In dit verhaal is de heffing die inhurende bedrijven over zzp'ers zouden moeten betalen (GL/PVDA) nog niet meegenomen, en het idee is dat dat is om de situatie met werkgeverslasten voor werknemers recht te trekken. Ga er dus maar vanuit dat dat geen klein bedrag is. Ik schat zo in dat het 'ons' niet gaat lukken om dat buiten tariefonderhandelingen te houden. Onze klanten hebben een bepaald bedrag dat ze voor ons per uur kwijt willen zijn en als de overheid daar ineens een heffing van 10% bovenop doet (willekeurig bedrag, maar niet per se bij voorbaat onrealistisch als je kijkt naar de hoogte van de werkgeverslasten) gaat ons maximum te onderhandelen uurtarief met diezelfde 10% naar beneden.jadjong schreef op zondag 19 november 2023 @ 16:51:
[...]
6200 netto is iets van 10k bruto in loondienst. Ik denk niet dat je veel tegenstand krijgt als politicus wanneer je bij deze groep werknemers 700.- weg gaat halen om andere gaten te dichten....
Het is natuurlijk heel erg koffiedik kijken. Maar als ik het op een kladje uitreken zou ik niet heel verbaasd zijn als die genoemde 700 euro onder de streep in de praktijk dubbel zo hoog gaat uitpakken.
Want er is nog een ander aspect. Bovengenoemde maakt het inhuren van een ZZP'er onaantrekkelijker. Als je tegelijkertijd nog een instroom van nieuwe werknemers in loondienst hebt zet dat de tarieven nog verder onder druk en snijdt het mes van twee kanten.