handhaving van de wet zijn nu best wel relevant. En het speelt best wel bij een grote groep zzp’ers. Wat reden geeft om er over te discussiëren.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ik vind het niet erg om over de VBAR en DBA te lezen. Maar vind het wel storend dat meningen en aannames hier als feiten worden gedeponeerd. Juist terwijl er nog zo weinig echt bekend is.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
Ik ben voorlopig wel klaar met het delen van informatie over wetDBA, want er is gewoon heel weinig nieuws. Reageren op anderen over dit onderwerp doe ik alleen nog maar als ik echt foute aannames zie.
Ik snap de discussie of het wel of niet in dit topic hoort niet echt, want al jarenlang zie ik hier de onderwerpen: BV of niet, youngtimer, leaseauto, bureaustoel en (simpele) boekhoudkundige vragen langskomen. Gaan we dan elke keer een discussie starten of dit in een apart topic moet?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Kurios schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 09:11:
Ik vind het niet erg om over de VBAR en DBA te lezen. Maar vind het wel storend dat meningen en aannames hier als feiten worden gedeponeerd. Juist terwijl er nog zo weinig echt bekend is.
Welkom op een forum 8)7

Exact expert nodig?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Roet
  • Laatst online: 19-09 19:58
gem-p schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 09:23:
...want al jarenlang zie ik hier de onderwerpen: BV of niet, youngtimer, leaseauto, bureaustoel en (simpele) boekhoudkundige vragen langskomen. Gaan we dan elke keer een discussie starten of dit in een apart topic moet?
Wat mij opvalt is dat het voornamelijk om besparen gaat, en relatief weinig over meer winst maken of het aanboren van andere inkomstenbronnen bijvoorbeeld. Zeker met deze onzekerheid in de markt kan dat laatste interessanter worden. Bijvoorbeeld iets maken zoals een boek, les materiaal/cursus of saas product.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FenixOrange
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:27
[edit]
Ik gebruik e-boekhouden voor mijn facturatie, maar het schrijven van de uren rechtstreeks is te onhandig. Je krijgt bijv. geen totaal per dag waardoor je niet makkelijk kan zien of je compleet bent.
Ik gebruik zelf https://www.kimai.cloud/features

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Metalman
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-09 17:14
Roet schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 10:31:
[...]

Wat mij opvalt is dat het voornamelijk om besparen gaat, en relatief weinig over meer winst maken of het aanboren van andere inkomstenbronnen bijvoorbeeld. Zeker met deze onzekerheid in de markt kan dat laatste interessanter worden. Bijvoorbeeld iets maken zoals een boek, les materiaal/cursus of saas product.
Helemaal mee eens. Daar zie je m.i. ook duidelijk de scheiding tussen de meer ondernemende ZZP-ers en de mensen die (unpopular opinion) in feite gewoon in loondienst zijn, maar dan tegen een hoger tarief. Als je perspectief op ZZP-en is: vind een opdracht op een DAS portaal, zit daar 2 jaar en switch naar de volgende dan wordt je nu waarschijnlijk zenuwachtig. Is je perspectief dat je uniek gekwalificeerd bent om specifieke problemen in de markt op te lossen, dan zie je in deze tijd juist veel kansen. Ik deel mezelf in het tweede kamp in en ik ben dan ook vooral bezig met producten maken rondom mijn skills. Niet makkelijk maar ik zie er wel een stuk meer toekomst in dan de simpelere "interim" klussen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-09 09:26
Tjah mijn specialisatie en skills zijn juist om legacy code te porteren naar modern spul en security problemen op te lossen.
Dat is geen spul voor loondienst (tenzij je elke 1 a 2 jaar van baan wilt wisselen), maar die klussen kunnen rustig 2 jaar duren. Afhankelijk van hoe erg de situatie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomoth
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:15
Roet schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 10:31:
[...]

Deze vind ik ook interessant, maar ook nog wel lastig. Wat doe je met vermogen in je onderneming? Vastgoed? Beleggen? Product of dienst opzetten? Personeel aannemen? Dat vraagt natuurlijk écht ondernemerschap en die eerste stap moet je gewoon eens zetten, maar ook weer niet over 1 nacht ijs gaan natuurlijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
Van de week ook bij een broodfonds bijeenkomst. :)

"Kunnen we het ook even hebben over de verplichtte AOV?" Nee, want er is nog niets verplicht, dus we kunnen alleen luchtfietsen. Je kan tot eind van de maand je input geven op de consultatie van het wetsvoorstel, maar er is verder nog niets.

"Oh. Ok. Kunnen we dan praten over wat we als ZZP-ers vanaf 1 Januari gaan doen? Kunnen we daar een expert ons over voor laten lichten?". ... ... Nee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:55
(jarig!)
Liegebeest schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 19:57:
[...]

"Kunnen we het ook even hebben over de verplichtte AOV?" Nee, want er is nog niets verplicht, dus we kunnen alleen luchtfietsen. Je kan tot eind van de maand je input geven op de consultatie van het wetsvoorstel, maar er is verder nog niets.

"Oh. Ok. Kunnen we dan praten over wat we als ZZP-ers vanaf 1 Januari gaan doen? Kunnen we daar een expert ons over voor laten lichten?". ... ... Nee.
Stevig gemodereerde bijeenkomst. Maar ik weet niet of je dit wil toepassen op dit topic of dat je het grappig bedoelt. Ik kan het uit je woorden niet opmaken.

Ik zou het onderwerp over zelfstandigheid, wet DBA en de VBAR bespreekbaar willen houden in dit topic. Ik heb te maken met hetzelfde probleem en los daarvan wil ik ook meer bieden dan enkel ingehuurd worden voor een interim opdracht.

Hoe weet ik nog niet. Misschien dat ik iets anders moet doen dan een ops of beheerklus. Iets als devver of als productontwikkelaar ofzo. En dan iedere maand een andere opdrachtgever ofzo, anders lijkt het weer op een vast aanstelling.

Iedere discussie is voer voor mijn gedachten, laat maar komen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:24
[...]

Mijn ervaring met ons broodfonds is dat t niveau van de deelnemers van het broodfonds over t algemeen... niet al te hoog is (met alle respect!)
Bij mij voornamelijk verloskundigen, hondenuitlaatservice, pedicure, massage enz.
Dus dan kan ik me die vragen wel voorstellen maar 0 voorbereiding of ingelezen dus dan heeft t niet zoveel zin (nog).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Metalman schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 13:21:
Is je perspectief dat je uniek gekwalificeerd bent om specifieke problemen in de markt op te lossen, dan zie je in deze tijd juist veel kansen. Ik deel mezelf in het tweede kamp in en ik ben dan ook vooral bezig met producten maken rondom mijn skills. Niet makkelijk maar ik zie er wel een stuk meer toekomst in dan de simpelere "interim" klussen.
De freelance markt is wel flink gegroeid en volwassen geworden. Ik hoop echt voor jullie dat die markt overeind blijft.
Vroeger had je grote raamovereenkomsten met detacheerders, dat is nu overgegaan naar portalen en brokers. Maar als een grote detacheerder dadelijk weer tig poppetjes heeft lopen, dan kan die weer meer in de melk brokkelen. Dan krijg je weer kenniscentra's e.d. vanuit de grote partijen.

Anders gezegd, hoe minder freelance er ingehuurd wordt, hoe meer concurrentie de overgebleven freelancers krijgen vanuit de grote detacheerders.
Sales (& inkoop van de klant) zijn echt niet te beroerd voor wat koppelverkoop. 'Als je een scherper tarief wilt voor die handjes die je inhuurt, dan willen wij ook de 'leuke' rollen invullen.'
En ja, dan sta je als super specialist te kijken hoe een of andere junior van een grote naam het eerst mag proberen voor een hoger tarief dan je zelf zou vragen.

'Vroeger' was zzp inhuur veel lastiger dan nu, maar als de portalen en brokers naar mid-lance en detachering overgaan, kan die situatie terugkomen. Dan mis je de laagdrempelige inhuur en komt inkoop e.d. weer om de hoek kijken.

Deze aanpassing kan echt wel meer pijn gaan doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 09:46
badkuip schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 21:20:
[...]

Stevig gemodereerde bijeenkomst. Maar ik weet niet of je dit wil toepassen op dit topic of dat je het grappig bedoelt. Ik kan het uit je woorden niet opmaken.

Ik zou het onderwerp over zelfstandigheid, wet DBA en de VBAR bespreekbaar willen houden in dit topic. Ik heb te maken met hetzelfde probleem en los daarvan wil ik ook meer bieden dan enkel ingehuurd worden voor een interim opdracht.

Hoe weet ik nog niet. Misschien dat ik iets anders moet doen dan een ops of beheerklus. Iets als devver of als productontwikkelaar ofzo. En dan iedere maand een andere opdrachtgever ofzo, anders lijkt het weer op een vast aanstelling.

Iedere discussie is voer voor mijn gedachten, laat maar komen…
Alvast handig om te weten is dat het aantal werkgevers of de frequentie van wisselen daarin al lang geen rol meer speelt. Het belangrijkste is hoe vrij je bent in hoe je je werkzaamheden uitvoert (waar, wanneer en hoe) en niet direct aangestuurd wordt door een leidinggevende of opdrachtgever. Ergens moet er een opdracht gegeven worden natuurlijk, dat snapt de wetgever ook wel. Er is veel bangmakerij waar helaas de opdrachtgevers ten onrechte huiverig voor zijn (en stiekem hopen dat je in dienst komt).

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
badkuip schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 21:20:
[...]
Net als jij wil ik deze discussie gewoon in dit topic houden.

De reden waarom die bijeenkomst strak werd gemodereerd is omdat het de ALV van het broodfonds was, met de decharge van het bestuur. De andere twee topics mochten gerust besproken worden, na het afsluiten van de officiële bijeenkomst. Iets met on-topic blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
poehee schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 23:25:
[...]

Alvast handig om te weten is dat het aantal werkgevers of de frequentie van wisselen daarin al lang geen rol meer speelt. Het belangrijkste is hoe vrij je bent in hoe je je werkzaamheden uitvoert (waar, wanneer en hoe) en niet direct aangestuurd wordt door een leidinggevende of opdrachtgever. Ergens moet er een opdracht gegeven worden natuurlijk, dat snapt de wetgever ook wel. Er is veel bangmakerij waar helaas de opdrachtgevers ten onrechte huiverig voor zijn (en stiekem hopen dat je in dienst komt).
Ik kan je helaas maar één duimpje geven, en niet meer.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ralpje
  • Laatst online: 00:18

ralpje

Deugpopje

poehee schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 23:25:
[...]
Er is veel bangmakerij waar helaas de opdrachtgevers ten onrechte huiverig voor zijn (en stiekem hopen dat je in dienst komt).
Ik krijg weleens het gevoel dat die opdrachtgevers ook wel weten dat de soep een stuk minder heet gegeten wordt, maar dat de ze FUD vooral gebruiken om mensen in loondienst te krijgen omdat dat ze meer oplevert.
Ik zie de ‘we doen geen ZZP’ reactie ook vooral bij bedrijven die ook een detacheringsfunctie hebben, niet bij de.’brokers’ die simpelweg een opdracht aan een ZZP-er koppelen en een factuurtje doorsturen, maar zelf geen detachering doen.
Heck, ik zie de ‘geen ZZP’ ook bij detacheerders bij uitvragen die je na wat googlen prima terug kunt vinden bij de daadwerkelijk opdrachtgever die na wat vragen prima bereid is om een ZZP-er in te huren, zolang daar maar een (preferred) broker tussen zitten voor de facturatie.
Mijn klus (bij een ministerie, nota bene) is in ieder geval verlengd (want het project loopt uit, er is netjes een project geformuleerd met deliverables) en er zit een ander (naar verwachting langer lopend) project in de pijplijn. Ook bij / voor een ministerie. Aan die kant zie ik dus nog weinig gebeuren omtrent VBAR/BVA.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
ralpje schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 07:53:
[...]

Ik krijg weleens het gevoel dat die opdrachtgevers ook wel weten dat de soep een stuk minder heet gegeten wordt, maar dat de ze FUD vooral gebruiken om mensen in loondienst te krijgen omdat dat ze meer oplevert.
Dit zijn vaak gewoon de grote bedrijven die hier aparte mensen op heeft zitten en op deze manier willen laten zien dat ze ook iets te zeggen hebben. Dat er onder aan de streep alleen maar ellende uit komt maakt ze niet uit want ze moeten toch compliant zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 08:56
Kurios schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 09:11:
Juist daarom heeft t ook mijn voorkeur af te splitsen naar een separaat topic. Dan zijn we daar irt de wet DBA vanaf.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Deveon schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 08:17:
[...]

Dit zijn vaak gewoon de grote bedrijven die hier aparte mensen op heeft zitten en op deze manier willen laten zien dat ze ook iets te zeggen hebben. Dat er onder aan de streep alleen maar ellende uit komt maakt ze niet uit want ze moeten toch compliant zijn?
Aan de ene kant is het wel fijn om een onafhankelijk persoon te hebben die, zonder naar de omzet te kijken, beslissingen neemt voor de werknemer. Aan de andere kant krijg je dan procedures van 12 pagina's voor het vervangen van een lamp of aanpassen van een digitale waarde. Is het beleid of is er over nagedacht? >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20-09 12:34
[...]
Ik weet, als voorzitter van ons broodfonds, dat de broodfondsmakers er wel mee bezig zijn. Dat kan je lezen als: ze houden het in de gaten en nemen stappen zodra het kan. Maar zolang er geen wet is aangenomen kan je ook niks.

Vermoedelijk zal 1/1/25 niet gehaald worden. Dat is namelijk, inclusief recessen, nog maar 4 maanden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Karp
To_Tall schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 08:20:
@Karp en @pieter.a

Het staat natuurlijk vrij om een eigen topic te starten?
Over het onderwerp waar ik minder over wil lezen? 😄

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
loewie1984 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 08:29:
[...]

Juist daarom heeft t ook mijn voorkeur af te splitsen naar een separaat topic. Dan zijn we daar irt de wet DBA vanaf.
Wat wil je hier dan wel bespreken? Alles kan dan wel in een apart topic. Alles over pensioen en beleggen naar geldzaken, alles over auto's naar auto's, alles over wetgeving naar doemdenken...

Blijven de bureaustoelen over 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

RonaldHeirbaut schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 12:07:
[...]

Wat wil je hier dan wel bespreken? Alles kan dan wel in een apart topic. Alles over pensioen en beleggen naar geldzaken, alles over auto's naar auto's, alles over wetgeving naar doemdenken...

Nou ja 1 voordeel heb je dan wel, omdat alles z'n eigen topic heeft open je gewoon dat topic, je leest de antwoorden en je hoeft niet voor de 40e keer hetzelfde antwoord te krijgen. Zijn we wel snel uitgelult hier.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDonkey
  • Laatst online: 17-09 10:27
RonaldHeirbaut schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 12:02:
[...]

Ik weet, als voorzitter van ons broodfonds, dat de broodfondsmakers er wel mee bezig zijn. Dat kan je lezen als: ze houden het in de gaten en nemen stappen zodra het kan. Maar zolang er geen wet is aangenomen kan je ook niks.

Vermoedelijk zal 1/1/25 niet gehaald worden. Dat is namelijk, inclusief recessen, nog maar 4 maanden.
Wat is het voorlopige plan van de broodfondsen wanneer de plannen realiteit worden en velen gedwongen moeten stoppen met ZZP'en?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
MadDonkey schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 12:17:
[...]

Wat is het voorlopige plan van de broodfondsen wanneer de plannen realiteit worden en velen gedwongen moeten stoppen met ZZP'en?
Mij onbekend.

Maar je haalt nu twee dingen bij elkaar die los staan van elkaar:
  • Handhaving wet DBA start per 1/1/25.
  • Wet mbt verplichte AOV moet worden aangenomen in 2025. Dan moet het nog worden geïmplementeerd. Dat wordt niet verwacht voor 2027 of zelfs 2029. Zie ook dit artikel van de Rijksoverheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Crazy D schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 12:13:
[...]
Zijn we wel snel uitgelult hier.
Klopt. Net zo min wijzen we nieuwe lezers naar pagina 25 van dit forum waarop een mogelijk antwoord staat.
Dit is gewoon een kletsforum. Prima wat mij betreft. Als ik vakantie heb gehad en ik zie dat ik een aantal pagina's niet gelezen heb, dan skip ik die gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
MadDonkey schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 12:17:
[...]Wat is het voorlopige plan van de broodfondsen wanneer de plannen realiteit worden en velen gedwongen moeten stoppen met ZZP'en?
In mijn broodfonds zitten fysiotherapeuten, psychologen, stucadoors, botenbouwers, garagehouders en horeca-ondernemers. En ook een paar gedetacheerde ZZP'ers. De VBAR is voor velen niet zo'n groot probleem. De verplichte AOV kwam laatst wel ter sprake en ze zien voor zich een rol weggelegd om de wachttijd te overbruggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
RonaldHeirbaut schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 12:07:
[...]

Nou ben gewoon ook wel ff klaar mer de dba discussie. Die mag van mij door een mod tot halt worden geroepen of afgesplitst worden. De laatste 40 pagina’s lees ik niets anders.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neal
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-08 14:32
Leuker onderwerp dan:

Ik ben benieuwd of mijn mede freelancers vakantie nemen, hoeveel en in welke periode.

Ikzelf neem 2,5 week na afloop van de schoolvakanties. heb toch geen kinderen, het is nu ruustiger op de weg en op het werk. Ik heb sinds mijn start als ZZP-er nog maar 1 dag echt vrij gepland, buiten de verplichte dagen als pasen en pinksteren, ik ben op 1 maart dit jaar begonnen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-09 00:16

Matis

Rubber Rocket

Neal schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 14:37:
Leuker onderwerp dan:

Ik ben benieuwd of mijn mede freelancers vakantie nemen, hoeveel en in welke periode.

Ikzelf neem 2,5 week na afloop vn de schoolvakanties. heb toch geen kinderen, het is nu ruustiger op de weg en op het werk. Ik heb sinds mijn start als ZZP-er nog maar 1 dag echt vrij gepland, buiten de verplichte dagen als pasen en pinksteren, sinds ik op 1 maart ben begonnen.
Ik neem vrij weinig (aaneengesloten) vakantie per jaar en, vanwege mijn schoolgaande kinderen, moet dat dus in het hoogseizoen. We gaan vaak een weekje / 10 dagen weg in de zomer en dan rond de carnaval een paar dagen en met kerst een paar dagen aaneengesloten.

Maar ik werk derhalve ook bewust 32 uur in de week, zo heb ik eigenlijk elke week 1 dag vakantie. Dat werkt voor mij veel beter dan 42 weken van 40 uur maken en dan 10 weken vakantie nemen. Daarnaast kan ik, in overleg met de opdrachtgever en naargelang mijn eigen goesting, ook wat meer uurtjes in de week maken zodat ik wat "overuren" maak.

Ik ben zelf nooit zo'n vakantieganger geweest, ik fröbel veel liever in en om het huis met hier en daar een dagje / lang weekend weg.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loewie1984
Leuker onderwerp dan:

Ikzelf neem 2,5 week na afloop van de schoolvakanties. heb toch geen kinderen, het is nu ruustiger op de weg en op het werk. Ik heb sinds mijn start als ZZP-er nog maar 1 dag echt vrij gepland, buiten de verplichte dagen als pasen en pinksteren, ik ben op 1 maart dit jaar begonnen.
Leuke vraag!

Iedere maandag heb ik ‘papadag’ dat had ik al in loondienst en dat heb ik nog wel even. Bij mijn opdrachtgever kan ik gelukkig 4x9 werken.

Heb tussen hemelvaart en pinksterren verlof gehad, vervolgens een weekje naar italië geweest, en heb nu twee aaneengesloten weken verlof om vervolgens eind augustus wederom een weekje naar italië te gaan. Die week vang ik op door 5 maandagen in juli en begin augustus ook nog gemiddeld 7 uur te werken tot een totaal van 36 uur.

Vervolgens door tot eind december wanneer de kerstdagen beginnen. Dan heb ik in 9,5 maand zo’n 1330 uur gedraaid bij de opdrachtgever (mijn eerste echte langdurige zzp klus).

Om vervolgens eind januari aan de tweede uitdaging te beginnen, we verwachten een tweede kind en het uwv ouderschaps gebeuren geld niet voor mij. Dus verwacht ik een maandje of 3 zo’n 4 tot 6 uur per dag te gaan werken met name tussen de dutjes van de kleine door. En als t niet gaat, dan maar volledig verlof en interen op de in dit jaar aangelegde buffer.

In principe doe ik zolang als de financiële situatie t toelaat eerst mijn verlof in plannen en dan te kijken naar werkbare uren. Rekenen met 1800 uur, dan bedenken hoeveel omzet dat wel niet is, en vervolgens geen verlof opnemen omdat je omzet dan terugloopt doe ik niet aan.

Tot zover mijn verhaal.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Leuker onderwerp dan:

Zeker leuk onderwerp :) Ik ben in Oktober begonnen en heb rekening gehouden met 35 dagen per jaar vrij, in m'n begroting. Tot nu toe 14,75 dag vrij gehad in 2024, in September nog 2 weekjes weg en dan wellicht rond kerst nog iets!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
voor mij totaal geen verschil met toen ik nog in loondienst was. Mijn vrouw heeft een max aantal vakantiedagen aangezien zij wel in loondienst is en die maken we elk jaar lekker op :P
ongeveer 6 weken vrij per jaar gemiddeld

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Leuker onderwerp dan:

Ik heb altijd vakantie. Ik werk alleen op dagen dat ik zin heb. Nu is dat best vaak... ;)

Vroeger, met kinderen, was ik natuurlijk afhankelijk van de schoolvakanties. En omdat ik op de grens van midden en noord woon, liep dat soms behoorlijk uit elkaar (=3 weken gezamenlijke vakantie). Het kwam erop neer dat ik 2 weken had in de schoolvakantie en een weekje in voor en najaar. Plus wat losse dagen hier en daar omdat ik wat anders moest doen.

Nu, kinderen toedeloe, ga ik wanneer ik zin heb. Afgelopen april door de VS gereden. Regekmatig een lang weekend een stedentrip. Weekje klussen.

Eind augustus eindigt mijn contract. Dan weer vakantie tot de nieuwe klus begint, of het geld op is :+

(Overigens, als ik vrije dagen tel zoals in loondienst de vakantiedagen golden, kom ik nog steeds op 25-30 dagen per jaar. De dagen between jobs zijn dan geen vakantiedagen)

[ Voor 6% gewijzigd door RonaldHeirbaut op 17-07-2024 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:52
Leuker onderwerp dan:

Meivakantie heb ik 2 weken vrij genomen.
Zomervakantie neem ik 1 week vrij.
Met kerst / oud en nieuw neem ik altijd 1 week vrij (soms 2).

Mogelijk dat ik eind oktober nog een weekje vrij neem.

Dus 4 tot 6 weken neem ik sowieso vrij. En vaak hier en daar een dagje vrij.

[ Voor 5% gewijzigd door c-nan op 17-07-2024 15:20 ]

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Leuker onderwerp dan:

Ik ben een 'geval apart' in dit topic omdat ik bewust niet te veel wil werken. Neem in augustus 3 weken vakantie en dan heb ik dit jaar in totaal 8 weken vakantie gehad :$ :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sth87
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 17-09 13:58
ik ben vorig jaar in oktober gestart, en had me voorgenomen om in men eerste jaar minstens evenveel verlof te nemen als in loondienst, ik werkte in loondienst 40u, wat in Belgïe neerkomt op 20 officiële vakantie dagen + 12 ADV dagen, dus zeker 32d.

Ik heb alles reeds ingepland, sommige zijn wel onder voorbehoud van het weer, maar zit nu aan 30d, + ook 3 ziekte dagen gehad.

Voor volgend jaar wil ik liever richting de 40d gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• proatjeboksem
  • Laatst online: 19-09 16:42
Leuker onderwerp dan:

Leuke vraag idd.

altijd een week met Pinksteren, voor een familieweek(eind), twee a drie weken zomervakantie
en de laatste week van het jaar, maar dat is meestal sowieso wel al verplicht vanuit de opdrachtgever.

Ik denk dat ik zo op de 30 dagen kom, al met al.
Het lijkt me wel leuk om een keer per jaar een stedentripje of motorweekeindje oid bij te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-09 19:50
Sprak toevallig net iemand die bij de vibe groep werkt. Dat hele wba speelt alleen op gebied van twee jaar maximaal. Verder nog vrij weinig signalen mbt de inhoudelijke zaken die hier vaak voorbij komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 06:26
Ik tel geen vrije dagen, ik heb een omzet in gedachte en daar loop ik op voor. Als ik werk, werk ik veel en lang, want het voelt vaak als hobby, ik vind het zonde om eerder te stoppen. Pak liever losse dagen op om weg te gaan... het idee is om binnen een paar jaar een dag minder te gaan werken voor meer tijd voor hobby's, maar dat is nu niet makkelijk dus zal straks ook niet makkelijk zijn...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• _Arthur
  • Laatst online: 21:45

_Arthur

blub

2021: 45 dagen
2022: 51 dagen
2023: 55 dagen
2024: 43 dagen / 3 weken zomer, 2x 1week wintersport (dec/jan of feb). En dan links en rechts nog wat vrije dagen.

Al dat harde werken en weinig vakantiedagen laat ik wel aan de loondiensters over ;)

[ Voor 10% gewijzigd door _Arthur op 17-07-2024 17:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Nu online
Ik tel mn vrije dagen niet, maar heb wel een omzet berekening in mijn hoofd

Maar doorgaans 2 wk zomervakantie, 1 week tussen kerst & oud en nieuw en dan 1-2 weken aan hele of halve dagen of enkele uren verspreid over het jaar.

En dan eens in de zoveel jaar een paar weken extra voor extra vakantie, grote klussen, cd opnemen oid.

Momenteel werk ik zo'n 36-40 uur per week en kom niet aan mijn maximale contracturen bij mijn huidige project (max 1800 per jaar)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Karp
Een week vakantie gehad in mei. Straks 2 weken in de zomer. En dan vast nog iets rond kerst.

Ik werk nu lekker door en neem straks een jaar of 15 vakantie. 👍🏿

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebasd
  • Laatst online: 20-09 19:57

sebasd

loopt op espresso

Wij zijn in mei een week geweest, vanaf volgende week drie weken en dit jaar met de kerst ook nog twee weken (maar dat is niet iets wat we ieder jaar doen, met die prijzen).

Daarnaast heb ik zelf dit jaar al vier werktripjes gehad (conferenties, klanten), met na de zomer nog minimaal twee maar hopelijk 3-4. Dat is wel werk, maar er is altijd wel tijd om ook iets leuks te doen (museum, voetbalwedstrijd, …) dus is toch ook een soort van vakantie. Vind ik.

De rest van het jaar werk ik wel. Tenzij ik zin heb om een stuk op de racefiets te rijden of een lange wandeling te maken, dat is toch het lekkerst onder kantooruren..

[ Voor 13% gewijzigd door sebasd op 17-07-2024 19:49 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Karp schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 19:36:
Een week vakantie gehad in mei. Straks 2 weken in de zomer. En dan vast nog iets rond kerst.

Ik werk nu lekker door en neem straks een jaar of 15 vakantie. 👍🏿
Jammer dat je niet weet of straks echt komt. "Niemand weet hoe laat het is" (Youp). Hoe ouder ik wordt hoe meer ik me realiseer dat het een mooi plan is om x jaar eerder te stoppen. Maar je kunt natuurlijk ook een paar jaar later stoppen en nu wat meer de tijd nemen om te leven en niet enkel maar te werken. Het kan morgen zomaar over zijn. Zit je dan, met je AOW spaarpot...

Ik heb dit jaar tot nu toen een week of 6, 7 vrij genomen. Zit sowieso nog bijna 2 weken in het verschiet en in ieder geval met de kerst naar de schoonfamilie in Polen dus ook dan zal ik niet zoveel werken.

Meer vakanties of minder dagen werken in een week, zorg ervoor dat je genoeg tijd hebt om te genieten. Je geliefden hebben liever jou nu, dan straks geld op de bank maar jou niet meer.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Nu online
Overigens neem ik liever niet meer dan 2 weken vrij in dezelfde maand (en als het even kan verdeel ik een langere vakantie, zodat de helft in de ene maand valt en de andere helft in de andere), zodat ik nauwelijks mijn buffer hoef aan te spreken.

Is natuurlijk meer psychologisch

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lost95
  • Laatst online: 20:39
Ik neem meer vrij dan ik dat ik in loondienst deed. Dat is voor mij juist het voordeel van zzp zijn. Ik begroot 45 weken, 32 uur per week werken, dus 7 weken vakantie+niet teveel werken door de week.

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Metaalhoofd schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 21:15:
Overigens neem ik liever niet meer dan 2 weken vrij in dezelfde maand (en als het even kan verdeel ik een langere vakantie, zodat de helft in de ene maand valt en de andere helft in de andere), zodat ik nauwelijks mijn buffer hoef aan te spreken.

Is natuurlijk meer psychologisch
Hoe moet ik dit rekenkundig zien? Als je twee weken weg bent in de ene maand en twee weken in de andere heb je toch ook een gat van vier weken in je facturen. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rool
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:23
jadjong schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 21:31:
[...]

Hoe moet ik dit rekenkundig zien? Als je twee weken weg bent in de ene maand en twee weken in de andere heb je toch ook een gat van vier weken in je facturen. :?
Je kan dan toch elke maand een factuur (voor twee weken) sturen, ipv een maand geen factuur. Maakt uiteindelijk geen verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Nu online
jadjong schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 21:31:
[...]

Rekenkundig maakt het geen klap uit, maar al zou je 4wk in een maand op vakantie zijn krijg je de maand (of 2 mnd) na je vakantie, als de factuur van die maand betaald wordt, nagenoeg niks en waardoor je de maandlasten /leefgeldvan die maand vrijwel volledig vanuit je buffer moet betalen, die je dan weer moet aanvullen vanuit je volledig gewerkte maand ipv dat je 2 maanden minder krijgt en mogelijk je buffer niet hoeft aan te spreken, maar ook niet kan spekken.

Het is gewoon psychologisch, ik spreek mijn buffer liever niet aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:40
Ik loop hier volgens Moneymonk 79 uur voor op de 1225. Das dus mooi twee weken weg.

Ja, ik doe het relatief rustig aan :) werken om te leven, niet andersom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roodey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-09 22:30
Voorjaarsvakantie 1 week
Meivakantie 2 weken
Zomervakantie 3 weken
Kerstvakantie 1 week
Verder neem ik weinig losse dagen tussendoor.
Je merkt het al aan de vakanties. Ik heb kinderen.
Helemaal eens met @Crazy D wij genieten er nu alvast van. Ga nu richting de 40 en ga liever op vakantie nu wij als ouders nog mobiel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietert
  • Niet online

Pietert

There is no spoon

Ongeveer 8 weken per jaar vakantie, zal dit jaar minder zijn omdat ik al 2 maanden zonder opdracht zat.

Indeling is meestal een week wedstrijdzeilen, 10 dagen weg naar de zon als het hier droevig donker is, random langere weekenden en een maand op reis in Q4.

Ik zie de vakanties als psychologische oorlogsvoering met mijzelf en mijn omzetprognose Excel maar ieder jaar win ik van de vrees voor inkomstenderving.

Dit jaar op jacht naar een nieuw huis dus dat zal ook wel de nodige dagen 'kosten '.

#huiskamer | Amsterdammert | Some days you're the pigeon, some days you're the statue | Zenbook S13 UM5302TA-LV067W | LG 40WP95CP-W | HP USB-C dock G5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Metaalhoofd schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 22:04:
[...]
Het is gewoon psychologisch, ik spreek mijn buffer liever niet aan.
Klinkt een beetje zoals betalen met Klarna. 3x 1000 euro voelt goedkoper dan in een keer 3000 euro. of als een auto leasen van 800/mnd over 60 maanden terwijl die skelter maar 35000 kostte.

Overigens doe ik het net zo, als het even kan. Scheelt me wat geschuif met geld over de rekeningen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Vorig jaar ben ik 3 weken vrij geweest voor klussen thuis, weekje met vrienden op vakantie, 3 weken met vriendin, nog 1 a 2 weken losse daagjes, en 5 weken vaderschapsverlof, al met al zon 13 a 14 weken dus.

Nog steeds best een prima omzet gemaakt. Dit jaar werk ik sowieso nog maar 4 dagen per week, maar neem ook iets minder lange vakanties, maar wel vaker wat extra dagen vrij.

Ik vind het heerlijk dat ik dat gewoon kan doen zonder discussies over vrije dagen te moeten hebben. Natuurlijk stem ik met mijn klanten af over deadlines en beschikbaarheid, maar verder is het gewoon aan mijzelf

[ Voor 21% gewijzigd door Woy op 18-07-2024 08:35 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Laatst online: 21:52
Het lijkt erop dat jullie allemaal best wel wat vrij nemen, maar als ik dan weer het aantal facturabele uren hier voorbij zie komen matcht dat niet, hoe doen jullie dat :D 40+ uur/week?

[ Voor 3% gewijzigd door c-nan op 18-07-2024 08:42 ]

EU DNS: 86.54.11.100

Pagina: 1 ... 535 ... 643 Laatste