Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
KNAB heeft juist de afgelopen jaren enorm veel functionaliteit geschrapt. Allemaal geen kritisch zaken maar het gaat steeds verder terug naar de core van bankieren, maar dan wel tegen hogere kosten. Persoonlijk vind ik overstappen echter teveel gedoe en heb nu de BV ook bij Knab ondergebracht.

Privé zit ik bij SNS (Rabo en ABN uit het verleden) en merk toch wel voordelen van een "traditionele" bank bij internationale boekingen en cash opnemen. KNAB doet er rustig één of twee werkdagen extra over naar het buitenland.

Oh en kan niemand bij Knab bedenken dat de waarschuwingen voor phishing wat vreemd zijn wanneer je naar de Belastingdienst overmaakt? Zou ook graag een uitzondering voor hun rekeningnummers zien voor grotere bedragen. Zeker als hanteren dat het wel kan naar "bekende" rekeningen waar je afgelopen 90 dagen naar overgemaakt hebt. Hallo.. BTW kwartaal aangifte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-09 18:02

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Deveon schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 11:00:
KNAB heeft juist de afgelopen jaren enorm veel functionaliteit geschrapt. Allemaal geen kritisch zaken maar het gaat steeds verder terug naar de core van bankieren, maar dan wel tegen hogere kosten. Persoonlijk vind ik overstappen echter teveel gedoe en heb nu de BV ook bij Knab ondergebracht.

Privé zit ik bij SNS (Rabo en ABN uit het verleden) en merk toch wel voordelen van een "traditionele" bank bij internationale boekingen en cash opnemen. KNAB doet er rustig één of twee werkdagen extra over naar het buitenland.

Oh en kan niemand bij Knab bedenken dat de waarschuwingen voor phishing wat vreemd zijn wanneer je naar de Belastingdienst overmaakt? Zou ook graag een uitzondering voor hun rekeningnummers zien voor grotere bedragen. Zeker als hanteren dat het wel kan naar "bekende" rekeningen waar je afgelopen 90 dagen naar overgemaakt hebt. Hallo.. BTW kwartaal aangifte...
Banken hebben een overstap service. Dus het is echt geen gedoe.

Wat ik wel deed is bij elke factuur even dikgedrukt erbij vermeld "Let op: Nieuwe rekeningnummer"

Daarna ook nog even de administratie gebeld of ze het konden corrigeren in hun systeem. Eigenlijk is toen de overgang probleemloos gegaan.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolucious
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-05 07:13
Ik zit ook bij Knab, vind het prima werken en doet gewoon wat het moet doen.
Moest voor mijn tankpas wel een zakelijke incasso afgegeven en dat kon bij Knab niet via Idin (geen idee waarom die er opeens niet tussen stond). Moest een ticket aanmaken en paar dagen later was het gefixt.
Ik vind het vooral fijn dat de bankkosten erg laag zijn. Werd gewoon chagarijnig dat ik voor elke pin transactie bij de ING nog een extra 20 cent moest betalen, slaat nergens op in zo'n geautomatiseerd systeem, dus uit frustratie daar weggegaan.

De knipperlicht selfie was wel even schrikken. Lag in bed en was gewend aan het donker toen er opeens een disco op mijn scherm af leek te gaan.
Zie ook dat ik 100eur voor een beleggingsrekening kan krijgen nu bij KNAB, dus even een ETF kopen voor een maand en dan weer sluiten, toch weer makkelijk verdiend :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:39

Crazy D

I think we should take a look.

Rolucious schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 11:16:
Ik zit ook bij Knab, vind het prima werken en doet gewoon wat het moet doen.
Moest voor mijn tankpas wel een zakelijke incasso afgegeven en dat kon bij Knab niet via Idin (geen idee waarom die er opeens niet tussen stond). Moest een ticket aanmaken en paar dagen later was het gefixt.
Ik vind het vooral fijn dat de bankkosten erg laag zijn. Werd gewoon chagarijnig dat ik voor elke pin transactie bij de ING nog een extra 20 cent moest betalen, slaat nergens op in zo'n geautomatiseerd systeem, dus uit frustratie daar weggegaan.
Of dat je betaald voor elke SEPA incasso, ook van de kosten van de betaalrekening (terwijl je geen andere keuze hebt dan via incasso). Uiteindelijk centenwerk en gaat het vooral om principes. Maar als je heel veel transacties hebt, en een andere bank doet precies hetzelfde maar wel goedkoper... 10 x iets dat op jaarbasis euro's bespaart is aan het eind van het jaar gewoon een keertje uit eten :P

Ik heb nu 7 jaar of KNAB. Ik vind het prima werken, paar keer wat problemen op de Mac met Safari bij iDeal betalingen maar dat werkt ondertussen weer. Mobiel en in Firefox werkte het dan weer gewoon prima... doet wat het moet doen voor nog steeds een beperkte prijs. Heb ook bunq maar vind die app vooral hipster uitstralen. Dark mode maar dan wel met veel kleurige dingen. ik vind m niet fijn werken.

ABN met een vof maar daar heb ik weinig transacties mee, die ene factuur die ik handmatig moet betalen daar voldoet de app prima voor.

Prive ING, daar zitten ook de hypotheken en wat verzekeringen bij. Vind de app niet per se beter of slechter dan Knab, Rabo of ABN (wel veel beter dan bunq :P).

Zou bij de keuze van welke bank vooral kijken naar de features. Moet je vaak geld overschrijven naar het buitenland, heb je abonnementen die je automatisch wilt incasseren, etc. Voor een gewone recht-toe-recht-aan zzp'er met wat verkoopfacturen, wat inkoopfacturen en wat pinbetalingen bij de chinees of wanneer je je bureaustoel koopt, daar voldoet elke bank wel aan. iDeal dan weer niet, Open Bank of die N26 zijn leuk maar die snappen volgens mij iDeal niet dus daar heb je dan weer iets anders voor nodig.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennyV
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01-09 14:05
Tylen schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 11:04:
[...]

Wat ik wel deed is bij elke factuur even dikgedrukt erbij vermeld "Let op: Nieuwe rekeningnummer"

Daarna ook nog even de administratie gebeld of ze het konden corrigeren in hun systeem. Eigenlijk is toen de overgang probleemloos gegaan.
Ook wel beetje afhankelijk van hoe veel klanten je hebt denk ik... Als je er 1 per keer hebt, dan is het zo geregeld. en anders doe je het tijdens het overgaan naar een nieuwe klant, dan ben je er ook.

In mijn geval heb ik alleen dit jaar al 34 facturen gestuurd. Dan is het toch wel een rottige taak om te doen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 13-09 18:02

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

BennyV schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 12:54:
[...]

Ook wel beetje afhankelijk van hoe veel klanten je hebt denk ik... Als je er 1 per keer hebt, dan is het zo geregeld. en anders doe je het tijdens het overgaan naar een nieuwe klant, dan ben je er ook.

In mijn geval heb ik alleen dit jaar al 34 facturen gestuurd. Dan is het toch wel een rottige taak om te doen hoor.
Daar is die overstapservice voor Benny. ;) Het is echt goed te doen.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkuppens
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09-09 14:08
Ik zit bij KNAB en met de technische problemen valt het allemaal wel mee. Mijn vrouw zit ook bij KNAB en hoor ik er nooit over, dus het valt allemaal denk ik wel mee.

Ik zou alleen wel graag willen dat het wat boekhoudvriendelijker was: Nu moet ik voor mijn boekhouder steeds een standaard riedel van documenten downloaden (afschriften, MT bestanden), van zowel de courant als spaar rekeningen. Dat is allemaal best omslachtig. Ik had al gesuggereerd om een kwartaaal-download functie beschikbaar te maken, maar daar wordt (begrijpelijk) niks mee gedaan.

Ben wel benieuwd of mensen het sinds kort bijbehorende boekhoudpakket van DigiBTW oid hebben, en hoe dat bevalt. Primair voor meer inzicht, en makkelijker met eigen boekhouder communiceren, secundair/op termijn ter vervanging van mijn boekhouder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eliaz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-09 15:42
pkuppens schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:20:
Ik zit bij KNAB en met de technische problemen valt het allemaal wel mee. Mijn vrouw zit ook bij KNAB en hoor ik er nooit over, dus het valt allemaal denk ik wel mee.

Ik zou alleen wel graag willen dat het wat boekhoudvriendelijker was: Nu moet ik voor mijn boekhouder steeds een standaard riedel van documenten downloaden (afschriften, MT bestanden), van zowel de courant als spaar rekeningen. Dat is allemaal best omslachtig. Ik had al gesuggereerd om een kwartaaal-download functie beschikbaar te maken, maar daar wordt (begrijpelijk) niks mee gedaan.

Ben wel benieuwd of mensen het sinds kort bijbehorende boekhoudpakket van DigiBTW oid hebben, en hoe dat bevalt. Primair voor meer inzicht, en makkelijker met eigen boekhouder communiceren, secundair/op termijn ter vervanging van mijn boekhouder.
Welk boekhoudpakket gebruik je? Ik gebruik moneybird en is gewoon een prima integratie mee. Net als alle gangbare boekhoudpakketten (zie hier). Worden automatisch dagelijks alle mutaties ingelezen en kan je vervolgens koppelen aan (inkomende) facturen, categorieën etc. Kost 1.50 per maand, maar qua kosten heb je dat er denk ik binnen een paar minuten er uit als je dat nu allemaal handmatig doet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkuppens
Eliaz schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:37:
[...]

Welk boekhoudpakket gebruik je? Ik gebruik moneybird en is gewoon een prima integratie mee. Net als alle gangbare boekhoudpakketten (zie hier). Worden automatisch dagelijks alle mutaties ingelezen en kan je vervolgens koppelen aan (inkomende) facturen, categorieën etc. Kost 1.50 per maand, maar qua kosten heb je dat er denk ik binnen een paar minuten er uit als je dat nu allemaal handmatig doet. :)
Ik houd nu alles voor mijn boekhouder bij in Excel en heb facturen/rekeningen/overzichten in een gedeelde Google Drive map (insert schaamrood icoontje here). Erg ouderwets, vandaar dat ik iets moderners zoek, (inclusief een modernere boekhouder).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• UrbanSnEAky
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 18:29
Sinds kort levert KNAB een Debit Mastercard. Hierdoor kan ik nu mijn zakelijke creditcard (dat via KNAB bij ICS) liep opzeggen. Scheelt weer 25 euro per jaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:13
Las hierboven net ASN, dat ziet er que prijs sympathiek uit. 13 nog wat per maand incl klantcontrole zooi. Denk dat ik iig 1 bv daar heen breng, dan is alles mooi gescheiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
UrbanSnEAky schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:47:
Sinds kort levert KNAB een Debit Mastercard. Hierdoor kan ik nu mijn zakelijke creditcard (dat via KNAB bij ICS) liep opzeggen. Scheelt weer 25 euro per jaar ;)
Ah, nice, gaat mij verder niet om de kosten, maar vind ics maar irritant dat dat overzicht weer ergens anders staat

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalman
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-09 13:50
Dit had ik ook in mijn hoofd, een nieuwe pas aanvragen zodat ik ook meteen CC betalingen kan doen. Maar ik zie wel een potentieel risico. Als je kaartnummer/CVC een keer gestolen wordt kan iemand zo je hele zakelijke rekening plunderen. Bij creditcards weet ik dat dat soort frauduleuze transacties teruggedraaid worden. Bij debit cards weet ik dat niet zeker... Jij misschien wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13-09 10:02
Metalman schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 14:07:
[...]

Dit had ik ook in mijn hoofd, een nieuwe pas aanvragen zodat ik ook meteen CC betalingen kan doen. Maar ik zie wel een potentieel risico. Als je kaartnummer/CVC een keer gestolen wordt kan iemand zo je hele zakelijke rekening plunderen. Bij creditcards weet ik dat dat soort frauduleuze transacties teruggedraaid worden. Bij debit cards weet ik dat niet zeker... Jij misschien wel?
Ik weet niet hoe dat bij KNAB zit maar bij ICS moet je de betaling ook verifiëren op je telefoon in de app. Er is dus wel een kleine drempel. Ik denk dat gebruik buiten het internet wel makkelijker kan. Maar dat was/is al zo. Ooit, toen zo'n creditcard nog in een doorslagautomaatje ging, hebben ze twee doorslagen gemaakt. Dus werd het ook dubbel afgeboekt.
Overigens ben je ook verzekerd tegen misbruik, mits je het maar op tijd aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
RonaldHeirbaut schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 14:27:
[...]
Overigens ben je ook verzekerd tegen misbruik, mits je het maar op tijd aangeeft.
Dat is bij normale credit-card zeker het geval, maar de vraag is of die verzekering ook aanwezig is op een "gratis" Mastercard debit-card. Natuurlijk moeten ze in principe je handtekening hebben bij offline gebruik, maar dan nog is de vraag hoe makkelijk een betaling is terug te draaien.

[ Voor 17% gewijzigd door Woy op 24-01-2024 14:54 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Nu we het toch over KNAB hebben.

Ik ontving op 22 januari e-mail dat het "Fiscaal Jaaroverzicht" klaar staat om te downloaden. Vervolgens een aantal stappen aan het doorlopen om mijn boekjaar (in e-boekhouden) af te sluiten. Hierbij viel mij op
  • Begin- en eindsaldi (respectievelijk 01-01-2023 & 31-12-2023) voor betaalrekeningen exact overeenkwamen met de boekhouding;
  • Beginsaldo klopt maar eindsaldo dan weer niet voor alle spaarrekeningen vergeleken met de boekhouding
Vervolgens alle afschriften gedownload om op te zoeken of ik transacties mis...blijkt:
  • Rente uitbetalingen in Knab app: 31/03/2023, 30/06/2023, 29/09/2023 en 29/12/2023 met valutadatum gelijk aan transactiedatum
  • Rente uitbetaling van 29/12/2023 heeft een valutadatum van 01/01/2024
  • Ontvangen creditrente (2023) zoals opgenomen in het pdf bestand per rekening bevat enkel het totaal van de rentebetalingen 31/03/2023, 30/06/2023 & 29/09/2023.
  • Hierdoor ontstaat er een verschil (onder Bezittingen > Saldo) wat gelijk is aan de laatste rentebetaling van 29/12/2023 in tussen het Knab PDF overzicht en mijn boekhouding
Laatste rentebetaling heeft een boekdatum van 29/12/2023 en transactiedatum van 29/12/2023 maar lijkt door Knab niet meegerekend te zijn (door waarschijnlijk de valutadatum van 01/01/2024). Volgens e-boekhouden, de KNAB website & app valt laatste Rente betaling wel op 29 december 2023 dus waarom ze dit zo doen is mij (nog) een raadsel...

[ Voor 5% gewijzigd door Mirabis op 24-01-2024 15:05 ]

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Tylen schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 11:04:
[...]

Dat lees ik wel als gedoe, en waarvoor? Ik betaal volgens mij 7 euro oftewel 84 euro per jaar dus financieel valt er al weinig te halen en zie geen andere reden om weg te gaan. Ze mogen mij met de mail wat minder lastig vallen maar verder de klantenservice via de chat werkt prima. De hoeveelheid gedoe het je waard is natuurlijk wel afhankelijk wat je ermee opschiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolucious
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-05 07:13
Mirabis schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 15:02:

Ik ontving op 22 januari e-mail dat het "Fiscaal Jaaroverzicht" klaar staat om te downloaden. Vervolgens een aantal stappen aan het doorlopen om mijn boekjaar (in e-boekhouden) af te sluiten. Hierbij viel mij op
  • Begin- en eindsaldi (respectievelijk 01-01-2023 & 31-12-2023) voor betaalrekeningen exact overeenkwamen met de boekhouding;
  • Beginsaldo klopt maar eindsaldo dan weer niet voor alle spaarrekeningen vergeleken met de boekhouding
Vervolgens alle afschriften gedownload om op te zoeken of ik transacties mis...blijkt:
  • Rente uitbetalingen in Knab app: 31/03/2023, 30/06/2023, 29/09/2023 en 29/12/2023 met valutadatum gelijk aan transactiedatum
  • Ontvangen creditrente (2023) zoals opgenomen in het pdf bestand per rekening bevat enkel het totaal van de rentebetalingen 31/03/2023, 30/06/2023 & 29/09/2023.
  • Hierdoor ontstaat er een verschil (onder Bezittingen > Saldo) wat gelijk is aan de laatste rentebetaling van 29/12/2023 in tussen het Knab PDF overzicht en mijn boekhouding
Laatste rentebetaling heeft een boekdatum van 29/12/2023 en transactiedatum van 29/12/2023 maar lijkt door Knab niet meegerekend te zijn (door waarschijnlijk de valutadatum van 01/01/2024).
Ja daar liep ik ook tegen aan. Oud en nieuw viel dit jaar in het weekend/maandag en van wat ik zag, had KNAB dus de boel al afgesloten. Ik had op 30 december transacties staan die op 2 januari in de app voorbij kwamen (terwijl het dus 30 december was). Beetje irritant met die verschillen in transactie/valuta datum, omdat ik nog wat laatste facturen had betaald en nu in boekjaar 2024 voorbij komen.

Met boekhouding zit ik nu bij Moneymonk met een automatische koppeling. Dat werkt als een tierelier. Had hiervoor DigiBTW een paar dagen geprobeerd, maar miste de scan & herken functie van facturen. Ik gebruik ook N26 voor de meeste betalingen/automatisch incasso's (alles om onder die stinkende transactiekosten van de banken uit te komen O-) ).
Ben tevreden over Moneymonk en geeft me als accountant ook veel ruimte om aan te klooien waar ik dat nodig vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Grappig dat je het daar over hebt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/08vZgOve9BR3l7B7UMRw3dL5lfQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gf7wDDDEp03oxL0zMsuu6nCG.jpg?f=fotoalbum_large

Sinds vorige update mag ik nu wel een screenshot maken, vooruitgang!

Tijdens aanvraag van ICS pas had ik deze vraag bij N26 uitgezet, gezien ze enkel Mastercard debit cards uitgeven. De winkel moet de debit card ondersteunen, dus net zoals sommige winkels alleen Visa of American Express ondersteunen en andere kaarten weer niet, is dit ook van toepassing op de debit card gezien dit een apart product is. Werd mij verteld.

[ Voor 18% gewijzigd door init6 op 24-01-2024 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Mirabis schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 15:02:

Laatste rentebetaling heeft een boekdatum van 29/12/2023 en transactiedatum van 29/12/2023 maar lijkt door Knab niet meegerekend te zijn (door waarschijnlijk de valutadatum van 01/01/2024). Volgens e-boekhouden, de KNAB website & app valt laatste Rente betaling wel op 29 december 2023 dus waarom ze dit zo doen is mij (nog) een raadsel...
Herkenbaar. Hebben meerdere pakketten hoor. Bij Acumulus liep ik daar ook tegen aan. Rentedatum vs valutadatum. Knap irritant.

Overstappen naar een andere bank is echt geen issue. Sowieso stop je niet vandaag met bank 1 en open je morgen bank 2. Dus je zet op je factuur dat rekeningnummer is gewijzigd, in het begeleidend schrijven neem je ook even je nieuwe nummer op. Als je klanten hebt die regelmatig voorbij komen, heb je na 1 of 2 facturen natuurlijk wel door of het is doorgevoerd. Bij sporadische klanten is dat idd iets lastiger. Maar het is wat mij betreft wel de slechtste reden om bij een bank te blijven iig.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UrbanSnEAky
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 18:29
Woy schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 14:03:
[...]

Ah, nice, gaat mij verder niet om de kosten, maar vind ics maar irritant dat dat overzicht weer ergens anders staat
Ja eens. Daarnaast wat ik het vervelends vond is dat het als 1 bedrag iedere maand werd afgeschreven. Moest ik meerdere facturen afstrepen tegen dit bedrag. Nu is het gewoon 1 op 1 te herleiden.
Metalman schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 14:07:
[...]

Goede vraag, geen idee. Ik zet vrij weinig geld op de betaalrekening en de est in 1 of 2 spaarpotjes. Kan er nooit veel verdwijnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
UrbanSnEAky schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 16:17:
[...]

Ja eens. Daarnaast wat ik het vervelends vond is dat het als 1 bedrag iedere maand werd afgeschreven. Moest ik meerdere facturen afstrepen tegen dit bedrag. Nu is het gewoon 1 op 1 te herleiden.
Je kunt je CC natuurlijk gewoon als losse grootboekrekening opvoeren, dan is de CC afschrijving gewoon een kruispost tusesn rekeningen. Ik importeer mijn CC afboekingen gewoon in MoneyMonk, alleen dat is natuurlijk geen automatische koppeling, dus maak ik in ICS een export die ik in MoneyMonk importeer.

[ Voor 10% gewijzigd door Woy op 24-01-2024 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:13
Goed, ASN doet dus niet aan holdings of werkmaatschappijen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bones
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-07 19:07
Ik heb een mogelijke nieuwe Freelance opdracht in de IT bij een redelijk grote onderneming. Ik heb via de recruiter een contract ontvangen, maar die wijkt behoorlijk af van andere contracten die ik in het verleden heb ontvangen.

Ik heb mijn vraagtekens over het volgende:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Hoor graag wat jullie mening is over bovenstaande en of dit gangbaar is of niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Bij eerste bepaling heb ik zoiets van: Als men van mij af wil kunnen per direct, prima tarief iets omhoog. Risico coveren.

Ander artikel: Heb gemaximeerd over het bedrag dat in de verzekering staat, dat was iets van 2Mil. Alle extra schade zouden ze zelf maar moeten dragen. Als ze dat niet doen, teken ik niet. Elk van de contracten die ik heb zit een limiet aan en moet de schade gedekt worden door de verzekering. Kijk mocht ik besluiten het systeem doelbewust te wipen, dan moet ik op de blaren zitten. Maar ik ga niet op eieren lopen omdat ze zo graag aansprakelijkheid willen weerleggen.

[ Voor 7% gewijzigd door init6 op 24-01-2024 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Ik ben druk geweest en met een zoekactie kan ik het niet direct vinden:

Is er al een 2024 update beschikbaar van de sheet van @Hmmbob ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 23:00
Nope

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Man man man, dat duurt! Schiet eens op! _O-
(oh wacht... het is iets met een paard en een bek)

Zonder gekheid, dit jaar ga ik hem WEL gebruiken. Dat deed ik vorig jaar nog niet. :)F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 21-08 17:09
init6 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 21:37:
Ander artikel: Heb gemaximeerd over het bedrag dat in de verzekering staat, dat was iets van 2Mil.
Idem. Da's waar je een bedrijfs/beroepsaansprakelijkheidsverzekering voor hebt.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Even een ander vraagje, ik heb enkele weken geleden een voorlopige aanslage gekregen, die was erg hoog want gebaseerd op 2022 waar ik een veel hogere omzet had dan ik dit jaar ga hebben. Dus ik heb een aanpassing gedaan om de voorlopige aanslag te verlagen.

Op het moment dat de nieuwe voorlopige aanslag opgelegd wordt, vervalt de oude dan automatisch, en krijg je een nieuwe optie tot machtiging? Of moet ik de huidige machtiging invullen en wordt het bedrag daarvan aangepast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apjuh
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18-07 11:01
Woy schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:44:
Even een ander vraagje, ik heb enkele weken geleden een voorlopige aanslage gekregen, die was erg hoog want gebaseerd op 2022 waar ik een veel hogere omzet had dan ik dit jaar ga hebben. Dus ik heb een aanpassing gedaan om de voorlopige aanslag te verlagen.

Op het moment dat de nieuwe voorlopige aanslag opgelegd wordt, vervalt de oude dan automatisch, en krijg je een nieuwe optie tot machtiging? Of moet ik de huidige machtiging invullen en wordt het bedrag daarvan aangepast?
Je moet de huidige aanslag gewoon maandelijks betalen. Als je een nieuwe voorlopige aanslag doet waarbij je lager uit komt dan de eerste dan krijg je maandelijks geld terug gestort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Zijn er hier mensen aangesloten bij MKB Rotterdam als collectief? Kreeg er een foldertje van en het klinkt interessant, maar is ook best prijzig. Dus ben op zoek naar ervaringen!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Niet online
Rolucious schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 15:08:
[...]

Ja daar liep ik ook tegen aan. Oud en nieuw viel dit jaar in het weekend/maandag en van wat ik zag, had KNAB dus de boel al afgesloten. Ik had op 30 december transacties staan die op 2 januari in de app voorbij kwamen (terwijl het dus 30 december was). Beetje irritant met die verschillen in transactie/valuta datum, omdat ik nog wat laatste facturen had betaald en nu in boekjaar 2024 voorbij komen.

Met boekhouding zit ik nu bij Moneymonk met een automatische koppeling. Dat werkt als een tierelier. Had hiervoor DigiBTW een paar dagen geprobeerd, maar miste de scan & herken functie van facturen. Ik gebruik ook N26 voor de meeste betalingen/automatisch incasso's (alles om onder die stinkende transactiekosten van de banken uit te komen O-) ).
Ben tevreden over Moneymonk en geeft me als accountant ook veel ruimte om aan te klooien waar ik dat nodig vind.
Ah gelukkig niet de enige...maar blijft vervelend. Straks geven ze ook die cijfers door aan de Belastingdienst en komt het niet overeen - of moet ik het aanpassen waardoor het algoritme hoogstwaarschijnlijk beïnvloed wordt. Kan het uitleggen dus geen probleem bij controle, maar ga het liever uit de weg.

Ze zijn daarnaast ook niet consequent met hoe ze het meenemen. Download je het transactieoverzicht dan komt het niet voor in December (MT240/csv/pdf) maar in fiscaal overzicht dan weer wel. Kijk je op de app staat het onder Januari, klik je door zie je onder Valutadatum wel weer December staan >.<

[ Voor 10% gewijzigd door Mirabis op 25-01-2024 13:26 ]

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Apjuh schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 12:01:
[...]

Je moet de huidige aanslag gewoon maandelijks betalen. Als je een nieuwe voorlopige aanslag doet waarbij je lager uit komt dan de eerste dan krijg je maandelijks geld terug gestort.
Misschien bij incasso, maar niet als je handmatig overmaakt hoor elke maand. Dan krijg je gewoon 'te betalen minus reeds betaald'. En dat moet je dan delen door de resterende termijnen om te bepalen wat je nog moet overmaken.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Mirabis schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 13:24:
[...]

Ah gelukkig niet de enige...maar blijft vervelend. Straks geven ze ook die cijfers door aan de Belastingdienst en komt het niet overeen - of moet ik het aanpassen waardoor het algoritme hoogstwaarschijnlijk beïnvloed wordt. Kan het uitleggen dus geen probleem bij controle, maar ga het liever uit de weg.

Ze zijn daarnaast ook niet consequent met hoe ze het meenemen. Download je het transactieoverzicht dan komt het niet voor in December (MT240/csv/pdf) maar in fiscaal overzicht dan weer wel. Kijk je op de app staat het onder Januari, klik je door zie je onder Valutadatum wel weer December staan >.<
Je saldo 31-12 moet matchen met het fiscaal overzicht. Verschil tussen de afschriften en fiscaal overzicht boek je op rekening kruisposten, en dan sluit het.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Niet online
Crazy D schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 13:30:
[...]

Je saldo 31-12 moet matchen met het fiscaal overzicht. Verschil tussen de afschriften en fiscaal overzicht boek je op rekening kruisposten, en dan sluit het.
Het sluitend maken (met memoriaal boekingen) is niet zo zeer het probleem. Ik kan als KNAB die laatste rentebetaling van 29/12 als 2024 ziet dat van 2023 naar 2024 plaatsen. Het is meer dat ik het niet met ze eens ben (en telefonisch nog niet de juiste mensen te pakken krijg). Daarnaast is geld ontvangen op 2 januari meegeteld bij het saldo op 31-12-2023...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/--Wghj-vCVE1tS35ZRJXY13jKgw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WBKcvi5wBcywK3hPQtkrtkKR.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Mirabis op 25-01-2024 13:44 . Reden: toevoeging plaatje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Crazy D schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 13:28:
[...]

Misschien bij incasso, maar niet als je handmatig overmaakt hoor elke maand. Dan krijg je gewoon 'te betalen minus reeds betaald'. En dat moet je dan delen door de resterende termijnen om te bepalen wat je nog moet overmaken.
Ik doe het ook met de hand maar dan in 5 termijnen (feb t/m jun). Ben ik er in de zomer vanaf en als het me ergens in mei of juni toch niet uitkomt, sla ik een maand over. Dan loop ik toch voor op mijn termijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Mirabis schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 13:39:
[...]

Het sluitend maken (met memoriaal boekingen) is niet zo zeer het probleem. Ik kan als KNAB die laatste rentebetaling van 29/12 als 2024 ziet dat van 2023 naar 2024 plaatsen. Het is meer dat ik het niet met ze eens ben (en telefonisch nog niet de juiste mensen te pakken krijg). Daarnaast is geld ontvangen op 2 januari meegeteld bij het saldo op 31-12-2023...

[Afbeelding]
Ja ik weet het, loop daar al jarenlang tegenaan maar omdat het 1 keer per jaar even 1 boeking is, ben ik gestopt me druk te maken :+ ik zorg gewoon dat het per 31-12 sluit met het fiscaal jaaroverzicht want daar kijkt m'n accountant naar...

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

RonaldHeirbaut schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 13:42:
[...]

Ik doe het ook met de hand maar dan in 5 termijnen (feb t/m jun). Ben ik er in de zomer vanaf en als het me ergens in mei of juni toch niet uitkomt, sla ik een maand over. Dan loop ik toch voor op mijn termijnen.
Oh zo. Ja, logisch. Ik betaal gewoon elke maand. Ja, dan kan het zijn dat je al uitbetaald bent en dan krijg je wat terug :)

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:28
Pohh. Ik hoopte dat het na de kerstvakantie wel weer bij zou trekken met het aantal IT vacatures, maar de markt voor data engineers is nog steeds echt gortdroog :(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MM99
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 12:53

MM99

That is the way I am!

Mag ik hier ook zeuren over brokers? Man man man

Zie je een keer een leuke opdracht (IT management) waar je perfecte match mee hebt qua gevraagde ervaring, wilt die broker je CV niet doorzetten (want je hebt niet recente overheid ervaring).En wanneer krijg je dit te horen, na dat de deadline voor doorzetten verstrekken is en geen nut meer heeft om over te klagen.

Mens, zet gewoon door, en laat mij gewoon het gesprek aangaan. We kijken wel hoe het gaat zijn.

(sorry moest er even uit)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-09 17:36
Avalaxy schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 14:08:
Pohh. Ik hoopte dat het na de kerstvakantie wel weer bij zou trekken met het aantal IT vacatures, maar de markt voor data engineers is nog steeds echt gortdroog :(
Bij NS zie ik drie vacatures staan(uur tarief 98)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
MM99 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 14:54:

Zie je een keer een leuke opdracht (IT management) waar je perfecte match mee hebt qua gevraagde ervaring, wilt die broker je CV niet doorzetten (want je hebt niet recente overheid ervaring).En wanneer krijg je dit te horen, na dat de deadline voor doorzetten verstrekken is en geen nut meer heeft om over te klagen.

Mens, zet gewoon door, en laat mij gewoon het gesprek aangaan. We kijken wel hoe het gaat zijn.

Is logisch toch, die broker heeft ook gewoon een relatie met de klant en als dat een keiharde KO is willen ze misschien niet een risico lopen, zeker als ze genoeg andere profielen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 13:41
MM99 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 14:54:

Heeft geen zin.
Overheidservaring is dan gewoon een harde knock-out eis. (ja, overheid is en blijft overheid)
In de voorselectie bij het aanbieden is de kans op afwijzing te groot voor de broker en die dan kiest voor zekerheid met een beter geschikte kandidaat.

Tussen jou/broker en de eindverantwoordelijk, zit vaak nog een inhuurdesk. Die doen niks meer dan vinkjes zetten en bij het ontbreken van een knock-out eis gaat het CV naar de digitale prullenbak.

wijze woorden

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• mannowlahn
Ervaring met overheid => weten dat projecten lang duren, niemand verantwoordelijkheid neemt, je moet mensen achter de broek zitten, projecten zijn vaag gedefineerd, je moet meer doen dan wat de scope van je opdracht is, eind van de week vraag je jezelf af wat je nou in godsnaam bereikt hebt.

Als je in soepele lopende commerciele bedrijven gewerkt hebt kan bovenstaande echt tering tergend zijn. Vandaar dat ze vaak dan mensen zoeken die de zelfde mentaliteit hebben, ze hebben geen zin om na drie maanden weer de vacature uit te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-09 17:00

Peetman

Tjah....

[...]

[Afbeelding]
Dat is wel heel bijzonder. In mijn jaaroverzicht zit de rente die op 29-12 ontvangen is niet bij het saldo op 31-12, als ik dus de valutadatum zou gebruiken in de boeking in het boekhoudsysteem dan klopt het wel. Althans voor dit jaar, joost mag weten wat ze er volgend jaar weer van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM99

MM99

That is the way I am!

mannowlahn schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 15:09:
[...]

Is logisch toch, die broker heeft ook gewoon een relatie met de klant en als dat een keiharde KO is willen ze misschien niet een risico lopen, zeker als ze genoeg andere profielen hebben.
In het opdrachtomschrijving stond niet dat het een KO criteria was. Maar broker geeft aan dat uit ervaring blijkt het een pre is.

Maar als je niet binnenkomt zonder overheid ervaring, hoe krijgen ze ooit in godsnaam nieuwe mensen?

Daarnaast, het is echt kortzichtig. Mijn laatste opdracht was bij een woningcoöperatie. Als er iets wat zelfde werkcultuur heeft als overheid, is dat het wel.

Ik weet ik weet het heeft geen zin om over te zeuren, maar ik blijf het krom vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM99

MM99

That is the way I am!

mannowlahn schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 15:32:
Ervaring met overheid => weten dat projecten lang duren, niemand verantwoordelijkheid neemt, je moet mensen achter de broek zitten, projecten zijn vaag gedefineerd, je moet meer doen dan wat de scope van je opdracht is, eind van de week vraag je jezelf af wat je nou in godsnaam bereikt hebt.

Als je in soepele lopende commerciele bedrijven gewerkt hebt kan bovenstaande echt tering tergend zijn. Vandaar dat ze vaak dan mensen zoeken die de zelfde mentaliteit hebben, ze hebben geen zin om na drie maanden weer de vacature uit te zetten.
Interim IT management opdrachten lijken erg schaars momenteel. Of ik heb geen idee hoe ik moet zoeken. Dit is de eerste keer dat ik zelf aan het zoeken ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22:48
[...]Ik kan als KNAB die laatste rentebetaling van 29/12 als 2024 ziet dat van 2023 naar 2024 plaatsen. Het is meer dat ik het niet met ze eens ben (en telefonisch nog niet de juiste mensen te pakken krijg). Daarnaast is geld ontvangen op 2 januari meegeteld bij het saldo op 31-12-2023...
Deze gezien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NRCdpe_V5JqzMa_R-W128FecoYA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rhRF1C8DXaNrancNamOm7K1A.png?f=user_large

https://www.knab.nl/finan...cht/fiscaal-jaaroverzicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 00:07
Hoe werkt het eigenlijk als je langdurig ziek wordt als freelancer? Kan een opdrachtgever je verplichten een vervanger te zoeken? Of moet je dan in het contract gewoon uitsluiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoningsGap
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-09 09:22
TweakerVincent schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 16:06:
Hoe werkt het eigenlijk als je langdurig ziek wordt als freelancer? Kan een opdrachtgever je verplichten een vervanger te zoeken? Of moet je dan in het contract gewoon uitsluiten?
Dat ligt inderdaad aan het contract dat je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 00:07
KoningsGap schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 16:09:
[...]

Dat ligt inderdaad aan het contract dat je hebt.
zijn er veel klanten die dat eisen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoningsGap
TweakerVincent schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 16:10:
[...]

zijn er veel klanten die dat eisen?
Nee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:20
Snap sowieso niet waarom er zoveel dagen moeten tussen zitten, alsof je nog in 1900 leeft.. Als er nou handmatig werk in zat oké, maar dit zijn toch gewoon systemen die 24-7 draaien?

Wss maken ze het financieel gunstig voor zichzelf..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoningsGap
@TweakerVincent

Hier het stukje uit een contract

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkuppens
MM99 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 15:51:
[...]

In het opdrachtomschrijving stond niet dat het een KO criteria was. Maar broker geeft aan dat uit ervaring blijkt het een pre is.

Maar als je niet binnenkomt zonder overheid ervaring, hoe krijgen ze ooit in godsnaam nieuwe mensen?

Daarnaast, het is echt kortzichtig. Mijn laatste opdracht was bij een woningcoöperatie. Als er iets wat zelfde werkcultuur heeft als overheid, is dat het wel.

Ik weet ik weet het heeft geen zin om over te zeuren, maar ik blijf het krom vinden.
Onder het mom van 'easier to get forgiveness than permission' alles aanvinken, en in een begeleidend document toelichten -> wooncorporatie = overheid.

Brokers hebben wel een taak in voorselectie, maar bel de contact persoon bij de functie dan eens.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Schmitzel
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:52
mannowlahn schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 15:32:
precies mijn werkweek

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-09 13:37
Precies de reden dat ik niet bij een (semi) overheidsinstelling kan werken. Wat was ik daar ongelukkig zeg.
Ik doe projecten waar ik me helemaal in kan stukbijten, liefst data migratie projecten met een vaste implementatiedatum. Ik ga er aan kapot soms, waarschijnlijk eerder dood door de stress, maar I love it.

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Er zit wel echt verschil tussen de verschillende ministeries. In de laatste 5 jaar als zzp-er 2 klussen bij de overheid gedaan.

In mijn eerste klus had ik in het begin snelheid en energie, maar mijn team totaal niet. Mijn eerste team hield ook liever alles bij het oude, verbeteringen was alleen maar meer werk en ze waren al zo 'druk'. Iedereen was altijd druk, ook al waren ze dat echt niet. Eerder je werk afhebben dan gepland werd niet gedaan. Ik vermoed om te kunnen blijven schrijven. Als je 20 uur inschatte, schreef je 20 uur. Niet 10, want dat betekende dat je niet aan je totaal van 40 kon komen die week :)

Ik werd daar aangenomen met grote spoed, moest en zou op een bepaalde datum beginnen. Eenmaal die dag, niks geregeld. Geen toegang, geen accounts, geen urencode. Eigenlijk onduidelijk wat ik ging doen. 2 projecten hadden mij ingehuurd, maar liepen allebei wat uit. Vooral de urencode was daar echt een ding. Je moest en zou je uren intern schrijven, anders kreeg je niet betaald. Dat werd ook 'mijn probleem' gemaakt. Eerste wat ik zei tegen mijn leidinggevende was, joh jullie huren mij in voor dit en dat, urencodes is jullie ding. Maar die manager stuurde alleen de poppetjes aan, maar ik werd dan weer uitgeleend aan projecten. Zonder projectcodes kon je eigenlijk niet schrijven. Maar er was slechte communicatie van het werk dat eraan kwam(en wanneer) en de mensen die er zaten.

Uiteindelijk eerder weg gegaan dan oorspronkelijk afgesproken, omdat er toch geen budget meer was in dec/jan. Wel waarschijnlijk daarna. Dus ik zei joh prima, ik zoek wel wat anders. Wat mij betreft prima, match was er toch niet, maar echt netjes was het niet.
Dat ze vervolgens een koekenbakker externe(via consultancy) lieten zitten bevreemde mij, waarschijnlijk was ik duurder :)

2e klus was alles wel heel goed geregeld Leuke mensen, veel geregeld, team uitjes, afdeling uitjes, veel kennissessies. Dingen goed geregeld vanaf dag 1. Ja zaken liepen daar uit, en deadlines werden uiteraard niet gehaald. Maar dat is eigenlijk een soort gegeven. Aan de andere kant je merkte ook daar dat werktempo laag lag. Er zijn genoeg dagen geweest dat ik niks uit mn vingers kreeg.
Ik kwam binnen voor een bepaalde migratie, die zou over 6 maanden gedaan moeten zijn. Nou die kwam pas net op gang toen ik wegging :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lisper
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 05-09 20:26
Ik zie de laatste tijd veel opdrachten op de inhuurportalen met een tekst als "deze opdracht is niet geschikt voor ZZP'ers". Een dag later krijg ik dan van meerdere recruiters diezelfde opdracht voorgelegd.
Hoe gaat dat dan in zijn werk, willen ze je dan via payrolling wegzetten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kawa
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:43
Lisper schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 09:17:
Ik zie de laatste tijd veel opdrachten op de inhuurportalen met een tekst als "deze opdracht is niet geschikt voor ZZP'ers". Een dag later krijg ik dan van meerdere recruiters diezelfde opdracht voorgelegd.
Wat voor recruiters? Waarschijnlijk CV graaiers die met hagel schieten en er niet op letten wie wel en niet geschikt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Kurios schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 08:55:
Er zit wel echt verschil tussen de verschillende ministeries. In de laatste 5 jaar als zzp-er 2 klussen bij de overheid gedaan.

In mijn eerste klus had ik in het begin snelheid en energie, maar mijn team totaal niet. Mijn eerste team hield ook liever alles bij het oude, verbeteringen was alleen maar meer werk en ze waren al zo 'druk'. Iedereen was altijd druk, ook al waren ze dat echt niet. Eerder je werk afhebben dan gepland werd niet gedaan. Ik vermoed om te kunnen blijven schrijven. Als je 20 uur inschatte, schreef je 20 uur. Niet 10, want dat betekende dat je niet aan je totaal van 40 kon komen die week :)

Ik werd daar aangenomen met grote spoed, moest en zou op een bepaalde datum beginnen. Eenmaal die dag, niks geregeld. Geen toegang, geen accounts, geen urencode. Eigenlijk onduidelijk wat ik ging doen. 2 projecten hadden mij ingehuurd, maar liepen allebei wat uit. Vooral de urencode was daar echt een ding. Je moest en zou je uren intern schrijven, anders kreeg je niet betaald. Dat werd ook 'mijn probleem' gemaakt. Eerste wat ik zei tegen mijn leidinggevende was, joh jullie huren mij in voor dit en dat, urencodes is jullie ding. Maar die manager stuurde alleen de poppetjes aan, maar ik werd dan weer uitgeleend aan projecten. Zonder projectcodes kon je eigenlijk niet schrijven. Maar er was slechte communicatie van het werk dat eraan kwam(en wanneer) en de mensen die er zaten.

Uiteindelijk eerder weg gegaan dan oorspronkelijk afgesproken, omdat er toch geen budget meer was in dec/jan. Wel waarschijnlijk daarna. Dus ik zei joh prima, ik zoek wel wat anders. Wat mij betreft prima, match was er toch niet, maar echt netjes was het niet.
Dat ze vervolgens een koekenbakker externe(via consultancy) lieten zitten bevreemde mij, waarschijnlijk was ik duurder :)

2e klus was alles wel heel goed geregeld Leuke mensen, veel geregeld, team uitjes, afdeling uitjes, veel kennissessies. Dingen goed geregeld vanaf dag 1. Ja zaken liepen daar uit, en deadlines werden uiteraard niet gehaald. Maar dat is eigenlijk een soort gegeven. Aan de andere kant je merkte ook daar dat werktempo laag lag. Er zijn genoeg dagen geweest dat ik niks uit mn vingers kreeg.
Ik kwam binnen voor een bepaalde migratie, die zou over 6 maanden gedaan moeten zijn. Nou die kwam pas net op gang toen ik wegging :)
Mijn ervaring in (semi-)overheid, maar ook een stichting is dat ze 1000 euro uitgeven om 100 euro te besparen. Na z'n omgeving begrijp ik wel waarom startup zoveel gedaan kunnen krijgen in minder tijd. Nu bij een commerciële partij en gaat het allemaal wat makkelijker, soms te makkelijk en loop ik continue achter de feiten aan dat er zaken gewijzigd zijn zonder daarvan op de hoogte te zijn en er dubbel werk uitgevoerd wordt. Waarschijnlijk zit het optimum ergens in het midden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:57
Dit quotje is eigenlijk een eufemisme voor: "We willen geen gezeur met Wet DBA, maar willen wel graag ZZP'er die doorverhuurd worden door een agency, detacheerder of consultancy bureau".

9 van de 10 keer willen ze niet direct met een ZZP-er contracten sluiten maar kun je er als ZZP-er prima aan de slag via een doorverhuurconstructie.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolapa
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13-09 07:24
Crazy D schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 13:30:
[...]

Kun je je jaar wel afsluiten met nog openstaande kruisposten dan? Ik dacht dat dit bij afsluiten boekjaar kruisposten op 0 moesten staan?

Ik ben dus nog aan het zoeken hoe ik de knab rente betaling van einde jaar moet boeken. Want op saldibalans klopt jaar eindsaldo niet met fiscaal jaaroverzicht van knab.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yorro
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:54
lolapa schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 12:39:
[...]

Kun je je jaar wel afsluiten met nog openstaande kruisposten dan? Ik dacht dat dit bij afsluiten boekjaar kruisposten op 0 moesten staan?

Ik ben dus nog aan het zoeken hoe ik de knab rente betaling van einde jaar moet boeken. Want op saldibalans klopt jaar eindsaldo niet met fiscaal jaaroverzicht van knab.
Kruisposten open laten staan lijkt me niet handig, bovendien ook helemaal niet nodig.

Als je de rente die je in 2023 hebt 'opgebouwd' gewoon door de winst/verliesrekening laat lopen en op einde jaar onder 'nog te ontvangen rente' op je balans hebt staan, dan sluit je jaarrekening met het banksaldo zoals je dat van de bank hebt ontvangen.

In 2024 boek je de ontvangst van de rente dan tegen de post 'nog te ontvangen rente', deze boeking is balans<>balans en raakt dus niet nog een keer je winst/verliesrekening.

Volgens mij ben je er dan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pietert
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Pietert

There is no spoon

Ik vermoed dat deze tekst rechtstreeks uit het biedingsportaal (van de overheid) is gehaald en bedoeld is om ZZP-ers te laten weten dat ze daar niet in hoeven te bieden maar het via een tussenpartij moet. En dat de potentiële tussenpartij (recruiter zonder raamwerkcontract) dat domweg kopieert.

Kijk na of vraag na of de recruiter een contract heeft met de opdrachtgever. Dat scheelt je een gesprek.
Ik kijk vaak even op https://inhuurkaart.nl/ en zie dan of er een contract is.

#huiskamer | Amsterdammert | Some days you're the pigeon, some days you're the statue | Zenbook S13 UM5302TA-LV067W | LG 40WP95CP-W | HP USB-C dock G5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkuppens
Vraag het gewoon na bij de recruiters via een telefoontje (*).

Laat eerst duidelijk merken dat je de opdracht al kent via de inhuurportalen maar die ZZP tekst niet kunt rijmen.

Zeker als je daardoor niet hoeft te payrollen of midlancen wil je dan best via bemiddeling werken als je daardoor niet hoeft te payrollen of midlancen. (Helaas is het payrolling antwoord ook soms te verwachten)

Vervolgens laten merken dat die via verschillende kanalen binnenkomt. En dat je een recruiter/intermediair zoekt/selecteert die tegen een bescheiden marge de aanbieding wil doen om die bepaling te omzeilen.
(*) hierom moet je bellen, want (ook) recruiters worden niet graag tegen elkaar uitgespeeld, als ze dat gevoel krijgen, krijg je misschien ook geen eerlijk antwoord op je eerder vragen.

De bemiddelaar moet een paar euro achter laten bij het portaal en wil zelf een paar euro verdienen, denk wel aan minstens 5-8 euro oid, 10 zou ik ook niet vreemd vinden.

Probeer het evt alvast uit bij een opdracht die je niet cruciaal vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
De politie heeft er net een online gezet ("Data engineer frontend") voor 95/uur.

Nu zit ik niet in die hoek, maar het lijkt meer op "frontend" dan "data engineer" denk ik - maar misschien is het is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• miena21
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:59
Misschien is de Big Data hype voorbij. Iedereen is nu met AI druk. Omscholen naar AI engineer?

(Ja Ja kort door de bocht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisper
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 05-09 20:26
Hmmbob schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 15:44:
[...]

De politie heeft er net een online gezet ("Data engineer frontend") voor 95/uur.

Nu zit ik niet in die hoek, maar het lijkt meer op "frontend" dan "data engineer" denk ik - maar misschien is het is.
Wederom een gevalletje "De aangeboden kandidaat is in loondienst en geen ZZP’er."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
Kurios schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 08:55:

Ik heb bij een overheids partij gezeten die veel in het nieuws is geweest. Daar lag het zelfs aan bij welke afdeling je zat. Maar ik heb echt een top tijd gehad daar. Ik heb op meerdere projecten gezeten en wat je merkte is dat mensen echt het verschil maken. Ik kon veel betere handelen dat ik soms door 15 hoepels moest doordat er goede energie in mijn team zat en we ook veel bereikte. En wat ook echt super belangrijk is in dat soort organisaties is dat mensen je kennen of je naam kennen en vertrouwen hebben. Door onze resultaten kwamen onze namen snel hoog in de boom terecht en als wij dus om iets vroegen of iets gedaan wilde krijgen, kregen wij het toch sneller voor elkaar dan andere :).

Elke sector heeft zijn mankementen en er zijn ook echt zat bedrijven die commercieel succesvol zijn maar ook super sloom zijn en veel hoepels hebben

Nothing to see here!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Lisper schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 19:28:
[...]

Wederom een gevalletje "De aangeboden kandidaat is in loondienst en geen ZZP’er."
Oh, klopt. Overheen gelezen |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Rutix schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 22:40:
Elke sector heeft zijn mankementen en er zijn ook echt zat bedrijven die commercieel succesvol zijn maar ook super sloom zijn en veel hoepels hebben
Uiteraard. Maar ik denk, heel generaliserend uiteraard, dat bij commerciële bedrijven dingen wat vlotter gaan omdat het het dat bedrijf geld kost, en het lijkt er bij sommige overheden in ieder geval op, dat dat potje oneindig is. En vooral ook een beetje het gevoel: we moeten geen geld overhouden want dan krijgen we volgend jaar minder. Bij een commercieel bedrijf wordt er gemiddeld genomen wat meer naar kosten-baten gekeken, en zie ik vaker dat er mensen echt ergens verantwoordelijk voor zijn, en die verantwoording ook (moeten) nemen. Bij de overheid is het dan toch net wat eerder: ja, ok, wij hebben het nu besproken, maar we moeten het toch nog even met .... bespreken. Zodat je uiteindelijk weer 4 vergaderingen verder bent en nog steeds geen steek verder bent.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Bij de overheid lijken regels en procedures vaak te prevaleren boven resultaat. Bij hele kleine bedrijven is vaak het net andersom. De een voelt zich prettig bij groot, de ander bij klein. ZZP-ers zijn zelf kleine bedrijven, dus dan bijt dat weleens bij de overheid. Totdat je je erbij neerlegt.
Eind van de maand wint de ZZP-er het altijd. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
Crazy D schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 15:35:
[...]

Uiteraard. Maar ik denk, heel generaliserend uiteraard, dat bij commerciële bedrijven dingen wat vlotter gaan omdat het het dat bedrijf geld kost, en het lijkt er bij sommige overheden in ieder geval op, dat dat potje oneindig is. En vooral ook een beetje het gevoel: we moeten geen geld overhouden want dan krijgen we volgend jaar minder. Bij een commercieel bedrijf wordt er gemiddeld genomen wat meer naar kosten-baten gekeken, en zie ik vaker dat er mensen echt ergens verantwoordelijk voor zijn, en die verantwoording ook (moeten) nemen. Bij de overheid is het dan toch net wat eerder: ja, ok, wij hebben het nu besproken, maar we moeten het toch nog even met .... bespreken. Zodat je uiteindelijk weer 4 vergaderingen verder bent en nog steeds geen steek verder bent.
Ik ken genoeg bedrijven waar het ook zoals bij de overheid aan toe gaat of waar er allemaal andere problemen zijn waardoor alles vertraagd ;). Ik vind het gewoon altijd grappig dat er op overheden word gezeikt omdat die informatie makkelijk op te vragen is, maar als er bij bijvoorbeeld bij IBM een project van 2 miljoen de prullenbak in gaat hoor je niemand omdat het niet naar buiten komt.

Nothing to see here!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BennyV
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01-09 14:05
Rutix schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 21:32:
[...]

Ik ken genoeg bedrijven waar het ook zoals bij de overheid aan toe gaat of waar er allemaal andere problemen zijn waardoor alles vertraagd ;). Ik vind het gewoon altijd grappig dat er op overheden word gezeikt omdat die informatie makkelijk op te vragen is, maar als er bij bijvoorbeeld bij IBM een project van 2 miljoen de prullenbak in gaat hoor je niemand omdat het niet naar buiten komt.
Misschien ook omdat een IBM een commercieel bedrijf is en het dus niet zo voelt als "mijn geld"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Rutix schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 21:32:
[...]

Het gaat jij niet om een mislukt project van een X bedrag, maar de manier waarop een project draait. De efficiëntie is regelmatig ver te zoeken. Dat heeft voor een deel misschien wel te maken met het gebrek aan ownership op onderwerpen, en ook de manieren waarop budgetten verdeelt worden. En ook dat dingen openbaar moeten zijn dus dat mensen wat extra voorzichtig zijn. Maar de daadkracht lijkt daardoor soms wel heel ver te zoeken.

En natuurlijk zijn er ook commerciële bedrijven die zo werken, dat is het nadeel van generaliseren :P

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Crazy D schreef op zondag 28 januari 2024 @ 08:12:
[...]
En natuurlijk zijn er ook commerciële bedrijven die zo werken, dat is het nadeel van generaliseren :P
Over het algemeen is dat zo.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Isildir
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-02 08:25
Ik zit nu bij de overheid. Binnen de afdeling waar ik geplaatst ben gebruikte men ook vaak de quote dat men geen zzp’ers wilde bij vacatures.

Was wel raar ook omdat de behoefte tot mankracht wel heel hoog was. Eigenlijk sneden zij zichzelf daarmee enorm in de vingers.

Na mijn opmerkingen hebben zij deze quote geschrapt en zijn er ook een aantal zzp’ers binnen gekomen.

Meestal zijn dit typische hr acties waar een inhurende manager ook niet op zit te wachten maar vaak geen weet van heeft.

Het helpt om je als zzp’er uit te spreken als je dit gedrag ook ziet bij jouw opdrachtgevers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertuslambertus
  • Laatst online: 11-09 14:17
Toch even terugkomend op hoe "creatief" Knab z'n administratie met de rente en saldi doet (echt zwaar irritant).

Ik lees hier mensen die dit oplossen door kruisposten te gebruiken (hoe precies?) of memoriaal boekingen (hoe precies?).
In hoeverre is dit niet simpel op te lossen door de mutatie datum aan te passen, dus de ontvangen rente niet op 29 december maar op b.v. 2 januari zetten?
Zit zelf bij e-boekhouden, en daar kan ik van een mutatie de datum aanpassen.

Of is dit not done?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertuslambertus
Isildir schreef op zondag 28 januari 2024 @ 11:58:

Na mijn opmerkingen hebben zij deze quote geschrapt en zijn er ook een aantal zzp’ers binnen gekomen.

Meestal zijn dit typische hr acties waar een inhurende manager ook niet op zit te wachten maar vaak geen weet van heeft.

Het helpt om je als zzp’er uit te spreken als je dit gedrag ook ziet bij jouw opdrachtgevers.
Mee eens, hier hetzelfde, ook overheid, aangegeven dat ze veel meer aanwas krijgen als ze dat ene zinnetje uit de opdracht halen. Ook dat hopelijk de gemiddelde kwaliteit iets omhoog gaat (meer ondernemende personen).

Een paar opdrachten hebben nu ook dat zinnetje niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:05
@Isildir & @bertuslambertus Heel mooi dat jullie die zin uit de vacatures hebben kunnen laten halen. Weten jullie ook waarom deze zin er in stond? Wat het idee was daarachter?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isildir
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-02 08:25
RichieB schreef op zondag 28 januari 2024 @ 17:02:
@Isildir & @bertuslambertus Heel mooi dat jullie die zin uit de vacatures hebben kunnen laten halen. Weten jullie ook waarom deze zin er in stond? Wat het idee was daarachter?
Ik heb gehoord dat het een “standaard” clausule is die hr/inhuur erin plakt om vooral nul risico te lopen ivm Wet DBA en dat een opdracht “resultaatgericht” moet zijn.

Toen ik aangaf dat al onze projecten resultaat gericht zijn en dat ze hiermee zzp’ers uitsluiten die vaak kwalitatief een streepje voor hebben is men snel tot inkeer gekomen.

Inhurende managers interesseren zich namelijk geen pepernoot over de voorwaarden van inhuur zolang de “best man” (of vrouw) maar wordt aangesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03:24

Jrz

––––––––––––

bertuslambertus schreef op zondag 28 januari 2024 @ 15:55:
Toch even terugkomend op hoe "creatief" Knab z'n administratie met de rente en saldi doet (echt zwaar irritant).

Ik lees hier mensen die dit oplossen door kruisposten te gebruiken (hoe precies?) of memoriaal boekingen (hoe precies?).
In hoeverre is dit niet simpel op te lossen door de mutatie datum aan te passen, dus de ontvangen rente niet op 29 december maar op b.v. 2 januari zetten?
Zit zelf bij e-boekhouden, en daar kan ik van een mutatie de datum aanpassen.

Of is dit not done?
Boeking aanmaken op 31-12 waarbij je:
ontvangen rente (W/V) €X
nog te ontvangen rente (Balans): €X

En dan de bijschrijving van 1/2 jan boeken de "nog te ontvangen rente (Balans)". Dan staat die ook weer op 0.

Mutatiedatum aanpassen is niet de bedoeling, en is irritant als je daarna dezelfde mutaties importeert.

[ Voor 9% gewijzigd door Jrz op 28-01-2024 18:31 ]

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Ik zit even terug te kijken, maar bij mij is het gewoon geboekt op de datum, dus rente bv 29-12. Maar ik realiseer me nu ook, dat ik e-boekhouden nog niet lang genoeg heb. Sinds 2020, maar al die tijd heb ik geen rente ontvangen. En in Acumulus, dat ik hiervoor gebruikte, maakte ik daar gewoon even een prive opname en storting van 8)7 Eens even zien hoe ik (of mijn accountant :P) dit gaat oplossen dan.

Edit: even de balans per 31-12-2023 gekeken, en het verschil is inderdaad de rente. Ik maak er gewoon prive opname en storting van. Ik vind het wel best, en als de accountant het niet best vind, dan lossen we het dan wel weer op...

Edit 2: 8)7 ik boek een negatieve rente op 29-12, dan kloppen alle rentes bij elkaar opgeteld, en mijn eindsaldo van de spaarrrekening....

Edit 3: wat ook gek is, is dat ik een overboeking van betaal naar spaar heb van de 29e december. Bij de betaalrekening is die gewoon verwerkt op de 29e, daardoor sluit het saldo. Maar bij de spaarrekening zit ie dus ook niet in het financieel jaaroverzicht. Pfff is dit bij een andere bank beter?

[ Voor 48% gewijzigd door Crazy D op 28-01-2024 20:25 ]

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetman

Peetman

Tjah....

Jrz schreef op zondag 28 januari 2024 @ 18:28:
[...]

Boeking aanmaken op 31-12 waarbij je:
ontvangen rente (W/V) €X
nog te ontvangen rente (Balans): €X

En dan de bijschrijving van 1/2 jan boeken de "nog te ontvangen rente (Balans)". Dan staat die ook weer op 0.

Mutatiedatum aanpassen is niet de bedoeling, en is irritant als je daarna dezelfde mutaties importeert.
In dit geval is de boeking volgens mij precies andersom. Knab schrijft het op de 29e waardoor het al wel in de boekhouding doorkomt. Maar op het fiscaal jaaroverzicht staat het er bij mij niet bij. Ik heb dus de mutatie wel aangepast naar 2 januari, zo klopt de balans en winst/verliesrekening met het fiscaal jaaroverzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Peetman schreef op zondag 28 januari 2024 @ 20:17:
[...]

In dit geval is de boeking volgens mij precies andersom. Knab schrijft het op de 29e waardoor het al wel in de boekhouding doorkomt. Maar op het fiscaal jaaroverzicht staat het er bij mij niet bij. Ik heb dus de mutatie wel aangepast naar 2 januari, zo klopt de balans en winst/verliesrekening met het fiscaal jaaroverzicht.
Oh ja, dat is natuurlijk makkelijker dan extra boekingen maken. Ik moet gewoon even op de bank gaan zitten en niets doen geloof ik :X

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Niet online
[...]

Ha dat is wel een stuk eenvoudiger. Heb ook e-boekhouden en heb meer dan 12 extra boekingen gemaakt om het netjes te verwerken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22:48
[...]

Knab schrijft het op de 29e waardoor het al wel in de boekhouding doorkomt. Maar op het fiscaal jaaroverzicht staat het er bij mij niet bij. Ik heb dus de mutatie wel aangepast naar 2 januari, zo klopt de balans en winst/verliesrekening met het fiscaal jaaroverzicht.
Maar dan komen die inkomsten dus in 2024 terecht. Terwijl dat eigenlijk bij 2023 hoort.

Raar dat jullie er allemaal zo moeilijk over doen. Je hebt toch wel vaker boekingen uit het vorig jaar die pas dit jaar betaald worden? Hoe doe je dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetman

Peetman

Tjah....

stefxx schreef op zondag 28 januari 2024 @ 23:35:
[...]

Maar dan komen die inkomsten dus in 2024 terecht. Terwijl dat eigenlijk bij 2023 hoort.

Raar dat jullie er allemaal zo moeilijk over doen. Je hebt toch wel vaker boekingen uit het vorig jaar die pas dit jaar betaald worden? Hoe doe je dat dan?
Normaal gesproken staan daar posten tegenover, zoals bijv een openstaande factuur, waardoor de omzet in het juiste jaar wordt geboekt. Je zou in dit geval inderdaad ook een memoriaalboeking kunnen maken voor te ontvangen rente.
Maar, dan klopt het weer niet met wat knab op het fiscaal jaaroverzicht zet. Want daarop staat de in 2023 ontvangen rente niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertuslambertus
makkelijkst is denk ik mutatiedatum aanpassen. Dan klopt balans en fiscaaljaaroverzicht, en het bevuilt je balans niet met nog rente ontvangen, of alvast rente ontvangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

stefxx schreef op zondag 28 januari 2024 @ 23:35:
[...]

Het bedrag staat op het jaaroverzicht ook niet bij de ontvangen rente over 2023, het wordt dus echt tot 2024 gerekend alleen omdat ze het handig vinden, maken ze het wel alvast op 29 december over 8)7

Als een klant jou eerder zou betalen dan dat je de factuur stuurt, zou je een nog te factureren rekening hebben (precies tegenovergestelde rekening van de debiteuren rekening).

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Ik keek voor de gein ook eens op mn fiscaal jaaroverzicht van Knab. Het valt me op dat de gegeven eindsaldi van mijn rekeningen helemaal niet kloppen met mijn einde jaar overzicht in mijn boekhoudprogramma. Ik heb bijvoorbeeld 2 transacties op 30 december staan die wel in het Knab betalingsoverzicht (en mijn boekhouding) op 30 december staan, maar die niet in het eindsaldo van 2023 zijn meegerekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Kurios schreef op maandag 29 januari 2024 @ 12:38:
Ik keek voor de gein ook eens op mn fiscaal jaaroverzicht van Knab. Het valt me op dat de gegeven eindsaldi van mijn rekeningen helemaal niet kloppen met mijn einde jaar overzicht in mijn boekhoudprogramma. Ik heb bijvoorbeeld 2 transacties op 30 december staan die wel in het Knab betalingsoverzicht (en mijn boekhouding) op 30 december staan, maar die niet in het eindsaldo van 2023 zijn meegerekend.
Ja. Daar gaat het dus hierboven om :P Rente is 1 ding, overboekingen een 2e (waarbij in mijn geval de afboeking wel in 2023 valt maar de bijschrijving op de spaarrekening in 2024...). Onhandig he? ;)

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Crazy D schreef op maandag 29 januari 2024 @ 12:55:
[...]

Ja. Daar gaat het dus hierboven om :P Rente is 1 ding, overboekingen een 2e (waarbij in mijn geval de afboeking wel in 2023 valt maar de bijschrijving op de spaarrekening in 2024...). Onhandig he? ;)
Ok, ik dacht dat het puur om de transactiedatum van rente zou zijn, had niet verwacht dat het om alle betalingen zou gaan. Want wat is nu correct? 30 december was een zaterdag, maar tegenwoordig is er gewoon betalingsverkeer in het weekend?

het fiscaal jaaroverzicht klopt precies met de MT940 van 1-1-2023 t/m 31-12-2023. Maar de transacties van 30-12-2023 komen pas terug in de MT940 van 2024 met datum 2 januari, maar de datum staat wel op 29-12-2023 :P
code:
1
:61:2401021229D853,99N2002023-12-29T07:59......

2 januari snap ik dan wel, want 1 januari is er geen betalingsverkeer, maar blijkbaar is er toch een bepaalde verwerkingstermijn die ze hanteren voor zo'n betaling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 10:19
Kurios schreef op maandag 29 januari 2024 @ 13:17:
[...]

Ok, ik dacht dat het puur om de transactiedatum van rente zou zijn, had niet verwacht dat het om alle betalingen zou gaan. Want wat is nu correct? 30 december was een zaterdag, maar tegenwoordig is er gewoon betalingsverkeer in het weekend?

het fiscaal jaaroverzicht klopt precies met de MT940 van 1-1-2023 t/m 31-12-2023. Maar de transacties van 30-12-2023 komen pas terug in de MT940 van 2024 met datum 2 januari, maar de datum staat wel op 29-12-2023 :P
code:
1
:61:2401021229D853,99N2002023-12-29T07:59......

2 januari snap ik dan wel, want 1 januari is er geen betalingsverkeer, maar blijkbaar is er toch een bepaalde verwerkingstermijn die ze hanteren voor zo'n betaling.
Technisch werkt het zo.Jje ziet de transactiedatum, maar er is nog een boekdatum wanneer de transactie in het grootboek van de bank is gekomen. Zo duurt het tegenwoordig nog steeds 3-5 dagen voordat het geld daadwerkelijk op je rekening staat. Maar banken hebben nu allerlei systemen ervoor dat ze in jouw transactieoverzicht en jouw balans de transactie ziet. Achterin de transactiesystemen heb je ook een stuk of 4 manieren om jouw balans op te vragen.
Er wordt ook in het weekend of feestdagen geen bookrun gedaan.

Uit mijn hoofd:
Dynamic balance: Datgene wat je ziet in je app
Book balance: De balans volgens het grootboek.
Een voor pending transactions. Dus de bank authoriseert de betaling, maar wacht nog af voor een confirmatie van de verwerker.
En nog een voor de balans voor als de bookrun verwerker plat ligt en de transacties in de queue blijven hangen.

Hierdoor is het zelfs mogelijk dat je transacties plotseling in een andere volgorde staan. Vaak met buitenlandse pinbetalingen kan je dit zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
com2,1ghz schreef op maandag 29 januari 2024 @ 13:29:
[...]

Technisch werkt het zo.Jje ziet de transactiedatum, maar er is nog een boekdatum wanneer de transactie in het grootboek van de bank is gekomen. Zo duurt het tegenwoordig nog steeds 3-5 dagen voordat het geld daadwerkelijk op je rekening staat. Maar banken hebben nu allerlei systemen ervoor dat ze in jouw transactieoverzicht en jouw balans de transactie ziet. Achterin de transactiesystemen heb je ook een stuk of 4 manieren om jouw balans op te vragen.
Er wordt ook in het weekend of feestdagen geen bookrun gedaan.

Uit mijn hoofd:
Dynamic balance: Datgene wat je ziet in je app
Book balance: De balans volgens het grootboek.
Een voor pending transactions. Dus de bank authoriseert de betaling, maar wacht nog af voor een confirmatie van de verwerker.
En nog een voor de balans voor als de bookrun verwerker plat ligt en de transacties in de queue blijven hangen.

Hierdoor is het zelfs mogelijk dat je transacties plotseling in een andere volgorde staan. Vaak met buitenlandse pinbetalingen kan je dit zien.
bedankt voor de verduidelijking. De vraag is wel: welke datum moet ik hanteren? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 10:19
Kurios schreef op maandag 29 januari 2024 @ 13:35:
[...]

bedankt voor de verduidelijking. De vraag is wel: welke datum moet ik hanteren? :)
Geen idee, maar ik dacht het even toe te lichten aangezien ik in die hoek heb gezeten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Vermoedelijk hanteren ze dan die book balance, maar ik was altijd in de veronderstelling dat met komst van SEPA betalingen dit anders/sneller zou gaan. Al heb ik eigenlijk nooit aan de betalingskant bij een van de grootbanken gewerkt, dus ik weet niet precies hoe het werkt.

Ik hou me maar gewoon aan mn boekhoudprogramma en de transactiedatum die Knab zelf rapporteert. In dit geval dus 29-12-2023.

Mijn eind vermogen klopt dan niet tov fiscaal jaaroverzicht, maar aangezien het zakelijk is, maakt het me voor mijn IB niet zoveel uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Kurios schreef op maandag 29 januari 2024 @ 13:51:
Vermoedelijk hanteren ze dan die book balance, maar ik was altijd in de veronderstelling dat met komst van SEPA betalingen dit anders/sneller zou gaan. Al heb ik eigenlijk nooit aan de betalingskant bij een van de grootbanken gewerkt, dus ik weet niet precies hoe het werkt.

Ik hou me maar gewoon aan mn boekhoudprogramma en de transactiedatum die Knab zelf rapporteert. In dit geval dus 29-12-2023.

Mijn eind vermogen klopt dan niet tov fiscaal jaaroverzicht, maar aangezien het zakelijk is, maakt het me voor mijn IB niet zoveel uit.
Jaaroverzicht is inderdaad alleen handig voor controle, maar als je weet dat het verschil er is, is dat voor de boekhouding ook prima

Pagina: 1 ... 482 ... 642 Laatste