Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:17

Crazy D

I think we should take a look.

Misschien kun je het als netwerk-kosten (verkoopkosten) boeken. Je moet tenslotte wel een beetje gelikt voor de dag komen 8)7

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkuppens
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-06 13:12
Crazy D schreef op zondag 21 januari 2024 @ 14:16:
Misschien kun je het als netwerk-kosten (verkoopkosten) boeken. Je moet tenslotte wel een beetje gelikt voor de dag komen 8)7
Dan moet je zorgen dat je een gelikt logo hebt van 70+ cm2 dat verwijst naar je onderneming.

Of een semi transparant logo in de kleur van je pak..

Ik meen een keer gelezen te hebben van een rechtzaak dat je, bv als taxichauffeur, de kosten niet mag aftrekken zelfs als je de kleding thuis niet draagt, maar er wel in van/naar je werk rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-06 10:30
To_Tall schreef op zondag 21 januari 2024 @ 14:12:
[...]

Belastingdienst is vrij duidelijk

[...]

Wat jij schets zou je natuurlijk voor je werk gebruiken. Maar je kan het ook gebruiken voor een sjiek diner of bij een bruiloft/begrafenis of gewoon je vind het lekker zitten en draagt het dagelijks.
Een overal of bv werkschoenen met stalenneus, kan je net zo goed prive gebruiken. BV werkzaamheden in de tuin, dan trek ik ook een overal aan en schoenen met stalen neus.

En nee, ik loop niet in mijn vrijtijd in overhemden en nettebroek enzo.

Een vorige werkgever betaalde €100 netto pm, voor werkkleding en dat was dus voor nette kleding, zoals eerder genoemd. Dit was een eis om zo gekleed op kantoor te komen.

Ik was aan het zoeken, want als de WG dit als onkostenvergoeding kan betalen, dan zou je het ook kunnen opgeven als kosten voor je onderneming.

Leuk bedacht, maar gaat dus niet door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Er zit een verschil tussen wat een werkgever mag vergoeden en wat als ondernemer mag. Bij een ondernemer is er eerder twijfel over privé gebruik. Bekend voorbeeld is de ergonomische thuiswerkplek of thuiswerkvergoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

pkuppens schreef op zondag 21 januari 2024 @ 14:33:
[...]

Dan moet je zorgen dat je een gelikt logo hebt van 70+ cm2 dat verwijst naar je onderneming.

Of een semi transparant logo in de kleur van je pak..

Ik meen een keer gelezen te hebben van een rechtzaak dat je, bv als taxichauffeur, de kosten niet mag aftrekken zelfs als je de kleding thuis niet draagt, maar er wel in van/naar je werk rijdt.
Het logo zichtbaar aan de binnenkant van je jasje zullen ze vast niet intrappen ;) Nou ja misschien zo'n clowns jasje die je ook binnenste buiten kunt dragen :+
Unknown Alien schreef op zondag 21 januari 2024 @ 14:38:
Een overal of bv werkschoenen met stalenneus, kan je net zo goed prive gebruiken. BV werkzaamheden in de tuin, dan trek ik ook een overal aan en schoenen met stalen neus.
Een pedicure stoel kun je ook gebruiken om in te liggen chillen, en als jij pedicure bent van beroep mag je die stoel gewoon zakelijk kopen... Een schilder kan met zijn zakelijk gekochte kwasten ook thuis ff een muurtje meepakken. Een cateringbedrijf kan een extra portie eten maken, of thuis ook gebruik maken van de zakelijk aangeschafte borden en bestek.

Als je serieus graag kleding zakelijk wilt kopen, zet je er een logo op. Wellicht voor een IT'er een wat vreemd gezicht maar goed. Als je het wilt doen om een net pak te hebben voor al die andere gelegenheden waar je ook in nette kleding heen moet maar een logo ongepast is (black tie nieuwjaarsborrel of zo), dan heb je pech. Je zou het pak dan weer wel kunnen huren :)

https://www.jongbloed-fis...caal_optimaal_belonen_dga

We gaan blijkbaar wel uit dat het om een eenmanszaak gaat, want als DGA in je BV zou je wel een paar % mogen vergoeden.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:58
Oud collega. Die heeft pakken zakelijk aangeschaft, die heeft een mooi logo laten ontwerpen en in dezelfde kleur stiksel zijn logo’s op zijn pakken en overhemden laten borduren.

Op foto’s en afstandje zie je er niets van maar dichtbij zijn de logo’s wel te zien.

Ook een oud collega die van zijn werkgever speciale overhemden moest dragen. Achter op de kraag stond het logo en bedrijfsnaam gedrukt.

En ja mijn pa is timmerman. Die koopt kleding op de zaak, als hij uit zijn werk kom gaat hij wel eens met die kleding naar de plaatselijke grand café om een een biertje te doen met m’n moeder. En met klussen thuis. Maar gebruikt het niet als dagelijkse kleding.

Zelf heb ik ook werk kleding aangeschaft, af en toe heb ik wel een klantje om wifi hotspots op te hangen of camera’s te plaatsen. Maar kleding naar kantoor wat btw gewoon een spijkerbroek is en een normaal shirt of trui. Ja die draag ik ook in m’n vrijetijd en kan ik niet zakelijk boeken. Net als de overhemden die ik ook wel draag naar klanten en schoenen.

Maar kleding met een duidelijk doel dat is werkkleding kan je ook zonder logo’s aanschaffen.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Unknown Alien schreef op zondag 21 januari 2024 @ 14:38:
[...]
Ik was aan het zoeken, want als de WG dit als onkostenvergoeding kan betalen, dan zou je het ook kunnen opgeven als kosten voor je onderneming.
Voor werkgever bij loondienst heb je de mogelijkheid om de werkkostenregeling te gebruiken voor dit soort vergoedingen. Als DGA dus ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yoga
  • Registratie: Mei 2022
  • Nu online
CodeCaster schreef op zondag 21 januari 2024 @ 11:50:
Dus ik ben bijna van het gedrocht van een Visma Cash Web af. Bíjna.

Ik moet het forfait van m'n zonnepanelen over 2023 nog boeken:

[...]

Maar da ga nie :') Cash berekent de btw op basis van de omzet. Ik moet dus € 381 fictieve omzet boeken om de btw op 80 te krijgen, maar dan wordt er te veel omzet gerapporteerd. En de som van een boekstuk moet 0 zijn, dus de tegenrekening/grootboek moet ook kloppen zonder dat het ergens anders weer gevolgen heeft (privé-onttrekking gaat weer opgeteld worden voor de inkomstenbelasting en zo).

Dus ik stel voor het eerst in 10 jaar een inhoudelijke vraag aan de helpdesk hierover, namelijk hoe ik een boekstuk boek met 0 omzet maar 80 euro btw, en krijg letterlijk terug:

[...]

Ik snap dat de inrichting van het pakket door de boekhouder is gedaan (grootboeknummers, kostenplaatsen, give it a name) maar WTF is dit voor antwoord.

Ik heb het forfait maar handmatig opgeteld bij de aangifte van Q4.

Blij dat ik ervan af ben.
Ja omzet boeken met btw en credit zonder btw dan loop je omzet weer recht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Yorro schreef op zondag 21 januari 2024 @ 12:39:
@CodeCaster en @kouk
Ik vermoed dat je het op dezelfde manier zou kunnen boeken als je het btw-privégebruik boekt?

Ook dan voer je wél btw op, waarbij je de ‘omzet’ vervolgens niet meeneemt in je daadwerkelijke winstberekening.

Als daar geen geautomatiseerde/standaard boeking voor zit ingebakken in het programma, dan via memoriaal je boeking maken net zoals je voor btw privégebruik doet?
Dat privégebruik moet dan toch weer ergens tegenover staan? Ik wil gewoon 0 hebben staan als de omzet 0 is. Als het niet zo werkt in boekhoudland, dan mag de boekhouder dat inderdaad zelf uitvogelen.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

yoga schreef op zondag 21 januari 2024 @ 17:54:
[...]

Ja omzet boeken met btw en credit zonder btw dan loop je omzet weer recht
En naar wie dan? Mezelf? Wat een hacks. :')

Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yoga
  • Registratie: Mei 2022
  • Nu online
CodeCaster schreef op zondag 21 januari 2024 @ 18:16:
[...]

En naar wie dan? Mezelf? Wat een hacks. :')
Als dan de btw komt via bank, boek je alles weer recht.
Naar jezelf of even een dummy maken als leverancier: hier boek ik zaakjes recht (leverancier)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
Even een vraag via een maart van mij die niet op tweakers zity.

Hij werkt en woon in nederland op dit moment als freelance aws consultant. Hij heeft een mogelijkheid om in Bern te werken, dit zal in principe volledig remote zijn met af en toe een tripje daarheen.

Hij twijfelt over de bijkomstigheid mbt boekhouding? Zo ver mijn kennis gaat zullen zijn invoices zonder btw zijn aangezien Zwitserland buiten de EU zit. De opdrachtgever betaald in zwitserse francs dus dat zal ook een noodzaak geven om een foreign currency account te openen bij zijn nederlandse bank.

ZIjn er schuilende cotcchas met deze constructie? Wat betreft inkomen, zorgen dat op moment van storting je de zwitserese frances meteen volledig omzet naar euros? Eventuele verekeringen zullen misschien niet meer gelden, dit zal indien mogelijk omgezet moeten worden? Bv aansprakelijkheids verszekering. Iemand al eens met een zwitsers bedrijf gedealed als freelancer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:38
mannowlahn schreef op maandag 22 januari 2024 @ 08:23:

Hij werkt en woon in nederland op dit moment als freelance aws consultant. Hij heeft een mogelijkheid om in Bern te werken, dit zal in principe volledig remote zijn met af en toe een tripje daarheen.

Hij twijfelt over de bijkomstigheid mbt boekhouding? Zo ver mijn kennis gaat zullen zijn invoices zonder btw zijn aangezien Zwitserland buiten de EU zit. De opdrachtgever betaald in zwitserse francs dus dat zal ook een noodzaak geven om een foreign currency account te openen bij zijn nederlandse bank.

ZIjn er schuilende cotcchas met deze constructie? Wat betreft inkomen, zorgen dat op moment van storting je de zwitserese frances meteen volledig omzet naar euros? Eventuele verekeringen zullen misschien niet meer gelden, dit zal indien mogelijk omgezet moeten worden? Bv aansprakelijkheids verszekering. Iemand al eens met een zwitsers bedrijf gedealed als freelancer?
Niet zonder BTW, BTW verlegd buiten Europa 21%.
Dat is een bepaalde categorie in de boekhouding (ja er wordt geen BTW gerekend in de praktijk)

Wat ie met de klanten af moet spreken is welke wisselkoers er geld.
Ik pakte altijd de koers op het moment dat de rekening verstuurd werd, wat uiteraard het risico voor wisselkoers-verschillen geeft.
Ik rekende dus altijd mijn uurtarief in euro's. Daar kwam een bepaald bedrag die maand uit.
Dat bedrag verrekend met de wisselkoers van die dag ging op de factuur.
Alles overlegd met de klant natuurlijk dat we het zo deden.

Zover ik weet dekken aansprakelijksheids-verzekeringen Zwitserland gewoon. Alleen landen als de USA zijn een issue. Maar daarvoor moet ie de voorwaardes van zijn verzekering lezen.

De belastingdienst boeit het geen zak in welke valuta je inkomen krijgt. Je moet belasting betalen in euro's.

[ Voor 9% gewijzigd door hackerhater op 22-01-2024 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
hackerhater schreef op maandag 22 januari 2024 @ 08:38:
[...]

Niet zonder BTW, BTW verlegd buiten Europa 21%.
Dat is een bepaalde categorie in de boekhouding (ja er wordt geen BTW gerekend in de praktijk)

Wat ie met de klanten af moet spreken is welke wisselkoers er geld.
Ik pakte altijd de koers op het moment dat de rekening verstuurd werd, wat uiteraard het risico voor wisselkoers-verschillen geeft.
Zover ik weet dekken aansprakelijksheids-verzekeringen Zwitserland gewoon. Alleen landen als de USA zijn een issue. Maar daarvoor moet ie de voorwaardes van zijn verzekering lezen.

De belastingdienst boeit het geen zak in welke valuta je inkomen krijgt. Je moet belasting betalen in euro's.
verleggen met 21%? belastingdienst zegt 0% btw
https://www.belastingdien...oeren_naar_niet_eu_landen

Thanks voor de info mbt verzekeringen _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
Praktijk komt het op hetzelfde neer ;)
Het is maar een regeltje dat op de factuur staat ;)

Maar die pagina gaat over goederen, niet diensten.
Dit is de correcte link: https://www.belastingdien...en_vanuit_niet_eu_landen/

Het kan zonder BTW, maar persoonlijk vind ik het een pain in the ass om correct te regelen.
Dit is naar mijn mening makkelijker:

https://www.belastingdien...endoen_met_het_buitenland

Blijkbaar is dat "BTW verlegd" specifiek voor EU-landen, a well.
Het is maar uiteindelijk iets in je boekhouding.

[ Voor 38% gewijzigd door hackerhater op 22-01-2024 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:36
mannowlahn schreef op maandag 22 januari 2024 @ 08:46:
[...]

verleggen met 21%? belastingdienst zegt 0% btw
https://www.belastingdien...oeren_naar_niet_eu_landen

Thanks voor de info mbt verzekeringen _/-\o_
Let op dat je de link stuurt voor goederen, bedoelde je misschien diensten?

Dit is ook een soort wizard die kan helpen bij dit soort vragen:
https://www.belastingdien...tenland-vanaf-1-juli-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorro
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12:24

Lijkt me goed dat die maat even checkt of ie überhaupt mag werken ‘in’ (ook al is het remote) Zwitserland. Zou goed moeten gaan (zonder werkvergunning) als ie een EU-paspoort heeft.

Check hier: https://europa.eu/youreur...work-permits/index_nl.htm

Mbt de facturering, hierboven zijn al antwoorden gegeven: waarschijnlijk is de uitkomst dat ie zónder NL btw factureert, maar mogelijk moet ie zich óók in Zwitserland als btw ondernemer registreren (check dit met afnemer en lokale adviseur)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F12Uf62eKr0e22IaLS9891W8cqw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gM3gVV650GHh7QW90qyhA3hr.jpg?f=fotoalbum_large

Verder is dit wel een aardig startpunt mbt meer info: https://ondernemersplein....ten-leveren-buiten-de-eu/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 11:47
De opdrachtgever betaald in zwitserse francs
Kan hij niet in euro's betaald worden? Ik heb een teamgenoot uit de UK, die krijgt zijn tarief "gewoon" in ponden uitbetaald. Ligt het wisselkoers risico ook niet bij hem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
JEightyFive schreef op maandag 22 januari 2024 @ 09:11:
[...]

Kan hij niet in euro's betaald worden? Ik heb een teamgenoot uit de UK, die krijgt zijn tarief "gewoon" in ponden uitbetaald. Ligt het wisselkoers risico ook niet bij hem.
wat ik begreep wil de opdrachtgever daar niet aan. Voor mijn maat niet meteen een probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorro
JEightyFive schreef op maandag 22 januari 2024 @ 09:11:
[...]

Dit is nog wel een goed punt. Het is voor de afnemer (zeker als het een groot bedrijf is) waarschijnlijk makkelijker om het valutarisico op zich te nemen en eventueel af te dekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
Roet schreef op maandag 22 januari 2024 @ 08:54:
[...]

Let op dat je de link stuurt voor goederen, bedoelde je misschien diensten?

Dit is ook een soort wizard die kan helpen bij dit soort vragen:
https://www.belastingdien...tenland-vanaf-1-juli-2021
Sorry klopt, betreft diensten aangezien het gewoon consultancy is

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Yorro schreef op maandag 22 januari 2024 @ 09:16:
[...]

Dit is nog wel een goed punt. Het is voor de afnemer (zeker als het een groot bedrijf is) waarschijnlijk makkelijker om het valutarisico op zich te nemen en eventueel af te dekken.
Als je 15000 euro factureert heb je het dus over een risico van een paar euro. Ga je 1 keer kakken tijdens werktijd en je hebt dat risico gedekt bij wijze van spreken. Van alle genoemde punten rondom het werken "in" (ook al is het remote Zwitserland, dat geen deel van de EU is, zou ik me echt het allerminste zorgen maken over die paar euro (en dan kan het ook nog eens de andere kant opgaan, dat je 30 euro meer krijgt vanwege een gunstige koers).

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorro
Crazy D schreef op maandag 22 januari 2024 @ 09:33:
[...]

Als je 15000 euro factureert heb je het dus over een risico van een paar euro. Ga je 1 keer kakken tijdens werktijd en je hebt dat risico gedekt bij wijze van spreken. Van alle genoemde punten rondom het werken "in" (ook al is het remote Zwitserland, dat geen deel van de EU is, zou ik me echt het allerminste zorgen maken over die paar euro (en dan kan het ook nog eens de andere kant opgaan, dat je 30 euro meer krijgt vanwege een gunstige koers).
Als je een lange termijn consultancy contract aangaat van (ik roep maar wat) CHF 10k/maand dan zou het fijn zijn als die CHF 10k in december nog ongeveer hetzelfde waard is als in januari en niet ineens 20% minder omdat de Zwitserse frank in waarde is gestegen.

Als het ging om een eenmalige of kortdurende dienstverlening, dan eens.

En ja, het kan ook de andere kant op. Maar dit risico voor de wat langere termijn, ik weet niet hoe lang jij in het kleine hokje verblijft, maar mij lukt het niet om dat daarmee te compenseren 🤪

[ Voor 9% gewijzigd door Yorro op 22-01-2024 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Yorro schreef op maandag 22 januari 2024 @ 09:39:
Als je een lange termijn consultancy contract aangaat van (ik roep maar wat) CHF 10k/maand dan zou het fijn zijn als die CHF 10k in december nog ongeveer hetzelfde waard is als in januari en niet ineens 20% minder meer omdat de Zwitserse frank in waarde is gestegen.
FTFY ;)
Als een vreemde valuta meer waard wordt krijg je er meer euro's voor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Yorro schreef op maandag 22 januari 2024 @ 09:39:
[...]

Als je een lange termijn consultancy contract aangaat van (ik roep maar wat) CHF 10k/maand dan zou het fijn zijn als die CHF 10k in december nog ongeveer hetzelfde waard is als in januari en niet ineens 20% minder omdat de Zwitserse frank in waarde is gestegen.

Als het ging om een eenmalige of kortdurende dienstverlening, dan eens.
Maar als je het koersverloop van de Zwitserse frank bekijkt, dan is over een jaar die 10k nog steeds zo ongeveer hetzelfde waard (in ieder geval niet veel afwijkend van wanneer je nu een contract voor een jaar voor 10k in euro afspreekt). De frank is nou juist behoorlijk stabiel. Het is niet 1 of ander 3e wereldland waar opeens even het bruto nationaal product x 3 wordt bijgedrukt of zo. En het kan zijn dat die 10k in franken omgerekend naar euro's 9900 waard zijn. Of 10100... ondernemen is ook risico nemen he :+

Oh ondertussen een edit geweest :P Ook voor langere termijn zou ik die gok wel nemen. Hoeveel anders is die gok dan wanneer je nu een contract tekent voor langere tijd zonder tussentijdse verhoging. Dan is de kans dat je 10k euro's over een jaar nog maar 9800 waard is, toch ook aanwezig? De kans bij de Zwitserse franks dat je over een jaar meer euro's krijgt, is in ieder geval groter dan bij je contract in euro's :P

[ Voor 17% gewijzigd door Crazy D op 22-01-2024 09:46 ]

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorro
hackerhater schreef op maandag 22 januari 2024 @ 09:43:
[...]

FTFY ;)
Als een vreemde valuta meer waard wordt krijg je er meer euro's voor ;)
Hahaha, true. Ik wrijf net nog ff wat slaapzand uit mn ogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorro
Crazy D schreef op maandag 22 januari 2024 @ 09:44:
[...]

Maar als je het koersverloop van de Zwitserse frank bekijkt, dan is over een jaar die 10k nog steeds zo ongeveer hetzelfde waard (in ieder geval niet veel afwijkend van wanneer je nu een contract voor een jaar voor 10k in euro afspreekt). De frank is nou juist behoorlijk stabiel. Het is niet 1 of ander 3e wereldland waar opeens even het bruto nationaal product x 3 wordt bijgedrukt of zo. En het kan zijn dat die 10k in franken omgerekend naar euro's 9900 waard zijn. Of 10100... ondernemen is ook risico nemen he :+

Oh ondertussen een edit geweest :P Ook voor langere termijn zou ik die gok wel nemen. Hoeveel anders is die gok dan wanneer je nu een contract tekent voor langere tijd zonder tussentijdse verhoging. Dan is de kans dat je 10k euro's over een jaar nog maar 9800 waard is, toch ook aanwezig? De kans bij de Zwitserse franks dat je over een jaar meer euro's krijgt, is in ieder geval groter dan bij je contract in euro's :P
De edit was alleen de tekst mbt dat kleine hokje, maar inhoudelijk geen wijziging.

Je hebt een punt dat de EUR/CHF relatief stabiel is. Ten opzichte van een jaar geleden is het verschil slechts zo’n 5-6% in het nadeel van de euro nu.

Dus als de kosten voor hedging (zoals in je andere link) het niet waard is, kun je altijd gewoon het contract aangaan. Als de CHF flink in waarde zou dalen kun je ook altijd weer heronderhandelen. Als ie in waarde stijgt gewoon stil en stug doorwerken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-06 14:21
Je kan in je contract opnemen dat je op basis van X euro dit omzet via de huidige koers naar Y zwitserse frank en dat de berekening elke contract hernieuwing (vaak elke 3 of 6 maanden) opnieuw gedaan wordt. Da's vrij gangbaar.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorro
Hydra schreef op maandag 22 januari 2024 @ 10:16:
Je kan in je contract opnemen dat je op basis van X euro dit omzet via de huidige koers naar Y zwitserse frank en dat de berekening elke contract hernieuwing (vaak elke 3 of 6 maanden) opnieuw gedaan wordt. Da's vrij gangbaar.
Dat is effectief toch een contract in CHF obv de huidige EUR/CHF koers? Waarbij dus vaststaat hoeveel CHF je zult ontvangen voor de komende 3 of 6 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:08
mannowlahn schreef op maandag 22 januari 2024 @ 09:16:
[...]

wat ik begreep wil de opdrachtgever daar niet aan. Voor mijn maat niet meteen een probleem.
Die maat moet wel zorgen dat de conversie op het juiste moment en op de juiste plek gebeurt, anders ben je buitensporig veel geld kwijt aan bankkosten.

Ik had speciaal een zakelijke rekening genomen met gunstige tarieven voor vreemde valuta. Echter, de buitenlandse opdrachtgever dacht niet na en liet het bedrag in ponden door zijn eigen bank omwisselen naar euros voor het overgemaakt werd. Dat heeft me wel een paar honderd euro gekost voor ik het doorhad.

Nadat ik het hem duidelijk gemaakt heb gebeurt het inwisselen door mijn bank en kost het me 7 euro per keer.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06-06 08:28
Ik ben in de lunch voor de derde keer in korte tijd gebeld "dat men verdachte transacties had gezien mbt mijn rekening". Dit keer ging het om een aangevraagde pas die naar een verkeerd adres was gestuurd en men had geprobeerd die te koppelen. De eerste keer schrok ik wel. Intussen vind ik het leuk als ze me bellen.

Ze laten merken dat ze veel van je weten. Je IBAN-nummer, je naam, je bedrijfsnaam, je geboortedatum, je adres. Allemaal gegevens die destijds redelijk makkelijk bij de KvK weggehaald konden worden. Social engineering is een vak.

Intussen klets ik altijd mee, zonder ze wijzer te maken dan ze zijn. Vandaag noemden ze mijn oude adres; dan ga ik niet zeggen dat ik verhuisd ben. "U heeft een iPhone 14?". Antwoord is "nee"; het is een 13 maar dat gaat ze geen reet aan. Dan ineens zeg/vraag ik: "nu weet u wel wie u aan de telefoon heeft, maar wie heb ik aan de telefoon? Kun u mij zeggen wat het saldo is van mijn rekening?". Uiteraard kunnen ze dat niet, maar ze gooien het op AVG. Vervolgens vraag ik hoeveel rekeningen ik heb incl spaarrekeningen. Vervolgens hing hij op.

Laat je niet gek maken met kletspraat aan de andere kant. Raak niet in paniek. Maar ga vooral niet antwoorden geven waarmee ze nog meer info krijgen. En al helemaal niet iets van AnyDesk installeren natuurlijk, als ze dat vragen. En als je twijfelt of er gerommeld is met je rekening, bel je bank.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-06 21:32

mwa

RonaldHeirbaut schreef op maandag 22 januari 2024 @ 15:05:
Ik ben in de lunch voor de derde keer in korte tijd gebeld "dat men verdachte transacties had gezien mbt mijn rekening". Dit keer ging het om een aangevraagde pas die naar een verkeerd adres was gestuurd en men had geprobeerd die te koppelen. De eerste keer schrok ik wel. Intussen vind ik het leuk als ze me bellen.

Ze laten merken dat ze veel van je weten. Je IBAN-nummer, je naam, je bedrijfsnaam, je geboortedatum, je adres. Allemaal gegevens die destijds redelijk makkelijk bij de KvK weggehaald konden worden. Social engineering is een vak.

Intussen klets ik altijd mee, zonder ze wijzer te maken dan ze zijn. Vandaag noemden ze mijn oude adres; dan ga ik niet zeggen dat ik verhuisd ben. "U heeft een iPhone 14?". Antwoord is "nee"; het is een 13 maar dat gaat ze geen reet aan. Dan ineens zeg/vraag ik: "nu weet u wel wie u aan de telefoon heeft, maar wie heb ik aan de telefoon? Kun u mij zeggen wat het saldo is van mijn rekening?". Uiteraard kunnen ze dat niet, maar ze gooien het op AVG. Vervolgens vraag ik hoeveel rekeningen ik heb incl spaarrekeningen. Vervolgens hing hij op.

Laat je niet gek maken met kletspraat aan de andere kant. Raak niet in paniek. Maar ga vooral niet antwoorden geven waarmee ze nog meer info krijgen. En al helemaal niet iets van AnyDesk installeren natuurlijk, als ze dat vragen. En als je twijfelt of er gerommeld is met je rekening, bel je bank.
Of gewoon ophangen, nummer blokkeren en door met uurtje factuurtje? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
mwa schreef op maandag 22 januari 2024 @ 15:48:
[...]

Of gewoon ophangen, nummer blokkeren en door met uurtje factuurtje? >:)
Vandaag belde hij met <privenummer>, dus onbekend. De vorige twee keer met een nummer van Aegon, dus gespoofed. Blokkeren is niet altijd een optie.
Het is natuurlijk ook niet zo dat zo'n gesprek langer dan 5 minuten duurt. Dan heeft de andere kant al besloten dat er niks te halen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:53
RonaldHeirbaut schreef op maandag 22 januari 2024 @ 16:02:
[...]

Vandaag belde hij met <privenummer>, dus onbekend. De vorige twee keer met een nummer van Aegon, dus gespoofed. Blokkeren is niet altijd een optie.
Je iPhone kan je instellen zodat elk nummer dat niet in je adresboek / contacten staat direct naar de voicemail gaat. Vind ik handig, hoewel het me ook al twee keer heeft gebeten. :+

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Liegebeest schreef op maandag 22 januari 2024 @ 16:09:
[...]

Je iPhone kan je instellen zodat elk nummer dat niet in je adresboek / contacten staat direct naar de voicemail gaat. Vind ik handig, hoewel het me ook al twee keer heeft gebeten. :+
Dat kan, maar het ziekenhuis belt met een privénummer, het verzorgingshuis belt met een privénummer, een goede vriend van me doet dat ook (met een goede reden). Enne, voicemail heb ik in 2003 al afgeschaft. Echt het meest onzinnige aan een telefoon. Ik lul ook zelden een voicemail in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kouk
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10:21
Yorro schreef op zondag 21 januari 2024 @ 12:39:
@CodeCaster en @kouk
...

Als daar geen geautomatiseerde/standaard boeking voor zit ingebakken in het programma, dan via memoriaal je boeking maken net zoals je voor btw privégebruik doet?
Ja, uiteindelijk heb ik dat gedaan. Kopje "Te betalen BTW" het forfait bedrag en als tegenpost privé opname. Achteraf had het ook gekund via een correctie BTW op de site van de belastingdienst zelf natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
RonaldHeirbaut schreef op maandag 22 januari 2024 @ 16:32:
[...]

Dat kan, maar het ziekenhuis belt met een privénummer, het verzorgingshuis belt met een privénummer, een goede vriend van me doet dat ook (met een goede reden). Enne, voicemail heb ik in 2003 al afgeschaft. Echt het meest onzinnige aan een telefoon. Ik lul ook zelden een voicemail in.
Dat was inderdaad wat mij beet: een zorgverlener en gewoon onze eigen receptie die bellen met "geen nummer" :|

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
RonaldHeirbaut schreef op maandag 22 januari 2024 @ 16:32:
Daar moeten instanties echt eens mee kappen. Als je belangrijke shit te bespreken hebt, maakt dat dan ook duidelijk.

Had een tijd terug een verzekeraar die me 2 keer gebeld heeft en ik 2 keer te laat was met opnemen. Niks ingesproken op voicemail ofzo. Krijg ik een tijd later "we hebben geprobeerd u te bellen maar u nam niet op" mailtje. Ja GVD, hoe lastig is het gewoon ff in te spreken wie je bent en waarom je me belt. Of ff een SMSje te sturen. Je zal ook eens je werk doen zeg...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Hydra schreef op maandag 22 januari 2024 @ 16:53:
[...]

Daar moeten instanties echt eens mee kappen. Als je belangrijke shit te bespreken hebt, maakt dat dan ook duidelijk.

Had een tijd terug een verzekeraar die me 2 keer gebeld heeft en ik 2 keer te laat was met opnemen. Niks ingesproken op voicemail ofzo. Krijg ik een tijd later "we hebben geprobeerd u te bellen maar u nam niet op" mailtje. Ja GVD, hoe lastig is het gewoon ff in te spreken wie je bent en waarom je me belt. Of ff een SMSje te sturen. Je zal ook eens je werk doen zeg...
Mee eens. Voicemail heb ik niet maar als ik een nummer zie wat ik gemist heb, bel ik meestal wel terug. Maar met privénummers wordt dat lastig…
En dan hoor je op het laatste moment dat een afspraak met je demente moeder in het ziekenhuis niet doorgaat, “want we hebben u vorige week geprobeerd te bellen”.

Maar mijn ervaring met voicemail is niet goed. Mensen die iets inspreken en dan denken dat ze daarmee van hun opdracht af zijn. “Jij ging vandaag toch naar de klant? Dat heb ik in je voicemail ingesproken”… en daar kan je vanalles van vinden, maar daar was ik wel klaar mee. Dan maar geen voicemail

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
RonaldHeirbaut schreef op maandag 22 januari 2024 @ 17:13:
Mee eens. Voicemail heb ik niet maar als ik een nummer zie wat ik gemist heb, bel ik meestal wel terug.
Ik niet. Het is of een recruiter, of het is Ziggo/KPN die me een zakelijk internet abo aan willen smeren, of het is een of ander scam nummer dat me komt melden dat interpol naar me op zoek is. Ik wordt bijna nooit gebeld voor relevante shit omdat bijna alle communicatie via e-mail enzo gaat.

ALS je dan een keer belt, stuur dan ook ff een berichtje via mail of SMS, of spreek voicemail in. Ook als het geen prive nummer is, dan sla ik het meteen op zodat ik weet wie belt.

Overdag zit ik sowieso enorm vaak in meetings en dan neem ik een onbekend nummer niet op.
Maar met privénummers wordt dat lastig…
En dan hoor je op het laatste moment dat een afspraak met je demente moeder in het ziekenhuis niet doorgaat, “want we hebben u vorige week geprobeerd te bellen”.
Dat kan toch niet? Ik zou hier wel echt een punt van gaan maken. Ik kan me zo voorstellen dat dat ook niet bepaald de policy van het ziekenhuis is, maar dat iemand gewoon lui was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Wat vinden jullie hiervan?
De Klant kan aanwijzingen en instructies geven omtrent het resultaat van de werkzaamheden. Indien Opdrachtnemer zich niet houdt aan de aanwijzingen en instructies van de Klant omtrent het resultaat van de werkzaamheden, en <tussenpartij> een boete opgelegd krijgt van de Klant, dan zal <tussenpartij> deze boete verhalen op de Opdrachtnemer.
Niet houden aan aanwijzingen/instructies met als gevolg een boete vind ik niet oke, hoe staan jullie er in? Ik heb dit niet eerder in een contract/overeenkomst gezien.
Indien de Klant binnen 10 werkdagen na aanvang van de Werkopdracht meedeelt dat de Opdrachtnemer niet naar tevredenheid c.q. conform de verwachtingen van de Klant functioneert en de Klant de Opdracht om die reden met onmiddellijke ingang beëindigt, komen de tot dat moment door de Opdrachtnemer gewerkte uren voor rekening en risico van de Opdrachtnemer en is <tussenpartij> alleen vergoeding verschuldigd over de door de Klant reeds geaccordeerde uren.
Gewerkte uren dien je gewoon uit te betalen. Het kan niet zo zijn dat je iemand een maand laat werken en dan zegt, eigenlijk zijn we niet tevreden dus we accorderen de uren niet.
Indien <tussenpartij> geen betaling ontvangt van de Klant voor de door Opdrachtnemer verrichtte werkzaamheden, draagt Opdrachtnemer hiervan het debiteurenrisico.
Zou je als tussenpartij ook niet een beetje risico mogen lopen? Je ontvangt over ieder gewerkte uur een fee, hoe de tussenpartij aan zijn geld komt moeten zij zelf weten, of niet?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Hydra schreef op maandag 22 januari 2024 @ 17:41:
[...]
Dat kan toch niet? Ik zou hier wel echt een punt van gaan maken. Ik kan me zo voorstellen dat dat ook niet bepaald de policy van het ziekenhuis is, maar dat iemand gewoon lui was.
Jawel. Dat is policy; in ieder geval wel in het Isala-ziekenhuis. Dat heeft er mee te maken dat ze niet willen dat je hun directe nummer krijgt, zodat je de volgende keer direct kan terugbellen. Je moet terugbellen via het algemene nummer. Je kan het onzin vinden, maar als iedereen gaat bellen naar het directe nummer wordt die afdeling onbereikbaar. Maar zo krijg je ook geen direct nummer van overheidspersoneel (Belastingdienst enzo). Er zijn vast uitzonderingen.

Technisch kan het vast anders, maar ik weet niet zo veel van telefooncentralesoftware.

Nou kan ik er wel een punt van maken, maar daarmee ga ik alleen mezelf dwarszitten. Ik zit er bovendien niet mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
@c-nan Voor mij is dat gewoon een no-go. Daar gaat bij mij never nooit niet een handtekening onder gezet worden. Gewoon niet; kansloos. Voor wurgseks moet je bij iemand anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Nu online
RonaldHeirbaut schreef op maandag 22 januari 2024 @ 22:34:
@c-nan Voor mij is dat gewoon een no-go. Daar gaat bij mij never nooit niet een handtekening onder gezet worden. Gewoon niet; kansloos. Voor wurgseks moet je bij iemand anders zijn.
Voor alle 3 de punten?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Ja. Punt 1 gaat volledig in tegen je professionaliteit en je zelfstandigheid. Lijkt wel erg op loondienst. Punt 2 is alleen leuk als je graag gratis werkt. Probeer het eens bij de bakker: komende twee weken eet ik gratis je brood en als het bevalt, ga ik je betalen. Je gaat honger krijgen... En punt 3 gaat over ondernemen. Jij bent ondernemer, dus betalen ze jou niet uit ga je in discussie over het hoe en waarom. Betaalt de klant de broker niet uit, zal daar ook een reden voor zijn, maar dat is niet jouw probleem. Ook de broker is ondernemer.

Echt, als je graag in latex pakjes rondloopt met een bal in je mond, gewoon tekenen. Maar ik ben geen masochist, ik ben gewoon van "betalen pannenkoek!".

NB: boetes zijn voor mij echt een no-go. Prima als ze me in gebreke stellen, prima als ik niet voldoe aan hun verwachtingen. Tenslotte ben ik ook maar een mens. Maar stel me dan gewoon in gebreke en kom met een factuur van gemaakte kosten vanwege mijn onjuist handelen. Of mag jij ook boetes opleggen als het niet gaat zoals jij wil? Ik word hier gewoon heel boos van. Het lijkt godverdorie wel een kleuterklas waar je terecht komt.

[ Voor 20% gewijzigd door RonaldHeirbaut op 22-01-2024 23:31 . Reden: NB toegevoegd. ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coldasice
  • Laatst online: 08:45
c-nan schreef op maandag 22 januari 2024 @ 22:12:

[...]

Niet houden aan aanwijzingen/instructies met als gevolg een boete vind ik niet oke, hoe staan jullie er in? Ik heb dit niet eerder in een contract/overeenkomst gezien.

[...]

Gewerkte uren dien je gewoon uit te betalen. Het kan niet zo zijn dat je iemand een maand laat werken en dan zegt, eigenlijk zijn we niet tevreden dus we accorderen de uren niet.

[...]

Zou je als tussenpartij ook niet een beetje risico mogen lopen? Je ontvangt over ieder gewerkte uur een fee, hoe de tussenpartij aan zijn geld komt moeten zij zelf weten, of niet?
Zij hebben jouw toch geselecteerd en oke bevonden? Waarom nemen ze die verantwoordelijkheid niet?

Zelfs uitzendbureaus moet je betalen als mensen na 2 dagen niet meer op komen dagen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:30

[...]

Dit is te vaag en te algemeen maar ik vind de intentie goed. Wie prachtig programmeert maar niets documenteert mogen ze van mij met lichte financiële dwang en zweepslagen de goede richting op duwen. >:)
[...]

Daarom doen ze ook tien dagen. ;) Wederom te vaag om zomaar blind te tekenen.
[...]

Ze zijn zelf ondernemer, succes met hun ondernemersrisico. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gibraltar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07-06 19:10
Mijn relatief beperkte ervaring met een tussenpartij is iets als: deze tussenpartij is verplicht om fictieve dienstbetrekking te voorkomen, en vervolgens wordt ik door die tussenpartij behandeld alsof ik in loondienst zit. Ze willen alles voor je doen, sluiten eventueel 'gratis' verzekeringen voor je af, maken de factuur, herinneringen om uren te schrijven.

Conclusie: het zijn juist zij die voor dat beeld van verkapt werknemerschap zorgen. Zo houden ze zichzelf in leven blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
gibraltar schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 07:40:
Mijn relatief beperkte ervaring met een tussenpartij is iets als: deze tussenpartij is verplicht om fictieve dienstbetrekking te voorkomen, en vervolgens wordt ik door die tussenpartij behandeld alsof ik in loondienst zit. Ze willen alles voor je doen, sluiten eventueel 'gratis' verzekeringen voor je af, maken de factuur, herinneringen om uren te schrijven.

Conclusie: het zijn juist zij die voor dat beeld van verkapt werknemerschap zorgen. Zo houden ze zichzelf in leven blijkbaar.
Helaas wel, en vergeet niet dat ze zo laat mogelijk (of het liefst te laat) betalen om hun eigen cash positie goed te houden :(

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12:31
Hydra schreef op maandag 22 januari 2024 @ 16:53:
[...]

Is heel normaal dat ze anoniem bellen. Er zijn namelijk heel veel situaties te bedenken dat mensen niet in een situatie zitten dat bijvoorbeeld hun partner iets mag weten. Denk aan huiselijk geweld. En helaas komt dat veel vaker voor dan men denkt, waardoor dat soort instanties er vaker voor kiezen om anoniem te bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Orangelights23 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 08:19:
Is heel normaal dat ze anoniem bellen. Er zijn namelijk heel veel situaties te bedenken dat mensen niet in een situatie zitten dat bijvoorbeeld hun partner iets mag weten. Denk aan huiselijk geweld. En helaas komt dat veel vaker voor dan men denkt, waardoor dat soort instanties er vaker voor kiezen om anoniem te bellen.
Ja want de verzekeraar van m'n autoverzekering heeft ook echt iets te maken met huiselijk geweld...

En het gaat daar niet om. Het gaat erom dat ze je bellen zonder een bericht achter te laten (SMS, voicemail, e-mail) en dan na 2 keer je, nota bene in de mail, een melding krijgt dat ze je niet konden bereiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• proatjeboksem
  • Laatst online: 05-06 15:04
Wat ontzettend amateuristisch opgesteld. Lijkt er op dat ze dit soort akkefietjes bij de hand hebben gehad en na overleg met de klant deze voorwaarden er uit zijn gerold.

Die boete zou ik niet accepteren. Prima om kritiek te hebben op mijn werk, maar dit maakt het wel erg makkelijk om korting te krijgen als klant zijnde. Idem met de probeer-10-dagen-gratis en de wij-accepteren-ook-wanbetalers clausule.

klinkt al met al als een tussenpartij waar je ver weg van moet blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Hydra schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 08:32:
[...]

Ja want de verzekeraar van m'n autoverzekering heeft ook echt iets te maken met huiselijk geweld...

En het gaat daar niet om. Het gaat erom dat ze je bellen zonder een bericht achter te laten (SMS, voicemail, e-mail) en dan na 2 keer je, nota bene in de mail, een melding krijgt dat ze je niet konden bereiken.
Nou ja in het geval van grotere organisaties die het wel op orde hebben (en dan niet het toestelnummer tonen maar wel het hoofdnummer) heb je er ook geen reet aan. "Ja ik zag dat iemand van jullie mij gebeld heeft". Uh ja meneer, er werken hier 1000 mensen. "Zorg voor een goed CRM systeem en jij zou nu kunnen zien wie dat is geweest" 8)7 Laat ze dan gewoon direct een mail sturen met een duidelijk verhaal waar het over gaat (maar dat mag zeker weer niet vanuit AVG oogpunt?) en een naam zodat je concreet naar iemand (of een afdeling) kunt vragen als je dan zelf belt .... :)

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

[...]

[...]

[...]

@RonaldHeirbaut verwoordt het heel goed. Als je graag op manieren genaaid wilt worden die als wat extremer beschouwd worden, vooral direct tekenen... maar anders......

Enige waar ik tot op bepaalde hoogte mee kan leven betreft de gewerkte uren, je moet wel werken conform afspraak een niet opeens 16 uur meer factureren omdat je je toevallig verveelde in het weekend. Maar daar is die bewoording dat weer te brak voor, dan moeten ze het formuleren a la "conform vooraf afgesproken" of zoiets. Sowieso vind ik akkoorden van uren nog net niet de ouderwetse prikklok maar het komt wel close.

Maar die boete... echt, serieus? Ben wel benieuwd naar de reden waarom ze dit in hun contact opnemen, maar ik kan me er zo ontzettend weinig van bij voorstellen.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pkuppens
Punt 1 en 2 zijn no-go - zelfs onwettig zover ik zie.

Punt 3 is oneerlijk maar vaak lastiger uit het contract te krijgen, en vreemd genoeg niet onwettig.

Maar ik ga geen 2 maanden risico lopen (1 maand werk + 1 maand wachten op geld wat niet komt):

Ik kijk dan naar de eindklant, als die betrouwbaar is maak ik er toch niet zo'n punt van.
Ik kijk trouwens ook naar het tussenbureau, als dat niet betrouwbaar overkomt, ook no-go, die wil ik er sowieso niet tussen.

Als die eindklant minder bekend is vraag ik de bemiddelaar om jaarcijfers te bekijken of het er uit te halen - ik verwacht dat de recruiter ook een solvabele klant aanlevert, voor dat tarief.

Of de recruiter moet er tussen uit en achteraf z'n fee declareren (gebeurt niet)

Mede hierdoor probeer ik ook opdrachten altijd in de tweede helft van de maand te beginnen: over een factuur van bv. 23-31 mei alvast de betalingsmoraal te achterhalen.
Sowieso met dit soort bepalingen per 1 of 2 weken factureren.

Tegenbepalingen controleren: bij achterwege blijven van betalingen om welke reden dan ook is wel doorbetaling maar geen tegenverplicht vereist oid...

- maar goed, dat is allemaal wat makkelijk praten als je niet om een opdracht verlegen zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pkuppens
proatjeboksem schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 08:32:
[...]

Wat ontzettend amateuristisch opgesteld. Lijkt er op dat ze dit soort akkefietjes bij de hand hebben gehad en na overleg met de klant deze voorwaarden er uit zijn gerold.

Die boete zou ik niet accepteren. Prima om kritiek te hebben op mijn werk, maar dit maakt het wel erg makkelijk om korting te krijgen als klant zijnde. Idem met de probeer-10-dagen-gratis en de wij-accepteren-ook-wanbetalers clausule.

klinkt al met al als een tussenpartij waar je ver weg van moet blijven.
.. Ik hou altijd wel van naming en shaming.. Welke tussenpartij is dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gibraltar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07-06 19:10
DennusB schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 07:50:
[...]
Helaas wel, en vergeet niet dat ze zo laat mogelijk (of het liefst te laat) betalen om hun eigen cash positie goed te houden :(
In mij geval zijn ze tenminste zo eerlijk om dat te communiceren. Ze betalen de dinsdag of vrijdag na het verstrijken van de betalingstermijn. Dus altijd te laat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

pkuppens schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 09:00:
[...]

Klinkt als Headfirst/Select/Striive/Between.

Bakken vol rare voorwaarden, "je kunt ook zonder premium à € 3/u reageren" (maar dat kan helemaal niet, de optie is grijs en als je belt of mailt zeggen ze "reageer op de site"), en ík moet in m'n bieding zelf puntsgewijs aantonen dat ik ervaring heb met "Continues[sic] Delivery" en alle 57 andere eisen die absoluut niet wijzen op een warme stoel waarbij je de afwijzing van mijlenver al kunt voelen aankomen. Wie is hier nou de recruiter, gij of ik?
"Zelfstandige is niet gerechtigd de Opdracht tussentijds te beëindigen" (Opdrachtgever mag het eerste half jaar met 10 dagen opzeggen, daarna 25 dagen)

Artikel 11 Aansprakelijkheid
1. De aansprakelijkheid...
2. De in art. 10.1[sic] bedoelde aansprakelijkheid...
En dat gaat zo maar door en door....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11:32
RonaldHeirbaut schreef op maandag 22 januari 2024 @ 15:05:

Laat je niet gek maken met kletspraat aan de andere kant. Raak niet in paniek. Maar ga vooral niet ant _O- woorden geven waarmee ze nog meer info krijgen. En al helemaal niet iets van AnyDesk installeren natuurlijk, als ze dat vragen. En als je twijfelt of er gerommeld is met je rekening, bel je bank.
Bewust gisteravond na jouw bericht de telefoon niet opgenomen omdat er iemand met prive nummer belde. Kreeg er zelfs een ingesproken voicemail over. Bleek de bezorger te zijn die vertraging had _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
CodeCaster schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 09:15:
[...]

Klinkt als Headfirst/Select/Striive/Between.

Bakken vol rare voorwaarden, "je kunt ook zonder premium à € 3/u reageren" (maar dat kan helemaal niet, de optie is grijs en als je belt of mailt zeggen ze "reageer op de site"), en ík moet in m'n bieding zelf puntsgewijs aantonen dat ik ervaring heb met "Continues[sic] Delivery" en alle 57 andere eisen die absoluut niet wijzen op een warme stoel waarbij je de afwijzing van mijlenver al kunt voelen aankomen. Wie is hier nou de recruiter, gij of ik?

[...]
Headfirst is ook geen recruiter maar een broker. Destijds een opdracht via hen waar ze er voor 5-6 euro tussen zaten, inclusief premium. Mijn huidige tussenpersoon pakt 16 euro dus vul met liefde zelf die formulieren in, vind het persoonlijk ook een veel prettigere voorbereiding op de kennismaking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Deveon schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 09:29:
[...]

Headfirst is ook geen recruiter maar een broker. Destijds een opdracht via hen waar ze er voor 5-6 euro tussen zaten, inclusief premium. Mijn huidige tussenpersoon pakt 16 euro dus vul met liefde zelf die formulieren in, vind het persoonlijk ook een veel prettigere voorbereiding op de kennismaking.
Snap ik en eens, ik vul ook met liefde zelf zo'n formulier in als dat betekent dat het voor de eindklant veel duidelijker wordt waarom ik een goede match ben dan wanneer het wordt ingevuld door iemand die helemaal niet zo bekend is met de materie, maar het is vroeg en ik wilde ranten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolkje
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 29-08-2024
pkuppens schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 09:00:
[...]

Met een beetje hulp van Google kom ik uit op de door de Belastingdienst goedgekeurde modelovereenkomst van Magnit/Brainnet. Debiteurenrisico is helaas 1 van de onderdelen waarop de overeenkomst is goedgekeurd om niet te kwalificeren als schijnzelfstandigheid. Zie ook de andere gearceerde onderdelen:

https://www.brainnet.nl/m..._bijlagen%20-%20v0222.pdf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Wolkje schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 09:58:
[...]

Met een beetje hulp van Google kom ik uit op de door de Belastingdienst goedgekeurde modelovereenkomst van Magnit/Brainnet. Debiteurenrisico is helaas 1 van de onderdelen waarop de overeenkomst is goedgekeurd om niet te kwalificeren als schijnzelfstandigheid. Zie ook de andere gearceerde onderdelen:

Klopt toch ook? De zpp'er loopt ook het debiteuren risico.... Dat dat in het geval van een tussenpartij die (soms) dik verdient aan de uren, niet zo eerlijk is. Maar als 1 van de criteria voor schijnzelfstandigheid debiteuren risico, voldoe je daar bij een opdracht via hun dus keurig aan.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Crazy D schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 10:24:
[...]

Klopt toch ook? De zpp'er loopt ook het debiteuren risico.... Dat dat in het geval van een tussenpartij die (soms) dik verdient aan de uren, niet zo eerlijk is. Maar als 1 van de criteria voor schijnzelfstandigheid debiteuren risico, voldoe je daar bij een opdracht via hun dus keurig aan.
Je loopt dan dubbel debiteurenrisico. Er is namelijk ook altijd de kans dat je tussenpersoon niet (op tijd) betaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• proatjeboksem
  • Laatst online: 05-06 15:04
[...]

Met een beetje hulp van Google kom ik uit op de door de Belastingdienst goedgekeurde modelovereenkomst van Magnit/Brainnet.
Er mag geen sprake zijn van een gezagsverhouding, maar "Indien Opdrachtnemer
zich niet houdt aan de aanwijzingen en instructies van de Klant omtrent het resultaat van de werkzaamheden...."

Juist. Ik dacht dat die rare clausule bedacht was in samenspraak met de klant,
maar het kan ook nog maar zo eens zijn dat het er in staat om goedkeuring van de belastingdienst te krijgen.

Dat het expres zo geformuleerd is, zeg maar;
Werknemers kunnen geen boete krijgen (maar een aantekening/reprimande oid) dus daarmee is geborgd dat jij een ondernemer bent en geen werknemer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
Hydra schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 08:32:
[...]

Hoezo kom je nu opeens met een autoverzekering? Daar ging het niet over; het ging over zorginstellingen. En helaas hebben veel zorginstellingen te maken met personeelstekorten en veel administratieve taken waardoor ze niet aan opvolging kunnen doen. Ik vind het ook niet fijn, maar zo werkt het helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _pix
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-06 21:20
Als ik er zo over nadenk zie ik zelf geen opties, maar ik stel 'm toch:
Sinds deze maand heb ik een opdracht waarvoor ik regelmatig een dag naar HQ moet. Normaalgesproken werk ik vanuit mijn eigen kantoor (niet vanuit huis, extern gehuurd kantoor). Mijn hond gaat elke dag mee naar kantoor. Als ik naar de klant moet ben ik de hele dag weg en gaat de hond naar de opvang. Dat kost 30 euro per dag.

Er is geen manier waarop ik die kosten zakelijk kan boeken, right? De hond is privé, dus dit werkt net als kinderopvang lijkt me, gewoon privé kosten?

Het gaat om ~1200 euro per jaar, dus vandaar dat ik me toch afvraag of er opties zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 09-06 08:51
_pix schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 13:43:
Sinds deze maand heb ik een opdracht waarvoor ik regelmatig een dag naar HQ moet. Normaalgesproken werk ik vanuit mijn eigen kantoor (niet vanuit huis, extern gehuurd kantoor). Mijn hond gaat elke dag mee naar kantoor. Als ik naar de klant moet ben ik de hele dag weg en gaat de hond naar de opvang. Dat kost 30 euro per dag.

Er is geen manier waarop ik die kosten zakelijk kan boeken, right? De hond is privé, dus dit werkt net als kinderopvang lijkt me, gewoon privé kosten?

Het gaat om ~1200 euro per jaar, dus vandaar dat ik me toch afvraag of er opties zijn...
Yes, dit zijn privekosten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
lol dit is een grap toch? Zo zou je alles wel zakelijk kunnen bedenken, bijvoorbeeld kinderopvang :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _pix
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-06 21:20
Nee hoor, geen grap. Het voelt gewoon een beetje gek om privé extra kosten te maken voor een nieuwe klus. Maar ik begrijp wel dat dat door privé keuzes komt (een hond nemen) en dat dat dus privé kosten zijn. Just checking of ik iets miste ergens.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12:28
Je kunt een hondenopvang beginnen. Met de extra honden die je opvangt dek je de kosten van de verzorger en jouw hond.

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

Mooi document!

Ik vraag mij wel af of iemand ooit een factuur van de opdrachtgever heeft gekregen omdat de klant hulpmiddelen ter beschikking had gesteld :o
5.6 De Klant kan aan Opdrachtnemer ten behoeve van de uitvoering van de werkzaamheden hulpmiddelen ter beschikking
stellen. De daarmee samenhangende kosten worden in rekening gebracht bij Opdrachtnemer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Wolly schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 14:31:
[...]

Mooi document!

Ik vraag mij wel af of iemand ooit een factuur van de opdrachtgever heeft gekregen omdat de klant hulpmiddelen ter beschikking had gesteld :o

[...]
Waarschijnlijk kost het verhalen van kosten meer dan dat het oplevert.. Maar toch vraag ik altijd na voor ik teken of de laptop die ik in bruikleen krijg hier niet onder valt. En dat is nooit zo gelukkig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11:32
_pix schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 13:43:

Die kosten zijn wel te dekken hoor: uurtarief omhoog. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
_pix schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 14:26:
Nee hoor, geen grap. Het voelt gewoon een beetje gek om privé extra kosten te maken voor een nieuwe klus. Maar ik begrijp wel dat dat door privé keuzes komt (een hond nemen) en dat dat dus privé kosten zijn. Just checking of ik iets miste ergens.
Je hoeft die klus niet te doen he, dus je moet prive helemaal geen kosten maken....

Maar als je zo zou redeneren is natuurlijk alles zakelijk aftrekbaar. Ik moet mij ook scheren, naar de kapper, draag kleding, heb eten en drinken nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Wolly schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 14:31:
[...]

Mooi document!

[...]
Ik denk dat de meeste hier verplicht worden tot gebruik van de hulpmiddelen van de opdrachtgever. (edit: en zonder verplichting een voorkeur voor eigen apparatuur.)

[ Voor 7% gewijzigd door Deveon op 23-01-2024 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Satch schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 15:29:
[...]

Waarschijnlijk kost het verhalen van kosten meer dan dat het oplevert.. Maar toch vraag ik altijd na voor ik teken of de laptop die ik in bruikleen krijg hier niet onder valt. En dat is nooit zo gelukkig.
Ik geloof ook niet dat het in de praktijk wordt gebracht, het zal erin staan om zo aan te tonen dat het geen verkapt dienstverband is.

Wat natuurlijk wel weer gevaarlijk is als er een controle komt en blijkt dat de regel niet wordt nageleefd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MadEgg
  • Laatst online: 12:27

MadEgg

Tux is lievvv

Kurios schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 15:45:
[...]

Je hoeft die klus niet te doen he, dus je moet prive helemaal geen kosten maken....

Maar als je zo zou redeneren is natuurlijk alles zakelijk aftrekbaar. Ik moet mij ook scheren, naar de kapper, draag kleding, heb eten en drinken nodig :)
In het verleden heeft het bedrijf wat mij destijds detacheerde wel eens extra kinderopvang vergoed omdat ik dagen weg moest om een training te geven. Geen idee hoe dat belastingtechnisch afgehandeld is, misschien onder de WKR? Zo vergezocht is het niet indien het incidenteel is.

Tja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
Deveon schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 15:48:
[...]

Ik denk dat de meeste hier verplicht worden tot gebruik van de hulpmiddelen van de opdrachtgever.
Niet de laptops hoor? :? Dat is de uitzondering als een klant niet wilt dat ik mijn eigen spul gebruik en dan is de reden altijd data-veiligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
hackerhater schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 16:43:
[...]

Niet de laptops hoor? :? Dat is de uitzondering als een klant niet wilt dat ik mijn eigen spul gebruik en dan is de reden altijd data-veiligheid.
Oh bedoelde hem inderdaad als zijnde wanneer je hulpmiddelen gebruikt dat je er toe verplicht wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Welke bank zitten jullie bij en hoe tevreden zijn jullie daar over?

Zit nu 2 jaar bij KNAB, maar het de dienstverlening is droevig. Geregeld iDeal betaling welke niet uitgevoerd kunnen worden, problemen met de website, app die k. werkt en bugs heeft, en de service... om te janken.

Van de week wou ik overmaken naar een BUNQ spaar rekening via iDeal. Kan gewoon niet, krijg je iemand op de chat: Heb het probleem denk ik wel 4x moeten uitleggen met dezelfde opmerkingen keer op keer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 18:21
Ik zit gewoon saai bij ABN Amro. Heb ook KNAB gedaan en dat was een drama en ik kan die hippe mafketel van BUNQ/Transip niet uitstaan. Ik wil gewoon een saaie bank. Dus ABN ;)

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 18:21
Deveon schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 15:48:
[...]

Ik denk dat de meeste hier verplicht worden tot gebruik van de hulpmiddelen van de opdrachtgever. (edit: en zonder verplichting een voorkeur voor eigen apparatuur.)
Ik heb nog nooit een opdracht gehad waar ik verplicht was tot een laptop van de opdrachtgever.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennyV
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 28-05 12:16
init6 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 17:31:

Zit nu 2 jaar bij KNAB, maar het de dienstverlening is droevig. Geregeld iDeal betaling welke niet uitgevoerd kunnen worden, problemen met de website, app die k. werkt en bugs heeft, en de service... om te janken.

Van de week wou ik overmaken naar een BUNQ spaar rekening via iDeal. Kan gewoon niet, krijg je iemand op de chat: Heb het probleem denk ik wel 4x moeten uitleggen met dezelfde opmerkingen keer op keer.
Sinds 2012 zakelijk bij ING. Puur omdat ik prive bij rabobank zit en dingen gescheiden wou hebben.

Ja ze zijn wat aan de duurdere kant. Heb wel eens zitten kijken naar een verhuizing, maar naar mijn idee is dit de moeite niet waard. Ja het bespaard wat euros op jaar basis misschien, maar de verhuizing kost ook tijd etc.

Al met al werkt alles wel, heb ik nu een zakelijke creditcard die gewoon gekoppeld is aan mijn debit rekening. En heb zelden problemen, soms een storing.. maar noem me 1 bank die sinds 2020 nog 0 storingen heeft gehad..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Orangelights23 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 12:33:
Hoezo kom je nu opeens met een autoverzekering?
Omdat ik het daarover had in m'n reactie. En weet je, ik heb echt gewoon helemaal geen zin om met jou een discussie te hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
armageddon_2k1 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 17:36:Ik heb nog nooit een opdracht gehad waar ik verplicht was tot een laptop van de opdrachtgever.
Bij Bol.com ben je verplicht een laptop van Bol te gebruiken. Bij ING gebruiken internen ook (tenzij dat onlangs veranderd is) devices van ING. De meeste van m'n klanten tot nu toe heb ik m'n eigen laptop kunnen gebruiken (gelukkig).

Bij Bol krijg je overigens wel een nieuwe macbook. Bij ING moest ik op een compleet underpowered windows laptop via remote desktop werken. Never again.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vetje
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 28-05 17:04
Wolly schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 16:33:
[...]

Ik geloof ook niet dat het in de praktijk wordt gebracht, het zal erin staan om zo aan te tonen dat het geen verkapt dienstverband is.

Wat natuurlijk wel weer gevaarlijk is als er een controle komt en blijkt dat de regel niet wordt nageleefd.
Ik heb eens een overeenkomst gehad waarin het stond in de strekking als ‘gebruik van hulpmiddelen van opdrachtgever zijn verrekend in het uurtarief’ (bij een klant waar je ook echt geacht werd op hardware van hen te werken). Die lijkt me beter verdedigbaar bij een controle.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vetje

6 jaar KNAB en eigenlijk nooit tegen dit soort problemen aangelopen. Vroeger vond ik de site wel verschrikkelijk traag, maar met hun laatste interface update is dat wel flink verbeterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
ABN Amro en SNS.

De tweede is gewoon kalm, goed, geen gezeik. Hun Internet-bankieren is lelijk, maar boeit't?

ABN Amro heb ik twee jaar geleden meerdere weken achtereen over geschreeuwd en gezeken, in dit topic. Veel, ongelooflijk veel gedonder met de overdracht van de bankrekening van mijn bedrijf, lang geëmmer voordat ik pasjes en zo had. Maar de ABN app en online banking zijn wel weer heel netjes.

Eigenlijk had ik alles met ASN Bank willen doen, maar die accepteerden op dat moment geen BV / Zakelijke klanten.

[ Voor 9% gewijzigd door Liegebeest op 23-01-2024 20:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Orangelights23
Hydra schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 18:55:
[...]

Omdat ik het daarover had in m'n reactie. En weet je, ik heb echt gewoon helemaal geen zin om met jou een discussie te hebben.
Goed verhaal... Dan laten we het hierbij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisper
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 25-03 00:32

Ik zit ook 2 jaar bij KNAB maar heb nooit problemen gehad met betalen.
De site was wat traag, maar dat is wel beter geworden, al vind ik de interface nog steeds niet je van het.
Alleen die rare knipperlicht selfie die je moet doen bij het overmaken van grote bedragen mag weg van mij, verder wel tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vetje
Lisper schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 21:33:
[...]

Ik zit ook 2 jaar bij KNAB maar heb nooit problemen gehad met betalen.
De site was wat traag, maar dat is wel beter geworden, al vind ik de interface nog steeds niet je van het.
Alleen die rare knipperlicht selfie die je moet doen bij het overmaken van grote bedragen mag weg van mij, verder wel tevreden.
Die selfie is echt verschrikkelijk en was ik eigenlijk helemaal vergeten. Sinds de eerste keer dat ik die kreeg doe ik alles via de web interface… ik haat geforceerde selfies 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Vetje schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 22:08:
[...]

Die selfie is echt verschrikkelijk en was ik eigenlijk helemaal vergeten. Sinds de eerste keer dat ik die kreeg doe ik alles via de web interface… ik haat geforceerde selfies 8)7
Ze vragen tenminste niet of je wilt lachen op de selfie.. om aan te tonen dat het geen foto is. Laatste nog veel gezeur gehad om mijzelf voor een klus digitaal te identificeren, na tien keer lach je niet meer..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Ik zit al heel lang bij KNAB, kwam bij ABNAMRO vandaan (wat ik echt vreselijk vond). Tot nu toe nooit gedoe met KNAB.

Behalve dan met wat droeftoeters die zich als KNAB medewerkers voordoen en zeggen dat er iets is met ongewoon betalingsverkeer :-D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:36

Ik ben begonnen bij KNAB en heb exact dezelfde ervaring. Lijkt een beetje op een startup die na de startup fase niet de volgende stap heeft kunnen maken. Veel vreemde problemen met betalingen die soms gewoon niet doorkomen, bugs in de app en omslachtige UI die gedateerd aanvoelt. Ook de service is matig; ik had niet het gevoel dat ik begrepen werd en uiteindelijk was de 'hulp' dat ik naar een andere bank moest overstappen.

Dat dus gedaan, ook al wilde ik het wel laten werken. Ik zit nu bij de Rabobank, zeer tevreden. De nieuwe webinterface zit erg goed in elkaar en werkt gebruiksvriendelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 09:28

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Ik zat bij Rabobank maar die werken nog met zo'n ouderwetse random reader. En ze riepen al jaren dat het weg zou gaan. Maar helaas. Toen ben ik overgestapt naar ING. Geen rare random readers meer. Een top app en heerlijk 1 app waar ik mijn prive rekeningen ook in heb.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Ik neig ernaar om mijn hele cv te verbouwen zodat ik bij de ABN word aangenomen. Dan kan ik hun internetbankieren en app zo verbouwen dat ik één keer, in Godesnaam alsjeblieft één keer een betaling kan doen zonder foutmelding en zonder letterlijk vier (!) verschillende layouts van de betalingspagina voor m'n kiezen te krijgen.

Maar hey, ze hebben wel een ander lettertype in de app gezet ter bevordering van de leesbaarheid. Er staan nu nóg minder gegevens in beeld, ik wist niet dat het mogelijk was.

Dit is mijn interpretatie van de staat van de UI/UX bij de ABN; doe ermee wat je wil.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pietert
  • Niet online

Pietert

There is no spoon

@CodeCaster ik zal het doorgeven aan de (freelance) UX/UI designer die ik ken bij ABN.
Hem kennende is ie diep ongelukkig omdat alles een bende is .En heeft ie in Figma alles al opgelost maar lukt dat in de praktijk niet. Dus probeert hij iedere maand een nieuwe tool te introduceren in het team omdat er dan nog een gevoel is dat er iets verandert :D

Ik heb bij Bunq een zakelijke rekening maar ervaar daar juist dat de processen zo 'gestroomlijnd' zijn dat het onmogelijk is om te achterhalen waar er iets misgaat. Of vervolgens iemand te kunnen spreken. Wel allemaal in hetzelfde lettertype, dat wel ;)

#huiskamer | Amsterdammert | Some days you're the pigeon, some days you're the statue | Zenbook S13 UM5302TA-LV067W | LG 40WP95CP-W | HP USB-C dock G5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Tylen schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 09:02:
Ik zat bij Rabobank maar die werken nog met zo'n ouderwetse random reader.
Ugh, ja. Ik zit voor m'n prive spul ook bij de Rabo. Een hoop dingen zijn daar gewoon hopeloos ouderwets. Maarja. Heb ook slechte ervaringen met zowel ING als ABN. Het blijven banken natuurlijk.

Met KNAB eigenlijk nooit issues gehad. Het is nu in ieder geval sneller dan het was, hoewel ik wel vind dat de 'nieuwe' site wel op z'n minst dezelfde mogelijkheden had moeten hebben.

Pagina: 1 ... 481 ... 629 Laatste