Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

jadjong schreef op zondag 19 november 2023 @ 16:51:
[...]

6200 netto is iets van 10k bruto in loondienst. Ik denk niet dat je veel tegenstand krijgt als politicus wanneer je bij deze groep werknemers 700.- weg gaat halen om andere gaten te dichten....
In dit verhaal is de heffing die inhurende bedrijven over zzp'ers zouden moeten betalen (GL/PVDA) nog niet meegenomen, en het idee is dat dat is om de situatie met werkgeverslasten voor werknemers recht te trekken. Ga er dus maar vanuit dat dat geen klein bedrag is. Ik schat zo in dat het 'ons' niet gaat lukken om dat buiten tariefonderhandelingen te houden. Onze klanten hebben een bepaald bedrag dat ze voor ons per uur kwijt willen zijn en als de overheid daar ineens een heffing van 10% bovenop doet (willekeurig bedrag, maar niet per se bij voorbaat onrealistisch als je kijkt naar de hoogte van de werkgeverslasten) gaat ons maximum te onderhandelen uurtarief met diezelfde 10% naar beneden.

Het is natuurlijk heel erg koffiedik kijken. Maar als ik het op een kladje uitreken zou ik niet heel verbaasd zijn als die genoemde 700 euro onder de streep in de praktijk dubbel zo hoog gaat uitpakken.

Want er is nog een ander aspect. Bovengenoemde maakt het inhuren van een ZZP'er onaantrekkelijker. Als je tegelijkertijd nog een instroom van nieuwe werknemers in loondienst hebt zet dat de tarieven nog verder onder druk en snijdt het mes van twee kanten.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

Crazy D schreef op zondag 19 november 2023 @ 14:23:
In loondienst kun jij je laptop niet zakelijk aanschaffen
In loondienst krijg je je laptop gewoon.

net als je bureaustoel trouwens :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxnl
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-12-2024
Roodey schreef op zondag 19 november 2023 @ 14:03:
Ik heb gelezen dat ze (GL/PvdA) VPB belasting naar 30% willen en belasting willen heffen op eigen vermogen.
Nu weet ik niet of ze met drempels werken om alleen de groten te pakken, maar ik vermoed dat ook een BV niet buiten schot blijft.
Drempel van een miljoen.
Ja, daar kunnen ondernemers best aan komen. En best lullig als je bijv. een bedrijfspand voor de eigen werkzaamheden hebt.
Maar om het een "lastenverzwaring voor gezinnen" te noemen, lijkt me ook wat overdreven. Het doorsnee gezin heeft dat niet. :)
introduceert een vermogensbelasting over ondernemingsvermogen en vermogen in box 2 en box 3. Voor vermogens in box 2 en ondernemingsvermogen in box 1 geldt vanaf 1 miljoen euro een tarief van 2%. Voor het vermogen in box 3 geldt tussen 1 miljoen en 3 miljoen euro een tarief van 2%, tussen 3 miljoen en 4 miljoen euro 3%, tussen 4 miljoen en 5 miljoen euro 4% en boven 5 miljoen euro 5%. De maatregel is een lastenverzwaring van 3,6 miljard euro voor gezinnen en 5,7 miljard euro voor bedrijven. Structureel brengt deze maatregel minder op, door uitholling van de grondslag.

[ Voor 10% gewijzigd door maxnl op 19-11-2023 17:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roodey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07:10
jadjong schreef op zondag 19 november 2023 @ 16:51:
[...]

6200 netto is iets van 10k bruto in loondienst. Ik denk niet dat je als politicus veel tegenstand krijgt wanneer je bij deze groep werknemers 700.- weg gaat halen om andere gaten te dichten....
Nee, maar een afschaffing van de aftrekposten en MKB winstvrijstelling raakt ook de ZZP'er die geen IT uurlonen kunnen schrijven.
Nu, wederom met behulp van de sheet van @Hmmbob, een voorbeeld uitgewerkt van iemand die fulltime werkt tegen €50 per uur (gerekend met 10K kosten, geen auto, geen AOV, geen pensioen)). Die gaat er ook 578 euro netto per maand op achteruit.

Iemand tegen €30 per uur (gerekend met 7K kosten, geen auto, geen AOV, geen pensioen) gaat er ook maandelijks 339 euro op achteruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkuppens
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:49
Wolly schreef op zondag 19 november 2023 @ 16:25:
[...]

Hoe kan je nu procentueel meer betalen dan in loondienst als IB'er?
Als je van 6k naar 15k gaat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
maxnl schreef op zondag 19 november 2023 @ 17:32:
[...]

Drempel van een miljoen.
Ja, daar kunnen ondernemers best aan komen. En best lullig als je bijv. een bedrijfspand voor de eigen werkzaamheden hebt.
Maar om het een "lastenverzwaring voor gezinnen" te noemen, lijkt me ook wat overdreven. Het doorsnee gezin heeft dat niet. :)

[...]
Voor ZZPers misschien wel fair, maar je met een vermogensbelasting niet betalen over al je investeringen? Dus ook vrachtwagens, windmolens, trekkers, landbouwgrond, ect.. Natuurlijk kan je veel kwijt in leaseconstructies maar dan moet die leasemaatschappij die vermogensbelasting af staan.

Daarnaast kan een BV ook aandeelhouder zijn over een andere BV. Moet elk moederbedrijf of holding dan vermogensbelasting betalen over de werkmaatschappij?

Natuurlijk kunnen ze alleen liquide middelen belasten maar het is eenvoudig in deposito’s, obligaties, vastgoed en/of aandeelfonds geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennyV
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13-10 15:31
Deveon schreef op zondag 19 november 2023 @ 20:13:
[...]

Voor ZZPers misschien wel fair, maar je met een vermogensbelasting niet betalen over al je investeringen? Dus ook vrachtwagens, windmolens, trekkers, landbouwgrond, ect.. Natuurlijk kan je veel kwijt in leaseconstructies maar dan moet die leasemaatschappij die vermogensbelasting af staan.

Daarnaast kan een BV ook aandeelhouder zijn over een andere BV. Moet elk moederbedrijf of holding dan vermogensbelasting betalen over de werkmaatschappij?

Natuurlijk kunnen ze alleen liquide middelen belasten maar het is eenvoudig in deposito’s, obligaties, vastgoed en/of aandeelfonds geplaatst.
Tjah opgelost, huizen en panden kopen met flinke hypotheek. Dan drukken de schulden de vermogen.

Lang leven de schulden economie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winiustyco
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 27-07 04:18
Deveon schreef op zondag 19 november 2023 @ 20:13:
[...]

Het vermogen dat ingebracht is in box 1 of box 2 als zijnde zakelijk vermogen, zal geen vermogensbelasting tegemoet zien. Enkel het reëele rendement uit dit vermogen wordt regulier belast door middel van de VPB en IB als directeur zijnde etc.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• chielsen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-10 20:46
Waarom zou een ondernemer minder belasting moeten betalen? Een ondernemer wordt toch een ondernemen omdat ie kansen ziet of gewoon intrinsieke motivatie heeft. Ik ben heel benieuwd hoeveel ondernemers die echt waarde toevoegen het moeten hebben van die aftrekposten. Ik heb liever dat er goede infrastructuur is, een goede werkende rechtsstaat etc Daar heb je veel meer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM99
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-10 11:19

MM99

That is the way I am!

Ik wil een nieuwe koffiemachine kopen, en ik wil het dan als zakelijke kosten (kleine investering) opnemen in mijn boekhouding.

Volgens de makers van koffiezetapparaten mag dat (zie hier en hier).

Nu vroeg ik me af, hoe zit het met een bijvoorbeeld een waterkoker of nog beter, een tosti apparaat? Wat als ik het enkel het gebruik als ik een thuiswerk dag heb? Of wat als ik het meeneem naar klanten om daar tosti's te maken?

Ik zit even te zoeken naar waar liggen de grenzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08:52
MM99 schreef op zondag 19 november 2023 @ 22:01:

Even er vanuitgaande dat je zzp’er bent zonder zelfstandige werkruimte; dit kan je niet aftrekken en deze kosten zijn 100% privé.

Huur je een kantoor en wil je daar een koffieapparaat dan kan het uiteraard wel.

Bureaustoelen zijn natuurlijk een ander verhaal 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropstick
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08:09
Op dit moment heb ik een conflict met mijn huidige boekhouder en ben ik op zoek naar een ander. Wellicht kunnen jullie mijn vraag in de tussentijd beantwoorden. Voor de inkomstenaangifte van 2023 wil ik voorkomen dat ik belastingrente moet betalen en wil ik gebruik gaan maken van een voorlopige aanslag. In dit topic staan veel ervaringen van freelancers die eind december een VA over het huidige jaar aanvragen. Op de website van de belastingdienst staat vermeld dat een VA aangevraagd kan worden tot 1 mei van het volgende jaar. Is het dan niet verstandiger om de VA zo laat mogelijk aan te vragen en op deze manier geen rente mis te lopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eliaz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20-10 10:16
Ik wil een nieuwe koffiemachine kopen, en ik wil het dan als zakelijke kosten (kleine investering) opnemen in mijn boekhouding.

Nu vroeg ik me af, hoe zit het met een bijvoorbeeld een waterkoker of nog beter, een tosti apparaat? Wat als ik het enkel het gebruik als ik een thuiswerk dag heb? Of wat als ik het meeneem naar klanten om daar tosti's te maken?

Ben geen expert maar als je geen zelfstandige kantoorruimte hebt, kom je in een donkergrijs gebied met zulke keukenmachines. Volgens de BD moet je dan een verhouding zakelijk/privé aanhouden maar als "het persoonlijke karakter van die kosten overheerst, dan zijn die kosten helemaal niet aftrekbaar". Een koffiezetapparaat in een huishouden is lastig te verdedigen als "zakelijk met privé karakter". Eerder privé en drink onder werktijd koffie... Zou je die niet kopen als je geen zzp'er was? Ga je de kopjes koffie tellen en dan naar rato verdelen...? Ik heb geen idee wat voor set-up je wilt, maar als je de berekening op een kladje doet ben ik benieuwd wat je overweging hier in is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
winiustyco schreef op zondag 19 november 2023 @ 21:13:
[...]

Het vermogen dat ingebracht is in box 1 of box 2 als zijnde zakelijk vermogen, zal geen vermogensbelasting tegemoet zien. Enkel het reëele rendement uit dit vermogen wordt regulier belast door middel van de VPB en IB als directeur zijnde etc.
Eens, maar dat is al zo. Wat willen ze dan veranderen om vermogen te belasten van BVs? Het resultaat is al belast dus ik zie het even niet.
BennyV schreef op zondag 19 november 2023 @ 21:10:
[...]

Tjah opgelost, huizen en panden kopen met flinke hypotheek. Dan drukken de schulden de vermogen.

Lang leven de schulden economie!
Als je een ton hebt en je leent 1 ton erbij dan kan je vastgoed kopen van 2 ton. Die eerste ton heb je dan nog steeds als vermogen en wordt niet gecompenseerd door die lening, de andere ton wel. Al verdampt je vermogen wel snel met de huidige rente en overdrachtsbelasting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BennyV
Deveon schreef op zondag 19 november 2023 @ 22:18:
[...]

Eens, maar dat is al zo. Wat willen ze dan veranderen om vermogen te belasten van BVs? Het resultaat is al belast dus ik zie het even niet.

[...]

Als je een ton hebt en je leent 1 ton erbij dan kan je vastgoed kopen van 2 ton. Die eerste ton heb je dan nog steeds als vermogen en wordt niet gecompenseerd door die lening, de andere ton wel. Al verdampt je vermogen wel snel met de huidige rente en overdrachtsbelasting.
Volgens mij klopt dat niet.. als jij 100K bezit hebt. En 100K schuld, streept dat tegen elkaar weg wanneer je het hebt over vermogen belasting.

Dit idee word bevestigdt door een simpele bereknhet.nl in te vullen..
https://www.berekenhet.nl...ensbelasting.html#calctop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
BennyV schreef op zondag 19 november 2023 @ 22:41:
[...]

Volgens mij klopt dat niet.. als jij 100K bezit hebt. En 100K schuld, streept dat tegen elkaar weg wanneer je het hebt over vermogen belasting.

Dit idee word bevestigdt door een simpele bereknhet.nl in te vullen..
https://www.berekenhet.nl...ensbelasting.html#calctop
Klopt, maar als je 100k hebt en dan 100k leent dan heb je 200k en na correctie van je schuld heb je nog steeds 100k vermogen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:22

Crazy D

I think we should take a look.

Die grens ligt een paar meter terug. Met welk zakelijk doel ga je de machine kopen? En welk zakelijk doel heb je om de tosti's te maken? Ga je voor heel de afdeling tosti's bakken of zo, met een vlaggetje erop geprikt met je bedrijfsnaam? Lunch is in de basis prive, dus waarom zou een middel om lunch mee te bereiden wel opeens zakelijk zijn? En, als je er een zakenlunch van maakt met wat klanten, wat maakt het dat je de benodigde apparatuur om die lunch te maken opeens zakelijk is?

Aangezien je het hier vraagt denk ik dat je zelf het antwoord al wel weet en hoop je hooguit dat net als met de bureaustoel, iemand hier een accountant heeft die het een retegoed plan vond (en goedkeuring heeft van de belastingdienst) om je je keukeninventaris zakelijk aan te schaffen.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15-10 15:15
Roodey schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 21:51:
https://fnvzzp.nl/nieuwsb...sprogramma-s-voor-onder-1

Als ik dit lees word ik van veel partijen niet gelukkig.

Afschaffing KIA (GL/PvdA).
Afschaffen mkb winstvrijstelling (GL/PvdA en CU).
Aftoppen en verlagen mkb winstvrijstelling (D66 en CDA).
Ook wat partijen die tornen aan aftrekposten.

Binnenkort 1 jaar mijn eenmanszaak en daar erg blij mee. Ik vind dat ik al erg vrij afdraag aan de blauwe enveloppe. Moet het dan nog meer worden? Of gaat dit de tarieven enorm opdrijven?
Volgens GL/PvdA:
  • schaft de aftrekposten af die vallen onder de ondernemersaftrek. Dit zijn de zelfstandigenaftrek, de startersaftrek, de aftrek voor speur- en ontwikkelingswerk, de meewerkaftrek en de stakingsaftrek. Dit is een lastenverzwaring voor bedrijven van 0,4 miljard euro.
  • Knip.
  • verruimt het budget van de Wet Bevordering Speur- en Ontwikkelingswerk. Dit is een taakstellende lastenverlichting voor bedrijven van 0,6 miljard euro.
Wat willen ze nou met de WBSO?! Budget gaat omhoog maar je kan het niet meer aftrekken? Het ligt vast aan mij dat ik het niet snap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Roodey schreef op zondag 19 november 2023 @ 14:42:
[...]

Nee, dat is niet mijn enige motivatie. Geen woorden in iemands mond leggen. Ik geef aan dat ik het verschil met mijn netto-inkomen uit loondienst dan niet opwegen t.o.v. het risico dat ik loop. Ik ben risicoavers.
Daarnaast verdiende ik in loondienst ook al goed.

Ik ben erg blij dat ik voor mijzelf ben begonnen. Iedereen in mijn omgeving zal dat beamen.
Vandaar ook mijn ? aan het eind van de zin. Maar dan de vraag, welke partij heeft niet die belachelijke voorstellen? Als ik hier kijk: https://fnvzzp.nl/nieuwsb...sprogramma-s-voor-onder-1
VVD: geen voorstellen
D66: aan de ene kant verdubbeling zelfstandigenaftrek, maar MKB vrijstelling omlaag en aftrekposten worden heffingskortingen
GroenLinks / PvdA : drama
En de andere partijen die worden genoemd zijn ook vrij kansloos.

Edit:
Oh ben echt niet wakker, je had de link al gepost en zo 8)7 :z :z

[ Voor 4% gewijzigd door Crazy D op 20-11-2023 08:02 ]

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

RonaldHeirbaut schreef op maandag 20 november 2023 @ 07:54:
[...]

Volgens GL/PvdA:

[...]

Wat willen ze nou met de WBSO?! Budget gaat omhoog maar je kan het niet meer aftrekken? Het ligt vast aan mij dat ik het niet snap.
Misschien maken ze er een toeslag van? Geen aftrek bij de IB maar je krijgt ergens wat geld vandaan?

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Crazy D schreef op maandag 20 november 2023 @ 08:01:
[...]
Edit:
Oh ben echt niet wakker, je had de link al gepost en zo 8)7 :z :z
Herkenbaar. Soms zit ik een heel epistel te tikken en dan is het mosterd na de maaltijd van eergisteren.

Overigens staat in die link alleen "Doorrekening verkiezingsprogramma’s voor ondernemers met een IB-onderneming". Maar omdat IB-ondernemers ook gewoon privépersonen zijn, kan het best zijn dat er aan de privékant voordelen zijn die er tegenover staan. Ik vind daarom het plaatje dat FNV schetst wat gekleurd/onvolledig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

RonaldHeirbaut schreef op maandag 20 november 2023 @ 08:08:
[...]

Herkenbaar. Soms zit ik een heel epistel te tikken en dan is het mosterd na de maaltijd van eergisteren.

Overigens staat in die link alleen "Doorrekening verkiezingsprogramma’s voor ondernemers met een IB-onderneming". Maar omdat IB-ondernemers ook gewoon privépersonen zijn, kan het best zijn dat er aan de privékant voordelen zijn die er tegenover staan. Ik vind daarom het plaatje dat FNV schetst wat gekleurd/onvolledig.
https://bieb.knab.nl/onde...ngrijkste-zzp-onderwerpen

Misschien iets completer?

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkuppens
RonaldHeirbaut schreef op maandag 20 november 2023 @ 07:54:
[...]

Volgens GL/PvdA:

[...]

Ik moet er naar gokken, maar onder de WBSO heb je meerdere opties.
Een daarvan is een aftrekpost als je 500 uur hebt gewerkt aan WBSO.
Daar heb ik als ZZP'er een paar keer gebruik van kunnen maken.

De andere is een regeling met forfaitair uurloon, waar mijn opdrachtgevers mee te maken hadden.

Het lijkt mij dat de eerste regeling wordt opgedoekt ten gunste van de tweede.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 27-10 21:03
Ja de keuze deze keer is echt waardeloos.
We kunnen alleen kiezen tussen slecht en nog slechter
chielsen schreef op zondag 19 november 2023 @ 21:16:
Waarom zou een ondernemer minder belasting moeten betalen? Een ondernemer wordt toch een ondernemen omdat ie kansen ziet of gewoon intrinsieke motivatie heeft. Ik ben heel benieuwd hoeveel ondernemers die echt waarde toevoegen het moeten hebben van die aftrekposten. Ik heb liever dat er goede infrastructuur is, een goede werkende rechtsstaat etc Daar heb je veel meer aan.
Omdat er ook risico's tegenover staan? Zoals geen inkomen bij ziekte of geen opdrachten.
De zelfstandige aftrek boeit me niet echt, dat is maar een paar duizend.
De 15% MKB aftrek daarentegen...........
Dat is ongeveer de grootste aftrekpost voor iedere IB-ondernemer.

Wanneer ik naar mezelf kijk zijn dit de aftrekposten
Zakelijk:
- zelfstandige aftrek
- MKB aftrek
- KIA, indien investeringen
Prive:
- HRA (well ik heb een huis)
- Inleg pensioen
- AOV

[ Voor 10% gewijzigd door hackerhater op 20-11-2023 09:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 27-10 14:12
Ik snap die focus op IB niet zo in de hele discussie. Met een eenmanszaak betaal je net zoveel IB als in loondienst. het bedrag waarover is alleen anders. En dat is ook niet eens onterecht.

De hele vergelijking EMZ vs loondienst gaat mank. Het zou moeten zijn EMZ vs BV. Daarvoor hebben we met een EMZ ook die aftrekposten. Die zijn in het leven geroepen om geen fiscaal gedreven rechtsvorm te kiezen.

Maar daar wordt nu mee aan de haal gegaan om een vergelijking met loondienst te maken. Ja, dat gaat mank dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Niet wat partijen betreft; dan missen er wel een paar.

Maar ik ga FvD stemmen! Daar word ik al ZZP-er het beste van. Niet als mens, maar dat is niet zo belangrijk |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Inderdaad. Enige dat de aftrekposten doen is de belastbare winst verlagen.
Het bedrag waar we inkomstenbelasting over moeten betalen.

En de privé aftrekposten zijn ook beschikbaar voor werknemers.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Als ik meer belasting moet gaan betalen, dan vind ik dat prima. Een land onderhouden kost nu eenmaal geld en mijn sterke(re) schouders kunnen wel wat meer dragen. In die zin maakt het niet heel veel uit welke partij ik stem op een uitzondering na. Bovendien stem ik niet op basis van mijn portemonnee. Ik heb geld om te leven en leef niet voor het geld. De belastingdruk moet wel eerlijk voelen en dat is op dit moment zeker niet zo. Dat bedrijven hun BV besturen op basis van de financiële eisen/wensen van de aandeelhouders, past mijn niet. De rijken worden snel rijker en de armen armer. Mensen die meer dan 1mln/jr verdienen? Ze krijgen het niet eens op. Dat mag wel aangepakt worden.

Dat omvallende banken (commerciële instellingen!) gered moeten worden met publiek geld, stuit me tegen de borst. Dat de zorg wordt uitgekleed aan het bed, maar aangekleed op management/administratief niveau, heb ik veel moeite mee. Dat geldt ook voor onderwijs. Subsidies op fossiel vind ik achterhaald en het nu al stoppen met bevorderen van EV's en elektrificering van een huis is een beetje dom.

M.a.w. prima dat ik meer geld geef aan de overheid, maar waar gaan ze het aan besteden? Dat maakt de keuze nog wel eens lastig, kan ik me voorstellen. En dan ook, kies ik als mens of als ZZP-er? Kies ik voor mezelf of voor mijn BV? Succes overmorgen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hackerhater
Dat op zich wel.
De partijen die een cap op de aftrek willen zetten of het een beetje verlagen soit. Inderdaad de sterkste schouders dragen de zwaarste lasten.
Maar even 15 a 18% van je inkomen verliezen. Of die idiote voorstellen van PVDA-GL van die premies die door de opdrachtgevers betaald zouden moeten worden. Dat is zeer schadelijk.

Dit is het eerste jaar dat ik niet echt weet wat te stemmen. Ik stem normaal links met mijn sociale hart en met de gedachte van sterkste schouders. Maar dit jaar weet ik het echt niet.
Met dat gedoe van schijnzelfstandigheid, zet gewoon de minimumtarieven op minimaal 150% van het gebruikelijke brutoloon in die sector en ben er klaar mee.
Dan is er geen financiële prikkel voor bedrijven om ZZP'ers te verkiezen over vaste mensen.
Voor ons zou dat dus neerkomen op minimaal 7500/8000 per maand en daar komen we gemakkelijk aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07:34

page404

Website says no

Even een vraag van een andere orde. Ik zit er aan te denken om de WFT basis en hypotheken examens te gaan doen met als doel dat ik naast mijn IT werk wat hypotheekadvies kan gaan geven. Liefst als freelancer natuurlijk. Die examens zijn het probleem niet (heb al redelijk wat kennis).
Ik ben benieuwd wie er kennis of ervaring heeft van die markt en hoe makkelijk het is om je hetzij geheel zelfstandig, hetzij via aansluiting bij een kantoor, als adviseur aan de slag kan. Waar moet ik rekening mee houden?

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
hackerhater schreef op maandag 20 november 2023 @ 10:14:
Dat op zich wel.
De partijen die een cap op de aftrek willen zetten of het een beetje verlagen soit. Inderdaad de sterkste schouders dragen de zwaarste lasten.
Maar even 15 a 18% van je inkomen verliezen. Of die idiote voorstellen van PVDA-GL van die premies die door de opdrachtgevers betaald zouden moeten worden. Dat is zeer schadelijk.

Dit is het eerste jaar dat ik niet echt weet wat te stemmen. Ik stem normaal links met mijn sociale hart en met de gedachte van sterkste schouders. Maar dit jaar weet ik het echt niet.
Met dat gedoe van schijnzelfstandigheid, zet gewoon de minimumtarieven op minimaal 150% van het gebruikelijke brutoloon in die sector en ben er klaar mee.
Dan is er geen financiële prikkel voor bedrijven om ZZP'ers te verkiezen over vaste mensen.
Voor ons zou dat dus neerkomen op minimaal 7500/8000 per maand en daar komen we gemakkelijk aan.
Ik weet wel wat ik ga stemmen (al vaak genoeg geventileerd) maar ik heb geen idee of ik daar over 4 jaar spijt van zou hebben als mijn partij een coalitiepartner zou zijn (kans is nihil). Je weet namelijk nooit welke van de beloften uitkomen. Afgelopen anderhalf jaar zijn er bakken met geld naar Oekraïne gegaan. Had niemand in zijn partijprogramma staan maar het moet nog wel betaald worden. Had je die partij gestemd als het in het programma stond? Zou je stemmen op een partij die 5 miljard wil uitgeven aan de versterking van de Baltische staten?

Dat geldt ook voor al die plannen rondom het ZZP-er zijn. Er is geen partij die 76 zetels haalt (godzijdank) dus ook voor ons komt er een waterig compromis. Het moet anders, dus kies ik ook totaal iets anders. Misschien kijk ik over 20 jaar wel terug en denk ik: "dat was niet zo slim van me toen". Maar ja, dat zullen er veel gedacht hebben na 40-45.

Ik wil dat er wat verandert dus ik stem op een partij die past bij mijn idealen en die de afgelopen 25 jaar niet aan de knoppen heeft gezeten. Strategisch stemmen vind ik dom en een verloochening van mezelf. En als ik dan een poster zie van mevrouw "Rutte" (zelfde stem, ander persoon) die roept "Klaar met oude politiek?"of "aan jouw kant", dan weet ik dat zij mijn stem sowieso niet gaat krijgen. Ook omdat ik het wel gestemd heb en terugkijkend denk: "dat was niet zo slim van me toen".

Desondanks, we leven natuurlijk wel in een fantastisch land. Klagen kan hier alleen met een bek vol brood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
To_Tall schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 11:43:
[...]

Omdat er naar prive belang wordt gekeken.

3 weken omdat het leuk is om in het buiteland te zitten.
3 weken omdat de klant graag wilt dat je daar eea komt uitwerken.

Anders worden zomervakanties voor ZZPers wel heel lang :+ en mogelijk ook heel duur.. Want ja is toch aftrekbaar..
Maar het is toch aan jou als ondernemer om te bepalen waar het, vanuit zakelijk oogpunt, beter is om te werken? Je kan bij Spaces een werkplek huren om daar te gaan werken, de daarmee gemoeide kosten zijn dan zakelijk en aftrekbaar. Datzelfde kan je ook in Brazilië doen, in plaats van in je eigen woonplaats. Dat maakt het toch niet opeens privé?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Sefyu schreef op maandag 20 november 2023 @ 10:52:
[...]

Maar het is toch aan jou als ondernemer om te bepalen waar het, vanuit zakelijk oogpunt, beter is om te werken? Je kan bij Spaces een werkplek huren om daar te gaan werken, de daarmee gemoeide kosten zijn dan zakelijk en aftrekbaar. Datzelfde kan je ook in Brazilië doen, in plaats van in je eigen woonplaats. Dat maakt het toch niet opeens privé?
Wat is het zakelijk belang om het in Brazilië te doen ipv NL? Ik denk dat je dat wel moet uitleggen aan een inspecteur. Ik denk niet, maar ik weet het ook niet natuurlijk, dat de uitleg "ik werk daar fijn in de warmte en in een fijne omgeving" voldoende zakelijk belang zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkuppens
hackerhater schreef op maandag 20 november 2023 @ 10:14:
Dat op zich wel.

Als ik eerlijk ben dan moet ik toegeven dat de ideeën van GL/PvdA uitblinken in dat ze in principe juist zijn, maar dat je ze toch niet moet doen.
Zoals afschaffen monarchie, verhogen erfbelasting, stoppen met kernenergie, defensie naar 2% (NAVO norm), en sommige van de ZZP maatregelen (om een beetje on topic te blijven).

Maar goed, ik ga er vanuit dat ze geen 76+ zetels halen, en dat mijn stem hooguit richtinggevend is.

Denk ook wel dat Frans Timmermans de beste (minst slechte) premier kandidaat is, ook al komt hij nu echt niet goed uit de verf. Bevlogen, maar ook pragmatisch genoeg om met politieke tegenstanders tot compromissen te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Sefyu schreef op maandag 20 november 2023 @ 10:52:
[...]

Ik voel een sterke behoefte om op de maladieven een werkplek te huren en daarheen te vliegen... uiteraard zakelijk want ik ga daar werken.

Het gaat om een zakelijk belang. Een kantoorruimte huren in je redelijk directe omgeving vs. een. vakantie en daar toevallig ook wat vandaan gaan werken... Waarom zou het feit dat je in een ander land gaat zitten werken, de trip erheen en de overnachting zakelijk maken? Dat je als je op vakantie kantoorruimte huurt om daar te werken, dat stukje van de kosten is absoluut zakelijk. En wat mij aangaat ook de reiskosten vanaf je slaapplek naar die kantoorruimte. Maar niet de trip naar dat land zelf.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op maandag 20 november 2023 @ 10:55:
[...]

Wat is het zakelijk belang om het in Brazilië te doen ipv NL? Ik denk dat je dat wel moet uitleggen aan een inspecteur. Ik denk niet, maar ik weet het ook niet natuurlijk, dat de uitleg "ik werk daar fijn in de warmte en in een fijne omgeving" voldoende zakelijk belang zijn.
Wat is het zakelijke belang om het bij Spaces te doen in plaats van thuis aan je bureau?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BennyV
Qua "Vakantie" houd ik graag de zakelijk vs prive aan.

Ik ken wat ondernemers die zeggen: Ik ga 2 keer per jaar op een corperate retreat. Waarmee ze in een huntje gaan zitten op de heide, en ook soms in het buitenland. Waar je kiest voor een ruimte buiten je eigen kantoor/omgeving om eens goed na te denken over alles.

En je, dat betekend soms een wandeling door het park. soms een uur zitten in de zon. Waarbij het doel wel is om even "eruit" te zijn voor de zaak. een nieuw business plan te schrijven, een nieuw marketing plan te schrijven etc.

Vind ik dat dit voor een ZZPer een goede reden is, nee eigenlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennyV
Sefyu schreef op maandag 20 november 2023 @ 11:25:
[...]

Wat is het zakelijke belang om het bij Spaces te doen in plaats van thuis aan je bureau?
Omdat zakelijk Zakelijk is, en Prive Prive.

Ik huur al vanaf dag 1 een ruimte omdat ik niet aan de keukentafel wil werken in mijn appartement. En ook niet aan mij Prive/Game Pc.

Edit:
Daarnaast mag je het natuurlijk ook gewoon thuis doen, niemand houd je tegen. Alleen zegt de wet dan wel: Hoe maak je onderscheid tussen prive en thuis, waardoor een thuis inrichting eigenlijk moeilijk als zakelijk aangemerkt kan worden..

[ Voor 24% gewijzigd door BennyV op 20-11-2023 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Niet online
Dat is geen argument. Als je de deur achter je dichtdoet bij Spaces en daarna bij de bar om de hoek wat gaat drinken dan zijn je reiskosten, overnachtingskosten en kosten voor je werkplek gewoon zakelijk (en wellicht ook het e.e.a. aan eten en drinken).

Hoezo maken de GPS-coördinaten van waar je dit precies doet opeens onzakelijk?
Crazy D schreef op maandag 20 november 2023 @ 11:15:
[...]

Ik voel een sterke behoefte om op de maladieven een werkplek te huren en daarheen te vliegen... uiteraard zakelijk want ik ga daar werken.

Het gaat om een zakelijk belang. Een kantoorruimte huren in je redelijk directe omgeving vs. een. vakantie en daar toevallig ook wat vandaan gaan werken... Waarom zou het feit dat je in een ander land gaat zitten werken, de trip erheen en de overnachting zakelijk maken? Dat je als je op vakantie kantoorruimte huurt om daar te werken, dat stukje van de kosten is absoluut zakelijk. En wat mij aangaat ook de reiskosten vanaf je slaapplek naar die kantoorruimte. Maar niet de trip naar dat land zelf.
Het is geen vakantie, je gaat erheen om te werken. Wat je daar na 5 uur en in het weekend doet is privé, net zoals hier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hackerhater
RonaldHeirbaut schreef op maandag 20 november 2023 @ 10:51:
Je weet namelijk nooit welke van de beloften uitkomen. Afgelopen anderhalf jaar zijn er bakken met geld naar Oekraïne gegaan. Had niemand in zijn partijprogramma staan maar het moet nog wel betaald worden. Had je die partij gestemd als het in het programma stond? Zou je stemmen op een partij die 5 miljard wil uitgeven aan de versterking van de Baltische staten?
Ik zie dat geld als onderdeel van de 2% aan defensie die we sowieso zouden moeten uitgeven als onderdeel van de NAVO. Als je lid bent van een vereniging moet je je aan de voorwaarden houden :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
Sefyu schreef op maandag 20 november 2023 @ 11:31:

Het is geen vakantie, je gaat erheen om te werken. Wat je daar na 5 uur en in het weekend doet is privé, net zoals hier.
Maar wat is je zakelijk belang om op die locatie te werken? Dat je beter gedijt bij een warm klimaat is natuurlijk een prive belang en niet zakelijk. Maar als je je klant op die locatie zit wordt het weer een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Niet online
Hetzelfde zakelijke belang om bij Spaces of een andere gehuurde/gekochte werkplek te gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennyV
Sefyu schreef op maandag 20 november 2023 @ 11:31:
Dat is geen argument. Als je de deur achter je dichtdoet bij Spaces en daarna bij de bar om de hoek wat gaat drinken dan zijn je reiskosten, overnachtingskosten en kosten voor je werkplek gewoon zakelijk (en wellicht ook het e.e.a. aan eten en drinken).

Hoezo maken de GPS-coördinaten van waar je dit precies doet opeens onzakelijk?

[...]

Jij mag ook wel daar werken hoor, niemand houd je tegen. alleen mag je dan niet de trip en hotel zakelijk betalen.

Als jij eet/drinkt nadat je de Spaces uit loopt, is dit niet opeens zakelijk. Wettelijk word gezegt dat eten en drinken nooit zakelijk is wanneer je dat ook prive zou doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennyV
Sefyu schreef op maandag 20 november 2023 @ 11:37:
Hetzelfde zakelijke belang om bij Spaces of een andere gehuurde/gekochte werkplek te gaan werken.
Maar je word niet verplicht Spaces te doen... Alleen is die wel zakelijk te verantwoorden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
hackerhater schreef op maandag 20 november 2023 @ 11:32:
[...]

Ik zie dat geld als onderdeel van de 2% aan defensie die we sowieso zouden moeten uitgeven als onderdeel van de NAVO. Als je lid bent van een vereniging moet je je aan de voorwaarden houden :|
Ik doelde meer op dingen die nooit in een programma komen. Stel dat Air-France-KLM komende vier jaar omvalt en iemand heeft nu al in zijn programma staan dat we dat 5 miljard in willen steken, stem je er dan op?
Niemand zet in zijn programma wat hij doet als de shit hits the fan (Corona versie 2 oid) maar wordt er na vier jaar wel op afgerekend. In die zin maakt het geen drol uit wat je stemt en al helemaal niet als je strategisch stemt. Je kan hooguit nog stemmen door deductie.

Meer ontopic, als de plannen van Van Gennip doorgaan wat ik niet wil, waar moet ik dan wel of juist niet op stemmen? Welke partij staat voor mijn onafhankelijkheid als ZZP-er? En weegt dat op tegen de shit die ze aan de kant van klimaat, woningbouw enz meebrengen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ascension
Sefyu schreef op maandag 20 november 2023 @ 11:37:
Ik denk dat je zelf ook stiekem weet dat je verhaal onzin is maar vraag de Belastingdienst om een uitspraak en deel die met ons. Ben benieuwd!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 27-10 16:20

bord4kop

maximaal 100KB!

Ik snap die hele discussie over die paar honderd euro kunnen aftrekken niet.

BTW teruggave van effectief wat? 200 euro? 500? (..per jaar.. :/ )

Hierboven werd het al gezegd: zakelijk is zakelijk. Dat moet gewoon 100% aftrek en BTW terug indien van toepassing.
En de rest is Privé. Punt.

Iedereen weet toch precies wat zakelijk is? Je hebt als ondernemer toch wel een klein beetje moraal kompas?
Dat gefruts in de marge voor een paar honderd ekkies.. Man man :F

EDIT
En geldt ook voor winst/aftrekposten: al die moeite gaat toch nergens over. Effectief hoeveel belasting scheelt dat?
Ja, ik snap het dondersgoed als de jaaromzet 30 of 40.000 is. Maar kom op zeg; die doen heel andere investeringen dan vliegreisjes voor de leuk naar de andere kant van de wereld of een game bureau/stoel van 1500 euro?
Als je >100.000+ omzet, is je uurtarief ook 80-100+. Dan ga je toch niet afvragen of je nog paar honderd minder belasting kan betalen? Gewoon 1 dag werken levert al meeer op!

[ Voor 35% gewijzigd door bord4kop op 20-11-2023 11:54 ]

| Security Management |

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hackerhater
@RonaldHeirbaut
Ik reken partijen niet af wat ze doen when shit hits the fan.
Hadden ze Covid beter aan kunnen pakken? Sure, maar dat is mosterd na de maaltijd.
Ik reken de gevestigde partijen die de laatste 10/15 jaar aan de macht zijn (waaronder dus de VVD) wel kwalijk dat ze het klimaat en milieu zo enorm hebben laten versloffen.

Dat is iets compleet anders dan de plannen die ze vooraf hebben. Plannen die mijn manier van leven flink hinderen.
Het klimaat is heel belangrijk en dat geef ik zelf ook als speerpunt. Maar ik ben ook realistisch dat iedereen in ieder geval deels voor zijn/haar portemonnee kiest.
Bijvoorbeeld de investeringen die ik heb gedaan om mijn footprint te verlagen (isolatie, EV, zonnepanelen, etc) was alleen maar (zonder lening) mogelijk door mijn freelance inkomen. Net als het financieren van de carrière-change van mijn partner naar de zorg.
Willen ze dat ik meer belasting betaal? Sure, draai de verlaging van de hoogste schijf terug (waarom hebben ze uberhaupt het veranderd naar 2 schijven?). Maar maak mijn manier van geld verdienen niet (bijna) onmogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pkuppens
hackerhater schreef op maandag 20 november 2023 @ 11:32:
[...]

Die 2% aan defensie omdat de NAVO dat wil jeukt mij enorm. Nog los van dat we ook (veel lagere) normen hebben voor ontwikkelingssamenwerking waar je wel in mag snijden, omdat dat kennelijk minder vast ligt?

Bijdragen aan de NAVO zouden we moeten doen voor de veiligheid van onszelf, maar vooral onze vrije manier van leven. Als ik dan zie dat er niet in NAVO verband wordt ingegrepen in Oekraine (los van de corruptie in Oekraine en het feit dat er echt wel een deel provocatie vanuit de NAVO in dit conflict zit), en dat bovendien ook binnen de NAVO er diverse kleine dictatuurtjes ontstaan.

Dat gezegd hebbende, mijn idee:

Van die 2% BBP wordt tenminste 25% (ofwel 0.5% BBP) besteed aan het voorbereiden op een digitale oorlog. Ik ga ervan uit dat sowieso de volgende oorlog een significant digitaal bestanddeel heeft.
Dat is inclusief alle propaganda, DDoS aanvallen, gijzelsoftware etc. In plaats van wapentuig en JSFs waarmee we de wapenindustrie subsidieren.

Deze digitale oorlog is in feite al begonnen vanuit Noord Koreaanse en Russische hackersgroepen, en andere criminele ransomware groepen.
On the fly, alles wat we aan hacken, ransomware, en andere online fraude kunnen tegengaan. Dit is natuurlijk goed oefenmateriaal, én een prima besteding van dit budget.

We voldoen aan de NAVO norm, en we ontwikkelen nuttige kennis die meer dan alleen defensie dient.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-10 19:59
Da's echt geen voer voor dit topic though.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

RonaldHeirbaut schreef op maandag 20 november 2023 @ 11:40:
[...]

Ik doelde meer op dingen die nooit in een programma komen. Stel dat Air-France-KLM komende vier jaar omvalt en iemand heeft nu al in zijn programma staan dat we dat 5 miljard in willen steken, stem je er dan op?
Niemand zet in zijn programma wat hij doet als de shit hits the fan (Corona versie 2 oid) maar wordt er na vier jaar wel op afgerekend. In die zin maakt het geen drol uit wat je stemt en al helemaal niet als je strategisch stemt. Je kan hooguit nog stemmen door deductie.

Meer ontopic, als de plannen van Van Gennip doorgaan wat ik niet wil, waar moet ik dan wel of juist niet op stemmen? Welke partij staat voor mijn onafhankelijkheid als ZZP-er? En weegt dat op tegen de shit die ze aan de kant van klimaat, woningbouw enz meebrengen?
Het gaat niet eens specifiek om GL/PVDA. Als je het knab-linkje heen scrollt zie je dat bepaalde onderwerpen veel breder terugkomen. Bijvoorbeeld het stukje om in een bepaalde vorm opdrachtgevers mee te laten betalen. Dat is ook wel de lijn als je door al die punten scrollt: met name bij de linkse partijen gaan de voorstellen dermate ver dat freelancen zoals het we het nu kennen over 5 jaar niet meer bestaat. Een dergelijke constructie is echt killing voor de bereidheid mensen op freelance basis in te huren.

Aangezien je nu al kunt voorspellen dat het een keuze tussen links en rechts wordt en de vvd de enige partij is die nog niet al te wilde plannen heeft kom je daar dus bij uit. Realistisch gezien kun je er ook op rekenen dat de vvd als het erop aankomt voor corporates kiest en net zo goed zzp' ers voor de bus gooit, maar met de andere partijen weet je het bij voorbaat al zeker.

Het lastige is dat je uit idealisme wel enigszins tegen je eigen belang kunt stemmen, maar wat mij betreft zijn daar wel grenzen aan. En het offer dat nu gevraagd wordt is wel erg groot. Los daarvan is er nog iets anders. Ik wil best meer belasting betalen als ik zou geloven dat dat iemand zou helpen. Als het echt radicaal dingen zou oplossen zou ik zelfs aardig veel willen betalen. Dat geloof ik alleen voor geen meter, en dat zet het voor mij persoonlijk allemaal toch wel in een ander daglicht.

edit: dit is verder geen stemadvies. Er zijn ook genoeg redenen om juist niet op de vvd te stemmen. Eigenlijk is elke optie deze ronde gewoon k#t. En ik baal er enorm van dat het niet alleen erg veel geld gaat kosten maar tegelijkertijd m'n business kapot maakt. Die stapeling voelt nog het meest oneerlijk.

[ Voor 6% gewijzigd door Yucon op 20-11-2023 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Yucon schreef op maandag 20 november 2023 @ 12:32:
[...]

Het gaat niet eens specifiek om GL/PVDA. Als je het knab-linkje heen scrollt zie je dat bepaalde onderwerpen veel breder terugkomen. Bijvoorbeeld het stukje om in een bepaalde vorm opdrachtgevers mee te laten betalen. Dat is ook wel de lijn als je door al die punten scrollt: met name bij de linkse partijen gaan de voorstellen dermate ver dat freelancen zoals het we het nu kennen over 5 jaar niet meer bestaat. Een dergelijke constructie is echt killing voor de bereidheid mensen op freelance basis in te huren.
Meeste grote bedrijven werken toch al met tussenpersonen. Het zou de opdrachtgever een worst wezen of het poppetje een ZZPer is of in loondienst is. De wet DBA is het enige waardoor er nu twijfel ontstaat. Het belangrijkste voor de sector is duidelijkheid, vervolgens werken we er allemaal wel omheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

Deveon schreef op maandag 20 november 2023 @ 12:39:
[...]

Meeste grote bedrijven werken toch al met tussenpersonen. Het zou de opdrachtgever een worst wezen of het poppetje een ZZPer is of in loondienst is. De wet DBA is het enige waardoor er nu twijfel ontstaat. Het belangrijkste voor de sector is duidelijkheid, vervolgens werken we er allemaal wel omheen.
Dat maakt ze ivm ketenaansprakelijkheid juist wel uit. Het maakt niet uit wat er tussenin zit, het gaat erom wat aan beide kanten zit. Ik ben er zelf ook al eens op een haartje na een opdracht door misgelopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fry77
RonaldHeirbaut schreef op maandag 20 november 2023 @ 10:51:
[...]

Ik weet wel wat ik ga stemmen (al vaak genoeg geventileerd) maar ik heb geen idee of ik daar over 4 jaar spijt van zou hebben als mijn partij een coalitiepartner zou zijn (kans is nihil). Je weet namelijk nooit welke van de beloften uitkomen. Afgelopen anderhalf jaar zijn er bakken met geld naar Oekraïne gegaan. Had niemand in zijn partijprogramma staan maar het moet nog wel betaald worden. Had je die partij gestemd als het in het programma stond? Zou je stemmen op een partij die 5 miljard wil uitgeven aan de versterking van de Baltische staten?

Dat geldt ook voor al die plannen rondom het ZZP-er zijn. Er is geen partij die 76 zetels haalt (godzijdank) dus ook voor ons komt er een waterig compromis. Het moet anders, dus kies ik ook totaal iets anders. Misschien kijk ik over 20 jaar wel terug en denk ik: "dat was niet zo slim van me toen". Maar ja, dat zullen er veel gedacht hebben na 40-45.

Ik wil dat er wat verandert dus ik stem op een partij die past bij mijn idealen en die de afgelopen 25 jaar niet aan de knoppen heeft gezeten. Strategisch stemmen vind ik dom en een verloochening van mezelf. En als ik dan een poster zie van mevrouw "Rutte" (zelfde stem, ander persoon) die roept "Klaar met oude politiek?"of "aan jouw kant", dan weet ik dat zij mijn stem sowieso niet gaat krijgen. Ook omdat ik het wel gestemd heb en terugkijkend denk: "dat was niet zo slim van me toen".

Desondanks, we leven natuurlijk wel in een fantastisch land. Klagen kan hier alleen met een bek vol brood.
Beetje hetzelfde gevoel. Je zit met de standaard 2 a 3 grote partijen die al tig jaar niet echt resultaat boeken, of je eindigt met de niche clubjes. Het laatse coalitie akkoord kwam bij geen enkele partij tijdens de verkiezigen naar voren. Oekraine kun je nog echt wel van zeggen dat we daar als NL echt tegen hebben gestemd. Hetzelfde gaat straks in het MO gebeuren. Elke 100 euro transactie moet opgeslagen worden voor witwas onderzoek, maar er gaan straks weer miljoenen belastinggeld naar een stel potentaten. Und so weiter und so weiter. Nog nooit zo'n gevoel van zinloosheid gehad qua verkiezingen......

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
@Yucon Ook ik geef geen stemadvies. Dat zou een topic als dit, behalve dat het offtopic wordt, alleen maar leiden tot welles/nietes. Het enige stemadvies wat ik geef: ga stemmen!
Ik heb altijd gestemd, zelfs als ik het allemaal bagger vond. Dan stemde ik blanco of ongeldig. Niet stemmen is als een schreeuwende scheidsrechter op de tribune.

Of de VVD de enige partij is die goed is voor de ZZP'er weet ik niet. Volgens deze link bij de KvK hebben de meeste partijen het vooral over schijnzelfstandigheid en dat dit een probleem is. Om heel eerlijk te zijn zie ik voor de hoogopgeleide ZZP'ers bij de meeste partijen niet meteen een probleem ontstaan.

Met ruim 1.000.000 ZZP'er, al dan niet gedwongen, snap ik ook wel dat je het sociale stelsel uitholt. Dan snap ik ook wel dat de meeste partijen dat willen oplossen met een verplichte premie voor ziektekosten (AOV) en pensioenvoorzieningen. Anders krijgt de geboortegolf 1980-2010 (mijn kinderen) het straks wel erg zwaar. Het kan niet doorgaan zo, denk ik.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-10 16:59
RonaldHeirbaut schreef op maandag 20 november 2023 @ 11:40:
[...]

https://www.kvk.nl/starte...gen-2023-standpunten-zzp/

Gesorteerd naar mijn interpretatie denk ik dat je in grote lijnen het best af bent met rechts en moet wegblijven bij de CDA, DENK, CU en SGP.

Gunstig:
* FvD: "direct afschaffen wet DBA en terug naar VAR"

Mogelijk gunstig:
* JA21: "duidelijke criteria"
* NSC: met meer woorden zeggen ze ongeveer hetzelfde als JA21

Onduidelijk:
* VOLT: "vrij om hun zelfstandigheid te behouden wanneer zij bewust kiezen voor het zzp-schap" is positief, maar dan lees ik "zzp’er kan gebruikmaken van sociale voorzieningen, zoals de WW"... willen ze nu werkelijk ondernemingswinst gaan verzekeren bij het UWV? hebben ze wel kaas gegeten van het dossier?
* SP: sterke focus op de positie van laagbvetaalde ZZP-ers is gunstig maar de uitwerking kan alles omkeren

Risicovol:
* CU: "schijnzelfstandigheid", risico zit in de vraag hoe ze het onderscheid willen maken
* SGP: "eindelijk duidelijkheid komen over de vraag welke zzp’er een echte ondernemer is", alles staat of valt met de focus en de criteria
* VVD: "Schijnzelfstandigheid is een reëel probleem. [...] We verduidelijken daarom de regels, waarbij evidente zzp’ers buiten schot blijven.", wat is een 'evidente ZZP-er bij VVD?
* GL-PvdA: "tenzij wordt aangetoond [...]", risico zit ook hier in de uitwerking
* D66 "verschil in sociale zekerheid verkleinen"
* PvdD: "bestrijden schijnzelfstandigheid", risico zit in de focus op arbeidsrelatie i.p.v. ondernemerskenmerken en sociaal-economische positie

Ronduit gevaarlijk:
* CDA: de woorden "doorgeslagen flexibilisering" wijzen nadrukkelijk op plannen om zelfstandigheid terug te dringen
* DENK: "vast contract de norm"

Als ik ga clusteren en punten ga toekennen (5 voor de meest gunstige groep en 1 voor de meest ongunstige groep), dan zie ik de volgende clusters ontstaan:

* rechts / conservatief (VVD, FvD, JA21, NSC): gemiddelde score 3.7
* middenpartijen zonder religieuze binding of achterban (D66, VOLT): 2.5
* links (GL-PvdA, PvdD, SP): 2.3
* partijen met religieuze binding of achterban (CDA, CU, SGP, DENK): 1.5

[ Voor 8% gewijzigd door t_captain op 20-11-2023 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
fry77 schreef op maandag 20 november 2023 @ 13:23:
[...]
Nog nooit zo'n gevoel van zinloosheid gehad qua verkiezingen......
Grappig. Ik heb juist nu het idee dat we een verschil kunnen maken met NSC en BBB, ongeacht of je daar op stemt of niet.
Het gevoel van zinloosheid had ik 30 jaar geleden. Maakte niet uit wat je koos, CDA kreeg je sowieso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
t_captain schreef op maandag 20 november 2023 @ 13:27:
[...]

https://www.kvk.nl/starte...gen-2023-standpunten-zzp/

Gesorteerd naar mijn interpretatie denk ik dat je in grote lijnen het best af bent met rechts en moet wegblijven bij de CDA, DENK, CU en SGP.

Gunstig:
* FvD: "direct afschaffen wet DBA en terug naar VAR"

Mogelijk gunstig:
* JA21: "duidelijke criteria"
* NSC: met meer woorden zeggen ze ongeveer hetzelfde als JA21

Onduidelijk:
* VOLT: "vrij om hun zelfstandigheid te behouden wanneer zij bewust kiezen voor het zzp-schap" is positief, maar dan lees ik "zzp’er kan gebruikmaken van sociale voorzieningen, zoals de WW"... willen ze nu werkelijk ondernemingswinst gaan verzekeren bij het UWV? hebben ze wel kaas gegeten van het dossier?
* SP: sterke focus op de positie van laagbvetaalde ZZP-ers is gunstig maar de uitwerking kan alles omkeren

Risicovol:
* CU: "schijnzelfstandigheid", risico zit in de vraag hoe ze het onderscheid willen maken
* SGP: "eindelijk duidelijkheid komen over de vraag welke zzp’er een echte ondernemer is", alles staat of valt met de focus en de criteria
* VVD: "Schijnzelfstandigheid is een reëel probleem. [...] We verduidelijken daarom de regels, waarbij evidente zzp’ers buiten schot blijven.", wat is een 'evidente ZZP-er bij VVD?
* GL-PvdA: "tenzij wordt aangetoond [...]", risico zit ook hier in de uitwerking
* D66 "verschil in sociale zekerheid verkleinen"
* PvdD: "bestrijden schijnzelfstandigheid", risico zit in de focus op arbeidsrelatie i.p.v. ondernemerskenmerken en sociaal-economische positie

Ronduit gevaarlijk:
* CDA: de woorden "doorgeslagen flexibilisering" wijzen nadrukkelijk op plannen om zelfstandigheid terug te dringen
* DENK: "vast contract de norm"
Het enige wat ik hier concreet zie is de stelling van FvD. De rest zin plannen en vergezichten. Duidelijke criteria: maak maar duidelijk voort ik je mijn stem geef.

En uitholling sociaalstelsel? Ja, who cares, ik heb toch nergens recht op, maar er word wel verwacht dat ik en mijn ouders onderhoud in hub teringdure sociale huurwoning en tegelijkertijd allerlei zorg moet inkopen voorm ijn kinderen omdat dat niet binnen het pakket valt (of scholen dat niet aankunnen). Nou, dat stem ik echt zo egoistisch mogelijk hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
RonaldHeirbaut schreef op maandag 20 november 2023 @ 13:30:
[...]

Grappig. Ik heb juist nu het idee dat we een verschil kunnen maken met NSC en BBB, ongeacht of je daar op stemt of niet.
Het gevoel van zinloosheid had ik 30 jaar geleden. Maakte niet uit wat je koos, CDA kreeg je sowieso.
NSC gaat m.i. niets oplossne. Omtzigt heeft altijd met de partij meegestemd, ondanks zijn enorme kunde op de dossiers. BBB is gewoon CDA light, dus m.i. niets anders

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
Yucon schreef op maandag 20 november 2023 @ 12:32:
[...]

Realistisch gezien kun je er ook op rekenen dat de vvd als het erop aankomt voor corporates kiest en net zo goed zzp' ers voor de bus gooit, maar met de andere partijen weet je het bij voorbaat al zeker.

[...]
Daar zit inderdaad een spanningsveld. VVD wil als rechtse partij wel voor goedverdienende professionals staan maar tegelijk willen ze ook lief zijn voor werkgevers. Op sommige dossiers botsen die belangen.

Twee voorbeelden:

1. de klassiek rechtse positie is om immigratie te beperken. Maar arbeidsmigratie levert een ruime supply van goedkopere arbeidskrachten op dus hier is de SP vanuit zijn belang voor het ondersteunen van de positie van de werkende kllass "rechtser" dan de VVD.
2. in de beroepen met sterke arbeidsmarktposities is een ZZP-er duurder dan een werknemer. Het is dus gunstig voor corporates als de meest gewilde professionals geen keuze zouden hebben qua arbeidsrelatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
fry77 schreef op maandag 20 november 2023 @ 13:31:
[...]

uitholling sociaalstelsel?
Als ZZP-er ben je principieel neutraal t.a.v. de WW en WIA. Geen premie, geen uitkering. Wie eerst werknemer is en dan pas ZZP-er wordt is zelfs positief (premie betalen in de laag-risico jaren, geen uitkeringsrecht in de hoog-risico jaren). Voor de bijstand is ZZP negatief maar dat probleem concentreert zich vrijwel volledig op de laagbetaalde zelfstandigen.

Let op dat "uitholling" vaak een knipoog naar de portemonee van mensen met hoge premieafdrachten en lage risico's inhoudt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
@fry77 Stemmen is per definitie egoïstisch. De keuze bepaal je op wat voor jou belangrijk is. De hele kinderopvang zal me een rotzorg zijn. Mijn jongste is bijna 28 en de BSO intussen ontgroeit. Lease-auto's boeien me niks. 4% of 40% bijtellen? Mij om het even. Maar kom niet aan mijn spaarcenten die ik nodig heb voor mijn oude dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Laatst online: 22:19
RonaldHeirbaut schreef op maandag 20 november 2023 @ 13:30:
[...]

Eigenlijk zie ik zowel NSC als BBB als CDA-light.
BBB is meer de agrarische achterban, NSC meer de niet agrarische achterban.
Alleen het kleine deel van de achterban die de C in CDA belangrijk vind blijft bij het CDA, maar een deel daarvan zal dan ook meer opschuiven naar het aan GL/PVDA gelijkende CU of de SGP (dat ik zelf wat meer vergelijkbaar vind met VVD in het politieke spectrum)

Overigens heb ik het idee dat NSC niet bepaald gunstig is voor de ZZP-er

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-10 13:59
Welkom terug @t_captain ;)

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Dat vind ik nogal kort door de bocht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Hydra schreef op maandag 20 november 2023 @ 13:56:
[...]

Daar heb je gelijk in. Het staat er wel erg scherp zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Hydra schreef op maandag 20 november 2023 @ 13:56:
[...]

Haha, toch valt het mij op dat mensen in verkiezingstijd altijd bezig zijn met of hun eigen portemonnee (noem kinderopvangtoeslag) of zaken die hun eigenlijk helemaal niet aangaan of waar ze eigenlijk geen last van hebben (noem kerncentrales of immigratie). Maar dat laatste is omdat ze dénken dat het hun aangaat. Daarom is klimaat geen issue voor velen want ze denken dat dat hun niet aangaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op maandag 20 november 2023 @ 13:36:
@fry77 Stemmen is per definitie egoïstisch. De keuze bepaal je op wat voor jou belangrijk is. De hele kinderopvang zal me een rotzorg zijn. Mijn jongste is bijna 28 en de BSO intussen ontgroeit. Lease-auto's boeien me niks. 4% of 40% bijtellen? Mij om het even. Maar kom niet aan mijn spaarcenten die ik nodig heb voor mijn oude dag.
Dat is ook maar persoonlijk. ;) Mijn prioriteiten overstijgen mijn eigen situatie. Ik red mij wel en heb geen fiscale stimulans nodig. Schijnzelfstandigheid is wel een dingetje maar kom ik ook wel uit, ik probeer meer op een visie voor land te stemmen dan op specifieke punten. Uiteindelijk is regeren compromis sluiten en is maar de vraag wat er de komende 4 jaar op het pad komt. Wat partij A nu opschrijft kan wel eens helemaal geen prioriteit betreffen maar puur om de begroting rond te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frash
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-10 16:15
page404 schreef op maandag 20 november 2023 @ 14:25:
[...]

Daarom is klimaat geen issue voor velen want ze denken dat dat hun niet aangaat.
Is meer kwestie van prioriteiten. Dat er wat extra onkruid op de heide groeit is voor mij veel minder urgent dan de ernstig kapotte zorg (wachtlijsten 6m+), GGZ (volledig uitgehold), woningmarkt (geen huis meer te vinden voor starters) en bestaanszekerheid (minima kunnen de boodschappen niet meer betalen door inflatie). En indirect kosten daklozen/zieken/armen de samenleving weer op andere punten veel als zij niet geholpen worden. Sommige klimaatmaatregelen hebben alleen maar voordelen, maar met alle waanzin van de afgelopen tijd (zoals biomassa) is pragmatisme hard nodig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 08:45
Frash schreef op maandag 20 november 2023 @ 14:34:
[...]

Is meer kwestie van prioriteiten. Dat er wat extra onkruid op de heide groeit is voor mij veel minder urgent dan de ernstig kapotte zorg (wachtlijsten 6m+), GGZ (volledig uitgehold), woningmarkt (geen huis meer te vinden voor starters) en bestaanszekerheid (minima kunnen de boodschappen niet meer betalen door inflatie). En indirect kosten daklozen/zieken/armen de samenleving weer op andere punten veel als zij niet geholpen worden. Sommige klimaatmaatregelen hebben alleen maar voordelen, maar met alle waanzin van de afgelopen tijd (zoals biomassa) is pragmatisme hard nodig.
Haha, jij denkt dat klimaatverandering alleen maar extra onkruid inhoudt?

Natuurlijk zijn er allemaal problemen op zowel de korte als lange termijn. En we zitten in een freelancers topic met veel mensen die makkelijk +100 euro per uur vragen. Je zit dan eerder bij de rechtse partijen goed, aangezien hun programma's er vaak zijn voor de witte rijke slimme man.

Maar Nederland is veel meer dan dat. Kies je voor jezelf terwijl de rest kapot gaat? Kies je voor de VVD terwijl zij blamage na blamage hebben gehad en mensen openlijk twijfelen aan hun integriteit? Blijven we kiezen voor economische groei of korte termijn, of denken we ook nog een beetje na over de wat minder rijke personen onder ons, of misschien zelfs onze kinderen?

Ik blijf de verkiezingen altijd een lastig iets vinden. Het gaat altijd al om de stem gelijktrekken tussen de ongeïnformeerde versus geïnformeerde kiezer - en zelfs hier zit onderling verschil in. Als je de wetenschap volgt, wat veel mensen in principe doen, zie je dat ze toch anders stemmen omdat zij daar niet direct de positieve(re) gevolgen van inzien.

Doe lekker wat jullie willen, ik woon niet in Nederland :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Ik denk dat wij als ICT-ers enorm bijdragen aan een goed klimaat sinds we meer thuiswerken ;)
Wat me doet denken aan deze, intussen passende, reclame.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Orangelights23 schreef op maandag 20 november 2023 @ 14:40:
[...]
Ik blijf de verkiezingen altijd een lastig iets vinden. Het gaat altijd al om de stem gelijktrekken tussen de ongeïnformeerde versus geïnformeerde kiezer - en zelfs hier zit onderling verschil in. Als je de wetenschap volgt, wat veel mensen in principe doen, zie je dat ze toch anders stemmen omdat zij daar niet direct de positieve(re) gevolgen van inzien.
Hoeveel ongeïnformeerde kiezers stemmen niet op 'dat lekker wijf van de SP/PvdD', 'die charmante man, ach, hoe heet hij ook al weer. Oh ja, Rutte' of 'Ik ben tegen buitenlanders'.
Mensen zonder politieke inhoud kiezen inhoudsloos.

Vroeger stemde je KVP omdat thuis KVP werd gestemd. Geen discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkuppens
[...]

Haha, jij denkt dat klimaatverandering alleen maar extra onkruid inhoudt?

Doe lekker wat jullie willen, ik woon niet in Nederland :9
Onkruid gaat over stikstof.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Frash schreef op maandag 20 november 2023 @ 14:34:
Klimaat en stikstofcrisis zijn twee zaken die volledig los van elkaar staan waarbij stikstof ook nog eens een lokaal probleem is, en klimaat mondiaal. Daarnaast heeft stikstof wel iets meer gevolgen dan alleen een beetje meer onkruid; boeren zijn in de basis nu bezig op een zodanige manier de landbouwgrond te vergiftigen dat er over X jaar alleen nog maar onkruid groeit.

En daarnaast is het juis zo dat kortzichtig denken enorm gevaarlijk is. Een woningtekort is omkeerbaar. Een bepaalde mate van opwarming van de aarde niet. En als je denkt dat we nu een vluchtelingenprobleem hebben, maak dan je borst maar nat als alles ten zuide van Frankrijk onbewoonbaar wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Deze persoon reageerde op iemand die het over klimaatverandering had, en dat heeft vrijwel niks met de stikstofcrisis te maken.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-10 19:43

_Arthur

blub

Kunnen we het weer over bureaustoelen hebben of die aftrekbaar zijn?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hydra
Ik blijf de verkiezingen altijd een lastig iets vinden.
Ik word er een beetje depri van om te zien hoeveel mensen weer in het standaard "asielzoekers zijn ons grootste probleem"-truukje trappen. M'n ouders trappen er ook al in, met hen kan ik het ook niet meer over politiek hebben. Vind die polarisatie wel erg lastig, en het ook wel eng om te zien hoeveel 'social media' bepaalt hoe men nieuws consumeert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
_Arthur schreef op maandag 20 november 2023 @ 15:20:
Sorry, je hebt gelijk.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Liever niet. Dat weten we nu wel dat het best kan als je er zelf maar in gelooft. :+

Wat zeggen de partijen eigenlijk over youngtimers??? O-)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Hydra schreef op maandag 20 november 2023 @ 15:22:
[...]

Ik word er een beetje depri van om te zien hoeveel mensen weer in het standaard "asielzoekers zijn ons grootste probleem"-truukje passen. M'n ouders trappen er ook al in, met hen kan ik het ook niet meer over politiek hebben. Vind die polarisatie wel erg lastig, en het ook wel eng om te zien hoeveel 'social media' bepaalt hoe men nieuws consumeert.
Vreselijk! Mijn ouders zijn ook oerconservatief en lopen ook alleen maar over "uitvreters" "gelukszoekers" en "kopdoeken" te praten.Als je dan met onderbouwde informatie komt die hun verhaal onderuit haalt zeggen ze doodleuk "oh dat weet ik niet" ( == en ik wil het niet weten ook). Mijn vrouw is nota bene allochtoon en die zit er dan bij. Om je kapot te schamen.
En afgelopen weekend een goede vriendin die ook maar doorging over immigratie en dat daardoor alles kapot ging (zelf is ze ook immigrant, maar dat is anders natuurlijk). Ik probeer meestal het gesprek een laddertje hoger te krijgen, maar het is veel te verleidelijk om lekker te zeiken en dan tot de conclusie te komen dat ze PVV gaan stemmen als "proteststem". Yeah right. Die gaan de problemen wel even aanpakken hoor.
Ik ben zo langzamerhand een grote tegenstander van een parlementaire democratie aan het worden. Mensen kunnen er niet mee omgaan.

/edit sorry mensen, ik zal er ook over ophouden ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Alleen als je hem volledig zakelijk gebruikt. Zo niet dan dien je een privé zakelijk percentage berekening te maken wegens het privékarakter. Ik gebruik hier zelf excel voor.

https://www.belastingdien...sten_uit_overig_werk.html

hoofdstuk 5.3, paragraaf 3
Van kosten die een zakelijk én privékarakter hebben, mag u alleen het zakelijk deel aftrekken.
Nee ik ben niet gezellig op feestjes

[ Voor 2% gewijzigd door Viper® op 20-11-2023 15:38 . Reden: Wat nou als mijn bureaustoel zich als volledig zakelijk identificeert? ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Denk dat de impact van de verkiezingen en de partij programma's groter is op de werkzaamheden van de meesten van ons hier, dan het wel of niet of deels wel of niet kunnen of mogen aftrekken van een bureaustoel :X

Exact expert nodig?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
RonaldHeirbaut schreef op maandag 20 november 2023 @ 15:35:
Wat zeggen de partijen eigenlijk over youngtimers??? O-)
Ik heb er zelf een en ben voor afschaffing van de regeling. Tevens vind ik wel dat elektrisch rijden meer gestimuleerd moet worden, en er meer geinvesteerd moet worden om te voorkomen dat zonnepanelen e.d. binnenkort niet meer rendabel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Crazy D schreef op maandag 20 november 2023 @ 15:39:
[...]

Denk dat de impact van de verkiezingen en de partij programma's groter is op de werkzaamheden van de meesten van ons hier, dan het wel of niet of deels wel of niet kunnen of mogen aftrekken van een bureaustoel :X
Misschien moeten we het dan ook houden bij dat deel van de politiek dat daadwerkelijk op "ons" van toepassing is als Freelance ICT-ers.

Immigratie en op welke partij je ouders stemmen is dat niet echt lijkt mij.

[ Voor 7% gewijzigd door _Arthur op 20-11-2023 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwizz
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 26-06 08:35
_Arthur schreef op maandag 20 november 2023 @ 15:45:
[...]

Misschien moeten we het dan ook houden bij dat deel van de politiek dat daadwerkelijk op "ons" van toepassing is als Freelance ICT-ers.

Immigratie en op welke partij je ouders stemmen is dat niet echt lijkt mij.
Als "immigrant" geeft het mij veel meer mentale rust om niet met politiek bezig te zijn. Soort van mindset "Focus on what you can control".

Maar waar ik wel nieuwsgierig naar ben is welke partij gunstige beloftes schetst voor ZZP en belastingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Dwizz schreef op maandag 20 november 2023 @ 15:53:
Maar waar ik wel nieuwsgierig naar ben is welke partij gunstige beloftes schetst voor ZZP en belastingen.
Crazy D in "Het freelance ICT-ers discussie topic"

Daar vind je een link naar een aardige opsomming op dit gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHoff
  • Niet online
Dwizz schreef op maandag 20 november 2023 @ 15:53:
[...]

Als "immigrant" geeft het mij veel meer mentale rust om niet met politiek bezig te zijn. Soort van mindset "Focus on what you can control".

En hier ook nog wat aanvullende info: https://www.zzp-nederland.nl/vereniging/verkiezingen-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
*knip* hier zijn andere topics voor

[ Voor 108% gewijzigd door ZieMaar! op 20-11-2023 16:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pkuppens
*knip* off-topic

[ Voor 97% gewijzigd door ZieMaar! op 20-11-2023 16:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

VVD: we willen een aparte rechtsvorm voor zelfstandigen.
Hmm maar die is er toch? Dat heet een eenmanszaak (of BV als je er een BV van maakt....). Wat is het nut er van?

VVD: VVD wil schijnconstructies tegengaan zonder echte ondernemers in de weg te zitten.
Maar hoe dan?
Er zijn ook zzp’ers die eigenlijk werknemer zouden moeten zijn. Deze mensen krijgen niet waar ze recht op hebben. Bovendien verstoort het de markt. Zulke vormen van schijnzelfstandigheid willen we tegengaan. Zonder echte ondernemers in de weg te zitten met overbodige regels en controles.
Wat zijn dan echte ondernemers, en wat zijn de schijnconstructies? Dat is nou juist waar ze al een paar jaar mee bezig zijn 8)7

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielsen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-10 20:46
hackerhater schreef op maandag 20 november 2023 @ 09:27:
Ja de keuze deze keer is echt waardeloos.
We kunnen alleen kiezen tussen slecht en nog slechter

[...]

Omdat er ook risico's tegenover staan? Zoals geen inkomen bij ziekte of geen opdrachten.
De zelfstandige aftrek boeit me niet echt, dat is maar een paar duizend.
De 15% MKB aftrek daarentegen...........
Dat is ongeveer de grootste aftrekpost voor iedere IB-ondernemer.

Wanneer ik naar mezelf kijk zijn dit de aftrekposten
Zakelijk:
- zelfstandige aftrek
- MKB aftrek
- KIA, indien investeringen
Prive:
- HRA (well ik heb een huis)
- Inleg pensioen
- AOV
Maar je vraagt toch meer geld om die risico's af te dekken? Anders moet je in loondienst gaan.
Sowieso ben je waarschijnlijk goedkoper uit omdat je bewust kiest de risico's te nemen, maar de mensen waar waarschijnlijk meer risico op werkloosheid/ziekte is zullen dat niet zo snel doen, en dus door de anderen moeten worden betaald.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MM99
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-10 11:19

MM99

That is the way I am!

RonaldHeirbaut schreef op maandag 20 november 2023 @ 09:41:
[...]

Niet wat partijen betreft; dan missen er wel een paar.

Maar ik ga FvD stemmen! Daar word ik al ZZP-er het beste van. Niet als mens, maar dat is niet zo belangrijk |:(
Beste voor een ZZP'er / ondernemer is BVNL als partij. Vooral als je in vastgoed wilt investeren.

(niet de partij waar ik op ga stemmen trouwens)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miena21
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-10 17:54
Ik zoek eigenlijk de partij bij:

Ik wil graag om een goede reden meer belasting afdragen, maar laat mij en mijn opdrachtgevers verder gewoon met rust.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 27-10 20:20

mwa

Ik zoek een partij welke de wetgeving aanpast omtrent bureaustoelen aftrekbaar van de omzet te maken. Iemand suggesties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

mwa schreef op maandag 20 november 2023 @ 17:04:
Ik zoek een partij welke de wetgeving aanpast omtrent bureaustoelen aftrekbaar van de omzet te maken. Iemand suggesties?
Zal toch de FvD zijn denk ik. Die willen minder regeltjes :+

[ Voor 5% gewijzigd door _Arthur op 20-11-2023 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:09
Om even offtopic te geraken, volgend jaar tijd voor een nieuwe telefoon en mogelijk laptop..

Telefoon zou ook een battery-change kunnen krijgen, maar is eigenlijk een prive asset nu, en het wordt na 3 jaar tijd voor een nieuwe..
Deze zou ik in januari al kunnen aanschaffen.

Ik zit alleen een beetje met een laptop, ik zit nu bij een klant die dat faciliteert, maar verwacht rond april/juli te wisselen naar iets nieuws weer.
Is het te verantwoorden om die laptop nu al aan te schaffen? Of beter wachten tot ik hem “echt” nodig heb?

(In mijn achterhoofd speelt ook de generieke gedachte “koop geen dingen die je (nog) niet nodig hebt”, even los van de zakelijke belangen)

[ Voor 11% gewijzigd door Deshmir op 20-11-2023 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Deshmir schreef op maandag 20 november 2023 @ 17:36:
Om even offtopic te geraken, volgend jaar tijd voor een nieuwe telefoon en mogelijk laptop..

Telefoon zou ook een battery-change kunnen krijgen, maar is eigenlijk een prive asset nu, en het wordt na 3 jaar tijd voor een nieuwe..

Ik zit alleen een beetje met een laptop, ik zit nu bij een klant die dat faciliteert, maar verwacht rond april/juli te wisselen naar iets nieuws weer.
Is het te verantwoorden om die laptop nu al aan te schaffen? Of beter wachten tot ik hem “echt” nodig heb?

(In mijn achterhoofd speelt ook de generieke gedachte “koop geen dingen die je (nog) niet nodig hebt”, even los van de zakelijke belangen)
Mits je de reserves hebt, zou ik vol gebruik maken van de KIA. Dus alles lekker aanschaffen in 1 jaar, door alle aftrek kost het bijna niks meer :) zeker omdat er een kans is dat het volgende kabinet het afschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

MM99 schreef op maandag 20 november 2023 @ 16:50:
[...]

Beste voor een ZZP'er / ondernemer is BVNL als partij. Vooral als je in vastgoed wilt investeren.

(niet de partij waar ik op ga stemmen trouwens)
Ik vraag me af waar hun alles van willen bekostigen, want ik lees vooral dat er heel veel belastingen omlaag moeten.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:05
Deshmir schreef op maandag 20 november 2023 @ 17:36:

Kun je nog willekeurig afschrijven en zou dat in relatie tot de winst dit jaar interessant zijn? M.a.w., zit je qua belastbare winst al in een hogere schift voor de IB? Dan zou dit jaar nog voordelig kunnen zijn. Geldt voor beide. Anders nog 1,5 maand doorhobbelen als er nog geen absolute noodzaak is. Dat is vanuit de boekhoudkundige kant.
Terecht punt van de KIA. Daar zit een drempelbedrag aan. Iets om mee te nemen in je afweging.

Van de andere kant.
Wat betreft die laptop. Iets kopen zonder nut is meestal niet handig. Hoe doe je nu je administratie, netwerken en dergelijke? Zou dat zelf niet graag op spullen van de klant doen.

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wishmaster1986
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:24
Mijn huidige opdrachtgever vraagt altijd WBSO aan en krijgt deze ook. Kan ik deze dan ook aanvragen aangezien ik dus met dezelfde materie werk?
Pagina: 1 ... 463 ... 649 Laatste