Acties:
  • +7 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-07 11:08

page404

Website says no

Zojuist al de 2e nieuwsbrief van ZZP Nederland gekregen en nog geen woord over hun rol in de consultatie of de lobby richting Van Gennip.
Maar weer een mailtje gestuurd:
Geachte heer Alfrink, beste Frank,

Ik heb de afgelopen 2 nieuwsbrieven afgewacht en ben nu toch teleurgesteld. Er speelt een belangrijk onderwerp dat veel ZZP-ers gaat raken, namelijk het concept-wetsvoorstel van Van Gennip en de bijbehorende consultatie. Tot nu toe heb ik zo goed als niks gehoord van enige rol van ZZP Nederland. Ook is er nauwelijks berichtgeving over de concept-wet en welke acties er ondernomen gaan worden om de belangen van ZZP-ers te behartigen.
Zij lijken mij toch in deze tijden dé partij om dit te doen. Wat doet ZZP Nederland nu eigenlijk voor ons?

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

• Tomoth
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14-07 21:23
Dwizz schreef op donderdag 16 november 2023 @ 12:58:
[...]

Kwestie van interpretatie.
Voorbeelden die ik gaf waren slechts voorbeelden. Overigens kan ik een systeemcamera wel verantwoorden, naast mijn primaire werkzaamheden doe ik ook het 1 en ander met fotografie en content. Maar ik ben vooral benieuwd hoe andere ermee omgaan.

Sommige vrij coulant en andere heel strikt en zwart wit. Vraagstelling als fraude bestempelen is gelijk zwart-wit bekijken. Zoals ik al aangaf, ik ben vooral benieuwd hoe andere ermee omgaan.
Ik ken ondernemers die zelfs hun vakanties of delen ervan proberen af te trekken van de BTW, daarnaast ook andere die hun PC randapparatuur niet eens aftrekken vanwege die paar prive calls/printjes
Als je die camera zakelijk gebruikt voor opdrachten dan is daar toch ook helemaal geen discussie over? En natuurlijk zijn er grijze gebieden als een laptop/NAS/scherm die je ook deels prive gebruikt, maar ook daar zit het probleem niet lijkt me zo. En ja, ik ken ook mensen die prive etentjes zakelijk opvoeren of familieleden laten tanken met de tankpas. Maar iedereen zal snappen dat dat gewoon niet de bedoeling is. Als je klotsende oksels krijgt bij het bericht van een Belastingcontrole, dan weet je dus zelf wel waar je wellicht niet de goede keuzes hebt gemaakt. Stel jezelf gewoon de vraag of je naar eer en geweten hebt gehandeld.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:13

Crazy D

I think we should take a look.

Dwizz schreef op donderdag 16 november 2023 @ 12:58:
[...]

Kwestie van interpretatie.
Voorbeelden die ik gaf waren slechts voorbeelden. Overigens kan ik een systeemcamera wel verantwoorden, naast mijn primaire werkzaamheden doe ik ook het 1 en ander met fotografie en content. Maar ik ben vooral benieuwd hoe andere ermee omgaan.
"1 en ander" vind ik nogal summier. Maar als jij weleens een foto maakt voor een opdracht, dan is dat jouw zakelijke verantwoording. Daar kan een inspecteur wat van vinden (1 foto per jaar is misschien wat summier om het product zakelijk te kopen), maar in principe is dat inhoudelijk en daar horen zij zich niet mee bezig te houden. Belangrijker is dat je geloofwaardig kunt maken dat je die camera niet het grootste deel van de tijd prive gebruikt (vakantiekiekjes van je reis door Afrika of zo).
Sommige vrij coulant en andere heel strikt en zwart wit. Vraagstelling als fraude bestempelen is gelijk zwart-wit bekijken. Zoals ik al aangaf, ik ben vooral benieuwd hoe andere ermee omgaan.
Ik ken ondernemers die zelfs hun vakanties of delen ervan proberen af te trekken van de BTW, daarnaast ook andere die hun PC randapparatuur niet eens aftrekken vanwege die paar prive calls/printjes
Hmm nou ja, de grens opzoeken is natuurlijk prima, de grens over is fraude. Op zich zijn die grenzen best wel zwart-wit. Zakelijk gebruik? Dan zakelijk. Zakelijk en prive gedeeld? Dan gedeeltelijk zakelijk. Inboedel? Nooit tenzij je een losse werkruimte hebt. Vakanties? Nooit, hooguit een deel van de kosten als je duidelijk aantoonbaar zakelijke afspraken hebt (en dan enkel de kosten voor dat deel van je reis).

Als je bewust iets als kosten boekt terwijl je er geen zakelijke karakter in te vinden is, is dat gewoon fraude. En dat anderen hun vakantie als zakelijk boeken moeten ze vooral zelf weten. Die hebben 1 grote mazzel: er is 0,000000001 % kans op een controle. Mochten ze controle krijgen, hebben ze flink wat uit te leggen. Als jij de gok wilt nemen, boek vooral zoveel mogelijk zakelijk. Heb je geen zin in gezeik, boek zo min mogelijk zakelijk.

Exact expert nodig?

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13-07 23:03
Crazy D schreef op donderdag 16 november 2023 @ 13:32:
[...]

"1 en ander" vind ik nogal summier. Maar als jij weleens een foto maakt voor een opdracht, dan is dat jouw zakelijke verantwoording. Daar kan een inspecteur wat van vinden (1 foto per jaar is misschien wat summier om het product zakelijk te kopen), maar in principe is dat inhoudelijk en daar horen zij zich niet mee bezig te houden. Belangrijker is dat je geloofwaardig kunt maken dat je die camera niet het grootste deel van de tijd prive gebruikt (vakantiekiekjes van je reis door Afrika of zo).
Van een kennis weet ik dat hij naast zijn ICT bedrijf ook 'iets met fotografie' doet en zo zijn camera (dikke Nikon) zakelijk kan houden. Hij vertelde me dat de Belastingdienst minstens twee betaalde opdrachten wil zien per jaar mbt fotografie. Zo doet hij dus af en toe een reportage voor iemand of een bruidspaar.
Bij controle denk ik niet dat ze zomaar je camera van 6K als webcam accepteren.

Maar goed, wil je het zeker weten, dan bel je met de Blauwe Brigade. Zelf voel ik geen behoefte aan een DLSR als webcam.

• Dwizz
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 26-06 08:35
Crazy D schreef op donderdag 16 november 2023 @ 13:32:
[...]

[...]

Hmm nou ja, de grens opzoeken is natuurlijk prima, de grens over is fraude. Op zich zijn die grenzen best wel zwart-wit. Zakelijk gebruik? Dan zakelijk. Zakelijk en prive gedeeld? Dan gedeeltelijk zakelijk. Inboedel? Nooit tenzij je een losse werkruimte hebt. Vakanties? Nooit, hooguit een deel van de kosten als je duidelijk aantoonbaar zakelijke afspraken hebt (en dan enkel de kosten voor dat deel van je reis).

Als je bewust iets als kosten boekt terwijl je er geen zakelijke karakter in te vinden is, is dat gewoon fraude. En dat anderen hun vakantie als zakelijk boeken moeten ze vooral zelf weten. Die hebben 1 grote mazzel: er is 0,000000001 % kans op een controle. Mochten ze controle krijgen, hebben ze flink wat uit te leggen. Als jij de gok wilt nemen, boek vooral zoveel mogelijk zakelijk. Heb je geen zin in gezeik, boek zo min mogelijk zakelijk.
Wat nou als je diezelfde camera voor je online meetings gebruikt, content creëren en product fotografie gebruikt naast je Afrika vakantie foto's. Dan is het gesplitst tussen zakelijk en prive.
Die grens doel ik meer op.

Ieder weet dat je een vakantie naar Spanje om daar te chillen in de zon niet gaat/kunt afboeken.

Persoonlijk ben ik zelf vrij terughoudend met btw afboeken. Elk kwartaal kijk ik wel of ik bonnetjes heb die ik kan verantwoorden en redelijke waarde zijn. De €5,50 lunch ga ik niet opvoeren, maar €180,- headset wel.
Zelf heb ik met mijn zakelijke kantoor al een aardige kosten post om af te trekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dwizz
RonaldHeirbaut schreef op donderdag 16 november 2023 @ 14:40:
[...]

Van een kennis weet ik dat hij naast zijn ICT bedrijf ook 'iets met fotografie' doet en zo zijn camera (dikke Nikon) zakelijk kan houden. Hij vertelde me dat de Belastingdienst minstens twee betaalde opdrachten wil zien per jaar mbt fotografie. Zo doet hij dus af en toe een reportage voor iemand of een bruidspaar.

Maar goed, wil je het zeker weten, dan bel je met de Blauwe Brigade. Zelf voel ik geen behoefte aan een DLSR als webcam.
Hmmm misschien moet ik maar OnlyFans starten om het te kunnen verantwoorden :P

• Crazy D

Crazy D

Dwizz schreef op donderdag 16 november 2023 @ 14:46:
[...]

Wat nou als je diezelfde camera voor je online meetings gebruikt, content creëren en product fotografie gebruikt naast je Afrika vakantie foto's. Dan is het gesplitst tussen zakelijk en prive.
Die grens doel ik meer op.
Maar dat is toch niet zozeer een grens? Dat is niets anders dan je telefoon en je laptop. Als jij de helft van je tijd op je werklaptop zit te gamen, is het logisch dat je die 50% zakelijk boekt. Als jij je mooie camera gebruikt voor zakelijke opdrachten maar ook meeneemt op vakantie, moet je een beetje inschatten wat redelijk is. Zou je op basis van aantal foto's kunnen doen, of op basis van gebruik. Belangrijkste in dat verband is dat je aantoont dat je 'm deel zakelijk en deels prive gebruikt, en dat je 'm op die manier ook boekt. Als de inspecteur bij een controle dan vind dat 2 uur betaalde opdrachten wat miniem is, kun je dat wellicht onderbouwen (vorig jaar veel meer, of voor volgend jaar veel meer op de planning) maar dan heb je in ieder geval goede wil getoond. Moet je misschien iets corrigeren maar that's it.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

RonaldHeirbaut schreef op donderdag 16 november 2023 @ 14:40:
[...]

Nou ja op zich is dat wel weer interessant, want als jij een auto koopt op de zaak gaat het de belasting niets aan of het een nieuwe Porsche is of een oude Toyota van 25 jaar oud (zolang je maar de regels netjes volgt qua bijtelling of km registratie etc). Dus op zich zou het dan wel weer gek zijn als zij bepalen dat een dure camera als webcam niet is toegestaan. Maar wellicht is een digitale foto camera die ook kan filmen dan wel weer een grens te noemen, de core van het product is niet zozeer filmen maar foto's maken. Als je een 'echte' webcam koopt mag de belastinginspecteur niet zeggen, joh ik zie op bol dat er ook eentje van 50 euro is dus waarom heb je die van 500 gekocht.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-07 13:07
[b]Dwizz schreef op donderdag 16 november 2023 @ 14:46:[/b
Hmmm misschien moet ik maar OnlyFans starten om het te kunnen verantwoorden :P
Schaalt wel beter dan jezelf uurtje factuurtje verkopen aan 1 opdrachtgever ;)

https://niels.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Crazy D schreef op donderdag 16 november 2023 @ 14:57:
[...]
Maar wellicht is een digitale foto camera die ook kan filmen dan wel weer een grens te noemen, de core van het product is niet zozeer filmen maar foto's maken. Als je een 'echte' webcam koopt mag de belastinginspecteur niet zeggen, joh ik zie op bol dat er ook eentje van 50 euro is dus waarom heb je die van 500 gekocht.
Dat denk ik. Net zo min dat je kan uitleggen dat je je zakelijke ritten (als ICT consultant) in een Mercedes Actros doet. In een Mercedes Sprinter klinkt het niet per se onaannemelijk, maar als jij in een Maybach of S-klasse AMG wil rijden, die bedoeld is voor (klein) personenvervoer, dan gaat de BD daar niet over lijkt me.

Kern is dat je het kan onderbouwen als de wetgever er niet expliciet over is.

Zo is er een verhaal over bureaustoelen... :Y

• bertuslambertus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:31
RonaldHeirbaut schreef op donderdag 16 november 2023 @ 16:01:
[...]

Kern is dat je het kan onderbouwen als de wetgever er niet expliciet over is.

Zo is er een verhaal over bureaustoelen... :Y
Het rotte is dat de wetgever/belastingdienst m.i. met opzet de boel zo wazig mogelijk probeert te houden |:(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13-07 06:27
De wetgever probeert ruimte te houden zodat iedereen binnen de geest van de wet vrij is om op zijn eigen manier te doen en laten. Wetgeving wordt meestal gerichter/duidelijker als er structureel iets mis gaat.

Grz D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Ik denk dat iedereen redelijk op z'n klompen aan kan voelen of je iets voor je bedrijf aan het kopen bent, of dat je iets aan het kopen bent dat je voor jezelf wil hebben en je op zoek bent naar een verantwoording om het toch af te kunnen schrijven.

Belastinginspecteurs zijn ook niet gek. Als je in een grijs gebied gaat zitten, is dat gewoon een risico dat je neemt.

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:18

mwa

Nu we toch bezig zijn, lunch in de bedrijfskantine van de opdrachtgever. Zakelijk of niet? Ik doe het zelf niet, maar kan mij zo voorstellen dat andere dat wel doen.

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Over grijze gebieden gesproken, ik sprak laatst iemand die reizen boekte naar verre bestemmingen en dan daar ging werken (remote, hij heeft alleen een laptop en internet nodig). Zijn ticket en overnachtingskosten trok hij volledig af. Hoe kijken jullie daar naar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
mwa schreef op donderdag 16 november 2023 @ 17:30:
Nu we toch bezig zijn, lunch in de bedrijfskantine van de opdrachtgever. Zakelijk of niet? Ik doe het zelf niet, maar kan mij zo voorstellen dat andere dat wel doen.
Eten niet, tenzij duidelijk met meerdere personen. Laatst wel koffie op het station zonder bonnetje om te kijken wat mijn boekhouder daarvan vond (geen probleem).

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-07 22:08
Zakelijk
Sefyu schreef op donderdag 16 november 2023 @ 17:32:
Over grijze gebieden gesproken, ik sprak laatst iemand die reizen boekte naar verre bestemmingen en dan daar ging werken (remote, hij heeft alleen een laptop en internet nodig). Zijn ticket en overnachtingskosten trok hij volledig af. Hoe kijken jullie daar naar?
lijkt me minimaal discutabel. Er zit ook een privé karakter in

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Prive. Je eet anders toch ook wat? Dat jij meegaat en daar wat koopt in plaats van je eigen boterham met kaas te eten maakt een lunch voor jezelf niet opeens zakelijk.
Dat is wat mij betreft niet grijs hoor maar gewoon keihard een rode vlag. Een zakenreis is niet ergens heen gaan om daar op precies dezelfde manier te werken als thuis (maar dan toevallig een paar 1000 km verderop "thuis"). Net zo min als dat het acceptabel is om als je in Maastricht woont, een week naar Amsterdam te gaan om daar vanuit een hotel "thuis te werken".

Exact expert nodig?

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:03
Ik vergelijk het altijd met intern personeel. Die mogen hun lunch toch ook niet aftrekken van de belasting, waarom een zzp-er wel.

Tenzij je een zakelijke lunch had met een klant, dat is een ander verhaal.

[ Voor 8% gewijzigd door jongetje op 16-11-2023 18:07 ]

• mwa

mwa

Deveon schreef op donderdag 16 november 2023 @ 17:49:
[...]

Eten niet, tenzij duidelijk met meerdere personen. Laatst wel koffie op het station zonder bonnetje om te kijken wat mijn boekhouder daarvan vond (geen probleem).
Nou, ik eet nooit alleen ;) Maar dat zijn enkel directe collega’s en geen inhuurder, dus privé wat mij betreft.

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
jongetje schreef op donderdag 16 november 2023 @ 18:06:
[...]

Ik vergelijk het altijd met intern personeel. Die mogen hun lunch toch ook niet aftrekken van de belasting, waarom een zzp-er wel.

Tenzij je een zakelijke lunch had met een klant, dat is een ander verhaal.
Dat is natuurlijk geheel afhankelijk van de rol van dit personeel, als er sales gedaan moet worden dan gaat van alles op de zaak. Heb complete reizen voorbij zien komen met toegang tot events, volledig betaald door de leverancier, meetups waarbij de leverancier alle kosten op zich nam. Dat zal die leverancier gewoon opgevoerd hebben bij de aangifte als acquisitie kosten.

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Zou voor mij alleen een dingetje zijn als er verder niemand anders is waar je mee samen werkt.

Moet binnenkort voor een week lang werken in Azie, op verzoek opdrachtgever. Maar ik ben van plan de kosten op te gaan voeren als zakelijk. De hele week is mijn avond vol geplanned met mensen waarmee ik samen werk op deze opdracht, ik zal daar heus wel een keer de rekening oppakken. Die gaat op de zaak.

Dat is ook iets wat ik in loondienst deed, bij reizen naar conferenties werd 100% van mijn eten en drinken door de werkgever betaald. Zelf voelde ik mij daar schuldig over toen ik met mensen van een grote partij in een restaurant belande en de goedkoopste steak daar 130 dollar was, dus de dag erna de sushi niet gedeclareerd. Maar het in loondienst kunnen mensen dat wel doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-07 13:41
Daar is de belastingdienst ook gewoon duidelijk over hoor.

Als jij bv in een mooi land een conference ziet die aansluit kan je dat prima boeken en een groot deel van die reis zakelijk betalen en opvoeren als kosten. Uiteraard is drie weken verblijven voor een dag conference natuurlijk niet echt te billijken. Maar meestal zijn. Er talloze achter elkaar. Zolang jij die tickets ervan koopt is er weinig aan de hand.

• Crazy D

Crazy D

init6 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 18:36:
[...]

Zou voor mij alleen een dingetje zijn als er verder niemand anders is waar je mee samen werkt.

Moet binnenkort voor een week lang werken in Azie, op verzoek opdrachtgever. Maar ik ben van plan de kosten op te gaan voeren als zakelijk. De hele week is mijn avond vol geplanned met mensen waarmee ik samen werk op deze opdracht, ik zal daar heus wel een keer de rekening oppakken. Die gaat op de zaak.

Dat is ook iets wat ik in loondienst deed, bij reizen naar conferenties werd 100% van mijn eten en drinken door de werkgever betaald. Zelf voelde ik mij daar schuldig over toen ik met mensen van een grote partij in een restaurant belande en de goedkoopste steak daar 130 dollar was, dus de dag erna de sushi niet gedeclareerd. Maar het in loondienst kunnen mensen dat wel doen.
Maar dan ben je daar ook om daadwerkelijk te werken met die mensen. Dat lijkt me niet meer dan logisch dat je dat zakelijk boekt (heeft overigens niets te maken met of mensen in loondienst dat wel of niet kunnen, dat staat er wat mij aangaat los van).
mannowlahn schreef op donderdag 16 november 2023 @ 18:44:
[...]

Daar is de belastingdienst ook gewoon duidelijk over hoor.

Als jij bv in een mooi land een conference ziet die aansluit kan je dat prima boeken en een groot deel van die reis zakelijk betalen en opvoeren als kosten. Uiteraard is drie weken verblijven voor een dag conference natuurlijk niet echt te billijken. Maar meestal zijn. Er talloze achter elkaar. Zolang jij die tickets ervan koopt is er weinig aan de hand.
Maar dan moet je idd wel minimaal een paar van die tickets kopen. Maar dan is nog steeds 3 weken reis- en verblijf voor een paar dagen seminar op zijn minst discutabel bij een controle (zelfs als je op de 1e en laatste dag een seminar zou hebben).

Exact expert nodig?

• Deveon
  • Niet online
mwa schreef op donderdag 16 november 2023 @ 18:26:
[...]

Nou, ik eet nooit alleen ;) Maar dat zijn enkel directe collega’s en geen inhuurder, dus privé wat mij betreft.
Met een groep inhuur zou je nog omstebeurt kunnen trakteren, maar bedoelde met meerdere personen dat ik voor ze betaal.

Op een vorige opdracht werd op de vrijdagmiddag de rekening elke keer door een ander opgepakt in de administratie. Wie in loondienst zat hoefde niet mee te betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
Euh, voor zover ik weet mocht dit toch uberhaupt niet? Gewoon lunchen heeft geen "zakelijk karakter". Als je met een potentiele opdrachtgever gaat lunchen mag het. Als je gewoon ergens als ZZPer werkt en daar gaat lunchen met je team, heeft het gewoon geen "zakelijk karakter" voor zover ik weet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mannowlahn
Crazy D schreef op donderdag 16 november 2023 @ 18:53:
[...]

Maar dan ben je daar ook om daadwerkelijk te werken met die mensen. Dat lijkt me niet meer dan logisch dat je dat zakelijk boekt (heeft overigens niets te maken met of mensen in loondienst dat wel of niet kunnen, dat staat er wat mij aangaat los van).

[...]

Maar dan moet je idd wel minimaal een paar van die tickets kopen. Maar dan is nog steeds 3 weken reis- en verblijf voor een paar dagen seminar op zijn minst discutabel bij een controle (zelfs als je op de 1e en laatste dag een seminar zou hebben).
Drie weken is een lange stretch maar je mag nog steeds flink wat aftrekken hoor, alleen niet alles.

Lees maar eens over die 80% regel. Als jij iets leuks ziet in een ver land en jij voelt twee conference is een tijds bestek van 7 dagen, mailt wat met potentiële opdrachtgevers, dan heb je nagenoeg een gratis reis. Je betaald dan alleen voor een toegang bewijs die je niet zal gebruiken, maar ook die kosten zijn aftrekbaar dus valt te overzien.

Weekendje weg moet je gewoon op conferences gaan pinpointen :) niet 10 per jaar, maar 1 kan prima hoor, je moet toch netwerken en bij blijven. Mb zo’n Ms ignite is prima te verantwoorden.

Het kost je natuurlijk gewoon geld, maar als het echte doel vakantie is , dan wordt het een ander verhaal.

• mannowlahn
Hydra schreef op donderdag 16 november 2023 @ 20:11:
[...]

Euh, voor zover ik weet mocht dit toch uberhaupt niet? Gewoon lunchen heeft geen "zakelijk karakter". Als je met een potentiele opdrachtgever gaat lunchen mag het. Als je gewoon ergens als ZZPer werkt en daar gaat lunchen met je team, heeft het gewoon geen "zakelijk karakter" voor zover ik weet.
Lunch elke dag op kantoor is niet een zakelijke aftrekpost idd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 09:30
Is het alweer tijd voor de relatiegeschenken :)? De doosjes wijn/whiskey extra :+

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mwa

mwa

ColeJ schreef op donderdag 16 november 2023 @ 21:32:
Is het alweer tijd voor de relatiegeschenken :)? De doosjes wijn/whiskey extra :+
Kan ik een bureaustoel als relatiegeschenk opvoeren?

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:06
Ja.

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
ColeJ schreef op donderdag 16 november 2023 @ 21:32:
Ik heb me daar nooit in verdiept, wat zijn de fiscale voorwaarden ongeveer om dat te mogen doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coldasice
  • Laatst online: 11-07 00:24
Afas schreef op donderdag 16 november 2023 @ 22:47:
[...]

Ik heb me daar nooit in verdiept, wat zijn de fiscale voorwaarden ongeveer om dat te mogen doen?
Dit valt onder de representatiekosten... hier een uitleg
https://www.zzp-nederland...n-van-representatiekosten

En hier nog verder ingezoomd wanneer wel en wanneer niet
https://www.maxilia.nl/bl...0de%20bedragen%20optellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

mwa schreef op donderdag 16 november 2023 @ 21:57:
[...]

Maar een relatiegeschenk is voor een klant, niet voor jezelf :P

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Deveon schreef op donderdag 16 november 2023 @ 19:43:
[...]

Met een groep inhuur zou je nog omstebeurt kunnen trakteren, maar bedoelde met meerdere personen dat ik voor ze betaal.

Op een vorige opdracht werd op de vrijdagmiddag de rekening elke keer door een ander opgepakt in de administratie. Wie in loondienst zat hoefde niet mee te betalen.
Hier net zo. Eenmaal per week als we op kantoor zitten eten we in het eetcafe op de hoek. De kosten rouleren volgens niet vastgestelde regels.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Crazy D schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 07:40:
[...]

Maar een relatiegeschenk is voor een klant, niet voor jezelf :P
Laten we elkaars klant worden. Dan geef ik jou een stoel en jij mij...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14-07 21:32
Over dat zakelijk vs prive, kijk de laatste BOOS maar eens van Tim Hoffman over Hella Huizinga. Echt dat dit soort mensen een tent kunnen runnen. En zo zijn er legio van dit soort parasieten. Als de belastingdienst een effectief orgaan was hadden deze zelfstandige ondernemers een groot probleem.

Nu komen ze ermee weg. Concert Tickets wegboeken en dan zeggen dat het is om inspiratie op te doen en te netwerken, maar wel je personeel niet op tijd kunnen betalen en uiteindelijk de boel gaan betwisten na een geleverde dienst.

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwizz
loewie1984 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 08:21:
Over dat zakelijk vs prive, kijk de laatste BOOS maar eens van Tim Hoffman over Hella Huizinga. Echt dat dit soort mensen een tent kunnen runnen. En zo zijn er legio van dit soort parasieten. Als de belastingdienst een effectief orgaan was hadden deze zelfstandige ondernemers een groot probleem.

Nu komen ze ermee weg. Concert Tickets wegboeken en dan zeggen dat het is om inspiratie op te doen en te netwerken, maar wel je personeel niet op tijd kunnen betalen en uiteindelijk de boel gaan betwisten na een geleverde dienst.
HAHAHAA hier moest ik oprecht van lachen. Dat mensen dit durven en mee weg komen!
De belastingdienst zijn geen kristallen en astrologie zweef types.
Dit jaar heb ik een paar weken vanuit Spanje gewerkt. Hierbij had ik ook nog een keurige werkplek gehuurd voor die periode bij zo een remote workspace. Kostte me €70,- ofzo per week.
Maar ik heb dit alles onder prive geboekt. Zoals ik het zie moest ik niet voor mijn bedrijf/werk daar zijn maar puur voor mezelf om geen winterdepressie te hebben en effectief te blijven werken.

Aan de andere kant heb ik een vriend die paar x per jaar naar UAE/Dubai en dergelijke gaat voor acquisitie en klant contact. Die boekt alles af en heeft een goede onderbouwing ervoor (cultuur waarbij face2face contact een must is).

Ik zou het zelf niet zo snel doen mits het een specifieke event/congress in het buitenland is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-07 16:56
https://www.vandalen-advo...t-vakantie-niet-zakelijk/

Hoofddoel moet zakelijk zijn en dat lijkt me in jouw voorbeeld niet het geval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Dwizz schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 08:42:
[...]

HAHAHAA hier moest ik oprecht van lachen. Dat mensen dit durven en mee weg komen!
De belastingdienst zijn geen kristallen en astrologie zweef types.
Zolang je geen controle krijgt mag alles he....
Dit jaar heb ik een paar weken vanuit Spanje gewerkt. Hierbij had ik ook nog een keurige werkplek gehuurd voor die periode bij zo een remote workspace. Kostte me €70,- ofzo per week.
Maar ik heb dit alles onder prive geboekt. Zoals ik het zie moest ik niet voor mijn bedrijf/werk daar zijn maar puur voor mezelf om geen winterdepressie te hebben en effectief te blijven werken.

Aan de andere kant heb ik een vriend die paar x per jaar naar UAE/Dubai en dergelijke gaat voor acquisitie en klant contact. Die boekt alles af en heeft een goede onderbouwing ervoor (cultuur waarbij face2face contact een must is).

Ik zou het zelf niet zo snel doen mits het een specifieke event/congress in het buitenland is.
Die werkplek had ik wel zakelijk geboekt, de reis niet. Maar ergens heen reizen om een face2face gesprek te hebben is gewoon zakelijk. De vraag is alleen hoeveel dagen 'erom heen' je zakelijk verantwoord. Als je op maandag heen gaat, op dinsdag en woensdag meetings hebt, en donderdag weer terug, is dat gewoon zakelijk. Als je vandaag vertrekt, volgende week donderdag een afspraak hebt, en een week later weer terug vliegt, is dat een stukje lastiger te verdedigen (hoewel de reis dan wellicht wel helemaal zakelijk kan maar hotel en dinerkosten niet). Uiteraard kun je dan natuurlijk wel doen alsof je iets meer afspraken hebt staan.... :X

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Laatst online: 13-07 15:39

Dan nog stellen dat het kaartje best weggeboekt kan worden. Of moet ze als een zwerver gaan leven :+

Nee dan vind ik een bureaustoel beter te verdedigen dan, een VIP kaart voor een of ander concert waar je dronken springend en gillend staat te netwerken/inspiratie op te doen.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

YouTube: Hella Huizinga: realityster met luxe levensstijl betaalt tienduizend...

Staat nu aan hier :)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loewie1984
Laat me ff weten of je je mond nog dicht krijgt van verbazing

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

loewie1984 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 09:54:
[...]

Laat me ff weten of je je mond nog dicht krijgt van verbazing
Tenenkrommend. Wat ik niet snap is waarom die Simone en partner niet direct een deurwaarder erop hebben gezet. En die Simone werd financieel manager (of zoiets) dus hoppa je eigen facturen betalen..

Die betalingsregeling is niet getroffen...... Ga er nou gewoon met gestrekt been in. Ik snap dat niet.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Die aflevering was inderdaad erg pijnlijk om naar te kijken.

Het probleem met zulke mensen is dat ze vriendelijk / naïef genoeg overkomen om ze niet direct te hard aan te willen pakken, maar na dat gesprek in die video is toch redelijk duidelijk dat het niet per ongeluk zo wordt gedaan.

Maar gelukkig kan ze het goedpraten, want ze heeft de zwaarste baan ter wereld.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Stukfruit schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 10:39:
Maar gelukkig kan ze het goedpraten, want ze heeft de zwaarste baan ter wereld.
Ze zoeken in Oekraïne nog ZZP-huurlingen. Piece of cake job.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
Ja het moet niet te ver offtopic gaan, maar dit soort mensen zetten hardwerkende 'normale' zzp'ers/ondernemers in een verkeerd daglicht. Ik ben niet eens zelfstandig (heb wel de plannen om zelfstandig te gaan dus vandaar dat ik hier af en toe lurk) maar zoiets kan gewoon niet.

Ik zag ook op youtube een aflevering van 'over de vloer bij' die gaan bij ondernemers langs, en de laatste aflevering daar ging over boekhoud pakket jortt, en die eigenaar zei ook: het gedoe wat het aftrekken van dingen die niet 100% zakelijk gezien worden maar toch door ondernemers wordt gedaan, geeft zoveel tijd en kost je eigenlijk zoveel aan je boekhouder dat het niet rendabel is eigenlijk.

Wat ik daar weer mooi vond is dat het niet alleen boekhouden is, maar dat er ook advies en regelingen in het pakket opgenomen zijn. Zo houdt het pakket rekening met de KOR en zelfstandigen aftrek en eigenlijk kon je heel simpel je eigen jaarrekening maken.

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
GrooV schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 08:48:
[...]

https://www.vandalen-advo...t-vakantie-niet-zakelijk/

Hoofddoel moet zakelijk zijn en dat lijkt me in jouw voorbeeld niet het geval
Maar waarom is het niet zakelijk als je daar elke dag aan het werk bent (en dus een soortgelijk werk/privéritme als thuis aanhoudt)?

Ik vind het zelf ook niet helemaal zuiver, maar daar heb ik geen goed argument voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ik moest ook lachen om die Hella. Haar argumentatie om die kaarten was nog wel een beetje dubieus. Inspiratie opdoen is wat lastig vast te stellen. Echter, ik vind kaartjes voor een concert nog wel zakelijk kunnen, mits je met een klant gaat of ze daar ontmoet.

Wij namen vroeger ook klanten/zakenrelaties mee naar bijvoorbeeld sportevenementen. Denk bijvoorbeeld aan een tennistoernooi met VIP boxen, eten, drinken, borrels. Hoezo zou dat anders zijn dan bijv een concert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Sefyu schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 11:15:
[...]

Maar waarom is het niet zakelijk als je daar elke dag aan het werk bent (en dus een soortgelijk werk/privéritme als thuis aanhoudt)?

Ik vind het zelf ook niet helemaal zuiver, maar daar heb ik geen goed argument voor.
Omdat er naar prive belang wordt gekeken.

3 weken omdat het leuk is om in het buiteland te zitten.
3 weken omdat de klant graag wilt dat je daar eea komt uitwerken.

Anders worden zomervakanties voor ZZPers wel heel lang :+ en mogelijk ook heel duur.. Want ja is toch aftrekbaar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

loewie1984 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 11:03:
Ja het moet niet te ver offtopic gaan, maar dit soort mensen zetten hardwerkende 'normale' zzp'ers/ondernemers in een verkeerd daglicht. Ik ben niet eens zelfstandig (heb wel de plannen om zelfstandig te gaan dus vandaar dat ik hier af en toe lurk) maar zoiets kan gewoon niet.

Ik zag ook op youtube een aflevering van 'over de vloer bij' die gaan bij ondernemers langs, en de laatste aflevering daar ging over boekhoud pakket jortt, en die eigenaar zei ook: het gedoe wat het aftrekken van dingen die niet 100% zakelijk gezien worden maar toch door ondernemers wordt gedaan, geeft zoveel tijd en kost je eigenlijk zoveel aan je boekhouder dat het niet rendabel is eigenlijk.

Wat ik daar weer mooi vond is dat het niet alleen boekhouden is, maar dat er ook advies en regelingen in het pakket opgenomen zijn. Zo houdt het pakket rekening met de KOR en zelfstandigen aftrek en eigenlijk kon je heel simpel je eigen jaarrekening maken.
Daar zijn zij niet de enige in hoor. En dat zijn ook niet de spannende zaken. Het zijn juist discussiepunten waarvan de software ook niet kan aangeven of het een grensgeval is of niet.
[...]

Omdat er geen zakelijk belang is om dat daar te doen? Zou wel een mooi zijn hoor, ik wil ook wel elke maand 2 weken ergens in het buitenland gaan zitten werken. Toevallig werk ik net die weken part-time dus 4 uurtjes per dag. Tjah. Thuis zit ik ook in de tuin in de zomer na het werk.... etc.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GrooV
[...]

Als je thuis werkt is je huis toch ook niet in eens zakelijk? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ducoquelicot
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 12-07 23:39
Ik heb een website laten maken door een bevriende ondernemer, kreeg daar net de factuur van. De hosting is bij een buitenlands bedrijf (niet-EU) en daardoor hoefde hij er geen btw over te betalen. Op de factuur staat het bij mij nu ook zonder btw.

Hosting in Nederland is bij mijn weten wel gewoon btw-plichtig en als ik de regels goed begrijp (wat ik misschien niet doe), moet je bij een buitenlandse factuur dan zelf de btw berekenen over de factuur. Kortom, volgens mij moet ik wel btw betalen over die hosting. Ik heb het even besproken, maar volgens mijn vriend heeft hij er al eens met de belastingtelefoon over gebeld en is buitenlandse hosting vrijgesteld van btw.

Internet helpt me vooralsnog niet veel verder, ben benieuwd of mensen hier ervaring hebben met deze casus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:29
Crazy D schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 12:12:
[...]

Daar zijn zij niet de enige in hoor. En dat zijn ook niet de spannende zaken. Het zijn juist discussiepunten waarvan de software ook niet kan aangeven of het een grensgeval is of niet.

[...]

Omdat er geen zakelijk belang is om dat daar te doen? Zou wel een mooi zijn hoor, ik wil ook wel elke maand 2 weken ergens in het buitenland gaan zitten werken. Toevallig werk ik net die weken part-time dus 4 uurtjes per dag. Tjah. Thuis zit ik ook in de tuin in de zomer na het werk.... etc.
Ja joh, dat hele workation gedoe. Als je naar een beurs gaat en dan daar werkt of wat achteraan plakt qua dagen en gewoon werkt, prima.
Maar zomaar naar plek X vliegen en dan werken? Zie niet in waarom dat een goed verhaal zou zijn. Maar be my guest voor wie t wel wil. Ik vind het verhaal iig niet zo sterk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
ducoquelicot schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 12:17:
Ik heb een website laten maken door een bevriende ondernemer, kreeg daar net de factuur van. De hosting is bij een buitenlands bedrijf (niet-EU) en daardoor hoefde hij er geen btw over te betalen. Op de factuur staat het bij mij nu ook zonder btw.

Hosting in Nederland is bij mijn weten wel gewoon btw-plichtig en als ik de regels goed begrijp (wat ik misschien niet doe), moet je bij een buitenlandse factuur dan zelf de btw berekenen over de factuur. Kortom, volgens mij moet ik wel btw betalen over die hosting. Ik heb het even besproken, maar volgens mijn vriend heeft hij er al eens met de belastingtelefoon over gebeld en is buitenlandse hosting vrijgesteld van btw.

Internet helpt me vooralsnog niet veel verder, ben benieuwd of mensen hier ervaring hebben met deze casus.
Waarom host je niet gewoon voor een paar euro in NL? Kan me niet voorstellen dat die hoster zo uniek is dat er geen EU tegenhanger is.

Maar je moet zelf BTW berekenen en aangeven -> https://www.mkbservicedes...ngen/btw/btw-buiten-de-eu (1e hit op Google btw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ducoquelicot
GrooV schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 12:23:
[...]

Waarom host je niet gewoon voor een paar euro in NL? Kan me niet voorstellen dat die hoster zo uniek is dat er geen EU tegenhanger is.

Maar je moet zelf BTW berekenen en aangeven -> https://www.mkbservicedes...ngen/btw/btw-buiten-de-eu
Ja, die site heb ik dus ook naar zitten kijken, maar omdat mijn vriend iets anders beweerde twijfelde ik toch. Blijf toch altijd moeite houden met het goed onthouden van al die btw-regels. Heb ooit een klant in Oostenrijk die geen btw-nummer had want stichting een factuur zonder btw gestuurd, maar dat mocht niet van de boekhouder :D dus toen heb ik de btw zelf moeten incasseren. Dat was jammer, maar wel van geleerd om daar beter op te letten bij tariefonderhandelingen.

[ Voor 3% gewijzigd door ducoquelicot op 17-11-2023 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
ducoquelicot schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 12:28:
[...]

Ja, die site heb ik dus ook naar zitten kijken, maar omdat mijn vriend iets anders beweerde twijfelde ik toch. Blijf toch altijd moeite houden met het goed onthouden van al die btw-regels. Heb ooit een klant in Oostenrijk die geen btw-nummer had want stichting een factuur zonder btw gestuurd, maar dat mocht niet van de boekhouder :D dus toen heb ik de btw zelf moeten incasseren. Dat was jammer, maar wel van geleerd om daar beter op te letten bij tariefonderhandelingen.
Snap het probleem niet? BTW krijg je weer terug bij de BTW aangifte als voorbelasting, tenzij je zelf niet BTW plichtig bent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ducoquelicot
GrooV schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 12:34:
[...]

Snap het probleem niet? BTW krijg je weer terug bij de BTW aangifte als voorbelasting, tenzij je zelf niet BTW plichtig bent
Ik maak niet zo veel kosten, dus daar merk ik over het algemeen niet zo veel van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
ID-College schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 12:21:
[...]

Ja joh, dat hele workation gedoe. Als je naar een beurs gaat en dan daar werkt of wat achteraan plakt qua dagen en gewoon werkt, prima.
Maar zomaar naar plek X vliegen en dan werken? Zie niet in waarom dat een goed verhaal zou zijn. Maar be my guest voor wie t wel wil. Ik vind het verhaal iig niet zo sterk..
De reis niet, maar als ik op vakantie een extra simkaartje regel om fatsoenlijk bereikbaar te zijn dan zie ik dat ook als zakelijk belang. Privé zou ik dat niet zo snel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Laatst online: 13-07 20:56

_Arthur

blub

GrooV schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 12:14:
Als je thuis werkt is je huis toch ook niet in eens zakelijk? :?
Tenzij je thuis-kantoor zakelijk is inricht (dwz: voldoet aan de regelgeving als zelfstandige werkruimte etcetc) :+

[ Voor 4% gewijzigd door _Arthur op 17-11-2023 12:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:29
Deveon schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 12:39:
[...]

De reis niet, maar als ik op vakantie een extra simkaartje regel om fatsoenlijk bereikbaar te zijn dan zie ik dat ook als zakelijk belang. Privé zou ik dat niet zo snel doen.
Das toch een paar hele euro's per maand.. dat is wel de moeite inderdaad :P

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• To_Tall
_Arthur schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 12:41:
[...]

Tenzij je thuis-kantoor zakelijk is inricht (dwz: voldoet aan de regelgeving als zelfstandige werkruimte etcetc) :+
we gaan het toch niet weer over bureaustoellen hebben he :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14-07 16:47

Staat er zonder BTW of BTW verlegd op?
Dat laatste is vrij normaal B2B internationaal.
https://www.belastingdien...g/hoe_werkt_btw_verleggen

Indien het laatste is het een andere vlag in je boekhoud-pakket.
Bij MB heet het "Buiten Europa 21%"

[ Voor 13% gewijzigd door hackerhater op 17-11-2023 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Laatst online: 13-07 20:56

_Arthur

blub

To_Tall schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 12:48:
we gaan het toch niet weer over bureaustoellen hebben he :P
Hola! Noem jij daar nu het zzp-toverwoord van het jaar? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
ID-College schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 12:42:
[...]

Das toch een paar hele euro's per maand.. dat is wel de moeite inderdaad :P
Klopt, fraude is lucratiever.. maar ja wie het kleine niet eert. Het is toch met één mailtje geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Hij moet een factuur met BTW sturen (tenzij hij niet BTW plichtig is natuurlijk).

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ducoquelicot
hackerhater schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 13:30:
[...]

Staat er zonder BTW of BTW verlegd op?
Dat laatste is vrij normaal B2B internationaal.
https://www.belastingdien...g/hoe_werkt_btw_verleggen

Indien het laatste is het een andere vlag in je boekhoud-pakket.
Bij MB heet het "Buiten Europa 21%"
Nee, er staat BTW 0%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ducoquelicot
Crazy D schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 14:46:
[...]

Hij moet een factuur met BTW sturen (tenzij hij niet BTW plichtig is natuurlijk).
Ja, dit is dus wat ik ook vermoed. Ik ga het ook nog wel even bij m'n boekhouder checken 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-07 21:15

Matis

Rubber Rocket

Klopt, maar dan moet dat uitdrukkelijk op de factuur staan. Dat de firma onder KOR valt of is vrijgesteld van BTW onder voorwaarde huppeldepup

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11:04
Voor de duidelijkheid: de factuur van de buitenlandse hoster is geadresseerd aan de bevriende ondernemer, en niet aan jou, toch? Dan heb jij er niet zoveel mee te maken of het met of zonder omzetbelasting is. Je hebt alleen te maken met facturen die aan jou geadresseerd zijn.

Als die vriend een Nederlandse onderneming heeft die aan een Nederlander (jij) levert, dat geldt er 21% omzetbelasting over het gehele factuurbedrag. Tenzij het een vrijgestelde activiteit is, of een activiteit met 9%, maar dat lijkt met hier niet het geval.

Het bedrag aan hosting wat op de factuur aan jou staat, heeft in principe niets te maken met de factuur van de daadwerkelijke hosting. Er mag best 10x meer gerekend worden als jullie dat zo afspreken. Als de kosten 1-op-1 doorgezet worden, ligt het voor de hand om het bedrag aan hosting excl. BTW te nemen. Over het hele factuurbedrag wordt dan 21% BTW gerekend.

[ Voor 7% gewijzigd door Aftansert op 17-11-2023 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
0% mag niet, er moet staan VAT reverse charge, BTW verlegd of iets in een andere taal.

Ook moet jouw EU BTW nummer op de factuur staan

[ Voor 9% gewijzigd door GrooV op 17-11-2023 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
[...]

Ja, maar je ziet in de praktijk dat veel partijen buiten Europa niet bekend zijn met de regels / daar lak aan hebben. Uiteindelijk maakt het voor jou niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Vanuit buitenland BTW verleggen is normaal voor alle goederen en diensten. Nationaal BTW verleggen is minder normaal, alleen toegestaan voor vastgestelde activiteiten en diensten. Bepaalde onderdelen van telecommunicatie vallen daaronder. Waarom dat is moet je mij niet vragen en of webhosting daar onderdeel van is mag iedereen zelf interpreteren.
Dat wil niet zeggen dat hij zijn buitenlandse dienst met 0% doorfactureert en het daarmee klaar is, jij zal het expliciet moeten vermelden in de aangifte zoals je dat ook zou doen bij een buitenlandse aankoop en hij moet vermelden wat her BTW bedrag/percentage is met daarbij de vermelding dat het verlegd is naar de klant.

https://www.belastingdien...gen/wanneer_btw_verleggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:13

Jrz

––––––––––––

Wat hij voor zn hosting betaald en waar heb jij niets mee te maken. 21% btw moet hij rekenen.
Je hebt niets te maken met het buitenland. Dat is zijn 'probleem'

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Strijpje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-06 21:02
ID-College schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 12:21:
[...]

Ja joh, dat hele workation gedoe.
Ik ben toevallig zo’n iemand die om de zoveel maanden reis. Vaak met een zakelijke karakter, maar zeker niet altijd. Wat ik doe:
- als ik vanwege zakelijke redenen moet vliegen dan boek ik de tickets zakelijk
- accommodatie en maaltijden: alleen wanneer ik dat met de klant heb of met andere partners (cq bedrijven waarmee ik samen op een project zit)
- ben ik onderweg en stroomkabel van mn laptop kwijt? Reisstekker? Esim om in verschillende landen internet te hebben op mn mobiel?Werkplek huren? Airport lounge access zodat ik nog wat op het vliegveld kan werken? Evt upgrade naar Business Class omdat ik die paar uur in de lucht moet werken? Allemaal zakelijk.

Wellicht dat de Bd het niet met alles eens is maar ik kan er iig goed van slapen. Oh en misschien dat het ook enigszins te maken heeft met hoeveel omzet je draait tov de kosten die je opvoert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strijpje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-06 21:02
Ik ken een Zzper die ging verhuizen en zelfs het verhuisbusje en eettafel/stoelen zakelijk boekt want volgens hem en zn ongetwijfeld creatieve boekhouder verhuisde zijn onderneming en wordt het meubilair gebruikt om klanten en relaties te ontvangen.

Ik denk eerlijk gezegd dat ie wel nat gaat bij een evt controle, maar de kans op controles is zo nihil dat dit soort creatieve boekhouding waarschijnlijk steeds vaker toegepast wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10:28
Strijpje schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 21:52:
Ik ken een Zzper die ging verhuizen en zelfs het verhuisbusje en eettafel/stoelen zakelijk boekt want volgens hem en zn ongetwijfeld creatieve boekhouder verhuisde zijn onderneming en wordt het meubilair gebruikt om klanten en relaties te ontvangen.

Ik denk eerlijk gezegd dat ie wel nat gaat bij een evt controle, maar de kans op controles is zo nihil dat dit soort creatieve boekhouding waarschijnlijk steeds vaker toegepast wordt.
Verhuizing is onder voorwaarden wel aftrekbaar:
https://www.belastingdien...ng-en-dubbele-huisvesting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Ik zie niet echt wat die 'zakenreisjes' inboeken voor nut heeft. Of ga je na de conferentie alleen op vakantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
jadjong schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 22:37:
Ik zie niet echt wat die 'zakenreisjes' inboeken voor nut heeft. Of ga je na de conferentie alleen op vakantie?
Kan nog steeds met iemand zijn of bedoel je dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
jadjong schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 22:37:
Nee m’n vrouw en kinderen moeten ook op de hoogte zijn dus gaan mee. :+

Bij voormalige werkgever naar verschillende plekken in en buiten eu geweest.

Zo nam een collega z’n vriendin soms mee. Werkgever boekte de vliegreis en kamer. Maar voor de dagend at hij er extra was en de vliegkosten van z’n vriendin moesten wel terug betaald worden.

Je hebt zo dan iig wel een goedkopere weekje weg. Dan dat je het helemaal zelf zou betalen. Heen en terug vlucht van hem zelf zijn wel 100% betaald. Bepaalde onkosten zijn ook betaald voor de dagen dat hij aan het werk was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Dat bedoelde ik, je kan er een paar dagen achteraan plakken wat een vliegticket scheelt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ducoquelicot
Aftansert schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 16:01:
[...]

Voor de duidelijkheid: de factuur van de buitenlandse hoster is geadresseerd aan de bevriende ondernemer, en niet aan jou, toch? Dan heb jij er niet zoveel mee te maken of het met of zonder omzetbelasting is. Je hebt alleen te maken met facturen die aan jou geadresseerd zijn.

Als die vriend een Nederlandse onderneming heeft die aan een Nederlander (jij) levert, dat geldt er 21% omzetbelasting over het gehele factuurbedrag. Tenzij het een vrijgestelde activiteit is, of een activiteit met 9%, maar dat lijkt met hier niet het geval.

Het bedrag aan hosting wat op de factuur aan jou staat, heeft in principe niets te maken met de factuur van de daadwerkelijke hosting. Er mag best 10x meer gerekend worden als jullie dat zo afspreken. Als de kosten 1-op-1 doorgezet worden, ligt het voor de hand om het bedrag aan hosting excl. BTW te nemen. Over het hele factuurbedrag wordt dan 21% BTW gerekend.
Om dit nog even af te ronden: ik heb het nog bij m'n boekhouder gecheckt, die gaf aan dat omdat de hoofdactiviteit met 21% belast is, alle doorbelaste kosten ook met 21% belast moeten worden. Dus er komt een nieuwe factuur.

Dank iedereen verder!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Roodey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14-07 21:41
https://fnvzzp.nl/nieuwsb...sprogramma-s-voor-onder-1

Als ik dit lees word ik van veel partijen niet gelukkig.

Afschaffing KIA (GL/PvdA).
Afschaffen mkb winstvrijstelling (GL/PvdA en CU).
Aftoppen en verlagen mkb winstvrijstelling (D66 en CDA).
Ook wat partijen die tornen aan aftrekposten.

Binnenkort 1 jaar mijn eenmanszaak en daar erg blij mee. Ik vind dat ik al erg vrij afdraag aan de blauwe enveloppe. Moet het dan nog meer worden? Of gaat dit de tarieven enorm opdrijven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
Ben je verrast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Roodey schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 21:51:

Binnenkort 1 jaar mijn eenmanszaak en daar erg blij mee. Ik vind dat ik al erg vrij afdraag aan de blauwe enveloppe. Moet het dan nog meer worden? Of gaat dit de tarieven enorm opdrijven?
Dat wordt druk bij de notaris. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maxnl
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-12-2024

Ook een boete voor opdrachtgevers die met ZZP'ers zaken doen:
• Introductie opdrachtgeversheffing (GL-PvdA_227)
GroenLinks-PvdA introduceert een opdrachtgeversheffing voor bedrijven die opdrachten
verlenen aan zzp’ers. Bedrijven betalen de heffing over de contractwaarde van verleende
opdrachten met een minimum aantal uren geleverde arbeid of boven een bepaalde
contractwaarde. Voor zulke opdrachten moet de zzp’er een bewijs van arbeidsrelatie
overleggen aan de opdrachtgever. De heffing brengt grote uitvoeringstechnische risico’s met
zich mee. Daarnaast staat de maatregel mogelijk op gespannen voet met de
Europeesrechtelijke vrijheid van diensten. Dit is een lastenverzwaring voor bedrijven van 0,6
mld euro
(uit de gelinkte CPB bron)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:15

3DDude

I void warranty's

mwa schreef op donderdag 16 november 2023 @ 21:57:
[...]

Bij Herman miller 25% korting; mocht je een Aeron willen ik kan die aanraden ;)

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkuppens
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:51

Vind je serieus dat je als ZZP'er veel belasting betaalt?
Vergelijk het eens met loondienst...
Bij mij staat het schaamrood me af en toe op de kaken hoe WEINIG.
Toegegeven, ik werk niet voltijd, en ik kijk naar het gemiddelde tarief en niet naar het marginale.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bekkerm
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08:40
pkuppens schreef op zondag 19 november 2023 @ 10:03:
[...]

Toegegeven, ik werk niet voltijd, en ik kijk naar het gemiddelde tarief en niet naar het marginale.
Ik betaal nu exact net zoveel IB als toen ik in loondienst was met een goed salaris. Ik hou er nu meer aan over ivm aftrekposten maar met 32k IB ofzo vind ik dat ook zeker NIET weinig...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
bekkerm schreef op zondag 19 november 2023 @ 10:18:
[...]

Ik betaal nu exact net zoveel IB als toen ik in loondienst was met een goed salaris. Ik hou er nu meer aan over ivm aftrekposten maar met 32k IB ofzo vind ik dat ook zeker NIET weinig...
Je betaalt dus net zoveel IB als in loondienst maar je houdt er bakken meer geld aan over.

Dat is precies het argument waarom sommige partijen die belastingvoordelen willen afschaffen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
Wolly schreef op zondag 19 november 2023 @ 10:20:
[...]

Je betaalt dus net zoveel IB als in loondienst maar je houdt er bakken meer geld aan over.

Dat is precies het argument waarom sommige partijen die belastingvoordelen willen afschaffen :+
Dat mag dan waar zijn maar als ZZP-er heb je geen recht meer op een aantal faciliteiten waaronder WW en WAO dus het is niet onterecht dat je minder belasting betaald. Over hoeveel minder kan je discussiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14-07 19:59
bekkerm schreef op zondag 19 november 2023 @ 10:18:
[...]

Absoluut gezien betaal je net zoveel, procentueel gezien een vracht minder en daar gaat t natuurlijk om.
Ik betaal met liefde mn belasting maar het begint nu wel de verkeerde kant op te gaan.
De overheid moet eens kijken naar de inkoopkant, op je inkoop kan je het het makkelijkst verdienen.
Overheid word aan alle kanten het vel over de oren getrokken en het word zonder blikken of blozen betaald want er zit niet of nauwelijks ondernemersgevoel. Als men tekort komt vragen ze gewoon meer budget aan :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 10:03

Eerder jammer dat men gewend is aan dit soort praktijken. In geen 1 ander Europees land zijn er zo veel belastingvoordelen en aftrekposten als in Nederland. Men is te gewend en verwend mbt dit punt geraakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frash
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:49
Orangelights23 schreef op zondag 19 november 2023 @ 12:52:
[...]

Eerder jammer dat men gewend is aan dit soort praktijken. In geen 1 ander Europees land zijn er zo veel belastingvoordelen en aftrekposten als in Nederland. Men is te gewend en verwend mbt dit punt geraakt.
De marginale belastingdruk in Nederland ligt veelal boven de 70 procent, tot wel 87 procent. Deze aftrekposten zijn zodat je in ieder geval een buffer kan opbouwen voor mindere tijden en de oude dag (als alternatief op pensioen), daar je (op bijstand na) op geen enkel sociaal vangnet aanspraak kan maken. Ik vind zelf de HRA (rentevrij een huis kopen) oneerlijker.

Dat gezegd hebbende kan het zeker eenvoudiger inderdaad. Duizelingwekkend aantal aftrekposten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roodey
pkuppens schreef op zondag 19 november 2023 @ 10:03:
[...]

Ja, ik verdien nu meer dan in loondienst. En ja, ik verdien erg goed.
Echter procentueel en qua absolute bedragen betaal ik meer dan in loondienst. Dus vind ik dat ik sociaal gezien genoeg bijdraag.
Ik heb het model van @Hmmbob gebruikt om de impact te berekenen.

Situatie met MKB winstvrijstelling:
Omzet 150K
Winst uit onderneming 130K
-/- Belasting 50K (38,32%)
Netto jaarinkomen 80K
Netto maandinkomen (/13) 6.168

Situatie zonder zelfstandigenaftrek, startersaftrek, MKB winstvrijstelling:
Omzet 150K
Winst uit onderneming 130K
-/- Belasting 59K (45,23%)
Netto jaarinkomen 71K
Netto maandinkomen (/13) 5.477

Als ik even terugkijk naar mijn netto-inkomen uit loondienst vind ik (persoonlijk) zonder aftrekposten/MKB-winstvrijstelling het gat te klein voor het risico dat je loopt (geen werk, ziekte). Ook heb ik nu aanzienlijk minder vrije tijd en ben ik vanwege reistijd minder flexibel voor mijn gezin.
Om het simpel te kunnen vergelijken heb ik AOV en pensioen buiten beschouwing gelaten.

De aangekondigde politieke maatregelen zorgen ervoor dat je 691 euro netto minder verdiend.
Als ze dit voor werknemers in loondienst zouden doorvoeren zou het land te klein zijn.

Ik voel dan meer voor de cap zoals D66 en CDA voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodey
Deveon schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 22:30:
[...]

Dat wordt druk bij de notaris. :+
Ik heb gelezen dat ze (GL/PvdA) VPB belasting naar 30% willen en belasting willen heffen op eigen vermogen.
Nu weet ik niet of ze met drempels werken om alleen de groten te pakken, maar ik vermoed dat ook een BV niet buiten schot blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Roodey schreef op zondag 19 november 2023 @ 14:01:
De aangekondigde politieke maatregelen zorgen ervoor dat je 691 euro netto minder verdiend.
Als ze dit voor werknemers in loondienst zouden doorvoeren zou het land te klein zijn.
Eens, maar realiseer je je nog wel even dat je nog steeds 2 x modaal netto over houdt, los van de extraatjes die je winst drukken waardoor je minder belasting hoeft te betalen. In loondienst kun jij je laptop niet zakelijk aanschaffen, heb je de KIA niet, etc. Maar blijkbaar is voor jou de enige motivatie geweest om als zzp'r aan de slag te gaan het netto inkomen?

Welke partij heeft het echt het beste met ons voor? Ik heb bij geen enkele partij het gevoel dat die goede plannen hebben voor wat betreft de eenmanszaken. Hooguit 'minst slecht'....

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roodey
Crazy D schreef op zondag 19 november 2023 @ 14:23:
[...]

Eens, maar realiseer je je nog wel even dat je nog steeds 2 x modaal netto over houdt, los van de extraatjes die je winst drukken waardoor je minder belasting hoeft te betalen. In loondienst kun jij je laptop niet zakelijk aanschaffen, heb je de KIA niet, etc. Maar blijkbaar is voor jou de enige motivatie geweest om als zzp'r aan de slag te gaan het netto inkomen?

Welke partij heeft het echt het beste met ons voor? Ik heb bij geen enkele partij het gevoel dat die goede plannen hebben voor wat betreft de eenmanszaken. Hooguit 'minst slecht'....
Nee, dat is niet mijn enige motivatie. Geen woorden in iemands mond leggen. Ik geef aan dat ik het verschil met mijn netto-inkomen uit loondienst dan niet opwegen t.o.v. het risico dat ik loop. Ik ben risicoavers.
Daarnaast verdiende ik in loondienst ook al goed.

Ik ben erg blij dat ik voor mijzelf ben begonnen. Iedereen in mijn omgeving zal dat beamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

Echter procentueel en qua absolute bedragen betaal ik meer dan in loondienst. D
Hoe kan je nu procentueel meer betalen dan in loondienst als IB'er?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong

6200 netto is iets van 10k bruto in loondienst. Ik denk niet dat je als politicus veel tegenstand krijgt wanneer je bij deze groep werknemers 700.- weg gaat halen om andere gaten te dichten....
Pagina: 1 ... 462 ... 634 Laatste