Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pkuppens
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 29-05 11:18
Stefangrp schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 09:21:
Altijd het contract lezen voordat je tekent he :)
Heeft HeadFirst niet pakketten waarbij ze voor-financiering doen, als je dat zo mag noemen?
Bij premium/excellent zou ik verwachten dat die bepaling er NIET in staat.

Nou moet ik zeggen, kan tijdens de kerstvakantie allemaal wel een keer gebeuren dat je een paar dagen langer moet wachten, maar wat ik me wel afvraag is of zo'n bepaling in Basic rechtsgeldig is, ook al mis/gebruiken ze dat om je richting de duurdere pakketten te sturen.

Die strijd zou ik trouwens niet achteraf aan beginnen, zeker niet als het eenmalig misgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18:53
De enige brokers waar ik problemen met betalingen heb gehad waren Brainnet (weigerde te betalen) en HeadFirst (Myler) die standaar in de weeg ná de uiterste datum pas gingen betalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22-05 09:59
pkuppens schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:16:
[...]

Heeft HeadFirst niet pakketten waarbij ze voor-financiering doen, als je dat zo mag noemen?
Bij premium/excellent zou ik verwachten dat die bepaling er NIET in staat.

Nou moet ik zeggen, kan tijdens de kerstvakantie allemaal wel een keer gebeuren dat je een paar dagen langer moet wachten, maar wat ik me wel afvraag is of zo'n bepaling in Basic rechtsgeldig is, ook al mis/gebruiken ze dat om je richting de duurdere pakketten te sturen.

Die strijd zou ik trouwens niet achteraf aan beginnen, zeker niet als het eenmalig misgaat.
Ik heb een jaar Premium gehad en daarbij toen via schriftelijk laten vastleggen dat ik binnen 14 dagen betaald zou worden (wat ook altijd goed is gegaan) Nu over op het Basic dienstverlening en nu wordt je binnen 30 betaald nadat de klant betaald (dat zou dus ook binnen 30 dagen moeten zijn) (in mijn beleving dan althans)

bl44t

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 28-05 07:27
Kurios schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:55:
[...]

Nogmaals maar even onderstaande quote:

[...]
Dank maar ik zeg toch hetzelfde :)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Max_
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-05 16:37
Wat pakken partijen als Headfirst als percentage?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kawa
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-05 15:05
_Max_ schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:28:
Standaard 3 euro (betaald door de opdrachtgever) en 3 euro op jouw factuur als Premium hebt. Excellent is nog iets hoger maar zou niet weten waarom iemand dat kiest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stukongeluk
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21-05 18:58
Kawa schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:30:
[...]

Standaard 3 euro (betaald door de opdrachtgever) en 3 euro op jouw factuur als Premium hebt. Excellent is nog iets hoger maar zou niet weten waarom iemand dat kiest.
Als je een te laag uurtarief meegooit, kunnen zij natuurlijk meer dan 3 euro bijpakken. Ze vertelden mij vorig jaar dat hun "Commerciële tarief" minimaal 5 euro moet zijn. Je kan dit ook uit onderhandelen trouwens door bijv. af te spreken dat je Premium maar 1 euro is oid zodat jij meer overhoudt en de klant niet meer betaald :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
stukongeluk schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 15:03:
[...]

Als je een te laag uurtarief meegooit, kunnen zij natuurlijk meer dan 3 euro bijpakken. Ze vertelden mij vorig jaar dat hun "Commerciële tarief" minimaal 5 euro moet zijn. Je kan dit ook uit onderhandelen trouwens door bijv. af te spreken dat je Premium maar 1 euro is oid zodat jij meer overhoudt en de klant niet meer betaald :)
Bij mij kon de afdeling die mij aanbod daar geen beloftes in maken, dat was namelijk vorig jaar ook mijn eerste reactie toen ik hoorde dat mijn tarief te hoog was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Deveon schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:08:
[...]

Beetje lastig om in de aangifte van Q1 te bepalen wat de verhouding privé en zakelijk gaat worden dat jaar. Persoonlijk zou ik de BTW gewoon volledig terugvragen en in Q4 het privé deel corrigeren (wanneer je ook kilometerdeclaratie voor dat jaar opvoert). Verder noemen het boeken van BTW als kosten maar dat vraag je gewoon terug. Via e-Boekhouden kon ik destijds gewoon de kosten op 0 zetten en handmatig de BTW aanpassen opvoeren.

Het lijkt mij niet handig om een verschil tussen je boekhouding en BTW aangifte te hebben. De facturen moeten ook aan bepaalde eisen voldoen om de BTW terug te vragen en een schaduwadministratie voor je BTW lijkt mij dan niet wenselijk.
Ik ben er nog steeds niet uit hoe ik dit nou moet administreren. Volgens de website van de Belastingdienst staat er dat je de terug te vorderen BTW kunt invullen bij Voorbelasting 5b. Echter, als ik dat ga doen dan sluit mijn aangifte niet meer met mijn administratie in E-Boekhouden, dat is inderdaad niet wenselijk.

Ik heb nu een stapel met bonnetjes (tankbonnetjes, wasstraat, onderhoud etc) op mijn bureau liggen waarbij ik ongeveer 35% van de BTW kan terugvorderen. Ik rij immers 35% zakelijk met mijn prive auto. Qua geld gaat het om een klein bedrag maar het is nu een principe dingetje geworden. Wat ga ik met deze stapel doen? In Excel zelf berekening wat het totale BTW bedrag is en vervolgens alle bonnetjes bewaren ter grondslag aan deze Excel? Dan sluit in principe mijn administratie niet meer met mijn BTW aangifte. Is dat erg? Misschien een kostenboeking maken in E-Boekhouden van 0 euro met een afwijkend BTW bedrag?

[ Voor 4% gewijzigd door ColeJ op 09-01-2024 15:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tabbo12
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-05 15:40
Antwoord van mijn verzekering:
Met woon-werk verkeer bedoelen wij de ritjes die u maakt naar uw werk en vanaf uw werk naar huis. We verzekeren alleen geen zakelijke risico's. Hiermee bedoelen we bijvoorbeeld het vervoeren van klanten of cliënten van het ene naar het andere adres. Op het moment dat een voertuig bij de RDW als ‘zakelijk’ geregistreerd is, kunnen wij uw voertuig niet verzekeren. Ook als u hem niet zakelijk gebruikt.
Normaal verkeer van huis naar werkplek zijn dus verzekerd met een particuliere verzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Tabbo12 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 15:22:
Antwoord van mijn verzekering:

[...]

Normaal verkeer van huis naar werkplek zijn dus verzekerd met een particuliere verzekering.
Maar wat is woon-werk verkeer? Mijn woonwerk verkeer is een verdieping naar beneden lopen (van slaapkamer naar werkkamer). Vervolgens ga ik vanaf daar naar de opdrachtgever - dat is geen woon-werk verkeer :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
"Op het moment dat een voertuig bij de RDW als ‘zakelijk’ geregistreerd is, kunnen wij uw voertuig niet verzekeren."

Dat is toch even iets anders als woon werkverkeer is prima. Accepteren ze dan wel dat je betaalrekening niet op je eigen naam staat? Ik kreeg daar met mijn youngtimer namelijk in eerste instantie een weigering van. Voor een BV zal de auto ook als zakelijke eigenaar geregistreerd staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
[...]

Standaard is voor mijn eindklant 0,40. Premium is inderdaad 3 euro. Dat kon ik voor deze opdracht ook kiezen, maar heb besloten om mij los van HF te verzekeren, is veel goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Max_
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-05 16:37
[...]

Dat valt mee als ik het vergelijk met de cowboy bedragen van sommige intermediairs die op 10 en soms wel 15 euro per uur zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bertuslambertus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-05 08:20
ColeJ schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 15:13:
[...]

Ik ben er nog steeds niet uit hoe ik dit nou moet administreren. Volgens de website van de Belastingdienst staat er dat je de terug te vorderen BTW kunt invullen bij Voorbelasting 5b. Echter, als ik dat ga doen dan sluit mijn aangifte niet meer met mijn administratie in E-Boekhouden, dat is inderdaad niet wenselijk.

Ik heb nu een stapel met bonnetjes (tankbonnetjes, wasstraat, onderhoud etc) op mijn bureau liggen waarbij ik ongeveer 35% van de BTW kan terugvorderen. Ik rij immers 35% zakelijk met mijn prive auto. Qua geld gaat het om een klein bedrag maar het is nu een principe dingetje geworden. Wat ga ik met deze stapel doen? In Excel zelf berekening wat het totale BTW bedrag is en vervolgens alle bonnetjes bewaren ter grondslag aan deze Excel? Dan sluit in principe mijn administratie niet meer met mijn BTW aangifte. Is dat erg? Misschien een kostenboeking maken in E-Boekhouden van 0 euro met een afwijkend BTW bedrag?
Tip, neem een zakelijke tankpas.
Daarnaast heb ik bij 1d op de btw aangifte het bedrag ingevuld wat ik moet terug betalen.
Eboekhouden doet het net op een minder transparante manier. Die zegt, dat je een memoriaal boeking moet aanmaken (zie https://secure20.e-boekho...ntenservice/kennisbank/17).

Als je dit niet doet, maar gewoon bij 1e het bedrag invult dan wordt er voor je een memoriaal boeking aangemaakt door eboekhouden. Je kunt je aangifte gewoon opslaan (verwerken in de boekhouding), en later aanpassen om te kijken wat het doet met je balans/winst en verlies. Bij mij past ie iedere keer 3 mutaties aan (hij geeft ook aan welke).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-05 08:41
vincent_1234 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:38:
[...]

ik ben hier ook in geinteresseerd, vind alle artikelen op het internet verrassend incompleet en/of te summier, zeker over het stukje 'bijtelling ozb'

echter volgens jouw berekening hier zou je meteen over het hele btw bedrag correctie betalen, iets wat elk jaar opnieuw zou volgen, wordt een duur grapje

is dit misschien een goed voorbeeld?
https://baa.nl/een-motor-van-de-zaak-iets-voor-u-misschien/
Daar staat dus:
(alle betaalde btw op kosten van de motor + 20% van btw van aanschaf)
x
(privékilometers/totaal aantal kilometers).

Die 20% begrijp ik niet, als je dit 10 jaar lang zou doen kan het zomaar zijn dat je meer BTW betaalt dan dat je hebt afgetrokken op de aanschaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filipy23
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01:18
c-nan schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 17:10:
[...]

Daar staat dus:
(alle betaalde btw op kosten van de motor + 20% van btw van aanschaf)
x
(privékilometers/totaal aantal kilometers).

Die 20% begrijp ik niet, als je dit 10 jaar lang zou doen kan het zomaar zijn dat je meer BTW betaalt dan dat je hebt afgetrokken op de aanschaf.
Dit heeft ermee te maken dat als je een motor aanschaft dat je hem in 5 jaar afschrijft. Dus de 20% BTW tel je alleen tijdens de eerste vijf jaar op. Maar als je erover nadenkt schrijf je motoren en auto's helemaal niet naar 0 af. Zou je dan ook de BTW naar rato moeten optellen? Iemand enige expertise op dit vlak. Ben geen accountant zelf :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:25

Crazy D

I think we should take a look.

filipy23 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:41:
[...]

Dit heeft ermee te maken dat als je een motor aanschaft dat je hem in 5 jaar afschrijft. Dus de 20% BTW tel je alleen tijdens de eerste vijf jaar op. Maar als je erover nadenkt schrijf je motoren en auto's helemaal niet naar 0 af. Zou je dan ook de BTW naar rato moeten optellen? Iemand enige expertise op dit vlak. Ben geen accountant zelf :).
Waarom zou je bij een motor van de zaak de BTW jaarlijks moeten pakken en niet bij aanschaf zoals bij een auto van de zaak? Die BTW corrigeert zich wel weer bij verkoop van de auto. Je hebt bij een motor weliswaar de verrekening van prive gebruik via werkelijk aantal km's x prijs per km maar ik zie dan weer niets staan over dat je bij de aanschaf de BTW niet in 1 keer zou mogen terugvorderen.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filipy23
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01:18
Crazy D schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:55:
[...]

Waarom zou je bij een motor van de zaak de BTW jaarlijks moeten pakken en niet bij aanschaf zoals bij een auto van de zaak? Die BTW corrigeert zich wel weer bij verkoop van de auto. Je hebt bij een motor weliswaar de verrekening van prive gebruik via werkelijk aantal km's x prijs per km maar ik zie dan weer niets staan over dat je bij de aanschaf de BTW niet in 1 keer zou mogen terugvorderen.
Dit gaat niet over terugvorderen, maar dit gaat over het terugbetalen van btw privegebruik (1d) voor het gebruik de auto.

Het terugvorderen doe je inderdaad in een keer. Maar bij het terugbetalen van gevorderde btw in verband met privegebruik (1d) dient de btw van de aanschafkosten over vijf jaar te worden verdeeld (zover ik weet / het begrijp). Daarom betaal je, als je kiest om NIET de totale kosten van het van het btw gebruik uit te rekenen en in plaats daarvan het forfaitpercentage gebruikt, de eerste vijf jaar ook een hoger percentage (2,7%) dan de jaren erna (1,5%)

Overigens, er is op de site van de belastingdienst een hulpmiddel om de BTW voor privegebruik uit te rekenen. Mogelijk kun je die ook gebruiken voor je motor. Helaas is deze niet heel transparant hoe de berekening precies is:

https://www.belastingdien...hulpmiddel-btw-en-de-auto

[ Voor 29% gewijzigd door filipy23 op 09-01-2024 21:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 29-05 13:00
_Max_ schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:28:
40 cent bij mij :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
bertuslambertus schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 16:26:
[...]

Tip, neem een zakelijke tankpas.
Daarnaast heb ik bij 1d op de btw aangifte het bedrag ingevuld wat ik moet terug betalen.
Eboekhouden doet het net op een minder transparante manier. Die zegt, dat je een memoriaal boeking moet aanmaken (zie https://secure20.e-boekho...ntenservice/kennisbank/17).

Als je dit niet doet, maar gewoon bij 1e het bedrag invult dan wordt er voor je een memoriaal boeking aangemaakt door eboekhouden. Je kunt je aangifte gewoon opslaan (verwerken in de boekhouding), en later aanpassen om te kijken wat het doet met je balans/winst en verlies. Bij mij past ie iedere keer 3 mutaties aan (hij geeft ook aan welke).
Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennyV
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 28-05 12:16
c-nan schreef op maandag 8 januari 2024 @ 22:04:
Ik ben bezig met mijn omzetbelasting Q4 2023.

Ik heb in 2023 een motor gekocht (zakelijk), alle kosten die ik heb gemaakt heb ik opgevoerd als kosten en de BTW van teruggevraagd. Maar doordat ik er prive ook mee heb gereden dien ik een correctie uit te voeren.

Klopt het zo?

Prive kilometers: 503
Zakelijke kilometers: 1480
Totaal kilometers: 1983

Totaal kosten: 3227,93 (ex btw)
Totaal BTW: 677,86

677,86 / 1983 km = 0,341/km
503 km * 0,341 = 171,94 btw correctie

In mijn aangifte bij 1d Privégebruik bij BTW een bedrag van 172 invullen.

Motor is van april 2018.

/edit
Volgens mij moet ik omdat de motor ouder dan 5 jaar is er nog 20% van btw van aanschaf bij optellen?

Ik heb 3123 aan btw betaald tijdens de aanschaf.

Wordt de berekening dan:
(677,86 + (3123/5)) / 1983 km = 0,656/km
503 km * 0,656 = 329,97 btw correctie
Wat ik doe is de motor volledig zakelijk rijden, en dan betaal je bijtelling op basis van prive gereden kilometers (in percentage). Maar je berekend de btw dan volledig als zakelijk.

Bijtelling bereken je bij je IB.
Bewijslast hiervan ligt vooralsnog bij de belastingdienst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
BennyV schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 22:18:
[...]

Wat ik doe is de motor volledig zakelijk rijden, en dan betaal je bijtelling op basis van prive gereden kilometers (in percentage). Maar je berekend de btw dan volledig als zakelijk.

Bijtelling bereken je bij je IB.
Bewijslast hiervan ligt vooralsnog bij de belastingdienst
Volgens mij klopt dat niet.
Heb je een zakelijke motor dan mogen alle motorkosten als zakelijke kosten geboekt worden. Gebruik je de motor van de zaak ook privé? Dan moet er aan het eind van het jaar in de laatste btw-aangifte (Jortt herinnert je hieraan), over het privégebruik een bedrag aan btw en kosten terugbetaald worden.

Je hebt immers ten onrechte ook de btw en kosten afgetrokken over de kilometers die je privé hebt gereden. Het btw privé gebruik voor een motor wordt als volgt berekend:

totaal aantal kilometers dat je privé hebt gereden delen door het totaal aantal gereden kilometers X de kosten (kosten + de afschrijving in dat jaar) van de motor.

Hierbij telt woon-werkverkeer als privé kilometers. Je moet het aantal gereden kilometers kunnen aantonen, bijvoorbeeld met een rittenregistratie.
https://www.jortt.nl/boek...boek-ik-motor-van-de-zaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennyV
Ah, ja dit klopt. Dacht dat hij het elke kwartaal de btw ging verrekenen... die had ij dan verkeerd begrepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1234
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15-05 21:33
Oke dus als ik het goed begrijp

BTW trek je bij aanschaf af, maar betaal je in de 5 jaren er na weer compleet terug aangezien woon-werk wordt gezien als privé (er vanuit gaande dat je geen echt zakelijke km hebt)

Echter als je de motor verkoopt moet je daar ook weer BTW over verrekenen / afdragen?
Dat is dan puur winst voor de fiscus

[ Voor 22% gewijzigd door vincent_1234 op 10-01-2024 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
vincent_1234 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 08:16:

BTW trek je bij aanschaf af, maar betaal je in de 5 jaren er na weer compleet terug aangezien woon-werk wordt gezien als privé (er vanuit gaande dat je geen echt zakelijke km hebt)

Echter als je de motor verkoopt moet je daar ook weer BTW over verrekenen / afdragen?
In principe is rijden naar de klant geen woon-werkverkeer maar zakelijke kilometers. Woon-werkverkeer is naar de huisvesting van je bedrijf, meestal je thuisadres. Dit onderwerp is al meerdere keren voorbij gekomen, al moet ik zeggen dat het inmiddels alweer even geleden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1234
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15-05 21:33
Deveon schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 09:13:
[...]

In principe is rijden naar de klant geen woon-werkverkeer maar zakelijke kilometers. Woon-werkverkeer is naar de huisvesting van je bedrijf, meestal je thuisadres. Dit onderwerp is al meerdere keren voorbij gekomen, al moet ik zeggen dat het inmiddels alweer even geleden is.
Klopt, maar mijn vraag was wat anders.
Als je 20% van de btw elk jaar afdraagt heb je na 5 jaar het volledige btw bedrag terugbetaald.
Echter bij verkoop moet je btw weer verrekenen over de verkoopwaarde, terwijl het volledige btw bedrag er al over is betaald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online

Bij een zakelijke auto is het hetzelfde, daar betaal je meestal 2,7% van de cataloguswaarde aan btw voor het prive gebruik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• proatjeboksem
  • Laatst online: 28-05 14:37
vincent_1234 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 09:44:
[...]

Klopt, maar mijn vraag was wat anders.
Als je 20% van de btw elk jaar afdraagt heb je na 5 jaar het volledige btw bedrag terugbetaald.
Echter bij verkoop moet je btw weer verrekenen over de verkoopwaarde, terwijl het volledige btw bedrag er al over is betaald
Ik denk dat de belastingdienst in eerste instantie niet zo ver gaat in hun controle, hoor.
Als jij een kopje "aftrek privegebruik motor" en daar een bedrag achter zet, ze het allang goed vinden.
Ik denk niet dat ze gaan vragen bij de afdeling motorrijtuigen of jij wel zoveel hebt gereden, of niet stiekem meer.

Maargoed, ik heb het dan ook aan een accountant overgelaten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:59
Deveon schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 09:13:
[...]

Woon-werkverkeer is inderdaad niet zakelijk voor de BTW. Menig freelancer heeft geen woon/werkverkeer, aangezien op locatie bij de klant gewoon een zakelijke rit is.

Waarom zou je een motor op de zaak kopen als je geen zakelijke km's rijdt?

Dan is het toch logisch dat je de BTW niet terug kan vorderen? Het hele zakelijke aspect van je vervoersmiddel is er 5 jaar niet geweest.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
proatjeboksem schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 12:39:
[...]

Ik denk dat de belastingdienst in eerste instantie niet zo ver gaat in hun controle, hoor.
Als jij een kopje "aftrek privegebruik motor" en daar een bedrag achter zet, ze het allang goed vinden.
Ik denk niet dat ze gaan vragen bij de afdeling motorrijtuigen of jij wel zoveel hebt gereden, of niet stiekem meer.

Maargoed, ik heb het dan ook aan een accountant overgelaten :)
De bewijslast ligt bij jou - niet bij de fiscus. De Belastingdienst hoeft alleen maar te vragen hoe jij aan het bedrag komt. Jij moet vervolgens aantonen hoe je aan het bedrag komt. Wie claimt, bewijst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Volgens mij begrijp ik nu hoe de berekening moet betreft de btw correctie over je zakelijke motor.

Voorbeeld (fictieve cijfers):
Aanschaf motor: 20.166,- waarvan de btw 3.500,- is.
Prive kilometers: 1000
Zakelijke kilometers: 5000
Totaal kilometers: 6000

Brandstof: 800,- waarvan de btw 138,- is
Kosten: 2000,- waarvan de btw 347,- is

Berekening correctie BTW:
(1000/6000) x (138+347+(3500/5)) = 204

Als je 5 jaar lang evenveel kosten maakt en evenveel kilometers maakt heb je na 5 jaar:
(5x138) + (5x347) + 3500 = 5.925 btw voordeel, maar doordat je in die 5 jaar tijd ook prive hebt gereden is je correctie:
5x204 = 1.020 in 5 jaar tijd

Na die 5 jaar veranderd de btw correctie in:
Berekening correctie BTW:
(1000/6000) x (138+347) = 77,60

De btw op aanschaf reken je niet meer mee.

Zou het zo kloppen?

Dus in de eerste 5 jaar neem je 20% van de aanschaf btw mee in je btw correctie, na 5 jaar niet meer.

[ Voor 5% gewijzigd door c-nan op 10-01-2024 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proatjeboksem
  • Laatst online: 28-05 14:37
ColeJ schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 15:39:
[...]

De bewijslast ligt bij jou - niet bij de fiscus. De Belastingdienst hoeft alleen maar te vragen hoe jij aan het bedrag komt. Jij moet vervolgens aantonen hoe je aan het bedrag komt. Wie claimt, bewijst :)
Precies, en hoeveel motorrijders gaan ze dat vragen, denk je? tenzij ze hier meelezen natuurlijk :)
Maar zoals gezegd, gelukkig heb ik een voorzichtige accountant, die dat keurig voor me uitrekent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:42

Jrz

––––––––––––

ColeJ schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 15:39:
[...]

De belastingdienst claimt alle belastingen…

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erik--
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 17-02 18:58
Ik heb begin dit jaar mijn eenmanszaak omgezet naar een BV en ben opzoek een tool om mijn salarisadministratie in te maken. Het liefst een opensource tooltje ofzo, of misschien een excel template? Iets simpels waar ik makkelijk salarisstroken en een jaaropgave mee kan maken.

Iemand tips?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rolucious
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-05 07:13
Ik heb nu een aantal dagen digiBTW gebruikt, maar ben toch niet helemaal tevreden. Ik mis vooral de automatische OCR van bonnetjes die ik automatisch met mijn banktransacties wil laten matchen. Dus denk dat ik toch niet voor DigiBTW ga. Ook mis ik een activa/afschrijving module.

Mijn oog is nu gevallen op Moneymonk. Hebben de mensen die dit programma gebruiken hier wel positieve ervaringen mee?
Wellicht wilt iemand via DM een referral code doorsturen? Dank!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rockster
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:32
erik-- schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 16:28:
Ik heb begin dit jaar mijn eenmanszaak omgezet naar een BV en ben opzoek een tool om mijn salarisadministratie in te maken. Het liefst een opensource tooltje ofzo, of misschien een excel template? Iets simpels waar ik makkelijk salarisstroken en een jaaropgave mee kan maken.

Iemand tips?
Ik gebruik https://services.vismaraet.nl/proformalite/ voor mijn loonstrook (jaaropgaaf doe ik met de hand). Exporteren als PDF en dan zelf loonaangifte doen via webportal van de BD.

Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Rolucious schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 16:51:
Ik heb nu een aantal dagen digiBTW gebruikt, maar ben toch niet helemaal tevreden. Ik mis vooral de automatische OCR van bonnetjes die ik automatisch met mijn banktransacties wil laten matchen. Dus denk dat ik toch niet voor DigiBTW ga. Ook mis ik een activa/afschrijving module.

Mijn oog is nu gevallen op Moneymonk. Hebben de mensen die dit programma gebruiken hier wel positieve ervaringen mee?
Wellicht wilt iemand via DM een referral code doorsturen?
Ik gebruik moneymonk, en ben er best tevreden over. Vooral facturen inboeken e.d. en dingen van de bankrekening koppelen aan facturen is erg eenvoudig

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

Wellicht wilt iemand via DM een referral code doorsturen?
Gebruik het hier nu 4 maanden, erg tevreden over! Hun support is ook top: mocht je geïnteresseerd zijn, ik heb nog een referral link die je 80% geeft op het reguliere tarief. Mocht je interesse hebben, DM me even!

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorro
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 00:39

Iemand tips?
Ik ben zelf erg tevreden over deze club:
https://boomloon.nl/dga-tarief-kosten/

Werkt uiteindelijk via NMbRS, waarbij je alles in één hebt inclusief inleesbestanden (of koppeling) voor je boekhouding. Kost 99ex btw/jaar

*is dus niet open source

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan

Iemand tips?
Vanwaar de voorkeur voor opensource? Wil je de code inzien, mee schrijven aan de software of?

Ik ben zelf tevreden met MoneyMonk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tabbo12
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-05 15:40
Ik gebruik MoneyMonk nu een half jaar en ben er heel tevreden over. Support is inderdaad hulpvaardig en een overzichtelijke UI.
Ik mis soms wel dingen in de iPhone app, zoals kilometervergoeding toevoegen aan ritten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online

Iemand tips?
Ik kwam via dit topic om Employes, wat ik nu ongeveer anderhalf jaar naar tevredenheid gebruik. Kost €15 per maand en de functionaliteit is top. Koppeling met boekhoudpakket, automatische loonaangifte en allerlei fiscale zaken berekeningen zitten er al in verwerkt. Je bent er 100% zeker veel goedkoper mee uit dan zelf lopen aankloten met Excel.

Klinkt als een verkooppraatje, maar ik ben er echt tevreden mee met hoe soepel het werkt. Enige minpuntje dat ik tot nu toe heb gevonden is dat je zelf de bijtelling moet berekenen ipv dat je bijvoorbeeld een kenteken en catalogus/marktwaarde ingeeft en hij dat vervolgens zelf doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolapa
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:35

Hier tevreden Moneymonk gebruiker. Gebruik het nu precies een jaar. Fijn dat je bonnetjes kan scannen en kilometers kan bijhouden in de app. Verder vind ik de support erg goed, altijd snelle reactie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krystman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-05 19:06

ik gebruik Moneymonk nu drie jaar. Mijn boekhoudster had er nog nooit van gehoord maar vind het zelf ook best prettig werken en vergelijkt het met Exact Online maar dan hip.
Support is snel en behulpzaam.
Ik mis alleen nog een audit functie. Ik wil graag weten wat mijn boekhoudster doet voor haar geld O-) en waar ik f*ckups heb gemaakt en wanneer. Dit is in oktober 2022 op een backlog gezet maar nog niks van gehoord ;p verder wel handige improvements die ze doorvoeren.

- Spes consilium non est -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolucious
Krystman schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 07:29:
[...]

ik gebruik Moneymonk nu drie jaar. Mijn boekhoudster had er nog nooit van gehoord maar vind het zelf ook best prettig werken en vergelijkt het met Exact Online maar dan hip.
Ik mis alleen nog een audit functie. Ik wil graag weten wat mijn boekhoudster doet voor haar geld O-) en waar ik f*ckups heb gemaakt en wanneer. Dit is in oktober 2022 op een backlog gezet maar nog niks van gehoord ;p verder wel handige improvements die ze doorvoeren.
Eens, het voelt voor mij ook erg aan als exact online tot nu toe, maar dan wat logischer. Ik ben persoonlijk geen fan van exact online en het kost belachelijk veel.

Mag ik vragen hoe jij (en evt anderen) hun boekhouder hebben gevonden en wat je ervoor betaald? Ik ben aan het kijken om mijn bedrijvigheid uit te breiden, zodat ik makkelijker kan reizen. Ik mis alleen de platforms die ik kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennyV

Na 5 jaar is hij afgeschreven en haal je hem naar prive. Vanuit prive verkoop je hem....

Belangrijk detail, je motor kleding is ook opeens zakelijk... benodigde accessoires.

En prive vs werk moet je zelf bijhouden. Bewijslast ligt bij de fiscus, ipv andersom zoals bij de auto.

Maar check dit soort dingen vooral ook bij een accountant...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23:25
BennyV schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 08:31:
[...]

Na 5 jaar is hij afgeschreven en haal je hem naar prive. Vanuit prive verkoop je hem....
In het geval van een eenmanszaak mag je niet zomaar zakelijke goederen naar privé "halen". Dat kan alleen in bijzondere omstandigheden, en zeker niet omdat het goed afgeschreven is en je het wilt verkopen. Zie vermogensetikettering.

Je kan het goed gewoon zakelijk verkopen aan iemand anders met een verkoopfactuur, en de BTW daarop draag je af. De winst die je maakt te opzichte van de boekwaarde is belast. Als je de restwaarde een beetje goed geschat hebt, zou de winst nihil moeten zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Aftansert op 11-01-2024 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
BennyV schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 08:31:
[...]

Belangrijk detail, je motor kleding is ook opeens zakelijk... benodigde accessoires.

En prive vs werk moet je zelf bijhouden. Bewijslast ligt bij de fiscus, ipv andersom zoals bij de auto.

Maar check dit soort dingen vooral ook bij een accountant...
Dat kan niet bij een eenmanszaak of VOF.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:36
Rolucious schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 08:06:
[...]
Mag ik vragen hoe jij (en evt anderen) hun boekhouder hebben gevonden en wat je ervoor betaald?
Ik heb in mijn regio gezocht naar een reputabel accountantsbureau. Zij regelen alles voor me, qua lonen, jaarcijfers, BTW enz. Ik realiseer me dat ik waarschijnlijk "veel te veel" betaal, maar de ontzorging is me veel waard. Ik heb een werkmij en een holding, zeg pak'm beet €250 per BV per maand.

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Liegebeest schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:41:
[...]

Ik heb in mijn regio gezocht naar een reputabel accountantsbureau. Zij regelen alles voor me, qua lonen, jaarcijfers, BTW enz. Ik realiseer me dat ik waarschijnlijk "veel te veel" betaal, maar de ontzorging is me veel waard. Ik heb een werkmij en een holding, zeg pak'm beet €250 per BV per maand.
En wat is je omzet ongeveer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Krystman schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 07:29:
[...]

Gebruik het nu voor een paar maanden, maar loop al tegen de eerste problemen aan. Heb buitenlandse klanten en de tabel die je in je factuur mee stuurt met de link naar de factuur is niet te vertalen naar Engels. Het product is puur gericht op de Nederlandse markt en daarmee niet de beste keuze als je met internationale partijen te maken hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Het moment dat ik op de website van Moneymonk las dat de factuurdatum leidend is voor de omzetbepaling - kan ik Moneymonk niet meer serieus nemen. Staan wel meer dingen op die website die gewoonweg niet kloppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• praseodymium
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:22
Ik gebruik nu een jaar MoneyMonk en ben redelijk tevreden. De helpartikelen zijn handig maar niet altijd correct. Ik erger me ook aan de frequentie waarop er naar boekhouders/adviseurs wordt verwezen in plaats van echte uitleg te geven.

@ColeJ gaf hierboven al een voorbeeld van zo'n fout advies. Gelukkig zit er wel gewoon een functie in om de omzetdatum van een factuur te veranderen (bijv. naar 31-12-2023 als je nu factureert over werk in december) en dan wordt je omzet wel correct geboekt.

De jaarafsluiting vond ik vorig jaar ingewikkeld, dit jaar hebben ze betere hulpartikelen en filmpjes en kom ik er beter uit. Toch loop ik opnieuw tegen wat zaken aan die niet handig zijn, bijvoorbeeld dat wanneer je een factuur uit 2023 in 2024 hebt betaalt en die dan via de bank/kas-module boekt. Dan blijft er op je balans van 31-12-2023 een post "Bankboek (te verantwoorden)" staan terwijl dit eigenlijk "Leveranciers" moet zijn (die post komt wel correct bij kortlopende schulden op je inkomstenbelasting). Boeken door eerst inkoopfactuur te maken is de workaround, dan klopt het wel. Volgens mij zit er dus een bug in de bank/kas-module: er wordt weliswaar eerst op "Leveranciers" geboekt maar op dezelfde dag ook naar "Bankboek (te verantwoorden)", terwijl dat eigenlijk pas op de betaaldatum zou moeten gebeuren. Helaas schrijft de support me dat er echt geen bugs in MoneyMonk zitten, want het pakket bestaat ten slotte al zo lang en wordt veel gebruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mannowlahn
Liegebeest schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:41:
[...]

Ik wacht nog steeds op antwoord van mijn kantoor, sinds half december, waarom de factuur nu in eens 5300 excl is voor twee bv's. Vriend van mij bi zelfde kantoor met twee bv's heeft factuur van 3600 en mijn vrouw 4100 8)7

Gezien het feit dat de communicatie dermate traag is ben ik inmiddels zover om hier weg te gaan. Kan allemaal misschien wel te beargumenteren zijn maar ik heb meer verwachtingen mbt communicatie.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:25

Crazy D

I think we should take a look.

Ik gebruik e-boekhouden. Misschien niet hip, maar het is een boekhoud pakket, geen tiktok of zo. Boekhouding moet gewoon kloppen, punt. En als het een dan een beetje saai is, tja. Al vind ik het persoonlijk hip genoeg maar goed. Snap ook niet zo goed dat dat een criteria zou zijn. Alsof je een accountant zoekt, maar dan eerst kijkt op welk merk schoenen hij/zij loopt en als dat cool genoeg is pas kijkt of ie weet waar het over gaat.

Support is in mijn ervaring ook uitstekend. Natuurlijk zijn er wel genoeg verbeterpunten, maar dat heb je met elk programma wel.

Ik heb mijn accountant gezocht toen ik nog met Acumulus werkte en zij werd genoemd als 1 van de accountants met wie Acumulus werkt, later naar e-boekhouden overgestapt en dat gebruikt zij ook dus daar gebleven.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
ColeJ schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:51:
[...]
En wat is je omzet ongeveer?
Ehh, why?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
250 euro per BV. Zou wel eens willen weten wat voor omzet daar tegenover staat - percentage boekhoudkosten/omzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:07
ColeJ schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:20:
Het moment dat ik op de website van Moneymonk las dat de factuurdatum leidend is voor de omzetbepaling - kan ik Moneymonk niet meer serieus nemen. Staan wel meer dingen op die website die gewoonweg niet kloppen.
Ehm, dat is toch gewoon correct? Zie ook site BD: https://www.belastingdien...tuur%20te%20laat%20stuurt.

Oh wacht, je hebt het zeker niet over de btw?

[ Voor 3% gewijzigd door Hielko op 11-01-2024 12:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
ColeJ schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 12:00:
[...]

250 euro per BV. Zou wel eens willen weten wat voor omzet daar tegenover staat - percentage boekhoudkosten/omzet.
Ik snap de redenering niet. Voor zover ik weet zijn de kosten van een accountantsburo niet verhoudend met mijn omzet, maar met het werk dat ik ze voorzet.

Ik ben eenpitter, nu nog geen personeel in dienst. Twee tot vier klanten per jaar, een berg inkoopfacturen voor één persoon en diens bedrijven. Daar betaal ik dat voor. Plus voor wat advies dat ik van ze krijg over hoe ik iets wel/niet Belasting-technisch correct kan regelen.

Maar als je persé een ball park figure wilt hebben, houd het op "minder dan 200k per jaar".

[ Voor 7% gewijzigd door Liegebeest op 11-01-2024 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:17

_Arthur

blub

Liegebeest schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 12:28:
Ik snap de redenering niet. Voor zover ik weet zijn de kosten van een accountantsburo niet verhoudend met mijn omzet, maar met het werk dat ik ze voorzet.
60k omzet bij 6k accountantskosten is redelijk substantieel met 10% kosten.
600k omzet met 6k accountantskosten is dan beter te "behapstukken" en maar 1% van je omzet ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Laatst online: 29-05 13:27
Met twee BV's en een partij die ALLES voor je doet betaal je grofweg voor 10u aan een administratief medewerker. Voor drie tankbonnetjes en een halve bureaustoel per maand misschien wat veel maar als je 100 inkoopfacturen hebt die weggeboekt moeten worden op verschillende projecten en daarnaast heb je af en toe gedoe met inkoop/verkoop naar het buitenland vind ik de prijs niet heel schokkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
jadjong schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:08:
Met twee BV's en een partij die ALLES voor je doet betaal je grofweg voor 10u aan een administratief medewerker. Voor drie tankbonnetjes en een halve bureaustoel per maand misschien wat veel maar als je 100 inkoopfacturen hebt die weggeboekt moeten worden op verschillende projecten en daarnaast heb je af en toe gedoe met inkoop/verkoop naar het buitenland vind ik de prijs niet heel schokkend.
Ik ook niet, daarom heb ik't er voor over. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schmitzel
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:42
Vandaag, voor het eerst, een voorlopige aanslag gekregen. Voor 2024.
Hoe gaan jullie hiermee om? Verlagen of zo laten?
En kan het verlagen zomaar zonder consequenties?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Zelf laat ik het gewoon zo, of pas ik het aan naar een conservatieve schatting. Maar je kunt het inderdaad zonder consequenties verlagen, behalve dat je dan natuurlijk wel in een klap je belastingen moet voldoen, en als je uitstel aanvraagt ( of je boekhouder ), zul je belastingrente over het volledige bedrag moeten betalen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sverzijl
  • Laatst online: 23:01
Wel jammer dat je sinds dit jaar (of alleen dit jaar?) geen vroeg boek betaal-korting meer wordt gegeven als je de voorlopige IB in 1x betaalt. Zeker met de hogere rente nu. Normaal betaalde ik altijd ineens, maar dat ga ik nu niet meer doen.

[ Voor 3% gewijzigd door sverzijl op 11-01-2024 17:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wvdl
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 28-05 21:49
Ik vind dit ook altijd een verkeerde insteek.
De juiste vraag IMO zou moeten zijn: hoeveel bespaart het je? in zowel tijd, geld (en rust)

Wij (partner en ik) betalen ongeveer 5-6k in totaal voor de boekhouding+adviezen van 3 bv's + vof .
Effectieve belastingdruk van 15-22% over de laatste 5 jaar (op winst van 150+k) en enige tijd die we kwijt zijn, is per kwartaal alle facturen even inboeken.

Ik wil niet meer zonder accountants.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Schmitzel schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 15:48:
Officieel moet je het realistisch indienen, maar heb geen praktijk voorbeelden voorbij zien komen waarin dit bestraft werd. Door het op 30k winst te zetten betaal je praktisch geen IB en enkel een klein beetje ZvW, zo is het eerste kwartaal realistisch...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• codingforus
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 28-05 07:04
Deveon schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 17:09:
[...]

Officieel moet je het realistisch indienen, maar heb geen praktijk voorbeelden voorbij zien komen waarin dit bestraft werd. Door het op 30k winst te zetten betaal je praktisch geen IB en enkel een klein beetje ZvW, zo is het eerste kwartaal realistisch...
Zo heb ik dit ook gedaan. In dit forum heb ik meermaals teruggelezen dat je het bedrag vervolgens ergens begin oktober kan verhogen naar een meer realistisch bedrag en aan het einde van het jaar de laatste aangifte zodat je met de ontvangen omzet tot dan toe een vrij accuraat bedrag hebt om in te dienen. Met de hogere spaarrentes is dit wel interessant natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 29-05 16:39
wvdl schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 17:03:
[...]

Ik vind dit ook altijd een verkeerde insteek.
De juiste vraag IMO zou moeten zijn: hoeveel bespaart het je? in zowel tijd, geld (en rust)

Wij (partner en ik) betalen ongeveer 5-6k in totaal voor de boekhouding+adviezen van 3 bv's + vof .
Effectieve belastingdruk van 15-22% over de laatste 5 jaar (op winst van 150+k) en enige tijd die we kwijt zijn, is per kwartaal alle facturen even inboeken.

Ik wil niet meer zonder accountants.
Incl. dividendbelasting?
Of enkel de belastingdruk binnen de BV’s?

In het geval van ‘t eerste scenario wil ik graag z.s.m. in contact komen met jouw accountant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Laatst online: 29-05 13:27
Lycaon schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 18:08:
[...]

Incl. dividendbelasting?

In het geval van ‘t eerste scenario wil ik graag z.s.m. in contact komen met jouw accountant.
Of juist niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kawa
Deveon schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 17:09:
[...]

Daarbij is het prima verdedigbaar dat je niet vooruit betaald (als in een zeer laag bedrag opgeeft) als dit grote gevolgen heeft voor je cashflow waarmee je je bedrijf runt. De BD is er niet op uit om je in problemen te brengen.

[ Voor 4% gewijzigd door Kawa op 11-01-2024 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annenas
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 19-11-2024
Iemand ervaring met opdrachten voor het Ministerie van Volksgezondheid? Stuur me een PB, kunnen we wellicht even babbelen :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:12

ralpje

Deugpopje

Ik heb wat dingen voor VWS gedaan vorig jaar (en zit inmiddels bij een ander ministerie). Wat zijn je vragen? Wellicht ook gewoon relevant voor anderen in dit topic.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annenas
Wat is je ervaring met hen rondom de 'aannemingsprocedure' bij hun? Ik werd eigenlijk buiten het 'officiële' proces met een broker gevraagd om een gesprek gezien ze mijn CV erg interessant vonden. Vervolgens meerdere gesprekken gehad, toen vonden ze me niet geschikt voor opdracht, maar weer voor iets anders en moet weer met andere praten. Vroeg me af of dit de normale gang van zaken is. Ikzelf vind het enigszins vreemd en omslachtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolucious
Lycaon schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 18:08:
[...]

Incl. dividendbelasting?

Anders ik wel. Ben heel benieuwd, maar met 15% met BV kan ik het wel begrijpen door geen fiscale eenheid en optimaal doorbelasten met activa/rekening courant oid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralpje

ralpje

Deugpopje

annenas schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 19:57:
Wat is je ervaring met hen rondom de 'aannemingsprocedure' bij hun? Ik werd eigenlijk buiten het 'officiële' proces met een broker gevraagd om een gesprek gezien ze mijn CV erg interessant vonden. Vervolgens meerdere gesprekken gehad, toen vonden ze me niet geschikt voor opdracht, maar weer voor iets anders en moet weer met andere praten. Vroeg me af of dit de normale gang van zaken is. Ikzelf vind het enigszins vreemd en omslachtig.
Ik heb bij VWS niet via een broker gezeten. Kwam via-via in contact voor een vrij specifieke opdracht, uurtarief afgesproken, inkoopnummer gekregen en that's it. Kon zelf direct facturen (moet wel digitaal, maar daar zijn mooie tooltjes voor).
Mijn gesprek in eerste instantie was met de projectmanager waar ik mee te maken kreeg, daarna nog kort een gesprek met de (exacte titel ben ik even kwijt) unitmanager. Dat was meer een formaliteit.

Mijn huidige opdracht (ook rijksoverheid, ander ministerie) eigenlijk hetzelfde, contact ging via-via. Zij werken wel met een verplichte broker, dus dat stukje was puur even formaliteit: overeenkomst tekenen met broker en vervolgens de facturatie die via hen loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kawa
Er is veel diversiteit in interne organisaties en daarbinnen weer in project ‘eilanden’. Het kan dus zijn dat je CV bij een ander projectteam is beland die ook op zoek zijn naar iemand met jouw kennis/kunde maar waarvan uiteraard niemand bij het initiële gesprek aanwezig was.
Voor welke interne organisatie is het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annenas
ralpje schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 20:32:
[...]

Ik heb bij VWS niet via een broker gezeten. Kwam via-via in contact voor een vrij specifieke opdracht, uurtarief afgesproken, inkoopnummer gekregen en that's it. Kon zelf direct facturen (moet wel digitaal, maar daar zijn mooie tooltjes voor).
Mijn gesprek in eerste instantie was met de projectmanager waar ik mee te maken kreeg, daarna nog kort een gesprek met de (exacte titel ben ik even kwijt) unitmanager. Dat was meer een formaliteit.

Mijn huidige opdracht (ook rijksoverheid, ander ministerie) eigenlijk hetzelfde, contact ging via-via. Zij werken wel met een verplichte broker, dus dat stukje was puur even formaliteit: overeenkomst tekenen met broker en vervolgens de facturatie die via hen loopt.
Thanks voor het delen van je ervaring! Ja, het lijkt me een hele interessante partij om voor te werken met haast alleen maar zelfstandigen. Alleen ik had eigenlijk ook een tweede gesprek als formaliteit niet lang geleden en daarna werd ik een voor mijn gevoel een beetje in limbo gehouden. En nu hoorde ik dus dat ik wellicht geschikt was voor een ander project (zelfde functie) en moet ik nu voor een derde gesprek gaan met weer iemand anders. Ik heb geen zin om aan het lijntje gehouden te worden dus vandaar eigenlijk mijn vraag :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annenas
Kawa schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 20:44:
[...]

Er is veel diversiteit in interne organisaties en daarbinnen weer in project ‘eilanden’. Het kan dus zijn dat je CV bij een ander projectteam is beland die ook op zoek zijn naar iemand met jouw kennis/kunde maar waarvan uiteraard niemand bij het initiële gesprek aanwezig was.
Voor welke interne organisatie is het?
Ja, ik denk inderdaad dat dit de kwestie is inderdaad. Ik ben ondertussen ook wel een beetje huiverig geworden door verschillende andere partijen... 8)7.

Voor iRealisatie. Maar ik dacht dat dat de gehele groep was, niet specifiek een eiland. Wellicht dat er weer eilanden hierin zitten? Geen idee..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralpje

ralpje

Deugpopje

Er zitten binnen iRealisatie allerlei verschillende eilanden.
De corona-app was één van de teams, maar er wordt ook gewerkt aan bijvoorbeeld de nieuwe PGB-app. Valt allemaal onder iRealisatie, maar zijn wel verschillende projectteams. Kan dus goed zijn dat het volledig aansluit bij het verhaal van @Kawa. Een extra gesprek kan geen kwaad (zeker niet als het online kan, al is een ritje naar de hoftoren ook nooit heel erg :+), en als je daar geen zin in hebt doe je het niet :)

Mocht je met Hans spreken (projectleider IT aanbestedingen voor iRealisatie volgens mij), doe hem de groeten :+

[ Voor 11% gewijzigd door ralpje op 11-01-2024 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kawa
annenas schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 20:52:
[...]

Ja, ik denk inderdaad dat dit de kwestie is inderdaad. Ik ben ondertussen ook wel een beetje huiverig geworden door verschillende andere partijen... 8)7.

Voor iRealisatie. Maar ik dacht dat dat de gehele groep was, niet specifiek een eiland. Wellicht dat er weer eilanden hierin zitten? Geen idee..
Binnen iRealisatie zitten er behoorlijk wat. Heb daar momenteel ook een inzet dus dat bevestigt mijn vermoeden. Als de opdracht leuk is zou ik me er niet te druk om maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje

ralpje

Deugpopje

Volgens mij zijn ze bij iRealisatie ook nog bezig met een interessante AI pilot, als daar je interesse ligt :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• annenas
Bedankt voor beide jullie feedback! Dat waardeer ik :). AI pilot klinkt erg interessant overigens! Ja, ik dacht als ik het hier benoemde en andere mensen zouden zeggen... "ja bij mij was het 1 groot drama etc." - dan was ik misschien wat meer op mijn hoede geweest haha.

Maar een extra gesprek is zeker de moeite waard, maar er is mij niet verteld om wat voor ander project het dan gaat... dat was nog niet duidelijk vanuit hun kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Via ZZP Nederland heb ik bij Hiscox mijn BAV/AVB verzekering lopen.

Tot nu toe altijd facturen ontvangen, maar de laatste factuur dateert van eind 11/2023 (over de periode 12/2023). Op 5/1/2024 is de premie afgeschreven voor 1/2024 maar ik kan de factuur in mijn mail niet terug vinden. Hebben jullie dat ook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

sverzijl schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 17:02:
Wel jammer dat je sinds dit jaar (of alleen dit jaar?) geen vroeg boek betaal-korting meer wordt gegeven als je de voorlopige IB in 1x betaalt. Zeker met de hogere rente nu. Normaal betaalde ik altijd ineens, maar dat ga ik nu niet meer doen.
Vanaf dit jaar inderdaad niet meer:
Vanaf 1 januari 2024: geen betalingskorting meer op voorlopige aanslag inkomstenbelasting
11-12-2023

Vanaf 1 januari 2024 krijgt u geen betalingskorting meer als u uw voorlopige aanslag inkomstenbelasting in 1 keer betaalt, vóór de uiterste betaaldatum van de 1e termijn. U kunt uw voorlopige aanslag inkomstenbelasting in 2024 nog steeds in 1 keer betalen. Maar dat levert u dus geen voordeel meer op.

Het kabinet schaft deze betalingskorting af. Via een automatische incasso levert het betalen per maand namelijk vrijwel geen extra administratieve lasten meer op. Bij de invoering van de korting was dit nog wel zo.
Incasso it is.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Schmitzel schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 15:48:
Ik krijg 'm al jaren en pas 'm elk jaar aan naar 0. Nog nooit iets over gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
CodeCaster schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 23:35:
[...]

Vanaf dit jaar inderdaad niet meer:

[...]

Incasso it is.
Er zat nu ook een formulier en envelop bij voor een machtiging, maar de belastingdienst is wel de laatste die ik een machtiging zou geven.

[ Voor 12% gewijzigd door Ernemmer op 11-01-2024 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Ernemmer schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 23:49:
[...]

Er zat nu ook een formulier en envelop bij voor een machtiging, maar de belastingdienst is wel de laatste die ik een machtiging zou geven.
Formulier? Envelop? Ik krijg 'm al jaren digitaal. :P

En nee, ik zei incasso, ik boek het inderdaad zelf wel over.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
Over youngtimers gesproken - ik vind het altijd wel frappant als ik dit soort advertenties zie:

https://www.marktplaats.n...tm_campaign=socialbuttons

Je moet de auto kopen voor 38k (incl BTW) maar we taxeren hem je (voor de bijtelling) op 12k. Als je een transactieprijs hebt (en die heb je immers want je koopt de auto) moet je hem ook in die richting taxeren heb ik altijd begrepen. Zo niet, aantoonbaar andere WEV waarde. Correct me if I'm wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Bingo! :+

De youngtimer regeling blijft een bijzondere, ontzettend fraude gevoelig en enorm arbeidsintensief om te controleren. Begrijp eigenlijk niet dat die inmiddels niet opgeheven is. Ondertussen maak ik er zelf ook gebruik van, maar super lucratief is het ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Deveon schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 07:52:
Bingo! :+

De youngtimer regeling blijft een bijzondere, ontzettend fraude gevoelig en enorm arbeidsintensief om te controleren. Begrijp eigenlijk niet dat die inmiddels niet opgeheven is. Ondertussen maak ik er zelf ook gebruik van, maar super lucratief is het ook niet.
De M6 van hierboven lijkt me erg lucratief :+. Lekker zakelijk rijden en prive heerlijk kunnen toeren voor weinig... Jan Particulier kan dat echt niet in een M6 (zie onderhoudskosten die dan dus ook zakelijk zijn).

[ Voor 4% gewijzigd door ColeJ op 12-01-2024 08:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mannowlahn
ColeJ schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 07:42:
Over youngtimers gesproken - ik vind het altijd wel frappant als ik dit soort advertenties zie:

https://www.marktplaats.n...tm_campaign=socialbuttons

Je moet de auto kopen voor 38k (incl BTW) maar we taxeren hem je (voor de bijtelling) op 12k. Als je een transactieprijs hebt (en die heb je immers want je koopt de auto) moet je hem ook in die richting taxeren heb ik altijd begrepen. Zo niet, aantoonbaar andere WEV waarde. Correct me if I'm wrong.
Dan moet je wel in zo’n auto gezien willen worden :+ Dan is zo’n schimmige constructie wel passend bij deze auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kawa
ColeJ schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 08:08:
[...]

De M6 van hierboven lijkt me erg lucratief :+. Lekker zakelijk rijden en prive heerlijk kunnen toeren voor weinig... Jan Particulier kan dat echt niet in een M6 (zie onderhoudskosten die dan dus ook zakelijk zijn).
Bij deze ook even navragen of de lagerschalen al vervangen zijn want dat is bij 90k km heel erg nodig en een dure reparatie. Kan zelfs een reden van verkoop zijjn door de vorige eigenaar. Wellicht dat er dan nog wat van de prijs af kan O-)

[ Voor 5% gewijzigd door Kawa op 12-01-2024 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Kawa schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 08:22:
[...]

Bij deze ook even navragen of de lagerschalen al vervangen zijn want dat is bij 90k km heel erg nodig en een dure reparatie. Wellicht dat er dan nog wat van de prijs af kan O-)
Toch zakelijk en krijg de BTW terug 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kawa
ColeJ schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 08:23:
[...]

Toch zakelijk en krijg de BTW terug 7(8)7
In dat jaar dan ook maar niet teveel prive rijden vanwege btw compensatie :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:53
Overheid moet opdrachten uitzetten via broker. Ministerie kan natuurlijk wel nav gesprek met jou een opdrachtomschrijving opstellen en de broker zet dit weer online. De aanbesteding is gewonnen door broker x y z... formeel moet de opdracht dus via hen verlopen. Kan dus ook zijn dat ze willen dat je op een andere bestaande opdracht inschrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Kawa schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 08:24:
[...]

In dat jaar dan ook maar niet teveel prive rijden vanwege btw compensatie :P
Met een youngtimer betaal je bijtelling voor de prive kilometers. Je krijgt dus alle BTW terug en de kosten zijn verder zakelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kawa
ColeJ schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 08:41:
[...]

Met een youngtimer betaal je bijtelling voor de prive kilometers. Je krijgt dus alle BTW terug en de kosten zijn verder zakelijk :)
Ok dat 'scheelt' dan weer *O*

hier geen zakelijke auto dus ben er niet heel erg in thuis

[ Voor 9% gewijzigd door Kawa op 12-01-2024 08:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:15
c-nan schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 21:16:
Via ZZP Nederland heb ik bij Hiscox mijn BAV/AVB verzekering lopen.

Tot nu toe altijd facturen ontvangen, maar de laatste factuur dateert van eind 11/2023 (over de periode 12/2023). Op 5/1/2024 is de premie afgeschreven voor 1/2024 maar ik kan de factuur in mijn mail niet terug vinden. Hebben jullie dat ook?
20-12 factuur ontvangen (van SuperGarant) over de periode 1-1-2024 - 1-2-2024.

Sometimes you need to plan for coincidence

Pagina: 1 ... 477 ... 628 Laatste