Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06:26
ColeJ schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 16:23:
[...]

Financiële afdelingen - geen IT.
Ik zie hier tussenin, met bedrijfskunde, en ik werk 60% op locatie....ik zou ook niet anders willen.... 5 dagen thuiswerken en ik wordt gek....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:13
Avalaxy schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:42:
[...]

Waar keek je? Op freelance.nl zijn de voorwaarden die voorbijkomen (voor data engineers) echt zwaar bedroevend momenteel.

Edit: zoeken jullie nog data engineers? })
NS heeft deze toch regelmatig.. zat er net nog 1 iig!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:37
ID-College schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 17:03:
[...]

NS heeft deze toch regelmatig.. zat er net nog 1 iig!
Ah ja die boden max 92 p/u (mn vorige opdrachten zaten op 120), en willen per sé een NL CV in Word (heb een engels CV gemaakt in Europass). Heb het maar aan me voorbij laten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12:40
Mijn klant zijn NL kantoor wil mij 2 dagen per week op kantoor (contract is via dit kantoor), maar ik werk voor een van de buitenlandse vestigingen en daarom heb ik weinig te zoeken in de NL-vestiging.
Ik ga 1x in de 2 maanden naar de NL-vestiging uit beleefdheid.
Een volgende klus zou 3 dagen per week voor mij de absolute max zijn. Liever Max 1 dag of 2 als het niet anders kan.

Ik geloofde 12 jaar geleden al niet meer in dat fulltime op kantoor werken en de lockdowns bevestigden dat alleen maar. Dus een opdrachtgever moet wel met iets aankomen om mij dat suffe kantoor weer in te krijgen (hoger tarief of echt gave opdracht).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:49

_Arthur

blub

De dag dat ik op kantoor ben, ben ik 1 of 2 uur productief; de rest bestaat uit kletsen, social-talk en meetings.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 08:18
Avalaxy schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:28:
Wat is jullie ervaring met remote werk tegenwoordig? Zijn er nog jobs waar maximaal 1 keer per week naar kantoor gaan mogelijk is? De meeste vacatures die ik nu voorbij zie komen vragen om 50% op kantoor... Is met deur-tot-deur 3 uur reistijd per dag toch wel erg kut, dus daar begin ik niet aan.
Dat bepaal je zelf toch, waar je werkt? Natuurlijk is het binnen grenzen, maar je bent niet in loondienst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
hackerhater schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:55:
[...]

Wat eigenlijk zonde is in ons land met overbelast wegennet.
Niet alleen zonde om het wegennet onnodig te belasten, maar ook zonde van alle verstookte brandstof.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Ik werk al sinds 1999 thuis. Soms een opdracht in een stad of dorp op nog geen half uur rijden, dan zat ik wel meestal op kantoor. Ik wil niet anders meer. Kantoren lijden ( ;) ) me af met mijn ADHD; ik verdoe te veel tijd aan BS-gesprekken al is het af en toe ook wel prettig. Met thuiswerken kan ik prima mijn dag indelen. Tussen de middag gewoon 15km hardlopen; dat lukt op kantoor niet.
En einde werktijd gaat mijn werkkamer dicht, lamp uit en kantoor is afgesloten. Ik wil niet anders meer. De helft van mijn werkzame leven werk ik al thuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:39
Wolly schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 00:00:
[...]
Dat is anders precies wat ze met de nieuwe pensioenwet aan het doen zijn.
[...]

https://www.werkenaanonsp...vb-pf-kant/wat-is-invaren
Dat gaat over de tweede pijler (pensioenopbouw via de werkgever), niet de 3e pijler die je als ZZP-er zelf bij elkaar kan sparen. Dat is waar het hier over gaat. Als ze daar de lopende spelregels van willen veranderen gelden die voor nieuw ingelegd geld en blijven voor het al ingelegde geld de oude regels gelden. Dit is al vaak zo gedaan.

Idem voor de post van @init6. Als de overheid de 3e pijler zou willen gaan "afpakken" dan moet je ook vrezen voor je spaar en beleggingsrekeningen, want dat is van hetzelfde niveau.

[ Voor 15% gewijzigd door RichieB op 17-01-2024 18:21 ]

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
RichieB schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 18:17:
[...]

Dat gaat over de tweede pijler (pensioenopbouw via de werkgever), niet de 3e pijler die je als ZZP-er zelf bij elkaar kan sparen. Dat is waar het hier over gaat. Als ze daar de lopende spelregels van willen veranderen gelden die voor nieuw ingelegd geld en blijven voor het al ingelegde geld de oude regels gelden. Dit is al vaak zo gedaan.
Ik reageerde op de stelling dat de regering de spelregels van pensioengeld dat opzij is gezet niet zomaar kan aanpassen en dat burgers dan rechtszaken gewoon gaan winnnen. Hierbij heb ik aangetoond dat dit niet zo is, getuige de recente wijziging in de pensioenwet waarbij de bezwaarmogelijkeden zijn geschrapt.

Als jij denkt dat dit niet elke pijler kan overkomen denk ik dat je je vergist.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06:43
Ik zit anderhalf jaar bij mijn huidige opdrachtgever en ben een keer een weekje langs geweest in Londen. En dat was het dan. Iedereen werkt 100% thuis en dat gaat ook niet veranderen. Sterker, bij het eerste gesprek vertelde de CEO me dat hij al zijn hele leven zoveel mogelijk zijn best had gedaan om niet in een kantoor te hoeven werken.

Het is misschien niet voor iedereen, maar voor mij is het ideaal. Sterker, deze job past me zo goed dat ik het niet vervelend zou vinden om in vaste dienst te gaan. Ik ben geen ZZP'er geworden voor het geld, maar omdat ik steevast na anderhalf jaar jeuk kreeg bij vrijwel alle bedrijven waar ik heb gewerkt. Zodra je het werk kent, zowel inhoudelijk als de manier van werken in het bedrijf, wordt het een sleur. Als dan ook nog de manager met zijn pop-vragen komt is het meestal klaar voor mij.

Hier niets van dat. Na anderhalf jaar heb ik er alleen maar meer zin in. het is nog mijn eerste klus ook, dat had ik vooraf echt niet kunnen voorspellen.

Moet zo zoetjesaan eens gaan nadenken hoe ik dat formeel moet aan gaan pakken. Want ik wil geen schijnzelfstandige zijn, maar in dienst bij een Engels bedrijf dat geen vertegenwoordiging heeft in Europa is lastig. Payrollen klinkt ook niet heel aantrekkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Laatst online: 07:39
Wolly schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 18:20:
[...]

Als jij denkt dat dit niet elke pijler kan overkomen denk ik dat je je vergist.
Als jij denkt dat de 2e en 3e pijler op dit punt vergelijkbaar zijn dan denk ik dat je je vergist.

De huidige pensioenhervorming van pijler 2 geldt ook alleen voor de collectieve pensioenen waarbij alle werknemers spaarden in een grote gezamenlijke pot. Ik heb bij diverse werkgevers pensioen opgebouwd, maar de meeste hadden een regeling voor het opbouwen van een persoonlijk pensioenvermogen. Die blijven ongemoeid met deze hervorming, juist omdat het persoonlijk is. De 3e pijler is nog veel persoonlijker want er komt zelfs geen werkgever aan te pas.

[ Voor 43% gewijzigd door RichieB op 17-01-2024 18:29 ]

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorro
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11:20
DJ Henk schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 18:20:
Ik zit anderhalf jaar bij mijn huidige opdrachtgever en ben een keer een weekje langs geweest in Londen. En dat was het dan. Iedereen werkt 100% thuis en dat gaat ook niet veranderen. Sterker, bij het eerste gesprek vertelde de CEO me dat hij al zijn hele leven zoveel mogelijk zijn best had gedaan om niet in een kantoor te hoeven werken.

Het is misschien niet voor iedereen, maar voor mij is het ideaal. Sterker, deze job past me zo goed dat ik het niet vervelend zou vinden om in vaste dienst te gaan. Ik ben geen ZZP'er geworden voor het geld, maar omdat ik steevast na anderhalf jaar jeuk kreeg bij vrijwel alle bedrijven waar ik heb gewerkt. Zodra je het werk kent, zowel inhoudelijk als de manier van werken in het bedrijf, wordt het een sleur. Als dan ook nog de manager met zijn pop-vragen komt is het meestal klaar voor mij.

Hier niets van dat. Na anderhalf jaar heb ik er alleen maar meer zin in. het is nog mijn eerste klus ook, dat had ik vooraf echt niet kunnen voorspellen.

Moet zo zoetjesaan eens gaan nadenken hoe ik dat formeel moet aan gaan pakken. Want ik wil geen schijnzelfstandige zijn, maar in dienst bij een Engels bedrijf dat geen vertegenwoordiging heeft in Europa is lastig. Payrollen klinkt ook niet heel aantrekkelijk.
Via een "employer of record" zou in dat geval wel een "vast dienstverband" constructie kunnen worden opgezet, denk aan partijen als Remote.com (opgezet door een Nederlander). Er zijn er wel meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06:43
Yorro schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 18:40:
[...]

Via een "employer of record" zou in dat geval wel een "vast dienstverband" constructie kunnen worden opgezet, denk aan partijen als Remote.com (opgezet door een Nederlander). Er zijn er wel meer
Die was ik al een keer tegengekomen toen ik eens aan het rondklikken was, maar het is me niet duidelijk wat nu precies het verschil is tussen zo'n EOR en een payrol-bedrijf. Sterker, hier lees ik juist dat een EOR nog 'zwaarder' is. Ze leveren juist meer diensten, dus ze zullen ook wel een hogere vergoeding rekenen.

Ik vind het vervelend dat ik in dienst zou moeten bij een bedrijf waar ik niks mee heb en die ook niks met mij hebben. We zullen zien. Ik heb me voorgenomen het ergens in het eerste half jaar van 2024 te regelen, ik ben er inmiddels ook over in gesprek met de opdrachtgever.

Maar nu weer terug naar de bureaustoelen van 2024. Wat ergens is dit ook offtopic :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-09 22:28

Matis

Rubber Rocket

Mijn huidige opdracht is ook volledig remote. Er is wel een kantoor in Amsterdam, maar daar ga ik echt sporadisch heen. Het overgrote deel van mijn team woont niet eens in Nederland. Een week per half jaar is er een summit. Dan worden alle mensen naar Amsterdam gehaald en is er een hele week feest. De rest van de tijd vanuit huis.

Ik merk dat ik daardoor probleemloos wat meer uur maak dan ik factureer. Simpelweg omdat het zo ongelooflijk veel vrijheid geeft.

's ochtends lekker de kinderen naar school lopen, uurtje sporten tussendoor of in de avond extra uurtjes maken. Geen probleem, zo lang het werk maar afkomt.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yorro
DJ Henk schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 18:58:
[...]

Die was ik al een keer tegengekomen toen ik eens aan het rondklikken was, maar het is me niet duidelijk wat nu precies het verschil is tussen zo'n EOR en een payrol-bedrijf. Sterker, hier lees ik juist dat een EOR nog 'zwaarder' is. Ze leveren juist meer diensten, dus ze zullen ook wel een hogere vergoeding rekenen.

Ik vind het vervelend dat ik in dienst zou moeten bij een bedrijf waar ik niks mee heb en die ook niks met mij hebben. We zullen zien. Ik heb me voorgenomen het ergens in het eerste half jaar van 2024 te regelen, ik ben er inmiddels ook over in gesprek met de opdrachtgever.

Maar nu weer terug naar de bureaustoelen van 2024. Wat ergens is dit ook offtopic :)
Het is inderdaad enigzins offtopic, maar schurkt ook wel weer dicht tegen het freelancen aan.

In antwoord op jouw vraag alsnog:

Bij een EOR heeft jouw 'echte' werkgever zelf geen vestiging in het land waarin jij woont en waar ie jou in dienst neemt. Een partij als Remote.com heeft wel wereldwijd in diverse landen lokale entiteiten (lokale BV-achtigen) opgericht, waarbij je bij die lokale BV formeel in dienst gaat, maar dan conform de arbeidsvoorwaarden zoals afgesproken met de 'echte' werkgever.

Dit is meer dan simpelweg payrolling services verlenen, want Remote.com zorgt ervoor (althans, dat beogen ze) dat aan alle compliance vereisten is voldaan. Denk aan lokale arbeidswetgeving en zeker ook de afdekking van fiscale risico's voor de werkgever.

Hier wat meer info: https://remote.com/blog/nl-nl/wat-is-een-employer-of-record

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:33
Ik ga zo'n 1x per week naar kantoor.
Op het moment volledig zelf in te delen; de opdracht is momenteel voor een linkse hippie club dus dat is dan een voordeel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
ID-College schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:16:
[...

Of zoals mijn pa altijd zegt die al een tijdje met pensioen is en ik het heb over dit soort dingen: in mijn leven heb ik geen 1 regeling meegemaakt die is gebleven zoals hij bedacht werd
Zo is het en ik ben het met je eens, denk dat het veel zinvoller is je eigen plan te trekken (#levensloopregeling ook zo eentje). Door zelf te sparen en te beleggen bereik je imho veel meer. Ik heb gewoon de indruk dat de overheid er veel aangelegen is dat er zoveel geld van de zzp’er zijn jaarruimte/pensioen daarheen gaat. En wij zo gek zijn om zo maar de vermogensbelasting te ontlopen, terwijl die 1,5 of 2% prima gepareerd kan worden door in indexfondsen en etf’s te beleggen. Plus als ik het zelf doe, kan ik er altijd over beschikken zelfs als ik het richting een deposito knal (moet ik ietsje langer wachten)

En als je die 50k in je eentje of 100k met z’n 2’en toch aantikt kun je altijd nog ieder jaar een rolex kopen, toch? Of Lego…

Iedere goedboerende zzp’er kan straks kappen op zijn 60ste, iedere zzp’er die ik de afgelopen weken gesproken heb heeft dat plan. Krijgen we weer een ander probleem als er straks niemand meer is om je kont te wassen in het verzorgingstehuis, zit je dan met je poen.

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:13
loewie1984 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 20:47:
[...]

Zo is het en ik ben het met je eens, denk dat het veel zinvoller is je eigen plan te trekken (#levensloopregeling ook zo eentje). Door zelf te sparen en te beleggen bereik je imho veel meer. Ik heb gewoon de indruk dat de overheid er veel aangelegen is dat er zoveel geld van de zzp’er zijn jaarruimte/pensioen daarheen gaat. En wij zo gek zijn om zo maar de vermogensbelasting te ontlopen, terwijl die 1,5 of 2% prima gepareerd kan worden door in indexfondsen en etf’s te beleggen. Plus als ik het zelf doe, kan ik er altijd over beschikken zelfs als ik het richting een deposito knal (moet ik ietsje langer wachten)

En als je die 50k in je eentje of 100k met z’n 2’en toch aantikt kun je altijd nog ieder jaar een rolex kopen, toch? Of Lego…

Iedere goedboerende zzp’er kan straks kappen op zijn 60ste, iedere zzp’er die ik de afgelopen weken gesproken heb heeft dat plan. Krijgen we weer een ander probleem als er straks niemand meer is om je kont te wassen in het verzorgingstehuis, zit je dan met je poen.
Haha maar inderdaad. Ik heb zelf ook een 50/50 strategie.. ja het is aantrekkelijk maar ik vind het ook wel fijn dat ik een deel cash heb.
Niemand garagandeerd mij dat ik t pensioen überhaupt haal dus leef liever nu dan later!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeN
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:47

DukeN

ook @ www.leeralles.nl

Ik heb een vraagje / casus waar ik vast in de uitleg een foutje maak maar daarom wil ik deze ook even hier stellen. :)

Stel ik heb een inkomen van 200.000 euro en voor het gemak betaal ik over het gehele bedrag 50% inkomsten belasting. Hiermee met ik dus 100.000 euro betalen aan de belasting dient.

Ik ga zowaar zakelijk uiteten en hiervan waren de kosten 100 euro incl. BTW. (BTW op etentje is niet aftrekbaar is voor de omzetbelasting)

80% mag ik van de belastingdienst aftrekken als representatiekosten. 20% is privé gebruik (een mens moet tenslotte eten).

Dit betekend dat de 80 euro van de 200.000 kan worden afgetrokken. Daarmee dus 199.920 aan inkomsten hebt in plaats van 200.000.

Over de 199.920 betaal ik 50% inkomsten belasting en waardoor ik 99.960 mag overmaken naar de belastingdienst i.p.v. de eerdere 100.000 zonder etentje).

Achter de komma waren de kosten voor het eten dus geen 100,- maar 60,- euro.

Of maak ik nou ergens een minder slimme denkfout. :$

Duken.nl meer dan downloaden | Leeralles.nl - Een waffeltastische plek

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
@DukeN Dat klopt als je inderdaad van de flatrate 50% rekent. In de praktijk is het een stuk lastiger, want er komen dan ook dingen als MKB winstvrijstelling, Afbouw algemene heffingskorting, afbouw arbeidskorting, kinderopvangtoeslag en tariefaanpassing aftrekposten bij kijken.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
[...]
Het probleem zou persoonlijk nog erger zijn als je die poen niet hebt en er is niemand om je kont te wassen ;)

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16-09 21:41
DukeN schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 08:42:
Ik heb een vraagje / casus waar ik vast in de uitleg een foutje maak maar daarom wil ik deze ook even hier stellen. :)

Stel ik heb een inkomen van 200.000 euro en voor het gemak betaal ik over het gehele bedrag 50% inkomsten belasting. Hiermee met ik dus 100.000 euro betalen aan de belasting dient.

Ik ga zowaar zakelijk uiteten en hiervan waren de kosten 100 euro incl. BTW. (BTW op etentje is niet aftrekbaar is voor de omzetbelasting)

80% mag ik van de belastingdienst aftrekken als representatiekosten. 20% is privé gebruik (een mens moet tenslotte eten).

Dit betekend dat de 80 euro van de 200.000 kan worden afgetrokken. Daarmee dus 199.920 aan inkomsten hebt in plaats van 200.000.

Over de 199.920 betaal ik 50% inkomsten belasting en waardoor ik 99.960 mag overmaken naar de belastingdienst i.p.v. de eerdere 100.000 zonder etentje).

Ik ben alleen even benieuwd waarom dit voorstel :?
1: etentjes zijn trigger nummer 1 voor een diepere controle heb ik het idee
2: procentueel is de besparing te verwaarlozen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
[...]

Mijn pensioenproduct bij Meesman is identiek aan het box 3 product. Hoe gaat daarin het VRH "gepareerd" worden? Verder zie ik voor de overheid alleen maar nadelen dat ik mijn belastingbijdrage uit stel, zelfs voor de bijstand telt het niet als vermogen.

Overigens hoop ik wel ruim voor mijn 60ste te stoppen en nog jarenlang mijn eigen billen te wassen, er zijn tegenwoordig ook al bidet's die dat voor je doen. Gezien de vergrijzing daar ook al bekend als "Japanse wc".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:43
Ik werk 2 dagen op kantoor bij een klant, voor een andere klant 1 dag thuis en andere dag ook op kantoor en de vrijdag remote voor wat kleinere klussen van weer andere klanten.
Op zich kan ik het wel vrij invullen maar beetje afwisseling vind ik wel lekker. Ook zit ik niet hele dagen op kantoor, meestal werk ik eerst thuis wat en ben dan 09:30 / 10:00 op kantoor tot max 16:00

Beide klanten waar ik op kantoor zit, zitten op 5 minuutjes fietsen en woon ook in een dorp dus wel luxe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:28

Crazy D

I think we should take a look.

ybos schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:15:
[...]

Per keer wel, maar op jaarbasis kunnen veel van dat soort 'procentueel te verwaarlozen' kosten toch nog best leuk oplopen. Ik verdien best lekker, maar als ik op jaarbasis 1000 euro minder belasting hoef te betalen voor een paar minuten werk dat het inboeken kost, ben ik daar de beroerdste niet in. Wel binnen de grenzen van wat mag, maar een etentje met een relatie om daadwerkelijk werk door te spreken valt gewoon onder zakelijke kosten. Die koptelefoon zodat je beter je teams gesprekken kunt voeren, maar die je ook gebruikt in de sportschool, voer je toch ook als kosten op?

Etentjes zijn een trigger als je dat wekelijks doet en/of op onlogische momenten. Of je hebt meer etentjes dan klanten :)

Exact expert nodig?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
ybos schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:15:
[...]

Hoe weet de BD nou dat je etentjes opvoert? Dat zijn gewoon kosten. Dus je krijgt je controle al en pas dan zullen ze de etentjes zien.
Als ik naar dat etentje kijkt, vind ik het juist wel een flinke besparing om het zakelijk aan te merken. 100 euro netto vs 60 euro netto. Dat is dus zeker de moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Zeker interessant, ZZPers zijn duidelijk geen prioriteit binnen de politiek. Enige opvallende vond ik wel dat de route die de bezorgers krijgen door hem gezien worden als instructies vanuit de opdrachtgever. Persoonlijk zie ik dat meer als een suggestie zoals de meeste in IT ook instructies krijgen voor de werkzaamheden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:14
DukeN schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 08:42:

Je maakt het wel heel moeilijk met de berekening. Je mag 80 euro aftrekken en je gaat uit van 50% belasting. Dan bespaar je dus 40 euro, en dan is je etentje inderdaad 60 ipv 100 euro.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16-09 21:36

mwa

Mijn vrouw en ik maken er een punt van om minimaal 1 zin over werk te kletsen tijdens het uit eten gaan.. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16-09 18:16
@mwa wat een gekruidenier om een paar euro kosten "zakelijk" op te voeren zeg. Boek toch gewoon geen kosten zakelijk die overduidelijk prive zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-09 23:22
Ascension schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 14:39:
@mwa wat een gekruidenier om een paar euro kosten "zakelijk" op te voeren zeg. Boek toch gewoon geen kosten zakelijk die overduidelijk prive zijn.
2x per week eten, maal pakweg 50 weken (er zijn ook weken waar je geen zin hebt om te gaan eten :+), maakt dat je toch al 4000e bespaart op jaarbasis. Daar kan je al wat leuks mee doen natuurlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16-09 18:16
Ja vast, je kan ook je hypotheek opvoeren als kosten maar dat maakt het nog niet gerechtvaardigd.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:08
En bureaustoelen? Mag dat wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
De ondernemer bepaalt in eerste instantie of het zakelijk is. Ook etentjes met je partner kunnen een zakelijk karakter hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apjuh
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18-07 11:01
Ik wil graag een bedrijfsmiddel aanschaffen wat bij de goedkoopste winkel 455 euro kost. Mag ik het ook boeken als 450 zakelijke kosten en 5 euro uit privé betalen zodat je het in een keer mag afschrijven en het niet op de balans hoeft te zetten? of is dit te creatief gedacht?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gem-p
Ascension schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 14:42:
Ja vast, je kan ook je hypotheek opvoeren als kosten maar dat maakt het nog niet gerechtvaardigd.
Ik werk momenteel 95% thuis, maar mag mijn werkplek niet aftrekken, omdat dat niet aan de zakelijke regels voldoet terwijl het overduidelijk zakelijk is. Huur ik een werkplek elders dan mag dat wel.

Niet de persoon erop aanspreken als het systeem gewoon krom is ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalman
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:50
Apjuh schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 15:02:
Ik wil graag een bedrijfsmiddel aanschaffen wat bij de goedkoopste winkel 455 euro kost. Mag ik het ook boeken als 450 zakelijke kosten en 5 euro uit privé betalen zodat je het in een keer mag afschrijven en het niet op de balans hoeft te zetten? of is dit te creatief gedacht?
Hoe je het betaalt doet er niet toe: de kosten van het bedrijfsmiddel veranderen daardoor niet. Vanaf 450 euro = afschrijven. Ben je nog starter? Dan mag je willekeurig afschrijven en ben je ook klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-09 13:30

Nutral

gamer/hardware freak

gem-p schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 15:12:
[...]

Ik werk momenteel 95% thuis, maar mag mijn werkplek niet aftrekken, omdat dat niet aan de zakelijke regels voldoet terwijl het overduidelijk zakelijk is. Huur ik een werkplek elders dan mag dat wel.

Niet de persoon erop aanspreken als het systeem gewoon krom is ;)
Het systeem is krom en daarom heb ik er geen problemen mee dat de regels worden gebruikt naar voordeel. Betekend natuurlijk niet dat je zelf kan gaan bepalen wat de regels zijn.

Ik heb dingen zoals mijn bureau, bureaustoel of verf in mijn werkkamer niet afgetrokken. Maar de speakers, schermen en docking station wel. Electrischiteit kan ik niet aftrekken, maar de server en netwerkapparatuur wel.

Er zijn alsnog wel interpretatie regels over etentjes met zakelijk karakter, 2x per week met de partner is erg moeilijk te verdedigen op die manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Tarkin schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 14:40:
[...]

2x per week eten, maal pakweg 50 weken (er zijn ook weken waar je geen zin hebt om te gaan eten :+), maakt dat je toch al 4000e bespaart op jaarbasis. Daar kan je al wat leuks mee doen natuurlijk!
Des te hoger de boete wanneer de inspecteur één zin tijdens een etentje toch niet zakelijk genoeg vind. Ik vrees dat bij regelmatige "zakelijke" etentjes vragen zal krijgen wat voor omzet daaruit voorkomt, zeker als de relatie ook een persoonlijke relatie betreft.

[ Voor 6% gewijzigd door Deveon op 18-01-2024 15:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:33
mijn bureastoel ( O-) ) kostte ook 455 excl. Ik heb gewoon 6 euro korting gevraagd zodat deze net onder de grens kwam.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rolucious
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-05 07:13
Heb je BTW ook al meegenomen? Dan hoef je maar 455/1,21 op te voeren als kosten.
Overigens kan het best gunstig zijn om toch wel die investering mee te pakken als je meer wilt investeren dit jaar. Mooi KIA meepakken, is toch weer 28% extra kosten meegepakt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:46
*O*
Na 21 jaar in de IT als werknemer, had ik besloten om dit jaar te willen beginnen als Freelancer. Ik wilde dit al eerder, maar is er niet van gekomen.

1 maart beginnen en meteen een opdracht voor 18 maanden met optie verlengen.

Ik heb pas over 2 weken een afspraak bij de KVK en moet nog van alles regelen zoals verzekering zakelijke rekening etc :+

Vraag me ook af of de belastingdienst mij wel ziet als ondernemer, omdat ik maar 1 opdrachtgever heb. Ik ben niet van plan om meer dan 40 uur pw te gaan werken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 12:29
Unknown Alien schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 16:46:
*O*
Na 21 jaar in de IT als werknemer, had ik besloten om dit jaar te willen beginnen als Freelancer. Ik wilde dit al eerder, maar is er niet van gekomen.

1 maart beginnen en meteen een opdracht voor 18 maanden met optie verlengen.

Ik heb pas over 2 weken een afspraak bij de KVK en moet nog van alles regelen zoals verzekering zakelijke rekening etc :+

Vraag me ook af of de belastingdienst mij wel ziet als ondernemer, omdat ik maar 1 opdrachtgever heb. Ik ben niet van plan om meer dan 40 uur pw te gaan werken.
Een opdracht van 18 maanden!? Verkapte arbeidsrelatie incoming :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Dan voer jij dat soort kosten toch lekker niet op? Doe jij je best om 2,50 per uur extra te krijgen, voeren wij de kosten van etentjes en dergelijke op. Hebben we aan het eind van het jaar net zoveel verdient.
Wolly schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 14:59:
[...]

De ondernemer bepaalt in eerste instantie of het zakelijk is. Ook etentjes met je partner kunnen een zakelijk karakter hebben.
Uh nou, ik heb geen uitspraken opgezocht of zo, maar mijn accountant gaf aan dat het handig is om op bonnetjes te schrijven met wie het was, en het ook in je agenda goed bij te houden. Een etentje met een klant is niet per definitie een zakelijk karakter. Als dat een projectbespreking is wellicht wel, maar 'gewoon een etentje' niet.
Unknown Alien schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 16:46:
Ik mag op dat soort dingen niet meer reageren :+

Volgens de checks die op dit moment op internet staan is meerdere opdrachtgevers een criterium. Maar zoals je in dit topic ook kunt teruglezen zijn er genoeg (heel veel) opdrachten waarbij full time inzet wordt gevraagd, waardoor meerdere opdrachtgevers feitelijk onmogelijk is. (en er zijn genoeg opdrachten te verzinnen waarbij fulltime gewenst is, al is het maar ivm doorlooptijd van een project).
Zolang het maar niet je ex-werkgever is, en je wel goed scoort op de andere punten (redelijke vrijheid in hoe je dingen oplost, financieel risico, wanneer je je werkt doet, etc) zal het wel loslopen.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Je kan ook gewoon met je klant eten en het niet over werk of project hebben en de kosten aftrekken.

Dat heet netwerken. Veel bedrijven hebben ook elke week een borrel, dat is ook netwerken. Dus ja, lekker naar de bar gaan met collega’s of mensen die je zakelijke bereik groter maken kan ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Kan je je leverancier niet om twee facturen vragen? Eentje voor je bedrijfsmiddel en eentje voor een bullshit product? Of gewoon 5 euro fooi geven?!
Ik weet niet of die winkel er dan mee wegkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Nutral schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 15:26:
[...]

Het systeem is krom en daarom heb ik er geen problemen mee dat de regels worden gebruikt naar voordeel. Betekend natuurlijk niet dat je zelf kan gaan bepalen wat de regels zijn.
Dat zijn dan ook de kosten waar een inspecteur, mocht je bij die 0,000001% horen die echt controle krijgt, over zal vallen.
Ik heb dingen zoals mijn bureau, bureaustoel of verf in mijn werkkamer niet afgetrokken. Maar de speakers, schermen en docking station wel. Electrischiteit kan ik niet aftrekken, maar de server en netwerkapparatuur wel.
Dat zijn toch ook gewoon zakelijke kosten? Wordt misschien lastig als je die schermen in een play-seat hangt (niet als ontwikkelaar van games trouwens), maar schermen heb je nodig voor je werk. Laptop ook. Docking station ook. Speakers ook, je moet in een teams meeting tenslotte de mensen wel goed kunnen verstaan.

BTW op de stroomkosten mag je trouwens wel terugvorderen volgens: https://www.ikwordzzper.n...energiekosten-als-zzp-er/

Als het verbruik van die server thuis de moeite is (dus niet voor 2,50 per maand) zou ik die kosten wel echt opnemen als je via een berekening (of metertje?) kunt aantonen hoeveel die verbruikt. Zou wel gewoon het echte tarief rekenen en niet ook nog eens vaste kosten gaan opsplitsen, maar bij een controle is dat wat mij betreft wel goed te verdedigen. Die stroom is dan toch immers duidelijk zakelijk? (er vanuit gaande dat je die server niet gebruikt om 1 of andere online game te hosten...).

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Wolly schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 18:15:
Je kan ook gewoon met je klant eten en het niet over werk of project hebben en de kosten aftrekken.

Dat heet netwerken. Veel bedrijven hebben ook elke week een borrel, dat is ook netwerken. Dus ja, lekker naar de bar gaan met collega’s of mensen die je zakelijke bereik groter maken kan ook.
https://www.jongbloed-fis...g/dinerkosten_aftrekbaar/

https://vwg.nl/nieuws/ond...jkheid-uitgaven-te-mager/

Even snelle google search. Dus nee, je kunt zeker niet per definitie de kosten van etentjes en avondjes zuipen aftrekken. Je zal het iig goed moeten onderbouwen. En een deel van die onderbouwing kan wellicht zijn, een opdracht die je een tijdje na dat etentje of avond drinken hebt gescoord bij 1 van de aanwezigen.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 21-08 17:09
Crazy D schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 18:11:
Volgens de checks die op dit moment op internet staan is meerdere opdrachtgevers een criterium.
Er is nergens een wet of regel die dit bepaalt. Die tools zeggen niks; dat zijn gewoon probeersels die Cap Gemini voor de BD gebouwd heeft die dan online blijven staan omdat ze 2 ton gekost hebben.

https://niels.nu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Nee, aanschafwaarde is 455 ex BTW, maakt niet uit hoe dat betaald is. Suggestie om een 2e factuur te geven om daarmee onder de 450 te blijven is op zich wel een leuke, maar goed, voor het kosten-aspect maakt dat verder niets uit. Het zal een inspecteur wellicht bij een controle iets minder snel opvallen (activa op je balans valt eerder op dan een hele rits aan "overige kosten").

Exact expert nodig?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut

Volgens de checks die op dit moment op internet staan is meerdere opdrachtgevers een criterium. Maar zoals je in dit topic ook kunt teruglezen zijn er genoeg (heel veel) opdrachten waarbij full time inzet wordt gevraagd, waardoor meerdere opdrachtgevers feitelijk onmogelijk is. (en er zijn genoeg opdrachten te verzinnen waarbij fulltime gewenst is, al is het maar ivm doorlooptijd van een project).
Zolang het maar niet je ex-werkgever is, en je wel goed scoort op de andere punten (redelijke vrijheid in hoe je dingen oplost, financieel risico, wanneer je je werkt doet, etc) zal het wel loslopen.
Zelfs bij de overheid huren ze ZZPers in voor fulltime en langer dan 2 jaar.
We hebben het er al zo vaak over gehad. Volgens mij doen ze er niet zo moeilijk over omdat ze weten dat ICT projecten doorgaans complex en langdurig zijn. En als jij keurig je IB betaald, een pensioenvoorziening hebt en een AOV, geen gekke dingen doet met 15 jaar oude Porsches voor 10k, elk jaar een nieuwe bureaustoel en elke week twee keer zakelijk gaat eten in een Michelinsterrenrestaurant, en een tarief hebt van +€75,- zal je weinig overkomen. Ook al klopt het op papier voor geen meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Er staat toch echt gewoon een uitzonderingssituatie met daaronder beschreven dat in de regel een zakelijk diner aftrekbaar is. Waar het daarom om gaat is dat je niet moet proberen te frauderen door te doen alsof iets zakelijk is. En dat lijkt me vrij evident.

2e link idem; ging om een specifieke casus waar iemand liep te frauderen. Ging nota bene om 14k aan kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Hydra schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 18:23:
[...]

Er is nergens een wet of regel die dit bepaalt. Die tools zeggen niks; dat zijn gewoon probeersels die Cap Gemini voor de BD gebouwd heeft die dan online blijven staan omdat ze 2 ton gekost hebben.
Maar het zijn wel "aandachtspunten" of hulpmiddelen volgens Wet DBA. Dat er niet op gecheckt wordt wil niet zeggen dat die wet niet meer actief is.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
RonaldHeirbaut schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 18:25:
We hebben het er al zo vaak over gehad.
Dat niet alleen, maar er is ook gewoon geen regel die aangeeft dat het verplicht is. Het is een verkeerde interpretatie van de wens dat je je risico spreidt. Daarbij gooien mensen ook heel regelmatig of je ondernemer bent voor de BD en de Wet DBA op 1 hoop, wat ook gewoon niet klopt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
Crazy D schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 18:27:
[...]

Maar het zijn wel "aandachtspunten" of hulpmiddelen volgens Wet DBA.
Het aandachtspunt is dat je probeert je risico te beperken, bijvoorbeeld door meerdere opdrachtgevers te hebben.Nadruk op bijvoorbeeld, want het stukje meerdere opdrachtgevers is gewoon een voorbeeld om de daadwerkelijke wens, dat je je risico's beperkt, te duiden.

Ik snap ook niet waarom mensen niet even na gaan denken over wat het doel nu eigenlijk is. Het DOEL is niet dat je meerdere opdrachtgevers hebt. Het doel is simpelweg dat je niet werkloos raakt en dan in de shit raakt, met alle gevolgen van dien.

Wij dekken het risico prima af zonder meerdere opdrachtgevers. Ons worst case scenario is weer in loondienst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Hydra schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 18:26:
[...]

Er staat toch echt gewoon een uitzonderingssituatie met daaronder beschreven dat in de regel een zakelijk diner aftrekbaar is. Waar het daarom om gaat is dat je niet moet proberen te frauderen door te doen alsof iets zakelijk is. En dat lijkt me vrij evident.

2e link idem; ging om een specifieke casus waar iemand liep te frauderen. Ging nota bene om 14k aan kosten.
De inspecteur weigert de aftrek (voor 75%) van de dinerkosten omdat:
- het zakelijke karakter niet wordt aangetoond;
- er regelmatig in hetzelfde restaurant wordt gegeten;
- de kosten waren relatief hoog, namelijk ruim € 12.000 per jaar.
Vooral de 1e bullit dus. Als jij kunt aantonen dat je etentje zakelijk was, is er ook niets aan de hand. En in deze situatie was dat niet duidelijk genoeg blijkbaar. Uit de beschrijving (nee ik ga niet de complete uitspraak lezen) staat niet wat de ondernemer precies als motivatie had gegeven, maar de inspecteur ging dus niet akkoord met de 12000 euro. Ook al zegt de ondernemer dat het etentje waren met relaties.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Crazy D schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 18:31:
Vooral de 1e bullit dus. Als jij kunt aantonen dat je etentje zakelijk was, is er ook niets aan de hand. En in deze situatie was dat niet duidelijk genoeg blijkbaar.
Omdat mensen moedwillig aan het frauderen waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Crazy D schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 18:22:
[...]

https://www.jongbloed-fis...g/dinerkosten_aftrekbaar/

https://vwg.nl/nieuws/ond...jkheid-uitgaven-te-mager/

Even snelle google search. Dus nee, je kunt zeker niet per definitie de kosten van etentjes en avondjes zuipen aftrekken. Je zal het iig goed moeten onderbouwen. En een deel van die onderbouwing kan wellicht zijn, een opdracht die je een tijdje na dat etentje of avond drinken hebt gescoord bij 1 van de aanwezigen.
Die snelle google search is er weer eentje van dik hout zaagt men planken. De ene link heeft 12000 aan dinerkosten ingeboekt, de andere 7000 aan champagne en drank.

Niet echt representatieve voorbeelden dus. En niemand zegt dat je per definitie iets kunt aftrekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Wolly schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 18:39:
[...]

Die snelle google search is er weer eentje van dik hiut zaagt men planken. De ene link heeft 12000 aan dinerkosten ingeboekt, de andere 7000 aan champagne en drank.

Niet echt representatieve voorbeelden dus. En niemand zegt dat je per definitie iets kunt aftrekken.
Uh jij zegt zelf:

En ik zeg dus, je zal een zakelijk karakter moeten aantonen. En ja, uiteraard vind je online de grote zaken, want voor een bonnetje van 80 euro zal een weldenkend mens niet naar de rechter stappen als een controleur vind dat die 80 euro onterecht zakelijk was.

Maar goed, volgens mij is de strekking verder wel duidelijk dus doe ermee wat je wilt.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Crazy D schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 18:44:
[...]

Uh jij zegt zelf:

Je laat de regel eronder voor het gemak maar weg?
Dat heet netwerken.
En ik zeg dus, je zal een zakelijk karakter moeten aantonen. En ja, uiteraard vind je online de grote zaken, want voor een bonnetje van 80 euro zal een weldenkend mens niet naar de rechter stappen als een controleur vind dat die 80 euro onterecht zakelijk was.

Maar goed, volgens mij is de strekking verder wel duidelijk dus doe ermee wat je wilt.
Niemand ontkent dat er geen zakelijk karakter aanwezig moet zijn. Het is alleen wel zo dat een zakelijk karakter op allerlei manieren kan worden ingevuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Crazy D schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 18:44:
En ik zeg dus, je zal een zakelijk karakter moeten aantonen.
En er staat letterlijk in die link die je aanhaalt dat het gaat om met WIE je gedineerd hebt, niet waar je het over gehad hebt. Dat dus dus hoever het zakelijke karakter aangetoond moet worden; dat het een diner is met iemand met wie je een zakelijke relatie hebt.

Wederom; je haalt een paar voorbeelden aan van iemand die gewoon etentjes boekt en doet alsof het zakelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Hydra schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 18:51:
[...]

En er staat letterlijk in die link die je aanhaalt dat het gaat om met WIE je gedineerd hebt, niet waar je het over gehad hebt. Dat dus dus hoever het zakelijke karakter aangetoond moet worden; dat het een diner is met iemand met wie je een zakelijke relatie hebt.
Zucht. Dan is dat toch het zakelijke karakter? Als het een diner is met klanten waarvan je de naam duidelijk kunt noteren is dat je onderbouwing. Als het een netwerkborrel is van organisatie X waar je wat hebt moeten betalen, is dat je onderbouwing. "Borrel bij de lokale voetbalclub" zou voor sommige ondernemers trouwens ook een netwerk borrel kunnen zijn maar ik kan me voorstellen dat dat weer net even niet specifiek genoeg is.

Enkel "wezen eten met een klant" is dus niet voldoende onderbouwing.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gem-p
ColeJ schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 17:21:
[...]

Een opdracht van 18 maanden!? Verkapte arbeidsrelatie incoming :P
Had je je sarcasme mode aan toevallig ;)

Zo'n lange opdracht lijkt mij in de IT prima te verantwoorden. Een arbeidsrelatie wordt niet alleen door de lengte gedefinieerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filipy23
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-09 00:28
Ik heb een conculega die ik heb geholpen aan haar eerste klant (oude klant van mij) en met het opzetten van de administratie. Ik heb daar nooit een factuur voor gestuurd (teveel gedoe). Maar daar mag zij mij prima bedankten toch met een etentje?

Ik ben nu met die conculega in gesprek om samen een BV te vormen. Ook dat lijken we prima tijdens wat zakelijke lunches te kunnen bespreken. Allemaal prima te verdedigen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

filipy23 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 21:38:
Ik heb een conculega die ik heb geholpen aan haar eerste klant (oude klant van mij) en met het opzetten van de administratie. Ik heb daar nooit een factuur voor gestuurd (teveel gedoe). Maar daar mag zij mij prima bedankten toch met een etentje?
Sowieso is dat niet jouw probleem als zij jou uitnodigt voor een etentje en betaald ;)
Ik ben nu met die conculega in gesprek om samen een BV te vormen. Ook dat lijken we prima tijdens wat zakelijke lunches te kunnen bespreken. Allemaal prima te verdedigen toch?
Lunches om oprichting van een BV te bespreken... Gevoelsmatig is het zakelijke belang van die lunch niet in het belang van jouw eenmanszaak. Vanuit jou als persoon is de BV straks gewoon een werkgever. Maar omdat je ook DGA bent, maakt dat het misschien dan toch anders (de oprichting van de BV is vanuit jou als persoon absoluut zakelijk dus waar ligt dan de grens tussen EMZ en persoon). Lijkt me een beetje grijs gebied. Je gaat niet als EMZ voor die BV werken, dat doe jij als prive persoon (gaat feitelijk in dienst). Het is ook niet zakelijk als jij een sollicitatiegesprek voert (als sollicitant dan) bij Van der Valk met een diner erbij. (Ik zou 'm wel zakelijk boeken, maar als ik er zo over denk ben ik er niet van overtuigd dat het vanuit jou EMZ dat zakelijke kosten zijn).

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Crazy D schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 21:56:
[...]

Sowieso is dat niet jouw probleem als zij jou uitnodigt voor een etentje en betaald ;)

[...]

Lunches om oprichting van een BV te bespreken... Gevoelsmatig is het zakelijke belang van die lunch niet in het belang van jouw eenmanszaak. Vanuit jou als persoon is de BV straks gewoon een werkgever. Maar omdat je ook DGA bent, maakt dat het misschien dan toch anders (de oprichting van de BV is vanuit jou als persoon absoluut zakelijk dus waar ligt dan de grens tussen EMZ en persoon). Lijkt me een beetje grijs gebied. Je gaat niet als EMZ voor die BV werken, dat doe jij als prive persoon (gaat feitelijk in dienst). Het is ook niet zakelijk als jij een sollicitatiegesprek voert (als sollicitant dan) bij Van der Valk met een diner erbij. (Ik zou 'm wel zakelijk boeken, maar als ik er zo over denk ben ik er niet van overtuigd dat het vanuit jou EMZ dat zakelijke kosten zijn).
Maar wel zakelijke kosten van de BV in oprichting, wellicht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
[...]
Het zijn meetings waar je de oprichting van een BV bespreekt. Natuurlijk kan dat zakelijk zijn voor je EMZ. Wellicht wil je wel als EMZ aandelen kopen, geld verstrekken of geruisloos overgaan. Dat weet je allemaal niet, daar voer je gesprekken over. Niets grijs aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12:16
Hydra schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 18:51:
[...]

Wederom; je haalt een paar voorbeelden aan van iemand die gewoon etentjes boekt en doet alsof het zakelijk is.
Ik heb er een mooi voorbeeld voor:
Lunchbespreking met een klant (he paid :P). Ja we hebben wat gegeten en gedronken, maar primair hebben we gepraat over de staat van het project en de toekomst plannen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
filipy23 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 21:38:

Klinkt beide als zakelijk relaties. Neem aan dat een BV oprichten het middel is en niet het doel. Ik zou het dus eerder benoemen als zakelijke lunch om verdere samenwerking te bespreken. Dat hoeft uiteindelijk ook niet tot iets concreets te leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolucious
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-05 07:13
Deveon schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 22:23:
[...]

Klinkt beide als zakelijk relaties. Neem aan dat een BV oprichten het middel is en niet het doel. Ik zou het dus eerder benoemen als zakelijke lunch om verdere samenwerking te bespreken. Dat hoeft uiteindelijk ook niet tot iets concreets te leiden.
Ja eens. Ik zou er niet zo moeilijk over doen. Het is een bespreking om de bedrijvigheid van je bedrijf uit te breiden. Ik vind hier persoonlijk niks grijs aan.
naam opschrijven op het bonnetje wordt inderdaad geadviseerd, want dan kan de fiscus duidelijk zien met wie je telkens eet. Als daar iemand op staat die toevallig je vriend(in) is en je eet daar >3x per maand (ik zeg maar wat) mee samen, dan gaan er wel vraagtekens rollen. Dan moet je een degelijk verhaal hebben waarom het zakelijk is. Als zij opdrachten voor je fixt, tja dan is het misschien ook niet zo heel gek.
Fiscus is uiteindelijk ook maar een mens en zolang jij er een kloppend (eerlijk) verhaal bij hebt, wat ook aansluit op je agenda, waarom zou die dan moeilijk doen?

Inzake de lange termijn opdrachten. Uiteindelijk is de term 'gezag' de grote valkuil voor veel zzp'ers. Als jij als postbode jaren als zzp'er werkt, heb jij dan werkelijk zelf te zeggen hoe jij je werk doet, of moet je echt verantwoording afleggen en luisteren naar de instructies van de baas? Vandaar dat die checklists dan gaan rinkelen
Met IT zou ik denken dat je zelfstandig kan bepalen hoe je codeert en het product tussentijds afgestemd wordt op de klant.

Ik wil kijken of ik bij een volgende opdracht voor de belastingdienst kan werken. Wellicht dat ik dan wat hardere en meer onderbouwde uitspraken kan doen :p

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pkuppens
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-09 10:41
RonaldHeirbaut schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 18:25:
[...]

Zelfs bij de overheid huren ze ZZPers in voor fulltime en langer dan 2 jaar.
We hebben het er al zo vaak over gehad. Volgens mij doen ze er niet zo moeilijk over omdat ze weten dat ICT projecten doorgaans complex en langdurig zijn. En als jij keurig je IB betaald, een pensioenvoorziening hebt en een AOV, geen gekke dingen doet met 15 jaar oude Porsches voor 10k, elk jaar een nieuwe bureaustoel en elke week twee keer zakelijk gaat eten in een Michelinsterrenrestaurant, en een tarief hebt van +€75,- zal je weinig overkomen. Ook al klopt het op papier voor geen meter
Je weet dat deze post alle overige posts in dit topic overbodig maakt als je ook nog toevoegt dat het ook niet uitmaakt of je dit vanuit een BV of EMZ doet?! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:24

Yucon

*broem*

[...]

.. inderdaad, dat dus. Want je draagt neem ik aan wel netjes belasting af over deze omzet in natura nietwaar? :Y) O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Crazy D schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 18:23:
[...]

Nee, aanschafwaarde is 455 ex BTW, maakt niet uit hoe dat betaald is. Suggestie om een 2e factuur te geven om daarmee onder de 450 te blijven is op zich wel een leuke, maar goed, voor het kosten-aspect maakt dat verder niets uit. Het zal een inspecteur wellicht bij een controle iets minder snel opvallen (activa op je balans valt eerder op dan een hele rits aan "overige kosten").
Het is met dit soort dingen wel goed om in je achterhoofd te houden dat áls het opvalt de rapen wel echt gaar zijn. Dan kun je het niet meer met een misverstand afdoen maar staat de kwade opzet gewoon duidelijk vast.

Ik zou het richting 6 euro korting zoeken. Dat zal ook wel lukken en bespaart je potentieel gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Yucon schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 09:26:
[...]

Het is met dit soort dingen wel goed om in je achterhoofd te houden dat áls het opvalt de rapen wel echt gaar zijn. Dan kun je het niet meer met een misverstand afdoen maar staat de kwade opzet gewoon duidelijk vast.

Ik zou het richting 6 euro korting zoeken. Dat zal ook wel lukken en bespaart je potentieel gedoe.
Dat is absoluut waar. Iets in de kosten opvoeren is een foutje, maar een factuur bewust in 2'en delen om onder de 450 te blijven is wel duidelijk iets heel bewust doen.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Crazy D schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 13:19:
[...]

Dat is absoluut waar. Iets in de kosten opvoeren is een foutje, maar een factuur bewust in 2'en delen om onder de 450 te blijven is wel duidelijk iets heel bewust doen.
Ik ben wel benieuwd of waarom je zo stellig bent dat het niet kan. An sich mag je natuurlijk best zakelijke kosten gewoon prive betalen. Soms moet dat zelfs verplicht deels, als het iets is waar je ook prive voordeel bij hebt. Dan is de aanschafprijs vanuit het perspectief van de eenmanszaak gezien niet het originele factuurbedrag, maar alleen het percentage wat zakelijk gerekend is.

Geen idee hoe de belastinginspecteur eventueel er tegen zou aan zou kijken als jij een zakelijke aankoop ipv 100% zakelijk 99% zakelijk rekent alleen om onder de E450 te blijven, kan me voorstellen dat ze daar niet zo heel blij mee zijn, maar lijkt me in ieder geval niet zo heel zwart-wit.

(Sowieso lijkt het me twijfelachtig om het echt fiscaal verstandig is, want wie weet telt ie anders aan het eind van het jaar mee voor de KIA).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
[...]

Bednakt voor je bevestiging. En van mij mag je wel reageren :P
Dit is ook wat ik lees en weet. Ik heb als leidinggevende regelamtig ZZPers in de IT ingehuurd voor 12 maanden en langer. 40 uur pw.

Ik heb even een zoekopdracht gedaan in dit topic met zoekterm Belasting. Daar komt een lijstje uit van 119 pagina's :9

Ik heb graag mijn financiele zaken op orde, dus ben gaan rekenen en op het web gaan lezen. Zo heb ik een beeld wat ik opzij moet zetten.

Ik heb dit berekend

Inkomen Per jaar Uurtarief €90 ex btw
Zzp'er / ib-ondernemer € 130.000 Uigaan van 25 vak. Dgn en 10 onbetaalde dagen pj.
Totale bruto inkomen € 130.000 € 130.000
Zelfstandigenaftrek (incl. startersaftrek) 5.873 –
Mkb-winstvrijstelling 16.521 –
Belastbaar inkomen in box 1 107.606

Belasting box 1 43.801
Arbeidskorting 0 –
Algemene heffingskorting 0 –
Tariefsaanpassing box 1 i 2.806 +
Inkomstenbelasting 46.607 46.607 –
Bijdrage Zvw 3.810 –
Netto inkomen € 79.583
Netto maand loon € 6.632,00
Beroepsaansprakelijkheidsverzekering+AVB € 90
Buffer € 1.000
Pensioen € 1.000

Maand Loon (netto) € 4.542,00

Brandstof kosten
Aantal KMs pm (4 dgn pw) 2040
Verbruik brandstof aantal liter(auto rijdt 1:14) 145
Kosten brandstof (€1,85 per liter) € 270
KM vergoeding €0,23 per km € 469

BTW 21% zet ik elke maand meteen over in een ander potje, zodat ik dat elk kwartaal de omzetbelasting kan doen.

Nu heb ik al een prima buffer. Ik kan als het moet 3 jaar zonder inkomen leven met mijn gezin, maar ik wil niet onnodig geld uitgeven. Ik investeer het liever :+

Zijn er nog grote uitgaven die ik mis qua belasting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

@Unknown Alien

Nu heb ik je berekening niet tot achter de komma uitgeplozen, maar vergeet je niet om die mkb winstvrijstelling weer bij je netto inkomen op te tellen?

Wat ga je eigenlijk doen?

[ Voor 7% gewijzigd door Yucon op 19-01-2024 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
Yucon schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 15:17:
@Unknown Alien

Nu heb ik je berekening niet tot achter de komma uitgeplozen, maar vergeet je niet om die mkb winstvrijstelling weer bij je netto inkomen op te tellen?

Wat ga je eigenlijk doen?
Ik heb de website berekenhet.net gebruikt. Geen ideewat je bedoelt .

Ik dacht..mkb winstvrijstelling dit word van de omzet afgehaald, zodat ik daar geen IB over hoef te betalen. Dus het belastbaar inkomen wordt dan daardoor lager?

IT service manager voor een kleine onderneming (50 pers)

[ Voor 5% gewijzigd door Unknown Alien op 19-01-2024 15:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Unknown Alien schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 15:23:
[...]

Ik dacht..mkb winstvrijstelling dit word van de omzet afgehaald, zodat ik daar geen IB over hoef te betalen. Dus het belastbaar inkomen wordt dan daardoor lager?

Correct, ik gebruik die tool altijd voor mijn voorlopige aangifte en zit er nooit ver naast qua reserve.

Edit: Persoonlijk zou ik de buffer niet verder uitbreiden als je al 3 jaar zonder inkomen kan en dat bedrag ook richting je pensioenopbouw, maar daar is afgelopen pagina's denk ik voorlopig weer even genoeg over gezegd :+

[ Voor 17% gewijzigd door Deveon op 19-01-2024 15:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Unknown Alien schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 15:23:
[...]

Ik snap het nou, het bedrag onder de streep leek te laag maar ze hebben al een buffer en pensioen meegerekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Hielko schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 13:41:
[...]

Ik ben wel benieuwd of waarom je zo stellig bent dat het niet kan. An sich mag je natuurlijk best zakelijke kosten gewoon prive betalen. Soms moet dat zelfs verplicht deels, als het iets is waar je ook prive voordeel bij hebt. Dan is de aanschafprijs vanuit het perspectief van de eenmanszaak gezien niet het originele factuurbedrag, maar alleen het percentage wat zakelijk gerekend is.
Oh mijn aanname was wel dat het hele bedrag zakelijk is, en dat je 2 facturen vraagt zodat het per factuur niet te hoog is. Als je iets zakelijk koopt en x% op prive boekt, heb je effectief dus 100-x% als kosten geboekt. En dat is het bedrag waar het dan over gaat (ook al zou het een laptop van 2000 euro zijn die je 50% prive boekt, telt die andere 1000 euro nog steeds als investering).

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Crazy D schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 15:51:
[...]

Oh mijn aanname was wel dat het hele bedrag zakelijk is, en dat je 2 facturen vraagt zodat het per factuur niet te hoog is. Als je iets zakelijk koopt en x% op prive boekt, heb je effectief dus 100-x% als kosten geboekt. En dat is het bedrag waar het dan over gaat (ook al zou het een laptop van 2000 euro zijn die je 50% prive boekt, telt die andere 1000 euro nog steeds als investering).
Maar dat was niet de vraag, en was ook helemaal geen sprake van twee facturen of wat dan ook. Gewoon of je bij een bestelling van net iets meer dan E450 een klein deel prive kan betalen om het zo niet op de balans te hoeven zetten als investering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Unknown Alien
Yucon schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 15:28:
[...]

Ik snap het nou, het bedrag onder de streep leek te laag maar ze hebben al een buffer en pensioen meegerekend.
Die heb ik zelf toegevoegd.

Ik kom net uit loondienst en daar zat ik ook op €1000 pm pensioen inleg. Ik dacht laat ik dat zo aanhouden.

Buffer uitbreiden met €1000 pm lijkt mij wat aan de lage kant. Ik zit zelf te denken dat het wijzer is om 2k pm buffer op te bouwen en eerste jaar verder geen pensioen opbouw, zodat de buffer eerder gevuld is. En vanaf volgend jaar de pensioen verder uit te breiden. Waarschijnlijk ETFs of andere lange termijn investering

In principe heb ik nu 2 verschillende pensioen potjes. Dus 1 jaar niet doen, zal nmi geen groot verschil maken als ik straks 67 ben.

1. 20 jaar pensioen omgebouwd ivm loondienst. = niet genoeg om te leven I know :)
2. Over 15 jaar heb ik geen hypotheek meer en ons huis is flink in waarde gestegen.
Deveon schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 15:26:
[...]

Correct, ik gebruik die tool altijd voor mijn voorlopige aangifte en zit er nooit ver naast qua reserve.

Edit: Persoonlijk zou ik de buffer niet verder uitbreiden als je al 3 jaar zonder inkomen kan en dat bedrag ook richting je pensioenopbouw, maar daar is afgelopen pagina's denk ik voorlopig weer even genoeg over gezegd :+
Ben aardig wat pagina's aan het doornemen uit dit topic. wordt er scheel van hahaha :+

Die 3 jaar heb ik in ETFs. Laat ik liever staan ivm het rendement, maar in geval van "nood" kan ik er gebruik van maken.

[ Voor 24% gewijzigd door Unknown Alien op 19-01-2024 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
pkuppens schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 09:13:
[...]

Je weet dat deze post alle overige posts in dit topic overbodig maakt als je ook nog toevoegt dat het ook niet uitmaakt of je dit vanuit een BV of EMZ doet?! _/-\o_
Mijn post maakt dit topic zeker niet overbodig. We zijn er nog niet uit over de bureaustoel volgens mij... :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Rolucious schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 04:09:
[...]
Ik wil kijken of ik bij een volgende opdracht voor de belastingdienst kan werken. Wellicht dat ik dan wat hardere en meer onderbouwde uitspraken kan doen :p
Dat heb ik gedaan en mij is in het introductiegesprek letterlijk gezegd dat ze iemand zoeken voor tenminste 3 jaar. Op mijn vraag: "en hoe doen we dat dan met meerdere opdrachtgevers per jaar, te lange opdracht en het feit dat de overheid een maximale termijn hanteert van 2 jaar inhuur en dat soort dingen?" kreeg ik als antwoord "daar passen we wel een mouw aan".
Dat ik er na 10 maanden weg was had meer te maken met het feit dat ik geen specialist wilde worden in IBM Websphere Application Server.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Crazy D schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 13:19:
[...]

Het was ook niet helemaal hoe ik het bedoelde. Nu denk ik dat je tot 460 euro nog wel wat kan regelen onder de toonbank met de leverancier/winkelier als in "doe mij die printer voor 450, dan koop ik dat zakje tiewraps voor 15 (ipv 5)". Die laatste dan gewoon prive.
Maar om nou een notebook van 800 op te splitsen in 2x 400 en dan als kosten wegboeken, dan speel je met vuur. Als je dan zo je geld moet verdienen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 16:59:
[...]

Het was ook niet helemaal hoe ik het bedoelde. Nu denk ik dat je tot 460 euro nog wel wat kan regelen onder de toonbank met de leverancier/winkelier als in "doe mij die printer voor 450, dan koop ik dat zakje tiewraps voor 15 (ipv 5)". Die laatste dan gewoon prive.
Maar om nou een notebook van 800 op te splitsen in 2x 400 en dan als kosten wegboeken, dan speel je met vuur. Als je dan zo je geld moet verdienen...
Maar waarom zou je iets van 460 euro niet voor 460 euro kopen en op je balans zetten? De enige reden die ik zie om dat te willen is niet die afschrijving (want 460 in 1 keer of 92 euro in 5 keer... als dat het verschil maakt heb je denk ik andere problemen),is om het wat minder op te laten vallen bij een controle. Als iemand een minder-twijfelachtige-reden heeft hoor ik dat graag.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11:40
Een beetje fiscale 'optimalisatie' is wel voor te stellen. En niet hoeven activeren scheelt toch minimaal 5 keer klikken in je boekhoudpakket.

[ Voor 3% gewijzigd door Aftansert op 19-01-2024 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Aftansert schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 19:59:
[...]

Een beetje fiscale 'optimalisatie' is wel voor te stellen. En niet hoeven activeren scheelt toch minimaal 5 keer klikken in je boekhoudpakket.
Maar je mist wel investeringsaftrek (KIA), dus activeren is toch helemaal niet zo erg? Ik activeer graag, gratis geld..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apjuh
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18-07 11:01
Aftansert schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 19:59:
[...]

Klopt, ik zou niet weten hoe ik 2600 euro aan investeringsaftrek moet krijgen zonder dat ik spullen ga aanschaffen die ik (nu) niet nodig heb. Om dan voor 5 euro iets voor 5 jaar in de administratie bij te moeten houden... Het is ook weer geen wereldprobleem om het wel te doen, maar vroeg me af wat hierin mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Crazy D schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 18:10:
[...]

Maar waarom zou je iets van 460 euro niet voor 460 euro kopen en op je balans zetten? De enige reden die ik zie om dat te willen is niet die afschrijving (want 460 in 1 keer of 92 euro in 5 keer... als dat het verschil maakt heb je denk ik andere problemen),is om het wat minder op te laten vallen bij een controle. Als iemand een minder-twijfelachtige-reden heeft hoor ik dat graag.
Geen idee. Mij persoonlijk boeit het niet of het op de balans komt of niet. Ergens werd de vraag gesteld en dan ga ik daar vol in met mijn adhd 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 22:02:
[...]

Geen idee. Mij persoonlijk boeit het niet of het op de balans komt of niet. Ergens werd de vraag gesteld en dan ga ik daar vol in met mijn adhd 😜
:D
Apjuh schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 21:13:
[...]

Klopt, ik zou niet weten hoe ik 2600 euro aan investeringsaftrek moet krijgen zonder dat ik spullen ga aanschaffen die ik (nu) niet nodig heb. Om dan voor 5 euro iets voor 5 jaar in de administratie bij te moeten houden... Het is ook weer geen wereldprobleem om het wel te doen, maar vroeg me af wat hierin mogelijk is.
Laptop, monitor, telefoon, iPad. Je hoeft niet elk jaar de KIA te halen he :+ Eens in de paar jaar is ook prima ;)

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Dus ik ben bijna van het gedrocht van een Visma Cash Web af. Bíjna.

Ik moet het forfait van m'n zonnepanelen over 2023 nog boeken:
Geef het forfaitbedrag aan in rubriek 1a (Leveringen/diensten belast met hoog tarief) van uw btw-aangifte.

In deze rubriek vindt u twee kolommen:

Links, in de kolom ‘omzet’, vult u € 0 in.
Rechts, in de kolom ‘omzetbelasting’, vult u het forfaitbedrag in.
Bent u een zzp-er of hebt u een eenmanszaak? En doet u al btw-aangifte voor uw zakelijke activiteiten? Tel in rubriek 1a in de kolom ‘omzetbelasting’ het forfaitbedrag op bij het bedrag dat u daar voor uw gewone bedrijfsactiviteiten hebt berekend. In de kolom ‘omzet’ hoeft u niets bij te tellen
Maar da ga nie :') Cash berekent de btw op basis van de omzet. Ik moet dus € 381 fictieve omzet boeken om de btw op 80 te krijgen, maar dan wordt er te veel omzet gerapporteerd. En de som van een boekstuk moet 0 zijn, dus de tegenrekening/grootboek moet ook kloppen zonder dat het ergens anders weer gevolgen heeft (privé-onttrekking gaat weer opgeteld worden voor de inkomstenbelasting en zo).

Dus ik stel voor het eerst in 10 jaar een inhoudelijke vraag aan de helpdesk hierover, namelijk hoe ik een boekstuk boek met 0 omzet maar 80 euro btw, en krijg letterlijk terug:
via dagboek memoriaal kun je een boeking doen

De boeking dien jezelf te maken , denk via een kosten op en af te boeken maar dat kunt u dan beter navragen bij uw boekhouder
Ik snap dat de inrichting van het pakket door de boekhouder is gedaan (grootboeknummers, kostenplaatsen, give it a name) maar WTF is dit voor antwoord.

Ik heb het forfait maar handmatig opgeteld bij de aangifte van Q4.

Blij dat ik ervan af ben.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kouk
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12:01
CodeCaster schreef op zondag 21 januari 2024 @ 11:50:

Ik heb het forfait maar handmatig opgeteld bij de aangifte van Q4.

Blij dat ik ervan af ben.
Sja. Ik zit met hetzelfde, maar dan in het pakket van KNAB (DigiBTW). Ik kan zelf in de aangifte geen extra regel toevoegen, het pakket maakt die regels automatisch a.d.h.v. de facturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorro
@CodeCaster en @kouk
Ik vermoed dat je het op dezelfde manier zou kunnen boeken als je het btw-privégebruik boekt?

Ook dan voer je wél btw op, waarbij je de ‘omzet’ vervolgens niet meeneemt in je daadwerkelijke winstberekening.

Als daar geen geautomatiseerde/standaard boeking voor zit ingebakken in het programma, dan via memoriaal je boeking maken net zoals je voor btw privégebruik doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
Werkkleding kan je toch ook opgeven als kosten?

Mijn werkkleding bestaat dan uit
  • Overhemden
  • nette broek
  • Nette schoenen
  • Riem
  • Shirts
Ik zal hier geen logo op gaan borduren. Valt het dan nog onder werkleding?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:05
Unknown Alien schreef op zondag 21 januari 2024 @ 13:25:
https://www.belastingdien...t/aftrek-zakelijke-kosten

Maar ik neem aan dat die vraag niet serieus is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16-09 21:41

• Overhemden
  • nette broek
  • Nette schoenen
  • Riem
  • Shirts
:N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-09 15:46

• Overhemden
  • nette broek
  • Nette schoenen
  • Riem
  • Shirts
Belastingdienst is vrij duidelijk
Werkkleding is kleding die u (bijna) uitsluitend kunt dragen in het kader van uw onderneming. Dit moet blijken uit de uiterlijke kenmerken van de kleding, bijvoorbeeld: een uniform of overall.
Is de kleding ook geschikt om buiten uw onderneming te dragen? Dan moet de kleding zijn voorzien van een beeldmerk met een oppervlakte van minimaal 70 cm2. Het beeldmerk moet verwijzen naar uw onderneming.
Wat jij schets zou je natuurlijk voor je werk gebruiken. Maar je kan het ook gebruiken voor een sjiek diner of bij een bruiloft/begrafenis of gewoon je vind het lekker zitten en draagt het dagelijks.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Pagina: 1 ... 480 ... 643 Laatste