Mag je dan ook een fictieve, niet bestaande, CV indienen?Liegebeest schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:58:
Nou allemaal, verwacht vandaag maar weer een berg telefoontjes, emails en LinkedIn DMs!
Voor in elk geval één overheidsinstantie moeten alle tussenpartijen een proeve van bekwaamheid doorstaan en bewijzen dat zij geschikte kandidaten kunnen leveren voor een fictieve functie/vacature.
Ze gaan je benaderen met de vraag of zij jouw CV, geanonimiseerd, aan mogen bieden op deze fictieve, niet-bestaande functie.
Erg interessante discussies afgelopen tijd over belastingconstructies, heb dit topic niet eerder zo interessant gevonden 
Maar dit is ook weer iets wat enorm persoonsafhankelijk is. Ik wil graag vol bijstorten in dat potje omdat ik vrij wil zijn om over een paar jaar helemaal te stoppen met werken als ik wil, dan is dat potje alvast voorzien. Sommige mensen hebben dan weer kinderen en dan is de kinderopvangtoeslag e.d. die je krijgt met laag DGA loon weer van overwegend belang.
Overigens ga ik er ondertussen maar van uit dat het box 2 voordeel voor beleggingen (grotendeels) gaat verdwijnen t.o.v. box 3, als de hoge raad eemaal uitspraak heeft gedaan. Dan krijgen we vermoedelijk belasting op werkelijk rendement in box 3, wat schijnbaar ook vrij gebruikelijk is in box 2?
Ik heb ook helemaal geen zin in alle rompslomp die bij een BV komt, dat je dan moet praten met accountants, moet gaan nadenken over dingen als agio stortingen, en als je die weer wil afromen dat je dan bij notarissen moet zijn, minimale reserves in je BV, zakelijk handelen, je rekening courant overeenkomst om het kwartaal moeten balanceren of wat dan ook..
Om dan nog maar te zwijgen van dat als je WBSO wil je het moet gaan koppelen aan je loonadministratie (ook zoiets wat nooit meekomt in die BV of EMZ vergelijkingen), of als je naar het buitenland wil voor een paar jaar, dan moet je ook gaan nadenken wat je met je BV moet willen.. Want wanneer kan je je DGA loon stoppen enz
Veel te ingewikkeld allemaal voor dat stuk(je?) (mogelijke) lange termijn winst voor je beleggingen.
Dit alles geropen als ICTer overigens, ik weet dat er mensen zijn die echt risico lopen met hun activiteiten en daarom voor BV/holding gaan, of andere redenen hebben.
Dit effect wordt zoals eerder vermeld gigantisch onderschat en niet vaak meegenomen in de BV vs EMZ vergelijkingen. De lijfrente storting is gigantisch verruimd en het is een van de laatste aftrekposten die je nog tegen het toptarief mag aftrekken! De overige posten (ondernemersaftrek enz) gaan sinds 1 januari allemaal tegen het het laagtarief.Deveon schreef op maandag 15 januari 2024 @ 10:26:
De pensioenbijdrage drukt ook het DGA loon richting modaal waardoor de arbeidskorting, algemene heffingskorting en toeslagen weer toenemen.
Dit verhaal dus, en zoals ik al eerder heb vermeld. Dit heeft mijn totale IB druk verlaagd naar 22% dit jaar.maxnl schreef op zondag 14 januari 2024 @ 13:21:
Terwijl als je een simpele eenmanszaak hebt, en bijv. 140k winst per jaar hebt, je een jaarruimte van 34.550 EUR tot je beschikking hebt.
Nogal een verschilletje.
Dat soort dingen worden in de omslagberekeningen niet mee genomen..
Maar dit is ook weer iets wat enorm persoonsafhankelijk is. Ik wil graag vol bijstorten in dat potje omdat ik vrij wil zijn om over een paar jaar helemaal te stoppen met werken als ik wil, dan is dat potje alvast voorzien. Sommige mensen hebben dan weer kinderen en dan is de kinderopvangtoeslag e.d. die je krijgt met laag DGA loon weer van overwegend belang.
Overigens ga ik er ondertussen maar van uit dat het box 2 voordeel voor beleggingen (grotendeels) gaat verdwijnen t.o.v. box 3, als de hoge raad eemaal uitspraak heeft gedaan. Dan krijgen we vermoedelijk belasting op werkelijk rendement in box 3, wat schijnbaar ook vrij gebruikelijk is in box 2?
Ik heb ook helemaal geen zin in alle rompslomp die bij een BV komt, dat je dan moet praten met accountants, moet gaan nadenken over dingen als agio stortingen, en als je die weer wil afromen dat je dan bij notarissen moet zijn, minimale reserves in je BV, zakelijk handelen, je rekening courant overeenkomst om het kwartaal moeten balanceren of wat dan ook..

Veel te ingewikkeld allemaal voor dat stuk(je?) (mogelijke) lange termijn winst voor je beleggingen.
Dit alles geropen als ICTer overigens, ik weet dat er mensen zijn die echt risico lopen met hun activiteiten en daarom voor BV/holding gaan, of andere redenen hebben.
Hoezo zou dat niet mogen? Van wie niet? Heb het zelf ook zo een paar jaar geleden gedaan.Deveon schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:42:
[...]
Mijn boekhouder, weliswaar geen accountant, gaf juist aan dat ik mijn bestaande opdracht niet mag overhevelen omdat het dan overduidelijk is het dezelfde organisatie betreft. Ik heb dus momenteel mijn lopende opdracht nog via de eenmanszaak en de nieuwe opdracht via de schone BV.
BV gestart, hallo Headfirst ik werk voortaan niet meer via EMZ A maar via BV B, kunnen jullie mijn contract overzetten? Headfirst: Ja prima gaan we regelen! Klaar.
Ha, nee, dat dan weer nietjadjong schreef op maandag 15 januari 2024 @ 12:26:
[...]
Mag je dan ook een fictieve, niet bestaande, CV indienen?
Maar de persoon in kwestie hoeft niet op dit moment beschikbaar te zijn.
Ik vind het opmerkelijk dat ik er in de raamovereenkomsten niets over teruglees en ook het geciteerde stuk tekst dat mijn tussenpartij me stuurde wordt door Google niet gevonden. #Opmerkelijk
Liege, liege, liegebeest!
Nog nooit zoiets meegemaakt, maar daar zou ik zelf niet actief aan mee gaan werken. Toch vreemd dit, want een tussenpartij heeft toch juist vaak al een soort van samenwerking met een eindklant? En dan vraagt die overheidsinstantie alsnog of die tussenpartij kan aantonen dat ze weten hoe ze moeten werken? Is dit niet de zoveelste CV-harvest die gedaan wordt?Liegebeest schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:58:
Nou allemaal, verwacht vandaag maar weer een berg telefoontjes, emails en LinkedIn DMs!
Voor in elk geval één overheidsinstantie moeten alle tussenpartijen een proeve van bekwaamheid doorstaan en bewijzen dat zij geschikte kandidaten kunnen leveren voor een fictieve functie/vacature.
Ze gaan je benaderen met de vraag of zij jouw CV, geanonimiseerd, aan mogen bieden op deze fictieve, niet-bestaande functie.
Heb je vanuit de opdrachtgever hier niks over gehoord dan? Ik vind het maar apart eerlijk gezegd.Liegebeest schreef op maandag 15 januari 2024 @ 12:31:
[...]
Ha, nee, dat dan weer niet![]()
Maar de persoon in kwestie hoeft niet op dit moment beschikbaar te zijn.
Ik vind het opmerkelijk dat ik er in de raamovereenkomsten niets over teruglees en ook het geciteerde stuk tekst dat mijn tussenpartij me stuurde wordt door Google niet gevonden. #Opmerkelijk
Dat klopt, maar in het geval van een zakelijk aangemerkte auto, die je graag naar na 5 jaar naar prive wil halen (zoals in mijn geval), maar dat niet kan als je in een EMZ blijft werken, is het starten van een lege BV het makkelijkst.Bigs schreef op maandag 15 januari 2024 @ 12:12:
[...]
Je kunt je eenmanszaak geruisloos inbrengen in je BV. Dan hoef je in principe geen nieuwe contracten af te sluiten (uiteraard wel je klanten informeren) en met een agioreserve zorgt dat je geen dubbele inkomstenbelasting betaalt. Het is wel belangrijk om je goed te laten adviseren.
Daarnaast was in mijn geval de zakelijke buffer al netto(ja het staat op mijn zakelijke rekening en telt niet mee voor box 3), maar er is al IB over betaald. Dat kan je niet zomaar in de BV stoppen en de IB van terugvragen oid. Dat kan je dan net zo goed buiten de BV houden.
Eens, maar als je gebruikelijk loon hoger ligt dan wat je privé nodig hebt, dan kan je wat je over hebt mooi in een pensioenpot stoppen. Het is de belastingdienst die het DGA salaris hoger wil hebben, niet ik.Kurios schreef op maandag 15 januari 2024 @ 09:51:
[...]
Als ik hier lees dat iemand zichzelf een hoger DGA salaris uit te keren en dat in een lijfrente te stoppen is daardoor wat tegenstrijdig. Je wilt dat geld juist zoveel mogelijk in de BV houden.
[...]
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Kan ook, of je mailt een dealer dat je je auto wil verkopen en wat ze ervoor willen geven. Soms hebben ze ook online een tool om inruilwaarde te bepalen. Uiteraard als je grote schades hebt is het anders.Wolly schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:11:
Waar laat je eigenlijk je auto taxeren? Is zo'n opkoopsite dan voldoende?
[ Voor 17% gewijzigd door Kurios op 15-01-2024 13:14 ]
Hopelijk heb je dat niet alleen met Headfirst besproken maar ook met iemand met expertise op dit gebied.Kawa schreef op maandag 15 januari 2024 @ 12:30:
[...]
Hoezo zou dat niet mogen? Van wie niet? Heb het zelf ook zo een paar jaar geleden gedaan.
BV gestart, hallo Headfirst ik werk voortaan niet meer via EMZ A maar via BV B, kunnen jullie mijn contract overzetten? Headfirst: Ja prima gaan we regelen! Klaar.
Nogmaals hiervoor heb ik mijn boekhouder die aangaf dat er dan afgerekend moet worden met de Belastingdienst omdat je geen geruisloze inbreng doet, mogelijk geeft een gerenommeerde accountant een beter antwoord maar gezien deze adviseren inbegrepen was vond ik het wel prima (+ oprichting van BV voor 400 euro).
Wat ik zelf heb gevonden is dat je alleen een eenmanszaak en BV naast elkaar hebben wanneer er voldoende scheiding is. Het overhengelen van je contract lijkt mij niet voldoende scheiding, mogelijk dat op 1 januari de eenmanzaak schorsen wél voldoende is.
Ik heb nu van drie verschillende partijen dit verzoek ontvangen, binnen vijf uurtjes. Het zou wel heel grappig zijn als ze allemaal tegelijk het zelfde trucje gaan doen. Plus, de eerste die mij benaderde heeft mijn CV al: ik ben reeds via hen ergens geplaatst.gem-p schreef op maandag 15 januari 2024 @ 12:45:
[...]
Nog nooit zoiets meegemaakt, maar daar zou ik zelf niet actief aan mee gaan werken. Toch vreemd dit, want een tussenpartij heeft toch juist vaak al een soort van samenwerking met een eindklant? En dan vraagt die overheidsinstantie alsnog of die tussenpartij kan aantonen dat ze weten hoe ze moeten werken? Is dit niet de zoveelste CV-harvest die gedaan wordt?
[ Voor 13% gewijzigd door Liegebeest op 15-01-2024 13:23 ]
Mijn relatie met de opdrachtgever doet er hier niet toe. Schijbaar wordt elk van de mantelpartijen hieraan onderworpen.Kawa schreef op maandag 15 januari 2024 @ 12:48:
[...]
Heb je vanuit de opdrachtgever hier niks over gehoord dan? Ik vind het maar apart eerlijk gezegd.
Dat is wel hoe ik mijn BND elke maand spek: besloten er wat bovenop te doen elke maand, om zo hopelijk meer ademruimte te maken na m'n 70e.RichieB schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:05:
[...]
Eens, maar als je gebruikelijk loon hoger ligt dan wat je privé nodig hebt, dan kan je wat je over hebt mooi in een pensioenpot stoppen. Het is de belastingdienst die het DGA salaris hoger wil hebben, niet ik.
Ik denk dat het verschil is dat ik de EMZ ook ging staken en niet naast de BV liet bestaan.Deveon schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:22:
[...]
Hopelijk heb je dat niet alleen met Headfirst besproken maar ook met iemand met expertise op dit gebied.
Nogmaals hiervoor heb ik mijn boekhouder die aangaf dat er dan afgerekend moet worden met de Belastingdienst omdat je geen geruisloze inbreng doet, mogelijk geeft een gerenommeerde accountant een beter antwoord maar gezien deze adviseren inbegrepen was vond ik het wel prima (+ oprichting van BV voor 400 euro).
Wat ik zelf heb gevonden is dat je alleen een eenmanszaak en BV naast elkaar hebben wanneer er voldoende scheiding is. Het overhengelen van je contract lijkt mij niet voldoende scheiding, mogelijk dat op 1 januari de eenmanzaak schorsen wél voldoende is.
Wat is een goede plek om een contract te laten opstellen?
Ik werk vooral voor kleinere opdrachtgevers in het buitenland (voornamelijk de VS), en hoewel de meesten zelf een standaardcontract voor hun freelancers hebben, is dat niet altijd zo. Voor die gevallen wil ik zelf een modelcontract hebben, zowel voor fixed fee als uren-projecten.
Ik ben bekend met het modelcontract van de belastingdienst, maar deze is alleen in het Nederlands, en ik weet ook niet of alles dat er in staat even relevant is voor internationale projecten.
Op zich zijn er geen grote aanpassingen nodig (de meeste contracten die ik gelezen heb zijn redelijk simpel en duidelijk), maar lijkt me wel prettig om een contract te hebben waarbij je weet dat je er ook echt op kan vertrouwen mocht het ooit tot een moeilijke situatie komen.
Ik werk vooral voor kleinere opdrachtgevers in het buitenland (voornamelijk de VS), en hoewel de meesten zelf een standaardcontract voor hun freelancers hebben, is dat niet altijd zo. Voor die gevallen wil ik zelf een modelcontract hebben, zowel voor fixed fee als uren-projecten.
Ik ben bekend met het modelcontract van de belastingdienst, maar deze is alleen in het Nederlands, en ik weet ook niet of alles dat er in staat even relevant is voor internationale projecten.
Op zich zijn er geen grote aanpassingen nodig (de meeste contracten die ik gelezen heb zijn redelijk simpel en duidelijk), maar lijkt me wel prettig om een contract te hebben waarbij je weet dat je er ook echt op kan vertrouwen mocht het ooit tot een moeilijke situatie komen.
Ha, m'n team-genoot heeft ook al twee of drie belletjes gehad over die Proeve van bekwaamheid.
Ik zal eens citeren wat ze mij vanochtend zeiden:
Wat is een aanbesteding?
Een aanbesteding is een competitie waarvoor brokers zich in kunnen schrijven. Hierbij dient elke ingeschreven partij een voorstel in en deze wordt beoordeeld door de opdrachtgever. De partijen die het beste uit de bus komen mogen de inhuur verzorgen voor de komende mantelperiode.
Wat is een proeve van bekwaamheid?
- Een proeve van bekwaamheid is een praktische test/fictieve minicompetitie waarbij de ingeschreven partijen hun expertise moeten laten zien. Expertise kunnen partijen laten zien door de perfecte kandidaat/expertise te leveren, goed advies te geven aan de opdrachtgever en de juiste vragen over de fictieve opdracht te stellen.
- De beoordeling hiervan is een belangrijk onderdeel van de eindbeoordeling voor de aanbesteding.
- Het CV van de kandidaat wordt anoniem aangeleverd en hier zal zeer vertrouwelijk mee om worden gegaan. Ook hoeft de kandidaat niet beschikbaar te zijn.
@Liegebeest voor een kleine vergoeding van zeg 10k mogen ze jouw CV daar natuurlijk voor gebruiken. Je bent blij dat je die dienst voor ze kunt leveren.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Ha, zo ben ik dan weer niet, het was niet eens bij me opgekomen. Ik zag er een kans in om mijn contact met deze partij wat sterker te houden.
EDIT:
Onderstaande, zoals @Kurios het beschrijft, was voor mij dan weer niet aan de orde. Nee, als er uren werk in zouden zitten hadden ze me in mogen huren. Nee, hier was de vraag of ze mijn CV mochten aanbieden en of ik iets opmerkelijks aan de vacature zag. Dat is een telefoontje van een paar minuten en vijf minuurtjes lezen.
EDIT:
Onderstaande, zoals @Kurios het beschrijft, was voor mij dan weer niet aan de orde. Nee, als er uren werk in zouden zitten hadden ze me in mogen huren. Nee, hier was de vraag of ze mijn CV mochten aanbieden en of ik iets opmerkelijks aan de vacature zag. Dat is een telefoontje van een paar minuten en vijf minuurtjes lezen.
[ Voor 54% gewijzigd door Liegebeest op 15-01-2024 14:16 ]
Een paar weken geleden kreeg ik ook al een belletje met een soort gelijk verzoek van een partij waar ik ooit 1x mee gebeld heb: of ik wilde helpen om een fictieve casus uit te werken. Dus ik antwoordde dat ik gerust wilde helpen en vroeg wat de vergoeding was. Ze waren helemaal verbaasd dat ik daar een vergoeding voor wilde. Ik zou een paar uur moeten werken en een uitwerking panklaar voor ze moeten opleveren wat zij commercieel inzetten
[ Voor 5% gewijzigd door Kurios op 15-01-2024 14:15 ]
De afweging of je in de BV wilt sparen is wel iets complexer dan dat (tenminste: belastingtechnisch gezien). De dividendbelasting is aan het stijgen (het zijn dit jaar twee schijven geworden, waarbij de eerste schijf nauwelijks lager is, maar de tweede flink hoger). Op het moment dat je grote sommen geld uit de BV haalt kan dat ongunstig uitpakken.Kurios schreef op maandag 15 januari 2024 @ 09:51:
Mij beeld is: je wil juist in je BV zoveel mogelijk sparen om vermogensbelasting uit te sparen. Dat geeft je flexibiliteit en je hoeft dus niet in de pensioen/lijfrente producten te sparen voor fiscaal voordeel: dus je bent veel flexibeler wanneer je met pensioen kan gaan. Als ik hier lees dat iemand zichzelf een hoger DGA salaris uit te keren en dat in een lijfrente te stoppen is daardoor wat tegenstrijdig. Je wilt dat geld juist zoveel mogelijk in de BV houden.
Rendement op geld in de BV is belasting tegen werkelijk rendement. Afhankelijk van de type investering kan het zijn dat je jaarlijks (bij groei van de investering) daar bijna 20% mag gaan aftikken.
Ben je eindelijk oud en keer je jezelf pensioen uit, dan draait de BV verlies (geen inkomsten en salaris is kosten). Over dat verlies kun je maar beperkt de vennootschapsbelasting van eerdere jaren voor terugvragen. Keer je het uit als dividend, dan mis je zaken als arbeidskorting.
*kijkt even naar zijn eigen holding* 750 euro per jaar voor de accountant (jaarrekening & salarisadministratie, de rest is supersimpel en doe ik zelf) en 250 euro per jaar voor de zakelijke bankrekening.Ook ik kijk naar BV structuur ipv EMZ. Ik zit ongeveer op het kantelpunt als je bijv naar laatste 5 jaar had gekeken. Maar wat er nooit wordt bijverteld is dat je kosten hebt om je BV draaiende te houden, ook als je stopt met werken of weer in loondienst gaat. Accountant, administratie etc. Dat tikt op een gegeven moment wel aan lijkt me.
BV is helemaal niet veel complexer. Op veel vlakken is het juist eenvoudiger doordat er een veel duidelijker scheidslijn is tussen privé en zakelijk.Daarnaast is BV natuurlijk veel complexer dan een EMZ en heb ik hulp nodig/wil ik hulp hebben bij de administratie en belastingaangiftes.
Inmiddels heb ik ook (voor het eerst) een voorlopige aanslag ontvangen (alleen voor de zorgverzekeringswet?). De gegevens zijn gebaseerd op gegevens uit het jaar 2022. Ik ga echter binnenkort weer in loondienst.
Ik wil deze nu gaan wijzigen, maar in hoeverre moet ik deze serieus nemen op gebied van invullen? Maakt het bijvoorbeeld uit als ik bezittingen lager aangeef dan daadwerkelijk het geval was op 1 januari (er van uitgaande dat dit natuurlijk wordt gecorrigeerd aankomend jaar bij de definitieve aangifte?).
Ik wil deze nu gaan wijzigen, maar in hoeverre moet ik deze serieus nemen op gebied van invullen? Maakt het bijvoorbeeld uit als ik bezittingen lager aangeef dan daadwerkelijk het geval was op 1 januari (er van uitgaande dat dit natuurlijk wordt gecorrigeerd aankomend jaar bij de definitieve aangifte?).
Geen inkomsten? En rendement van je belegging dan? Als het een beetje meezit blijft je vermogen gewoon gelijk.Skyaero schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:44:
[...]
Ben je eindelijk oud en keer je jezelf pensioen uit, dan draait de BV verlies (geen inkomsten en salaris is kosten). Over dat verlies kun je maar beperkt de vennootschapsbelasting van eerdere jaren voor terugvragen. Keer je het uit als dividend, dan mis je zaken als arbeidskorting.
Ja. Ik heb nooit een reden kunnen bedenken waarom ik voor de klant steeds goedkoper zou moeten worden (door niet te verhogen).Marc3l schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:04:
Doen jullie ook elk jaar een inflatie verhoging op jullie tarief?
Of gewoon met het aangepaste tarief factureren.Crazy D schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 15:58:
[...]
Dan had je in december een mailtje kunnen sturen dat je je tarieven verhoogt. Kan nu ook maar met terugwerkende kracht wordt vaak wat minder gewaardeerdEn per 1 februari is op zich een wat typisch moment, maar goed, zou ook gewoon kunnen. Dat is dan weer het voordeel wanneer je geen contract hebt.
Grappig genoeg doe ik dat al 20+ jaar en nog nooit ook maar één vraag over gehad. Staat wel iets over in m'n AV geloof ik, maar ik betwijfel of die ooit door één klant zijn gelezen.
Zelf pas ik in de praktijk nooit inflatiecorrectie toe.BertS schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:47:
[...]
Of gewoon met het aangepaste tarief factureren.
Grappig genoeg doe ik dat al 20+ jaar en nog nooit ook maar één vraag over gehad. Staat wel iets over in m'n AV geloof ik, maar ik betwijfel of die ooit door één klant zijn gelezen.
In mijn contract staat meestal iets van dat ik het eerste jaar niet indexeer. Heb ik min of meer van mijn (ver)huurcontract overgenomen.
En na het tweede jaar, peildatum 1 jan, zou het wel mogen met CBS cijfer maar is het alweer tijd voor een nieuwe opdracht, en daar verzin ik wel weer een nieuw tarief waar die correctie wel in zit
Deze redenering snap ik nooit zo goed. Je kan dat geld niet ineens opnemen of vrijuit kiezen wat je met dat potje doet; je bent aan allerlei regels gebonden en uitkeringsproducten die je moet aanschaffen. Eerder dan AOW leeftijd aan het potje zitten is ook aan regels gebonden waardoor je het geld nog verder moet uitsmeren. Als je later denkt het toch anders te willen doen, zijn er weer regels voor onttrekken en dan kom je vrij snel uit op een boete (20%) en flink extra IB betalen.bumble_bee schreef op maandag 15 januari 2024 @ 12:29:
Ik wil graag vol bijstorten in dat potje omdat ik vrij wil zijn om over een paar jaar helemaal te stoppen met werken als ik wil, dan is dat potje alvast voorzien.
Ik zeg niet dat het geen goed idee is en de situatie is voor iedereen verschillend maar voor mij voelt het soms als een "gouden pot" aan het einde van de regenboog (plus nu mooi box 1 uitstellen) waarbij je ook direct "long" gaat op de huidige belastingregels en het vertrouwen in de afspraken die nu worden gemaakt.
[ Voor 9% gewijzigd door Eliaz op 15-01-2024 18:22 ]
Om wat meer uitleg over de situatie te geven, één van de andere recruiters was erg behulpzaam met diens uitleg, nadat ik aangaf mijn profiel al via mijn vaste partij te hebben geleverd. Ik had die persoon hier eerst geciteerd, maar bedacht me dat dit niet netjes is.Liegebeest schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:04:
Ha, m'n team-genoot heeft ook al twee of drie belletjes gehad over die Proeve van bekwaamheid.
[...]
Dus bij deze de korte samenvatting:
- Deze proef van bekwaamheid is onderdeel van het tender proces.
- Er zijn nu vijftien partijen die aan de tender deelnemen. Na deze fase mogen er zeven blijven.
- De recruiter stelt dat het in deze fase er om gaat dat men bewijst in staat te zijn om "de juiste mensen te vinden".
- Daarom stelt hij ook dat mijn profiel gewoon, anoniem, door meerdere partijen mag worden aangeboden.
- Hij stelt dat het goed mogelijk is dat de partij die mijn CV nu heeft de tender niet krijgt en zij juist weer wel.
Maar, misschien toon ik nu weer mijn gebrek aan ondernemersgeest.
[ Voor 106% gewijzigd door Liegebeest op 15-01-2024 18:36 ]
Ik weet niet of het alleen maar negatief is. Als dit het criterium is waar naar gekeken wordt dan is men blijkbaar ook langzaam tot de conclusie gekomen dat er in recruitmentland aardig wat gare prutsers rondlopen.
Want het klinkt idd heel basic. Maar als je kijkt wat voor een rare, niet matchende vacatures ik voor m'n neus gekregen heb moet de andere kant daar toch ook wel eens genoeg van krijgen van dito kandidaten.
Want het klinkt idd heel basic. Maar als je kijkt wat voor een rare, niet matchende vacatures ik voor m'n neus gekregen heb moet de andere kant daar toch ook wel eens genoeg van krijgen van dito kandidaten.
Gegarandeerd waar!Yucon schreef op maandag 15 januari 2024 @ 20:02:
Ik weet niet of het alleen maar negatief is. Als dit het criterium is waar naar gekeken wordt dan is men blijkbaar ook langzaam tot de conclusie gekomen dat er in recruitmentland aardig wat gare prutsers rondlopen.
Het toeval wil dat de fictieve positie die nu rondgaat letterlijk mijn huidige positie is. En de afgelopen maanden hebben we daar ook werkelijk open posities voor gehad en we hebben daar heel veel CVs voor afgeserveerd met "dit past echt niet".
Nou even mijn ervaringen van 2 weken freelance samenvatten:
Vooropgesteld heb me nog geen minuut verveeld.
Ik wilde bij bunq, dat werd knab, want bunq duurde te lang. Vervolgens ook beroeps en bedrijfsaansprakelijkheid via hun geregeld. KNAB werkt met Alicia en daar zit dan weer een verzekeringsmaatschappij achter, omdat ik 2 SBI codes heb (IT advies en 'klusbedrijf') gaat mijn bedrijfsaansprakelijkheid van 7,5 naar 75 eu per maand maargoed kom er toch niet onderuit.
Heb ook een voorstel voor een AOV opgevraagd dat viel me ook niet tegen, gezien de meeste premies zo rond de 600 a 700 eu zitten, heb ik (denk ik) nu een nette premie van rond de 300 eu. Nog veel maar kan het risico niet lopen.
Verder heb ik ondertussen flyers en visitekaartjes gemaakt voor het 'klusbedrijf' en heb ik via diverse partijen op IT opdrachten gereageerd. Veel aanvragen van ProAct maar helaas nog niets concreets.
Soms voel je je ook een hoopje stront, gezien alle recruiters/brokers en intermediairs als vliegen met je willen connecten omdat ze allemaal 'iets voor je willen en kunnen betekenen'.
Wat ik merk is dat veel aanvragen zich concentreren op het westen en midden van NL, en laat ik nou net in 'de laars' van Nederland wonen nabij Maastricht. Ik heb een reisbereidheid van 140km op dit moment maar naar mate dat de buffer minder en minder wordt zal ik toch concessies moeten doen.
De acquisitie van freelancen vind ik dan toch ook echt het kutste wat er is, beetje je netwerk uitpluizen, koffie drinken, het dan vooral niet over werk hebben of bedelen om werk maar wel een beetje 'top of mind' blijven bij al die relaties. Ik denk dan, ik ben beschikbaar, je kent me, graag of niet, let's go. (is natuurlijk wat kort door de bocht en zo werkt het niet, maar toch)
Of voor iedere aanvraag een motivatie te moeten schrijven waarom je de geschikte kandidaat bent.
Op zich maak ik me niet druk, 2024 is net 2 weken bezig maar dat vind ik echt het minst leuke ervan.
Administratie bijhouden lukt verder aardig, vrouwlief doet alles voor haar werkgever ook in Moneybird, dus als ik iets niet weet dan is de hulplijn dichtbij, en afrekenen kan dan in natura, scheelt weer een slok op een borrel
Ik geef het een jaar de tijd, met open vizier weet ik oprecht niet welke kant het kwartje op gaat vallen, het mooiste zou zijn 16 uur IT, 16 uur handen vrij om met de handen te werken, maar de ideale wereld bestaat niet. Als het niets wordt heb ik het iig geprobeerd, kan altijd nog terug in loondienst.
Na 20 jaar consultant te zijn geweest in de IT, is IT alleen niet meer genoeg, daarom heb ik besloten een cursus VP NEN 3140 te gaan doen, zodat ik officieel bij anderen aan de stroom mag knutselen, daar wil ik nog NEN 1010 ontwerp bij doen, zodat ik ook laadpalen kan installeren, dat blijft voorlopig nog wel even gaande daar waar de zonnepanelen boeren al aan het omvallen zijn.
Ik wilde bij bunq, dat werd knab, want bunq duurde te lang. Vervolgens ook beroeps en bedrijfsaansprakelijkheid via hun geregeld. KNAB werkt met Alicia en daar zit dan weer een verzekeringsmaatschappij achter, omdat ik 2 SBI codes heb (IT advies en 'klusbedrijf') gaat mijn bedrijfsaansprakelijkheid van 7,5 naar 75 eu per maand maargoed kom er toch niet onderuit.
Heb ook een voorstel voor een AOV opgevraagd dat viel me ook niet tegen, gezien de meeste premies zo rond de 600 a 700 eu zitten, heb ik (denk ik) nu een nette premie van rond de 300 eu. Nog veel maar kan het risico niet lopen.
Verder heb ik ondertussen flyers en visitekaartjes gemaakt voor het 'klusbedrijf' en heb ik via diverse partijen op IT opdrachten gereageerd. Veel aanvragen van ProAct maar helaas nog niets concreets.
Soms voel je je ook een hoopje stront, gezien alle recruiters/brokers en intermediairs als vliegen met je willen connecten omdat ze allemaal 'iets voor je willen en kunnen betekenen'.
Wat ik merk is dat veel aanvragen zich concentreren op het westen en midden van NL, en laat ik nou net in 'de laars' van Nederland wonen nabij Maastricht. Ik heb een reisbereidheid van 140km op dit moment maar naar mate dat de buffer minder en minder wordt zal ik toch concessies moeten doen.
De acquisitie van freelancen vind ik dan toch ook echt het kutste wat er is, beetje je netwerk uitpluizen, koffie drinken, het dan vooral niet over werk hebben of bedelen om werk maar wel een beetje 'top of mind' blijven bij al die relaties. Ik denk dan, ik ben beschikbaar, je kent me, graag of niet, let's go. (is natuurlijk wat kort door de bocht en zo werkt het niet, maar toch)
Of voor iedere aanvraag een motivatie te moeten schrijven waarom je de geschikte kandidaat bent.
Op zich maak ik me niet druk, 2024 is net 2 weken bezig maar dat vind ik echt het minst leuke ervan.
Administratie bijhouden lukt verder aardig, vrouwlief doet alles voor haar werkgever ook in Moneybird, dus als ik iets niet weet dan is de hulplijn dichtbij, en afrekenen kan dan in natura, scheelt weer een slok op een borrel
Ik geef het een jaar de tijd, met open vizier weet ik oprecht niet welke kant het kwartje op gaat vallen, het mooiste zou zijn 16 uur IT, 16 uur handen vrij om met de handen te werken, maar de ideale wereld bestaat niet. Als het niets wordt heb ik het iig geprobeerd, kan altijd nog terug in loondienst.
Na 20 jaar consultant te zijn geweest in de IT, is IT alleen niet meer genoeg, daarom heb ik besloten een cursus VP NEN 3140 te gaan doen, zodat ik officieel bij anderen aan de stroom mag knutselen, daar wil ik nog NEN 1010 ontwerp bij doen, zodat ik ook laadpalen kan installeren, dat blijft voorlopig nog wel even gaande daar waar de zonnepanelen boeren al aan het omvallen zijn.
Leuk verhaal!loewie1984 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 21:26:
Nou even mijn ervaringen van 2 weken freelance samenvatten:
Soms voel je je ook een hoopje stront, gezien alle recruiters/brokers en intermediairs die met je willen connecten omdat ze allemaal 'iets voor je willen en kunnen betekenen'.
Ik ben hier begin 2024 begonnen bij mijn oude werkgever (overdracht en afronden) een paar maanden en inmiddels 5-6 concrete leads voor vervolg. Ik word benaderd dus hoef zelf weinig te aquieren. Vind ik ook fijn en snap helemaal hoe je je voelt. Beetje zo leuren zou ik ook geen energie van krijgen.
Wordt echt kiezen en op de rem trappen, ben dit niet gaan doen om 80u per week te werken haha. Wel een andere sector dan IT
Members only:
. Sowieso valt het me op dat er voor IT altijd gezeken wordt over recruiter spam. Ik heb er af en toe eentje op linkedin maar het valt me ontzettend mee. In mijn sector speelt ZZP'en echt heel erg weinig. Tot nu toe erg blij met mijn stap, de vrijheid en afwisseling is heerlijk. Alleen boekhouden vind ik vervelend..
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen

Je zou ook nog kunnen nadenken over CV ketel installateur. Door de nieuwe regels zijn er veel 'beunhazen' die nu niet meer mogen.
Het is inderdaad een gouden pot aan het einde van de regenboog, en het klopt dat je afhankelijk blijft van de regelgeving. Maar het is ook gewoon enorm lucratief.Eliaz schreef op maandag 15 januari 2024 @ 18:20:
Deze redenering snap ik nooit zo goed. Je kan dat geld niet ineens opnemen of vrijuit kiezen wat je met dat potje doet; je bent aan allerlei regels gebonden en uitkeringsproducten die je moet aanschaffen. Eerder dan AOW leeftijd aan het potje zitten is ook aan regels gebonden waardoor je het geld nog verder moet uitsmeren. Als je later denkt het toch anders te willen doen, zijn er weer regels voor onttrekken en dan kom je vrij snel uit op een boete (20%) en flink extra IB betalen.
Ik zeg niet dat het geen goed idee is en de situatie is voor iedereen verschillend maar voor mij voelt het soms als een "gouden pot" aan het einde van de regenboog (plus nu mooi box 1 uitstellen) waarbij je ook direct "long" gaat op de huidige belastingregels en het vertrouwen in de afspraken die nu worden gemaakt.
Als je uitgaat van 2% VRH wat je bespaart per jaar over het geld in die pot, dan heb je over 30 jaar 1.8x meer in die pot dan je anders had gehad. Daarbovenop komt dat je er nu ~50% belasting op bespaart, en je straks 'maar' max 37% erover moet betalen (gemiddeld minder nog). Inderdaad uitgaande van dat de regels niet al te veel veranderen.
Om het concreet te maken, ik hoop over een paar jaar zo'n 2 ton in die pot te hebben. Uitgaande van een (conservatieve) 6% inflatie gecorrigeerd rendement op de beurs, heb ik over 30 jaar, als ik AOW hoop te krijgen, een miljoen euro in die pot (inflatiegecorrigeerd!). Dit moet je dan inderdaad over 20 jaar uit laten keren (mag ook eerder overigens). Bij 20 jaar is dat toch 50k per jaar (en uiteraard gaat het ook verder renderen in die 20 jaar). Dus ik lig, als ik zo oud mag worden, over 50 jaar met uitzicht op een bos ergens lekker te dementeren.
Om het minder kleurrijk te zeggen, je hoeft je nooit meer zorgen te maken om je oude dag, en je hoeft nooit meer wat te doen aan je pensioen. Dat betekent dan weer dat je nu al minder kan gaan werken als je zou willen, en nu al, terwijl je nog jong bent, vaker lekker op vakantie, meer tijd met je kinderen of je eigen ouders, of wat dan ook. Ik vind dat een fijne gedachte.
Met maximaal inleggen kan iedereen nu binnen 6 jaar dit ook bereiken (dan heb je die 2 ton namelijk).
Geen idee, maar is het misschien mogelijk om twee aparte verzekeringen af te sluiten mbt beroepsaansprakelijkheidsverzekering?loewie1984 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 21:26:
[…]
Vervolgens ook beroeps en bedrijfsaansprakelijkheid via hun geregeld. KNAB werkt met Alicia en daar zit dan weer een verzekeringsmaatschappij achter, omdat ik 2 SBI codes heb (IT advies en 'klusbedrijf') gaat mijn bedrijfsaansprakelijkheid van 7,5 naar 75 eu per maand maargoed kom er toch niet onderuit.
Voor elke SBI-code een, mogelijk ook niet per se bij dezelfde verzekeraar. Mogelijk scheelt dat?
Amen, echter al ga ik zelf maar tot een ton met 35 jaar te gaan. Met een iets optimistischer rendement van 7% red ik dan ook de miljoen (na correctie voor inflatie). Over 10 of 15 jaar kan ik ten slotte altijd nog bijstorten en wil bewust niet dat deze pot té groot wordt.bumble_bee schreef op maandag 15 januari 2024 @ 21:57:
[...]
Met maximaal inleggen kan iedereen nu binnen 6 jaar dit ook bereiken (dan heb je die 2 ton namelijk).
Bij wisselende opdrachten kan ik me dat voorstellen. Zelf heb ik bijv een klant waar ik al 20 jaar voor werk. Alleen de hoeveelheid wisselt. Ben blij dat ik daar niet meer op het tarief van 2003 zitpkuppens schreef op maandag 15 januari 2024 @ 17:14:
[...]
Zelf pas ik in de praktijk nooit inflatiecorrectie toe.
In mijn contract staat meestal iets van dat ik het eerste jaar niet indexeer. Heb ik min of meer van mijn (ver)huurcontract overgenomen.
En na het tweede jaar, peildatum 1 jan, zou het wel mogen met CBS cijfer maar is het alweer tijd voor een nieuwe opdracht, en daar verzin ik wel weer een nieuw tarief waar die correctie wel in zit
Leuk! waar doe je zoiets? en waar moet ik aan denken aan voorkennis, kosten en tijdsduur? Mij lijkt dat ook wel leuk om 1 of meerdere dagen in de week ernaast te doen.loewie1984 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 21:26:
https://www.zipconomy.nl/2024/01/zelfstandig-professional-draagt-flink-bij-aan-de-maatschappij-44-miljard-euro-per-jaar/
Mooi rapport.
De werkelijkheid* doet zo wel een beetje afbreuk aan het "onderbuikgevoel" van zgn. uithollen solidariteit door zelfstandigen.
* Uitgaande van dit rapport ;-)
Mooi rapport.
De werkelijkheid* doet zo wel een beetje afbreuk aan het "onderbuikgevoel" van zgn. uithollen solidariteit door zelfstandigen.
* Uitgaande van dit rapport ;-)
[ Voor 4% gewijzigd door Lycaon op 16-01-2024 09:16 ]
Dat het aantrekkelijk is zijn we het mee eens, maar een belangrijke invalshoek moet je ook meenemen: DH is notoir zeer onbetrouwbaar gebleken. Als iets te aantrekkelijk wordt, dan gaan er zaken veranderen.bumble_bee schreef op maandag 15 januari 2024 @ 21:57:
[...]
Het is inderdaad een gouden pot aan het einde van de regenboog, en het klopt dat je afhankelijk blijft van de regelgeving. Maar het is ook gewoon enorm lucratief.
Als je uitgaat van 2% VRH wat je bespaart per jaar over het geld in die pot, dan heb je over 30 jaar 1.8x meer in die pot dan je anders had gehad. Daarbovenop komt dat je er nu ~50% belasting op bespaart, en je straks 'maar' max 37% erover moet betalen (gemiddeld minder nog). Inderdaad uitgaande van dat de regels niet al te veel veranderen.
Om het concreet te maken, ik hoop over een paar jaar zo'n 2 ton in die pot te hebben. Uitgaande van een (conservatieve) 6% inflatie gecorrigeerd rendement op de beurs, heb ik over 30 jaar, als ik AOW hoop te krijgen, een miljoen euro in die pot (inflatiegecorrigeerd!). Dit moet je dan inderdaad over 20 jaar uit laten keren (mag ook eerder overigens). Bij 20 jaar is dat toch 50k per jaar (en uiteraard gaat het ook verder renderen in die 20 jaar). Dus ik lig, als ik zo oud mag worden, over 50 jaar met uitzicht op een bos ergens lekker te dementeren.
Om het minder kleurrijk te zeggen, je hoeft je nooit meer zorgen te maken om je oude dag, en je hoeft nooit meer wat te doen aan je pensioen. Dat betekent dan weer dat je nu al minder kan gaan werken als je zou willen, en nu al, terwijl je nog jong bent, vaker lekker op vakantie, meer tijd met je kinderen of je eigen ouders, of wat dan ook. Ik vind dat een fijne gedachte.
Je ziet dat met heel veel regelingen. Als blijkt dat over 10 jaar ineens veel mensen daar heel veel geld hebben staan en dat potentieel ertoe kan leiden dat veel mensen eerder stoppen met werken (omdat ze het kunnen veroorloven), dan gaat dat recht in tegen hun beleid (we moeten namelijk allemaal langer doorwerken).
De regels kunnen over 10 jaar ineens zo zijn dat je maar zeer beperkt eruit mag putten, of er überhaupt niet eerder bij mag. Dat is wel de tendens bij heel veel regelingen en lijkt wel de standaard werkwijze van DH tegenwoordig door een korte-termijn visie.. Eerst zo inrichten dat iedereen het doet (want aantrekkelijk, kijk b.v. naar zonnepanelen), en vervolgens keihard op de rem trappen..
Noem mij een pessimist, maar ik vertrouw ze niet.. Ik zet niet alles op rood terwijl ik weet dat 'along the way' (en 30 jaar is een hele lange termijn) de spelregels veranderen en er bij wijze van 50% minder rode vakjes zijn.. Dan verlies je keihard, en daarom matig ikzelf.. Dan maar fiscaal minder interessant, maar dan ben ik zelf wel in de lead..
Of zoals mijn pa altijd zegt die al een tijdje met pensioen is en ik het heb over dit soort dingen: in mijn leven heb ik geen 1 regeling meegemaakt die is gebleven zoals hij bedacht werd
Ik denk er exact zo over. Ik stort wel in een pensioenpot bij Brandnewday maar zeker niet de volledige ruimte.ID-College schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:16:
[...]
Dat het aantrekkelijk is zijn we het mee eens, maar een belangrijke invalshoek moet je ook meenemen: DH is notoir zeer onbetrouwbaar gebleken. Als iets te aantrekkelijk wordt, dan gaan er zaken veranderen.
Je ziet dat met heel veel regelingen. Als blijkt dat over 10 jaar ineens veel mensen daar heel veel geld hebben staan en dat potentieel ertoe kan leiden dat veel mensen eerder stoppen met werken (omdat ze het kunnen veroorloven), dan gaat dat recht in tegen hun beleid (we moeten namelijk allemaal langer doorwerken).
De regels kunnen over 10 jaar ineens zo zijn dat je maar zeer beperkt eruit mag putten, of er überhaupt niet eerder bij mag. Dat is wel de tendens bij heel veel regelingen en lijkt wel de standaard werkwijze van DH tegenwoordig door een korte-termijn visie.. Eerst zo inrichten dat iedereen het doet (want aantrekkelijk, kijk b.v. naar zonnepanelen), en vervolgens keihard op de rem trappen..
Noem mij een pessimist, maar ik vertrouw ze niet.. Ik zet niet alles op rood terwijl ik weet dat 'along the way' (en 30 jaar is een hele lange termijn) de spelregels veranderen en er bij wijze van 50% minder rode vakjes zijn.. Dan verlies je keihard, en daarom matig ikzelf.. Dan maar fiscaal minder interessant, maar dan ben ik zelf wel in de lead..
Of zoals mijn pa altijd zegt die al een tijdje met pensioen is en ik het heb over dit soort dingen: in mijn leven heb ik geen 1 regeling meegemaakt die is gebleven zoals hij bedacht werd
IddColeJ schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:22:
[...]
Ik denk er exact zo over. Ik stort wel in een pensioenpot bij Brandnewday maar zeker niet de volledige ruimte.
Je kan het nu compleet negeren (en puur naar het financiële stukje kijken), maar ik durf je nu al op een briefje te geven dat je over 20 jaar denkt: shit! DH gaat kijken wat er dan kan, en wat vinden ze dan: "Hee, iedereen neemt eerder lijfrente op terwijl ze nog makkelijk 10 jaar kunnen werken! Dat moet veranderen"
Aantonen kan ik het niet, time will tell
[ Voor 11% gewijzigd door ID-College op 16-01-2024 11:49 ]
Je vader heeft gelijk, maar tegelijkertijd denk ik dat zoveel wantrouwen een slechte raadgever is. Over het algemeen worden er geen grote systeemwijzigingen doorgevoerd zonder overgangsregeling. Daarnaast is het niet zo dat door niet mee te doen je jezelf buiten de impact van veranderde regelgeving plaatst. Nu ben je gewoon extra kwetsbaar als bijv. belastingen in box 3 hoger worden.ID-College schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:16:
[...]
Dat het aantrekkelijk is zijn we het mee eens, maar een belangrijke invalshoek moet je ook meenemen: DH is notoir zeer onbetrouwbaar gebleken. Als iets te aantrekkelijk wordt, dan gaan er zaken veranderen.
En om de salderingsregeling als voorbeeld te nemen, dat die regeling op een gegeven moment afgeschaft gaat worden is nu al jaren en jaren bekend. Er komt een overgangsperiode waarin hij wordt afgebouwd. En dat wordt vervolgens alleen nog maar uitgesteld. Als jij 10 jaar geleden bijv. geen zonnepanelen had gekocht omdat je de overheid niet vertrouwde dan ben je ondertussen gewoon een dief van je eigen portemonnee, omdat die zichzelf ondertussen al 2x terugverdiend hebben.
Sowieso, hoeveel je kan sparen voor je pensioen is toch beperkt. Je hoeft niet op 1 paard te wedden.
Is wel een beetje offtopic. Maar zo werkt het niet: geboorte - sterfte = inwoners aantal.ID-College schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:48:
[...]
IddEn het thema is nu al actueel vandaag de dag.. Nu zeggen alle modellen en statistieken al dat er tekorten ontstaan aan personeel (door o.a. minder geboortes) en er meer werk is dan dat er mensen zijn.
Dan hadden we nu onder de 15 miljoen mensen gezeten en niet op ruim 17 miljoen....
Eens hoor en dat is exact mijn punt.. Ik doe daarom zelf liever 50/50.. Stukje lijfrente, stukje box 3 maar ieder mag vrij zijn voor zichzelf te kiezen.Hielko schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:00:
[...]
Je vader heeft gelijk, maar tegelijkertijd denk ik dat zoveel wantrouwen een slechte raadgever is. Over het algemeen worden er geen grote systeemwijzigingen doorgevoerd zonder overgangsregeling. Daarnaast is het niet zo dat door niet mee te doen je jezelf buiten de impact van veranderde regelgeving plaatst. Nu ben je gewoon extra kwetsbaar als bijv. belastingen in box 3 hoger worden.
En om de salderingsregeling als voorbeeld te nemen, dat die regeling op een gegeven moment afgeschaft gaat worden is nu al jaren en jaren bekend. Er komt een overgangsperiode waarin hij wordt afgebouwd. En dat wordt vervolgens alleen nog maar uitgesteld. Als jij 10 jaar geleden bijv. geen zonnepanelen had gekocht omdat je de overheid niet vertrouwde dan ben je ondertussen gewoon een dief van je eigen portemonnee, omdat die zichzelf ondertussen al 2x terugverdiend hebben.
Sowieso, hoeveel je kan sparen voor je pensioen is toch beperkt. Je hoeft niet op 1 paard te wedden.
Mijn punt mbt zonnepanelen was niet de financiële invalshoek (die is toch wel rendabel als je tijdig bent ingestapt
Bevolkingsgroei gaat mondiaal stagneren.jongetje schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:06:
[...]
Is wel een beetje offtopic. Maar zo werkt het niet: geboorte - sterfte = inwoners aantal.
Dan hadden we nu onder de 15 miljoen mensen gezeten en niet op ruim 17 miljoen....
In Westerse wereld is dit al jaren aan de gang en krimpt de “eigen bevolking” (populatie excl. migratie) al jaren.
Waar we voorheen, of nu nog, personeel uit bijv. Spanje, Polen, etc. haalden, wordt dat steeds ingewikkelder, omdat ook deze landen kampen met toenemende mate van vergrijzing.
[ Voor 5% gewijzigd door Lycaon op 16-01-2024 12:11 ]
DH, is dat serieus een afkorting voor Den Haag wat weer een verwijzing is naar de politiek? Ben ik dan de enige die met z’n afkorting al snel vermoedens krijgt van aluminiumhoedjes?ID-College schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:16:
[...]
Verder is er totaal geen belang om het innen van de belasting op deze pot verder uit te stellen. Als je uit gaat van het slechte van de politici dan zouden ze deze juist eerder willen belasten. Eerder het pensioen opnemen vult eventueel gelijk de laatste jaren tot de AOW op. Vervolgens via de CAO van de zware beroepen kan de pensioenbijdrage omhoog, die hebben ze recent niet voor niets verhoogd. Op de korte termijn kost dat gewoon inkomsten voor het rijk. Vergeet niet dat die gouden pot voor ons ook een gouden pot voor de staat is.
Ja.Deveon schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:16:
[...]
Ben ik dan de enige die met z’n afkorting al snel vermoedens krijgt van aluminiumhoedjes?
Ik heb nu gekozen voor zelfstudie online training nen3140 Vakbekwaam Persoon via SBK, 187 ex btw.Kurios schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 08:52:
[...]
Leuk! waar doe je zoiets? en waar moet ik aan denken aan voorkennis, kosten en tijdsduur? Mij lijkt dat ook wel leuk om 1 of meerdere dagen in de week ernaast te doen.
De nen1010 is een tweedaagse training verspreid over 2 vrijdagen a 527 ex btw geloof ik.
Een achtergrond in elektrotechniek is wel aan te raden.
[ Voor 5% gewijzigd door loewie1984 op 16-01-2024 12:25 ]
Het belangrijke punt waar aluhoedjes imho de plank finaal mis slaan is uitgaan van een kwade intentie en een vooropgezet masterplan. Ik denk niet dat dat er is; misschien zou je zelfs kunnen stellen dat veel politici daar laten we zeggen te dom voor zijn. Bij gebrek aan een beter woord.Deveon schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:16:
[...]
DH, is dat serieus een afkorting voor Den Haag wat weer een verwijzing is naar de politiek? Ben ik dan de enige die met z’n afkorting al snel vermoedens krijgt van aluminiumhoedjes?
Verder is er totaal geen belang om het innen van de belasting op deze pot verder uit te stellen. Als je uit gaat van het slechte van de politici dan zouden ze deze juist eerder willen belasten. Eerder het pensioen opnemen vult eventueel gelijk de laatste jaren tot de AOW op. Vervolgens via de CAO van de zware beroepen kan de pensioenbijdrage omhoog, die hebben ze recent niet voor niets verhoogd. Op de korte termijn kost dat gewoon inkomsten voor het rijk. Vergeet niet dat die gouden pot voor ons ook een gouden pot voor de staat is.
Maar wat ze iig wel zijn is mega opportunistisch. En ik denk dat de mogelijkheden om dit soort pensioenpotjes aan te pakken tzt wel echt dusdanig verleidelijk zullen zijn dat de kans dat het ook echt gebeurt reëel is. En daarop voorsorteren kan geen kwaad.
Maar een combinatie van beiden is ook altijd mogelijk. Zelf ben ik van plan om de komende 10 jaar maximaal in te leggen (ben nu 30). Dit komt netto uit op +- 150-200k inleg. Als ik dit laat renderen tot pensioen leeftijd heb ik een hele mooie pot staan, die niet onder box3 valt. Als ik dan eerder wil stoppen hoef ik alleen maar te zorgen dat ik met eigen geld de periode tot uitkering hoef te overbruggen. Je hoeft dus niet per se het geld eerder op te nemen.ID-College schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:48:
[...]
IddEn het thema is nu al actueel vandaag de dag.. Nu zeggen alle modellen en statistieken al dat er tekorten ontstaan aan personeel (door o.a. minder geboortes) en er meer werk is dan dat er mensen zijn.
Je kan het nu compleet negeren (en puur naar het financiële stukje kijken), maar ik durf je nu al op een briefje te geven dat je over 20 jaar denkt: shit! DH gaat kijken wat er dan kan, en wat vinden ze dan: "Hee, iedereen neemt eerder lijfrente op terwijl ze nog makkelijk 10 jaar kunnen werken! Dat moet veranderen"
Aantonen kan ik het niet, time will tell
Het ging niet om de inhoud, enkel de afkorting. Je zou maar zoveel over Den Haag spreken dat je het moet afkortenYucon schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:25:
[...]
Het belangrijke punt waar aluhoedjes imho de plank finaal mis slaan is uitgaan van een kwade intentie en een vooropgezet masterplan. Ik denk niet dat dat er is; misschien zou je zelfs kunnen stellen dat veel politici daar laten we zeggen te dom voor zijn. Bij gebrek aan een beter woord.
Zeker, en ik heb ook al eerder plannen gehoord om het juist eerder te belasten. Later belasten zie ik echt geen enkele motivatie voor, met de huidige AOW leeftijd richting de 70 voor mijn generatie denk ik niet dat ze dat nog verder willen gaan oprekken. De meeste zijn dan gewoon op en kunnen niet meer mee. ik sorteer dan liever voor op de mogelijkheid dat het vervroegd wordt. Echter beperk ik mijn inleg zeker, 30% is leuk maar na een paar jaar is mijn aanvullend pensioen potje dan al vol. Bij gekke streken als inkomstenafhankelijk AOW zal ik inderdaad wel moeten gaan aanvullen.Maar wat ze iig wel zijn is mega opportunistisch. En ik denk dat de mogelijkheden om dit soort pensioenpotjes aan te pakken tzt wel echt dusdanig verleidelijk zullen zijn dat de kans dat het ook echt gebeurt reëel is. En daarop voorsorteren kan geen kwaad.
Zodra die afgeschaft is, gaan we dit wel bij Hart van Nederland terugzien, gaan ze gewoon in Schuddebuikerveen Truus en Gerda op straat interviewen die dan roepen dat het een schande is en dat alleen de rijken mensen zich hebben kunnen verrijken...Hielko schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:00:
[...]
Dat is feitelijk ook zo. Truus en Gerda huren al jaren een woning zonder zonnepanelen en betalen ook nog eens indirect de zonnepanelen van een ander. Het energienet is namelijk duurder geworden vanwege die panelen en die kosten (vastrecht en variabel) betaald iedereen - dus ook diegene zonder panelen.coldasice schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 13:54:
[...]
Zodra die afgeschaft is, gaan we dit wel bij Hart van Nederland terugzien, gaan ze gewoon in Schuddebuikerveen Truus en Gerda op straat interviewen die dan roepen dat het een schande is en dat alleen de rijken mensen zich hebben kunnen verrijken...
Energieleveranciers maken volgens de ACM echter extra kosten voor het transport van teruggeleverde stroom. Die transportkosten moeten door iedereen worden opgehoest. Ook is de elektriciteitsprijs vaak laag op het moment dat woningeigenaren zonnestroom terugleveren. Die stroom mogen ze vervolgens weer afnemen op momenten dat de prijs hoger is. Ook dat prijsverschil wordt gefinancierd door de mensen die geen panelen hebben.
De gemiddelde Tweaker heeft al jaren zonnepanelen en heeft zelfs een hoop verdiend met terugleveren... De kosten die hij maakte werden deels betaald door Truus en Gerda.
En nu worden Truus en Gerda weggezet als ... naja laat maar
[ Voor 34% gewijzigd door ColeJ op 16-01-2024 14:03 ]
Maar dit gebeurt natuurlijk met alle stimuleringsmaatregelen, laten we die discussie maar niet voerenColeJ schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 14:00:
[...]
Dat is feitelijk ook zo. Truus en Gerda huren al jaren een woning zonder zonnepanelen en betalen ook nog eens indirect de zonnepanelen van een ander. Het energienet is namelijk duurder geworden vanwege die panelen en die kosten (vastrecht en variabel) betaald iedereen - dus ook diegene zonder panelen.
Energieleveranciers maken volgens de ACM echter extra kosten voor het transport van teruggeleverde stroom. Die transportkosten moeten door iedereen worden opgehoest. Ook is de elektriciteitsprijs vaak laag op het moment dat woningeigenaren zonnestroom terugleveren. Die stroom mogen ze vervolgens weer afnemen op momenten dat de prijs hoger is. Ook dat prijsverschil wordt gefinancierd door de mensen die geen panelen hebben.
De gemiddelde Tweaker heeft al jaren zonnepanelen en heeft zelfs een hoop verdiend met terugleveren... De kosten die hij maakte werden deels betaald door Truus en Gerda.
En nu worden Truus en Gerda weggezet als ... naja laat maar
en je gaat voorbij aan het feit dat dankzij al die zonnepanelen ook guus en gerda goedkope stroom kunnen afnemen (cq er een lagere stroomprijs bestaat).
Toch even gecontroleerd, maar zit toch echt in freelance ervaringen topic.
Mag het weer om bureaustoelen, bv's, boekhouders, brokers en youngtimers gaan?
Vond het juist wel een leuke afwisseling. De bureaustoelen hebben we nou wel gehad tochgem-p schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 14:50:

Voor een aantal van die zaken zit je in dit topic ook niet per se op de goede plekgem-p schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 14:50:
Het youngtimer topic.
De regering kan niet de spelregels van het pensioengeld dat al opzij is gezet zomaar aanpassen. Dan krijg je allerlei rechtszaken die de burgers gewoon gaan winnen. Wat wel kan is dat de pensioenregelingen worden aangepast voor geld dat je bijv. vanaf 1-1-2025 inlegt. Op die manier zijn er in het verleden al verschillende aanpassingen gedaan.ID-College schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:16:
[...]
De regels kunnen over 10 jaar ineens zo zijn dat je maar zeer beperkt eruit mag putten, of er überhaupt niet eerder bij mag.
[...]
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Yup. Besloten was dat het in 2023 niet mocht. Maar heeeeee, we leven in 2024. Tijd voor een nieuwe stoel!ColeJ schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 14:55:
[...]
Vond het juist wel een leuke afwisseling. De bureaustoelen hebben we nou wel gehad toch
Maar dat energiegeneuzel gaat wel degelijk op voor ons als ZZP-er. Nu schijnt het dat je de BTW van je thuisbatterij mag terugvragen via een KOR regeling. Maar dan krijg je toch hetzelfde als met de zonnepanelen, dat je ze moet boeken als bedrijfsmiddel?! Voel ik me als alleenstaande EMZ een beetje achtergesteld.
Iemand ervaring mee?
Boeken als bedrijfsmiddel met een investering uit privé en vervolgens de opgewekte stroom uit de panelen aan jezelf verkopen.
Die 50wattjes voor een laptop met monitor in je thuiskantoor zou je dan weer als zakelijk kunnen bestempelen. Met een accu wordt het al helemaal een clusterfuck van meters, percentages en excelsheets met 29 tabbladen.

Dat is anders precies wat ze met de nieuwe pensioenwet aan het doen zijn.RichieB schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 17:54:
[...]
De regering kan niet de spelregels van het pensioengeld dat al opzij is gezet zomaar aanpassen. Dan krijg je allerlei rechtszaken die de burgers gewoon gaan winnen.
https://www.werkenaanonsp...vb-pf-kant/wat-is-invarenDe wet neemt invaren als uitgangspunt en bepaalt dat zowel het individueel bezwaarrecht uit de pensioenwet als de bezwaarmogelijkheid via de algemene wet bestuursrecht op het besluit van DNB gedurende de transitieperiode vervallen.
https://indignatie.nl/pen...n-de-verdwenen-miljarden/RichieB schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 17:54:
[...]
De regering kan niet de spelregels van het pensioengeld dat al opzij is gezet zomaar aanpassen. Dan krijg je allerlei rechtszaken die de burgers gewoon gaan winnen. Wat wel kan is dat de pensioenregelingen worden aangepast voor geld dat je bijv. vanaf 1-1-2025 inlegt. Op die manier zijn er in het verleden al verschillende aanpassingen gedaan.
https://www.pzc.nl/econom...gevers-was-fout~ac214a68/
Daarnaast is volgens mij 2-3 jaar geleden besloten om ons pensioen geld over te brengen naar Europa. Moet nog even zoeken naar artikelen, maar ik vermoed dat dat ook nog een staartje gaat krijgen.
Burgers vechten amper tegen de staat, ze maken je kapot. Procederen tot het einde ook al weten ze dat ze niet in hun recht staan.
Het blinde vertrouwen in de overheid verbaasd mij telkens weer. Er werken mensen, die zijn door macht corrumpeerbaar. Daarnaast kan een overheid zich tegen je keren, legio voorbeelden van.
[ Voor 15% gewijzigd door init6 op 17-01-2024 07:51 ]
Zoals @gem-p al schreef, "Mag het weer om bureaustoelen, bv's, boekhouders, brokers en youngtimers gaan?" please?init6 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 07:47:
[...]Het blinde vertrouwen in de overheid verbaasd mij telkens weer. Er werken mensen, die zijn door macht corrumpeerbaar. Daarnaast kan een overheid zich tegen je keren, legio voorbeelden van.
Ok, mijn Toyota Avensis uit 2007 business line editie met alles erop en eraan is aan het einde van zijn latijn. Ik zoek een andere (euro 5 want Amsterdam) diesel met volle opties (leer, stoelverwarming, liefst automaat) maar wat vooral belangrijk is dat hij betrouwbaar is. Ik heb heel wat jaren met die Toyota gereden en het is een top auto, bijna nooit problemen! Budget liefst zo laag mogelijk <7k euro.stefxx schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 08:22:
[...]
Zoals @gem-p al schreef, "Mag het weer om bureaustoelen, bv's, boekhouders, brokers en youngtimers gaan?" please?
Ik wil de auto importeren uit Duitsland (want meer opties + goedkoper) en ik zit een beetje te kijken naar mobile.de. Als ik wat zoektermen invoer (<2009, stationwagon, full opties) dan kom ik uit bij de Audi's en BMWs maar dat kunnen behoorlijke klus auto's worden.. Mijn vader zit in de autohandel en hij geeft aan koop een jap en sterker nog koop dezelfde Toyota Avensis
Iemand nog tips?
Als je zo weinig mogelijk onderhoud wil dan kan je inderdaad het beste voor een japanner gaan. Wil je een luxe auto met uitstraling en luxe, dan kom je bij BMW, Audi, Mercedes (of Volvo) uit. In onderhoud iets duurder, maar je rijdt wel luxer. Aangezien je 'm toch als youngtimer wilt rijden (gezien je <2009 eis) is onderhoud relatief goedkoop, dus dat kan je voor lief nemen als je wat meer luxe wil.vortexnl1982 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 08:48:
[...]
Ok, mijn Toyota Avensis uit 2007 business line editie met alles erop en eraan is aan het einde van zijn latijn. Ik zoek een andere (euro 5 want Amsterdam) diesel met volle opties (leer, stoelverwarming, liefst automaat) maar wat vooral belangrijk is dat hij betrouwbaar is. Ik heb heel wat jaren met die Toyota gereden en het is een top auto, bijna nooit problemen! Budget liefst zo laag mogelijk <7k euro.
Ik wil de auto importeren uit Duitsland (want meer opties + goedkoper) en ik zit een beetje te kijken naar mobile.de. Als ik wat zoektermen invoer (<2009, stationwagon, full opties) dan kom ik uit bij de Audi's en BMWs maar dat kunnen behoorlijke klus auto's worden.. Mijn vader zit in de autohandel en hij geeft aan koop een jap en sterker nog koop dezelfde Toyota Avensis. Maar ik zoek iets anders...
Iemand nog tips?
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
Het is hier geen autotopic, maar wil toch even de Volvo XC70 tippen. Het "nieuwe" model werd geïntroduceerd in 2007 als 3.2 liter benzine (deze rijd ik), maar 2008-2009 volgens mij ook D5. Dus is als youngtimer te rijden, want dat zoek je volgens mij?vortexnl1982 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 08:48:
[...]
Ok, mijn Toyota Avensis uit 2007 business line editie met alles erop en eraan is aan het einde van zijn latijn. Ik zoek een andere (euro 5 want Amsterdam) diesel met volle opties (leer, stoelverwarming, liefst automaat) maar wat vooral belangrijk is dat hij betrouwbaar is. Ik heb heel wat jaren met die Toyota gereden en het is een top auto, bijna nooit problemen! Budget liefst zo laag mogelijk <7k euro.
Ik wil de auto importeren uit Duitsland (want meer opties + goedkoper) en ik zit een beetje te kijken naar mobile.de. Als ik wat zoektermen invoer (<2009, stationwagon, full opties) dan kom ik uit bij de Audi's en BMWs maar dat kunnen behoorlijke klus auto's worden.. Mijn vader zit in de autohandel en hij geeft aan koop een jap en sterker nog koop dezelfde Toyota Avensis. Maar ik zoek iets anders...
Iemand nog tips?
https://www.autoweek.nl/c...esel/?bouwjaar=2008--2009
Oerdegelijke kar, vierwielaangedreven, vaak erg compleet.
Succes met de zoektocht.
Ik vermoed dat je beter advies krijgt in Mobiliteit, waarschijnlijk zal de Toyota daar ook uitrollen. Weinig reden om daar vanaf te wijken als het bevalt, misschien een Mazda 6?
Verder bestaat er niet iets als full-option, zeker niet 15 jaar geleden. Adaptive Cruise Control is tegenwoordig redelijk standaard maar toen uniek (of waardeloos). Mijn youngtimer heeft bijvoorbeeld ook stoelverkoeling wat heerlijk is, maar die staat meer bij de garage...
[ Voor 31% gewijzigd door Deveon op 17-01-2024 09:08 ]
Andere vraag: persoon die ik ken schrijft al jaren boeken en ontvangt daar royalties voor. Dit doet ze part-time, en part-time is ze in loondienst. De opbrengsten schommelen tussen de 50k-250k per jaar. Gemiddeld wel ruim boven de 100k per jaar.
De eerste jaren heeft ze dat gewoon als overige inkomsten gedaan bij haar IB, de laatste paar jaar als EMZ. Echter kwam ze bij mij op de lijn of het niet beter was een BV op te richten. Ik heb haar uiteraard naar een accountant gestuurd voor die vragen, maar ik vroeg me af hoe dat nou bijvoorbeeld zit:
- royalties: kan je die ook in een BV overzetten, ze zijn immers door een persoon geschreven buiten de BV?
- is bijv haar DGA salaris dan ook naar rato(omdat ze part-time boeken schrijft en part-time in loondienst is)
- is bijvoorbeeld het 'kantelpunt' EMZ/BV anders omdat ze ook nog part-time inkomsten uit loondienst heeft (~50k per jaar)
De eerste jaren heeft ze dat gewoon als overige inkomsten gedaan bij haar IB, de laatste paar jaar als EMZ. Echter kwam ze bij mij op de lijn of het niet beter was een BV op te richten. Ik heb haar uiteraard naar een accountant gestuurd voor die vragen, maar ik vroeg me af hoe dat nou bijvoorbeeld zit:
- royalties: kan je die ook in een BV overzetten, ze zijn immers door een persoon geschreven buiten de BV?
- is bijv haar DGA salaris dan ook naar rato(omdat ze part-time boeken schrijft en part-time in loondienst is)
- is bijvoorbeeld het 'kantelpunt' EMZ/BV anders omdat ze ook nog part-time inkomsten uit loondienst heeft (~50k per jaar)
Lexus IS200/220, Honda CR-V of Accord, Suzuki Kizashi (alleen benzine), Subaru Legacy/Outbackvortexnl1982 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 08:48:
Iemand nog tips?
Of stiekem toch een Mercedes E/C diesel-hybride
Thanks allemaal voor de tips voor de youngtimer! Ik ga verder op onderzoek uit !
Beetje offtopic...:
Het verbaast mij dat je zo'n goeie ervaring hebt met een toyota diesel van die periode, zeker een automaat. Ik heb in die periode (samen met zeker 10 toenmalige collega's) in een Auris 2.0 D4D diesel gereden, alleen maar drama, ratels, mega olieverbruik, turbo problemen, uiteindelijk zelfs motorrevisie. Iedereen van die groep had er last van. Automaat in leen auto(auris diesel) gehad, die was extreem slecht. Je moest zelfs je gaspedaal loslaten om de automaat enigzins soepel te laten schakelen.
De 2.2 D-CAT was wel beter geloof ik, heel veel koppel. Maar daar reden er toen minder van rond, dus ik weet niet of die ook die problemen hadden.
Volgens mij zaten dezelfde blokken toen ook in de avensis.
Persoonlijk zou dus altijd een benzine variant adviseren
[ Voor 5% gewijzigd door Kurios op 17-01-2024 09:37 ]
BV's is toch gewoon financieel risico stoppen. Mocht je in problemen komen dan heb je het geld naar de 2e bv weggesluist en laat je 1 bv failliet gaan.Kurios schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 09:22:
Andere vraag: persoon die ik ken schrijft al jaren boeken en ontvangt daar royalties voor. Dit doet ze part-time, en part-time is ze in loondienst. De opbrengsten schommelen tussen de 50k-250k per jaar. Gemiddeld wel ruim boven de 100k per jaar.
risico profiel is voor haar nihil. Het zou puur gaan om belastingvoordeelNLKornolio schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 09:48:
[...]
BV's is toch gewoon financieel risico stoppen. Mocht je in problemen komen dan heb je het geld naar de 2e bv weggesluist en laat je 1 bv failliet gaan.
Ze zou dan wel haar royalty rechten moeten verkopen aan de BV, deze verkoop is vervolgens belast in box 1. Ik denk niet dat er een belastingvoordeel te behalen is maar moet zeggen dat ik 10 minuten geleden ook nog in de veronderstelling was dat royalities in Nederland belastingvrij waren, dat ligt echter iets complexer.Kurios schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 09:55:
[...]
risico profiel is voor haar nihil. Het zou puur gaan om belastingvoordeel
Die royalties liggen ook wat ingewikkeld. Als ik het goed begrijp: Ze schrijft nu actief aan lesmateriaal, die elke 2a3 jaar wordt vernieuwd. Dus de betaling komt 2-3 jaar na het werk, maar is maar voor een periode van 2-x jaar. Dus die recht op royalties wordt gecreeerd door te schrijven.Deveon schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 10:10:
[...]
Ze zou dan wel haar royalty rechten moeten verkopen aan de BV, deze verkoop is vervolgens belast in box 1. Ik denk niet dat er een belastingvoordeel te behalen is maar moet zeggen dat ik 10 minuten geleden ook nog in de veronderstelling was dat royalities in Nederland belastingvrij waren, dat ligt echter iets complexer.
Stel ze zou dan vanuit een BV werken, dan krijgt ze daar dus over ~2-3 jaar pas betalingen voor.
Het verkopen van die royaltierechten zou ook een rare zijn. stel je nieuwe lege BV moet dat voor 100k van jou kopen, hoe komt je BV aan die inkomsten? Stort je die dan prive als kapitaal in je BV?
Natuurlijk. Maar het mag ook gaan over het risico op wijzigingen in de toekomst waar je nu op moet of wil anticiperen. Zeker bij de tienduizenden euro's die je nu per jaar wegstort in een pensioenvoorziening is dat een belangrijk punt, qua financiele waarde zelfs vele malen hoger dan een bureaustoel.stefxx schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 08:22:
[...]
Zoals @gem-p al schreef, "Mag het weer om bureaustoelen, bv's, boekhouders, brokers en youngtimers gaan?" please?
Net als elk ander bedrijf dat moet investeren voordat ze cashflow hebben, lenen. Van privé is dat echter niet interessant omdat je dan met box 3 (beleggingstarief) te maken krijgt.Kurios schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 10:21:
[...]
Die royalties liggen ook wat ingewikkeld. Als ik het goed begrijp: Ze schrijft nu actief aan lesmateriaal, die elke 2a3 jaar wordt vernieuwd. Dus de betaling komt 2-3 jaar na het werk, maar is maar voor een periode van 2-x jaar. Dus die recht op royalties wordt gecreeerd door te schrijven.
Stel ze zou dan vanuit een BV werken, dan krijgt ze daar dus over ~2-3 jaar pas betalingen voor.
Het verkopen van die royaltierechten zou ook een rare zijn. stel je nieuwe lege BV moet dat voor 100k van jou kopen, hoe komt je BV aan die inkomsten? Stort je die dan prive als kapitaal in je BV?
Dat eerste is dan inderdaad logischer. Als "start-up" kan je volgens afwijken van het DGA loon door het minimumloon te hanteren. Verder heeft ze wel het voordeel dat ze maar om de 2-3 jaar werkt voor de BV dus in de passieve jaren volgens geen loon hoeft te hanteren (a la beleggings BV).
Met bovenstaande ben ik het een dat dit een onderwerp van dit topic kan zijn.Wolly schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 10:27:
[...]
Natuurlijk. Maar het mag ook gaan over het risico op wijzigingen in de toekomst waar je nu op moet of wil anticiperen. Zeker bij de tienduizenden euro's die je nu per jaar wegstort in een pensioenvoorziening is dat een belangrijk punt, qua financiele waarde zelfs vele malen hoger dan een bureaustoel.
Bovenstaande kan beter in een apart topic, tenzij je een klus voor de overheid deed waarbij jouw ervaring is dat de opdrachtgever/overheid zich niet aan het contract hield.Het blinde vertrouwen in de overheid verbaasd mij telkens weer. Er werken mensen, die zijn door macht corrumpeerbaar. Daarnaast kan een overheid zich tegen je keren, legio voorbeelden van.
Ik heb de afgelopen 10 jaren ook steeds een minder hoge pet op van de overheid, maar om dat hier te bespreken is nogal offtopic
Ik ben op zoek naar een AOV en omdat je Movir tegenwoordig zelf kan afsluiten even een overzicht gemaakt van kosten bij de partijen die op de movir website staan.
Wellicht heeft iemand hier er ook wat aan.
EDIT
Members only:
Inloggen
EDIT
Members only:
Inloggen
[ Voor 14% gewijzigd door FitTiv op 17-01-2024 12:48 ]
Interessant - ben namelijk van mening dat die 10/maand niet in verhouding staat tot wat ze (zeggen te) doen.FitTiv schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:12:
Ik ben op zoek naar een AOV en omdat je Movir tegenwoordig zelf kan afsluiten even een overzicht gemaakt van kosten bij de partijen die op de movir website staan.
***members only***
1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh
Wilde hier, vooral gezien de reacties die hierna zijn gegeven, toch even wat dingen aanscherpen.Kurios schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 09:22:
Te beginnen met jouw vragen (@Kurios:
Ja, dat kan. Het gaat hier om een 'immaterieel actief', een vermogensrecht dat overdraagbaar is.royalties: kan je die ook in een BV overzetten, ze zijn immers door een persoon geschreven buiten de BV?
De manier waarop je dit aan je nieuwe BV overdraagt, daar zijn verschillende manieren voor.
In principe niet. Ook bij een parttime DGA'er gewoon de bepaling m.b.t. het bepalen van het gebruikelijk loon. De parttime factor kan een rol spelen, maar je zult het goed moeten onderbouwen. Als je even googled vind je uitspraken van rechters/gerechtshoven die beide kanten op gaan, net zoals diverse informatie op pagina's van (fiscaal) advieskantoren. Afstemming met de Belastingdienst hierover lijkt wel aan te raden.is bijv haar DGA salaris dan ook naar rato(omdat ze part-time boeken schrijft en part-time in loondienst is)
Het zou zomaar kunnen dat een wat hoger salaris helemaal niet zo verkeerd uitpakt. Vergeet ook niet het kunnen dempen van de VPB én IB belastingdruk nu dmv (deels) inleggen in een pensioenregeling.is bijvoorbeeld het 'kantelpunt' EMZ/BV anders omdat ze ook nog part-time inkomsten uit loondienst heeft (~50k per jaar)
In het totale plaatje speelt (onder andere) ook mee:
- inkomen andere werkzaamheden
- aftrekposten
- toeslagen (indien van toepassing, vermoed van niet)
- pensioenopbouw
- wel/geen partner (je kunt spelen met inkomen partner icm BV, via loon en ook impact op evt tarief dividenduitkeringen)
- inkomensbehoefte, wensen mbt beleggingen, wensen mbt pensioen
- etc etc
Alles hangt af van de totale positie.
Als je zelf wilt gaan rekenen vind je hier een aardig startpunt, maar dit is zeker niet volledig: https://www.berekenhet.nl...en/bv-of-eenmanszaak.html
https://www.berekenhet.nl...pbouw-in-bv-of-prive.html
Er zijn meerdere manieren om over te dragen aan de BV.Deveon schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 10:10:
[...]
Ze zou dan wel haar royalty rechten moeten verkopen aan de BV, deze verkoop is vervolgens belast in box 1. Ik denk niet dat er een belastingvoordeel te behalen is maar moet zeggen dat ik 10 minuten geleden ook nog in de veronderstelling was dat royalities in Nederland belastingvrij waren, dat ligt echter iets complexer.
Verkoop is er inderdaad één van, waarbij je dan weer verschillende manieren hebt om de 'koopprijs' te betalen/verrekenen. Bijvoorbeeld:
- agiostorting vanuit privé in BV (voor de waarde royalty rechten)
- schuldig erkenning door de BV: er ontstaat een lening privé aan BV*
- lening door BV aangetrokken bij externe financier, met de royaltyrechten als onderpand, betaling aan privé van de koopsom door BV
Een andere, nog niet genoemde manier is die van omzetting van de eenmanszaak in de BV. Dat kan eventueel 'geruisloos', waarbij er dus helemaal géén betaling plaatsvindt, ook geen belastingheffing op de 'verkoop' want de belastingclaim (op de waardestijging) blijft behouden. Hier zitten (uiteraard) wel voorwaarden aan, om te beginnen moet sprake zijn van een 'onderneming' (heb dat even aangenomen, omdat werd gesproken over EMZ). Meer info, onder andere hier: https://wetten.overheid.nl/BWBR0027870/2010-07-08
Belastingvoordeel is er mogelijk wel degelijk te halen: tariefarbitrage tussen IB-box1 en VPB/IB-box2 waarbij afhankelijk van de wensen de IB-box2 heel lang kan worden uitgesteld (beleggen in BV oa)
[ Voor 11% gewijzigd door Yorro op 17-01-2024 12:40 ]
Zie 2 reacties hierboven.Kurios schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 10:21:
[...]
[...]
Een lening vanuit privé aan BV valt niet in box3, maar in box1: dit is een terbebeschikkingstelling. Het standaard voorbeeld hiervan is de lening van de DGA aan eigen BV. Rente en waardeontwikkeling van de lening is belast (en afwaardering aftrekbaar!) in box1, hierbij even aangenomen dat de lening op zichzelf zakelijk is (dit gaat te ver voor dit topic)Deveon schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 10:36:
[...]
Net als elk ander bedrijf dat moet investeren voordat ze cashflow hebben, lenen. Van privé is dat echter niet interessant omdat je dan met box 3 (beleggingstarief) te maken krijgt.
Dit is wel een leuke gedachte.Dat eerste is dan inderdaad logischer. Als "start-up" kan je volgens afwijken van het DGA loon door het minimumloon te hanteren. Verder heeft ze wel het voordeel dat ze maar om de 2-3 jaar werkt voor de BV dus in de passieve jaren volgens geen loon hoeft te hanteren (a la beleggings BV).
Je zou inderdaad kunnen stellen dat de DGA hier heel weinig werk verricht en zeker niet doorlopend. Maar die specifieke casus zou ik zeker afstemmen met de Belastingdienst.
Wat is jullie ervaring met remote werk tegenwoordig? Zijn er nog jobs waar maximaal 1 keer per week naar kantoor gaan mogelijk is? De meeste vacatures die ik nu voorbij zie komen vragen om 50% op kantoor... Is met deur-tot-deur 3 uur reistijd per dag toch wel erg kut, dus daar begin ik niet aan.
Ik weet wel dat ik met hand en tand mijn klus met 1x per 2 weken beschermAvalaxy schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:28:
Wat is jullie ervaring met remote werk tegenwoordig? Zijn er nog jobs waar maximaal 1 keer per week naar kantoor gaan mogelijk is? De meeste vacatures die ik nu voorbij zie komen vragen om 50% op kantoor... Is met deur-tot-deur 3 uur reistijd per dag toch wel erg kut, dus daar begin ik niet aan.
Mijn huidige opdracht (2 maand geleden gestart) is gewoon 1x per week naar kantoor. Genoeg opdrachten waar ik naar keek hadden hetzelfde, sommige 2x, maar meer dan 2x per week heb ik nauwelijks gezien.Avalaxy schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:28:
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
Waar ik nu zit is het 1 keer per week, maar er wordt niet moeilijk gedaan als je een keer niet komt omdat er een dikke sneeuwfile staat ofzo. Maar ik zoek de opdrachten er ook wel op uit; ik vind het een belangrijke factor. 2 keer per week is, mits het een beetje bereikbaar is, wel de max voor mij.Avalaxy schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:28:
https://niels.nu
Waar keek je? Op freelance.nl zijn de voorwaarden die voorbijkomen (voor data engineers) echt zwaar bedroevend momenteel.ConQuestador schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:40:
[...]
Mijn huidige opdracht (2 maand geleden gestart) is gewoon 1x per week naar kantoor. Genoeg opdrachten waar ik naar keek hadden hetzelfde, sommige 2x, maar meer dan 2x per week heb ik nauwelijks gezien.
Edit: zoeken jullie nog data engineers?
[ Voor 4% gewijzigd door Avalaxy op 17-01-2024 15:43 ]
Ik werk in een andere branche en ik ben meestal 2-3 dagen per week op kantoor bij een opdracht van 32-36 uur. Dus jullie ICT'ers zijn gezegendAvalaxy schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:28:
ik werkt 4 a 5 dagen, waarbij we 1 vaste dag op kantoor hebben(als team). Vaak komt het er alsnog niet van, omdat er dan toch een paar thuiswerken of iets hebben.Avalaxy schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:28:
Nu ik veel thuiswerk, denk ik soms dat het wel fijn is om weer wat op kantoor te werken. Ben ik echter op kantoor en zit ik in mn eentje aan iets te werken, dan betrap ik mezelf erop dat ik denk dat ik dat ook wel thuis kan doen en net zo goed alvast voor de file/drukte uit naar huis kan gaan
Hier in de Finance branche is thuiswerken ook allang (weer) passee. Ze willen je graag (gewoon) op kantoor zien. Ik werk nog wel een dagje in de week thuis maar dat is het dan ook wel.
Wat eigenlijk zonde is in ons land met overbelast wegennet.ColeJ schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:54:
Hier in de Finance branche is thuiswerken ook allang (weer) passee. Ze willen je graag (gewoon) op kantoor zien. Ik werk nog wel een dagje in de week thuis maar dat is het dan ook wel.
wat houdt "in de finance branche" in? Want mijn huidige opdrachtgever is een bank, waar 1x per week de norm is voor de devs.ColeJ schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:54:
Hier ook bank. 1x in de week op kantoor en als het eens niet lukt, geen probleem. Wel een paar dagen per kwartaal dat er grotere sessies zijn met verplichte aanwezigheid.
Grz D.
Hier een zeer commerciële omgeving, thuiswerkbeleid kennen ze niet maar ik ben al in geen vijf weken op kantoor geweest. Tijdens de introductie deden ze wel lastig dat ze mij vier dagen op kantoor wilde, op de eerste werkdag bleek twee keer of indien nodig ook prima. De komende weken verwacht ik het op eens in de twee weken weer op te pakken. Full-remote hoeft van mij ook niet.
Financiële afdelingen - geen IT.ConQuestador schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 16:04:
[...]
wat houdt "in de finance branche" in? Want mijn huidige opdrachtgever is een bank, waar 1x per week de norm is voor de devs.
Kleine Data Analytics consultancy, 1x per week op kantoor (tenzij je niet kan), en we zoeken nog lui die met ons mee willen ondernemen en de data engineering tak opzetten