Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2023 09:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2023 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Verwijderd schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 14:11:
[...]

Waarom klopt de informatie niet? De vraag is of ze met freelancers werken, niet of ze momenteel iemand zoeken.

Ik vind overigens ook prima om de vraag te verwijderen wanneer je vindt dat het niet werk. Geen moeite mee.
Bij PFM Alphen staat een vacature open voor senior .NET, en dat bedrijf staat op "Werkt met freelancers: ja". Ik heb ze gebeld, hun inhouse recruiter gesproken, gevraagd of ze er ook voor openstaan om die rol in te vullen met mij als freelancer, en het antwoord was "nee, alleen loondienst".

Daarmee zeg ik niet meteen dat je die functie van je site moet verwijderen, niet zo overdreven reageren, maar wel dat de informatie die daar staat mogelijk niet altijd accuraat is.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2023 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Verwijderd schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 14:18:
[...]

Je maakt een goed punt. De manier waarop jij die functie ervaart verschilt van hoe bedrijven die zien, en dat leidt tot verwarring en het idee dat "de informatie op de site niet klopt". Dat is een risico dat ik liever niet neem. Het is niet overdreven, maar een tactische overweging. Aangezien ik niets verdien aan freelancers, wil ik ook niet dat het me iets kost door een verkeerde perceptie van de informatie op de site. Daarom ga ik die functionaliteit van de site verwijderen. Bedankt dus voor je waardevolle feedback.
Graag gedaan.

Hoe denk jij dat die bedrijven die vraag dan zien en beantwoorden, à la "ja, we hebben wel eens een tekstschrijver ingehuurd voor de website"?

Het zou wellicht handiger zijn om die freelance-vraag te verplaatsen naar de vacature.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2023 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2023 09:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pkuppens
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 05-10 15:45
Verwijderd schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 14:18:
[...]

Je maakt een goed punt. De manier waarop jij die functie ervaart verschilt van hoe bedrijven die zien, en dat leidt tot verwarring en het idee dat "de informatie op de site niet klopt". Dat is een risico dat ik liever niet neem. Het is niet overdreven, maar een tactische overweging. Aangezien ik niets verdien aan freelancers, wil ik ook niet dat het me iets kost door een verkeerde perceptie van de informatie op de site. Daarom ga ik die functionaliteit van de site verwijderen. Bedankt dus voor je waardevolle feedback.
Oei, dat zou ik jammer vinden.

Ik denk wel dat toelichting in de vorm van interpretatie nuttig kan zijn.

In het bijzonder kan het zijn dat een bedrijf wel met freelancers werkt, maar misschien niet voor de positie die je op het oog hebt, en op dit moment.
Bijvoorbeeld als de positie langere inwerktijd en langere binding met het bedrijf vraagt.
Of als de balans flex/vast op dit moment zoek is.

[ Voor 3% gewijzigd door pkuppens op 20-10-2023 14:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2023 09:59 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Pietert
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Pietert

There is no spoon

pkuppens schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 13:27:
[...]

Dan ben ik naar 2 dingen nieuwsgierig..
  1. Welke recruiters scoren er hoog op jouw lijstje?
  2. Wat voor marges hanteren zij/cq. vind jij voor kwaliteitsrecruiters acceptabel?
Hoog op mijn lijst staan TEKsystems, TenMonks, PowerProfit, een recruiter bij Yacht en een bij Michael Page waar ik goed mee om ga.
Onderaan die lijst staan Spilberg, Aquent, Shaerp, Elevation Partners

Marges die acceptabel zijn voor mij liggen tussen de 7 en de 12%. Afhankelijk van de opdracht, duur etc. Hoe dan ook een punt waarop ik altijd de onderhandeling aan ga. De fijnste recruiters waar ik mee werk pakken niets op het uurtarief maar ontvangen een eenmalige fee. De tussenpartijen voor de selfbilling etc hebben dan vaak wel een fee die ik niet zie maar hoort niet hoger dan 3% te zijn.

[ Voor 0% gewijzigd door Pietert op 20-10-2023 16:44 . Reden: Typo ]

#huiskamer | Amsterdammert | Some days you're the pigeon, some days you're the statue | Zenbook S13 UM5302TA-LV067W | LG 40WP95CP-W | HP USB-C dock G5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
CodeCaster schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 14:14:
[...]

Bij PFM Alphen staat een vacature open voor senior .NET, en dat bedrijf staat op "Werkt met freelancers: ja". Ik heb ze gebeld, hun inhouse recruiter gesproken, gevraagd of ze er ook voor openstaan om die rol in te vullen met mij als freelancer, en het antwoord was "nee, alleen loondienst".

Daarmee zeg ik niet meteen dat je die functie van je site moet verwijderen, niet zo overdreven reageren, maar wel dat de informatie die daar staat mogelijk niet altijd accuraat is.
Kan best dat ze die vacature open hebben staan om juist een zzp-er te vervangen :p. Dat gebeurt bij mijn huidige opdrachtgever ook vaak. Dan werken ze wel met zzp-ers maar voor die specifieke vacature dus niet :).

Nothing to see here!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 14:51:
[...]

Zou kunnen maar dan is de vraag of bedrijven dit gaan invullen.

Als @CodeCaster de enige was die dit had opgemerkt, dan zou ik er niet direct iets mee doen. Echter, ik heb deze feedback al vaker gehoord. Ik zou de tekst eventueel kunnen wijzigen, maar mijn ervaring leert dat mensen vaak lezen wat ze verwachten te lezen.

Het uiteindelijke doel moet zijn dat bedrijven hun freelance opdrachten op het platform plaatsen. Dat is het duidelijkst voor iedereen.

Deze vraagstelling creëert alleen maar ruimte voor meerdere interpretaties, teleurstelling over het platform en onnodige complexiteit. Dit moeten we zoveel mogelijk proberen te voorkomen.
Is het niet een beter idee om zulke dingen automatisch in te vullen?

@CodeCaster zelf zei zoiets hierboven ook al: als je het verplaatst naar vacatures en dan meer info "eist" over hoe deze uiteindelijk is ingevuld (dus haal de info bij de persoon die werk zoekt vandaan ipv bij de betalende partij) dan kun je straks zelfs grafiekjes maken om te laten zien dat er bijvoorbeeld meer werk wordt ingevuld door freelancers in de zomer dan in de winter (hypothetisch voorbeeld :p).

Je hebt dan antwoord op de vraag of ze freelancers zoeken zonder bias van de achterliggende partij. Want wat ze willen is niet per se wat ze voor elkaar krijgen. Voor ons als freelancers is dat belangrijker om te weten dan wat gewenst is aan de andere kant.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackHawkDesign
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-10 13:49
@Verwijderd heb je ook gegevens waar die stijging in .net freelancers vandaan is gekomen? Is het aantal .netters in loondienst met 16% afgenomen, of zijn er meer. Net developers bij gekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2023 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 107% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2023 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2023 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Rutix schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 22:23:
[...]

Kan best dat ze die vacature open hebben staan om juist een zzp-er te vervangen :p. Dat gebeurt bij mijn huidige opdrachtgever ook vaak. Dan werken ze wel met zzp-ers maar voor die specifieke vacature dus niet :).
Kun je uitleggen hoe dat werkt? Dan heeft een bedrijf een vacature uitstaan die ze enkel willen invullen met iemand in loondienst, maar als je dan als zzp'er contact opneemt dan zeggen ze "maar wacht eens, we hebben wel een andere functie die bij jou past?". Het kan aan mijn gebrek aan inbeeldingsvermogen liggen (maar daar ben ik voor behandeld), maar dat klinkt niet bijster productief. Waarom dan niet gewoon een vacature uitzetten voor die zzp'er?
Verwijderd schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 13:07:
[...]

Dit volg ik niet helemaal. Hoe ziet je dat precies?

[...]

Ik heb geen informatie over hoe een vacature is ingevuld. Dit komt doordat ik in het begin van veel ontwikkelaars heb gehoord dat ze zich niet willen registreren op een platform. Ze willen ook niet het gevoel krijgen dat zij het 'product' zijn. Daarom kun je ons platform gebruiken zonder te hoeven registreren. Onder elke vacature staat bovendien informatie over hoe je buiten het platform om kunt solliciteren. We gebruiken alleen functionele cookies. Uit feedback blijkt dat veel, en ik vermoed zelfs de meeste, ontwikkelaars buiten het platform om solliciteren. Ik heb ook gemerkt dat veel bedrijven niet eens realiseren dat een ontwikkelaar die spontaan via hun eigen website solliciteert, eigenlijk via ons platform bij hen terecht is gekomen.
Dergelijke informatie (hebben jullie een persoon gevonden, hoe heeft die jullie gevonden, met welke contractvorm is die aangenomen) zou je (optioneel) kunnen vragen wanneer een bedrijf een vacature verwijdert, toch?
Verwijderd schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 14:23:
[...]

Zoals ik eerder aangaf; dat ze met freelancers werken, hoef niet te betekenen dat ze nu open staan voor een freelancer.

Nee dat lijk mij niet.
Waarom lijkt het je niet handig om per vacature aan te kunnen geven of men openstaat voor invulling door zzp'ers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strykeforce
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:27
CodeCaster schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 13:31:
[...]

Kun je uitleggen hoe dat werkt? Dan heeft een bedrijf een vacature uitstaan die ze enkel willen invullen met iemand in loondienst, maar als je dan als zzp'er contact opneemt dan zeggen ze "maar wacht eens, we hebben wel een andere functie die bij jou past?". Het kan aan mijn gebrek aan inbeeldingsvermogen liggen (maar daar ben ik voor behandeld), maar dat klinkt niet bijster productief. Waarom dan niet gewoon een vacature uitzetten voor die zzp'er?

[...]

Dergelijke informatie (hebben jullie een persoon gevonden, hoe heeft die jullie gevonden, met welke contractvorm is die aangenomen) zou je (optioneel) kunnen vragen wanneer een bedrijf een vacature verwijdert, toch?

[...]

Waarom lijkt het je niet handig om per vacature aan te kunnen geven of men openstaat voor invulling door zzp'ers?
Denk dat er genoeg redenen te bedenken zijn.

Er is over het algemeen altijd plek voor goede mensen. Betekend dat dat die positie gevuld MOET worden omdat men anders geld misloopt? Nee. Er is geen acute noodzaak maar als de juiste persoon zich meld kan er best iets geregeld worden.

Het is vaak ook om maar zichtbaar te zijn dat de mogelijkheid er is en op die momenten kan je ook erg streng selecteren. Zeker nu het economisch maar een beetje op en neer kwakkelt is de zin voor investeringen te doen maar laag.

En op het moment dat je "zzp mogelijk" aangeeft wordt je denk ik in de huidige markt meteen platgebeld. Terwijl het ook nog goed kan dat het bedrijf zelf al een supplier/recruiter heeft voor zzp'ers en/of rechtstreeks connecties heeft.

Daarnaast denk ik ook dat het een veel grotere kwestie is van sales-techniek, nou weet ik niet hoe je ze gebeld hebt maar in essentie iemand bellen en vragen of ze werk hebben en ze daar een premium voor willen betalen is natuurlijk niet de way to go, je moet als zzp'er toch echt bepaalde onderscheidende kennis/ervaring hebben waar men anders maar erg moeilijk aan komt.

Als ik zelf kijk hoe ik de afgelopen jaren op opdrachten ben binnengekomen was er een probleem/vraagstuk/uitdaging waar men intern niet uit kwam en was er externe kennis nodig. Ook dan is er wel op z'n minst een voet in de deur nodig en een dialoog.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Strykeforce
Verwijderd schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 13:10:
[...]

Helaas heb ik die niet.

Dat het aantal freelancers is toegenomen, is gebaseerd op mijn eigen waarneming binnen mijn netwerk. Dus ik weet niet hoeveel waarde je hieraan moet hechten. Het kan natuurlijk ook confirmation bias zijn.
Team Rockstars IT en alle slechtere midlance concepten ;) zijn wat dat betreft ook echt een opleidingsschuur voor ZZP'ers geweest de afgelopen jaren. Ik heb daar heel veel mensen binnen 1 a 2 jaar weer zien vertrekken die het "als zzp'er ook wel kunnen en geen sales nodig hebben". (om dan vervolgens via een recruiter alsnog 5-15% af te dragen), maar dan hebben we het wel over een goede 50+ man ondertussen die ik zelf heb gezien. Het in feite risicoloze midlancen heeft veel mensen het extra zetje gegeven lijkt het, vanuit vast in dienst was de stap altijd een stuk groter.

Het zal vast niet het hele verhaal zijn natuurlijk :)

Wat mij betreft is er een veels te grote groep "extra handjes zzp'ers" bij gekomen, men brengt weinig unieke inbreng mee en ik ben vaak alsnog bezig om ze op te leiden, daar is zeker een vraag naar maar de trend van het aanbod lijkt richting meer aanbod dan vraag te gaan.

Maargoed ook dat kan mijn confirmation bias zijn. Heeft mij wel een aantal keer goed doen nadenken of ik toch wel echt moest gaan zzp'en.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 102% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2023 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwjiderd

[ Voor 101% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2023 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:04

Yucon

*broem*

Even een losse vraag tussendoor, ik heb een factuur gekregen van de verhuurder van m'n kantoorruimte en daar staan een paar euro administratiekosten op tegen 0% btw. Toen ik hem hierop attendeerde was het antwoord "oepsie, had 21% moeten zijn maar ik heb het bij de factuur van de volgende maand die je ondertussen al ontvangen hebt wel goed gedaan".

Hij lijkt het bij die eerste factuur er gewoon bij te willen laten. Volgens mij mag dit niet en moet dit alsnog gecrediteerd en tegen 21% gefactureerd worden, of kijk ik er nu te zwart/wit naar? Het gaat echt om dubbeltjeswerk. Maar zit de belastingdienst hier niet net zo goed heel zwart/wit in? Voor de context: verhuurder is een miljoenenbedrijf en dus niet iemand die de administratie op z'n zolderkamer in de avonduurtjes doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pkuppens
Yucon schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 21:28:
Even een losse vraag tussendoor, ik heb een factuur gekregen van de verhuurder van m'n kantoorruimte en daar staan een paar euro administratiekosten op tegen 0% btw. Toen ik hem hierop attendeerde was het antwoord "oepsie, had 21% moeten zijn maar ik heb het bij de factuur van de volgende maand die je ondertussen al ontvangen hebt wel goed gedaan".

Hij lijkt het bij die eerste factuur er gewoon bij te willen laten. Volgens mij mag dit niet en moet dit alsnog gecrediteerd en tegen 21% gefactureerd worden, of kijk ik er nu te zwart/wit naar? Het gaat echt om dubbeltjeswerk. Maar zit de belastingdienst hier niet net zo goed heel zwart/wit in? Voor de context: verhuurder is een miljoenenbedrijf en dus niet iemand die de administratie op z'n zolderkamer in de avonduurtjes doet.
Ik ben geen belastingadviseur, maar als jullie een bedrag ex BTW hebben afgesproken, is het dan niet zijn probleem dat hij die jou niet in rekening brengt?
Aan de andere kant, als administratiekosten incl. BTW op de factuur staan zou ik je correspondentie goed bewaren. Het valt te overwegen om voor die paar dubbeltjes de BTW niet terug te vorderen, maar als je het wel doet is het volgens mij nog steeds zijn taak om de BTW netjes af te dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwazer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-09 21:24
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xobdorp
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14:16
Volgens mij is het standaard antwoord over wanneer te starten in ieder geval "gisteren", als het niet nog eerder mogelijk is :) ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwazer
xobdorp schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 08:52:
[...]

Volgens mij is het standaard antwoord over wanneer te starten in ieder geval "gisteren", als het niet nog eerder mogelijk is :) ...
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
[...]

Klopt, wie zegt in de toekomst zal waarschijnlijk niet in de topic rond hangen. Deels omdat van uitstel afstel komt maar ook dat ondernemen niet voor iedereen is, het vraagt toch wel een bepaald mindset en wie het heeft geprobeerd en afhaakt zal hier niet reageren of zelfs meelezen.

Desondanks zeg ik beste zo snel mogelijk starten. Zorg dat je een buffer hebt om 2-3 maanden te overbruggen, 6 als je hoofdkostwinnaar bent en 2 dagen als je thuiswoont zonder verantwoordelijkheden. De vraag in de IT is zo groot dat je geen goede ondernemer hoeft te zijn om succesvol te zijn. Staar je alleen niet blind op tarieven van 90-100 euro per uur. Reken met 55-60 en of je het dan ook ziet zitten, want uit eindelijk staat de economie er momenteel niet heel goed voor. Zelf was ik trouwens al jaren actief in dit topic voordat ik begon. Veel vragen komen regelmatig voorbij en dan hoef je zelf niet de "domme" vragen te stellen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Die belastingvoordelen verlies je niet als je eerder start. Eerst starten, daarna optimaliseren. De eerste jaren kan je beter overbruggen met een slechte boekhouder en een dure tussenpersoon dan niet te starten.

[ Voor 27% gewijzigd door Deveon op 23-10-2023 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strykeforce
Verwijderd schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 19:46:
[...]

Goed punt inderdaad.

Daarnaast, als ZZP'er concurreer je niet alleen met andere ZZP'ers maar ook meer mensen die zijn gaan midlancen of de detachering in zijn gegaan. En dat is volgens mij ook toegenomen de afgelopen jaren.
Aangezien Rockstars al meer dan 500 man in dienst heeft heb je hier zeker een punt ja. Midlance is vrij hip en ook voor een Rockstars is de grootste concurrent nog steeds de ZZP'er, tarieven blijven een beetje steken op ZZP niveau hoewel men wel steeds meer probeert het mantra "meer rockstars bij minder bedrijven" te implementeren en voor de grote jongens te gaan ipv de kleinere MKB bedrijven wat met wisselend success lukt.
Te weinig info, als je maar een paar jaar ervaring hebt zou ik het ten zeerste afraden in de huidige markt, geen profiel = geen waardig advies, wat iemand ook zegt hier. Genoeg die zullen zeggen gisteren beginnen maar junior/medior type profiel is wat mij betreft op dit moment geen goed idee.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:28
Wat dit topic volgens mij het meeste nodig heeft is een goede samenvatting van het besprokene, danwel een goede zoekfunctie.

Een keer toen ik op een regenachtige zondagmiddag wat aan het dagdromen brainstormen was bedacht ik me dat zo'n hippe AI-zoekmachine perfect zou zijn voor dit topic. je stelt een vraag over de aftrekbaarheid van bureaustoelen, een reguliere zoekmachine vindt de relevante posts, een LLM vat de standpunten voor en tegen samen, met verwijzingen naar de originele posts. Zou toch mooi zijn?

Staat nog ergens op een van mijn lijstjes. Misschien kom ik er nog wel een keer aan toe.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Verwjiderd

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2023 10:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pkuppens
[...]

Dit is niet mijn standaard antwoord. Ik begin altijd met een paar tegenvragen.

1. Hoe zenuwachtig wordt je als je 3-4 maanden zonder inkomsten zit? (Maand zoeken, maand werken, maand betalingstermijn.)

2. Heb je ook zin in acquisitie, administratie, achter debiteuren aangaan, afstruinen van netwerkbijeenkomsten, actief bellen, als antwoord 9x nee krijgen. En dat zijn alleen nog maar de dingen die met een 'a' beginnen ;)

Mijn tip: begin pas als het je lukt om zelfstandig een opdracht van minstens 6 maanden te bemachtigen. Dan toon je aan enkele cruciale skills te bezitten, en kun je wat reserves kweken.

Nog los daarvan, komende belastingregels en regelgeving maken het er niet makkelijker op, die zou je ook misschien beter afwachten.

[ Voor 7% gewijzigd door pkuppens op 23-10-2023 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16:56
Yucon schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 21:28:

Kan het niet gewoon een fout zijn tussen gefactureerd aan / als prive persoon / onderneming met btw vrijstelling?

Pand van mijn vrouw was in begin ook lastig met facturen, want die werkt BTW vrij, maar daardoor moest het factuurbedrag zonder BTW wel verhoogd worden met 21% ....
En dan 0% btw erop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:16
fry77 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 10:08:
Pand van mijn vrouw was in begin ook lastig met facturen, want die werkt BTW vrij, maar daardoor moest het factuurbedrag zonder BTW wel verhoogd worden met 21% ....
En dan 0% btw erop
Die volg ik niet helemaal: waarom zou het bedrag zonder btw met 21% omhoog moeten en daar dan 0% btw op? Met welk doel?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Hmmbob schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 10:15:
[...]

Die volg ik niet helemaal: waarom zou het bedrag zonder btw met 21% omhoog moeten en daar dan 0% btw op? Met welk doel?
Als huurder geen BTW mag aftrekken kan er niet worden gekozen voor belaste verhuur.

Verhuurder kan dan geen BTW aftrek meer toepassen op kosten van het pand en zal waarschijnlijk hiervoor gecompenseerd willen worden. Of dat dan over het gehele huurbedrag gecompenseerd wordt lijkt mij wat overdreven maar dat is een afspraak die je kan maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwazer
Deveon schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 08:58:
[...]

Klopt, wie zegt in de toekomst zal waarschijnlijk niet in de topic rond hangen. Deels omdat van uitstel afstel komt maar ook dat ondernemen niet voor iedereen is, het vraagt toch wel een bepaald mindset en wie het heeft geprobeerd en afhaakt zal hier niet reageren of zelfs meelezen.

Desondanks zeg ik beste zo snel mogelijk starten. Zorg dat je een buffer hebt om 2-3 maanden te overbruggen, 6 als je hoofdkostwinnaar bent en 2 dagen als je thuiswoont zonder verantwoordelijkheden. De vraag in de IT is zo groot dat je geen goede ondernemer hoeft te zijn om succesvol te zijn. Staar je alleen niet blind op tarieven van 90-100 euro per uur. Reken met 55-60 en of je het dan ook ziet zitten, want uit eindelijk staat de economie er momenteel niet heel goed voor. Zelf was ik trouwens al jaren actief in dit topic voordat ik begon. Veel vragen komen regelmatig voorbij en dan hoef je zelf niet de "domme" vragen te stellen. ;)
Members only:
Deveon schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 08:59:
[...]

Die belastingvoordelen verlies je niet als je eerder start. Eerst starten, daarna optimaliseren. De eerste jaren kan je beter overbruggen met een slechte boekhouder en een dure tussenpersoon dan niet te starten.
Members only:
Strykeforce schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 09:00:
[...]

Te weinig info, als je maar een paar jaar ervaring hebt zou ik het ten zeerste afraden in de huidige markt, geen profiel = geen waardig advies, wat iemand ook zegt hier. Genoeg die zullen zeggen gisteren beginnen maar junior/medior type profiel is wat mij betreft op dit moment geen goed idee.
Members only:
DJ Henk schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 09:24:
[...]

Wat dit topic volgens mij het meeste nodig heeft is een goede samenvatting van het besprokene, danwel een goede zoekfunctie.

[knipje: Goed stuk!]
Staat nog ergens op een van mijn lijstjes. Misschien kom ik er nog wel een keer aan toe.
Als je er hulp bij nodig hebt (geen idee hoe nog), stuur me een DM en kijken wat we wel hoe of wat :)
pkuppens schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 09:52:
[...]

Dit is niet mijn standaard antwoord. Ik begin altijd met een paar tegenvragen.

1. Hoe zenuwachtig wordt je als je 3-4 maanden zonder inkomsten zit? (Maand zoeken, maand werken, maand betalingstermijn.)

2. Heb je ook zin in acquisitie, administratie, achter debiteuren aangaan, afstruinen van netwerkbijeenkomsten, actief bellen, als antwoord 9x nee krijgen. En dat zijn alleen nog maar de dingen die met een 'a' beginnen ;)

Mijn tip: begin pas als het je lukt om zelfstandig een opdracht van minstens 6 maanden te bemachtigen. Dan toon je aan enkele cruciale skills te bezitten, en kun je wat reserves kweken.

Nog los daarvan, komende belastingregels en regelgeving maken het er niet makkelijker op, die zou je ook misschien beter afwachten.
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-10 18:43
Als je met zijn 2en bent en je wederhelft heeft ook een baan/inkomen, dan kan je wat meer opvangen. Als ik een paar maanden zonder klus zou zitten zonder buffer zouden wij gewoon ons uitgavenpatroon aanpassen en vriendin zou dan wat meer werken.. Dan komen we al een heel eind dus kan je het effectief vrij lang volhouden :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Strykeforce
Dwazer schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 10:28:
[...]

***members only***

[...]

***members only***

[...]

***members only***

[...]

Als je er hulp bij nodig hebt (geen idee hoe nog), stuur me een DM en kijken wat we wel hoe of wat :)

[...]

***members only***
Ik geef aan je geen goed advies te kunnen geven als je niks over jezelf daadwerkelijk verteld, oftewel: kan je wat meer vertellen over wat je nu doet en wil gaan doen als zzp'er. Niks negatiefs aan maar advies geven op basis van "ik wil beginnen hebben jullie advies is" wel erg weinig info en een zeer brede vraag waar hier al telkens antwoord op dezelfde manieren word gegeven.

Je geeft aan het topic al lange tijd te volgen dus ik neem aan dat je wel enige kennis zelf hebt opgedaan ;), het komt mij meer over dat je wat aanmoediging wil om het te doen, nou doen dan :9 !

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:59
Dwazer schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 10:28:
Dit vind ik een typische reactie, die niet helpende is (waar ik het hier al over had).
Negeer 'em dan. Ik was voornemens om te reageren op je vragen maar als je zo reageert op dingen die je niet wil horen, ontneemt me dat wel elke zin om op je vragen in te gaan.

Mensen vertellen wat behulpzaam is en niet, schiet mij echt in het verkeerde keelgat.

[ Voor 10% gewijzigd door Hydra op 23-10-2023 11:19 ]

https://niels.nu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
Strykeforce schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 14:31:
Wat mij betreft is er een veels te grote groep "extra handjes zzp'ers" bij gekomen
Des te belangrijker wordt je eigen netwerk en eigen reputatie. Je weet dat er gewoon steeds meer van dit soort mensen op opdrachten gaan reageren. Ik zie ook dat als je via een recruiter komt, je CV op een grote stapel terechtkomt.

Ik heb zelf aan de inhurende kant gezeten en de hoeveelheid CVs die we binnenkrijgen voor ZZP Java devs is echt substantieel. Via een recruiter ga je daar geen onderscheid maken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hydra
Verwijderd schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 09:32:
Maar goed, inherent aan het ZZP-schap is natuurlijk dat jullie individualisten zijn, zoals de naam al zegt. Daardoor zijn jullie onverenigd en extreem verdeeld. Dus mijn hoop dat jullie je gezamenlijk voor iets zullen inzetten, zodat iedereen daarvan kan profiteren, is niet heel hoog.
Tja, je moet als ZZPer wel een bepaalde mate van zelfvertrouwen hebben dat je 'beter' bent in je werk dan de gemiddelde persoon in loondienst (en de gemiddelde ZZPer), anders gaat 't niks worden natuurlijk.

Ik moet eerlijk gezegd zeggen dat ik weinig zie in laagdrempeligheid die zo'n platform biedt. Dan gaat mijn CV op de grote stapel. Ik heb aan de inhurende kant gezeten voor projecten waar we op zoek gingen naar ZZPers en het is heel simpel om gewoon 20+ CVs te krijgen voor een rol. Het lastige is dat er meestal minimaal 19 zijn die behoorlijk waardeloos blijken te zijn.

Het is over het algemeen een kwaliteitsprobleem, dat los je niet op door zaken laagdrempeliger te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwazer
ID-College schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 10:36:
Als je met zijn 2en bent en je wederhelft heeft ook een baan/inkomen, dan kan je wat meer opvangen. Als ik een paar maanden zonder klus zou zitten zonder buffer zouden wij gewoon ons uitgavenpatroon aanpassen en vriendin zou dan wat meer werken.. Dan komen we al een heel eind dus kan je het effectief vrij lang volhouden :)
Members only:
Strykeforce schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 10:40:
[...]

Ik geef aan je geen goed advies te kunnen geven als je niks over jezelf daadwerkelijk verteld, oftewel: kan je wat meer vertellen over wat je nu doet en wil gaan doen als zzp'er. Niks negatiefs aan maar advies geven op basis van "ik wil beginnen hebben jullie advies is" wel erg weinig info en een zeer brede vraag waar hier al telkens antwoord op dezelfde manieren word gegeven.

Je geeft aan het topic al lange tijd te volgen dus ik neem aan dat je wel enige kennis zelf hebt opgedaan ;), het komt mij meer over dat je wat aanmoediging wil om het te doen, nou doen dan :9 !
Members only:
Hydra schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 11:03:
[...]

Negeer 'em dan. Ik was voornemens om te reageren op je vragen maar als je zo reageert op dingen die je niet wil horen, ontneemt me dat wel elke zin om op je vragen in te gaan.

Mensen vertellen wat behulpzaam is en niet, schiet mij echt in het verkeerde keelgat.
Members only:

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:18
Wat is er precies zo privé aan je posts dat nagenoeg alles tussen [mo]-tags moet staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwazer
B-Real schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 12:08:
Wat is er precies zo privé aan je posts dat nagenoeg alles tussen [mo]-tags moet staan?
Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:37
RonaldHeirbaut schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 08:16:
[...]

Wat ik weet van directe "collega's" is dat het allemaal prima gaat met Between. Alleen betalen ze standaard na 35 dagen, of jij je factuur op 30 dagen zet of niet. Verder hoor ik er geen/weinig gezeur over.
Between lapt bij mij exact op 14 dagen, precies conform contract.

Het is HeadFirst, hun moeder-label, waar ik steeds gedonder mee had.

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Normaal zou ik het niet zeggen en al helemaal niet zo ongezouten, maar in deze context wel omdat het relevant is.

Ik vind het irritant.

En ik denk eerlijk gezegd dat ik niet de enige ben, en dat geldt ook voor die dikgedrukte letters enzo. Nu zul je het niet slecht bedoelen, maar als je bij toekomstige klanten ook irritatie opwekt gaat dat niet goed voor de business zijn. De situatie is namelijk niet heel verschillend. Je komt hier omdat je iets van ons wil en vervolgens doe je dat op een nogal afwijkende manier met als onderbouwing dat je dat zelf toevallig prettig vindt. Het is als ondernemer juiste belangrijk om je in de ander te verplaatsen als je er wat van gedaan wil krijgen. Of het nu een getekende opdracht of een antwoord op een forum is. Op deze manier komt het over alsof je jezelf op de eerste plaats zet.

[ Voor 3% gewijzigd door Yucon op 23-10-2023 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik heb een levering uit het buitenland die netjes zonder BTW gefactureerd is. Alleen heeft de vervoerder besloten om uit voorzorg toch maar BTW en inklaringskosten te gaan heffen.
Nu wil ik die BTW uiteraard weer aftrekken en van de vervoerder heb ik netjes een factuur gehad.
12,34 euro inklaringskosten
1234,56 BTW
Mijn idee is om die 12,34 in te boeken en daar handmatig de BTW op in te voeren daar de standaard 21% niet voldoende is :P. Klopt dat of moet dit gesplitst of op een geheel andere manier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Laatst online: 19:37
Verwijderd schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 09:32:
[...]
Maar goed, inherent aan het ZZP-schap is natuurlijk dat jullie individualisten zijn, zoals de naam al zegt. Daardoor zijn jullie onverenigd en extreem verdeeld.
Er zijn toko's als IT Gilde en CyberMeister die ZZP-ers proberen te verenigen, op een manier die jij voorstelt.

Ik ben d'r zelf geen expert in, maar ik ben wel benieuwd waar "één front vormen" eindigt en "kartelvorming" begint. :)

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Liegebeest schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 12:58:
[...]

Er zijn toko's als IT Gilde en CyberMeister die ZZP-ers proberen te verenigen, op een manier die jij voorstelt.

Ik ben d'r zelf geen expert in, maar ik ben wel benieuwd waar "één front vormen" eindigt en "kartelvorming" begint. :)
Als ik kijk naar de sectorafspraken in de zorg waar de inhurende kant tarieven af wil stemmen op de werknemers CAO lijkt dat vrij ver te liggen.
Naar aanleiding van de motie Gijs van Dijk (PvdA) en Van Weyenberg (D66) is afgesproken jaarlijks aan de Kamer te rapporteren over tariefafspraken voor zzp’ers in alle cao’s. Er is daarvoor gebruik gemaakt van alle reguliere bedrijfstak- en ondernemingscao’s (667).
bron: https://www.zipconomy.nl/...spraken-over-zzp-gemaakt/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Dat gaat niet werken als niet iedereen meedoet. De prikkel voor bepaalde mensen om dan toch onder het tarief te duiken is te groot. Wat overigens ook economisch gezond is, ongeacht of het voor ons voordelig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertS
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-04 17:14
jadjong schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 12:58:
Ik heb een levering uit het buitenland die netjes zonder BTW gefactureerd is. Alleen heeft de vervoerder besloten om uit voorzorg toch maar BTW en inklaringskosten te gaan heffen.
Nu wil ik die BTW uiteraard weer aftrekken en van de vervoerder heb ik netjes een factuur gehad.
12,34 euro inklaringskosten
1234,56 BTW
Mijn idee is om die 12,34 in te boeken en daar handmatig de BTW op in te voeren daar de standaard 21% niet voldoende is :P. Klopt dat of moet dit gesplitst of op een geheel andere manier?
Is een prima manier.
Op de btw-aangifte ga je er geen verschil in zien. En je mag de btw aftrekken die je hebt afgedragen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• coldasice
  • Laatst online: 02-10 21:40
[...]

@Dwazer

Middels de volgende link zie je alle posts met meer dan 11 duimpjes, best een goede samenvatting:
Het freelance ICT-ers discussie topic

LLM kan overigens niet teruglinken naar de gevonden info...zo werkt LLM niet...helaas...

[ Voor 9% gewijzigd door coldasice op 23-10-2023 14:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Meer mensen hier die ontevreden zijn met de nieuwe omgeving van KNAB? Enige pluspunt is dat het nu een aardig stuk sneller is. Maarja, de vorige omgeving was echt bizar traag. Ik vind het echt schokkend dat ze live gaan zonder basisfunctionaliteit als een adresboek. De 'namen' die ik m'n verschillende rekeningen heb gegeven zijn nu weg, dus ik moet weer als een neanderthaler nummers gaan onthouden.

Lijkt alsof ze de oude weggegooid hebben en opnieuw begonnen zijn, maar met een veel kleinere versie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertS
Hydra schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 15:04:
Meer mensen hier die ontevreden zijn met de nieuwe omgeving van KNAB? Enige pluspunt is dat het nu een aardig stuk sneller is. Maarja, de vorige omgeving was echt bizar traag. Ik vind het echt schokkend dat ze live gaan zonder basisfunctionaliteit als een adresboek. De 'namen' die ik m'n verschillende rekeningen heb gegeven zijn nu weg, dus ik moet weer als een neanderthaler nummers gaan onthouden.

Lijkt alsof ze de oude weggegooid hebben en opnieuw begonnen zijn, maar met een veel kleinere versie.
Bij mij zit het adresboek er gewoon in? Als ik bij 'Naam ontvanger' een naam intik komt hij ook met aanvullen. En er zit een knopje naast/in het veld om het hele adresboek op te roepen. Is bij mij ook gewoon gevuld.
Hij is inderdaad significant sneller. Het meest vervelende dat ik heb gezien was dat de rekeningen op volgorde van IBAN staan en niet op naam. Terwijl ik mijn potjes een (voor mij) logische volgorde had gegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
coldasice schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 14:42:
[...]
LLM kan overigens niet teruglinken naar de gevonden info...zo werkt LLM niet...helaas...
Bing werkt wel met bronvermelding, niet alle LLM's zijn van OpenAI, al draait Bing wel weer op ChatGPT. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter.a
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 18:59
[...]
Hoezo, vindt jij het niet prettig dan om 1 topic door elkaar posts te lezen met vragen over het starten als freelancer, het al dan niet mogen aftrekken van je thuiswerk bureaustoel, .net recruitment frameworks, brokerfees, etc. ?

Het is mij niet duidelijk waarom alles in zo'n verzameltopic moet (of wordt gedaan) en er niet gewoon nieuwe topics worden geopend voor nieuwe discussies.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Modbreak:Bij deze het verzoek om de mo-tags alleen te gebruiken met een goede reden. Dat je het mooier vindt is geen goede reden.
Members-only verstoort namelijk de context van de discussie in de quotes van anderen (zoals je hier kan zien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:28
coldasice schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 14:42:
[...]
Jahoor, dat kan prima. Kwestie van de juiste context en de juiste prompt voeren.

Je selecteert eerst met een traditionele zoekmethode all posts die eventueel interessant kunnen zijn voor het antwoord. Vervolgens geef je die aan ChatGPT/equivalent met de opdracht "Gebruik deze informatie om antwoord te geven op die vraag, vertel welke posts je gebruikt hebt voor het antwoord" of iets van die strekking. Er zijn zat werkende voorbeelden van te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:00
Ik krijg bij steeds meer opdrachten de volgende teksten te zien. Zou dit de norm worden...
Kijkende naar de inhoud van deze aanvraag en de Wet DBA, leent deze aanvraag zich er niet voor om door een ZZP'er uitgevoerd te worden
of
Deze opdracht is alleen voor leveranciers

[ Voor 15% gewijzigd door mgizmo op 23-10-2023 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
BertS schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 15:13:
Bij mij zit het adresboek er gewoon in? Als ik bij 'Naam ontvanger' een naam intik komt hij ook met aanvullen.
Ging niet om de naam, maar om de beschrijving van de rekeningen. Ik heb meerdere rekeningen van mezelf in 't 'adresboek' staan. En die had ik dus anders genoemd. Als ik nu iets naar mezelf over wil maken zie ik alleen meerdere entries met dezelfde naam maar een ander rekeningnummer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hydra
mgizmo schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 16:37:
Ik krijg bij steeds meer opdrachten de volgende teksten te zien. Zou dit de norm worden...
Geen idee. Laten we snel de discussie van een paar dagen geleden opnieuw voeren om daar achter te komen! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:00
Hydra schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 16:58:
[...]

Geen idee. Laten we snel de discussie van een paar dagen geleden opnieuw voeren om daar achter te komen! ;)
Thanks, ik ga terugzoeken ;)

Ahhh ok :F : Ascension schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:33:

[ Voor 17% gewijzigd door mgizmo op 23-10-2023 17:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pkuppens

[...]

of

[...]
Het lijkt er wel op.

Vooruitlopend op nieuwe wetgeving en strenge interpretatie van de huidige wetgeving.

Maar voor die nieuwe wetgeving loopt er een internet consultatie waar je je mening kunt geven:

https://www.internetconsu...atiesenrechtsvermoeden/b1

PS. Een goed voorbeeld van een inbreng:

https://www.internetconsu...b8-493f-a3d6-8f7f0142ed4d

[ Voor 14% gewijzigd door pkuppens op 23-10-2023 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertS
Hydra schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 16:57:
[...]

Ging niet om de naam, maar om de beschrijving van de rekeningen. Ik heb meerdere rekeningen van mezelf in 't 'adresboek' staan. En die had ik dus anders genoemd. Als ik nu iets naar mezelf over wil maken zie ik alleen meerdere entries met dezelfde naam maar een ander rekeningnummer.
Ah zo, dat weet ik zo niet. Ik mis daar zelf geen data in. Maar je suggereerde dat ze geen adresboek hebben. Dat zit er dus nog wel in (gewoon de IBANs die ik opgeslagen heb). Alleen kan ik ook nog geen plek vinden waar ik dat kan bewerken. Maar goed, het is ook nog niet de hoofdomgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Hoe vaak komen jullie vacatures tegen waarbij wordt gevraagd om GCP (Google Cloud) skills? Ik kom amper wat tegen. Ik weet dat GCP in Nederland veel minder populair is dat Azure, maar toch lijkt het alsof er meer vacatures zouden moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2023 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 104% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2023 10:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpyroTechnik
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 27-03 22:31
Sefyu schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 17:28:
Hoe vaak komen jullie vacatures tegen waarbij wordt gevraagd om GCP (Google Cloud) skills? Ik kom amper wat tegen. Ik weet dat GCP in Nederland veel minder populair is dat Azure, maar toch lijkt het alsof er meer vacatures zouden moeten zijn.
Uit eigen ervaring, heel weinig. Ik ben denk ik een maand of 2/3 bezig geweest om een GCP klus te vinden, zelfs met recruiters uit de UK |:(. Ik weet dat ASML en Bol wel met GCP werken, maar het zijn voornamelijk scale- en startups, en die huren maar mondjesmaat freelancers in.

De opdrachten die er zijn, zijn inderdaad op een hand te tellen en het overgrote deel is Azure of AWS. Ik ben zelf uiteindelijk voor een klus i.c.m. AWS gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisper
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 05-10 01:02
Af en toe kom ik er wel een tegen, maar inderdaad veel minder dan Azure en AWS.
Jammer, ik vond het een beter platform dan Azure.
GCP is vooral populair onder startups, maar die zoeken meestal geen freelancers, toch er zijn een aantal grotere bedrijven die op GCP zitten, o.a. Bol.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:18
Ik denk dat we in Nederland 85% azure,12% AWS en 3% GCP hebben aan cloud vacatures. Uiteraard heb ik willekeurige percentages gekozen maar heb nog maar twee keer een vacature met gcp gezien

Enige bedrijf waar ik van weet dat ze gcp doen is asml. En dat doen ze erbij, is geen core cloud dienst.

Zou jij als bedrijf een cloud dienst kiezen als je weet dat als Pietje zijn baan opzegt, je niemand kan vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Laatst online: 19:48

MadEgg

Tux is lievvv

mannowlahn schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 06:52:
[...]

Ik denk dat we in Nederland 85% azure,12% AWS en 3% GCP hebben aan cloud vacatures. Uiteraard heb ik willekeurige percentages gekozen maar heb nog maar twee keer een vacature met gcp gezien

Enige bedrijf waar ik van weet dat ze gcp doen is asml. En dat doen ze erbij, is geen core cloud dienst.

Zou jij als bedrijf een cloud dienst kiezen als je weet dat als Pietje zijn baan opzegt, je niemand kan vinden?
GCP is relatief klein in Nederland inderdaad, maar er is op zich genoeg. Ik werk freelance voor diverse wat kleinere bedrijven met GCP. Het is daar absoluut geen core business, meer data lake gebeuren. Ook geen fulltime posities dus, kleine klussen en onderhoud.

Recruiters die weten dat ik met GCP werk benaderen me wel relatief vaak voor opdracht in Antwerpen, daar schijnt meer te zitten. Soms zelfs volledig remote. Ik ben er nog nooit op ingegaan, dus hoeveel grootspraak er tussen zit weet ik niet.

Tja

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 03-10 12:18
Hydra schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 11:14:
[...]
Tja, je moet als ZZPer wel een bepaalde mate van zelfvertrouwen hebben dat je 'beter' bent in je werk dan de gemiddelde persoon in loondienst (en de gemiddelde ZZPer), anders gaat 't niks worden natuurlijk.
Dit is altijd mijn grootste worsteling geweest en het heeft lang geduurd voor ik dat vertrouwen had. Om me heen zag ik allemaal mensen die 100x beter waren dan ik. Er was altijd een betere programmeur, een betere engineer, een betere communicator, een betere probleemoplosser. Nooit was ik ergens de beste in. Soms waren het mensen in loondienst, soms ZZP-ers.

Wat maakt mij dan zo goed? Ik kan redelijk programmeren (in oude talen weliswaar) dus snap hoe dat werkt. Ik kan prima een infrastructuur bouwen, maar ben niet top-of-the-bill. Problemen oplossen gaat me prima af; mijn onderbuik is een uitstekend instrument, maar ik leg het af bij de echte nerd. En kletsen lukt me ook prima, maar ik ben niet zo politiek; meer de botte bijl terwijl sommigen met een paar woorden en tegenargumenten een heel gesprek kunnen ombuigen. Dat alles samen vind je zelden in één persoon. Maar ik ben multi-inzetbaar, leergierig en heb een open karakter. Daarom ben ik 'zo goed'.

Nu gaat het niet per se om mij maar zoek voor jezelf uit waarom je zo goed bent, waar je goed in bent. Vraag dat ook aan de opdrachtgever en de mensen om je heen. Bovendien denk je al gauw dat iedereen om je heen beter is dan jij. Zoek maar op imposter syndroom.

[ Voor 0% gewijzigd door RonaldHeirbaut op 24-10-2023 08:20 . Reden: Typos ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Nu online
Ik heb nu een aantal GCP klussen gedaan de afgelopen 5 jaar, maar die kwamen allemaal direct vanuit mijn eigen netwerk (geen vacatures voor online gestaan). GCP is helaas vrij klein in Nederland. Persoonlijk vind ik dat wel jammer, ik werk er veel liever mee dan bijv Azure.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut

Kijkende naar de inhoud van deze aanvraag en de Wet DBA, leent deze aanvraag zich er niet voor om door een ZZP'er uitgevoerd te worden

of

Deze opdracht is alleen voor leveranciers
Maar als ik nou wordt aangeboden door HF, Itaq, LinkIT, enz dan word ik toch aangeboden door een leverancier? Het is dan toch aan de leverancier om te bepalen of hij een eigen mannetje stuurt of een ZZP-er?

Echt, ze zijn allemaal zo bang geworden om iets verkeerd te doen. Ik zou willen dat iedere weggebruiker zo voorzichtig was. Geen ongelukken, geen doden en gewonden, geen stress...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:40
Hydra schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 15:04:

Ik heb denk ik al 2 jaar niet meer online wat gedaan. Ik doe alles via de app, werkt naar mijn mening prima.
Waar ik me meer aan irriteer is alle nieuwe producten en bijbehorende "spam" mails ter informatie.

In de app staan trouwens als je op adresboek klikt je eigen rekeningen, onafhankelijk van de naam sowieso bovenaan.

[ Voor 6% gewijzigd door ybos op 24-10-2023 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Nu online
RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 08:17:
[...]

Maar als ik nou wordt aangeboden door HF, Itaq, LinkIT, enz dan word ik toch aangeboden door een leverancier? Het is dan toch aan de leverancier om te bepalen of hij een eigen mannetje stuurt of een ZZP-er?
Ja, dat zou geen probleem moeten zijn. Op de meeste opdrachten waar ik tot nu toe heb gezeten zijn er altijd wel ZZP-ers die via de “huisleverancier” daar werken. Die zitten er echter wel vaak voor een grotere marge tussen dan een gemiddelde tussenpersoon. Maar hun eigen personeel gaat uiteraard wel voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

[...]
Het is dan toch aan de leverancier om te bepalen of hij een eigen mannetje stuurt of een ZZP-er?
Vanzelfsprekend, alleen wil dat niet zeggen dat de opdrachtgever dan niet bang hoeft te zijn om als werkgever gezien te worden. Deze beoordeling gaat van begin tot eind door de hele keten heen. Vanuit de opdrachtgever gezien is de beste garantie dat degene die het werk uitvoert als werknemer in dienst van iemand is.

Alle andere varianten zijn bij gebrek aan echt duidelijke wetgeving alleen maar doekjes voor het bloeden.

Je formulering doet vermoeden dat je denkt dat het allemaal niets meer uitmaakt als er iemand tussen zit. Dat is uitdrukkelijk niet het geval.

[ Voor 10% gewijzigd door Yucon op 24-10-2023 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Yucon schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 08:32:
[...]
Alle andere varianten zijn bij gebrek aan echt duidelijke wetgeving alleen maar doekjes voor het bloeden.

Je formulering doet vermoeden dat je denkt dat het allemaal niets meer uitmaakt als er iemand tussen zit. Dat is uitdrukkelijk niet het geval.
Dat laatste denk ik ook, maar het gebrek aan duidelijke wetgeving zal uiteindelijk bij een rechter wel getoetst gaan worden. Het zal me niet verbazen als er ergens toch iemand een keer een rechtszaak aanspant tegen de staat hierom.

Misschien is het 'eindpunt' wel dat wij als ZZP-ers allemaal in loondienst komen van een detacheringsclub, als dan niet zelf opgericht, waarbij de tarieven voor inhuur nog steeds hoog zijn en daarmee je salaris ook. Niemand is er dan wat mee opgeschoten.

Eerst maar eens verkiezingen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Voor welke rollen? Voor developers vertalen de 'skills' van de verschillende platformen genoeg dat bijv. AWS skills prima vertalen naar bijvoorbeeld Azure of GCP.

Zelf zie ik meer AWS gevraagd dan Azure overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Verwijderd schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 18:48:
Dat zal best, maar dit was niet wat ik bedoelde. Het gaat erom dat er één plek/ manier is waarbij zzp'ers en bedrijven elkaar kunnen vinden zonder transactiekosten. Door de tramactiekosten te elimineren geloof ik dat ZZP'er gemiddeld goedkoper kunnen worden dan detacheerder en midlancer.
Dat zijn ZZPers met die typische 10 euro opslag ook al wel. Detacheerders zitten hier over het algemeen nog wel boven.

Je kijkt zelf vanuit iemand met een platform naar dit gebeuren en het lijkt alsof je ietwat geirriteerd bent dat mensen hier het niet perse als een oplossing zien. Ik snap die irritatie eerlijk gezegd niet zo goed. Ik denk dat input van mensen die dit soort platformen gebruiken heel waardevol voor je is. En als je dat niet vindt; prima. Maar dan hoef je hier niet te posten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Maar als ik nou wordt aangeboden door HF, Itaq, LinkIT, enz dan word ik toch aangeboden door een leverancier?
Nee, daarmee bedoelen ze detacheerders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
ybos schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 08:19:
Ik heb denk ik al 2 jaar niet meer online wat gedaan. Ik doe alles via de app, werkt naar mijn mening prima.
Ik doe het meeste via de app, alleen het factuur geld 'verdelen' over verschillende rekeningen vind ik fijner om op m'n computer te doen (ook omdat ik een spreadsheet tegelijkertijd bijwerk) en daar liep ik er nu dus tegenaan dat die adresboekfunctionaliteit er niet is. De app werkt over 't algemeen prima, ik verbaas me er alleen over dat je publiek gaat met zo'n gebrek. Komt nogal prutserig over. Ik heb zelf bij de ING gezeten en 'gepruts' vind ik nogal beangstigend ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Hydra op 24-10-2023 09:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 20:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bwana
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09:43
[...]
Ik heb dit ooit wel eens uitgezocht. Prijsafspraken mogen niet, maar een uitzondering hiervoor zijn voor zzp-ers die worden gekwalificeerd als schijnzelfstandigen. Die mogen wel prijsafspraken maken.
Zie daarvoor hier.

Kortom: terug naar de discussie over schijnzelfstandigheid ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertS
Hydra schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 09:27:
[...]

ik verbaas me er alleen over dat je publiek gaat met zo'n gebrek. Komt nogal prutserig over. Ik heb zelf bij de ING gezeten en 'gepruts' vind ik nogal beangstigend ;)
Dat snap ik als je ziet wat er af en toe bij ING gebeurt. Een stuk beangstigender dan het gewoon niet hebben van een stukje functionaliteit. Komt een ander ook niet per ongeluk in jouw adresboek ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Helder wat betreft GCP. Er zijn volgens mij ook wel wat grotere bedrijven in NL die GCP gebruiken, maar inderdaad niet als core business. Ik zie bijvoorbeeld ABN AMRO voorbijkomen. De conclusie lijkt te zijn om niet op de standaard portalen te zoeken, maar het op alternatieve manieren aan te pakken. Zoals je eigen netwerk uitbouwen en speurwerk naar welke bedrijven GCP gebruiken en rechtstreeks benaderen.

@Hydra Ik zit zelf meer in de data engineering (en cloud architect) hoek, op meerdere platforms, maar ik was meer even benieuwd. Ik vind het zelf ook het prettigste platform om mee te werken (ik heb ervaring met Azure, AWS, Oracle Cloud en GCP).

Naar aanleiding van de reactie van MadEgg misschien ook een tip voor de mensen hier die op zoek zijn naar parttime-klusjes om naar GCP te kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Sefyu schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 10:59:
Helder wat betreft GCP. Er zijn volgens mij ook wel wat grotere bedrijven in NL die GCP gebruiken
Bol.com zit op GCP, niet bepaald een kleintje. Albert Heijn wilde op GCP maar dat kon niet vanwege Delhaize.
@Hydra Ik zit zelf meer in de data engineering (en cloud architect) hoek, op meerdere platforms, maar ik was meer even benieuwd. Ik vind het zelf ook het prettigste platform om mee te werken (ik heb ervaring met Azure, AWS, Oracle Cloud en GCP).
De meeste devs die ik spreek hebben een voorkeur voor GCP. Azure wordt meestal door Microsoft naar binnen gefietst door handige koppelverkoop. Vrijwel alles wat ze doen is slechter dan het equivalent bij Google of AWS IMHO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Nu online
Sefyu schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 10:59:
Helder wat betreft GCP. Er zijn volgens mij ook wel wat grotere bedrijven in NL die GCP gebruiken, maar inderdaad niet als core business. Ik zie bijvoorbeeld ABN AMRO voorbijkomen.
ABN AMRO is al zeker 5-6 jaar bezig om alles van de *kuch* 'IBM Cloud' naar Azure te migreren. Nu kan het zijn dat er een verdwaalde afdeling zelf wat met GCP aan het prutsen is, maar veel meer zal dat ook niet zijn.
Hydra schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 11:04:
De meeste devs die ik spreek hebben een voorkeur voor GCP. Azure wordt meestal door Microsoft naar binnen gefietst door handige koppelverkoop. Vrijwel alles wat ze doen is slechter dan het equivalent bij Google of AWS IMHO.
Amen to that ;)

[ Voor 25% gewijzigd door sverzijl op 24-10-2023 11:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
[...]
Azure wordt meestal door Microsoft naar binnen gefietst door handige koppelverkoop. Vrijwel alles wat ze doen is slechter dan het equivalent bij Google of AWS IMHO.
Tja, dan kunnen/willen we wel als techneuten meer willen op GCP of AWS, maar als de marktvraag Azure is om wat voor reden dan ook, is het als ondernemer beter om met die stroom mee te roeien (of een ander riviertje kiezen).

Informix was superieur aan Oracle behalve qua marketing. V2000 idem. WordPerfect 5.1 was 100x beter dan Word6 maar van Microsoft.

Bedrijfsbeleid is zelden technisch georiënteerd, maar veelal op basis van naam en vertrouwen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:18
[...]

Bol.com zit op GCP, niet bepaald een kleintje. Albert Heijn wilde op GCP maar dat kon niet vanwege Delhaize.

[...]

De meeste devs die ik spreek willen azure tenzij zE in een niet Microsoft stack werken. Bv nodejs of Java.

Het hangt echt af van je bubbel. Een snelle zoektocht over de portalen laat duidelijk zien waar de meeste opdrachten te vinden zijn en dat is echt Azure.

En wat betreft of ze het slechter doen, ben ik wel benieuwd of jij cloud agnostische cloud engineer bent en dagelijks met azure en aws werkt? Want ik bespeur wel vaak dit soort harde uitspraken maar nooit van mensen die als cloud engineer werken. Dus oprecht benieuwd naar je achterliggende ervaring hiermee, geen persoonlijke aanval voordat deze discussie ontspoort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
CodeCaster schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 13:31:
[...]

Misschien had ik niet goed gelezen maar stel je hebt 5 zzp-ers voor je aan het werk aan opdrachten. Opzicht is de bezetting nu goed maar je vind 5 zzp-ers ook een risico maar je weet dat het gewoon rete moeilijk is om goede mensen in loondienst te krijgen. Dan zet je dus een vacature uit om die zzp-ers te vervangen met loondienst mensen. Dat betekent niet dat je in het verleden of in de toekomst weer zaken doet met zzp-ers als de vraag ernaar is maar in dit geval heeft het geen nut.

Nothing to see here!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klimpie94
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 13-09-2024
Breaking News! Het Nederlandse kabinet komt met strengere regels voor ZZP'ers (zelfstandigen)! Er is nog veel onduidelijkheid over de nieuwe wet, maar dat deze impact gaat hebben op veel mensen en organisaties is wel duidelijk. Er gaan nu al verhalen over bepaalde Ministeries en bedrijven dat zij afscheid moeten gaan nemen van honderden ZZP'ers mocht deze transitie doorgang vinden. Er zal een heleboel gaan veranderen.

Bij <bedrijfsnaam> zijn wij altijd toegewijd om hoogwaardige IT-professionals aan organisaties te leveren. Al onze consultants zijn vaste teamleden van onze organisatie. Wat betekent dat voor jouw organisatie? Geen reden tot zorgen over het afscheid nemen van je IT-professionals wanneer nieuwe regelgeving van kracht wordt.
Ik wil niet de discussie van een paar pagina's terug aanzwengelen, maar ik zag dit net op Linkedin bij een connectie van mij (meteen verwijderd :p)... de een z'n dood is de ander z'n brood :'( . Ik ben bang dat we dit vaker teruggaan zien

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Goed verhaal, lekker kort ook! Doen we niets mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
klimpie94 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 11:59:
[...]

Ik wil niet de discussie van een paar pagina's terug aanzwengelen, maar ik zag dit net op Linkedin bij een connectie van mij (meteen verwijderd :p)... de een z'n dood is de ander z'n brood :'( . Ik ben bang dat we dit vaker teruggaan zien
Er is helemaal geen wet, enkel een idee. Bij een wet zouden de details bekend moet zijn, hooguit ontbreken zaken al details over de opvolging ervan.... :+

Wet DBA..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Rutix schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 11:54:
[...]

Misschien had ik niet goed gelezen maar stel je hebt 5 zzp-ers voor je aan het werk aan opdrachten. Opzicht is de bezetting nu goed maar je vind 5 zzp-ers ook een risico maar je weet dat het gewoon rete moeilijk is om goede mensen in loondienst te krijgen. Dan zet je dus een vacature uit om die zzp-ers te vervangen met loondienst mensen. Dat betekent niet dat je in het verleden of in de toekomst weer zaken doet met zzp-ers als de vraag ernaar is maar in dit geval heeft het geen nut.
Het lag aan mijn leesvermogen op dat moment, ik las "vangen" in plaats van "vervangen". Bedankt voor de uitleg, duidelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kawa
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:49
Dit zijn volgens mij de relevante punten m.b.t. ZZP uit het verkiezingsprogramma van de NSC dat vandaag bekend is gemaakt. Graag lees ik dat het belangrijkste punt is om de onderkant van de ZZP markt te beschermen, echter krijg ik een minder goed gevoel bij het lezen van dit punt: "Uitzendarbeid is voorbehouden voor ‘piek en ziek’ en zelfstandigen krijgen duidelijkheid over de kaders waarbinnen zij kunnen ondernemen."
De eenvoudigste route naar bestaanszekerheid is via de route van werk. We streven naar een economie en een arbeidsmarkt waaraan iedereen naar vermogen bijdraagt. Daar past geen tweedeling bij tussen goed verzekerde mensen met een arbeidscontract en een schil van onderverzekerde flexibele arbeidskrachten zonder perspectief. Werkzekerheid vraagt bovendien om een sterke economie met een florerend midden- en kleinbedrijf en een duurzame industrie. Dit betekent dat we ook het ondernemerschap in de samenleving moeten koesteren.
  • De weg naar een toekomstbestendige en eerlijke arbeidsmarkt is gewezen door de commissie Regulering van Werk (2020). Wij beschouwen deze adviezen als de basis voor een nieuw sociaal contract tussen werkgevers, werknemers en zelfstandigen. Dit betekent dat normale dienstverbanden de norm worden. Uitzendarbeid is voorbehouden voor ‘piek en ziek’ en zelfstandigen krijgen duidelijkheid over de kaders waarbinnen zij kunnen ondernemen. De fiscale en sociale behandeling van werknemers, uitzendkrachten en zelfstandigen wordt zo veel mogelijk gelijkgetrokken, zodat uitzendbureaus en zelfstandigen niet met werknemers concurreren op arbeidsvoorwaarden. Het ontslagrecht wordt toekomstbestendig en rechtszekerheid geborgd voor werkenden en werkgevers.
  • De bestaande Wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties (DBA) moet van tafel, omdat het stelsel om verkapte dienstverbanden tegen te gaan in de praktijk niet werkt. Er moeten heldere en meetbare criteria komen voor de relatie tussen zelfstandigen zonder personeel en hun opdrachtgevers. Deze criteria moeten zekerheid bieden voor alle betrokken partijen en handhaafbaar zijn voor toezichthoudende instanties (Belastingdienst, Arbeidsinspectie).
Het hele programma is hier te vinden: https://storage.googleapi...ingsprogramma_2023_01.pdf

[ Voor 3% gewijzigd door Kawa op 24-10-2023 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 11:21:
Tja, dan kunnen/willen we wel als techneuten meer willen op GCP of AWS, maar als de marktvraag Azure is om wat voor reden dan ook, is het als ondernemer beter om met die stroom mee te roeien (of een ander riviertje kiezen).
Ik zei dat ik (en de meeste devs die ik spreek die met de 3 groten ervaring hebben) een voorkeur hebben. Niet dat ik weiger ergens mee te werken ofzo. Ik zit sowieso aan de software kant en het is niet nodig je echt te specialiseren, de meeste zaken zijn conceptueel toch wel hetzelfde over alle 3 de vendors.

Waar ik aan refereerde was dat veel bedrijven al op Windows zitten voor hun machines en vaak ook al op Office 365 e.d. voor hun 'office' spul, en dan wordt het cloud gebeuren daardoorheen verkocht omdat het makkelijker en goedkoper zou zijn om dan ook Azure te gebruiken. Wat je dan ziet is dat er bij Azure heel vaak verborgen kosten zijn, die nogal tegen de intuitie ingaan omdat ze bij AWS en GCP niet zo werken. Voorbeeldje is hoeveel duurder docker image storage is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
mannowlahn schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 11:26:
[...]

De meeste devs die ik spreek willen azure tenzij zE in een niet Microsoft stack werken. Bv nodejs of Java.

Het hangt echt af van je bubbel.
Mee eens. Ik ben er volgens mij ook heel transparant over om in "de Java bubbel" te zitten. Ik weet wel dat als ik met C# of MS Dynamics developers spreek, dat deze er heel anders over denken. In hoeverre dat komt omdat er niet verder gekeken wordt dan het Microsoft ecosysteem, tja. Ik ken in ieder geval geen developers die ervaring met alle 3 cloud providers heeft, de voorkeur heeft voor Azure.

Daar zit wat mij betreft ook wel een groot verschil tussen mensen die meer aan de Ops/Beheer kant zitten, en software engineers. Dat je als beheerder een voorkeur hebt voor het platform waarin je gespecialiseerd bent, snap ik. Maar software engineers moeten in de basis cloud agnostisch zijn, en m.i. is ervaring hebben met maar een van de drie onverstandig.

Maargoed; wederom is dit m'n Java back-end dev bubbel. Neem het met zoveel zout als je wil :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13:02
Als software dev heb ik sowieso primair te maken met Kubernetes. Wat zou het mij boeien op welke omgeving het draait?
Of dat nu een VPS, een fysieke server of een van de cloud-providers is. Kubernetes is Kubernetes.
Nu moet ik zeggen dat ik sowieso niet veel ervaring met cloud heb.
Veel van mijn klanten werkten met privacy gevoelige gegevens en dan is een publieke cloud een no-go als je je aan de wet houd (GDPR)

[ Voor 31% gewijzigd door hackerhater op 24-10-2023 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:26

page404

Website says no

Kawa schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 12:31:
Dit zijn volgens mij de relevante punten m.b.t. ZZP uit het verkiezingsprogramma van de NSC dat vandaag bekend is gemaakt. Graag lees ik dat het belangrijkste punt is om de onderkant van de ZZP markt te beschermen, echter krijg ik een minder goed gevoel bij het lezen van dit punt: "Uitzendarbeid is voorbehouden voor ‘piek en ziek’ en zelfstandigen krijgen duidelijkheid over de kaders waarbinnen zij kunnen ondernemen."

[...]

Het hele programma is hier te vinden: https://storage.googleapi...ingsprogramma_2023_01.pdf
Dit is het onderdeel over werk:
De eenvoudigste route naar bestaanszekerheid is via de route van werk. We streven naar een economie en een arbeidsmarkt waaraan iedereen naar vermogen bijdraagt. Daar past geen tweedeling bij tussen goed verzekerde mensen met een arbeidscontract en een schil van onderverzekerde flexibele arbeidskrachten zonder perspectief. Werkzekerheid vraagt bovendien om een sterke economie met een florerend midden- en kleinbedrijf en een duurzame industrie. Dit betekent dat we ook het ondernemerschap in de samenleving moeten koesteren.
De weg naar een toekomstbestendige en eerlijke arbeidsmarkt is gewezen door de commissie Regulering van Werk (2020). Wij beschouwen deze adviezen als de basis voor een nieuw sociaal contract tussen werkgevers, werknemers en zelfstandigen. Dit betekent dat normale dienstverbanden de norm worden. Uitzendarbeid is voorbehouden voor ‘piek en ziek’ en zelfstandigen krijgen duidelijkheid over de kaders waarbinnen zij kunnen ondernemen. De fiscale en sociale behandeling van werknemers, uitzendkrachten en zelfstandigen wordt zo veel mogelijk gelijkgetrokken, zodat uitzendbureaus en zelfstandigen niet met werknemers concurreren op arbeidsvoorwaarden. Het ontslagrecht wordt toekomstbestendig en rechtszekerheid geborgd voor werkenden en werkgevers.
De bestaande Wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties (DBA) moet van tafel, omdat het stelsel om verkapte dienstverbanden tegen te gaan in de praktijk niet werkt. Er moeten heldere en meetbare criteria komen voor de relatie tussen zelfstandigen zonder personeel en hun opdrachtgevers. Deze criteria moeten zekerheid bieden voor alle betrokken partijen en handhaafbaar zijn voor toezichthoudende instanties (Belastingdienst, Arbeidsinspectie).
Yep, lekker vaag en algemeen. Hier kan je geen kont mee. Vind sowieso de spruitjeslucht van dat programma afwalmen hoor, maar goed. 1980 wil zijn verkiezingsprogramma terug zeg maar.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Pagina: 1 ... 452 ... 646 Laatste