Herkenbaar, echter na deze dure tussenpersoon kwam ik er nog steeds niet doorheen. Inmiddels weer voor mijn oude tarief aan de slag, maar weet niet wat Harvey Nash pakt. Zij hebben echter exclusiviteit dus niet echt relevant. Hun dienstverlening is wel echt beroerd. VOG aanvragen snappen ze niet, Waadi begrijpen ze niet.. pfff.Frash schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 11:13:
Dat plafond is er zodat brokers er nog 20-30 euro bovenop kunnen doen. Vaak worden mensen weggezet voor 120-130 euro p/u. Die panden op de zuidas moeten ergens van betaald worden.
Ik hou al een tijdje de gunningen bij wat (grote) partijen bij om een indruk te krijgen van de tarieven en mensen die reageren. Neem als voorbeeld Stedin voor de functie "Technisch Security Expert":Frash schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 11:13:
Dat plafond is er zodat brokers er nog 20-30 euro bovenop kunnen doen. Vaak worden mensen weggezet voor 120-130 euro p/u. Die panden op de zuidas moeten ergens van betaald worden.
Klant | Functie | Startdatum | Einddatum | Beoordelingscriteriascore | Tarief | Leverancier | Datum vervuld | Aanbiedingen totaal |
Stedin Groep | Technisch Security Expert | 19-2-2024 | 31-5-2024 | 42% | 120 | Empiric | 29-2-2024 10:17 | 7 |
Stedin Groep | Technisch Security Expert | 1-1-2024 | 31-12-2024 | 10% | 135 | Prequre | 6-12-2023 13:18 | 53 |
Hou er dan rekening mee dat Empiric en Prequre beide wel 10%+ of een ~15eu flat-rate marge hanteren. Zelfs al scoort de geselecteerde persoon slechts 42% of 10% van de 100% punten zijn de tarieven toch niet bepaald laag. Opmerkelijk is wel dat er wel 53 biedingen waren op de 2e en dat de winnaar slechts 10% scoorde.
1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh
Dat komt simpelweg omdat ze die assessment niet goed invullen. Dus dat percentage match kun je negeren.Mirabis schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 11:47:
[...]
Zelfs al scoort de geselecteerde persoon slechts 42% of 10% van de 100% punten zijn de tarieven toch niet bepaald laag. Opmerkelijk is wel dat er wel 53 biedingen waren op de 2e en dat de winnaar slechts 10% scoorde.
Zucht, de fun om te ZZP'en wordt wel steeds wat minder met de huidige (aangekondigde) maatregelen; https://www.rijksoverheid...kering-voor-zelfstandigen
Dit is toch oud nieuws en inmiddels al weer even stil aan dat front? Of gaan ze het er nu toch echt doorheen jassen, ondanks dat de regeling best wel matig is en enorm duur vergeleken met m'n huidige AOV?saabfanatic schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 13:21:
Zucht, de fun om te ZZP'en wordt wel steeds wat minder met de huidige (aangekondigde) maatregelen; https://www.rijksoverheid...kering-voor-zelfstandigen
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Zo slecht is die AOV niet hoor, je kunt hem nu ook bij het UWV afsluiten, dan betaal je 600 eu per maand premie (in mijn geval) maar je wordt dan tenminste niet gediscrimineerd op je versleten knieën en die burnout van 10 jaar terug.saabfanatic schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 13:21:
8% van je inkomen, bij 120k per jaar, zeg dat je er daar 70 netto van overhoudt, is de premie 5600, fiscaal verrekenbaar en dus 466 eu per maand. Ik had er nu een opgevraagd bij Alicia (via KNAB) 80% van 85k, 6 maanden wachttijd, jaarlijks indexerend maar geen burnout of psychische klachten gedekt (ben al een keer bij de bedrijfsarts geweest en ik redeneer: als ik doe wat ik leuk vindt = geen burnout), dat is al 300 eu premie per maand op dit moment.
Doe aangifte als resultaat genieter. We worden toch al niet als ondernemer gezien. (overigens 8% premie, ik neem aan dat daar een cap op zit gezien de bedragen en wachttijdsaabfanatic schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 13:21:
je vergeet de buffer om het eerste jaar door te komen.....loewie1984 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 13:26:
[...]
Zo slecht is die AOV niet hoor, je kunt hem nu ook bij het UWV afsluiten, dan betaal je 600 eu per maand premie (in mijn geval) maar je wordt dan tenminste niet gediscrimineerd op je versleten knieën en die burnout van 10 jaar terug.
8% van je inkomen, bij 120k per jaar, zeg dat je er daar 70 netto van overhoudt, is de premie 5600, fiscaal verrekenbaar en dus 466 eu per maand. Ik had er nu een opgevraagd bij Alicia (via KNAB) 80% van 85k, 6 maanden wachttijd, jaarlijks indexerend maar geen burnout of psychische klachten gedekt (ben al een keer bij de bedrijfsarts geweest en ik redeneer: als ik doe wat ik leuk vindt = geen burnout), dat is al 300 eu premie per maand op dit moment.
Met de premie is niets mis mee, wel met de hoogte van uitkering.loewie1984 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 13:26:
[...]
Zo slecht is die AOV niet hoor, je kunt hem nu ook bij het UWV afsluiten, dan betaal je 600 eu per maand premie (in mijn geval) maar je wordt dan tenminste niet gediscrimineerd op je versleten knieën en die burnout van 10 jaar terug.
Ik wil geen minimumloon. Geef mij maar 2x minimumloon tegen een 2x zo hoge premie.
EU DNS: 86.54.11.100
Waar vinden we het ingediende wetsvoorstel?
Touché, maximaal 143% van het minimumloon is natuurlijk onzinc-nan schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 13:29:
[...]
Met de premie is niets mis mee, wel met de hoogte van uitkering.
Ik wil geen minimumloon. Geef mij maar 2x minimumloon tegen een 2x zo hoge premie.
Het uwv verwacht toch een toename in het aantal opdrachten het komende jaar
https://www.zipconomy.nl/...igen-in-onderwijs-en-ict/
Geen idee of ze daarbij rekening gehouden hebben met de voornemens van de belastingdienst
https://www.zipconomy.nl/...igen-in-onderwijs-en-ict/
Geen idee of ze daarbij rekening gehouden hebben met de voornemens van de belastingdienst
/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen
Verwijderd
Een jaar wachttijd maakt deze AOV ongeschikt voor de bodem van de markt. En het uitkeringslimiet op minimumloon maakt het ongeschikt voor een groot deel van de ZZPers die daar niet rond van kunnen komen.
Gelukkig is er een uitzondering voor agrariërs en heb ik er niets mee te maken.
Gelukkig is er een uitzondering voor agrariërs en heb ik er niets mee te maken.
met het voorstel van 7,5-8% premie zou je nu (als IT-er) een gewone AOV kunnen krijgen met een dekking van ca 80-100k per jaar en een wachttijd van een maand of twee, en met het voorstel krijg je minder dan 30k per jaar
[ Voor 8% gewijzigd door Metaalhoofd op 11-06-2024 13:58 ]
je leest verkeerd:loewie1984 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 13:31:
[...]
Touché, maximaal 143% van het minimumloon is natuurlijk onzin
- krijgen maximaal 70% van hun inkomen in de laatste maand dat ze hebben gewerkt (over een inkomen tot maximaal 143% van het minimumloon);
- krijgen nooit meer dan 100% van het minimumloon;
je krijgt 70% van je laatst verdiende loon, zolang dat onder max 143% van minimumloon valt, verdiende je meer, dan krijg je niet meer dan 100% van het minimumloon (70% x 143% is nl 100 )
Even snel rekenen, uitgaande dat de gemiddelde premie €100,- maand wordt (beetje conservatief blijven):
1.200.000 zzp-ers * 100 * 12 = 1.440.000.000
Dus een kleine anderhalf miljard per jaar aan verplichte AOV
Het minimumloon = ca 25.000 per jaar (bij gehuwden/samenwonenden!), dus geld voor ca 57.000 zieke ZZP-ers. Ik ben benieuwd hoeveel mensen er gebruik moeten maken van de AOV. Maar vooralsnog riekt dit voor mij naar een graai in de pot.
1.200.000 zzp-ers * 100 * 12 = 1.440.000.000
Dus een kleine anderhalf miljard per jaar aan verplichte AOV
Het minimumloon = ca 25.000 per jaar (bij gehuwden/samenwonenden!), dus geld voor ca 57.000 zieke ZZP-ers. Ik ben benieuwd hoeveel mensen er gebruik moeten maken van de AOV. Maar vooralsnog riekt dit voor mij naar een graai in de pot.
[ Voor 3% gewijzigd door RonaldHeirbaut op 11-06-2024 14:03 ]
Snap niet zo goed wat het risico is voor de samenleving. Zodra je als ZZPer arbeidsongeschikt wordt, mag je al je buffers en opgebouwde reserves tot zelfs je huis op eten voor je op bijstand niveau komt. En zodra je op dat niveau komt gaat het geld uit het algemene potje, waar je als ZZPer vaak al hebt bijgedragen dmv BTW en IB afdracht.saabfanatic schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 13:21:
Zie de reactie van Ronald boven die van jou.init6 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 14:07:
[...]
Snap niet zo goed wat het risico is voor de samenleving. Zodra je als ZZPer arbeidsongeschikt wordt, mag je al je buffers en opgebouwde reserves tot zelfs je huis op eten voor je op bijstand niveau komt. En zodra je op dat niveau komt gaat het geld uit het algemene potje, waar je als ZZPer vaak al hebt bijgedragen dmv BTW en IB afdracht.
Verder: als deze verplichte aov er voor zorgt dat de overheid zzp'ers verder met rust laat, dan vond ik het wel goed zo. Maar zo simpel zal het wel niet gaan.
Dat klopt: je mag je buffers opeten en je mag je huis verkopen. Het moet niet. In de praktijk is dat natuurlijk wel zo. Je krijgt pas bijstand als je niks meer hebt. Dat vind ik overigens wel zo eerlijk.init6 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 14:07:
[...]
Snap niet zo goed wat het risico is voor de samenleving. Zodra je als ZZPer arbeidsongeschikt wordt, mag je al je buffers en opgebouwde reserves tot zelfs je huis op eten voor je op bijstand niveau komt. En zodra je op dat niveau komt gaat het geld uit het algemene potje, waar je als ZZPer vaak al hebt bijgedragen dmv BTW en IB afdracht.
Ben je 55+, dan is er ook nog een IOAZ uitkering.
Uiteraard niet. Want dan heb je je AOV bijdrage gedaan vanuit je emz, blijk je een fictief dienstverband te hebben. Komt er ineens een naheffing voor nog meer AOV/WW enz. Waar je vervolgens dan waarschijnlijk nog steeds geen gebruik van mag maken... maar dat zien we tzt wel.gem-p schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 14:14:
[...]
Zie de reactie van Ronald boven die van jou.
Verder: als deze verplichte aov er voor zorgt dat de overheid zzp'ers verder met rust laat, dan vond ik het wel goed zo. Maar zo simpel zal het wel niet gaan.
Genoeg zzp'ers in de bezorgsector bijv. die rond het bestaansminimum zitten en geen buffers hebben laat staan een eigen huis.init6 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 14:07:
[...]
Verwijderd
Het lijkt me dan een betere oplossing om die mensen in loondienst te laten werken.Hielko schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 14:20:
[...]
Genoeg zzp'ers in de bezorgsector bijv. die rond het bestaansminimum zitten en geen buffers hebben laat staan een eigen huis.
Zij hebben er dus niks aan, 12 maanden wachttijd overleven ze niet.Hielko schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 14:20:
[...]
Genoeg zzp'ers in de bezorgsector bijv. die rond het bestaansminimum zitten en geen buffers hebben laat staan een eigen huis.
EU DNS: 86.54.11.100
Dit is gewoon correct. Je hebt niet de lasten, omdat je zelf BTW van je klanten hebt gehad. Dat had je niet mogen doen en dat wordt nu gevorderd.loewie1984 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 09:09:
Ik heb een mooie, ik zat toch in de KOR zonder dat ik het wist (ja ik had het kunnen weten maar te laat dus pech).
Uiteindelijk in gesprek gegaan met een lokale belastingadviseur van de belastindienst. Zij heeft me een naheffingsaanslag opgelegd voor de omzetbelasting.
Die heb ik ontvangen (en gisteren betaald) maar ik had nog wat vragen, en daar de betreffende adviseur tot september afwezig is, haar vervanger gemaild.
Nu het volgende, ik stel de volgende vraag:
3. Het lijkt er ook op dat de voorbelasting niet in mindering is gebracht, ik ga ervan uit dat dit met de eerstvolgende btw-aangifte gecorrigeerd kan worden
Haar antwoord:
Het bedrag van de naheffingsaanslag ad. € 3.210 richt zich alleen op de verschuldigde btw. De voorbelasting wordt hierin niet meegenomen. Dit beantwoord tevens uw vraag 3. Omdat u in deze periode gebruikt maakt van de KOR, mag u geen voorbelasting claimen. U had ook geen facturen te hoeven uitreiken aan uw clienten. Echter omdat u wel facturen heeft uitgereikt aan uw clienten en hierop btw in rekening heeft gebracht, bent u deze btw ook verschuldigd. Vandaar dat mijn collega de voorbelasting niet heeft meegenomen bij de beoordeling. U mag deze voorbelasting dan ook NIET corrigeren in het volgende kwartaal.
Dus wel de lasten maar niet de lusten van omzetbelasting? Lijkt me een beetje vreemd. Als je me wel die 21% laat betalen. Nu was de voorbelasting 163 eu, dus ik zal niet zeuren, maar ik was maar een installateur geweest met allerlei aanschaf van materiaal en goederen...
Tsja, ik ben ergens wel voor een verplichte AOV. De groep zonder AOV welke denkt het wel te kunnen rooien als er wat overkomt is simpelweg te groot.
Het is toch gemaximeerd op 195 euro per maand dus aan die 8% kom je als IT ZZP-er nooit.Metaalhoofd schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 13:54:
met het voorstel van 7,5-8% premie zou je nu (als IT-er) een gewone AOV kunnen krijgen met een dekking van ca 80-100k per jaar en een wachttijd van een maand of twee, en met het voorstel krijg je minder dan 30k per jaar
Ik ook, maar dat is deels ook eigen belangColeJ schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 15:29:
Tsja, ik ben ergens wel voor een verplichte AOV. De groep zonder AOV welke denkt het wel te kunnen rooien als er wat overkomt is simpelweg te groot.
Maar gewoon een bestaansminimum zou prima zijn. Als je dan zelf meer wil verzekeren dan mag dat, maar hoeft niet.
Eens. Een AOV is een onnodig complex product waarvan mensen niet eens het idee hebben hoe je het moet aanvragen. Waarbij je weer een adviseur nodig hebt die 1500 euro kan kosten.Kurios schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 15:38:
[...]
Ik ook, maar dat is deels ook eigen belang
Maar gewoon een bestaansminimum zou prima zijn. Als je dan zelf meer wil verzekeren dan mag dat, maar hoeft niet.
Dan nog adviseurs die ook nog eens onderhoudskosten vragen

Gewoon een vangnet voor 195 euro die ook nog eens aftrekbaar is zodat je stucadoor ook verzekerd is.
[ Voor 32% gewijzigd door com2,1ghz op 11-06-2024 15:40 ]
Als je kan ondernemen dan kan je ook een AOV aanvragen...com2,1ghz schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 15:39:
[...]
Eens. Een AOV is een onnodig complex product waarvan mensen niet eens het idee hebben hoe je het moet aanvragen. Waarbij je weer een adviseur nodig hebt die 1500 euro kan kosten.
Dan nog adviseurs die ook nog eens onderhoudskosten vragen
Gewoon een vangnet voor 195 euro die ook nog eens aftrekbaar is zodat je stucadoor ook verzekerd is.
tussen vragen en krijgen zit nog wel een verschilColeJ schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 15:41:
[...]
Als je kan ondernemen dan kan je ook een AOV aanvragen...
Aanvragen is ook niet zo moeilijk.. Begrijpen wat je daadwerkelijk krijgt is nogal een verschil.. Het is in het verleden gewoon teveel mis gegaan en daarom is het nu een financieel complex product. Of dat allemaal zo complex is is natuurlijk de vraag, maar de praktijk wijst dat toch uit dat het nodig is gebleken.ColeJ schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 15:41:
[...]
Ik vond het zelf wel fijn iig om met een adviseur te praten. Ik ben er zeker zaken wijzer van geworden
Nogal een kul reactie. Kunnen we ook meteen boekhouders, fiscalisten en verzekeringsadviseurs opdoeken want we zijn immers ondernemer he. Het is niet vergelijkbaar als een reisverzekerinkje.ColeJ schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 15:41:
[...]
Misschien is die 1500 euro en onderhoudskosten dan zo gek nog nietcom2,1ghz schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 16:21:
[...]
Nogal een kul reactie. Kunnen we ook meteen boekhouders, fiscalisten en verzekeringsadviseurs opdoeken want we zijn immers ondernemer he. Het is niet vergelijkbaar als een reisverzekerinkje.
Misschien hoeft dat AOV product niet zo complex met allemaal haken en ogen.ColeJ schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 16:26:
[...]
Misschien is die 1500 euro en onderhoudskosten dan zo gek nog niet
ColeJ schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 15:29:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen
Ik vraag me dat oprecht af of het zo simpel is in jouw voorbeeld. Arbeidsongeschiktheid is iets heel complex. Het zou mij niet verbazen als je met zo'n beperking in een IT rol helemaal niet 100% afgekeurd gaat worden en dus ook niet 100% uitgekeerd gaat krijgen.
100% ga je denk ik gewoon pas krijgen als je kasplantje bent.
[ Voor 10% gewijzigd door Kurios op 11-06-2024 17:31 ]
Kurios schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 17:30:
[...]
Ik vraag me dat oprecht af of het zo simpel is in jouw voorbeeld. Arbeidsongeschiktheid is iets heel complex. Het zou mij niet verbazen als je met zo'n beperking in een IT rol helemaal niet 100% afgekeurd gaat worden en dus ook niet 100% uitgekeerd gaat krijgen.
100% ga je denk ik gewoon pas krijgen als je kasplantje bent.
Members only:
Inloggen
Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen
Mag ik vragen van welke partij die AOV is? Dat bespaart me wat uitzoekwerk
En hoe zit het dan als je je werk nog maar 3 ochtenden in de week je werk kan uitvoeren, of een x aantal uur? Er is (voor zover ik het begrijp) altijd een % arbeidsongeschiktheid. Zelden wordt je 100% afgekeurd.
Pistolebob schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 17:43:
[...]
Members only:
Inloggen
Zie maar een opdracht te vinden voor 3 ochtenden. Kan mijzelf niet verhuren en kan dus eigen werkzaamheden niet meer uitvoeren dus 100% arbeidsongeschikt. Mijn eigen AOV keert tevens ook uit wanneer inkomen in stand blijft (bijv door personeel).Kurios schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 17:51:
[...]
En hoe zit het dan als je je werk nog maar 3 ochtenden in de week je werk kan uitvoeren, of een x aantal uur? Er is (voor zover ik het begrijp) altijd een % arbeidsongeschiktheid. Zelden wordt je 100% afgekeurd.
Daarnaast kan je er ook rekening mee houden door gewoon een hoger bedrag te verzekeren.
[ Voor 7% gewijzigd door Deveon op 11-06-2024 18:33 ]
Laat m'n nummer een VOIP nummer in 036 zijn en geen 06Sefyu schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 09:09:
[...]
Ik had ook een oud account (dat ik niet meer gebruikte) met hetzelfde telefoonnummer. Probeer anders in te loggen met je telefoonnummer (even uitproberen of het met +31/31/06 moet, en welk vinkje aan moet (zakelijk/privé).
Liege, liege, liegebeest!
Ik zit bij Centraal Beheer / Avero. Als ik meer dan 25% wordt afgekeurd, gaat dat meteen naar 100%. Dus geen geleur met nog half werk doen. Bovendien zijn de laatste jaren voor mij premievrij. Volgens mij moet ik nog 2 jaar betalen en dan is het klaar. Ben ik verzekerd tot mijn 65e.Pistolebob schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 17:43:
[...]
Die verplichte AOV zal wel aan mij voorbij gaan, vermoed ik. Maar op zich is het niet verkeerd. Je kan straks vast een aanvullende AOV afsluiten die op zich dan ook weer goedkoper zal zijn.
Ik probeerde de OAV via KNAB en werd op leeftijd al niet geselecteerd (toen was ik 64).
Die paar jaar kom ik nog wel door als ZZPer. Eind dit jaar of begin volgend jaar hang ik mijn laptop aan de wilgen (ben nu 65 en stop zeker voor 66).
Die paar jaar kom ik nog wel door als ZZPer. Eind dit jaar of begin volgend jaar hang ik mijn laptop aan de wilgen (ben nu 65 en stop zeker voor 66).
Android A54, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green
Ik heb bij mijn huidige opdrachtgever een partij (vanaf nu ABC) leren kennen die ERP-software implementeert waar ik rapportages voor ontwikkel. Zij zetten hierbij ook veel ZZP'ers in.
Nu kan ik bij een andere klant van hun wat 'klein bier' werk verrichten. ABC factureert uiteindelijk aan de klant door mijn uurtarief te verhogen met een marge (+- 20 euro per uur). Dit is alles vind ik akkoord, zonder ABC zou ik deze klant niet kennen. En mogelijk kan hieruit wat vervolgwerk komen.
Hiervoor moet ik een overeenkomst tekenen met ABC. ABC hanteert een concurrentiebeding van 2 jaar. Dus wil die klant mij binnen 2 jaar inhuren moet het via ABC verlopen.
Ik kan leven met een concurrentiebeding, maar ik vind 2 jaar persoonlijk erg lang. Stel ik presteer goed en de klant benaderd mij 1,5 jaar later rechtstreeks doen zij dat vanwege goed geleverd werk en zal het toch weer via ABC moeten verlopen, waardoor de eindklant toch aanzienlijk meer kwijt is per uur.
Wat is gebruikelijk? Zelf neig ik naar 1 jaar als middenweg. Wederom als argument dat ik anders die klant niet zou kennen zonder ABC.
Nu kan ik bij een andere klant van hun wat 'klein bier' werk verrichten. ABC factureert uiteindelijk aan de klant door mijn uurtarief te verhogen met een marge (+- 20 euro per uur). Dit is alles vind ik akkoord, zonder ABC zou ik deze klant niet kennen. En mogelijk kan hieruit wat vervolgwerk komen.
Hiervoor moet ik een overeenkomst tekenen met ABC. ABC hanteert een concurrentiebeding van 2 jaar. Dus wil die klant mij binnen 2 jaar inhuren moet het via ABC verlopen.
Ik kan leven met een concurrentiebeding, maar ik vind 2 jaar persoonlijk erg lang. Stel ik presteer goed en de klant benaderd mij 1,5 jaar later rechtstreeks doen zij dat vanwege goed geleverd werk en zal het toch weer via ABC moeten verlopen, waardoor de eindklant toch aanzienlijk meer kwijt is per uur.
Wat is gebruikelijk? Zelf neig ik naar 1 jaar als middenweg. Wederom als argument dat ik anders die klant niet zou kennen zonder ABC.
er zit ook wel een logica achter. Klanten hebben die btw immers ook terug kunnen vorderen.Kurios schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 15:09:
[...]
Dit is gewoon correct. Je hebt niet de lasten, omdat je zelf BTW van je klanten hebt gehad. Dat had je niet mogen doen en dat wordt nu gevorderd.
Dat is dus niet helemaal hoe er naar dat soort dingen gekeken wordt. Het bepalen van je restverdiencapaciteit is best een theoretische aangelegenheid en bij het bepalen ervan hebben ze er lak aan of je inderdaad die specifieke opdracht / baan kan vinden. Het gaat erom dat je die werkzaamheden zou kunnen uitvoeren. Daarom is het ook best belangrijk om een beroepsarbeidsongeschiktheidsverzekering af te sluiten - daarbij wordt bepaald in hoeverre je je huidige beroep nog kan uitoefenen.Deveon schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 18:32:
[...]
Zie maar een opdracht te vinden voor 3 ochtenden. Kan mijzelf niet verhuren en kan dus eigen werkzaamheden niet meer uitvoeren dus 100% arbeidsongeschikt.
Er bestaat er ook een variant die 'passende arbeid' heet. Dan gaan ze bijv kijken of je nog wel achter de kassa zou kunnen.
"Wijstellenvastvoorhoeveelprocentuuweigenwerknietmeerkuntdoen.Wijbeoordestaaltje schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 19:40:
[...]
Dat is dus niet helemaal hoe er naar dat soort dingen gekeken wordt. Het bepalen van je restverdiencapaciteit is best een theoretische aangelegenheid en bij het bepalen ervan hebben ze er lak aan of je inderdaad die specifieke opdracht / baan kan vinden. Het gaat erom dat je die werkzaamheden zou kunnen uitvoeren. Daarom is het ook best belangrijk om een beroepsarbeidsongeschiktheidsverzekering af te sluiten - daarbij wordt bepaald in hoeverre je je huidige beroep nog kan uitoefenen.
Er bestaat er ook een variant die 'passende arbeid' heet. Dan gaan ze bijv kijken of je nog wel achter de kassa zou kunnen.
len welke werkzaamheden normaal gesproken bij uw eigen werk horen en welke werk zaamheden u zelf deed. Dit vergelijken wij met de werkzaamheden die u met uw arbeids ongeschiktheid nog kunt."
Mijn werk is mijn expertise verhuren. Mijn expertise vereist echter meestal een fulltime commitment, zelfs 32 uur is vaak lastig. Ik kan het weten, ik probeer al in een week meerdere opdrachtgevers te bedienen.
Verwijderd
Begrijp ik onderstaand stuk dat een particuliere AOV altijd duurder zal zijn dan de AOV via de UVW? Als je nu een simpele AOV hebt van 100 euro per maand ga je daar straks 195 euro per maand voor betalen?
https://www.rijksoverheid...kering-voor-zelfstandigenkunnen ook kiezen voor een particuliere arbeidsongeschiktheidsverzekering met minstens dezelfde dekking en premie als de verzekering bij UWV.
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2024 19:54 ]
Ik lees het andersom. Je mag ook particulier verzekeren mits je dezelfde dekking hebt. Particulier is goedkoper, want daar hebben ze een medische keuring, dus ze verzekeren alleen gezonde mensen -> kans op uitkering uiteraard lager.Verwijderd schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 19:52:
Begrijp ik onderstaand stuk dat een particuliere AOV altijd duurder zal zijn dan de AOV via de UVW? Als je nu een simpele AOV hebt van 100 euro per maand ga je daar straks 195 euro per maand voor betalen?
[...]
https://www.rijksoverheid...kering-voor-zelfstandigen
Particulier biedt ook een hogere dekking, dus als je zo'n verzekering hebt, hoef je niet ook nog eens je bij het UWV te verzekeren.
[ Voor 10% gewijzigd door Kurios op 11-06-2024 20:09 ]
Verwijderd
Er staat: Minstens dezelfde dekking en premieKurios schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 20:05:
[...]
Ik lees het andersom. Je mag ook particulier verzekeren mits je dezelfde dekking hebt. Particulier is goedkoper, want daar hebben ze een medische keuring, dus ze verzekeren alleen gezonde mensen -> kans op uitkering uiteraard lager.
Particulier biedt ook een hogere dekking, dus als je zo'n verzekering hebt, hoef je niet ook nog eens je bij het UWV te verzekeren.
verrek, inderdaad.Verwijderd schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 20:14:
[...]
Er staat: Minstens dezelfde dekking en premie
Zou dat te maken hebben dat je je dus minstens voor een % van je inkomen moet gaan verzekeren? En als je dat particulier doet, dat je dus nog steeds hetzelfde minimum % moet betalen, maar dan mag de dekking uiteraard wel uitgebreider zijn dan die van het UWV?
Volgens mij is het plan dat wanneer je een andere verzekering houdt/neemt dan het UWV, dat je nog steeds moet afdragen aan het UWV via een zgn "stabiliteitsbijdrage". Daardoor gaat je huidige verzekering duurder worden, en een particuliere verzekering zal daardoor ook altijd duurder zijn dan het UWV.
Snap niet helemaal waarom deze wetgeving nu eigenlijk komt of in het nieuws is. Vanaf 1 januari is toch iedereen in dit topic verdwenen vanwege schijnzelfstandigheid

Reageren op het wetsvoorstel van de verplichte AOV kan hier:
https://www.internetconsu...chiktheidzelfstandigen/b1
Ben even door de eerste tien pagina's heengebladerd en ik zie eigenlijk twee verschillende reacties; die van ZZP'ers met hoge uurtarieven zoals dit:flo12392 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 22:45:
Reageren op het wetsvoorstel van de verplichte AOV kan hier:
https://www.internetconsu...43-4e92-bb81-640ff2a25938
en de ZZP'ers met een lager inkomen zoals dit:ik wil niet gedwongen worden om mijn laatste 3 werkzame jaren een kleine Euro 7200 uit te geven aan een AOV waarover een UWV gaat beslissen, die het eerste jaar van ziekte niet uitkeert en daarna mij een minimum loon verschaft, voor de resterende duur van mijn werkzaamheden. ik voel mij niet solidair met anderen waarvoor ik dan premie moet gaan betalen. ik betaal reeds nadat ik jaarlijks de eerste week van januari een voorlopige aanslag IB en zorgverzekeringswet krijg opgelegd voor werk dat ik nog moet gaan uitvoeren, aanzienlijke bedragen aan belasting. dat is mijn solidariteit met de maatschappij en daar houdt deze ook onmiddellijk op. als mensen geen buffers kunnen aanleggen als ZZP'er gaan zij in loondienst, ik wil daaraan niet betalen. voor mij zijn er dan nog twee keuzes: 1. stoppen en geen bron van IB heffing meer zijn (kan ik mij permitteren) of kiezen voor een rechtspersoonlijkheid en dan ben ik ook geen subject voor de verplichte AOV meer, dat is sowieso al aantrekkelijker door de afbouw van de zelfstandigen aftrek. of dit is wat de overheid voor ogen heeft weet ik niet maar ik zal niet de enige zijn. Tot zover.
https://www.internetconsu...ea-4fe4-b275-183f23b45d9c
Ik snap echt niet zo goed wat de overheid nou probeert te bewerkstelligen met deze verplichte AOV. Alle ZZP'ers met een hoog inkomen worden DGA, en alle ZZP'ers met een laag inkomen gaan ergens in loondienst of stoppen met hun werk?Ik ben zzp’er in de culturele sector en schraap met moeite een belastbaar inkomen van €25.000 bij elkaar terwijl ik me een slag in de rondte werk. Tezamen met de verlaging van de zelfstandigenaftrek, de verhoging van het BTW tarief, verminderde werkgelegenheid sinds corona en bezuinigingen op cultuur is maakt deze verplichte AOV het wel heel moeilijk om nog rond te kunnen komen. Ik ben voor een vangnet, maar voor mij en vele collega’s is dit niet op te brengen.
Lol. Dat denk ik ook nu als je ergens reclame ziet gericht aan zzp’ers, zoals bankrekeningen.ColeJ schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 21:33:
Snap niet helemaal waarom deze wetgeving nu eigenlijk komt of in het nieuws is. Vanaf 1 januari is toch iedereen in dit topic verdwenen vanwege schijnzelfstandigheid
Er is al aangekondigd dat er voor dat soort situaties een "solidariteitsheffing" bovenop je normale premie komt. De achtergrond is dat men de mogelijkheid wil blokkeren dat mensen hun persoonlijk lagere risicoprofiel zelf te gelde kunnen maken.Kurios schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 20:26:
[...]
verrek, inderdaad.
Zou dat te maken hebben dat je je dus minstens voor een % van je inkomen moet gaan verzekeren? En als je dat particulier doet, dat je dus nog steeds hetzelfde minimum % moet betalen, maar dan mag de dekking uiteraard wel uitgebreider zijn dan die van het UWV?
"Youngones.nl, freelance professionals vanaf 18.50 per uur".zwaanenberg schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 07:02:
[...]
Lol. Dat denk ik ook nu als je ergens reclame ziet gericht aan zzp’ers, zoals bankrekeningen.
Overduidelijk dit dit de doelgroep van onzelfstandige ondernemers is, toch blijft men adverteren tot ze er bij neer vallen. Zowel in het verkopen van hun slaven als het ronselen er van.
Ik vind het allemaal wel heel bijzonder. Hoogbetaalden willen niet betalen, laagbetaalden kunnen niet betalen. Het is de kloof tussen arm en rijk. Nu vind ik wel dat die kloof tussen arm en rijk veel te groot is, maar ik kan niet zeggen dat iemand met een omzet van 150K nu per se rijk is.
Ook opvallend: ik werk in de cultuursector en werk me een slag in de rondte voor 25K. Dan denk ik: misschien moet je wat anders gaan doen. Cultuur is bij mij al gauw een betaalde hobby in mijn ogen. Soms goedbetaald (voetballers), vaak slecht betaald. Maar het zal mijn gebrek aan empathie voor deze sector wel zijn.
NB. Bijstand voor een gehuwd stel is al 22.000. Volgens mij doe je dan echt iets verkeerd met je culturele ZZP-inslag
Ook opvallend: ik werk in de cultuursector en werk me een slag in de rondte voor 25K. Dan denk ik: misschien moet je wat anders gaan doen. Cultuur is bij mij al gauw een betaalde hobby in mijn ogen. Soms goedbetaald (voetballers), vaak slecht betaald. Maar het zal mijn gebrek aan empathie voor deze sector wel zijn.
NB. Bijstand voor een gehuwd stel is al 22.000. Volgens mij doe je dan echt iets verkeerd met je culturele ZZP-inslag
[ Voor 16% gewijzigd door RonaldHeirbaut op 12-06-2024 07:48 ]
Ik heb een AOV met 24 maanden wachttijd, die 24 maanden vang ik weer op d.m.v. een broodfonds, die 24 maanden uitkeert (met een wachttijd van een maand).
Ben benieuwd of ik dan ook vrijgesteld kan worden van de verplichte AOV, aangezien ik formeel gezien een wachttijd van 24 maanden heb bij een verzekeraar.
Artikel 11, paragraaf 1.b van het voorstel: "de arbeidsongeschiktheid maximaal 52 weken heeft geduurd, voordat het recht op uitkering ontstaat; "
Ben benieuwd of ik dan ook vrijgesteld kan worden van de verplichte AOV, aangezien ik formeel gezien een wachttijd van 24 maanden heb bij een verzekeraar.
Artikel 11, paragraaf 1.b van het voorstel: "de arbeidsongeschiktheid maximaal 52 weken heeft geduurd, voordat het recht op uitkering ontstaat; "
Dan is precies het doel bereikt.flo12392 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 23:14:
[...]
en alle ZZP'ers met een laag inkomen gaan ergens in loondienst [...]
Welk broodfonds zit je bij, uit interesse?Archiebald schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 08:00:
Ik heb een AOV met 24 maanden wachttijd, die 24 maanden vang ik weer op d.m.v. een broodfonds, die 24 maanden uitkeert (met een wachttijd van een maand).
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Nou die laatste die met moeite 25k bij elkaar schraapt beschermen tegen haar zelf. Dat zijn nou exact de mensen die verplicht verzekerde moeten worden. En als je het mij vraagt is überhaupt die 25k niet toereikend.flo12392 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 23:14:
[...]
Ben even door de eerste tien pagina's heengebladerd en ik zie eigenlijk twee verschillende reacties; die van ZZP'ers met hoge uurtarieven zoals dit:
https://www.internetconsu...43-4e92-bb81-640ff2a25938
Ik snap echt niet zo goed wat de overheid nou probeert te bewerkstelligen met deze verplichte AOV. Alle ZZP'ers met een hoog inkomen worden DGA, en alle ZZP'ers met een laag inkomen gaan ergens in loondienst of stoppen met hun werk?
Hangt er vanaf he, als diegene bijvoorbeeld een dikke erfenis heeft gehad of de staatsloterij heeft gewonnen kan 25k meer dan voldoende zijn voor je "hobby-projectje" er bij.mannowlahn schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 08:27:
[...]
Nou die laatste die met moeite 25k bij elkaar schraapt beschermen tegen haar zelf. Dat zijn nou exact de mensen die verplicht verzekerde moeten worden. En als je het mij vraagt is überhaupt die 25k niet toereikend.
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Laat ze eerst maar eens met een wetsvoorstel komen. Dat ligt er nog niet, zover ik weet. Daarna zal het Broodfonds er wel op inhaken waar nodig en eventueel de statuten aanpassen als dat beter is.Archiebald schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 08:00:
Er is nog zoveel onduidelijk, niet alleen met dit maar ook met die schijnzelfstandigheid. Er komt vast wel een goochemerd in de kamer die ineens roept: "meneer (M/V/X) de minister, het aantal ZZP-ers is van 1.2 miljoen gedaald naar 400.000. Hoe gaat u de verplichte AOV verder bekostigen?"
Dat zijn de meeste cultuurfiguren, winnaars van een loterijDennusB schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 08:42:
[...]
Hangt er vanaf he, als diegene bijvoorbeeld een dikke erfenis heeft gehad of de staatsloterij heeft gewonnen kan 25k meer dan voldoende zijn voor je "hobby-projectje" er bij.

Als je een paar ton uit onverwachte hoek krijgt, dan miep je ook niet over die AOV-bijdrage, lijkt me.
Ik lees in dat wetsvoorstel dat die AOV niet geldt voor DGA's.
Zouden we dan niet massaal beter kunnen overstappen naar een BV constructie? Denk dat de meeste hier sowieso >80k per jaar overhouden als ZZP'er en dan is het verschil tussen VPB/ box 2 belasting en inkomstenbelasting sowieso niet zo heel groot.
Hoe kijken jullie hier naar?
Zouden we dan niet massaal beter kunnen overstappen naar een BV constructie? Denk dat de meeste hier sowieso >80k per jaar overhouden als ZZP'er en dan is het verschil tussen VPB/ box 2 belasting en inkomstenbelasting sowieso niet zo heel groot.
Hoe kijken jullie hier naar?
Volgens mij is de cultuursector een pionier in het uitbuiten van laagbetaald personeel. Lang voor de maaltijdbezorgers ermee begonnen werd men daar al in allerhande tijdelijke dienstverbanden gedwongen tegen een zo laag mogelijk tarief. Ik kan me verhalen herinneren dat, toen in 2020 het maximaal aantal opeenvolgende tijdelijke contracten voor een vast contract werd teruggebracht van drie naar twee, de mensen er gewoon na het tweede contract er een half jaar uitgekieperd werden en daarna alsnog doodleuk weer een nieuw tijdelijk contract kregen.
Met andere woorden, dit is precies de groep die beschermd moet worden. Maar zoals al eerder gezegd en ook uit de reactie blijkt: deze verplichte AOV is voor hen geen oplossing.
Met andere woorden, dit is precies de groep die beschermd moet worden. Maar zoals al eerder gezegd en ook uit de reactie blijkt: deze verplichte AOV is voor hen geen oplossing.
Cultuursector is natuurlijk doorgaans een slecht betaalde omgeving.
Ben je niet bekend, dan wil men niet een concertkaartje kopen, ben je wel bekend, dan legt men graag 100-200 neer voor een concertkaartje
Ben je niet bekend, dan wil men niet een concertkaartje kopen, ben je wel bekend, dan legt men graag 100-200 neer voor een concertkaartje
Gezien het hele gebeuren over het handhaven van de wet DBA, en de vele IT ZZP'ers (software engineers, en security) bij de overheid.
Wat zal jullie verwachting zijn wat er per 1 januari 2025 gebeurd? Ik zie bijna bij elke overheids aanvraag staan dat ze geen ZZP'ers meer willen aannemen. Op het moment zit ik ook bij de overheid als ZZP'er en krijg het gevoel dat mijn manager geforceerd gaat worden om mijn contract niet te verlengen. Hij opperde zelfs dat ik bij een detacheerder ga werken zodat hij me weer kan in huren...
Wat zal jullie verwachting zijn wat er per 1 januari 2025 gebeurd? Ik zie bijna bij elke overheids aanvraag staan dat ze geen ZZP'ers meer willen aannemen. Op het moment zit ik ook bij de overheid als ZZP'er en krijg het gevoel dat mijn manager geforceerd gaat worden om mijn contract niet te verlengen. Hij opperde zelfs dat ik bij een detacheerder ga werken zodat hij me weer kan in huren...
Waarom laat je niet direct inhuren door klein bier voor uurtarief+20 en maak een los contract met ABC voor 1 of 2 jaar dat je 20 euro aan hun betaald per gefactureerd uur aan klein bier als findersfee/service(geef het een naampje), Dan heb je gelijk het probleem schijnzelfstandige opgelost bij ABC en heb je zelf meer controle zoals bijvoorbeeld als klein bier toch opeens 40 uur per week wil kun je zelf iemand inhuren en zelf nog bij ABC bezig zijn ofzo.Roodey schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 18:54:
Ik heb bij mijn huidige opdrachtgever een partij (vanaf nu ABC) leren kennen die ERP-software implementeert waar ik rapportages voor ontwikkel. Zij zetten hierbij ook veel ZZP'ers in.
en die 1/2 jaar kun je ook gewoon een max uren afspreken waar je de findersfee over betaald
Mijn verwachting is dat het een wedstrijdje wordt wie het langste zijn adem in kan houden: de politiek en Belastingdienst aan de ene kant, de bedrijven en de ZZP'ers aan de andere kant. Er zullen wat mensen teruggaan in loondienst. Het zullen er niet genoeg zijn.groezle schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 09:38:
Gezien het hele gebeuren over het handhaven van de wet DBA, en de vele IT ZZP'ers (software engineers, en security) bij de overheid.
Er komt een "crisis", werkgeverslobby zal druk zetten en uiteindelijk komen we weer ergens in een halfslachtig, ongecontroleerd midden uit waarbij er veel gedoogd gaat worden. Een en ander hangt natuurlijk af van hoe stabiel en daadkrachtig het nieuwe kabinet zal zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door DJ Henk op 12-06-2024 09:44 ]
Laat ik nou vroeger veel contact hebben gehad met mensen uit de cultuur sector. Veel van dit soort mensen zijn kunstenaars, huren een atelier voor paar honderd euro, leven in dat atelier of antikraak/kraak, eten voor 2 euro bij kraakpanden waar men solidariteit heeft naar deze sector. Zelf werkte ik destijds 40 uur per week, betaalde een groot deel van wat ik verdiende voor mijn kamer en had moeite rond te komen in loondienst.mannowlahn schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 08:27:
[...]
Nou die laatste die met moeite 25k bij elkaar schraapt beschermen tegen haar zelf. Dat zijn nou exact de mensen die verplicht verzekerde moeten worden. En als je het mij vraagt is überhaupt die 25k niet toereikend.
Meermaals de inhoud van een van deze kunstenaars hun portemonnee gezien, daar zat een berg meer geld in dan dat ik had. Een groot deel van de mensen welke ik destijds kende onttrokken zich al uit de "kapitalistische maatschappij", trokken soms een uitkering terwijl ze lieten zien dat ze prima konden werken dmv dingen als fiches te plakken in de nacht. Stonden laat op om de hele dag met hun kunst, vrienden en politieke agendas bezig te zijn.
Heb een tijd lang wel wat moeite gehad met betrekking tot eerlijkheid daarin: ik werk, een ander profiteert daarvan omdat ik wel bijdraag dmv belastingen en deze houdt meer over ook. Maar de realiteit is dat ons huidige systeem zo nu eenmaal werkt, door te zorgen voor zwakkeren binnen je samenleving zal je altijd mensen aantrekken die daar misbruik van maken. Je krijgt daar echter wel weer een rauw randje in je samenleving voor terug wat ik zelf prettig vindt. Er komt kunst uit, veel is middelmatig maar soms komt daar een leuke voorstelling uit, een mooi werk of een maatschappelijke discussie. Overgroot deel van deze mensen hoeven niet beschermd te worden, ze weten de paden beter te vinden dan anderen. Ze hebben ook een eigen verantwoordelijkheid, ze zijn ouder dan 18 en bij het leven hoort ook dat je op de blaren moet zitten als je iets stom doet. We zijn als samenleving veel te veel bezig met dit soort uitwassen zonder te kijken naar dingen die echt belangrijk zijn: waarom krijgt die zorg medewerker niet goed betaald? Waarom zijn er werkenden die naar de voedselbank moeten?
Degene die wel beschermd moeten worden en een AOV moeten hebben zullen na de handhaving in 2025 al niet meer als ZZPer werken. Ik twijfel dus of er een probleem opgelost gaat worden dat binnenkort al niet meer bestaat.
Waarom? Daar is geen noodzaak toe aangezien je een AOV ook nog altijd zelf mag regelen. Mits met minstens zelfde dekking en premie als de UWV variant.Rolucious schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 09:18:
Zouden we dan niet massaal beter kunnen overstappen naar een BV constructie?
Gebaseerd op ervaringen in het verleden en de kennis die ik afgelopen maanden/weken opgedaan heb is onderstaande mijn verwachting voor de ICT-ZZP-markt. Ik heb geen andere bronnen dan jullie en baseer mij grotendeels op een onderbuikgevoel.groezle schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 09:38:
ZZP-contracten bij de overheid worden zo snel mogelijk gestopt, danwel niet verlengd. Contracten bij commerciele instellingen/brokers/etc. die al 2 jaren of langer duurden worden niet meer verlengd. Er komt daarmee een overvloed aan zzp'ers beschikbaar op de markt waardoor de tarieven zullen zakken. De overheidsinstellingen zullen in een soort crisismodus komen. In de 2e kamer zullen vragen komen waarom (nieuw) beleid niet uitgevoerd kan worden en het antwoord zal zijn dat er te weinig mensen met de juiste kennis beschikbaar zijn.
Bij commerciele instellingen zal een soort stoelendans ontstaan voor zover dat nog niet bestond, omdat opdrachten niet langer dan 2 jaar mogen duren. Ook zal hier de nieuwe situatie gebruikt worden om de tarieven te drukken met als argument dat er veel zpp'ers beschikbaar zijn. Dit zal ook gedaan worden bij al lopende contracten net zoals dat gedaan werd toen Corona uitbrak.
ZZP'ers die jeuk krijgen bij het idee dat ze altijd bezig moeten zijn met het scoren van een volgende opdracht zullen als eerste de stap naar loondienst gaan maken, want ze bleken toch niet zo ondernemend als dat iedereen eerst dacht.
Als de nieuwe situatie te lang duurt zullen er verschillende groepen ZZP'ers ontstaan: mensen die de roerige tijd uit kunnen zitten vanwege hun grote buffer. Mensen die alsnog in loondienst gaan. Mensen die constructies gaan bedenken die met moeite en vertraging alsnog geaccepteerd worden door de huiverige opdrachtgevers. En mensen die alles en iedereen de vinger geven en met hun kennis uitwijken naar een ander land.
Als de plannen van de BD niet veranderen voordat het 2025 is, dan wordt de 1e helft van '25 een slachtveld ook in de ZZP-ICT-markt. In de 2e helft zal het misschien weer wat beter worden, omdat men eindelijk inziet dat een pizzabezorger niet hetzelfde is als een IT-topper.
Voor mijzelf: Ik werk momenteel op voor een groot internationaal bedrijf die een kantoor in NL heeft en ze willen mij graag in 2025 ook nog inhuren. Als zelfs dit NL-kantoor mee gaat doen met het wetDBA gedoe dan zie ik 3 opties: mijn contract herschrijven zodat ik een duidelijk begin en einde heb en daarbij mijn eigen product implementeer (ben ik nog aan het uitwerken). Als dat niet geaccepteerd wordt door de bedrijfsjuristen, dan ga ik bij het hoofdkantoor (die in het buitenland zit) vragen of ze het goed vinden als ik een bedrijf in het buitenland opzet en mijzelf via dat bedrijf verhuur aan hen. Mocht dat ook niet willen dan zie ik geen toekomst meer voor mij en mijn gezin in NL. Aangezien het dan geen zin meer heeft voor ons om in NL te werken, omdat we dan niet rondkomen. Dus liggen dan alle kaarten open en zien we wel waar we heen kunnen.
Joke's on you / me / them, want als DGA van mijn BV heb ik A] gewoon een AOV en een broodfonds inschrijving, en B] mezelf een redelijk beperk jaarsalaris gegeven, om reserves in de BV te houden.Rolucious schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 09:18:
Zouden we dan niet massaal beter kunnen overstappen naar een BV constructie?
Er komt sowieso een crisis want er kunnen geen expats meer gehuisvest worden door de nieuwe huurwet. De druk om dan maar freelancers in te huren wordt groter.DJ Henk schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 09:44:
[...]
Mijn verwachting is dat het een wedstrijdje wordt wie het langste zijn adem in kan houden: de politiek en Belastingdienst aan de ene kant, de bedrijven en de ZZP'ers aan de andere kant. Er zullen wat mensen teruggaan in loondienst. Het zullen er niet genoeg zijn.
Er komt een "crisis", werkgeverslobby zal druk zetten en uiteindelijk komen we weer ergens in een halfslachtig, ongecontroleerd midden uit waarbij er veel gedoogd gaat worden. Een en ander hangt natuurlijk af van hoe stabiel en daadkrachtig het nieuwe kabinet zal zijn.
Ik zou zeggen, neem een lang wel verdiende vakantie want de overheid gaat echt hele grote problemen krijgen zonder die freelancers.
Veel van wat jij hier beschrijft doet me nog eens geloven dat een UBI (universeel basisinkomen) toch een mooie oplossing zou zijn. Iedereen, ongeacht situatie, een vast inkomen voor minimaal levensonderhoud. Wil je meer, mag je er naast gaan werken. Dat had voor die artistieke vrienden van je gewerkt en ook voor ons.init6 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 09:44:
[...]
Een groot deel van de mensen welke ik destijds kende onttrokken zich al uit de "kapitalistische maatschappij", trokken soms een uitkering terwijl ze lieten zien dat ze prima konden werken dmv dingen als fiches te plakken in de nacht. Stonden laat op om de hele dag met hun kunst, vrienden en politieke agendas bezig te zijn.
Maar goed, dat is vast meer voor een UBI-topic, dan het freelancers topic.
Als je iets te delen hebt voor optie 1 of 2, dan hou ik me aanbevolen. Anderen in dit topic waarschijnlijk ook. Ik heb ook steeds vaker gedachten in die richting, maar heb ze nog niet in concrete acties om kunnen zetten.gem-p schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 10:20:
[...]
Voor mijzelf: Ik werk momenteel op voor een groot internationaal bedrijf die een kantoor in NL heeft en ze willen mij graag in 2025 ook nog inhuren. Als zelfs dit NL-kantoor mee gaat doen met het wetDBA gedoe dan zie ik 3 opties: mijn contract herschrijven zodat ik een duidelijk begin en einde heb en daarbij mijn eigen product implementeer (ben ik nog aan het uitwerken). Als dat niet geaccepteerd wordt door de bedrijfsjuristen, dan ga ik bij het hoofdkantoor (die in het buitenland zit) vragen of ze het goed vinden als ik een bedrijf in het buitenland opzet en mijzelf via dat bedrijf verhuur aan hen. Mocht dat ook niet willen dan zie ik geen toekomst meer voor mij en mijn gezin in NL. Aangezien het dan geen zin meer heeft voor ons om in NL te werken, omdat we dan niet rondkomen. Dus liggen dan alle kaarten open en zien we wel waar we heen kunnen.
Misschien persoonlijk maar je kunt niet rondkomen van <100k?gem-p schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 10:20:
[...]
Aangezien het dan geen zin meer heeft voor ons om in NL te werken, omdat we dan niet rondkomen. Dus liggen dan alle kaarten open en zien we wel waar we heen kunnen.
Klopt en is inderdaad persoonlijk. Het komt door keuzes die ik gemaakt heb en die voor maar weinig andere mensen zullen gelden. Daarom is het voor mij (mijn gezin) een relatief makkelijk besluit om weg te gaan uit NL.ColeJ schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 12:07:
[...]
Misschien persoonlijk maar je kunt niet rondkomen van <100k?
Zo, even beetje bijgelezen. Nu heb ik niet alles meteen uitgezocht, maar wat ik mij herinner van de stukken over de AOV: Deze moet minimaal gelijk zijn aan de UWV. En dat is eigenlijk geen enkele commerciele AOV waar een uitsluiting in is opgenomen (dus als je al een keer een depressie hebt gehad, of een "extreme hobby" ben je de sjaak.
Tweede issue: die UWV verzekering gaat uit van restcapaciteit en vervangen werk. Dus zolang je nnog met je kun je rolstoel kunt bedienen, kun je ook pakjes rondrijden
Ik ben inmiddels DGA (en heel goed verzekerd) dus het gaat wel aan mij voorbij voorlopig. De redenatie bij een DGA was dat de BV verantwoordelijk is voor het loon en de verzekering etc. En hier kan het interesant worden, want als de BV hiervoor verantwoordelijk is, is er dus geen afhankelijkheid van de opdrachtgever of de gemeenschap. Als die er niet is, heb ik ook geen gedoe meer met wet DBA (wat voor DGA's als lastiger word om ze in loondienst te duwen).
Dit gaat gewoon een enorme shitshow worden.
En prima als de overheid alle zzp'rs eruit gooit. Dan ligt het helemaal stil. Rechtszaak na rechtszaak. Commerciele partijen word gewoon rouleren, om de 1,5 jaar van grootbank wisselen voor projecten. Met een uitzondering doe ik dat al sinds 2016. En verder zijn er vast wel een paar slimmers die een groeps BV oprichten en zich richten op overheids werk. Genoeg partijtjes van een paar man die dat gedaan hebben en een dikkere auto rijden dan ik
Tweede issue: die UWV verzekering gaat uit van restcapaciteit en vervangen werk. Dus zolang je nnog met je kun je rolstoel kunt bedienen, kun je ook pakjes rondrijden
Ik ben inmiddels DGA (en heel goed verzekerd) dus het gaat wel aan mij voorbij voorlopig. De redenatie bij een DGA was dat de BV verantwoordelijk is voor het loon en de verzekering etc. En hier kan het interesant worden, want als de BV hiervoor verantwoordelijk is, is er dus geen afhankelijkheid van de opdrachtgever of de gemeenschap. Als die er niet is, heb ik ook geen gedoe meer met wet DBA (wat voor DGA's als lastiger word om ze in loondienst te duwen).
En prima als de overheid alle zzp'rs eruit gooit. Dan ligt het helemaal stil. Rechtszaak na rechtszaak. Commerciele partijen word gewoon rouleren, om de 1,5 jaar van grootbank wisselen voor projecten. Met een uitzondering doe ik dat al sinds 2016. En verder zijn er vast wel een paar slimmers die een groeps BV oprichten en zich richten op overheids werk. Genoeg partijtjes van een paar man die dat gedaan hebben en een dikkere auto rijden dan ik
@fry77 Of het een shitshow wordt valt te bezien. Het wordt een soort staredown tussen opdrachtgevers die geen ZZP-ers willen en ZZP-ers die niet in loondienst willen. Wat gaat het eerste pijn doen en bij wie.
Zolang externe inhuur(detachering) gewoon mogelijk blijft zal er geen paniek ontstaan. Je zal hooguit zien dat organisaties wat consessies moeten doen op hun inhuureisen. Wellicht dat er bij hele specifieke rollen problemen zullen ontstaan.
My 0,02: de meeste van die ZZP-ers hebben een buffer en kunnen het wel een half jaartje volhouden.RonaldHeirbaut schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 13:08:
@fry77 Of het een shitshow wordt valt te bezien. Het wordt een soort staredown tussen opdrachtgevers die geen ZZP-ers willen en ZZP-ers die niet in loondienst willen. Wat gaat het eerste pijn doen en bij wie.
Die opdrachtgevers liggen binnen twee maanden volledig plat zonder alle externe inhuur.
Ik ben benieuwd
Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer
Degene met een buffer kunnen die staredown wel een tijdje aan. Er is nu eenmaal beperkte capaciteit. Nu doe ik vooral financiele wereld regulatory projecten (banken, verzekeraars, pensioenen) en allemaal hebben ze veel deadlines, veel rapportages en geen mensen. Zit je in een andere hoek, heb je ineens te maken met de ACM. Dus zelfde verhaal. Laat de Cap's en TCS de overheid maar regelen. Zodra er boetes worden uitgedeeld worden wij gewon weer ingehuurd.
Mwah, met hoeveel vertragingen software en infraprojecten nu al oplopen zonder geklaag, vrees ik dat dat wel mee zal vallen. Dan gaan de internen maar wat harder klappen krijgen.ralpje schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 13:15:
[...]
Die opdrachtgevers liggen binnen twee maanden volledig plat zonder alle externe inhuur.
Nog een reden om loondienst te vermijdenLiegebeest schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 13:22:
[...]
Mwah, met hoeveel vertragingen software en infraprojecten nu al oplopen zonder geklaag, vrees ik dat dat wel mee zal vallen. Dan gaan de internen maar wat harder klappen krijgen.
Die externen doen heel wat meer dan alleen projecten. En zelfs als al het 'running' werk door loondiensters gedaan zal worden, zijn er nog heel veel 'projecten' die stiekem van vitaal belang voor een organisatie zijn.Liegebeest schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 13:22:
[...]
Mwah, met hoeveel vertragingen software en infraprojecten nu al oplopen zonder geklaag, vrees ik dat dat wel mee zal vallen. Dan gaan de internen maar wat harder klappen krijgen.
Ik doen nu een klus in het Haagse, waar onder andere het pand van een ministerie tijdelijk (*kuch*) leeg moet voor een grootscheepse renovatie.
Zonder alle externen hier komt die verhuizing niet van de grond. En zonder die verhuizing heeft het hele ministerie geen plek meer om te werken (want ze moeten hier het pand echt uit, mede omdat er straks gewoon geen nieuwe gebruiksvergunning wordt afgegeven). En dat is maar één voorbeeld
Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer
Dit gaat dan ook wel gevolgen hebben voor die Sharepeople en gelijken. Zouden best wel eens om kunnen vallen. Er kan sowieso wel een soort kettingreactie ontstaan bij belanghebbenden.fry77 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 12:36:
En prima als de overheid alle zzp'rs eruit gooit. Dan ligt het helemaal stil.
@fry77 DGA beschermd niet tegen Wet DBA. Geen idee wat ze willen in Den Haag maar verschilt wat dat betreft niet met een eenmanszaak. Was het maar z’n feest want dan koos iedereen met meer dan 75/uur een BVtje starten.
Sommige misschien. Waar ik nu zit (geen overheid) gaat men ook snijden in het aantal externen en accepteren ze gewoon dat er minder gedaan wordt. Sommige projecten worden on hold gezet, sommige stoppen helemaal. Kwestie van prioriteiten en keuzes maken.ralpje schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 13:15:
[...]
En als men geen zzp-ers meer in wil huren staan de Capgemini's van de wereld vast te popelen om in te springen.
Ik denk persoonlijk dat het wel los zal lopen met hoe plat de opdrachtgevers komen te liggen.
Komt een beetje over als de werknemer die zich onmisbaar acht, waarbij het misschien even pijn doet als die vertrekt (of onder de bus terecht komt), maar daarna de wereld en het bedrijf gewoon verder draaien.
Tussen de werkzaamheden door (computer says YES
) nog even op zoek geweest naar wat meer informatie. Ik las nog een mooie blog bij Zilver Advocaten waar wat verduidelijking in staat. Geen oplossingen overigens. Ook wordt daarin verwezen naar brief aan de Tweede Kamer, wat dus de precieze tekst is.
Ooit was ik tot heeeeeel ver over mijn oren verliefd op een meisje, maar ik heb nog nooit een brief van 42 kantjes geschreven. Wel is 42 het antwoord op alles. Misschien is dat het...
Ooit was ik tot heeeeeel ver over mijn oren verliefd op een meisje, maar ik heb nog nooit een brief van 42 kantjes geschreven. Wel is 42 het antwoord op alles. Misschien is dat het...
Misschien interessant om B2B in Polen te gaan doen. Geen gezeik meer met DBA en een flat 12% belasting...
Als we het in het oosten zoeken zou ik eerder aan Estland denken. Die zijn er erg op gericht om alles digitaal te doen en je kunt makkelijk 'e-resident` worden: https://www.e-resident.gov.ee/start-company-online/
Wet DBA ansich niet. Maar na DBA moet je het in z'n geheel en in samenhang bekijken.Deveon schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 14:11:
@fry77 DGA beschermd niet tegen Wet DBA. Geen idee wat ze willen in Den Haag maar verschilt wat dat betreft niet met een eenmanszaak. Was het maar z’n feest want dan koos iedereen met meer dan 75/uur een BVtje starten.
Persoonlijke arbeid, dus de rechtsvorm is minder van belang. voor DBA. Alleen, BTW ondernemer ben je al heel snel, maar de BD kan je alsnog als niet-ondernemer beschouden. Daar wringt het al een beetje: Wikipedia: Omzetbelasting
Met een BV kan ik nog steeds niet-zelfsstandige zijn en/of afhankelijk van werkgever. Alleen als de strekking is dat een BV zelfstandig en verantwoordelijk genoeg is om de DGA niet te verzekeren, kun je ook niet stellen dat de DGA afhankelijk is van een opdrachtgever.
Het blijft met alles gewoon ondernemers-puntjes sprokkelen. En ik denk dat een BV de komende periode daar zeker wel in gaat helpen. Ook omdat er gerwoon een minimum hoeveelheid loonbelasting binnenkomt
Wat de bliep? Dat klinkt echt heel dodgyDJ Henk schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 15:20:
Als we het in het oosten zoeken zou ik eerder aan Estland denken. Die zijn er erg op gericht om alles digitaal te doen en je kunt makkelijk 'e-resident` worden: https://www.e-resident.gov.ee/start-company-online/
Plus, als daarmee je Nederlands staatburgerschap komt te vervallen krijg je soms ook weer hele nare situaties.