Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraag, ik zit te kijken naar SnelStart. Dit omdat mijn boekhouder het gebruikt en ik zo kan koppelen. Volgens de website is de desktop app voor Windows maar kunnen Mac gebruikers de webinterface gebruiken.

Heeft iemand hier ervaring mee? Is de interface inderdaad bruikbaar of zijn er zaken waar de desktop app voor nodig is?

En is de inKaart variant genoeg voor een uurtje-factuurtje IT'er die af en toe wat op de zaak koopt? Zo te zien wel, misschien zie ik wat over het hoofd.

Ik ga zo een mailtje opstellen naar hun servicedesk maar hoor liever een onbevooroordeelde ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Metalman schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 16:42:
[...]

En net als je denkt dat het niet schimmiger kan... 8)7
Volgens mij is dat niet eens zo schimmig hoor. Je betaald bijtelling dus alle kosten zijn zakelijk. Feitelijk is het niet heel anders dan de Franse tol zakelijk opvoeren naar je vakantieadres.

Persoonlijk vind ik het wel een creatieve oplossing, al lijkt het mij wel wat omslachtig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21:32
Verwijderd schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 16:40:
[...]

Ik heb het ooit opgelost door een zakelijk vervoersmiddel naar het vakantieadres te laten transporteren en er zelf achteraan te vliegen.

Vlucht privé, transport van het voertuig zakelijk, brandstof op vakantieadres zakelijk.

Was goedkoper dan lokaal wat huren en dat privé te betalen.
Meesterlijke oplossing als je niet ver wilt rijden _/-\o_

Zolang je bijtelling over je zakelijke auto betaald zou deze oplossing gewoon mogen lijkt mij. En dit is weer een voorbeeld dat wetten soms stom opgebouwd zijn. Net zoals die wet over de bureaustoel >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertS
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-04 17:14
Verwijderd schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 16:47:
Vraag, ik zit te kijken naar SnelStart. Dit omdat mijn boekhouder het gebruikt en ik zo kan koppelen. Volgens de website is de desktop app voor Windows maar kunnen Mac gebruikers de webinterface gebruiken.

Heeft iemand hier ervaring mee? Is de interface inderdaad bruikbaar of zijn er zaken waar de desktop app voor nodig is?

En is de inKaart variant genoeg voor een uurtje-factuurtje IT'er die af en toe wat op de zaak koopt? Zo te zien wel, misschien zie ik wat over het hoofd.

Ik ga zo een mailtje opstellen naar hun servicedesk maar hoor liever een onbevooroordeelde ervaring.
Niet geheel onbevooroordeeld, maar heb geen banden meer met ze: SnelStart Web is prima bruikbaar en inKaart is genoeg voor basale boekhouding.
Heeft geen urenregistratie.
Bankkoppelingen, facturatie en gewoon boekhouden zijn prima in orde.

De desktop applicatie is vooral voor hogere pakketten van belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BertS schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 17:16:
[...]

Niet geheel onbevooroordeeld, maar heb geen banden meer met ze: SnelStart Web is prima bruikbaar en inKaart is genoeg voor basale boekhouding.
Heeft geen urenregistratie.
Bankkoppelingen, facturatie en gewoon boekhouden zijn prima in orde.

De desktop applicatie is vooral voor hogere pakketten van belang.
Bedankt, dan ga ik daar binnenkort eens mee aan de slag. Urenregistratie was mooi geweest maar minder van belang voor mij.

Ik doe de omzetbelasting zelf maar ik merk dat het ieder kwartaal toch wel een klusje is met alle facturen erbij zoeken en jaarlijks de privé componenten te berekenen. Tankbonnen zijn ook een dingetje, daar wil ik ook meer in gaan automatiseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:57

Ik gebruik de desktop applicatie voor een paar zaken:
- Reverse billing facturen inboeken
- Loonjournaalposten inboeken
- Ook had ik laatst twee facturen die verdeeld waren over 3 betalingen (bedankt MyWheels), dat heb ik ook met de desktop app moeten doen.

Dit is daarna allemaal wel in te zien op het web, maar hoe je het daar moet boeken heb ik niet ontdekt. Ik heb Inkaart.

[ Voor 5% gewijzigd door HeldereM op 07-02-2024 20:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:05
gem-p schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 17:02:
[...]

Meesterlijke oplossing als je niet ver wilt rijden _/-\o_
Als je dan ook nog je koffers in de auto legt scheelt dit nog extra kosten 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06:26

Ik gebruik enkel de webinterface en die werkt erg eenvoudig.... mijn boekhouder/administratiebureau corrigeert hier en daar nog wat via de app... koppelen met rabo werkt goed, btw betalen via ideal, en ze zijn bezig met IB, maar daarvoor moet je wel alle grootboekrekeningen goed hebben staan, vorig jaar zijn ze hiermee begonnen. Wat goed hebben staan betekent, is me nog niet helemaal duidelijk. Vorig jaar lukte het niet maar toen was het pas een paar dagen/weken live...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deveon schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 16:53:
[...]

Volgens mij is dat niet eens zo schimmig hoor. Je betaald bijtelling dus alle kosten zijn zakelijk. Feitelijk is het niet heel anders dan de Franse tol zakelijk opvoeren naar je vakantieadres.

Persoonlijk vind ik het wel een creatieve oplossing, al lijkt het mij wel wat omslachtig.
Omslachtig valt mee. Er zijn transporteurs die thuis langskomen en het afleveren bij je hotel of vliegveld van bestemming. Voor die service betaal je wel iets meer, ik lever het zelf af bij hun depot.

In mijn geval ging het om €500 ex. BTW om een motorfiets naar zuid Spanje te brengen (en terug). Ter plekke iets huren was duurder en ook fijn om je eigen (goed onderhouden en ergonomisch aangepaste) motor te hebben. Bagage en helm bleven bij de motor, ik ging met een klein rugtasje het vliegtuig in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zwaanenberg
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15-09 22:50
miena21 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 21:27:
[...]

Ik ben eigenlijk nog nooit niet zelf weggegaan. Je geeft gewoon aan dat je de opdracht wilt eindigen en samen wilt kijken wat het beste plan is om af te ronden. Als je opdrachten kan aannemen dan is opzeggen een peulenschil toch?
Dit geeft wel aan dat ik wat flexibeler moet leren denken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwaanenberg
c-nan schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 21:32:
[...]

Eigenlijk heb ik geen enkel opdracht uitgezeten, altijd voortijdig vertrokken.
De ene keer na 2 jaar, andere keer na een jaar. Mijn huidige opdracht stop ik al na 6-7 maanden.

Zodra ik wist dat ik weg wilde begon ik rond te kijken, zodra ik iets had gevonden gaf ik aan dat ik er een einde aan wilde breien.

Niet zeuren en uurtjes declareren is niks voor mij, ik moet plezier hebben in het werk wat ik doe. Heb ik dat niet (meer), dan ben ik weg.
Dat (jij) zijn wel vaak de besten.

Enigste wat me tegenhoudt is dat ik een redelijk flinke buffer wil opbouwen. Dat is natuurlijk geen argument als je zo een andere opdracht hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwaanenberg
Dat is toch een aardige stevige (solide) solide job. Waar ik nu zit zoeken we zo’n iemand maar -helaas - vaste dienst. Zit zelf meer aan de voorkant van de data, maar viel mij ook wat op dat er ietwat minder vraag is. Wel weer genoeg naar business en informatie analisten. Succes in ieder geval

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:19
Avalaxy schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 15:35:
[...]

In andere woorden: nee, je bent inderdaad niet op zoek en hebt dus inderdaad geen idee hoe de markt er voor staat.
Laat jezelf niet te gek maken door recruiters. Heb het idee dat je erg zenuwachtig begint te worden, dat is nooit een goede raadgever :) recruiters zijn niet te vertrouwen, daar moet je niet op af gaan.. die hebben een heel ander belang dan jij

Bij mijn huidige klant zijn ze nu net volop aan het werven nu de budgetten weer binnen zijn. Geen data analisten maar er is echt wel vraag op plekken. Buffers op orde brengen en er rekening mee houden dat het even kan duren :)

[ Voor 8% gewijzigd door ID-College op 07-02-2024 20:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:27
ID-College schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 20:34:
[...]
Heb het idee dat je erg zenuwachtig begint te worden, dat is nooit een goede raadgever :)
Neuh, valt mee hoor. Ik heb de afgelopen ~8 jaar voor mezelf gewerkt en nooit zonder opdracht gezeten, dus heb genoeg kunnen sparen om nog 4 jaar op de bank te kunnen zitten. Het viel me gewoon op dat ik het nog nooit (behalve direct na de lockdowns in maart 2020) zo schraal heb gezien qua aanbod van opdrachten en uurtarieven. Vandaag ook weer van Circle8 dit bericht:
Bedankt voor je reactie op de aanvraag voor een Data engineer (VNR-60384) VNR-60384. Helaas zal ik je CV niet aan onze klant aanbieden. De reden hiervoor is dat we meer dan 30 CV's hebben ontvangen. We kunnen dus kiezen niet alleen uit de eisen en wensen. We hebben op dit moment hele goede kandidaten aangeboden, die beter aansluiten dan welk ontvangen CV dan ook.
Dat is hoe je het wendt of keert gewoon niet hoe het de afgelopen jaren is geweest in de data engineering-wereld, ik moest tot een jaartje geleden nog de recruiters van me afslaan :P

Maargoed. Ik ben wat meer naar de DAS'en aan het kijken. Voorheen wel ooit naar gekeken, maar het zijn altijd van die draken van systemen, met veelal irrelevante crap :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glitchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-09 07:21
Even een vraagje voor de ZZPers die zijn begonnen als eenmanszaak maar later een BV hebben gestart.

Ik ben, op aanraden van mijn boekhouder, van plan om via een activa/passiva transactie mijn eenmanszaak om te zetten. Nu heb ik nog aardig wat geld op de zakelijke rekening staan, met name potje voor inkomstenbelasting en buffer, kan ik dit gewoon naar mijn prive-rekening overmaken en negeren bij het opstellen van de transactie? Als ik op internet zoek gaat het met name over goodwill of stille reserves maar geen idee of dit hier ook ondervalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06:26
Glitchy schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 21:33:
Even een vraagje voor de ZZPers die zijn begonnen als eenmanszaak maar later een BV hebben gestart.

Ik ben, op aanraden van mijn boekhouder, van plan om via een activa/passiva transactie mijn eenmanszaak om te zetten. Nu heb ik nog aardig wat geld op de zakelijke rekening staan, met name portje voor inkomstenbelasting en buffer, kan ik dit gewoon naar mijn prive-rekening overmaken en negeren bij het opstellen van de transactie? Als ik op internet zoek gaat het met name over goodwill of stille reserves maar geen idee of dit hier ook ondervalt.
Mocht je geld inbrengen in de BV dan valt dat onder Agio Reserve, dit voorkomt dat je hier nogmaals belasting over moet betalen. Verder moet je een beschrijving van inbreng hebben, dus het verhuizen van activa en passiva naar de bv. Ik ben er nu ook mee bezig, maar heb nogal een lakse accountant dus duurt het langer dan gehoopt....maarja, voor 60 euro per uur een beetje extra geduld is niet erg...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:38
coldasice schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 22:04:
[...]

maar heb nogal een lakse accountant dus duurt het langer dan gehoopt....maarja, voor 60 euro per uur een beetje extra geduld is niet erg...
Ik denk dat ik al jaren het verkeerde business model gebruik. Ik moet ik mijn uurtarief halveren en meerdere klanten tegelijk kwalitatief gaan teleurstellen.. dat levert meer op als je klanten gewoon blijven. 8)

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
FitTiv schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 10:57:
Gewoon overal koffie gaan drinken en proactief zijn in je netwerk. Beetje vissen tijdens het gesprek, vragen of ze wat voor je kunnen betekenen, of er wat ligt waar ze niet aan toekomen.

Had hier een club, voorstel gedaan, was te duur, hierna een beperkt voorstel gedan...moeilijk moeilijk misschien over twee maanden.

Nu besloten zelf in een ochtend een outline op papier te zetten om ze op gang te helpen. En vandaar verder. Ben benieuwd of het gaat werken (is een probeersel)

Zeg niet dat het wat oplevert, maar je blijft iig in contact en laat zien wat je kan.

Er gaan hier vast mensen zijn die dit geen goede aanpak vinden want "ik werk niet gratis". Zal best, ik heb een stip op de horizon, een plan, en daar past dit nu even in. Werkwijzen en aquisitie verschillen. En sector ook (ben geen ITer)
Dit is gewoon ondernemerschap hoor dus ik vind het alleen maar respect dat je dingen uit probeert :). Bedrijven die producten of diensten aanbieden doen ook "gratis werk" door hele boekwerken te maken voor aanbestedingen etc. om de klant te verleiden voor hun te kiezen dus ik vind het een hele mooie dat je dit probeert.

Nothing to see here!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rutix
Wolly schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 15:44:
[...]

Je staat er lekker open in :D

Ik spreek die mensen regelmatig en ze zeggen al die jaren hetzelfde, lekker naar zich toe kletsen. Maar goed, laat je vooral bang maken.
Toch heeft @Avalaxy wel gelijk. Ik hoor werkelijk aan alle kanten dat mensen moeite hebben en er nieteens doorkomen om zichzelf te verkopen omdat de opdracht word overspoeld met aangeboden CVs. Je merkt het ook bij de detachering daar zitten ook veel mensen op de bank op dit moment. Ik geloof dat het een tijdelijke situatie is maar de markt in sommige sectoren/functies is op dit moment wel echt ruk.

Nothing to see here!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-09 11:02
zwaanenberg schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 21:21:
Hebben jullie iets soortgelijks gehad een keer? (kan me niet voorstellen van niet). Hoe hebben jullie het aangepakt? 2 maanden van tevoren gemeld?stil gehouden en ‘dood laten bloeden’? Voor aflopen periode al elders gekeken?

(Maar zeg het ook gewoon als je denkt niet zeuren en gewoon uurtjes declareren)
Nu heb ik nooit gehad dat ik asap weg wilde.
Maar wel van het is mooi geweest en een paar maanden voor het einde aangegeven dat ik niet meer ging verlengen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rutix
zwaanenberg schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 21:21:
Even een andere insteek - die waarschijnlijk zeker in het verleden van deze (fantastische draad) is voorgekomen - zelf een punt achter de opdracht zetten. Ik ben ben wel benieuwd naar de redenen van anderen , en de manier waarop je dit hebt aangepakt?

Zit nu zelf op een plek en het is een beetje sasa. Helaas geen superklik met de manager en wellicht belangrijker, voor de lange termijn zie ik hier niet heel veel potentieel voor groei aan kennis en ervaring. Paar maanden geleden wel verlenging gekregen maar neig naar zelf opzeggen als deze 6 mndn eindigen.

Hebben jullie iets soortgelijks gehad een keer? (kan me niet voorstellen van niet). Hoe hebben jullie het aangepakt? 2 maanden van tevoren gemeld?stil gehouden en ‘dood laten bloeden’? Voor aflopen periode al elders gekeken?

(Maar zeg het ook gewoon als je denkt niet zeuren en gewoon uurtjes declareren)
Ik ben gewoon altijd heel zakelijk in deze dingen, dat is de opdrachtgever ook als ze gebruik willen maken van het opzegtermijn. Ik houd het soms wel eventjes stil door eerst zelf even rond te kijken maar op moment dat ik iets op het oog heb vertel ik het gewoon. En ben meestal gewoon transparant over de redenen en ik heb daar werkelijk nog nooit gezeik mee gehad. Ze snappen zelf ook wel dat het het een risico is van een externe inhuren (trouwens een interne zeggen nog meer sneakier op meestal).

Nothing to see here!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hackerhater
De reden waarom ik nooit voortijdig opgezegd heb is omdat het altijd 3 of 6 maanden contracten zijn.
Voor je bedenkt dat je weg wilt, een andere opdracht hebt gevonden en de boel netjes hebt overgedragen is ongeveer het contract al om. Zeker bij de 3 maanden-contracten.

En het is een klein wereldje, het is nogal slecht voor de reputatie als je te vaak out of the blue weg gaat.

Betreffende de markt: ik zit zelf in de PHP-hoek en vooral de security/porteren legacy code kant, en die markt is echt schraal op dit moment. Nu gelukkig weer een opdracht binnen, tijd om die buffer weer aan te vullen.

[ Voor 9% gewijzigd door hackerhater op 07-02-2024 22:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loewie1984
  • Laatst online: 20:47
Nou over de markt, ik zit dus in mijn 2de maand ZZP. Heb as. vrijdag mijn 2de intake gesprek bij een potentiele opdrachtgever. Daar zit een intermediar én IT bedrijf tussen, terwijl ik de contactpersoon van het IT bedrijf ook ken en aangegeven had koffie te willen drinken om mijn inzetbaarheid te bespreken.

Dan is het ergens toch bijzonder dat je zelf niet 'top of mind' bent, maar zo'n intermediar mij dan toch om tafel weet te krijgen.

Daarnaast (ik zit in Zuid Limburg) is de ZZP/interim markt hier toch anders dan bijv in de randstad. Het is hier veel meer gesloten, er zitten ook onwijs veel bedrijven in dezelfde vijver te vissen.

Ik heb nu op een opdracht of 30/40 gereageerd, veel via ProAct, en wat ik wel kan waarderen is dat dat tenminste een partij is die netjes (zelfs telefonisch) terugkoppelt waarom je het niet geworden bent.

Naar mate de tijd verstrijkt wordt je vanzelf minder kritisch maar dat ik nu al op opdrachten in Utrecht en zelfs Amsterdam zit te reageren vind ik eigenlijk zo tegen mijn principes. Dat je de provincie uit moet rijden voor werk, terwijl andere mensen de provincie inrijden vind ik echt idioot. Wat dat betreft zijn we wel weer toe aan een pandemie.

Ook had ik een gesprek waarin het gesprek eindigde met een positieve terugkoppeling, maar de management laag erboven besliste dat men het nog wel even zelf ging doen. Ja die overmacht kun je weinig aan doen.

Er ligt voor mijn gevoel heel veel focus op wat je niet hebt, en niet op wat je wel hebt. En de inkoop afdelingen schrijft je natuurlijk gewoon af op basis van de skills in je CV. Ik mis in die zin ergens een beetje de menselijkheid, maar als er 50+ aanbiedingen komen op een aanvraag, snap ik dat je gaat schiften. Maar tegelijkertijd als er zoveel reacties zijn, hoe kan de markt dan zitten te schreeuwen om mensen.

edit: mijn focus ligt trouwens op: informatie beveiliging, technische architectuur en IT transformatie

discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Zodra je zonder opdracht zit, ga lekker op vakantie naar het buitenland. Doe je intakes bij klanten remote en zodra je een opdracht hebt vlieg je weer terug naar huis.

Worst case zit je drie maanden op Thailand. Prima om in de winter even op te laden en het kost je zo geen "vakantiedagen". Mijn vakanties doe ik altijd tussen opdrachten in, dat is namelijk het moment dat je hoofd leeg is en je makkelijk wat langer dan maatschappelijk geaccepteerd weg kunt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
@loewie1984
Gezien je in Limburg zit: al eens gekeken naar klanten bij onze zuider- en ooster-buren?

En ja bedrijven zijn enorm kritisch, ze zoeken nog steeds het schaap met 6 poten.
Ik ben eens afgewezen bij een opdracht omdat mijn Java ervaring niet recent genoeg was.

Ze zochten een Java (plain Java, geen frameworks) dev met embedded ervaring en liefste ook nog C++ kennis.
Een combi wat je bijna niet vind. Ik heb die kennis, het is alleen wat roestig.

[ Voor 3% gewijzigd door hackerhater op 07-02-2024 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
loewie1984 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 22:41:
Wat dat betreft zijn we wel weer toe aan een pandemie.
Herkenbaar :X

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Avalaxy
Verwijderd schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 22:44:
Zodra je zonder opdracht zit, ga lekker op vakantie naar het buitenland. Doe je intakes bij klanten remote en zodra je een opdracht hebt vlieg je weer terug naar huis.

Worst case zit je drie maanden op Thailand. Prima om in de winter even op te laden en het kost je zo geen "vakantiedagen". Mijn vakanties doe ik altijd tussen opdrachten in, dat is namelijk het moment dat je hoofd leeg is en je makkelijk wat langer dan maatschappelijk geaccepteerd weg kunt zijn.
Klinkt fantastisch, maar ik denk niet dat m'n vrouw dat ook zo ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
Verwijderd schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 16:40:
[...]

Ik heb het ooit opgelost door een zakelijk vervoersmiddel naar het vakantieadres te laten transporteren en er zelf achteraan te vliegen.

Vlucht privé, transport van het voertuig zakelijk, brandstof op vakantieadres zakelijk.

Was goedkoper dan lokaal wat huren en dat privé te betalen.
Dat lijkt me al iets beter door de beugel te kunnen.

In tegenstelling tot een huurauto met 100% privegebruik (niet vallend onder de toepasselijkheid van de bijtelingswetgeving, dus imho geeen vervangende zakelijke auto maar een priveauto) gaat het hier om kosten die aan je normale zakelijke auto koppelen.

De enige weak spot in jouw constructie is dat een belastinginspecteur zou kunnen aanvoeren dat de transportkosten geen zakelijk doel dienen, “onzakelijke uitgaven” dus. Daarmee moet men wel terughoudend zijn want de inspecteur mag niet oo de stoel van de directeur gaan zitten. Maar in evidente gevallen kan de zakelijkheid van een uitgave ter discussie worden gesteld. Je moet dus iets van een pleitbaar argument hebben waarom dit transport eventueel een zakelijk voordeel zou kunnen opleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eelcootjuh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07-09 17:02
Hier nu net aan het derde boekjaar begonnen. Eerste jaar een vliegende start, veel uren en steeds dubbele aanvragen, waardoor ik ook vaak nee heb moeten verkopen. Vorig jaar was wat lastig - ene project stopte maar ging van 5 dagen, naar 3, naar wat support. Lukte niet lekker om een goede opdracht daarnaast te vinden.

Afgelopen september is de trein weer gaan rijden en is niet meer gestopt. Volgende week nieuw project met open einde, die partij wacht al een aantal maanden op me tot ik weer beschikbaar was. Tot eind juni in principe vol met 60 - 70 uur/week.

Ik zit in het CRM/Automation gebied, en dan vaak tussen de business en IT in. Ene project is meer (web) development, ander project is meer strategie. Maar de markt is wel heel flucturerend - ik kan er nog moeilijk een pijl op trekken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16-09 16:50

Ja, das leuk als je Vrijgezellig bent. Met een gezin is dat wat lastig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

t_captain schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 22:57:
[...]

Dat lijkt me al iets beter door de beugel te kunnen.

In tegenstelling tot een huurauto met 100% privegebruik (niet vallend onder de toepasselijkheid van de bijtelingswetgeving, dus imho geeen vervangende zakelijke auto maar een priveauto) gaat het hier om kosten die aan je normale zakelijke auto koppelen.

De enige weak spot in jouw constructie is dat een belastinginspecteur zou kunnen aanvoeren dat de transportkosten geen zakelijk doel dienen, “onzakelijke uitgaven” dus. Daarmee moet men wel terughoudend zijn want de inspecteur mag niet oo de stoel van de directeur gaan zitten. Maar in evidente gevallen kan de zakelijkheid van een uitgave ter discussie worden gesteld. Je moet dus iets van een pleitbaar argument hebben waarom dit transport eventueel een zakelijk voordeel zou kunnen opleveren.
Ik geef je daar gelijk in, maar er zijn elk jaar honderdduizenden Nederlanders die met een zakelijke auto de tolkosten onderweg naar de camping in Frankrijk (kunnen) aftrekken. Dat heeft ook geen zakelijk doel. Zolang de belastingdienst daar niet tegen optreed verwacht ik geen problemen.

Tevens is er het argument dat ik met dit transport vier tot zes dagen aan zelf rijden bespaar, waardoor ik meer kan werken, meer omzet draai en mijn bedrijf onderaan de streep meer winst draait. Daar zit mijn zakelijke voordeel in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ben toevallig op LinkedIn benaderd of ik niet wilde gaan freelancen als RPA developer. Ooit wel eens over nagedacht toen ik bij een detacheerder werkte, maar nooit echt serieus werk van gemaakt. Nu boden ze mij een klus aan bij een bank voor (minimaal) 6 maanden, 36 uur per week en 84 euro per uur.

Is dit een beetje een reëel aanbod? Want het klinkt voor iemand in loondienst wel heel mooi, maar kan zijn dat ik het een en ander over het hoofd zie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
Eppo © schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 23:48:
Ben toevallig op LinkedIn benaderd of ik niet wilde gaan freelancen als RPA developer. Ooit wel eens over nagedacht toen ik bij een detacheerder werkte, maar nooit echt serieus werk van gemaakt. Nu boden ze mij een klus aan bij een bank voor (minimaal) 6 maanden, 36 uur per week en 84 euro per uur.

Is dit een beetje een reëel aanbod? Want het klinkt voor iemand in loondienst wel heel mooi, maar kan zijn dat ik het een en ander over het hoofd zie.
Het aanbod is mooi, op basis van die inzet kun je het een half jaartje uitzingen zonder opdracht lijkt me. Maar dan word je of ben je misschien al zzp, daar komen dan ook alle andere verantwoordelijkheden bij. En krijg je ook echt de garantie dat jij diegene bent die per direct mag beginnen?

Ik heb voor mijn zzp-schap bij een eenpitter gewerkt met een bv. Die had ook een toezegging van een hele grote speler in de metaal industrie in NL, uiteindelijk kon ik pas na 5 maanden te hebben gewacht daar beginnen. Soms spelen er andere belangen, politiek, of is diegene die jou dit voorstel doet niet beslissingsbevoegd, sta je dan met je kvk mapje onder de arm.

Dus zorg ook dat je zeker 6 maanden voor je begint kun interen op een buffer als je geen concrete lees getekende opdracht hebt.

Succes

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
hackerhater schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 22:49:
@loewie1984
Gezien je in Limburg zit: al eens gekeken naar klanten bij onze zuider- en ooster-buren?
Ik heb deze maand idd een afspraak staan met een belgische opdrachtgever. Het is er een, maar idd zou ik de focus moeten/kunnen verleggen naar BE/DE

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:00
Daarover gesproken: iemand praktische ervaring met een Duitse opdrachtgever, en dan vooral de contractuele & financiële zaken?

Is dat 'gewoon' factureren, of?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SeatRider
  • Laatst online: 16-09 13:45

SeatRider

Hips don't lie

Hmmbob schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 09:14:
Daarover gesproken: iemand praktische ervaring met een Duitse opdrachtgever, en dan vooral de contractuele & financiële zaken?

Niet specifiek contractueel, maar volgens mij moet je de werkzaamheden intracommunautair factureren (dus ex BTW, en dan de levering melden bij de BD onder vermelding van het Duitse BTW nummer).

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:18

Lever je diensten of producten? Dit was recent ook behandeld, mogelijk interessant om terug te zoeken. Het kan zijn dat je dan de BTW moet verleggen.

Lees ook meer op de site van de Belastingdienst over het leveren van diensten naar landen binnen de EU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Check, dank beiden. Gaat overigens om heel heel heeeeel misschien diensten te leveren aan de Duitse vestiging van een bedrijf, die daar dan in Duitsland over willen betalen.

Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain

1. gewoon factureren, dat is niet anders. Goede ervaring met Duitse klanten waar het gaat om nakomen van hun verplichtingen en termijnen.

2. BTW: is al gemeld. Je kunt het bij de belastingdienst op de website vinden.

3. Sociale verzekeringen: hoeveel dagen per jaar werk je in Duitsland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
t_captain schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 10:07:
[...]

1. gewoon factureren, dat is niet anders. Goede ervaring met Duitse klanten waar het gaat om nakomen van hun verplichtingen en termijnen.

2. BTW: is al gemeld. Je kunt het bij de belastingdienst op de website vinden.

3. Sociale verzekeringen: hoeveel dagen per jaar werk je in Duitsland?
3: veelal remote. Waar ligt de grens?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yorro
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 00:04
Hmmbob schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 10:30:
[...]

Dit is nogal afhankelijk van de situatie. Maar om voor jezelf een beeld te vormen is dit wel een aardig startpunt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4IuQV5b6xmq5CcXeclnf9PDe0Y4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2UzNpHnqpNsNfnR3zEJO8uOE.jpg?f=fotoalbum_large

Zie de algemene pagina: www.grensinfo.nl

En meer specifiek mbt NL/DE situatie:

https://www.grensinfo.nl/...tml?situatie=nlonde&rdr=1

https://www.grensinfo.nl/...ng/premie?situatie=nlonde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorro
En mbt de BTW moet je ook even goed naar je specifieke situatie kijken, hangt nogal af van je afnemer, maar vermoedelijk moet je “btw verlegd” factureren.

Kijk in dat geval even goed naar de factuurvereisten (vermelding “btw verlegd” met verwijzing naar EU bepalingen, opnemen BtW nummer van je afnemer) en zorg ervoor dat je het btw nummer van je afnemer hebt gecheckt:

https://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/#/vat-validation

Startpunt voor meer info:
https://www.grensinfo.nl/...ndex.html?situatie=nlonde

[ Voor 25% gewijzigd door Yorro op 08-02-2024 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gezien de discussie over vervoer. Bij een eenmanszaak kan de bijtelling nooit hoger liggen dan de werkelijke autokosten.

Maar zit hier een bepaalde fair-use limiet op? Als je zakelijk een mooie oldtimer rijdt met een fiscale waarde van €50.000 waar je weinig kosten aan hebt en je niks op afschrijft, mag je dan de bijtelling op werkelijke kosten baseren? Of ziet de belastingdienst dat als het sponsoren van je hobby zonder zakelijk doel? Uiteraard bij meer dan 10% zakelijke kilometers.

Het zou wel leuk zijn om voor €200 netto bijtelling een oude Porsche 911 te rijden. BTW correctie voor privégebruik van 1,5 procent op 25.000 gulden is ook wel leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 16:26
Ik merk ook dat de markt wat rustiger is dan een tijdje geleden, nu ik zelf weer op zoek ben 😉
Dus als iemand nog iets weet op het gebied van Microsoft SharePoint & Powerplatform, ik hou mij aanbevolen.

Ik kwam overigens in mijn zoektocht de volgende aanvraag tegen:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

goed idee, dat gaan mijn vriendin en kinderen leuk vinden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ColeJ schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 23:09:
[...]

Ja, das leuk als je Vrijgezellig bent. Met een gezin is dat wat lastig.
Waarom lastig? Je bent wat meer kwijt voor vliegtickets als je met een groot gezin op pad gaat maar het is wel een hele mooie ervaring om met elkaar te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorro
Verwijderd schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:27:
[...]

Waarom lastig? Je bent wat meer kwijt voor vliegtickets als je met een groot gezin op pad gaat maar het is wel een hele mooie ervaring om met elkaar te hebben.
Ben wel benieuwd hoe gemakkelijk je voor die (vooraf misschien ook nog niet vaststaande) 3 maanden Thailand e.e.a. regelt met het werk van je partner, laat staan met de leerplicht van de kids :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:27:
[...]

Er bestaat zoiets als leerplicht ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Hmmbob schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 10:30:
[...]

Duitsland heb ik zelf alleen een project gedaan van 4 maanden met 1 wekelijkse on-site dag. Omdat ik daat dus feitelijk als zakenreiziger naartoe ging voor een aantal meetings, heb ik dat nooit uitgezocht.

Voor een ander project in Belgie moest het wel bijgehouden worden, 25% was daar geloof ik een grens.

Interessante link:
https://grenzinfo.eu/wp-content/uploads/2022/05/doc458.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 11:52:
Gezien de discussie over vervoer. Bij een eenmanszaak kan de bijtelling nooit hoger liggen dan de werkelijke autokosten.

Maar zit hier een bepaalde fair-use limiet op? Als je zakelijk een mooie oldtimer rijdt met een fiscale waarde van €50.000 waar je weinig kosten aan hebt en je niks op afschrijft, mag je dan de bijtelling op werkelijke kosten baseren? Of ziet de belastingdienst dat als het sponsoren van je hobby zonder zakelijk doel? Uiteraard bij meer dan 10% zakelijke kilometers.

Het zou wel leuk zijn om voor €200 netto bijtelling een oude Porsche 911 te rijden. BTW correctie voor privégebruik van 1,5 procent op 25.000 gulden is ook wel leuk.
Nee geen limiet voor zover ik weet. Maar je moet natuurlijk wel je kosten aannemlijk kunnen maken (en kunnen aantonen, ook afschrijving.

Voor young/old timers gelden overigens al andere regels ```Met een youngtimer (of oldtimer) betaal je 35% bijtelling over de dagwaarde van de auto```. Dan moet je de auto wel zakelijk aanmerken en kan daarna niet meer privé worden aangemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Kurios schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:30:
[...]

Er bestaat zoiets als leerplicht ;)
Leerplicht is toch alleen voor ingezetenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yorro schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:30:
[...]

Ben wel benieuwd hoe gemakkelijk je voor die (vooraf misschien ook nog niet vaststaande) 3 maanden Thailand e.e.a. regelt met het werk van je partner, laat staan met de leerplicht van de kids :+
Ik gaf dat als worst-case aan, tegenwoordig heb je hopelijk sneller dan dat een opdracht. Je kunt ook drie weekjes naar zuid Spanje toe.

Leerplicht is een ding maar kinderen van zelfstandigen ondernemers mogen ook buiten de schoolvakanties weg. Daarnaast kan tegenwoordig veel remote, ook school.

Denk in oplossingen, niet in beperkingen.

Mag ik mijn kind meenemen op vakantie buiten de schoolvakantie?
Soms kunt u door uw werk tijdens geen enkele schoolvakantie in het schooljaar met uw gezin op vakantie. Dit moet dan komen door de specifieke aard van uw beroep. Bijvoorbeeld omdat u:

- als zelfstandige een groot deel van uw inkomen mist als u tijdens de schoolvakanties weg bent.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2024 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gem-p
Kunt u geen enkele schoolvakantie 2 weken achter elkaar op vakantie? En komt dit door uw werk? Dan moet u dit kunnen bewijzen:

Als ondernemer moet u kunnen aantonen dat u een groot deel van uw inkomsten mist als u tijdens schoolvakanties op vakantie gaat.
Bron: https://www.rijksoverheid...eerplicht-schoolvakanties

@Verwijderd ik weet natuurlijk niet hoe jouw onderneming er uit ziet of wat voor werk je precies doet, maar ik zou met mijn opdrachten bovenstaande niet aan kunnen tonen.

Voorbeeld dat ik wel zou kunnen bedenken: als je een migratieproject doet met een keiharde deadline waarbij jijzelf de belangrijkste uitvoerder bent.

Heel benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:43:
[...]

Ik gaf dat als worst-case aan, tegenwoordig heb je hopelijk sneller dan dat een opdracht. Je kunt ook drie weekjes naar zuid Spanje toe.

Leerplicht is een ding maar kinderen van zelfstandigen ondernemers mogen ook buiten de schoolvakanties weg. Daarnaast kan tegenwoordig veel remote, ook school.

Denk in oplossingen, niet in beperkingen.
lol. Ik vind het een leuk idee, echt hoor. Maar reëel? Nope. Je hebt blijkbaar zelf geen kinderen, anders had je geweten dat je allen buiten de schoolvakanties op vakantie kan als je door jouw zaak in de vakanties niet weg kan. En dat moet je aantonen. Succes daarmee. Andre Hazes Jr lukte het ook niet :D
1 dag eerder weg zodat je goedkoper kan vliegen is al een no-go, laat staan maanden(!) ineens weg zijn onder het mom van ik kan anders niet op vakantie.

Daarnaast lijkt het me zeer onwaarschijnlijk dat dit door de stink-test komt bij de BD. Met je gezin in een airbnb in Spanje/Thailand en af en toe intakes doen.. de kinderen missen gewoon school en ze zitten daar niet voor niets. Dat werk moeten ze gewoon inhalen en dat moet je dan zelf doen met ze. Nee dankje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gem-p schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:51:
[...]

Bron: https://www.rijksoverheid...eerplicht-schoolvakanties

@Verwijderd ik weet natuurlijk niet hoe jouw onderneming er uit ziet of wat voor werk je precies doet, maar ik zou met mijn opdrachten bovenstaande niet aan kunnen tonen.

Voorbeeld dat ik wel zou kunnen bedenken: als je een migratieproject doet met een keiharde deadline waarbij jijzelf de belangrijkste uitvoerder bent.

Heel benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken?
Bedankt, ik had deze al toegevoegd maar jij was sneller.

Voor mij is het simpel, als ik tijdens de voorjaarsvakantie weg ga terwijl ik op een project zit loop ik inkomsten mis. Als ik een maand later tussen twee opdrachten in op vakantie ga niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:53:

Voor mij is het simpel, als ik tijdens de voorjaarsvakantie weg ga terwijl ik op een project zit loop ik inkomsten mis. Als ik een maand later tussen twee opdrachten in op vakantie ga niet.
haha, succes met die redenatie bij de leerplichtambtenaar/rechter :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-09 15:27
Ok een leerplichtdiscussie had ik niet verwacht. Dan maar een schaamteloze plug: Mochten er mensen hulp bij leerplicht & lange reizen willen.... Ik ken een ZZP'er die hierop gespecialiseerd is en je graag helpt (duh). Zij is zelf 6 maanden weggeweest met 4 en 8 jarige kinderen. Het kan dus zeker wel, mits je de juiste papieren en instelling hebt (bijv zelf ook deels lesgeven).

;)

[ Voor 15% gewijzigd door FitTiv op 08-02-2024 12:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gem-p
[...]

Bedankt, ik had deze al toegevoegd maar jij was sneller.

3 maanden Thailand met gezin kan ik echt niet zien als vakantie tussen 2 opdrachten.
Voor 2 weken vakantie zou het wellicht kunnen, maar dan zou je moeten aantonen dat je voor het hele jaar verschillende opdrachten hebt die EN lopend gaan zijn in de schoolvakanties EN waarbij je niet kon onderhandelen dat je 2 weken 'pauze' mag houden van 1 van die opdrachten.

Daarbij zou ik niet negatief op de radar willen staan van een leerplichtambtenaar danwel instanties die zich met gezinszaken of kids bezig houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kurios schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:52:
[...]

lol. Ik vind het een leuk idee, echt hoor. Maar reëel? Nope. Je hebt blijkbaar zelf geen kinderen, anders had je geweten dat je allen buiten de schoolvakanties op vakantie kan als je door jouw zaak in de vakanties niet weg kan. En dat moet je aantonen. Succes daarmee. Andre Hazes Jr lukte het ook niet :D
1 dag eerder weg zodat je goedkoper kan vliegen is al een no-go, laat staan maanden(!) ineens weg zijn onder het mom van ik kan anders niet op vakantie.

Daarnaast lijkt het me zeer onwaarschijnlijk dat dit door de stink-test komt bij de BD. Met je gezin in een airbnb in Spanje/Thailand en af en toe intakes doen.. de kinderen missen gewoon school en ze zitten daar niet voor niets. Dat werk moeten ze gewoon inhalen en dat moet je dan zelf doen met ze. Nee dankje.
Ik heb zelf inderdaad geen kinderen maar heb genoeg ondernemers in mijn kringen die hun kinderen buiten de schoolvakanties op reis nemen. Veel goedkoper reizen, beter voor de winst in de onderneming, de resorts zijn minder vol en beter voor de kinderen omdat die meer rust krijgen. Dat is uiteindelijk beter voor hun persoonlijke ontwikkeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

gem-p schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:00:
[...]

3 maanden Thailand met gezin kan ik echt niet zien als vakantie tussen 2 opdrachten.
Voor 2 weken vakantie zou het wellicht kunnen, maar dan zou je moeten aantonen dat je voor het hele jaar verschillende opdrachten hebt die EN lopend gaan zijn in de schoolvakanties EN waarbij je niet kon onderhandelen dat je 2 weken 'pauze' mag houden van 1 van die opdrachten.

Daarbij zou ik niet negatief op de radar willen staan van een leerplichtambtenaar danwel instanties die zich met gezinszaken of kids bezig houden.
Drie maanden was een worst-case die ik aangaf. Normaliter gaat het eerder om twee a drie weken.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2024 13:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

FitTiv schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:57:
Ok een leerplichtdiscussie had ik niet verwacht. Dan maar een schaamteloze plug: Mochten er mensen hulp bij leerplicht & lange reizen willen.... Ik ken een ZZP'er die hierop gespecialiseerd is en je graag helpt (duh). Zij is zelf 6 maanden weggeweest met 4 en 8 jarige kinderen. Het kan dus zeker wel, mits je de juiste papieren en instelling hebt (bijv zelf ook deels lesgeven).

;)
Kijk! Eindelijk iemand met een echte ondernemersmentaliteit die denkt in oplossingen en niet in beperkingen. Die positief naar de wereld kijkt en niet alleen maar het negatieve ziet. Ik durf te wedden dat die twee kinderen een enorme voorsprong op hun cohort hebben. Dat kan ik alleen maar aanmoedigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:01:
Ik heb zelf inderdaad geen kinderen maar heb genoeg ondernemers in mijn kringen die hun kinderen buiten de schoolvakanties op reis nemen. Veel goedkoper reizen, beter voor de winst in de onderneming, de resorts zijn minder vol en beter voor de kinderen omdat die meer rust krijgen. Dat is uiteindelijk beter voor hun persoonlijke ontwikkeling.
Joh, als ik het zou kunnen zou ik het ook doen, geloof me. Maar je ziet wellicht alleen de buitenkant, dat ze buiten de schoolvakanties een vakantie mogen doen. Je ziet wellicht niet wat ze ervoor moeten regelen.
Want geloof mij (mn vriendin zit ook nog eens in het onderwijs) dit zijn echt uitzonderingen die je moet aanvragen, plannen, aantonen etc. Jouw hele idee van we gaan gewoon eventjes naar het buitenland om daar lekker te verblijven en dan daar de intakes te doen voor de volgende klus, dat gaat gewoon niet werken :)

Goede vriend van me is ondernemer en zit in de pakketjes zegmaar. Super druk dus met bijv kerst (eigenlijk altijd druk). Maar no way dat hij buiten de kerst om op wintersport kan. Hij kan gewoon op vakantie in de zomer.

Wat ik al zei: leuk idee natuurlijk, en lekker doen als je vrijgezel bent. Persoonlijk zou ik niet weken of maanden in mn eentje in Thailand of Spanje willen zitten, lijkt me niks aan. Maargoed, iedereen zn ding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
Ik ken een ZZP'er die hierop gespecialiseerd is en je graag helpt (duh). Zij is zelf 6 maanden weggeweest met 4 en 8 jarige kinderen. Het kan dus zeker wel, mits je de juiste papieren en instelling hebt (bijv zelf ook deels lesgeven).

;)
Maar die neemt ze niet mee op vakantie in de zin de de kinderen vrij zijn. Die moet zorgen dat ze zelf de lessen geeft zodat de kinderen geen achterstand hebben. Dat is totaal anders dan een weekje of twee buiten de schoolvakanties omdat het dan goedkoper is vliegen of op wintersport.
In principe kun je ook in de zomervakantie 6 weken met je kinderen weg, dan zijn ze echt vrij en missen ze geen les.

[ Voor 0% gewijzigd door jongetje op 08-02-2024 13:31 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kurios schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:08:
[...]

Joh, als ik het zou kunnen zou ik het ook doen, geloof me. Maar je ziet wellicht alleen de buitenkant, dat ze buiten de schoolvakanties een vakantie mogen doen. Je ziet wellicht niet wat ze ervoor moeten regelen.
Want geloof mij (mn vriendin zit ook nog eens in het onderwijs) dit zijn echt uitzonderingen die je moet aanvragen, plannen, aantonen etc. Jouw hele idee van we gaan gewoon eventjes naar het buitenland om daar lekker te verblijven en dan daar de intakes te doen voor de volgende klus, dat gaat gewoon niet werken :)

Goede vriend van me is ondernemer en zit in de pakketjes zegmaar. Super druk dus met bijv kerst (eigenlijk altijd druk). Maar no way dat hij buiten de kerst om op wintersport kan. Hij kan gewoon op vakantie in de zomer.

Wat ik al zei: leuk idee natuurlijk, en lekker doen als je vrijgezel bent. Persoonlijk zou ik niet weken of maanden in mn eentje in Thailand of Spanje willen zitten, lijkt me niks aan. Maargoed, iedereen zn ding.
Heb ik ooit gezegd dat het "gewoon eventjes" was dan? Kun je dat bericht van mij quoten?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:07:
[...]

Kijk! Eindelijk iemand met een echte ondernemersmentaliteit die denkt in oplossingen en niet in beperkingen. Die positief naar de wereld kijkt en niet alleen maar het negatieve ziet. Ik durf te wedden dat die twee kinderen een enorme voorsprong op hun cohort hebben. Dat kan ik alleen maar aanmoedigen.
LOL, mooie sneer. Ik ben gewoon reëel. Ik ken ook wel de verhalen van langere reizen die met kinderen worden gedaan. Dat iemand dat als ZZP-er ondersteunt geeft mij alleen maar aan dat het niet zo simpel is als je doet voorkomen. Voor zover ik weet kunnen dit soort dingen echt wel, onder hoge uitzonderingen, waarbij je zelf je kind moet lesgeven en vanalles moet afspreken met leerplicht en moet aantonen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:12:
[...]

Heb ik ooit gezegd dat het "gewoon eventjes" was dan? Kun je dat bericht van mij quoten?
Oh dat heb je vast niet letterlijk gezegd. Excuus. Als dat het enige is wat je eruit haalt, zegt mij dat al genoeg.

Nogmaals prima ideel voor een vrijgel, of iig zonder kinderen zoals jijzelf. Maar praat geen onzin dat je dit gewoon eventjes met je gezin doet :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:03
Kurios schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:12:
[...]

LOL, mooie sneer. Ik ben gewoon reëel. Ik ken ook wel de verhalen van langere reizen die met kinderen worden gedaan. Dat iemand dat als ZZP-er ondersteunt geeft mij alleen maar aan dat het niet zo simpel is als je doet voorkomen. Voor zover ik weet kunnen dit soort dingen echt wel, onder hoge uitzonderingen, waarbij je zelf je kind moet lesgeven en vanalles moet afspreken met leerplicht en moet aantonen.
Daarnaast ligt het ontzettend aan de directeur van je school, zegt die "Nee" kun je naar de leerplichtambtenaar stappen, die zal echt niet er lichter over denken dat de directeur.

Hier worden de korte reizen eigenlijk altijd afgewezen. De langere reizen (waarbij de ouders aantonen dat het kind wordt onderwezen als 1 van de harde eisen) hebben meer kans.

Mooie ervaring, ook voor de kids, maar in mijn geval echt niet reëel.

[ Voor 3% gewijzigd door KillaZ op 08-02-2024 13:15 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kurios schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:14:
[...]

Oh dat heb je vast niet letterlijk gezegd. Excuus. Als dat het enige is wat je eruit haalt, zegt mij dat al genoeg.

Nogmaals prima ideel voor een vrijgel, of iig zonder kinderen zoals jijzelf. Maar praat geen onzin dat je dit gewoon eventjes met je gezin doet :)
Ik praat geen onzin. En ik hou er ook niet van dat iemand woorden in mijn mond legt. Ik vind dit geen manier om discussie te voeren online.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Als je als ZZP-er je kinderen buiten de vakantie zou kunnen nemen, omdat je anders omzetverlies zou lijden in een vakantie, dan zouden de scholen het hele jaar leeg zijn :) Alle bouwvakkers, IT-ers, postbezorgers, etcetc: iedereen zou buiten de schoolvakanties om gaan.
Maar weet je: dat kan dus gewoon niet zomaar. En met reden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04-09 13:05
Net terug van een maand werken vanuit een heerlijke zonnige locatie, met gezin.
Die van ons is gelukkig ook nog niet leerplichtig ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:03
Verwijderd schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:15:
[...]

Ik praat geen onzin. En ik hou er ook niet van dat iemand woorden in mijn mond legt. Ik vind dit geen manier om discussie te voeren online.
Welke bewoording er ook wordt gebruikt, het is formeel gezien een stuk moeilijker dan dat je schetst :) ;)

Helaas, maar met een goede reden denk ik maar.

Overigens zijn die van mij zo tot rust in de vakanties dat we ergens in week 4 merken dat ze ook wel weer aan school toe zijn :+
JEightyFive schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:17:
Heerlijk toch, mijn hoogtepunt was een meeting waarbij een externe op Bali zat met zijn gezin, een externe die op Curacao zat en een externe die bij zijn schoonmoeder in Brazilie zat :+

Lastig een meeting plannen dan 8)7

[ Voor 29% gewijzigd door KillaZ op 08-02-2024 13:20 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online

Verwijderd schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:01:
[...]

Dat is uiteindelijk beter voor hun persoonlijke ontwikkeling.
:O

[ Voor 17% gewijzigd door Kurios op 08-02-2024 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:10
Tja, waarom zou je je kinderen nog naar school sturen? Oh wacht.

Ik ken ondernemers die hun kinderen buiten de schoolvakanties hebben meegenomen op "vakantie", soms voor maanden. Een aantal van hen is zelfs jaren weggebleven en heeft ervoor gekozen hun kinderen daar naar school te laten gaan of zelf les te geven. Dit gaat vaak goed, maar soms ook niet.

Een "eenvoudige" manier om dit te doen is door je gezin uit het basisregister uit te schrijven. Online zijn er veel handleidingen te vinden over hoe dit te doen. Het probleem is echter dat steeds meer mensen dit pad kiezen, terwijl er tegelijkertijd veel geklaagd wordt over scholen. Hoe moet een docent omgaan met een klas waar zowel de zwakkere als de sterkere leerlingen, en ook de buitenbeentjes, extra aandacht nodig hebben, als er dan nog een extra kind komt "invliegen" dat ook speciale aandacht vereist? Het is niet verrassend dat docenten, letterlijk als figuurlijk, de sector verlaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
JEightyFive schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:17:
tof! mag je vragen hoe je dat administratief hebt verwerkt? Markeer je het of een gedeelte als zakelijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
Kurios schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:25:
[...]

tof! mag je vragen hoe je dat administratief hebt verwerkt? Markeer je het of een gedeelte als zakelijk?
Hetzelfde als je 12 maanden thuis aan het werk bent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04-09 13:05
Kurios schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:25:
[...]

Aangezien het niet noodzakelijk was voor werk heb ik het genoemde maximum van €1.500 aangehouden voor verblijfskosten en de rest privé betaald. Zie: https://bieb.knab.nl/onde...ten-buitenland-aftrekbaar

Vind het verder niet super duidelijk dus ik zal nog wel met de boekhouder gaan bespreken of dit het is of dat er nog mogelijkheden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
  • Laatst online: 21:15

;)
Recent?

Ik weet van docenten die niet eens met hun kinderen op pad mogen. Onderwijsregels zijn een stuk stricter dan bureaustoel-declaraties!

/edit: en dat was even geleden. Ben benieuwd of dat een rol speelt.

[ Voor 5% gewijzigd door Karp op 08-02-2024 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-09 15:27
Karp schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:40:
[...]

Recent?

Ik weet van docenten die niet eens met hun kinderen op pad mogen. Onderwijsregels zijn een stuk stricter dan bureaustoel-declaraties!

/edit: en dat was even geleden. Ben benieuwd of dat een rol speelt.
2021 - 2022

En inderdaad dit is niet een traject dat je ingaat voor "even" twee weken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gem-p
sbmuc schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:19:
Met het risico dat deze discussie offtopic gaat en dat ik jouw statement compleet uit zijn verband trek, wil ik toch reageren op juist dit statement van jou :)

En ja mijn kids gaan ook naar school, zoals in deze maatschappij verwacht wordt. Maar sinds de lockdowns kijk ik toch heel anders naar dat instituut dat school heet en daar heb ik meerdere redenen voor. Specifiek spreek ik nu over mijn basisschoolkids.

1. De lesstof is maar een gedeelte van wat er op een dag gedaan wordt. En met 3 uren lesgeven per dag kun je (met name basisschool kids) de stof ook laten opnemen. Dat lukte tijdens de lockdowns in ieder geval prima met mijn kids en daarna waren ze op rekenen en begrijpend lezen zelfs meer gegroeid dan dat je van ze had mogen verwachten. Ik begrijp natuurlijk echt wel dat dat voor andere gezinnen wellicht niet zo gegaan is. Wij hadden geluk dat zowel mijn vrouw als ik affiniteit met lesgeven hebben.
2. Hoewel basisscholen veel meer moeten doen om verschillende leerlingen in hun eigen leertraject te ondersteunen doen ze juist het tegenovergestelde, namelijk zoveel mogelijk kinderen op hetzelfde leertraject krijgen. Tijdsdruk van docenten is hier de grootste oorzaak van is mijn ervaring.
3. Kinderen krijgen op school gelukkig nog steeds veel rekenen en lezen, maar ook wordt er (veel) tijd gestopt in andere "lesstof", terwijl ik dan denk, goh geef dan lessen in filosophie, ethiek, programeren (!!!).

Kortom: school is niet meer wat het in mijn tijd was (dat zei mijn vader ook trouwens LOL ), maar nog erger vind ik daarbij dat de gemiddelde kennis en vaardigheden blijkbaar al jarenlang neerwaards gaan las ik nog niet zolang geleden in een nieuwsbericht. Dus met alle nieuwe lesmethoden en nieuwe activiteiten zijn kinderen minder kennis gaan opnemen.

Dan de huidige staat van het voortgezet onderwijs. Waar in mijn tijd (jaren 90) de term 6jes-cultuur zijn intrede deed, is dat tegenwoordig geevolueerd naar: wij als school zijn allang blij als die kids over gaan en uiteindelijk zonder noemenswaardige vertraging of gedoe slagen voor hun eindexamen. En met die instelling van een school mag je jouw kids gaan motiveren om hun best te doen... En als jouw kind dan wel allemaal goede cijfers haalt (ander kind en andere school), dan krijg je bij het eerste gesprek met de coach (heette vroeger nog mentor) de vragen: "Heeft ze wel genoeg vrije tijd?", "Ze hoeft niet zo hard te werken, want dit zijn echt prima cijfers."

Nogmaals dit is mijn perceptie op het onderwijs gebaseerd op mijn eigen kinderen en hun scholen. Ik zie een school inmiddels als een veredelde dagopvang voor je kids waar ze verplicht naar toe moeten om gedoe te voorkomen. En zolang mijn kids dat zelf nog leuk genoeg vinden breng ik ze daar met plezier naar toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
t_captain schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:33:
[...]

Leerplicht is toch alleen voor ingezetenen?
Jupz, toen ik voor Defensie in de VS zat vielen onze kinderen niet meer onder de NL leerplicht. Oh, en ook niet onder de Amerikaanse leerplicht trouwens, want ze waren óók geen Amerikaanse inegzetenen :+

(Ja, we zijn vaak op reis geweest, ja dat was geen enkel probleem met school, ja, ze hebben gewoon werk voor onderweg meegekregen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:04
sbmuc schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:19:

Ik ken ondernemers die hun kinderen buiten de schoolvakanties hebben meegenomen op "vakantie", soms voor maanden. Een aantal van hen is zelfs jaren weggebleven en heeft ervoor gekozen hun kinderen daar naar school te laten gaan of zelf les te geven. Dit gaat vaak goed, maar soms ook niet.

Een "eenvoudige" manier om dit te doen is door je gezin uit het basisregister uit te schrijven. Online zijn er veel handleidingen te vinden over hoe dit te doen. Het probleem is echter dat steeds meer mensen dit pad kiezen, terwijl er tegelijkertijd veel geklaagd wordt over scholen. Hoe moet een docent omgaan met een klas waar zowel de zwakkere als de sterkere leerlingen, en ook de buitenbeentjes, extra aandacht nodig hebben, als er dan nog een extra kind komt "invliegen" dat ook speciale aandacht vereist? Het is niet verrassend dat docenten, letterlijk als figuurlijk, de sector verlaten.
Hoe scholen met dit soort zaken omgaan leggen ze in de eerste ouderbijeenkomst uit zodfra je kinderen aar school gaan: "Daar kun u huiswerkbegeleiding en bijles inkopen, we werken met ze samen......". Serieus, bij beide kinderen gehad.

En dan de link naar dit topic, met onze tarieven zitten we in een positie dat we dat kunnen doen. En niet alleen dat, zodra een kind 2 keer met z'n ogen knippert hebben ze een rugzakje met allerlei subsidies. En ik maak van alles gebruik waar ik mee wegkom.

Biojles is er niet meer bij op school. Blijven zitten ook niet, meteen niveau naar beneden en de tweede keer mag je naar een andere school. Laatste gesprek kregen we te horen joh kies een makkelijk vakkenpakket, gaat erom dat je een diploma haalt. Waarin is niet zo belangrijk.

En ik maar die kids proberen te motiveren hun huiswerk te doen :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:10
gem-p schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 14:01:
[...]

Met het risico dat deze discussie offtopic gaat en dat ik jouw statement compleet uit zijn verband trek, wil ik toch reageren op juist dit statement van jou :)

En ja mijn kids gaan ook naar school, zoals in deze maatschappij verwacht wordt. Maar sinds de lockdowns kijk ik toch heel anders naar dat instituut dat school heet en daar heb ik meerdere redenen voor. Specifiek spreek ik nu over mijn basisschoolkids.

1. De lesstof is maar een gedeelte van wat er op een dag gedaan wordt. En met 3 uren lesgeven per dag kun je (met name basisschool kids) de stof ook laten opnemen. Dat lukte tijdens de lockdowns in ieder geval prima met mijn kids en daarna waren ze op rekenen en begrijpend lezen zelfs meer gegroeid dan dat je van ze had mogen verwachten. Ik begrijp natuurlijk echt wel dat dat voor andere gezinnen wellicht niet zo gegaan is. Wij hadden geluk dat zowel mijn vrouw als ik affiniteit met lesgeven hebben.
2. Hoewel basisscholen veel meer moeten doen om verschillende leerlingen in hun eigen leertraject te ondersteunen doen ze juist het tegenovergestelde, namelijk zoveel mogelijk kinderen op hetzelfde leertraject krijgen. Tijdsdruk van docenten is hier de grootste oorzaak van is mijn ervaring.
3. Kinderen krijgen op school gelukkig nog steeds veel rekenen en lezen, maar ook wordt er (veel) tijd gestopt in andere "lesstof", terwijl ik dan denk, goh geef dan lessen in filosophie, ethiek, programeren (!!!).

Kortom: school is niet meer wat het in mijn tijd was (dat zei mijn vader ook trouwens LOL ), maar nog erger vind ik daarbij dat de gemiddelde kennis en vaardigheden blijkbaar al jarenlang neerwaards gaan las ik nog niet zolang geleden in een nieuwsbericht. Dus met alle nieuwe lesmethoden en nieuwe activiteiten zijn kinderen minder kennis gaan opnemen.

Dan de huidige staat van het voortgezet onderwijs. Waar in mijn tijd (jaren 90) de term 6jes-cultuur zijn intrede deed, is dat tegenwoordig geevolueerd naar: wij als school zijn allang blij als die kids over gaan en uiteindelijk zonder noemenswaardige vertraging of gedoe slagen voor hun eindexamen. En met die instelling van een school mag je jouw kids gaan motiveren om hun best te doen... En als jouw kind dan wel allemaal goede cijfers haalt (ander kind en andere school), dan krijg je bij het eerste gesprek met de coach (heette vroeger nog mentor) de vragen: "Heeft ze wel genoeg vrije tijd?", "Ze hoeft niet zo hard te werken, want dit zijn echt prima cijfers."

Nogmaals dit is mijn perceptie op het onderwijs gebaseerd op mijn eigen kinderen en hun scholen. Ik zie een school inmiddels als een veredelde dagopvang voor je kids waar ze verplicht naar toe moeten om gedoe te voorkomen. En zolang mijn kids dat zelf nog leuk genoeg vinden breng ik ze daar met plezier naar toe.
Ook hier vader van 2 kinderen waarvan nog maar 1 naar de basischool gaat. Ik ben het eens met vrijwel al je punten ;) . Ik vind hier heel veel van, en ik zou prima een hele discussie over kunnen/willen beginnen maar ik ga het niet doen haha.

Het feit dat wij dit soort discussies hebben geeft al aan dat wij niet het gemiddelde zijn. Op een positieve manier ;) . Onze oudste is pas 5 maar die gaat zeker programmeren met papa als hij dat wil doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
gem-p schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 14:01:
[...]

School is echt niet ideaal, maar kinderen leren naar mijn idee ook nog veel meer op school dan alleen de lesstof. Daarnaast is er ook een eigenbelang: Ik zou mijn kinderen voor geen goud hun hele schoolperiode thuis willen houden om ze zelf les te geven, ook al zou ik daar de tijd voor vrijmaken. Ik denk oprecht dat ze alsnog een hoop zouden missen van de wereld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorro
Kurios schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:17:
Als je als ZZP-er je kinderen buiten de vakantie zou kunnen nemen, omdat je anders omzetverlies zou lijden in een vakantie, dan zouden de scholen het hele jaar leeg zijn :) Alle bouwvakkers, IT-ers, postbezorgers, etcetc: iedereen zou buiten de schoolvakanties om gaan.
Maar weet je: dat kan dus gewoon niet zomaar. En met reden.
Sterker nog, voor een eigenaar van een klein familiebedrijf dat als hotel nogal afhankelijk is van de schoolvakanties (voor hun omzet) is het geen gesneden koek:

https://www.recht.nl/rech...ecli=ECLI:NL:RBNNE:2024:5

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• zwaanenberg
Zeker wel grappige en creatieve ideeën, maar wat sommigen die nog geen kinderen hebben nog niet (kunnen) beseffen is dat vakanties met kinderen niet altijd …uhm vakanties zijn.

Op strand luieren, bergtochten maken, dineetjes in leuke gekke restaurantjes..het is allemaal toch wat anders met die koters.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Karp
zwaanenberg schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 15:50:
Zeker wel grappige en creatieve ideeën, maar wat sommigen die nog geen kinderen hebben nog niet (kunnen) beseffen is dat vakanties met kinderen niet altijd …uhm vakanties zijn.

Op strand luieren, bergtochten maken, dineetjes in leuke gekke restaurantjes..het is allemaal toch wat anders met die koters.
A vacation with kids is not a vacation but a relocation. 😄

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ID-College
  • Laatst online: 21:19
Het is opzich wel grappig om te lezen.. Je leest altijd duidelijk van de reacties af wie er kinderen heeft en wie niet :+
zwaanenberg schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 15:50:

En dit.. dit wordt gewoon werken zonder inkomen :+

[ Voor 66% gewijzigd door ID-College op 08-02-2024 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Karp schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 15:52:
[...]

A vacation with kids is not a vacation but a relocation. 😄
Hmm.. mijn kinderen zijn wél leuk :+

Sure de vakanties zijn anders maar dat komt meer door het groepsverband. Bij een vakantie met een groep vrienden of nog erger familieleden kan je ook niet gaan en staan waar je wilt.

Edit: oh het Freelance topic.. iemand nog tips om werkzaamheden bij je kinderen onder te brengen voor fiscale doeleinden? ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Deveon op 08-02-2024 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gem-p
Deveon schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 17:25:
[...]

Edit: oh het Freelance topic.. iemand nog tips om werkzaamheden bij je kinderen onder te brengen voor fiscale doeleinden? ;)
Ja hoor, koude acquisitie, recruiters te woord staan per email of telefoon, LinkedIn afstruinen, marktonderzoek je ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Karp
Deveon schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 17:25:
[...]

Alles wat mensen nu met AI doen, kon al met kinderen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-09 13:55

Crazy D

I think we should take a look.

Verwijderd schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 23:29:
[...]

Ik geef je daar gelijk in, maar er zijn elk jaar honderdduizenden Nederlanders die met een zakelijke auto de tolkosten onderweg naar de camping in Frankrijk (kunnen) aftrekken. Dat heeft ook geen zakelijk doel. Zolang de belastingdienst daar niet tegen optreed verwacht ik geen problemen.

Tevens is er het argument dat ik met dit transport vier tot zes dagen aan zelf rijden bespaar, waardoor ik meer kan werken, meer omzet draai en mijn bedrijf onderaan de streep meer winst draait. Daar zit mijn zakelijke voordeel in.
Als je niet op vakantie was geweest had je nog meer kunnen werken. Ik snap je redenering maar daar is niets zakelijks aan. Hoop toch oprechte dat je dat zelf ook wel ziet….

De tolkosten mag je van je bijtelling afhalen omdat je anders dubbel betaald en vanwege ongelijkheid: mensen met een tank[as buitenland waarmee ook tol betaald kan worden, zouden dat voordeel dan wel hebben, dus om dat gelijk te trekken mag iedereen dat met een lease wagen.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

JEightyFive schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:36:
[...]

Aangezien het niet noodzakelijk was voor werk heb ik het genoemde maximum van €1.500 aangehouden voor verblijfskosten en de rest privé betaald. Zie: https://bieb.knab.nl/onde...ten-buitenland-aftrekbaar

Vind het verder niet super duidelijk dus ik zal nog wel met de boekhouder gaan bespreken of dit het is of dat er nog mogelijkheden zijn.
Ik mis wel een beetje de motivatie in hun artikel waarom een workation zakelijk zou zijn. Dat zet de deur wel wagenwijd open om 2 weken in Spanje te gaan zitten, in de ochtenden te werken en een groot deel van die kosten zakelijk te boeken…

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Crazy D schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 20:11:
[...]

Ik mis wel een beetje de motivatie in hun artikel waarom een workation zakelijk zou zijn. Dat zet de deur wel wagenwijd open om 2 weken in Spanje te gaan zitten, in de ochtenden te werken en een groot deel van die kosten zakelijk te boeken…
Dat is in mijn ogen ook zakelijk. Vergelijk het met digital nomads die remote zzp'en vanuit Thailand oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Wolly schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 20:15:
[...]

Dat is in mijn ogen ook zakelijk. Vergelijk het met digital nomads die remote zzp'en vanuit Thailand oid.
En waarom is nomad’en in Thailand zakelijk? Ik dacht dat ze hun, super lage, kosten gewoon privé betaalde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Deveon schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 20:20:
[...]

En waarom is nomad’en in Thailand zakelijk? Ik dacht dat ze hun, super lage, kosten gewoon privé betaalde.
Waarom niet? Zolang het niet vele maanden duurt is het toch gewoon werk?

En het was maar een voorbeeld, ik had ook Singapore kunnen zeggen maar ik ken toevallig geen mensen die vanuit daar werkten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Wolly schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 21:16:
[...]

Waarom niet? Zolang het niet vele maanden duurt is het toch gewoon werk?

En het was maar een voorbeeld, ik had ook Singapore kunnen zeggen maar ik ken toevallig geen mensen die vanuit daar werkten.
Telt een huisje op de Veluwe dan ook, of een villa op Ibiza? Welke criterium hanteer je precies?

Volgens mij is een reis pas zakelijk wanneer je fysieke aanwezigheid een zakelijk belang benut. Als je opdrachtgever in Singapore, Thailand, de Veluwe of Ibiza zit volg ik het nog wel. Maar waar is het zakelijke belang om als Nederlander in Thailand te werken voor een Nederlands bedrijf? Is dat met de afstand en tijdzone niet alleen juist maar onhandig zakelijk gezien?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hmmbob
Crazy D schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 20:11:
[...]

Die noemen ze toch? Je moet kunnen aantonen dat het zakelijk was, met bijvoorbeeld correspondentie waaruit blijkt dat je naar het buitenland moest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4K8-IbSdmnmLHHeRo_my5c-sxrk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rgWEQRiBYMWcoXXxC60eJyeT.jpg?f=fotoalbum_large

Effe he, iedereen kan hier op zijn sokken aanvoelen dat remote zzpen vanuit Thailand helemaal geen zakelijke noodzaak heeft. Kunnen we lang over discussiëren, maar degene die roept dat dat wel zo is zoekt gewoon bewust het (donker)grijze gebied op en heeft in Thailand ook een bureaustoel gekocht. Zakelijk natuurlijk. In Singapore.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Het enige wat te overwegen valt als zakelijke kosten bij een workation zou kantoorruimte zijn. Er valt te beargumenteren dat je die kosten ook zou hebben als je in Nederland was gebleven. Hotel/vlucht/eten/uitjes/huurauto hebben geen zakelijk doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Hmmbob schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 21:40:
[...]

Die noemen ze toch? Je moet kunnen aantonen dat het zakelijk was, met bijvoorbeeld correspondentie waaruit blijkt dat je naar het buitenland moest.

[Afbeelding]

Effe he, iedereen kan hier op zijn sokken aanvoelen dat remote zzpen vanuit Thailand helemaal geen zakelijke noodzaak heeft. Kunnen we lang over discussiëren, maar degene die roept dat dat wel zo is zoekt gewoon bewust het (donker)grijze gebied op en heeft in Thailand ook een bureaustoel gekocht. Zakelijk natuurlijk. In Singapore.
En waar was dan @JEightyFive zijn zakelijke motief? Of het nu Spanje of Thailand is maakt niets uit. Als je daar niet hoeft te zijn voor werk is het dus toch niet zakelijk…

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

En welk gedeelte praat ik onzin? Waar zeg ik dat je het eventjes met je gezin doet?
Pagina: 1 ... 486 ... 642 Laatste