Dat klopt. Ik ben wezen kijken naar een AOV. Dat kost €~500 pm.
loewie1984 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 22:54:
[...]
Ik mis 2 dingen in je lijstje: AOV en afstorten jaarruimte richting je pensioen eventueel.
En je kostprijs berekening van 90 eu is wel fors vind ik, op de knab website is er een rekentool en kun je ook je uurtarief berekenen op basis van kosten/omzet.
Wat bedoel je met 90euro berekening is fors?
Zou het veel schelen als je 1 jaar geen pensioen opbouw doet?
Kurios schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 08:36:
[...]
Lekker bezig!
4 tips van mij.
- Voorlopige aanslag IB naar 0 euro zetten.
- Als je AOV wil zou ik dat meteen doen. Ik heb ermee gewacht, vervolgens word ik nergens toegelaten en kan ik niet meer bij het AOW terecht.
- Pensioen: ook al denk je wellicht, dat komt wel, eerst buffer sparen. Je mist enorm veel geld voor elk jaar dat je later begint. Het is volledig aftrekbaar, dus kosten vallen uiteindelijk wel mee.
- Neem een boekhoudtool. Excel is gewoon prutsen en uiteindelijk ga je toch over. Voor bruto 10 euro per maand heb je ze al. Ik gebruik Rompslomp. Prima voor een simpele ZZP administratie.
Thanks, ga zo even lezen.
AOV twijfel ik om te gaan doen. Ik heb ergens geld staan, waar we als gezin ~3 jaar van kunnen leven zonder inkomen.
Pensioen wil ik €1000 pm gaan inleggen, maar ik dacht laat ik dit jaar even extra geld opzij zetten voor een buffer en vanaf 01-2025 verder met de pensioen opbouw. Welke vorm weet ik nog niet.
Maar pensioen vind ik een lastige, vooral gezien wat er met de pensoienpotjes gebeurd...
Over 15 jaar zijn we hypotheek vrij. Huis is nu geschat op een kleine 800k. Over 15 jaar hopelijk wat meer waard. De kinderen het huis uit, dus hebben wij niet zo'n groot huis nodig. Verkopen en de helft gebruiken voor een 3 kmr woning met tuin. Overwaarde ergens instoppen om nog wat renedement te halen en deels pensioen\AOW aanvullen. Volgens mijn huidige pensioen zou ik nu €~1200 pm krijgen als er niks meer bij komt.
20 jaar werken en 1k pm opzij is 240k excl rendement.
Huis hypotheekvrij is lagere vaste maand lasten en waarde huis
Daarbij wordt ons geld elk jaar minderwaard, maar een asset als een huis juist meer.
Vind deze keus nog erg lastig.
Boekhoudtool ben ik mee bezig. Heb nu uit de OP ben ik Moneybird aan het proberen en doornemen. Kijken of ik dit fijn vind. Ik ga zo van alles doornemen en wat videos bekijken.