Ik was het bij een opdrachtgever zo zat, dat gezeik elke keer. De tussen partij die een dikke fee kreeg was ook niet pro actief om zelf bij de klant er achter aan te gaan. Kwam namelijk al 6 maanden achtereen voor. Ik ben toen wat anders gaan zoeken en heb ook verteld dat dit een van de grootste reden was. Het was een principe kwestie. Ik vulde mijn uren in maar finance afdeling akkodeerde dit elke keer veel te laat. Tussen partij betaalde pas na akkoord van klant. Prima, tien andere opdrachten voor jullie, zoek het maar uit.Crazy D schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:56:
[...]
En, helpt het? Gaan ze dan opeens 2 dagen eerder betalen?
OK, het gaat dus over de week van 18 tot 22 december, is wel een iets ander verhaal dan de week van 25-29. Daar vind ik dat een opdrachtgever met ruime termijn redelijkerwijs mag vragen om vrij te nemen.C_V_S schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:44:
[...]
De manager die er toen zat had wel een beeld geschetst dat het langer dan die periode zou worden. Jaartje extra zat er zeker wel in met wat er allemaal ligt aan projecten.
De week met kerst ben ik al verplicht vrij. Dat hoort er bij.
Je kan er op twee manieren op kijken inderdaad en ik denk dat als ik altijd fatsoenlijk was behandeld en er geen spelletjes waren gespeeld was ik er misschien ook wat makkelijker mee om gegaan dan nu. Zeker omdat er zat werk had kunnen zijn.
Donderdag een meeting er over met de manager die tot een oplossing wil komen. We zullen wel zien waar die mee komt.
Een mooi voorstel lijkt mij om tot 22 december 32 uur vrij te nemen, maar niet die hele week.
Je wil deze, en de volgende weken iedere week een dag (flexibel) vrij opnemen om je te kunnen richten op een nieuwe opdracht: cv bijwerken, acquisitie, intakes.
Daar winnen jullie allebei mee.
Jij vindt dat wij ons snel laten wegzetten, persoonlijk vind ik je voor een ondernemer niet echt flexibel?Rem schreef op maandag 27 november 2023 @ 16:03:
Vind dat jullie je wel heel makkelijk weg laten zetten. 2 weken onverwacht niet werken is gewoon 10k.
Vorige jaren is inderdaad gecommuniceerd vanaf dag 1 van het jaar 'wij gaan de week van kerst dicht'. Prima, geen probleem mee.
Nu word tot 3 weken van te voren gezegd 'wij gaan gewoon werken!', en trekken ze dat op het laatste moment in. Ik vind dat een naaistreek.
Natuurlijk ga ik van die twee weken het mooiste maken, maar ik snap niet hoe jullie dit zien als een goed iets.
[...]
Sorry maar wat bedoel je nou precies? Ik zit twee weken geen thuis, maar moet dat niet als vakantie zien of ergens mee combineren?
Bijna elk bedrijf is verplicht dicht met kerst en soms idd een week langer. Ik vind dat je dit als freelancer in moeten calculeren. Dat het bedrijf nu over genomen is zal je ook een signaal moeten geven dat niks in beton gegoten is. We praten over een week langer verplicht vrij, dus 5k, geen 10k. Wat hanteer jij als prognose van facturabele maanden per jaar? Ik zelf 10 maanden per jaar alles er boven is een bonus. Dus tussen opdrachten inzitten, vakantie of verplichte dagen doen dan niks. Hierdoor zijn dit soort geintjes ook niet zo erg boeiend, het is een risico die ingecalculeerd is.
Spelletjes spelen doe ik nooit aan mee. Als ze een spelletje met me willen spelen, prima. Ze gaan hun gang maar. Eind van de maand schrijf ik de factuur en die wordt betaald. Dat is geen spelletje, daar wordt niet mee gespeeld. Kijkend naar de factuur moet ik ALTIJD glimlachen.C_V_S schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:44:
[...]
Je kan er op twee manieren op kijken inderdaad en ik denk dat als ik altijd fatsoenlijk was behandeld en er geen spelletjes waren gespeeld was ik er misschien ook wat makkelijker mee om gegaan dan nu.
Dat wil overigens niet zeggen dat ik me als oud vuil laat behandelen. Maar dan is de boel al zo verziekt dat ik zelf al opgestapt zou zijn. Ik ben ondernemer (soort van) maar zeker ook gewoon mens.
Ik doe ook niet mee met de spelletjes hoor. Altijd netjes en professioneel blijven zoals het hoortRonaldHeirbaut schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:03:
[...]
Spelletjes spelen doe ik nooit aan mee. Als ze een spelletje met me willen spelen, prima. Ze gaan hun gang maar. Eind van de maand schrijf ik de factuur en die wordt betaald. Dat is geen spelletje, daar wordt niet mee gespeeld. Kijkend naar de factuur moet ik ALTIJD glimlachen.
Dat wil overigens niet zeggen dat ik me als oud vuil laat behandelen. Maar dan is de boel al zo verziekt dat ik zelf al opgestapt zou zijn. Ik ben ondernemer (soort van) maar zeker ook gewoon mens.
Maar goed misschien had ik inderdaad al veel eerder weg moeten gaan enkel daar heb ik nu niet zo veel aan
Klopt maar ik ben 7 december al vrij en van 14 tot en met 17 december ook.pkuppens schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:57:
[...]
OK, het gaat dus over de week van 18 tot 22 december, is wel een iets ander verhaal dan de week van 25-29. Daar vind ik dat een opdrachtgever met ruime termijn redelijkerwijs mag vragen om vrij te nemen.
Een mooi voorstel lijkt mij om tot 22 december 32 uur vrij te nemen, maar niet die hele week.
Je wil deze, en de volgende weken iedere week een dag (flexibel) vrij opnemen om je te kunnen richten op een nieuwe opdracht: cv bijwerken, acquisitie, intakes.
Daar winnen jullie allebei mee.
Dus zou sowieso maar 88 uur werken in december. Dat staat al wat maandjes vast.
Het leuke aan dat we ondernemers zijn is dat we evengoed ook allemaal mensen zijn hé!mannowlahn schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:59:
[...]
Jij vindt dat wij ons snel laten wegzetten, persoonlijk vind ik je voor een ondernemer niet echt flexibel?
Bijna elk bedrijf is verplicht dicht met kerst en soms idd een week langer. Ik vind dat je dit als freelancer in moeten calculeren. Dat het bedrijf nu over genomen is zal je ook een signaal moeten geven dat niks in beton gegoten is. We praten over een week langer verplicht vrij, dus 5k, geen 10k. Wat hanteer jij als prognose van facturabele maanden per jaar? Ik zelf 10 maanden per jaar alles er boven is een bonus. Dus tussen opdrachten inzitten, vakantie of verplichte dagen doen dan niks. Hierdoor zijn dit soort geintjes ook niet zo erg boeiend, het is een risico die ingecalculeerd is.
Mijn prognose is doorgaans 46 weken per jaar facturabel ( reeël vorig jaar 2200 uur excl. diensten, dit jaar ongeveer 1900 excl. diensten). Nu draai ik ook een bi-weekly dienst als inhuur ( ben toch in dienst voor eigen zaak... ) dus kom ik qua facturabele uren een stuk hoger uit dan 40x46 weken. Dat bedrijven dicht zijn met kerst is gemeengoed en is inderdaad een non-issue. Mijn irritatie zat hem puur in de communicatie van deze specifieke klant. Er werd ons specifiek, met naam en toenaam, gevraagd om uren te maken vanwege business deadlines in deze weken indien mogelijk. En dat werd dus toch weer ingetrokken, irritant.
Het is gewoon jammer hoe dat qua communicatie verliep, maar ik kom er wel overheen.
De omzet is jammer, de weekjes niet werken krijg ik wel gevuld. Vind het heel lief dat iedereen zulke goede suggesties heeft voor wat je allemaal wel niet kan doen met twee weken dus dat komt wel goed.
Reported for harrasmentBennyV schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:15:
[...]
Misschien heeft @Rem nog wel een idee hoe je zo een week last minute kunt opvullen.
(sorry, kon het niet laten...)

Klant is koning jongens. Als je verwacht behandeld te worden zoals je hen behandelt ga je als ondernemer een vervelende tijd krijgen.
Risico op last-minute omzetderving is altijd hoog, maar daar rekenen we ook een risicopremie voor
Risico op last-minute omzetderving is altijd hoog, maar daar rekenen we ook een risicopremie voor
Prima argumenten. Jij hebt met jouw contract in het achterhoofd voor december al meer dan genoeg verlof opgenomen in jouw planning.C_V_S schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:21:
[...]
Klopt maar ik ben 7 december al vrij en van 14 tot en met 17 december ook.
En vriendelijk - zakelijk - resoluut is ook een prima reputatie om te hebben.. (Een beter dan 'laat over zich heenlopen')
Wacht maar een voorstel af, heb misschien een tegenvoorstel en/of ondergrens paraat.
Succes!!
Of je schuift je weekje vrij van 14-17 een weekje door?C_V_S schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:21:
[...]
Klopt maar ik ben 7 december al vrij en van 14 tot en met 17 december ook.
Exact expert nodig?
Dat wordt nog duurder met de tickets e.d. die al geboekt zijnCrazy D schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:34:
[...]
Of je schuift je weekje vrij van 14-17 een weekje door?
Met corona ben ik zeer netjes geweest bij de partij waar ik toen werkte die ongeveer nul inkomsten had. Maar goed dat is een situatie waar niemand iets aan kon doen.pkuppens schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 12:20:
[...]
Prima argumenten. Jij hebt met jouw contract in het achterhoofd voor december al meer dan genoeg verlof opgenomen in jouw planning.
En vriendelijk - zakelijk - resoluut is ook een prima reputatie om te hebben.. (Een beter dan 'laat over zich heenlopen')
Wacht maar een voorstel af, heb misschien een tegenvoorstel en/of ondergrens paraat.
Succes!!
Totaal anders dan mijn huidige situatie die enkel ligt aan de partij die mij inhuurt
Weten ze wel dat je al vrij bentC_V_S schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:40:
[...]
Dat wordt nog duurder met de tickets e.d. die al geboekt zijn
Haha nou mag toch hopen van wel. Heb het al tig keer aangegeven in ieder gevalybos schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 15:11:
[...]
Weten ze wel dat je al vrij bentanders voorstellen om dat weekje wat ze voorstellen te verschuiven wanneer je toch al vrij bent
Blij dat ik geen inhuurkracht ben a 40u pw en afhankelijk van kantoortijden van de werkgever opdrachtgever (
)
Ik heb 4/5 klanten tegelijk in een week en regisseer het werk zelf, dus als een klant besluit met kerst dicht te zijn werk ik of gewoon door voor die klant of ik doe even wat meer voor de andere klanten die periode.
Ik kwam overigens voor wat anders naar dit topic. Dit jaar vader geworden en dus met alle vrijheid als zzp'er daar goed mijn tijd voor kunnen nemen. Echter moet ik nog wel even doorwerken komende weken om over de magische 1225 grens te gaan aan uurtjes.
En hoever ik ook voorstander ben van eigen bonen doppen als zzp'er, leek het mij niet geheel onredelijk als de overheid een soort van reductie aan de ureneis zou toepassen in geval van ouderschap. Geen recht op betaald ouderschapsverlof e.d. maar een reductie op de urennorm zou wel fair zijn vind ik. Dergelijke gegevens zijn bekend bij de BD dus niet heel moeilijk te implementeren aangezien er ook andere scenarios zijn waarbij er een lagere urennorm is. Wat vinden jullie? Ik heb er niets meer aan persoonlijk maar leek me wel een goed voorstel.
Ik heb 4/5 klanten tegelijk in een week en regisseer het werk zelf, dus als een klant besluit met kerst dicht te zijn werk ik of gewoon door voor die klant of ik doe even wat meer voor de andere klanten die periode.
Ik kwam overigens voor wat anders naar dit topic. Dit jaar vader geworden en dus met alle vrijheid als zzp'er daar goed mijn tijd voor kunnen nemen. Echter moet ik nog wel even doorwerken komende weken om over de magische 1225 grens te gaan aan uurtjes.
En hoever ik ook voorstander ben van eigen bonen doppen als zzp'er, leek het mij niet geheel onredelijk als de overheid een soort van reductie aan de ureneis zou toepassen in geval van ouderschap. Geen recht op betaald ouderschapsverlof e.d. maar een reductie op de urennorm zou wel fair zijn vind ik. Dergelijke gegevens zijn bekend bij de BD dus niet heel moeilijk te implementeren aangezien er ook andere scenarios zijn waarbij er een lagere urennorm is. Wat vinden jullie? Ik heb er niets meer aan persoonlijk maar leek me wel een goed voorstel.
Dat is een mooieHertog_Martin schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:01:
En hoever ik ook voorstander ben van eigen bonen doppen als zzp'er, leek het mij niet geheel onredelijk als de overheid een soort van reductie aan de ureneis zou toepassen in geval van ouderschap. Geen recht op betaald ouderschapsverlof e.d. maar een reductie op de urennorm zou wel fair zijn vind ik.
Als je allemaal voordeeltjes wil omdat je ouder bent geworden moet je lekker in loondienst gaan.
Urencriterium is nou ook echt niet moeilijk te halen. Helemaal als je zegt dat je niet gebonden bent aan kantoortijden....
[ Voor 20% gewijzigd door armageddon_2k1 op 28-11-2023 16:26 ]
Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.
Gefeliciteerd!Hertog_Martin schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:01:
Blij dat ik geen inhuurkracht ben a 40u pw en afhankelijk van kantoortijden van de werkgever opdrachtgever ()
1225 zijn nou ook weer niet zo veel uren toch. Dat is 30 uur per week als je 40 weken werkt...
Of 25 als je de "volle" 48 uren werkt...
En dan hebben we het over billible. Wanneer jij tijdens het rondrijden met je kindje een podcast opzet voor werk, is dat gewoon toe te rekennen aan je 1225 uren.
De urennorm staat op 1225 zodat je met 3 weekjes vakantie uitkomt op 25 uur per week. Met andere woorden, het moet het grootste deel van je bezigheden in een week vormen en moet er vooral voor zorgen dat mensen geen zelfstandigenaftrek combineren met loondienst.Hertog_Martin schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:01:
Blij dat ik geen inhuurkracht ben a 40u pw en afhankelijk van kantoortijden van de werkgever opdrachtgever ()
Zolang je 100% van je inkomsten uit je bedrijf haalt en dat inkomen nog steeds bovenmodaal is ga je nooit in de knoop komen met de urennorm. Het gaat niet om billable uren hè.
Beetje fel van leer ga je. Als je denkt dat dat mijn zienswijze is raad ik je aan mijn eerdere posts in dit topic te lezen. Maar in context van hoe andere dingen geregeld zijn in Nederland leek het me gewoon wel een fair punt.armageddon_2k1 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:06:
[...]
Dat is een mooieRisico hoort bij het vak en het risico van het niet halen van je urencriterium omdat jij het vaderschap niet kon combineren met ondernemen moet vadertje staat dan maar dragen?
Als je allemaal voordeeltjes wil omdat je ouder bent geworden moet je lekker in loondienst gaan.
Urencriterium is nou ook echt niet moeilijk te halen.
Zo is er voor zwangere vrouwen die ondernemen zelfs een uitkering: https://www.uwv.nl/partic...vragen-zez-uitkering.aspx
En als ik het goed begrijp is er reeds een versoepeling van urennorm voor zwangere vrouwen:
https://www.belastingdien...voorwaarden_urencriteriumVerlaagd-urencriterium bij arbeidsongeschiktheid
1 van de voorwaarden voor het krijgen van startersaftrek bij arbeidsongeschiktheid, is het verlaagd-urencriterium. Besteedt u als ondernemer minimaal 800 uur aan uw onderneming(en)? Dan voldoet u aan het verlaagd-urencriterium. Onderbrak u uw werk als ondernemer door uw zwangerschap? Dan tellen de niet-gewerkte uren over in totaal 16 weken toch mee als gewerkte uren.
Gezien voor werknemers de rechten voor vaders afgelopen jaren steeds meer uitgebreid zijn en bijna gelijk worden getrokken aan die van moeders, vind ik een uitkering teveel van het goede, maar leek me iets als een versoepeling van urencriteria mij wel fair. En zoals ik zei heb ik er zelf 0,0 aan als het zou doorgevoerd worden dus doe dit niet omdat ik mijzelf zielig vind. Mij boeit het verder niet en ik red me wel, maar dacht in het algemeen dat het misschien wel een interessant punt is om te maken.
Een vriend van mij in loondienst heeft in totaal 15 weken ingezet aan verlof als vader in het eerste jaar. 1 week geboorteverlof, 5 weken aanvullend geboorteverlof en 9 weken betaald ouderschapsverlof. Tel dan 5 weken vakantie, 1 week aan feestdagen en 2 weken ziek (vooral met een kleine op de opvang, ik ben wel wat meer ziek geweest helaas dan dat) er van af en je komt op 29 weken x 40 uur is 1160 uur.
Niks fel aanHertog_Martin schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:28:
[...]
Beetje fel van leer ga je. Als je denkt dat dat mijn zienswijze is raad ik je aan mijn eerdere posts in dit topic te lezen. Maar in context van hoe andere dingen geregeld zijn in Nederland leek het me gewoon wel een fair punt.
Zo is er voor zwangere vrouwen die ondernemen zelfs een uitkering: https://www.uwv.nl/partic...vragen-zez-uitkering.aspx
En als ik het goed begrijp is er reeds een versoepeling van urennorm voor zwangere vrouwen:
Jij vraagt om meningen en die krijg je
Ja oke. Dan ga je toch in loondienst? En jouw voorbeeld, met alle reistijd die er nog bij komt kijken haalt hij wel het urencriterium (hoe dat ook niet van toepassing is). Dus dan moet het voor jou ook een eitje zijn met al je vrijheden als freelancerHertog_Martin schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:28:
[...]
Een vriend van mij in loondienst heeft in totaal 15 weken ingezet aan verlof als vader in het eerste jaar. 1 week geboorteverlof, 5 weken aanvullend geboorteverlof en 9 weken betaald ouderschapsverlof. Tel dan 5 weken vakantie, 1 week aan feestdagen en 2 weken ziek (vooral met een kleine op de opvang, ik ben wel wat meer ziek geweest helaas dan dat) er van af en je komt op 29 weken x 40 uur is 1160 uur.
[ Voor 28% gewijzigd door armageddon_2k1 op 28-11-2023 16:36 ]
Zeker geen vetpot maar als DGA kan je daar wel gebruik van maken. Het voordeel dat je over de verlof periode geen loon hoeft uit te betalen is mogelijk zelfs een groter (fiscaal) voordeel.De DGA kan een uitkering aanvragen voor aanvullend geboorteverlof. Dit verlof kan worden aangevraagd binnen 6 maanden na de geboorte van het kind. Dit geldt voor het kind van de echtgenote, geregistreerde partner, of degene met wie de DGA ongehuwd samenwoont dan wel van het kind dat de DGA heeft erkend. Het betreft maximaal 5 weken. De DGA zal ook geboorteverlof hebben moeten opnemen.
De uitkering zal maximaal 70% van het minimumloon betreffen, als de DGA niet bekend is in de polisadministratie van het UWV. Dit zal doorgaans niet het geval zijn. De bv zal de uitkering moeten aanvragen voor de DGA.
Het ouderschapsverlof zal langs dezelfde weg lopen. De DGA kan 70% van het minimumloon aanvragen via de bv. Het staat de bv uiteraard vrij om het overeengekomen loon aan te vullen, maar wettelijk is dit niet verplicht.
Ik vind de vergelijking met vrouwen nogal kort door de bocht. Vrouwen kunnen fysiek maanden uit de running liggen. Laat staan met enige complicaties...Hertog_Martin schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:28:
Nee uiteraard is dat niet gelijk, en voor vrouwen telt idd ook daarna geen tegemoetkomingen. Verder ben ik het over het algemeen helemaal eens met je mening over zelf dragen van risico's. Maar de urencriteria heeft al uitzonderingen voor dus o.a. arbeidsongeschiktheid, zwangerschap en bv ook de corona periode.. dus het is wel iets waar ze rekening houden met persoonlijke omstandigheden. Daarom leek mij het urencriterium het enige waarmee je iets zou kunnen doen op dit gebied. Het hoeft van mij verder niet, het is maar een idee.armageddon_2k1 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:32:
[...]
Niks fel aanJe kan vaderschap niet vergelijken met de zwangerschap van een vrouw. Totaal andere orde. Het ene is tijdsmanagement en flexibel zijn, het andere is een lichamelijke aanslag van maanden.
Jij vraagt om meningen en die krijg jePersoonlijk vind ik dat als je bewust kiest om te freelancen met alle financiele voordelen die dat biedt, dan moet je ook de risico's dragen. Het niet halen van een urencriterium hoort daarbij. Het is geen onredelijk hoog getal en vele mensen in loondienst draaien veel meer uren met een gezin thuis.
[...]
Ik reageerde met voorbeeld van die vriend alleen als inhoudelijke reactie op de calculaties die men maakte. Kon je reactie beter waarderen dan met deze dooddoener als toevoeging na edit.Ja oke. Dan ga je toch in loondienst?
@Hertog_Martin Je vat de opmerkingen te direct op, dat is niet de bedoeling. Ik maak ze misschien ook iets te direct. Excuus 
Alhoewel ik je sentiment begrijp, ben ik er fundamenteel op tegen. Kinderen krijgen is een keuze (naast een wens), net als dat freelancen dat een bewuste keuze is. Freelancen biedt enorme financiele voordelen, maar biedt ook grotere risico's. Dat zal je moeten dragen, want je krijg er veel vrijheid en financiele voordelen voor terug.
Alhoewel ik je sentiment begrijp, ben ik er fundamenteel op tegen. Kinderen krijgen is een keuze (naast een wens), net als dat freelancen dat een bewuste keuze is. Freelancen biedt enorme financiele voordelen, maar biedt ook grotere risico's. Dat zal je moeten dragen, want je krijg er veel vrijheid en financiele voordelen voor terug.
Ook hieruit was het mede ingegeven. Dergelijke regelingen komt de overheid niet voor niets mee. Dus áls de overheid iets voor de zzp'er hierin wil betekenen leek mij de urencriteria een geschikt middel. Want zoals ik met rekenvoorbeeld aangaf delen ze bij werknemers dus dermate veel weken verlof uit dat een werknemer die er gebruik van maakt realistisch gezien onder de 1225 uitkomt. Als je dus als zzp'er, waarin je je eigen werknemer bent zeg maar, jezelf dezelfde hoeveelheid tijd wilt geven voor het ouderschap uit eigen portemonnee, lijkt het een beetje een penalty als je daarmee de urencriteria niet zou halen.Deveon schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:35:
[...]
Zeker geen vetpot maar als DGA kan je daar wel gebruik van maken. Het voordeel dat je over de verlof periode geen loon hoeft uit te betalen is mogelijk zelfs een groter (fiscaal) voordeel.
Maar goed, met 1225 ligt de lat idd al niet al te hoog en is het wellicht al deels meegenomen erin.
Wellicht schrijf ik ook te streng mijn uren. In loondienst kwam ik een stuk makkelijker op 40u iig als je werkdag er ook om 17:00 opzat als je wat langer stond te beppen bij het koffieautomaat. Ik kom persoonlijk niet meer snel aan 40u in een week.
[ Voor 15% gewijzigd door Hertog_Martin op 28-11-2023 16:49 ]
40 uur Billable, maar hoe veel tijd besteed je aan facturatie? Denk jij tijdens het poepen nooit aan die oplossing bij Klant X? Zijn ook allemaal uren voor het uren criterium he...Hertog_Martin schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:44:
[...]
Ook hieruit was het mede ingegeven. Dergelijke regelingen komt de overheid niet voor niets mee. Dus áls de overheid iets voor de zzp'er hierin wil betekenen leek mij de urencriteria een geschikt middel. Want zoals ik met rekenvoorbeeld aangaf delen ze bij werknemers dus dermate veel weken verlof uit dat een werknemer die er gebruik van maakt realistisch gezien onder de 1225 uitkomt. Als je dus als zzp'er, waarin je je eigen werknemer bent zeg maar, jezelf dezelfde hoeveelheid tijd wilt geven voor het ouderschap uit eigen portemonnee, lijkt het een beetje een penalty als je daarmee de urencriteria niet zou halen.
Maar goed, met 1225 ligt de lat idd al niet al te hoog en is het wellicht al deels meegenomen erin.
Wellicht schrijf ik ook te streng mijn uren. In loondienst kwam ik een stuk makkelijker op 40u iig als je werkdag er ook om 17:00 opzat als je wat langer stond te beppen bij het koffieautomaat. Ik kom persoonlijk niet meer snel aan 40u in een week.
Is er iemand die mij met het inboeken van een zakelijke auto (incl. financiering en prive-inruil) in Moneymonk kan helpen?
Het liefste via privebericht.
Edit, het is me gelukt
Edit, het is me gelukt
[ Voor 8% gewijzigd door bakkie1985 op 29-11-2023 06:41 ]
Studie, netwerken en niet te vergeten reistijd. Als je het urencriterium niet haalt ben je echt geen fulltime ondernemer..BennyV schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 17:09:
[...]
40 uur Billable, maar hoe veel tijd besteed je aan facturatie? Denk jij tijdens het poepen nooit aan die oplossing bij Klant X? Zijn ook allemaal uren voor het uren criterium he...
Even Moneymonk zelf contacten? Moet zeggen dat die mij altijd zeer goed hielpen. Voor de rest heb ik een boekhouder. Schoenmaker blijf bij je leest denk ik altijdbakkie1985 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 17:36:
Is er iemand die mij met het inboeken van een zakelijke auto (incl. financiering en prive-inruil) in Moneymonk kan helpen?
edit: genoeg over gezegd en mijn post was bijna letterlijk al geplaatstHertog_Martin schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:01:

[ Voor 7% gewijzigd door ybos op 28-11-2023 20:26 ]
Hier ook de periode van 21 december tot 6 januari verplicht "vrij". Het kantoor is gewoonweg gesloten. Voor mij komt het eigenlijk wel prima uit want heb net de sleutel van ons nieuwe huis gekregen
.
Sluit hem af voordat je hem nodig hebt.C_V_S schreef op woensdag 29 november 2023 @ 07:28:
Iemand nog advies voor een rechtsbijstand verzekering voor freelancers?
https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...
Particulier vind ik dat je er weinig aan hebt. Ik heb ze 1 keer nodig gehad en het enige dat ik kreeg was een net afgestudeerd tutje die ik zelf alles moest uitleggen en de juiste richting in moest wijzen. Daarna meteen opgezegd. Volgende keer betaal ik zelf wel een advocaat met de bespaarde maandelijkse premie.C_V_S schreef op woensdag 29 november 2023 @ 07:28:
Voor 1 uur een advocaat heb je een jaar rechtsbijstandColeJ schreef op woensdag 29 november 2023 @ 08:58:
[...]
Volgende keer betaal ik zelf wel een advocaat met de bespaarde maandelijkse premie.
Zit zelf bij ARAG via ZZP Nederland. Nog niet nodig gehad (gelukkig) dus ik kan je niet vertellen of het echt bevaltC_V_S schreef op woensdag 29 november 2023 @ 07:28:
Klopt maar 1 uur van een knappe advocaat is net zo effectief als 10 uur rechtsbijstand. Maar misschien heb ik gewoon pech gehadJEightyFive schreef op woensdag 29 november 2023 @ 09:13:
[...]
Voor 1 uur een advocaat heb je een jaar rechtsbijstand
[ Voor 7% gewijzigd door ColeJ op 29-11-2023 09:31 ]
Als je een rechtsbijstandsverzekering neemt. Let dan wel goed op de verzekerde bedragen. Iig bij mijn particuliere verzekering gaf een goedkopere verzekering vergoeding tot 10.000euro aan advocaatkosten en een van een paar euro duurder per maand tot 100.000euro. Dat is wel iets om in overweging te nemen dat je goed kijkt wat en tot welk bedrag je dan verzekerd bent.
Ik heb ze 1 keer nodig gehad prive en zat bij ARAG. Eerlijk gezegd ook geen goede ervaring mee. Ik moest constant zelf aankomen met argumenten waarom de desbetreffende werkgever zich niet aan de wet had gehouden. De advocaat was me constant aan het pushen te settelen (hij had overigens zo'n 20 jaar ervaring). Gelukkig zelf voet bij stuk gehouden en een goede regeling eruit kunnen slepen.
Ondanks deze ervaring zou het wel mijn aanraden zijn er 1 af te sluiten.
Ondanks deze ervaring zou het wel mijn aanraden zijn er 1 af te sluiten.
[ Voor 8% gewijzigd door annenas op 29-11-2023 09:38 ]
Ik vind RB echt zo'n dingetje als: gezeik afkopen. Ik heb meerdere keren in mijn leven gezeur gehad waardoor mensen gingen dreigen met RB. Je weet niet echt of ze het gaan doen, maar het is wel fijn om te weten dat je dan toch iets hebt qua verzekering en als er dan toch een brief op de mat valt, dan stuur je hem gewoon door. Dat geeft dan wat meer rust, want ik heb b.v. veel gezeik gehad met mijn buurman..
Aan de andere kant heb ik soms ook wel behoefte gehad aan input. Geen spannende dingen maar dan leg ik mijn use-case voor. Vaak zeggen ze dan: zet het even op de mail, en dan krijg ik uiteindelijk netjes een mailtje terug met of het wel/niet kan en onder welk recht.
Oke, niet superspannend allemaal, maar het is handig.. Meer niet.. die 250 euro op jaarbasis vind ik dan wel meevallen..
Aan de andere kant heb ik soms ook wel behoefte gehad aan input. Geen spannende dingen maar dan leg ik mijn use-case voor. Vaak zeggen ze dan: zet het even op de mail, en dan krijg ik uiteindelijk netjes een mailtje terug met of het wel/niet kan en onder welk recht.
Oke, niet superspannend allemaal, maar het is handig.. Meer niet.. die 250 euro op jaarbasis vind ik dan wel meevallen..
[ Voor 11% gewijzigd door ID-College op 29-11-2023 09:48 ]
Ik zit bij DAS, 2 keer gebruik van gemaakt, absoluut tevreden. Bij 1 zaak hebben ze de boel zo goed geregeld dat de schadevergoedingen de komen 50 jaar wel voor de premie zorgen
Geen ervaring mee, wel in gesprek met verzekeringsadviseur aan bod gekomen voordat ik startte. Een samenvatting uit mijn aantek van 1 jaar geleden:
Obv deze input dus besloten niet te doen en mocht het nodig zijn, voor on demand hulp te gaan. Mocht iemand ervaring hebben met on demand hou ik me aanbevolen.Aansprakelijkheidsverzekering als zij vinden dat IK iets fout heb gedaan, RB als ik vind dat ZIJ iets verkeerd hebben gedaan.
Minder belangrijk, meer een luxe, kun je mee wachten. Voor zzp-ers reken op zo'n 250-300 eur per jaar.
Is ze eigenlijk niet zo happig op, is niet van het oververzekeren. Heel veel mensen denken altijd dat alles met juridische hulp maar onder RB moet vallen, maar zodra je aansprakelijk gesteld wordt, waar meesten bang voor zijn, dan valt dat onder de (naam zegt het al) aansprakelijkheidsverzekering. Pas wanneer jij iemand anders aansprakelijk wilt stellen, bijv. je koopt iets (al dan niet zakelijk) en je hebt klacht over product dan heb je wat aan de RB.
Kan ook nog altijd Rechtshulp on demand doen ipv vast bedrag per maand, zie DAS.
[ Voor 4% gewijzigd door dazoefta op 29-11-2023 11:51 ]
Bij DAS werkte dat prima. MIjn vrouw een keer zakelijk moeten gebruiken na advertentie fraude. Wel duur. Dacht dat we 650 ex. kwijt waren voor 2 brieven ofzodazoefta schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:50:
Geen ervaring mee, wel in gesprek met verzekeringsadviseur aan bod gekomen voordat ik startte. Een samenvatting uit mijn aantek van 1 jaar geleden:
[...]
Obv deze input dus besloten niet te doen en mocht het nodig zijn, voor on demand hulp te gaan. Mocht iemand ervaring hebben met on demand hou ik me aanbevolen.
Ja, het gaat mij vooral om facturen die men structureel weigert te betalen. Heb het helaas bij mij 1e opdracht gehad. Als iemand gewoon niet reageert, niet opneemt en er wordt niet tijdig betaald, dan kan je het iig daar nog neerleggen. Met dat logo erboven zorgt het voor wat druk en zeker met facturen van 15k is dat wel de moeite 
Maargoed, het is allemaal wat je zelf wilt.. Niemand verplicht je er 1 te nemen
Maargoed, het is allemaal wat je zelf wilt.. Niemand verplicht je er 1 te nemen
Vaak is het risico wel te overzien en als je wint kan je vaak ook de proceskosten verhalen.dazoefta schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:50:
[...]
Obv deze input dus besloten niet te doen en mocht het nodig zijn, voor on demand hulp te gaan. Mocht iemand ervaring hebben met on demand hou ik me aanbevolen.
Privé heb ik wel rechtsbijstand en heeft mij in het verleden al geholpen. Simpel kort geding versturen kost zo 5k.
Dan leg je het toch bij een incassobureau?ID-College schreef op woensdag 29 november 2023 @ 12:01:
Ja, het gaat mij vooral om facturen die men structureel weigert te betalen.
Dat kost je ook een hoop geld. Meestal gaat het om een percentage van het factuurbedrag.RonaldHeirbaut schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:00:
Dan leg je het toch bij een incassobureau?
https://niels.nu
Die kosten zijn voor je niet betalende klant toch?Hydra schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:07:
[...]
Dat kost je ook een hoop geld. Meestal gaat het om een percentage van het factuurbedrag.
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Verschilt per aanbieder volgens mij en of ze de schuld overkopen. Maar dat zou vast zo kunnen zijn.DennusB schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:10:
Die kosten zijn voor je niet betalende klant toch?
https://niels.nu
Deze kosten kan je in eerste instantie ook zelf rekenen zonder een incassobureau in te schakelen. Op een factuur van 10k loopt het al snel in de papieren en je mag één dag na de betaaltermijn al rekenen zonder waarschuwing (tenzij anders afgesproken uiteraard). Dat zal een opdrachtgever niet snel twee keer laten gebeuren.DennusB schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:10:
[...]
Die kosten zijn voor je niet betalende klant toch?
Het is echter een heel ander verhaal als de opdrachtgever het niet eens is met de factuur, dan heb je wel rechtbijstand nodig.
Het heeft me precies 0 euro gekost.Hydra schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:07:
[...]
Dat kost je ook een hoop geld. Meestal gaat het om een percentage van het factuurbedrag.
Incassokosten komen voor de schuldenaar.
Er moet een incassohandeling gedaan worden voordat incassokosten verschuldigd zijn. Dat kan zo simpel zijn als zelf een mail sturen waarin je vraagt om betaling vanwege het verstrijken van de betaaltermijn. Daarna zijn in het geval van B2B de incassokosten direct opeisbaar. Maar zonder dus niet.
Zie ook deze post.
[ Voor 15% gewijzigd door Aftansert op 29-11-2023 15:44 ]
Dat kan ook los inderdaad, maar hij zit standaard ook in mijn rechtsbijstand. Feitelijk doe je dat dus ook (weliswaar via je rechtsbijstand)RonaldHeirbaut schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:00:
[...]
Er zijn heel veel slechte incassobureaus, die een beetje pappen en nathouden in plaats van dat ze gewoon een duidelijke termijn stellen en daadwerkelijk een dagvaarding opstellen. Terwijl ze vaak een hoop geld vragen in de vorm van een percentage van het factuurbedrag. Zelf de incassomail(s) sturen en als het nodig is een jurist vragen een dagvaarding op te stellen is vaak goedkoper en werkt beter.RonaldHeirbaut schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:00:
[...]
Aftansert schreef op woensdag 29 november 2023 @ 15:43:
[...]
Er moet een incassohandeling gedaan worden voordat incassokosten verschuldigd zijn. Dat kan zo simpel zijn als zelf een mail sturen waarin je vraagt om betaling vanwege het verstrijken van de betaaltermijn. Daarna zijn in het geval van B2B de incassokosten direct opeisbaar. Maar zonder dus niet.
Zie ook deze post.
Ik lees dit al dat je iderdaad wel de schuldeiser dienen te informeren dat je de buitengerechtelijke incassokosten rekent voordat het bedrag betaald is. Het is niet de bedoeling dat je met terugwerkende kracht bij te late betaling incassokosten gaat rekenen.De kantonrechter stelt vast dat, naast de aanmaningen die [eiser] zelf heeft verzonden, maar waarvan de ontvangst wordt betwist door [gedaagde 1], [eiser] voldoende heeft gesteld en onderbouwd dat ook door Intercash buitengerechtelijke incassowerkzaamheden zijn verricht vóórdat de betaling op 20 oktober 2020 werd ontvangen, namelijk de werkzaamheden op 19 oktober 2020. [gedaagde 1] zal de buitengerechtelijke incassokosten dus moeten betalen. Het bedrag van € 355,12 voldoet aan het vastgestelde tarief en zal worden toegewezen.
Dan had ik een goeie (gerechtsdeurwaarder uit Ommen, zoek zelf maar opAftansert schreef op woensdag 29 november 2023 @ 15:47:
[...]
Er zijn heel veel slechte incassobureaus, die een beetje pappen en nathouden in plaats van dat ze gewoon een duidelijke termijn stellen en daadwerkelijk een dagvaarding opstellen. Terwijl ze vaak een hoop geld vragen in de vorm van een percentage van het factuurbedrag. Zelf de incassomail(s) sturen en als het nodig is een jurist vragen een dagvaarding op te stellen is vaak goedkoper en werkt beter.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Een incassobureau vraagt ook aan je wat je zelf al gedaan hebt en vraagt ook alle correspondentie op. Dan vullen ze het aan met wat je zelf nog kan doen en een van die dingen is dat je de schuldenaar laat weten dat hij nog vijf werkdagen heeft en dat je het dan uit handen geeft aan een incassobureau. Vervolgens gaat het incassobureau bellen met de schuldenaar. Meestal helpt dat al. Zo niet, dan maakt het Inc.B. een inschatting hoe succesvol het kan zijn. Dan pas worden de echte stappen gezet. Als de kip al kaal is gaan ze echt niet plukken.Deveon schreef op woensdag 29 november 2023 @ 16:02:
[...]
[...]
Ik lees dit al dat je iderdaad wel de schuldeiser dienen te informeren dat je de buitengerechtelijke incassokosten rekent voordat het bedrag betaald is. Het is niet de bedoeling dat je met terugwerkende kracht bij te late betaling incassokosten gaat rekenen.
Zijn er wel goede dan? Ik heb een huurder gehad die niks betaalde, daar hebben we stapels papier van zeker een halve meter van incasso bureaus gevonden (na verlaten van de woning). Veel dreigen niks daar....Aftansert schreef op woensdag 29 november 2023 @ 15:47:
[...]
Er zijn heel veel slechte incassobureaus, die een beetje pappen en nathouden in plaats van dat ze gewoon een duidelijke termijn stellen en daadwerkelijk een dagvaarding opstellen. Terwijl ze vaak een hoop geld vragen in de vorm van een percentage van het factuurbedrag. Zelf de incassomail(s) sturen en als het nodig is een jurist vragen een dagvaarding op te stellen is vaak goedkoper en werkt beter.
De enige die je komen opzoeken en dagvaarden is de overheid, die komen nog voor 3 tientjes boete....
Het hele verdienmodel van een incasso bureau is het brieven versturen en geld krijgen van eerlijke mensen die weleens wat vergeten.... maar in dit geval ging het dan ook over een tiental rekeningen van honderden euros....vermoedelijk bij meerdere duizenden euros wordt het wel anders
Ik heb ooit iets gehuurd waar voor mij iemand met een twijfelachtige betaalmoraal had gezeten, komen toch uiteindelijk wel wat deurwaarders fysiek langs hoor.coldasice schreef op woensdag 29 november 2023 @ 16:17:
[...]
Zijn er wel goede dan? Ik heb een huurder gehad die niks betaalde, daar hebben we stapels papier van zeker een halve meter van incasso bureaus gevonden (na verlaten van de woning). Veel dreigen niks daar....
De enige die je komen opzoeken en dagvaarden is de overheid, die komen nog voor 3 tientjes boete....
Het hele verdienmodel van een incasso bureau is het brieven versturen en geld krijgen van eerlijke mensen die weleens wat vergeten.... maar in dit geval ging het dan ook over een tiental rekeningen van honderden euros....vermoedelijk bij meerdere duizenden euros wordt het wel anders
Die gasten kunnen en doen niks. Als je genoeg cash hebt neem je advocaat in de arm. Gaat allemaal veel sneller en kundiger. Rechts bijstand proberen zoveel mogelijk niks voor je te doen.JEightyFive schreef op woensdag 29 november 2023 @ 09:13:
[...]
Voor 1 uur een advocaat heb je een jaar rechtsbijstand
Nope zelfde ervaring hier en mijn zus ook. Heb eigenlijk nog nooit iemand positief er over horen spreken.ColeJ schreef op woensdag 29 november 2023 @ 09:31:
[...]
Klopt maar 1 uur van een knappe advocaat is net zo effectief als 10 uur rechtsbijstand. Maar misschien heb ik gewoon pech gehad
Mag ik een kleine off-topic boekhoudvraag stellen? Als ik mijn pc upgrade. met (exc btw) meer dan 450 euro aan onderdelen. Mag ik deze dan in de kosten drukken?
De pc is ooit gebouwd in 2016, steeds een paar onderdelen vervangen (met een kleinere waarde dan 450 euro). Ik wil nu een nieuw cpu + ram + moederbord. Moet ik de pc dan eigenlijk weer opnieuw taxeren en op de balans zetten? A
De pc is ooit gebouwd in 2016, steeds een paar onderdelen vervangen (met een kleinere waarde dan 450 euro). Ik wil nu een nieuw cpu + ram + moederbord. Moet ik de pc dan eigenlijk weer opnieuw taxeren en op de balans zetten? A
Nouja, niet precies dus. Je dient tenminste een incassohandeling gedaan te hebben, dus bijvoorbeeld: "Factuur X is niet betaald binnen de betaaltermijn. Er is sprake van verzuim. Graag z.s.m. betaling.".Deveon schreef op woensdag 29 november 2023 @ 16:02:
[...]
Ik lees dit al dat je iderdaad wel de schuldeiser dienen te informeren dat je de buitengerechtelijke incassokosten rekent
Het is wel goed om in te schatten of een dagvaarding zinvol is. Als het gaat om een particulier de in de schulden zit heeft dat niet zo heel veel zin. Bij ICT freelancers zal het vaak gaan om vorderingen op rechtspersonen.coldasice schreef op woensdag 29 november 2023 @ 16:17:
[...]
Zijn er wel goede dan? Ik heb een huurder gehad die niks betaalde
Overigens moet je als verhuurder tegenwoordig aan sociale incasso doen. Een uitzending van Pointer daarover was op zich wel okee, maar de informatie over een verplichting voor particuliere verhuurders was nogal ongenuanceerd tot aan onjuist.
Aangezien je originele pc al volledig is afgeschreven zou ik dit gewoon als investering behandelen. Een paar jaar geleden had je 't nog als kosten kunnen verwerken als vervanging maar daar is het nu wel een beetje laat voor.__xeno__ schreef op woensdag 29 november 2023 @ 17:13:
Mag ik een kleine off-topic boekhoudvraag stellen? Als ik mijn pc upgrade. met (exc btw) meer dan 450 euro aan onderdelen. Mag ik deze dan in de kosten drukken?
Thanks!THB0 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 20:42:
[...]
Aangezien je originele pc al volledig is afgeschreven zou ik dit gewoon als investering behandelen. Een paar jaar geleden had je 't nog als kosten kunnen verwerken als vervanging maar daar is het nu wel een beetje laat voor.
Intercash buitengerechtelijke incassowerkzaamheden zijn verricht vóórdat de betaling op 20 oktober 2020 werd ontvangen, namelijk de werkzaamheden op 19 oktober 2020Aftansert schreef op woensdag 29 november 2023 @ 19:41:
[...]
Nouja, niet precies dus. Je dient tenminste een incassohandeling gedaan te hebben, dus bijvoorbeeld: "Factuur X is niet betaald binnen de betaaltermijn. Er is sprake van verzuim. Graag z.s.m. betaling.".
[...]
Dit stuk lees ik toch als dat de voorbereiding voor het opleggen wordt gezien als “incassowerkzaamheden”. Het verwijst niet naar de waarschuwing waarvan de beweert werd dat deze nooit ontvangen zou zijn voordat het incassobureau op de 19de ingeschakeld werd.
Als vrouw heb je dit overigens wel. Mijn vriendin was zwanger in haar tijd als zzp-er en ze heeft toen tijdens het zwangerschapsverlof een uitkering gekregen (minimumloon meen ik), waarbij die periode ook gewoon meetelde met het urencriterium.Hertog_Martin schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:01:
Heb je waarschijnlijk niks aan, maar het zou wel mooi zijn als ze dat gelijktrekken.
Maar hoe ver trek je dit door? Wat als je een paar maanden uit de running bent geweest omdat je als mantelzorger o.i.d. hebt moeten werken (ik zie dit nu in mijn eigen omgeving)? Dingen als kinderen krijgen zijn een eigen keuze, andere zaken zijn puur overmacht. Voor welke zaken gaan we het urencriterium dan wel of niet aanpassen?Hertog_Martin schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:01:
Niet dat ik perse tegen het idee ben maar waar trek je de grens? Of moeten we misschien toch accepteren dat we dan een jaar iets minder belastingvoordeel genieten?
Draai het eens om: stel ik ben al jaren ondernemer voor de IB, heb geen andere inkomsten (geen andere BVs etc), geen uitkering. Ik raak ziek waardoor je je uren niet kan halen, ben ik dan minder ondernemer?JEightyFive schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:21:
[...]
Maar hoe ver trek je dit door? Wat als je een paar maanden uit de running bent geweest omdat je als mantelzorger o.i.d. hebt moeten werken (ik zie dit nu in mijn eigen omgeving)? Dingen als kinderen krijgen zijn een eigen keuze, andere zaken zijn puur overmacht. Voor welke zaken gaan we het urencriterium dan wel of niet aanpassen?
Niet dat ik perse tegen het idee ben maar waar trek je de grens? Of moeten we misschien toch accepteren dat we dan een jaar iets minder belastingvoordeel genieten?
Maar dat is toch precies de vraag die ik stel? Waar trek je de grens? Er zijn genoeg situaties te bedenken waardoor iemand wegens overmacht niet aan de uren kan voldoen. En hoe flexibel moet dat criterium dan worden? Als ik 8 weken op vakantie ben geweest maar door 3 weken ziekte aan het eind van het jaar haal ik het niet, geldt het dan ook? Wat is de definitie van ziek?Kurios schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:23:
[...]
Ik raak ziek waardoor je je uren niet kan halen
Vragen, vragen
Uiteindelijk kan je niet elke edge-case via wetgeving dicht timmeren en vraag mij af of de soep zo heet gegeten wordt wanneer een inspecteur duidelijk ziet dat je jaren fulltime ondernemer, geen inkomen uit loondienst en vervolgens een jaartje mogelijk onder het urencriterium gezeten wat blijkt uit je lagere omzet. Hooguit een vraag om vast te stellen dat het geen vakantie of iets dergelijks was.Kurios schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:23:
[...]
Draai het eens om: stel ik ben al jaren ondernemer voor de IB, heb geen andere inkomsten (geen andere BVs etc), geen uitkering. Ik raak ziek waardoor je je uren niet kan halen, ben ik dan minder ondernemer?
[ Voor 8% gewijzigd door Deveon op 30-11-2023 12:29 ]
Niet persoonlijk hoor, maar het ene moment willen we als groep ZZPers duidelijkheid over wie nu zelfstandig is en wie niet, en dan het liefst met een uurtarief grens en heel precies benoemd hoe veel klanten. Maar wanneer er een regel is over zelfstandigheidsaftrek en we het door allerlei goede redenen niet halen, dat de belastingdienst coulant is....Kurios schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:23:
[...]
Draai het eens om: stel ik ben al jaren ondernemer voor de IB, heb geen andere inkomsten (geen andere BVs etc), geen uitkering. Ik raak ziek waardoor je je uren niet kan halen, ben ik dan minder ondernemer?
dit soort regels en net als de KIA is gewoon hard minimumgrens, als je er niet aan voldoet, krijg je hem niet. En ja, je zult er heel vaak mee wegkomen, of niet hoeven te bewijzen (iemand die jarenlang onderneemt, zal niet zo snel hierop gecontroleerd worden), maar volgens de letter van de wet moet je dit aantonen, als je dit niet kunt, heb je er geen recht op.
volgens mij staat er nergens dat een paar computer onderdelen bij elkaar > 450 per se als investering geboekt moeten worden. Het kan, en is toegestaan, maar volgens mij kun je het ook prima verdedigen dat je dat niet als investering ziet. En dan is het vooral even de vraag of je meer investeringen hebt voor de KIA. Heb je die niet, zou ik ze lekker los boeken en dus los in de kosten opnemen.THB0 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 20:42:
[...]
Aangezien je originele pc al volledig is afgeschreven zou ik dit gewoon als investering behandelen. Een paar jaar geleden had je 't nog als kosten kunnen verwerken als vervanging maar daar is het nu wel een beetje laat voor.
Exact expert nodig?
Nou nog even een update - Gesprek was prima, ze hadden een audit en nog de nodige documenten die geschreven moesten worden want een hoop was er wel maar stond allemaal niet op papier hoe het dan functioneel zat (iets wat ik al heel lang zeg dat heel veel zaken enkel in hoofden zit) en dat kon ik dan die 11 dagen nog doen.pkuppens schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 12:20:
[...]
Prima argumenten. Jij hebt met jouw contract in het achterhoofd voor december al meer dan genoeg verlof opgenomen in jouw planning.
Succes!!
Prima hoor enkel snap ik niet dat ze mij er eerder niet bij betrokken want ik heb vele malen gezegd dat ik ze hier prima input kon leveren
Nu weer zoeken naar een nieuwe klus
Daar heb je inderdaad gelijk in. Ik ging er gemakshalve even vanuit dat de onderdelen per stuk >450 waren, maar als ze allen apart onder de €450 zijn is gewoon in de kosten gooien de makkelijkste oplossing (en prima te onderbouwen).Crazy D schreef op donderdag 30 november 2023 @ 17:31:
[...]
volgens mij staat er nergens dat een paar computer onderdelen bij elkaar > 450 per se als investering geboekt moeten worden. Het kan, en is toegestaan, maar volgens mij kun je het ook prima verdedigen dat je dat niet als investering ziet. En dan is het vooral even de vraag of je meer investeringen hebt voor de KIA. Heb je die niet, zou ik ze lekker los boeken en dus los in de kosten opnemen.
Grappig, ik zit nu met exact dezelfde vraag in mijn hoofd. Dit is ook mijn eerste jaar, en nog niets qua pensioen geregeld. Mijn plan was om dat na het eerste volledige jaar als freelancer langzaam eens te gaan regelen. Echter, toen ik pas begon was ik nog helemaal niet bezig met zaken als de jaarruimte, de verschillen tussen pensioenbeleggen en pensioensparen, en bijkomend belastingvoordeel als van die opties gebruikt wordt gemaakt.Dzine schreef op woensdag 22 november 2023 @ 12:00:
Ik heb over dit jaar nog niks kwa pensioen gedaan, het is ook mijn eerste jaar dus niet zo'n ramp.
Maar is het verstandig dat ik dit jaar nog een pensioenrekening open en daar een storting op doe? Mbt jaar opgaaf e.d. of maakt dat niet uit?
Aan de ene kant heb ik geen haast, zoals al eerder genoemd kun je met terugwerkende kracht dat voordeel ook op later moment nog pakken. Toch voelt het ergens ook wel weer goed om het alvast voor dit jaar goed geregeld te hebben (ergo; de jaarruimte nog benutten, soort van optimale start maken).
Komt ook nog bij dat ik speel met het idee om te starten met beleggen (deGiro of Meesman, bij een van de bekenden in ieder geval). Dat kan ik natuurlijk ook zien als (gedeeltelijke) pensioenopbouw, al zit daar dan natuurlijk weer geen belastingvoordeel op. Wel hoger rendement als ik mij niet vergis (4% gemiddeld, tegen ongeveer 3% bij een pensioenspaar-rekening).
Keuzes keuzes

Bij beide partijen kan je ook een pensioenrekening openen waar je kan beleggen.
Ik wil je niet pushen en een goed doordachte keuze is als eerste van belang. Tegelijkertijd kan er afhankelijk van je situatie wel degelijk een voordeel zijn om nog dit jaar een substantiële storting in een box 1 product te doen. Je kunt die namelijk als privé aftrekpost inbrengen en daarmee druk je het bedrag waar je inkomstenbelasting over moet betalen. Het is echter afhankelijk van je winst uit onderneming in hoeverre je daar fiscaal voordeel uit haalt ten opzichte van een grotere storting in 2024 dus dat is niet generiek te zeggen.XenRave schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 18:04:
[...]
Grappig, ik zit nu met exact dezelfde vraag in mijn hoofd. Dit is ook mijn eerste jaar, en nog niets qua pensioen geregeld. Mijn plan was om dat na het eerste volledige jaar als freelancer langzaam eens te gaan regelen. Echter, toen ik pas begon was ik nog helemaal niet bezig met zaken als de jaarruimte, de verschillen tussen pensioenbeleggen en pensioensparen, en bijkomend belastingvoordeel als van die opties gebruikt wordt gemaakt.
Aan de ene kant heb ik geen haast, zoals al eerder genoemd kun je met terugwerkende kracht dat voordeel ook op later moment nog pakken. Toch voelt het ergens ook wel weer goed om het alvast voor dit jaar goed geregeld te hebben (ergo; de jaarruimte nog benutten, soort van optimale start maken).
Komt ook nog bij dat ik speel met het idee om te starten met beleggen (deGiro of Meesman, bij een van de bekenden in ieder geval). Dat kan ik natuurlijk ook zien als (gedeeltelijke) pensioenopbouw, al zit daar dan natuurlijk weer geen belastingvoordeel op. Wel hoger rendement als ik mij niet vergis (4% gemiddeld, tegen ongeveer 3% bij een pensioenspaar-rekening).
Keuzes keuzes
De reden die je aanvoert, het drukken van de winst met het bedrag dat wordt ingelegd en daardoor dus minder inkomstenbelasting hoeven te betalen, is inderdaad de voornaamste reden (voor mij) om dit jaar nog in te leggen op een pensioenrekening. Dit geeft op korte termijn de grootste financiele voordelen, wat natuurlijk (vooral al starter) zeer welkom is. Tegelijkertijd staat dat geld dan wel vast, en het is toch ook wel erg fijn om wat extra's achter de hand te hebben voor als ik op de bank kom te zitten.Afas schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 18:39:
[...]
Ik wil je niet pushen en een goed doordachte keuze is als eerste van belang. Tegelijkertijd kan er afhankelijk van je situatie wel degelijk een voordeel zijn om nog dit jaar een substantiële storting in een box 1 product te doen. Je kunt die namelijk als privé aftrekpost inbrengen en daarmee druk je het bedrag waar je inkomstenbelasting over moet betalen. Het is echter afhankelijk van je winst uit onderneming in hoeverre je daar fiscaal voordeel uit haalt ten opzichte van een grotere storting in 2024 dus dat is niet generiek te zeggen.
Ik neig naar een compromis: Starten met inleggen op een pensioenrekening, en dus al wat belastingvoordeel meepakken, maar niet voor het maximale bedrag. Dat gaat hem trouwens sowieso niet worden, zo heel veel buffer is d'r nog niet na een paar maandjes werken
Als je net begonnen bent: let er op dat voor je fiscale ruimte je inkomen en ook je factor A van vorig jaar gebruikt wordt. Ik had in mijn eerste jaar als ZZP'er helemaal geen fiscale ruimte omdat ik in loondienst een goed pensioenfonds had dat alle fiscale ruimte gebruikte.XenRave schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 19:15:
[...]
De reden die je aanvoert, het drukken van de winst met het bedrag dat wordt ingelegd en daardoor dus minder inkomstenbelasting hoeven te betalen, is inderdaad de voornaamste reden (voor mij) om dit jaar nog in te leggen op een pensioenrekening. Dit geeft op korte termijn de grootste financiele voordelen, wat natuurlijk (vooral al starter) zeer welkom is. Tegelijkertijd staat dat geld dan wel vast, en het is toch ook wel erg fijn om wat extra's achter de hand te hebben voor als ik op de bank kom te zitten.
Ik neig naar een compromis: Starten met inleggen op een pensioenrekening, en dus al wat belastingvoordeel meepakken, maar niet voor het maximale bedrag. Dat gaat hem trouwens sowieso niet worden, zo heel veel buffer is d'r nog niet na een paar maandjes werken
Het zal waarschijnlijk meevallen voor je omdat met de nieuwe pensioenwet de fiscale ruimte flink verruimd is, maar ik zou het zeker nakijken om te voorkomen dat je straks inlegt en beperkt fiscaal voordeel hebt.
Dankjewel voor de heads-up, goede tip. Ik zal daar echter geen problemen van ondervinden denk ik. Voordat ik als ZZP'er aan de slag ben gegaan was ik in dienst middels een midlance-constructie. Pensioenopbouw was er wel, maar stelde niet veel voor omdat dat werd gebaseerd op het (relatief lage) vaste inkomen. Als midlancer moet je het hebben van het variabele stuk
Bereken hoeveel ruimte je hebt. O.a. bij BrightPensioen staan bereken-tools daarvoor om te downloaden.XenRave schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 19:25:
Dankjewel voor de heads-up, goede tip. Ik zal daar echter geen problemen van ondervinden denk ik. Voordat ik als ZZP'er aan de slag ben gegaan was ik in dienst middels een midlance-constructie. Pensioenopbouw was er wel, maar stelde niet veel voor omdat dat werd gebaseerd op het (relatief lage) vaste inkomen. Als midlancer moet je het hebben van het variabele stuk
Exact expert nodig?
Man wat is de moderne techniek toch cool!
De site van m'n bedrijf heb ik met RapidWeaver gemaakt: lekker statisch, minimum aan JS, gewoon gemakkelijk WYSIWYG.
Nou wilde ik een hele kleine webshop toevoegen, om wat examen vouchers (als partner) te verkopen. Blijkt Ecwid een hele nette plugin te zijn, waar je voor heel weinig kosten (bij mij zelfs gratis) een nette shop kan toevoegen. Incl. integratie met Stripe/iDeal, Paypal en SEPA. Zo vet! En het werkt gewoon!
Met twee tot drie uurtjes was het van A tot Z geregeld: de code, producten d'r in, alle betalingskoppelingen. Daarna nog een half uurtje met de CSP van m'n site gestoeid om ook alle JS van de payment processors geldig te laten runnen.
Nice! Mooie start van m'n weekend.
De site van m'n bedrijf heb ik met RapidWeaver gemaakt: lekker statisch, minimum aan JS, gewoon gemakkelijk WYSIWYG.
Nou wilde ik een hele kleine webshop toevoegen, om wat examen vouchers (als partner) te verkopen. Blijkt Ecwid een hele nette plugin te zijn, waar je voor heel weinig kosten (bij mij zelfs gratis) een nette shop kan toevoegen. Incl. integratie met Stripe/iDeal, Paypal en SEPA. Zo vet! En het werkt gewoon!
Met twee tot drie uurtjes was het van A tot Z geregeld: de code, producten d'r in, alle betalingskoppelingen. Daarna nog een half uurtje met de CSP van m'n site gestoeid om ook alle JS van de payment processors geldig te laten runnen.
Nice! Mooie start van m'n weekend.
Liege, liege, liegebeest!
Zal ik zeker doen, ik was niet van plan zomaar wat te gokken. Ik ga wel enorm verbaasd zijn als het stukken lager uitvalt dan ik verwacht, maargoed we gaan het zien.Crazy D schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 19:39:
[...]
Bereken hoeveel ruimte je hebt. O.a. bij BrightPensioen staan bereken-tools daarvoor om te downloaden.
Knoop is in ieder geval denk ik toch wel doorgehakt nu; toch nog snel dit jaar beginnen met pensioeninleg
Ik heb 2 rekeningen geopend bij brand new day, 1 pensioen-beleggen en een gewone beleggingsrekening. Gewoon account openen, en beginnen met maandelijk 50 euro storten. Daarmee heb je een goede basis gelegd en is het in 2 minuten geregeld om op een later tijdstip dit te verhogen naar een hoger bedrag.XenRave schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 18:04:
[...]
Grappig, ik zit nu met exact dezelfde vraag in mijn hoofd. Dit is ook mijn eerste jaar, en nog niets qua pensioen geregeld. Mijn plan was om dat na het eerste volledige jaar als freelancer langzaam eens te gaan regelen. Echter, toen ik pas begon was ik nog helemaal niet bezig met zaken als de jaarruimte, de verschillen tussen pensioenbeleggen en pensioensparen, en bijkomend belastingvoordeel als van die opties gebruikt wordt gemaakt.
Keuzes keuzes
Voorkom het uitstellen van je pensioen en begin gewoon met een klein bedrag, geeft je ook mentale rust...
Ik mocht de laatste jaren 13k inleggen.XenRave schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 21:05:
[...]
Zal ik zeker doen, ik was niet van plan zomaar wat te gokken. Ik ga wel enorm verbaasd zijn als het stukken lager uitvalt dan ik verwacht, maargoed we gaan het zien.
Knoop is in ieder geval denk ik toch wel doorgehakt nu; toch nog snel dit jaar beginnen met pensioeninleg
Exact expert nodig?
Om nog maar eens aan te geven dat je dit moet berekenen... ik mag dit jaar 35k inleggen... je kunt niet zomaar aannemen dat dit voor iedere ongeveer gelijk is....
De verruiming dit jaar is een gevolg van de nieuwe pensioenwet.coldasice schreef op zondag 3 december 2023 @ 12:11:
[...]
Om nog maar eens aan te geven dat je dit moet berekenen... ik mag dit jaar 35k inleggen... je kunt niet zomaar aannemen dat dit voor iedere ongeveer gelijk is....
De fiscale jaarruimte voor de aftrek van lijfrentepremies wordt verhoogd naar 30% van het inkomen waarmee u spaart voor uw pensioen. Dat geldt met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2023. Voorwaarde is dat u een pensioentekort hebt.
https://www.belastingdien...wat-betekent-dat-voor-mij
Met zulke percentages hoef je eigenlijk niets meer te berekenen maar kan je gewoon afstorten. Althans, ik verwacht dat weinig mensen structureel 30% van hun inkomen in hun pensioen willen inleggen?
Waarom niet, als je het kan missen? Het alternatief is flink betalen in box 3..mbe81 schreef op zondag 3 december 2023 @ 12:22:
[...]
Althans, ik verwacht dat weinig mensen structureel 30% van hun inkomen in hun pensioen willen inleggen?
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Vanwege revisie rente (20%)? Als je 30% zou afstorten zou je heel veel eerder met pensioen kunnen, maar je kunt er niet aan, tenzij enorme boete. Dus wij sparen via pensioen beleggen en daarnaast gewoon om eerder te kunnen stoppen...RichieB schreef op zondag 3 december 2023 @ 13:44:
[...]
Waarom niet, als je het kan missen? Het alternatief is flink betalen in box 3..
De enige zekerheid die je hebt is dat het maximaal 35k iscoldasice schreef op zondag 3 december 2023 @ 12:11:
[...]
Wat is de break-even voor box 3 belasting betalen versus revisierente?RichieB schreef op zondag 3 december 2023 @ 13:44:
[...]
Waarom niet, als je het kan missen? Het alternatief is flink betalen in box 3..
Mijn redenering is dat:
- Break-even op onder de 10 jaar zit.
- Revisie-rente betalen de opportunity cost heeft dat ik jaarruimte heb verbruikt bij inleg die ik verlies.

[ Voor 25% gewijzigd door ANdrode op 03-12-2023 14:56 ]
Ik heb de Bright excel van @Hmmbob gebruikt voor 2023.
Als ik daar mijn inkomen uit loondienst van 2022 invul en mijn factor A van 2022 zegt het formulier dat ik voor 2023 niets mag inleggen.
In 2023 werk ik voor mijzelf en is er vanzelfsprekend niets ingelegd in mijn pensioen door mijn oud-werkgever.
Welke denkfout maak ik? Ik heb dit jaar namelijk al 7 a 8K ingelegd in mijn eerste jaar. Wil graag nog iets extra's inleggen zodat het nog lang kan renderen tot mijn pensioengerechtigde leeftijd.
Als ik daar mijn inkomen uit loondienst van 2022 invul en mijn factor A van 2022 zegt het formulier dat ik voor 2023 niets mag inleggen.
In 2023 werk ik voor mijzelf en is er vanzelfsprekend niets ingelegd in mijn pensioen door mijn oud-werkgever.
Welke denkfout maak ik? Ik heb dit jaar namelijk al 7 a 8K ingelegd in mijn eerste jaar. Wil graag nog iets extra's inleggen zodat het nog lang kan renderen tot mijn pensioengerechtigde leeftijd.
Auw. Je kunt dit jaar waarschijnlijk niks aftrekken, want wat je mag aftrekken is afhankelijk van de inkomsten (en factor A) van het jaar daarvoor.Roodey schreef op zondag 3 december 2023 @ 15:28:
Je kunt een "verklaring geruisloze terugstorting" bij de belastingdienst vragen, en daarmee je bank verzoeken het ingelegde bedrag terug te storten. Anders betaal je straks dus gewoon 2 keer belasting over dat geld (nu en bij het uitkeren).
Ook kun je nog wel kijken of je over de afgelopen 10 jaar nog wat reserveringsruimte over hebt. Kun je bijvoorbeeld hier doen: https://new.brandnewday.nl/reserveringsruimte-berekenen/
[ Voor 5% gewijzigd door stefxx op 03-12-2023 15:42 ]
Ik wil mijn jaarruimte dit jaar bij BND afstorten en nog een kleine inleg doen bij een Meesman beleggingsrekening. Hebben jullie gekozen voor een "één persoon beleggingsrekening" of een "een bedrijf beleggingsrekening" bij Meesman? Maar dit is om te beginnen al geen fiscaal-vriendelijke rekening toch (in vergelijking met BND) - ik weet niet goed hoe deze afweging te maken. Wat gebeurt er als ik mijn bedrijf ophef op moment-x, dient deze rekening dan te worden vervallen/overgedragen?
---
Bij BND nog even kijken of ik direct een ZZP pensioen belegrekening open met het contact formulier of eerst een reguliere pensioen beleggingsrekening en hem dan (eventueel) laat omzetten.
BND regulier: 0.44% servicekosten per jaar + 0.25% fondskosten voor groene portfolio
BND zzp: €60 per jaar + 0.25% servicekosten per jaar + 0.25% fondskosten voor groene portfolio
Bij ~€31.5k wordt een ZZP rekening goedkoper ... weet ik genoeg
.
---
Bij BND nog even kijken of ik direct een ZZP pensioen belegrekening open met het contact formulier of eerst een reguliere pensioen beleggingsrekening en hem dan (eventueel) laat omzetten.
BND regulier: 0.44% servicekosten per jaar + 0.25% fondskosten voor groene portfolio
BND zzp: €60 per jaar + 0.25% servicekosten per jaar + 0.25% fondskosten voor groene portfolio
Bij ~€31.5k wordt een ZZP rekening goedkoper ... weet ik genoeg
De meeste mensen deugen!
Kijken naar je inkomen en opgebouwde pensioen van vorig jaar.Roodey schreef op zondag 3 december 2023 @ 15:28:
Dus als je vorig jaar geen pensioengat had, mag je feitelijk pas een jaar later inleggen.
Niets mogen aftrekken en er wel belasting over betalen bij uitkering is nooit handig.Welke denkfout maak ik? Ik heb dit jaar namelijk al 7 a 8K ingelegd in mijn eerste jaar.
Zou je geld terug vragen.
Nadat je eerst bij de BD bent geweest: https://www.belastingdien...-uw-aangifte#terugbetalen
Het is nog afwachten wat de nieuw te vormen regering gaat doen. De PVV heeft immers in haar verkiezingsprogramma staan dat de AOW-leeftijd weer terug naar 65 moet. Dan kun je in ieder geval eerder stoppen dan nu en is het wel fijn om nu wat extra in te leggen.coldasice schreef op zondag 3 december 2023 @ 14:46:
Als je 30% zou afstorten zou je heel veel eerder met pensioen kunnen, maar je kunt er niet aan, tenzij enorme boete. Dus wij sparen via pensioen beleggen en daarnaast gewoon om eerder te kunnen stoppen...
"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand
Dat gaat toch nooit gebeuren. Tenzij de levensverwachting drastisch gaat dalen, is dat onbetaalbaar.ari3 schreef op zondag 3 december 2023 @ 16:52:
[...]
Het is nog afwachten wat de nieuw te vormen regering gaat doen. De PVV heeft immers in haar verkiezingsprogramma staan dat de AOW-leeftijd weer terug naar 65 moet. Dan kun je in ieder geval eerder stoppen dan nu en is het wel fijn om nu wat extra in te leggen.
Wellicht voor sommige zware beroepen, maar denk niet voor de mensen in dit topic.
Volgens D66 16 miljard per jaar, dit is terugdraaien van de pensioenwet en verlagen van de AOW naar 65 jaar...chielsen schreef op zondag 3 december 2023 @ 16:57:
[...]
Dat gaat toch nooit gebeuren. Tenzij de levensverwachting drastisch gaat dalen, is dat onbetaalbaar.
Wellicht voor sommige zware beroepen, maar denk niet voor de mensen in dit topic.
https://pensioenpro.nl/pe...raaien-pensioenwet-16-mrd
naast de AOW, gaat je pensioen uitkering ook flink omlaag...
Heb je überhaupt wel een BV? Je kan niet als eenmanszaak beleggen.Cassius schreef op zondag 3 december 2023 @ 15:45:
Ik wil mijn jaarruimte dit jaar bij BND afstorten en nog een kleine inleg doen bij een Meesman beleggingsrekening. Hebben jullie gekozen voor een "één persoon beleggingsrekening" of een "een bedrijf beleggingsrekening" bij Meesman? Maar dit is om te beginnen al geen fiscaal-vriendelijke rekening toch (in vergelijking met BND) - ik weet niet goed hoe deze afweging te maken. Wat gebeurt er als ik mijn bedrijf ophef op moment-x, dient deze rekening dan te worden vervallen/overgedragen?