Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BertS
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-04 17:14
Verwijderd schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 00:51:
[...]

En welk gedeelte praat ik onzin? Waar zeg ik dat je het eventjes met je gezin doet?
Je hebt dat niet letterlijk gezegd, maar je boodschap kwam op velen wel zo over.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:42

Crazy D

I think we should take a look.

Oh my god. Het is tweakers he dus even goed opletten hoe letterlijk er dingen geschreven worden.

Samengevat: volgens sommigen is het geen probleem om tussen 2 opdrachten in een paar maanden op reis te gaan met je kindje dat eigenlijk op school hoort te zitten, volgens anderen is dat weer onmogelijk. En nog een paar iets subtielere standpunten zoals dat het wel kan maar je bv wel thuisonderwijs moet geven dan.

Het argument dat je wel buiten de achoolvakantie moet gaan omdat je in die periode je geld verdient gaat natuurlijk niet op in de it. Wij zij geen seizoenswerkers. Als je dat bij de schooldirecteur er door krijgt is dat eerder gunnen dan vaste regel.

Ik ga kijken of ik een tuinset kan kopen, zakelijk. Daar zit ik straks heel de zomer te werken dus super zakelijk. Aan 4 bureaustoelen heb ik wel genoeg 8)7

Exact expert nodig?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Crazy D schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 08:40:
Ik ga kijken of ik een tuinset kan kopen, zakelijk. Daar zit ik straks heel de zomer te werken dus super zakelijk. Aan 4 bureaustoelen heb ik wel genoeg 8)7
Je kan toch gewoon de tuinset als bureaustoel op de factuur laten zetten? :+

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:00
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FBQCp72JtSd1VsQ0hNgNbBEy5EI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/vDKaGCuhDjbENnA0jsqvamp6.gif?f=user_large

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:19
Oh my god. Het is tweakers he dus even goed opletten hoe letterlijk er dingen geschreven worden.

Samengevat: volgens sommigen is het geen probleem om tussen 2 opdrachten in een paar maanden op reis te gaan met je kindje dat eigenlijk op school hoort te zitten, volgens anderen is dat weer onmogelijk. En nog een paar iets subtielere standpunten zoals dat het wel kan maar je bv wel thuisonderwijs moet geven dan.

Het argument dat je wel buiten de achoolvakantie moet gaan omdat je in die periode je geld verdient gaat natuurlijk niet op in de it. Wij zij geen seizoenswerkers. Als je dat bij de schooldirecteur er door krijgt is dat eerder gunnen dan vaste regel.

Even los van wat jezelf vindt, het kan ook redelijk wat impact hebben op kind(eren) zelf.. De hele reden dat dit zo strak dicht getimmerd zit is omdat kinderen vrij snel een achterstand kunnen oplopen tov de rest.. Gedurende het jaar halen ze dat niet makkelijk meer in, en dat bouwt zich alleen maar verder op.

Het zijn geen objecten die je even verplaatst.. Mensen die dit zo makkelijk schrijven hebben duidelijk geen kinderen of ervaring met de ontwikkeling van een kind, die nota bene per individu extreem verschillend kan zijn.. Ik denk dat mensen die wel kinderen hebben, dat wat meer begrijpen, even los van wat de regels wel/niet toelaten.

Persoonlijk vind ik het vrij egoïstisch om je kind zijn/haar ontwikkeling mogelijk vertraging te laten oplopen omdat jij tijdelijk geen klus hebt en het zelf wel een goed idee om even eruit te stappen.. Maargoed, ik hoor dan ook bij het 'kinderen' kamp en dan kijk je gewoon naar meerdere belangen (dus ook dat van je kind) dan alleen je eigen belang :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:31

Ik denk dat ik deze zomer eens vanaf een boot ga werken. Kan ik dan ook nog reiskostenvergoeding claimen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolucious
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-05 07:13
Karp schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 10:47:
[...]

Ik denk dat ik deze zomer eens vanaf een boot ga werken. Kan ik dan ook nog reiskostenvergoeding claimen?
Ja helaas, dat is niet aftrekbaar!
https://www.belastingdien...t/aftrek-zakelijke-kosten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Karp
Ik weet het niet hoor. Ik mag toch verdikkeme wel een boot die door de staat gesponsord wordt?
Gebruik privévervoermiddel

Gebruikt u in uw onderneming een vervoermiddel dat uw eigendom is of dat u privé huurt, bijvoorbeeld een auto, motor of een fiets? Dan mag u voor de zakelijke ritten € 0,23 per kilometer aftrekken van uw winst. In 2023 was het aftrekbare bedrag € 0,21.

U mag geen kosten (zoals brandstof, verzekering, tol, parkeren) afzonderlijk aftrekken van uw winst. Deze bedragen zijn verwerkt in de € 0,23 per kilometer.
https://www.belastingdien...ebruik_privevervoermiddel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Het is niet voor representatieve doeleinden. Ik zie mijn jacht meer als een zelfstandige werkruimte met eigen entree en sanitair wat eventueel ook aan een onbekende verhuurd kan worden.

Edit: Doe eens gek en ga gewoon voor een elektrische (zeil)jacht met bijpassende werkkleding.

[ Voor 20% gewijzigd door Deveon op 09-02-2024 11:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rolucious
Deveon schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 11:24:
[...]

Het is niet voor representatieve doeleinden. Ik zie mijn jacht meer als een zelfstandige werkruimte met eigen entree en sanitair wat eventueel ook aan een onbekende verhuurd kan worden.

Edit: Doe eens gek en ga gewoon voor een elektrische (zeil)jacht met bijpassende werkkleding.
Dan gewoon in internationale wateren voor anker liggen voor >6 maanden en kijken of we dan uberhaupt wel belastingplichtig zijn>!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Deveon schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 11:24:
[...]

Oh ja, ik gooi hem er maar weer eens in: hoeveel zzp(-IT)'ers hebben hun elektrische bakfiets praktisch gratis?
Elektrisch aangedreven bakfiets of cargobike
a. bestemd voor: het uitsluitend bedrijfsmatig vervoer van goederen of personen met een elektrisch aangedreven bakfiets, waarbij:
- dit vervoer geen woon-werkverkeer betreft, en
- de aanschaf per bakfiets ten minste € 4.000 exclusief btw bedraagt,

b. bestaande uit: een elektrisch aangedreven bakfiets en al dan niet de volgende onderdelen: een aanhangwagen en wisselaccu(’s), met uitzondering van een oplaadpunt.

Toelichting: Bakfietsen die ook voor privé doeleinden gebruikt worden komen niet in aanmerking voor milieu-investeringsaftrek en willekeurige afschrijving. Onder een bakfiets wordt ook verstaan een cargobike of vrachtfiets.

Fiscaal voordeel
36% MIA en 75% Vamil
Die tekst is aangepast ten opzichte van voorgaande jaren... Het was:
Elektrisch aangedreven bakfiets
a. bestemd voor: het bedrijfsmatig vervoer van goederen of personen met een elektrisch aangedreven bakfiets, waarbij:
- dit vervoer geen woon-werkverkeer betreft, en
- de aanschaf per bakfiets ten minste € 4.000 bedraagt,

b. bestaande uit: een elektrisch aangedreven bakfiets en al dan niet de volgende onderdelen: een aanhangwagen, wisselaccu(’s) en een oplaadstation.
"WanT iK VeRvoER MeZelF ToCH ZakelIJk" :')

[ Voor 18% gewijzigd door CodeCaster op 09-02-2024 12:01 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolucious
CodeCaster schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 11:59:

[...]

Tja, zou dan haast denken dat er dan alsnog een partij is die volledig zakelijke vervoersbakfietsen maken, met een laptop oplaad/usb aansluiting erin en op een wel heel eenvoudige manier iets los/vast gekoppeld kan worden dat het alsnog als de eerste regeling toegepast kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Rolucious schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 12:10:
[...]

Tja, zou dan haast denken dat er dan alsnog een partij is die volledig zakelijke vervoersbakfietsen maken, met een laptop oplaad/usb aansluiting erin en op een wel heel eenvoudige manier iets los/vast gekoppeld kan worden dat het alsnog als de eerste regeling toegepast kan worden.
Ik heb het uiteraard over Tweakers die een bakfiets à 5K+ voor het vervoeren van hun nazaten op het oog hebben, en die voor de helft door de belastingbetaler laten sponsoren. Frauderen voor 2-3K is wel wat anders dan € 300 voor een stoeltje.

Dat is dus in de 2024-versie van de tekst dichtgetimmerd met "uitsluitend bedrijfsmatig" en "... ook voor privé doeleinden gebruikt worden komen niet in aanmerking...".

Als iemand een custom bakfiets wil kopen van zulk geld en met droge ogen aan de inspecteur (if ever) wil uitleggen "maar hij is echt nodig voor het vervoeren van m'n laptop!", dan weet ik het ook niet meer.

Maar dan kun je ze wel weer om de oren slaan met "naar de klant rijden is geen woon-werkverkeer, want m'n werk zit thuis B)", dus er is dat.

[ Voor 17% gewijzigd door CodeCaster op 09-02-2024 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
[...]

Ik zou het oprecht geweldig vinden als ik de accu van mn bakfiets voor andere zaken kan gebruiken. Laptop/camera/drone opladen terwijl je van 1 adres naar het andere gaat 💚

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06:26
[...]

Ik werk voor een klant die dit soort bakfietsen levert, denk dan aan platsoenendienst met een grote bak ervoor die onderhoud in de binnenstad doet. Ideaal vervoersmiddel voor wat klein gereedschap, maar ook pakketbezorg in een binnenstad. Ik denk niet dat je er mee weg komt als ITer om zon fiets zakelijk te boeken... ik kan weleens vragen, er komen natuurlijk genoeg verzoeken binnen waarbij mensen creatief rondom de regels werken waar wij nu niet aan denken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
coldasice schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 12:37:
[...]

Ik werk voor een klant die dit soort bakfietsen levert, denk dan aan platsoenendienst met een grote bak ervoor die onderhoud in de binnenstad doet. Ideaal vervoersmiddel voor wat klein gereedschap, maar ook pakketbezorg in een binnenstad. Ik denk niet dat je er mee weg komt als ITer om zon fiets zakelijk te boeken... ik kan weleens vragen, er komen natuurlijk genoeg verzoeken binnen waarbij mensen creatief rondom de regels werken waar wij nu niet aan denken...
Als jij veel goederen vervoert al IT´er is het toch bedrijfsmatig? Support aan huis oid. Met mooie bestickering (reclame) van de zijkanten denk ik dat je ook wel een zakelijk belang kan aantonen.

Blijft natuurlijk een niet te controleren regeling, er staat immers geen inspecteur bij de school van je kinderen de subsidies te controleren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
CodeCaster schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 11:59:
[...]

Oh ja, ik gooi hem er maar weer eens in: hoeveel zzp(-IT)'ers hebben hun elektrische bakfiets praktisch gratis?

[...]

[...]

Het was maar een grapje hoor.. Ik heb ook helemaal geen jacht en onze elektrische bakfiets is gewoon privé. Heb wel gekeken naar vervanging voor een nieuwe op basis van de genoemde regelingen maar uit mijn berekening kwam niet dat het gratis zou zijn, ver van zelfs.

Zit wel te kijken naar een mountainbike voor op de zaak. Daar mag jij van vinden wat je wilt, maar als het aan de regeltjes voldoet zie ik het probleem niet. Geloof mij, er blijft nog meer dan voldoende belasting afdracht over hoor. Ik heb dan ook totaal geen bezwaar tegen andere ondernemers die het fiscale optimalisatie zoeken en was persoonlijk ook één van de sub-redenen om te gaan freelancen.

Mijn frustratie komt pas op het moment dat iemand claimed het gouden ei gevonden te hebben maar volgens niet de voorwaarden kunnen onderbouwen. Het niet beschouwen als de reis naar de klant met je elektrisch bakfiets als woon-werkverkeer valt daar wat mij betreft ook net over randje, net als wanneer je helemaal niet zakelijk fietst overigens of wanneer een taxi voor die paar ritjes voordeliger was geweest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Deveon schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 12:48:
[...]
Daar mag jij van vinden wat je wilt
Mooi, want ik vind vaak ergens wat van. oOo Als je aan de regels voldoet, be my guest. Die bakfietsfraude doet dat (in ieder geval vanaf dit jaar) duidelijk niet meer.

Ik gebruikte jouw opmerking alleen als bruggetje hoor, snap dat het een grap was.

[ Voor 11% gewijzigd door CodeCaster op 09-02-2024 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DR.V
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23:59
Ik ben mij aan het oriënteren op een zakelijke auto (auto van de zaak). Ik wil voorlopig nog geen bijtelling gaan betalen m.a.w. geen prive-ritten. Echter liep ik vast om de volgende situatie:

Stel je bent van werklocatie (kantoor klant) naar huis, of vice versa, en met de zakelijke auto onderweg. Onderweg heb je verwacht of onverwacht een online MS Teams meeting en deze kun je niet in je auto voeren.

Geldt het rijden en stoppen bij een afwijkende locatie (cafe, bieb enz.) om aan de meeting te kunnen deelnemen dan als een niet-zakelijke rit? En stel de accu van de laptop is leeg en de locatie blijkt geen beschikbaar stopcontact te hebben dus je mag doorrijden naar een locatie die het wel heeft?

Wellicht denk ik te veel door, maar met het hybride werken zijn dit wel uitdagingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
@DR.V Ik zie geen enkele reden dat een dergelijke rit prive zou zijn, het is natuurlijk wel van belang dat je het juist administreert, en voor de zekerheid zou je ook de reden van een bepaalde stop op kunnen schrijven.

Het begint pas twijfelachtig te worden als je toevallig bij de Efteling moet stoppen midden in een schoolvakantie o.i.d.

Gewoon duidelijk opschrijven welke ritten je maakt, en met welk doel ( Agenda met klant bezoek erbij bijvoorbeeld ), en er is helemaal niks aan de hand.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolucious
DR.V schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 12:54:
Ik ben mij aan het oriënteren op een zakelijke auto (auto van de zaak). Ik wil voorlopig nog geen bijtelling gaan betalen m.a.w. geen prive-ritten. Echter liep ik vast om de volgende situatie:

Stel je bent van werklocatie (kantoor klant) naar huis, of vice versa, en met de zakelijke auto onderweg. Onderweg heb je verwacht of onverwacht een online MS Teams meeting en deze kun je niet in je auto voeren.

Geldt het rijden en stoppen bij een afwijkende locatie (cafe, bieb enz.) om aan de meeting te kunnen deelnemen dan als een niet-zakelijke rit? En stel de accu van de laptop is leeg en de locatie blijkt geen beschikbaar stopcontact te hebben dus je mag doorrijden naar een locatie die het wel heeft?

Wellicht denk ik te veel door, maar met het hybride werken zijn dit wel uitdagingen.
Ik heb om die reden een young timer gekocht en knal die in de bijtelling. Bijtelling van helemaal niks, kan alle autokosten zakelijk aftrekken en hoef nergens over na te denken. Zou wel opletten dat je die auto dan dus niet >500km prive gebruikt, dus extra parkeerplek in beslag neemt en een sluitende rittenregistratie bijhoudt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 16:49
Dezew regel staat in mijn contract, is dat normaal? Lijkt mij van niet namelijk.
Tussentijdse opzegging van de Overeenkomst door de Opdrachtnemer is niet toegestaan, behoudens indien een mogelijkheid tot tussentijdse opzegging van de Overeenkomst uitdrukkelijk is overeengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16-09 16:50
Rolucious schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 13:40:
[...]

Ik heb om die reden een young timer gekocht en knal die in de bijtelling. Bijtelling van helemaal niks, kan alle autokosten zakelijk aftrekken en hoef nergens over na te denken. Zou wel opletten dat je die auto dan dus niet >500km prive gebruikt, dus extra parkeerplek in beslag neemt en een sluitende rittenregistratie bijhoudt.
Over wat voor waarde tel je de bijtelling en wat was je aankoopprijs? Neem aan dat je je aankoopprijs hebt gebruikt voor de bijtelling - dat is immers de WEV op dat moment.

[ Voor 8% gewijzigd door ColeJ op 09-02-2024 14:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Unknown Alien schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 14:03:
Dezew regel staat in mijn contract, is dat normaal? Lijkt mij van niet namelijk.

[...]
Gewoon er uit laten halen.

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online

[...]
Meestal is het maximaal een maand, echter komt het bijna nooit zover. Ik zou hier in ieder geval niet mijn handtekening onder zetten want het lijkt mij onwaarschijnlijk dat je zelf vervanging mag regelen, zonder toestemming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

[...]
Dat is de wettelijke uitgangssituatie bij een overeenkomst van opdracht die voor een bepaalde tijd loopt.

Voor uurtje-factuurtje-handjeswerk is het echter vrij normaal dat er wél een opzegtermijn wordt afgesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16-09 18:10
Helaas vrij normaal dat dat er in staat, vooral bij overheidspartijen. Ook vrij normaal dat je een overeenkomst met dat erin niet tekent. Ik wil altijd gelijkwaardigheid: opdrachtgever 1 week opzegtermijn? Dan ik ook. Los van andere overwegingen van je specifieke situatie.

[ Voor 16% gewijzigd door Aftansert op 09-02-2024 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Aftansert schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 16:54:
[...]

Helaas vrij normaal dat dat er in staat, vooral bij overheidspartijen. Ook vrij normaal dat je een overeenkomst met dat erin niet tekent. Ik wil altijd gelijkwaardigheid: opdrachtgever 1 week opzegtermijn? Dan ik ook. Los van andere overwegingen van je specifieke situatie.
Maar accepteert een overheid ook dat je het er niet in wilt hebben staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Hou er rekening mee dat woon-werk anders telt voor de inkomstenbelasting en omzetbelasting, en dat impact heeft op de privé-correctie voor de omzetbelasting. Voorbeeld: woon-werk is voor de inkomstenbelasting wél zakelijk maar voor de omzetbelasting niet.
Rolucious schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 13:40:
[...]

Zolang de auto maar niet een te hoge catalogusprijs heeft voor de omzetbelasting (denk aan oude BMW 7-serie of S-klasse). In dat geval kan een sluitende rittenregistratie de privé-correctie aanzienlijk verlagen (en anders gewoon de volledig afgetrokken BTW weer inleveren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16-09 18:10
Kurios schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 17:05:
[...]

Maar accepteert een overheid ook dat je het er niet in wilt hebben staan?
Bij mij wel, maar ze gaven aan dat ik dat niet verder zou moeten vertellen, dus ik gok dat velen anderen er wel meer akkoord gingen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rec0n
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12-09 10:29
Serieus, je mocht het niet door vertellen? Wat is dat voor rare/kinderachtige opmerking van die broker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwaanenberg
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15-09 22:50
Karp schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 10:47:
[...]

Sinterklaas heeft het geprobeerd, maar de belastingdienst voelde zich geen Sinterklaas (hij is flauw ja)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zwaanenberg
CodeCaster schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 12:19:
[...]

Ik heb het uiteraard over Tweakers die een bakfiets à 5K+ voor het vervoeren van hun nazaten op het oog hebben, en die voor de helft door de belastingbetaler laten sponsoren. Frauderen voor 2-3K is wel wat anders dan € 300 voor een stoeltje.

Dat is dus in de 2024-versie van de tekst dichtgetimmerd met "uitsluitend bedrijfsmatig" en "... ook voor privé doeleinden gebruikt worden komen niet in aanmerking...".

Als iemand een custom bakfiets wil kopen van zulk geld en met droge ogen aan de inspecteur (if ever) wil uitleggen "maar hij is echt nodig voor het vervoeren van m'n laptop!", dan weet ik het ook niet meer.

Maar dan kun je ze wel weer om de oren slaan met "naar de klant rijden is geen woon-werkverkeer, want m'n werk zit thuis B)", dus er is dat.
Een vriend van een vriend heeft dat gedaan met z'n arrow. Op advies van zijn eigen boekhouder. Was wel een aantal jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik neem aan dat je bijtelling betaalt over een fiets van twee modale maandsalarissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwaanenberg
jadjong schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 19:26:
Ik neem aan dat je bijtelling betaalt over een fiets van twee modale maandsalarissen.
Weet zijn berekening niet helemaal meer precies, er staat me wel bij dat hij mia aftrek had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zwaanenberg

Ik denk dat het allemaal maar 'peanuts' is en zou je daar niet heel druk om maken.

Hoorde laatste wel een verhaal waar mijn oren dan van begonnen te klapperen: een (deels gepensioneerde) zzp'er - vader van een vriend, schrijft op zijn reizen wel nog eens een blogje of bezoekt een heel kort congresje, om vervolgens de hele reis zakelijk te boeken. En dan praat je over de VS bijvoorbeeld. Vond ik dan weer schaamteloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Gewoon de rit goed registreren. En dat doe je met een sluitende km registratie. Als je om rijdt omdat er file stond, moet je dat ook op die manier registeren. Dus dit ook. Sowieso is niet een hele rit opeens niet meer zakelijk als je 2 km prive rijdt. Al zou je 3 km omrijden om langs de Mac te gaan, als je dat netjes noteert zijn die 3 km privé, niet de hele rit. Het wordt net even een stukje moeilijker uit te leggen als je inderdaad net midden in de schoolvakantie bij de Efteling moet stoppen, of stomtoevallig net op zaterdag bij de Ikea of de Praxis :P Maar als jij niet de grenzen opzoekt en dus gewoon serieus bent, is het gewoon km's netjes bijhouden en is stoppen vanwege een meeting echt 0,0 probleem (de kosten van de koffie tijdens die teams meeting is dan wel weer voer voor discussie of je die wel of niet zakelijk mag boeken).

Maar waarom wil je een zakelijke auto maar geen bijtelling? Waarom dan niet gewoon prive rijden en 23 cent per km doorbelasten?

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

zwaanenberg schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 19:41:
[...]

Ik denk dat het allemaal maar 'peanuts' is en zou je daar niet heel druk om maken.
Nou... de belastingdienst is wel redelijk strikt in die prive km's zonder dat je bijtelling betaald. Als je dat gewoon goed bijhoudt is er natuurlijk niets aan de hand, maar net op zaterdagmiddag in het Efteling hotel een zakelijk diner wordt toch echt niet gewaardeerd :P En als je een wat duurdere auto wilt rijden zonder bijtelling, is dat opeens best jammer als je wel bijtelling moet betalen.
Hoorde laatste wel een verhaal waar mijn oren dan van begonnen te klapperen: een (deels gepensioneerde) zzp'er - vader van een vriend, schrijft op zijn reizen wel nog eens een blogje of bezoekt een heel kort congresje, om vervolgens de hele reis zakelijk te boeken. En dan praat je over de VS bijvoorbeeld. Vond ik dan weer schaamteloos.
Dat zijn altijd de mooie verjaardagsverhalen. Tot ie gepakt wordt, dan vertelt ie er opeens niets over. Ik hoor ook de verhalen van de parketvloer in de woonkamer zakelijk gekocht (want de werkkamer die volgens de regels geen eens een werkkamer is) moest ook een metertje parketvloer in, en uiteraard airco's in het hele huis.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:57
jadjong schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 19:26:
Ik betaal bijtelling over een fiets van €1300, dus als dat ding een stuk duurder is neem ik aan van wel :)

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16-09 10:18
zwaanenberg schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 19:41:
[...]

Daar zijn idd gewoon regels voor, als je slim bent check je idd of er gerelateerde congressen zijn waardoor je reis zakelijk is.

Je kan het ook omdraaien, van elk werk gerelateerde reis nog een klein beetje ontspanning maken.

Overigens is dit minder schaamteloos dan een elec bakfiets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik blijf soms wel eens een weekendje langer bij een conferentie om er een mini-vakantie van te maken. Hotel gaat dan naar rato prive/zakelijk (bij voorkeur gescheiden facturen), vlucht blijft volledig zakelijk want die had je anders toch al gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DR.V
  • Laatst online: 23:59
Crazy D schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 10:34:
[...]

Gewoon de rit goed registreren. En dat doe je met een sluitende km registratie. Als je om rijdt omdat er file stond, moet je dat ook op die manier registeren. Dus dit ook. Sowieso is niet een hele rit opeens niet meer zakelijk als je 2 km prive rijdt. Al zou je 3 km omrijden om langs de Mac te gaan, als je dat netjes noteert zijn die 3 km privé, niet de hele rit. Het wordt net even een stukje moeilijker uit te leggen als je inderdaad net midden in de schoolvakantie bij de Efteling moet stoppen, of stomtoevallig net op zaterdag bij de Ikea of de Praxis :P Maar als jij niet de grenzen opzoekt en dus gewoon serieus bent, is het gewoon km's netjes bijhouden en is stoppen vanwege een meeting echt 0,0 probleem (de kosten van de koffie tijdens die teams meeting is dan wel weer voer voor discussie of je die wel of niet zakelijk mag boeken).

Maar waarom wil je een zakelijke auto maar geen bijtelling? Waarom dan niet gewoon prive rijden en 23 cent per km doorbelasten?
Dankje. Zo te horen is het wel te overzien. Voornaamste reden dat ik een zakelijke auto wil is de hoge parkeerkosten in Amsterdam bij mijn klant en het feit dat ik met mijn prive-leaseauto 'in de min' sta voor het aantal beschikbare kilometers. Uiteraard zou ik ook met de bus/trein kunnen gaan of een ParkRide parkeerplek, maar dat kost in mijn situatie gewoon te veel tijd.

Het is een complex verhaal, maar door gunstige maand per maand kilometervoorwaarden wordt er pas een eindafrekening gemaakt bij het opzeggen van mijn private-lease. Met andere woorden: als ik de auto meer laat staan, bespaar ik 2000 euro in privé doordat er met de nieuwe maand weer een nieuw kilometersaldo bijkomt iedere maand en hiermee het aantal te veel gereden kilometers weer kan laten teruglopen.

In de huidige situatie, kost een retourtje naar mijn opdrachtgever na KM vergoeding met alle kosten/vergoedingen ongeveer 40,00 euro in privé. Qua frequentie moet ik 2 a 3 keer per week moet ik op kantoor zijn en de goedkope parkeergarages zijn lang niet altijd vrij, dus reken maar uit als ik hier waarschijnlijk nog op zijn minst tot juli hier zit...

Nu zit ik in privé qua autokosten rond de 1000 euro per maand in privé, waarvan de helft zakelijke kosten. Plus dat ik via mijn DGA-salaris mijzelf nog voor een niet kostendekkende kilometervergoeding betaal voor een 'oké' auto. Dit is weliswaar onbelast in het DGA-salaris en aftrekbaar doordat het tot de managementvergoeding behoort, maar dit geld komt alsnog niet van een geldboom.

Ben voornemens om een auto in het wat hogere segment aanschaffen en zou dan theoretisch te maken met een bijtelling van 22%, maar ook privé gebruiken zou nu onzinnig aangezien ik voor privé-ritten al iets heb staan en verder niet heel veel KM maak. Als de auto dan wat afgeschreven is, breng ik het wellicht nog over naar privé.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:27
Hebben jullie een aparte zakelijke en privé OV-chipkaart? Zo ja, hoe doe je dat dan met reisproducten? Die dubbel bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ll roel j
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:02
Avalaxy schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 18:05:
Hebben jullie een aparte zakelijke en privé OV-chipkaart? Zo ja, hoe doe je dat dan met reisproducten? Die dubbel bestellen?
Ik heb een privé ov chip en een zakelijke ov chip.
Op beide heb ik NS flexibel (is gratis abo) en een keer per maand worden de bedragen die ik gereisd heb separaat afgeschreven.

Als ik met Eurostar naar Brussel ga vanuit Amsterdam dan reis ik mijn zakelijke ov naar Amsterdam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quercia
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 20-05 15:09
Ik heb een vraag over het gebruik van mijn zakelijke buffer i.c.m. de KIA-regeling. Ik ben afgelopen jaar gestart met een EMZ en een buffer opgebouwd van 10k. Het idee daarachter is om een vangnet te hebben als ik een tijd geen opdracht heb.

Maar: mag ik die zakelijke buffer ook gebruiken om te investeren in mijn bedrijf middels de KIA-regeling?
Bijv. bij het kopen van een laptop, inrichting werkplek, etc?

Klopt de volgende redenatie dan?
-> Zakelijke buffer, dus aftrekken van winst (belastingvoordeel)
-> Aanschaf laptop, dus aftrek van winst als zakelijke kosten (belastingvoordeel)
-> BTW aftrek omdat het over zakelijke kosten gaat (BTW aangifte)
-> KIA-regeling (extra belastingvoordeel)
-> Starter, dus afschrijving mag willekeurig

Ik hoor graag of deze redenatie klopt of dat ik iets mis. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vetje
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15-06 21:04
Quercia schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 20:33:
Ik heb een vraag over het gebruik van mijn zakelijke buffer i.c.m. de KIA-regeling. Ik ben afgelopen jaar gestart met een EMZ en een buffer opgebouwd van 10k. Het idee daarachter is om een vangnet te hebben als ik een tijd geen opdracht heb.

Maar: mag ik die zakelijke buffer ook gebruiken om te investeren in mijn bedrijf middels de KIA-regeling?
Bijv. bij het kopen van een laptop, inrichting werkplek, etc?

Klopt de volgende redenatie dan?
-> Zakelijke buffer, dus aftrekken van winst (belastingvoordeel)
-> Aanschaf laptop, dus aftrek van winst als zakelijke kosten (belastingvoordeel)
-> BTW aftrek omdat het over zakelijke kosten gaat (BTW aangifte)
-> KIA-regeling (extra belastingvoordeel)
-> Starter, dus afschrijving mag willekeurig

Ik hoor graag of deze redenatie klopt of dat ik iets mis. :)
Die 10k is van jou zelf, dus die mag je spenderen zoals je wilt. Voor wat betreft punt 1: Die 10k zijn geen kosten (er staat immers niets tegenover), dus dat is niet aftrekbaar van de winst. Hooguit kan je het buiten het vermogen houden door het als ‘zakelijk’ aan te merken, maar dat scheelt je enkel VRH. Je kunt er natuurlijk wel een laptop en andere zakelijke apparatuur van kopen, en die opvoeren als zakelijke kosten. Dan kun je de btw van de aanschaf van die laptop en apparatuur aftrekken. Als je na btw aftrek boven de KIA drempel komt kun je daar ook meteen van profiteren, maar let wel: alleen voor het bedrag wat je laptop + andere apparatuur heeft gekost (minus de btw dus). Praktisch gezien zal dat waarschijnlijk geen 10k zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertS
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-04 17:14
Hoe zie je dat aftrekken van de winst van die buffer? Het zijn geen kosten, het is alleen vermogen dat je zakelijk houdt en waarover je dus geen VRH afdraagt.
Dat zakelijke vermogen mag je uiteraard inzetten om te investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vetje
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15-06 21:04
Ik heb enkel een zakelijke ov chipkaart. Kosten van eventuele privé ritten administreer ik als ‘privé onttrekking’.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

DR.V schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 16:29:
[...]

Dankje. Zo te horen is het wel te overzien. Voornaamste reden dat ik een zakelijke auto wil is de hoge parkeerkosten in Amsterdam bij mijn klant en het feit dat ik met mijn prive-leaseauto 'in de min' sta voor het aantal beschikbare kilometers. Uiteraard zou ik ook met de bus/trein kunnen gaan of een ParkRide parkeerplek, maar dat kost in mijn situatie gewoon te veel tijd.

Het is een complex verhaal, maar door gunstige maand per maand kilometervoorwaarden wordt er pas een eindafrekening gemaakt bij het opzeggen van mijn private-lease. Met andere woorden: als ik de auto meer laat staan, bespaar ik 2000 euro in privé doordat er met de nieuwe maand weer een nieuw kilometersaldo bijkomt iedere maand en hiermee het aantal te veel gereden kilometers weer kan laten teruglopen.

In de huidige situatie, kost een retourtje naar mijn opdrachtgever na KM vergoeding met alle kosten/vergoedingen ongeveer 40,00 euro in privé. Qua frequentie moet ik 2 a 3 keer per week moet ik op kantoor zijn en de goedkope parkeergarages zijn lang niet altijd vrij, dus reken maar uit als ik hier waarschijnlijk nog op zijn minst tot juli hier zit...

Nu zit ik in privé qua autokosten rond de 1000 euro per maand in privé, waarvan de helft zakelijke kosten. Plus dat ik via mijn DGA-salaris mijzelf nog voor een niet kostendekkende kilometervergoeding betaal voor een 'oké' auto. Dit is weliswaar onbelast in het DGA-salaris en aftrekbaar doordat het tot de managementvergoeding behoort, maar dit geld komt alsnog niet van een geldboom.

Ben voornemens om een auto in het wat hogere segment aanschaffen en zou dan theoretisch te maken met een bijtelling van 22%, maar ook privé gebruiken zou nu onzinnig aangezien ik voor privé-ritten al iets heb staan en verder niet heel veel KM maak. Als de auto dan wat afgeschreven is, breng ik het wellicht nog over naar privé.
Duidelijk verhaal. Eigenlijk wel vreemd dat we in Nederland zo door zijn geslagen met ons belastingstelsel dat het hebben van meerdere auto's uiteindelijk goedkoper kan zijn.

Ook mooi dat het vaak voordelig is om zakelijk te rijden bij veel privé kilometers (bijtelling en alle kosten aftrekbaar), en juist privé te rijden bij veel zakelijke kilometers (kilometervergoeding hoger dan werkelijke kosten + geen bijtelling).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• filipy23
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-09 00:28
Verwijderd schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 21:01:
Duidelijk verhaal. Eigenlijk wel vreemd dat we in Nederland zo door zijn geslagen met ons belastingstelsel dat het hebben van meerdere auto's uiteindelijk goedkoper kan zijn.
Dit is inderdaad zo jammer. Heb nu ook naast mijn zakelijke elektrische auto een benzinebak voor de deur staan. Niet goed voor het klimaat, maar wel stukken goedkoper.

Ik had graag de elektrische auto ook prive gereden zodat de benzinebak de deur uit kan, heb immers geen twee auto's nodig. Scheelt uitstoot en indirect de productiematerialen van een extra auto. Maar ja, als de regering toch weer wat extra accijnskorting geeft op benzine en een forse wegenbelasting voor elektrisch verkeer wil introduceren, is wat ik nu doe blijkbaar het gewenste gedrag.

[ Voor 26% gewijzigd door filipy23 op 11-02-2024 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Laatst online: 16-09 18:16
@filipy23 het probleem is niet zozeer die accijns "korting" (accijns is al toren hoog in NL) en dat elektrische auto's bijdragen aan de wegenbelasting lijkt me ook niet meer dan eerlijk. Wat mij betreft is het probleem met name de hoge bijtelling die het niet heel interessant maakt om een zakelijke auto prive te rijden, als die nu eens terug gebracht wordt naar bijv. 10%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Verwijderd schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 21:01:
[...]

Ook mooi dat het vaak voordelig is om zakelijk te rijden bij veel privé kilometers (bijtelling en alle kosten aftrekbaar), en juist privé te rijden bij veel zakelijke kilometers (kilometervergoeding hoger dan werkelijke kosten + geen bijtelling).
Ik denk dat het vooral ermee te maken heeft dat als je een prive lease hebt voor x km's met een hoge meerprijs voor extra km's...

(ja, 3 dagen in de week voor 5 maanden heel erg duur parkeren in Amsterdam helpt mee als je die kosten zakelijk kunt boeken, maar goed, als ik in de stad zou moeten parkeren betaald de klant dat dubbel en dwars terug dus kost het mij misschien prive wel 25 euro per dag maar daar staat zakelijk minimaal 50 euro omzet extra tegenover)

En ja, er heeft ooit iemand bedacht dat het eerlijk is dat je bijtelling nooit hoger kan zijn dan de werkelijke kosten :D Nu zal het me niets verbazen als dat binnen nu en enkele jaren op de schop gaat hoor, want dat is logisch gezien zo krom als wat (dat jij nu toevallig een auto met 25000 bijtelling per jaar wilt rijden, terwijl je amper 10k aan echte kosten hebt.....). En volgens mij is dit met name voor eenmanszaken een voordeel en niet voor BV / loondienst. Dus misschien hebben we mazzel en gaat het daarom maar om een beperkt "misbruik" van dit voordeel dat het wellicht niet interessant genoeg is om tijd aan te besteden.

@Ascension volgens mij moet je terug gaan redeneren wat je prive voordeel is van die zakelijke auto, want dat is de reden waarom je bijtelling betaald (loon in natura). En dan is het afhankelijk van de auto die je wenst te rijden, of dat een 'dik salaris' is of niet. Je kunt ook een auto van 15 jaar oud rijden met een waarde van 6000 euro. Of een nieuwe dikke BMW 7 serie van weet-ik-veel-hoe-duur. 10k bijtelling voor een auto van zo'n 40k cataloguswaarde klinkt redelijk prijzig maar als dat je enige auto is, en je hebt nergens omkijken naar... de vraag is of je prive voor datzelfde geld die auto kunt rijden. Natuurlijk zou 10% bijtelling mooi zijn maar dan wordt het opeens wel heel interessant om wel voor een dikke bak van 100k te gaan:+

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-09 11:02
Op zich heb ik nog niet eens een probleem met de bijtelling, maar wel dat het op de nieuwwaarde blijft staan tot de auto 15 jaar oud is. Je bent een dief van je eigen portemonnee als je met de auto blijft rijden na 4 jaar.
Na de eerste 3 a 4 jaar zou het naar dagwaarde moeten gaan.

[ Voor 12% gewijzigd door hackerhater op 11-02-2024 14:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Ik had twee losse kaarten. Een Business Card en een persoonlijke kaart. Voordeel van Business Card was dat er destijds (10+ jaar geleden) allemaal extra's op konden die niet op de persoonlijke konden, zoals gratis OV-fiets en huurauto's. En natuurlijk de gescheiden administratie.

Nadeel was een extra pas in de portemonnee en extra geld stallen bij de NS. Twee keer 50 euro per kaart is toch weer 100 euro die niks staat te doen, weer moet worden overgezet bij het verlengen van kaarten, enzovoorts.

Ten eerste gebruikte ik de extra's van de Business Card niet, ten tweede werkte mijn favoriete kortingsabonnement er niet op: Altijd Voordeel. Als ik de ene week thuiswerk, de andere week met de motor ga en weer een week op locatie werk met het OV, heeft een maandtrajectabo ook geen zin, en bleek Altijd Voordeel (€ 25 per maand en 20-40% korting afhankelijk van het moment van instappen) zich al snel terug te betalen (als je hem niet vergeet op te zeggen in de zomer...).

Dan maar aan het eind van elk kwartaal (of wanneer ik er zin in heb) even een uurtje vloeken en de zakelijke en privéreizen scheiden aan de hand van mijn agenda en urenregistratie.

Sinds NS Flex er is, is die ervaring wel ongeveer zevenhonderd keer beter dan op die al tien jaar niet bijgewerkte rampensite van een ov-chipkaart.nl, waarbij je maar één maand per keer kunt exporteren en je ongeveer iedere drie minuten uitgelogd wordt terwijl je je reizen nog aan het aan- en uitvinken bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:04
hackerhater schreef op zondag 11 februari 2024 @ 14:34:
Op zich heb ik nog niet eens een probleem met de bijtelling, maar wel dat het op de nieuwwaarde blijft staan tot de auto 15 jaar oud is. Je bent een dief van je eigen portemonnee als je met de auto blijft rijden na 4 jaar.
Na de eerste 3 a 4 jaar zou het naar dagwaarde moeten gaan.
nou dit vooral ja. Ik betaal nu 25% over een auto van 12 jaar oud. Dus die gaat nog een grote beurt krijgen en APK en dan rap terug naar prive (na de vakantie kilomters uiteraad ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
@Crazy D dat is met de differentiatie in tarieven natuurlijk allang niet meer het geval, men wil ook gedrag sturen (bijv. elektrisch rijden) met de bijtelling. Wat dat betreft zou het ook fair zijn om een verlaagd tarief na 3 of 4 jaar te hanteren want het is toch zonde dat al die massaal geleaste Model3's uit 2019 nu allemaal op de markt gedumpt worden en waarschijnlijk grotendeels naar het buitenland verdwijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:58
Voorheen wel. Sinds deze regeling niet meer. Ik verstrek dus een OV-kaart aan mijzelf waar ik ook privé reizen mee maak. Re factuur wordt betaald door de BV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Ascension schreef op zondag 11 februari 2024 @ 15:29:
@Crazy D dat is met de differentiatie in tarieven natuurlijk allang niet meer het geval, men wil ook gedrag sturen (bijv. elektrisch rijden) met de bijtelling. Wat dat betreft zou het ook fair zijn om een verlaagd tarief na 3 of 4 jaar te hanteren want het is toch zonde dat al die massaal geleaste Model3's uit 2019 nu allemaal op de markt gedumpt worden en waarschijnlijk grotendeels naar het buitenland verdwijnen.
Tjah, daar kun je lang over discussiëren. De overheid wilde EV rijden promoten. De enige manier is om daar een financieel voordeel aan te geven, want een normaal denkend mens had nooit in 2018 een Model S geleased als daar de volle mep aan bijtelling op had gezeten (laat staan als de wegenbelasting ook nog eens gewoon naar gewicht zou zijn, dan zou de lease ook meteen flink duurder zijn). En om het voordeel niet alleen bij de kopende partij neer te leggen (investeringsaftrek) maar ook de berijder voordeel te geven van die keuze, is er verlaagde bijtelling bedacht. Ik denk sowieso dat de meeste mensen na 4 of 5 jaar lease een andere auto willen, want dat is toch 1 van de leuke dingen van leasen? Elke paar jaar een nieuwe auto. Dus een groot deel van die wagens zouden sowieso uit de lease gaan.

Ik zou niet weten wat er niet fair is aan de bijtelling, ook niet na 4 of 5 jaar (het zou uiteraard wel heel fijn zijn!!). Je hebt toch nog steeds het voordeel van het kunnen rijden van die auto? Want bijtelling blijft de 'vergoeding' voor het prive voordeel, loon in natura. Dat er financiële prikkels zijn gegeven om ze goedkoper te kunnen rijden maakt het niet dat het principe van bijtelling daarom opeens niet meer geldt.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Het gaat niet specifiek om lease, een auto contant kopen en die zakelijk rijden kost je ook bijtelling over de nieuwwaarde. Persoonlijk koop ik liever een ex-lease van vier jaar oud, dat zijn nog prima auto's en iemand anders heeft de duizelingwekkende waardedaling voor mij afgetikt. :P
Dankzij de tekorten in de automarkt werkt die strategie niet helemaal meer, echter kon ik de afgelopen twintig jaar altijd een mooie auto vinden voor minder dan een kwart van de nieuwwaarde. De youngtimer regeling is echter weer het andere uiterste....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Crazy D schreef op zondag 11 februari 2024 @ 14:31:
[...]

Ik denk dat het vooral ermee te maken heeft dat als je een prive lease hebt voor x km's met een hoge meerprijs voor extra km's...
Klopt, al ken ik ook mensen die in plaats van bijtelling betalen kiezen voor een kleine auto ernaast. €700 bijtelling per maand voor de BMW 5-serie van de zaak, dan kun je voor die paar tripjes ook een simpele VW Polo ernaast rijden. Maar dat geeft wel weer meer parkeerdruk in de wijk.

Er staan in mijn buurt ook een aantal "verklaring uitsluitend zakelijk gebruik bestelauto" busjes, die geen meter privé mogen rijden waardoor je genoodzaakt bent een tweede auto te rijden voor de overige tripjes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Crazy D schreef op zondag 11 februari 2024 @ 17:29:
[...]

Ik zou niet weten wat er niet fair is aan de bijtelling, ook niet na 4 of 5 jaar (het zou uiteraard wel heel fijn zijn!!). Je hebt toch nog steeds het voordeel van het kunnen rijden van die auto? Want bijtelling blijft de 'vergoeding' voor het prive voordeel, loon in natura. Dat er financiële prikkels zijn gegeven om ze goedkoper te kunnen rijden maakt het niet dat het principe van bijtelling daarom opeens niet meer geldt.
Bijtelling is een belasting op het privé gebruik van de auto. Na tien jaar gaan de maandelijkse kosten van de auto significant omlaag, omdat je de afschrijving grotendeels achter de rug hebt. Het zou logisch zijn dat de bijtelling dan ook omlaag gaat.

Bijtelling op basis van werkelijke kosten zou al een goede stap zijn. Stel de auto kost €500 per maand, je gebruikt het voor de helft privé, dan is jouw voordeel €250 per maand. Bruto bijtelling zou dan €250 zijn, netto ~€90/~€125. Wat de auto tien jaar terug bij de eerste eigenaar nieuw heeft gekost is irrelevant voor jouw privé voordeel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BikkelZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-02 08:50

BikkelZ

CMD+Z

Het aantal freelance aanvragen is inmiddels weer enorm aangetrokken hier. Ik weet niet wat jullie zien?

Laatste maanden vorig jaar waren moeilijk….

iOS developer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalman
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:01
BikkelZ schreef op zondag 11 februari 2024 @ 18:53:
Het aantal freelance aanvragen is inmiddels weer enorm aangetrokken hier. Ik weet niet wat jullie zien?

Goed om te horen! Het hangt wel af van de hoek waar je zit denk ik. Ik zit zelf aan de product manager / owner kant maar zie sinds september vorig jaar echt significant minder opdrachten. Waar ik voorheen bijna dagelijks wel recruiters in de inbox had is dat nu echt 0.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 06:48

sebasd

loopt op espresso

Het is hier ook aardig afgekoeld, in ieder geval qua berichten van recruiters.

Wat dan wel weer mooi is om te zien is dat ik wel vaker direct word benaderd momenteel, voor kortere, part time opdrachten. Soms vanuit mijn directe netwerk, maar nog meer uit mijn 2de-graads netwerk op LinkedIn. Binnen- en buitenland.

Ik zit in de testautomatisering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BikkelZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-02 08:50

BikkelZ

CMD+Z

Ja ik ben pas ergens eind september of oktober pas weer “open to work” gaan staan, dus ik heb geen idee hoe het er voor was. En dan nog een maandje wachten voor de recruiters met een normaal account het kunnen zien.

Maar ik kreeg een of twee aanbiedingen voor vast werk, dat was het. Nul komma nul ook bij de recruiters die ik kende die ik direct benaderde, die zeiden dat het door was.

Nu sinds het nieuwe jaar drie recruiters en wat bedrijfjes die je direct benaderden voor iOS en macOS werk.

Wel een hooo aan de weg getimmerd qua zichtbaarheid in LinkedIn en dergelijke. Ik zit nu aan iets van 3000 volgers bijna het dubbele van september.

iOS developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:27
Kaspers schreef op zondag 11 februari 2024 @ 16:30:
[...]

Voorheen wel. Sinds deze regeling niet meer. Ik verstrek dus een OV-kaart aan mijzelf waar ik ook privé reizen mee maak. Re factuur wordt betaald door de BV.
Huh? Ik vind de tekst vrij onduidelijk, maar zeggen ze hier dat je dus gewoon op kosten van je zaak privéritjes met het OV kunt maken zolang je maar óók "genoeg" zakelijke ritjes maakt met dezelfde kaart?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Avalaxy schreef op zondag 11 februari 2024 @ 23:48:
[...]

Huh? Ik vind de tekst vrij onduidelijk, maar zeggen ze hier dat je dus gewoon op kosten van je zaak privéritjes met het OV kunt maken zolang je maar óók "genoeg" zakelijke ritjes maakt met dezelfde kaart?
Volgens mij gaat het niet om ritjes maar om abonnementen. Als je zakelijk een abonnement hebt om naar Amsterdam te rijden mag je deze dus ook privé gebruiken en hoef je in het abonnement geen onderscheid te maken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Metalman schreef op zondag 11 februari 2024 @ 19:54:
[...]
Waar ik voorheen bijna dagelijks wel recruiters in de inbox had is dat nu echt 0.
Ik weet niet of dat een maatstaaf is. Ik heb eerder het idee dat er minder met hagel wordt geschoten op LinkedIn. Ik zie wel op freelance.nl bijvoorbeeld dat op veel opdrachten, zeker als er "manager" in de titel staat, goed wordt gereageerd.
Maar als je testen, functioneel beheerder, ontwikkelaar e.d. bent is er volgens mij voldoende aanbod.
BikkelZ schreef op zondag 11 februari 2024 @ 18:53:
Einde van het jaar moeten er vaak juist mensen uit (budgetten op) dan dat ze nieuwe mensen aantrekken. En in eind januari komen er dan achterstanden, nieuwe projecten etc. en moet er opeens weer ingehuurd worden.

Ikzelf vind het altijd irritant dat je soms afgewezen wordt als je niet per direct maar pas over een maand beschikbaar bent. En dan heb je een opdracht gevonden, intake gedaan en dan doen ze een maand over het inhuurproces.... Ga gewoon inhuren als je over 1 a 3 maanden iemand nodig hebt ipv morgen. Blijkbaar kan er geen HR Afdeling 2 maanden vooruit kijken (terwijl dat de hele essentie van HR (Human Resources) is). Zelf met zwangerschapsverlof vervangingen gezien dat die persoon al weg was op verlof en ze dachten "ohwjee, ze is op zwangerschapsverlof en nu is er niemand meer".

[ Voor 5% gewijzigd door jongetje op 12-02-2024 07:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalman
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:01
jongetje schreef op maandag 12 februari 2024 @ 07:46:
[...]

Ik weet niet of dat een maatstaaf is. Ik heb eerder het idee dat er minder met hagel wordt geschoten op LinkedIn. Ik zie wel op freelance.nl bijvoorbeeld dat op veel opdrachten, zeker als er "manager" in de titel staat, goed wordt gereageerd.
Maar als je testen, functioneel beheerder, ontwikkelaar e.d. bent is er volgens mij voldoende aanbod.
Het is zeker niet de ultieme maatstaf. Maar het feit dat er niet meer met hagel wordt geschoten betekent m.i. dat er meer freelancers uit zichzelf op zoek zijn en reageren op portalen etc. En dus is actief benaderen door recruiters niet meer nodig. Dat zie ik wel wel als een duidelijke verandering in de markt t.o.v. de afgelopen paar jaar (ik ben bijna 3 jaar bezig als freelancer).

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 08:18
jongetje schreef op maandag 12 februari 2024 @ 07:46:
[...]
Ikzelf vind het altijd irritant dat je soms afgewezen wordt als je niet per direct maar pas over een maand beschikbaar bent. En dan heb je een opdracht gevonden, intake gedaan en dan doen ze een maand over het inhuurproces.... Ga gewoon inhuren als je over 1 a 3 maanden iemand nodig hebt ipv morgen. Blijkbaar kan er geen HR Afdeling 2 maanden vooruit kijken (terwijl dat de hele essentie van HR (Human Resources) is). Zelf met zwangerschapsverlof vervangingen gezien dat die persoon al weg was op verlof en ze dachten "ohwjee, ze is op zwangerschapsverlof en nu is er niemand meer".
Dat los je op door te zeggen dat je per direct beschikbaar bent als je een maand opzegtermijn hebt. Dat 'direct beschikbaar' is een BS argument van recruiters, dus krijg je van mij ook een BS antwoord terug.
Roep maar eens: "Morgen om 8 uur sta ik bij je klant, directer kan niet!". Dat willen/kunnen ze ook niet aan want eerst moet er nog dagen/weken gekletst worden over een contract en moet er nog een handtekening komen.

Ergo: je bent altijd per direct beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Avalaxy schreef op zondag 11 februari 2024 @ 23:48:
[...]

Tot voor kort was de regel dat een werknemer enkel een (traject) abonnement kon krijgen als dat abonnement goedkoper was dan losse kaartjes. Als dat niet was, dan werd het verschil aangemerkt als privé-voordeel. Het ziet er naar uit dat die regel er nu niet meer is, maar echt duidelijk is deze pagina niet nee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fry77
RonaldHeirbaut schreef op maandag 12 februari 2024 @ 10:47:
[...]

Dat los je op door te zeggen dat je per direct beschikbaar bent als je een maand opzegtermijn hebt. Dat 'direct beschikbaar' is een BS argument van recruiters, dus krijg je van mij ook een BS antwoord terug.
Roep maar eens: "Morgen om 8 uur sta ik bij je klant, directer kan niet!". Dat willen/kunnen ze ook niet aan want eerst moet er nog dagen/weken gekletst worden over een contract en moet er nog een handtekening komen.

Ergo: je bent altijd per direct beschikbaar.
Dit en daarbij: als het goed is ben je niet ingehuurd voor een minimaal aantal uren. Dus je kunt alt5ijd per direct al 1 dag in de week beginnen. Al regelmatig zelf gedaan en ook men mensen die ik inhuurde. Geen enkel probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
fry77 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 12:12:
[...]

Dit en daarbij: als het goed is ben je niet ingehuurd voor een minimaal aantal uren.
Wat is de reden dat het goed is dat je niet bent ingehuurd voor x aantal uur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Wolly schreef op maandag 12 februari 2024 @ 12:38:
[...]

Verkapt dienstverband? "jij moet 40 uur per week werken en hebt 5 weken vakantie per jaar"

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Crazy D schreef op maandag 12 februari 2024 @ 12:44:
[...]

Verkapt dienstverband? "jij moet 40 uur per week werken en hebt 5 weken vakantie per jaar"
Ik had in gedachten dat ik wel een urenaantal in mijn laatste overeenkomst had maar die staat er inderdaad niet in :o Alles in goed overleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Wolly schreef op maandag 12 februari 2024 @ 12:52:
[...]

Ik had in gedachten dat ik wel een urenaantal in mijn laatste overeenkomst had maar die staat er inderdaad niet in :o Alles in goed overleg.
Bij mij staat het er meestal in een werkopdracht erbij maar in aantal uren per week. Ik heb nog nooit klachten gehad bij meer of minder uren. Voorheen voor semi-overheid had ik wel een max per half jaar.. maar daar ging iedereen altijd overheen. Ze probeerde het altijd wel als streef aantal maar ik ga aan het eind van de periode gewoon of ik een paar weken vrij moest opnemen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:35
Net het topic doorgespit op accounts en kosten,

ik zag dat iemand in 2011 ca 1100 eu voor een accountant betaalde, anno nu las ik dat bedragen rond de 1800 ex btw gangbaar zijn.

Zo heb ik ook een offerte binnen voor dit bedrag (1800), met op hoofdlijnen de volgende zaken die ze voor me uitvoeren:
• Het controleren van de door jou zelf gevoerde financiële administratie 2024;
• Het jaarlijks opstellen van de winstbijlage (eenmanszaak);
• Het jaarlijks opstellen van de aangifte inkomstenbelasting;
• Jaarlijkse bespreking van bovenstaande (concept)stukken.

Nu vraag ik me af, niet zozeer of het goedkoper kan dat zal het vast wel maar of het bedrag in verhouding staat met het verlenen van deze diensten. De man die ik gesproken heb had het ook al over uitstel IB aangifte omdat zij het werk uit willen smeren over de periode van een heel jaar en gaf ook netjes aan dat dat 6% rente kost. Verderop las ik het topic dat je dit kunt vermijden door een voorlopige IB te doen en deze ook te betalen.

Ik ga tenminste nog 2 andere accountants raadplegen en heb de volgende tegenvragen gesteld:

Hebben jullie (aantoonbare) ervaring met ZZP’ers
Hebben jullie een fiscalist in dienst die jullie en daardoor ook mij kan adviseren op het gebied van belastingen en de Belastingdienst
Hebben jullie AA of RA gecertificeerde accountants in dienst?
Wat is jullie (gemiddelde) reactie tijd
Is er voor mij een vast aanspreekpunt
Is er sprake van periodieke overleggen

Zoals je hebt kunnen zien, maak ik gebruik van moneybird en zal ik jullie toegang moeten geven tot de boekhouding, hebben jullie inhoudelijk kennis van moneybird?

Mag ik een bepaalde mate van pro activiteit verwachten als het aankomt op advies over belastingoptimalisatie

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 13:56
@loewie1984 Ik weet niet hoe complex jouw administratie/diensten zijn maar als je gewoon elke maand 1 of 2/3 facturen stuurt naar klanten en je boekt wat kosten in voor apparatuur/conferentie/transport dan zou je het gewoon zelf kunnen of een boekhouder die administratie voor je controleert en je aangifte doet.
Een echte AA/RA account is denk ik wat overkill, Ik heb zelf mijn boekhouder gevonden via moneybird zelf omdat ik geen interesse had om van pakket te wissel ik alles in moneybird wou houden

Dit kost mij per jaar 750 euro en hiervoor checken ze alle boekingen in moneybird, doen de btw aangifte en IB aangifte. Als ik vragen heb over belastingen dingen kan ik bij hun terecht ook omzetting naar BV en ze doen een jaarlijkse check of er nog dingen beter kunnen. Dus 1800 euro vind ik best prijzig.

https://bettyskitchen.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolucious
@loewie1984 Ik ben zelf RA, maar zou voor mijn gevoel voor wel voor minder moeten kunnen. Ben momenteel bezig om eerst bij mijn broertje de administratie te doen en de hele ritsrats erbij en kijken hoe lang ik daarmee bezig ben en of ik het uberhaupt leuk vind.

Vooral dat stukje controleren van de financiele administratie is een beetje vaag. Hoe controleren, hoe diep ga je? Als je het hebt over een echte jaarrekening controle, zal je al snel op minimaal 5.000eur uit moeten komen.
Samenstellingsverklaring is geen controle, maar twijfel ook over of ze dat bedoelen.
Hoe ik het interpreteer en zou verwachten is gewoon beetje doorklikken naar wat er in je administratie zit en of dit goed staat:
- Kosten die naar investeringen moeten/ gebundeld kunnen worden > Mogelijk handig ivm KIA
- Representatie kosten
- BUREAUSTOELEN
- Diners
- BTW prive (auto), bijtelling.
Nog wat andere handige dingetjes die de gemiddelde persoon vergeet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
aegis schreef op maandag 12 februari 2024 @ 14:06:
@loewie1984 Ik weet niet hoe complex jouw administratie/diensten zijn maar als je gewoon elke maand 1 of 2/3 facturen stuurt naar klanten en je boekt wat kosten in voor apparatuur/conferentie/transport dan zou je het gewoon zelf kunnen of een boekhouder die administratie voor je controleert en je aangifte doet.
Een echte AA/RA account is denk ik wat overkill, Ik heb zelf mijn boekhouder gevonden via moneybird zelf omdat ik geen interesse had om van pakket te wissel ik alles in moneybird wou houden

Dit kost mij per jaar 750 euro en hiervoor checken ze alle boekingen in moneybird, doen de btw aangifte en IB aangifte. Als ik vragen heb over belastingen dingen kan ik bij hun terecht ook omzetting naar BV en ze doen een jaarlijkse check of er nog dingen beter kunnen. Dus 1800 euro vind ik best prijzig.
Ha das nog eens een goede tip. Ik zal eens zoeken naar een professional bij ons in de buurt.
Op dit moment zijn het idd 2 a 3 facturen per maand. De boekhouding op zichzelf kan ik prima doen (transactie koppelen aan binnenkomende of uitgaande factuur) het gaat me meer om de belastingoptimalisatie die er te behalen valt.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 13:56
In welke zin bedoel je belasting optimalisaties? bedoel je eenmanszaak vs BV of welke regeling je mag gebruiken zoals de KIA/MIA/VAMIL ofzo want het meeste kun je gewoon terug vinden op de site van de belastingdienst met de criteria aan wat je moet voldoen?

https://bettyskitchen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
aegis schreef op maandag 12 februari 2024 @ 14:34:
In welke zin bedoel je belasting optimalisaties? bedoel je eenmanszaak vs BV of welke regeling je mag gebruiken zoals de KIA/MIA/VAMIL ofzo want het meeste kun je gewoon terug vinden op de site van de belastingdienst met de criteria aan wat je moet voldoen?
Nouja, gewoon iemand die me adviseert met relevante aftrekposten. Ik las hier in het topic ook dat er geschoven werd met potjes tussen zakelijk en privé (als IB aannemer) omdat de VRH lager is dan een andere belasting.

Het doel is primair zo min mogelijk belasting te betalen én gewoon te voldoen aan alle wettelijke en fiscale regels.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:19
Vanuit wat ik hoor doen er maar weinig pro-actief met je mee in de boekhouding. Het is veelal 'op request'. De ene helpt je ongetwijfeld wat beter dan de ander, maar vaak wordt er ook direct een timer gestart en krijg je achteraf een factuur..

Zelf merk ik toch wel dat ik de meeste use-cases heb gehad, en daarmee feitelijk weet wat ik moet doen.. Ik heb het 1e jaar de boekhouder alle kwartalen laten nalopen bij de BTW aangifte. Als ik nu iets niet weet, zoek ik gewoon terug hoe hij dat destijds heeft gedaan.. Daarmee doe ik nu eigenlijk alles zelf, en betaal maar eenmalig de IB aangifte aan hem..

Geen fee's, geen dure facturen.. En bij vragen kan ik altijd even overleggen, en daar doet ie heel niet moeilijk over..

Acties:
  • +35 Henk 'm!

• Hmmbob
Over boekhoudingen gesproken....

Hmmbob's belastingen sheet 2024

Heb net de "wat moet ik eigenlijk aan belastingen betalen" Excel bijgewerkt. Op verzoek heb ik ook de KIA erin verwerkt. Daarnaast heb ik alle tarieven, schijven en andere waardes nagelopen. Hij zou weer moeten kloppen voor dit jaar!
.
Ah tof, waar kan ik hem vinden?
Hij staat nog steeds op dezelfde plek, maar mocht je dat linkje kwijt zijn: https://docs.google.com/s...365646&rtpof=true&sd=true

Let vooral ook op het versienummer rechtsbovenin als je een update gaat downloaden.
.
Foutje, bedankt!
Ai, heb je een foutje gevonden? Laat het me dan even weten, dan gaan we dat fixen. _/-\o_ Het zijn gewoon heel veel formules bij elkaar, dus een klein foutje is zo gemaakt.
.
Hey Hmmbob, je hebt een koffie of biertje :9B verdiend!
Ah leuk! Dat kan je hier regelen:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.buymeacoffee.com/buttons/v2/default-yellow.png

Dank je wel!
:9B @lolapa
:9B @ll roel j
:9B @Deshmir
.
Changelog
2024.02.12 Berekeningen voor 2024 toegevoegd, KIA toegevoegd (alleen in 2024)
2024.02.14 Berekeningen KIA aangepast (wordt nu toegepast vóór MKB winstvrijstelling, en meegenomen in de arbeidskorting)(Gemeld door @Mirabis)
2024.02.15 Afronden-naar-beneden voor de belastbare winst (G21 in 2023, G22 in 2024)

[ Voor 17% gewijzigd door Hmmbob op 18-02-2024 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16-09 16:50
Hmmbob schreef op maandag 12 februari 2024 @ 15:52:

Heb net de "wat moet ik eigenlijk aan belastingen betalen" Excel bijgewerkt. Op verzoek heb ik ook de KIA erin verwerkt. Daarnaast heb ik alle tarieven, schijven en andere waardes nagelopen. Hij zou weer moeten kloppen voor dit jaar!
.
Hij staat nog steeds op dezelfde plek, maar mocht je dat linkje kwijt zijn: https://docs.google.com/s...365646&rtpof=true&sd=true

Let vooral ook op het versienummer rechtsbovenin als je een update gaat downloaden.
.
Foutje, bedankt!
Ai, heb je een foutje gevonden? Laat het me dan even weten, dan gaan we dat fixen. _/-\o_ Het zijn gewoon heel veel formules bij elkaar, dus een klein foutje is zo gemaakt.
.

[Afbeelding] https://www.buymeacoffee.com/hmmbob
Is dat koffietje zakelijk te verantwoorden :+ ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
ColeJ schreef op maandag 12 februari 2024 @ 15:54:
[...]

Is dat koffietje zakelijk te verantwoorden :+ ?
Bonnetje zelf fixen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag begonnen met SnelStart, contact gehad met support maar er is geen ondersteuning voor self-billing facturen. Helaas, weer door naar het volgende pakket om uit te proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eliaz
  • Registratie: Juli 2010
Verwijderd schreef op maandag 12 februari 2024 @ 15:56:
Vandaag begonnen met SnelStart, contact gehad met support maar er is geen ondersteuning voor self-billing facturen. Helaas, weer door naar het volgende pakket om uit te proberen.
Moneybird ondersteunt externe facturen en werkt prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fry77
Zelf ook de discussie gehad met mijn boekhoudkantoor. Ze waren altijd wel redelijk pro-actief, maar laatste 2 a 3 jaar niet meer. Daarnaast van ongeveer 100/mn voor EMZ naar bijna 400/maand voor 2 BV's. Dan verwacht ik ook meer. Als ik een auto wil kopen dat ze even meerekenen wat fiscaal het gunstigst is. Even een melding dat mijn balans leegraakt omdat alles afgeschreven is. Zelf nadenken of middeling voordeel oplevert met wisselende winstcijders. Dat is waar ik ze voor betaal. De administratie en aangiftes kan ik echt zelf wel doen, zo complex zijn de standaard zaken niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
Wolly schreef op maandag 12 februari 2024 @ 12:38:
[...]

dat je de vrijheid hebt om te ondernemen en meerdere klanten naast elkaar te hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Wanneer ik iemand in huur voor 40 uur per week over een tijdspanne van zes maanden dan zou ik toch wel lichtelijk geïrriteerd raken als degene zomaar besluit om de resterende maanden nog maar 20 uur per week beschikbaar te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Wet DBA-vraagje:

Stel dat je nu ingehuurd wordt door een internationaal bedrijf, op afdeling X binnen de Nederlandse tak - kan je dan na 3 jaar wel aan de slag op afdeling Y bij een buitenlandse dochteronderneming?

[ Voor 3% gewijzigd door Hmmbob op 12-02-2024 16:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietert
  • Niet online

Pietert

There is no spoon

loewie1984 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 14:39:
[...]

Nouja, gewoon iemand die me adviseert met relevante aftrekposten. Ik las hier in het topic ook dat er geschoven werd met potjes tussen zakelijk en privé (als IB aannemer) omdat de VRH lager is dan een andere belasting.

Het doel is primair zo min mogelijk belasting te betalen én gewoon te voldoen aan alle wettelijke en fiscale regels.
Wat betreft de kosten, voor 4 keer omzetbelasting en 1 keer inkomstenbelasting betaal ik ongeveer 1100 Euro per jaar. Boekhouder met vergelijkbare diensten hier in Utrecht rekenen ongeveer dezelfde kosten, ik kreeg deze aangeraden van een vriend.

Dan doe ik zelf de voorbereiding in MoneyMonk zoals boeken van de posten en uploaden factuur. Zij doen de controle op posten, kijken of er iets verkeerd staat of er ergens een voordeel te halen is, BTW etc en versturen mijn aangiftes.
Ik verstuur ongeveer 20 facturen per jaar en 100 bonnetjes/afschrijvingen van aankopen, simpele freelancer administratie dus.

#huiskamer | Amsterdammert | Some days you're the pigeon, some days you're the statue | Zenbook S13 UM5302TA-LV067W | LG 40WP95CP-W | HP USB-C dock G5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietert
  • Niet online

Pietert

There is no spoon

Hmmbob schreef op maandag 12 februari 2024 @ 16:43:
Wet DBA-vraagje:

Stel dat je nu werkt voor een internationaal bedrijf, op afdeling X binnen de Nederlandse tak - kan je dan na 3 jaar wel aan de slag op afdeling Y bij een buitenlandse dochteronderneming?
Is de eerste betrekking in loondienst en de tweede freelance?

Als beide freelance is dan is het afhankelijk van de interpretatie van de wet door de opdrachtgever. Ik zie bij meerdere opdrachtgevers dat als er drie maanden tussen zit ze het genoeg vinden. Zo zie je ook veel freelancers na 2 jaar opdracht even 3 maanden op vakantie gaan om weer terug te keren bij de hoofd- of dochteronderneming.
Dit via dezelfde contractstructuur met een contracthouder, opdrachtgever en payroller .

#huiskamer | Amsterdammert | Some days you're the pigeon, some days you're the statue | Zenbook S13 UM5302TA-LV067W | LG 40WP95CP-W | HP USB-C dock G5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Pietert schreef op maandag 12 februari 2024 @ 16:49:
[...]

Is de eerste betrekking in loondienst en de tweede freelance?
Beide freelance inderdaad, heb aangepast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
Hmmbob schreef op maandag 12 februari 2024 @ 16:43:
Wet DBA-vraagje:

Stel dat je nu ingehuurd wordt door een internationaal bedrijf, op afdeling X binnen de Nederlandse tak - kan je dan na 3 jaar wel aan de slag op afdeling Y bij een buitenlandse dochteronderneming?
Denk ik meer iets van de opdrachtgever dan wet DBA. Zeker na zoveel jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubert
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16-09 15:46
Ik sta op het punt om mijn eerste opdracht te tekenen. Nu heb ik een contract gekregen en ben even benieuwd in hoeverre onderstaande artikelen gebruikelijk en fair zijn. Ik weet het, ik ben ondernemer en hoef alleen te tekenen voor zaken waar ik achter sta, dus dit is vooral even een reality check of ik onredelijke eisen zou stellen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Opdrachtgever betreft in dit geval het recruitment bureau.

Eerste artikel voelt voor mij onredelijk, om bij 10 werkdagen ziekte per direct te kunnen ontbinden (nou ben ik in de afgelopen 20 jaar nooit zo lang ziek geweest, maar toch). Hetzelfde geldt eigenlijk voor het moeten laten goedkeuren van vakanties door het recruitment bureau. Is dat gebruikelijk? Voelt niet erg zelfstandig namelijk.

In het tweede artikel val ik vooral over het stukje "alle schade". Is het niet gebruikelijk om dat te limiteren? Bijvoorbeeld op max X aantal maanden ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

jadjong schreef op maandag 12 februari 2024 @ 16:32:
Wanneer ik iemand in huur voor 40 uur per week over een tijdspanne van zes maanden dan zou ik toch wel lichtelijk geïrriteerd raken als degene zomaar besluit om de resterende maanden nog maar 20 uur per week beschikbaar te zijn.
Maar als jij toch geen werk meer hebt om welke reden dan ook, betaal je dan 40 uur per week door voor de resterende tijd?
Maar jij zal in je contract dus ook wel afspraken maken over het aantal uur. Een contract voor 40 uur per week klinkt voor mij als loondienst maar anderen zullen er juist blij mee zijn.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Hmmbob schreef op maandag 12 februari 2024 @ 15:52:

.

.
Foutje, bedankt!
.

[Afbeelding] https://www.buymeacoffee.com/hmmbob
Is het niet zo dat de KIA voor de ondernemersaftrek (o.a. zelfstandigen, startersaftrek) EN de MKB winstvrijstelling meegenomen dient te worden? Ofwel, de investeringsregelingen gaan van de winst af en daarna komen de posten voor ondernemersaftrek (dus ook de MKB-vrijstelling) aan bod.

In de sheet wordt de KIA pas achteraf toegepast (en niet meegenomen in de MKB winstvrijstelling bijv.)

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Mirabis schreef op maandag 12 februari 2024 @ 18:15:
[...]

Is het niet zo dat de KIA voor de ondernemersaftrek (o.a. zelfstandigen, startersaftrek) EN de MKB winstvrijstelling meegenomen dient te worden? Ofwel, de investeringsregelingen gaan van de winst af en daarna komen de posten voor ondernemersaftrek (dus ook de MKB-vrijstelling) aan bod.

In de sheet wordt de KIA pas achteraf toegepast (en niet meegenomen in de MKB winstvrijstelling bijv.)
Daar ga ik eens induiken, goed punt!

(Ik gebruik die KIA zelf (nog) niet, dus heb er geen ervaring mee. De feature request kwam met de simpele uitleg "28% van de investering", maar ik had al gezien dat het iets complexer was)

Pagina: 1 ... 487 ... 642 Laatste