Stefmeister8 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 11:42:
[...]
Slecht voorbeeld. Het werk van een salarisadministrateur wordt elk jaar uitgebreider/ingewikkelder en ze worden ook voor steeds hogere tarieven ingehuurd. Het is alleen een druk op de knop als er niks verandert in de situatie van de werknemer. Worden er (grote) delen geautomatiseerd? Zeker, maar die tijd hebben ze hard nodig voor veel andere zaken.
Het is geen slecht voorbeeld. Bedenk dat we het hebben over de jaren 50 van de vorige eeuw. Mijn moeder schreef in de boeken hoeveel er gewerkt was, hoeveel verlof er was opgenomen, rekende uit hoeveel er die maand verdiend werd door de werknemer, stopte dat geld in een loonzakje en gaf dat eind van de maand uit aan de werknemers. Dat is geen moeilijk werk; ze had niet eens een opleiding.
Nu is, mede door alle regelgeving, het een geautomatiseerd proces. Haar werk is er niet meer. Een soortgelijk bedrijf besteedt dit nu uit aan een loonadministratiebedrijf omdat het gewoon geen dagtaak meer is.
Dat geldt niet alleen voor haar werk, maar voor veel meer handenarbeid van vroeger. Dat is niet goed of slecht, maar veel mensen die vandaag niet tenminste MBO halen, komen moeilijk aan werk. Zeker als ze ouder worden. Het besturen van een computer is voor velen echt niet zo simpel. Ooit programmeerde ik voor de WSW (Sociale Werkplaatsen). Man man man, een veldje erbij in een scherm en mensen leggen het werk neer "want hij doet het niet meer als ik gewoon 3x enter doe". Automatisering is echt niet altijd een zegen. De zwakkeren in de samenleving komen niet meer mee.
Nu is dat laatste niet goed of slecht. Het is een feit. Mijn overgrootvader was wagenmaker (en de andere maakte klompen). Er is geen behoefte meer aan karrenwielen dus ik heb zijn zaak niet overgenomen

Het werk verandert, de arbeid verandert maar de manier waarop we werk en verdiensten belasten nauwelijks.
Om het een beetje ontopic te houden... mijn overgrootvader was ZZP-er (met een enkel personeelslid overigens) net zoals in die tijd er nog heel veel dagloners waren. Dat zijn wij ook. We doen iets en worden er voor betaald. Maar stel hij maakte nog karrewielen, dan was dat nu gemechaniseerd en was zijn bedrijf waarschijnlijk opgekocht of uit de markt gedrukt door Karrewiel NV (of BV). In plaats van 100 man wordt het werk nu gedaan door 10 man op 10 machines. Dat is goedkoper maar de verdiensten zijn gegroeid. Vooral voor de eigenaar is dat gunstig.
Wat gaat ChatGPT met ons werk doen? Straks is er geen kudde programmeurs meer maar een man die de knoppen van ChatGPT bediend. Het werk wordt gedaan door 1 ipv 10 man. Daar profiteren maar 2 mensen van: de eigenaar en de bediener van ChatGPT. Die andere 8 komen niet meer mee en moeten op zoek naar wat anders.
Nogmaals, ik denk dat belastingen anders moeten, maar hoe weet ik ook niet. Misschien een goede vraag voor ChatGPT?!