Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06-06 08:28
Faust1946 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 12:08:
[...]

Het maakt wel iets uit: door het vermogen aan te merken als zakelijk, telt het niet mee in box 3. Wat voor veel eenmanszaken een reden is om het als zakelijk aan te merken, maar dan moet je dus wel netjes de rente wegboeken in je boekhouding. Zo heb ik het in ieder geval begrepen. Alternatief is om het niet als zakelijk vermogen aan te merken; dan hoef je de rente inderdaad niet te vermelden in je boekhouding. Maar wederom de disclaimer dat ik geen fiscalist ben ;)!
Dat snap ik. Natuurlijk maakt het ook wel wat uit, maar dan moet je toch fikse bedragen op de bank hebben staan. Dan heb je het over 200.000+
Geen idee hoeveel mensen hier dat bedrag ergens hebben rondslingeren, maar ik niet. Het had wel gekund, had ik zuiniger geleefd. Maar ja, ik leef vandaag, hè. Ik heb al teveel collega's gezien die op het moment dat ze van een pensioen konden gaan genieten, het ineens toch niet meer konden.

Dan lees ik dit voorbeeld, en dan denk ik: wat maak je je druk over die paar centen... maar ieder zijn ding hoor! d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 11:18:
[...]

Je moet je ook kunnen identificeren. Als je geen rijbewijs hebt ben je verplicht een ID-kaart te kopen. Ook al niet gratis. Heb ik ook altijd raar gevonden. Maar goed, die is 60/70 euro oid (incl pasfoto) en 10 jaar geldig.
Ja exact, ik zou het logisch vinden dat een id kaart eens in de 10 jaar gratis zou moeten zijn. Paspoort kun je nog over zeggen dat je daar zelf voor kiest om naar het buitenland te kunnen.

In principe was er ook iets dergelijks met e-herkenning waar je de kosten terug kon krijgen als je een versie alleen voor de belasting had oid.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:22
Woy schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 15:04:
[...]

Ja exact, ik zou het logisch vinden dat een id kaart eens in de 10 jaar gratis zou moeten zijn.
Weet je wat het is. Het moet uiteindelijk toch weer betaald worden, alleen dan uit de belastingen. Dus of je het nu zelf aan de balie betaald of dat het voor iedereen vanuit de belastingen komt, maakt ook niet uit toch?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11-06 14:43
Er word wel heel makkelijk gezegd "die paar centen". Maar juist met onze tarieven is fiscale optimalisatie en geld laten werken zinvol. De eerste jaren hield ik 35K over de de buffer op te bouwen. Zo'n zelfde bedag heb je ook liggen om de IB te betalen. Na twee jaar was mijn bufer echt wel vol genoeg. Dan kun je prima zo'n bedrag ergens wegzetten en laten renderen á een veilige 4 procent. Das 1400 per jaar. 2 keer zo'n bedrag is 2800. Das een maandinkomen waar je niks meer voor hoeft te doen. Een maand vrij hoeft dan zelfs niet meer uit de buffer te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
jongetje schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 15:27:
[...]

Weet je wat het is. Het moet uiteindelijk toch weer betaald worden, alleen dan uit de belastingen. Dus of je het nu zelf aan de balie betaald of dat het voor iedereen vanuit de belastingen komt, maakt ook niet uit toch?
Netto haalt het waarschijnlijk niet zoveel uit, maar het gaat meer over hoe de kosten verdeeld en beheerd worden. Neem als voorbeeld het verbeteren van ID-kaarten d.m.v. biometrische gegevens, voor de overheid is dat een budget neutrale operatie, want de kosten worden gewoon 1 op 1 doorberekend. Als ze daar budget voor zouden moeten maken binnen de begroting zou daar mogelijk anders mee omgegaan worden.

Maar ook voor iemand met bijstand of anderszinds geen inkomen is het wel weer een grote uitgave.

Zoals ik zeg, het is klein bier, en dus intereseert het mij op zich niet heel veel, maar idealiter zouden dit soort verplichtingen IMHO uit de algemene middelen betaald moeten worden zover als je daar zelf geen invloed op hebt. Dus Paspoort is een keuze, ID-Kaart niet etc.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-06 22:04
gem-p schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 09:57:
Ik heb er al eens eerder wat over geschreven hier. Voor mij is ZZP'er zijn een beetje uit (financiële) noodzaak geboren. Ik wil wel om de zoveel tijd wisselen van werkomgeving, maar ik wil niet meer voor een detacheerder werken zodat mijn manager(s) en aandeelhouders een groot deel van het door mij verdiende geld krijgen.
Nou weet ik ook wel dat ik als eenverdiener van mijn gezin met vrouw en kids een soort uitzondering ben in deze maatschappij, maar wij hebben heel bewust de keus gemaakt dat ik fulltime werk en mijn vrouw onze kids opvangt buiten schooltijden. Als je in dit land dan wel lekker wilt verdienen zodat je ook 2x keer (doen wij niet) op vakantie wilt, zoals je manager van je detacheringswerkgever doet, dan moet je haast wel zzp'er worden.
Nogmaals dit is een keuze die wij gemaakt hebben. En deze keuze lijkt steeds meer tegen het maatschappelijke belang of maatschappelijke wens in te gaan.
Wij staan nog steeds achter deze keus en dat betekent ook dat als zzp'en niet meer wil in dit land en je weer in loondienst moet, omdat je anders domweg geen inkomen meer voor je gezin genereert wij waarschijnlijk de keus maken om ergens anders te gaan wonen.
Want waarom zou je 40 (of meer) uren per week werken en 10 uren reistijd daarbovenop hebben en avonden spenderen aan verplichte werk-uitjes/cursussen om vervolgens net genoeg te hebben om de vaste lasten en de boodschappen te betalen als je ergens anders een betere werk-gezin balans kan vinden?
Klinkt als mijn situatie (behalve het laatste stukje, want over emigreren hebben we het niet gehad), als eenverdiener met vrouw en kinderen is het vandaag de dag bijna niet te doen als je geen ZZP-er bent en een huis wil waar elk kind zijn eigen kamer heeft (en wij gaan maar eens in de 2 jaar 2wk op vakantie)

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-B
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:26
Kawa schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 08:33:
[...]

Vroeger (als in 20 jaar geleden) betaalde je jaarlijks iets van 70 euro. Dus dit valt nog mee.
Weet je zeker dat dit voor de KVK was? Ik herinner me nog wel de jaarlijkse factuur afkomstig van Hoofdbedrijfschap Detailhandel die ook rond de €70,- was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-B
Faust1946 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 12:08:
[...]

Het maakt wel iets uit: door het vermogen aan te merken als zakelijk, telt het niet mee in box 3. Wat voor veel eenmanszaken een reden is om het als zakelijk aan te merken, maar dan moet je dus wel netjes de rente wegboeken in je boekhouding. Zo heb ik het in ieder geval begrepen. Alternatief is om het niet als zakelijk vermogen aan te merken; dan hoef je de rente inderdaad niet te vermelden in je boekhouding. Maar wederom de disclaimer dat ik geen fiscalist ben ;)!
Dit is helemaal correct ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
fry77 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 15:32:
Er word wel heel makkelijk gezegd "die paar centen". Maar juist met onze tarieven is fiscale optimalisatie en geld laten werken zinvol. De eerste jaren hield ik 35K over de de buffer op te bouwen. Zo'n zelfde bedag heb je ook liggen om de IB te betalen. Na twee jaar was mijn bufer echt wel vol genoeg. Dan kun je prima zo'n bedrag ergens wegzetten en laten renderen á een veilige 4 procent. Das 1400 per jaar. 2 keer zo'n bedrag is 2800. Das een maandinkomen waar je niks meer voor hoeft te doen. Een maand vrij hoeft dan zelfs niet meer uit de buffer te komen.
Maakt het heel veel verschil of je het op een privé spaarrekening of een bedrijfsrekening hebt staan, als eenmanszaak? Kan je daar die 2800 verschil mee maken omdat je anders wordt aangeslagen?

Het voordeel van pensioensparen is me wel duidelijk. Dat gaat niet over een paar tientjes.

Ik heb niet zoveel met geld. Een ton op de bank gaat bij mij meer over een regenton op de tuinbank dan over financiën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:21
fry77 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 15:32:
Als je de IB vooruit spaart ja. Als je dat niet doet, dan heb je 35k na een jaar, niet aan het begin ;)
De IB bouwt op, en de rente dus ook.. Zomaar x2 doen is wel heel kort door de bocht, tenzij je de IB vooruit spaart (geen idee waarom je dat zou doen tbh)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Faust1946
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 22:58
RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 14:19:
[...]

Dat snap ik. Natuurlijk maakt het ook wel wat uit, maar dan moet je toch fikse bedragen op de bank hebben staan. Dan heb je het over 200.000+
Geen idee hoeveel mensen hier dat bedrag ergens hebben rondslingeren, maar ik niet. Het had wel gekund, had ik zuiniger geleefd. Maar ja, ik leef vandaag, hè. Ik heb al teveel collega's gezien die op het moment dat ze van een pensioen konden gaan genieten, het ineens toch niet meer konden.

Dan lees ik dit voorbeeld, en dan denk ik: wat maak je je druk over die paar centen... maar ieder zijn ding hoor! d:)b
Mwa, er zijn wat meer tinten grijs t.a.v. box 3. Zo heb je de populaire constructie van schenkingen op papier/ 'schuldigerkenning uit vrijgevigheid' die flink je (fictieve) vermogen op kunnen krikken voor de belastingdienst. Tel daar een jaar IB bij op (als je geen grote vooraanslag betaald), btw van een kwartaal en nog wat buffers en dan kan het best hard gaan. Gelet op de uurtarieven in dit forum is het dan niet heel gek dat je al snel in box 3 terecht komt en dat je daar een significant deel van je zakelijk deel wat je reserveert voor belastingen daarbuiten wilt houden. Overigens is de rentevrije voet op box 3 niet 2 ton, maar 114.000 bij fiscaal partnerschap (en de helft zonder). Dus daar zit je met een jaartje IB-reservering al op (alhoewel je dan natuurlijk weer wat zaken kan wegstrepen als je een koophuis hebt of andere schulden). Bottomline: je hoeft niet direct 2 ton liquide te hebben slingeren om een deel van je zakelijke reserveringen buiten box 3 te willen houden.
DJ-B schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 16:09:
[...]

Dit is helemaal correct ;)
Goed om te horen :)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorro
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 08:05
Woy schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 15:04:
[...]

Ja exact, ik zou het logisch vinden dat een id kaart eens in de 10 jaar gratis zou moeten zijn. Paspoort kun je nog over zeggen dat je daar zelf voor kiest om naar het buitenland te kunnen.

In principe was er ook iets dergelijks met e-herkenning waar je de kosten terug kon krijgen als je een versie alleen voor de belasting had oid.
Die teruggaaf mbt eherkenning is er nog steeds, gauw aanvragen, scheelt je toch weer een paar biertjes:

https://www.rvo.nl/subsid...g/compensatie-eherkenning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pkuppens
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11-06 18:29
RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 16:14:
[...]

Maakt het heel veel verschil of je het op een privé spaarrekening of een bedrijfsrekening hebt staan, als eenmanszaak? Kan je daar die 2800 verschil mee maken omdat je anders wordt aangeslagen?

Het voordeel van pensioensparen is me wel duidelijk. Dat gaat niet over een paar tientjes.

Ik heb niet zoveel met geld. Een ton op de bank gaat bij mij meer over een regenton op de tuinbank dan over financiën.
En slappe was is gewoon niet goed gestreken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Woy schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 15:34:
[...]
Dus Paspoort is een keuze, ID-Kaart niet etc.
Misschien heeft die persoon al een brommer of autorijbewijs. Dan is een rijbewijs ook voldoende om je in Nederland te legitimeren en hoeven we helemaal niet iedereen een gratis ID-kaart te geven. Als je het gratis maakt gaan mensen hem halen, omdat het gratis is en makkelijk in je portemonnee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kawa
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-06 18:52
DJ-B schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 15:53:
[...]

Weet je zeker dat dit voor de KVK was? Ik herinner me nog wel de jaarlijkse factuur afkomstig van Hoofdbedrijfschap Detailhandel die ook rond de €70,- was.
Ja want van Hoofdbedrijfschap Detailhandel heb ik nog nooit gehoord en was ik zeker niet bij aangesloten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
jongetje schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 18:07:
[...]

Misschien heeft die persoon al een brommer of autorijbewijs. Dan is een rijbewijs ook voldoende om je in Nederland te legitimeren en hoeven we helemaal niet iedereen een gratis ID-kaart te geven. Als je het gratis maakt gaan mensen hem halen, omdat het gratis is en makkelijk in je portemonnee.
Rijbewijs kan niet overal gebruikt worden, bijvoorbeeld niet voor werk of opleiding, of bij de Belastingdienst, of kinderen die zorg nodig hebben. Dus je moet wel een paspoort of id kaart hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Woy schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 19:15:
[...]

Rijbewijs kan niet overal gebruikt worden, bijvoorbeeld niet voor werk of opleiding, of bij de Belastingdienst, of kinderen die zorg nodig hebben. Dus je moet wel een paspoort of id kaart hebben.
Dat is geen probleem als je in de bijstand zit en geen geld (over) hebt voor een ID-kaart en digid waarmee je je belasting/overheidszaken regelt kan ook met je rijbewijs.
Maargoed, we gaan offtopic.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07:10

mwa

Zullen we het weer over bureaustoelen hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 07-06 10:53
mwa schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 20:03:
Zullen we het weer over bureaustoelen hebben?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cKj69kRVuFyOvVYIPWuoCjjLENk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/y8B0CmFVW1LjKWmr5v6myiVO.jpg?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11-06 14:43
RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 16:14:
[...]

die 2800 is het resultaat, niet het kapitaal. Met een EMZ zakelijk zou dit belast worden in de hoogste IB schijf. Prive niet, maar zit je idd met Box3. Met een BV is het weer complexer, want geen box3, maar wel 19% VPB = 24% dividendbelasting als je het uitkeer OF loonheffing als je het als salaris of bonus uitkeert.

Ik zit nu prive op de grens van box3, lijftrente in de holding via Meesman en ik ben bezig om een zakelijk beleggingsrekening te openen voor de rest. Eea afhankelijk van wat volgend jaar box3 doet.
ID-College schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 16:18:
[...]

Als je de IB vooruit spaart ja. Als je dat niet doet, dan heb je 35k na een jaar, niet aan het begin ;)
De IB bouwt op, en de rente dus ook.. Zomaar x2 doen is wel heel kort door de bocht, tenzij je de IB vooruit spaart (geen idee waarom je dat zou doen tbh)
ein djaar 12 heb ik 35K buffer en 35K ib. Die IB betaal je (tenminste normaal gesproken, mijn accountant heeft altijd een mensenleven uitstel)
Eind jaar twee heb ik dus alleen al aan buffer 70K. Dus 1.5 jaar na starten ben ik met delen al geaan beleggen. En dat tikt leuk aan. Ik durf dan ook best met IB geld of btw te beleggen. Afhankelijk van hoe snel ik het nodig heb risicovoller of niet. Perfect storms kan ik we gedeeltelijk afdekken met de buffer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 15:06
Mooi paniekmomentje om de dag mee te beginnen: ik vernieuw mijn Microsoft Partner Network sub elk jaar in November en gebruik hun Azure + Cloud service benefits voor m'n bedrijfje. Krijg je toch een jaar MS365 voor.

Zie ik net een popup dat m'n sub is disabled en dat alle mailboxen worden verwijderd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/78WI1V3HxFiFZELqY_J-Efv9ipA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/n6hkB3AshmTW2CUq21AgQIY0.png?f=fotoalbum_large

Euh, wat?

Goed, excuses als het offtopic is :D Maandagochtend paniek-rant onder de mede-zelfstandigen.

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Ik heb afgelopen week mijn BVs opgericht, kort juich momentje....

maar nu zit ik een beetje te puzzelen. Mijn EMZ loopt nog even door en ga die richting het einde van het jaar staken, wat ik in ieder geval doe is deze volledige maand factureren vanuit mijn EMZ zodat ik aan het urencriterium kom en daardoor binnen de EMZ toch nog alle voordelen heb. Dit is mijn derde jaar als EMZ dus dit lijkt me in ieder geval best gunstig.

Zijn er nog andere zaken waar ik op moet letten die invloed hebben op de belastingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

Liegebeest schreef op maandag 3 juni 2024 @ 09:24:
Mooi paniekmomentje om de dag mee te beginnen: ik vernieuw mijn Microsoft Partner Network sub elk jaar in November en gebruik hun Azure + Cloud service benefits voor m'n bedrijfje. Krijg je toch een jaar MS365 voor.

Zie ik net een popup dat m'n sub is disabled en dat alle mailboxen worden verwijderd.

[Afbeelding]

Euh, wat?

Goed, excuses als het offtopic is :D Maandagochtend paniek-rant onder de mede-zelfstandigen.
Meestal krijgt de tenant admin wel paar keer een mailtje dat de licentie gaat verlopen.
Denk korte termijn: creditcard koppelen en je mailboxen weer activeren met een licentie zodat er niets verdwijnt.
Lange termijn: ticket aanmaken bij Microsoft om je benefits weer te activeren (je hebt tenslotte 12 maanden recht er op). Hierna de mailboxen weer omzetten en licentie annuleren (neem een maand licentie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
Oid schreef op maandag 3 juni 2024 @ 09:46:
[...]

Meestal krijgt de tenant admin wel paar keer een mailtje dat de licentie gaat verlopen.
Denk korte termijn: creditcard koppelen en je mailboxen weer activeren met een licentie zodat er niets verdwijnt.
Lange termijn: ticket aanmaken bij Microsoft om je benefits weer te activeren (je hebt tenslotte 12 maanden recht er op). Hierna de mailboxen weer omzetten en licentie annuleren (neem een maand licentie)
Ik was inderdaad al op zoek hoe ik dat kan regelen, een korte-termijn licentie. Gek genoeg is dat nog niet eens zo eenduidige in het Partner Center. Heel vreemd. Credit card was al veel eerder gekoppeld, nu nog zien hoe ik een nieuwe licentie koop; dat zit toch wat verstopt. :+

Wel een geleerde les dat de primary email van de tenant admin niet goed was en dat er niets naar de backup email ging :(

[ Voor 7% gewijzigd door Liegebeest op 03-06-2024 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

Liegebeest schreef op maandag 3 juni 2024 @ 09:47:
[...]

Ik was inderdaad al op zoek hoe ik dat kan regelen, een korte-termijn licentie. Gek genoeg is dat nog niet eens zo eenduidige in het Partner Center. Heel vreemd. Credit card was al veel eerder gekoppeld, nu nog zien hoe ik een nieuwe licentie koop; dat zit toch wat verstopt. :+

Wel een geleerde les dat de primary email van de tenant admin niet goed was en dat er niets naar de backup email ging :(
Dat doe je ook niet in het partner center, maar in de admin panel. https://admin.microsoft.com/?source=applauncher#/licenses

[ Voor 4% gewijzigd door Oid op 03-06-2024 09:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
Oid schreef op maandag 3 juni 2024 @ 09:52:
[...]

Dat doe je ook niet in het partner center, maar in de admin panel. https://admin.microsoft.com/?source=applauncher#/licenses
Helaas, volgens Microsoft zelf zijn er alleen jaarlijkse subscriptions. In mijn admin center kan ik alleen renewen met product keys; de "Reactivate Now" optie leidt me naar een "vul hier je key in" optie. Niets anders.

Sowieso: heel erg bedankt voor het meedenken! O+

EDIT:
Ik denk dat ik't heb gevonden. Inderdaad in die Admin site kan je extra producten kopen en die gaan ook maandelijks.

OPVOLGING:
@Oid het was een typisch gevalletje PEBCAK. :/

Ik had in November niet renewed, maar extended. +5 seats ipv +1yr op 5 seats. Dat zal me leren. De support medewerker had het al wel vaker gezien, ik ben in goed gezelschap.

MS support is wel echt lekker snel, ze reageerden binnen het uur. #Waardering

[ Voor 30% gewijzigd door Liegebeest op 03-06-2024 11:08 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Nu online
Liegebeest schreef op maandag 3 juni 2024 @ 09:57:
het was een typisch gevalletje PEBCAK. :/
Today I learned.

Noemde dit tot nu toe "layer 8".

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
Hmmbob schreef op maandag 3 juni 2024 @ 11:42:
[...]

Today I learned.

Noemde dit tot nu toe "layer 8".
Zie ook wel foutcode ID10T.

#SelfOwn enz enz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miesjh
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-06 20:12

Miesjh

Xbox Live: Miesjh NL

Liegebeest schreef op maandag 3 juni 2024 @ 09:47:
[...]

Hier was mijn Action PAck ook verlopen. Geen melding over gehad. :(

Xbox Live: Miesjh NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJ-B
Liegebeest schreef op maandag 3 juni 2024 @ 09:24:

[Afbeelding]

Euh, wat?

Ik markeer dit elk jaar in mijn agenda, misschien is dat een tip voor je. ;)

Daarnaast lijkt het er op dat je vorig jaar in november 5 extra licenties hebt toegevoegd (6 maanden verlenging) bij het inwisselen van je voucher. Vermoedelijk had je de 5 bestaande licenties willen verlengen (12 maanden).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mbe81
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:11
coldasice schreef op maandag 3 juni 2024 @ 09:39:
Zijn er nog andere zaken waar ik op moet letten die invloed hebben op de belastingen?
Ik ook gedaan twee BV’s opgericht. Ik ben van plan om vanaf 1/7 vanuit de BV te werken.

Waar je vooral mee te maken krijgt is de stakingswinst bij het opheffen van de eenmanszaak. Zeker als je eerder gebruik gemaakt hebt van de KIA.

Wat je verder moet doen is bij de KVK het niet-bedrijfsmatige WAADI-vinkje aan laten zetten voor de werkmaatschappij zodat je jezelf vanuit de BV mag uitlenen aan andere bedrijven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yorro
coldasice schreef op maandag 3 juni 2024 @ 09:39:
Ik heb afgelopen week mijn BVs opgericht, kort juich momentje....

maar nu zit ik een beetje te puzzelen. Mijn EMZ loopt nog even door en ga die richting het einde van het jaar staken, wat ik in ieder geval doe is deze volledige maand factureren vanuit mijn EMZ zodat ik aan het urencriterium kom en daardoor binnen de EMZ toch nog alle voordelen heb. Dit is mijn derde jaar als EMZ dus dit lijkt me in ieder geval best gunstig.

Gefeliciteerd

In antwoord op jouw vraag: afhankelijk van wel/geen activiteiten, zul je rekening moeten houden met:

- wel/geen btw ondernemerschap* van de BV(s)
- wel/geen gebruikelijk loon als DGA (dus dan ook arbeidsovereenkomst met jou als DGA, aanmelden loonheffingen, loonadministratie, etc.)
- alle administratieverplichtingen heb je sowieso, ook al zijn ze 'niet actief'
- wat 'vaste stukken' zoals rekening-courant overeenkomsten?
- bankrekeningen?
- aanmelden van de BV(s) tbv e-herkenning (en terugvragen van de kosten bij RVO)
- tijdig indienen aangiftes: vpb, btw, loonheffingen

*en als wél btw ondernemer: denk dan ook aan de btw positie van de holding BV. Dus eventueel ook een management overeenkomst, etc.

Dan een wedervraag:
Als je ze nog niet "actief" gaat gebruiken, waarom heb je ze dan al opgericht?

[ Voor 3% gewijzigd door Yorro op 03-06-2024 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
  • Nu online
Yorro schreef op maandag 3 juni 2024 @ 19:42:
[...]

Gefeliciteerd

In antwoord op jouw vraag: afhankelijk van wel/geen activiteiten, zul je rekening moeten houden met:

- wel/geen btw ondernemerschap* van de BV(s)
- wel/geen gebruikelijk loon als DGA (dus dan ook arbeidsovereenkomst met jou als DGA, aanmelden loonheffingen, loonadministratie, etc.)
- alle administratieverplichtingen heb je sowieso, ook al zijn ze 'niet actief'
- wat 'vaste stukken' zoals rekening-courant overeenkomsten?
- bankrekeningen?
- aanmelden van de BV(s) tbv e-herkenning (en terugvragen van de kosten bij RVO)
- tijdig indienen aangiftes: vpb, btw, loonheffingen

*en als wél btw ondernemer: denk dan ook aan de btw positie van de holding BV. Dus eventueel ook een management overeenkomst, etc.

Dan een wedervraag:
Als je ze nog niet "actief" gaat gebruiken, waarom heb je ze dan al opgericht?
Dankje voor de goede vragen, hieronder wat antwoorden

Ik ga ze over 4 weken gebruiken en in de tussentijd alle administratie regelen, loonadministratie via een bureau, bankrekening regelen etc.

Mijn boekhouder had het erover dat ik de FOR kon afstorten in een lijfrente polis, hoe werkt dit administratief?

Die BTW vraag is toch enkel voor een KOR, daar zit ik binnen 1 maand overheen...

Ik wil de loon administratie doen via Salaris Point, daar ken ik wat mensen en ook al gesproken en hoor goede verhalen over loon administratie. Verder zouden ze ook een deel van het (ziekte)risico kunnen overnemen wanneer ik iemand in dienst zou nemen

Ik heb wat overeenkomsten van Firm24, die even doorspitten en kijken wat ik daarvan kan gebruiken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorro
coldasice schreef op maandag 3 juni 2024 @ 20:54:
[...]

Dankje voor de goede vragen, hieronder wat antwoorden

Ik ga ze over 4 weken gebruiken en in de tussentijd alle administratie regelen, loonadministratie via een bureau, bankrekening regelen etc.

Mijn boekhouder had het erover dat ik de FOR kon afstorten in een lijfrente polis, hoe werkt dit administratief?

Die BTW vraag is toch enkel voor een KOR, daar zit ik binnen 1 maand overheen...

Ik wil de loon administratie doen via Salaris Point, daar ken ik wat mensen en ook al gesproken en hoor goede verhalen over loon administratie. Verder zouden ze ook een deel van het (ziekte)risico kunnen overnemen wanneer ik iemand in dienst zou nemen

Ik heb wat overeenkomsten van Firm24, die even doorspitten en kijken wat ik daarvan kan gebruiken....
Mbt de vraag over btw ondernemerschap doelde ik niet op de KOR, maar op de vraag of met name de holding btw-ondernemer is. Dat zul je moeten beoordelen, veelal wil je deze wel als btw-ondernemer laten kwalificeren ivm recht op vooraftrek. Maar dan moet de holding wel ‘btw belast presteren’ dus vaak regel je dat met een managementovereenkomst (holding manager van werk Bv, factureert aan werk-bv)

In dat kader ook beoordeling fiscale eenheid omzetbelasting holding + werk-bv relevant.

Dit heeft allemaal niks met KOR te maken, maar is ‘standaard’ btw problematiek bij BVs.

Als dit geen belletje doet rinkelen wordt het tijd voor een goed gesprek met je boekhouder. Sowieso mbt die FOR, want ik meen dat je daar überhaupt weinig tijd meer voor hebt.

Loonadministratie uitbesteden zou ik zeker doen, vraag ook je boekhouder even.

Bankrekening bij grootbanken gaat je tegenvallen qua doorlooptijd vermoed ik. Check anders bunq, Revolut of knab als het wel ineens snel moet.

Ik begrijp nog steeds niet waarom je de BVs over enkele weken “actief” hebt als je tot einde jaar je EMZ blijft draaien. Andere werkzaamheden? Investering? Samenwerking? Gewoon even benieuwd naar de redenering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
  • Nu online
Yorro schreef op maandag 3 juni 2024 @ 22:53:
[...]

Mbt de vraag over btw ondernemerschap doelde ik niet op de KOR, maar op de vraag of met name de holding btw-ondernemer is. Dat zul je moeten beoordelen, veelal wil je deze wel als btw-ondernemer laten kwalificeren ivm recht op vooraftrek. Maar dan moet de holding wel ‘btw belast presteren’ dus vaak regel je dat met een managementovereenkomst (holding manager van werk Bv, factureert aan werk-bv)

In dat kader ook beoordeling fiscale eenheid omzetbelasting holding + werk-bv relevant.

Dit heeft allemaal niks met KOR te maken, maar is ‘standaard’ btw problematiek bij BVs.

Als dit geen belletje doet rinkelen wordt het tijd voor een goed gesprek met je boekhouder. Sowieso mbt die FOR, want ik meen dat je daar überhaupt weinig tijd meer voor hebt.

Loonadministratie uitbesteden zou ik zeker doen, vraag ook je boekhouder even.

Bankrekening bij grootbanken gaat je tegenvallen qua doorlooptijd vermoed ik. Check anders bunq, Revolut of knab als het wel ineens snel moet.

Ik begrijp nog steeds niet waarom je de BVs over enkele weken “actief” hebt als je tot einde jaar je EMZ blijft draaien. Andere werkzaamheden? Investering? Samenwerking? Gewoon even benieuwd naar de redenering
Dankje voor de uitleg rondom de BTW, ga ik vandaag uitzoeken en regelen.

Voor die FOR, die moet ik toch regelen als ik mijn EMZ staak? (https://www.belastingdien...oudedagsreserve_afrekenen) ik stort al iedere maand een flink bedrag bij BND, maar ik zal er wat meer haast achter zetten, dankje.

Ik wil de BV pas over 4 weken actief hebben om zo zeker mijn urencriterium van de EMZ te halen, laten we zeggen dat ik vanaf 1 juli van mijn BV ga factureren en stop met factureren vanuit EMZ. Als ik voldoe aan het urencriterium heb ik toch nog steeds startersaftrek? etc. ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorro
coldasice schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 06:28:
[...]

Dankje voor de uitleg rondom de BTW, ga ik vandaag uitzoeken en regelen.

Voor die FOR, die moet ik toch regelen als ik mijn EMZ staak? (https://www.belastingdien...oudedagsreserve_afrekenen) ik stort al iedere maand een flink bedrag bij BND, maar ik zal er wat meer haast achter zetten, dankje.

Ik wil de BV pas over 4 weken actief hebben om zo zeker mijn urencriterium van de EMZ te halen, laten we zeggen dat ik vanaf 1 juli van mijn BV ga factureren en stop met factureren vanuit EMZ. Als ik voldoe aan het urencriterium heb ik toch nog steeds startersaftrek? etc. ?
Mbt de FOR:
Je zegt dat je iedere maand afstort bij BND: dat is geen FOR. De FOR regelgeving is afgeschaft per 2023 en alleen als je nog oude FOR bedragen had opgebouwd (en niks geregeld) gaat dat vrijvallen bij staking, tenzij je alsnog afstort in lijfrente (en meen dat dat voor 1/7/2024 moet)

Mbt startersaftrek: zolang je EMZ bestaat én je aan de voorwaarden voldoet behoud je die aftrek.

Maar dit brengt mij wel tot de volgende vraag:

Heb je laten beoordelen wat voor jou de beste route is om van EMZ naar BV te gaan?

1. Activa-passivatransactie
2. Geruisloze omzetting
3. Ruisende inbreng

Heb je de verschillende routes besproken en is er een keuze gemaakt voor een bepaalde route? Eventueel met terugwerkende kracht?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-06 14:33

Perkouw

Moderator General Chat
Modbreak:Zullen we vanaf hier weer ontopic verder? Het wordt nu een ietwat 'hoe zet ik een BV, juist, op' topic. ;)

Start hier anders even een eigen topic voor

Correctie: Zie dat in de TS hier ook over gesproken wordt en dat men wel vaker links- en rechts over dergelijke onderwerpen afwijkt. Carry on. . . :+

[ Voor 32% gewijzigd door Perkouw op 04-06-2024 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11-06 16:39
Yorro schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 08:04:
[...]

Mbt de FOR:
Je zegt dat je iedere maand afstort bij BND: dat is geen FOR. De FOR regelgeving is afgeschaft per 2023 en alleen als je nog oude FOR bedragen had opgebouwd (en niks geregeld) gaat dat vrijvallen bij staking, tenzij je alsnog afstort in lijfrente (en meen dat dat voor 1/7/2024 moet)
Ik heb nog wat FOR staan die nog helemaal niet is afgestort. Stort wel elke wat in BND lijfrente maar de FOR pot is nog niet helemaal leeg zeg maar.

Ik kan me alleen niet herinneren dat je de openstaande FOR voor 1/7/2024 moet afstorten. En als ik even google vind ik daar ook niks over. Heb je toevallig een bron voor die datum 1/7/2024?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
  • Nu online
Yorro schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 08:04:
[...]

Mbt de FOR:

Mbt startersaftrek: zolang je EMZ bestaat én je aan de voorwaarden voldoet behoud je die aftrek.

Maar dit brengt mij wel tot de volgende vraag:

Heb je laten beoordelen wat voor jou de beste route is om van EMZ naar BV te gaan?

1. Activa-passivatransactie
2. Geruisloze omzetting
3. Ruisende inbreng

Heb je de verschillende routes besproken en is er een keuze gemaakt voor een bepaalde route? Eventueel met terugwerkende kracht?
FOR:
Ik dacht dat BND gelijk was aan een lijfrente product en dat ik het bedrag (ik heb maar 1 jaar gereserveerd), dan via BND in die lijfrente kon stoppen. Mijn boekhouder heeft dit idd al genoemd, maar wel goed dat je noemt dat dit voor 1-7 moet. Ga ik hier zeker gas op geven.

aanvulling: hier staat dat het kan bij BND, heb een belafspraak gemaakt voor advies hoe dit administratief te verwerken: https://new.brandnewday.n...cale-oudedagsreserve-for/

De route naar een BV was er een met hobbels waar ik toch wel een beetje buikpijn van heb gekregen. Ik dacht eerst een aciva-passiva route gekozen te hebben, dit via Firm24, vervolgens wilde mijn boekhouder wat zaken inbrengen(half afgeschreven telefoon en laptop), meer is er niet. Vervolgens nam firm24 contact op dat dit allemaal beschreven moest worden bij de notaris, dit zou nogmaals 1000 euro kosten. Dit bedrag werd pas genoemd nadat ik er naar vroeg. Toen heb ik die route stop gezet en heb ik met die boekhouder overlegd en gekozen voor de eenvoudigste route, BV oprichten en staken. Vervelend gevoel overgehouden aan Firm24, maar mss ook wel te maken met mijn boekhouder.

Ben ik blij hoe dit gegaan is? Zeker niet, ben ik goed geinformeerd, ook niet.

Vandaar ook mijn vorige vraag, wat is handig om te doen rondom de transitie naar de BV. Ik heb volgens mij nu nog wat voordelen vanuit de EMZ (startersaftrek etc).

Zoals ik het nu zie, met mijn beperkte kennis is dat de laptop en telefoon niet ingebracht worden en dat ik die moet afrekenen met de belastingen (vraagteken? ), dat ik wat moet regelen voor de FOR.

Zijn er nog andere zaken die nu nadelig zijn met de route die ik gekozen heb?

Ik ben hier al beter geholpen dan door mijn boekhouder _/-\o_

[ Voor 15% gewijzigd door coldasice op 04-06-2024 08:46 . Reden: aanvulling FOR ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:21
vortexnl1982 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 08:30:
[...]

Ik heb nog wat FOR staan die nog helemaal niet is afgestort. Stort wel elke wat in BND lijfrente maar de FOR pot is nog niet helemaal leeg zeg maar.

Ik kan me alleen niet herinneren dat je de openstaande FOR voor 1/7/2024 moet afstorten. En als ik even google vind ik daar ook niks over. Heb je toevallig een bron voor die datum 1/7/2024?
Ik had ook FOR maar laten vrijvallen afgelopen aangifte in 2023. Dit ivm de MKB winstvrijstelling die dit jaar omlaag gaat.. pak je toch nog 14% mee :)

Bij staken / opzeggen moet je idd aftikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorro
vortexnl1982 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 08:30:
[...]

Ik noemde hier 1/7 omdat ik begreep dat het idee is de onderneming te staken per 1/7 (dus dan moet je alles afwikkelen per die datum). Dat dat in de praktijk wat lastig kan zijn om écht al voor die tijd te regelen kan ik me voorstellen (mogelijk zijn nog niet alle bedragen gefactureerd en betaald)

Maar ik raad @coldasice aan om zsm contact te zoeken met boekhouder en even met BND te bellen hoe eea te regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorro
coldasice schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 08:32:
[...]

FOR:
Ik dacht dat BND gelijk was aan een lijfrente product en dat ik het bedrag (ik heb maar 1 jaar gereserveerd), dan via BND in die lijfrente kon stoppen. Mijn boekhouder heeft dit idd al genoemd, maar wel goed dat je noemt dat dit voor 1-7 moet. Ga ik hier zeker gas op geven.

aanvulling: hier staat dat het kan bij BND, heb een belafspraak gemaakt voor advies hoe dit administratief te verwerken: https://new.brandnewday.n...cale-oudedagsreserve-for/

De route naar een BV was er een met hobbels waar ik toch wel een beetje buikpijn van heb gekregen. Ik dacht eerst een aciva-passiva route gekozen te hebben, dit via Firm24, vervolgens wilde mijn boekhouder wat zaken inbrengen(half afgeschreven telefoon en laptop), meer is er niet. Vervolgens nam firm24 contact op dat dit allemaal beschreven moest worden bij de notaris, dit zou nogmaals 1000 euro kosten. Dit bedrag werd pas genoemd nadat ik er naar vroeg. Toen heb ik die route stop gezet en heb ik met die boekhouder overlegd en gekozen voor de eenvoudigste route, BV oprichten en staken. Vervelend gevoel overgehouden aan Firm24, maar mss ook wel te maken met mijn boekhouder.

Ben ik blij hoe dit gegaan is? Zeker niet, ben ik goed geinformeerd, ook niet.

Vandaar ook mijn vorige vraag, wat is handig om te doen rondom de transitie naar de BV. Ik heb volgens mij nu nog wat voordelen vanuit de EMZ (startersaftrek etc).

Zoals ik het nu zie, met mijn beperkte kennis is dat de laptop en telefoon niet ingebracht worden en dat ik die moet afrekenen met de belastingen (vraagteken? ), dat ik wat moet regelen voor de FOR.

Zijn er nog andere zaken die nu nadelig zijn met de route die ik gekozen heb?

Ik ben hier al beter geholpen dan door mijn boekhouder _/-\o_
Als je niet zoveel assets/reserves/etc hebt is de route van overgang niet zo spannend. Het is de meerprijs van een afgestemde geruisloze inbreng niet waard. Zou in dat geval gewoon een activa/passiva transactie doen, je EMZ staken, evt nog wat met stakingswinstvrijstelling te benutten.

Tenzij de route mbt geruisloze inbreng met terugwerkende kracht per 1/1/2024 zou zijn gekozen (in overleg met je boekhouder) en die route voordeliger zou zijn ivm berekening totale winst 2024 lagere belastingdruk in BV VS EMZ.
Maar ik vermoed dat je:
1) die berekening niet hebt laten maken
2) die route niet hebt afgestemd

Of heb je wel overleg gehad met je boekhouder voordat je aan deze exercitie bent begonnen? Ik lees wat over Firm24 en een beetje over reactie van de boekhouder; de tijdslijn is me niet per se dduilijk maar heb een vermoeden

Maar dit zijn wel echt dingen om met je boekhouder te bespreken, hier op het forum kun je op onderdelen je vragen bespreken of ideeën ophalen natuurlijk.

Succes!

[ Voor 10% gewijzigd door Yorro op 04-06-2024 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorro
PS: als je alsnog kiest voor een invreng van je EMZ in BV, waarbij je ook de zakelijke bankrekeningen wilt overzetten, overleg dan vooraf met de bank. Je zal de eerste niet zijn die “proactief” vanuit de bank de boodschap krijgt dat de bankrekening wordt gesloten omdat de rechtsvorm is veranderd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Maar dit zijn wel echt dingen om met je boekhouder te bespreken, hier op het forum kun je op onderdelen je vragen bespreken of ideeën ophalen natuurlijk.
En/of zoek hiervoor gewoon een boekhouder/adviseur/fiscalist/accountant met ervaring. Dit klinkt namelijk als de boekhouder die uitsluitend facturen inboekt en wat standaard aangiftes kan doen.
Dat geeft niets, denk dat het gemiddelde administratiekantoor niet meerdere keren per jaar dit soort omzettingen doet.

Een Firm24 oplossing is ook prima, als je zelf weet van de hoed en de rand en/of de juiste boekhouder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yorro
B-Real schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:47:
[...]

En/of zoek hiervoor gewoon een boekhouder/adviseur/fiscalist/accountant met ervaring. Dit klinkt namelijk als de boekhouder die uitsluitend facturen inboekt en wat standaard aangiftes kan doen.
Dat geeft niets, denk dat het gemiddelde administratiekantoor niet meerdere keren per jaar dit soort omzettingen doet.

Een Firm24 oplossing is ook prima, als je zelf weet van de hoed en de rand en/of de juiste boekhouder.
Helemaal eens. En in aanvulling daarop: doe dat vóórdat je zaken als een oprichting van de BVs in gang zet, want dat is namelijk nog het makkelijkst van het hele traject.

Dit is meer bedoeld voor de meelezers. Zeker niet zo lullig bedoeld (naar jou @coldasice ) als het misschien overkomt, want dit is nou typisch zoiets waarvan velen met jou denken dat je het wel (grotendeels) zelf kunt, of achteraf kunt regelen. Helaas, zo werkt het niet altijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
DJ-B schreef op maandag 3 juni 2024 @ 16:59:
[...]

Ik markeer dit elk jaar in mijn agenda, misschien is dat een tip voor je. ;)

Daarnaast lijkt het er op dat je vorig jaar in november 5 extra licenties hebt toegevoegd (6 maanden verlenging) bij het inwisselen van je voucher. Vermoedelijk had je de 5 bestaande licenties willen verlengen (12 maanden).
Dat is inderdaad wat er gebeurd was, ja.

Daar gaat mijn agenda-reminder in Oktober niets aan doen. Die had ik inderdaad aangemaakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
  • Nu online
Yorro schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:09:
PS: als je alsnog kiest voor een invreng van je EMZ in BV, waarbij je ook de zakelijke bankrekeningen wilt overzetten, overleg dan vooraf met de bank. Je zal de eerste niet zijn die “proactief” vanuit de bank de boodschap krijgt dat de bankrekening wordt gesloten omdat de rechtsvorm is veranderd
Mijn idee is om een nieuwe bankrekening op te richten vanuit de BV, de andere nog een tijdje aan te houden om alles rustig af te wikkelen. Ook binnen snelstart, maak ik een nieuwe entiteit aan zodat er geen overlap of zaken door elkaar lopen. Alles netjes gescheiden, die 10 euro per maand voor een nieuwe bankrekening doet het ook niet.

Dat van die boekhouder speelt al langer door mijn hoofd en dat wordt hiermee alleen maar verder versterkt. Maar wil deze zaken nog netjes met hem afhandelen en dan een nieuwe zoeken.

Het vinden van een kleine boekhouder met de juiste kennis (en het liefst mijn eigen boekhoudpakket) vind ik nog lastig, ik wil niet bij een groot kantoor terechtkomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schmitzel
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
coldasice schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:26:
[...]

Mijn idee is om een nieuwe bankrekening op te richten vanuit de BV, de andere nog een tijdje aan te houden om alles rustig af te wikkelen. Ook binnen snelstart, maak ik een nieuwe entiteit aan zodat er geen overlap of zaken door elkaar lopen. Alles netjes gescheiden, die 10 euro per maand voor een nieuwe bankrekening doet het ook niet.

Dat van die boekhouder speelt al langer door mijn hoofd en dat wordt hiermee alleen maar verder versterkt. Maar wil deze zaken nog netjes met hem afhandelen en dan een nieuwe zoeken.

Het vinden van een kleine boekhouder met de juiste kennis (en het liefst mijn eigen boekhoudpakket) vind ik nog lastig, ik wil niet bij een groot kantoor terechtkomen...
Ik zit bij een kleinere boekhouder die met Snelstart werkt, dm maar voor de contactgegevens als je interesse hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
  • Nu online
Vanwaar die aversie tegen een groot kantoor?

Je onderneming groeit, dan hoort daar op andere gebieden ook groei bij. Je bent natuurlijk niet gelijk een EY of Deloitte nodig waarvan de partner ook de jaarrekening van Shell aftekent ;)

En geloof mij, uit ervaring weet ik, dat ook de Big4 genoeg kleine ondernemers als klant hebben. Je moet gewoon een kantoor hebben die én administratie én fiscaal én loonadministratie onder één dak heeft. Heb je toevallig een keer te maken met subsidies of anderzijds advies dan hebben ze dat ook gewoon.

De prijs voor regulier administratie, stukje fiscaal en loonadministratie zal vast iets duurder zijn dan die kleine boekhouder maar dat hoeft niet veel te zijn en dan weet je in elk geval zeker dat het in de basis goed op orde is.

Er zijn in elke regio wel kantoren te vinden die dat prima kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:14
Ze hoeven het niet eens perse allemaal te doen. Ik zit bij een klein kantoor waar ze een paar man hebben, maar dan wel met expertise in fiscaal recht, register accountant etc. Loonadministratie doen ze niet, en heeft ook weinig meerwaarde als je dat voor E90/jaar door partijen als simpeleloonstrook.nl kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-06 15:49

page404

Website says no

Hhhmm... ik begrijp wel waar die aversie vandaan komt. Mijn boekhouder was eerst ook een klein kantoortje en heel laagdrempelig. Ze zijn gegroeid en gefuseerd en het is allemaal niet meer zo transparant. Nog steeds niet duur, maar ook niet heel benaderbaar meer.
Ik ga nu over naar een nieuwe boekhouder die op jaarbasis 2x zo duur is. Klein kantoortje, nu net 2 medewerkers. Je kan ze altijd bellen, je kan altijd sparren en ze zitten achter je vodden aan om je boekhouding up to date te houden :) Lijkt me ook wel fijn dat je meteen leert hoe je dingen het best kan boeken en hoeveel procent van je bureaustoel je mag afschrijven :P

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Yorro schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:09:
Je kan er ook voor kiezen je BV naast je EMZ op te zetten, kan je de rekening rustig over zetten en de nieuwe contracten aangaan op je BV. Oude dien je uit via EMZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 00:34
Verwachting is dat ik dit jaar meer uren ga maken t.o.v. eerdere jaren, dus een hogere omzet en dus meer belasting betalen :) Dat zou ik wat willen drukken, maar zo heel veel kosten heb ik niet (als IT-er, EMZ).
Behalve inleggen voor de oude dag/pensioen, wat zijn nog meer aantrekkelijke 'kosten' die ik zou kunnen maken dit jaar?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-06 16:57
c-nan schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 11:26:
Verwachting is dat ik dit jaar meer uren ga maken t.o.v. eerdere jaren, dus een hogere omzet en dus meer belasting betalen :) Dat zou ik wat willen drukken, maar zo heel veel kosten heb ik niet (als IT-er, EMZ).
Behalve inleggen voor de oude dag/pensioen, wat zijn nog meer aantrekkelijke 'kosten' die ik zou kunnen maken dit jaar?
Je mag tegenwoordig best veel inleggen in je pensioen. Je zou dat potje helemaal vol kunnen rammen (volgens mij is dat rond de 30k)

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorro
coldasice schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:26:
[...]

Deze opmerking valt me op, weet niet of je het zo bedoeld hebt, maar ik reageer hier even ‘scherp’ op:
Ook binnen snelstart, maak ik een nieuwe entiteit aan zodat er geen overlap of zaken door elkaar lopen.
Realiseer je goed dat jouw EMZ en je BV(s) per definitie NIET dezelfde entiteit zijn, en dus NIET dezelfde administratie hebben, maar separate administraties. Dus, sowieso aparte ‘entiteiten’ aanmaken. Overigens ook per BV, als je een holding + werkmaatschappij doet (dus 2 BVs)

Dat geldt dus niet alleen binnen Snelstart, maar voor de gehele administratie. Houdt ze gescheiden: aparte facturen, aparte contracten, bankrekeningen, vastleggingen, etc.

Zelfs als je een ‘geruisloze inbreng’ zou doen, dan nog moet je gewoon je EMZ administratie afronden. Dat je BV bij een geruisloze inbreng met dezelfde boekwaarden doorgaat betekent niet dat het dezelfde administratie is. Let hier goed op, bespreek dit expliciet met je boekhouder.

Zie het zo: iedere entiteit (jij, je holding, je werkmaatschappij) heeft eigen verplichtingen zoals het doen van aangiftes* en het bijhouden van een eigen administratie.

Je doet jezelf (en je boekhouder, accountant, en de belastingdienst) een groot plezier als je vanaf het begin van je BVs daar secuur in bent.

*zelfs bij fiscale eenheid omzetbelasting en vennootschapsbelasting blijft de separate administratie per BV in stand, alléén de aangifte zelf is gezamenlijk.

[ Voor 16% gewijzigd door Yorro op 04-06-2024 12:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
ConQuestador schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 11:32:
[...]

Je mag tegenwoordig best veel inleggen in je pensioen. Je zou dat potje helemaal vol kunnen rammen (volgens mij is dat rond de 30k)
Dat kan wel, maar eenmaal in je pensioenpot krijg je het er niet meer uit. Dat wil zeggen, je krijgt het er wel uit, maar alleen met een boete en uiteraard IB betalen over dat bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 12:12:
[...]

Dat kan wel, maar eenmaal in je pensioenpot krijg je het er niet meer uit. Dat wil zeggen, je krijgt het er wel uit, maar alleen met een boete en uiteraard IB betalen over dat bedrag.
Alleen leuk als je een behoorlijk gat hebt, zoals veel mensen met IT detacherings verleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickH
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11-06 10:25
Hierover gesproken, mijn EMZ wordt op dit moment omgezet naar een BV.
Onlangs kwam in employes.nl toevallig tegen en simpeleloonstrook.nl kende ik nog helemaal niet. Wat zijn de ervaringen met dit soort pakketten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ComputerHoed
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-06 10:34

ComputerHoed

Electronica <3

Ik ben bezig een werk BV en holding BV op te zetten voor mijn eigen activiteiten.

Hebben jullie aanraders qua boekhouders, apps of andere boekhoud-software?

Ryzen 2700X, Gigabyte Aorus Gaming 7, G.Skills Ripjaws V 3200Mhz 16GB DDR4 RAM, PowerColor Red Devil 5700 XT, Samsung 970 250GB NVMe-SSD, 3x 5TB Toshiba HDD, 500GB Samsung Evo 850 SSD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
ComputerHoed schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 12:29:
Ik ben bezig een werk BV en holding BV op te zetten voor mijn eigen activiteiten.

Probeer eerst even te zoeken in dit forum. Dit komt elke 20, 30 pagina's wel ergens ter sprake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 12:12:
[...]

OF...... je gebruikt het als pensioen tegen de tijd dat je niet meer werkt. Waar het voor bedoeld is. (Scheelt je nu 50% loonbelasting, hoeveel je tegen die tijd alsnog mag aftikken is de grote vraag :X )

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
ConQuestador schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 13:02:
[...]

OF...... je gebruikt het als pensioen tegen de tijd dat je niet meer werkt. Waar het voor bedoeld is. (Scheelt je nu 50% loonbelasting, hoeveel je tegen die tijd alsnog mag aftikken is de grote vraag :X )
Hoeveel het tegen die tijd is, dat wachten we maar af. Nu is het zo belast. Dan zie je ook wel dat een pensioeninkomen boven de 75K stevige belast wordt. Dus alles in een pensioenpot drukken is niet altijd voordelig.
Maar het voordeel nu is enorm.

Overigens vind ik een van de grootste voordelen van zelfstandig zijn en zelf pensioensparen, daat je straks zelf kan bepalen wat voor pensioen je koopt. Een levenslang pensioen? Of uitkeren in 15 jaar? Doe mij tot mijn 75e maar een redelijk bedrag, daarna wat minder. Ik verwacht niet dat ik na mijn 75e nog gekke dingen ga doen.

[ Voor 20% gewijzigd door RonaldHeirbaut op 04-06-2024 13:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coldasice
  • Nu online
Yorro schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 11:56:
[...]

Deze opmerking valt me op, weet niet of je het zo bedoeld hebt, maar ik reageer hier even ‘scherp’ op:

[...]

Realiseer je goed dat jouw EMZ en je BV(s) per definitie NIET dezelfde entiteit zijn, en dus NIET dezelfde administratie hebben, maar separate administraties. Dus, sowieso aparte ‘entiteiten’ aanmaken. Overigens ook per BV, als je een holding + werkmaatschappij doet (dus 2 BVs)

Dat geldt dus niet alleen binnen Snelstart, maar voor de gehele administratie. Houdt ze gescheiden: aparte facturen, aparte contracten, bankrekeningen, vastleggingen, etc.

Zelfs als je een ‘geruisloze inbreng’ zou doen, dan nog moet je gewoon je EMZ administratie afronden. Dat je BV bij een geruisloze inbreng met dezelfde boekwaarden doorgaat betekent niet dat het dezelfde administratie is. Let hier goed op, bespreek dit expliciet met je boekhouder.

Zie het zo: iedere entiteit (jij, je holding, je werkmaatschappij) heeft eigen verplichtingen zoals het doen van aangiftes* en het bijhouden van een eigen administratie.

Je doet jezelf (en je boekhouder, accountant, en de belastingdienst) een groot plezier als je vanaf het begin van je BVs daar secuur in bent.

*zelfs bij fiscale eenheid omzetbelasting en vennootschapsbelasting blijft de separate administratie per BV in stand, alléén de aangifte zelf is gezamenlijk.
Mss niet helemaal correct verwoord door mij inderdaad, maar die wilde ik al gescheiden houden, daarvan was ik me bewust, goed om extra te letten op het gescheiden houden van de holding en de werkmaatschap. Ik heb het altijd netjes bijgehouden in snelstart en dat wilde ik zeker zo voortzetten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 11-06 14:59
RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 13:10:
[...]

Hoeveel het tegen die tijd is, dat wachten we maar af. Nu is het zo belast. Dan zie je ook wel dat een pensioeninkomen boven de 75K stevige belast wordt. Dus alles in een pensioenpot drukken is niet altijd voordelig.
Maar het voordeel nu is enorm.

Overigens vind ik een van de grootste voordelen van zelfstandig zijn en zelf pensioensparen, daat je straks zelf kan bepalen wat voor pensioen je koopt. Een levenslang pensioen? Of uitkeren in 15 jaar? Doe mij tot mijn 75e maar een redelijk bedrag, daarna wat minder. Ik verwacht niet dat ik na mijn 75e nog gekke dingen ga doen.
Het grote voordeel vind ik ook dat de pot gewoon naar mijn kinderen kan gaan. Bij een werknemerspensioen is het gewoon weg als ik en mijn vrouw overlijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Nu online
[...]

Op basis van de huidige regels is het fiscale voordeel niet gigantisch. Voor gepensioneerden is er een extra schaal toegevoegd. Tot een bedrag van 38k betaal je 19% belasting, voordeeltje van circa 6k per jaar.

Ik denk niet dat je daarvoor per se nu veel moet inleggen. Waar de winst vooral in zit als je nu inlegt is dat er over het hele bedrag (bruto dus) rendement wordt behaald, dat kan uitgesmeerd over de tijd wel eens meer dan die 6k per jaar zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
  • Nu online
[...]

Dit gaat toch tegen het 36.97% tarief? Volgens mij is dit een veel gehoord misverstand...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
coldasice schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 13:42:
[...]

Dit gaat toch tegen het 36.97% tarief? Volgens mij is dit een veel gehoord misverstand...
stel dat je nu over 120k belasting moet betalen, dan is het deel 70k tot 120k met 50% belast.

Als je 20k in je pensioen stopt, dan is die niet belast.

Je betaald nu nog maar over het 70 tot 100k deel 50%

Op de 20k die je hebt ingelegd bespaar je dus 50% belasting.

Enige wat niet meegenomen is, is de MKB winstvrijstelling, ik heb zo 123 even niet voor ogen welke invloed die er op heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
  • Nu online
ConQuestador schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 14:13:
[...]

stel dat je nu over 120k belasting moet betalen, dan is het deel 70k tot 120k met 50% belast.

Als je 20k in je pensioen stopt, dan is die niet belast.

Je betaald nu nog maar over het 70 tot 100k deel 50%

Op de 20k die je hebt ingelegd bespaar je dus 50% belasting.

Enige wat niet meegenomen is, is de MKB winstvrijstelling, ik heb zo 123 even niet voor ogen welke invloed die er op heeft.
Volgens mij klopt dit niet...

https://www.belastingdien...ekposten-bij-hoog-inkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filipy23
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:34
ConQuestador schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 11:32:
[...]

Let wel op dat het nadeel van het pensioenpotje is is dat je niet meer naar buiten europa kunt emigreren (= direct afrekenen incl boete totaal 69,5% belasting)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08:12
Toen dit ingevoerd werd heb ik nog snel m'n pensioen volgestort maar aftrek lijfrente staat niet in dat lijstje, dus ik twijfel of dit zo is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filipy23
Pensioenstorting is een van de aftrekposten die je tegen het volledige tarief (49,5%) mag aftrekken. Heb het in 2023 nog gedaan en toen werd er geen correctie toegepast zoals bij hypotheekrenteaftrek etc

[ Voor 14% gewijzigd door filipy23 op 04-06-2024 14:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10-06 10:17
[...]

Haha lol, als je nu kijkt hoe vaak die leeftijd opschuift, heb je geen flauw idee wanneer dat potje dus open gaat. No wat dat ik in een pensioenpot geld nog duw, over 25 jaar is die leeftijd alweer drie jaar op geschoven naar 70 of verder.

Ik spaar lekker in de bv en mijn kind wordt daar straks onderdeel van tbv andere voordelen, zodat dat geld ok niet verloren gaat als ik vroegtijdig de pijp uitgaat.

Tenzij je echt zin hebt tot die tijd te gaan werken.

[ Voor 11% gewijzigd door mannowlahn op 04-06-2024 14:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• filipy23
mannowlahn schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 14:23:
[...]

Haha lol, als je nu kijkt hoe vaak die leeftijd opschuift, heb je geen flauw idee wanneer dat potje dus open gaat. No wat dat ik in een pensioenpot geld nog duw, over 25 jaar is die leeftijd alweer drie jaar op geschoven naar 70 of verder.

Tenzij je echt zin hebt tot die tijd te gaan werken.
Pensioen mag je al gespreid opnemen 10 jaar voor ingang pensioenleeftijd. Ik verwacht dus over 15 jaar op mijn zestigste. En het grote voordeel is niet die korting op inkomstenbelasting, maar de vrijstelling op vermogensbelasting en dividendbelasting. Dat voordeel is echt vele malen groter!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xiangpo
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 07:29
mannowlahn schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 14:23:
[...]

Dan heb je het over de aow-leeftijd, dat is heel wat anders..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tony-stark
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 11-06 12:34
Vorig jaar hetzelfde gedaan en gebruik nu moneybird en heb zelf een boekhouder gezocht die daarmee werkt en de 1e inrichting laten doen, werkt voor mij prettig. Ook koppeling met employes.nl voor verloning.
ComputerHoed schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 12:29:

[ Voor 5% gewijzigd door tony-stark op 04-06-2024 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
filipy23 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 14:20:
[...]

Let wel op dat het nadeel van het pensioenpotje is is dat je niet meer naar buiten europa kunt emigreren (= direct afrekenen incl boete totaal 69,5% belasting)
Donderdag ga ik stemmen op een partij waardoor ik nu al zeker weet dat ik in Europa blijf :+

Maar zonder dollen, waar zou je heen willen buiten Europa?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
xiangpo schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 14:41:
[...]

Dan heb je het over de aow-leeftijd, dat is heel wat anders..
Precies. Ik krijg mijn eerste pensioen (aanvullend pensioen dus) als ik 65 ben. Dat was nu eenmaal afgesproken toen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10-06 20:24
filipy23 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 14:26:
[...]

Pensioen mag je al gespreid opnemen 10 jaar voor ingang pensioenleeftijd. Ik verwacht dus over 15 jaar op mijn zestigste. En het grote voordeel is niet die korting op inkomstenbelasting, maar de vrijstelling op vermogensbelasting en dividendbelasting. Dat voordeel is echt vele malen groter!
Pot moet wel minimaal 20 of zelfs 30 jaar uitkeren. Dus je moet er serieus geld in stoppen wil je er in je maandelijkse uitkering ook wat aan hebben. Dat is voor mij 1 van de hoofdredenen dat ik er niets mee doe.

300k / 20 jaar / 12 maanden = 1250 per maand.

Ik regel het wel op een andere manier :Y

(ik weet trouwens niet wat er met het geld gebeurd als je vroegtijdig overlijdt :? Dikke pech en overheid zegt dankuwel?)

[ Voor 8% gewijzigd door ybos op 04-06-2024 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
ybos schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 20:14:
[...]

Pot moet wel minimaal 20 of zelfs 30 jaar uitkeren. Dus je moet er serieus geld in stoppen wil je er in je maandelijkse uitkering ook wat aan hebben. Dat is voor mij 1 van de hoofdredenen dat ik er niets mee doe.

(ik weet trouwens niet wat er met het geld gebeurd als je vroegtijdig overlijdt :? Dikke pech en overheid zegt dankuwel?)
300k als pensioenpot is natuurlijk ook helemaal niks. Ik richt toch wel op een pot van 1M.

Met een inleg van 1k per maand is dat wat ik zou moeten halen bij de "te verwachten" beurs.

Je moet natuurlijk niet vergeten: wat als je nog 40 jaar leeft na je pensioendatum. Ik wil niet de laatste 20 jaar van dat pensioen op een houtje bijten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
ConQuestador schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 20:18:
[...]

300k als pensioenpot is natuurlijk ook helemaal niks. Ik richt toch wel op een pot van 1M.

Met een inleg van 1k per maand is dat wat ik zou moeten halen bij de "te verwachten" beurs.

Je moet natuurlijk niet vergeten: wat als je nog 40 jaar leeft na je pensioendatum. Ik wil niet de laatste 20 jaar van dat pensioen op een houtje bijten.
Ik heb een pand gekocht samen met een kennis voor 500k (geen hypotheek).
Levert elk jaar ruim 70k huur op en kosten vallen mee.
Dat pand betaald op dit moment al mijn hypotheek, en tegen de tijd dat ik met pensioen wil verkopen we het pand of laten het gewoon verhuurd (desnoods beheerd en dan wat lager rendement).
Inmiddels hebben we door de huur te herinvesteren al wat meer geïnvesteerd en zo begint de sneeuwbal te rollen :Y

(is niet alleen maar rozengeur en maneschijn, je kan ook gezeik krijgen met huurder die niet wil betalen oid, dat risico nemen we op de koop toe, niets komt voor niks)

[ Voor 8% gewijzigd door ybos op 04-06-2024 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
[...]

Je zou wel gek zijn als je met die bedragen een pensioen uitkering koopt. Verder zijn er gewoon keuze wat er gebeurt na overlijden. In de tijd dat je opbouwt is het in ieder geval van jezelf en gaat door naar je erfgenamen, enkel is het nog niet belast dus komt de (inkomsten)belasting nog om de hoek kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:31

TMC

[...]

Dus omdat je heel veel geld nodig hebt, regel je het op een andere manier? Ik snap de logica niet helemaal. Pensioen opbouwen heeft veel fiscale voordelen, waarom zou je daar geen gebruik van maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
  • Nu online
ybos schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 20:21:
[...]

Dat pand betaald op dit moment al mijn hypotheek, en tegen de tijd dat ik met pensioen wil verkopen we het pand of laten het gewoon verhuurd (desnoods beheerd en dan wat lager rendement).
Inmiddels hebben we door de huur te herinvesteren al wat meer geïnvesteerd en zo begint de sneeuwbal te rollen :Y

(is niet alleen maar rozengeur en maneschijn, je kan ook gezeik krijgen met huurder die niet wil betalen oid, dat risico nemen we op de koop toe, niets komt voor niks)
Heb je dit prive? Moet je voor de lol eens je voorlopige aanslag 2024 invullen... wij hebben ook nog een verhuurappartement, tot vorig jaar telde je 70% van de woz waarde als bezitting, inmiddels 100% en een flink rendementspercentage. Prima dat vermogen belast wordt, maar dit gaat wel met hele grote stappen 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lycaon
ybos schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 20:21:
[...]

70K huurinkomsten op een pand van 500K?!
Doe je goed….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lycaon
TMC schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 21:15:
[...]
Dus omdat je heel veel geld nodig hebt, regel je het op een andere manier? Ik snap de logica niet helemaal. Pensioen opbouwen heeft veel fiscale voordelen, waarom zou je daar geen gebruik van maken?
Ik maak er zelf ook maar beperkt gebruik van.
Mijn voornaamste reden is onvoldoende vertrouwen in de overheid. Veroorzaakt door het zwabberbeleid op vele terreinen de afgelopen jaren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:31

TMC

Lycaon schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 21:17:
[...]

Ik maak er zelf ook maar beperkt gebruik van.
Mijn voornaamste reden is onvoldoende vertrouwen in de overheid. Veroorzaakt door het zwabberbeleid op vele terreinen de afgelopen jaren.
Er is een groot verschil tussen 'geen' en 'beperkt'. Ik maak er ook beperkt gebruik van. Risico's spreiden en zodoende niet de maximale pensioenruimte benutten is goed te begrijpen. Maar er helemaal geen gebruik van maken is m.i. niet logisch. Als je in een ontwikkelingsland woont zou ik dat misschien begrijpen, maar Nederland is een gidsland als het gaat om pensioenen. Geen gebruik maken van de fiscale voordelen vind ik daarom echt niet handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
TMC schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 21:15:
[...]
Ik vind dat je te weinig "in control" bent.
Mijn doel is om met 50 niet meer te moeten werken, maar te mogen werken (of helemaal niet).
Dat is met deze regeling niet mogelijk, of aftikken en de boel vrij laten vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
coldasice schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 21:15:
[...]

Heb je dit prive? Moet je voor de lol eens je voorlopige aanslag 2024 invullen... wij hebben ook nog een verhuurappartement, tot vorig jaar telde je 70% van de woz waarde als bezitting, inmiddels 100% en een flink rendementspercentage. Prima dat vermogen belast wordt, maar dit gaat wel met hele grote stappen 8)7
ja. Wacht maar tot 2027/2028, dat is het huilen geblazen...
(prive idd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Lycaon schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 21:16:
[...]

70K huurinkomsten op een pand van 500K?!
Doe je goed….
Die 500K is trouwens aanschafprijs (2 jaar geleden), inmiddels wel meer denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
ConQuestador schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 20:18:
[...]
Je pensioendatum, uitgaande dat je je AOW-datum bedoeld, is nu met 67,5. Dan wil je op je 107e niet op een houtje bijten? Je mag hopen dat je überhaupt nog kan bijten tegen die tijd. Met 87 heb je intussen ook niet meer de leeftijd om bergen geld uit te geven, althans, ik zou niet weten waaraan.

Met een miljoen kan je een hoop doen. Dat weten ze bij het CAK ook. Dus wat je wel kan doen met dat geld, is zorgen dat je niet in een verzorgingshuis komt en eventueel persoonlijke zorg inkoopt bij een ZZP-er. Want kom je wel in een verzorgingshuis, dan ga je de hoge maximum bijdrage betalen, wat nu al bijna €2.900 per maand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10-06 10:17
RonaldHeirbaut schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 06:53:
[...]

Met een miljoen kan je een hoop doen. Dat weten ze bij het CAK ook. Dus wat je wel kan doen met dat geld, is zorgen dat je niet in een verzorgingshuis komt en eventueel persoonlijke zorg inkoopt bij een ZZP-er. Want kom je wel in een verzorgingshuis, dan ga je de hoge maximum bijdrage betalen, wat nu al bijna €2.900 per maand is.
Ook als je nog steeds werknemer bent van je bv die jou een salaris uitkeert en het vermogen nog steeds in de bv zit?

Maar goed 2.900 euro per maand is nog steeds minder dan wat ik nu per maand nodig heb. Zit ik in zo’n tehuis dan heb je niks meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 11-06 14:59
Tegen de tijd dat ik met pensioen ga is de ouderenzorg nog meer uitgehold. Zorg gaat heel duur worden, reken daar maar op. Ik wil dan niet de slechte standaard zorg maar betaalde particulieren zorg. En ja, dat kost heel veel geld :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Intussen volkomen offtopic, maar goed. Hier vind je wat over betaalde particuliere zorg.

Ik denk wel dat we over een jaar of 10, 20 anders belast gaan worden voor zorg. Immers, zorg is een aanspraak op collectiviteit en als "wij" ons daar nu uit onttrekken, komt de rekening daarvoor later wel.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 07:46:
Intussen volkomen offtopic, maar goed. Hier vind je wat over betaalde particuliere zorg.

Ik denk wel dat we over een jaar of 10, 20 anders belast gaan worden voor zorg. Immers, zorg is een aanspraak op collectiviteit en als "wij" ons daar nu uit onttrekken, komt de rekening daarvoor later wel.
Hoe bedoel je dat wij ons onttrekken? Ik hoor dit ook meer hier en is echt totale onzin. Er gaat hier jaarlijks voor een overgroot deel 49.5% naar de staatskas, ik betaal zorgpremie, betaal verzekeringen meer dan ik ooit deed in loondienst (aov, bav, abv). Daar staat tegenover: Dat ik geen aanspraak meer mag maken op een uitkering als ik zonder opdracht zit (ww). Ik mijn eigen pensioen mag regelen welke steeds meer moeilijker gemaakt wordt (zie de discussie hierboven over box 3 in 2027). Ik uitgesloten ben op een aantal risicos omdat binnen een aov dat wel mag, waardoor ik minder beschermd ben.

Ik onttrek niets, de inkomsten in de collectiviteit verdubbel ik ruimschoots sinds ik niet langer in loondienst ben.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Krystman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:06
init6 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 08:03:
[...]

Ik onttrek niets, de inkomsten in de collectiviteit verdubbel ik ruimschoots sinds ik niet langer in loondienst ben.
Zolang de lobby van de werkgeversorganisaties/Vakbonden en pensioenfondsen, meer macht hebben dan "onze" "vertegenwoordiging" zal het (bijna) niemand in Den Haag interesseren.

- Spes consilium non est -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
mannowlahn schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 07:24:
[...]

Ook als je nog steeds werknemer bent van je bv die jou een salaris uitkeert en het vermogen nog steeds in de bv zit?

Maar goed 2.900 euro per maand is nog steeds minder dan wat ik nu per maand nodig heb. Zit ik in zo’n tehuis dan heb je niks meer nodig.
Dat is inderdaad wel een flinke loophole in deze regeling, en wat mij betreft ook niet eerlijk. Je wordt flink aangeslagen als je redelijk vermogen hebt in box-3, maar als je miljarden hebt in box-2 niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Woy schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 08:21:
[...]

Dat is inderdaad wel een flinke loophole in deze regeling, en wat mij betreft ook niet eerlijk. Je wordt flink aangeslagen als je redelijk vermogen hebt in box-3, maar als je miljarden hebt in box-2 niet.
Dit heeft zeker de aandacht van het ministerie van financien. Een eerste stap is daar al in gezet door de afbouw van de algemene heffingskorting vanaf volgend jaar niet alleen maar over box 1 maar ook over box 2 en 3 te laten lopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:44

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Ook de pensioen discussie komt iedere keer weer terug, net als de aftrekbaarheid van een bureaustoel.
Ik denk dat iedereen zijn eigen afwegingen maakt. Zelf verwacht ik ook niet het eeuwige leven te hebben en vind ik het pensioenstelsel in NL ook maar gewoon onteigening van je verdiende vermogen waar je als je de pensioenleeftijd haalt een deel van terug ziet.

Iedereen moet doen waar hij/zij zich prettig bij voelt, ik kies voor eigen beheer en dan maar wat meer belasting, en misschien is de bovengenoemde BV constructie wel interessant om onze middelen veilig te stellen voor de lange termijn richting kinderen.

We hebben een overheid die gewoon geen held is in het maken van langetermijn visie op heel veel fronten. Als er straks weer een tekort is op een of andere begroting mogen we weer bukken met het potje vaseline.

discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
init6 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 08:03:
[...]
Hoe bedoel je dat wij ons onttrekken?
WW, zorg, pensioen, WIA... het zijn allemaal collectiviteitsverzekeringen. Alleen betaalbaar als we er met ons allen aan betalen. Hoe meer ZZP-ers, des te meer dat systeem onder druk komt te staan. Als we met ons allen brokken gaan maken met onze all-risk verzekerde auto, gaat de premie ook omhoog. Ook voor diegene met 30 schadevrije jaren.

De overheid is op zoek naar een oplossing. Dat doen ze niet op een structurele manier, maar alleen door te draaien aan de knoppen. Die knoppen zijn al lam. Ons belastingstelsel moet op de schop; het is gebaseerd op antieke waarden.

Ook ik onttrek me aan dat systeem. Maar ik kan mijn kinderbijslag niet terugstorten (krijg ik overigens ook niet, maar dat terzijde), kan geen vrijwillige bijdrage doen aan de WW, Defensie of de zorg, enz. We kunnen niet anders dan ons onttrekken aan het systeem omdat het niet meer deugt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
  • Nu online
loewie1984 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 09:10:
Ook de pensioen discussie komt iedere keer weer terug, net als de aftrekbaarheid van een bureaustoel.
Ik denk dat iedereen zijn eigen afwegingen maakt. Zelf verwacht ik ook niet het eeuwige leven te hebben en vind ik het pensioenstelsel in NL ook maar gewoon onteigening van je verdiende vermogen waar je als je de pensioenleeftijd haalt een deel van terug ziet.

Iedereen moet doen waar hij/zij zich prettig bij voelt, ik kies voor eigen beheer en dan maar wat meer belasting, en misschien is de bovengenoemde BV constructie wel interessant om onze middelen veilig te stellen voor de lange termijn richting kinderen.

We hebben een overheid die gewoon geen held is in het maken van langetermijn visie op heel veel fronten. Als er straks weer een tekort is op een of andere begroting mogen we weer bukken met het potje vaseline.
Prima dat je een eigen plan trekt, maar bedenk dat dit je mss wel tonnen kost.... aangezien je 20 jaar lang meer belasting betaald en dus minder rendement...

de behoefte om dit in eigen hand te houden is vermoedelijk ingestoken door de wens om eerder te stoppen. Laten we zeggen met de 55 stoppen... je wil dus 12 jaar eerder stoppen. Maar na je pensioenleeftijd is er geen verschil, want het geld stoppen in een lijfrente geeft straks gewoon keuzes. Stel je wordt 85, dan zijn die laatste 18 jaar beter om middels lijfrente te sparen. Waarom dan niet 12/30ste vrije keuze en 18/30ste van je spaar in een lijfrente stoppen waardoor je veel belastingen uitspaart?
Pagina: 1 ... 520 ... 630 Laatste