Gedoe is misschien niet het goede woord maar de stakingswinst is het verschil tussen boekwaarde en werkelijke waarde. Als ik net alles versneld heb afgeschreven omdat je willekeurig mag afschrijven dan wordt die afschrijving door de stakingswinst weer min of meer ongedaan gemaakt.Aftansert schreef op zondag 26 november 2023 @ 16:45:
Wat voor gedoe is er op jouw situatie van toepassing dan?
Ik kreeg deze "exciting update" van freelancer.nl:
Hoe moet ik dit nu duiden? Lees ik nu goed dat ze tussen de freelancer en de recruiter in willen gaan zitten en daar een fee bovenop willen leggen? Dus 10% van jouw uurtarief naar freelancer.nl en ~15% naar de recruiter?Beste Freelancers en Opdrachtgevers,
We hebben een aantal updates om met jou te delen over ons platform, Freelancer.nl, en hoe we jouw ervaring verbeteren.
ProLinker: alles-in-één oplossing
Ten eerste zijn we verheugd te kunnen meedelen dat Freelancer.nl nu onderdeel is van ProLinker Inc., een internationaal bedrijf met een wereldwijd bereik. ProLinker.com is de domeinnaam waaronder het bedrijf in alle landen verder gaat. Vanaf vandaag bieden wij onze diensten niet langer aan via Freelancer.nl. In 2024 zal ProLinker zijn bereik voortzetten door ook uit te breiden naar Frankrijk en de UK.
Meertalig platform
Om gebruikers in meerdere talen te kunnen bedienen, informeren we jou met trots dat ons platform nu ook volledig vertaald is naar het Frans en Engels. Met deze verbetering maken wij het platform nog toegankelijker en gebruiksvriendelijker, vooral voor onze Franstalige Belgische gemeenschap.
Nieuwe features op ProLinker:
Fris ontwerp: We hebben ons platform een strakke make-over gegeven en bieden een moderne en intuïtieve interface voor alle gebruikers.
Transacties: Vanaf 1 januari 2024 worden alle project transacties uitsluitend via ProLinker verwerkt. Dit betekent dat het betalen van een professional buiten het platform niet meer is toegestaan. Meer details vindt je in onze algemene voorwaarden.
Contracten: Wij bieden partijen een contract waarbij de risico’s tot een minimum beperkt worden, in lijn met de lokale regelgeving. (Bijvoorbeeld bieden wij aan; de huidige vereiste goedgekeurde freelance contracten door de Nederlandse overheid)
Beloning systeem: ProLinker introduceert een innovatief systeem dat professionals beloont. Wanneer je een professional uitnodigt die geen account bij ProLinker heeft, ontvang je een commissie van 2% over zijn/haar inkomsten (betaald uit ProLinker-fees). Dit geldt voor specifieke projecten of via ‘Mijn netwerk’, waardoor je passief inkomen kunt opbouwen als professional.
Transparante commissie: Om een eerlijke en transparante omgeving te creëren, introduceren we een vaste fee van 10% over alle transacties voor opdrachten via het platform. Deze vergoeding wordt per milestone of uren sheet aan de opdrachtgever gefactureerd.
Veilig samenwerken met Escrow: We hebben de optie toegevoegd om Escrow te gebruiken, wat extra betalingsveiligheid biedt. Klanten kunnen een deel van de projectkosten vooraf betalen (per periode of per milestone), waardoor de freelancers snel worden betaald wanneer ze beginnen met werken. Bij geschillen zal ProLinker tussen beide komen om te bemiddelen en tot een oplossing te komen. Houd er rekening mee dat de Escrow-kosten niet-restitueerbaar zijn en door de opdrachtgever dienen te worden betaald.
Achteraf betaling bij betaling per uur: Bij betaling per uur bieden wij nog steeds de mogelijkheid tot achteraf betalen. Je kunt binnen het systeem urensheets aanmaken, deze periodiek laten goedkeuren door de opdrachtgever en een betaallink versturen. Het geld is na betaling onmiddellijk beschikbaar voor opname of kan worden gebruikt om andere freelancers in te huren. Het saldo kun je eenvoudig beheren binnen je account.
Wij zijn van mening dat deze verbeteringen onze toewijding aangeven om onze gebruikers een eersteklas ervaring te bieden, met de nadruk op veiligheid en gebruiksgemak.
Bedankt dat je deel uitmaakt van de ProLinker. Als je vragen hebt of meer informatie wilt, aarzel dan niet om contact op te nemen met ons supportteam via onze chat op het platform (voor ingelogde gebruikers), telefoon of e-mail; support@prolinker.com.
Hartelijke groeten,
Oliver Smith
CEO ProLinker
Zo lees ik het ook, ze zijn gek …Avalaxy schreef op zondag 26 november 2023 @ 18:03:
Ik kreeg deze "exciting update" van freelancer.nl:
[...]
Hoe moet ik dit nu duiden? Lees ik nu goed dat ze tussen de freelancer en de recruiter in willen gaan zitten en daar een fee bovenop willen leggen? Dus 10% van jouw uurtarief naar freelancer.nl en ~15% naar de recruiter?
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Volkomen van de pot gerukt. Klinkt alsof die toko gewoon verkocht is. 10% is bizar voor zo'n platform.DennusB schreef op zondag 26 november 2023 @ 18:16:
Zo lees ik het ook, ze zijn gek …
https://niels.nu
Ik dacht even dat dit over freelance.nl ging.... schijnbaar zijn dit dus 2 verschillende websites...
Je bent niet de enige die dat dachtcoldasice schreef op zondag 26 november 2023 @ 18:50:
Ik dacht even dat dit over freelance.nl ging.... schijnbaar zijn dit dus 2 verschillende websites...
Nothing to see here!
Laatste stuiptrekking zeker. Ik vond het al geen platform van betekenis.
ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
Na een snelle blik op de aangeboden opdrachten lijkt de "goede betaalde IT-freelancer" ook niet de hoofd doelgroep van de website.page404 schreef op maandag 27 november 2023 @ 08:20:
Laatste stuiptrekking zeker. Ik vond het al geen platform van betekenis.
Ik zit hier met smart te wachten op mijn eerste betaalde factuur, ze hebben nog 3 dagen, dus ik dacht, even een poll om te kijken wanneer jullie meestal betaald krijgen :
Poll: Wanneer krijg jij je facturen betaald?
• Laatst mogelijke dag
• Voor betaaltermijn
• Te laat
• Anders, namelijk...
Tussenstand:

Ook een poll maken? Klik hier
Iedereen fijne werkweek weer
• Laatst mogelijke dag
• Voor betaaltermijn
• Te laat
• Anders, namelijk...
Tussenstand:
Anders, nl: Hangt enorm af van de opdrachtgever.DennusB schreef op maandag 27 november 2023 @ 08:54:
Ik zit hier met smart te wachten op mijn eerste betaalde factuur, ze hebben nog 3 dagen, dus ik dacht, even een poll om te kijken wanneer jullie meestal betaald krijgen :
• Laatst mogelijke dag
• Voor betaaltermijn
• Te laat
• Anders, namelijk...
Tussenstand:
[Afbeelding]
Sommige bijna per ommegaande, sommige binnen een week, sommige net voor of na de betaaltermijn van 30 dagen.
Opdrachtgevers hebben vaak een bepaalde betaaldag in de week of in de maand, vaak ook weer een bepaalde dag in de laatste (volle) week van de maand.
Ze maken wel elk eigen afweging, eerstvolgende of laatst mogelijke betaalmoment.
Daar zijn ze vaak wel open in, dus soms krijg ik wel de hint om de facturen uiterlijk maandag te sturen zodat ze met de batch van dinsdag meegaan, of een factuur vervaldatum op een donderdag te zetten, ook al is 30 dagen een zaterdag, omdat betalingen op vrijdag gedaan worden.
PS. Het helpt niet als er een intermediair/recruiter tussen zit, dan krijg je de slechtste of zelfs som van de twee opties, of je moet 'bijbetalen' voor premium opties.
Inderdaad anders. Het hangt van de opdrachtgever af.
En zelfs dan is het niet altijd consequent.
Maar goed, zolang ze maar binnen de termijn betalen.
En zelfs dan is het niet altijd consequent.
Maar goed, zolang ze maar binnen de termijn betalen.
Haha ja er zit bij mij ook een broker tussen, waar je voor een percentage sneller betaald kan krijgen, met als ergste optie binnen 1 werkdag voor 5% van het factuurbedrag .... Maar goed, ze hebben 30 dagen, bij de eerste dag dat ze er over zitten bel ik ze, want soms voelt t een beetje als "ZZPertje pesten".pkuppens schreef op maandag 27 november 2023 @ 09:24:
[...]
PS. Het helpt niet als er een intermediair/recruiter tussen zit, dan krijg je de slechtste of zelfs som van de twee opties, of je moet 'bijbetalen' voor premium opties.
Bij mij verschilt het ook enorm. Toen ik voor de startup werkte, had ik vaak dezelfde dag mijn geld nog, bij een andere club had ik 30 dagen afgesproken, maar duurde het soms 60+ dagen. Nu werk ik via een recruiter en heb ik het meestal op vrijdag de week voor de einddatum.
Edit; referentie: Matis in "Het freelance ICT-ers discussie topic"
Edit; referentie: Matis in "Het freelance ICT-ers discussie topic"
[ Voor 15% gewijzigd door Matis op 27-11-2023 09:31 ]
If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time
Verschilt per opdrachtgever..DennusB schreef op maandag 27 november 2023 @ 08:54:
• Laatst mogelijke dag
• Voor betaaltermijn
• Te laat
• Anders, namelijk...
Tussenstand:
[Afbeelding]
Edit: Beetje kortaf maar doelde er eigenlijk op dat de optie in de poll ontbrak. We zitten hier niet allemaal op één factuur per maand toch?

[ Voor 7% gewijzigd door Deveon op 27-11-2023 13:01 ]
Ah, de betaaltermijnen weer
Als je mazzel hebt betalen ze gewoon direct in de week dat de factuur is ontvangen. Praktijk bij veel partijen is echter (want zo werkt boekhoud software vrijwel altijd) dat facturen pas in een betaal-voorstel komen op de vervaldatum (of met mazzel 'in de week van de vervaldatum'). En bedrijven betalen nog steeds met regelmaat 1 x per week, op vrijdag of op maandag. Dus, als je pech hebt betalen ze op hun 1e betaaldag na de vervaldatum, en dat kan dus een week na je vervaldatum zijn ja.
Slaat het ergens op? Nee, want er is op zich geen enkele reden om niet _voor_ de vervaldatum te betalen. Boekhoudsoftware zou natuurlijk ook gewoon kunnen kijken wanneer je altijd de betaalrun doet, en als dat altijd op vrijdag is en je vervaldatum is de komende woensdag, 'm gewoon in de week ervoor mee nemen. Akkoorderen van facturen wordt ook nog weleens als excuus gebruikt, maar daar zijn genoeg manieren voor om een inkomende factuur door de organisatie heen te leiden... het is vooral een "zo werken we al 80 jaar" gedachtegang.
Slaat het ergens op? Nee, want er is op zich geen enkele reden om niet _voor_ de vervaldatum te betalen. Boekhoudsoftware zou natuurlijk ook gewoon kunnen kijken wanneer je altijd de betaalrun doet, en als dat altijd op vrijdag is en je vervaldatum is de komende woensdag, 'm gewoon in de week ervoor mee nemen. Akkoorderen van facturen wordt ook nog weleens als excuus gebruikt, maar daar zijn genoeg manieren voor om een inkomende factuur door de organisatie heen te leiden... het is vooral een "zo werken we al 80 jaar" gedachtegang.
Exact expert nodig?
Ja bijzonder hoe dat gaat, factuur is er de laatste dag van vorige maand al uitgegaan en per mail al bevestigd, ook qua uren, maar nog niet betaald. Dus als ik Vrijdag nog niets heb ontvangen geef ik ze ff een belletje! Ik moet me aan het contract houden, dan moeten zij dat natuurlijk ookCrazy D schreef op maandag 27 november 2023 @ 09:41:
Ah, de betaaltermijnen weerAls je mazzel hebt betalen ze gewoon direct in de week dat de factuur is ontvangen. Praktijk bij veel partijen is echter (want zo werkt boekhoud software vrijwel altijd) dat facturen pas in een betaal-voorstel komen op de vervaldatum (of met mazzel 'in de week van de vervaldatum'). En bedrijven betalen nog steeds met regelmaat 1 x per week, op vrijdag of op maandag. Dus, als je pech hebt betalen ze op hun 1e betaaldag na de vervaldatum, en dat kan dus een week na je vervaldatum zijn ja.
Idd. En na de eerste paar facturen boeit het ook niet zoveel meer.Deveon schreef op maandag 27 november 2023 @ 09:30:
Verschilt per opdrachtgever..
Qua cashflow niet, maar het is natuurlijk wel een kwestie van fatsoen om je facturen op tijd te betalen. Ook al betaal je maar één keer per week, is het niet moeilijk om te zorgen dat je dan maar vijf dagen voor de vervaldatum betaalt in plaats van twee dagen te laat.Hydra schreef op maandag 27 november 2023 @ 09:47:
[...]
Idd. En na de eerste paar facturen boeit het ook niet zoveel meer.
Het is voor mij vaak een principedingetje. Vooral bij klanten die er een handje van hebben om vaak net ff te laat te zijn zit er bovenop
Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer
Zeker als je maar weet wanneer het ongeveer komt is het wel fijn. Al vind ik persoonlijk na 35 dagen betalen bij een betaaltermijn van 30 dagen wel enorm irritant. Die afspraak is er niet voor niets. Mijn huidige opdracht gaat via een tussenpersoon en daarin staat vaak toch dat je pas krijgt als zij betaald zijn. Als ZZPer heb je dan geen poot om op te staan en is de betaaltermijn meer een suggestie.Hydra schreef op maandag 27 november 2023 @ 09:47:
[...]
Idd. En na de eerste paar facturen boeit het ook niet zoveel meer.
Mee eens hoor. Ik word ook regelmatig 1-2 dagen na de termijn betaald. Vind ik niet netjes. Maar niet genoeg om er een issue van te maken.ralpje schreef op maandag 27 november 2023 @ 09:50:
Qua cashflow niet, maar het is natuurlijk wel een kwestie van fatsoen om je facturen op tijd te betalen.
Ik probeer positief te blijven hoor, begrijp me niet verkeerd maar potverdorie wat ligt de markt toch op z'n gat.
Het is rustig, de recruiters die je eerder plat belde reageren nu nauwelijks.
Deels is dit natuurlijk ook de tijd van het jaar waar het wat rustiger is, maar mijn gevoel zegt dat dit niet zomaar recht getrokken is.
Ik zit in de Microsoft kant (Azure, M365, DevOps, automation (IaC)) maar het is mager. Nog niet eerder meegemaakt op deze manier. Wat jullie? Iedereen op opdracht?
Deels is dit natuurlijk ook de tijd van het jaar waar het wat rustiger is, maar mijn gevoel zegt dat dit niet zomaar recht getrokken is.
Ik zit in de Microsoft kant (Azure, M365, DevOps, automation (IaC)) maar het is mager. Nog niet eerder meegemaakt op deze manier. Wat jullie? Iedereen op opdracht?
[ Voor 3% gewijzigd door the-edge op 27-11-2023 10:12 ]
Deze tijd van het jaar is traditioneel gezien erg rustig inderdaad, in mijn ervaring trekt het in Februari weer aan als de nieuwe budgetten vrijkomen.the-edge schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:09:
Ik probeer positief te blijven hoor, begrijp me niet verkeerd maar potverdorie wat ligt de markt toch op z'n gat.
In de ruim 15 jaar als ZZP-er heb ik eigenlijk nog nooit meegemaakt dat er vóór de afgesproken termijn betaald werd. Het was/is altijd op of net over deze termijn. Bij de vorige opdracht moest ik standaard op T+1 een reminder sturen. Er werd dan wel per direct betaald. Bij de huidige opdracht is de betaaltermijn 14 dagen, maar dat wordt ook nooit gehaald (dan wel binnen 21 dagen, betalingen vinden ook alleen maar op een donderdag plaats).DennusB schreef op maandag 27 november 2023 @ 08:54:
Ik maak me er verder weinig druk om, zolang ik maar betaald krijg. ik ben al lang blij dat het geen Corso-toestanden meer zijn van een aantal jaar geleden. Toen was de vraag of je je geld ueberhaupt nog kreeg.
Ja is ook zo, maar zeker net na de switch naar freelancen en 2 maanden zelf "voorschieten" is t wel fijn als ze gewoon dokken. M'n boekhoudpakket stuurt na de verloop datum automatisch een reminder naar ze, dus dat is wel fijnsverzijl schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:30:
[...]
In de ruim 15 jaar als ZZP-er heb ik eigenlijk nog nooit meegemaakt dat er vóór de afgesproken termijn betaald werd. Het was/is altijd op of net over deze termijn. Bij de vorige opdracht moest ik standaard op T+1 een reminder sturen. Er werd dan wel per direct betaald. Bij de huidige opdracht is de betaaltermijn 14 dagen, maar dat wordt ook nooit gehaald (dan wel binnen 21 dagen, betalingen vinden ook alleen maar op een donderdag plaats).
Ik maak me er verder weinig druk om, zolang ik maar betaald krijg. ik ben al lang blij dat het geen Corso-toestanden meer zijn van een aantal jaar geleden. Toen was de vraag of je je geld ueberhaupt nog kreeg.
En, helpt het? Gaan ze dan opeens 2 dagen eerder betalen?ralpje schreef op maandag 27 november 2023 @ 09:50:
[...]
Qua cashflow niet, maar het is natuurlijk wel een kwestie van fatsoen om je facturen op tijd te betalen. Ook al betaal je maar één keer per week, is het niet moeilijk om te zorgen dat je dan maar vijf dagen voor de vervaldatum betaalt in plaats van twee dagen te laat.
Het is voor mij vaak een principedingetje. Vooral bij klanten die er een handje van hebben om vaak net ff te laat te zijn zit er bovenop
Natuurlijk is het goed fatsoen om op tijd te betalen, etc. Maar liever dat ze consequent iets te laat zijn (volgens de logica van betaalruns die kijken wat er betaald had moeten worden), dan dat het zo random gaat als wat. Want in dat laatste geval is het of een cash-flow issue, of gebrek aan structuur in de boekhouding. In het 1e geval is het misschien net niet netjes maar wel betrouwbaar.
Ik stuur herinneringen een week na de vervaldatum want dan is er iets aan de hand. Komt gelukkig zelden voor, en was tot nu toe het slechte 'vakantie periode, over het hoofd gezien' excuus.
Exact expert nodig?
Bij het starten hoop ik dat je meer buffer hebt dan twee maanden, of je moet echt in een warm bad komen.DennusB schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:31:
[...]
Ja is ook zo, maar zeker net na de switch naar freelancen en 2 maanden zelf "voorschieten" is t wel fijn als ze gewoon dokken. M'n boekhoudpakket stuurt na de verloop datum automatisch een reminder naar ze, dus dat is wel fijn
Natuurlijk niet, maar het is een principe-dingetje. Ik slaap er ook niet slechter om als ze twee dagen later zijn.Crazy D schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:56:
[...]
En, helpt het? Gaan ze dan opeens 2 dagen eerder betalen?
Maar als ik ze er niet elke maand aan herinner dat ze te laat betalen, gaan ze het nooit leren natuurlijk
Ik heb genoeg buffer inderdaadDeveon schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:59:
[...]
Bij het starten hoop ik dat je meer buffer hebt dan twee maanden, of je moet echt in een warm bad komen.
Er zijn heel veel redenen te bedenken om niet voor de vervaldatum te betalen. Cashflow is denk ik de belangrijkste.Crazy D schreef op maandag 27 november 2023 @ 09:41:
Slaat het ergens op? Nee, want er is op zich geen enkele reden om niet _voor_ de vervaldatum te betalen.
Ik weet niet in hoeverre het mogelijk zou zijn maar wat mij betreft zou aan dit soort wilde westen praktijken ook wel iets mogen gebeuren. Als je uitrekent wat voor bedragen toko's als Vibe e.a. verdienen door een keer een cv door te schuiven en verder misschien wat factuurtjes verzamelen en doorzetten, helemaal van de pot gerukt.Avalaxy schreef op zondag 26 november 2023 @ 18:03:
Dus 10% van jouw uurtarief naar freelancer.nl en ~15% naar de recruiter?
Misschien een oversimplificatie maar ik vind het doorgaans maar een stel parasieten.
Midlance biedt al niet zo veel maar dit soort partijen nog veel minder en inmiddels zou je (bijna) net zo veel afstaan

Volgens mij is dat ook maar wat zij als het begin van de termijn zien. Ik heb het al meegemaakt dat een broker, niet mijn factuurdatum als leidend zag, maar hun interne verwerkingsdatum (mijn factuurdatum+ 1 a 2 dagen). Vervolgens kreeg ik dan wel netjes 30 dagen later betaald. Dit stond zelfs in de voorwaarden vermeld.Hydra schreef op maandag 27 november 2023 @ 09:53:
[...]
Mee eens hoor. Ik word ook regelmatig 1-2 dagen na de termijn betaald. Vind ik niet netjes. Maar niet genoeg om er een issue van te maken.
Ja dat klopt wel, andere jaren is het ook echt wel rustiger. Maar het lijkt nu nog stiller te zijn.Isildir schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:20:
[...]
Deze tijd van het jaar is traditioneel gezien erg rustig inderdaad, in mijn ervaring trekt het in Februari weer aan als de nieuwe budgetten vrijkomen.
Hier tot nu toe 2 keer gebeurd maar dan was een berichtje met een herinnering genoeg.Hydra schreef op maandag 27 november 2023 @ 09:53:
[...]
Mee eens hoor. Ik word ook regelmatig 1-2 dagen na de termijn betaald. Vind ik niet netjes. Maar niet genoeg om er een issue van te maken.
Beide keren was het: oeps, stond nog in de lijst met te verzenden opdrachten. En dan was het ook direct binnen
Verder altijd netjes (ruim) binnen de termijn.
Dat is wellicht een reden om niet voor de vervaldatum te betalen, maar zeker geen reden om dan maar na de vervaldatum te betalenKurios schreef op maandag 27 november 2023 @ 11:04:
[...]
Er zijn heel veel redenen te bedenken om niet voor de vervaldatum te betalen. Cashflow is denk ik de belangrijkste.
Ik zie dat de meeste van jullie hier wel ervaring hebben met inhuurdesks. Ik vraag me af of het aan mij ligt of is de UI echt een verschrikking? Het is moeilijk op te maken waar ik nu exact kan zoeken naar opdrachten en vaak zijn de opties die aan te klikken zijn ook niet duidelijk, zoals bijvoorbeeld de status: cancelled/closed/sourcing process completed is, maar er geen optie is voor open opdrachten
. Moet ik nu zoeken onder 'job requisitions' en dan 'role'? Waar staat ook die wildcard voor? Wellicht voor de meeste hier duidelijk, maar voor mij absoluut niet haha. Dus alle hulp is welkom.
Daarnaast vroeg ik me af of sommige opdrachten ook alleen via recruiters uitgezet worden en niet via de inhuurdesk ondanks ze er 1 hebben? Ik werd namelijk benaderd voor een rol die niet terug te vinden was op de inhuurdesk zelf...

Daarnaast vroeg ik me af of sommige opdrachten ook alleen via recruiters uitgezet worden en niet via de inhuurdesk ondanks ze er 1 hebben? Ik werd namelijk benaderd voor een rol die niet terug te vinden was op de inhuurdesk zelf...
Zeker! Ik heb er wel een punt van gemaakt. "Jullie verwachten dat ik me voor 100% inzet, dan wil ik 100% inzet van jullie. Betalen kan gewoon op tijd. Prima dat je dat op betalingsrun-donderdag doet, maar er zitten gewoon 3 of 4 donderdagen na binnenkomst van de factuur". Na twee keer klagen werd ik netjes binnen 21-28 dagen betaald ipv 28-35 dagen.Crazy D schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:56:
[...]
En, helpt het? Gaan ze dan opeens 2 dagen eerder betalen?
Soms moest ik er nog bij uitleggen dat mijn hypotheekverstrekker ook niet accepteert dat ik alleen betaal op donderdag. Of de groenteboer.
Yep, veel van de inhuurdesks lijken een erg summier schilletje om een of ander intern BPM systeem a la Salesforce of SAP, in elkaar gehackt door schoolverlatende bankzitters die alles uit hun handen mogen laten vallen als ze een echte opdracht krijgen.annenas schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:21:
Ik zie dat de meeste van jullie hier wel ervaring hebben met inhuurdesks. Ik vraag me af of het aan mij ligt of is de UI echt een verschrikking? Het is moeilijk op te maken waar ik nu exact kan zoeken naar opdrachten en vaak zijn de opties die aan te klikken zijn ook niet duidelijk, zoals bijvoorbeeld de status: cancelled/closed/sourcing process completed is, maar er geen optie is voor open opdrachten. Moet ik nu zoeken onder 'job requisitions' en dan 'role'? Waar staat ook die wildcard voor? Wellicht voor de meeste hier duidelijk, maar voor mij absoluut niet haha. Dus alle hulp is welkom.
Je tweede vraag is iets complexer:
Het is wel mogelijk dat recruiters een opdracht buiten het systeem hebben, bijvoorbeeld als ze een eigen persoon mogen vervangen.
En er zijn bedrijven die met preferred suppliers werken. Philips is zo'n notoire. Hebben wel een portal, maar de leuke en goed betaalde opdrachten zijn langs de diamond, gold, silver suppliers geweest, en alleen een afvoerputje van laagbetaalde crap-opdrachten blijft over.
Maar het is net zo goed mogelijk dat de recruiters een oude/niet bestaande opdracht gebruiken om CV's te farmen.
Of dat ze een opdracht zo ver vernaggelen dat je niet doorhebt dat het dezelfde is als een bestaande.
Hierin kun je niet alle recruiters over een kam scheren, maar er zijn wel een paar notoire 'farmers'.
Ik heb in lijn met die 100% ook wel eens duidelijk gemaakt dat ik in hun tijd achter betalingen aan ga.RonaldHeirbaut schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:49:
[...]
Zeker! Ik heb er wel een punt van gemaakt. "Jullie verwachten dat ik me voor 100% inzet, dan wil ik 100% inzet van jullie. Betalen kan gewoon op tijd. Prima dat je dat op betalingsrun-donderdag doet, maar er zitten gewoon 3 of 4 donderdagen na binnenkomst van de factuur". Na twee keer klagen werd ik netjes binnen 21-28 dagen betaald ipv 28-35 dagen.
Soms moest ik er nog bij uitleggen dat mijn hypotheekverstrekker ook niet accepteert dat ik alleen betaal op donderdag. Of de groenteboer.
Het zou niet mogen uitmaken, maar tijdig betalen geeft ook wel een morele boost.
Hetzelfde hier (data engineering). Er zijn wel genoeg opdrachten om iets te kunnen vinden, maar allemaal bizar lage tarieven (30 euro p/u minder dan ik voorheen kreeg) en ruk arbeidsvoorwaarden. Ik ga mezelf niet depressief werken, dus ik houd voorlopig nog even vast aan m'n standaarden, ipv te settelen voor een laag uurtarief.the-edge schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:09:
Zo had ik er nog niet eens over nagedacht, maar je hebt gelijk.JEightyFive schreef op maandag 27 november 2023 @ 11:06:
[...]
Midlance biedt al niet zo veel maar dit soort partijen nog veel minder en inmiddels zou je (bijna) net zo veel afstaan
Tijd van het jaar is ook wel een dingetje. Bij (semi) overheden die veel inhuren is budget altijd een dingetje en tevens veel mensen op vakantie ook nog eens en feestdagen. Nou dan wordt het vaak richting het nieuwe jaar getrokken.the-edge schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:09:
Het valt mij ook op. Zit nog tot juni onder de pannen, maar ben stiekem al aan het nadenken wat te doen als ik niet direct wat anders vind. Ach, wat cursussen doen, een keer wel tijd hebben voor 1 van mijn ideeen is misschien ook wat waardAvalaxy schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:50:
[...]
Hetzelfde hier (data engineering). Er zijn wel genoeg opdrachten om iets te kunnen vinden, maar allemaal bizar lage tarieven (30 euro p/u minder dan ik voorheen kreeg) en ruk arbeidsvoorwaarden. Ik ga mezelf niet depressief werken, dus ik houd voorlopig nog even vast aan m'n standaarden, ipv te settelen voor een laag uurtarief.
ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
Ben wel benieuwd over welke tarieven je het dan hebt.Avalaxy schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:50:
[...]
Hetzelfde hier (data engineering). Er zijn wel genoeg opdrachten om iets te kunnen vinden, maar allemaal bizar lage tarieven (30 euro p/u minder dan ik voorheen kreeg) en ruk arbeidsvoorwaarden. Ik ga mezelf niet depressief werken, dus ik houd voorlopig nog even vast aan m'n standaarden, ipv te settelen voor een laag uurtarief.
Ben zelf intussen wel verwend met 100 laatste 2-3 opdrachten, niet eens het onderste uit de kan, maar als ik heel eerlijk ben vind ik dat wel riant (voor mijn branch, locatie, tech stack e.d.), daar zeg ik geen nee tegen.
70 is dan ineens (sowieso) wel erg karig als je 100 gewend, weet zelf ook niet of ik daar nog voor mijn bed uit zou komen bij wijze van spreken.
85 lijkt mij een reëler bedrag. Dan zou ik het persoonlijk zo zien, ik ben afhankelijk van de markt en kan af en toe 15 te veel vragen, maar moet ook af en toe met 15 te weinig genoegen nemen. Dat heet ondernemerschap. En als je nog steeds denkt dat je die 100 uurtje-factuurtje waard bent, start maar een écht bedrijf waar je die 100 verdient.
Moeilijk om te verkroppen, in de psychologie heet dat verliesaversie (ongeveer).
Met 80/50 heb je een heel ander verhaal. (En met 115/85 heb je gewoon heel veel geluk gehad met 115).
De afgelopen 3 jaar (2 verschillende opdrachten) op 115/120 gezeten. Nu komt er 90 langs. Dat verdiende ik meer dan 5 jaar geleden. Sindsdien hebben we cumulatief minimaal 20% inflatie gehad...pkuppens schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:53:
[...]
Ben wel benieuwd over welke tarieven je het dan hebt.
Kerst periode komt er aan mannen. Gaan jullie nog relatiegeschenken weggeven?
Ik heb net wat VVV bonnen besteld. Ik zit aan te denken of ik nog een fleswijn bij moet doen.
Ik heb net wat VVV bonnen besteld. Ik zit aan te denken of ik nog een fleswijn bij moet doen.
Bureaustoelen uitdelen Een flesje drank hier en daar.MM99 schreef op maandag 27 november 2023 @ 15:16:
mm, ik drink normaal alleen thuis....mwa schreef op maandag 27 november 2023 @ 15:19:
[...]
Bureaustoelen uitdelen Een flesje drank hier en daar.
Moet ook echt even ranten hoor.
Opdrachtgever is onlangs overgenomen door een grote concurrent. Nu moeten ze natuurlijk opeens bezuinigen op zaken, dat hadden we allemaal wel aan zien komen.
Kwam ik terug van vakantie medio oktober, stond er een email voor me klaar. Alle contractors konden verplicht de week voor kerst en de kerstweek zelf geen uren schrijven. Daar waren we uiteraard behoorlijk pissed over, want twee maanden van te voren is het lastig nog even een vakantie regelen ( vrouwlief moet 6 maanden van te voren uberhaupt vakanties opgeven vanwege haar beroep ). Laat staan dat wij zelf vakanties ook doorgeven 6 maanden+ in advance.
Teamleider geeft aan, dat word geen probleem. Binnen ons team draaien we een 24 uurs dienst, en wij zijn belangrijk genoeg dat we dus gewoon door gaan werken.
Je raad het al, vandaag aangekondigt dat dat dus niet helemaal zo is uitgekomen en we dus gewoon 2 weken niet werken.
Mooi op tijd, zo 3 weken van te voren. Mijn contract is op voor verlenging eind januari. Als ze zo met ons omgaan neem ik die 2 weken omzetverlies wel gewoon mee in de onderhandeling, word een veel riantere verhoging dan voorgaande jaren dus. En anders word het wel weer eens tijd voor wat anders.
vrij herkenbaar verhaal wss voor collega's, dus als je dit leest: hoi
Opdrachtgever is onlangs overgenomen door een grote concurrent. Nu moeten ze natuurlijk opeens bezuinigen op zaken, dat hadden we allemaal wel aan zien komen.
Kwam ik terug van vakantie medio oktober, stond er een email voor me klaar. Alle contractors konden verplicht de week voor kerst en de kerstweek zelf geen uren schrijven. Daar waren we uiteraard behoorlijk pissed over, want twee maanden van te voren is het lastig nog even een vakantie regelen ( vrouwlief moet 6 maanden van te voren uberhaupt vakanties opgeven vanwege haar beroep ). Laat staan dat wij zelf vakanties ook doorgeven 6 maanden+ in advance.
Teamleider geeft aan, dat word geen probleem. Binnen ons team draaien we een 24 uurs dienst, en wij zijn belangrijk genoeg dat we dus gewoon door gaan werken.
Je raad het al, vandaag aangekondigt dat dat dus niet helemaal zo is uitgekomen en we dus gewoon 2 weken niet werken.
Mooi op tijd, zo 3 weken van te voren. Mijn contract is op voor verlenging eind januari. Als ze zo met ons omgaan neem ik die 2 weken omzetverlies wel gewoon mee in de onderhandeling, word een veel riantere verhoging dan voorgaande jaren dus. En anders word het wel weer eens tijd voor wat anders.

[ Voor 3% gewijzigd door Rem op 27-11-2023 15:24 ]
Hahaha dit heeft me erg doen lachen op de maandagmiddag! Je omschrijft het precies zoals ik er ook over dacht. Maar haal je er ook echt opdrachten uit, uit die inhuurdesks?pkuppens schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:55:
Yep, veel van de inhuurdesks lijken een erg summier schilletje om een of ander intern BPM systeem a la Salesforce of SAP, in elkaar gehackt door schoolverlatende bankzitters die alles uit hun handen mogen laten vallen als ze een echte opdracht krijgen.
Ja, niets verbaasd me eerlijk gezegd meer van die recruiters urghhhpkuppens schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:55:
Maar het is net zo goed mogelijk dat de recruiters een oude/niet bestaande opdracht gebruiken om CV's te farmen.
Of dat ze een opdracht zo ver vernaggelen dat je niet doorhebt dat het dezelfde is als een bestaande.
Hierin kun je niet alle recruiters over een kam scheren, maar er zijn wel een paar notoire 'farmers'.

Ik vind medio oktober voor zo'n bericht nog best tijdig. Als je zelf 6 maanden van tevoren iets moet weten kan je beter proactief zelf hiernaar informeren.Rem schreef op maandag 27 november 2023 @ 15:23:
Dat was al lang gedaan en we zouden gewoon werken. De enige dag die we dicht zouden zijn waren 25/26 december.Wolly schreef op maandag 27 november 2023 @ 15:26:
[...]
Ik vind medio oktober voor zo'n bericht nog best tijdig. Als je zelf 6 maanden van tevoren iets moet weten kan je beter proactief zelf hiernaar informeren.
En voor de duidelijkheid, dat werd dus teruggetrokken richting ons, en nu dus vandaag krijgen we te horen dat het toch dikke pech is.
[ Voor 14% gewijzigd door Rem op 27-11-2023 15:28 ]
Bereid je dan maar voor op nog meer bezuinigingen. De bedrijven waar ik dit heb meegemaakt stuurden stuk voor stuk veel externen de deur uit na een tijdje.Rem schreef op maandag 27 november 2023 @ 15:27:
[...]
Dat was al lang gedaan en we zouden gewoon werken. De enige dag die we dicht zouden zijn waren 25/26 december.
En voor de duidelijkheid, dat werd dus teruggetrokken richting ons, en nu dus vandaag krijgen we te horen dat het toch dikke pech is.
Nou je zegt wel wat. Want een relatie geschenk zit wel wat regels aan zag ik.mwa schreef op maandag 27 november 2023 @ 15:19:
[...]
Bureaustoelen uitdelen Een flesje drank hier en daar.
Dit is niet heel ongewoon, dat was 10 jaar terug al zo bij enkele bedrijvenRem schreef op maandag 27 november 2023 @ 15:23:
Probeer dit soort dingen los van vakantie te zien probeer ze ook niet te combineren, op een dagje winter-Efteling na misschien.... Je hebt onafhankelijk van je partner twee weken geen werk en kan dat naar eigen inzicht invullen.Rem schreef op maandag 27 november 2023 @ 15:23:
Vind dat jullie je wel heel makkelijk weg laten zetten. 2 weken onverwacht niet werken is gewoon 10k.
Vorige jaren is inderdaad gecommuniceerd vanaf dag 1 van het jaar 'wij gaan de week van kerst dicht'. Prima, geen probleem mee.
Nu word tot 3 weken van te voren gezegd 'wij gaan gewoon werken!', en trekken ze dat op het laatste moment in. Ik vind dat een naaistreek.
Natuurlijk ga ik van die twee weken het mooiste maken, maar ik snap niet hoe jullie dit zien als een goed iets.
Vorige jaren is inderdaad gecommuniceerd vanaf dag 1 van het jaar 'wij gaan de week van kerst dicht'. Prima, geen probleem mee.
Nu word tot 3 weken van te voren gezegd 'wij gaan gewoon werken!', en trekken ze dat op het laatste moment in. Ik vind dat een naaistreek.
Natuurlijk ga ik van die twee weken het mooiste maken, maar ik snap niet hoe jullie dit zien als een goed iets.
Sorry maar wat bedoel je nou precies? Ik zit twee weken geen thuis, maar moet dat niet als vakantie zien of ergens mee combineren?jadjong schreef op maandag 27 november 2023 @ 15:51:
[...]
Probeer dit soort dingen los van vakantie te zien probeer ze ook niet te combineren, op een dagje winter-Efteling na misschien.... Je hebt onafhankelijk van je partner twee weken geen werk en kan dat naar eigen inzicht invullen.
Je bent misschien niet billable, maar je kunt nogsteeds werken..Rem schreef op maandag 27 november 2023 @ 15:27:
[...]
Dat was al lang gedaan en we zouden gewoon werken. De enige dag die we dicht zouden zijn waren 25/26 december.
Training? Boek die nog gelezen moet worden? Portfolio uit te breiden? Blogje schrijven?
Of misschien eens een strategie schrijven hoe je volgend jaar niet 2 weken afhankelijk bent van 1 opdrachtgever? ;-)
(Sorry, maar je klinkt erg als een schijn zelfstandige ipv een ondernemer...)
Ik heb er niets mee, maar in het kader van 'je gedragen als een ondernemer'...MM99 schreef op maandag 27 november 2023 @ 15:16:
Om hier dan ook maar even op te reageren, als opvolging op mijn vorige berichtje.Rem schreef op maandag 27 november 2023 @ 16:03:
Vind dat jullie je wel heel makkelijk weg laten zetten. 2 weken onverwacht niet werken is gewoon 10k.
[...]
Sorry maar wat bedoel je nou precies? Ik zit twee weken geen thuis, maar moet dat niet als vakantie zien of ergens mee combineren?
Als je hier al zo over voelt, hoe zou je je dan voelen als ze je wel laten werken...Maar je niet meer betalen omdat ze 0 budget meer hebben?
Heb je in je contract opgenomen dat ze je minimaal 40 uur betalen? (Ow wacht, dat mag niet).
Vraag jij vakantie ook zo lang van te voren aan? (Ownee, wacht we zijn ondernemers en vragen geen vakantie aan, we geven aan dat we niet inplanbaar zijn).
Ik snap dat het balen is, maar je bent ondernemer of je bent het niet. In de meeste contracten heb je geen enkele garantie over hoeveel uur je mag declareren.Rem schreef op maandag 27 november 2023 @ 16:03:
[...]
Sorry maar wat bedoel je nou precies? Ik zit twee weken geen thuis, maar moet dat niet als vakantie zien of ergens mee combineren?
Ik denk dat dit voor heel veel mensen wel herkenbaar is, het is bij bijna elk bedrijf wel zo dat dit elk jaar weer een puntje is.Rem schreef op maandag 27 november 2023 @ 15:23:
Hielko schreef op maandag 27 november 2023 @ 16:11:
[...]
Ik snap dat het balen is, maar je bent ondernemer of je bent het niet. In de meeste contracten heb je geen enkele garantie over hoeveel uur je mag declareren.
Ik snap dat jullie mij nu een beetje zien als overgeageerde zeurpiet, ik was tenslotte ook gewoon even aan het ranten, maar ik vind jullie reacties ook wel erg denigrerend.BennyV schreef op maandag 27 november 2023 @ 16:04:
[...]
Je bent misschien niet billable, maar je kunt nogsteeds werken..
Training? Boek die nog gelezen moet worden? Portfolio uit te breiden? Blogje schrijven?
Of misschien eens een strategie schrijven hoe je volgend jaar niet 2 weken afhankelijk bent van 1 opdrachtgever? ;-)
(Sorry, maar je klinkt erg als een schijn zelfstandige ipv een ondernemer...)
Ik doe inhuur voor 40 uur per week, naast een product wat redelijk passief verkoopt. Heb niet genoeg zin/tijd om als een kluizenaar alleen maar aan het product te werken, dus de inhuur is mijn 9 to 5.
Ik denk dat dat mij wat 'ondernemersschap' betreft wel oké neer zet ( omzet is 40% inhuur, 60% product ).
Ik heb het geld van die twee weken gerust niet nodig, net als de meeste hier, maar met hoe ik mijn tijd normaal inzet wil ik twee weken die ik niet als inhuur run gewoon lekker kunnen genieten van de vruchten van al m'n harde werk. En dat doe ik graag samen met mijn vrouw, het liefst met m'n blote billen in het warme zand op een zonnig eiland.
Ik snap echt de ballen van het ondernemerschap in dit topic af en toe.
Pissed zijn over 2 weken omzetverlies ( is toch 10k.. ): ja mooi man zie het als een vakantie, ben je wel een echte ondernemer?
Je druk maken over een bureaustoel: Ja dat hoort erbij, één van de moeilijkste vraagstukken die we met zijn allen meemaken.
Als ondernemer heb ik een contract getekend, waarin staat dat als ik werk ik daarvoor betaald word. Als ze me laten werken maar daarvoor niet betalen is dat einde overeenkomst en een geschil. Daar heb ik een advocaat voor om dat op te laten lossen.BennyV schreef op maandag 27 november 2023 @ 16:09:
[...]
Om hier dan ook maar even op te reageren, als opvolging op mijn vorige berichtje.
Als je hier al zo over voelt, hoe zou je je dan voelen als ze je wel laten werken...Maar je niet meer betalen omdat ze 0 budget meer hebben?
Heb je in je contract opgenomen dat ze je minimaal 40 uur betalen? (Ow wacht, dat mag niet).
Vraag jij vakantie ook zo lang van te voren aan? (Ownee, wacht we zijn ondernemers en vragen geen vakantie aan, we geven aan dat we niet inplanbaar zijn).
Dat laatste natuurlijk niet, dat is toch ook niet waar ik over klaag? Ik vind het vervelend dat ze zijn gaan ping-pongen tussen ja en nee, ipv. daar duidelijk over te zijn.
Je gaf aan dat je het vervelend vind om rond kerst twee weken niet welkom te zijn bij de klant omdat het voor jouw partner niet mogelijk is om binnen dit tijdsbestek vrij van werk te zijn. Daarop interpreteer ik dat je het minder erg vindt om met kerst niet te werken als partner ook vrij is en jullie samen vakantie vieren.Rem schreef op maandag 27 november 2023 @ 16:03:
Mijn advies was dat je op eigen houtje vakantie in moet plannen en dat er daar buiten nog wel eens momenten zijn dat je ook niet werkt. Als die momenten precies in je vakantie vallen heb je mazzel, maar ik ga er niet van uit. Mooi moment om aan je eigen product te besteden.
Dat dagje Efteling was maar een klein voorbeeld wat last-minute misschien nog wel mogelijk is met een partner in vast dienstverband.
Het gaat mijns inzien niet om de 10K, het gaat om het klagen over niet ingezet worden wat mij aanstoot.Rem schreef op maandag 27 november 2023 @ 16:16:
[...]
[...]
Ik snap dat jullie mij nu een beetje zien als overgeageerde zeurpiet, ik was tenslotte ook gewoon even aan het ranten, maar ik vind jullie reacties ook wel erg denigrerend.
Ik doe inhuur voor 40 uur per week, naast een product wat redelijk passief verkoopt. Heb niet genoeg zin/tijd om als een kluizenaar alleen maar aan het product te werken, dus de inhuur is mijn 9 to 5.
Ik denk dat dat mij wat 'ondernemersschap' betreft wel oké neer zet ( omzet is 40% inhuur, 60% product ).
Ik heb het geld van die twee weken gerust niet nodig, net als de meeste hier, maar met hoe ik mijn tijd normaal inzet wil ik twee weken die ik niet als inhuur run gewoon lekker kunnen genieten van de vruchten van al m'n harde werk. En dat doe ik graag samen met mijn vrouw, het liefst met m'n blote billen in het warme zand op een zonnig eiland.
Ik snap echt de ballen van het ondernemerschap in dit topic af en toe.
Pissed zijn over 2 weken omzetverlies ( is toch 10k.. ): ja mooi man zie het als een vakantie, ben je wel een echte ondernemer?
Je druk maken over een bureaustoel: Ja dat hoort erbij, één van de moeilijkste vraagstukken die we met zijn allen meemaken.
[...]
Als ondernemer heb ik een contract getekend, waarin staat dat als ik werk ik daarvoor betaald word. Als ze me laten werken maar daarvoor niet betalen is dat einde overeenkomst en een geschil. Daar heb ik een advocaat voor om dat op te laten lossen.
Dat laatste natuurlijk niet, dat is toch ook niet waar ik over klaag? Ik vind het vervelend dat ze zijn gaan ping-pongen tussen ja en nee, ipv. daar duidelijk over te zijn.
Je "rant" daarop, doet me denken aan een medewerker in loondienst die te horen heeft gekregen van zijn baas dat hij WEL moet werken tijdens kerst. Die klagen dan ook zo.
Nu is jouw baat meer bij het wel werken, waardoor je daar over klaagt, maar in mijn ogen is de toon hetzelfde. Daar reageren "we" op. wil je klagen over het feit dat je 10K minder omzet/winst draait. wil ik best zeggen dat dit een kut situatei is. Maar dat haalde ik niet uit je orginele post hierover. de 10K word niet genoemd, of omzetverlies in het geheel word niet genoemd. Je noemd alleen "Ik mag niet werken"/nu moet mijn partner werken en dus kunnen we niet echt een vakantie weg meer plannen.
Wat betreft de omzetverlies: kut voor je joh
En dit klinkt misschien sarcastisch na hierboven, maar zo bedoel ik hem oprecht niet.
Ik begin wel te snappen waar jullie vandaan komen. Had het in eerste instantie misschien niet helemaal goed uitgeschreven waar de schoen wringt.
Het is nóch het omzetverlies, nóch het feit dat ik thuis zit die twee weken.
Het is dat ze dus tot vandaag hebben aagegeven dat we verzocht worden wél te werken op die data, en dat ik daar dus ook zo omheen geplanned hebben. Dan dus vrij kort voordat het begint word gezegd 'oh nee, toch niet'.
Laten we het maar laten rusten, ik hoopte alleen ff wat van m'n frustratie hiervan te delen en loop ( wellicht door m'n eigen verblindende irritatie ) alleen maar tegen meer irritatie aan.
Het is dat ze dus tot vandaag hebben aagegeven dat we verzocht worden wél te werken op die data, en dat ik daar dus ook zo omheen geplanned hebben. Dan dus vrij kort voordat het begint word gezegd 'oh nee, toch niet'.
Laten we het maar laten rusten, ik hoopte alleen ff wat van m'n frustratie hiervan te delen en loop ( wellicht door m'n eigen verblindende irritatie ) alleen maar tegen meer irritatie aan.
Ik denk dat we het daar wel allemaal mee eens kunnen zijn. Partijen die A zeggen, dan weer B en vervolgens weer A... mag terrecht hoog scoren op de irritatieschaal.Rem schreef op maandag 27 november 2023 @ 16:34:
Ik begin wel te snappen waar jullie vandaan komen. Had het in eerste instantie misschien niet helemaal goed uitgeschreven waar de schoen wringt.
Dat je niet kan schrijven tussen kerst en O&N komt in mijn ervaring super veel voor bij inhuur. Soms staat het ook al zelfs in het contract en soms wordt het pas laat gecommuniceerd.
Reden is meestal wel logisch: internen werken vaak niet, er gebeurt vaak niks en externen zouden in die periode dan wel lekker uren maken. Vaak is het policy en soms kan je met goede reden er wel onderuit.
Ik zelf heb er nooit zo'n moeite mee gehad, ik ga meestal op vakantie. Maar lastminute horen dat je 2 weken geen uren kan maken is natuurlijk een tegenvaller.
@Rem je opmerking mbt ondernemerschap is uiteraard terecht, uurtje-factuurtje eenpitters (zoals ikzelf) zijn ook geen echte ondernemers.
Reden is meestal wel logisch: internen werken vaak niet, er gebeurt vaak niks en externen zouden in die periode dan wel lekker uren maken. Vaak is het policy en soms kan je met goede reden er wel onderuit.
Ik zelf heb er nooit zo'n moeite mee gehad, ik ga meestal op vakantie. Maar lastminute horen dat je 2 weken geen uren kan maken is natuurlijk een tegenvaller.
@Rem je opmerking mbt ondernemerschap is uiteraard terecht, uurtje-factuurtje eenpitters (zoals ikzelf) zijn ook geen echte ondernemers.
Slecht communicerende partijen, altijd kut ;-) Daar zijn we het allemaal mee eens.Rem schreef op maandag 27 november 2023 @ 16:34:
Terecht dat je dit meeneemt in de onderhandelingen voor een verlenging. Ik vraag daarom ook altijd of er een maximum zit aan het aantal uren dat ik voor een contract kan factureren en laat dat maximum (of juist geen maximum) ook vastleggen in het contract. Dat sluit niet uit dat je alsnog in jouw situatie terecht komt, maar helpt wel iets en geeft je ook meer inzicht in het budget van je klant.Rem schreef op maandag 27 november 2023 @ 16:34:
@Rem Ik snap je wel. Paar jaar terug net zo bij een klant van mij. Wel niet wel niet wel niet, oh toch dicht met Kerst voor externen en dan in de week ervoor komen met "we doen wel standby".
Nou, dat dacht ik niet... sinds die tijd draai ik het om. Ik werk NOOIT rond Kerst en dat zijn dan 1 of 2 weken (voorkeur voor eentje natuurlijk). Als je wil dat werk rond die tijd moet je met goede argumenten komen want mijn toko is gewoon dicht.
Sindsdien is het duidelijk voor mij, kan ik me financieel voorbereiden door de weken ervoor stampvol te maken en heb ik er geen frustratie van.
Nou, dat dacht ik niet... sinds die tijd draai ik het om. Ik werk NOOIT rond Kerst en dat zijn dan 1 of 2 weken (voorkeur voor eentje natuurlijk). Als je wil dat werk rond die tijd moet je met goede argumenten komen want mijn toko is gewoon dicht.
Sindsdien is het duidelijk voor mij, kan ik me financieel voorbereiden door de weken ervoor stampvol te maken en heb ik er geen frustratie van.
hahqa, ja zo doe ik het ook. Al tijdens detachering er van uit gegaan dat minimaal laatste en eerste week van het jaar vrij zijn. Plus mijn kind is jarig die week. Ik ben er gewoon niet, lekker simpel
Wat wel jammer is dat de klant van @Rem ook de week vóór kerst meepakt, voor mensen met kinderen is dit natuurlijk niet handig want de schoolvakanties vallen in de week van kerst en de week erna.
Zal wel een boekhoudkundige reden hebben om het jaar nog af te sluiten met wat minder kosten.
Zal wel een boekhoudkundige reden hebben om het jaar nog af te sluiten met wat minder kosten.
Daar heeft een opdrachtgever echt sch**t aan.. het is puur een kostenbesparingsregel. Sterker nog, mijn vorige opdrachtgever had dit in het begin van het jaar al in t budget opgenomen. Hij zou niet uitkomen als mensen niet veel vakantie zouden nemen.. Dan moet je simpelweg wel want het geld is er gewoon niet..Ascension schreef op maandag 27 november 2023 @ 17:29:
Wat wel jammer is dat de klant van @Rem ook de week vóór kerst meepakt, voor mensen met kinderen is dit natuurlijk niet handig want de schoolvakanties vallen in de week van kerst en de week erna.
Echter, nemen mensen veel vakantie, dan kon t wel. Maarja, er is bijna niemand dus het kost een hoop maar levert weinig op.. dat is dan makkelijk verdiend
[ Voor 12% gewijzigd door ID-College op 27-11-2023 17:51 ]
Eenmaal had ik verplicht drie weken. Laatste twee van december en eerste week van januari. Wat een feest! Not…
Het zijn ook vaak impliciete verwachtingen. Als je het écht belangrijk vindt moet je er eerder over beginnen, het expliciet maken.fry77 schreef op maandag 27 november 2023 @ 17:15:
hahqa, ja zo doe ik het ook. Al tijdens detachering er van uit gegaan dat minimaal laatste en eerste week van het jaar vrij zijn. Plus mijn kind is jarig die week. Ik ben er gewoon niet, lekker simpel
Het is niet gek om te zeggen, ik wil die dagen werken want mijn partner kan geen vrij krijgen, en die dagen neem ik liever in februari op.
Of als je juist wél vrij wil zijn ook alvast eind october aankaarten.
Maar goed, ik vind het zelf niet zo belangrijk, moest maar eens aankaarten wat er überhaupt van me verwacht wordt bij mijn huidige opdrachtgever...
Heb een keer (in Corona tijd) wel gehad dat de opdrachtgever kwam zeggen dat het niet echt de bedoeling was om maar 2 weken per jaar vrij te nemen, ook al was er niet echt op vakantie te gaan.
Niet goed voor zijn budget en mijn mentale gezondheid (die laatste conclusie trok ik zelf).
Volgens mijn boekhoudsysteem krijg ik gemiddeld na 21 dagen betaald met een typische betalingstermijn van 14 dagen. Ik kan me er niet druk over maken (over een paar dagen te laat betaald krijgen), maar hopelijk kun je dit zelf ook als je wat verder bent met je bedrijf. Buffertje opbouwen en druk maken over lange termijn/strategie, jezelf goed in de markt zetten, eigen klanten, netwerken, naam opbouwen.. .DennusB schreef op maandag 27 november 2023 @ 08:54:
• Laatst mogelijke dag
• Voor betaaltermijn
• Te laat
• Anders, namelijk...
Tussenstand:
[Afbeelding]
Ik schrijf nu zelfs 40 uur, terwijl ik een 36 uur contract heb. De afspraak is wel dat ik dan gemiddeld in het kwartaal/jaar op of onder de 36 uitkom.pkuppens schreef op maandag 27 november 2023 @ 20:53:
[...]
Heb een keer (in Corona tijd) wel gehad dat de opdrachtgever kwam zeggen dat het niet echt de bedoeling was om maar 2 weken per jaar vrij te nemen, ook al was er niet echt op vakantie te gaan.
Niet goed voor zijn budget en mijn mentale gezondheid (die laatste conclusie trok ik zelf).
@Rem Tjah. Het klinkt voor mij een beetje als: als ik een week wil meld ik gewoon dat ik er niet ben. Maar als het bedrijf om wat voor reden dan ook zegt, even een weekje geen inhuur, dan is opeens heel de wereld tegen je en is alles mega oneerlijk?
Hadden ze het eerder kunnen melden? Natuurlijk. Hadden ze het in 1 keer goed kunnen melden in plaats van eerst aan het lijntje houden om er daarna op terug te komen? Natuurlijk. Maar shit happens. Flexibiliteit komt van 2 kanten. Als jij af en toe er niet bent kan dat andersom natuurlijk net zo hard. Tenzij je in je contract dingen expliciet afspreekt, maar dat klinkt voor mij ook wel een beetje als dienstverband. Als inhuur hoor je gewoon te weten dat je soms niet nodig bent. Daarvoor ben je inhuur.

Hadden ze het eerder kunnen melden? Natuurlijk. Hadden ze het in 1 keer goed kunnen melden in plaats van eerst aan het lijntje houden om er daarna op terug te komen? Natuurlijk. Maar shit happens. Flexibiliteit komt van 2 kanten. Als jij af en toe er niet bent kan dat andersom natuurlijk net zo hard. Tenzij je in je contract dingen expliciet afspreekt, maar dat klinkt voor mij ook wel een beetje als dienstverband. Als inhuur hoor je gewoon te weten dat je soms niet nodig bent. Daarvoor ben je inhuur.
Exact expert nodig?
Ow dat probeer ik er zo veel als mogelijk uit te houden, werkte op een gegeven moment 60 uur in de week voor een project. Wat lekker was omdat het bedrijf ook inderdaad besloot externen rond kerst eruit te houden. Dus draaide voor kerst nog snel even extra uren om dat project toch nog goed te laten landen.gem-p schreef op maandag 27 november 2023 @ 16:50:
[...]
Terecht dat je dit meeneemt in de onderhandelingen voor een verlenging. Ik vraag daarom ook altijd of er een maximum zit aan het aantal uren dat ik voor een contract kan factureren en laat dat maximum (of juist geen maximum) ook vastleggen in het contract. Dat sluit niet uit dat je alsnog in jouw situatie terecht komt, maar helpt wel iets en geeft je ook meer inzicht in het budget van je klant.
Uiteindelijk heb ik die kerst ook gewoon gedraaid, want alle internen waren weg.
Even een (juridische) advies vraag.
Ik heb momenteel een opdracht direct bij de eindklant dus zonder tussenpartij. Begonnen in mei met contract tot eind van het jaar voor minimaal 40 uur per week en staat geen opzegtermijn in ook.
Nu is begin augustus out of the blue de manager die mij inhuurde ontslagen. Wat voor mijn werkzaamheden al wat lastig was aangezien ik de nodige nieuwe projecten op zou starten om de organisatie richting een meer regie organisatie te krijgen.
Dit heb ik ook allemaal aangekaart bij de interim manager en die snapte de lastige situatie en ben verder gegaan met alle lopende zaken.
Toen ik in september een weekje op vakantie was werd degene die ik verving aangenomen (zonder medeweten van de interim manager). Deze persoon was een pure sys admin terwijl ik dat er enigszins bij deed. Plan was om dit ook meer richting een externe partij te gaan beleggen en de 1e lijn.
Die werkzaamheden verdwenen dus ook buiten de projecten die nog liepen.
Toen begon de interim manager (intern ook manager van een andere afdeling) al over mijn werkzaamheden en toen heb ik hem ook al aangegeven dat er best wat werk was wat ik zou kunnen doen en waar ik mijn expertise ook heb aangeboden bij andere collega's maar die boot werd afgehouden.
Hij ging dit bespreken gaf hij aan maar voor de rest niks van vernomen. Tussen neus en lippen door gaf hij nog wel aan dat het netjes zou zijn als ik eerder zou stoppen en ik heb toen ook aangegeven dat ik rond ga kijken dat als ik iets eerder heb ik best eerder wil stoppen maar dat ik het ook netjes zou vinden als ze het contract zouden respecteren want de hele situatie is zo gelopen zonder mijn schuld.
Nu is per 1 november de ingehuurde sys admin afdelings manager geworden en die belde mij hier vanochtend ook al over. Zelfde verhaal verteld wat ik hier boven heb ik hem ook verteld.
Hij vroeg mij of ik toch misschien mijn laatste weekje in december zou willen laten vallen. In december werk ik mede door vakantie maar 88 uur dus zou ik 40 laten vallen.
Moet zeggen dat ze volgens mij juridisch geen poot hebben om op te staan want contractueel staat hier er niks over in (gaf de manager ook aan)
Principieel ben ik er ook wel tegen want ik ben er door mijn "collega's" niet erg netjes behandeld. Werd gezien als het "vriendje" van de manager (eerder onder hem gewerkt) waarbij ik ook nog een berg heb aangeboden aan werkzaamheden die ik kon doen maar dit werd genegeerd.
Ik heb momenteel een opdracht direct bij de eindklant dus zonder tussenpartij. Begonnen in mei met contract tot eind van het jaar voor minimaal 40 uur per week en staat geen opzegtermijn in ook.
Nu is begin augustus out of the blue de manager die mij inhuurde ontslagen. Wat voor mijn werkzaamheden al wat lastig was aangezien ik de nodige nieuwe projecten op zou starten om de organisatie richting een meer regie organisatie te krijgen.
Dit heb ik ook allemaal aangekaart bij de interim manager en die snapte de lastige situatie en ben verder gegaan met alle lopende zaken.
Toen ik in september een weekje op vakantie was werd degene die ik verving aangenomen (zonder medeweten van de interim manager). Deze persoon was een pure sys admin terwijl ik dat er enigszins bij deed. Plan was om dit ook meer richting een externe partij te gaan beleggen en de 1e lijn.
Toen begon de interim manager (intern ook manager van een andere afdeling) al over mijn werkzaamheden en toen heb ik hem ook al aangegeven dat er best wat werk was wat ik zou kunnen doen en waar ik mijn expertise ook heb aangeboden bij andere collega's maar die boot werd afgehouden.
Hij ging dit bespreken gaf hij aan maar voor de rest niks van vernomen. Tussen neus en lippen door gaf hij nog wel aan dat het netjes zou zijn als ik eerder zou stoppen en ik heb toen ook aangegeven dat ik rond ga kijken dat als ik iets eerder heb ik best eerder wil stoppen maar dat ik het ook netjes zou vinden als ze het contract zouden respecteren want de hele situatie is zo gelopen zonder mijn schuld.
Nu is per 1 november de ingehuurde sys admin afdelings manager geworden en die belde mij hier vanochtend ook al over. Zelfde verhaal verteld wat ik hier boven heb ik hem ook verteld.
Hij vroeg mij of ik toch misschien mijn laatste weekje in december zou willen laten vallen. In december werk ik mede door vakantie maar 88 uur dus zou ik 40 laten vallen.
Moet zeggen dat ze volgens mij juridisch geen poot hebben om op te staan want contractueel staat hier er niks over in (gaf de manager ook aan)
Principieel ben ik er ook wel tegen want ik ben er door mijn "collega's" niet erg netjes behandeld. Werd gezien als het "vriendje" van de manager (eerder onder hem gewerkt) waarbij ik ook nog een berg heb aangeboden aan werkzaamheden die ik kon doen maar dit werd genegeerd.
waarom spreek je geen vergoeding af voor die 40uur? Niet werken en wel een vergoeding voor gederfde inkomsten? Dan kom je ze tegemoet, neem je netjes afscheid want om hier met slaande deuren weg te gaan, gaat je in de toekomst niet helpen... Ik zou gaan onderhandelen, en hun vragen een aanbieding te doen voor die 40uur...C_V_S schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:12:
@C_V_S Het is een beetje wat past bij ondernemerschap natuurlijk. Onderaan de streep kost het je 40 uur, als ik je goed begrijp, en ik neem aan dat je er niet financieel afhankelijk van bent.
Ik zou mijn verlies nemen, hen tegemoet komen. Dat is weer een investering op een terugkeer. Je kan ook stennis schoppen, maar dan blijf je dat vervelende mannetje.
Ik zou mijn verlies nemen, hen tegemoet komen. Dat is weer een investering op een terugkeer. Je kan ook stennis schoppen, maar dan blijf je dat vervelende mannetje.
Dat is misschien nog een optie. Bedankt voor het advies.coldasice schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:19:
[...]
waarom spreek je geen vergoeding af voor die 40uur? Niet werken en wel een vergoeding voor gederfde inkomsten? Dan kom je ze tegemoet, neem je netjes afscheid want om hier met slaande deuren weg te gaan, gaat je in de toekomst niet helpen... Ik zou gaan onderhandelen, en hun vragen een aanbieding te doen voor die 40uur...
Ik sluit mij aan bij de opmerking van Ronald. Het is altijd super vervelend als je ondanks goede intenties en afstemming van jouw kant verzeild raakt in dit soort situaties. Zelf zou ik er voor kiezen om wat water bij de wijn te doen en de opdrachtgever tegemoet te komen. Met als inzet dat je zoveel als mogelijk van de relatie met het bedrijf/mensen kunt redden. Het is een kleine wereld. Je reputatie en ervaringen die anderen met jou gehad hebben zijn heel belangrijk.C_V_S schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:12:
Terug keren gaat hier niet gebeurenRonaldHeirbaut schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:30:
@C_V_S Het is een beetje wat past bij ondernemerschap natuurlijk. Onderaan de streep kost het je 40 uur, als ik je goed begrijp, en ik neem aan dat je er niet financieel afhankelijk van bent.
Net nog een aanvaring met een collega die mijn simpele vragen totaal niet relevant vindt en daarom weigert er antwoord op te geven
Financieel afhankelijk zeker niet maar het is wel zeer fijn natuurlijk zo'n bedrag zeker in zo'n dure maand als deze en nog geen nieuwe klus.
[ Voor 8% gewijzigd door C_V_S op 28-11-2023 09:40 ]
Dat kan een reden zijn om je poot stijf te houden, maar bedenk wel zoals @Isildir ook al zegt; het is een f*cking klein wereldje in de IT. Op mijn lijstje heb ik een paar ex-collega's die ik echt vervelend vond doen waar ik liever niet meer mee samen werk. Ook wel weer eens eentje tegengekomen en op mijn advies toen niet is aangenomen voor de klus. Een slechte naam heb je zo, een goede moet je koesteren.C_V_S schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:37:
[...]
Terug keren gaat hier niet gebeurenDaar is er veel te veel voor gebeurd en werk ik op een totaal andere frequentie.
Maar wat als deze interim manager volgend jaar elders werkt en daar een C_V_S nodig zou hebben?C_V_S schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:37:
[...]
Terug keren gaat hier niet gebeurenDaar is er veel te veel voor gebeurd en werk ik op een totaal andere frequentie.
Dan belt hij jou mogelijk niet meer?
Denk dat men daar meer op doelt. Managers hoppen ook, Mensen verhuizen en soms krijg je opeens een opdracht uit een onverwachte hoek...
Maar de klus zou sowieso eind dit jaar eindigen? Dan had je allang moeten zoeken voor een nieuwe klus. Natuurlijk kun je proberen om er nog wat uit te slaan, maar als flexibele schil weet je dat je klus ook eerder kunt stoppen. Als je gister je opdracht had afgerond en je zou helemaal klaar zijn, zou je dan heel december doorfactueren 'want er staat in het contract tot einde van het jaar'?C_V_S schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:37:
[...]
Net nog een aanvaring met een collega die mijn simpele vragen totaal niet relevant vindt en daarom weigert er antwoord op te geven
Financieel afhankelijk zeker niet maar het is wel zeer fijn natuurlijk zo'n bedrag zeker in zo'n dure maand als deze en nog geen nieuwe klus.
Exact expert nodig?
contract is contract. Zou andersom ook zo zijn.C_V_S schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:12:
Persoonlijk zou ik me wel flexibel opstellen, zeg gewoon toe dat je direct wat anders gaat zoeken, en dat je dan probeert daar zo snel mogelijk te willen starten.
Voor de rest van het contract ben je gewoon beschikbaar uiteraard.
Aan de andere kant, het gaat om 1 week? Hou dan de eer aan jezelf, neem lekker vakantie. Wat boeit jou die 40 uur nou.
[ Voor 12% gewijzigd door Kurios op 28-11-2023 10:04 ]
Persoonlijk zou ik er zelf niet zo hard in zitten. In overleg kan je toch prima eerder stoppen als er geen werk meer is, elders is nog werk zat. Juist oktober is nog goede maand om een nieuwe opdracht te vinden maar daarna komt de kerst al dichterbij. Op het moment dat ik bij collega's op zoek moet naar werk dan ga ik al snel zoeken of ik mij elders kan inzetten, vaak houd je dan de oude opdracht nog 6 tot 12 maanden aan voor één dag in de week.Kurios schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:01:
[...]
contract is contract. Zou andersom ook zo zijn.
Persoonlijk zou ik me wel flexibel opstellen, zeg gewoon toe dat je direct wat anders gaat zoeken, en dat je dan probeert daar zo snel mogelijk te willen starten.
Aan de andere kant, het gaat om 1 week? Hou dan de eer aan jezelf, neem lekker vakantie. Wat boeit jou die 40 uur nou.
Misschien heeft @Rem nog wel een idee hoe je zo een week last minute kunt opvullen.Kurios schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:01:
[...]
contract is contract. Zou andersom ook zo zijn.
(sorry, kon het niet laten...)
Lol, ik zat als inhurend manager op een klus en daar kwam een freelancer op dag X niet opdagen - die kwam ik op mijn huidige klus weer tegen. Die wist toch niet zo goed waar hij kijken moestRonaldHeirbaut schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:44:
[...]
Dat kan een reden zijn om je poot stijf te houden, maar bedenk wel zoals @Isildir ook al zegt; het is een f*cking klein wereldje in de IT. Op mijn lijstje heb ik een paar ex-collega's die ik echt vervelend vond doen waar ik liever niet meer mee samen werk. Ook wel weer eens eentje tegengekomen en op mijn advies toen niet is aangenomen voor de klus. Een slechte naam heb je zo, een goede moet je koesteren.

[ Voor 5% gewijzigd door Hmmbob op 28-11-2023 10:24 ]
Sometimes you need to plan for coincidence
Ik ben ook al bezig met wat nieuws zoeken enkel wil ik een iets andere richting in. Wel wat gesprekken gehad maar nog niks heel concreets. Heb nu wel drie dingen lopen hoor dus voor hetzelfde geld is morgen de situatie al compleet anders.Crazy D schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:59:
[...]
Maar de klus zou sowieso eind dit jaar eindigen? Dan had je allang moeten zoeken voor een nieuwe klus. Natuurlijk kun je proberen om er nog wat uit te slaan, maar als flexibele schil weet je dat je klus ook eerder kunt stoppen. Als je gister je opdracht had afgerond en je zou helemaal klaar zijn, zou je dan heel december doorfactueren 'want er staat in het contract tot einde van het jaar'?
Mijn opdracht is nooit heel concreet geweest. Er zouden een berg projecten opgestart worden enkel de interim had zoiets van ik weet niet welke richting ze heen willen en ga enkel de boel draaiende houden.
Toen was er ook nog het nodige aan sys admin werk. Daarnaast waren er ook projecten die interne collega's zouden doen en waar ik een bijdrage aan zou leveren waarbij de boot heel erg afgehouden werd.
Tevens was 40 uur echt een eis en heb ik er een langdurige klus voor wat uurtjes voor stop gezet. Dat weeg ik ook mee in een beslissing.
Daarnaast de manier hoe er in bepaalde manier op persoonlijk vlak is omgegaan vind ik niet heel netjes en daarom ben ik ook eerder geneigd om mijn poot stijf te houden.
De interim manager is een interne medewerker van een andere afdeling. De kans dat ik die tegen ga komen is ongeveer nulBennyV schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:56:
[...]
Maar wat als deze interim manager volgend jaar elders werkt en daar een C_V_S nodig zou hebben?
Dan belt hij jou mogelijk niet meer?
Denk dat men daar meer op doelt. Managers hoppen ook, Mensen verhuizen en soms krijg je opeens een opdracht uit een onverwachte hoek...
Tjah voor een opdracht van mei tot eind december een langdurige klus stopzetten is misschien korte termijn denken geweest? En wat anderen zeggen: het is maar 1 weekje, het is niet alsof halverwege je contract de boel wordt stopgezet (en als het over laatste week december gaat is het nog niet eens 40 uur aangezien kerst op maandag en dinsdag valt).C_V_S schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:28:
Tevens was 40 uur echt een eis en heb ik er een langdurige klus voor wat uurtjes voor stop gezet. Dat weeg ik ook mee in een beslissing.
Ik snap je sentiment wel, maar geldt eigenlijk ook gedeeltelijk wat ik eerder hier al zei: je spreekt een contract af voor 40 uur per week, maar als jij een week vrij neemt is dat geen probleem. Als de andere partij je verzoekt een weekje niet te komen is het opeens een issue? Wel de lusten niet de lasten?
Uiteraard kun je vragen om hoe zij die laatste week dan zie qua facturatie. Dat is niet iets dat in mijn handelswijze en gedrag zit, maar nee heb je, ja kun je krijgen. Als dat voor jou goed voelt, vooral doen!
Exact expert nodig?
Je snapt toch wel dat ik nu gewoon een ramdon rol noem he?C_V_S schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:29:
[...]
De interim manager is een interne medewerker van een andere afdeling. De kans dat ik die tegen ga komen is ongeveer nul
Interim managers gaan daarentegen ook wel eens naar een andere baas.
Maar het kan ook de koffie juffrouw zijn die dalijk bij een Servicedesk gaat werken.
"Uhm, Mijnheer de Manager... Ik zag net dat u een gesprek had met C_V_S? Ja ik ken hem van toen ik bij Bedrijf 12 werkte. Ja hij behandelde me altijd als vuil en betaalde nooit voor zijn koffie.
Moet heel eerlijk bekennen dat ik hem zo onprettig vond, dat ik in zijn koffie spuugde"
Ow? Zo erg? Ja dan moeten we misschien hem maar niet inhuren.
Ik snap je punt wel hoor maar doe dit nu zes jaar. Bijna iedere klus kreeg ik de vraag of ik niet intern wilde en zoals ik al zei. Dit was een oud manager waar ik eerder mee gewerkt heb dus mijn reputatie is primaRonaldHeirbaut schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:44:
[...]
Dat kan een reden zijn om je poot stijf te houden, maar bedenk wel zoals @Isildir ook al zegt; het is een f*cking klein wereldje in de IT. Op mijn lijstje heb ik een paar ex-collega's die ik echt vervelend vond doen waar ik liever niet meer mee samen werk. Ook wel weer eens eentje tegengekomen en op mijn advies toen niet is aangenomen voor de klus. Een slechte naam heb je zo, een goede moet je koesteren.
De manager die er toen zat had wel een beeld geschetst dat het langer dan die periode zou worden. Jaartje extra zat er zeker wel in met wat er allemaal ligt aan projecten.Crazy D schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:33:
[...]
Tjah voor een opdracht van mei tot eind december een langdurige klus stopzetten is misschien korte termijn denken geweest? En wat anderen zeggen: het is maar 1 weekje, het is niet alsof halverwege je contract de boel wordt stopgezet (en als het over laatste week december gaat is het nog niet eens 40 uur aangezien kerst op maandag en dinsdag valt).
Ik snap je sentiment wel, maar geldt eigenlijk ook gedeeltelijk wat ik eerder hier al zei: je spreekt een contract af voor 40 uur per week, maar als jij een week vrij neemt is dat geen probleem. Als de andere partij je verzoekt een weekje niet te komen is het opeens een issue? Wel de lusten niet de lasten?
Uiteraard kun je vragen om hoe zij die laatste week dan zie qua facturatie. Dat is niet iets dat in mijn handelswijze en gedrag zit, maar nee heb je, ja kun je krijgen. Als dat voor jou goed voelt, vooral doen!
De week met kerst ben ik al verplicht vrij. Dat hoort er bij.
Je kan er op twee manieren op kijken inderdaad en ik denk dat als ik altijd fatsoenlijk was behandeld en er geen spelletjes waren gespeeld was ik er misschien ook wat makkelijker mee om gegaan dan nu. Zeker omdat er zat werk had kunnen zijn.
Donderdag een meeting er over met de manager die tot een oplossing wil komen. We zullen wel zien waar die mee komt.
[ Voor 5% gewijzigd door C_V_S op 28-11-2023 10:46 ]