coldasice schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:26:
[...]
Mijn idee is om een nieuwe bankrekening op te richten vanuit de BV, de andere nog een tijdje aan te houden om alles rustig af te wikkelen. Ook binnen snelstart, maak ik een nieuwe entiteit aan zodat er geen overlap of zaken door elkaar lopen. Alles netjes gescheiden, die 10 euro per maand voor een nieuwe bankrekening doet het ook niet.
Dat van die boekhouder speelt al langer door mijn hoofd en dat wordt hiermee alleen maar verder versterkt. Maar wil deze zaken nog netjes met hem afhandelen en dan een nieuwe zoeken.
Het vinden van een kleine boekhouder met de juiste kennis (en het liefst mijn eigen boekhoudpakket) vind ik nog lastig, ik wil niet bij een groot kantoor terechtkomen...
Deze opmerking valt me op, weet niet of je het zo bedoeld hebt, maar ik reageer hier even ‘scherp’ op:
Ook binnen snelstart, maak ik een nieuwe entiteit aan zodat er geen overlap of zaken door elkaar lopen.
Realiseer je goed dat jouw EMZ en je BV(s) per definitie NIET dezelfde entiteit zijn, en dus NIET dezelfde administratie hebben, maar separate administraties. Dus, sowieso aparte ‘entiteiten’ aanmaken. Overigens ook per BV, als je een holding + werkmaatschappij doet (dus 2 BVs)
Dat geldt dus niet alleen binnen Snelstart, maar voor de gehele administratie. Houdt ze gescheiden: aparte facturen, aparte contracten, bankrekeningen, vastleggingen, etc.
Zelfs als je een ‘geruisloze inbreng’ zou doen, dan nog moet je gewoon je EMZ administratie afronden. Dat je BV bij een geruisloze inbreng met dezelfde boekwaarden doorgaat betekent niet dat het dezelfde administratie is. Let hier goed op, bespreek dit expliciet met je boekhouder.
Zie het zo: iedere entiteit (jij, je holding, je werkmaatschappij) heeft eigen verplichtingen zoals het doen van aangiftes* en het bijhouden van een eigen administratie.
Je doet jezelf (en je boekhouder, accountant, en de belastingdienst) een groot plezier als je vanaf het begin van je BVs daar secuur in bent.
*zelfs bij fiscale eenheid omzetbelasting en vennootschapsbelasting blijft de separate administratie per BV in stand, alléén de aangifte zelf is gezamenlijk.
[
Voor 16% gewijzigd door
Yorro op 04-06-2024 12:01
]