Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Dank voor je constructieve reactie, ik hoop op enige vorm van clementie/mildheid als ik uitleg dat het in januari slechts 56 uur was. Voor de komende maanden is het nog maar maximaal 32 uur per maand tot en met april, daarna wordt er geëvalueerd vanuit de opdrachtgever of de inzet nog nodig is.
Gewoon zakelijk opvoeren (zonder BTW) voor kosten die ik prive heb gemaakt, maar ga toch een kijken naar wat ik moet doen om het netjes op BV te krijgen, thanks!Deveon schreef op zondag 4 februari 2024 @ 13:56:
[...]
Waar voer je de kosten van je youngtimer dan op? Privé? Er is tenslotte geen eenmanszaak meer..
Besef dat het UWV naar het aantal uren kijkt - ook naar het aantal uren dat je in dienst bent geweest. Het zelfde werk/opdracht blijven doen voor de zelfde werk/opdrachtgever maar dan als ZZPer klinkt als schijnconstructie, zeker omdat er dan vanuit gegaan mag worden dat dezelfde manier van werken doorgezet gaat worden - de manier die werd gehanteerd tijdens het dienstverband.
Team anti-scalp - wauw..
Team anti-scalp - wauw..
Ik heb ook een motor op zaak met een gewone verzekering (op de zaak)t_captain schreef op zondag 4 februari 2024 @ 11:39:
Vraagje, zakelijke auto/motor verzekering.
Ik overweeg om voor hef eerst een motor op de zaak te kopen. Eenmanszaak, dus de tenaamstelling is gelijk aan privé. Het zijn eigenlijk 2 belastjngtechnische keuzes: tel je de motor tot prive/zakelijk vermogen mbt de WUO en mbt de BTW.
Toch heb je voor zakelijk gebruik een andere verzekering (met een behoorlijk andere premie). Zakelijke motorverzekeringen zijn bovendien dun gezaaid, er zijn nieg veel aanbieders. De vraag is: een rit naar de klant, qua risicoprofiel niet anders dan woon-werk verkeer van een werknemer. Zit je in een uitsluiting van de dekking? Of ziet een verzekeraar het gelijk aan woon-werk?
Het is hier al vaker ter sprake gekomen. Woon-werk verkeer is prive-gebruik. Zakelijk gebruik is alleen als je je voertuig gebruikt voor hoofdzakelijk zakelijke doelen. Bij een motor kan het dan zijn colonne-begeleiding/verkeersstroom-begeleiding, hulpdienst, koeriersdienst, taxi (al zie je dat in NL amper).badkuip schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:58:
Ik heb een zakelijike verzekering voor de motor.
Ik dacht dat het moest omdat de motor zakelijk is aangeschaft.
Ik meende dat de tweede reden voor de zakelijke verzekering is om de premie op te nemen als kosten in mijn eenmanszaak.
Was toentertijd advies van mijn boekhoeder en tussenpersoon. Ik laat me graag overtuigen dat het niet nodig is, want zou me flink wat geld schelen om er een gewone verzekering voor te nemen....
[ Voor 7% gewijzigd door Woy op 05-02-2024 12:06 ]
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Even een eigen quote gezien hier geen reacties op kwamen. Heeft echt niemand hier mee te maken?ColeJ schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 12:34:
Ik zit bij een opdrachtgever met een recruiter ertussen - deze pakt EUR 15 per uur op mij. Ik had in principe een jaar afgesproken en dit jaar is bijna om. De recruiter heeft nu al meer dan 1500 uur aan mij verdiend maar dat wist ik van te voren natuurlijk.
Nu heeft de opdrachtgever mij een nieuwe (hogere) functie/job aangeboden als ik wil verlengen (met 6 maanden of weer 12 maanden). Wel met de kanttekening dat ik daarna in loondienst moet komen of de organisatie moet verlaten omdat ze die plek uiteindelijk gevuld willen hebben met iemand in loondienst. Kan ik mij geheel in vinden en wellicht wil ik wel in loondienst na een jaar. Dat ligt ook aan de politiek etc.
Nu komt het volgende: in mijn huidige contract met de recruiter staat dat ik niet zelf met opdrachtgever in zee mag gaan. Ook niet als de huidige opdracht is afgelopen voor een periode van 12 maanden. Als ik dus ga verlengen dan wil ik deze clausule eruit hebben zodat ik in loondienst kan na de verlenging (mocht ik dat willen om politieke redenen). Iemand ervaring met het verwijderen van deze clausule, gezien het huidige politieke klimaat wil niemand zichzelf klem zetten neem ik aan?
Tevens ben ik benieuwd wat jullie van een tariefverhoging vinden. Ik zit er nu een jaar en krijg dus een meer verantwoordelijkheden waarbij een hoger tarief zou moeten zitten. Tevens is er een indexatie EN vind ik dat de marge van de recruiter nu wel eens wat minder mag. Daarentegen wil ik de bovenstaande clausule eruit. Hoeveel procent verhoging is rechtvaardig? De opdrachtgever zelf heeft zelf flinke indexaties doorgevoerd en krijgt deze ook - de marges zijn dik in orde.
Nee, ik denk dat de mensen hier niet de intentie hebben om van een zelfstandig ondernemer terug te gaan in loondienst.ColeJ schreef op maandag 5 februari 2024 @ 13:14:
[...]
Even een eigen quote gezien hier geen reacties op kwamen. Heeft echt niemand hier mee te maken?
Ik niet in ieder geval.ColeJ schreef op maandag 5 februari 2024 @ 13:14:
[...]
Even een eigen quote gezien hier geen reacties op kwamen. Heeft echt niemand hier mee te maken?
Ik zou ook scherp zijn op de formulering ervan. Als je laat opschrijven dat de clausule niet van toepassing is als je na 1 jaar in vaste dienst treedt bih de opdrachtgever, leg je eigenlijk je eigen bewijs van schijnzelfstandigheid vast. Let dus op hoe je het omschrijft.badkuip schreef op maandag 5 februari 2024 @ 13:37:
[...]
Voor wat betreft de clausule, dat zou ik door je opdrachtgever/toekomstig werkgever af laten handelen. De tussenpersoon zou misschien meer geneigd zijn naar hem te luisteren dan naar jou, immers het is een klant van hem waar hij aan verdient. Ik zou dat dus afstemmen met je toekomstig werkgever voordat je zelf hierover in gesprek gaat met je broker.
Mwah - tot 01-01-25 is er uberhaupt geen controle. Tevens kan ik heel wat anders doen na dat jaar (bij dezelfde opdracht/werkgever).figlio del comm schreef op maandag 5 februari 2024 @ 13:47:
[...]
Ik zou ook scherp zijn op de formulering ervan. Als je laat opschrijven dat de clausule niet van toepassing is als je na 1 jaar in vaste dienst treedt bih de opdrachtgever, leg je eigenlijk je eigen bewijs van schijnzelfstandigheid vast. Let dus op hoe je het omschrijft.
Thanks!pkuppens schreef op maandag 5 februari 2024 @ 13:46:
[...]
Ik niet in ieder geval.
Wat ik zou doen?
1. Mijn eigen insteek bepalen. Marge halveren ten gunste van jou en bepaling overstap eruit - het is sowieso de vraag of deze in het kader van WAADI bij de rechter in stand zou blijven - zeker bij overstap naar loondienst - dat wil je niet uitvechten, maar is wel een argument naar de recruiter toe.
2. Vind je dat voldoende indexatie? Houden zo - anders jouw gewenste tarief doorgeven, mogen recruiter en opdrachtgever het uitvechten - marge verder omlaag of eindtarief omhoog.
3. Peilen hoe de opdrachtgever in de wedstrijd staat. In hoeverre wil hij de discussie/strijd met de recruiter aan? Soms zijn ze wel wat afhankelijk van de recruiter voor kandidaten, andere keren vinden ze misschien ook wel dat de recruiter genoeg verdiend heeft. Heel soms hebben ze wat wisselgeld, bv. dat als de recruiter inbindt dat ze bv voor een nieuwe positie als eerste een kandidaat mogen voordragen.
4. Uit 1-3 komt een voorstel. Als take-it-or-leave-it aanbieding naar de recruiter sturen of in ieder geval de discussie mee aangaan.
5. Deze onderhandeling hard spelen, inclusief de optie om er helemaal mee te stoppen.. 'De goede relatie' mag ook vanuit de recruiter komen, en wie weet of je voor een volgende opdracht weer via deze recruiter wil werken - de recruiter wil ook geen pleefiguur slaan bij de opdrachtgever en een halve marge is beter dan geen marge.
6. Dit soort bepalingen in volgende contracten niet meer accepteren. Dit doe je op het moment dat je voor de opdracht geaccepteerd bent, maar nog niet de kleine lettertjes van het recruiter contract geaccepteerd hebt. Marge moet echt omlaag na max 6 maanden, en overgangsbepalingen moeten er ook uit.
Hmm.. zal voor mij dan wel loslopen, 5 jaar geleden uitglijder gemaakt (grind in de bocht met 30km/h is nog steeds funest)Kawa schreef op maandag 5 februari 2024 @ 12:36:
Betreft auto-/motorverzekering. Ooit auto, nu motor op de zaak en altijd een particuliere verzekering gehad (zelfs nu op de BV). Waar je eventueel wel rekening mee moet houden is dat er verschil zit in all-risk premie voor een voertuig dat zakelijk aangemerkt is (als in staat op de balans bij EMZ of is eigendom van een BV) aangezien de uitkering bij schade waar je zelf verantwoordelijk voor bent lager is aangezien deze excl. btw kan worden uitgekeerd en daarmee 21% goedkoper is voor de verzekeraar dan een uitkering voor een particulier.
Ik denk dat de meeste Freelancers die zich verhuren op project basis mee te maken hebben.ColeJ schreef op maandag 5 februari 2024 @ 13:14:
[...]
Woon-werkverkeer was toch van je bed naar de vestiging van je bedrijf? Dat woon-werkverkeer privé is komt uit de Omzetbelasting en weer niet de inkomstenbelasting. Wat betreft de verzekering betreft zou je de voorwaarden erop naast moeten slaan. Zelf werd ik in eerste instantie ook afgewezen omdat de ten naamstelling van de betaalrekening niet overheen kwam. Na één telefoontje was het zo aangepast.RonaldHeirbaut schreef op maandag 5 februari 2024 @ 12:04:
[...]
Het is hier al vaker ter sprake gekomen. Woon-werk verkeer is prive-gebruik.
Bij ZLM kreeg ik die vraag niet - althans ik kan het me niet herinneren - en ik kan er niks van terug vinden in polisvoorwaarden / uitsluitingen e.d.badkuip schreef op maandag 5 februari 2024 @ 15:57:
https://www.dezaak.nl/ver...#pp-toc__heading-anchor-7
https://movemove.com/blog...voor%20zakelijke%20ritten.
Beide bronnen geven aan dat zodra een auto op de balans staat, dat deze zakelijk verzekerd moet zijn.
Als dat voor de motor ook geldt, dan is die discussie toch in feite beslecht?
[ Voor 8% gewijzigd door pkuppens op 05-02-2024 16:25 ]
De verzekering is ook niet privé maar het is wel een consumentenverzekering. Net als mijn internet voor consumenten is en elektronica koop ik ook altijd uit persoonlijke titel. Of moet ik bij Lenovo ook opeens aankloppen voor hun zakelijke lijn omdat ik een bedrijf ben?badkuip schreef op maandag 5 februari 2024 @ 15:57:
Beide bronnen geven aan dat zodra een auto op de balans staat, dat deze zakelijk verzekerd moet zijn.
Hoe doen jullie dit in de praktijk? Je accepteert b.v. eerst een marge van €10,- en na 6 maanden wordt dat €5,-, waarvan de overige €5,- er bij jou bij komen en dan na 12 maanden op €0? Lukt dat over het algemeen ook?pkuppens schreef op maandag 5 februari 2024 @ 13:46:
6. Dit soort bepalingen in volgende contracten niet meer accepteren. Dit doe je op het moment dat je voor de opdracht geaccepteerd bent, maar nog niet de kleine lettertjes van het recruiter contract geaccepteerd hebt. Marge moet echt omlaag na max 6 maanden, en overgangsbepalingen moeten er ook uit.
Precies dit is mij nog nooit gelukt.Rubert schreef op maandag 5 februari 2024 @ 17:47:
[...]
Hoe doen jullie dit in de praktijk? Je accepteert b.v. eerst een marge van €10,- en na 6 maanden wordt dat €5,-, waarvan de overige €5,- er bij jou bij komen en dan na 12 maanden op €0? Lukt dat over het algemeen ook?
Wat bedoel je met opnemen?loewie1984 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 19:17:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Het ligt puur aan de verzekerende partij hoe ze verzekeren. Er is geen vaste regel.badkuip schreef op maandag 5 februari 2024 @ 15:57:
- Spes consilium non est -
Wat ik voor de zomervakantie een paar keer heb gedaan is een shortlease en zorgen dat 10% zakelijk gereden was. Misschien discutabel maar wel volgens de regeltjes. Als je echter met het vliegtuig naar die andere auto toe gaan wordt dat lastig hard te maken dat daar een zakelijk belang is. Wanneer je tijdens de zomer een (ruimere) auto huurt omdat je zakelijke auto die je bijtelt niet voldoet valt er nog iets voor te zeggen (de kosten bespaar je de rest van het jaar).fry77 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:07:
Toch nog een vraag weten te bedenken over zakelijk rijden en IB. Ik heb de auto op de BV staan, betaal bijtelling voor privegebruik.
Nu is er een vakantiepakket geboekt incl auto, maar excl brandstof. Kan die ik brandstof gewoon als kosten zien? Vroeger met leasauto kon ik niet vergoedde kosten aftrekken, vraag me af hoe dat hiermee zit omdat ik niet met de bedrijfsauto rijd maar met "vervangend vervoer".
Ik had een sterk vermoeddenLeipo schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:12:
dus:
prive-vakantie
prive gebruik van huurauto
oftewel niets wat ook maar het gebruik van die andere auto aan je zakelijke administratie zou koppelen.
ik denk dat je het antwoord zelf ook wel weet
Toen ik net was gestart als zelfstandige, had ik het geluk om bij een heel leuke en goed passende klus terecht te komen. Deze klant heeft me na een jaartje een aanbod gedaan. Dat maakte me wel even aan het twijfelen. Het was een hele leuke organisatie, er was ruimte voor groei, het geboden salaris lag zo'n 50% hoger dan wat ik in mijn laatste baan had en de stap terug vanaf mijn uurtarief was te overzien. Had ik dit aanbod gerkegen toen ik nog in loondienst was, dan was het echt een no-brainer geweest en had ik het meteen in drievoud getekend.ColeJ schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 12:34:
Nu heeft de opdrachtgever mij een nieuwe (hogere) functie/job aangeboden als ik wil verlengen (met 6 maanden of weer 12 maanden). Wel met de kanttekening dat ik daarna in loondienst moet komen of de organisatie moet verlaten omdat ze die plek uiteindelijk gevuld willen hebben met iemand in loondienst. Kan ik mij geheel in vinden en wellicht wil ik wel in loondienst na een jaar. Dat ligt ook aan de politiek etc.
De redenatie moet zijn dat je een zakelijk middel voor een deel prive gebruikt.fry77 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 13:04:
[...]
Ik had een sterk vermoedden![]()
Alleen ik heb al vakaer hele rare mogelijkheden voorbij zien komen die niet/wel/som onder verschillende wetten mogelijk zijn.
Redenatie was als mijn eigen auto het niet doet of ik huur vervangend vervoer, horen daar de kosten gewoon bij, want bijtelling (net als tol op vakantie etc)
Uit de link:
Jaren geleden was ik op vakantie en zat ik met een als zelfstandige/ ondernemer werkende huisarts aan het ontbijt en spraken we hierover. Hij vond zijn huurauto wel zakelijk, omdat het een tijdelijke vervanging van zijn zakelijke auto in NL was. Ik vond dat wel een heel creatieve manier van redeneren.Wolly schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 13:25:
[...]
De redenatie moet zijn dat je een zakelijk middel voor een deel prive gebruikt.
Een huurauto op vakantie is geen zakelijk midde.
vergeet dan niet dat je dan ook officieel bijtelling over die huurauto moet betalen als je die prive gebruiktfry77 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 13:04:
[...]
Ik had een sterk vermoedden![]()
Alleen ik heb al vakaer hele rare mogelijkheden voorbij zien komen die niet/wel/som onder verschillende wetten mogelijk zijn.
Redenatie was als mijn eigen auto het niet doet of ik huur vervangend vervoer, horen daar de kosten gewoon bij, want bijtelling (net als tol op vakantie etc)
Voor dat tarief is dat natuurlijk een hele mooie start.mlim_s schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 14:52:
Ik sta op het punt om te gaan ZZP'en.
Ik vind het wel spannend omdat ik recentelijk als alleenstaande een huis heb gekocht en 15k heb geleend om het huis op te knappen/stofferen en daarom eigenlijk geen buffer meer heb. Dat is ook de reden dat ik ga freelancen, want mijn maand lasten (3k) worden zo hoog dat er weinig overblijft van mijn normale loon. Ik heb ongeveer 10k bijeen geleend van familie om de eerste twee maanden te overbruggen totdat de eerste vacaturen aan mij betaald worden. Dat zou denk ik genoeg moeten zijn om mijn freelancecarrière te kickstarten.
Ik heb al een opdracht gevonden waar ik niet te veel over mag zeggen, anders dan dat het bij een welbekende bank met hoofdkantoor in Utrecht is.Ik vind het wel opmerkelijk dat deze partij door drie verschillende bureaus aangeboden werd. Blijkbaar zijn ze erg huiverig voor mensen op dit moment. Had ik zelf ook wel kunnen regelen denk ik achteraf. Uurtarief is €100 euro (all-in excl. btw) voor 6 maanden.
Is dit een ''goed" plan of denken jullie dat ik toch nog even in loondienst blijven totdat mijn financiële situatie wat beter wordt?
Doet die bank uit Utrecht niet aan een gratis inwerkperiode of is inmiddels de nood zo hoog dat ze daar maar mee gestopt zijn? Overigens klinkt het prima, maar willen ze wel zo lang wachten als jij nog je baan moet opzeggen?mlim_s schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 14:52:
Ik vind het wel spannend omdat ik recentelijk als alleenstaande een huis heb gekocht en 15k heb geleend om het huis op te knappen/stofferen en daarom eigenlijk geen buffer meer heb. Dat is ook de reden dat ik ga freelancen, want mijn maand lasten (3k) worden zo hoog dat er weinig overblijft van mijn normale loon. Ik heb ongeveer 10k bijeen geleend van familie om de eerste twee maanden te overbruggen totdat de eerste vacaturen aan mij betaald worden. Dat zou denk ik genoeg moeten zijn om mijn freelancecarrière te kickstarten.
Ik heb al een opdracht gevonden waar ik niet te veel over mag zeggen, anders dan dat het bij een welbekende bank met hoofdkantoor in Utrecht is.Ik vind het wel opmerkelijk dat deze partij door drie verschillende bureaus aangeboden werd. Blijkbaar zijn ze erg huiverig voor mensen op dit moment. Had ik zelf ook wel kunnen regelen denk ik achteraf. Uurtarief is €100 euro (all-in excl. btw) voor 6 maanden.
Is dit een ''goed" plan of denken jullie dat ik toch nog even in loondienst blijven totdat mijn financiële situatie wat beter wordt?
Mss wat vreemd verwoord, maar je gaat freelancen omdat je te weinig verdient voor je huis? Omdat je nu te weinig verdient...dan ga je er iig heel flink op vooruit... hiermee kun je wel heel snel je financiële tekorten oplossen, mits het goed gaat, verder niks mis mee...mlim_s schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 14:52:
Denk dat de comment meer kwam vanuit de hoek: "Als zijn huidige inkomsten onvoldoende zijn om de (hypotheek)lasten te dragen dan zou hij die hypotheek helemaal niet verstrekt hadden mogen krijgen" o.i.d.coldasice schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 15:36:
[...]
Mss wat vreemd verwoord, maar je gaat freelancen omdat je te weinig verdient voor je huis? Omdat je nu te weinig verdient...dan ga je er iig heel flink op vooruit... hiermee kun je wel heel snel je financiële tekorten oplossen, mits het goed gaat, verder niks mis mee...
1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh
Zit er zoveel marge tussen je opzegtermijn van loondienst, start freelance opdracht en opzegtermijn van die opdracht dat je nog een keus hebt?mlim_s schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 14:52:
Ze weten dat je ZZP-er bent? Je zal de eerste niet zijn waar dit in de contract opstelling procedure niet duidelijk was en je alsnog niet kan beginnen omdat uiteindelijk blijkt dat je niet via een detacheerder oid komt maar ZZP-er bent. Dan zit je zonder opdracht en zonder baan.mlim_s schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 14:52:
Ik lees het bericht dat hij de hypotheek al heeft ontvangen. Heb jij ervaring met een hypotheek verstrekker die je situatie daarna nog eens gaat toetsen dan?Deveon schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 15:16:
[...]
Doet die bank uit Utrecht niet aan een gratis inwerkperiode of is inmiddels de nood zo hoog dat ze daar maar mee gestopt zijn? Overigens klinkt het prima, maar willen ze wel zo lang wachten als jij nog je baan moet opzeggen?
Vergeet verder niet dat de financier van je hypotheek het ook niet zo leuk vind dat je na de aanvraag direct je vaste inkomen opzegd. Ik hoop voor je dat je nog iets achter de hand hebt mits na de start bij die bank toch blijkt dat het geen match is. Zeker gezien terug in loondienst blijkbaar geen optie is om je vaste lasten te dragen (hoe dan?). Misschien geen gek idee om de komende maanden even in je uitgave te snijden totdat je financien weer op orde zijn. Er is namelijk geen bank die je geld MAG geven voor een huis als je inkomen niet voldoende is voor de aflossing.
Zo lang je betaald gaat het inderdaad prima, maar als je in loondienst de maandlasten van je nieuwe hypotheek niet kan dragen houdt in dat je buiten je verplichtingen teveel uitgeeft. Anders had je die lening nooit kunnen krijgen, de wetgeving betreft hypotheken zijn zo strikt dat de banken je vaak niet meer mogen lenen dan ze zelf misschien zouden willen.Rolucious schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 16:26:
[...]
Ik lees het bericht dat hij de hypotheek al heeft ontvangen. Heb jij ervaring met een hypotheek verstrekker die je situatie daarna nog eens gaat toetsen dan?
Daarnaast staat naar mijn weten niks in het hypotheekcontract vermeld dat jou lening direct opeisbaar wordt zodra jij van baan wisselt, minder gaat werken, even zonder baan zit, ontslagen wordt, bedrijf falliet gaat en/of gaat freelancen.
Althans dit zijn aannames die ik basseer op mijn huidige hypotheek, misschien dat het bij andere anders gaat, maar kan me niet voorstellen dat het de bank enige zak kan schelen hoe jij aan je geld komt, zolang jij maar netjes betaald.
Hun risico inschatting is al afgetikt zodat ze een mooi hypotheek pakket kunnen verkopen en zij lekker kunnen lachen.
Mocht je nog een nieuwe hypotheek af moeten sluiten is het misschien wel handig even te wachten tot de overdracht is geweest bij de notaris (of lening is verstrekt en op naam staat) mochten ze opeens wat geks doen.
Volgens mij moet je belangrijke wijzigingen (zoals wijziging van werk) wel doorgeven check je contract.mlim_s schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 17:06:
Het lijkt erop dat ik wat onbedoelde paniek heb veroorzaakt, wat niet de bedoeling was. Laten we even teruggaan naar het onderwerp van ZZP'en. De reden waarom ik het een beetje spannend vind, is dat ik verwacht dat ik de komende maand zal werken. Vervolgens stuur ik aan het einde van die maand mijn factuur naar de opdrachtgever, die dan nog eens 30 dagen heeft om te betalen. Dit betekent dat ik ongeveer twee maanden zonder inkomen zal zitten. Daarom heb ik een lening van familie als buffer genomen, voor het geval dat nodig is. Maar ik verwacht eigenlijk niet dat het nodig zal zijn.
Bedankt voor het goeie advies. De opdracht is al zeker, en de opdrachtgever weet dat ik ZZP'er ben. Maar dat weerhoudt me natuurlijk niet om nog wat kritische vragen te stellen. Ik ga op onderzoek uit![]()
offtopic:
Voor degenen die geïnteresseerd zijn in mijn situatie:
Om het een en ander te verduidelijken: de hypotheek is al afgesloten, dus er is geen inkomensbeoordeling meer nodig. Bovendien kan ik de hypotheek en andere lasten momenteel redelijk dragen. Maar zoals ik al zei, blijft er niet veel over. Dat betekent echter niet dat ik er financieel slecht voor sta. Ik heb voor de aankoop van mijn woning flink gespaard en dat geld heb ik allemaal gebruikt om de hypotheek zo laag mogelijk te houden. Achteraf gezien was het misschien verstandiger geweest om wat minder geld in te leggen en wat meer over te houden voor verbouwingen en inrichting.
Dus financieel gezien gaat het nog steeds goed met me. Ik heb alleen veel kosten gemaakt in korte tijd, waardoor mijn liquiditeit momenteel wat beperkt is. Maar uiteindelijk zit ik nog steeds goed in de zwarte cijfers. Ik was sowieso al van plan om te beginnen als ZZP'er. Deze situatie heeft me er alleen maar toe aangezet om het nu daadwerkelijk te doen.
Exact expert nodig?
100 euro is volgens mij prima? Als je 40 uur werkt is dat 16000. 5500 voor de belastingdienst en rest voor jou. Kan je binnen twee maanden die familie terug betalen.mlim_s schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 14:52:
mlim_s schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 14:52:
Situatie m.b.t. hypotheek is me helder. Als je het huis nog niet op je naam had en dus de bank de lening nog niet had verstrekt was het antwoord simpel.mlim_s schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 17:06:
Het lijkt erop dat ik wat onbedoelde paniek heb veroorzaakt, wat niet de bedoeling was. Laten we even teruggaan naar het onderwerp van ZZP'en. De reden waarom ik het een beetje spannend vind, is dat ik verwacht dat ik de komende maand zal werken. Vervolgens stuur ik aan het einde van die maand mijn factuur naar de opdrachtgever, die dan nog eens 30 dagen heeft om te betalen. Dit betekent dat ik ongeveer twee maanden zonder inkomen zal zitten. Daarom heb ik een lening van familie als buffer genomen, voor het geval dat nodig is. Maar ik verwacht eigenlijk niet dat het nodig zal zijn.
Bedankt voor het goeie advies. De opdracht is al zeker, en de opdrachtgever weet dat ik ZZP'er ben. Maar dat weerhoudt me natuurlijk niet om nog wat kritische vragen te stellen. Ik ga op onderzoek uit![]()
offtopic:
Voor degenen die geïnteresseerd zijn in mijn situatie:
Om het een en ander te verduidelijken: de hypotheek is al afgesloten, dus er is geen inkomensbeoordeling meer nodig. Bovendien kan ik de hypotheek en andere lasten momenteel redelijk dragen. Maar zoals ik al zei, blijft er niet veel over. Dat betekent echter niet dat ik er financieel slecht voor sta. Ik heb voor de aankoop van mijn woning flink gespaard en dat geld heb ik allemaal gebruikt om de hypotheek zo laag mogelijk te houden. Achteraf gezien was het misschien verstandiger geweest om wat minder geld in te leggen en wat meer over te houden voor verbouwingen en inrichting.
Dus financieel gezien gaat het nog steeds goed met me. Ik heb alleen veel kosten gemaakt in korte tijd, waardoor mijn liquiditeit momenteel wat beperkt is. Maar uiteindelijk zit ik nog steeds goed in de zwarte cijfers. Ik was sowieso al van plan om te beginnen als ZZP'er. Deze situatie heeft me er alleen maar toe aangezet om het nu daadwerkelijk te doen.
10% of maximaal 10 euro als zij de opdracht voor jou hebben gevonden/geregeld.springfield89 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 21:11:
Wat is nu eigenlijk een faire marge voor de tussenpartij? Ik zou willen onderhandelen maar wil me ook niets laten wijs maken over wat een eerlijk aandeel is voor hun.
EU DNS: 86.54.11.100
[ Voor 4% gewijzigd door zwaanenberg op 06-02-2024 21:27 ]
Ik ben eigenlijk nog nooit niet zelf weggegaan. Je geeft gewoon aan dat je de opdracht wilt eindigen en samen wilt kijken wat het beste plan is om af te ronden. Als je opdrachten kan aannemen dan is opzeggen een peulenschil toch?zwaanenberg schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 21:21:
Hebben jullie iets soortgelijks gehad een keer? (kan me niet voorstellen van niet). Hoe hebben jullie het aangepakt? 2 maanden van tevoren gemeld?stil gehouden en ‘dood laten bloeden’? Voor aflopen periode al elders gekeken?
Eigenlijk heb ik geen enkel opdracht uitgezeten, altijd voortijdig vertrokken.zwaanenberg schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 21:21:
Even een andere insteek - die waarschijnlijk zeker in het verleden van deze (fantastische draad) is voorgekomen - zelf een punt achter de opdracht zetten. Ik ben ben wel benieuwd naar de redenen van anderen , en de manier waarop je dit hebt aangepakt?
Zit nu zelf op een plek en het is een beetje sasa. Helaas geen superklik met de manager en wellicht belangrijker, voor de lange termijn zie ik hier niet heel veel potentieel voor groei aan kennis en ervaring. Paar maanden geleden wel verlenging gekregen maar neig naar zelf opzeggen als deze 6 mndn eindigen.
Hebben jullie iets soortgelijks gehad een keer? (kan me niet voorstellen van niet). Hoe hebben jullie het aangepakt? 2 maanden van tevoren gemeld?stil gehouden en ‘dood laten bloeden’? Voor aflopen periode al elders gekeken?
(Maar zeg het ook gewoon als je denkt niet zeuren en gewoon uurtjes declareren)
EU DNS: 86.54.11.100
https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...
Of course, "Number of times I've gotten to make a decision twice to know for sure how it would have turned out" is still at 0.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Vooral met de insteek nieuwe schoenen voor je de oude weggooit en zakelijk blijven.zwaanenberg schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 21:21:
Even een andere insteek - die waarschijnlijk zeker in het verleden van deze (fantastische draad) is voorgekomen - zelf een punt achter de opdracht zetten. Ik ben ben wel benieuwd naar de redenen van anderen , en de manier waarop je dit hebt aangepakt?
Max 10% en persoonlijk is 10 euro voor mij de max. Na 1 jaar vervalt contract en kan ik zonder tussen partij factureren bij klant, anders zoeken ze maar een ander slachtoffer.springfield89 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 21:11:
Wat is nu eigenlijk een faire marge voor de tussenpartij? Ik zou willen onderhandelen maar wil me ook niets laten wijs maken over wat een eerlijk aandeel is voor hun.
[ Voor 92% gewijzigd door Ardana op 07-02-2024 15:50 ]
[ Voor 12% gewijzigd door FitTiv op 07-02-2024 10:58 ]
Imho, zou ik je adviseren om niet nú de stap naar ZZP-schap te maken, tenzij je echt al een concrete opdracht + contract hebt. De markt is echt heel, heel, heel erg slecht op dit moment. Enorm veel freelancers voor elke opdracht, waardoor men elkaars tarieven zwaar omlaag aan het drijven is.
Elkaar tarieven worden niet omlaag gedreven - dat is gewoon vraag en aanbod lijkt me. Er worden steeds meer mensen wakker en gaan niet meer voor een habbekrats in loondienst. Nu doen ze hetzelfde werk maar dan als freelancer.Avalaxy schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:50:
[...]
Imho, zou ik je adviseren om niet nú de stap naar ZZP-schap te maken, tenzij je echt al een concrete opdracht + contract hebt. De markt is echt heel, heel, heel erg slecht op dit moment. Enorm veel freelancers voor elke opdracht, waardoor men elkaars tarieven zwaar omlaag aan het drijven is.
[ Voor 12% gewijzigd door ColeJ op 07-02-2024 13:57 ]
Dat is toch precies hetzelfde? Ik hoor van recruiters over mensen die al 5~6 maanden op de bank zitten en dan maar besluiten om zich voor 80 aan te bieden ipv 100. Dat drijft de tarieven van ons allemaal omlaag. En ja, dat komt door vraag en aanbod.ColeJ schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:56:
[...]
Elkaar tarieven worden niet omlaag gedreven - dat is gewoon vraag en aanbod lijkt me.
Waarbij dit ook wel sterk afhangt van de markt, heb ik het idee.Avalaxy schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:50:
[...]
Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer
Dat gaf mijn tussenpersoon ook aan.. echter denk ik dat het name komt door die 16 euro marge dat mijn tarief gedrukt wordt. Gelukkig wel een nieuwe opdracht maar wanneer ik volgend kwartaal weer vrij ben ga ik in alle rust op zoek naar iets nieuws. Liever tijdje zonder werk dan dat iemand anders er zoveel van profiteert. Ik gun ieder zijn boterham maar ik gun mijn tussenpersoon voorlopig niet meer dan 10 euro of 10%.Avalaxy schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:58:
[...]
Dat is toch precies hetzelfde? Ik hoor van recruiters over mensen die al 5~6 maanden op de bank zitten en dan maar besluiten om zich voor 80 aan te bieden ipv 100. Dat drijft de tarieven van ons allemaal omlaag. En ja, dat komt door vraag en aanbod.
.NET schijnt wel op te drogen ja (paar keer hier gelezen in dit topic)Avalaxy schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 14:01:
Vast wel. Ik zit zelf in de data engineering hoek, daar is het niet best. Voor data scientists is het nog veel slechter naar mijn idee (al was dat altijd al wel een beetje zo). Ik zat laatst te kijken hoe de markt momenteel is voor .NET software engineers (mijn vorige job voor ik data engineer werd), daar zie je op freelance.nl gewoon zonder dollen 35 reacties op 1 opdracht. Dat zijn bizarre aantallen die ik nog nooit gezien heb. Ook aanzienlijk lagere tarieven dan waar ik 7~10 jaar geleden voor werkte.
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
Ik denk inderdaad dat dit aan je expertise ligt. Ik merk in de informatiebeveiliging helemaal niks van een slechte markt. In tegendeel: eigenlijk juist een gigantische interesse sinds eind januari vanuit mijn netwerk, waarbij hoge tarieven standaard bespreekbaar zijn. Ik sluit me wel aan bij eerdere opmerkingen: het is inderdaad fijn dat diegene al een opdracht heeft, want met zulke krappe financiële buffers vind ik het ook niet de meest briljante zet om alle zekerheid uit het raam te gooien. Ook wel erg persoonlijk natuurlijk; maar ik zou ook nooit zulke lasten aangaan als ik die nauwelijks comfortabel kan dragen en dus min of meer gedwongen wordt om keuzes te maken zoals het freelancen. Dit is alleen lastig beoordelen zonder de persoon goed te kennen en het financiële plaatje; dus no judgement voor degene die het betreftAvalaxy schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:50:
[...]
Sorry, maar dat is gewoon onzin. De tarieven die die recruiters rekenen zijn niet gewijzigd in de afgelopen jaren. Ik vraag altijd om transparantie, en de tarieven die ze nu vragen zijn ofwel identiek, ofwel ietsjes lager dan de afgelopen jaren. Je kunt gewoon simpelweg even op freelance.nl (of wat voor platform dan ook) opzoeken hoeveel reacties er op elke job komen, en dan weet je waar de oorzaak zit. Niet bij de recruiters in ieder geval.Deveon schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 14:08:
[...]
echter denk ik dat het name komt door die 16 euro marge dat mijn tarief gedrukt wordt.
Mwah. Als jij 40 euro per uur meer rekent gaan ze toch voor iemand die misschien net ietsjes minder aantrekkelijk is, maar wel heul veul goedkoper. Een vlotte babbel heb je niks aan als je op basis van je tarief niet eens uitgenodigd wordt.ConQuestador schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 14:12:
[...]
Indien je CV en babbel goed genoeg is hoef je alleen maar beter te zijn dan een handje anderen.
Ik begrijp wel dat een recruiter dat verteltAvalaxy schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:58:
[...]
Dat is toch precies hetzelfde? Ik hoor van recruiters over mensen die al 5~6 maanden op de bank zitten en dan maar besluiten om zich voor 80 aan te bieden ipv 100. Dat drijft de tarieven van ons allemaal omlaag. En ja, dat komt door vraag en aanbod.
? Je denkt oprecht dat ik daar niet achter kom als ze liegen? Het is niet alsof ik niet dezelfde vraag aan de opdrachtgever stel. Maargoed, als je nog steeds overtuigd bent dat het door de recruiters komt: kijk dan eens op de platformen waar er geen recruiter tussen zit (de DAS'en). Ook dan zie je dat de tarieven lager zijn. Ik ben ook geen fan van recruiters, maar om ze overal de schuld van te geven ondanks dat het tegendeel makkelijk te bewijzen valt vind ik erg luiWolly schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 14:29:
[...]
Ik begrijp wel dat een recruiter dat vertelt
Ik reageerde specifiek op het stukje met bangmakerij dat mensen al 6 maanden op de bank zitten.Avalaxy schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 14:32:
[...]
? Je denkt oprecht dat ik daar niet achter kom als ze liegen? Het is niet alsof ik niet dezelfde vraag aan de opdrachtgever stel. Maargoed, als je nog steeds overtuigd bent dat het door de recruiters komt: kijk dan eens op de platformen waar er geen recruiter tussen zit (de DAS'en). Ook dan zie je dat de tarieven lager zijn. Ik ben ook geen fan van recruiters, maar om ze overal de schuld van te geven ondanks dat het tegendeel makkelijk te bewijzen valt vind ik erg lui
Ah gotcha. Ik dacht dat je er op doelde dat de recruiter het verschil pakte in tarief. Nee, inderdaad geen idee of het echt zo is. Ik vind het echter wel aannemelijk, het strookt wel met mijn persoonlijke ervaringen.Wolly schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 14:36:
[...]
Ik reageerde specifiek op het stukje met bangmakerij dat mensen al 6 maanden op de bank zitten.
Dat is toch niet te controleren? Gaat het om 2 mensen, 20, 200? Zo’n recruiter heeft er alleen maar baat bij als hij hiermee de inhuurtarieven lager kan krijgen.
Serieus, jij beweert dat mijn opdrachtgever niet eerlijk is voor wat ze voor mij betalen? Natuurlijk is het een N=1 voorbeeld maar wel degelijk de realiteit. Ik heb verder geen inzage "in de markt" maar mijn punt was met name dat recruiters zoveel zeggen, ook die transparantie zou ik ze niet direct op geloven.Avalaxy schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 14:20:
[...]
Sorry, maar dat is gewoon onzin. De tarieven die die recruiters rekenen zijn niet gewijzigd in de afgelopen jaren. Ik vraag altijd om transparantie, en de tarieven die ze nu vragen zijn ofwel identiek, ofwel ietsjes lager dan de afgelopen jaren. Je kunt gewoon simpelweg even op freelance.nl (of wat voor platform dan ook) opzoeken hoeveel reacties er op elke job komen, en dan weet je waar de oorzaak zit. Niet bij de recruiters in ieder geval.
Goed punt.FitTiv schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 10:57:
Gewoon overal koffie gaan drinken en proactief zijn in je netwerk. Beetje vissen tijdens het gesprek, vragen of ze wat voor je kunnen betekenen, of er wat ligt waar ze niet aan toekomen.
...
Dit begreep ik ook al uit het snelle overzicht wat ik even voor mezelf gemaakt heb op basis van de meestgenoemde websites uit de topicstart. De tarieven zijn niet geweldig en het aanbod is er zeker. Nu gaat het voor mij dus niet om een volledige 'big bang' switch naar het ZZP-schap, maar meer het voornemen om te beginnen met een paar kleinere projecten 'voor de leuk'.Avalaxy schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:50:
[...]
Precies. Onlangs een paar posts van die Vibe lui voorbij zien komen op LinkedIn. 55/60 euro per uurWolly schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 14:36:
[...]
Ik reageerde specifiek op het stukje met bangmakerij dat mensen al 6 maanden op de bank zitten.
Dat is toch niet te controleren? Gaat het om 2 mensen, 20, 200? Zo’n recruiter heeft er alleen maar baat bij als hij hiermee de inhuurtarieven lager kan krijgen.
Het is gewoon lachwekkend, het gros van die buro’s zijn snelle marketingboys die een leugentje niet schuwen. Ze doen alsof ze een opdracht al in de pocket hebben zitten terwijl ze de aanvraag waarschijnlijk ook maar net 4 minuten geleden in de mail kregen.JEightyFive schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 14:57:
[...]
Precies. Onlangs een paar posts van die Vibe lui voorbij zien komen op LinkedIn. 55/60 euro per uur![]()
Je kan nog beter in loondienst gaan.
Wat ze er niet bij vertellen is dat ze de klant wel 95/100 factureren, maar richting jou wel de kaart spelen dat de markt zo moeilijk is momenteel.
Dan ben ik wel benieuwd voor welke rollen dat dan is.Avalaxy schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:58:
[...]
Ik hoor van recruiters over mensen die al 5~6 maanden op de bank zitten en dan maar besluiten om zich voor 80 aan te bieden ipv 100.
Senior data engineer.jongetje schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 15:24:
[...]
Dan ben ik wel benieuwd voor welke rollen dat dan is.
Ik heb al >20 jaar contact met die tussenburo's, dan weet je wel hoe ze werken.Avalaxy schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 15:23:
Laat me raden, jullie zitten zelf al langere tijd op een opdracht en zijn zelf momenteel niet op zoek?
In andere woorden: nee, je bent inderdaad niet op zoek en hebt dus inderdaad geen idee hoe de markt er voor staat.Wolly schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 15:27:
[...]
Ik heb al >20 jaar contact met die tussenburo's, dan weet je wel hoe ze werken.
Ik zit tussen finance & controlling en de data hoek (bedrijfsprocessen ondersteunen) en daar is het ook nog erg druk. Maar ik gebruik enkel mijn eigen netwerk en daar is het meer dan druk genoeg... lastig om daarbuiten te kijken.ColeJ schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 14:38:
Ik zit in de Finance&Controlling tak en daar vliegen de opdrachten je ook nog om de oren. Ik sta op het punt om 12 maanden te verlengen tegen een flink hoger tarief.
Mijn concrete voorbeeld van afgelopen oktober was onzin. Geen idee hoe actueel je voorbeeld moet zijn maar deze verhaaltje veranderen nooit is mijn ervaring. Hoe lager jou tarief, hoe groter de kans op plaatsing en hoe meer ruimte voor marge voor de tussenpersoon.Avalaxy schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 15:23:
Laat me raden, jullie zitten zelf al langere tijd op een opdracht en zijn zelf momenteel niet op zoek?
Je staat er lekker open inAvalaxy schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 15:35:
[...]
In andere woorden: nee, je bent inderdaad niet op zoek en hebt dus inderdaad geen idee hoe de markt er voor staat.
Vibe/tergos hebben echt dikke tarieven. Die moet je sowieso meteen om transparantie vragenJEightyFive schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 14:57:
[...]
Precies. Onlangs een paar posts van die Vibe lui voorbij zien komen op LinkedIn. 55/60 euro per uur![]()
Je kan nog beter in loondienst gaan.
Wat ze er niet bij vertellen is dat ze de klant wel 95/100 factureren, maar richting jou wel de kaart spelen dat de markt zo moeilijk is momenteel.
Hier niks van te merken binnen data engineering hoor. Word nog steeds meermaals per week gebeld + linkedin verzoeken/berichten. Daarnaast zie ik ook op de open platforms nog steeds opdrachten bij net beheerders als Enexis en Alliander voorbij komen en ook af en toe bij NS.Avalaxy schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 14:01:
Vast wel. Ik zit zelf in de data engineering hoek, daar is het niet best. Voor data scientists is het nog veel slechter naar mijn idee (al was dat altijd al wel een beetje zo). Ik zat laatst te kijken hoe de markt momenteel is voor .NET software engineers (mijn vorige job voor ik data engineer werd), daar zie je op freelance.nl gewoon zonder dollen 35 reacties op 1 opdracht. Dat zijn bizarre aantallen die ik nog nooit gezien heb. Ook aanzienlijk lagere tarieven dan waar ik 7~10 jaar geleden voor werkte.
[ Voor 8% gewijzigd door xiangpo op 07-02-2024 15:53 ]
We hebben al meerdere keren data engineering rollen hier geplaatst maar het tarief was niet naar wens volgens mij?xiangpo schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 15:51:
[...]
Hier niks van te merken binnen data engineering hoor. Word nog steeds meermaals per week gebeld + linkedin verzoeken/berichten. Daarnaast zie ik ook op de open platforms nog steeds opdrachten bij net beheerders als Enexis en Alliander voorbij komen en ook af en toe bij NS.
Arts & Auto, de route naar schimmige dealtjest_captain schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 13:41:
[...]
Jaren geleden was ik op vakantie en zat ik met een als zelfstandige/ ondernemer werkende huisarts aan het ontbijt en spraken we hierover. Hij vond zijn huurauto wel zakelijk, omdat het een tijdelijke vervanging van zijn zakelijke auto in NL was. Ik vond dat wel een heel creatieve manier van redeneren.
Bijtelling gaat per auto. Ik kan geen link maken tussen een huurauto op een subtropisch eiland en het zakelijk gebruik in een NL onderneming.
Wat maakt het uit als je accountant gaat steigeren? Het is jouw administratie en jouw verantwoordelijkheid.fry77 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 16:35:
[...]
Arts & Auto, de route naar schimmige dealtjes
Maar dit was ook mijn redenatie. De vakantie auto vervangt de zakelijke auto waar ik zowel vanauit BV als vanuit IB prive gebruik van maag maken.... Mss dat ik het gewoon probeer en kijk waar de accountant tegen die tijd over gaat steigeren
Verwijderd
Ik heb het ooit opgelost door een zakelijk vervoersmiddel naar het vakantieadres te laten transporteren en er zelf achteraan te vliegen.fry77 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 16:35:
[...]
Arts & Auto, de route naar schimmige dealtjes
Maar dit was ook mijn redenatie. De vakantie auto vervangt de zakelijke auto waar ik zowel vanauit BV als vanuit IB prive gebruik van maag maken.... Mss dat ik het gewoon probeer en kijk waar de accountant tegen die tijd over gaat steigeren
En net als je denkt dat het niet schimmiger kan...Verwijderd schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 16:40:
[...]
Ik heb het ooit opgelost door een zakelijk vervoersmiddel naar het vakantieadres te laten transporteren en er zelf achteraan te vliegen.
Vlucht privé, transport van het voertuig zakelijk, brandstof op vakantieadres zakelijk.
Was goedkoper dan lokaal wat huren en dat privé te betalen.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq