lost95 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:32:
[...]
Gaat inderdaad om BV. Maar qua boekhoudsoftware zie ik, voor mij in ieder geval, wel redelijk wat opties. En Online heeft vaak wel koppelingen voor iig BTW / IB. VpB wel handmatig. KvK ook (Jort bied wel een koppeling aan, maar volgens mij is dat niet meer dan presenteren van Balans/V&W in formaat dat kvk wil hebben en mag je nog steeds zelf alles overkloppen). Maar Jort ziet er in mijn optiek niet uit, veel te "hip".
De koppelingen ingaand (inlezen banktransacties) vond ik uiteindelijk ook niet ideaal. Ik ben ook bij Snelstart al snel overgegaan op het inlezen van de maandelijkse bankbestanden (mt940 of CSV) zodat ikzelf precies kon zien wat er wel/niet het systeem in ging. Daar speelde ook mee dat er een max zit aan het aantal bankrekeningen dat je kunt koppelen en ik nou eenmaal wat teveel bankrekeningen had (heb), maar dat is een andere discussie.
De koppeling tussen de online tooling en uitgaande rapportage (eigenlijk alleen het indienen BTW aangiftes) was handig en werkte goed. Maar is niet bij alle tooling heel inzichtelijk als het gaat om het indienen van suppleties.
Het indienen van de BTW aangifte doe ik (sinds overstap naar gravita) rechtstreeks via de website van de Belastingdienst (VPB ook overigens) in "Mijn Belastingdienst Zakelijk", wat je daarvoor nodig hebt is E-herkenning (bij een BV kun je niet inloggen met je eigen DigiD, maar dat wist je mogelijk al)
Het enige dat ik nog wel echt heb uitbesteed is de salarisverwerking, waarbij je dan weer een bestand met journaalposten krijgt dat je kunt inlezen in je boekhouding. Werkt uiteindelijk via
www.nmbrs.nl (tip:
www.boomloon.nl voor DGA salarisadmin). Ook hierbij is koppeling met je boekhouding en bank mogelijk, if that's what you fancy... Je raadt het al: ook dit doe ik niet, zelfde als met de bankbestanden: ik wil zien wat er in gaat en doe het o.b.v. de exportfiles die ik in mijn eigen administratie opsla.
Jortt.nl (met dubbel T) heb ik ooit ook naar gekeken, weet het niet meer precies maar vond ook daar de werkwijze wat vreemd.
DigiBTW heb ik jaren geleden ook bekeken en viel destijds af want echt gericht op eenmanszaak, zou nu anders kunnen zijn natuurlijk.
lost95 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:32:
[...]
Qua grootboek heb ik ook niet veel nodig, is uurtje/factuurtje. Alleen wat hardware qua afschrijving. Zolang ik maar mooie memoriaalboeking kan doen waar je netjes debet/credit kan invullen is mijn boekhoudershart snel tevreden (dus rompslomp valt al af

). Dus voor mij wordt het waarschijnlijk DigiBTW, die kan ook met BV's overweg.
Dat geldt hier ook, mede om die reden is het zelf doen niet lastig (zeker als je accounting achtergrond hebt). Memoriaalboekingen is precies het onderdeel dat ik in online tooling vaak miste, oa daarom gebruikte ik Snelstart offline. Binnen de Gravita omgeving gaat precies dit dus wel heel soepel, dat is zeker met het jaarwerk (de boekingen op jaareinde) zóveel fijner.
Maar: dit is dus vooral relevant als je zelf écht je administratie gaat voeren, méér dan alleen je factuurtjes zelf opstellen en bonnetjes inscannen.
De argumenten van (ik vermoed de meerderheid) hier om juist dát niet zelf te doen en uit te besteden kan ik helemaal volgen. Alle argumenten daarvoor zijn valide: tijd, kennis, kosten/baten afweging. En nee, ik preek hier niet voor eigen parochie, want ik voer voor mijn klanten dus niet de administratie.
Wat andere tips/aandachtspunten, ongeacht of je nou wel of niet zélf je administratie doet:
Backup / opslag eigen administratie:
Vergeet niet dat je (als eenmanszaak, BV, of wat dan ook) altijd zélf de verantwoordelijkheid hebt voor jouw administratie. Dat geldt ten aanzien van online providers, maar ook t.a.v. je eigen boekhouder/accountant/etc. Zorg ervoor dat wélk systeem je ook neemt, dat je zélf een backup kunt opslaan en ook een XML-audit file hebt. Dat doen (toen ik er naar keek) lang niet alle tools.
Offtopic: ik heb het meegemaakt dat een klant zijn administratie (boekhouding) extern had (bij de accountant/boekhouder), lang verhaal kort: die administratie was niet meer toegankelijk. Dat was niet fijn en toen is er deze gereconstrueerd, met gepuzzel om aan te sluiten bij gedeponeerde jaarrekeningen.
"Mijn Belastingdienst Zakelijk" / E-herkenning
Als je e-herkenning alleen t.b.v. de Belastingdienst gebruikt is er een specifieke versie die je kunt aanschaffen, waarbij de kosten (deels) worden gecompenseerd, scheelt je toch weer een paar biertjes
https://www.belastingdien...tieregelingen-eherkenning