Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
ColeJ schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 08:41:
[...]

Met een youngtimer betaal je bijtelling voor de prive kilometers. Je krijgt dus alle BTW terug en de kosten zijn verder zakelijk :)
Als je bijtelling betaald moet je ook voor het privé gebruik de BTW compenseren. Verder is het leuk dat de kosten zakelijk zijn, maar je moet het nog steeds wel betalen. Als je 40% inlevert staat het ook privé op je rekening en kan je ermee doen wat je wilt.

Voor Jan Particulier zal deze auto inderdaad nog duurder zijn, maar met de aanschafprijs betaal je ook zakelijk scheel. Daarnaast is het onderhoud van oude top modellen ontzettend duur. Waarschijnlijk rijd je voor een kwart van de prijs een 640i.

Even snel berekend maar 14.000 ten opzichte van 23.000 per jaar voor een particulier vind ik nog steeds een hoop geld. Met 20k km/jaar verpest je er ook een toekomstige klassieker mee en loop je naast het risico op onderhoud ook nog het risico dat de regeling wel opgezegd wordt en de restwaarde instort. Overigens kan je als particulier voor 14 duizend per jaar ook hele leuke auto's rijden met een stuk minder zorgen.

[ Voor 25% gewijzigd door Deveon op 12-01-2024 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 18-09 20:26
Helemaal mee eens maar met de juiste modellen hoef je je geen zorgen te maken over de restwaarde. Ik ken een aantal ondernemers die als youngtimer een Porsche 911 (997) rijden en die lijken alleen maar meer waard te worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:18
Doen jullie ook elk jaar een inflatie verhoging op jullie tarief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
ColeJ schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:02:
Helemaal mee eens maar met de juiste modellen hoef je je geen zorgen te maken over de restwaarde. Ik ken een aantal ondernemers die als youngtimer een Porsche 911 (997) rijden en die lijken alleen maar meer waard te worden :)
Dan betaal je ook nog belasting over de waardestijging |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:32
Marc3l schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:04:
Dat hangt van je contract af toch? Vaak mag dat niet in een lopende overeenkomst.
Ik wissel tussen en half jaar en 2 jaar per opdrachtgever dus kijk dan weer wat het tarief wordt.

Persoonlijk zou ik het niet vragen tijdens een lopende overeenkomst maar meer iets om te doen als je verlengt wordt en je vind je tarief onder de maat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Deveon schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:21:
[...]

Je weet hoe dat in de praktijk gaat ... naar prive halen voor weinig net nadat er nog ff goed onderhoud is gepleegd etc etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-09 19:09
Deveon schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:21:
[...]

En als er eenmaal 200-300k kilometers op de teller staan echt niet meer ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:30

_Arthur

blub

ColeJ schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 07:42:
Over youngtimers gesproken - ik vind het altijd wel frappant als ik dit soort advertenties zie:

https://www.marktplaats.n...tm_campaign=socialbuttons

Je moet de auto kopen voor 38k (incl BTW) maar we taxeren hem je (voor de bijtelling) op 12k. Als je een transactieprijs hebt (en die heb je immers want je koopt de auto) moet je hem ook in die richting taxeren heb ik altijd begrepen. Zo niet, aantoonbaar andere WEV waarde. Correct me if I'm wrong.
Leuk die taxatie waarde. Maar dat is dus niet de waarde waarvoor hij in je boekhouding kan, dat is gewoon die 38k inc BTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
_Arthur schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:44:
[...]

Leuk die taxatie waarde. Maar dat is dus niet de waarde waarvoor hij in je boekhouding kan, dat is gewoon die 38k inc BTW.
Verklaar u nader :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
ColeJ schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:39:
[...]

Je weet hoe dat in de praktijk gaat ... naar prive halen voor weinig net nadat er nog ff goed onderhoud is gepleegd etc etc.
Moet je wel een BV hebben want met een eenmanszaak gaat dat niet op, verder zou ik een inspecteur wel begrijpen als die je binnenste buiten keert als jij een auto koopt voor 38k, waardeert op 12k voor de bijtelling, na een paar jaar voor 20k naar privé haalt en vervolgens niet meer hebt. Je kan als ondernemer qua belasting serieus de randjes opzoeken maar als je elke keer tot de randjes kleurt dan ga je ergens je billen branden. Al hoef je dat natuurlijk andere ondernemers niet te vertellen, tegen hen zeg je gewoon hoe slim je belasting bespaard.

Voor mijn youngtimer heb ik trouwens de ANWB opkoopservice gebruikt, dat zorgde wel forse afschrijving het eerst jaar en niet onrealistisch dat ik dit jaar een waardestijging hebt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kouk
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18-09 15:07
Je moet de handelswaarde of economische waarde gebruiken voor je bijtelling. De auto is niet verhandeld voor 11k maar voor 38k.Taxatiewaarde die een handelaar je geeft is niet van belang.Daarom zijn veel youngtimers ook niet zo interessant meer, de prijs waarvoor ze te koop staan gaat ver boven de dagwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:59
Hmmbob schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 08:47:
[...]

20-12 factuur ontvangen (van SuperGarant) over de periode 1-1-2024 - 1-2-2024.
Top, dankjewel! Dan ga ik even bellen :)

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kouk
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18-09 15:07
Om op een eerdere discussie terug te komen; waarom zou je elke maand de IB betalen en voorlopige aangifte doen en niet gewoon eens per jaar in mei?

Ik zet elke maand de IB opzij (37% van de factuur) op een aparte spaarrekening zodat het een jaartje rente kan trekken. Toch een extra waar je niks voor hoeft te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praseodymium
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:56
Hielko schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 12:20:
[...]

Ehm, dat is toch gewoon correct? Zie ook site BD: https://www.belastingdien...tuur%20te%20laat%20stuurt.

Oh wacht, je hebt het zeker niet over de btw?
Het gaat dan inderdaad niet om BTW maar over de inkomstenbelasting. Daarvoor moet de omzet worden geboekt in het jaar waarin de werkzaamheden zijn gedaan.

En dat is nou net waar ze in dit blogartikel onder "9. Schuif omzet voor volgend jaar door" de mist in gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
kouk schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:54:
Om op een eerdere discussie terug te komen; waarom zou je elke maand de IB betalen en voorlopige aangifte doen en niet gewoon eens per jaar in mei?

Ik zet elke maand de IB opzij (37% van de factuur) op een aparte spaarrekening zodat het een jaartje rente kan trekken. Toch een extra waar je niks voor hoeft te doen.
Omdat ik liever maandelijks een paar duizend euro overboek in plaats van > 80k in 1 keer, dat doet toch meer pijn.

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:23
ColeJ schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 08:41:
[...]

Met een youngtimer betaal je bijtelling voor de prive kilometers. Je krijgt dus alle BTW terug en de kosten zijn verder zakelijk :)
Je zal toch ook echt de BTW voor het privegebruik moeten betalen. Danwel door aan te tonen welk percentage van de gereden km's prive was, danwel via de forfait regeling:
https://www.belastingdien...gebruik_auto_van_de_zaak/

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saveljos
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:24
ConQuestador schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:02:
[...]

Je zal toch ook echt de BTW voor het privegebruik moeten betalen. Danwel door aan te tonen welk percentage van de gereden km's prive was, danwel via de forfait regeling:
https://www.belastingdien...gebruik_auto_van_de_zaak/
Wat in het geval van de bmw m6 betekent dat je elk jaar 4,3k aan btw in Q4 mag gaan afrekenen.
(2,7% van 160k+)
Het betreft immers geen marge auto. Trek je de btw bij aanschaf niet af dan 'maar' 2,4k.

Maar die taxatiewaarde slaat helemaal nergens op. Online zie ik er zo snel geen een te koop voor minder dan 30k. (wat zou betekenen een bijtelling van rond de 900,- per maand).

Enfin, Youngtimers zijn alleen aan te raden als het tevens je hobby is én je kijkt naar de net niet topmodellen. (e-klassen ipv s- bijvoorbeeld).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:46
Dit is altijd zo'n puntje waar ik mij zo enorm aan kan frustreren bij een aantal opdrachten waar ik tot nu toe gezeten heb; "Wil je nog meer geld?". En in een opdracht waar ik nu mee in het contract zit, staat zelfs (ondanks dat de opdracht contractueel 3 maanden is en natuurlijk verlengingen gevraagd gaan worden) dat na een jaar de klant gerechtigd is om 5% van het tarief af te halen en dat je akkoord bent met een extern onderzoek of het uurtarief wel marktconform is.

Bij een arbeidscontract is het geheel normaal dat de loon stijgt, bij een "Overeenkomst van opdracht" (wat we veelal doen) blijkbaar niet. Dan is het zoals al aangegeven is dit bij een verandering van klant wel weer een afweging, maar dan geldt natuurlijk weer eventuele concurrentie dat je wel tarief aanbiedt die realistisch is om de opdracht gegund te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
DennusB schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:00:
[...]

Omdat ik liever maandelijks een paar duizend euro overboek in plaats van > 80k in 1 keer, dat doet toch meer pijn.
Persoonlijk zou ik denk wel trots zijn als ik 80k moest betalen aan inkomstenbelasting. Dan zit je volgens mij over de 200k winst. Voorheen was dat ruim voldoende voor een BV maar dacht dat dit jaar met zulke winsten juist de eenmanszaak weer voordeliger is gezien je ruim boven de afbouw van arbeidskorting zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09 15:42
mgizmo schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:38:
[...]

Dit is altijd zo'n puntje waar ik mij zo enorm aan kan frustreren bij een aantal opdrachten waar ik tot nu toe gezeten heb; "Wil je nog meer geld?". En in een opdracht waar ik nu mee in het contract zit, staat zelfs (ondanks dat de opdracht contractueel 3 maanden is en natuurlijk verlengingen gevraagd gaan worden) dat na een jaar de klant gerechtigd is om 5% van het tarief af te halen en dat je akkoord bent met een extern onderzoek of het uurtarief wel marktconform is.

Bij een arbeidscontract is het geheel normaal dat de loon stijgt, bij een "Overeenkomst van opdracht" (wat we veelal doen) blijkbaar niet. Dan is het zoals al aangegeven is dit bij een verandering van klant wel weer een afweging, maar dan geldt natuurlijk weer eventuele concurrentie dat je wel tarief aanbiedt die realistisch is om de opdracht gegund te krijgen.
Wow, na een x periode gaat er 5% van je tarief eraf 8)7 in plaats van erbij? Hoe langer je ergens zit, hoe meer waarde je kan bieden voor de opdracht. Je kent de processen steeds beter, kent de cultuur, kan sneller schakelen, enz. Daarom juist verhoging.

Heb je dit geaccepteerd? Ben benieuwd als zij een vervanger moet regelen voor jou, hoe duur dat is voor de partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:23
saveljos schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:22:
[...]

Wat in het geval van de bmw m6 betekent dat je elk jaar 4,3k aan btw in Q4 mag gaan afrekenen.
(2,7% van 160k+)
Het betreft immers geen marge auto. Trek je de btw bij aanschaf niet af dan 'maar' 2,4k.

Maar die taxatiewaarde slaat helemaal nergens op. Online zie ik er zo snel geen een te koop voor minder dan 30k. (wat zou betekenen een bijtelling van rond de 900,- per maand).

Enfin, Youngtimers zijn alleen aan te raden als het tevens je hobby is én je kijkt naar de net niet topmodellen. (e-klassen ipv s- bijvoorbeeld).
Dat is als je kiest voor de forfait regeling. Als je gewoon even aan het begin en einde van het jaar een foto maakt van je km-teller dan heb je aangetoond hoeveel je hebt gereden dat jaar.
Vervolgens moet je nog even alle zakelijke km's aantonen (die moet je dus weer boeken), en je weet je percentage prive gereden km's.

Dit percentage vermenigvuldig je met alle BTW die je hebt afgetrokken in dat jaar, en tadaa, een nieuwe kostenpost.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mgizmo
Wackmack schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:42:
[...]

Wow, na een x periode gaat er 5% van je tarief eraf 8)7 in plaats van erbij? Hoe langer je ergens zit, hoe meer waarde je kan bieden voor de opdracht. Je kent de processen steeds beter, kent de cultuur, kan sneller schakelen, enz. Daarom juist verhoging.

Heb je dit geaccepteerd? Ben benieuwd als zij een vervanger moet regelen voor jou, hoe duur dat is voor de partij.
Ik ben nog in onderhandeling over de inhoud van dit document. Loopt natuurlijk via een broker dus gaat zoals 9 van de 10 keer traag en zal vast veelal met de nodige "waar doe je moeilijk over" zuchten e.d. gaan. De broker had mij vorige week gebeld "die administratieve rompslomp komt wel, je eerst nu aan het werk krijgen"... gelukkig geweigerd. De klant is wel allerlei processen aan het starten zoals toegang pas e.d. Dus ik vraag me af hun inhuurdesk hiervan op de hoogte is.

Ik wil graag zakelijk zijn, maar men verwacht het niet blijkbaar.

En geld erbij, dan gaat het natuurlijk via de klant en dat moet natuurlijk weer via de inhurende manager die op zijn budget moet letten. Je zou bijna denken dat het een loondienst is met dit soort gesprekken hahahaha.

Overigens die 5% clausule is "geeft ze het recht", of ze het doen is een tweede. Bovendien is het dan natuurlijk gewoon contract stoppen. Dus ze bereiken er ook niets mee. Deze clausule is alleen voor hun interessant als het contract bijv 2 jaar zou zijn en dat ze na het eerste jaar mogen verlagen. Dat is hier dus niet (contract van telkens 3 maanden). Dus snap ook niet dat dit erin staat. Vast iets van een template ;)

[ Voor 14% gewijzigd door mgizmo op 12-01-2024 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-09 22:31
kouk schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:49:
[...]

Je moet de handelswaarde of economische waarde gebruiken voor je bijtelling. De auto is niet verhandeld voor 11k maar voor 38k.Taxatiewaarde die een handelaar je geeft is niet van belang.Daarom zijn veel youngtimers ook niet zo interessant meer, de prijs waarvoor ze te koop staan gaat ver boven de dagwaarde.
Ik heb hierover een andere mening. Ik heb hierover een vraag voorgelegd aan de belastingdienst (niet zwart op wit, was op een conferentie van de belastingdienst). De ambtenaren waren van domein 'auto'. De vraag die ik stelde was:
Heb ik de bijtelling in het geval van de youngtimerregeling te baseren op de waarde waarvoor de auto in de boeken staat, of de waarde van de auto vandaag de dag (in het het economische verkeer)?
Het antwoord van de ambtenaar was:
de waarde van de specifieke auto (dus niet de gemiddelde handelswaarde op marktplaats of een koerslijst) van vandaag de dag.
Ik ga daarom uit van de waarde die ik op een recentelijk gevalideerd taxatierapport heb staan.

Het blijft natuurlijk wat een vaag verhaal. Want dit rapport wat ik heb is straks ook weer gedateerd. Genoeg ruimte voor interpretatie, maar wat denk ik wel uit de wereld kan, is dat je de bijtelling moet baseren op waar je de auto voor hebt ingekocht. Hoe gek dat ook klinkt, ik heb het niet verzonnen. Maak ik wil daarmee wel je stelling weerleggen dat youngtimers op dit moment niet zo interessant meer zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door Kaspers op 12-01-2024 11:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Ernemmer schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 23:49:
[...]

Er zat nu ook een formulier en envelop bij voor een machtiging, maar de belastingdienst is wel de laatste die ik een machtiging zou geven.
CodeCaster schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 23:53:
[...]

Formulier? Envelop? Ik krijg 'm al jaren digitaal. :P

En nee, ik zei incasso, ik boek het inderdaad zelf wel over.
Niks gezegd, zojuist ook de envelopception van de voorlopige aanslag in de bus. :+

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc3l
jongetje schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:37:
[...]

Dat hangt van je contract af toch? Vaak mag dat niet in een lopende overeenkomst.
Ik wissel tussen en half jaar en 2 jaar per opdrachtgever dus kijk dan weer wat het tarief wordt.

Persoonlijk zou ik het niet vragen tijdens een lopende overeenkomst maar meer iets om te doen als je verlengt wordt en je vind je tarief onder de maat.
Ik heb geen contracten, zit ook zelf rechtstreeks bij alle klanten.
Het is niet dat ik meer loon wil maar alle kosten stijgen wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
CodeCaster schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 11:33:
[...]

[...]

Niks gezegd, zojuist ook de envelopception van de voorlopige aanslag in de bus. :+
Hier ook wel. Moet nu al voor de 6 keer weer alle gegevens invullen. Ze hebben mijn bankgegevens al lang.

Heb via het portaal van de belasting ingevuld dat het voortaan online mag. Dit was gegaan via de boekhouder maar is blijkbaar niet goed gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdl
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-09 09:45
Lycaon schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 18:08:
[...]

Incl. dividendbelasting?
Of enkel de belastingdruk binnen de BV’s?

In het geval van ‘t eerste scenario wil ik graag z.s.m. in contact komen met jouw accountant.
incl alles.
Alleen wat voor ons werkt hoeft niet voor een ander niet zo goed uit te komen,
Voor ons kan dit nu uit ivm oa kindertoeslagen (lagere ib => meer toeslag)

Mijn advies mbt accountants is vooral er 1 te vinden die bereikbaar is en die je een goed vertrouwen geeft :-D en laat je eventueel adviseren naar fiscale voordelen.

Wellicht dat ik wat vaag en oppervlakkig blijf mbt de uitweiding. Maar dat is precies waarom fiscale voordelen behalen (expertise) maatwerk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
wvdl schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 12:55:
[...]

incl alles.
Alleen wat voor ons werkt hoeft niet voor een ander niet zo goed uit te komen,
Voor ons kan dit nu uit ivm oa kindertoeslagen (lagere ib => meer toeslag)
Kan dat nog steeds uit met het "marktconform DGA salaris"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

CodeCaster schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 11:33:
[...]

[...]

Ja dat dacht ik dus ook :P

Uiteindelijk heb ik een mailtje gekregen dat ik een bericht heb dat ik een envelop ga krijgen. Werkelijk :')

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:14
Kaspers schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 11:29:
[...]
Ik ga daarom uit van de waarde die ik op een recentelijk gevalideerd taxatierapport heb staan.
[...]
Een gevalideerd taxatierapport met een evident te lage taxatiewaarde heb je niets aan. De belastingdienst zet daar bij controle een eigen expert tegenover en daar zal de rechter naar luisteren. Daar is genoeg jurisprudentie over. De kans op controle is klein, maar de kans dat je met zo'n frauduleus taxatierapport weg komt bij zo'n controle ook.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdl
ColeJ schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:03:
[...]

Kan dat nog steeds uit met het "marktconform DGA salaris"?
ben geen DGA, ben alleen aandeelhouder binnen de bv's. Het werk wordt verzet vanuit de VOF waarbij ik (natuurlijk persoon) en bv (rechtspersoon) vennoten zijn.
Mijn prive financiele lijntjes lopen alleen via de vof.
Tot kort was dat best wel gunstig ivm te combineren voordelen EMZ en BV, maar dat is al flink minder geworden laatste jaren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:02
Ik doe dat normaal gesproken niet tijdens lopende opdrachten (bij opdrachten van 1-2 jaar), maar heb dit wel vorig jaar gedaan bij de hoge inflatie. Maar bij nieuwe opdracht beginnen de onderhandelingen natuurlijk weer gewoon opnieuw en probeer ik mijn tarief wel aan te passen.
Marc3l schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 11:54:
[...]

Hoe werkt dat dan, zonder een contract bij een klant werken ? (en in de 2e regel heb je het ineens over 'loon' ?)

[ Voor 28% gewijzigd door sverzijl op 12-01-2024 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:05
[...]
Ik kan me indenken dat er iemand gaat zijn die zich afvraagt waarom, als we teruggrijpen naar het originele voorbeeld, de eigenaar van het bedrijf heeft besloten 38k€ te betalen voor een auto die louter 12k€ waard is. In hoeverre valt dat onder nalatig gedrag als DGA of directeur?

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
wvdl schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:33:
[...]

ben geen DGA, ben alleen aandeelhouder binnen de bv's. Het werk wordt verzet vanuit de VOF waarbij ik (natuurlijk persoon) en bv (rechtspersoon) vennoten zijn.
Mijn prive financiele lijntjes lopen alleen via de vof.
Tot kort was dat best wel gunstig ivm te combineren voordelen EMZ en BV, maar dat is al flink minder geworden laatste jaren.
Ha, dat is best een leuke constructie. Dan heb je eigenlijk de voordelen van een EMZ/VOF EN van de BV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Liegebeest schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 14:00:
[...]

Ik kan me indenken dat er iemand gaat zijn die zich afvraagt waarom, als we teruggrijpen naar het originele voorbeeld, de eigenaar van het bedrijf heeft besloten 38k€ te betalen voor een auto die louter 12k€ waard is. In hoeverre valt dat onder nalatig gedrag als DGA of directeur?
Deze taxatie partijen bieden vaak standaard twee taxaties. Één voor de Belastingdienst en één voor de verzekeraar. De ene is zo laag mogelijk en de ander zo hoog mogelijk voor de all-risk verzekering. Echt een dienstverlening voor mensen die denk dat ze altijd de slimste zijn.. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18-09 14:50
ColeJ schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 14:03:
[...]

Ha, dat is best een leuke constructie. Dan heb je eigenlijk de voordelen van een EMZ/VOF EN van de BV.
Klinkt heel leuk, maar zitten ook heel wat haken en ogen aan. Ze zijn niet achterlijk bij de belastingdienst.

Lees o.a.: https://online4mkb.nl/vof-met-eigen-bv/

Ik hoop dus voor @wvdl dat de beargumentatie en constructie ed. inderdaad zijn getoetst door een accountant / fiscalist. Mogelijke consequenties zijn vaak niet gering.

[ Voor 19% gewijzigd door Lycaon op 12-01-2024 14:51 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Marc3l
sverzijl schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:55:
[...]

Hoe werkt dat dan, zonder een contract bij een klant werken ? (en in de 2e regel heb je het ineens over 'loon' ?)
Ik krijg een aanvraag, maak een offerte en krijg daar via de mail akkoord op (of niet).
Maar een reclame bureau huurt mij ook in voor 2 dagen in de week, daar stuur ik ook elke maand een factuur heen met de gemaakte uurtjes. Daar ook 'zo' begonnen na een gesprekje. Er zou nog iets op papier komen maar nooit van gekomen.

Na ja, ik moet mijzelf ook uitbetalen is toch een vorm van loon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
kouk schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:54:

Begrijp dat ook niet. Ik zet het allemaal op een aparte spaarrekening en trek lekker rente erover. Free money :). Als ik dan ineens 80k moet betalen - staat toch op die aparte rekening dus doet totaal geen pijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saabfanatic
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 18-09 13:25
Omdat de Belastingdienst van je verwacht dat je op een zo nauwkeurig mogelijke manier je inkomen opgeeft voor de VA. Alles op 0 zitten is niet realistisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
Deveon schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 14:05:
[...]

Deze taxatie partijen bieden vaak standaard twee taxaties. Één voor de Belastingdienst en één voor de verzekeraar. De ene is zo laag mogelijk en de ander zo hoog mogelijk voor de all-risk verzekering. Echt een dienstverlening voor mensen die denk dat ze altijd de slimste zijn.. :+
Dat klinkt echt als Beun Haas en Zonen BV en kan niet ethisch correct zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:28

Crazy D

I think we should take a look.

Het blijft natuurlijk wat een vaag verhaal. Want dit rapport wat ik heb is straks ook weer gedateerd. Genoeg ruimte voor interpretatie, maar wat denk ik wel uit de wereld kan, is dat je de bijtelling moet baseren op waar je de auto voor hebt ingekocht. Hoe gek dat ook klinkt, ik heb het niet verzonnen. Maak ik wil daarmee wel je stelling weerleggen dat youngtimers op dit moment niet zo interessant meer zijn.
Als jij vandaag een auto koopt voor 38k, dan is dat toch voor die specifieke auto de actuele prijs :? Ongeacht wat een taxatierapport ook vandaag opgemaakt zegt. Dat dat een jaar later anders kan zijn prima.
Marc3l schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 11:54:
[...]

Dan had je in december een mailtje kunnen sturen dat je je tarieven verhoogt. Kan nu ook maar met terugwerkende kracht wordt vaak wat minder gewaardeerd :P En per 1 februari is op zich een wat typisch moment, maar goed, zou ook gewoon kunnen. Dat is dan weer het voordeel wanneer je geen contract hebt.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Voor de BTW telt een taxatie dan weer niet :*)
Rechtbank Zeeland-West-Brabant oordeelt dat de werkelijk betaalde vergoeding als maatstaf dient voor de heffing van BTW bij de verkoop van een auto door X bv aan haar directeur-grootaandeelhouder.
X bv koopt in 2015 een auto en vraagt de aanschaf-BTW terug. De directeur-grootaandeelhouder van X bv gebruikt de auto zakelijk en privé. Eind 2020 verkoopt X bv de auto aan de dga voor € 2.066 excl. BTW. Dit is minder dan 10% van de waarde vastgesteld middels een taxatie door een officiële dealer (€ 24.484 excl. BTW). X maakt bezwaar tegen de aangifte omzetbelasting over het vierde kwartaal van 2020 en stelt dat BTW dient te worden afgedragen over de werkelijke verkoopprijs. De inspecteur is van mening dat door de aandeelhoudersrelatie het rechtstreekse verband ontbreekt waardoor geen sprake is van een prestatie onder bezwarende titel en behandelt de verkoop als fictieve levering. X gaat in beroep.

Rechtbank Zeeland-West-Brabant oordeelt dat sprake is van een rechtstreeks verband tussen de vergoeding en de tegenprestatie. Dat in dit geval sprake is van een lagere prijs dan de normale marktprijs doet hier niet aan af. Ook niet doordat de lage vergoeding voortkomt uit de aandeelhoudersrelatie. Er is geen sprake van misbruik van recht en het verkapt dividend kan niet tot de maatstaf van heffing worden gerekend. Het beroep is gegrond.
Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
Terugkomend hierop: als je een Overeenkomst van Opdracht hebt met opdrachtgever volgens modelovereenkomst 91321.69656.1 (die van branchvereniging BOVIB) https://download.belastin...rof_bovib_dv10901z2ed.pdf

dan staat er een artikel opgenomen:
8. Het Tarief kan zowel gedurende de initiële looptijd van de Overeenkomst van Opdracht, alsmede
gedurende de eventuele verlenging(en) van de Overeenkomst van Opdracht niet eenzijdig door
Opdrachtnemer verhoogd dan wel geïndexeerd worden.
Dus dat betekent niet zelf kunnen verhogen, maar hooguit overeenkomen om te verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Nu online
mgizmo schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:42:
[...]

Terugkomend hierop: als je een Overeenkomst van Opdracht hebt met opdrachtgever volgens modelovereenkomst 91321.69656.1

dan staat er een artikel opgenomen:

[...]

Dus dat betekent niet zelf kunnen verhogen, maar hooguit overeenkomen om te verhogen.
Is dat zo'n door de belastingdienst goedgekeurde modelovereenkomst? In dat geval is het toch vreemd dat je als zzp'er moet aantonen aan de BD dat je ondernemer bent, maar dat je zelfs bij een verlenging niet een hoger tarief kan voorstellen laat staan afdwingen?

Zelf zie ik een opdracht als een samenwerking tussen mij en de klant en in een samenwerking ga je altijd in overleg als je iets wilt veranderen in de afspraken. Dus ook bij een verlenging. Dit is wel mijn mening hoor, kan voor anderen heel anders in elkaar steken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wvdl
mgizmo schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:42:
[...]

[...]

Dat is toch hetzelfde als dat zij niet eenzijdig het tarief kunnen verlagen?
Wil je ene verhogen, moet je weer gaan onderhandelen.
Lijkt mij vrij standaard dat er niet eenzijdig (aan welke kant dan ook) het tarief aangepast gaat worden
Lycaon schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 14:49:
[...]

Klinkt heel leuk, maar zitten ook heel wat haken en ogen aan. Ze zijn niet achterlijk bij de belastingdienst.

Lees o.a.: https://online4mkb.nl/vof-met-eigen-bv/

Ik hoop dus voor @wvdl dat de beargumentatie en constructie ed. inderdaad zijn getoetst door een accountant / fiscalist. Mogelijke consequenties zijn vaak niet gering.
Yes, al 7 jaar inmiddels + mijn accountant heeft audit/controle gehad.

[ Voor 36% gewijzigd door wvdl op 12-01-2024 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

gem-p schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 17:28:
[...]

Is dat zo'n door de belastingdienst goedgekeurde modelovereenkomst? In dat geval is het toch vreemd dat je als zzp'er moet aantonen aan de BD dat je ondernemer bent, maar dat je zelfs bij een verlenging niet een hoger tarief kan voorstellen laat staan afdwingen?

Zelf zie ik een opdracht als een samenwerking tussen mij en de klant en in een samenwerking ga je altijd in overleg als je iets wilt veranderen in de afspraken. Dus ook bij een verlenging. Dit is wel mijn mening hoor, kan voor anderen heel anders in elkaar steken.
Niet verlengen is ook altijd een optie. En als ze je toch willen houden staat het ze vrij samen een nieuw contract aan te gaan ipv het bestaande te verlengen.

Naar mijn idee is die bepaling vooral om minder assertieve aanbieders te ontmoedigen het te proberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
wvdl schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 17:38:
[...]

Dat is toch hetzelfde als dat zij niet eenzijdig het tarief kunnen verlagen?
Wil je ene verhogen, moet je weer gaan onderhandelen.
Lijkt mij vrij standaard dat er niet eenzijdig (aan welke kant dan ook) het tarief aangepast gaat worden

[...]
Een inflatiecorrectie lijkt mij vrij standaard, zeker als je een langer contract hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-body
  • Niet online

the-body

Ja, zo heet ik nou eenmaal

Ik ben net geswitcht naar Revolut Pro voor mijn zakelijke overschrijvingen. Op deze pas staat geen IBAN aangegeven (alleen een debetcard nummer) maar de partij die mij inhuurt wil dit gebruiken ter verificatie van mijn IBAN. Heeft iemand hier al eerder mee te maken gehad?

This title is for sale, please send me a PM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdl
Wolly schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 19:04:
[...]

Een inflatiecorrectie lijkt mij vrij standaard, zeker als je een langer contract hebt.
Als freelance ontwikkelaar heb ik nog nooit een contract langer dan 1 jaar gezien. (meestal een verlenging per 3-4 maanden)
Max een jaar wachten voor nieuwe onderhandelingen. Dat je effectief ergens meerdere jaren zit wil niet zeggen dat je geen onderhandelingsmomenten hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Voor klanten die te pas en te onpas bellen voor losse flodders stuur ik begin van het jaar het nieuwe tarief, tegen de tijd dat ze je weer nodig hebben zijn ze die mail alweer vergeten. }) Lopende projecten die de jaarwisseling doorkruisen maak ik af voor de oude prijs. Wie in 2023 al iets ingeplanned heeft voor 2024 heeft soms mazzel en krijgt ook de oude prijs, maar dat komt gelukkig weinig voor.
Ik heb er eentje die al vier jaar in de ontwerpfase zit 8)7, die krijgt wel tussentijdse verhogingen en er mag eigenlijk wel een toeslag voor besluiteloosheid bovenop. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
sverzijl schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:55:

Men kent je via iemand die al bij de organisatie werkzaam is dus er is enig vertrouwen en je hoeft alleen nog over de prijs te onderhandelen, dat bevestig ik nog even via mail samen met de www vragen (wie, wat, waar, waarom, wanneer) en daarmee is het klaar. Ik denk eigenlijk alleen contracten met overheidsinstanties getekend en daar zoveel in doorgekalkt dat mijn standaard mailtje meer inhoud bevat. :+ Scheelt misschien dat ik altijd werkzaam ben voor een partij die een dienst of product komt leveren en sales de hete kolen uit het vuur haalt terwijl ze zelf wat minder bureaucratisch ingesteld zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Liegebeest schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 14:00:
[...]

Zal pas gezeur worden als de verkoper een bekende is en je zo wat onderhandse privé betalingen recht trekt (hallo Frits!). In andere gevallen ben je gewoon een domme gans.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
wvdl schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 19:31:
[...]

Als freelance ontwikkelaar heb ik nog nooit een contract langer dan 1 jaar gezien. (meestal een verlenging per 3-4 maanden)
Max een jaar wachten voor nieuwe onderhandelingen. Dat je effectief ergens meerdere jaren zit wil niet zeggen dat je geen onderhandelingsmomenten hebt.
Je kan toch gewoon zonder einddatum ergens werken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Wackmack
Wolly schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 19:04:
[...]

Verder klinkt onderhandelen vaak zo zwaar. De laatste keer zei ik het tegen de manager die vond het direct prima. Vervolgens 10% omhoog gegaan. Snel verdiend hoor zo'n gesprek en mailtje.

Zal nooit vergeten dat ik midden in het jaar om een bruto verhoging vroeg van €100,- en dat werd niet toegekend. Dat was mijn laatste werkgever. Nu ga je soms zo 5-10% omhoog per uur. Wat een enorm verschil en heel erg luxe natuurlijk.

Je moet natuurlijk wel presteren. Vaak genoeg gezien dat zzpers er direct uitvliegen als er geen klik is of raar gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:32
Wolly schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 20:55:
[...]

Je kan toch gewoon zonder einddatum ergens werken.
Dat kan inderdaad. Alleen is dat niet heel gebruikelijk als je met externe inhuur werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dazoefta
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 07-09 19:16
the-body schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 19:31:
Ik ben net geswitcht naar Revolut Pro voor mijn zakelijke overschrijvingen. Op deze pas staat geen IBAN aangegeven (alleen een debetcard nummer) maar de partij die mij inhuurt wil dit gebruiken ter verificatie van mijn IBAN. Heeft iemand hier al eerder mee te maken gehad?
Ik heb alleen Revolut personal free account dus kan niets over business zeggen, maar door recente switch naar NL IBAN nrs kon ik weer overal een rekeningnummer wijziging doorvoeren, 1 partij heeft er nogal moeite mee en vroeg me ook om een kopie van m'n bankpas waar dus een creditcard achtig nr op staat waar je niets mee kunt. De tenaamstelling, IBAN en BIC nog maar een keer doorgegeven wat meer kan ik niet. Ondanks dat het een NL IBAN is, hebben sommigen nog steeds de BIC nodig, best lame terwijl ze met het vorige LT nr geen problemen hadden. Tot zover mijn recente ervaring.

Ff googlen en ik kwam op dit: https://help.revolut.com/...hat-is-card-verification/ wellicht dat ze een 0 of 0,01 betaling kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 06:26
Ik ben bezig met het omzetten van mijn EMZ naar een BV en lezend hier is firm24 een prima oplossing. Ik heb echter nog wat vragen voor mijn zakelijke bankrekening. Daar staat inmiddels een leuk bedrag op waarover al belasting is betaald. Moet ik dit nu naar prive halen om te voorkomen dat ik bij uitbetaling nog een keer belasting moet betalen? Ik heb mijn administratie in snelstart en dat werkt erg fijn, maar die is gekoppeld aan mijn bankrekening, bij een EMZ kun je gewoon een prive boeking doen die geen invloed heeft op de belastingen, hoe werkt dat bij een BV.

Verder wil ik een holding en werk BV oprichten, dus zal ik nog een rekening moeten openen, is het handig om dan gewoon 2 nieuwe rekeningen te openen of de huidige om te zetten naar 1 van de 2 BVs?

Zoals je leest, begrijp ik nog niet helemaal hoe het zit dus er zal vast een manier zijn, hopelijk kunnen jullie me helpen. Verbaasd me dat deze vragen nog niet zijn voorbijgekomen, dus ik zal het nog wel niet begrijpen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
coldasice schreef op zondag 14 januari 2024 @ 08:05:
Zoals je leest, begrijp ik nog niet helemaal hoe het zit dus er zal vast een manier zijn, hopelijk kunnen jullie me helpen. Verbaasd me dat deze vragen nog niet zijn voorbijgekomen, dus ik zal het nog wel niet begrijpen....
Hier heeft mijn boekhouder mij in begeleid. Heb je geen enkele begeleiding in de omzetting want anders zou ik wel aanraden om hier een accountant bij te betrekken. De BV is een eigen entiteit dus zal een nieuwe bankrekening krijgen. Koppelingen werken gewoon als gebruikelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
Ik ben bezig met het omzetten van mijn EMZ naar een BV en lezend hier is firm24 een prima oplossing.
Zoals je gemerkt heb is firm24 "execution only". Je hebt dus iemand anders nodig waar je inhoudelijke vragen aan kan stellen, zoals je boekhouder.
Ik heb echter nog wat vragen voor mijn zakelijke bankrekening. Daar staat inmiddels een leuk bedrag op waarover al belasting is betaald. Moet ik dit nu naar prive halen om te voorkomen dat ik bij uitbetaling nog een keer belasting moet betalen?
Als je nu geld hebt aangemerkt als "zakelijk" voor je EMZ en je zet je EMZ om naar en BV dan breng je dat geld in lijkt me. Want juist als je het geld nu naar privé gaat halen moet je er extra IB box 3 belasting over gaan betalen. Welke belasting heb je al betaald over dit geld?
Ik heb mijn administratie in snelstart en dat werkt erg fijn, maar die is gekoppeld aan mijn bankrekening, bij een EMZ kun je gewoon een prive boeking doen die geen invloed heeft op de belastingen, hoe werkt dat bij een BV.
Bij een BV heb je een "rekening courant". Dit is een fictieve bankrekening waarop je privé uitgaven gedaan door de BV en BV uitgaven gedaan door privé zet. Eens in de zoveel tijd (ik doe het per kwartaal) corrigeer je dit omdat als het saldo meer dan € 17.500 wordt (positief of negatief) je rente moet gaan rekenen.
Verder wil ik een holding en werk BV oprichten, dus zal ik nog een rekening moeten openen, is het handig om dan gewoon 2 nieuwe rekeningen te openen of de huidige om te zetten naar 1 van de 2 BVs?
Dat maakt volgens mij niet uit. Op het moment dat je BV start, stopt je EMZ. Dus je kan gewoon de naam van de rekening laten aanpassen lijkt me.
Ik raad je aan iemand te zoeken (boekhouder, fiscalist) die deze vragen voor je kan beantwoorden. Als je fouten maakt in de financiële opzet van je BV's kan dat later grote consequenties hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filipy23
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:38
Ik zit al een tijdje te dubben met mijn auto's, ben EMZ, en wij hebben twee auto's. Een zakelijke elektrische waar ik op dit moment mee naar de klant rij (15k kilometers per jaar). En eentje waar ik we mee op vakantie gaan (station, benzine).

Mijn huidige elektrische auto is inmiddels ouder dan vijf jaar, dus die heb ik uit de bijtelling gegooid (rij alleen nog zakelijk). De meest voor de hand liggende oplossing is uiteraard om een nieuwe station te kopen waar ik zowel mee naar de klant ga, als we op vakantie gaan, en een auto'tje voor erbij. Ik zou de primaire auto graag wat luxe hebben (stil tijdens het rijden, de huidige is eigenlijk niet zo goed geisoleerd), dus denk aan 60-80k (i.e. BMW i4, misschien een ID7), maar dan wordt bijtelling niet zo interessant. Priverijden en kilometervergoeding is dan the way to go, alleen heb ik dan het nadeel dat ik mijn zakelijke parkeerkosten (3000+ euro per jaar) ook prive moet gaan betalen en dat voelt ook niet zo lekker... :(

Zit nu aan een schema te denken waarbij ik de kop er zakelijk af rij, en hem daarna overzet naar prive (moet ik er dat jaar wel weer helemaal prive mee rijden), maar het wordt al snel ingewikkeld (een BV zou dit een stuk eenvoudiger maken - dan kun je elke nieuwe auto eerst 2 jaar zakelijk rijden en dan een paar jaar priverijden en omdat ik er toch twee nodig heb kun je dit via een wisselschema doen). Zijn er mensen die hier wat voor hebben opgetuigd? Of ben ik het enorm aan het overthinken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
filipy23 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 09:47:
[…]
Priverijden en kilometervergoeding is dan the way to go, alleen heb ik dan het nadeel dat ik mijn zakelijke parkeerkosten (3000+ euro per jaar) ook prive moet gaan betalen en dat voelt ook niet zo lekker... :(
[…]
Ik had precies hetzelfde probleem. Mijn nieuwe Tesla Model Y kost mij €6k bijtelling per jaar. Ik heb besloten om hem toch op de zaak te zetten. Feitelijk kost dat me privé maar €3k “extra” wat het toch interessanter maakt.
Zit nu aan een schema te denken waarbij ik de kop er zakelijk af rij, en hem daarna overzet naar prive
[…]
Je kan bij een EMZ alleen bij de aanschaf kiezen of de auto privé of zakelijk is. Daarna kan je hem niet overzetten. Dit is al vaak besproken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• filipy23
RichieB schreef op zondag 14 januari 2024 @ 09:55:
[...]

Ik had precies hetzelfde probleem. Mijn nieuwe Tesla Model Y kost mij €6k bijtelling per jaar. Ik heb besloten om hem toch op de zaak te zetten. Feitelijk kost dat me privé maar €3k “extra” wat het toch interessanter maakt.

[...]

Je kan bij een EMZ alleen bij de aanschaf kiezen of de auto privé of zakelijk is. Daarna kan je hem niet overzetten. Dit is al vaak besproken.
Je kunt de auto overzetten als je hem minder dan 10% gebruikt voor het doel waar hij staat. Bijvoorbeeld:

Jaar 1: Koop zakelijke auto die ik niet prive rij (geen bijtelling), veel afschrijving boeken. Heb er een prive auto bij.
Jaar 2: Rij zo door (zakelijk auto niet prive gebruiken, veel afschrijven). Prive auto ernaast houden.
Jaar 3: Ga de zakelijke auto maximaal 90% prive rijden. Ja moet hem dan overzetten naar prive. Verkoop de priveauto, en koop er een nieuwe zakelijke auto voor terug (die je zakelijk rijdt, geen bijtelling)
Jaar 4: Lekker afschrijven op de zakelijke auto... etc. etc.

Je hebt dan wel twee grote flexibele auto's nodig (ipv een grote auto en eentje erbij), maar het scheelt volgens mij fors in kosten, want de afschrijving is zakelijk en je betaald voor de zakelijke bak fors minder kosten want geen bijtelling. Zou het eens door moeten rekenen. Ben benieuwd of deze aanpak nu net duurder of goedkoper is dan een grote en een kleine bak 100% prive rijden. Zou het een keer door moeten rekenen.

[ Voor 24% gewijzigd door filipy23 op 14-01-2024 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
RichieB schreef op zondag 14 januari 2024 @ 09:36:
[...]

Zoals je gemerkt heb is frim24 "execution only". Je hebt dus iemand anders nodig waar je inhoudelijke vragen aan kan stellen, zoals je boekhouder.

[...]

Als je nu geld hebt aangemerkt als "zakelijk" voor je EMZ en je zet je EMZ om naar en BV dan breng je dat geld in lijkt me. Want juist als je het geld nu naar privé gaat halen moet je er extra IB box 3 belasting over gaan betalen. Welke belasting heb je al betaald over dit geld?

[...]

Bij een BV heb je een "rekening courant". Dit is een fictieve bankrekening waarop je privé uitgaven gedaan door de BV en BV uitgaven gedaan door privé zet. Eens in de zoveel tijd (ik doe het per kwartaal) corrigeer je dit omdat als het saldo meer dan € 17.500 wordt (positief of negatief) je rente moet gaan rekenen.

[...]

Dat maakt volgens mij niet uit. Op het moment dat je BV start, stopt je EMZ. Dus je kan gewoon de naam van de rekening laten aanpassen lijkt me.

[...]

Ik raad je aan iemand te zoeken (boekhouder, fiscalist) die deze vragen voor je kan beantwoorden. Als je fouten maakt in de financiële opzet van je BV's kan dat later grote consequenties hebben.
Ik heb gisteren gesproken met mijn accountant, maar een BV oprichten was veel werk met contracten en dergelijke en hij had daar niet zoveel zin in. Maar als ik samen met hem icm firm24 de administratieve zaken via firm24 doe, kan ik dit soort vragen wel bij hem kwijt.... dus goede tip...

het geld op de zakelijke rekening is feitelijk de winst van vorig jaar (ongeveer), en daar moet ik dit jaar IB over betalen (in mei bij de eindafrekening van 2023)....

Bedoeling is dan om vanaf 1 januari de BV op te richten.

Het overbrengen van dit vermogen, dus niet wat er na 1 jan binnenkomt, zal via box3 minder kosten, dan ooit via VPB terug naar prive halen...

Andere vraag, het salaris dat representatief is (laten we zeggen 65k), is lager dan wij feitelijk per maand uitgeven. Het is dus handig om dit via winstuitkering jaarlijks naar prive te halen? Doen jullie dit jaarlijks, mag dit vaker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
filipy23 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 10:01:
[...]
Je kunt de auto overzetten als je hem minder dan 10% gebruikt voor het doel waar hij staat.
[…]
Dat moet je dan wel kunnen bewijzen. Dus pas daar mee op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kawa
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:44
coldasice schreef op zondag 14 januari 2024 @ 10:25:
[...]

Andere vraag, het salaris dat representatief is (laten we zeggen 65k), is lager dan wij feitelijk per maand uitgeven. Het is dus handig om dit via winstuitkering jaarlijks naar prive te halen? Doen jullie dit jaarlijks, mag dit vaker?
Mijn boekhouder adviseerde me een salaris te nemen waarmee je in de maandelijkse uitgaven uitkomt. Via een dividend uitkering kun je bijvoorbeeld inleggen in een pensioenproduct wat de hoogte van je inkomen voor de IB weer verlaagd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
[...]

Andere vraag, het salaris dat representatief is (laten we zeggen 65k), is lager dan wij feitelijk per maand uitgeven. Het is dus handig om dit via winstuitkering jaarlijks naar prive te halen?
Het minimale DGA loon in 2024 is €56k. Dat is voor een senior ICT specialist niet houdbaar. Sinds 1 januari 2023 moet het DGA loon 100% overeen komen met het loon van iemand in een vergelijkbare functie. Dus als jij kan uitleggen dat voor het werk dat jij doet €65k wordt betaald in de markt, dan zit je goed.

Ik heb zelf een veel hoger DGA loon: precies genoeg om van rond te komen. Door mijn aftrekposten (voornamelijk inleg in box 1 pensioen) zorg ik wel dat ik geen belasting betaal in de hoogste IB schijf. Daardoor is mijn totale belastingdruk vergelijkbaar met de box 2 belasting.
Doen jullie dit jaarlijks, mag dit vaker?
Je mag in principe zo vaak dividend uitkeren als je wilt, maar de belastingdienst kan wel achteraf controleren of dit geoorloofd was. Je moet bijvoorbeeld genoeg kapitaal in de BV laten zitten zodat deze niet in financiële problemen kan komen. Omdat ik ook in mijn BV stamrecht (omgezette FOR) en pensioen heb opgebouwd kan ik niet mijn BV leegtrekken via dividend.

Ik heb wel een aantal keer dividend uitgekeerd omdat ik grote privé uitgaven had, maar doe dat dus niet structureel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12:19
Ik heb echter nog wat vragen voor mijn zakelijke bankrekening. Daar staat inmiddels een leuk bedrag op waarover al belasting is betaald. Moet ik dit nu naar prive halen om te voorkomen dat ik bij uitbetaling nog een keer belasting moet betalen?
In een latere post noem je dat je de BV per 1 januari, dus met terugwerkende kracht gaat oprichten. Maar je noemt niet of je dat ruisend of geruisloos gaat doen. Vrij belangrijk, en een beetje een red flag (in de zin van: laat dit doen door iemand die er verstand van heeft) dat je dat niet al uitgezocht hebt of noemt.

Je kan niet zoveel zeggen over wat je moet doen met je banksaldo totdat je de inbrengbeschrijving rond hebt. Wat je ook doet, je zal niet dubbel belasting hoeven te betalen. De Belastingdienst kijkt naar de boeken, niet naar de rekeningen. Je zal hooguit een hoge RC-schuld of vordering hebben bij oprichting. Die wil je liefst wel voorkomen (namelijk het hele jaar onder de €17.5k), maar heeft niet ontzettend veel gevolgen behalve een beetje belastbare rente.

[ Voor 9% gewijzigd door Aftansert op 14-01-2024 11:49 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lycaon
[...]

Ik heb gisteren gesproken met mijn accountant, maar een BV oprichten was veel werk met contracten en dergelijke en hij had daar niet zoveel zin in. Maar als ik samen met hem icm firm24 de administratieve zaken via firm24 doe, kan ik dit soort vragen wel bij hem kwijt.... dus goede tip...

het geld op de zakelijke rekening is feitelijk de winst van vorig jaar (ongeveer), en daar moet ik dit jaar IB over betalen (in mei bij de eindafrekening van 2023)....

Bedoeling is dan om vanaf 1 januari de BV op te richten.

Het overbrengen van dit vermogen, dus niet wat er na 1 jan binnenkomt, zal via box3 minder kosten, dan ooit via VPB terug naar prive halen...

Je bent hierover geen VPB en/of dividendbelasting bij het terughalen naar privé.
Het vermogen waarover je spreekt is reeds belast in box-1 (nl. de winst als eenmanszaak).

Als je dit inbrengt in de BV, geldt dit als een agiostorting en komt het als reserve op de balans.

Dit kun je er weer uithalen zonder opnieuw heffingen e.d. te betalen door de reserve t.z.t. om te zetten in nominaal aandelenkapitaal, waarna het kan worden afgestempeld en (belastingvrij) uitgekeerd.
Let wel; bij bijv. de geruisloze inbreng mag dit pas na 3 jaar.

Wat betreft je laatste vraag: Je kunt inderdaad zo vaak als je wil dividend uitkeren mits het de balans- en uitkeringstoets doorstaat.
Persoonlijk vul ik het tekort privé op dit moment aan met box-3 reserven. Tegelijkertijd leen ik geld van de BV om maximaal (incl. aftrek leningen) binnen de vrijstelling (box-3) te kunnen beleggen. Restant beleg ik in de BV (box 2).

Dit zorgt er nl. in mijn geval ook voor dat ik recht heb op meer en extra toeslagen, omdat ik de vermogensgrens (box-3) niet passeer.
En vult tegelijkertijd privé het netto-inkomen aan.

Uiteindelijk los ik de leningen, bovenop de reguliere aflossing, versneld af m.b.v. dividenduitkeringen.

Genoeg speelruimte dus.

[ Voor 20% gewijzigd door Lycaon op 14-01-2024 13:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yorro
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11:45
Lycaon schreef op zondag 14 januari 2024 @ 12:50:
[...]

Je bent hierover geen VPB en/of dividendbelasting bij het terughalen naar privé.
Het vermogen waarover je spreekt is reeds belast in box-1 (nl. de winst als eenmanszaak).

Als je dit inbrengt in de BV, geldt dit als een agiostorting en komt het als reserve op de balans.

Dit kun je er weer uithalen zonder opnieuw heffingen e.d. te betalen door de reserve t.z.t. om te zetten in nominaal aandelenkapitaal, waarna het kan worden afgestempeld en (belastingvrij) uitgekeerd.

Let wel; bij bijv. de geruisloze ombreng mag dit pas na 3 jaar.
Met 1 kleine toevoeging: het terugbetalen van agio d.m.v. omzetting en afstempeling vereist 2 notariële akten, die je tijd (niet veel, maar toch) en geld kosten.

Afhankelijk van je totale fiscale positie en wensen: mocht je het geld in de BV niet nodig hebben, dan kun je overwegen het in privé te laten (overboeking van je EMZ kapitaalrekening naar privé). Vanaf dat moment is het onderdeel van Box3.

Zeker als je het op korte termijn in privé nodig hebt (je zou maar net een huis gaan kopen en dit potje hebben meegeteld) dan is inbreng in de BV daarvan niet handig.

Maar ook hier weer allerlei haken en ogen, stel dat je vanuit BV wilt gaan financieren (hypotheek lening aan jezelf tbv woning), of gaan beleggen, dan heb je weer een andere afweging.

Dus: even goed nadenken wat je doel is met de gelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lycaon
-

[ Voor 99% gewijzigd door Lycaon op 14-01-2024 12:59 . Reden: Samengevoegd met reactie hierboven ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maxnl
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-12-2024
Kawa schreef op zondag 14 januari 2024 @ 11:11:
Mijn boekhouder adviseerde me een salaris te nemen waarmee je in de maandelijkse uitgaven uitkomt. Via een dividend uitkering kun je bijvoorbeeld inleggen in een pensioenproduct wat de hoogte van je inkomen voor de IB weer verlaagd.
Vervelende is wel dat de hoogte van wat je mag inleggen op dat pensioenproduct -de jaarruimte- nou juist alleen bepaald wordt door wat je als salaris in box 1 ontvangt.

Bij een salaris van slechts 65k dat als voorbeeld werd gegeven, heb je slechts 15.407 EUR jaarruimte

Terwijl als je een simpele eenmanszaak hebt, en bijv. 140k winst per jaar hebt, je een jaarruimte van 34.550 EUR tot je beschikking hebt.
Nogal een verschilletje.
Dat soort dingen worden in de omslagberekeningen niet mee genomen..

Een BV is leuk als je in een sector zit waarbij je meer liquiditeit nodig hebt om investeringen te doen, omdat je er het betalen van belasting mee kan uitstellen.
Maar voor de gemiddelde ICT'er is dat niet zo relevant. En is het uiteindelijk voordeliger om met overtollig geld in box 3 prive te sparen of te beleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lycaon
maxnl schreef op zondag 14 januari 2024 @ 13:21:
[...]

Een BV is leuk als je in een sector zit waarbij je meer liquiditeit nodig hebt om investeringen te doen, omdat je er het betalen van belasting mee kan uitstellen.
Maar voor de gemiddelde ICT'er is dat niet zo relevant. En is het uiteindelijk voordeliger om met overtollig geld in box 3 prive te sparen of te beleggen.
Dat laatste is deels waar.

Het omslagpunt voor wanneer het interessanter is om te beleggen in box-2 of box-3 is vrij gemakkelijk te berekenen.

Als je het hebt over geld zonder uitgestelde claim (bv. dividendbelasting), zoals je vermogen in box-3, ligt dit omslagpunt op ca. 5%.
Beleggingen die gemiddeld lager renderen dan dit percentage van 5% zijn mogelijk interessanter om in de BV (box-2) aan te houden, terwijl beleggingen die gemiddeld hoger renderen (zoals bv. in het geval van aandelen) beter privé aangehouden kunnen worden.

Deze vergelijking is echter enkel interessant om te bepalen of het fiscaal gunstig is om gelden zonder claim te verplaatsen van box-2 naar box-3 en vice versa.

Binnen een BV heb je namelijk de mogelijkheid om geld te beleggen waar een belastingclaim in box-2 op rust. Je hoeft dan dus niet eerst 24.5% (eerste schijf box-2) af te rekenen alvorens je met het geld kunt gaan beleggen, maar kunt direct een groter bedrag aan het werk zetten (100.000 i.p.v. 75.500).
Hierdoor verschuift het omslagpunt naar ruim 10% en is het dus ook in veel gevallen gunstiger om beleggingen in aandelen aan te houden in box-2.
(PS. Dit percentage gaat uit van tussentijds afrekenen VPB over beleggingswinsten (ongerealiseerde winst). Je kunt aandelen ook op aankoopprijs waarderen en daarmee VPB uitstellen tot realisatie v.d. winst. In dat geval valt het omslagpunt nóg hoger uit).

Noot: Deze omslagpunten zijn aan verandering onderhevig, omdat het wordt berekend a.d.h.v. tarieven VPB, dividendbelasting en heffing box 3.

Meer informatie:
https://financialfocus.ab...en-binnen-de-bv-of-prive/

[ Voor 6% gewijzigd door Lycaon op 14-01-2024 13:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coldasice
Heel leerzaam dit, ik ga nog even verder alles uitzoeken. Bv oprichten kan nog wel 3 weken wachten, dankje allemaal. Als er nog meer zaken zijn om rekening mee te houden, hoor ik dat graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxnl
Lycaon schreef op zondag 14 januari 2024 @ 13:37:
Het omslagpunt voor wanneer het interessanter is om te beleggen in box-2 of box-3 is vrij gemakkelijk te berekenen.
Je hebt het nu over een situatie dat iemand alleen maar belegt.
Terwijl in de praktijk de meesten ook een aardig deel op een veilige spaarrekening hebben staan, die in box 3 slechts tegen 0,12% belast wordt.

(En verder de aanname dat het lage VBP en lage box 2 tarief van toepassing is. En er dus niet meer dan 200k verdiend wordt, en er geen behoefte gaat zijn om ooit in een jaar meer dan 65k uit de BV te halen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kawa
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:44
maxnl schreef op zondag 14 januari 2024 @ 13:21:
[...]

Vervelende is wel dat de hoogte van wat je mag inleggen op dat pensioenproduct -de jaarruimte- nou juist alleen bepaald wordt door wat je als salaris in box 1 ontvangt.

Bij een salaris van slechts 65k dat als voorbeeld werd gegeven, heb je slechts 15.407 EUR jaarruimte

Terwijl als je een simpele eenmanszaak hebt, en bijv. 140k winst per jaar hebt, je een jaarruimte van 34.550 EUR tot je beschikking hebt.
Nogal een verschilletje.
Dat soort dingen worden in de omslagberekeningen niet mee genomen..

Met bijvoorbeeld 85k salaris zit je een stuk ruimer en blijf je nog steeds onder de hoogste schijf als je je volledige jaarruimte benut. Zo vervelend vind ik het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lycaon
maxnl schreef op zondag 14 januari 2024 @ 14:14:
[...]

Je hebt het nu over een situatie dat iemand alleen maar belegt.
Terwijl in de praktijk de meesten ook een aardig deel op een veilige spaarrekening hebben staan, die in box 3 slechts tegen 0,12% belast wordt.

(En verder de aanname dat het lage VBP en lage box 2 tarief van toepassing is. En er dus niet meer dan 200k verdiend wordt, en er geen behoefte gaat zijn om ooit in een jaar meer dan 65k uit de BV te halen).
Spaargeld is ook een belegging. :+

Daarvoor geldt dat het eveneens interessanter is om aan te houden in box-2. Spaarrente ligt nl. gemiddeld ver onder het omslagpunt.
Die 0,12% (dit jaar volgens mij het drievoudige; 36% over ca. 1%?) geldt over het totale vermogen, terwijl de VPB enkel over het rendement wordt gerekend.
Ook hier kan een groter bedrag worden aangehouden als het geld betreft waar een (uitgestelde) box-2 claim op rust.

Ik heb bewust de hogere tarieven buiten beschouwing gelaten om mijn bijdrage niet te ingewikkeld te maken. In het stuk waar ik aan refereer kun je meer achtergrondinformatie (incl. situaties i.h.g.v. hogere tarieven) vinden.

Afhankelijk van hoeveel dividend je uiteindelijk wil onttrekken, kun je door goed te plannen meer naar privé halen zonder tegen het hogere tarief belast te worden.
Bijvoorbeeld door €500.000 te lenen en jaarlijks m.b.v. een dividenduitkering tegen het lage tarief op af te lossen. Ook daar zitten haken en ogen aan inderdaad, maar er zijn mogelijkheden.

Mocht je een fiscaal partner hebben kun je trouwens jaarlijks het dubbele onttrekken tegen het lagere tarief (134.000 i.p.v. 67.000).

[ Voor 5% gewijzigd door Lycaon op 14-01-2024 14:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maxnl
Lycaon schreef op zondag 14 januari 2024 @ 14:23:
Daarvoor geldt dat het eveneens interessanter is om aan te houden in box-2. Spaarrente ligt nl. gemiddeld ver onder het omslagpunt.
Juist dat "gemiddeld" vind ik wel fijn. ;)
De overheid bepaalt het fictief rendement in box 3 door naar het gemiddelde rendement op banktegoeden te kijken, en rekent daarbij ook betaalrekeningen die helemaal niks opbrengen mee, en de spaarrekeningen van de bekende banken met maar 1% rente.
Terwijl je ook gewoon even verder kan shoppen, en het op een spaarrekening met 4% rente kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lycaon
maxnl schreef op zondag 14 januari 2024 @ 14:51:
[...]

Juist dat "gemiddeld" vind ik wel fijn. ;)
De overheid bepaalt het fictief rendement in box 3 door naar het gemiddelde rendement op banktegoeden te kijken, en rekent daarbij ook betaalrekeningen die helemaal niks opbrengen mee, en de spaarrekeningen van de bekende banken met maar 1% rente.
Terwijl je ook gewoon even verder kan shoppen, en het op een spaarrekening met 4% rente kan zetten.
Juist, dus - zoals met zoveel - is het uiteindelijke plaatje veel complexer dan louter berekeningen op het internet.

En hangt het “meest optimale scenario” af van vele factoren, zoals samenstelling vermogen, (over)winsten onderneming, toekomstplannen, beleggingshorizon, persoonlijke voorkeur, geluk, externe veranderingen, etc. etc. en daarmee voor iedereen anders.

En dat wilde ik met mijn eerdere reactie op jouw post ook aangeven. Het een is niet per se (on)waar, maar het ander ook niet. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Lycaon op 14-01-2024 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filipy23
RichieB schreef op zondag 14 januari 2024 @ 10:28:
[...]

Dat moet je dan wel kunnen bewijzen. Dus pas daar mee op.
Goede opmerking. Maar in mijn geval helpen parkeerbonnetjes op nummerplaat bij de klant enorm :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
Kawa schreef op zondag 14 januari 2024 @ 14:20:
[...]

Met bijvoorbeeld 85k salaris zit je een stuk ruimer en blijf je nog steeds onder de hoogste schijf als je je volledige jaarruimte benut. Zo vervelend vind ik het niet.
Kun je me een beetje uitleggen hoe dit werkt? Inmiddels is me wel duidelijk dat mijn salaris beter ergens rond de 85k kan liggen...

Hiervoor werd ook door @RichieB genoemd om in te leggen in je pensioen
Ik heb zelf een veel hoger DGA loon: precies genoeg om van rond te komen. Door mijn aftrekposten (voornamelijk inleg in box 1 pensioen) zorg ik wel dat ik geen belasting betaal in de hoogste IB schijf. Daardoor is mijn totale belastingdruk vergelijkbaar met de box 2 belasting.
Hoe werkt dan het verlagen van je IB door middel van pensioen inleggen?

Het agio verhaal is me nu ook helder, het inbrengen van startkapitaal wordt dus feitelijk apart vermeld op de balans waardoor dit er "altijd" weer belastingvrij uitgehaald kan worden... ik denk dat ik met een klein kapitaal begin en het meeste naar prive haal.

En de activiteiten in EMZ worden feitelijk gestopt, er wordt afgerekend over de BTW, de IB is een persoonlijke aangelegenheid, en daarna is de keuze een ruisende of geruisloze overgang naar de BV... de voors en tegens van beide opties zijn me nog niet helemaal duidelijk voor mijn specifieke situatie, maar dat zal ik dan verder bespreken met mijn accountant.

Heel erg bedankt voor al jullie input, ik ben er nog lang niet met mijn kennis maar wel veel bijgeleerd

edit: ik lees hier dat je je netto inleg in pensioen kunt terugvragen bij de belastingaangifte: https://new.brandnewday.n...ruk-met-pensioenbeleggen/

dus als ik 10.000 netto inleg, mag ik die 10.000 van mijn netto inkomen aftrekken?

[ Voor 7% gewijzigd door coldasice op 14-01-2024 21:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03:40
coldasice schreef op zondag 14 januari 2024 @ 21:23:
[...]
Hoe werkt dan het verlagen van je IB door middel van pensioen inleggen?
Ik neem aan dat het gaat over het gebruiken van je vrije ruimte om in te leggen in een pensioenrekening. Is uiteindelijk natuurlijk niet echt een verlaging, maar meer uitstel. Grootste winst zit in het feit dat het vermogen mogelijkerwijs een hele lange tijd niet belast wordt in box 2 of 3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
Hielko schreef op zondag 14 januari 2024 @ 21:28:
[...]

Ik neem aan dat het gaat over het gebruiken van je vrije ruimte om in te leggen in een pensioenrekening. Is uiteindelijk natuurlijk niet echt een verlaging, maar meer uitstel. Grootste winst zit in het feit dat het vermogen mogelijkerwijs een hele lange tijd niet belast wordt in box 2 of 3.
Want reken maar dat in de toekomst het box1 tarief voor 65+ers hoger is dan vandaag. Zo’n vergrijzing en dan belastingvoordeel voor AOWers - kwestie van tijd…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lisper
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 15-09 23:57
coldasice schreef op zondag 14 januari 2024 @ 21:23:
[...]
dus als ik 10.000 netto inleg, mag ik die 10.000 van mijn netto inkomen aftrekken?
Min of meer, het aftrekbare bedrag hangt af van je jaaruimte, Brand New Day e.d hebben daar rekentools voor.
Je kunt het dan in je IB aangifte opgeven onder 'Uitgaven voor lijfrente', dan wordt het via die weg van je belastbaar inkomen afgetrokken.

Met de nieuwe regels heb bij iets van 52k inkomen al 10k ruimte, en je kan ook ongebruikte ruimte van de afgelopen 10 jaar gebruiken.

[ Voor 13% gewijzigd door Lisper op 15-01-2024 01:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
Lisper schreef op maandag 15 januari 2024 @ 01:08:
[...]

Min of meer, het aftrekbare bedrag hangt af van je jaaruimte, Brand New Day e.d hebben daar rekentools voor.
Je kunt het dan in je IB aangifte opgeven onder 'Uitgaven voor lijfrente', dan wordt het via die weg van je belastbaar inkomen afgetrokken.

Met de nieuwe regels heb bij iets van 52k inkomen al 10k ruimte, en je kan ook ongebruikte ruimte van de afgelopen 10 jaar gebruiken.
Als EZM vond ik de redenatie wat makkelijker, aangezien je daar de inleg van je omzet aftrekt, als DGA trek je dus het bedrag van je inkomen af om zo netto bruto te maken....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
ColeJ schreef op zondag 14 januari 2024 @ 22:52:
[...]

Want reken maar dat in de toekomst het box1 tarief voor 65+ers hoger is dan vandaag. Zo’n vergrijzing en dan belastingvoordeel voor AOWers - kwestie van tijd…
Pensioen inleg doe je niet alleen vanwege her box 1 tarief maar juist vanwege box 3. Verder denk ik niet dat de politiek in de toekomst krachtig genoeg is om aan de pensioen te sleutelen. Dat gaat ze niet alleen bij de (bijna-)AOWers véél stemmen kosten, maar ook bij hun kinderen. Zo maken ze het de toekomstige populisten wel erg makkelijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ColeJ
Deveon schreef op maandag 15 januari 2024 @ 07:18:
[...]

Pensioen inleg doe je niet alleen vanwege her box 1 tarief maar juist vanwege box 3. Verder denk ik niet dat de politiek in de toekomst krachtig genoeg is om aan de pensioen te sleutelen. Dat gaat ze niet alleen bij de (bijna-)AOWers véél stemmen kosten, maar ook bij hun kinderen. Zo maken ze het de toekomstige populisten wel erg makkelijk.
Je doet het voor box 3 maar het klinkt toch wel lekker om nu in te leggen - de lasten komen later wel. Of de uitgestelde belasting lager is dan vandaag is nog maar te bezien.

Of het stemmen kost of niet - ze hebben waarschijnlijk geen keus. De plek waar de overheid straks nog geld kan halen zijn de AOWers, die groep is immers gigantisch. Je kunt nu behoorlijk veel fiscaal voordelig inleggen. Zoveel zelfs dat als ik dat maximaal zou doen (ik ben 33), ik over 30 jaar tegen een gigantische pot met een gouden strik zit te kijken. No way dat die overheid daar niet aan gaat torren. Nog maar afwachten op welke leeftijd ik er (fiscaal gunstig) gebruik van kan maken en wat het belastingklimaat dan is.

Maar, het is een andere discussie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Zelf met 34 ook nog een lange weg te gaan, maar zie de politiek niet zo maar aan het pensioen komen. Zelfs de uitkering verlagen was jarenlang onmogelijk, laat staan dat ze aan de percentages gaan sleutelen.

De vorige verkiezingen laten wel zien dat je ook met het promoten van onwerkelijk voortellen in de dit land aan de macht kan komen en daarmee de politiek praktisch stil te leggen. Ze zullen voor de vergrijzing dus ook iets anders moeten vinden dan uit de pensioenen van de "hard werkende Nederlanders" die verplicht werden tot hun pensioenbijdrage. Ik zie ze nog eerder het eigen afgeloste huis zwaarder belasten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Mij beeld is: je wil juist in je BV zoveel mogelijk sparen om vermogensbelasting uit te sparen. Dat geeft je flexibiliteit en je hoeft dus niet in de pensioen/lijfrente producten te sparen voor fiscaal voordeel: dus je bent veel flexibeler wanneer je met pensioen kan gaan. Als ik hier lees dat iemand zichzelf een hoger DGA salaris uit te keren en dat in een lijfrente te stoppen is daardoor wat tegenstrijdig. Je wilt dat geld juist zoveel mogelijk in de BV houden.

Ook ik kijk naar BV structuur ipv EMZ. Ik zit ongeveer op het kantelpunt als je bijv naar laatste 5 jaar had gekeken. Maar wat er nooit wordt bijverteld is dat je kosten hebt om je BV draaiende te houden, ook als je stopt met werken of weer in loondienst gaat. Accountant, administratie etc. Dat tikt op een gegeven moment wel aan lijkt me.
Aan de andere kant wordt er vooral vanuit jaloezie belast, dus mensen met prive vermogen of huis zonder hypotheek zullen de eerste aan de beurt zijn. De vraag is maar of je dat kan wegstrepen.

BV heeft voor mij dus alleen zin als je echt eerder met pensioen wil en/of daar volledig controle over wil houden. Of als je echt wilt gaan investeren in bijv vastgoed met je spaartegoed in de BV en dat als 2e inkomstenstroom wil maken.

Wat wel een voordeel is van een BV is dat mijn zakelijk aangemerkte auto dan automatisch prive zal worden als de EMZ stopt met bestaan. Dat is op een andere manier praktisch niet mogelijk.

Daarnaast is BV natuurlijk veel complexer dan een EMZ en heb ik hulp nodig/wil ik hulp hebben bij de administratie en belastingaangiftes.

Ik vind het dus wat lastig kiezen of het zin heeft voor mij. Geen idee of ik over 10 jaar nog als freelancer wil/kan werken.

[ Voor 11% gewijzigd door Kurios op 15-01-2024 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lycaon
Kurios schreef op maandag 15 januari 2024 @ 09:51:
...

Ook ik kijk naar BV structuur ipv EMZ. Ik zit ongeveer op het kantelpunt als je bijv naar laatste 5 jaar had gekeken. Maar wat er nooit wordt bijverteld is dat je kosten hebt om je BV draaiende te houden, ook als je stopt met werken of weer in loondienst gaat. Accountant, administratie etc. Dat tikt op een gegeven moment wel aan lijkt me.
Aan de andere kant wordt er vooral vanuit jaloezie belast, dus mensen met prive vermogen of huis zonder hypotheek zullen de eerste aan de beurt zijn. De vraag is maar of je dat kan wegstrepen.

...
Klopt, maar als er in de BV geen werkzaamheden meer verricht worden, wordt de administratie ook vrij eenvoudig ;) De kosten tikken dus niet 1:1 door.
Maar zeker iets om rekening mee te houden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12:10
Box 3 was idd een goede reden om toch voor de bv te gaan. Al jaren aan het twijfelen en elke keer verandert de belasting, dus elke keer een andere rekensom. Fiscaal zit ik al jaren op het kantelpunt, maar als ik ietsje meer ga werken word de BV wel interesanter. Pensioen ben ik pas als zzp'r gaan doen en met een paar jaar heb ik dat geregeld. Dus alles naar de holding, huis niet meer aflossen (want gaat ook wel een keer naar box 3) maar mss de hypotheek naar de BV overdoen. Ik heb mijn EMZ leeggetrokken, dus dividend heb ik komende jaar/jaren niet nodig. Gewoon oppotten en naar een Meesman rekening oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Mij beeld is: je wil juist in je BV zoveel mogelijk sparen om vermogensbelasting uit te sparen. Dat geeft je flexibiliteit en je hoeft dus niet in de pensioen/lijfrente producten te sparen voor fiscaal voordeel: dus je bent veel flexibeler wanneer je met pensioen kan gaan. Als ik hier lees dat iemand zichzelf een hoger DGA salaris uit te keren en dat in een lijfrente te stoppen is daardoor wat tegenstrijdig. Je wilt dat geld juist zoveel mogelijk in de BV houden.
Sparen is zonder risico maar met de garantie dat je vermogen minder waard wordt. Wanneer je echter gaat beleggen vanuit je BV wordt je wel op rendement belast, idem met een pensioenproduct overigens omdat de inkomstenbelasting nog betaald moet worden. In box 3 gaat het op een fictief rendement wat je moet verslaan om voordeel te halen boven de andere opties.

Persoonlijk balanceer ik het over alle de drie de boxen. Na mijn 70ste verwacht ik nog wel iets nodig te hebben dus dat mag via box 1, tegen die tijd zie ik het wel of ik het naar voren kan of mag halen. Mijn financiele planning is in ieder geval dat ik haal. Verder geeft box 3 wat meer ruimte met sparen, al kruipt de fictieve rente ook omhoog. Box 2 (BV) geeft verder de meeste vrijheid maar vertrouw de politiek dan weer niet om daar teveel op in te zetten. Fiscaal gezien verberg ik mij liever in de massa of status quo voordat straks weer een politicus weer begint over het belasting van vermogen in BVs. De pensioenbijdrage drukt ook het DGA loon richting modaal waardoor de arbeidskorting, algemene heffingskorting en toeslagen weer toenemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brainstorm86
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-09 23:06

Wat wel een voordeel is van een BV is dat mijn zakelijk aangemerkte auto dan automatisch prive zal worden als de EMZ stopt met bestaan. Dat is op een andere manier praktisch niet mogelijk.
Is dit zo? Ik ben ook naar een BV aan het kijken gezien het kantelpunt steeds lager ligt met het afnemen van de zelfstandigenaftrek en de MKB winst vrijstelling. Dit zou een mooi bijkomend voordeel zijn voor mijn model 3 die in juli 5 jaar wordt. Ik zou deze graag naar privé halen en kilometers declareren, maar aangezien dit niet gaat als eenmanszaak heb ik voor nu maar besloten om bijtelling naar daadwerkelijke kosten toe te passen.

Als ik dit met een BV kan oplossen is dat een bijkomend voordeel. Ik dacht echter dat ik hem dan in moest brengen en vervolgens aan mijzelf privé moest verkopen en dus ook BTW afdragen. (Los van het feit dat ik niet weet of dit zo mag.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Brainstorm86 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 10:44:
[...]

Is dit zo? Ik ben ook naar een BV aan het kijken gezien het kantelpunt steeds lager ligt met het afnemen van de zelfstandigenaftrek en de MKB winst vrijstelling. Dit zou een mooi bijkomend voordeel zijn voor mijn model 3 die in juli 5 jaar wordt. Ik zou deze graag naar privé halen en kilometers declareren, maar aangezien dit niet gaat als eenmanszaak heb ik voor nu maar besloten om bijtelling naar daadwerkelijke kosten toe te passen.

Als ik dit met een BV kan oplossen is dat een bijkomend voordeel. Ik dacht echter dat ik hem dan in moest brengen en vervolgens aan mijzelf privé moest verkopen en dus ook BTW afdragen. (Los van het feit dat ik niet weet of dit zo mag.)
Bijtelling naar daadwerkelijke kosten loopt nog steeds flink in de papieren als je auto nog niet naar 0 is afgeschreven. In die 5 jaar zal je dat niet gedaan hebben en je moet volgens mij lineair afschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainstorm86
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-09 23:06
Wolly schreef op maandag 15 januari 2024 @ 10:48:
[...]

Bijtelling naar daadwerkelijke kosten loopt nog steeds flink in de papieren als je auto nog niet naar 0 is afgeschreven. In die 5 jaar zal je dat niet gedaan hebben en je moet volgens mij lineair afschrijven.
Dat klopt, daarom ben ik er ook niet blij mee en zou ik geholpen zijn met een betere passende oplossing. Ik wil mijn auto echter niet verkopen dus zie als eenmanszaak geen andere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Brainstorm86 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 10:44:
[...]

Zo heeft mijn accountant dit uitgelegd.
- nieuwe lege BV beginnen
- nieuwe (of bestaande als het kan) opdracht contractueel naar je BV overzetten, hier komt dus alleen nog maar omzet binnen
- auto taxeren, zodat je kan aantonen dat je de auto correct hebt afgeschreven
- EMZ stoppen.

Je auto stond al op jouw naam en staat dat dan nog steeds. Omdat je geen EMZ meer hebt, kan je deze niet meer als zakelijk aanmerken, dus is je auto 'prive' geworden.
En ja, je kan daarna ook gewoon een km vergoeding vanuit je BV regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Wolly schreef op maandag 15 januari 2024 @ 10:48:
[...]

Dat klopt ook wel, maar die kosten heb je sowieso, dat is dus niet ineens extra. Enige verschil is dat je dus niet 22% van 50k fictieve kosten moet bijtellen, maar de daadwerkelijke kosten. Het is dus alsof je alles netto betaalt. Maar dat had je dus ook gedaan als je de auto prive had gehad.

Het enige wat je mist is je km vergoeding voor je zakelijke ritjes.
Je kan natuurlijk wel bijv nog in je laatste jaar nieuwe banden, extra set winterbanden, extra onderhoud en dat soort zaken regelen. Die kosten pak je dan eenmalig nog in de periode met lage bijtelling en heb je dus later niet.

Aan de andere kant, als je bijv elektrisch rijdt (wat ik vermoed), en je zonnepanelen hebt (wat ik vermoed), dan dit daar nog wel een extra voordeeltje

[ Voor 13% gewijzigd door Kurios op 15-01-2024 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Kurios schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:36:
[...]

Zo heeft mijn accountant dit uitgelegd.
- nieuwe lege BV beginnen
- nieuwe (of bestaande als het kan) opdracht contractueel naar je BV overzetten, hier komt dus alleen nog maar omzet binnen
Mijn boekhouder, weliswaar geen accountant, gaf juist aan dat ik mijn bestaande opdracht niet mag overhevelen omdat het dan overduidelijk is het dezelfde organisatie betreft. Ik heb dus momenteel mijn lopende opdracht nog via de eenmanszaak en de nieuwe opdracht via de schone BV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Deveon schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:42:
[...]

Mijn boekhouder, weliswaar geen accountant, gaf juist aan dat ik mijn bestaande opdracht niet mag overhevelen omdat het dan overduidelijk is het dezelfde organisatie betreft. Ik heb dus momenteel mijn lopende opdracht nog via de eenmanszaak en de nieuwe opdracht via de schone BV.
Ja dat is het makkelijkste. Maar mijn accountant gaf aan, dat het veel voorkomt dat freelancers van EMZ->BV gaan en dat het daardoor niet ongebruikelijk is om dan een nieuw contract aan te gaan, of bijv een verlenging dan via de BV te laten lopen. Maar uiteraard weet ik daar niet 100% de regels van.

Overigens adviseerde hij mij wel om bijv de BV dan per 1 januari te beginnen, en de EMZ ergens aan het eind van het jaar te laten stoppen, ook omdat ik nog MIA heb gebruikt en je dan niet met desinvesteren zit.

Ik heb de BV nog niet opgericht, omdat ik twijfel om het te doen. De autokosten kan ik gewoon via de werkelijke kosten kwijt(ipv een oneerlijke hoge bijtelling), dus daar hoef ik het niet voor te doen. Ik rij bijzonder weinig, dus veel km-vergoeding ga ik ook niet creeren.
De enige overgebleven reden is de spaarpot in de BV. Dat klinkt natuurlijk leuk, maar het creëert ook allemaal complexiteit en afhankelijkheden waarvan ik nog niet weet of ik dat wil :)
Afschermen van bedrijfsrisico is in mijn geval eigenlijk ook niet aanwezig.

Ik ben gaan freelancen/zzp-en omdat ik klaar was bij mijn werkgever en niet precies wist wat ik anders wilde doen EN omdat ik er nu extra mee kan verdienen, maar ik weet niet of ik dit nog tot mijn pensioen wil/kan doen. Als ik een leuke andere functie intern kan doen, zou ik dat ook zeker overwegen. Ik heb nog ~25 jaar te werken. Echt ondernemen zit nog wel in mijn achterhoofd, maar is er tot op heden nog niet van gekomen.

De EMZ houdt alles lekker simpel en in eigen beheer, de BV route is wel echt voor de lange termijn en creert alleen maar complexiteit en afhankelijkheden.

[ Voor 40% gewijzigd door Kurios op 15-01-2024 11:53 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Liegebeest
Nou allemaal, verwacht vandaag maar weer een berg telefoontjes, emails en LinkedIn DMs!

Voor in elk geval één overheidsinstantie moeten alle tussenpartijen een proeve van bekwaamheid doorstaan en bewijzen dat zij geschikte kandidaten kunnen leveren voor een fictieve functie/vacature.

Ze gaan je benaderen met de vraag of zij jouw CV, geanonimiseerd, aan mogen bieden op deze fictieve, niet-bestaande functie.

[ Voor 17% gewijzigd door Liegebeest op 15-01-2024 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Kurios schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:46:
[...]

Ja dat is het makkelijkste. Maar mijn accountant gaf aan, dat het veel voorkomt dat freelancers van EMZ->BV gaan en dat het daardoor niet ongebruikelijk is om dan een nieuw contract aan te gaan, of bijv een verlenging dan via de BV te laten lopen. Maar uiteraard weet ik daar niet 100% de regels van.

Overigens adviseerde hij mij wel om bijv de BV dan per 1 januari te beginnen, en de EMZ ergens aan het eind van het jaar te laten stoppen, ook omdat ik nog MIA heb gebruikt en je dan niet met desinvesteren zit.

[...]
Je kunt je eenmanszaak geruisloos inbrengen in je BV. Dan hoef je in principe geen nieuwe contracten af te sluiten (uiteraard wel je klanten informeren) en met een agioreserve zorgt dat je geen dubbele inkomstenbelasting betaalt. Het is wel belangrijk om je goed te laten adviseren.
Pagina: 1 ... 478 ... 643 Laatste