Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:01

Crazy D

I think we should take a look.

Woy schreef op maandag 29 januari 2024 @ 14:07:
[...]

Jaaroverzicht is inderdaad alleen handig voor controle, maar als je weet dat het verschil er is, is dat voor de boekhouding ook prima
Uh nee want je jaaroverzicht is leidend voor een accountant. Dus die rente die lijkt alsof die op 29-12 op je rekening stond, maar pas echt op 2 januari, valt in het jaaroverzicht ook in 2024. En je saldo in het jaaroverzicht moet kloppen met je balans van 2023. Dus of je doet het heel netjes met allemaal boekingen. Of je pas gewoon de boekingsdatum aan en dan klopt het met het transactieoverzicht.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Crazy D schreef op maandag 29 januari 2024 @ 15:38:
[...]

Uh nee want je jaaroverzicht is leidend voor een accountant. Dus die rente die lijkt alsof die op 29-12 op je rekening stond, maar pas echt op 2 januari, valt in het jaaroverzicht ook in 2024. En je saldo in het jaaroverzicht moet kloppen met je balans van 2023. Dus of je doet het heel netjes met allemaal boekingen. Of je pas gewoon de boekingsdatum aan en dan klopt het met het transactieoverzicht.
En hoe doe je het dan met alle andere transacties waarvan de datum dan ook niet klopt? Die negeer je dan omdat je er geen last van hebt?

Voor mij is dat geld weg op 29-12 en dat communiceert de bank ook naar mij. Zelfs vandaag nog staat in transactieoverzicht dat dat geld op 29-12 is afgeboekt. Ik kon het op de 30e niet meer uitgeven. Dus valt het voor mij toch in 2023? Dat de bank daar vervolgens intern een andere datum aanhangt voor zijn interne processen/controle, wat moet ik daarmee?

Ik wil mijn administratie consequent voeren, dus ik hou de transactiedata aan. Anders blijf ik bezig :)

[ Voor 36% gewijzigd door Kurios op 29-01-2024 19:40 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-07 16:11
Ik heb ook Knab en e-boekhouden en ik zal vast al jarenlang tegen dit 'probleem' aan het aan lopen zijn dan. Maar ik negeer het gewoon, is dat niet de beste oplossing?
Ik weet uberhaupt pas sinds dit jaar dat er bij Knab ook een financieel jaaroverzicht te vinden is, door eerdergenoemde notificatie van de Knab app ineens.
Ik heb nog nooit een accountant nodig gehad, mocht dat ooit zo zijn dan zoekt die snuiter dit zelf maar uit, waar betaal je zo iemand anders voor? Ik kan me ook absoluut niet voorstellen dat een belastinginspecteur om zoiets onbenulligs een boete of wat dan ook uit zou delen.
Voelt een beetje als een gigantische storm in een ontzettend klein glaasje water, dit verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Kurios schreef op maandag 29 januari 2024 @ 19:27:
[...]

En hoe doe je het dan met alle andere transacties waarvan de datum dan ook niet klopt? Die negeer je dan omdat je er geen last van hebt?
Die verplaats je naar de datum van afschrijven. Of je gebruikt een "geld onderweg" rekening. Het boeit niet waar je het laat, maar je jaaroverzicht van de bank moet gewoon kloppen met wat jij op 31-12 op je balans hebt staan, punt. Idem voor je rente, je kunt wel lekker op de 29e die rente bijschrijven maar dan klopt volgens je boekhouding de ontvangen rente dus niet met wat de bank opgeeft, punt.
Voor mij is dat geld weg op 29-12 en dat communiceert de bank ook naar mij. Zelfs vandaag nog staat in transactieoverzicht dat dat geld op 29-12 is afgeboekt. Ik kon het op de 30e niet meer uitgeven. Dus valt het voor mij toch in 2023? Dat de bank daar vervolgens intern een andere datum aanhangt voor zijn interne processen/controle, wat moet ik daarmee?

Ik wil mijn administratie consequent voeren, dus ik hou de transactiedata aan. Anders blijf ik bezig :)
Ja, en dat is dus precies de discussie waar het hier over gaat. Hoe los je dit op, "want anders blijf je bezig", En de oplossing is aangedragen. Dat jij die niet wilt horen prima, maar jouw banksaldo volgens de boekhouding klopt dus niet met wat de bank opgeeft. En dat moet matchen. Succes. Ik verzin het niet he. Ik loop hier al jaren tegen aan bij Acumulus, hoopte heel even dat het met e-boekhouden miraculeus zichzelf zo oplossing maar dat is niet zo :P

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

bumble_bee schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 00:58:
[...]

Ik heb ook Knab en e-boekhouden en ik zal vast al jarenlang tegen dit 'probleem' aan het aan lopen zijn dan. Maar ik negeer het gewoon, is dat niet de beste oplossing?
Ik weet uberhaupt pas sinds dit jaar dat er bij Knab ook een financieel jaaroverzicht te vinden is, door eerdergenoemde notificatie van de Knab app ineens.
Ik heb nog nooit een accountant nodig gehad, mocht dat ooit zo zijn dan zoekt die snuiter dit zelf maar uit, waar betaal je zo iemand anders voor? Ik kan me ook absoluut niet voorstellen dat een belastinginspecteur om zoiets onbenulligs een boete of wat dan ook uit zou delen.
Voelt een beetje als een gigantische storm in een ontzettend klein glaasje water, dit verhaal.
Tjah misschien heb je dus wel een accountant nodig, namelijk om dit goed recht te brijen in je boekhouding. Helemaal als je al een paar jaar Knab hebt maar nog nooit het jaaroverzicht hebt gebruikt :X . Dat is namelijk hetgeen jij moet gebruiken voor je inkomstenbelasting..... Dus als je dat gebruikt is het hooguit onhandig dat je cijfers niet 100% sluiten met je boekhouding (maar als dat enkel die paar euro rente betreft rond de jaarwisseling is dat op zich niet zo'n issue tijdens het voeren van je boekhouding), maar maakt dat niet uit. Het boeit de inspecteur niet waar het vandaan komt, als het maar klopt.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmo1
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:47

elmo1

Kona Electric jan-2019

Crazy D schreef op zondag 28 januari 2024 @ 20:03:
Ik zit even terug te kijken, maar bij mij is het gewoon geboekt op de datum, dus rente bv 29-12. Maar ik realiseer me nu ook, dat ik e-boekhouden nog niet lang genoeg heb. Sinds 2020, maar al die tijd heb ik geen rente ontvangen. En in Acumulus, dat ik hiervoor gebruikte, maakte ik daar gewoon even een prive opname en storting van 8)7 Eens even zien hoe ik (of mijn accountant :P) dit gaat oplossen dan.

Edit: even de balans per 31-12-2023 gekeken, en het verschil is inderdaad de rente. Ik maak er gewoon prive opname en storting van. Ik vind het wel best, en als de accountant het niet best vind, dan lossen we het dan wel weer op...

Edit 2: 8)7 ik boek een negatieve rente op 29-12, dan kloppen alle rentes bij elkaar opgeteld, en mijn eindsaldo van de spaarrrekening....

Edit 3: wat ook gek is, is dat ik een overboeking van betaal naar spaar heb van de 29e december. Bij de betaalrekening is die gewoon verwerkt op de 29e, daardoor sluit het saldo. Maar bij de spaarrekening zit ie dus ook niet in het financieel jaaroverzicht. Pfff is dit bij een andere bank beter?
Hier loop ik indirect tegen aan bij KNAB al jaren meldt ik het feit dat een maandafschrift = gelijk aan boekhoudexport voor die maand. Behalve bij KNAB.
Wat krijg je als antwoord: dan moet je niet van 1-12 tm 31-12 exporteren maar tot 2 januari.
Denk dat hier die rente boekingen ook fout mee gaan.
Erg vervelend in ieder geval en onnodig werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

elmo1 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 07:04:
[...]

Hier loop ik indirect tegen aan bij KNAB al jaren meldt ik het feit dat een maandafschrift = gelijk aan boekhoudexport voor die maand. Behalve bij KNAB.
Wat krijg je als antwoord: dan moet je niet van 1-12 tm 31-12 exporteren maar tot 2 januari.
Denk dat hier die rente boekingen ook fout mee gaan.
Erg vervelend in ieder geval en onnodig werk.
Klopt. Er zullen vast allemaal redenen voor zijn maar als Knab dit als enige bank heeft, zijn die redenen misschien niet zo goed :o

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertuslambertus
  • Laatst online: 08:36
Waarschijnlijk heeft het te maken met het rentedragend maken van de rente. Gok dat ze er dan een paar duizend euro op besparen als ze het, in dit geval, 3 dagen opschuiven (3 dagen geen rente op rente).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
[...]

Maar sowieso zou je het wel in je boekhouding van 2023 moeten verwerken lijkt mij, want die rente hoort toe aan 2023, ook al wordt die uitbetaald in 2024. Net als met werk hoort de winst toe aan de periode dat de prestatie geleverd is, en het kapitaal is in 2023 rentedragend geweest.

Ik kies ieder geval voor de simpele oplossing en bij controle accepteer ik gewoon het verschil, zeker omdat het om zo'n klein bedrag gaat dat het anders prima als bijvoorbeeld betalingsverschil geboekt zou kunenn worden.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Woy schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 08:53:
[...]

Maar sowieso zou je het wel in je boekhouding van 2023 moeten verwerken lijkt mij, want die rente hoort toe aan 2023, ook al wordt die uitbetaald in 2024. Net als met werk hoort de winst toe aan de periode dat de prestatie geleverd is, en het kapitaal is in 2023 rentedragend geweest.

Ik kies ieder geval voor de simpele oplossing en bij controle accepteer ik gewoon het verschil, zeker omdat het om zo'n klein bedrag gaat dat het anders prima als bijvoorbeeld betalingsverschil geboekt zou kunenn worden.
Ja 'nog te ontvangen rente' zou dan wellicht de juiste manier moeten zijn, maar voor je IB aangifte is toch echt het jaaroverzicht leidend.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertuslambertus
  • Laatst online: 08:36
Crazy D schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 09:05:
[...]

.. maar voor je IB aangifte is toch echt het jaaroverzicht leidend.
Weet je het zeker?
Ik hoor meerdere mensen dit zeggen, maar ik kan mij niet herinneren dat ik mijn saldo heb moeten doorgeven van mijn zakelijke rekeningen.
Nu net even gekeken in mijn aangifte, alles staat erin, behalve mijn zakelijke saldo's.

Deze tellen ook niet mee met je VRH.
Gok dat de belastingdienst de gegevens wel heeft, maar ze worden niet gebruikt in de Aangifte.
En inderdaad, als je een half miljoen op je rekening hebt staan dan moet je dat op een gegeven moment kunnen verantwoorden. Maar de saldo's worden m.i. dus niet gebruikt voor de IB, alleen je prive saldo's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Crazy D schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 09:05:
[...]

Ja 'nog te ontvangen rente' zou dan wellicht de juiste manier moeten zijn, maar voor je IB aangifte is toch echt het jaaroverzicht leidend.
Waar staat dat je jaaroverzicht officieel leidend is voor je IB? Dat is misschien zo voor Box-3 heffing, waar je zakelijke rekening in principe buiten valt. Maar voor je IB aangifte geef je toch echt je balans op, en niet individuele rekeningen. Natuurlijk moet je balans overeenkomen met de werkelijkheid, maar het is niet zo dat je daadwerkelijk het jaaroverzicht invult bij je IB.

De boekdatum in 2023 resulteert daarbij ook nog gewoon dat je de belasting netjes afdraagt over het jaar waarbij de inkomsten horen.

Ik ben het er mee eens dat het niet exact is hoe het geboekt moet worden, maar het uiteindelijke resultaat qua belasting is wel zoals intended. Dus vandaar dat ik zeg dat ik het verschil tussen het jaaroverzicht en mijn eindbalans ter hoogte van de rente gewoon accepteer.

Bij een controle kan ik mij voorstellen dat je er een opmerking over krijgt, maar het is overduidelijk dat er geen kwade opzet of uberhaupt een probleem met de belasting is. Hooguit inderdaad een technisch probleem in de boekhouding. Ik kan mij niet voorstellen dat daar een groot punt van gemaakt wordt.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Ik geef overigens wel altijd netjes mijn saldo op van mijn zakelijke rekening, maar markeer dit als zakelijk en wordt dus verder genegeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Crazy D schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 06:45:
[...]

Ja, en dat is dus precies de discussie waar het hier over gaat. Hoe los je dit op, "want anders blijf je bezig", En de oplossing is aangedragen. Dat jij die niet wilt horen prima, maar jouw banksaldo volgens de boekhouding klopt dus niet met wat de bank opgeeft. En dat moet matchen. Succes. Ik verzin het niet he.
Ik hou me (ook hier) volgens mij ook aan goed koopmansgebruik door het consequent (fout?) te doen. :*)

Of KNAB beroept zich er ook op :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Kurios schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 09:57:
[...]

Ik hou me (ook hier) volgens mij ook aan goed koopmansgebruik door het consequent (fout?) te doen.
Sowieso is die manier juister qua berekening van de belasting. De balans is dan misschien niet 100% correct, maar de winst wel. Als je de renteinkomsten in 2024 zou rekenen betaal je in principe IB in het verkeerde jaar, en de winst is niet correct. Het saldo van je rekening is dat misschien wel correct, maar daar zou een post van nog te ontvangen rente tegenover moeten staan. Puur op 2024 boeken is dus IMHO meer fout dan gewoon in 2023 boeken.

Maar uiteindelijk is het gewoon klein geld, en niet alsof je daadwerkelijk actief belasting ontwijkt, zeker niet als je het elk jaar gewoon hetzelfde doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazzHead
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11:34
bertuslambertus schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 08:39:
Waarschijnlijk heeft het te maken met het rentedragend maken van de rente. Gok dat ze er dan een paar duizend euro op besparen als ze het, in dit geval, 3 dagen opschuiven (3 dagen geen rente op rente).
Bingo!

Op de boekingsdatum krijg je alvast de rente van de gehele maand, maar over die bijschrijving wordt pas rente vergoed vanaf de valutadatum.

De accountant haalde daarop bij andere banken die wel pas in januari betaalden die dan weer naar het vorige jaar daar de rente betrekking had op dat vorige jaar. 8)7 Makkelijker maken ze het vaak niet.

Nu geen accountant meer, maakt het een stuk makkelijker, gewoon laten gebeuren.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-07 16:17
Net terug en ben nu officieel ondernemer *O*

Ik kreeg het advies om digitaal de KVK register te downloaden, maar kan nu niet inloggen bij de kvk\inloggen\Mijn eenmanszaak . Krijg de melding dat de pagina niet geladen kan worden. Zijn er meer die daar last van hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Wie het zich nog herinnert van mijn reacties hiervoor: De vorige accountant was te laat met voorlopige aangifte doen ondanks dat ik hem meermaals gevraagd heb dit op te pakken. De schade is nu duidelijk: Iets meer dan 2100 euro... Bijna een jaar van zijn tarief, nice...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-07 16:24
init6 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 13:25:
Wie het zich nog herinnert van mijn reacties hiervoor: De vorige accountant was te laat met voorlopige aangifte doen ondanks dat ik hem meermaals gevraagd heb dit op te pakken. De schade is nu duidelijk: Iets meer dan 2100 euro... Bijna een jaar van zijn tarief, nice...
Zou het nog lukken om hem hiervoor aansprakelijk te stellen? Zeker als je het meerdere malen gevraagd hebt :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 11:08
@init6 Kan je hem niet ingebreke stellen? Of heb je hem er niet schriftelijk naar gevraagd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09-07 20:56
Unknown Alien schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 13:24:

Ik kreeg het advies om digitaal de KVK register te downloaden, maar kan nu niet inloggen bij de kvk\inloggen\Mijn eenmanszaak . Krijg de melding dat de pagina niet geladen kan worden. Zijn er meer die daar last van hebben?
Goed werk!

Ben je ondernemer of gewoon een zzp'er (die zich laat inhuren a x,xx per uur -- zoals ik -- maar ik noem mezelf geen ondernemer, maar iemand die liever niet zijn marge afdraagt aan zo'n middle man bedrijfje) ?

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Metalman
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:55
poehee schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 13:49:
[...]

Goed werk!

Ben je ondernemer of gewoon een zzp'er (die zich laat inhuren a x,xx per uur -- zoals ik -- maar ik noem mezelf geen ondernemer, maar iemand die liever niet zijn marge afdraagt aan zo'n middle man bedrijfje) ?
En nog eentje uit de categorie van terugkerende discussies: heb je je bureaustoel al op je balans gezet? :+

Maar serieus: hoeveel waardeoordelen kun je in één vraag kwijt? 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
ybos schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 13:27:
[...]

Zou het nog lukken om hem hiervoor aansprakelijk te stellen? Zeker als je het meerdere malen gevraagd hebt :?
Had het er nog over met de belastingdienst medewerker, zijn opmerking was (en dat staat ook in mijn contract met de accountant) dat ik als ondernemer ten alle tijden verantwoordelijk blijf voor mijn boekhouding.

Heb de accountant wel gemailed met vraag wat we gaan doen aan deze situatie. Indien hij niet erop reageert gaat er een klacht naar de beroeps organisatie en een review op Google. Meer kan ik niet doen denk ik dan anderen behoeden voor deze situatie.

Heb een mail opgesteld met het aantal interacties omtrent deze aangifte:
We hebben 14x contact over dit onderwerp gehad in een periode van 9 maanden tijd.

Een andere accountant zoeken is de beste keuze die ik gemaakt heb in 2023...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
De belasting medewerker wist mij trouwens te vertellen dat dit enorm vaak voorkomt en veel mensen het niet eens doorhebben omdat het een regel in je overzicht van voorlopige aangifte is en niet expliciet gemeld wordt. Dus de meeste accountants komen hier vrij makkelijk mee weg.

Het heet ook geen boete, maar:
In rekening gebrachte belastingrente

Waardoor het niet enorm opvalt als je niet heel diep in de stukken duikt en alles aan je accountant overlaat.

[ Voor 25% gewijzigd door init6 op 30-01-2024 14:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Over belasting en rente gesproken: ik denk dat ik mijn voorlopige aanslag maar op 0 of in ieder geval nihil ga zetten. Geen zin om tienduizenden bij de BD te stallen als ik er niks voor krijg.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
init6 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 13:58:
[...]

Had het er nog over met de belastingdienst medewerker, zijn opmerking was (en dat staat ook in mijn contract met de accountant) dat ik als ondernemer ten alle tijden verantwoordelijk blijf voor mijn boekhouding.

Heb de accountant wel gemailed met vraag wat we gaan doen aan deze situatie. Indien hij niet erop reageert gaat er een klacht naar de beroeps organisatie en een review op Google. Meer kan ik niet doen denk ik dan anderen behoeden voor deze situatie.

Heb een mail opgesteld met het aantal interacties omtrent deze aangifte:
We hebben 14x contact over dit onderwerp gehad in een periode van 9 maanden tijd.

Een andere accountant zoeken is de beste keuze die ik gemaakt heb in 2023...
Volgens mij heb jij meer dan voldoende verantwoordelijkheid genomen door hem meermaals op te dragen wat hij moet doen :? Als hij het dan verrekt, moet hij ook op de blaren zitten. Hij wordt er vorstelijk voor betaald, laat hem dan in ieder geval doen wat hem meermaals opgedragen/gevraagd word.
Maar blijft een shitsituatie :Y Ben benieuwd of er reactie komt, keep us posted :Y

[ Voor 3% gewijzigd door ybos op 30-01-2024 14:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
CodeCaster schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 14:03:
Over belasting en rente gesproken: ik denk dat ik mijn voorlopige aanslag maar op 0 of in ieder geval nihil ga zetten. Geen zin om tienduizenden bij de BD te stallen als ik er niks voor krijg.
met een (te hoge) voorlopige aanslag krijg je in ieder geval geen (rente)boete mocht je accountant te laat de aangifte indienen.

[ Voor 5% gewijzigd door indexample op 30-01-2024 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
indexample schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 14:05:
[...]

met een (te hoge) voorlopige aanslag krijg je in ieder geval geen (rente)boete mocht je accountant te laat de aangifte indienen.
Je krijgt zelfs rente toe als ze te traag zijn bij de BD. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 08-07 13:24
Metalman schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 13:55:
[...]

En nog eentje uit de categorie van terugkerende discussies: heb je je bureaustoel al op je balans gezet? :+

Niet op de balans, wel in de winst&verlies 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:22
indexample schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 14:05:
[...]

Ik ga vanaf dit jaar wegens de 0% betalingskorting sinds jaren ook maar weer in termijnen betalen. Maar wat ik me toch even afvraag, moeten die termijnen allemaal hetzelfde bedrag zijn (voorlopige aanslag/11 termijnen), of mag ik ook de eerste 10 maanden 1 euro overboeken en de laatste maand het resterende bedrag ? ;) (ik heb nergens iets gelezen over gelijke termijnbedragen in de voorlopige aanslag)

[edit]Jammer, op site van belastingdienst staat het wel:
https://www.belastingdien...-hoe-gaat-het-met-betalen
In termijnen betalen
Het totale bedrag dat u moet betalen, deelt u zelf door de overgebleven maanden van het lopende jaar. Dit is het maandbedrag dat u moet betalen. U kunt de voorlopige aanslag over het lopende jaar in maximaal 11 termijnen betalen.

[ Voor 26% gewijzigd door sverzijl op 30-01-2024 14:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
ybos schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 14:04:
[...]

Volgens mij heb jij meer dan voldoende verantwoordelijkheid genomen door hem meermaals op te dragen wat hij moet doen :? Als hij het dan verrekt, moet hij ook op de blaren zitten. Hij wordt er vorstelijk voor betaald, laat hem dan in ieder geval doen wat hem meermaals opgedragen/gevraagd word.
Maar blijft een shitsituatie :Y Ben benieuwd of er reactie komt, keep us posted :Y
We hebben tijdens het aangaan van het contract er ook al over gehad over het stuk in zijn contract dat hij elke aansprakelijkheid afwees. Zijn redenatie was destijds: Je bent ten alle tijden verantwoordelijk voor je eigen boekhouding.

Met deze man is nu eigenlijk niet meer mee te praten, ik stuur eigenlijk alleen nog deze mail met het idee dat ik de klachten commissie van zijn beroeps organisatie in werking kan zetten zodat dit niet on opgemerkt blijft en dat ik een review op Google Maps kan zetten zodat ik anderen kan behoeden... Maar als ik echt mijn recht wil gaan halen gaat het denk ik advocaten werk worden, hij heeft natuurlijk de boel dicht getimmerd contractueel en ik denk dat ik als bedrijf iets minder rechten heb dan als een prive persoon. Dus ik denk dat ik die zaak misschien niet eens zou winnen hoe onrechtvaardig ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
Metalman schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 13:55:
[...]

Tuurlijk was ik wat cynisch/sarcastisch.

Snap niet helemaal wat de bureaustoel er mee maken heeft, en nee, die is niet zakelijk aangeschaft. Mijn Macbook, auto en telefoon wel. Voor de rest betaal ik gewoon flink belasting over een flinke omzet, en daar heb ik totaal geen problemen mee.

Maar waar gaan de waardeoordelen over? Jij vindt zzp'ers (laten we het bij de ICT'ers houden - conform dit forum) wel ondernemers?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rolucious
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-05 07:13
Unknown Alien schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 13:24:

Gefeliciteerd! Let er wel op dat je je persoonlijk telefoon nummer meteen verwijderd, anders wordt je de rest van je leven gestalked met 'goedkope internet en energie aanbieders'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metalman
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:55
poehee schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 14:18:
[...]

Tuurlijk was ik wat cynisch/sarcastisch.
Ik ook dus dat komt mooi uit :)
Snap niet helemaal wat de bureaustoel er mee maken heeft, en nee, die is niet zakelijk aangeschaft. Mijn Macbook, auto en telefoon wel. Voor de rest betaal ik gewoon flink belasting over een flinke omzet, en daar heb ik totaal geen problemen mee.
De discussie of je wel of geen ondernemer bent als je uren in rekening brengt komt hier net zo vaak terug als de discussie over bureaustoel wel/niet zakelijk, vandaar mijn reactie.
Maar waar gaan de waardeoordelen over? Jij vindt zzp'ers (laten we het bij de ICT'ers houden - conform dit forum) wel ondernemers?
Ik denk niet dat het veel zin heeft om deze discussie weer op te rakelen, dat was mijn hele punt. Jouw standpunt werd me wel duidelijk, terwijl ik denk dat het niet zo zwart-wit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Rolucious schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 14:22:
[...]

Gefeliciteerd! Let er wel op dat je je persoonlijk telefoon nummer meteen verwijderd, anders wordt je de rest van je leven gestalked met 'goedkope internet en energie aanbieders'.
Nou, die heb ik toch al een paar maanden niet aan de lijn gehad!

* CodeCaster klopt af

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strykeforce
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-07 22:16
CodeCaster schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 14:30:
[...]

Nou, die heb ik toch al een paar maanden niet aan de lijn gehad!

* CodeCaster klopt af
Hier stonden ze afgelopen week nog aan de deur…

“Ik zie dat hier ook een zake..” ja stop maar geen interesse, *bam* deur dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
init6 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 14:07:
[...]

Je krijgt zelfs rente toe als ze te traag zijn bij de BD. :D
Definieer te traag?

Ik heb aangiftes gedaan waar het 2,3 jaar duurde voor er een definitieve aanslag kwam. Alleen heb ik nog nooit rente toe gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
sverzijl schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 14:09:
[...]

Ik ga vanaf dit jaar wegens de 0% betalingskorting sinds jaren ook maar weer in termijnen betalen. Maar wat ik me toch even afvraag, moeten die termijnen allemaal hetzelfde bedrag zijn (voorlopige aanslag/11 termijnen), of mag ik ook de eerste 10 maanden 1 euro overboeken en de laatste maand het resterende bedrag ? ;) (ik heb nergens iets gelezen over gelijke termijnbedragen in de voorlopige aanslag)

[edit]Jammer, op site van belastingdienst staat het wel:
https://www.belastingdien...-hoe-gaat-het-met-betalen

[...]
Maximaal 11 termijnen, minimaal 1 termijn. Ik doe het in 5. Feb t/m jun. Dan loop ik al snel voor met betalen en als ik het dan een keer vergeet is het niet meteen een brief dat ik achterloop met betalingen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 11:48
Strykeforce schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 14:46:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TQjPUl7tLe5J-M8QmJXIMfeqArs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BTJ88FUhp3kb0tp6wCxM6fih.png?f=user_large

Beste investering ever zo'n sticker. En nee, die heb ik prive betaald voordat we daar weer een discussie over krijgen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sverzijl
RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 14:55:
[...]

Maximaal 11 termijnen, minimaal 1 termijn. Ik doe het in 5. Feb t/m jun. Dan loop ik al snel voor met betalen en als ik het dan een keer vergeet is het niet meteen een brief dat ik achterloop met betalingen.
Ja ik wist dat het max 11 termijnen waren, maar in de aanslag brief staat niet dat iedere termijn gelijk moet zijn, vandaar de eventuele 10x1 euro en daarna het restantbedrag. Ik ben al jaren gewend om in 1x te betalen omdat dat meer aan korting opleverde dan (veilige) spaarrente. Dat verandert sinds dit jaar. Dus nu smeer ik het maar uit over 11 termijnen, waarbij ik dan nog zelf wat rente kan trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proatjeboksem
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:43
stefxx schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 14:58:
[...]

[Afbeelding]

Beste investering ever zo'n sticker. En nee, die heb ik prive betaald voordat we daar weer een discussie over krijgen :)
Die heb ik ook. Maar het lijkt wel of ze de deurbelcamera's van de overburen in de gaten houden. Paar jaar geleden de buitendeur en kozijnen laten schilderen. Die sticker was er nog geen 5 minuten af en de bel ging, bent u meneer....

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11:20
Strykeforce schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 14:46:
[...]

Staan hier 4 bedrijven geregistreerd. Ik heb nu mijn kinderen buiten zitten om toegangskaartjes te verkopen ;(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Unknown Alien
Ons adres staat ook mijn vrouw als ondernemer. EMDR specialiste . Er is nog nooit iemand aan de deur geweest in de afgelopen 10 jaar.

Heel af en toe belt er een schuimpie van KPN om via hun internet zakelijk af te nemen. Ze schakeld ze meteen door naar mij en dan 20 sec. later hangen ze op :+

Zo net bezig geweest
  • Knab zak. rekening geopend
  • Bedrijfs aansprakelijk Verzekering AVB en BAV afgesloten
Voorbereid in de administratie en belasting. 35% aanhouden voor IB klopt toch? Dan zit ik niet te laag?

Per maand:
  • BTW direct apart. Lijkt me logisch, maar had gelezen dat er veel zijn die het geld opmaken..dat snap ik niet |:(
  • IB hou ik 35% aan van factuur bedrag. Dus ook meteen apart
  • 2k pm voor buffer
  • verzekering €60
  • Vakantiegeld €500
  • €300 brandstof kosten (uigerekend)
  • Standaard netto loon. Hou hetzelfde aan als wat ik kreeg van mijn werkgever. Meer heb ik niet nodig.
Dan blijft er nog wat staan. Voor onverziene kosten.

Als ik zo alles uitreken in Excel, dan moet ik financieel iig uitkomen met een uurtarief van €90 ex btw.

Ik was aan het kijken om een andere auto te kopen. Een toyota aeris of corrola hybrid cvt apparaat dinges. Zuinig en betrouwbaar merk. Maar toch maar onze huidige 2e auto oprijden. corsa c 1.2 benzine. Levert niks op om te verkopen en financieel verstandig om op te rijden. Onderhoudt doe ik zelf, is een hobby. En bij droog weer en >10gr lekker op de motor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FenixOrange
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10:42
sverzijl schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 14:59:
[...]

Ja ik wist dat het max 11 termijnen waren, maar in de aanslag brief staat niet dat iedere termijn gelijk moet zijn, vandaar de eventuele 10x1 euro en daarna het restantbedrag. Ik ben al jaren gewend om in 1x te betalen omdat dat meer aan korting opleverde dan (veilige) spaarrente. Dat verandert sinds dit jaar. Dus nu smeer ik het maar uit over 11 termijnen, waarbij ik dan nog zelf wat rente kan trekken.
Het staat wel in de brief, alleen verstopt op het tweede vel met de betaal informatie, helemaal onderaan in kleine letters. Alle termijnen moeten gelijkwaardig zijn, maar meer betalen dan per termijn hoeft is wel toegestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
FenixOrange schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 16:17:
[...]

Het staat wel in de brief, alleen verstopt op het tweede vel met de betaal informatie, helemaal onderaan in kleine letters. Alle termijnen moeten gelijkwaardig zijn, maar meer betalen dan per termijn hoeft is wel toegestaan.
Je hebt gelijk, ik heb er overheen gelezen (of niet tot het einde gekomen bij het lezen:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-07 13:28
Unknown Alien schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 16:17:

Voorbereid in de administratie en belasting. 35% aanhouden voor IB klopt toch? Dan zit ik niet te laag?
Waarschijnlijk is dat iets te laag. Met 40% zit je veiliger.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:29
Ons adres staat ook mijn vrouw als ondernemer. EMDR specialiste . Er is nog nooit iemand aan de deur geweest in de afgelopen 10 jaar.

Heel af en toe belt er een schuimpie van KPN om via hun internet zakelijk af te nemen. Ze schakeld ze meteen door naar mij en dan 20 sec. later hangen ze op :+

Zo net bezig geweest

Per maand:
  • BTW direct apart. Lijkt me logisch, maar had gelezen dat er veel zijn die het geld opmaken..dat snap ik niet |:(
  • 2k pm voor buffer
  • verzekering €60
  • Vakantiegeld €500
  • Standaard netto loon. Hou hetzelfde aan als wat ik kreeg van mijn werkgever. Meer heb ik niet nodig.

Als ik zo alles uitreken in Excel, dan moet ik financieel iig uitkomen met een uurtarief van €90 ex btw.

Ik was aan het kijken om een andere auto te kopen. Een toyota aeris of corrola hybrid cvt apparaat dinges. Zuinig en betrouwbaar merk. Maar toch maar onze huidige 2e auto oprijden. corsa c 1.2 benzine. Levert niks op om te verkopen en financieel verstandig om op te rijden. Onderhoudt doe ik zelf, is een hobby. En bij droog weer en >10gr lekker op de motor.
Ik neem aan dat in die 60,- verzekering geen AOV oid zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Schmitzel
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:16
Hmmbob schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 18:17:
[...]

Waarschijnlijk is dat iets te laag. Met 40% zit je veiliger.
Vorig jaar ook 35% gedaan, hield 4k over.
Valt wel wat mee dat het te laag is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefxx
Schmitzel schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 19:29:
[...]

Vorig jaar ook 35% gedaan, hield 4k over.
Valt wel wat mee dat het te laag is
Dat zegt natuurlijk niks zonder verder te weten hoeveel omzet etc.

Grofweg: uitgaande van een omzet van 100k, standaard (starters- en zelfstandigen-) aftrek en MKB winstvrijstelling, geen noemenswaardige kosten, geen pensioeninleg en geen hypotheek (of andere) aftrek, zit je met 35% goed. Boven de 100k moet je meer gaan reserveren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
Ik zet 50% weg. Alles wat over blijft gaat einde jaar extra in mijn pensioen opbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
init6 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 20:31:
Ik zet 50% weg. Alles wat over blijft gaat einde jaar extra in mijn pensioen opbouw.
Zodat je straks tegen een gouden pot aan kan kijken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:53

Zo net bezig geweest

Per maand:
  • 2k pm voor buffer
  • verzekering €60
  • Vakantiegeld €500

Ik mis 2 dingen in je lijstje: AOV en afstorten jaarruimte richting je pensioen eventueel.

En je kostprijs berekening van 90 eu is wel fors vind ik, op de knab website is er een rekentool en kun je ook je uurtarief berekenen op basis van kosten/omzet.

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vetje
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15-06 21:04
loewie1984 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 22:54:
[...]

En je kostprijs berekening van 90 eu is wel fors vind ik, op de knab website is er een rekentool en kun je ook je uurtarief berekenen op basis van kosten/omzet.
Niet oordelen over de hoge levenstandaarden van een ander :+ Maar alle gekheid op een stokje, er zal aan die 90 de uur toch wel een aardig zakcentje blijven kleven. Er moet tenslotte ook nog (prive) een bureaustoel vanaf.

[ Voor 6% gewijzigd door Vetje op 30-01-2024 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorro
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10:22
Vetje schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 23:07:
[...]

Niet oordelen over de hoge levenstandaarden van een ander :+ Maar alle gekheid op een stokje, er zal aan die 90 de uur toch wel een aardig zakcentje blijven kleven. Er moet tenslotte ook nog (prive) een bureaustoel vanaf.
Ik ben wel ontzettend benieuwd of wat voor bureaustoelen jullie allemaal zitten!

- vergulde wielen?
- buffelleder zitting?
- massagekussens en zittingwarmer?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Yorro schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 23:50:
[...]

Ik ben wel ontzettend benieuwd of wat voor bureaustoelen jullie allemaal zitten!

- vergulde wielen?
- buffelleder zitting?
- massagekussens en zittingwarmer?
Op deze. Wel koop ik elke week een nieuwe. :+

Maar nee, zonder dollen. Een Rohde en Grahl Xenium. Tweedehands gekocht voor 275 incl BTW in 2018. Is nieuw geleverd (volgens een sticker onder de stoel) in 2015 aan ASML. Gewoon als kosten opgevoerd, zakelijk. En nee, dat mag niet. Maar bij controle ga ik de discussie wel aan met de inspecteur; ik verlies hem waarschijnlijk.

[ Voor 28% gewijzigd door RonaldHeirbaut op 31-01-2024 06:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poehee
ColeJ schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 22:26:
[...]

Zodat je als je even (een paar jaar) geen werk of zin hebt, een fatsoenlijke, comfortabele buffer hebt.
Pensioen stort ik maximaal af (momenteel meer dan 50k met de nieuwe regels), krijg ik de helft van terug, geniet ik gelijk van 100% rendement. Misschien dat de pot ruimer is dan nodig, dat heb ik liever dan andersom. En als ik geen werk heb, of het onderwijs in ga, dan KAN ik niet meer substantieel inleggen voor mijn pensioen, dus nu maximaliseren (ik heb het geld ook gewoon over ervoor).

En, inderdaad, waarschijnlijk kijk ik tegen een gouden pot aan straks. Zul je mij niet horen klagen...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-07 15:49
poehee schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 07:21:
[...]

Zodat je als je even (een paar jaar) geen werk of zin hebt, een fatsoenlijke, comfortabele buffer hebt.
Pensioen stort ik maximaal af (momenteel meer dan 50k met de nieuwe regels), krijg ik de helft van terug, geniet ik gelijk van 100% rendement. Misschien dat de pot ruimer is dan nodig, dat heb ik liever dan andersom. En als ik geen werk heb, of het onderwijs in ga, dan KAN ik niet meer substantieel inleggen voor mijn pensioen, dus nu maximaliseren (ik heb het geld ook gewoon over ervoor).

En, inderdaad, waarschijnlijk kijk ik tegen een gouden pot aan straks. Zul je mij niet horen klagen...
Als je het in je pensioen stopt, kun je er niet goed bij zonder enorme kosten te maken wanneer je even geen werk hebt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorro
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10:22
[...]

Onder de nieuwe regels is de jaarruimte voor 2024 zo’n 36k* dus tenzij je veel reserveringsruimte hebt (inhaal over vorige jaren) ben ik benieuwd hoe je op 50k uitkomt?

*obv max pensioengevend inkomen 138k, AOW franchise 17k en max premie 30%

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online

Zo net bezig geweest

Per maand:
  • 2k pm voor buffer
  • verzekering €60
  • Vakantiegeld €500

Lekker bezig!

4 tips van mij.
- Voorlopige aanslag IB naar 0 euro zetten.
- Als je AOV wil zou ik dat meteen doen. Ik heb ermee gewacht, vervolgens word ik nergens toegelaten en kan ik niet meer bij het AOW terecht.
- Pensioen: ook al denk je wellicht, dat komt wel, eerst buffer sparen. Je mist enorm veel geld voor elk jaar dat je later begint. Het is volledig aftrekbaar, dus kosten vallen uiteindelijk wel mee.
- Neem een boekhoudtool. Excel is gewoon prutsen en uiteindelijk ga je toch over. Voor bruto 10 euro per maand heb je ze al. Ik gebruik Rompslomp. Prima voor een simpele ZZP administratie.

[ Voor 6% gewijzigd door Kurios op 31-01-2024 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
[...]

Met de nieuwe regels mag je overigens 10 jaar lang ongebruikte jaarruimte nog 'inhalen', dus als je in loondienst gaat en terugvalt in salaris kan je alsnog nog jaren extra bijstorten.
Wat wel meespeelt, hoe eerder je inlegt hoe hoger je eindbedrag.

Ik zit overigens ook in het schuitje hoor. Heb laatste jaren in loondienst niks opgebouwd, ik kreeg het netto uitgekeerd, maar niks geregeld. Stom maarja, nu maar extra bijleggen nu ik extra middelen heb.

[ Voor 10% gewijzigd door Kurios op 31-01-2024 08:44 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ybos
[...]

Als je het red. :o
Het is fiscaal interessant maar vergeet niet te reserveren voor een mogelijk vervroegd pensioen. Met onze omzetten is het prima mogelijk om 10 jaar eerder te stoppen. Fiscaal gezien niet de meest optimale, qua levensgeluk wel :Y (mijn mening!)
Wat heb je aan een pot van een miljoen als je tegen die tijd met 70 met pensioen gaat en je mogelijk al wat krakkemikkig wordt :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Kurios schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 08:36:
[...]
Officieel mag dat niet. Je moet een redelijke inschatting maken. Het is alleen 0 als je niet/nauwelijks werkt.
Bovendien, na 3 maanden doe je je BTW aangifte. Vul je dan ook 0 in bij inkomsten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
[...]

Lekker bezig!

tips van mij.
- Als je AOV wil zou ik dat meteen doen. Ik heb ermee gewacht, vervolgens word ik nergens toegelaten en kan ik niet meer bij het AOW terecht.
Dit is omdat? Omdat je als zzp begonnen bent en ze dus merken dat je misschien x of y maanden geen AOV gehad hebt?

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 09:34:
[...]

Officieel mag dat niet. Je moet een redelijke inschatting maken. Het is alleen 0 als je niet/nauwelijks werkt.
Bovendien, na 3 maanden doe je je BTW aangifte. Vul je dan ook 0 in bij inkomsten?
Als je net gestart bent en geen opdracht hebt, is de inschatting op dat moment 0 euro inkomsten. Immers op dat moment heb je nog geen zicht op omzet.
Mocht je een opdracht hebben, dan zou je het anders kunnen schatten, afhankelijk van duur en zekerheid van betaling. Lijkt me totaal verdedigbaar.

BTW aangifte is achteraf, dus dat is geen schatting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
loewie1984 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 09:40:
[...]

Dit is omdat? Omdat je als zzp begonnen bent en ze dus merken dat je misschien x of y maanden geen AOV gehad hebt?
De AOV via het UVW heeft geen medische keuring, dus je wordt altijd aangenomen. Maar je moet je er binnen 13 weken na laatste loonstrook aanmelden.

Achteraf had ik me daar eerst aangemeld en vervolgens een betere AOV gezocht. Nu kan ik daar niet meer terecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Unknown Alien
Karp schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 18:58:
[...]

Ik neem aan dat in die 60,- verzekering geen AOV oid zit.
Dat klopt. Ik ben wezen kijken naar een AOV. Dat kost €~500 pm.
loewie1984 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 22:54:
[...]

Ik mis 2 dingen in je lijstje: AOV en afstorten jaarruimte richting je pensioen eventueel.

Wat bedoel je met 90euro berekening is fors?

Zou het veel schelen als je 1 jaar geen pensioen opbouw doet?
[...]

Lekker bezig!

4 tips van mij.
- Pensioen: ook al denk je wellicht, dat komt wel, eerst buffer sparen. Je mist enorm veel geld voor elk jaar dat je later begint. Het is volledig aftrekbaar, dus kosten vallen uiteindelijk wel mee.
- Neem een boekhoudtool. Excel is gewoon prutsen en uiteindelijk ga je toch over. Voor bruto 10 euro per maand heb je ze al. Ik gebruik Rompslomp. Prima voor een simpele ZZP administratie.
Thanks, ga zo even lezen.

AOV twijfel ik om te gaan doen. Ik heb ergens geld staan, waar we als gezin ~3 jaar van kunnen leven zonder inkomen.

Pensioen wil ik €1000 pm gaan inleggen, maar ik dacht laat ik dit jaar even extra geld opzij zetten voor een buffer en vanaf 01-2025 verder met de pensioen opbouw. Welke vorm weet ik nog niet.

Maar pensioen vind ik een lastige, vooral gezien wat er met de pensoienpotjes gebeurd...

Over 15 jaar zijn we hypotheek vrij. Huis is nu geschat op een kleine 800k. Over 15 jaar hopelijk wat meer waard. De kinderen het huis uit, dus hebben wij niet zo'n groot huis nodig. Verkopen en de helft gebruiken voor een 3 kmr woning met tuin. Overwaarde ergens instoppen om nog wat renedement te halen en deels pensioen\AOW aanvullen. Volgens mijn huidige pensioen zou ik nu €~1200 pm krijgen als er niks meer bij komt.

20 jaar werken en 1k pm opzij is 240k excl rendement.
Huis hypotheekvrij is lagere vaste maand lasten en waarde huis

Daarbij wordt ons geld elk jaar minderwaard, maar een asset als een huis juist meer.
Vind deze keus nog erg lastig.

Boekhoudtool ben ik mee bezig. Heb nu uit de OP ben ik Moneybird aan het proberen en doornemen. Kijken of ik dit fijn vind. Ik ga zo van alles doornemen en wat videos bekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
ColeJ schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 22:26:
[...]

Heb wat schade goed te maken van de jaren dat ik in loondienst voor detacheringspartijen heb gewerkt.

Voordeel is dat deze pot iig voor mij of mijn gezin is (mocht er iets gebeuren).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MJ1986
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-07 23:07
Unknown Alien schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 10:10:

AOV twijfel ik om te gaan doen. Ik heb ergens geld staan, waar we als gezin ~3 jaar van kunnen leven zonder inkomen.
ik begrijp niet zo goed waarom je twijfelt over AOV, mocht er iets gebeuren waardoor je niet meer kunt werken dan zijn die drie jaar zo om, en je geld dus op.

het lijkt mij dat je de AOV juist afsluit voor langdurig ziek/arbeidsongeschikt. Als je dan instelt op een hoog eigen risico, en/of eerste paar maanden (6?) geen uitkering bij ziekte, dan zijn de maandbedragen niet zo hoog, maar dek je wel het risico van geen inkomen af.

Daarbij, grote kans dat het straks verplicht wordt voor ZZP'ers, en dan zullen de prijzen ook wel wat stijgen t.o.v. nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Kurios schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 09:46:
[...]

De AOV via het UVW heeft geen medische keuring, dus je wordt altijd aangenomen. Maar je moet je er binnen 13 weken na laatste loonstrook aanmelden.

Achteraf had ik me daar eerst aangemeld en vervolgens een betere AOV gezocht. Nu kan ik daar niet meer terecht.
kun je niet als work-around tijdelijk (gedeeltelijk) ergens in loondienst? om daarna dus weer uit loondienst te gaan en je bij de UWV aan te melden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
[...]
Arbeidsongeschiktheid tot AOW dek je daar niet mee tenzij je de 60 al gepasseerd bent misschien. Overigens met z'n buffer zou ik de "kostenpost" om 2000 euro per maand ombuigen naar pensioen(beleggen). Als je voor je 40ste een ton erin hebt zit komt je al een heel eind met als aanvulling op de AOW. Daar hoef je ook geen decennia lang belasting in box 3 over te betalen.

Je eigen pensioen opbouwen is trouwens iets anders dan een werknemerspensioen. Jou inleg blijft van jou, alleen in plaats van nu met de Belastingdienst af te rekenen doe je dat bij opname (bij voorkeur in een lager IB tarief, maar het is met name de VRH besparing die interessant is).

[ Voor 18% gewijzigd door Deveon op 31-01-2024 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
MJ1986 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 10:41:
[...]

ik begrijp niet zo goed waarom je twijfelt over AOV, mocht er iets gebeuren waardoor je niet meer kunt werken dan zijn die drie jaar zo om, en je geld dus op.
Ik snap het wel: kans is heel klein dat je daadwerkelijk langdurig arbeidsongeschikt raakt, en met de AOV verzekeringen is het nog maar de vraag hoeveel je daadwerkelijk uitgekeerd krijgt. Zodra je gedeeltelijk afgekeurd wordt krijg je een stuk minder dan waarvoor je al die jaren premie hebt betaald en moet je alsnog werken.

[ Voor 4% gewijzigd door Kurios op 31-01-2024 11:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Hier een tooltje voor wat inzicht wat later inleggen scheelt. https://brightpensioen.nl/pensioen-berekenen Uiteraard je inleg, maar dus ook je rendement en compound factor. Hoe langer de looptijd hoe meer dat scheelt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Laatst online: 09-07 23:05
[...]
Maar pensioen vind ik een lastige, vooral gezien wat er met de pensoienpotjes gebeurd...
[...]
Wat gebeurt er met de pensioenpotjes?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
[...]
Over 15 jaar zijn we hypotheek vrij. Huis is nu geschat op een kleine 800k. Over 15 jaar hopelijk wat meer waard. De kinderen het huis uit, dus hebben wij niet zo'n groot huis nodig. Verkopen en de helft gebruiken voor een 3 kmr woning met tuin. Overwaarde ergens instoppen om nog wat renedement te halen en deels pensioen\AOW aanvullen.
[...]
Waarom 15 jaar aflossen om pas daarna te gaan investeren? Je kan nu ook minder aflossen en de rest nu al investeren en rendement halen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Kurios schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 11:17:
[...]

Ik snap het wel: kans is heel klein dat je daadwerkelijk langdurig arbeidsongeschikt raakt, en met de AOV verzekeringen is het nog maar de vraag hoeveel je daadwerkelijk uitgekeerd krijgt. Zodra je gedeeltelijk afgekeurd wordt krijg je een stuk minder dan waarvoor je al die jaren premie hebt betaald en moet je alsnog werken.
Je betaald voor wat er in je polis staat. Als daar staat dat je bij 70% AO ook 70% uitgekeerd krijgt is dat het gene waar je jaren premie voor betaald. Ik heb zelf dit "risico" gedekt door gewoon een hoger verzekerd bedrag af te sluiten.

In reviews van AOV's zie je vaak ook dat er klachten zijn dat ze na 2-3 jaar ander werk moeten gaan doen, dat is gewoon een extra module waar je tegen kan verzekeren. Let dus goed op en lees ook gewoon even de polis door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Deveon schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 13:24:
[...]

Je betaald voor wat er in je polis staat.
Zo voelt het anders niet. Je betaalt premie voor bijvoorbeeld 50k per jaar bij arbeidsongeschiktheid. Dat er vervolgens iemand jou gaat beoordelen hoeveel % je niet kan werken is voor mijn idee nogal subjectief.

Kijk als je in coma ligt is het duidelijk, maar bij allerlei andere ziektes/ongevallen: hoeveel procent kan je wel of niet werken? Kan je überhaupt voor dat percentage nog werk vinden? Alsof je maandag-woensdag ziek kan zijn, maar donderdag en vrijdag niet meer :)

Stel je wordt voor 80% afgekeurd, wordt er dus maar voor 40.000 uitgekeerd. Dan zou je nog voor 8 uur moeten werken. Succes met het vinden van een klus voor die 8 uur, verspreid over meerdere dagen.

In de praktijk voor freelancer in de IT betekent dat dus gewoon 100% arbeidsongeschikt, maar wel met maar 40k per jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pkuppens
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:17
Kurios schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 13:38:
[...]

Zo voelt het anders niet. Je betaalt premie voor bijvoorbeeld 50k per jaar bij arbeidsongeschiktheid. Dat er vervolgens iemand jou gaat beoordelen hoeveel % je niet kan werken is voor mijn idee nogal subjectief.

Kijk als je in coma ligt is het duidelijk, maar bij allerlei andere ziektes/ongevallen: hoeveel procent kan je wel of niet werken? Kan je überhaupt voor dat percentage nog werk vinden? Alsof je maandag-woensdag ziek kan zijn, maar donderdag en vrijdag niet meer :)

Stel je wordt voor 80% afgekeurd, wordt er dus maar voor 40.000 uitgekeerd. Dan zou je nog voor 8 uur moeten werken. Succes met het vinden van een klus voor die 8 uur, verspreid over meerdere dagen.

In de praktijk voor freelancer in de IT betekent dat dus gewoon 100% arbeidsongeschikt, maar wel met maar 40k per jaar.
In principe beoordelen ze nog hoeveel je kunt verdienen en niet het aantal uur wat je nog kan werken.
Bv. als je met 20 uur schoonmaken nog 10.000k zou kunnen verdienen wordt er maar voor 40k uitgekeerd.

Daar heb je die clausule voor zelfde vakgebied voor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
RichieB schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 13:03:
[...]

Waarom 15 jaar aflossen om pas daarna te gaan investeren? Je kan nu ook minder aflossen en de rest nu al investeren en rendement halen..
Ja zo zit ik er op dit moment ook in. Aflossen geeft een fijn gevoel, maar met mijn rente en overwaarde haal ik er misschien 2 a 3% rendement mee. Je zou ook dat geld in iets anders kunnen stoppen, meer rendement halen en dan later ermee kunnen aflossen. Of gewoon met de toekomstige verkoop als je kleiner gaat wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
pkuppens schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 13:42:
[...]

In principe beoordelen ze nog hoeveel je kunt verdienen en niet het aantal uur wat je nog kan werken.
Bv. als je met 20 uur schoonmaken nog 10.000k zou kunnen verdienen wordt er maar voor 40k uitgekeerd.

Daar heb je die clausule voor zelfde vakgebied voor..
Hmm. Dat is nog lastiger dan. Want stel ik verzeker me voor 50k per jaar, maar ik verdien 100k per jaar. Als ik dan nog 20 uur per week zou kunnen werken... kan ik nog 50k per jaar verdienen. Hoeveel krijg ik dan uitgekeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pkuppens
Kurios schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 13:46:
[...]

Hmm. Dat is nog lastiger dan. Want stel ik verzeker me voor 50k per jaar, maar ik verdien 100k per jaar. Als ik dan nog 20 uur per week zou kunnen werken... kan ik nog 50k per jaar verdienen. Hoeveel krijg ik dan uitgekeerd?
Volgens mijn redenering dus niks...

Maar goed, dat moet je dus navragen bij je verzekeringsoffertes als dat een belangrijk criterium voor je is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
pkuppens schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 14:04:
[...]

Volgens mijn redenering dus niks...

Maar goed, dat moet je dus navragen bij je verzekeringsoffertes als dat een belangrijk criterium voor je is.
Dat als je 50% arbeidsongeschikt bent, niks gestort krijgt? Ja dat klinkt wel als een belangrijk criterium :P Ik kan me niet voorstellen dat het zo werkt.

[ Voor 5% gewijzigd door Kurios op 31-01-2024 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
Leipo schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 11:00:
[...]

kun je niet als work-around tijdelijk (gedeeltelijk) ergens in loondienst? om daarna dus weer uit loondienst te gaan en je bij de UWV aan te melden?
Is dit de vrijwillige voortzetting AOV via het UWV?

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pkuppens
Kurios schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 14:09:
[...]

Dat als je 50% arbeidsongeschikt bent, niks gestort krijgt? Ja dat klinkt wel als een belangrijk criterium :P Ik kan me niet voorstellen dat het zo werkt.
Kurios schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 14:09:
[...]

https://www.movir.nl/arbe...berekenen-we-je-uitkering

In de tabel hieronder zie je op welk percentage van het verzekerd bedrag je uitkering gebaseerd wordt.

Dit is echter iets heel anders dan dat je dat bedrag daarwerkelijk krijgt... Kleine lettertjes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Kurios schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 13:38:
[...]

Mijn AOV biedt bij 80% AO 100% uitkering. Verder neem ik aan dat hier medisch richtlijnen voor zijn om het te bepalen en het geen slager is die zijn eigen vlees keurt. In het ergste geval heb ik altijd nog de rechtsbijstand achter de hand.

Dat je de ene dag niet kan werken en de andere dag wel lijkt mij sterk, meestal ben je beperkt in de hoeveelheid uren op een dag. Ik heb zelf echter geen correlatie gelezen tussen mijn inkomen en verzekerde bedrag, enkel dat het verzekerde bedrag niet meer dan 90% van het inkomen mag zijn. Naar mijn weten kan je ook AO verklaard worden en vervolgens zelfs in een andere vorm bijverdienen zonder dat je direct gekort wordt op je uitkering. Met 50% arbeidsongeschiktheid zou ik best nog wel iets willen doen in plaats van maar thuis op de bank hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
RichieB schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 13:01:
[...]

Wat gebeurt er met de pensioenpotjes?
Meer dan eens gelezen dat de potjes niet meer zo vol zitten over 20 jaar als vandaag. Mensen worden over het algemeen ouder, dus langer pensioen uitbetalen.
RichieB schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 13:03:
[...]

Waar ik investeer is het rendement 7+%+2%dividend. Mijn hypotheek rente is 2.4%. Verschil van 6.6% dus, die ik liever herinevesteer. Onze hypotheek kan je zelfs betalen van een WW uitkering.
Wij lossen bijna niks af ;)

AOV ga ik me nog even in verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
[...]
Over 15 jaar zijn we hypotheek vrij.
[...]
Unknown Alien schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 15:34:
[...]
Wij lossen bijna niks af ;)
[...]
Heb je dan in het verleden zo veel afgelost dat je door "bijna niks" af te lossen toch over 15 jaar hypotheekvrij bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
Yorro schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 08:28:
[...]

Onder de nieuwe regels is de jaarruimte voor 2024 zo’n 36k* dus tenzij je veel reserveringsruimte hebt (inhaal over vorige jaren) ben ik benieuwd hoe je op 50k uitkomt?

*obv max pensioengevend inkomen 138k, AOW franchise 17k en max premie 30%
Die had ik al verbruikt, maar ook de reserveringsruimte is vergroot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poehee
coldasice schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 08:23:
[...]

Als je het in je pensioen stopt, kun je er niet goed bij zonder enorme kosten te maken wanneer je even geen werk hebt....
Euhhh, goed punt, en waar.
Die buffer is er natuurlijk ook (ik denk voor 15 tot 20 jaar). Ik ben een zuinige zzp-er, haat schulden dus huis afbetaalt, en heb inmiddels een savingsrate van 60% a 70% procent.
In je pensioen stoppen ALS je daar de ruimte voor hebt is gewoon voor mij de beste keuze (geen vrh, betaal NU geen inkomstenbelasting over, etc).

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• zwaanenberg
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09-07 21:22
[...]

Dat klopt. Ik ben wezen kijken naar een AOV. Dat kost €~500 pm.
[...]

Wat bedoel je met 90euro berekening is fors?

[...]

Thanks, ga zo even lezen.

Pensioen wil ik €1000 pm gaan inleggen, maar ik dacht laat ik dit jaar even extra geld opzij zetten voor een buffer en vanaf 01-2025 verder met de pensioen opbouw. Welke vorm weet ik nog niet.

Over 15 jaar zijn we hypotheek vrij. Huis is nu geschat op een kleine 800k. Over 15 jaar hopelijk wat meer waard. De kinderen het huis uit, dus hebben wij niet zo'n groot huis nodig. Verkopen en de helft gebruiken voor een 3 kmr woning met tuin. Overwaarde ergens instoppen om nog wat renedement te halen en deels pensioen\AOW aanvullen. Volgens mijn huidige pensioen zou ik nu €~1200 pm krijgen als er niks meer bij komt.

20 jaar werken en 1k pm opzij is 240k excl rendement.
Huis hypotheekvrij is lagere vaste maand lasten en waarde huis

Daarbij wordt ons geld elk jaar minderwaard, maar een asset als een huis juist meer.
Vind deze keus nog erg lastig.

Boekhoudtool ben ik mee bezig. Heb nu uit de OP ben ik Moneybird aan het proberen en doornemen. Kijken of ik dit fijn vind. Ik ga zo van alles doornemen en wat videos bekijken.
Heb zelf zo’n verzekering genomen die pas na x jaar ingaat. Alleen verzekeren als disaster strikes. De rest, laat het een paar maanden zijn in de meeste gevallen vang je wel op, zeker met buffer. Bovendien als je inkomen daalt gaat je belastingdruk fors omlaag, kan je middelen met vorige jaren etc

In de praktijk verhuizen maar weinig mensen als de kids wegzijn. Emotionele attachment aan je plek waar ook de kids zijn opgegroeid blijft groot. Bovendien is 800k nu niet zo behoorlijk veel (niet lullig bedoeld), en je woongenot zal er zeker onder lijden als je naar bijvoorbeeld 500 gaat.

Verder is de algemene wijsheid dat je veel moet sparen, buffers aan moet leggen en opzij moet zetten. Nu ben ik van huis uit econoom dus ben hier ook mee opgegroeid. Toch ben ik van mening - om ook een tegengeluid te laten horen - dat dit niet helemaal waar is. Om het simpele feit dat je het ook (deels) kan verliezen. Ups en downs been there done that (nee geen crypto). En geld wat is uitgegeven kan je ook niet meer verliezen. Natuurlijk moet je niet te onverstandig zijn en teveel verbrassen, maar er valt wat voor te zeggen een deel van het geld ook uit te geven. Dit zijn wel je jaren! Dit is je “jeugd” en die jaren komen nooit meer terug. En sorry, ik ben geen zzp’er geworden om op een houtje te bijten en alles maar weg te zetten. Er moet ook wat jeu zijn. Anders neem ik wel een slaapbaantje bij de belastingdienst en hoef ik me nergens zorgen over te maken.
Om dit nu praktisch te maken, persoonlijk verhoog ik mijn uitgavenpatroon met een x percentage van het bedrag dat mijn buffer groeit. Zo blijf je het gevoel hebben vooruit te gaan (en dit werkt goed voor je algehele geluksgevoel)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stefxx
zwaanenberg schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 21:04:
[...]kan je middelen met vorige jaren etc
Voor de volledigheid: laatste jaar waarmee je kunt middelen is 2024.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
Laatst hier nog een discussie over het zakelijk gebruik van je prive auto en de daarmee gemoeide kosten.
Als voorbeeld nu:

Ik heb een auto abonnement bij Volvo (Care by Volvo), dit is geen private lease maar een abonnement met vaste looptijd (4 jaar). Het abonnement kost mij 875 eu per maand, dat zijn alle kosten voor de auto en 15k per jaar aan kilometers is hiermee afgedekt.

Nu lees ik het volgende:
Btw-teruggave dankzij zakelijk gebruik privé-auto
Rijd je veel zakelijk met de auto? Dan kun je de btw over de brandstof en het onderhoud deels zakelijk opvoeren. Je boekt dan autokosten in de boekhouding voor ZZP-ers, zodat je daarmee opnieuw de winst kunt drukken. Je mag de btw-teruggave naast de kilometervergoeding boeken als autokosten. Bereken hiervoor de verhouding tussen de privékilometers en zakelijke kilometers met de auto. Rijd je jaarlijks 40.000 kilometer, waarvan 30.000 zakelijk? In dat geval mag je 75% van de betaalde btw als autokosten boeken in de boekhouding voor ZZP-ers.

Betaal je in een jaar tijd €2.500 aan brandstof (waarvan €400 btw) en €500 aan onderhoud (waarvan €105 btw)? Je mag van het totale btw-bedrag (€505) dan 75% als zakelijke kosten opvoeren. Het gaat in dit geval om €378,75. Je kunt die autokosten in de boekhouding voor ZZP-ers opnemen als ‘Autokosten’, nadat je een overboeking van de zakelijke rekening naar de privé-rekening hebt gedaan.
De maand januari is voorbij, hierin reed ik in totaal 2093 kilometer, waarvan 1210 zakelijk. De verdeelsleutel privé/zakelijk gebruik is dus: 57% zakelijk.

Mag ik dit dan (die 57%) opvoeren als kosten voor de maand januari? De abonnementsprijs bevat namelijk: verzekeringen, belastingen, afschrijving, onderhoud. En geld ditzelfde dan ook voor de stroom waarmee ik de auto opgeladen heb.

discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ColeJ
loewie1984 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 22:46:
Laatst hier nog een discussie over het zakelijk gebruik van je prive auto en de daarmee gemoeide kosten.
Als voorbeeld nu:

Ik heb een auto abonnement bij Volvo (Care by Volvo), dit is geen private lease maar een abonnement met vaste looptijd (4 jaar). Het abonnement kost mij 875 eu per maand, dat zijn alle kosten voor de auto en 15k per jaar aan kilometers is hiermee afgedekt.

Nu lees ik het volgende:

[...]

De maand januari is voorbij, hierin reed ik in totaal 2093 kilometer, waarvan 1210 zakelijk. De verdeelsleutel privé/zakelijk gebruik is dus: 57% zakelijk.

Mag ik dit dan (die 57%) opvoeren als kosten voor de maand januari? De abonnementsprijs bevat namelijk: verzekeringen, belastingen, afschrijving, onderhoud. En geld ditzelfde dan ook voor de stroom waarmee ik de auto opgeladen heb.
Nee, alleen 57% van de btw terugvorderen. Let op: woonwerk zijn strikt genomen geen zakelijke kilometers (discutabel). Tevens is dit niet je eigen auto dus mag het sowieso niet. Of is jouw factuur gespecificeerd? Op kosten zoals wegenbelasting zit namelijk geen btw en kan je dus ook niet vorderen. Gewoonweg 57% van de btw van je factuur vorderen is dus niet correct.

[ Voor 9% gewijzigd door ColeJ op 31-01-2024 23:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stefxx
Als het abonnement prive is, mag je alleen 57% van de BTW terugvragen. En dat percentage is op jaarbasis, dat kun je niet per maand berekenen.

Of je doet een correctie op de BTW van 1,5% van de cataloguswaarde eind van het jaar.

Daarnaast mag je 23 cent p/km aftrekken van de IB.

[ Voor 13% gewijzigd door stefxx op 31-01-2024 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertS
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-04 17:14
stefxx schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 23:00:
Als het abonnement prive is, mag je alleen 57% van de BTW terugvragen. En dat percentage is op jaarbasis, dat kun je niet per maand berekenen.

Of je doet een correctie op de BTW van 1,5% van de cataloguswaarde eind van het jaar.

Daarnaast mag je 23 cent p/km aftrekken van de IB.
Voor de duidelijkheid: die 1,5% regel is dat je alle btw aftrekt en vervolgens 1,5% cat. waarde opvoert. Dat kan ook nadelig uitpakken, dus let op.

Dat abonnement is wel een interessante, is dan een soort van huur? Dan zijn het gebruikskosten en kun je de btw idd naar rato verrekenen.

Details op https://www.belastingdien..._gebruik_van_de_priveauto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:23
Het is inderdaad huur, je betaalt een bedrag voor een voertuigklasse en mag binnen die klasse wisselen. Wil je volgende maand een gele dan kan je in overleg de auto ruilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
BertS schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 06:40:
[...]

Voor de duidelijkheid: die 1,5% regel is dat je alle btw aftrekt en vervolgens 1,5% cat. waarde opvoert. Dat kan ook nadelig uitpakken, dus let op.

Dat abonnement is wel een interessante, is dan een soort van huur? Dan zijn het gebruikskosten en kun je de btw idd naar rato verrekenen.

Details op https://www.belastingdien..._gebruik_van_de_priveauto
Dat is gewoon private lease. De BTW is echter niet alleen op onderhoud maar ook aanschaf/afschrijving (MRB en verzekering zijn niet belast met BTW). De Belastingtelefoon heeft mijn destijds aangegeven dat het mocht maar heb hier geen bron voor kunnen vinden. Hier op de factuur staat 64 euro BTW per maand en vond dat niet echt de moeite waard. Gezien die elektrisch is zet dat ook niet echt zoden aan de dijk. Het vereist echter wel een sluitende kilometerregistratie, al zat dat bij mijn V90 destijds inbegrepen via de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-07 10:49
Ik twijfel nog steeds of ik mijn belastingaangifte over 2023 (eerste jaar ZZP-er) zelf doe of laat doen à € 500.

Ik heb het altijd zelf gedaan en heel veel moeilijker is het volgens mij niet, maar ik ben bang dat ik een fiscaal voordeel niet ken en dus laat liggen. Of is het overzichtelijker dan ik denk en dus eenvoudig te doen? Ik ben op zich goed met financiën en gebruik een boekhoudpakket.

Advies/tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
zeeg schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 10:22:
Ik twijfel nog steeds of ik mijn belastingaangifte over 2023 (eerste jaar ZZP-er) zelf doe of laat doen à € 500.

Ik heb het altijd zelf gedaan en heel veel moeilijker is het volgens mij niet, maar ik ben bang dat ik een fiscaal voordeel niet ken en dus laat liggen. Of is het overzichtelijker dan ik denk en dus eenvoudig te doen? Ik ben op zich goed met financiën en gebruik een boekhoudpakket.

Advies/tips?
Bedoel je je IB stuk dan? Dan zou ik zeker extern advies inwinnen, daar zijn zoveel regeltjes en dingen dat het vrij ondoorzichtig is, wat mij betreft

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
zeeg schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 10:22:

Advies/tips?
Kan je het niet laten doen voor die € 500 en meekijken? Als het je vervolgens makkelijk lijkt kan je het de daaropvolgende jaren zelf doen. Maar goed, het hangt ook van je boekhoudpakket en eigen situatie af (lijfrente, pensioen, investeringen, etc...)

[ Voor 7% gewijzigd door Mirabis op 01-02-2024 10:26 ]

1x Venus-E v151 +LilyGo HA, CT003 V114 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | XPENG G9 AWD P 98kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manzara
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06-07 01:01
Beste mede zzp-ers,

Ik zag laatst een discussie over de bedragen en/of percentages die brokers voor zich nemen. Ik stond hier eerder niet zo bij stil maar ben benieuwd of ik nog een wijziging zou kunnen maken in het al lopende contract tussen mij en de broker :?. Mijn opdracht is zwaarder geworden en 'moet' ipv 1x naar de zaak nu 5x naar de zaak en diverse vestigingen op grote afstanden. Vanwege 2 collega's die elders zijn gaan werken 8)7 . Zij pakken nu 15 euro boven op mijn tarief uurtarief. Mijn nieuwe contract is vandaag ingegaan en loopt tot einde jaar...
Pagina: 1 ... 483 ... 633 Laatste