Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:30

MadEgg

Tux is lievvv

Lisper schreef op maandag 13 november 2023 @ 22:02:
[...]

Ander onderwerp: zijn er hier freelancers die terug in loondienst zijn gegaan voor een baan, en hoe is dat bevallen?
Ik dacht namelijk voorlopig te blijven freelancen, maar ik zag onlangs laatst een hele gave baan voorbij komen die wel heel gaaf was, maar denk ik niet als ZZP'er in te vullen.
Ik ben bij mij laatste klant als zzp’er in loondienst getreden per 1 januari jl. Ze wilden me graag houden en waren bereid er goed voor te betalen, en ik wilde nog wel wat langer blijven hangen.

Wel addendum bij mijn contract met toestemming voor nevenwerkzaamheden op freelance-basis geregeld, dus dat doe ik er ook nog wat naast.

Het bevalt me op zich prima, financieel niet veel hoeven inleveren. Vandaag het eerste echte verschil in mijn mailbox: aankondiging van de jaarlijkse functioneringsgesprekken en het verzoek om feedback te verzamelen. Daar kan ik op zich best zonder maar rampzalig is het nou ook weer niet. In afwachting van de verkiezingen en de plannen blijf ik voorlopig even plakken maar een stap terug naar freelance sluit ik ook zeker niet uit. Omdat ik het eerder gedaan hebt voelt het ook minder als een grote stap.

Tja

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15-10 15:15
Yucon schreef op maandag 13 november 2023 @ 21:55:
Waarschijnlijk hangt het flink van de verkiezingen af. Dit is namelijk wel een puntje:
Ook GL/PvdA staan een andere aanpak voor dan het voorstel van Van Gennip. Ze willen inzet van zzp uitsluiten als het soortgelijk werk ook gedaan kan worden door werkenden in loondienst.
Het is bullshit. Alles kan gedaan worden door mensen in loondienst. Ook een contract voor 3 maanden kan in loondienst. Als ik een eenmans BV begin met mezelf in loondienst, ben ik ook in loondienst. Het is een leeg statement, maar daar zijn er in verkiezingstijd wel meer van.

Wat willen ze oplossen? Daar komt geen duidelijk antwoord op behalve "we willen geen gedwongen ZZP constructies in de markt." En dan nog, welk probleem wil je oplossen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pkuppens
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
ducoquelicot schreef op maandag 13 november 2023 @ 22:11:
Ik ga vanaf 1 december weer in loondienst, maar ik houd m'n bedrijf er wel naast. Voel me er nog een beetje onwennig over, dus ik zie het als een "klus" voor een jaar. Hoe het bevalt, kan ik ergens in het nieuwe jaar waarschijnlijk beter vertellen 😅

De reden is puur de inhoud van de functie. Dit werk had nooit als freelance positie open gestaan en ik ben heel benieuwd om deze organisatie en deze rol beter te leren kennen. Als het niet bevalt, kan ik zo weer iets anders gaan doen.
Ben in gesprek geweest voor een functie als Data Engineer bij Essent, maar kwam niet in de buurt van een reeel voorstel. Is was echt bereid een flink stuk te zakken, maar ze kwamen niet verder dan 5300 bruto/maand.

Had 7k moeten zijn, maar had tot 6300 willen zakken met afspraken voor groeipad.

Nu blij dat ik het niet gedaan heb, zit tegen een uurtarief van 100, 30 uur/wk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ducoquelicot
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 24-10 01:16
Nee hoor, ik blijf gewoon freelancen ernaast, dus de laptop hoeft de la niet in. Qua verzekeringen heb ik op dit moment alleen een schenkkring, daarop kan ik gewoon in blijven leggen want die inleg blijft van mij. Auto is privé en een aparte kantoorruimte heb ik niet. Heb een prima thuiswerk setup.

Al met al vermoed ik dat ik gewoon aan het urencriterium moet kunnen komen volgend jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ducoquelicot
pkuppens schreef op maandag 13 november 2023 @ 23:07:
[...]

Ben in gesprek geweest voor een functie als Data Engineer bij Essent, maar kwam niet in de buurt van een reeel voorstel. Is was echt bereid een flink stuk te zakken, maar ze kwamen niet verder dan 5300 bruto/maand.

Had 7k moeten zijn, maar had tot 6300 willen zakken met afspraken voor groeipad.

Nu blij dat ik het niet gedaan heb, zit tegen een uurtarief van 100, 30 uur/wk.
Ik heb een interessante salarisonderhandeling gevoerd waarbij ik in eerste instantie niet heel open was over mijn winst van het afgelopen jaar, omdat ik vond dat je het niet kon vergelijken. Maar toen het eerste voorstel behoorlijk onder de maat was, heb ik het in een gesprek met de manager alsnog genoemd. Die vroeg zich af waarom ik daar in godsnaam mee wilde stoppen.

Maar goed ik ben nog geen dertig. Als dit niet inhoudelijk is wat ik ervan had verwacht, dan ben ik zo weg en vind ik wel weer wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op maandag 13 november 2023 @ 22:57:
[...]

Het is bullshit. Alles kan gedaan worden door mensen in loondienst. Ook een contract voor 3 maanden kan in loondienst. Als ik een eenmans BV begin met mezelf in loondienst, ben ik ook in loondienst. Het is een leeg statement, maar daar zijn er in verkiezingstijd wel meer van.

Wat willen ze oplossen? Daar komt geen duidelijk antwoord op behalve "we willen geen gedwongen ZZP constructies in de markt." En dan nog, welk probleem wil je oplossen?
Met loondienst bedoelen ze eigenlijk het uitzicht naar een vast contract. Ik moet er zelf eigenlijk niet aan denken om mij voor jaren te committeren maar zie bij opdrachtgevers zelf ook de drang naar interne, puur vanwege de kosten. Het is echter een enorme lege vijver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkuppens
  • Nu online
ducoquelicot schreef op maandag 13 november 2023 @ 23:13:
[...]

Ik heb een interessante salarisonderhandeling gevoerd waarbij ik in eerste instantie niet heel open was over mijn winst van het afgelopen jaar, omdat ik vond dat je het niet kon vergelijken. Maar toen het eerste voorstel behoorlijk onder de maat was, heb ik het in een gesprek met de manager alsnog genoemd. Die vroeg zich af waarom ik daar in godsnaam mee wilde stoppen.

Maar goed ik ben nog geen dertig. Als dit niet inhoudelijk is wat ik ervan had verwacht, dan ben ik zo weg en vind ik wel weer wat anders.
Ik meen dat als je het grofweg moet vergelijken er een factor 1.75 tot 2.25 moet zitten tussen wat je maximaal kunt declareren en je bruto loon. Voor alle dingen als ziekte, pensioen, AOV, WW, vakantiegeld, onbetaald verlof/cursussen.

Ben wel benieuwd hoe je het met het urencriterium gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:50

Yucon

*broem*

pkuppens schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 07:07:
[...]
Ben wel benieuwd hoe je het met het urencriterium gaat doen.
Ik ook wel.. het kan zijn dat dat in loondienst maar bv 1 dag in de week is. Maar hou er rekening mee dat je uren wel extra kritisch bekeken gaan worden als je teveel loondiensturen er tegenover hebt staan. "hey, ik heb nog nooit controle gehad, dat doen ze toch nooit" -> klopt, maar dit kon wel eens een geautomatiseerd vlaggetje triggeren waardoor ze het ineens wel doen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pkuppens
  • Nu online
RonaldHeirbaut schreef op maandag 13 november 2023 @ 22:57:
[...]

Dit is niet helemaal de complete weergave van het ZZP standpunt van GL/PvdA:

3. Zzp’er: voor werk dat geen onderdeel is van de organisatie of dat niet behoort tot de gewone
werkzaamheden en waarvoor bijzondere kennis nodig is, kan een werkgever een zelfstandig contract
aanbieden aan zzp’ers.

Zo blijf ik door het tweede deel van de zin bij mijn meest recente opdrachten buiten schot, in mijn interpretatie van deze regel.

Blijft dat ik dit nog steeds geen goed idee vind van mijn partij, en de bewoordingen te vaag.

Ik vind het fantastisch om af en toe een nieuw product te ontwikkelen bij een start-up, af en toe een project te draaien, en af en toe een tijdje flexibele schil te zijn. Maar altijd daarin volledig de regie te hebben.
Ik wil daarin niet beperkt, gestuurd, of afgeroomd worden door een detacheringsbureau of midlance organisatie.

Aan de andere kant, ik ben ook geen ZZP'er geworden om me te onttrekken aan de collectiviteit, dus heb geen problemen met een verplichte AOV en soort van WW regeling. En broodfondsen en schenkkringen zijn mij niet collectief genoeg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:59
ducoquelicot schreef op maandag 13 november 2023 @ 22:11:
Ik ga vanaf 1 december weer in loondienst, maar ik houd m'n bedrijf er wel naast. Voel me er nog een beetje onwennig over, dus ik zie het als een "klus" voor een jaar. Hoe het bevalt, kan ik ergens in het nieuwe jaar waarschijnlijk beter vertellen 😅
MadEgg schreef op maandag 13 november 2023 @ 22:56:
[...]

Ik ben bij mij laatste klant als zzp’er in loondienst getreden per 1 januari jl. Ze wilden me graag houden en waren bereid er goed voor te betalen, en ik wilde nog wel wat langer blijven hangen.

Wel addendum bij mijn contract met toestemming voor nevenwerkzaamheden op freelance-basis geregeld, dus dat doe ik er ook nog wat naast.

Het bevalt me op zich prima, financieel niet veel hoeven inleveren. Vandaag het eerste echte verschil in mijn mailbox: aankondiging van de jaarlijkse functioneringsgesprekken en het verzoek om feedback te verzamelen. Daar kan ik op zich best zonder maar rampzalig is het nou ook weer niet. In afwachting van de verkiezingen en de plannen blijf ik voorlopig even plakken maar een stap terug naar freelance sluit ik ook zeker niet uit. Omdat ik het eerder gedaan hebt voelt het ook minder als een grote stap.
Een component die ik hier weinig terug zie komen: bij best wel wat bedrijven kan je onderhandelen om je pensioen in eigen beheer af te handelen. Als je dat nu ook al deed, is dat misschien een leuke optie. Als de intentie van @ducoquelicot 1 jaar is, levert dat alleen maar een klein pensioentje bij die loondienstbaas op en kan het interessanter zijn om het in je eigen product te storten.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
pkuppens schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 07:28:
[...]

Dit is niet helemaal de complete weergave van het ZZP standpunt van GL/PvdA:

3. Zzp’er: voor werk dat geen onderdeel is van de organisatie of dat niet behoort tot de gewone
werkzaamheden en waarvoor bijzondere kennis nodig is, kan een werkgever een zelfstandig contract
aanbieden aan zzp’ers.
Bedoelen ze met specifieke kennis niet een ICT bedrijf dat een advocaat of een schilder inhuurt als bijzondere kennis. En niet een ICT bedrijf wat een ICT-er inhuurt die net een andere taal spreekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
MadEgg schreef op maandag 13 november 2023 @ 22:56:
[...]

Het bevalt me op zich prima, financieel niet veel hoeven inleveren.
goud man! Ik zou bij nagenoeg gelijke betaling meteen overwegen in weer in loondienst te doen. Tot nu toe heb ik wel wat aanbiedingen gehad, maar dat is toch altijd een forse stap terug. Zeker bij de grotere bedrijven zijn er dan loonschalen etc waar je dan echt tegenaan loopt.

Ik zou wel willen verhuizen, maar vind dat mijn huidige bestedingsniveau te onzeker is om daar een nieuw huis mee te kopen. Ik ben al 5 jaar bezig, maar geen idee of ik dit nog 30 jaar kan volhouden :) Dus nu nog maar gewoon laten zoals het was en geen risico lopen.

[ Voor 24% gewijzigd door Kurios op 14-11-2023 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Waarom moet je een bijdrage aan de Zorgverzekeringswet betalen?
Om je steentje bij te dragen aan de maatschappij. De regering maakt namelijk elk jaar een begroting van het geld dat nodig is voor de zorg. Zodat iedereen medische zorg kan krijgen wanneer dit echt noodzakelijk is.
Als ZZP'ers kunnen wij geen gebruik maken van de Zorgverzekeringswet, klopt dat? Of gaat dit geld naar het potje van ziekenhuizen e.d.?

[ Voor 6% gewijzigd door init6 op 14-11-2023 10:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07:34

page404

Website says no

init6 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 10:24:
[...]

Als ZZP'ers kunnen wij geen gebruik maken van de Zorgverzekeringswet, klopt dat?
Die betalen we natuurlijk al (die ca 3500€) en volgens mij gaat dat gewoon in de algemene pot waar de zorg v van betaald wordt. Dus gewoon collectief en daar kan iedereen gebruik van maken, zelfs mensen die nooit hebben bijgedragen. Of begrijp ik je verkeerd? :)

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
page404 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 10:27:
[...]

Die betalen we natuurlijk al (die ca 3500€) en volgens mij gaat dat gewoon in de algemene pot waar de zorg v van betaald wordt. Dus gewoon collectief en daar kan iedereen gebruik van maken, zelfs mensen die nooit hebben bijgedragen. Of begrijp ik je verkeerd? :)
Nope, je begrijpt mij goed. :) Vraag had ik moeten verwoorden als: Waar gaat dat geld naartoe. :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:30

MadEgg

Tux is lievvv

Hmmbob schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 08:28:
Een component die ik hier weinig terug zie komen: bij best wel wat bedrijven kan je onderhandelen om je pensioen in eigen beheer af te handelen. Als je dat nu ook al deed, is dat misschien een leuke optie. Als de intentie van @ducoquelicot 1 jaar is, levert dat alleen maar een klein pensioentje bij die loondienstbaas op en kan het interessanter zijn om het in je eigen product te storten.
Eens, had ik graag gezien. Helaas was dat geen optie - ze gooiden het bruto-salaris liever met €200 omhoog dan dat ik de pensioeninleg uitbetaald zou krijgen en het zelf kon regelen. Die €200 leg ik nog steeds in op mijn pensioenspaarrekening bij BrightPensioen, anders betaal ik daar alleen maar kosten zonder iets op te bouwen dus dat komt zo wel uit. Ik was het liever volledig in eigen beheer blijven doen maar dat zat er helaas niet in - weer een extra partij erbij op de lijst bedrijven die mij na m'n 68e geld moeten gaan uitkeren.

Sowieso is dat systeem ook echt bizar voor loondienst: de lijst met pensioenfondsen blijft maar groeien als je niet bij dezelfde werkgever blijft. Er zijn wel mogelijkheden om het direct van de ene naar de volgende werkgever mee te nemen, maar als je tussendoor als freelancer werkt gaat dat niet op. Of studeert. Ik heb ook nog pensioenfondsen lopen vanuit mijn studententijd. En elk jaar weer een brief in de bus met een overzicht dat ik een paar euro per maand krijg als ik 68 ben.

Dat het vast staat tot je 68e is een gegeven, maar waarom heb je geen vrije zeggenschap over waar je geld geparkeerd staat?
Kurios schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 09:38:
[...]
goud man! Ik zou bij nagenoeg gelijke betaling meteen overwegen in weer in loondienst te doen. Tot nu toe heb ik wel wat aanbiedingen gehad, maar dat is toch altijd een forse stap terug. Zeker bij de grotere bedrijven zijn er dan loonschalen etc waar je dan echt tegenaan loopt.

Ik zou wel willen verhuizen, maar vind dat mijn huidige bestedingsniveau te onzeker is om daar een nieuw huis mee te kopen. Ik ben al 5 jaar bezig, maar geen idee of ik dit nog 30 jaar kan volhouden :) Dus nu nog maar gewoon laten zoals het was en geen risico lopen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Je vindt dat je bestedingsniveau onzeker is? Daar heb je zelf toch invloed op :) Maar je bedoelt dat je je inkomsten als freelancer niet als uitgangspunt voor een hypotheek durft te nemen omdat je niet weet of je het 30 jaar vol gaat houden? Een tophypotheek zou ik zeker niet voor gaan, maar als het goed is zou je als freelancer flink moeten kunnen sparen zodat je een deel direct af kunt rekenen.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07:34

page404

Website says no

Goed nieuws:Adviescollege maakt gehakt van nieuwe wet tegen schijnzelfstandigheid
Het wetsvoorstel om schijnzelfstandigheid tegen te gaan heeft geen nut, vindt het Adviescollege toetsing regeldruk (ATR). De aangekondigde plannen lossen het probleem niet op, maar zorgen juist voor extra administratieve rompslomp.
Door de plannen moet dan ook een streep worden gehaald, schrijft het ATR in een advies aan het demissionaire kabinet.
No shit, Sherlock. Nou hopen dat het ministerie in staat is op zijn schreden terug te keren. Maar dat vinden ambtenaren echt heel, heel moeilijk.

[ Voor 34% gewijzigd door page404 op 14-11-2023 11:01 ]

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoodspeeD
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-10 11:13
Volledig uit nieuwsgierigheid. Als mensen jullie vragen wat je beroep is, wat zeg je dan? Je daadwerkelijke bezigheden? Of het feit dat je zelfstandig ondernemer bent?

Ik ben geneigd naar de eerste, maar merk dat ik soms, uit een soort van persoonlijke trots, ook geneigd ben om er bij te noemen dat ik zelfstandig ondernemer bent. Terwijl het misschien helemaal niet de vraag beantwoordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 27-10 11:27
GoodspeeD schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 11:28:
Volledig uit nieuwsgierigheid. Als mensen jullie vragen wat je beroep is, wat zeg je dan? Je daadwerkelijke bezigheden? Of het feit dat je zelfstandig ondernemer bent?

Ik ben geneigd naar de eerste, maar merk dat ik soms, uit een soort van persoonlijke trots, ook geneigd ben om er bij te noemen dat ik zelfstandig ondernemer bent. Terwijl het misschien helemaal niet de vraag beantwoordt.
Vind ik ook een lastige :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mozart
  • Laatst online: 27-10 12:56

Ik zeg altijd: ik doe iets met computers :)
Als ze vragen voor wie ik werk komt wel naar voren dat ik zelfstandig ben en me laat inhuren...

PSN: PcDCch

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:48
Mozart schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 11:38:
[...]

Dat doe ik juist niet, dan krijg je meteen alle persoonlijke computer problemen terug en moet je ze vervolgens helpen met een nieuw wi-fi punt, internet provider of vaag probleem met hun computer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zoidbergh
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 24-10 21:33

Ik benoem dat ik software developer / engineer ben en wat dat betekent. Als naar de inhoud wordt gevraagd van mijn huidige werkzaamheden komt wel naar voren dat het op basis van opdrachten is etc. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
MadEgg schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 10:33:
[...]

***members only***
Je vindt dat je bestedingsniveau onzeker is? Daar heb je zelf toch invloed op :) Maar je bedoelt dat je je inkomsten als freelancer niet als uitgangspunt voor een hypotheek durft te nemen omdat je niet weet of je het 30 jaar vol gaat houden? Een tophypotheek zou ik zeker niet voor gaan, maar als het goed is zou je als freelancer flink moeten kunnen sparen zodat je een deel direct af kunt rekenen.
Dat is echt een heel goed salaris, dat heb ik nog niet geboden gekregen :) Ik werk ook voor dat tarief, maar tot nu toe heb ik hooguit een aanbieding van ~6500 gekregen. Dat vind ik dan een te grote stap terug.

En je hebt gelijk, ik kan een gigantische hypotheek krijgen op basis van mn omzet van afgelopen jaren. Helaas woon ik in de Randstad en zijn de prijzen gigantisch als je echt een stap groter wil wonen, plus vandaag een hypotheek afsluiten is echt zeer ongunstig met huidige rente.

Maandlasten zijn nu weliswaar geen probleem, zolang ik blijf freelancen en de rente niet ineens weer verdriedubbeld :P

Daarom ook het verstandige gedaan en in mn huidige 140m2 woning blijven zitten en maar sparen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BennyV
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13-10 15:31

"Freelance Microsoft Specialist" is wat ik veel gebruikte.
Op verjaardagen wil ik ook nog wel eens de grappige form "Professional ComputerNerd" gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klimpie94
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 13-09-2024
Ik heb een boekhoudkundige vraagje. Ik heb recent met mijn zakelijke auto in Duitsland geparkeerd. De parkeerkosten inclusief btw waren 69 euro. Online las ik dat het drempelbedrag om btw uit het buitenland terug te vragen 50 euro is. Dus heb ik de kosten exclusief btw in MoneyMonk als zakelijk geboekt en de rest privé. Klopt dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:16
@klimpie94 ik zou het volledige factuurbedrag inclusief btw inboeken met 0% btw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Freelancer in de IT. De meeste krijgen een totaal verkeerd beeld bij Senior Systeembeheerder en voelt als ik het moet goedpraten richting architectuur of specialisme richting security / moderne werkplek.

Overigens zijn dat soort vragen vaak om elkaar te leren kennen en kunnen er altijd opvolgende vragen komen. Maar praat liever zelf ook over ondernemen op zich dan IT.

[ Voor 4% gewijzigd door Deveon op 14-11-2023 12:11 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-10 13:59
"Zelfstandig Software Engineer" zeg ik meestal.

https://niels.nu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:20
klimpie94 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 12:04:
Ik heb een boekhoudkundige vraagje. Ik heb recent met mijn zakelijke auto in Duitsland geparkeerd. De parkeerkosten inclusief btw waren 69 euro. Online las ik dat het drempelbedrag om btw uit het buitenland terug te vragen 50 euro is. Dus heb ik de kosten exclusief btw in MoneyMonk als zakelijk geboekt en de rest privé. Klopt dit?
Nee, als je de btw niet terug (kan) vragen kan je gewoon het volledige bedrag als zakelijke kosten aanmerken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Mozart schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 11:38:
[...]

Als ze vragen voor wie ik werk komt wel naar voren dat ik zelfstandig ben en me laat inhuren...
Dat heb ik in het verleden wel eens gedaan. Leek me prima, maar ik heb achteraf verschillende keren de feedback gekregen dat mensen dat een beetje denigrerend vonden alsof ik ze te stom vond om het te begrijpen.

Het was geen moment bij me opgekomen dat het zo opgevat zou kunnen worden. Dus noem ik het hier ook even.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 19:59
klimpie94 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 12:04:
Nee, volledige bedrag als kosten inboeken tegen 0% btw (want je hebt geen Nederlandse btw betaald).

Dat drempelbedrag gaat om 50 euro btw die je betaald moet hebben (over een kalenderjaar), voordat je een aanvraag tot terugbetaling kan doen. Kom je niet aan met deze keer parkeren dus.

Edit: was @Ascension dus zegt - op de volgende pagina voor mij :+

[ Voor 4% gewijzigd door Hmmbob op 14-11-2023 12:50 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-10 12:39
Adviescollege Toetsing Regeldruk: Voorstel kabinet dringt schijnzelfstandigheid niet terug
Het kabinet wil schijnzelfstandigheid op de arbeidsmarkt een halt toeroepen. Het wetsvoorstel dat dat moet regelen levert daar echter geen bijdrage aan. Bovendien brengt de wet niet meer duidelijkheid en eenvoud voor bedrijven, werkenden en zelfstandigen bij het beoordelen van arbeidsrelaties. Het voorstel leidt dan ook tot meer in plaats van minder regeldruk voor burgers en bedrijven. Dat schrijft ATR in een advies aan de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pkuppens
  • Nu online

Ik ben freelance software en data professional.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwaanenberg
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-10 15:28
BennyV schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 12:03:
[...]

"Freelance Microsoft Specialist" is wat ik veel gebruikte.
Op verjaardagen wil ik ook nog wel eens de grappige form "Professional ComputerNerd" gebruiken.
Gewoon inhoudelijk wat je doet, freelance /loondienst is meer de contractvorm.
Verder is data science lastig uit te leggen, dus zeg laat meestal term chatgtp vallen en of apps op je telefoon. Is niet helemaal juist maar 99% interesseert het toch niet echt en kunnen ze labeltje op je plakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ducoquelicot
Yucon schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 07:26:
[...]

Ik ook wel.. het kan zijn dat dat in loondienst maar bv 1 dag in de week is. Maar hou er rekening mee dat je uren wel extra kritisch bekeken gaan worden als je teveel loondiensturen er tegenover hebt staan. "hey, ik heb nog nooit controle gehad, dat doen ze toch nooit" -> klopt, maar dit kon wel eens een geautomatiseerd vlaggetje triggeren waardoor ze het ineens wel doen.
Ik heb een flink aantal opdrachtgevers in andere tijdzones en heb nevenfuncties al besproken met mijn baan in loondienst. Zolang het elkaar inhoudelijk niet bijt (en dat doet het niet) en mijn werk in loondienst niet in het gedrang komt (dat moet lukken), is het vanuit hun perspectief in orde. Daarmee kan ik natuurlijk niet voorkomen dat er extra kritisch naar gekeken gaat worden, maar dan kan ik het wel uitleggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-10 14:17

Ik ga er altijd van uit dat mensen helemaal niet zo geïnteresseerd zijn in alle details; anders vragen ze daar wel naar. Ik zeg zelf Software Developer. Dat van de persoonlijke trots herken ik wel, ik moet me ook inhouden om niet een monoloog van een kwartier te starten B).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coldasice
  • Laatst online: 06:56

Zelfstandig consultant in de IT

Ik help bedrijven met het verbeteren van bedrijfsprocessen middels automatisering en rapportages.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hydra
Mensen zijn er over het algemeen meer in geinteresseerd dat ik ZZPer ben dan dat ik software maak, dat zegt de meeste mensen niet zo veel. Da's ook de reden dat ik 't vertel als ze 't vragen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SpyroTechnik
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 27-03 22:31
Professioneel knutselaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoodspeeD
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-10 11:13
Hydra schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 14:59:
Mensen zijn er over het algemeen meer in geinteresseerd dat ik ZZPer ben dan dat ik software maak, dat zegt de meeste mensen niet zo veel. Da's ook de reden dat ik 't vertel als ze 't vragen.
Dat vraag ik me dus altijd af. Ik zou daar inderdaad ook in geïnteresseerd in zijn als ik iemand vraag wat hij/zij doet. Maar ik ben bang dat als ik meteen antwoord "zzp'er" dat dat dan arrogant over komt. Zo van: "Kijk meneertje met zijn KvK-nummer even stoer doen." :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 20:28

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Freelance ITér. En als ze dan willen weten wat ik doe zeg ik altijd: Als jullie beheerders op het werk er niet meer uit komen, dan bellen ze mij. :P

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-10 20:31

Ik ben de hele dag aan het computeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
GoodspeeD schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 16:40:
Dat vraag ik me dus altijd af. Ik zou daar inderdaad ook in geïnteresseerd in zijn als ik iemand vraag wat hij/zij doet. Maar ik ben bang dat als ik meteen antwoord "zzp'er" dat dat dan arrogant over komt. Zo van: "Kijk meneertje met zijn KvK-nummer even stoer doen." :)
Tja. Als mensen zo denken is dat toch echt hun probleem. Hoeveel ZZPers hebben we in Nederland? 1.5 miljoen ofzo? Als ze voor 50 euro een KvK inschrijving halen 'stoer' vinden, moeten ze dat zelf ook maar doen. Volgens mij heeft half Nederland een Makro pas :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Tylen schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 16:50:
Freelance ITér. En als ze dan willen weten wat ik doe zeg ik altijd: Als jullie beheerders op het werk er niet meer uit komen, dan bellen ze mij. :P
Ook gewoon beheerders van elk bedrijf in Nederland. Bellen allemaal jou. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 20:28

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Hydra schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 19:20:
[...]

Ook gewoon beheerders van elk bedrijf in Nederland. Bellen allemaal jou. ;)
Allemaal. Stuk voor stuk. Telefoon staat rood gloeiend 😂😂

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
pkuppens schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 07:28:
[...]
aanbieden aan zzp’ers.
Ook dat is een holle frase. Nu werk ik voor een universiteit. Wat zijn de gewone werkzaamheden van een universiteit? Wat zijn de gewone werkzaamheden van hoogovens? Van Unilever?

Wanneer zijn ontwikkel- of beheerwerkzaamheden in de ICT behorend tot de gewone werkzaamheden? Waar ligt die grens? Schoonmaken, is dat ook behorend tot de gewone werkzaamheden? Kunnen schoonmakers gewoon ZZP-er worden/blijven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bertuslambertus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-10 14:20
Toch even een vraag over willekeurige afschrijving (nav posts van vorige week).

Ik lees dit:
https://www.belastingdien...hrijving-bedrijfsmiddelen
Naast de willekeurige afschrijving op milieubedrijfsmiddelen en de willekeurige afschrijving voor startende ondernemers, is er in 2023 een eenmalige nieuwe regeling willekeurige afschrijving. Deze regeling geldt voor bepaalde nieuwe bedrijfsmiddelen. Die bedrijfsmiddelen kunt u voor maximaal 50% willekeurig afschrijven. Op het restant past u de gewone afschrijving toe.
Ook dit:
https://www.belastingdien...ving/startende_ondernemer

Ik ben "Startende ondernemer" (nu jaar 2), hoe ik het lees maakt de eerste link (Willekeurige afschrijving alleen in 2023) voor mij niks uit. Ik mag het als starter toch al, toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:22
bertuslambertus schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 20:50:
Toch even een vraag over willekeurige afschrijving (nav posts van vorige week).

Ik lees dit:
https://www.belastingdien...hrijving-bedrijfsmiddelen

[...]

Ook dit:
https://www.belastingdien...ving/startende_ondernemer

Ik ben "Startende ondernemer" (nu jaar 2), hoe ik het lees maakt de eerste link (Willekeurige afschrijving alleen in 2023) voor mij niks uit. Ik mag het als starter toch al, toch?
klopt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-10 15:13

Crazy D

I think we should take a look.

RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 20:09:
[...]

Ook dat is een holle frase. Nu werk ik voor een universiteit. Wat zijn de gewone werkzaamheden van een universiteit? Wat zijn de gewone werkzaamheden van hoogovens? Van Unilever?

Wanneer zijn ontwikkel- of beheerwerkzaamheden in de ICT behorend tot de gewone werkzaamheden? Waar ligt die grens? Schoonmaken, is dat ook behorend tot de gewone werkzaamheden? Kunnen schoonmakers gewoon ZZP-er worden/blijven?
Je gaat hem niet sluitend krijgen. Maar ik denk dat de situatie waarin je als extra handjes wordt ingehuurd, de makkelijkste wordt. En part time bij een bedrijf systeembeheer doen de moeilijkste. (makkelijk en moeilijk in de zin van, aan te pakken volgens de bewoording van het voorstel). Maar wat je ook bedenkt aan bewoording, je hebt sowieso een grijs gebied of iets een core onderdeel van de organisatie is of zou moeten zijn. En dan zitten we als IT'ers misschien wel slecht, want IT is tegenwoordig zo belangrijk dat ieder bedrijf wel iemand in dienst zou moeten hebben voor beheer etc.

Misschien moeten ze 'm anders brengen: als je een tussenpartij nodig hebt om werk voor je te vinden, is dat gelijkwaardig aan detachering en zou je bij die tussenpartij in dienst horen te gaan. :X

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 20:09:
[...]

Beetje flauw maar… Lesgeven, iets smelten en Unilever is met name kantoorwerk. Die eerste twee zullen vaak hun IT waarschijnlijk buiten deur hebben belegd maar die laatste niet. Als je core business door gaat zonder IT dan doe je waarschijnlijk al verstandig aan uitbesteden, of je huurt met strippenkaarten ZZPers in voor hun specifieke expertise.
Weinig ZZP schoonmakers zullen fulltime voor één locatie werken en hebben vaak al snel meerdere opdrachtgevers. Je gaat bewijs van spreken niet elke dag een andere verdieping doen en on-hold wanneer je op vakantie gaat.

Verder heeft inderdaad elk bedrijf IT nodig zoals het ook finance, legal, HR en recruitment nodig heeft. Ik denk niet dat het aan de wetgever om op de stoel van de ondernemer te gaan zitten. We hebben een uitstekende rechtstaat om visie achter de wet te handhaven.

In de bouw is het trouwens nog veel erger. Aannemers zetten consequent dezelfde ZZPers op hun opdracht omdat ze die vertrouwen. Met een ander weet je het maar nooit en die selectie gaat enorm veel tijd en moeite inzitten, die ook ten koste gaat van de planning. Als er teveel ZZPers weggepest worden dan komt er helemaal niets meer van al die miljoenen woning die nodig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:48
Deveon schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 22:41:
Als er teveel ZZPers weggepest worden dan komt er helemaal niets meer van al die miljoenen woning die nodig zijn.
Het idee van de overheid is dat die zzpers zoals schoonmakers en misschien zelfs wel de bouw dan in loondienst komen. Omdat het dan vaak beter geregeld is.
Ik ken ook zzzpers in de bouw en die rekenen zichzelf al rijk maar hebben geen buffer, aov en straks geen pensioen.
En dan natuurlijk de hele groep maaltijd en pakket bezorgers. Dat is echt wat anders dan wij ITers voor 80 a 150 euro per uur.

Nu ben ik tegen betutteling maar echt goede voorlichting voor deze groep lijkt mij belangrijk. Ook snap ik wel dat de overheid juist richting de werkgevers van de lage uurlonen (of stuksprijs) iets doet, juist die groep zou ook vaak liever in dienst zijn. Aan de andere kant merk ik dat mensen in loondienst, zeker op lager niveau, zich voor elk wissewasje ziek melden.

Is een lastig dilemma. Maar ik denk dat wij hier is nergens zorgen over hoeven te maken. Ik zou het iig niet doen omdat we aan de bovenkant van de zzp markt zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

jongetje schreef op woensdag 15 november 2023 @ 06:38:
[...]
Aan de andere kant merk ik dat mensen in loondienst, zeker op lager niveau, zich voor elk wissewasje ziek melden.
Ze worden ook voor elk wissewasje aan de kant gezet. Loyaliteit werkt twee kanten uit. Dat zzp'ers zich weinig ziekmelden is uiteindelijk ook gewoon eigenbelang.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Is een lastig dilemma. Maar ik denk dat wij hier is nergens zorgen over hoeven te maken. Ik zou het iig niet doen omdat we aan de bovenkant van de zzp markt zitten.
Zolang er voorstellen zijn gebaseerd op inzet voor type werk en niet op basis van uurtarief, maakt het geen moer uit dat wij de bovenkant van de markt zijn.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Crazy D schreef op woensdag 15 november 2023 @ 07:41:
[...]

Zolang er voorstellen zijn gebaseerd op inzet voor type werk en niet op basis van uurtarief, maakt het geen moer uit dat wij de bovenkant van de markt zijn.
Daarom blijf ik erbij dat er een wettelijk minimumtarief van 3,5x het minimumloon, wat ook wettelijk is vastgelegd, prima zou kunnen werken. Dan kom je toch op een tarief dat voor bedrijven oninteressant wordt om laagbetaalde ZZP-ers onnodig in te huren en loondienst weer zinvol te laten zijn. Volgens mij is dat ook het makkelijkst te regelen. Maar ik ben geen jurist en geen politicus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
[...]

Het idee van de overheid is dat die zzpers zoals schoonmakers en misschien zelfs wel de bouw dan in loondienst komen. Omdat het dan vaak beter geregeld is.
Bij die twee specifieke groepen is natuurlijk ook al enorm veel zwart werk. Ik denk dat bijna allemaal in loondienst er buitenom bijklussen, op risico van de werkgever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwizz
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 26-06 08:35

Profesionele Mierenne*ker (Test engineer).

En anders zeg ik gewoon "Ik zit in de IT, nee ik kan geen app voor je maken"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roet
Dwizz schreef op woensdag 15 november 2023 @ 09:37:
[...]

Profesionele Mierenne*ker (Test engineer).

En anders zeg ik gewoon "Ik zit in de IT, nee ik kan geen app voor je maken"
Maar mijn telefoon is traag en de batterij is snel leeg, kan je me daar dan mee helpen? :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Hier net zo. Meestal zeg ik dat ik iets met computers doe of in de ICT zit. Ik leg niet meteen alles uit. Maar vaak komt wel een opmerking over een computer die het niet doet. Gelukkig weet ik (nagenoeg) niks van Windows... ;) Ik zit vooral in Linux-servers enzo. Einde verwachtingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 27-10 18:35
Zelfde hier. Oh ICT'er jij werkt bij een winkel zoals de lokale media store? Nee ik bouw software denk aan webapplicaties enzo. Oh ook hun doen ook software wist je dat? *Kuch* Office 365 installeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
in 1986 begon ik bij Philips (Philips Data Systemen). "Goh, kun jij ook goedkoop aan een televisie komen?" of "Oh, mijn televisie is stuk". Pfffff. Zelfs de personeelswinkel was niet altijd goedkoper.

Maar goed, beetje offtopic dit.

Wat ik wel doe als mensen blijven vragen om naar hun PC te kijken is zeggen dat het mijn werk is en niet mijn hobby, en dat ik voor hen wel een vriendentarief van 50 euro wil rekenen per uur in eenheden van een kwartier. Vaak houdt het dan ook wel op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-10 19:07
Ik zit 'gewoon' in de IT.. Dat is voor 90% van de mensen voldoende context. Het is vaak zo'n vraag die ik classificeer als: ik ben sociaal en toon interesse, maar eigenlijk maakt het mij niet uit :P

En die 10% die er ook in werkt (of snapt wat er allemaal onder IT valt) die vraagt wel door dus dan is meer context prima mogelijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online

Oliemannetje in de IT. Dat brengt het gesprek meestal wel op gang en dan is het vaak wel gelijk duidelijk dat ik dat als ZZP doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwizz
Roet schreef op woensdag 15 november 2023 @ 10:01:
[...]

Maar mijn telefoon is traag en de batterij is snel leeg, kan je me daar dan mee helpen? :+
Daarvoor heb ik een speciale functionele test ontwikkeld.
Pak telefoon op -> open je raam -> Gooi telefoon eruit
Weet alleen niet of je door de FAT en GAT dan komt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Mooie discussie/lijst heb je losgemaakt. :+

Hier: "ik ben freelance softwareontwikkelaar, ik koppel applicaties/zorg voor gegevensuitwisseling tussen software/maak websites sneller/help teams beter(e) software bouwen", afhankelijk van het publiek. Niet te pretentieus, abstract maar duidelijk genoeg.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
RonaldHeirbaut schreef op woensdag 15 november 2023 @ 08:40:
[...]

Daarom blijf ik erbij dat er een wettelijk minimumtarief van 3,5x het minimumloon, wat ook wettelijk is vastgelegd, prima zou kunnen werken. Dan kom je toch op een tarief dat voor bedrijven oninteressant wordt om laagbetaalde ZZP-ers onnodig in te huren en loondienst weer zinvol te laten zijn. Volgens mij is dat ook het makkelijkst te regelen. Maar ik ben geen jurist en geen politicus.
En wat als mensen niet betaald worden per uur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op woensdag 15 november 2023 @ 10:18:
Hier net zo. Meestal zeg ik dat ik iets met computers doe of in de ICT zit. Ik leg niet meteen alles uit. Maar vaak komt wel een opmerking over een computer die het niet doet. Gelukkig weet ik (nagenoeg) niks van Windows... ;) Ik zit vooral in Linux-servers enzo. Einde verwachtingen.
Als iemand over iets raars van zijn computer begint zeg ik meestal enkel dat het inderdaad heel vervelend is. Zelf beheer ik er duizenden en dat alleen goed lukt door vanaf het begin een krachtig maar flexibel beleid neer te leggen en als er één niet mee werkt om opnieuw te installeren. :+

Of raad aan om iets van studentaanhuis of de lokale computerzaak in te schakelen, zijn veel efficiënter, effectiever, sneller op elke manier beter gezien het ver van mijn expertise ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Hielko schreef op woensdag 15 november 2023 @ 10:58:
[...]

En wat als mensen niet betaald worden per uur?
Neem even aan dat je geen fixed-price bedoelt. Maar per bezorgd pakketje of schoongemaakte ruimte oid? Geen idee, wat ik al zei: ik zit niet in de politiek. Maar ik denk dat 90% wel afgedekt is met de door mij genoemde maatregel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07:27

In eerste instantie zeg ik dat ik in de IT werk. Soms vraagt iemand of ik zo'n zzp'er ben en dan zeg ik ja met een glimlach.
Totaal afhankelijk van degene die vraagt en welke vragen er gesteld worden vertel ik meer details over wat ik dan precies doe of waarom ik als zelfstandige werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
RonaldHeirbaut schreef op woensdag 15 november 2023 @ 11:10:
[...]

Neem even aan dat je geen fixed-price bedoelt. Maar per bezorgd pakketje of schoongemaakte ruimte oid? Geen idee, wat ik al zei: ik zit niet in de politiek. Maar ik denk dat 90% wel afgedekt is met de door mij genoemde maatregel.
Ja, inderdaad per pakketje, per geschreven woord of per vierkante meter schoongemaakte ruimte etc. En met de maatregel die jij voorstelt bereik je weinig, omdat je er wel van uit kan gaan dat precies waar de maatregel relevant is ineens niemand meer per uur betaald gaat krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Hielko schreef op woensdag 15 november 2023 @ 11:32:
[...]

Ja, inderdaad per pakketje, per geschreven woord of per vierkante meter schoongemaakte ruimte etc. En met de maatregel die jij voorstelt bereik je weinig, omdat je er wel van uit kan gaan dat precies waar de maatregel relevant is ineens niemand meer per uur betaald gaat krijgen.
Hoewel het zeker iets is waar over nagedacht moet worden is er natuurlijk wel prima een conversie te bedenken voor de meeste stuks naar tijd. Zal vast niet super nauwkeurig zijn. Maar voor pakketjes bijvoorbeeld gewoon het gemiddelde aantal pakketjes wat mensen in loondienst bezorgen bij de PostNL.

Daar zal altijd wel wat discussie blijven bestaan, maar voor een indicator is het volgens mij redelijk te gebruiken, vooral op de grensgebieden blijft dat wat lastiger. Maar het is concreter dan het nu is.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkuppens
  • Nu online
Hielko schreef op woensdag 15 november 2023 @ 11:32:
[...]

Ik meen dat GL/PvdA stuksprijzen wil verbieden, zeker aan de onderkant van de markt. Kan het zo snel niet terugvinden in het verkiezingsprogramma, wel dit:

Platformwerkers, zoals fietsbezorgers, taxichauffeurs of schoonmakers,
verdienen bescherming tegen ziekte en pech. We gaan strenger handhaven op schijnconstructies
en werken daarbij risico-gestuurd, door eerst te kijken naar sectoren zoals de maaltijd- en
pakketbezorging. Het werknemer-tenzij-principe wordt ingevoerd: iemand is in principe een werknemer
en heeft recht op sociale zekerheid, tenzij wordt aangetoond dat iemand werkt als zelfstandig
ondernemer

Vooral bij dat risico-gestuurd handhaven op schijnconstructies denk ik dat wij nog wel even buiten schot blijven :) :) :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panini
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-10 13:29

Vaak zeg ik informatiebeveiliging of cybersecurity. Eerste vraag is dan vaak: 'Ow, hack je computers als beroep?' Vaak gevolgd met een uitleg dat het meer dan dat, maar erg globaal. Enkel als ik met andere IT-ers praat ga ik vaak wat meer in de diepte, of als mensen echt nieuwgierig zijn.

Uiteindelijk komt het wel vaak erop uit dat ik zelfstandig ondernemer ben omdat mensen nieuwsgierig zijn voor wat voor bedrijven je werkt.
Roet schreef op woensdag 15 november 2023 @ 10:01:
[...]

Gewoon zeggen: 'Natuurlijk, dit is mijn uurtarief'. En dan kijken hoe hard ze wegrennen. :+

[ Voor 40% gewijzigd door Panini op 15-11-2023 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sth87
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 27-10 14:56

ik zeg nu freelance IT'er, als ze dan vragen doe je iets met computers dan zeg ik nee, ik werk enkel met servers :p wat ze dan meestal niet weten wat dit is
ik doe ook wel client beheer, maar vind het altijd leuk om er even de draak met te steken
voor vrienden en familie wil ik wel een uitzondering maken, deed ik vroeger ook al nog voor ik freelance was, alleen nu stuur ik wel een factuurtje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-10 14:18
sth87 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 13:51:
[...]

ik zeg nu freelance IT'er, als ze dan vragen doe je iets met computers dan zeg ik nee, ik werk enkel met servers :p wat ze dan meestal niet weten wat dit is
ik doe ook wel client beheer, maar vind het altijd leuk om er even de draak met te steken
voor vrienden en familie wil ik wel een uitzondering maken, deed ik vroeger ook al nog voor ik freelance was, alleen nu stuur ik wel een factuurtje
Tot het neefje van die vriend die er bij is dat hoort. Ooohhh gaaf servers, wat zijn dat, wat kan het, is het moeilijk :+

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22:43
To_Tall schreef op woensdag 15 november 2023 @ 14:56:
[...]

Tot het neefje van die vriend die er bij is dat hoort. Ooohhh gaaf servers, wat zijn dat, wat kan het, is het moeilijk :+
Dat soort gasten stuur ik altijd met een cloudje het riet in.

Ben tenslotte niet voor niks Hoofd Bijzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rixxon
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 27-10 16:00
Heeft ING geen eigen inhuurportaal oid? Of kijk ik gewoon verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tony1985
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-09 14:03
Heeft er iemand gevoel bij wat het uur tarief zou moeten zijn voor een Product Owner bij een grote bank? mbt Data.. Team grote rond de 15 man? 10jr ervaring?

asking for a friend :D dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkuppens
  • Nu online
tony1985 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 17:01:
Heeft er iemand gevoel bij wat het uur tarief zou moeten zijn voor een Product Owner bij een grote bank? mbt Data.. Team grote rond de 15 man? 10jr ervaring?

Waar zou die zelf tevreden mee zijn?
Heeft ie de nodige trainingen/certificaten?
Zit er nog meer in de (recruitment) keten?
En hoe ver is ie in het proces: Uitonderhandelen hot-seat of een aanbieding doen?

Niet dat ik er verstand van heb, maar het hangt van veel dingen samen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gem-p

Als deze PO ook technische kennis moet hebben of orde op zaken moet stellen in een team dat niet performed naar wens of zijn kennis moet uitdelen aan andere PO's (coaching of lead) dan 100+.

Gewoon PO omdat er nou eenmaal een PO bij dit team moet zitten, dan tussen 90 en 100 gok ik zo.

Product Owner van een team van 15(!) man? Dacht dat binnen het Scrum of agile gedachtegoed een team wat kleiner moet zijn?

Mijn eigen ervaring:
Ik neem geen PO opdracht aan voor lager dan 100, want ik merkte dat dit vaak opdrachten zijn waar ik niet blij van wordt. Te weinig techniek, te veel nutteloze overleggen, te makkelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schmitzel
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-10 10:10
Rixxon schreef op woensdag 15 november 2023 @ 15:48:
Naar mijn weten via preferred suppliers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

gem-p schreef op woensdag 15 november 2023 @ 18:00:
[...]

Product Owner van een team van 15(!) man? Dacht dat binnen het Scrum of agile gedachtegoed een team wat kleiner moet zijn?

[...]
Scrum stelt volgens mij max 10.
Rixxon schreef op woensdag 15 november 2023 @ 15:48:
ING gebruikt volgens mij Beeline om een platform te hosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tony1985
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-09 14:03
Eens. PO zonder inhoudelijke kennis = saai

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
gem-p schreef op woensdag 15 november 2023 @ 18:00:
[...]

Als deze PO ook technische kennis moet hebben of orde op zaken moet stellen in een team dat niet performed naar wens of zijn kennis moet uitdelen aan andere PO's (coaching of lead) dan 100+.

Gewoon PO omdat er nou eenmaal een PO bij dit team moet zitten, dan tussen 90 en 100 gok ik zo.

Mijn eigen ervaring:
Ik neem geen PO opdracht aan voor lager dan 100, want ik merkte dat dit vaak opdrachten zijn waar ik niet blij van wordt. Te weinig techniek, te veel nutteloze overleggen, te makkelijk...
15 man :') vraag mij af hoe efficiënt dat echt gaat zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gem-p
ID-College schreef op woensdag 15 november 2023 @ 22:27:
[...]

15 man :') vraag mij af hoe efficiënt dat echt gaat zijn
Nou ja, het kan wel... Afhankelijk van de werkzaamheden, mate van samenwerking, hoe het team in elkaar steekt of misschien zijn het stiekem 2 teams met 1 PO in dit geval.

Zelf vind ik een (micro)team van 2 tot 4 mensen het fijnste werken ongeacht welke rol ik daarin bekleed (PO of echt teamlid).

• ID-College
gem-p schreef op woensdag 15 november 2023 @ 23:46:
[...]

Nou ja, het kan wel... Afhankelijk van de werkzaamheden, mate van samenwerking, hoe het team in elkaar steekt of misschien zijn het stiekem 2 teams met 1 PO in dit geval.

Zelf vind ik een (micro)team van 2 tot 4 mensen het fijnste werken ongeacht welke rol ik daarin bekleed (PO of echt teamlid).
Er staat "een team". Alles kan natuurlijk maar als je een beetje in de theorie zit dan weet je al genoeg.. Dit is by no means efficient en is zat over geschreven. Als iets of iemand denkt dat dat wel zo is, dan zou ik aanraden dat diegene heel snel een boek gaan schrijven en verkopen, want dan is er schijnbaar een gouden formule gevonden die nog weleens wat kan gaan opleveren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 27-10 12:17

110 euro, heb nog wel een functie die open staat bij mijn opdrachtgever hiervoor.

• miena21
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-10 17:54
Ik zit momenteel in een bizdevops team van 20 man. Werkt voor geen meter. Veel te veel. Maar hoe op te splitsen is ook een moeilijk vraagstuk.

• Dwizz
Vraagje,

Hoe ver gaan jullie met BTW terugvragen en spullen "op de zaak zetten" ?

Afgelopen 2 jaar heb ik bijv. laptop, scherm, bureau (gehele inventaris) en dergelijke via mijn bedrijf gekocht. Maar af en toe kijk ik naar hebbedingetjes zoals RayBan Meta Glasses of een nieuwe systeem camera. Kopen jullie zulke dingen ook via je bedrijf of niet, waar leggen jullie de grens?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:30
Dwizz schreef op donderdag 16 november 2023 @ 10:10:
Vraagje,

Afgelopen 2 jaar heb ik bijv. laptop, scherm, bureau (gehele inventaris) en dergelijke via mijn bedrijf gekocht. Maar af en toe kijk ik naar hebbedingetjes zoals RayBan Meta Glasses of een nieuwe systeem camera. Kopen jullie zulke dingen ook via je bedrijf of niet, waar leggen jullie de grens?
De grens is of ik het voor het bedrijf gebruik. Mijn bureaustoel ( >:) ) gebruik ik puur om te werken, dus die zet ik "op de zaak". Mijn telefoon + abo gebruik ik ook om te werken, dus op de zaak.

Een camera kan ik niet aan mijn werk verbinden, dus dat is gewoon een prive aanschaf. Net als de tablet voor de kinderen, gewoon prive.

(De NAS is een uitzondering, hoewel die veel gebruikt wordt om te streamen, heb ik die toch op de zaak staan, omdat hij ook gebruikt wordt voor backup van mijn laptop)

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pkuppens
  • Nu online
Vraagje,

Ik vind al dat ik als ZZP'er te weinig belasting betaal, dus ik trek eerder te weinig dan te veel af.
Los daarvan dat aftrekken van de IB meer zoden aan de dijk zet.

Los ervan dat ieder bonnetje meetelt in de uren die ik en mijn boekhouder aan de administratie besteden. BTW voordeel moet dan ook minstens 10 euro zijn, en de overweging 100% zakelijk.
Dus wel ja, die bureaustoel van 550 euro (refurbished) en sta-op bureau die ik prive niet zou kopen, maar een pak printerpapier niet (en ik gebruik te weinig om 5 pakken op voorraad te houden).
Wel af en toe wat aftrekken om je zakelijk te profileren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Roet
Ik doe het alleen voor grote uitgaven, zeg boven de 500 euro, die ook echt zakelijk zijn. Broodjes of een stekkerdoos declareren is me teveel moeite; administratie zuigt echt alle levensvreugde bij mij weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 27-10 11:27
Ik trek alleen af wat mag - de rest niet. Een gehele inventaris is volgens mij niet toegestaan.... bureaustoel??? :+

[ Voor 7% gewijzigd door ColeJ op 16-11-2023 10:30 ]

• Dwizz
pkuppens schreef op donderdag 16 november 2023 @ 10:24:
[...]

Ik vind al dat ik als ZZP'er te weinig belasting betaal, dus ik trek eerder te weinig dan te veel af.
Los daarvan dat aftrekken van de IB meer zoden aan de dijk zet.

Los ervan dat ieder bonnetje meetelt in de uren die ik en mijn boekhouder aan de administratie besteden. BTW voordeel moet dan ook minstens 10 euro zijn, en de overweging 100% zakelijk.
Dus wel ja, die bureaustoel van 550 euro (refurbished) en sta-op bureau die ik prive niet zou kopen, maar een pak printerpapier niet (en ik gebruik te weinig om 5 pakken op voorraad te houden).
Wel af en toe wat aftrekken om je zakelijk te profileren.
Ik heb zelf geen boekhouder. Familielid die al meer dan 30+ jaar boekhouder van beroep is en mij erbij helpt.
Maar mee eens, bonnetjes van enkele euro's vergt meer tijd dan je ervoor terug krijgt.

Over het algemeen bewaar ik vooral bonnetjes digitaal. Denk bijv. bestellingen via Bol.com of Coolblue.
Maar elk kwartaal kijk ik wel of ik iets nodig hebt voor mijn bedrijf om BTW enigszins te onderdrukken. Vorig kwartaal een iPad, ik ben tester dus die gebruik ik ook voor mijn werkzaamheden

Yes ik weet dat er mensen zullen zeggen "dat is jezelf voor de gek houden, je kunt net zo goed niet aanschaffen en geld besparen". Volledig gelijk, maar met die gedachtegang dan ga ik een Dagobert Duck leven tegemoet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dwizz
ColeJ schreef op donderdag 16 november 2023 @ 10:30:
Ik trek alleen af wat mag - de rest niet. Een gehele inventaris is volgens mij niet toegestaan.... bureaustoel??? :+
Ik heb geen thuis kantoor maar kantoor separaat van mijn prive leven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Roet schreef op donderdag 16 november 2023 @ 10:29:
Ik doe het alleen voor grote uitgaven, zeg boven de 500 euro, die ook echt zakelijk zijn. Broodjes of een stekkerdoos declareren is me teveel moeite; administratie zuigt echt alle levensvreugde bij mij weg.
Gelukkig kan je voor zaken die levensvreugde weghalen ook een boekhouder inhuren om je bonnetjes te verwerken. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:20

mwa

Deveon schreef op donderdag 16 november 2023 @ 10:41:
[...]

Gelukkig kan je voor zaken die levensvreugde weghalen ook een boekhouder inhuren om je bonnetjes te verwerken. ;)
En een bonnetje inscannen via bv Moneymonk en (automagisch) laten koppelen aan een transactie is seconden werk..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Vraagje,

Uh gewoon alles wat zakelijk te verantwoorden is?

Maar gelukkig komt deze vraag niet zo vaak voorbij, en doe vooral wat je goeddunkt en jijzelf denkt bij een controle te kunnen verdedigen. De wetgeving is vrij duidelijk (maar laat tegelijk veel ruimte); zakelijke kosten mag je aftrekken. Als jij iets met droge ogen zonder weg te kijken bij een controle iets als zakelijk kunt aanmerken is dat helemaal prima. Gezien je vraagstelling zal dat voor die Ray Ban en je systeem camera lastig zijn.... Je dure tv met mooie surroundset wordt ook lastig. Een koptelefoon voor je teams meeting is prima, al kan een inspecteur misschien wel de vraag stellen waarom dat een dure merk-X-studio-koptelefoon moet zijn van 1000+ euro maar als jij het zakelijk belang kunt aantonen gaat die niet inhoudelijk kijken of er geen goedkopere optie was. Een Nord Stage Piano wordt ook knap lastig (tenzij je flink wat optredens hebt waar je geld mee verdient, maar ik had zelf al wel het idee dat ik dat niet ga kunnen verantwoorden :P).

(en de uitzondering op deze regel is je werkplek inrichting als je geen aparte zakelijke werkruimte hebt)

Exact expert nodig?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tomoth
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 27-10 11:35
Vraagje,

Voor mij komt deze vraag een beetje over als: "welke mate van fraude vinden jullie acceptabel?" Tenzij je fotograaf bent, zie ik niet in hoe je een systeemcamera zakelijk kunt verantwoorden, laat staan een zonnebril. Beetje hetzelfde als een volle kar bij de zelfscan van de AH hebben en denken: "ik vind dat AH al zoveel vraagt voor alle boodschappen, ik scan een paar artikelen gewoon niet". Zonder controle kom je er mee weg, maar het mag natuurlijk niet.

• ralpje
  • Laatst online: 27-10 11:24

ralpje

Deugpopje

Tomoth schreef op donderdag 16 november 2023 @ 12:30:
[...]

Voor mij komt deze vraag een beetje over als: "welke mate van fraude vinden jullie acceptabel?" Tenzij je fotograaf bent, zie ik niet in hoe je een systeemcamera zakelijk kunt verantwoorden,
Ik doe veel online training geven en heb daar echt wel wat spul zakelijk voor aangeschaft. Maar dat staat dan ook vast op een statief aan m'n pc gekoppeld en wordt niet privé gebruikt.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• Dwizz
Tomoth schreef op donderdag 16 november 2023 @ 12:30:
[...]

Voor mij komt deze vraag een beetje over als: "welke mate van fraude vinden jullie acceptabel?" Tenzij je fotograaf bent, zie ik niet in hoe je een systeemcamera zakelijk kunt verantwoorden, laat staan een zonnebril. Beetje hetzelfde als een volle kar bij de zelfscan van de AH hebben en denken: "ik vind dat AH al zoveel vraagt voor alle boodschappen, ik scan een paar artikelen gewoon niet". Zonder controle kom je er mee weg, maar het mag natuurlijk niet.
Kwestie van interpretatie.
Voorbeelden die ik gaf waren slechts voorbeelden. Overigens kan ik een systeemcamera wel verantwoorden, naast mijn primaire werkzaamheden doe ik ook het 1 en ander met fotografie en content. Maar ik ben vooral benieuwd hoe andere ermee omgaan.

Sommige vrij coulant en andere heel strikt en zwart wit. Vraagstelling als fraude bestempelen is gelijk zwart-wit bekijken. Zoals ik al aangaf, ik ben vooral benieuwd hoe andere ermee omgaan.
Ik ken ondernemers die zelfs hun vakanties of delen ervan proberen af te trekken van de BTW, daarnaast ook andere die hun PC randapparatuur niet eens aftrekken vanwege die paar prive calls/printjes
Pagina: 1 ... 461 ... 649 Laatste