Het is korting op loonbelasting dus denk het niet. Misschien als je een BV hebt, maar dan moet je ook nog een product ontwikkelen en niet puur uren verkopen.wishmaster1986 schreef op maandag 20 november 2023 @ 19:17:
Mijn huidige opdrachtgever vraagt altijd WBSO aan en krijgt deze ook. Kan ik deze dan ook aanvragen aangezien ik dus met dezelfde materie werk?
Als ZZp’er kun je gewoon WBSO aanvragen hoor. Maar het moet voor een product/onderzoek zijn dat je niet direct voor een klant uitvoert. En het zet niet echt zoden aan de dijk: 500 uur besteden en dan mag je 14k aftrekken. (Effectief dus 7000 euro, dus circa 14 euro subsidie per uur)chielsen schreef op maandag 20 november 2023 @ 19:28:
[...]
Het is korting op loonbelasting dus denk het niet. Misschien als je een BV hebt, maar dan moet je ook nog een product ontwikkelen en niet puur uren verkopen.
Tuurlijk kan je dit verantwoorden, vind het eerder knap dat je die nog niet hebt.Deshmir schreef op maandag 20 november 2023 @ 17:36:
Ik zit alleen een beetje met een laptop, ik zit nu bij een klant die dat faciliteert, maar verwacht rond april/juli te wisselen naar iets nieuws weer.
Is het te verantwoorden om die laptop nu al aan te schaffen? Of beter wachten tot ik hem “echt” nodig heb?
(In mijn achterhoofd speelt ook de generieke gedachte “koop geen dingen die je (nog) niet nodig hebt”, even los van de zakelijke belangen)
Beetje als een timmerman zonder hamer....
Hallo iedereen!
Ik ben nieuw hier en kreeg dit topic via via doorgestuurd en wilde jullie een aantal vragen stellen
. FYI ik ben een Technisch Product Manager en heb zo rond de 10 jaar ervaring in tech waarvan 5 in product management.
Van andere freelancers hoor ik dat zij de meeste opdrachten via hun netwerk krijgen. Ik heb een groot netwerk, maar zij zitten grotendeels in het buitenland. Om deze reden krijg ik vaak US rollen aangeboden die vaak ook nog permanent zijn ook. Zelf heb ik zo'n 8 jaar in het buitenland gewoond. Vandaar.
Nu heb ik mij gewend tot verschillende platformen zoals freelance.nl, strive, fring, headfirst etc. Hier heb ik op verschillende opdrachten gereageerd. Dat heeft me het meest in aanraking gebracht met recruiters. Tot nu toe heb ik werkelijk nog geen een goede ervaring gehad met ze. Ze bellen me constant met hun sweettalk, vervolgens proberen ze mijn uurtarief naar beneden te pushen, ze ghosten, ze ghosten hercontacteren en dan weer ghosten, ze gebruiken mijn referenties als leads (!!!) en ze ronduit liegen. Ik heb dus constant het gevoel dat ik belazert word. Grotendeels van de tijd is dat ook.
Anyway, mijn vraag aan jullie is, zijn er ook recruiters/organisaties die jullie vertrouwen? Met wie jullie graag gewerkt hebben. Ik vind het prima als ze er wat aan verdienen, als ze maar transparant zijn en hun afspraken nakomen. Ik had hier al TEKsystems, TenMonks, PowerProfit voorbij zien komen. Of wellicht andere dingen die ik zou kunnen proberen? Ik heb me ook al ingeschreven voor verschillende inhuurdesks, maar daar komt niet vaak iets voorbij helaas
. Alle tips zijn welkom!
Ik ben nieuw hier en kreeg dit topic via via doorgestuurd en wilde jullie een aantal vragen stellen
Van andere freelancers hoor ik dat zij de meeste opdrachten via hun netwerk krijgen. Ik heb een groot netwerk, maar zij zitten grotendeels in het buitenland. Om deze reden krijg ik vaak US rollen aangeboden die vaak ook nog permanent zijn ook. Zelf heb ik zo'n 8 jaar in het buitenland gewoond. Vandaar.
Nu heb ik mij gewend tot verschillende platformen zoals freelance.nl, strive, fring, headfirst etc. Hier heb ik op verschillende opdrachten gereageerd. Dat heeft me het meest in aanraking gebracht met recruiters. Tot nu toe heb ik werkelijk nog geen een goede ervaring gehad met ze. Ze bellen me constant met hun sweettalk, vervolgens proberen ze mijn uurtarief naar beneden te pushen, ze ghosten, ze ghosten hercontacteren en dan weer ghosten, ze gebruiken mijn referenties als leads (!!!) en ze ronduit liegen. Ik heb dus constant het gevoel dat ik belazert word. Grotendeels van de tijd is dat ook.
Anyway, mijn vraag aan jullie is, zijn er ook recruiters/organisaties die jullie vertrouwen? Met wie jullie graag gewerkt hebben. Ik vind het prima als ze er wat aan verdienen, als ze maar transparant zijn en hun afspraken nakomen. Ik had hier al TEKsystems, TenMonks, PowerProfit voorbij zien komen. Of wellicht andere dingen die ik zou kunnen proberen? Ik heb me ook al ingeschreven voor verschillende inhuurdesks, maar daar komt niet vaak iets voorbij helaas
[ Voor 7% gewijzigd door annenas op 11-01-2024 22:10 ]
Er zijn wat kenmerken.annenas schreef op maandag 20 november 2023 @ 19:53:
Hallo iedereen!
Ik ben nieuw hier en kreeg dit topic via via doorgestuurd en wilde jullie een aantal vragen stellen. Afgelopen september ben ik samen met mijn gehele tech team in de US bij een grote lay off ontslagen. Ikzelf werkte vanuit Amsterdam. Niet getreurd, ik was al lang niet meer happy bij het bedrijf en had al eerder de ambitie om als freelancer te beginnen. FYI ik ben een Technisch Product Manager en heb zo rond de 10 jaar ervaring in tech waarvan 5 in product management.
Anyway, mijn vraag aan jullie is, zijn er ook recruiters/organisaties die jullie vertrouwen? Met wie jullie graag gewerkt hebben. Ik vind het prima als ze er wat aan verdienen, als ze maar transparant zijn en hun afspraken nakomen. Ik had hier al TEKsystems, TenMonks, PowerProfit voorbij zien komen. Of wellicht andere dingen die ik zou kunnen proberen? Ik heb me ook al ingeschreven voor verschillende inhuurdesks, maar daar komt niet vaak iets voorbij helaas. Alle tips zijn welkom!
![]()
-senior, zeg 40+ met 10-15 jaar ervaring
-eenpitters
-nederlands. Of iig niet engels
@annenas Het is vaak een beetje persoonlijk hoe je een contact met een recruiter ervaart. Ik had een hele goede ervaring met Working Spirit, maar ik ken mensen die vinden het echt he-le-maal niks. SevenStars heb ik een goed en fijne ervaring mee en dat hoor ik vaker. Dat geldt, voor mij, ook voor LinkIt en Itaq.
Maar er zijn ook wel wat bedrijven die me regelmatig bellen waar ik (!) niks mee wil. Tergos, Computer Futures. Zijn niet per se slecht, maar ik heb er geen gevoel bij.
Maar er zijn ook wel wat bedrijven die me regelmatig bellen waar ik (!) niks mee wil. Tergos, Computer Futures. Zijn niet per se slecht, maar ik heb er geen gevoel bij.
Vraagje, maakt hier iemand zakelijk gebruik van een vaste telefoon lijn via VOIP? Voor een nieuwe dienstverlening moet ik voortaan meer gaan bellen en ik denk aan een kleine telefooncentrale (enkele lijn).
Nu zie ik op internet vele aanbieders maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Of ze adverteren met onbeperkt bellen maar in werkelijkheid is dit maar 500 belminuten (fair-use policy oid
). Of je moet veel bij betalen voor elk klein extra functionaliteit en/of het kost 10+ cent per minuut om een Nederlands nummer te bellen buiten de startkosten om.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe andere zzp'ers dit doen. Heeft iemand misschien tips?
Nu zie ik op internet vele aanbieders maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Of ze adverteren met onbeperkt bellen maar in werkelijkheid is dit maar 500 belminuten (fair-use policy oid
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe andere zzp'ers dit doen. Heeft iemand misschien tips?
Ik heb een eigen laadpaal op de zaak om mijn zakelijke elektrische auto mee op te laden. Om de stroomkosten zakelijk af te kunnen trekken heb ik druppel met een abonnement op mijn laadpaal. Hiervoor betaalde ik tot op heden circa 8 euro per maand (ex btw) voor wat wel te doen was, maar recent besloot de druppelaanbieder dat het beter zou zijn als ik circa 23 euro per maand (ex btw) ging betalen om mijn eigen stroom aan mezelf te gaan factureren.
Ga nu op zoek naar een andere druppelboer, maar ik zit er tegelijkertijd aan te denken of dit niet anders kan. Ik bedoel, die zullen hun prijzen ook wel omhoog gooien want inflatie etc. etc. Ik vroeg me af of er ook zzp'ers zijn die zichzelf factureren en hoe ze dat dan doen?
Ik zie dat de app van mijn laadpaal gewoon netjes de kwh kosten meet elke maand, maar dat zal ongetwijfeld niet "gevalideerd" zijn. Kan ik op basis van wat screenshots uit de app facturen gaan maken, of ga ik dan nat bij de belastingdienst?
Ga nu op zoek naar een andere druppelboer, maar ik zit er tegelijkertijd aan te denken of dit niet anders kan. Ik bedoel, die zullen hun prijzen ook wel omhoog gooien want inflatie etc. etc. Ik vroeg me af of er ook zzp'ers zijn die zichzelf factureren en hoe ze dat dan doen?
Ik zie dat de app van mijn laadpaal gewoon netjes de kwh kosten meet elke maand, maar dat zal ongetwijfeld niet "gevalideerd" zijn. Kan ik op basis van wat screenshots uit de app facturen gaan maken, of ga ik dan nat bij de belastingdienst?
Van waar naar waar wil je bellen? En waarom voip?Tjahneee schreef op maandag 20 november 2023 @ 20:41:
Vraagje, maakt hier iemand zakelijk gebruik van een vaste telefoon lijn via VOIP? Voor een nieuwe dienstverlening moet ik voortaan meer gaan bellen en ik denk aan een kleine telefooncentrale (enkele lijn).
Nu zie ik op internet vele aanbieders maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Of ze adverteren met onbeperkt bellen maar in werkelijkheid is dit maar 500 belminuten (fair-use policy oid). Of je moet veel bij betalen voor elk klein extra functionaliteit en/of het kost 10+ cent per minuut om een Nederlands nummer te bellen buiten de startkosten om.
Zelf heb ik CheapConnect maar gebruik het eigenlijk nooit.
@Yucon thanks voor je reactie!
@RonaldHeirbaut Dankje voor je uitgebreide comment. Ja, ik kan begrijpen dat het voor ieder persoon wel anders kan zijn de ervaring. Mag ik vragen hoe je met deze bedrijven in contact bent gekomen? Heb je bijvoorbeeld direct op een opdracht gereageerd op hun platform en is daarna het balletje gaan rollen? Of heb je je echt ingeschreven bij hun en hebben zij contact met je opgenomen? Of iets anders?
@RonaldHeirbaut Dankje voor je uitgebreide comment. Ja, ik kan begrijpen dat het voor ieder persoon wel anders kan zijn de ervaring. Mag ik vragen hoe je met deze bedrijven in contact bent gekomen? Heb je bijvoorbeeld direct op een opdracht gereageerd op hun platform en is daarna het balletje gaan rollen? Of heb je je echt ingeschreven bij hun en hebben zij contact met je opgenomen? Of iets anders?
Hoe denk je dat die druppelboer weet hoeveel kWh je geladen hebt? En is dat dan wel "gevalideerd"?filipy23 schreef op maandag 20 november 2023 @ 20:51:
[...]
Ik zie dat de app van mijn laadpaal gewoon netjes de kwh kosten meet elke maand, maar dat zal ongetwijfeld niet "gevalideerd" zijn.
MID gekeurde kWh meter tussen de laadpaal en de rest van de meterkast. Daar is die MID-keuring juist voor bedoeld. Elke andere manier kan je gezeur mee krijgen bij controle.Kan ik op basis van wat screenshots uit de app facturen gaan maken, of ga ik dan nat bij de belastingdienst?
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Heb je daar ook een bron voor? Die MID meter kan ook doorgelust worden naar de wasmachine en de warmtepompRichieB schreef op maandag 20 november 2023 @ 21:03:
[...]
MID gekeurde kWh meter tussen de laadpaal en de rest van de meterkast. Daar is die MID-keuring juist voor bedoeld. Elke andere manier kan je gezeur mee krijgen bij controle.
Denk ook niet dat een inspecteur de meterkast induikt overigens.
Meestal werd ik gevonden. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit ben aangenomen op een vacature van een site. Wel heb ik eens gereageerd op freelance.nl maar daar kwam niks uit. Vrijwel alles komt uit mijn netwerk, wat zich elk jaar verder uitdijt.annenas schreef op maandag 20 november 2023 @ 21:01:
@Yucon thanks voor je reactie!
Zodat ik onderweg via mijn telefoon of computer overal eenvoudig kan bellen. Ik zit vaak bij een shared workspace zonder een eigen vaste telefoonlijn dus ik ben aan het kijken naar een online dienst. Zijn daar dan andere alternatieve voor?RonaldHeirbaut schreef op maandag 20 november 2023 @ 21:01:
[...]
Van waar naar waar wil je bellen? En waarom voip?
Tuurlijk. Maar het concept "MID-gekeurde meter" is ooit in het leven geroepen om met betrouwbare meterstanden te werken bij zakelijke verrekening. Dus iets anders gebruiken daarvoor is vragen om problemen.
Fraude kan je altijd plegen, ook met gekeurde meters.Die MID meter kan ook doorgelust worden naar de wasmachine en de warmtepomp
Nee, maar wellicht vragen ze hoe je aan die kWh getallen komt.Denk ook niet dat een inspecteur de meterkast induikt overigens.
[ Voor 35% gewijzigd door RichieB op 20-11-2023 21:16 ]
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Heb je daar een bron voor?filipy23 schreef op maandag 20 november 2023 @ 19:36:
[...]
Als ZZp’er kun je gewoon WBSO aanvragen hoor. Maar het moet voor een product/onderzoek zijn dat je niet direct voor een klant uitvoert. En het zet niet echt zoden aan de dijk: 500 uur besteden en dan mag je 14k aftrekken. (Effectief dus 7000 euro, dus circa 14 euro subsidie per uur)
@page404 @DomiGijzen @BennyV
Dank voor de antwoorden!
Zoals het er nu naar uitziet wordt het dus boekjaar 2024 en gebruik maken van de KIA.
Verder nog de terechte opmerking van BennyV, ik gebruik nu dus de prive pc en prive macbook… (Wel netjes een backup naar prive iCloud en Zakelijke NAS (en offsite-NAS))
Dank voor de antwoorden!
Zoals het er nu naar uitziet wordt het dus boekjaar 2024 en gebruik maken van de KIA.
Verder nog de terechte opmerking van BennyV, ik gebruik nu dus de prive pc en prive macbook… (Wel netjes een backup naar prive iCloud en Zakelijke NAS (en offsite-NAS))
Die bron is een verkoper van die metersRichieB schreef op maandag 20 november 2023 @ 21:14:
[...]
Tuurlijk. Maar het concept "MID-gekeurde meter" is ooit in het leven geroepen om met betrouwbare meterstanden te werken bij zakelijke verrekening. Dus iets anders gebruiken daarvoor is vragen om problemen.
[...]
Fraude kan je altijd plegen, ook met gekeurde meters.
[...]
Nee, maar wellicht vragen ze hoe je aan die kWh getallen komt.
Kom maar met een bron van de belastingdienst.
Naar mijn idee is het gewoon goed te doen met een app of tussenmeter. De km stand van de auto keer het gemiddelde verbruik is al een aardige graadmeter als je dat kan vergelijken met wat je de auto hebt ingeduwd.
En het blijft ook nog eens klein bier.
Ik maak gebruik van de data die ik rechtstreeks van mijn Zappi laadpaal aflees (display). Lijkt mij een betrouwbare bron en verwacht ik bij controle geen problemen mee te krijgen, is vergelijkbaar met de km-teller van een auto.RichieB schreef op maandag 20 november 2023 @ 21:14:
[...]
[...]
Gebruik even de zoekfunctiewishmaster1986 schreef op maandag 20 november 2023 @ 19:17:
Mijn huidige opdrachtgever vraagt altijd WBSO aan en krijgt deze ook. Kan ik deze dan ook aanvragen aangezien ik dus met dezelfde materie werk?
Dat is niet helemaal waar, je kunt in de WBSO ook samenwerkingen opgeven. Wat vooral belangrijk is, is dat het voor jou technische knelpunten moeten zijn en het dus vernieuwend voor jou moet zijn. Als jij het project bent ingevlogen om die kennis te brengen dan heb je een slecht verhaal naar de RVO toe. Daarnaast moet je ook een beetje geluk hebbenfilipy23 schreef op maandag 20 november 2023 @ 19:36:
[...]
Als ZZp’er kun je gewoon WBSO aanvragen hoor. Maar het moet voor een product/onderzoek zijn dat je niet direct voor een klant uitvoert. En het zet niet echt zoden aan de dijk: 500 uur besteden en dan mag je 14k aftrekken. (Effectief dus 7000 euro, dus circa 14 euro subsidie per uur)
[ Voor 58% gewijzigd door Rutix op 20-11-2023 22:04 ]
Nothing to see here!
Nee. Maar wat ik eigenlijk probeerde te zeggen is dat als je als IT'er bij een klant iets ontwikkelt dat meestal gebruikerswaarde heeft (i.e. het wordt gebruikt het productieproces). WBSO handboek 2023 maakt expliciet dat gebruiksname uitsluit van WBSO:
Of hang jij het principe aan dat je op DEV ontwikkelt en dat dat geen productieve betekenis heeft, dat zit namelijk in het knopje release? Kan hoor, ik weet het niet, ben geen expert. Maar ik zou zeggen dat de code die je op een DEV ontwikkelt dat dat gewoon potentiele productieve betekenis heeft...Voor de WBSO eindigt de ontwikkeling zodra het werkingsprincipe is aangetoond. Dit kan bijvoorbeeld in een prototype, model of applicatie zonder potentiële commerciële of productieve betekenis
Ik zit mijn laadpaal-app te bekijken. En ik zie dat ik per maand het gebruik en de individuele sessies kan zien. En het verbruik van de individuele sessies komt gewoon overeen met de sessies die op mijn factuur staan. Is eigenlijk ook logisch want de laadpaal stuurt de gegevens door naar de laadboer die de factuur opstelt. Maar ik kan die laadgegevens ook gewoon zelf in de app accessen.... en dus prima zelf een factuur opstellen als ik kosten zou willen besparen...Wolly schreef op maandag 20 november 2023 @ 21:43:
[...]
Die bron is een verkoper van die meters![]()
Kom maar met een bron van de belastingdienst.
Naar mijn idee is het gewoon goed te doen met een app of tussenmeter. De km stand van de auto keer het gemiddelde verbruik is al een aardige graadmeter als je dat kan vergelijken met wat je de auto hebt ingeduwd.
En het blijft ook nog eens klein bier.
[ Voor 4% gewijzigd door filipy23 op 20-11-2023 22:20 ]
Ik snap die KIA niet echt. Ja ik snap alle regels waaraan je moet voldoen, maar wat is die 28%?
En wat is het verschil met "normale" kosten? Die mag je toch geheel van je omzet aftrekken?
Dus eigenlijk aan het einde van de streep, stel ik koop een telefoon zakelijk voor 1000 euro en een laptop van 1750. Dan vol doe ik aan de regels. Maar mag ik dan enkel 28% van de 2750 in brengen als kosten?
Als ik niet onder KIA regel die, mag ik geheel in brengen.
Ik heb het gevoel dat ik iets mis 😅
En wat is het verschil met "normale" kosten? Die mag je toch geheel van je omzet aftrekken?
Dus eigenlijk aan het einde van de streep, stel ik koop een telefoon zakelijk voor 1000 euro en een laptop van 1750. Dan vol doe ik aan de regels. Maar mag ik dan enkel 28% van de 2750 in brengen als kosten?
KIA is een extra aftrekpost waar je voor in aanmerking kan komen. Het gaat dan om 28% van het investeringsbedrag in de meeste gevallen (er is een tabel voor).MM99 schreef op maandag 20 november 2023 @ 22:51:
Ik snap die KIA niet echt. Ja ik snap alle regels waaraan je moet voldoen, maar wat is die 28%?
[ Voor 15% gewijzigd door Mirabis op 20-11-2023 22:57 ]
1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh
Wat bedoel je met extra aftrekpost? Sorry, ik ben nog geen jaar zzp'er, alles is beetje nog nieuw voor mij.Mirabis schreef op maandag 20 november 2023 @ 22:54:
[...]
KIA is een extra aftrekpost waar je voor in aanmerking kan komen. Het gaat dan om 28% van het investeringsbedrag in de meeste gevallen (er is een tabel voor).
Als je investeert in een bedrijfsmiddel mag je normaliter 100% aftrekken over een periode van 5 jaar (of 2 jaar als je starter bent). Als je aan de KIA voldoet mag je nog 28% extra aftrekken. Dus 128% totaal.MM99 schreef op maandag 20 november 2023 @ 23:10:
[...]
Wat bedoel je met extra aftrekpost? Sorry, ik ben nog geen jaar zzp'er, alles is beetje nog nieuw voor mij.
Stel je koopt een computer van 3600 euro incl btw. Je trekt 600 euro btw af, heb je effectief 3000 euro betaald. Nu is de 3000 euro je investering en dat betekent dat het bedrag je winst verlaagt (over een periode van 5 jaar). Hierdoor betaal je circa 1500 euro minder inkomstenbelasting (49.5%). De Kia zorgt ervoor dat je nog eens 28% extra mag afrekken. Dat is dus 850 euro, wat effectief weer 425 euro minder inkomstenbelasting. Uiteindelijk heb je dus netto 1075 euro minder inkomen als je een computer van 3600 euro aanschaft. Hij kost dus "maar" 1075 euro.
[ Voor 4% gewijzigd door filipy23 op 21-11-2023 00:30 ]
Ik bel met een onbeperkt bellen mobiel abonnement. VOIP heeft geen specifieke voordelen voor me, zakelijk. Straks prive wel. Dan zet ik mijn mobiel uit en ben ik alleen bereikbaar op het vaste nummer. Lekker rustigTjahneee schreef op maandag 20 november 2023 @ 21:06:
[...]
Zodat ik onderweg via mijn telefoon of computer overal eenvoudig kan bellen. Ik zit vaak bij een shared workspace zonder een eigen vaste telefoonlijn dus ik ben aan het kijken naar een online dienst. Zijn daar dan andere alternatieve voor?
Hier houd ik niet zo van:
wie heeft ervaring met alternatieven voor SharePeople?
En misschien ook wel eens leuk om te horen of deze partijen daadwerkelijk uitkeren bij arbeidsongeschiktheid.
Voorlopen op regelgeving is niet erg, maar dwingend lopen doen wel.
Sowieso is mijn BMI al een reden voor hun om mij niet toe te laten tot "SharePeople Lang" en heb ik dat (2 jaar en verder) al geregeld bij een andere marktpartij met diepere zakken.
Ik heb al een gesprekje ingepland met SamSamKring? Zijn er meer van zulke partijen
"Moeten doen we op de wc" - Beppe"De verplichte AOV: waarom jij nu in actie moet komen"
En misschien ook wel eens leuk om te horen of deze partijen daadwerkelijk uitkeren bij arbeidsongeschiktheid.
Sowieso is mijn BMI al een reden voor hun om mij niet toe te laten tot "SharePeople Lang" en heb ik dat (2 jaar en verder) al geregeld bij een andere marktpartij met diepere zakken.
Ik heb al een gesprekje ingepland met SamSamKring? Zijn er meer van zulke partijen
- Spes consilium non est -
De meeste telefoons ondersteunen tegenwoordig ook dual sim en de grote providers bieden ook “vast op mobiel”. VOIP lijkt mij alleen maar extra complexiteit.RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 07:37:
[...]
Ik bel met een onbeperkt bellen mobiel abonnement. VOIP heeft geen specifieke voordelen voor me, zakelijk. Straks prive wel. Dan zet ik mijn mobiel uit en ben ik alleen bereikbaar op het vaste nummer. Lekker rustig
Is het niet een optie om bij je AOV een kortere wachttijd te nemen? Als je zorgt dat je bijvoorbeeld een jaar kunt overbruggen, en daarna je AOV ingaat, dan heb je geen ander product nodig.Krystman schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 07:55:
Hier houd ik niet zo van:
[...]
"Moeten doen we op de wc" - Beppe
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Yup.wishmaster1986 schreef op maandag 20 november 2023 @ 19:17:
https://niels.nu
Dat. En wat voor mij extra irritant is, is that sharepeople lang een 'maximum BMI heeft" waar ik boven zit, en ze me hiermee blijven spammen. Vind het nogal een onsympathieke club worden.Krystman schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 07:55:
Hier houd ik niet zo van
Hoe werkt dat in de praktijk dan. Stel dat ik bij het afsluiten wel aan hun BMI-eis voldoe (idiote metric overigens maar dat terzijde) maar op het moment van mogelijk uitkeren niet?Hydra schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 09:34:
[...]
Dat. En wat voor mij extra irritant is, is that sharepeople lang een 'maximum BMI heeft" waar ik boven zit, en ze me hiermee blijven spammen. Vind het nogal een onsympathieke club worden.
Dat 'mag' niet maar kunnen ze niet controleren. Andersom mag je er ook niet bij; als je eerder te zwaar bent maar op een later moment niet meer, dan mag je er nog steeds niet bij. Als je eenmaal je lengte/gewicht opgeslagen hebt, mag je deze ook niet meer aanpassen.Ascension schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 09:38:Hoe werkt dat in de praktijk dan. Stel dat ik bij het afsluiten wel aan hun BMI-eis voldoe (idiote metric overigens maar dat terzijde) maar op het moment van mogelijk uitkeren niet?
Ik heb hier nu eindelijk een offerte liggen voor een AOV. Twee jaar wachttijd, 60K verzekerd bij 100%, uitkering vanaf 25%, psyche en de meeste fysieke klachten behalve ernstige ziektes uitgesloten. Begint bij € 1800 per jaar (150/mnd) en wordt geïndexeerd.
Het is beter dan niets, en vooral bedoeld om het gezin goed achter te laten mocht ik een kasplantje worden. Moet ik maar niet in een burnout raken die langer duurt dan mijn spaarrekening diep is.
Het is beter dan niets, en vooral bedoeld om het gezin goed achter te laten mocht ik een kasplantje worden. Moet ik maar niet in een burnout raken die langer duurt dan mijn spaarrekening diep is.
https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...
Volstrekt idioot. Zou dat ook gelden voor ondergewicht?Hydra schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 09:39:
[...]
Dat 'mag' niet maar kunnen ze niet controleren. Andersom mag je er ook niet bij; als je eerder te zwaar bent maar op een later moment niet meer, dan mag je er nog steeds niet bij. Als je eenmaal je lengte/gewicht opgeslagen hebt, mag je deze ook niet meer aanpassen.
Dat een (te) hoge BMI ongezond kan zijn, dat weten de meesten wel. Maar het is niet altijd gekoppeld aan een slechte levensstijl. Dat stoort me. Je mag twee pakjes sigaretten roken en je krijgt een AOV, maar je zal een afwijking hebben aan je schildklier en daardoor 'te dik', en dan sluiten ze je uit. Riekt naar discriminatie.
Hoe zou dat zijn als je in loondienst bent? Sluiten ze je dan ook uit van de ziektewet?
[ Voor 5% gewijzigd door RonaldHeirbaut op 21-11-2023 09:59 ]
Dat voelt toch meer aan alsof je een weddenschap afsluit dan dat je verzekerd bentCodeCaster schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 09:42:
Ik heb hier nu eindelijk een offerte liggen voor een AOV. Twee jaar wachttijd, 60K verzekerd bij 100%, uitkering vanaf 25%, psyche en de meeste fysieke klachten behalve ernstige ziektes uitgesloten. Begint bij € 1800 per jaar (150/mnd) en wordt geïndexeerd.
Als ik dus volgend jaar als ZZP'er aan de slag wil moet ik naast een KvK inschrijving, voor die tijd ook mijn BMI op het juiste niveau hebbenHydra schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 09:39:
[...]
Dat 'mag' niet maar kunnen ze niet controleren. Andersom mag je er ook niet bij; als je eerder te zwaar bent maar op een later moment niet meer, dan mag je er nog steeds niet bij. Als je eenmaal je lengte/gewicht opgeslagen hebt, mag je deze ook niet meer aanpassen.
Ohja, en voor die tijd alvast een mooie bureaustoel uitzoeken
Dat beschrijft mijn gevoel aardig accuraat. Maar meer verzekeren is voor mij niet mogelijk, en als ik in 30 jaar 60K premie betaal voor de kans op 30 jaar 60K per jaar, dan is me dat die gok wel waard. Helemaal niets verzekeren is geen optie.proatjeboksem schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 10:00:
[...]
Dat voelt toch meer aan alsof je een weddenschap afsluit dan dat je verzekerd bent
Daarom heb ik een gewone AOV. Zit bij ASR. 1 maand wachtperiode. Geen gedoe gehad met uitkeren toen het nodig was.
Qua BMI zat ik ook te hoog, moest medische keuring ondergaan. Geen enkel probleem.
Qua BMI zat ik ook te hoog, moest medische keuring ondergaan. Geen enkel probleem.
Same! Niet nodig gehad, maar hier wachttijd van 2 jaar.. Wel moet ik eigenlijk er weer eens naar gaan kijken.. Financieel is er e.e.a. veranderd qua inkomen van vriendin + kinderen. Ik denk dat ik er even voor ga zitten weer volgend jaar.. Van wat ik begreep was opnieuw afsluiten zeker niet voordeliger, maar dat moet ik even nagaan..fry77 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 10:52:
Daarom heb ik een gewone AOV. Zit bij ASR. 1 maand wachtperiode. Geen gedoe gehad met uitkeren toen het nodig was.
Onlangs hier nog mensen die hun AOV hebben gewijzigd en ervaring hebben wat de premies nu doen? Pakweg een jaar a 1,5 jaar geleden zei die adviseur nog: mooi blijven zitten!
[ Voor 12% gewijzigd door ID-College op 21-11-2023 11:00 ]
Ik kreeg m'n psyche niet verzekerd vanwege geschiedenis, en "gewone" fysiek ook niet omdat ik wel eens bij een fysio ben geweest. Dus dan maar wat wel kan.fry77 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 10:52:
Leuk dat straks a.s.r. in hun eentje zo goed als de volledige markt in handen heeft en alleen gezonde mensen aanneemt.
[ Voor 11% gewijzigd door CodeCaster op 21-11-2023 11:14 ]
Roken mag overigens ook niet. Maar ja, ik ben verder prima gezond. Gewicht is altijd een dingetje bij me geweest; ik kom vrij makkelijk aan. En vanwege een knieblessure zijn de sporten die ik leuk vind om te doen lastig (hockey bijvoorbeeld, maar ook crossfit). Ik heb een paar jaar terug voor onze hypotheek me twee maal moeten volledig laten testen voor de levensverzekeringen, en afgezien van overgewicht was er niks aan de hand. Ik rook niet en drink ook nog eens vrijwel niet meer.RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 09:58:
Volstrekt idioot. Zou dat ook gelden voor ondergewicht?
Dat een (te) hoge BMI ongezond kan zijn, dat weten de meesten wel. Maar het is niet altijd gekoppeld aan een slechte levensstijl. Dat stoort me. Je mag twee pakjes sigaretten roken en je krijgt een AOV, maar je zal een afwijking hebben aan je schildklier en daardoor 'te dik', en dan sluiten ze je uit. Riekt naar discriminatie.
Hoe zou dat zijn als je in loondienst bent? Sluiten ze je dan ook uit van de ziektewet?
Dit samen met hun reactie over de steeds hoger wordende kosten vind ik ze eigenlijk ronduit onsympathiek worden.
En de overheid zich maar afvragen waarom relatief veel ZZPers onverzekerd zijn. Ik hoop dat er op enigzins korte termijn gewoon een uniforme arbeidsongeschiktheidsverzekering komt waar gewoon iedereen in meedoet. De huidige scheiding werkt het alleen maar in de hand dat verzekeraars vooral naar hun eigen belang kijken.CodeCaster schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 11:13:
Leuk dat straks a.s.r. in hun eentje zo goed als de volledige markt in handen heeft en alleen gezonde mensen aanneemt.
Tja ik heb ook een uitsluiting voor mijn rug, eigenlijk alles waarvoor je bij de huisarts doorverwezen wordt gaat je een uitsluiting opleveren. Ken zelfs mensen die een ingreep in het buitenland hebben laten doen om deze reden
Wat verwacht je dan van een commerciële partij?Hydra schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 11:50:
[...]
De huidige scheiding werkt het alleen maar in de hand dat verzekeraars vooral naar hun eigen belang kijken.
Zorgverzekeringen mogen, officieel, niet winstgevend zijn. Maar wat denk je zelf?
Dat is niet mijn ervaring (zit zelf bij Centraal Beheer). Met een aantal heftige sport blessures (been verbrijzeld, gescheurde enkelband, kruisband gescheurd met bijkomende operaties) toch een AOV zonder uitsluitingen (en ja, ik ben volledig transparant geweest bij de aanvraag, zelfs nog röntgenfoto’s laten maken in het ziekenhuis). Misschien hielp het dat het sportblessures waren 😋GrooV schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 11:55:
Tja ik heb ook een uitsluiting voor mijn rug, eigenlijk alles waarvoor je bij de huisarts doorverwezen wordt gaat je een uitsluiting opleveren. Ken zelfs mensen die een ingreep in het buitenland hebben laten doen om deze reden
Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C
Denk dat je de kans dat er wat gebeurt waardoor jij 30 jaar lang 60k per jaar krijgt echt fors overschat. Als jij nog een beetje kunt bellen en achter een laptopje zitten wordt je echt nooit 100% arbeidsongeschikt verklaard. Je zal dan al snel voor een flink bedrag gekort worden op je uitkering.CodeCaster schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 10:36:
[...]
Dat beschrijft mijn gevoel aardig accuraat. Maar meer verzekeren is voor mij niet mogelijk, en als ik in 30 jaar 60K premie betaal voor de kans op 30 jaar 60K per jaar, dan is me dat die gok wel waard. Helemaal niets verzekeren is geen optie.
De kans dat wij IT'ers dus arbeidsongeschikt raken en niet meer kunnen werken voor meerdere maanden, laat staan 30 jaar is echt nihil.
[ Voor 29% gewijzigd door xiangpo op 21-11-2023 12:24 ]
Zelf heb ik het al een paar keer eerder aangegeven maar het kan zeker lonen om te shoppen bij verschillende verzekeraars. Ik heb het destijds in eigen beheer aangevraagd maar waar Achmea een uitsluiting op stress vereist waar dat bij Klaverblad geen probleem was. Bij Achmea ben je overigens wel verzekerd terwijl de aanvraag loopt.GrooV schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 11:55:
Waarom denk je dat ik dat overschat? Waarom denk je dat ik uitga van dertig jaar lang 100% arbeidsongeschikt? Dat is de worst case, niet een reële.xiangpo schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 12:15:
[...]
Denk dat je de kans dat er wat gebeurt waardoor jij 30 jaar lang 60k per jaar krijgt echt fors overschat. Als jij nog een beetje kunt bellen en achter een laptopje zitten wordt je echt nooit 100% arbeidsongeschikt verklaard. Je zal dan al snel voor een flink bedrag gekort worden op je uitkering.
Ik noem het een kans die voor mij de gok waard is, of om het te formaliseren: risico = kans * impact. De kans op bijvoorbeeld een hersenbloeding is klein, maar aanwezig. Als ik het risico op de daaruit voortvloeiende arbeidsongeschiktheid (al dan niet permanent, al dan niet 100%) voor m'n gezin kan afdekken voor € 150 per maand, dan doe ik dat graag, want ik kan dat niet zelf dragen.
Of wat stel je dan voor? Dan maar niet verzekeren?
Daarom vang ik de eerste twee jaar ook zelf op, scheelt behoorlijk in de premie (maar helaas niet in de uitsluitingen).De kans dat wij IT'ers dus arbeidsongeschikt raken en niet meer kunnen werken voor meerdere maanden, laat staan 30 jaar is echt nihil.
[ Voor 26% gewijzigd door CodeCaster op 21-11-2023 12:43 ]
Ik vind dit wel lastig. Ik wil mezelf graag op ADD laten testen maar ben bang dat me dat in de toekomst uitsluitingen op gaat leveren.GrooV schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 11:55:
Daarnaast kun je relatief goedkoop een ORV afsluiten met al uitkeert bij terminaal ziek....om extra zorgkosten of dure levensverlengende behandelingen te betalen... die zijn vrij goedkoopCodeCaster schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 12:39:
[...]
Waarom denk je dat ik dat overschat? Waarom denk je dat ik uitga van dertig jaar lang 100% arbeidsongeschikt? Dat is de worst case, niet een reële.
Ik noem het een kans die voor mij de gok waard is, of om het te formaliseren: risico = kans * impact. De kans op bijvoorbeeld een hersenbloeding is klein, maar aanwezig. Als ik het risico op de daaruit voortvloeiende arbeidsongeschiktheid (al dan niet permanent, al dan niet 100%) voor m'n gezin kan afdekken voor € 150 per maand, dan doe ik dat graag, want ik kan dat niet zelf dragen.
Of wat stel je dan voor? Dan maar niet verzekeren?
[...]
Daarom vang ik de eerste twee jaar ook zelf op, scheelt behoorlijk in de premie (maar helaas niet in de uitsluitingen).
Je bedoelt het waarschijnlijk niet zo, maar natuurlijk begrijp ik prima dat het commerciele belangen zijn. Punt is dat de overheid wat mij betreft z'n werk niet doet.RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 11:57:
Zorgverzekeringen mogen, officieel, niet winstgevend zijn. Maar wat denk je zelf?
Die premiebesparing weegt echter niet op tegen het bedrag wat je voor die 2 jaar paraat moet hebben, uitgaande van die 60k uitkering.CodeCaster schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 12:39:
[...]
Daarom vang ik de eerste twee jaar ook zelf op, scheelt behoorlijk in de premie (maar helaas niet in de uitsluitingen).
Zelf 3 maanden wachttijd gepakt, aangezien je doorgaans wel een factuur open hebt staan + nog te factureren uren. Dan ben je er al bijna.
Wil niet zeggen dat ik geen buffer aanhoud voor onvoorziene zaken of zonder opdracht zitten, maar om nou verplicht op 2 jaar inkomen te moeten zitten als AO pot, liever niet.
Wel 'mooi' dat, heel cru gezegd, de goedkoopste optie voor een arbeidsongeschikte ZZPer is, te zorgen dat je zsm mogelijk de pijp uitgaat. Lekker sociaal dit sociale stelselcoldasice schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 12:47:
Daarnaast kun je relatief goedkoop een ORV afsluiten met al uitkeert bij terminaal ziek....om extra zorgkosten of dure levensverlengende behandelingen te betalen... die zijn vrij goedkoop
Ik denk dat ZZPers zoals wij sowieso geen enkel incentive hebben de boel te flessen omdat we als we gewoon werken significant veel meer geld verdienen. Dus m.i. zou een AOV relatief goedkoop moeten kunnen zijn. Maarja...
Dit is ook de enige reden waarom ik best wel voor een Staats-AOV ben, Verplicht of onverplicht is dan een ander onderwerp.Hydra schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 11:50:
[...]
En de overheid zich maar afvragen waarom relatief veel ZZPers onverzekerd zijn. Ik hoop dat er op enigzins korte termijn gewoon een uniforme arbeidsongeschiktheidsverzekering komt waar gewoon iedereen in meedoet. De huidige scheiding werkt het alleen maar in de hand dat verzekeraars vooral naar hun eigen belang kijken.
Idem hier, paar breuken en een gescheurde achillespees waren geen punt bij CB, maar dat zijn natuurlijk non-issues bij IT'ers die alleen een laptop, 2 handen en alles boven de schouders nodig hebben om te werkenRockster schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 12:15:
[...]
Dat is niet mijn ervaring (zit zelf bij Centraal Beheer). Met een aantal heftige sport blessures (been verbrijzeld, gescheurde enkelband, kruisband gescheurd met bijkomende operaties) toch een AOV zonder uitsluitingen (en ja, ik ben volledig transparant geweest bij de aanvraag, zelfs nog röntgenfoto’s laten maken in het ziekenhuis). Misschien hielp het dat het sportblessures waren 😋
K to the KillaZ
Ik sta wel positief tegenover mogelijkheden van een overheids AOV, nu worden door commerciële verzekeraars alleen de laag risico personen verzekerd voor AOV. Als je hoger risico loopt, kan je je simpelweg niet verzekeren, ook niet tegen een hogere premie of met uitsluitingen, maar gewoon helemaal niet.
De zzp geest krijgen we denk ik niet meer terug in de fles, dus een vangnet zou daarbij wel passen.
De zzp geest krijgen we denk ik niet meer terug in de fles, dus een vangnet zou daarbij wel passen.
Tja of ze gaan nog steeds weigeren en dat betekent dan dat hoog risico = mag niet ZZP'en..Kurios schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 12:52:
Ik sta wel positief tegenover mogelijkheden van een overheids AOV, nu worden door commerciële verzekeraars alleen de laag risico personen verzekerd voor AOV. Als je hoger risico loopt, kan je je simpelweg niet verzekeren, ook niet tegen een hogere premie of met uitsluitingen, maar gewoon helemaal niet.
Dat is wat ik bedoel. Zorg (voor elkaar) is geen commercieel ding. Dan ga je mensen waarderen, in de letterlijke zin. Jij bent nog 1000 waard, ik nog 500 en Pietje nog maar 200. Pietje gaan we afschrijven. Rot voor Pietje; hij is pas 32, maar met 160 kilo en diabetes gaat hij niks meer toevoegen (aan wat, dat blijft dan even de vraag).Hydra schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 12:47:
[...]
Je bedoelt het waarschijnlijk niet zo, maar natuurlijk begrijp ik prima dat het commerciele belangen zijn. Punt is dat de overheid wat mij betreft z'n werk niet doet.
Zorg voor elkaar is dat we omzien naar elkaar en voor elkaar zorgen. Vroeger was dat met handjes, later een ziekenfonds, tegenwoordig met commerciële verzekeringen. Ik ben geen rooie socialist maar zorg, OV en onderwijs zijn niet (uitsluitend) commercieel. Privéopleidingen en privéklinieken? Prima hoor.
Pietje gaan we als samenleving niet meer naar de Olympische Spelen krijgen, maar hij heeft wel een bestaansrecht met alles wat erbij hoort.
Dat is de reden dat ik best meer belastingen wil betalen voor onze maatschappij. Maar liever heb ik dat dit komt uit de belastingen van mensen die >1mln/jr verdienen.
Ik wil me simpelweg verzekeren tegen dat ik wel leef maar echt niet meer kan werken. Herseninfarct, autoongevallen etc. Niet tegen een burnout, of iets anders tijdelijks. Helaas is dat gewoon niet mogelijk.
M.i. moeten we weg van belasting op inkomen en meer richting belasting op bedrijvigheid. Ik snap dat het lastig is, maar bedrijven worden steeds productiever met steeds minder werknemers. Dus het huidige systeem moet echt op de schop. En het is een complex issue dat veel breder is dan alleen Nederland natuurlijk, dus ik verwacht dat het pas opgelost gaat worden als het water ons echt aan de lippen staat.RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 12:57:
Dat is de reden dat ik best meer belastingen wil betalen voor onze maatschappij. Maar liever heb ik dat dit komt uit de belastingen van mensen die >1mln/jr verdienen.
Hoe definieer jij dan bedrijvigheid, kan me hier niet zoveel bij voorstellen...Hydra schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 13:12:
[...]
M.i. moeten we weg van belasting op inkomen en meer richting belasting op bedrijvigheid. Ik snap dat het lastig is, maar bedrijven worden steeds productiever met steeds minder werknemers. Dus het huidige systeem moet echt op de schop. En het is een complex issue dat veel breder is dan alleen Nederland natuurlijk, dus ik verwacht dat het pas opgelost gaat worden als het water ons echt aan de lippen staat.
Ik heb alleen overgsloten naar andere tussenpersoon en kreeg topen metween weer flinke kortingID-College schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 10:59:
[...]
Same! Niet nodig gehad, maar hier wachttijd van 2 jaar.. Wel moet ik eigenlijk er weer eens naar gaan kijken.. Financieel is er e.e.a. veranderd qua inkomen van vriendin + kinderen. Ik denk dat ik er even voor ga zitten weer volgend jaar.. Van wat ik begreep was opnieuw afsluiten zeker niet voordeliger, maar dat moet ik even nagaan..
Onlangs hier nog mensen die hun AOV hebben gewijzigd en ervaring hebben wat de premies nu doen? Pakweg een jaar a 1,5 jaar geleden zei die adviseur nog: mooi blijven zitten!
Dat ik bij ASR zit kwam vooral doordat ze het minste uitsluiten (motorrijden, duiken, vechtsporten). Inmiddels na wat blessures en een BMI dat nog steeds te hoog is maar nu wegens dad-bod kan ik eigenlijk ook iet echt overstappen. Gouden ketting. Ben dus beniewd wat er gaat gebeuren na overstap naar BV, want mijn verzekerd bedrag ligt hoger dan mijn DGA loon
Als er iets is wat ik hier buiten wil houden is het de staat wel. Als ik dat UWV ding vergelijk met mijn verzekering....... alleen al de kosten / baten kant. En dan nog het vervangende arbeid stuk. Daar heb ik nu allemaal geen last van. De staat moet het sociaal doen, dat komt meteen neer op verdere nivellering.Kurios schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 12:52:
En qua risico, ik heb 'm niet voor de jaarlijkse griep of een gebroken arm na het skieen, hoewel dat leuk meepakken is. Las ik met een dwarsleasie weer eens naast de motor lig, vind ik het zonde om eerst een paar maanden mijn spaarpot leeg te moeten halen voordat de verzekering uitkeerd. Dat spaargeld gebruik ik dan liever om mijn huis aan te passen of mijn gezin wat langer te ondersteunen. Idem hersenbloeding of andere zaken die je permanent incapabel maken
[ Voor 3% gewijzigd door fry77 op 21-11-2023 13:42 ]
De eerste jaren hebben ze mij als starter met eenmanszaak om bewijs van inkomen gevraagd maar bij verhogingen (10%) niet en verwacht het bij de overgang naar BV ook niet. Het is een privé verzekering en ik wil ook graag rondkomen als ik 75% afkeurt wordt. Het kan dan prima hoger dan het DGA loon zijn.fry77 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 13:36:
[...]
Ben dus beniewd wat er gaat gebeuren na overstap naar BV, want mijn verzekerd bedrag ligt hoger dan mijn DGA loon
Bij klaverblad moest ik zo veel informatie en gegevens aanleveren dat ik het daar niet eens geprobeerd heb. Een complete medische test met bloed tests en dergelijke gaat mij te ver.Deveon schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 12:16:
[...]
Zelf heb ik het al een paar keer eerder aangegeven maar het kan zeker lonen om te shoppen bij verschillende verzekeraars. Ik heb het destijds in eigen beheer aangevraagd maar waar Achmea een uitsluiting op stress vereist waar dat bij Klaverblad geen probleem was. Bij Achmea ben je overigens wel verzekerd terwijl de aanvraag loopt.
Zelf zit ik nu bij Allianz en daar ben je ook gelijk verzekerd
[ Voor 5% gewijzigd door GrooV op 21-11-2023 13:50 ]
Dat klinkt een beetje als Yeşilgöz gisteren toen het ging over het belasten van inkomen uit vermogen: "de rijken armer maken".fry77 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 13:41:
[...]
Als er iets is wat ik hier buiten wil houden is het de staat wel. Als ik dat UWV ding vergelijk met mijn verzekering....... alleen al de kosten / baten kant. En dan nog het vervangende arbeid stuk. Daar heb ik nu allemaal geen last van. De staat moet het sociaal doen, dat komt meteen neer op verdere nivellering.
Die particuliere AOV kan zo goedkoop zijn, omdat ze iedereen met een beetje geschiedenis en risico uitsluiten; ze hóeven bijna nooit (veel/langdurig) uit te keren.
Door dan alle onrendabelen in één grote ongelukkigenpot te stoppen, is die groep bij voorbaat en voor altijd slechter af.
Misschien zou een soort staffelsysteem werken. Gemeenschappelijk iedereen dezelfde dekking vanuit de overheid tot aan bijvoorbeeld modaal, en dan mag je je aanvullend verzekeren als je meer wil (à la AOW+pensioen).
In de Elseviers stond pas een stukje over de eigenaar van https://www.insify.nl/. Hij had slechte ervaringen met verzekeraars en besloot het zelf beter te doen. Hoeveel beter weet ik niet, maar misschien is het het bekijken waard?
Ik heb er sinds Oktober een AOV lopen, proces was prettig en was snel geregeld. Tot nu toe blij mee!HeleBoel schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 14:14:
In de Elseviers stond pas een stukje over de eigenaar van https://www.insify.nl/. Hij had slechte ervaringen met verzekeraars en besloot het zelf beter te doen. Hoeveel beter weet ik niet, maar misschien is het het bekijken waard?
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Ik ook niet precies, maar mijn moeder deed vroeger de loonadministratie op een kantoor. Nu gaat dat met een druk op de knop. De industrialisering/automatisering heeft niet alleen werk gebracht, maar ook veel werk ontnomen. Wie wordt er vandaag nog boerenknecht? Zo'n 75 jaar geleden werkte 1 op de 4 in de landbouw. Allemaal weggemechaniseerd. Moet dat dat belast worden met een soort bedrijvigheidsbelasting?!coldasice schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 13:31:
[...]
Hoe definieer jij dan bedrijvigheid, kan me hier niet zoveel bij voorstellen...
Aan de andere kant, werkloosheid is lager dan ooit en we moeten personeel binnen laten komen via arbeidsmigratie. "Weg met die buitenlanders! Ze pikken onze banen en wonen in onze huizen..." hoe verkeerd kan je het zien. Zonder arbeidsmigranten is ons probleem nog groter.
Mooi vraagstuk waar ik geen antwoord op heb maar wel begrijp wat @Hydra bedoelt.
Wat ik wel weet is dat ons belastingstelsel gebaseerd is op arbeid zoals het afgelopen 100 jaar was. Dat is, denk ik, niet langer houdbaar. Daarom stem ik op mijn partij omdat die het rigoreus anders gaan doen met ons belastingstelsel. Beter? Weet ik niet, maar als je blijft doen wat je deed...
Beetje offtopic intussen, maar ook een ZZP-er heeft behoefte aan bestaanszekerheid.
[ Voor 3% gewijzigd door RonaldHeirbaut op 21-11-2023 14:36 ]
Wij zijn benieuwd naar de meningen van jullie, onderstaande is onze situatie:
Een collega en ik zijn na ruim 8 jaar dienstverband gestopt bij onze huidige werkgever en zijn voor onszelf begonnen met een ICT bedrijf in het leveren van diensten, consultancy en support.
Onze ex werkgever wil diensten/support van ons afnemen, maar we twijfelen wat ons uurtarief hiervoor moet zijn. We hebben beide een Senior Systeem- en netwerkbeheerder rol bij deze werkgever vervult.
Hoe is jullie mening hierover of hebben jullie een soortgelijke ervaring mee gemaakt?
Een collega en ik zijn na ruim 8 jaar dienstverband gestopt bij onze huidige werkgever en zijn voor onszelf begonnen met een ICT bedrijf in het leveren van diensten, consultancy en support.
Onze ex werkgever wil diensten/support van ons afnemen, maar we twijfelen wat ons uurtarief hiervoor moet zijn. We hebben beide een Senior Systeem- en netwerkbeheerder rol bij deze werkgever vervult.
Hoe is jullie mening hierover of hebben jullie een soortgelijke ervaring mee gemaakt?
Was het aan het invullen: een van de eerste velden: geef je vaste maandlasten op... (en die moet je kunnen aantonen). Wat heeft dat te maken met een AOVHeleBoel schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 14:14:
Aha, ze geven alternatief om je maandlasten te verzekeren ofzo. beetje vaag.
Wat ik me wel afvraag. Wat gebeurt er als zo'n toko over 5 jaar failliet is?
[ Voor 13% gewijzigd door Kurios op 21-11-2023 14:44 ]
Was het verzekerde bedrag boven de 50k? Daaronder heb je namelijk geen medische test en vervolgens kan je na acceptatie wel probleemloos 10% per jaar verhogen (tot boven die 50k).GrooV schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 13:50:
[...]
Bij klaverblad moest ik zo veel informatie en gegevens aanleveren dat ik het daar niet eens geprobeerd heb. Een complete medische test met bloed tests en dergelijke gaat mij te ver.
Zelf zit ik nu bij Allianz en daar ben je ook gelijk verzekerd
De vraag is een beetje of jullie als Freelancer bij ze dit in gaan vullen, of jullie dit als "MSP" oppakken binnen jullie nieuw bedachte pakket.Michiel313 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 14:39:
Ik zou proberen te sturen op dat tweede, afhankelijk ook natuurlijk wat voor ICT afdeling jullie daar achter laten zal dat misschien wat lastig kunnen zijn.
Hoe heb je dat bedacht voor toekomstige klanten die je wilt gaan proberen binnen te halen?
Er zijn heel veel bronnen te vinden over een uurtarief range voor verschillende rollen zoals https://www.boekhouder.nl...-gemiddelde-uurtarief-zzp maar een korte Google search levert je vast meer op.Michiel313 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 14:39:
Hou er ook rekening mee dat je voor bepaalde dienstverlening al een expertise hebt en voldoende jaren ervaring. Dat is wat mij betreft een bonus factor die je mee moet rekenen als je kiest waar je in de range van minimum en maximum tarief valt, zeker bij een voormalige werkgever.
Dan is er nog de koude rekensom: bedrijfskosten, belastingen en je gewenste inkomen bij elkaar optellen en delen door de uren die je per jaar gaat werken. Die gebruik ik als een 'dit is mijn absoluut minimale tarief berekening', de onderkant van mijn range omdat ik niet freelance om hetzelfde te verdienen.
Ik zou geen enkel tarief durven noemen als ik niet wist wat de markt zoal vraagt voor mijn rol en ervaring, daar zal je zelf verder onderzoek naar moeten doen. Niet iedereen kan jouw uurtarief helemaal op waarde schatten in combinatie met ervaring dus de kans is groot dat ze dit vergelijken met andere aanbieders.
Persoonlijk pas ik mijn tarief ook aan gebaseerd op het aantal uren dat de opdrachtgever wekelijks afneemt, fulltime reken ik een ander tarief dan voor 1 dag in de week.
#huiskamer | Amsterdammert | Some days you're the pigeon, some days you're the statue | Zenbook S13 UM5302TA-LV067W | LG 40WP95CP-W | HP USB-C dock G5
Bij klaverblad, heb je wel een medische verklaring. Alleen onder de 50.000 dan hoef je geen erfelijke aanleg te melden.Deveon schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 14:43:
[...]
Was het verzekerde bedrag boven de 50k? Daaronder heb je namelijk geen medische test en vervolgens kan je na acceptatie wel probleemloos 10% per jaar verhogen (tot boven die 50k).
Als je die onrendabelenpot goed opzet, hoeft dat helemaal niet slechter te zijn. En daar mag qua premie ook best een stukje van mij naar toe. Maar de huidige opzet / plannen ga ik verplicht meer dan de helft van mijn huidige premie betalen voor een verzekering die mij nooit iets gaat uitkeren. Daar tegenover staat dat een "onrendabele" wel een uitkering gaat krijgen, maar op zo'n manier dat ie feitelijk niks meer aan heeft.CodeCaster schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 13:55:
[...]
Dat klinkt een beetje als Yeşilgöz gisteren toen het ging over het belasten van inkomen uit vermogen: "de rijken armer maken".
Die particuliere AOV kan zo goedkoop zijn, omdat ze iedereen met een beetje geschiedenis en risico uitsluiten; ze hóeven bijna nooit (veel/langdurig) uit te keren.
Door dan alle onrendabelen in één grote ongelukkigenpot te stoppen, is die groep bij voorbaat en voor altijd slechter af.
Misschien zou een soort staffelsysteem werken. Gemeenschappelijk iedereen dezelfde dekking vanuit de overheid tot aan bijvoorbeeld modaal, en dan mag je je aanvullend verzekeren als je meer wil (à la AOW+pensioen).
Dus ja, de huidige opzet is een pure nivelleringsslag. Vooral voor de ondernemers die hun inkomen op een andere manier hebben geregeld mochten ze niet meer kunnen werken of met pensioen gaan
Wow, die CheapConnect is wel echt schandalig goedkoop in vergelijking met die andere providers. 9 euro per jaar (incl btw) voor een vaste nummer en dan tussen de 3-5 cent (incl.) per minuut bellen zonder startkosten.RonaldHeirbaut schreef op maandag 20 november 2023 @ 21:01:
[...]
Van waar naar waar wil je bellen? En waarom voip?
Maargoed via de website is er geen contact mogelijk met het bedrijf (grappig voor een communicatiebedrijf). Met uitzondering een of andere oude bulletin bord die in jaren niet meer is geüpdatet. Daar zal dan de bezuiniging wel liggen
Even inhakend op de AOV discussie. Recentelijk ook een berekening gedaan voor een ASR AOV. Zij lieten mij het gehele premieverloop zien, dus kon ik mijn berekening hierop baseren. Vergelijking gemaakt voor een AOV met 2 jaar eigen risico, 1 jaar e.r. en 2 maanden e.r.
Natuurlijk is de totale premie voor een 2 jaar e.r. het laagst, maar als je de kosten van het eigen risico ook meeweegt dan was voor mijn situatie de volgende conclusie:
- Tussen 0 en 6 maanden ziek --> 2 jaar e.r. het voordeligst.
- Meer dan 6 maanden ziek --> 2 maanden e.r. het voordeligst.
De optie met 1 jaar e.r. was in geen enkel geval voordeliger.
Natuurlijk zal dit voor iedere situatie anders zijn, maar ik vind het wel een opmerkelijke uitkomst, gezien hier soms ook wordt geadviseerd om een 1 jaar e.r. te nemen.
Natuurlijk is de totale premie voor een 2 jaar e.r. het laagst, maar als je de kosten van het eigen risico ook meeweegt dan was voor mijn situatie de volgende conclusie:
- Tussen 0 en 6 maanden ziek --> 2 jaar e.r. het voordeligst.
- Meer dan 6 maanden ziek --> 2 maanden e.r. het voordeligst.
De optie met 1 jaar e.r. was in geen enkel geval voordeliger.
Natuurlijk zal dit voor iedere situatie anders zijn, maar ik vind het wel een opmerkelijke uitkomst, gezien hier soms ook wordt geadviseerd om een 1 jaar e.r. te nemen.
Als je alles op je kantoor zet en kan aantonen dat er geen privé gebruik plaatsvindt, tja: de bewijslast ligt bij jou.MM99 schreef op zondag 19 november 2023 @ 22:01:
Ik wil een nieuwe koffiemachine kopen, en ik wil het dan als zakelijke kosten (kleine investering) opnemen in mijn boekhouding.
Volgens de makers van koffiezetapparaten mag dat (zie hier en hier).
Nu vroeg ik me af, hoe zit het met een bijvoorbeeld een waterkoker of nog beter, een tosti apparaat? Wat als ik het enkel het gebruik als ik een thuiswerk dag heb? Of wat als ik het meeneem naar klanten om daar tosti's te maken?
Ik zit even te zoeken naar waar liggen de grenzen.
Een 30 euro koffie pruttelaar doet niemand moeilijk over, succes
En toch is die UWV een uitkomst voor mensen zoals ik die door geen van particuliere verzekeraars verzekerd word of met zoveel uitsluitingen en hoge premies dat het totaal niet waard is.fry77 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 13:41:
[...]
Als er iets is wat ik hier buiten wil houden is het de staat wel. Als ik dat UWV ding vergelijk met mijn verzekering....... alleen al de kosten / baten kant. En dan nog het vervangende arbeid stuk. Daar heb ik nu allemaal geen last van. De staat moet het sociaal doen, dat komt meteen neer op verdere nivellering.
En qua risico, ik heb 'm niet voor de jaarlijkse griep of een gebroken arm na het skieen, hoewel dat leuk meepakken is. Las ik met een dwarsleasie weer eens naast de motor lig, vind ik het zonde om eerst een paar maanden mijn spaarpot leeg te moeten halen voordat de verzekering uitkeerd. Dat spaargeld gebruik ik dan liever om mijn huis aan te passen of mijn gezin wat langer te ondersteunen. Idem hersenbloeding of andere zaken die je permanent incapabel maken
Nothing to see here!
Ik heb wel eens een consultant mee gemaakt die iedere dag zijn nespresso apparaat mee naar kantoor nam...
Over UWV: het was 1 van mijn overwegingen toen ik bijna 15 jaar geleden de afweging tussen loondienst en zelfstandigheid ging maken.
Het "vervangende arbeid" criterium biedt geen enkele zekerheid. Stel, je bent kandidaat-notaris van 30 jaar en verdient 70k in loondienst. Je krijgt een burn-out, en in het hersteltraject komen chronische dingen naar voren waardoor je niet voluit zult kunnen werken. Dan kan het UWV zeggen: "je kunt volgens onze arts 60% werken in een beroep dat iets minder druk geeft" en "onze arbeidsdeskundige vindt dat hoofd administratief medewerker een geschikt beroep is".
Dan komt er een verdiencapaciteit uit de berekening van bijvoorbeeld 45k * 60% = 27k.
Dan ben je 60% arbeidsongeschikt.
Berekening van de AO uitkering:
* laatste salaris 70k
* bijgesteld naar maximum SV-loon 67k
* correctie voor leeftijd: (30-15) / (65-15) = 0.3 * bijgestelde laatste loon + 0.7 * minimumloon = 38k
* daarvan 70% = 27k
* vermenigvuldigd met percentage arbeidsongeschiktheid 60% = 16k per jaar
(vooral het derde punt is niet heel bekend, maar zo'n WIA uitkering is altijd veel lager dan mensen denken)
Het tweede gat in de dekking zit in de gedeeltelijke arbeidsgeschiktheid: je krijgt WIA/WGA voor het percentage arbeidsongeschiktheid, de resterende procenten moet je zelf bij elkaar verdienen.
Hier wringt de schoen. Na twee ziektejaren ben je uit dienst bij je notariskantoor. Niet 60% uit dienst, maar voor de volle 100%. En dan moet je als kandidaat-notaris met een burn-out en gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid op zoek naar een baan ergens op de administratie. Je ziet al aankomen dat dat geen makkelijke sollicitatie wordt. Voor de 40% arbeidsgeschiktheid wacht dus de WW en daarna niets.
Stel dat UWV onder soortgelijke regels ook zelfstandigen gaat verzekeren, dan is er geen WW en ga je direct naar 18k bruto. Bovendien voegt de arbeidskundige beoordeling een extra risico toe in de bepaling van je uitkering. Een optimistische arbeidsdeskundige kost je zo een paar k per jaar.
Het "vervangende arbeid" criterium biedt geen enkele zekerheid. Stel, je bent kandidaat-notaris van 30 jaar en verdient 70k in loondienst. Je krijgt een burn-out, en in het hersteltraject komen chronische dingen naar voren waardoor je niet voluit zult kunnen werken. Dan kan het UWV zeggen: "je kunt volgens onze arts 60% werken in een beroep dat iets minder druk geeft" en "onze arbeidsdeskundige vindt dat hoofd administratief medewerker een geschikt beroep is".
Dan komt er een verdiencapaciteit uit de berekening van bijvoorbeeld 45k * 60% = 27k.
* laatste salaris 70k
* correctie voor leeftijd: (30-15) / (65-15) = 0.3 * bijgestelde laatste loon + 0.7 * minimumloon = 38k
* daarvan 70% = 27k
(vooral het derde punt is niet heel bekend, maar zo'n WIA uitkering is altijd veel lager dan mensen denken)
Het tweede gat in de dekking zit in de gedeeltelijke arbeidsgeschiktheid: je krijgt WIA/WGA voor het percentage arbeidsongeschiktheid, de resterende procenten moet je zelf bij elkaar verdienen.
Hier wringt de schoen. Na twee ziektejaren ben je uit dienst bij je notariskantoor. Niet 60% uit dienst, maar voor de volle 100%. En dan moet je als kandidaat-notaris met een burn-out en gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid op zoek naar een baan ergens op de administratie. Je ziet al aankomen dat dat geen makkelijke sollicitatie wordt. Voor de 40% arbeidsgeschiktheid wacht dus de WW en daarna niets.
Stel dat UWV onder soortgelijke regels ook zelfstandigen gaat verzekeren, dan is er geen WW en ga je direct naar 18k bruto. Bovendien voegt de arbeidskundige beoordeling een extra risico toe in de bepaling van je uitkering. Een optimistische arbeidsdeskundige kost je zo een paar k per jaar.
Je kunt je natuurlijk particulier bijverzekeren voor bijvoorbeeld beroepsgeschiktheid. Die verzekeringen zouden dan ook goedkoper worden aangezien dat stuk al door het UWV gedekt is.
Even aangenomen dat dit op een redelijke prijs in de verzekering verrekend wordt is het principe niet zo heel gek. Daarnaast is wat je zegt ook het geval voor werknemers (beide kanten uit, die kunnen zich ook bijverzekeren als ze willen en tevens zijn ze net zo goed de klos wat betreft het stukje van passende arbeid)
Even aangenomen dat dit op een redelijke prijs in de verzekering verrekend wordt is het principe niet zo heel gek. Daarnaast is wat je zegt ook het geval voor werknemers (beide kanten uit, die kunnen zich ook bijverzekeren als ze willen en tevens zijn ze net zo goed de klos wat betreft het stukje van passende arbeid)
De macro stats onderschrijven dit. We zien de afgelopen 25 jaar:Hydra schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 13:12:
[...]
M.i. moeten we weg van belasting op inkomen en meer richting belasting op bedrijvigheid. Ik snap dat het lastig is, maar bedrijven worden steeds productiever met steeds minder werknemers. Dus het huidige systeem moet echt op de schop. En het is een complex issue dat veel breder is dan alleen Nederland natuurlijk, dus ik verwacht dat het pas opgelost gaat worden als het water ons echt aan de lippen staat.
* structureel dalende loonquote
* toenemende vermogensconcentratie
Op grond van deze trends kun je concluderen dan inkomstenbelasting in zijn huidige vorm de plank steeds meer misslaat.
Ik ben zelf een voorstander van een taks op geldstromen die een (rechts- of natuurlijk) persoon ten goede komen. Die moet principieel even hoog zijn voor elke rechtsvorm. Dat betekent dat Unilever of Shell hetzelfde tarief gaan betalen over de ondernemingswinst als een werknemer over zijn loon.
Je kunt argumenteren dat ondernemingen handelen in opdracht van de aandeelhouder en dat je eigenlijk de winst bij de aandeelhouder moet belasten. Dat is fair maar geeft wel een langdurig uitgestelde belastingheffing en opent de deur naar talrijke (internationale) ontwijkingsmogelijkheden. Dus wat mij betreft de ondernemingswinst aanslaan als voorheffing voor de uiteindelijke heffing bij de aandeelhouder.
Ik denk dat het meteen een meer sociale uitwerking heeft. Momenteel worden de middeninkomens extreem genivelleerd (in termen van hoe weinig hun bruto inkomen relatief oplevert t.o.v. iemand op sociaal minimum) en de wat hogere inkomens in box 1 extreem belast. Terwijl de echte grootverdieners juist relatief weinig belasting betalen. Ook zien we een trend waarin een steeds groter deel van de belastingen bij huishoudens wordt geind en een steeds kleiner deel bij bedrijven. Internationaal opererende bedrijven kunnen schuiven met winsten en dat schept een ongelijk speelveld in het nadeel van particulieren, iets dat zich steeds meer laat gelden.
Dat draagt allemaal bij aan de steeds sterkere vermogensconcentratie. Kort gezegd hebben we een systeem gebouwd dat het moeilijk maakt om vermogend te worden en makkelijk om vermogender te worden. De belastingdienst als poortwachter voor de rijken.
Een andere grondslagwijziging is om het aantal sturende belastingen en subsidies enorm te verminderen en de grondslag van BTW van waarde naar CO2 om te zetten. Dan krijgt elke ton uitstoot dezelfde prijs en dat lost ook een ongelijk speelveld op tussen particulieren en ondernemingen.
Deze twee stelelwijzigingen zouden fors denivelleren in de inkomensongelijkheid maar met enige vertraging fors nivelleren in de vermogensongelijkheid. Onze Gini coefficienten zouden meer gebalanceerd zijn.
Beetje offtopic, maar denk niet dat niemand ken die dit soort dingen aanmoedigt:
:fill(white):strip_exif()/f/image/zE7HwqJwYzc5mbJuN5FOMXQQ.png?f=user_large)
@KillaZ Dit als reactie op @t_captain zijn statement: Dat betekent dat Unilever of Shell hetzelfde tarief gaan betalen over de ondernemingswinst als een werknemer over zijn loon.
:fill(white):strip_exif()/f/image/zE7HwqJwYzc5mbJuN5FOMXQQ.png?f=user_large)
@KillaZ Dit als reactie op @t_captain zijn statement: Dat betekent dat Unilever of Shell hetzelfde tarief gaan betalen over de ondernemingswinst als een werknemer over zijn loon.
[ Voor 26% gewijzigd door coldasice op 22-11-2023 11:33 . Reden: duiding van waarom ik dit plaatste ]
@coldasice Wat heeft dat met ons te maken, tenzij er hier een tweaker op de Bahama's wil zitten met zijn BV? 
Dan zou ik zelf overigens Curacao kiezen; BV oprichten met een stichting erboven: 2% VPB en winst in de stichting uitkeren naar jezelf zonder dat je aan hoeft te geven wie er onderdeel zijn van die stichting
Dan zou ik zelf overigens Curacao kiezen; BV oprichten met een stichting erboven: 2% VPB en winst in de stichting uitkeren naar jezelf zonder dat je aan hoeft te geven wie er onderdeel zijn van die stichting
[ Voor 48% gewijzigd door KillaZ op 22-11-2023 11:33 ]
K to the KillaZ
Ik heb over dit jaar nog niks kwa pensioen gedaan, het is ook mijn eerste jaar dus niet zo'n ramp.
Maar is het verstandig dat ik dit jaar nog een pensioenrekening open en daar een storting op doe? Mbt jaar opgaaf e.d. of maakt dat niet uit?
Maar is het verstandig dat ik dit jaar nog een pensioenrekening open en daar een storting op doe? Mbt jaar opgaaf e.d. of maakt dat niet uit?
Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....
@Dzine kan zeker verstandig zijn om nog dit jaar je (deel) van je jaarruimte te benutten. Je inleg is volledig aftrekbaar in box 1.
Daarna zou ik adviseren maandelijks een vast bedrag over te boeken.
Daarna zou ik adviseren maandelijks een vast bedrag over te boeken.
Jaaropgaaf heb je niet als ZZP'er maar ik denk dat je de jaarruimte bedoeltDzine schreef op woensdag 22 november 2023 @ 12:00:
Ik heb over dit jaar nog niks kwa pensioen gedaan, het is ook mijn eerste jaar dus niet zo'n ramp.
Het is slim om dit jaar al je jaarruimte te benutten, je kan uitrekenen hoeveel dit is.
Echter lijkt mij het verstandigst om het eerste jaar je buffer op te bouwen als je die nog niet hebt. Eenmaal in een pensioen potje kan het er niet uit zonder extra kosten
Als je IT'er bent moet je in principe genoeg inkomen hebben voor buffer+pensioen. Ik heb het eigenlijk altijd maandelijks apart gezet omdat het verleidelijk is om niet te doen.. Maak er een gewoonte van direct af te schrijven als je inkomen het toelaat, dan houd je er rekening mee in je hoofdGrooV schreef op woensdag 22 november 2023 @ 12:03:
[...]
Jaaropgaaf heb je niet als ZZP'er maar ik denk dat je de jaarruimte bedoelt
Het is slim om dit jaar al je jaarruimte te benutten, je kan uitrekenen hoeveel dit is.
Echter lijkt mij het verstandigst om het eerste jaar je buffer op te bouwen als je die nog niet hebt. Eenmaal in een pensioen potje kan het er niet uit zonder extra kosten
Tijd in de markt maakt uiteindelijk vermogen, dus hoe eerder je het inlegt, hoe meer het later oplevert
Precies dit dus. Voor mij dezelfde overweging, maar dan met name gebaseerd op de pensioen ellende....t_captain schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 22:41:
Over UWV: het was 1 van mijn overwegingen toen ik bijna 15 jaar geleden de afweging tussen loondienst en zelfstandigheid ging maken.
* laatste salaris 70k
* daarvan 70% = 27k
Als ik dat naast mijn commerciele AOV leg, die gewoon 100% uitkeerde terwijl ik formeel 25% arbeidsongeschikt was (tot 2 keer toe)... nou dan weet ik het wel
Uitkomst of lapmiddel. Want ik ben bij dat UWN ding toch echt benieuwd hoe de uitkering zich verhoud tot ons inkomen en de premie. Los van vervangende arbeidRutix schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 22:02:
[...]
En toch is die UWV een uitkomst voor mensen zoals ik die door geen van particuliere verzekeraars verzekerd word of met zoveel uitsluitingen en hoge premies dat het totaal niet waard is.
Onzin verhaal over dat "genoeg inkomen", als je pas net bent begonnen heb je echt nog geen buffer om het 6 maanden uit te zitten zonder je zorgen te maken. Helemaal niet als je als echte ondernemer ook nog in je zelf en bedrijfsmiddelen hebt geïnvesteerd. Misschien als je nog thuis woont zonder enige vaste lasten maar als je ook nog een gezin hebt te onderhouden en een hypotheek moet betalen dan gaat een buffer heel snel leeg en dan heb je niet veel aan een pensioen potje wat over 30 jaar uit keertID-College schreef op woensdag 22 november 2023 @ 12:06:
[...]
Als je IT'er bent moet je in principe genoeg inkomen hebben voor buffer+pensioen. Ik heb het eigenlijk altijd maandelijks apart gezet omdat het verleidelijk is om niet te doen.. Maak er een gewoonte van direct af te schrijven als je inkomen het toelaat, dan houd je er rekening mee in je hoofd
Tijd in de markt maakt uiteindelijk vermogen, dus hoe eerder je het inlegt, hoe meer het later oplevert
En dan nog, je buffer hoeft niet op je bankrekening te blijven staan, als je er maar makkelijk bij kan
Excuses, ik bedoel persoonlijke belastingaangifte over 2023. En ook de jaarruimte gebruiken inderdaad.GrooV schreef op woensdag 22 november 2023 @ 12:03:
[...]
Jaaropgaaf heb je niet als ZZP'er maar ik denk dat je de jaarruimte bedoelt
Betere formulering. Moet ik de jaarruimte cq overschrijving naar de pensioenrekening dit jaar nog doen?
Voelt wel als verstandig.
Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....
Onbenutte jaarruimte kan je tot 10 jaar terug benutten, dus nee het hoeft niet perse dit jaar, mag welDzine schreef op woensdag 22 november 2023 @ 12:22:
[...]
Excuses, ik bedoel persoonlijke belastingaangifte over 2023. En ook de jaarruimte gebruiken inderdaad.
Betere formulering. Moet ik de jaarruimte cq overschrijving naar de pensioenrekening dit jaar nog doen?
Voelt wel als verstandig.
Zie https://www.belastingdien...entepremie-2016-en-daarna
https://brightpensioen.nl/jaarruimte-berekenen/
https://new.brandnewday.n...te-en-hoe-bereken-ik-die/
Overigens als je voor je pensioen leeftijd het geld wil opnemen dan moet je er alsnog (tegen de dan geldende tarieven) belasting over betalen
[ Voor 32% gewijzigd door GrooV op 22-11-2023 12:27 ]
Zelf begin ik er pas in mijn vierde jaar mee, al kan ik aflossen op de hypotheek ook als bijdrage voor mijn pensioen rekenen. Recent bij Meesman (laagste kosten) een pensioen rekening geopend en als je jaarruimte niet gebruikt spaar je deze nog 10 jaar op als reseveringsruimte. Vanaf dit jaar ga ik royaal mijn pensioenrekening vullen met deze reserveringsruimte en verwacht dat deze voor mijn 40ste gevuld is en daarna puur op rendement op voldoende uit moet komen voor de AOW leeftijd (70). Daarna ga ik verder met de pensioen leeftijd naar voren brengen in box 3 en sindskort ook box 2 (BV).Dzine schreef op woensdag 22 november 2023 @ 12:00:
Meer onzin over een onzin verhaal.. interessantGrooV schreef op woensdag 22 november 2023 @ 12:18:
[...]
Onzin verhaal over dat "genoeg inkomen", als je pas net bent begonnen heb je echt nog geen buffer om het 6 maanden uit te zitten zonder je zorgen te maken. Helemaal niet als je als echte ondernemer ook nog in je zelf en bedrijfsmiddelen hebt geïnvesteerd. Misschien als je nog thuis woont zonder enige vaste lasten maar als je ook nog een gezin hebt te onderhouden en een hypotheek moet betalen dan gaat een buffer heel snel leeg en dan heb je niet veel aan een pensioen potje wat over 30 jaar uit keert
En dan nog, je buffer hoeft niet op je bankrekening te blijven staan, als je er maar makkelijk bij kan