• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-12 11:54
Deveon schreef op woensdag 22 november 2023 @ 12:28:
[...]

Zelf begin ik er pas in mijn vierde jaar mee, al kan ik aflossen op de hypotheek ook als bijdrage voor mijn pensioen rekenen. Recent bij Meesman (laagste kosten) een pensioen rekening geopend en als je jaarruimte niet gebruikt spaar je deze nog 10 jaar op als reseveringsruimte. Vanaf dit jaar ga ik royaal mijn pensioenrekening vullen met deze reserveringsruimte en verwacht dat deze voor mijn 40ste gevuld is en daarna puur op rendement op voldoende uit moet komen voor de AOW leeftijd (70). Daarna ga ik verder met de pensioen leeftijd naar voren brengen in box 3 en sindskort ook box 2 (BV).
Ik heb zelf wel e.e.a. opgebouwd via werkgevers maar het is niet echt dat je zegt van: pfoe hé. Ik leg het zelf sinds de 1e maand in.. opzich ook geen wereldschokkend bedrag geworden maar uiteindelijk tikt het wel aan inmiddels. De helft krijg je ongeveer terug via je aangifte en dat privé apart gezet.
Al met al vind ik het einddoel wel lastig in te schatten. Wanneer is het genoeg? Uiteindelijk geldt: op=op, en wellicht word je wel 100 :o

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
ID-College schreef op woensdag 22 november 2023 @ 12:40:
[...]

Ik heb zelf wel e.e.a. opgebouwd via werkgevers maar het is niet echt dat je zegt van: pfoe hé. Ik leg het zelf sinds de 1e maand in.. opzich ook geen wereldschokkend bedrag geworden maar uiteindelijk tikt het wel aan inmiddels. De helft krijg je ongeveer terug via je aangifte en dat privé apart gezet.
Al met al vind ik het einddoel wel lastig in te schatten. Wanneer is het genoeg? Uiteindelijk geldt: op=op, en wellicht word je wel 100 :o
Het gaat mij niet zo zeer om het voordeel in box 1 maar het voordeel in box 3. Het is een serieus bedrag waar ik (zeer waarschijnlijk) geen vermogensbelasting over hoef te betalen. Uiteindelijk blijft de politiek wispelturig qua belastingtarieven op arbeid (of straks pensioen), maar zonde om tientallen jaren vermogensrendementheffing te betalen over je pensioen potje. Dat de belasting op vermogen omhoog gaat is vrij zeker.

• ID-College
Deveon schreef op woensdag 22 november 2023 @ 12:47:
[...]

Het gaat mij niet zo zeer om het voordeel in box 1 maar het voordeel in box 3. Het is een serieus bedrag waar ik (zeer waarschijnlijk) geen vermogensbelasting over hoef te betalen. Uiteindelijk blijft de politiek wispelturig qua belastingtarieven op arbeid (of straks pensioen), maar zonde om tientallen jaren vermogensrendementheffing te betalen over je pensioen potje. Dat de belasting op vermogen omhoog gaat is vrij zeker.
Dat snap ik, ik haakte in op je stukje waarin je zei:
Vanaf dit jaar ga ik royaal mijn pensioenrekening vullen met deze reserveringsruimte en verwacht dat deze voor mijn 40ste gevuld is en daarna puur op rendement op voldoende uit moet komen voor de AOW leeftijd (70).
Ik vind het lastig te bepalen wanneer "het gevuld is". Jouw situatie is de mijne weer niet dus er is ook geen eenduidig antwoord. Ik heb daar wel ideeën bij uiteraard, maar omdat je nooit kan weten hoe oud je wordt, blijft het gissen.. Ook investeer je nu b.v. in een woning, maar wellicht ga je over 10 jaar uit elkaar en moet je alles splitsen.. Zoveel unknowns, die allemaal invloed hebben, maar toch grote impact kunnen maken.

Afijn, voorlopig ben ik er toch nog niet en zet ik voldoende opzij maar toch..

• Deveon
  • Niet online
ID-College schreef op woensdag 22 november 2023 @ 13:00:
[...]

Dat snap ik, ik haakte in op je stukje waarin je zei:

[...]

Ik vind het lastig te bepalen wanneer "het gevuld is". Jouw situatie is de mijne weer niet dus er is ook geen eenduidig antwoord. Ik heb daar wel ideeën bij uiteraard, maar omdat je nooit kan weten hoe oud je wordt, blijft het gissen.. Ook investeer je nu b.v. in een woning, maar wellicht ga je over 10 jaar uit elkaar en moet je alles splitsen.. Zoveel unknowns, die allemaal invloed hebben, maar toch grote impact kunnen maken.

Afijn, voorlopig ben ik er toch nog niet en zet ik voldoende opzij maar toch..
Gelukkig hoef ik dat ook nog niet nu te bepalen. Voor de eerste berekening ga ik uit van 6-7% gemiddeld rendement na correctie van inflatie, maar als die voor mijn 40ste gevuld is betekent niet dat ik nog op mijn 50ste of zelfs 60ste nog kan aanvullen. Echter kan het er niet meer uit dus schat ik het rendement liever te optimistisch in.

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-12 18:22

page404

Website says no

Deveon schreef op woensdag 22 november 2023 @ 13:48:
[...]

Gelukkig hoef ik dat ook nog niet nu te bepalen. Voor de eerste berekening ga ik uit van 6-7% gemiddeld rendement na correctie van inflatie, maar als die voor mijn 40ste gevuld is betekent niet dat ik nog op mijn 50ste of zelfs 60ste nog kan aanvullen. Echter kan het er niet meer uit dus schat ik het rendement liever te optimistisch in.
Heb je een pensioenverzekering? Als je 4% voor inflatie haalt mag je al blij zijn. Beleg je via ETF’s oid dan kan je die 6-7% vrij makkelijk halen. Eerder 8-10% maar incl inflatie kom je dan op jouw getallen uit.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

• ID-College
Deveon schreef op woensdag 22 november 2023 @ 13:48:
[...]

Gelukkig hoef ik dat ook nog niet nu te bepalen. Voor de eerste berekening ga ik uit van 6-7% gemiddeld rendement na correctie van inflatie, maar als die voor mijn 40ste gevuld is betekent niet dat ik nog op mijn 50ste of zelfs 60ste nog kan aanvullen. Echter kan het er nooit meer uit dus schat ik het rendement liever optimistisch in.
Snap ik!

Wat je hier veel ziet is dat (als het gaat om lijfrente dan) mensen zeggen: het kan er nooit meer uit. Ik ga niet zeggen dat het voordelig is of een goed idee is, maar het kan er altijd uit. De aanname die veel hier doen is: als ik het daar neerzet, kan ik er nooit meer bij, dus doe ik het niet / ben ik voorzichtig. Maar ik snap die redenering nooit, want dan ken je de regeling gewoon niet goed (genoeg).

Als er echt problemen zijn, dan neem je die "boete" waarschijnlijk gewoon voor lief en heb je toch je geld terug.. Was het voordelig? Zeker niet, maar om dan te stellen dat je er niet meer bij kan is gewoon niet waar.. Zie ook https://new.brandnewday.n...an-mijn-pensioenrekening/

• Deveon
  • Niet online
page404 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 14:18:
[...]

Heb je een pensioenverzekering? Als je 4% voor inflatie haalt mag je al blij zijn. Beleg je via ETF’s oid dan kan je die 6-7% vrij makkelijk halen. Eerder 8-10% maar incl inflatie kom je dan op jouw getallen uit.
Meesman Aandelen Wereldwijd Totaal, over z'n lange horizon kost risico van een slecht markt statisch gezien minder dan het risico te mijden of met actieve beheerskosten. Buiten mijn pensioen om kan ik altijd nog andere vormen van investeren toepassen.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-12 18:10
ID-College schreef op woensdag 22 november 2023 @ 14:18:
[...]

Snap ik!

Wat je hier veel ziet is dat (als het gaat om lijfrente dan) mensen zeggen: het kan er nooit meer uit. Ik ga niet zeggen dat het voordelig is of een goed idee is, maar het kan er altijd uit. De aanname die veel hier doen is: als ik het daar neerzet, kan ik er nooit meer bij, dus doe ik het niet / ben ik voorzichtig. Maar ik snap die redenering nooit, want dan ken je de regeling gewoon niet goed (genoeg).

Als er echt problemen zijn, dan neem je die "boete" waarschijnlijk gewoon voor lief en heb je toch je geld terug.. Was het voordelig? Zeker niet, maar om dan te stellen dat je er niet meer bij kan is gewoon niet waar.. Zie ook https://new.brandnewday.n...an-mijn-pensioenrekening/
Voordelig is het zeker niet, maar heel onvoordelig is het ook weer niet. Je moet er inkomstenbelasting over betalen, maar dat het je natuurlijk vanaf de start al niet gedaan. Daarnaast krijg je 20% boete rente, maar daar staat dan tegenover dat je waarschijnlijk al wel heel wat jaren geen box 3 belasting hebt betaald. Na circa 10 jaar komt dat voordeel waarschijnlijk ook aardig in de richting van die 20% boete.

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-12 16:32
Dan nog kan je er niet zo maar bij, je zal eerst een verzoek moeten doen bij de toko waar je zit om de rekening af te kopen cq op te heffen. En ook hier aan kunnen kosten verbonden zijn naast de verschuldigde belasting en revisierente. Niet iets wat je zo maar doet om een half jaar te overbruggen bijvoorbeeld

Een spaarrekening of aandelen rekening kan je wel zo maar bij zonder dat er vragen gesteld worden (al kan je aandelen niet altijd verkopen uiteraard)

[ Voor 23% gewijzigd door GrooV op 22-11-2023 15:24 ]

• filipy23
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 25-12 17:46
Hielko schreef op woensdag 22 november 2023 @ 15:00:
[...]

Voordelig is het zeker niet, maar heel onvoordelig is het ook weer niet. Je moet er inkomstenbelasting over betalen, maar dat het je natuurlijk vanaf de start al niet gedaan. Daarnaast krijg je 20% boete rente, maar daar staat dan tegenover dat je waarschijnlijk al wel heel wat jaren geen box 3 belasting hebt betaald. Na circa 10 jaar komt dat voordeel waarschijnlijk ook aardig in de richting van die 20% boete.
Dat hangt erg af van de inkomstenbelasting die je betaald. Zolang je je pensioenpot over meerdere jaren kunt uitkeren zodat je inkomen niet in de hoogste schijf valt is het te doen (ervanuitgaande dat je het bij inleg van de hoogste schijf hebt afgetrokken). Geld moet minimaal 8 jaar in de pensioenpot hebben gezeten om de revisierente te compenseren bij lage inkomstenbelasting. Als je in een keer zoveel uitkeert dat je in de hoogste schijf uitkeert moet het er minimaal 24 jaar ingezeten hebben….

PS berekening is op basis van 6% rendement en 1% dividenduitkering jaarlijks

[ Voor 3% gewijzigd door filipy23 op 22-11-2023 16:11 ]

• ID-College
filipy23 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 16:10:
[...]

Dat hangt erg af van de inkomstenbelasting die je betaald. Zolang je je pensioenpot over meerdere jaren kunt uitkeren zodat je inkomen niet in de hoogste schijf valt is het te doen (ervanuitgaande dat je het bij inleg van de hoogste schijf hebt afgetrokken). Geld moet minimaal 8 jaar in de pensioenpot hebben gezeten om de revisierente te compenseren bij lage inkomstenbelasting. Als je in een keer zoveel uitkeert dat je in de hoogste schijf uitkeert moet het er minimaal 24 jaar ingezeten hebben….

PS berekening is op basis van 6% rendement en 1% dividenduitkering jaarlijks
Als er echt wat is en je het nodig hebt, dan werk je wss niet (waarom zou je anders het eruit halen? Je doet het niet zomaar iig) en val je wellicht al in de laagste schijf dat jaar (of plan je zo als dat kan). Dan valt het allemaal heel erg mee.. laagste schijf + 20% "boete".. bijna hetzelfde als de max schijf, maar wel al die tijd geen VRH betaald :)

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-12 20:45
ID-College schreef op woensdag 22 november 2023 @ 17:57:
[...]

Als er echt wat is en je het nodig hebt, dan werk je wss niet (waarom zou je anders het eruit halen? Je doet het niet zomaar iig) en val je wellicht al in de laagste schijf dat jaar (of plan je zo als dat kan). Dan valt het allemaal heel erg mee.. laagste schijf + 20% "boete".. bijna hetzelfde als de max schijf, maar wel al die tijd geen VRH betaald :)
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• coldasice
Iedereen een beetje bijgekomen van de verkiezingsuitslag?

Geen slechte uitslag als je puur naar het ZZP verhaal kijkt, even alle andere zaken buiten beschouwing latend!....

Volgens mij zijn er geen hele concrete ZZP plannen te vinden in het PVV plan (Geen extra regels voor zzp’ers staat op zzpkiest.nu) en hebben ze andere prioriteiten...

verder lijkt het evident dat VVD (ook) mee gaat regeren en die zijn ook redelijk duidelijk (De partij erkent dat schijnzelfstandigheid een probleem is en wil daarom de regels verduidelijken ‘waarbij evidente zzp’ers buiten schot blijven’. De VVD wil handhaving richten op risicosectoren en ‘werkt toe naar een aparte rechtsvorm voor zzp’ers, om iedere zelfstandige ondernemer op voorhand duidelijkheid te kunnen bieden’.)

Als NSC daarbij komt, komen daar wel iets meer regeltjes om arbeid "gelijk" te trekken tussen de verschillende vormen, wat dat dan ook mag betekenen....

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 20-12 21:51
coldasice schreef op donderdag 23 november 2023 @ 08:36:

Geen slechte uitslag als je puur naar het ZZP verhaal kijkt, even alle andere zaken buiten beschouwing latend!....

Volgens mij zijn er geen hele concrete ZZP plannen te vinden in het PVV plan (Geen extra regels voor zzp’ers staat op zzpkiest.nu) en hebben ze andere prioriteiten...

verder lijkt het evident dat VVD (ook) mee gaat regeren en die zijn ook redelijk duidelijk (De partij erkent dat schijnzelfstandigheid een probleem is en wil daarom de regels verduidelijken ‘waarbij evidente zzp’ers buiten schot blijven’. De VVD wil handhaving richten op risicosectoren en ‘werkt toe naar een aparte rechtsvorm voor zzp’ers, om iedere zelfstandige ondernemer op voorhand duidelijkheid te kunnen bieden’.)

Als NSC daarbij komt, komen daar wel iets meer regeltjes om arbeid "gelijk" te trekken tussen de verschillende vormen, wat dat dan ook mag betekenen....
Oftewel, net als de afgelopen 15 jaar, een grote black box :+

• Metaalhoofd
  • Laatst online: 20-11 15:25

Oftewel nog vele jaren onduidelijkheid, wisselende voorstellen en wisselende reacties van opdrachtgevers die doorgaans risico-mijdend zijn en de voorkeur geven aan gedrillde detacheringslaven.
Onduidelijkheid beschouw ik dan ook als een slechte uitslag.

Overigens is PVV op sociaal economische vlakken soms nog linkser dan SP.
Het is vooral op het gebied van immigratie waardoor men PVV in de rechterflank positioneert en qua vergroening zijn ze ook conservatief, maar mbt het sociaal economische sluiten ze makkelijker aan bij een GL/PVDA dan bij VVD.

Daarom vind ik de onderverdeling links/rechts altijd zo betekenisloos, want eigenlijk is het meer een 3D model dan een horizontale lijn.

Star Citizen Referral Code

• coldasice
Metaalhoofd schreef op donderdag 23 november 2023 @ 09:01:
[...]

Oftewel nog vele jaren onduidelijkheid, wisselende voorstellen en wisselende reacties van opdrachtgevers die doorgaans risico-mijdend zijn en de voorkeur geven aan gedrillde detacheringslaven.

Het is vooral op het gebied van immigratie waardoor men PVV in de rechterflank positioneert en qua vergroening zijn ze ook conservatief, maar mbt het sociaal economische sluiten ze makkelijker aan bij een GL/PVDA dan bij VVD.

Daarom vind ik de onderverdeling links/rechts altijd zo betekenisloos, want eigenlijk is het meer een 3D model dan een horizontale lijn.
3D zou betekenen dat je enkel 1 dimensie toevoegt, maar het zijn natuurlijk heel veel dimensies.... maar je hebt inderdaad wel gelijk....plat slaan in 2 dimensies gaat niet.

Verder hou je altijd onzekerheid, ik heb het idee dat sommige mensen denken dat partijen Jantje en Pietje bij naam genoemd gaan worden die mogen ZZPen en Henk en Frits niet..... zo werkt de politiek niet dus leer maar leven met onzekerheden

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13:32
Daar ben ik niet te zeker van. Feit dat ze nu alle arbeidsmigranten willen wippen, zorgt er misschien ook wel voor dat ze juist heel rechtlijnig worden in deeltijd/freelance. Maar het feit dat ze er niks/weinig over zeggen betekent alleen dat wij de plannen van Geert niet weten.

Maar goed, de meeste arbeidsmigranten komen gewoon uit de EU en zijn niet het land uit te wippen. En wij gaan als NL ook de EU niet uit. Ik denk niet dat ze dat erdoor krijgen. Indien wel, dan vind ik emigreren een serieuze optie. NL gaat dan kapot. Schiphol kan drie startbanen sluiten want alles gaat dan naar Dusseldorf of Parijs. Rotterdam kan terug naar de grootte van de 10e eeuw want Antwerpen, Bremen en Hamburg nemen het over. De Zuidas gaat dicht voor EU bedrijven.

Nu ben ik 59 en moet nog 8 jaar, wil er nog 6. Ik red het net denk ik ;)

[ Voor 4% gewijzigd door RonaldHeirbaut op 23-11-2023 09:18 ]

• ID-College
RonaldHeirbaut schreef op donderdag 23 november 2023 @ 09:16:
[...]

Daar ben ik niet te zeker van. Feit dat ze nu alle arbeidsmigranten willen wippen, zorgt er misschien ook wel voor dat ze juist heel rechtlijnig worden in deeltijd/freelance. Maar het feit dat ze er niks/weinig over zeggen betekent alleen dat wij de plannen van Geert niet weten.

Maar goed, de meeste arbeidsmigranten komen gewoon uit de EU en zijn niet het land uit te wippen. En wij gaan als NL ook de EU niet uit. Ik denk niet dat ze dat erdoor krijgen. Indien wel, dan vind ik emigreren een serieuze optie. NL gaat dan kapot. Schiphol kan drie startbanen sluiten want alles gaat dan naar Dusseldorf of Parijs. Rotterdam kan terug naar de grootte van de 10e eeuw want Antwerpen, Bremen en Hamburg nemen het over. De Zuidas gaat dicht voor EU bedrijven.

Nu ben ik 59 en moet nog 8 jaar, wil er nog 6. Ik red het net denk ik ;)
Nee joh, Wilders schudt gewoon de boel op.. Die Nexit komt er echt niet maar hij zoekt gewoon publiciteit, net als zijn kopvoddentax.. Hij weet gewoon slim gratis reclame te maken en de media happen altijd toe, omdat hij dingen zegt die anderen misschien wel denken, maar niet durven te zeggen.

Maargoed, beetje offtopic idd.. Ik denk dat we als zzp'er niet zo slecht af zijn vermoed ik met deze uitslag..

[ Voor 4% gewijzigd door ID-College op 23-11-2023 09:20 ]

• pkuppens
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:49
[...]

PVV weet zich heel goed strategisch te positioneren.
Wel voor een (kleine) verhoging van het minimumloon, maar schijnzelfstandigheid tegengaan doen ze niks mee. Dat is te complex en bekt niet lekker. En de beoogde achterban zit meer in de eerste categorie dan in de tweede,
Terwijl het gevolg juist averechts gaat zijn. Meer mensen worden vanuit minimumloon in schijnzelfstandigheid gedwongen, omdat minimumloon minder concurrerend wordt.

Maar goed, als freelancer in de ICT zou ik wel blij moeten zijn met een stop op arbeidsmigratie, inclusief de kennismigranten. De concurrentie wordt kleiner en de tarieven kunnen omhoog.

(Ik moet als salon-socialist toch ergens lichtpuntjes vandaan halen)

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-12 11:22
Hoe vaak zijn jullie gestart bij een opdracht zonder handtekening?

Members only:

K to the KillaZ

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13:34
KillaZ schreef op donderdag 23 november 2023 @ 09:40:

***members only***
Vind je ervaring erg bijzonder. Zelf ben ik erg principieel hierin, geen ondertekent contract is niet beginnen met werken. Maar ik wacht zelf ook niet tot het laatste moment hiermee. Week voor aanvang geen handtekening, dan escaleer ik het en als ik er dan geen goed gevoel er bij krijg dan ga ik op zoek naar iets anders.
Dus ik zou mijzelf niet in jouw positie laten zetten.

• RonaldHeirbaut

***members only***
Mijn beste opdracht ooit was bij een klant (omzet >400.000.000) waar ik nog nooit een handtekening gezet heb. Gewoon een handdruk, elkaar in de ogen kijken en gaan. Nooit gezeik gehad.
Maar ik ben ook wel eens ergens begonnen waar de handtekening een paar weken later kwam omdat er meerdere partijen moesten tekenen. Ook geen gedoe gehad.

Ik heb ook weleens een handtekening op tijd gezet en wel gedoe gehad. Maar dat vraag je niet ;)

• Hydra
  • Laatst online: 17-12 14:27
Wat ze zeggen en hoe ze stemmen zijn twee compleet andere dingen. Dat is wat populisten doen. Ze stemmen over 't algemeen gewoon gezellig met de VVD mee.

Beetje alsof ze het daadwerkelijk voor elkaar gaan krijgen dat we uit de EU stappen en de BTW op boodschappen af gaan schaffen. Gaat ook niet gebeuren. Ik vind het jammer dat kiezersbedrog tegenwoordig gewoon mag.

https://niels.nu

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Hydra schreef op donderdag 23 november 2023 @ 10:09:
[...]

Wat ze zeggen en hoe ze stemmen zijn twee compleet andere dingen. Dat is wat populisten doen. Ze stemmen over 't algemeen gewoon gezellig met de VVD mee.

Beetje alsof ze het daadwerkelijk voor elkaar gaan krijgen dat we uit de EU stappen en de BTW op boodschappen af gaan schaffen. Gaat ook niet gebeuren. Ik vind het jammer dat kiezersbedrog tegenwoordig gewoon mag.
hou het maar gewoon OT, dat gaat je beter af :+

• KillaZ
RonaldHeirbaut schreef op donderdag 23 november 2023 @ 10:02:
[...]

Mijn beste opdracht ooit was bij een klant (omzet >400.000.000) waar ik nog nooit een handtekening gezet heb. Gewoon een handdruk, elkaar in de ogen kijken en gaan. Nooit gezeik gehad.
Maar ik ben ook wel eens ergens begonnen waar de handtekening een paar weken later kwam omdat er meerdere partijen moesten tekenen. Ook geen gedoe gehad.

Ik heb ook weleens een handtekening op tijd gezet en wel gedoe gehad. Maar dat vraag je niet ;)
Nou ja dit dus, de tussenpersoon ken ik al 11 jaar, heb zelfs in loondienst voor hem gewerkt. De contacten bij de klant ken ik ook al jaren, dus het gevoel was prima.

Members only:

K to the KillaZ

• Kurios
  • Niet online

***members only***
Ik niet, al ik zou facturatie het belangrijkst vinden :) De brokers/preferred suppliers waarmee ik tot nu toe gewerkt heb, hebben wel als policy dat er pas gefactureerd kan worden als contract getekend is.

• Hydra
Bij grote bedrijven kunnen die processen gewoon enorm traag zijn. Ik heb er niet perse een issue mee alvast te starten, ik weet toch wel dat die handtekening er uiteindelijk wel gaat komen. Niet dat ik er blij mee ben, maarja, het is gewoon een beetje de realiteit van dat soort bedrijven.

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12:23
Persoonlijk hoop ik eigenlijk dat we een minderheidskabinet krijgen.
Weer wat democratie terug brengen in de 2e kamer en de macht terug geven aan de kamer.
i.p.v. de hand boven het hoofd houden dat we in de 12 jaar Rutte hebben gezien.

• Deveon
  • Niet online
[...]

Als je drie keer links gaat kom je rechts uit ;)

Verder is PVV met name rechts op gebied van veiligheid, milieu en migratie. Ze krijgen nu echter de kans om het land te regeren want zonder is praktisch niet te doen. Ik ben oprecht benieuwd hoe ze al die huizen gaan bouwen, meer leraren voor de klas, meer zorgmedewerkers, meer agenten op straat en dat terwijl ze de migratie afbouwen.

Gelukkig is de impact op mij persoonlijk wel positief gezien ze ZZPers met rust willen laten, zo lang we maar in de EU blijven komt het vast wel goed. Ik denk alleen dat we enorm veel teleurgesteld Nederlanders gaan krijgen.

• RonaldHeirbaut
hackerhater schreef op donderdag 23 november 2023 @ 10:18:
Persoonlijk hoop ik eigenlijk dat we een minderheidskabinet krijgen.
Weer wat democratie terug brengen in de 2e kamer en de macht terug geven aan de kamer.
i.p.v. de hand boven het hoofd houden dat we in de 12 jaar Rutte hebben gezien.
Het maakt me niet uit wat er komt. Het wordt chaos en daar komt wel weer wat uit. Vermoedelijk nieuwe verkiezingen en hopelijk duurt dat nog zo lang dat de meesten daarna de partijen op waarde kunnen schatten en weer naar de werkelijke inhoud gaan kijken. Komt de PVV alsnog in de oppositie, wordt het ook een chaos.

In die chaos, om het een beetje OT te houden, zie ik voor ons als ZZP-er voorlopig niks veranderen totdat een regeringspartij ergens er weer over gaat roepen. Tot die tijd zijn we afhankelijk van de ijzeren zenuwen van onze klanten.

• KillaZ
Hydra schreef op donderdag 23 november 2023 @ 10:14:
[...]

Bij grote bedrijven kunnen die processen gewoon enorm traag zijn. Ik heb er niet perse een issue mee alvast te starten, ik weet toch wel dat die handtekening er uiteindelijk wel gaat komen. Niet dat ik er blij mee ben, maarja, het is gewoon een beetje de realiteit van dat soort bedrijven.
Nou ja het grappige is dat bijvoorbeeld een Ahold Delhaize niet eens een user account aanmaakt zonder PO of handtekening. Het kan dus wel volgens de juiste procedures gaan bij de grote bedrijven :+

[ Voor 4% gewijzigd door KillaZ op 23-11-2023 10:24 ]

K to the KillaZ

• Hydra
KillaZ schreef op donderdag 23 november 2023 @ 10:24:
Nou ja het grappige is dat bijvoorbeeld een Ahold Delhaize niet eens een user account aanmaakt zonder PO of handtekening. Het kan dus wel volgens de juiste procedures gaan bij de grote bedrijven :+
Da's nu een goed voorbeeld van een bedrijf waar dingen heel erg langzaam gaan ;)

• Hydra
Kurios schreef op donderdag 23 november 2023 @ 10:10:
hou het maar gewoon OT, dat gaat je beter af :+
Grappig dat je dan alleen mij hierop aanspreekt :)

• RonaldHeirbaut
Hydra schreef op donderdag 23 november 2023 @ 10:26:
[...]

Da's nu een goed voorbeeld van een bedrijf waar dingen heel erg langzaam gaan ;)
offtopic:
Behalve goedkoper maken van producten...

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-12 10:09
Wat ik me afvraag is wat dit alles betekent voor het handhavingsmoratorium van de belastingdienst voor wat betreft de DBA. Ze waren voornemens om dat op 1 januari 2025 op te heffen. Nu hadden we met de povere ontvangst van het voorstel van Van Gennip natuurlijk al kunnen reken op een jaar met veel geouwehoer en weinig echte actie, maar dat zal er niet veel beter op worden. Zouden ze nog langer niet handhaven? Dat is toch ook niet houdbaar?

Verder meen ik me te herinneren dat ergens in dit topic wat links gepost waren die uitlegden dat die hele wet van Van Gennip en het besliste voornemen om het ZZP'en nou eindelijk eens goed te regelen ook zijn ingegeven doordat er een paar miljard EU-geld van afhankelijk is. Daar zit ook een deadline op en die zullen de ambtenaren en beleidsmakers nog steeds flink voelen, lijkt me.

• Deveon
  • Niet online
KillaZ schreef op donderdag 23 november 2023 @ 10:24:
[...]

Zo hoort het ook gewoon... volgens de audit. Echter kan je prima een programmeur (vast) aan het werk zetten zonder account en daarmee toegang tot de omgeving.

• Stefmeister8
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 14:35:
[...]

Ik ook niet precies, maar mijn moeder deed vroeger de loonadministratie op een kantoor. Nu gaat dat met een druk op de knop.
Slecht voorbeeld. Het werk van een salarisadministrateur wordt elk jaar uitgebreider/ingewikkelder en ze worden ook voor steeds hogere tarieven ingehuurd. Het is alleen een druk op de knop als er niks verandert in de situatie van de werknemer. Worden er (grote) delen geautomatiseerd? Zeker, maar die tijd hebben ze hard nodig voor veel andere zaken.

• miena21
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23-12 16:33
Geen idee hoe actueel dit is:

https://www.pvv.nl/nieuws...-arbeidsrelaties-dba.html

(Site van de PVV is sinds gisteren beetje instabiel)

• Metaalhoofd
  • Laatst online: 20-11 15:25
miena21 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 11:56:

natuurlijk wil iedereen nu weten waar pvv voor staat, want verder dan 'eigen volk eerst' komen de meeste mensen niet.

Mij lukt het gewoon niet om die pagina te lezen zonder de stem van Geert in mijn hoofd te horen ook al is het door iemand anders geschreven

[ Voor 4% gewijzigd door Metaalhoofd op 23-11-2023 12:03 ]

Star Citizen Referral Code

• RonaldHeirbaut
Stefmeister8 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 11:42:
[...]

Slecht voorbeeld. Het werk van een salarisadministrateur wordt elk jaar uitgebreider/ingewikkelder en ze worden ook voor steeds hogere tarieven ingehuurd. Het is alleen een druk op de knop als er niks verandert in de situatie van de werknemer. Worden er (grote) delen geautomatiseerd? Zeker, maar die tijd hebben ze hard nodig voor veel andere zaken.
Het is geen slecht voorbeeld. Bedenk dat we het hebben over de jaren 50 van de vorige eeuw. Mijn moeder schreef in de boeken hoeveel er gewerkt was, hoeveel verlof er was opgenomen, rekende uit hoeveel er die maand verdiend werd door de werknemer, stopte dat geld in een loonzakje en gaf dat eind van de maand uit aan de werknemers. Dat is geen moeilijk werk; ze had niet eens een opleiding.
Nu is, mede door alle regelgeving, het een geautomatiseerd proces. Haar werk is er niet meer. Een soortgelijk bedrijf besteedt dit nu uit aan een loonadministratiebedrijf omdat het gewoon geen dagtaak meer is.
Dat geldt niet alleen voor haar werk, maar voor veel meer handenarbeid van vroeger. Dat is niet goed of slecht, maar veel mensen die vandaag niet tenminste MBO halen, komen moeilijk aan werk. Zeker als ze ouder worden. Het besturen van een computer is voor velen echt niet zo simpel. Ooit programmeerde ik voor de WSW (Sociale Werkplaatsen). Man man man, een veldje erbij in een scherm en mensen leggen het werk neer "want hij doet het niet meer als ik gewoon 3x enter doe". Automatisering is echt niet altijd een zegen. De zwakkeren in de samenleving komen niet meer mee.

Nu is dat laatste niet goed of slecht. Het is een feit. Mijn overgrootvader was wagenmaker (en de andere maakte klompen). Er is geen behoefte meer aan karrenwielen dus ik heb zijn zaak niet overgenomen ;) Het werk verandert, de arbeid verandert maar de manier waarop we werk en verdiensten belasten nauwelijks.

Om het een beetje ontopic te houden... mijn overgrootvader was ZZP-er (met een enkel personeelslid overigens) net zoals in die tijd er nog heel veel dagloners waren. Dat zijn wij ook. We doen iets en worden er voor betaald. Maar stel hij maakte nog karrewielen, dan was dat nu gemechaniseerd en was zijn bedrijf waarschijnlijk opgekocht of uit de markt gedrukt door Karrewiel NV (of BV). In plaats van 100 man wordt het werk nu gedaan door 10 man op 10 machines. Dat is goedkoper maar de verdiensten zijn gegroeid. Vooral voor de eigenaar is dat gunstig.

Wat gaat ChatGPT met ons werk doen? Straks is er geen kudde programmeurs meer maar een man die de knoppen van ChatGPT bediend. Het werk wordt gedaan door 1 ipv 10 man. Daar profiteren maar 2 mensen van: de eigenaar en de bediener van ChatGPT. Die andere 8 komen niet meer mee en moeten op zoek naar wat anders.

Nogmaals, ik denk dat belastingen anders moeten, maar hoe weet ik ook niet. Misschien een goede vraag voor ChatGPT?!

• RonaldHeirbaut

Het staat er heel mooi en wat mij betreft een driewerf 'BRAVO'. Maar de VAR is voor de meesten van ons ook een gedrocht. Dan moest je minstens drie opdrachtgevers hebben en van geen enkele opdrachtgever afhankelijk zijn. Dus 11 maanden bij A, 2 weken bij B en 2 weken bij C mocht niet. Het kwam erop neer dat de maximale lengte van een opdracht 6 maanden was.
Mij is het nooit gelukt en ik heb altijd gefraudeerd bij de VAR-aanvraag. Hoewel, mijn intenties waren goed :+ (natuurlijk wilde ik wel minstens 3 opdrachtgevers wat steevast mislukte). Overigens vraag ik me af of het systeem wel 1.1 miljoen VAR-aanvragen aankan.

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Crazy D

I think we should take a look.

***members only***
Hmm denk dat ik beter kan nadenken over het aantal opdrachten met handtekening. Dat zijn er denk ik minder dan 5... Nooit gezeik overigens. Een man een man, een woord een woord. Maar goed, ik werk dan ook niet voor grote corporates waar je 94 lagen verder moet gaan om bij iemand uit te komen om een user aan te vragen.

Exact expert nodig?

• Deveon
  • Niet online

Hier gisteravond ook even in het in verkiezingsprogramma gedoken, had daarvoor niet gedacht dat het relevant was. Via Partijplein is die trouwens nog wel in te zien. ZZP wordt slechts één keer genoemd, mijn risico verwacht ik met name in een beweging richting een Nexit.

• Deveon
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op donderdag 23 november 2023 @ 12:09:
[...]
Wat gaat ChatGPT met ons werk doen? Straks is er geen kudde programmeurs meer maar een man die de knoppen van ChatGPT bediend. Het werk wordt gedaan door 1 ipv 10 man. Daar profiteren maar 2 mensen van: de eigenaar en de bediener van ChatGPT. Die andere 8 komen niet meer mee en moeten op zoek naar wat anders.
Je noemt hierin alleen niet dat de hoeveelheid werk toeneemt. Voordat er een wasmachine in het huishouden was droegen mensen hun kleding regelmatig langer dan één dag. Het huidige wasschema zou je nooit handmatig kunnen bijbenen. Van die andere 8 programmeurs zullen zich met gebruik van ChatGPT ook op andere uitdagingen kunnen richten die voorheen niet rendabel waren. Het maatwerk in het applicatielandschap zal toenemen.

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:24
Zipconomy heeft bekeken of PVV, NSC en VVD elkaar kunnen vinden op het ZZP-dossier:

https://www.zipconomy.nl/...rbeidsmarktbeleid-en-zzp/

Sometimes you need to plan for coincidence

• BennyV
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18-11 14:55
[...]

Mij is ook altijd geleerd om politiek links/rechts in een circle te zien... dus helemaal links en helemaal rechts, zit ook naast elkaar.

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op donderdag 23 november 2023 @ 12:09:
[...]

Het is geen slecht voorbeeld. Bedenk dat we het hebben over de jaren 50 van de vorige eeuw. Mijn moeder schreef in de boeken hoeveel er gewerkt was, hoeveel verlof er was opgenomen, rekende uit hoeveel er die maand verdiend werd door de werknemer, stopte dat geld in een loonzakje en gaf dat eind van de maand uit aan de werknemers. Dat is geen moeilijk werk; ze had niet eens een opleiding.
Nu is, mede door alle regelgeving, het een geautomatiseerd proces. Haar werk is er niet meer. Een soortgelijk bedrijf besteedt dit nu uit aan een loonadministratiebedrijf omdat het gewoon geen dagtaak meer is.
Dat geldt niet alleen voor haar werk, maar voor veel meer handenarbeid van vroeger. Dat is niet goed of slecht, maar veel mensen die vandaag niet tenminste MBO halen, komen moeilijk aan werk. Zeker als ze ouder worden. Het besturen van een computer is voor velen echt niet zo simpel. Ooit programmeerde ik voor de WSW (Sociale Werkplaatsen). Man man man, een veldje erbij in een scherm en mensen leggen het werk neer "want hij doet het niet meer als ik gewoon 3x enter doe". Automatisering is echt niet altijd een zegen. De zwakkeren in de samenleving komen niet meer mee.

Nu is dat laatste niet goed of slecht. Het is een feit. Mijn overgrootvader was wagenmaker (en de andere maakte klompen). Er is geen behoefte meer aan karrenwielen dus ik heb zijn zaak niet overgenomen ;) Het werk verandert, de arbeid verandert maar de manier waarop we werk en verdiensten belasten nauwelijks.

Om het een beetje ontopic te houden... mijn overgrootvader was ZZP-er (met een enkel personeelslid overigens) net zoals in die tijd er nog heel veel dagloners waren. Dat zijn wij ook. We doen iets en worden er voor betaald. Maar stel hij maakte nog karrewielen, dan was dat nu gemechaniseerd en was zijn bedrijf waarschijnlijk opgekocht of uit de markt gedrukt door Karrewiel NV (of BV). In plaats van 100 man wordt het werk nu gedaan door 10 man op 10 machines. Dat is goedkoper maar de verdiensten zijn gegroeid. Vooral voor de eigenaar is dat gunstig.

Nogmaals, ik denk dat belastingen anders moeten, maar hoe weet ik ook niet. Misschien een goede vraag voor ChatGPT?!
Je vergeet in al je voorbeelden dat er ook werk bijkomt, voor het ontwerpen, bouwen, beheren, administreren, controleren, verkopen etc van de machines en software.

En daar komt nog bij dat de mensen van wie hun baan verdwijnt niet opeens van de aardbol verdwijnen. Zij gaan iets anders doen met hun tijd. Dat kan ander werk zijn, maar dat kan ook meer recreëren en consumeren zijn. En recreëren en consumeren gaat ook niet zomaar, dat vereist ook allerlei infrastructuur, bouw, beheer, enzovoort.

Volgens jouw logica neemt het aantal banen asymptotisch af naarmate er meer geautomatiseerd wordt. Maar dat is gewoon 100% fout.

Vallen de meeste klappen aan de onderkant? Zeker. Maar als je in de IT werkt dan zit je niet aan de onderkant of je hebt de cognitieve capaciteit om daar niet te hoeven zitten.

Als je ervoor kiest om bang in een hoekje te gaan zitten huilen om ChatGPT, en je bent qua skills al ondergemiddeld, dan kan je weleens richting de onderkant gaan, ja.

[ Voor 4% gewijzigd door Sefyu op 23-11-2023 15:32 ]

• kwaazaar
  • Laatst online: 11-12 11:48
Hmmbob schreef op donderdag 23 november 2023 @ 12:51:
Zipconomy heeft bekeken of PVV, NSC en VVD elkaar kunnen vinden op het ZZP-dossier:

"Ook de instroom van expats wil de NSC verminderen, onder andere door de fiscale voordelen van expats te verminderen."

Waarom zijn die voordelen er uberhaupt? Is dat om arbeidsmigratie juist aan te moedigen? Aannemend dat die hoogopgeleide expats hetzelfde verdienen als NL-ers, dan kunnen ze ook prima dezelfde belasting betalen.
Hmmbob schreef op donderdag 23 november 2023 @ 12:51:

Die commissie Borstlap was imho een clusterf***, omdat ze zijn gestart met de verkeerde focus. Ze probeerden onderscheid te maken tussen schijnzelfstandigheid en echte zelfstandigheid, niet tussen maatschappelijk schadelijke vs overige zelfstandigheid.

Dat laatste is veel relevanter omdat het gaat over de druk op de volksverzekeringen en uitbuiting van werkeenden, beide valide thema's voor de overheid om zich mee te bemoeien. Terwijl "schijnzelfstandigheid" an sich geen maatschappelijke impact heeft, het bevindt zich in het privaatrechtelijke spectrum van wat mensen en ondernemingen onderling afspreken.

Door die verkeerde focus zijn ze vervolgens met een oplossing zijn gekomen die grijpt naar vage en niet objectief te controleren criteria over inbedding in de organisatie. Je ziet de bui al hangen: veel inhuur waar de samenleving geen enkel probleem mee heeft zou niet meer kunnen, maar juist een maaltijdbezorgdienst blijft overeind omdat ze alle bezorgers inhuren en er dus geen inbedding van de functie is.

Door achter Borstlap te blijven staan is NSC de dissonant binnen de mogelijke coalitiepartijen. PVV gaan geen ZZP-ers willen aanpakken, VVD misschien een klein beetje maar eigenlijk ook niet.
kwaazaar schreef op donderdag 23 november 2023 @ 16:15:
[...]

"Ook de instroom van expats wil de NSC verminderen, onder andere door de fiscale voordelen van expats te verminderen."

Waarom zijn die voordelen er uberhaupt? Is dat om arbeidsmigratie juist aan te moedigen? Aannemend dat die hoogopgeleide expats hetzelfde verdienen als NL-ers, dan kunnen ze ook prima dezelfde belasting betalen.
Het idee achter de 30% regeling is dat expats doorlopende kosten in het land van herkomst hebben en dus minder kapitaalkrachtig zijn dan hun brutoloon doet vermoeden. In hoeverre dat redelijk is, laat ik in het midden. Feit is wel dat die 30% regeling een instrument is geworden om in de recruitment een mooiere pro forma berekening te kunnen voorspiegelen. Daarmee moet je altijd uitkijken: worden hier de rijksfinancien ingezet om grote bedrijven te helpen aan personeel?

• xiangpo
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10:30
kwaazaar schreef op donderdag 23 november 2023 @ 16:15:
[...]

Belangrijkste is dat expats meer opleveren dan dat dit voordeel ons kost. Dit omdat (de meeste) maar voor een aantal jaar in Nederland verblijven. Ze voeren dan werk uit waarvoor (niet genoeg) arbeidskrachten uit Nederland voor hebben. Zij zullen namelijk direct belasting gaan betalen zodra ze hier naar toe komen. We importeren dus eigenlijk inkomstenbelasting met een korting.

De expats hebben echter in het buitenland hun opleiding gedaan, zullen tijdens hun verblijf altijd een baan hebben, en vertrekken dus vaak op termijn weer terug naar hun eigen land. Hierdoor gebruiken ze amper onze sociale voorzieningen zoals korting op studiegeld, zullen vaak geen gebruik maken van de ww, en zijn op een leeftijd waarbij ze geen tot weinig ziektekosten hebben. Zullen er vast nog meer zijn die ik nu vergeet op te nemen

[ Voor 5% gewijzigd door xiangpo op 23-11-2023 16:39 ]

• pkuppens
t_captain schreef op donderdag 23 november 2023 @ 16:20:
[...]

Het idee achter de 30% regeling is dat expats doorlopende kosten in het land van herkomst hebben en dus minder kapitaalkrachtig zijn dan hun brutoloon doet vermoeden. In hoeverre dat redelijk is, laat ik in het midden. Feit is wel dat die 30% regeling een instrument is geworden om in de recruitment een mooiere pro forma berekening te kunnen voorspiegelen. Daarmee moet je altijd uitkijken: worden hier de rijksfinancien ingezet om grote bedrijven te helpen aan personeel?
Yep, dit allemaal..

Feit dat ze doorlopende kosten hebben zou het probleem van de werkgever moeten zijn, anders moet ie maar meer betalen of wat harder z'n (financiele/opleidings-) best moeten doen om geschikte Nederlanders/Europeanen te vinden.

Toevallig verhuren wij onze bovenverdieping, en een eerdere huurder was een Indier, werkzaam via Infosys in de IT. Heeft wel een loonstrookje gestuurd, en snap nog niet helemaal of het netto of bruto was, maar laten we voor het gemak van 5000 bruto/maand uitgaan.
Nederlander houdt daar 3520 van over, iemand onder 30% ruling 4264. Het verschil is 2x modaal in India, en ook daar een prima IT salaris. Naast hier een goed IT salaris..

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Lopen expats geen AOW en WW mis?

• RonaldHeirbaut
Sefyu schreef op donderdag 23 november 2023 @ 15:29:
[...]

Je vergeet in al je voorbeelden dat er ook werk bijkomt, voor het ontwerpen, bouwen, beheren, administreren, controleren, verkopen etc van de machines en software.

En daar komt nog bij dat de mensen van wie hun baan verdwijnt niet opeens van de aardbol verdwijnen. Zij gaan iets anders doen met hun tijd. Dat kan ander werk zijn, maar dat kan ook meer recreëren en consumeren zijn. En recreëren en consumeren gaat ook niet zomaar, dat vereist ook allerlei infrastructuur, bouw, beheer, enzovoort.

Volgens jouw logica neemt het aantal banen asymptotisch af naarmate er meer geautomatiseerd wordt. Maar dat is gewoon 100% fout.

Vallen de meeste klappen aan de onderkant? Zeker. Maar als je in de IT werkt dan zit je niet aan de onderkant of je hebt de cognitieve capaciteit om daar niet te hoeven zitten.

Als je ervoor kiest om bang in een hoekje te gaan zitten huilen om ChatGPT, en je bent qua skills al ondergemiddeld, dan kan je weleens richting de onderkant gaan, ja.
Dat vergeet ik helemaal niet. Waar het mij om gaat is dat er een groeiend aantal mensen niet meer mee kan komen in onze maatschappij. Niet iedereen is handig in de IT; er zijn er zelfs genoeg die niet snappen hoe een mobiel werkt. Ze zijn niet dom maar het zit niet in hun systeem; ze zijn er niet mee opgegroeid. Vandaag de dag MOET je iets met een computer en de automatisering gaat steeds sneller. Maar het is van alle tijden. Hoe ouder je wordt, des te lastiger het wordt om mee te komen.

Anyway, dit gaat volledig offtopic intussen. Punt erachter wat mij betreft.

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:55
Expat is een buitenlander die onder Nederlands arbeids recht werkt. Expats bouwen ook AOW op. En WW.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:54

Yucon

*broem*

Zojuist had ik een aparte gewaarwording. Ik ben benaderd door een recruiter gespecialiseerd in de DACH regio. Z'n naam was al niet heel Duits, maar ik was toch wel een beetje verbaasd toen ik een kerel uit de UK aan de lijn kreeg. UK recruiters zijn in mijn specialisme weliswaar wat gebruikelijker dan over het algemeen. Maar toch had ik niet verwacht dat ze ook al op de Duitstalige markt actief waren want daar is de taalbarrière over het algemeen toch wel een stukje groter.

Blijkbaar is het toch lucratief.

• Hielko
To_Tall schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 08:24:
[...]

Expat is een buitenlander die onder Nederlands arbeids recht werkt. Expats bouwen ook AOW op. En WW.
In theorie bouwen ze het op natuurlijk, maar ze zullen er veel minder dan gemiddeld gebruik van maken. Einde contract in Nederland? Waarschijnlijk weer terug naar huis of op naar het volgende land zonder hier in de WW te gaan. Paar jaar gewerkt in Nederland, en op je AOW leeftijd niet woonachtig meer in Europa? Afgezien van het feit dat de meesten tzt waarschijnlijk niet eens weten hoe en of je de AOW kan aanvragen, wordt je dan gekort omdat het niet binnen Europa is. Daarnaast komen ze sowieso niet in aanmerking voor een werkloosheidsuitkering vanwege hun verblijfsvergunning etc etc.

Uiteindelijk zijn de meeste expats die in Nederland komen werken mensen die netto flink belasting betalen, ook met 30% regeling, en als een dergelijke regeling zorgt voor meer expats dan zonder regeling is dat min of meer gratis geld voor de Nederlandse samenleving.

Maar goed, geloof dat we ondertussen wel erg off topic beginnen te gaan. 8)7

• Rixxon
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 27-12 18:31
Zojuist m'n eerste opdracht binnengehaald! :) Saillant detail: ik was eerder al voor de opdracht benaderd door een externe recruiter, maar toen afgewezen. Toen ik later een nieuwe uitvraag zelf tegenkwam en zelf contact opnam kwam ik er wel doorheen, dus toch een leuke boost voor het vertrouwen in mijn eigen acquisitie skills :P

Lees al een tijdje mee hier (dank voor de gedeelde kennis en ervaring!), maar hierover heb ik nog niks terug kunnen vinden: mijn eerste inkomsten zal ik naar verwachting pas over een paar maanden op mijn rekening hebben staan, maar tot die tijd heb ik uiteraard al wel e.e.a aan kosten. Hoe hebben jullie dit overbrugd, gewoon een bedrag van privé naar je zakelijke rekening boeken onder het mom van 'investering' o.i.d.?

• Rixxon
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 27-12 18:31
Yucon schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:12:
Zojuist had ik een aparte gewaarwording. Ik ben benaderd door een recruiter gespecialiseerd in de DACH regio. Z'n naam was al niet heel Duits, maar ik was toch wel een beetje verbaasd toen ik een kerel uit de UK aan de lijn kreeg. UK recruiters zijn in mijn specialisme weliswaar wat gebruikelijker dan over het algemeen. Maar toch had ik niet verwacht dat ze ook al op de Duitstalige markt actief waren want daar is de taalbarrière over het algemeen toch wel een stukje groter.

Blijkbaar is het toch lucratief.
Members only:

• Hielko
Rixxon schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 12:18:
Zojuist m'n eerste opdracht binnengehaald! :) Saillant detail: ik was eerder al voor de opdracht benaderd door een externe recruiter, maar toen afgewezen. Toen ik later een nieuwe uitvraag zelf tegenkwam en zelf contact opnam kwam ik er wel doorheen, dus toch een leuke boost voor het vertrouwen in mijn eigen acquisitie skills :P

Lees al een tijdje mee hier (dank voor de gedeelde kennis en ervaring!), maar hierover heb ik nog niks terug kunnen vinden: mijn eerste inkomsten zal ik naar verwachting pas over een paar maanden op mijn rekening hebben staan, maar tot die tijd heb ik uiteraard al wel e.e.a aan kosten. Hoe hebben jullie dit overbrugd, gewoon een bedrag van privé naar je zakelijke rekening boeken onder het mom van 'investering' o.i.d.?
Dat kan je gewoon aanmerken als eigen inbreng. Dat kan niet alleen met geld, maar indien van toepassing ook met apparatuur zoals een computer die je zakelijk gaat gebruiken.

• jadjong
  • Niet online
Even geld over maken en voor einde jaar het exacte bedrag weer terug naar de privé rekening sturen

• Hielko
jadjong schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 12:38:
Even geld over maken en voor einde jaar het exacte bedrag weer terug naar de privé rekening sturen
Lijkt me niet perse handig, dan zorg je er alleen voor dat dat geld net weer in box 3 valt...

• Deveon
  • Niet online
Hielko schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 12:49:
[...]

Lijkt me niet perse handig, dan zorg je er alleen voor dat dat geld net weer in box 3 valt...
Het valt in beide scenario's in box 3... Dat je privé vermogen stalt bij een ander betekent niet dat het niet dat het niet meer je vermogen is. Gelukkig is de belasting op (spaar)geld nihil c.q. irrelevant.

• Deveon
  • Niet online
Rixxon schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 12:18:
Als eenmanszaak kan je het gewoon privé betalen of storten op je zakelijke rekening. Belasting betaal je op resultaat, niet op de balans. Zelf heb ik recent een BV gestart alleen durf ik niet te zeggen of dat daar ook zo maar kan.

Als eenmanszaak kan je overigens ten alle tijden vanaf je privé rekening betalen en zakelijk opvoeren. Een zakelijke rekening is geen vereisten. Het maakt het alleen wel overzichtelijker en kost nog geen tientje per maand.

• Hielko
Deveon schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 13:30:
[...]

Het valt in beide scenario's in box 3... Dat je privé vermogen stalt bij een ander betekent niet dat het niet dat het niet meer je vermogen is. Gelukkig is de belasting op (spaar)geld nihil c.q. irrelevant.
Nope, want in dit voorbeeld gewoon zakelijk vermogen.

• Hielko
Deveon schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 13:33:
[...]

Als eenmanszaak kan je het gewoon privé betalen of storten op je zakelijke rekening. Belasting betaal je op resultaat, niet op de balans. Zelf heb ik recent een BV gestart alleen durf ik niet te zeggen of dat daar ook zo maar kan.

Als eenmanszaak kan je overigens ten alle tijden vanaf je privé rekening betalen en zakelijk opvoeren. Een zakelijke rekening is geen vereisten. Het maakt het alleen wel overzichtelijker en kost nog geen tientje per maand.
BV kan je werken met een rekeningcourant, kan je tot min of meer 17K kosteloos lenen aan je BV of van je BV.

• Deveon
  • Niet online
Hielko schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 13:33:
[...]

Nope, want in dit voorbeeld gewoon zakelijk vermogen.
Dien je het in je onderneming dan niet als inkomen te rekenen of als schuld? Als schuld kan je het vanuit privé weer zien in als een investering. Nee ik zou lekker VRH afdragen, als je uberhaupt al boven de vrijstelling uit komt.

• Hielko
Deveon schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 13:36:
[...]

Dien je het in je onderneming dan niet als inkomen te rekenen of als schuld? Als schuld kan je het vanuit privé weer zien in als een investering. Nee ik zou lekker VRH afdragen, als je uberhaupt al boven de vrijstelling uit komt.
Nope, je kan vermogen of goederen inbrengen in je onderneming zonder dat dat effect heeft op je winst/verliesrekening (net zoals prive-ontrekkingen de andere kant op dat ook niet hebben). Als je begint kan je dus bijv. je computer inbrengen (als je die zakelijk gaat gebruiken natuurlijk!), waarderen op huidige marktwaarde en vervolgens afschrijven over 5 jaar.

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-12 23:24
Deveon schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 13:30:
[...]

Nou ja, dat weten we natuurlijk officieel pas begin 2024, want dan wordt het fictief spaarrendement over 2023 pas definitief vastgesteld (nu voorlopig op 0,36%). Zal nog steeds niet hoog zijn, maar wel groter dan nihil

• Yucon

Yucon

*broem*

Members only:

ik heb even wat rondgevraagd en er bleek inderdaad nog geen opdracht uit te staan. Wel waren er wat losse gesprekken geweest. Terugkijkend heeft hij geen dingen beweerd die niet zo waren. Maar er ging wel het gebruikelijke UK sausje overheen, al moet ik hem wel nageven dat hij een betere indruk achterliet dan z'n gemiddelde UK collega.

• jadjong
  • Niet online
ING wil graag weten hoe groot jouw bedrijf is (iets met KYC?) en geeft de volgende opties:
  • Minder dan 50 miljoen omzet
  • Meer dan 50 miljoen omzet
_O-

• Rem
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 26-12 17:56

Rem

jadjong schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 16:26:
ING wil graag weten hoe groot jouw bedrijf is (iets met KYC?) en geeft de volgende opties:
_O-
Damn, net op het randje!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 26-12 13:11

mwa

jadjong schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 16:26:
_O-
Aangezien er zoveel Indiërs werken, wellicht in rupees?

• jadjong
  • Niet online
Zou ik ook niet ontevreden mee zijn.

• RonaldHeirbaut
Altijd meer! Tot de wekker weer gaat en ik voor de zekerheid op mijn bankrekening kijk.
En ach, dan heb je 50 miljoen omzet... en een winst van 30k.

• Kurios
  • Niet online
Ik heb wat vaags, heb software gekocht bij een leverancier in VK.
Ik kreeg na betaling een factuur daarbij stond 21% VAT vermeld. Dus excl 82,60, VAT=17,40 totaal 100 euro.
Ik kon daar ook mijn adres en BTW nummer invullen

Nu krijg ik dus een paar dagen later de VAT teruggestort, met een nieuwe factuur erbij, met alleen het excl bedrag :)

• Schmitzel
  • Laatst online: 27-12 21:58
Kurios schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 21:11:
Ik kreeg na betaling een factuur daarbij stond 21% VAT vermeld. Dus excl 82,60, VAT=17,40 totaal 100 euro.

Nu krijg ik dus een paar dagen later de VAT teruggestort, met een nieuwe factuur erbij, met alleen het excl bedrag :)
Heb ik ook gehad met mn eerste factuur van Strato, is blijkbaar Duits.

• KaleKabel
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 14:07
Kurios schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 21:11:

Amazon doet ook zoiets vaags. Factuur is dan ex btw maar het bedrag dat je moet betalen is inc btw. En dan krijg je later de btw teruggestort. Vervelend voor de administratie.

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
KaleKabel schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 09:30:
[...]

Amazon doet ook zoiets vaags. Factuur is dan ex btw maar het bedrag dat je moet betalen is inc btw. En dan krijg je later de btw teruggestort. Vervelend voor de administratie.
Dit is alleen zo bij Amazon.nl, Amazon.de krijg ik wel gelijk excl. BTW en intracommunautaire levering. Heb ooit contact opgenomen met NL helpdesk maar ze waren niet van plan het te wijzigen... kost dus allemaal extra mutaties >.<

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-12 22:23
fry77 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 12:15:
[...]

Uitkomst of lapmiddel. Want ik ben bij dat UWN ding toch echt benieuwd hoe de uitkering zich verhoud tot ons inkomen en de premie. Los van vervangende arbeid
Het liefst zou ik een betere optie hebben ofc, maar in dit geval is er geen betere optie. Als dat niet bestond had ik niks ;)

Nothing to see here!

• R.G
  • Laatst online: 14:14

R.G

Om een zzp bedrijf te starten moet Ik aankomende week een pitch houden bij UWV?

Moet je hiervoor het volgende doen:
  • Moet je perse een marketing onderzoek doen en wat houdt dat in ?
  • Moet je perse een ondernemingsplan onderzoek doen en wat houdt dat in ?
Hoe ver moet je dit uitwerken en hoe voorkom je dat een concurrent niet met het idee ervan door gaat Als hij of zij je business plan leest?

Moet je Dan je product aankaarten Al's product X,y,z?

Met een generieke beschrijving?

Maar Dan gaat de lezer het vaag vinden en zegt Dan niet genoeg focus..

Ik heb Al een ondernemer benaderd en met hem gesproken.

Hij zei blijf werken en doe meer ervaring op.
Je hebt nu niet genoeg focus het is te vaag en teveel.

Alleen dat drijft mij juist meer het tegendeel the willen bewijzen en the strijden ervoor.

• Schmitzel
  • Laatst online: 27-12 21:58
R.G schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 19:40:

Hoe ver moet je dit uitwerken en hoe voorkom je dat een concurrent niet met het idee ervan door gaat Als hij of zij je business plan leest?

Alleen dat drijft mij juist meer het tegendeel the willen bewijzen en the strijden ervoor.
Wat heeft het UWV ermee te maken, als ik vragen mag.

• R.G
  • Laatst online: 14:14

R.G

Schmitzel schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 19:43:
[...]

Wat heeft het UWV ermee te maken, als ik vragen mag.
Die Hebben mij dat opgedragen zo genoemde
Start periode maar Dan Als onderzoek fase.

De onderzoeks fase is bijna afgelopen blijkbaar..

De weken zijn zo snel gegaan..

Context: ik werk gewoon maar had eigenlijk een maand uitkering en toen onderzoeks periode,na 1 dag bij uwv had ik Al nieuw werk

mag wel en niet tijdens onderzoeksperiode UWV?
Tijdens deze periode • hoeft u niet te solliciteren en • houdt u uw uitkering. In de onderzoeksperiode mag u bijna alle voorbereidende activiteiten verrichten. Acquisitie of promotionele activiteiten, zoals een website of reclame maken, zijn niet toegestaan. Inschrijven bij de Kamer van Koophandel mag nog niet.

[ Voor 42% gewijzigd door R.G op 25-11-2023 19:48 ]

• Yucon

Yucon

*broem*

Nu ken ik de precieze eisen niet, maar over het algemeen is de rode lijn dat ze gewoon willen zien dat je er goed over nagedacht hebt. Als ze zien dat dat het geval is zijn de eisen die ze stellen meestal meer een soort richtlijnen dan dat je ze extreem letterlijk moet nemen.

• pkuppens
Yucon schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 20:17:
[...]

Nu ken ik de precieze eisen niet, maar over het algemeen is de rode lijn dat ze gewoon willen zien dat je er goed over nagedacht hebt. Als ze zien dat dat het geval is zijn de eisen die ze stellen meestal meer een soort richtlijnen dan dat je ze extreem letterlijk moet nemen.
Volgens mij moet je het positief zien, van elkaar leren, zien waar je allemaal aan moet denken.
Bv zo' n business canvas maken.
Ze kunnen tips en feedback geven.

Stel er ook niet al te veel van voor, want ik zat in zo'n sessie waarvan er meerdere kapster, fotograaf, schrijfster, of b&b eigenaar wilde worden.
Kritische opmerkingen dat die markt al overvol zit, en dat je wel heel uniek moet zijn om kans te maken werden niet gemaakt.

Het unieke van je idee zal ook wel los lopen, het gaat om de uitvoering.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:23
[…]
[…]
Dat doe je door iedereen aan wie je het plan laat lezen eerst een NDA te laten ondertekenen. Daarin zet je dan hoe hoog de boete is als ze jouw idee doorvertellen of zelf op de markt gaan brengen.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• pkuppens

Nog wat opmerkingen:

Durf me je billen bloot met je idee, als gezegd, het gaat over de uitvoering. En wat jij denkt dat een geniaal idee is, voor hetzelfde geld zegt er al iemand, 'o, daar heb ik al een app voor op mijn telefoon', dat wil je zo vroeg mogelijk weten.

Je MOET geen marketing/ondernemingsplan onderzoek doen, er zitten alleen heel verstandige ideeën tussen die je voor problemen behoeden.
En als je dingen daaruit NIET doet, doe ze dan bewust niet, heb er in ieder geval over nagedacht.

Leer ook je sterke punten en je zwaktes.

'niet genoeg focus, te vaag, te veel' klinkt wel als bruikbare feedback.
Niet dat je je moet laten ontmoedigen, maar focus kan helpen:

Zo profileer ik me als software en data professional op het gebied van medical imaging met AI.
Dat ik intussen ook NLP en fraude detectie opdrachten doe hoeft geen probleem te zijn. Dat zijn technieken die ik graag aan mijn palet toevoeg (om te rechtvaardigen dat ik de opdracht graag doe), cq. ik kan skill uit andere domeinen inbrengen om de geschikte kandidaat te zijn.

• Eliaz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 24-12 18:51
Vraagje over de KIA. Ik zie nu dat Apple de factuur heeft gesplitst van verzekering (Apple Care) en aankoop waardoor ze samen wel boven de drempel uitkomen, maar los niet. Omdat je alleen uitgaven van 450+ mag optellen, betekent dit dat ik de KIA misloop? Of kunnen ze als één bedrijfsmiddel gezien worden? In principe is de verzekering niet los van de aankoop te gebruiken en wanneer de aankoop wordt verkocht, gaat het verzekeringsproduct automatisch mee (op serial number).

spoiler:
Ja, had er eerder om moeten denken maar totaal ontschoten. Anders moet ik een retour doen en opnieuw bestellen met iets stevigere configuratie...

• Deveon
  • Niet online
Eliaz schreef op zondag 26 november 2023 @ 10:25:
Vraagje over de KIA. Ik zie nu dat Apple de factuur heeft gesplitst van verzekering (Apple Care) en aankoop waardoor ze samen wel boven de drempel uitkomen, maar los niet. Omdat je alleen uitgaven van 450+ mag optellen, betekent dit dat ik de KIA misloop? Of kunnen ze als één bedrijfsmiddel gezien worden? In principe is de verzekering niet los van de aankoop te gebruiken en wanneer de aankoop wordt verkocht, gaat het verzekeringsproduct automatisch mee (op serial number).

spoiler:
Ja, had er eerder om moeten denken maar totaal ontschoten. Anders moet ik een retour doen en opnieuw bestellen met iets stevigere configuratie...
AppleCare is geen investering maar een verzekering. Je kan een verzekering van 24-36 maanden niet in de gebruikelijke 60 maanden afschrijven.

Overigens kan je wel meerder facturen combineren om erboven te komen. Ik weet alleen niet wat voor accessoires je erbij kan bestellen. Misschien een hoes, toetsenbord of oplader? Je kan hiervoor dan weer wel de kortingsbon gebruiken van Apple Black Friday actie.

[ Voor 12% gewijzigd door Deveon op 26-11-2023 10:31 ]

• Eliaz
Deveon schreef op zondag 26 november 2023 @ 10:27:
[...]

AppleCare is geen investering maar een verzekering. Je kan een verzekering van 24-36 maanden niet in de gebruikelijke 60 maanden afschrijven.

Overigens kan je wel meerder facturen combineren om erboven te komen. Ik weet alleen niet wat voor accessoires je erbij kan bestellen. Misschien een hoes, toetsenbord of oplader? Je kan hiervoor dan weer wel de kortingsbon gebruiken van Apple Black Friday actie.
Zelfs als die accesoires <450 zijn? Op de BD site staat expliciet "Investeringen van minder dan 450 mag u niet meetellen.". Omdat ik ze na aankoop hoofd bedrag bestel zullen het ook allemaal aparte facturen worden. Dan zal ik voor 450+ aan muizen, keyboard etc moeten bestellen verwacht ik. 🥲 Dan kan ik beter retourneren en opnieuw configureren.

[ Voor 3% gewijzigd door Eliaz op 26-11-2023 10:40 ]

• Deveon
  • Niet online
Eliaz schreef op zondag 26 november 2023 @ 10:39:
[...]

Zelfs als die accesoires <450 zijn? Op de BD site staat expliciet "Investeringen van minder dan 450 mag u niet meetellen.". Omdat ik ze na aankoop hoofd bedrag bestel zullen het ook allemaal aparte facturen worden. Dan zal ik voor 450+ aan muizen, keyboard etc moeten bestellen verwacht ik. 🥲 Dan kan ik beter retourneren en opnieuw configureren.
Vergelijkbaar met de pc waarbij je onderdelen bij verschillende leveranciers vandaan wel mag combineren, maar opnieuw bestellen is natuurlijk ook altijd een optie.

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Crazy D

I think we should take a look.

[...]

Als jij bij Apple gaat shoppen haal je met een muis, trackpad en toetsenbord de 450 euro wel :P Maar buiten dat, een hoesje voor je telefoon kan nog flink over gediscussieerd worden maar als jij een Mac (of laptop) koopt, en vlak daarna toetsenbord en muis, is dat prima te verdedigen dat dat niet op 1 factuur staat maar wel bij elkaar hoort (en helemaal als je nu een kortingscode hebt, heb je ook nog eens wat geld bespaard).

Exact expert nodig?

• Hielko
[...]

Het hoeft niet op 1 factuur, zolang de verschillende facturen maar onderdeel uitmaken van 1 investering. Dan is de investering an sich wel meer dan 450. Overigens houdt dat dan wel weer in dat je ze moet opnemen op de balans en moet afschrijven over 5 jaar (maar als je willekeurig kan afschrijven, dan streep je dat nadeel weer weg).

• mbe81
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:21
Wie heeft er ervaring met het omzetten van zijn eenmanszaak naar een BV? Volgens de website van de KVK zijn er drie manieren om dat te doen: 1. Activa-passivatransactie, 2. Ruisende inbreng, 3. Geruisloze inbreng. Welke manier heb jij daarvoor gebruikt en waarom? Ik neig naar de laatste methode om gedoe met stakingswinst te voorkomen.

Daarnaast is dit mijn tweede jaar met startersaftrek en zelfstandigenaftrek. Die komen dan natuurlijk te vervallen maar dit jaar heb ik deze aftrek nog wel en mag ik dus nog willekeurig afschrijven. Is het dan slim (en toegestaan) om de laptop, nas en telefoon die ik vorig jaar heb gekocht nog dit jaar volledig af te schrijven om zo dit jaar mijn inkomstenbelasting te verlagen? En eventueel dit jaar nog een extra laptop te kopen (zodat ik een reservelaptop heb) en deze ook volledig af te schrijven?

Zijn er nog andere zaken om rekening mee te houden?

(Voornaamste reden om over te gaan naar een BV is dat ik naast mijn freelance activiteiten ook samen met een maat een tweede BV wil oprichten om een product te gaan ontwikkelen. Mijn BV zou daar dan 50% eigenaar van worden. Dit jaar ligt mijn winst ruim boven het omslagpunt van 120k, volgend jaar dus mogelijk lager omdat er veel tijd gaat zitten in productontwikkeling. Ik zou dus ook de BV kunnen oprichten naast de eenmanszaak en zo beiden kunnen hebben maar gezien de afbouw van zelfstandigenaftrek zie ik daar niet zoveel voordeel in.)

• Deveon
  • Niet online
@mbe81 Zelf heb ik naast mijn eenmanszaak een BV opgericht en de nieuwe opdracht in de BV laten landen. Veel eenvoudiger en kon alles remote regelen.

Voor geruisloze inbreng zou dat pas vanaf volgend jaar komen gezien de deadline van 1 oktober dit jaar al verstreken is. Je kan dan prima dit jaar nog alles willekeurig afschrijven (heb ik vorig jaar ook gedaan) of je een reserve laptop naar de Belastingdienst kan verantwoorden is aan jou.

• mbe81
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:21
@Deveon Dan heb jij achteraf je eenmanszaak opgeheven en te maken gehad met stakingswinst?
Inderdaad is het al 1 oktober geweest dus het zou gaan om een omzetting per 1 januari aanstaande.
Thanks!

• Deveon
  • Niet online
mbe81 schreef op zondag 26 november 2023 @ 12:01:
@Deveon Dan heb jij achteraf je eenmanszaak opgeheven en te maken gehad met stakingswinst?
Inderdaad is het al 1 oktober geweest dus het zou gaan om een omzetting per 1 januari aanstaande.
Thanks!
Nee, eenmanszaak is nog actief maar de werkzaamheden zijn onderscheidend net als bij jou.

• Hielko
mbe81 schreef op zondag 26 november 2023 @ 11:47:
Wie heeft er ervaring met het omzetten van zijn eenmanszaak naar een BV? Volgens de website van de KVK zijn er drie manieren om dat te doen: 1. Activa-passivatransactie, 2. Ruisende inbreng, 3. Geruisloze inbreng. Welke manier heb jij daarvoor gebruikt en waarom? Ik neig naar de laatste methode om gedoe met stakingswinst te voorkomen.

Daarnaast is dit mijn tweede jaar met startersaftrek en zelfstandigenaftrek. Die komen dan natuurlijk te vervallen maar dit jaar heb ik deze aftrek nog wel en mag ik dus nog willekeurig afschrijven. Is het dan slim (en toegestaan) om de laptop, nas en telefoon die ik vorig jaar heb gekocht nog dit jaar volledig af te schrijven om zo dit jaar mijn inkomstenbelasting te verlagen? En eventueel dit jaar nog een extra laptop te kopen (zodat ik een reservelaptop heb) en deze ook volledig af te schrijven?

Zijn er nog andere zaken om rekening mee te houden?

(Voornaamste reden om over te gaan naar een BV is dat ik naast mijn freelance activiteiten ook samen met een maat een tweede BV wil oprichten om een product te gaan ontwikkelen. Mijn BV zou daar dan 50% eigenaar van worden. Dit jaar ligt mijn winst ruim boven het omslagpunt van 120k, volgend jaar dus mogelijk lager omdat er veel tijd gaat zitten in productontwikkeling. Ik zou dus ook de BV kunnen oprichten naast de eenmanszaak en zo beiden kunnen hebben maar gezien de afbouw van zelfstandigenaftrek zie ik daar niet zoveel voordeel in.)
Ik heb een geruisloze omzetting gegaan, vooral omdat je dat met terugwerkende kracht kon doen. Overigens krijg je potentieel dan nog steeds wel wat gedoe met stakingwinst, in mijn geval de FOR die dan vrij komt. Maar wat de beste optie is hangt sterk af van de specifieke omstandigheden, misschien moet je gewoon eens met een fiscalist gaan praten.

• Eliaz
Hielko schreef op zondag 26 november 2023 @ 11:02:
[...]

Het hoeft niet op 1 factuur, zolang de verschillende facturen maar onderdeel uitmaken van 1 investering. Dan is de investering an sich wel meer dan 450. Overigens houdt dat dan wel weer in dat je ze moet opnemen op de balans en moet afschrijven over 5 jaar (maar als je willekeurig kan afschrijven, dan streep je dat nadeel weer weg).
Bedankt, heb de relevante info inmiddels gevonden. Je kan inderdaad meerdere aankopen laten behoren tot één bedrijfsmiddel. Dan kan ik relevante (MBP) accessoires er bij bestellen, lijkt mij verdedigbaar horen bij één bedrijfsmiddel en kom ik over de KIA grens heen.

De rest ook bedankt voor de info!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05:06
Deveon schreef op zondag 26 november 2023 @ 12:05:
[...]

Nee, eenmanszaak is nog actief maar de werkzaamheden zijn onderscheidend net als bij jou.
Zolang je ook geen activa en je freelance activiteiten overdraagt. Tot aan goodwill. Dan moet je dus een hoop gescheiden blijven houden. Het is de vraag of dat fiscaal interessant is.
mbe81 schreef op zondag 26 november 2023 @ 11:47:
om gedoe met stakingswinst te voorkomen.
Wat voor gedoe is er op jouw situatie van toepassing dan?

[ Voor 23% gewijzigd door Aftansert op 26-11-2023 16:49 ]

Pagina: 1 ... 465 ... 658 Laatste