Verwacht niet van een verkiezingsprogramma dat er tot achter de komma uitgelegd wordt wie wel of niet gezien wordt als ZZPer, zelfs als het uiteindelijk wetgeving wordt, is het vaak nog een interpretatie en volgen rechtszaken met jurisprudentie die uiteindelijk steeds scherper de grens trekken....page404 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 13:15:
[...]
Dit is het onderdeel over werk:
[...]
Yep, lekker vaag en algemeen. Hier kan je geen kont mee. Vind sowieso de spruitjeslucht van dat programma afwalmen hoor, maar goed. 1980 wil zijn verkiezingsprogramma terug zeg maar.
[...]
Dit betekent dat normale dienstverbanden de norm worden
[...]
Wat moet je daar nou mee. Ik zie mezelf in de toekomst nog wel voor een buitenlands bedrijf remote werken zo.
Dit betekent dat normale dienstverbanden de norm worden
[...]
Wat moet je daar nou mee. Ik zie mezelf in de toekomst nog wel voor een buitenlands bedrijf remote werken zo.
Dit is een veelvoorkomend misverstand. Dat kan wel, alleen moet je wat maatregelen treffen en dan wordt het eng&spannend, dus doen we maar on-prem want dat is altijd goed (wat het volgende misverstand is).hackerhater schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 13:05:
Veel van mijn klanten werkten met privacy gevoelige gegevens en dan is een publieke cloud een no-go als je je aan de wet houd (GDPR)
anyways, besides the topic.
[ Voor 13% gewijzigd door Hmmbob op 24-10-2023 13:23 ]
Sometimes you need to plan for coincidence
Wat voor maatregelen dan? Die gegevens zijn zo gevoelig dat ze absoluut niet buiten de Europese economische zone mogen komen.Hmmbob schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 13:22:
[...]
Dit is een veelvoorkomend misverstand. Dat kan wel, alleen moet je wat maatregelen treffen.
anyways, besides the topic.
Amerikaanse bedrijven (Amerikaanse wetgeving!!) is een big no-no. Die uitwisselingsverdragen zijn niet voor niets keer op keer afgeschoten door de rechter.
Ik heb het niet over wat simpele namen en adresgegevens.
Alle grote cloud providers (inclusief de Amerikaanse) bieden oplossingen voor het locatie-gebonden houden van je data. En los daarvan mag ik hopen dat je ze sowieso al niet un-encrypted in de cloud zet, en nagedacht hebt over access control, (crypto)sleutelbeheer etc etc.
Precies dat. Je kan er niks mee. Ik ben/we zijn geen van beide genoemden. We zijn goed verzekerde mensen, flexibel inzetbaar en hebben een goed perspectief. Aan die groep wil niemand zijn handen branden qua wetgeving.page404 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 13:15:
[...]
De eenvoudigste route naar bestaanszekerheid is via de route van werk. We streven naar een economie en een arbeidsmarkt waaraan iedereen naar vermogen bijdraagt. Daar past geen tweedeling bij tussen goed verzekerde mensen met een arbeidscontract en een schil van onderverzekerde flexibele arbeidskrachten zonder perspectief.
[...]
Yep, lekker vaag en algemeen. Hier kan je geen kont mee. Vind sowieso de spruitjeslucht van dat programma afwalmen hoor, maar goed. 1980 wil zijn verkiezingsprogramma terug zeg maar.
Intussen draag ik meer IB af dan menigeen bruto als salaris krijgt, heb een AOV, los mijn huis af, bouw een pensioen op. Dan draag ik toch naar vermogen bij? Wat willen ze dan nog meer?
En dat locatie-gebonden houden zegt geen zak met de Amerikaanse wetgeving. Indien de Amerikaanse bedrijven eraan kunnen, kan de data gevorderd worden.Hmmbob schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 13:27:
Alle grote cloud providers (inclusief de Amerikaanse) bieden oplossingen voor het locatie-gebonden houden van je data. En los daarvan mag ik hopen dat je ze sowieso al niet un-encrypted in de cloud zet, en nagedacht hebt over access control, (crypto)sleutelbeheer etc etc.
Ja ze puur gebruiken als encrypted (data at rest) opslag zou kunnen, maar niet zoals de vele de cloud hier gebruiken. Dat de data in use unencrypted te zien is door de cloud instances puur omdat deze ook de sleutels hebben in runtime.
Dit is niet de schuld van de big 3, dit is puur Washington die dit veroorzaakt.
quis custodiet ipsos custodes?
[ Voor 7% gewijzigd door hackerhater op 24-10-2023 13:33 ]
Tsja, als data engineer werk ik veel met Kubernetes, maar ook met Pubsub, Dataflow, Bigtable en BigQuery. Dit zijn wel allemaal GCP-specifieke zaken. Die hebben wel alternatieven in AWS en Azure maar ze zijn niet hetzelfde. En daar komt bij mij in ieder geval een sterke voorkeur voor de GCP-diensten naar voren.hackerhater schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 13:05:
Als software dev heb ik sowieso primair te maken met Kubernetes. Wat zou het mij boeien op welke omgeving het draait?
Of dat nu een VPS, een fysieke server of een van de cloud-providers is. Kubernetes is Kubernetes.
Nu moet ik zeggen dat ik sowieso niet veel ervaring met cloud heb.
Veel van mijn klanten werkten met privacy gevoelige gegevens en dan is een publieke cloud een no-go als je je aan de wet houd (GDPR)
Daarnaast vind ik werken met de web console van AWS echt een ramp, ik weet niet op hoeveel fietsen ze daar precies tegelijk proberen te rijden maar het is naar mijn mening niet zo'n succes.
Als je puur en alleen Kubernetes deployments doet en alles via kubectl regelt dan maakt het weinig uit waar je het op draait natuurlijk.
Tja
Als je zo'n spul nodig hebt kan ik de voorkeur voor GCP goed snappen jaMadEgg schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 13:35:
Tsja, als data engineer werk ik veel met Kubernetes, maar ook met Pubsub, Dataflow, Bigtable en BigQuery. Dit zijn wel allemaal GCP-specifieke zaken. Die hebben wel alternatieven in AWS en Azure maar ze zijn niet hetzelfde. En daar komt bij mij in ieder geval een sterke voorkeur voor de GCP-diensten naar voren.
Daarnaast vind ik werken met de web console van AWS echt een ramp, ik weet niet op hoeveel fietsen ze daar precies tegelijk proberen te rijden maar het is naar mijn mening niet zo'n succes.
Als je puur en alleen Kubernetes deployments doet en alles via kubectl regelt dan maakt het weinig uit waar je het op draait natuurlijk.
Ik heb inderdaad alleen met Kubernetes te maken met de klanten die groot genoeg zijn voor spul als dat.
En zoals ik zei: de data waar ik vaak mee werk mag niet buiten de EEA (European economic area) komen.
Bijvoorbeeld van mijn vorige klant was op het gevoeligheids-niveau van medische gegevens.
Ik ben blij dat ik goede relaties met mijn buren heb, ze zijn al eens lastig gevallen
Daar heb je gelijk in hoor. Maar een programma waarin staat “loondienst is de norm maar zzp’ers die dat zelf echt willen kunnen dat blijven doen en daar bemoeien we ons niet mee” zou heel wat kiezers hebben getrokken denk ikcoldasice schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 13:19:
[...]
Verwacht niet van een verkiezingsprogramma dat er tot achter de komma uitgelegd wordt wie wel of niet gezien wordt als ZZPer, zelfs als het uiteindelijk wetgeving wordt, is het vaak nog een interpretatie en volgen rechtszaken met jurisprudentie die uiteindelijk steeds scherper de grens trekken....
ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
Ze willen vooral voorkomen dat er nieuwe geitenpaadjes komen voor de postbezorgers en consorten, PTT laat ze gewoon een "ik wil echt zzp" brief ondertekenen en het is geregeld...page404 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 13:51:
[...]
Daar heb je gelijk in hoor. Maar een programma waarin staat “loondienst is de norm maar zzp’ers die dat zelf echt willen kunnen dat blijven doen en daar bemoeien we ons niet mee” zou heel wat kiezers hebben getrokken denk ik
Daarvoor zouden ze simpelweg een redelijk hoog tarief kunnen vaststellen dat erboven "inbedding" wel mag.coldasice schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 13:55:
[...]
Ze willen vooral voorkomen dat er nieuwe geitenpaadjes komen voor de postbezorgers en consorten, PTT laat ze gewoon een "ik wil echt zzp" brief ondertekenen en het is geregeld...
Dus ja theoretisch kan de post het dan doen ja, als ze bereid zijn 60+ per uur te betalen
Doe daar een verplichte afdracht wergeverslasten door de ZZP-er bovenop en klaar.hackerhater schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 14:06:
[...]
Daarvoor zouden ze simpelweg een redelijk hoog tarief kunnen vaststellen dat erboven "inbedding" wel mag.
Dus ja theoretisch kan de post het dan doen ja, als ze bereid zijn 60+ per uur te betalen
Toevoeging: Laat de ZZP-er dan ook gebruik maken van de ww, wia, wao etc uiteraard
[ Voor 9% gewijzigd door Kawa op 24-10-2023 14:09 ]
Zoiets ja. Het boeit me niet om wat meer belasting te betalen als dit gezeur maar op houd.Kawa schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 14:08:
[...]
Doe daar een verplichte afdracht wergeverslasten door de ZZP-er bovenop en klaar.
We verdienen meer dan genoeg, de staat moet ons met rust laten.
Da's nogal een misvatting.hackerhater schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 13:05:
https://niels.nu
Ik kan me vergissen, maar is dat niet waar al die rechtzaken over gingen? Met die uitwisselingsverdragen die keer op keer afgeschoten werden?Hydra schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 14:21:
Da's nogal een misvatting.
Dat er door de Amerikaanse wetgeving niet gegarandeerd kon worden dat de data ter alle tijden in Europa bleef?
Zoals ik zal zei in mijn eerdere reacties: die specifieke data mag de EEA niet verlaten.
Note: ik heb het dus niet over het algemeen, maar specifiek gevoelige gegevens die binnen de EEA moet blijven.
Dat is ook precies waar ik steeds tegenaan loop. AWS is 'groter', GCP heeft dingen beter geregeld. Azure is "huh, je wil meer dan een VPS? Euh...". Ik chargeer een beetje, maartoch. Beetje de typische "het is het net niet" spulleboel van Microsoft.MadEgg schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 13:35:
Tsja, als data engineer werk ik veel met Kubernetes, maar ook met Pubsub, Dataflow, Bigtable en BigQuery. Dit zijn wel allemaal GCP-specifieke zaken. Die hebben wel alternatieven in AWS en Azure maar ze zijn niet hetzelfde. En daar komt bij mij in ieder geval een sterke voorkeur voor de GCP-diensten naar voren.
De keuze voor Azure wordt over het algemeen op basis van een door Microsoft consultants voorgerekend kostenplaatje gedaan. Niet op basis van technische capabilities.
Alle cloudproviders hebben datacenters in de EU en overeenkomsten over data uitwisseling.hackerhater schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 14:24:
Zoals ik zal zei in mijn eerdere reacties: die specifieke data mag de EEA niet verlaten.
Ik heb zelf bij de ING gezeten en daar vonden ze ook dat ze het beter zelf konden doen en hebben een datacenter in Polen gebouwed. Was een ramp. Nu zijn ze naar AWS gegaan.
Ik bedoel; het is ook een beetje logisch nadenken. Wie denk je dat makkelijker om te kopen is; een amateuristisch clubje met onderbetaalde Polen, of een overpaid AWS engineer? Daar wordt vaak niet bij stilgestaan, dat wat betreft datalekken de menselijke factor het grootste risico is. En wat een incompetentie heb ik bij die poolse club gezien zeg...
Het gaat niet om omkoopbaarheid, maar dat de Amerikaanse wetgeving toe staat dat de organisaties als de CIA de data kunnen vorderen compleet met gag-order, ongeacht of de eigenaren van de data uberhaupt Amerikaans zijn en of de data uberhaupt in de VS staat.Hydra schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 14:27:
[...]
Alle cloudproviders hebben datacenters in de EU en overeenkomsten over data uitwisseling.
Ik heb zelf bij de ING gezeten en daar vonden ze ook dat ze het beter zelf konden doen en hebben een datacenter in Polen gebouwed. Was een ramp. Nu zijn ze naar AWS gegaan.
Ik bedoel; het is ook een beetje logisch nadenken. Wie denk je dat makkelijker om te kopen is; een amateuristisch clubje met onderbetaalde Polen, of een overpaid AWS engineer? Daar wordt vaak niet bij stilgestaan, dat wat betreft datalekken de menselijke factor het grootste risico is. En wat een incompetentie heb ik bij die poolse club gezien zeg...
Qua omkoopbaarheid ben ik het met je eens, maar dat is hier niet het probleem.
Ik gaf niet voor niets die klasseficicatie van data: mag de europese zone niet verlaten.
[ Voor 3% gewijzigd door hackerhater op 24-10-2023 14:33 ]
Dit slaat dus helemaal nergens op. Microsoft is een volwaardig cloud platform dat ook heel goed in PaaS services voorziet en zeker niet onderdoet voor AWS of GCP. Je hebt je er duidelijk nog nooit in verdiept.Hydra schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 14:25:
[...]
Azure is "huh, je wil meer dan een VPS? Euh...". Ik chargeer een beetje, maartoch. Beetje de typische "het is het net niet" spulleboel van Microsoft.
Precies en ze mogen niet eens vertellen dat de CIA ze verzocht heeft je data aan ze te overhandigen.hackerhater schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 14:30:
[...]
...dat de Amerikaanse wetgeving toe staat dat de organisaties als de CIA de data kunnen vorderen compleet met gag-order, ongeacht of de eigenaren van de data uberhaupt Amerikaans zijn en of de data uberhaupt in de VS staat.
Beetje off-topic hier en smaken verschillen natuurlijk. Mijn gevoel bij Azure is dat het geen keuzes durft te maken. Meerdere implementaties van messaging queues, meerdere implementaties van data lake storage, meerdere implementaties van databases. Dit op basis van mijn ervaring met Azure van 2,5 jaar geleden. Het werkt wel, ondersteunt alles wat je nodig hebt maar kiest geen richting. GCP is naar mijn mening veel meer eenduidig en voelt daardoor ook gestructureerder aan.kwaazaar schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 14:37:
[...]
Dit slaat dus helemaal nergens op. Microsoft is een volwaardig cloud platform dat ook heel goed in PaaS services voorziet en zeker niet onderdoet voor AWS of GCP. Je hebt je er duidelijk nog nooit in verdiept.
Tja
Ik heb met alle 3 productie ervaring en dit is mijn mening, en daar moet je het mee doenkwaazaar schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 14:37:
Dit slaat dus helemaal nergens op. Microsoft is een volwaardig cloud platform dat ook heel goed in PaaS services voorziet en zeker niet onderdoet voor AWS of GCP. Je hebt je er duidelijk nog nooit in verdiept.
En kennelijk vinden bedrijven zoals banken het theoretisch genoeg dat er wel gewoon bijvoorbeeld transactiedata op AWS servers staat. Dus tja...hackerhater schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 14:30:
Het gaat niet om omkoopbaarheid, maar dat de Amerikaanse wetgeving toe staat dat de organisaties als de CIA de data kunnen vorderen compleet met gag-order, ongeacht of de eigenaren van de data uberhaupt Amerikaans zijn en of de data uberhaupt in de VS staat.
No offence, maar transactie-data is cute vergeleken met spul waar ik mee gewerkt heb.Hydra schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 14:46:
[...]
En kennelijk vinden bedrijven zoals banken het theoretisch genoeg dat er wel gewoon bijvoorbeeld transactiedata op AWS servers staat. Dus tja...
Data waar je iemand zonder problemen mee onder druk kan zetten of compleet kapot kan maken.
Bijvoorbeeld, mijn vorige klant was Schulinck, de applicatie waar ik aan gewerkt heb is voor het hele schuldhulp-traject (schuldsanering) en die database bevat dus alle problemen van de mensen die door de gemeentes opgevangen worden.
Inclusief dus de hele gezinssamenstelling, medische problemen, welke schulden er zijn, etc.
Geschiedenis hoe ze zo in de problemen zijn gekomen, you name it voor het traject en het staat erin.
De bescherming en vertrouwelijkheid van die data was de nr 1 zorg.
Zelfs de admins konden vanuit de UI de data niet zien zonder account overname.
En die overname triggerde een realtime alert naar meerdere mensen, inclusief de persoon van wie het account was. En uiteraard overal audit-trails erop.
[ Voor 13% gewijzigd door hackerhater op 24-10-2023 15:01 ]
Jouw data is cute in verhouding met het NFI systeem waar ik mee gewerkt heb waar case data in zit, en daar is ook bewust gekozen voor het andere eind van het spectrum waar bare metal (dus geen virtualization) een requirement was.hackerhater schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 14:50:
No offence, maar transactie-data is cute vergeleken met spul waar ik mee gewerkt heb.
Ik geef wat voorbeelden aan, maar dat betekent niet dat dat het enige is waar ik ervaring mee heb. Het punt is gewoon dat er een heel breed spectrum is een een hoop bedrijven vaak roepen dat hun data niet in de cloud mag, maar er vaak veel gevoeliger spul wel in de cloud zit. Het is dus gewoon niet zo zwart/wit dat privacy gevoelig spul niet in de cloud mag. Da's alles.
UiteraardHydra schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:01:
[...]
Jouw data is cute in verhouding met het NFI systeem waar ik mee gewerkt heb waar case data in zit, en daar is ook bewust gekozen voor het andere eind van het spectrum waar bare metal (dus geen virtualization) een requirement was.
Ik geef wat voorbeelden aan, maar dat betekent niet dat dat het enige is waar ik ervaring mee heb. Het punt is gewoon dat er een heel breed spectrum is een een hoop bedrijven vaak roepen dat hun data niet in de cloud mag, maar er vaak veel gevoeliger spul wel in de cloud zit. Het is dus gewoon niet zo zwart/wit dat privacy gevoelig spul niet in de cloud mag. Da's alles.
Ik zeg alleen voor de data waar ik mee gewerkt heb het niet mag
Specifiek die classificatie van data omdat het zo gevoelig is.
Strikt gezien mag eigenlijk alle privacy gevoelige data niet, maar dat is inderdaad met een korreltje zout te nemen.
Maar met echt gevoelige gegevens, of data dat gevoelig is voor spionage (lees ASML en co) is het een no-go.
Maar dat is waar ik vaak mee werk. Bij Schulinck was mijn info-sec achtergrond de doorslaggevende reden waarom ze mij specifiek inhuurden.
Ok, duidelijk. Ik dacht dat je het meer "in general" bedoelde, sorryhackerhater schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:04:
Ik zeg alleen voor de data waar ik mee gewerkt heb het niet mag
Krijg net een mailtje binnen van headfirst dat ik omgezet wordt naar striive. Even gekeken en dat lijkt een platform voor inhuur door mkb-ers te zijn. Meer mensen die omgezet worden?
Of wordt ik puur gedegradeerd omdat ik niet via headfirst opdrachten heb gedaan?
Of wordt ik puur gedegradeerd omdat ik niet via headfirst opdrachten heb gedaan?
GCP staat nog op mijn verlanglijstje. Heb eens met Bigquery gewerkt en wat andere diensten. Maar het was altijd voor erbij. Niet puur GCP.Hydra schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 14:25:
[...]
Dat is ook precies waar ik steeds tegenaan loop. AWS is 'groter', GCP heeft dingen beter geregeld. Azure is "huh, je wil meer dan een VPS? Euh...". Ik chargeer een beetje, maartoch. Beetje de typische "het is het net niet" spulleboel van Microsoft.
De keuze voor Azure wordt over het algemeen op basis van een door Microsoft consultants voorgerekend kostenplaatje gedaan. Niet op basis van technische capabilities.
Azure is puur koppelverkoop van de MS office pakketten. Je merkt ook dat de vroegere MS windows mensen allemaal er naar over zijn gesprongen. Merk vaak dat ze geheel kritiekloos naar de oplossing zijn, vaak al compleet dood gebeukt door de slechte UI en API's.
Je kan veel over AWS zeggen, maar ik vind het heerlijk werken:
- Ze wijzigen nooit een API, dus niet elke paar jaar dat je over moet naar een compleet nieuw product. Bij MS al meermaals meegemaakt dat bepaalde diensten (zoals een developer MSSQL dienst) offline gehaald worden of renamed worden (Zoals AzureAD nu weer)
- Komt pas online als het echt werkt, heb met MS purview gewerkt en daarbij dacht ik alleen maar: Waarom nu al online zetten?
- Interface is echt super uniform. Ik kreeg bij Azure alleen maar idee dat ze diverse bedrijven hadden opgekocht en aan elkaar geknoopt. Ze moeten echt iemand inhuren die 1 style guide template maakt voor alles.
[ Voor 3% gewijzigd door init6 op 24-10-2023 15:38 ]
Heb hem ook gekregen, denk dat er een nieuw directeurtje is gekomen die ergens zijn stempel op moet zetten. Zo gaat dat meestal met rebrandings.Sandburd schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:37:
Krijg net een mailtje binnen van headfirst dat ik omgezet wordt naar striive. Even gekeken en dat lijkt een platform voor inhuur door mkb-ers te zijn. Meer mensen die omgezet worden?
Zat juist er over na te denken mijn account op te zeggen bij Select. 99% van de opdrachten daar zijn overheid, als er echt nood aan de man is zal ik een nieuw account aanmaken, maar eigenlijk werk ik liever in commerciele omgevingen.
Hallo Allemaal,
Nu ik op het punt sta om te beginnen bij mijn eerste ZZP opdracht en mijn dienstverband heb opgezegd per einde van deze maand. Wil ik graag een AOV verzekering afsluiten, maar merk dat ik het lastig vind om de verschillende aanbieders te vergelijken (en hoe onafhankelijk de vergelijkers zijn). Het gaat mij hierbij ook niet echt om het 10tje verschil, maar meer op gebied van zaken die worden uitgesloten, hoe (lastig) het gaat met uitkering in het geval dit nodig mocht zijn.
Ik heb een goede buffer om een paar maanden te overbruggen en sluit hem ook echt af voor het geval ik lang ziek wordt.
Ik neig naar Allianz of Centraal beheer
- ICT sector
- € 50.000 - 60.000 euro geïndexeerd.
- Beroepsverzekering, (ik wil geen enveloppen vouwen)
- 3-6 maanden overbruggen
- tot 67 jaar.
Graag hoor ik jullie positieve/negatieve ervaringen.
Alvast bedankt voor jullie reactie
Nu ik op het punt sta om te beginnen bij mijn eerste ZZP opdracht en mijn dienstverband heb opgezegd per einde van deze maand. Wil ik graag een AOV verzekering afsluiten, maar merk dat ik het lastig vind om de verschillende aanbieders te vergelijken (en hoe onafhankelijk de vergelijkers zijn). Het gaat mij hierbij ook niet echt om het 10tje verschil, maar meer op gebied van zaken die worden uitgesloten, hoe (lastig) het gaat met uitkering in het geval dit nodig mocht zijn.
Ik heb een goede buffer om een paar maanden te overbruggen en sluit hem ook echt af voor het geval ik lang ziek wordt.
Ik neig naar Allianz of Centraal beheer
- ICT sector
- € 50.000 - 60.000 euro geïndexeerd.
- Beroepsverzekering, (ik wil geen enveloppen vouwen)
- 3-6 maanden overbruggen
- tot 67 jaar.
Graag hoor ik jullie positieve/negatieve ervaringen.
Alvast bedankt voor jullie reactie
Dan kan je natuurlijk gewoon een adviseur benaderen....
Ons verzekeringskantoor heeft gewoon een persoon die alle AOVs doet in dienst die me prima geholpen heeft.
Ons verzekeringskantoor heeft gewoon een persoon die alle AOVs doet in dienst die me prima geholpen heeft.
AWS vond ik juist in de documentatie en gebruik erg inconsistent maar het is echt een menings discussieinit6 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:37:
[...]
GCP staat nog op mijn verlanglijstje. Heb eens met Bigquery gewerkt en wat andere diensten. Maar het was altijd voor erbij. Niet puur GCP.
Azure is puur koppelverkoop van de MS office pakketten. Je merkt ook dat de vroegere MS windows mensen allemaal er naar over zijn gesprongen. Merk vaak dat ze geheel kritiekloos naar de oplossing zijn, vaak al compleet dood gebeukt door de slechte UI en API's.
Je kan veel over AWS zeggen, maar ik vind het heerlijk werken:
- Ze wijzigen nooit een API, dus niet elke paar jaar dat je over moet naar een compleet nieuw product. Bij MS al meermaals meegemaakt dat bepaalde diensten (zoals een developer MSSQL dienst) offline gehaald worden of renamed worden (Zoals AzureAD nu weer)
- Komt pas online als het echt werkt, heb met MS purview gewerkt en daarbij dacht ik alleen maar: Waarom nu al online zetten?
- Interface is echt super uniform. Ik kreeg bij Azure alleen maar idee dat ze diverse bedrijven hadden opgekocht en aan elkaar geknoopt. Ze moeten echt iemand inhuren die 1 style guide template maakt voor alles.
Nothing to see here!
Vraagje over prive-auto zakelijk gebruiken. Mag je ook alleen de zakelijke KM's aftrekken a EUR 0,21 en dan de BTW aftrek gewoon laten zitten? Ik heb eigenlijk voor dat beetje wat het misschien oplevert geen zin om voor een paar maanden nog alle tank/onderhoud bonnetjes te bewaren en ook alle priveritten te gaan registreren zodat ik een sluitende KM registratie heb, of een vast bedrag (van ik geloof 1.5%) van de auto te betalen elk jaar.
jazeker, dat zijn 2 losstaande dingen.doubleduh schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 16:38:
Vraagje over prive-auto zakelijk gebruiken. Mag je ook alleen de zakelijke KM's aftrekken a EUR 0,21 en dan de BTW aftrek gewoon laten zitten? Ik heb eigenlijk voor dat beetje wat het misschien oplevert geen zin om voor een paar maanden nog alle tank/onderhoud bonnetjes te bewaren en ook alle priveritten te gaan registreren zodat ik een sluitende KM registratie heb, of een vast bedrag (van ik geloof 1.5%) van de auto te betalen elk jaar.
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
Ik heb een hele rare brief ontvangen "Afdrachtverschil btw". Waar in wordt geconstateerd dat ik in 2021 te weinig BTW heb afgedragen.
In de brief mist de belastingdienst de afdracht van kwartaal 1 tot 3 van 2021. Deze 3 kwartalen zijn ook niet te vinden op het nieuwe mijnzakelijk belastingdienst. (Ik heb wel degelijk betaald; dit is te zien op mijn bankafschrifte en in het oude portaal zijn de referenties van de formulieren te vinden).
Heb de belasting gebeld en brief is wel legitiem verstuurd vanuit 1 van hun inspecteurs (ze vonden het zelf ook erg verdachte brief). Heb een screenshot van het oude portaal gestuurd naar het persoonlijke email-address van de inspecteur gestuurd die op op de brief vermeld staat.
Hebben andere mensen weleens een zelfde situatie gehad?
In de brief mist de belastingdienst de afdracht van kwartaal 1 tot 3 van 2021. Deze 3 kwartalen zijn ook niet te vinden op het nieuwe mijnzakelijk belastingdienst. (Ik heb wel degelijk betaald; dit is te zien op mijn bankafschrifte en in het oude portaal zijn de referenties van de formulieren te vinden).
Heb de belasting gebeld en brief is wel legitiem verstuurd vanuit 1 van hun inspecteurs (ze vonden het zelf ook erg verdachte brief). Heb een screenshot van het oude portaal gestuurd naar het persoonlijke email-address van de inspecteur gestuurd die op op de brief vermeld staat.
[ Voor 0% gewijzigd door Automaticoo op 24-10-2023 16:56 . Reden: spelfout ]
Klinkt als een mooie clusterfuck van de BD wat betreft hun eigen administratie... zelf geen ervaring mee (gelukkig), maar zorg ervoor dat je geen termijnen mist als je bijv. in bezwaar moet gaan tegen een beschikking of aanslag als ze die opleggen.
Pfff, dat klinkt mooi en solide. Daar kunnen een heleboel toko's nog wat van leren.hackerhater schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 14:50:
[...]
De bescherming en vertrouwelijkheid van die data was de nr 1 zorg.
Zelfs de admins konden vanuit de UI de data niet zien zonder account overname.
En die overname triggerde een realtime alert naar meerdere mensen, inclusief de persoon van wie het account was. En uiteraard overal audit-trails erop.
Liege, liege, liegebeest!
Kijk even heel goed je hele bank-geschiedenis na, of de BD je niet een aantal bedragen heeft terug gestort! Daar ben ik namelijk tegenaan gelopen, door gemodder van de accountant van de vorige eigenaar van mijn BV.Automaticoo schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 16:55:
Zij hebben in Q4 nog een nul-euro aangifte gedaan, mijn suppletie is daarna niet goed doorgekomen en de BD hebben toen mijn geld terug gestort... Dat heeft mijn accountant pas recent ontdekt, dus we doen daar nu een nieuwe suppletie overheen.
Liege, liege, liegebeest!
Niet specifiek jouw case. Wel afdrachtsverschil met inderdaad ook een twijfelachtige brief.Automaticoo schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 16:55:
Ik heb een hele rare brief ontvangen "Afdrachtverschil btw". Waar in wordt geconstateerd dat ik in 2021 te weinig BTW heb afgedragen.
In mijn geval was er een verschil tussen de VPB en de BTW. “Fout” lag aan mijn kant maar was verdedigbaar.
Communicatie ging erg soepel per mail en na wat vragen en opsturen van bewijs/onderbouwing was de case snel weer gesloten. De beste man heeft me ook nog gebeld.
Dus als je jouw kant van het verhaal goed kunt onderbouwen en klopt, kom je er waarschijnlijk wel 👍
Grz D.
Beste freelance vrienden 
Ik overweeg een tijdje zelfstandig in de IT aan de slag te gaan. Mijn profiel
- WO MSc natuurkunde in computational physics richting
- 3 jaar software developer-ervaring in energie/financiële sector (fullstack/azure)
- in loondienst nu op 65k€ pj bruto, maar echte groei alleen in zicht als ik jobhop...
Ik heb moeite me te branden aan een specifiek profiel, omdat ik het fijner vind een goede allround developer te kunnen zijn binnen teams waarin in werk.
Wat is jullie ervaring hiermee? Is het makkelijker aan opdrachten te komen als je je profiel meer specialistischer insteekt, of zijn all round ("devops") engineers ook gewild?
Daarnaast, is 3 jaar werkervaring voldoende, of raden jullie meer aan?
- 3 jaar software developer-ervaring in energie/financiële sector (fullstack/azure)
- in loondienst nu op 65k€ pj bruto, maar echte groei alleen in zicht als ik jobhop...
Ik heb moeite me te branden aan een specifiek profiel, omdat ik het fijner vind een goede allround developer te kunnen zijn binnen teams waarin in werk.
Wat is jullie ervaring hiermee? Is het makkelijker aan opdrachten te komen als je je profiel meer specialistischer insteekt, of zijn all round ("devops") engineers ook gewild?
65k per jaar met 3 jaar werkervaring. Dat doen er je niet veel na. Of heb je al meer jaar werkervaring?thals schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 00:09:
Beste freelance vrienden
Ik zou zeggen gewoon beginnen. Al is 3 jaar wel wat krap wellicht.
Mensen huren je in voor een bepaalde klus/expertise, mij lijkt het wat dun met 3 jaar ervaring, zonder je te kennen lijkt dit net junior+, maar mogelijk heb je ergens een expertise of overtuigingskracht waarmee je iemand kunt overtuigen dat jij die klus kunt.thals schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 00:09:
Beste freelance vrienden
Ga je zelf je opdrachten zoeken of ga je dit doen via een bureau?
Heb je een netwerk?
Hoe is je thuissituatie? Als jij nog weinig kosten hebt, kun je altijd instappen op een laag bedrag, bijvoorbeeld 65 euro, dan is de kans groter dat je een eerste klus land en vandaar de volgende stappen kunt maken. Het hangt van veel dingen af....
Waarom wil je als zelfstandige aan het werk? En waarom wil je geen jobhob om door te groeien (is salaris)? Mijn drijfveer was de vrijheden en de extra inkomsten. Ik zie om mij heen dat collega zzp'ers vaak pas na een jaar of 6-8 begonnen zijn inclusief mijzelf. Maar als iemand je (fulltime) in wil huren met 3 jaren ervaring dan ook prima toch?thals schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 00:09:
Beste freelance vrienden
Er bestaat niet zoiets als de meest gewilde skillset. Wat nu veel gevraagd is kan volgend jaar weer anders zijn. Brede ervaring is mijns inziens niet alleen maar hardskills, maar juist ook softskills.
Mocht je van plan zijn binnen 1 of 2 jaar van nu een huis te kopen, dan kun je overwegen om nog in loondienst te blijven.
Als je na 3 jaar op 65k zit lijk je iig jezelf aardig te kunnen verkopen. Dat is een pre.
Om hier nog even op terug te komen. Ik heb het nagevraagd bij mijn AOV (van Allianz) maar het om de 2 jaar wachttijd van mijn AOV naar 3 maanden terug te brengen (om zodoende Sharepeople) te vervangen kost toch nog zo'n 100 euro per maand extra, t.o.v. de ~75 euro (+lidmaatschap dan) die Sharepeople nu kost. Het verschil is dus niet zo groot, maar nog wel in hun voordeel.jape14 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 12:22:
[...]
Het viel mij ook op - het bedrag per donatie is hoger - maar toch is er af en toe een maand dat je wordt overgeslagen, waardoor het gemiddelde per maand lager blijft.
Maar evengoed een opvallende trend waardoor ik toch twijfel hoe voordelig het eigenlijk allemaal is.
Edit: Ho ho, moet wel nog even de belastingaftrek meenemen, AOV-storting is natuurlijk aftrekbaatr, Sharepeople-giften zijn dat niet. Dus dan is het in het voordeel van de AOV.
[ Voor 10% gewijzigd door jape14 op 26-10-2023 10:13 ]
Pieter krijg in ieder geval mijn stem niet: (ook) hij wilt iedereen op de loonlijst m.u.v. 'piek en ziek', wat dat dan ook mag betekenen.
Echt, hoe dom kan je zijn om te denken dat dit het probleem gaat oplossen. Maar het zal Pieter toch niks uitmaken, die krijgt toch zo'n 11k per maand gestort.
*edit* Namen verbasteren is nergens voor nodig, ook als je het met diegene oneens bent.
Echt, hoe dom kan je zijn om te denken dat dit het probleem gaat oplossen. Maar het zal Pieter toch niks uitmaken, die krijgt toch zo'n 11k per maand gestort.
*edit* Namen verbasteren is nergens voor nodig, ook als je het met diegene oneens bent.
[ Voor 9% gewijzigd door Zr40 op 25-10-2023 16:44 ]
De toon van je bericht is meer voor Fok.
Maar dat NSC (wie die afkorting bedacht heeft....) niet de juiste plek is voor onze vorm van ZZP'ers, is denk ik wel duidelijk.
Maar dat NSC (wie die afkorting bedacht heeft....) niet de juiste plek is voor onze vorm van ZZP'ers, is denk ik wel duidelijk.
*knip* Hier is de TR knop voor bedoeld.
[ Voor 87% gewijzigd door Zr40 op 25-10-2023 16:45 ]
Als je het partijprogramma uberhaupt al niet laat doorrekenen door het CPB is het toch al niet serieus te nemen?gotangclan schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 10:23:
Pieter krijg in ieder geval mijn stem niet: (ook) hij wilt iedereen op de loonlijst m.u.v. 'piek en ziek', wat dat dan ook mag betekenen.
[ Voor 0% gewijzigd door Zr40 op 25-10-2023 16:45 ]
Het wordt wel erg politiek zo. Nu ben ik er normaal niet zo van maar kan deze discussie niet elders? Een verkiezingsprogramma is niet meer dan een lijst (vaak onuitgewerkte) ideeën en kans op uitvoering is nihil. Als ik mij druk zou maken om de wetgeving of politiek zat ik nu nog in loondienst, mijn werkgever probeerde destijds ook al die kaart te spelen dat ze zoveel last hadden van de wet DBA voor de DGA's. Ondertussen nog geen dag zonder werk en werk ik eigenlijk liever minder.gotangclan schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 10:23:
[ Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 25-10-2023 16:45 ]
Het is toch ook eigenlijk vrij logisch dat de meeste politieke partijen werknemerschap als uitgangspunt zien? Dat gaat juist over al die gedwongen zzp'ers en het zijn en ondersteunen van een verzorgingsstaat. Zolang ondernemerschap ook nog maar gewaardeerd wordt.
Op basis van de punten in het verkiezingsprogramma weet ik nu in ieder geval nog helemaal niet wat NSC over die laatste groep vindt, behalve dan dat ze vinden dat er duidelijke meetbare richtlijnen moeten komen. En ook dat lijkt me wel zo handig.
Op basis van de punten in het verkiezingsprogramma weet ik nu in ieder geval nog helemaal niet wat NSC over die laatste groep vindt, behalve dan dat ze vinden dat er duidelijke meetbare richtlijnen moeten komen. En ook dat lijkt me wel zo handig.
@GoodspeeD dat denk ik ook, dat werknemerschap de norm is en inhuur de uitzondering is lijkt me geen onredelijk uitgangspunt voor het grootste deel van de beroepsbevolking. Het is de vraag hoe ze willen omgaan met de "ZZP-er uit vrije wil" die een goede boterham verdiend en netjes zijn zaakjes regelt (pensioen, buffer, verzekeringen etc).
Vind het programma van NSC verder best okay, maar dat is een andere discussie.
Vind het programma van NSC verder best okay, maar dat is een andere discussie.
Drie jaar ervaring zou bij mij te weinig zijn voor externe inhuur.thals schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 00:09:
Beste freelance vrienden
Je inkomen nu is al bizar hoog gezien je ervaring imho. Je mag best in je handen knijpen.
Wat ik hier lees en in mijn omgeving hoor is dat het aanbod opdrachten krimpt en hierdoor het aanbod van mensen (concurrentie) hierop groter wordt.thals schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 00:09:
In dat geval gaat het dus om wat jou onderscheidend maakt van de rest (behalve eventueel de goedkoopste zijn).
Als je moet opboksen tegen mensen met 10+ jaar ervaring kan dat nog wel eens een flinke kluif worden. Wat maakt jou de beste keuze?
De afgelopen jaren had het wellicht wat minder uitgemaakt maar er lijkt dus een kentering te zijn.
Inderdaad:gem-p schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 08:54:
[...]
Waarom wil je als zelfstandige aan het werk? En waarom wil je geen jobhob om door te groeien (is salaris)? Mijn drijfveer was de vrijheden en de extra inkomsten. Ik zie om mij heen dat collega zzp'ers vaak pas na een jaar of 6-8 begonnen zijn inclusief mijzelf. Maar als iemand je (fulltime) in wil huren met 3 jaren ervaring dan ook prima toch?
Er bestaat niet zoiets als de meest gewilde skillset. Wat nu veel gevraagd is kan volgend jaar weer anders zijn. Brede ervaring is mijns inziens niet alleen maar hardskills, maar juist ook softskills.
Mocht je van plan zijn binnen 1 of 2 jaar van nu een huis te kopen, dan kun je overwegen om nog in loondienst te blijven.
1. Waarom?
2. Word ik zenuwachtig van 4 maanden geen inkomen?
3. Heb ik de aanvullende skills in administratie, acquisitie, verzekeringen/reserves/pensioen regelen, etc.
Toegevoegd,
4. Waarom nu? Meeste verkiezingsprogrammas zijn niet gunstig voor ZZP'ers. Ik merk momenteel meer aanbod ZZP'ers dan opdrachten.
5. Energy en finance zijn wel notoir goedbetalers.. 65k is niet onaardig, het equivalente tarief zou ik op 80 euro zetten.
Samengevat:
Weet je zelfstandig een opdracht te bemachtigen voor 6 maanden+, tarief 80-85+, serieus het overwegen waard. Anders, blijf nog even in loondienst met toekomstig ZZP-en in je achterhoofd, door netwerken en portfolio opbouwen.
Het is mi totaal onwenselijk om een ontopic onderwerp elders te willen voeren omdat Politiek je niet interesseert... Het zorgt er direct voor dat je 12 jaar Rutte hebt. We moeten juist dit soort discussies voeren, anders heb je weer een partij die jaren wegkomt met het toeslagenschandaal, Groningen en nu de boeren.Deveon schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 11:06:
[...]
Het wordt wel erg politiek zo. Nu ben ik er normaal niet zo van maar kan deze discussie niet elders? Een verkiezingsprogramma is niet meer dan een lijst (vaak onuitgewerkte) ideeën en kans op uitvoering is nihil. Als ik mij druk zou maken om de wetgeving of politiek zat ik nu nog in loondienst, mijn werkgever probeerde destijds ook al die kaart te spelen dat ze zoveel last hadden van de wet DBA voor de DGA's. Ondertussen nog geen dag zonder werk en werk ik eigenlijk liever minder.
Deze denigrerende toon naar volksvertegenwoordigers staat mij niks aan. Ze zitten er voor ons en de meesten werken zich het zweet in de naad. Misschien niet altijd waar jij en ik voor staan, maar toch. Een volksvertegenwoordiger werkt 24/7. Vakanties kunnen zomaar worden afgebroken voor een spoeddebat. Je publieke leven ligt op straat, soms zelfs met permanente bewaking. En dat allemaal voor een karige €11.000,- per maand, misschien aangevuld met een schnabbel hier of daar al ligt dat formeel ook aan banden.gotangclan schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 10:23:
Echt, hoe dom kan je zijn om te denken dat dit het probleem gaat oplossen. Maar het zal pietertje toch niks uitmaken, die krijgt toch zo'n 11k per maand gestort.
Nu weet ik niet voor welk tarief jij werkt, maar ik hark per maand bruto meer binnen dan 'pietertje' en ik denk dat ik nog niet half zo hard werk als hij. Dat verdient, in mijn ogen, intens veel respect. Dat geldt ook voor een Baudet, Wilders, Bontenbal, Bikker of Marijnissen en die 145 anderen die ik niet noem.
[ Voor 3% gewijzigd door RonaldHeirbaut op 25-10-2023 14:10 ]
Prima, maar dan niet op de persoon spelen en het wel over partijprogramma's hebben.init6 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 13:53:
[...]
Het is mi totaal onwenselijk om een ontopic onderwerp elders te willen voeren omdat Politiek je niet interesseert... Het zorgt er direct voor dat je 12 jaar Rutte hebt. We moeten juist dit soort discussies voeren, anders heb je weer een partij die jaren wegkomt met het toeslagenschandaal, Groningen en nu de boeren.
Er wordt ook heel expliciet "uitzend" genoemd als iets dat ze niet willen, en dat is m.i. gewoon terecht. Als je business model als horeca ondernemer het niet toestaat mensen in vaste dienst te nemen, is dat volgens mij vooral het probleem van de horecaondernemer. Nu wordt er in die hoeken gewoon een hoop risico afgewend op werknemers.Ascension schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 12:10:
@GoodspeeD dat denk ik ook, dat werknemerschap de norm is en inhuur de uitzondering is lijkt me geen onredelijk uitgangspunt voor het grootste deel van de beroepsbevolking.
Uiteindelijk moeten we uit gaan komen op regels die objectief en meetbaar zijn, en het enige objectieve en meetbare is volgens mij, inkomen en of de persoon zelfstandige WIL zijn.
Het eerste is relatief simpel. De tweede zou je met een soort online tool kunnen doen waarbij mensen door een kennistest heenmoeten (waarin uitgelegd staat wat de gevolgen zijn wat betreft, WW, Pensioen en arbeidsongeschiktheid). Dan kun je stellen dat het inkomen hoog genoeg moet zijn om zelf voor een pensioen te sparen en een AOV te nemen, dat deze persoon zich bewust is van de risico's, en dat ze zelf aangeven dat ze met dit bewustzijn toch deze route nemen. Zou je ook kunnen koppelen aan de KvK inschrijving.
Beetje zoals hoe je nu een online 'test' moet doen voordat je bij een bank de beleggingsfunctionaliteit mag gebruiken.
Als inkomensgrens zou je bijvoorbeeld een minimum van 1.5 maal het gangbare salaris kunnen nemen.
Juist dat is niet objectief meetbaar. Daarom zou ik, maar wie ben ik, een minimumtarief voorstellen van 3,5x het minimumloon. Dan kom je op ruim €45,-/uur.Hydra schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 14:04:
[...]
Als inkomensgrens zou je bijvoorbeeld een minimum van 1.5 maal het gangbare salaris kunnen nemen.
Het was maar een voorbeeld. Er zijn wel statistieken waarop je dit kunt baseren bijvoorbeeld. Maar het gaat om de grote lijnen. Gekoppeld aan min loon is ook prima.RonaldHeirbaut schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 14:08:
Juist dat is niet objectief meetbaar.
[ Voor 6% gewijzigd door Hydra op 25-10-2023 14:17 ]
Als jij en ik het wisten, verdienden we nu €11.000 per maandHydra schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 14:17:
[...]
Het was maar een voorbeeld. Er zijn wel statistieken waarop je dit kunt baseren bijvoorbeeld. Maar het gaat om de grote lijnen. Gekoppeld aan min loon is ook prima.
Ik snap het ook wel, in sommige sectoren is dit een serieus probleem inmiddels.. Mijn vriendin zit in de kinderopvang en daar wordt het ene gat opgevuld met het andere gat. Ze hebben allemaal 1 ding gemeen: het zijn allemaal zzp'ers. Er is gewoon een bepaalde bezetting nodig omdat de kinderen gewoon komen (op af en toe een zieke na). Inmiddels is de zzp poule zo groot en ze weten dat ze gewoon werk hebben, want "die kinderen komen toch wel"..
Ik kan niet ontkennen dat dit een probleem is (geworden). Er moet wel iets gaan gebeuren dus ik snap het wel. En ik denk dat het voor vele sectoren zo gaat inmiddels, inclusief vele van ons hier.. Dit kan zo niet langer. Ik zeg ook niet dat ik het daarmee automatisch eens ben met alle voorstellen, maar er moet wel iets gebeuren, dat is wel duidelijk..
Ik kan niet ontkennen dat dit een probleem is (geworden). Er moet wel iets gaan gebeuren dus ik snap het wel. En ik denk dat het voor vele sectoren zo gaat inmiddels, inclusief vele van ons hier.. Dit kan zo niet langer. Ik zeg ook niet dat ik het daarmee automatisch eens ben met alle voorstellen, maar er moet wel iets gebeuren, dat is wel duidelijk..
3 jaar ervaring vind ik persoonlijk te weinig, dus ik zou je niet snel uitnodigen op gesprek maarja n=1.. Ik ga toch liever voor iemand met iets meer ervaring.. Het gaat mij nieteens om de hard-skills, maar mensen met meer jaren brengen gewoon meer senioriteit binnen. Het gaat niet altijd puur of je code kan kloppen, maar ook of je in staat bent de organisatie in verandering te brengen.. En daar zijn mensen met meer jaar ervaring gewoon wat sterker in...thals schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 00:09:
Beste freelance vrienden
[ Voor 46% gewijzigd door ID-College op 25-10-2023 14:23 ]
Ja, maar dit gaat dan weer over mensen die vrijwillig zzp'er zijn. En dat zijn ze (waarschijnlijk) geworden omdat ze ontdekten dat ze als zzp'er meer konden verdienen. En ze kunnen als zzp'er meer verdienen, omdat er veel vraag is naar hun vakkennis, maar de lonen daar niet naar zijn. Dus de oplossing is niet zzp verbieden, maar structureel meer betalen aan mensen in loondienst, naar gelang de vraag.ID-College schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 14:21:
Ik snap het ook wel, in sommige sectoren is dit een serieus probleem inmiddels.. Mijn vriendin zit in de kinderopvang en daar wordt het ene gat opgevuld met het andere gat. Ze hebben allemaal 1 ding gemeen: het zijn allemaal zzp'ers. Er is gewoon een bepaalde bezetting nodig omdat de kinderen gewoon komen (op af en toe een zieke na). Inmiddels is de zzp poule zo groot en ze weten dat ze gewoon werk hebben, want "die kinderen komen toch wel"..
[...]
3 jaar ervaring vind ik persoonlijk te weinig, dus ik zou je niet snel uitnodigen op gesprek maarja n=1.. Ik ga toch liever voor iemand met iets meer ervaring.. Het gaat mij nieteens om de hard-skills, maar mensen met meer jaren brengen gewoon meer senioriteit binnen. Het gaat niet altijd puur of je code kan kloppen, maar ook of je in staat bent de organisatie in verandering te brengen.. En daar zijn mensen met meer jaar ervaring gewoon wat sterker in...
Of ben ik nu te kort door de bocht?
Ik weet het niet exact maar er zijn meerdere redenen. Ongetwijfeld verdienen ze meer, dat speelt vast mee. Maar ze willen ook geen verantwoordelijkheden. Eigenlijk willen ze hun ding doen en dan weg zijn, want er komt meer bij kijken dan alleen de opvang (net als overal). En dat zijn rotklusjes en dan zeggen ze gewoon 'nee, doe ik niet'. Die klusjes zijn ondergeschikt aan het echte werk, dus daar ga je geen dure zzp'ers voor inhuren. En al zou je het doen, dan doen ze het ongetwijfeld niet.GoodspeeD schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 14:29:
[...]
Ja, maar dit gaat dan weer over mensen die vrijwillig zzp'er zijn. En dat zijn ze (waarschijnlijk) geworden omdat ze ontdekten dat ze als zzp'er meer konden verdienen. En ze kunnen als zzp'er meer verdienen, omdat er veel vraag is naar hun vakkennis, maar de lonen daar niet naar zijn. Dus de oplossing is niet zzp verbieden, maar structureel meer betalen aan mensen in loondienst, naar gelang de vraag.
Of ben ik nu te kort door de bocht?
Ik denk dat het probleem ingewikkelder is dan de lonen verhogen. Want je verhoogt daarmee heel veel (alle sociale vangnetten, pensioen, aow) en natuurlijk zijn mensen dan 'rijker', dus meer uitgaven (wat prijzen verhoogt) etc. etc. Het gevolg is denk ik wel dat de (al veel te dure opvang) nog duurder wordt.. Ik verwacht geen afname van de vraag namelijk, dat is al jaren niet aan de orde, dus of dit het probleem oplost betwijfel ik ook wel een beetje.. Ik vind het daarom een moeilijk vraagstuk, maar ik begrijp ook wel dat dit inmiddels niet meer kan (en dat je die mensen die er nog zitten in loondienst best mag koesteren; die moeten er hard voor werken met veel kutklusjes tegen een matig salaris)..
Ik vind het wel ver gaan om "de schuld" bij het businessmodel te leggen. Mijn vrouw heeft tot nu toe dit jaar 500K omzet, winst mss net een modaal inkomen. Die omzet heeft ze doordat ze mensen freelance inhuurt (helaas voor de winst betaald ze ruim boven de gangbare marktprijsHydra schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 14:04:
[...]
Er wordt ook heel expliciet "uitzend" genoemd als iets dat ze niet willen, en dat is m.i. gewoon terecht. Als je business model als horeca ondernemer het niet toestaat mensen in vaste dienst te nemen, is dat volgens mij vooral het probleem van de horecaondernemer. Nu wordt er in die hoeken gewoon een hoop risico afgewend op werknemers.
Uiteindelijk moeten we uit gaan komen op regels die objectief en meetbaar zijn, en het enige objectieve en meetbare is volgens mij, inkomen en of de persoon zelfstandige WIL zijn.
Het eerste is relatief simpel. De tweede zou je met een soort online tool kunnen doen waarbij mensen door een kennistest heenmoeten (waarin uitgelegd staat wat de gevolgen zijn wat betreft, WW, Pensioen en arbeidsongeschiktheid). Dan kun je stellen dat het inkomen hoog genoeg moet zijn om zelf voor een pensioen te sparen en een AOV te nemen, dat deze persoon zich bewust is van de risico's, en dat ze zelf aangeven dat ze met dit bewustzijn toch deze route nemen. Zou je ook kunnen koppelen aan de KvK inschrijving.
Beetje zoals hoe je nu een online 'test' moet doen voordat je bij een bank de beleggingsfunctionaliteit mag gebruiken.
Als ze er van de 5 zzp'r 3 in dienst neemt, lopen we gewoon een te groot risico. Werkt komt in golven, als er een maand niks is ze moet 3 salarissen betalen is het rap einde verhaal. Daarnaast is in NL ziek zwak misselijk of geen zin nog altijd een risico voor de werkgever (dus wie er ook roept winst is particulier en verlies is voor maatschappij heeft de boel toch een beetje omgedraaid ergens).
Je tweede deel: dat was vroeger het middenstands diploma. Zou denk ik tegenwoordig geen kwaad kunnen om idd zoiets weer te hebben.
Even een vraagje hier...
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Grappig.. Zo zie je ook wel hoe ingewikkeld het eigenlijk is. Bij mijn vriendin is er genoeg werk en zouden ze dolgraag mensen in dienst willen hebben. Eigenlijk staat het haaks op wat jij schrijftfry77 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 14:53:
[...]
Ik vind het wel ver gaan om "de schuld" bij het businessmodel te leggen. Mijn vrouw heeft tot nu toe dit jaar 500K omzet, winst mss net een modaal inkomen. Die omzet heeft ze doordat ze mensen freelance inhuurt (helaas voor de winst betaald ze ruim boven de gangbare marktprijs)
Als ze er van de 5 zzp'r 3 in dienst neemt, lopen we gewoon een te groot risico. Werkt komt in golven, als er een maand niks is ze moet 3 salarissen betalen is het rap einde verhaal. Daarnaast is in NL ziek zwak misselijk of geen zin nog altijd een risico voor de werkgever (dus wie er ook roept winst is particulier en verlies is voor maatschappij heeft de boel toch een beetje omgedraaid ergens).
Je tweede deel: dat was vroeger het middenstands diploma. Zou denk ik tegenwoordig geen kwaad kunnen om idd zoiets weer te hebben.
Hier moeten ze inhuren, of ouders last-minute afbellen (en we weten hoe vervelend dat is).. Het vereist toch een soort van maatwerk daarmee ipv een one-size-fits-all oplossing wat wet- en regelgeving vaak is..
Same.. Gewoon een keuze maken en daar voor gaanzwaanenberg schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 14:55:
Even een vraagje hier...
***members only***
[ Voor 7% gewijzigd door ID-College op 25-10-2023 15:06 ]
Het gaat me een beetje om bedrijven waar gewoon misbruik gemaakt wordt van de positie van de werknemers. Zoals in de horeca, pakketbezorgers, etc. Die bedrijven kunnen prima gewoon een salaris betalen, maar dan blijft er minder geld over voor de eigenaar/aandeelhouders.fry77 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 14:53:
Ik vind het wel ver gaan om "de schuld" bij het businessmodel te leggen.
Ik ken een horecaondernemer in Utrecht persoonlijk die voornamelijk werkt met uitzendkrachten en die kan het prima lijden hoor om wat meer geld aan personeel kwijt te zijn.
Dat geldt ook voor een detacheerder die een schoolverlater welke handig is met AWS weg zet voor 105 per uur en de schoolverlater een 'genereus' salaris mee geeft van 3400.- bruto + een VW Polo met reclame op de zijkant. Uiteraard neem je als werkgever hierin een groot risico met een jonge en potentieel onbetrouwbare werkenemer, als dat risico echter na een jaar helemaal niet aanwezig is dan ken ik er weinig die uit eigen beweging het salaris verdubbelen en de Polo omruilen voor een A6. Wil je als jonge medewerker je salaris verdubbelen dan kom je daar niet zonder jobhoppen en dat vindt ik jammer.
Eens voor wat betreft postbezorging. TnT heeft zelfs contracten dat ze uniform moeten dragen en alleen voor hun mogen rijden. Maar dat ben je weer hele specifieke zaken aan het oplossen. Horeca is toch vooral seizoenswerk. of iig, zelden iets dat fulltime bij 1 bedrijf kan. Voor de zorg geld dan weer mensen vooral hun werk wilen doen ipv administratie kantoor spelen. En zo heeft elke branch iets en lossen we vooral niets op op dit moment.Hydra schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 15:06:
[...]
Het gaat me een beetje om bedrijven waar gewoon misbruik gemaakt wordt van de positie van de werknemers. Zoals in de horeca, pakketbezorgers, etc. Die bedrijven kunnen prima gewoon een salaris betalen, maar dan blijft er minder geld over voor de eigenaar/aandeelhouders.
Ik ken een horecaondernemer in Utrecht persoonlijk die voornamelijk werkt met uitzendkrachten en die kan het prima lijden hoor om wat meer geld aan personeel kwijt te zijn.
In de 19e eeuw ging je naar de fabriek, je kreeg aan het eind van je werk een zakje geld mee. Punt.
In de 21e eeuw ga je naar de fabriek en krijg je aan het eind van je werkmaand een zakje geld mee. Plus een kerstborrel, een POP, een pensioen, een personeelsvereniging, minstens 20 vrije dagen, een afdelingsoverleg, een (k)wartaalbijeenkomst, een re-integratieplan als hij/zij ziek is, ouderschapsverlof, een vrimibo, het afdelingsuitje, het teametentje en een banketletter met Sinterklaas.
De ZZP-er in de 21e eeuw gaat naar de fabriek en krijgt aan het eind van zijn werk een zakje geld mee. Punt.
Waarom wil je ZZP-er worden?
In de 21e eeuw ga je naar de fabriek en krijg je aan het eind van je werkmaand een zakje geld mee. Plus een kerstborrel, een POP, een pensioen, een personeelsvereniging, minstens 20 vrije dagen, een afdelingsoverleg, een (k)wartaalbijeenkomst, een re-integratieplan als hij/zij ziek is, ouderschapsverlof, een vrimibo, het afdelingsuitje, het teametentje en een banketletter met Sinterklaas.
De ZZP-er in de 21e eeuw gaat naar de fabriek en krijgt aan het eind van zijn werk een zakje geld mee. Punt.
Hoe erg ik het eigenlijk bijna vind, ik denk dat uiteindelijk de oplossing een beetje richting de Amerikaanse salaried contracten moeten gaan. SNel in dienst, maar ook snel uit dienst. Werk = geld, verder niet teveel bullshit er omheen.
Als ik een werkgever had gevonden die gewoon had gezegd 40 uur werk = 40 uur loon. En alles wat je voor werk moet doen, valt binnen die 40 uur..... dan was ik nu geen zzp'r hoorRonaldHeirbaut schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 15:36:
In de 19e eeuw ging je naar de fabriek, je kreeg aan het eind van je werk een zakje geld mee. Punt.
Niet voor niets dat detachering een gouden business is. Je ziet ook heel veel eigenaren van detacheringsclubs die zelf niks met software hebben.jadjong schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 15:32:
Dat geldt ook voor een detacheerder die een schoolverlater welke handig is met AWS weg zet voor 105 per uur en de schoolverlater een 'genereus' salaris mee geeft van 3400.- bruto + een VW Polo met reclame op de zijkant. Uiteraard neem je als werkgever hierin een groot risico met een jonge en potentieel onbetrouwbare werkenemer, als dat risico echter na een jaar helemaal niet aanwezig is dan ken ik er weinig die uit eigen beweging het salaris verdubbelen en de Polo omruilen voor een A6. Wil je als jonge medewerker je salaris verdubbelen dan kom je daar niet zonder jobhoppen en dat vindt ik jammer.
M'n laatste werkgever is ook voor een deel verkocht aan Zeeman nota bene. Had niet bepaald het idee dat je software club echt gebaat is met een eigenaar die vooral geld in stenen heeft zitten.
Dank voor jullie perspectief! Ben ook niet ontevreden over mijn salaris.
Loondienst is mooi voor een hypotheek, maar in je eentje en met deze huizenmarkt is dat niet de pré die het vroeger misschien was...
Aan de ene kant wil ik niet job hoppen want ik doe genoeg ervaring op en houd van de commitment, aan de andere kant kan ik mezelf wel goed verkopen (en dat ook laten zien). All in all misschien nog iets te jong en ambitieus dan
Loondienst is mooi voor een hypotheek, maar in je eentje en met deze huizenmarkt is dat niet de pré die het vroeger misschien was...
Aan de ene kant wil ik niet job hoppen want ik doe genoeg ervaring op en houd van de commitment, aan de andere kant kan ik mezelf wel goed verkopen (en dat ook laten zien). All in all misschien nog iets te jong en ambitieus dan
Gewoon voor de leukste gaan.zwaanenberg schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 14:55:
Even een vraagje hier...
***members only***
En het gebruik van [mo]...[/mo] tags is echt niet nodig voor zo'n vraag. Lijkt wel besmettelijk de laatste tijd.
[ Voor 6% gewijzigd door Hmmbob op 25-10-2023 15:59 ]
De fabriek vraagt aan mij wanneer ik kom werken en gaat er niet van uit dat ik tot het einde der tijden elke dag present ben. Als we af spreken dat ik drie maanden kom werken, of blijf werken totdat ik 2000 lucifers heb gemaakt, dan ben ik daarna vrij om te gaan en staan waar ik wil. In loondienst heeft men alweer 2000 nieuwe lucifers verkocht en gaat de ene batch geruisloos over in de volgende. Tenzij ik acht weken vooraf vrij vraag en dat niet toevallig tegelijk doe met mijn collega die ook lucifers maakt, dan wordt de aanvraag namelijk geweigerd.
Doe mij maar ZZP, dan ben ik namelijk vrij tenzij anders afgesproken in plaats van werkzaam tenzij anders afgesproken.
Bijzondere metafoor, tenzij je echt lucifers maaktjadjong schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 16:02:
[...]
De fabriek vraagt aan mij wanneer ik kom werken en gaat er niet van uit dat ik tot het einde der tijden elke dag present ben. Als we af spreken dat ik drie maanden kom werken, of blijf werken totdat ik 2000 lucifers heb gemaakt, dan ben ik daarna vrij om te gaan en staan waar ik wil. In loondienst heeft men alweer 2000 nieuwe lucifers verkocht en gaat de ene batch geruisloos over in de volgende. Tenzij ik acht weken vooraf vrij vraag en dat niet toevallig tegelijk doe met mijn collega die ook lucifers maakt, dan wordt de aanvraag namelijk geweigerd.
Doe mij maar ZZP, dan ben ik namelijk vrij tenzij anders afgesproken in plaats van werkzaam tenzij anders afgesproken.
Echter, en dan spreek ik even voor mijzelf, is mijn motivatie om zelfstandig te werken dat ik o.a. de opdrachten zelf kan kiezen en daarin de vrijheid heb.
Wanneer je, en dat is in de meeste gevallen, in teamverband werkt kun je niet vrij zijn wanneer jij wilt. Althans, ik zou mezelf zo niet opstellen. Tenzij je daar hele goede afspraken over maakt.
Ik probeer, tot op zekere hoogte, mijzelf te presenteren als een interne collega. Ik geloof dat dat de langste adem heeft.
Met hem, ik begon na 7-8 jaar detachering (was ik wel beetje senior) met ZZP'n.ID-College schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 14:21:
[...]
3 jaar ervaring vind ik persoonlijk te weinig, dus ik zou je niet snel uitnodigen op gesprek maarja n=1.. Ik ga toch liever voor iemand met iets meer ervaring.. Het gaat mij nieteens om de hard-skills, maar mensen met meer jaren brengen gewoon meer senioriteit binnen. Het gaat niet altijd puur of je code kan kloppen, maar ook of je in staat bent de organisatie in verandering te brengen.. En daar zijn mensen met meer jaar ervaring gewoon wat sterker in...
3 jaar werkervaring is krap; we zeggen wel vaak was ik maar eerder begonnen maar zou niet overdrijven haha. Maak er 5 van zou ik zeggen en ga dan ZZP'n.
[ Voor 5% gewijzigd door 3DDude op 25-10-2023 16:25 ]
Be nice, You Assholes :)
En wat nou als ze je vragen om lucifers te komen maken totdat ze klaar zijn met de ontwikkeling van hun aansteker waarbij je helpt van de ontwikkeling daarvan? Ze schatten dat het ongeveer 5 jaar duurt...jadjong schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 16:02:
[...]
De fabriek vraagt aan mij wanneer ik kom werken en gaat er niet van uit dat ik tot het einde der tijden elke dag present ben. Als we af spreken dat ik drie maanden kom werken, of blijf werken totdat ik 2000 lucifers heb gemaakt, dan ben ik daarna vrij om te gaan en staan waar ik wil.
De overheid vindt dat je dan een fictief dienstverband hebt. Ik vind van niet. Als de aansteker werkt ben ik weg.
Ik deel jouw jouw visie, duidelijk doel en daarna ophoepelen is geen reden tot dienstverband. Dat kan vanwege jouw kennis zijn, of omdat je tijdelijk iemand vervangt die een rondje Azië gaat fietsen.RonaldHeirbaut schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 16:28:
[...]
En wat nou als ze je vragen om lucifers te komen maken totdat ze klaar zijn met de ontwikkeling van hun aansteker waarbij je helpt van de ontwikkeling daarvan? Ze schatten dat het ongeveer 5 jaar duurt...
De overheid vindt dat je dan een fictief dienstverband hebt. Ik vind van niet. Als de aansteker werkt ben ik weg.
Ergens gaan werken en jaarlijks afwachten of ze willen verlengen vind ik het toppunt van fictief dienstverband.
Dat je tussendoor in overleg een dagje pleite kan lijkt mij niet meer dan logisch, zoiets voel je waarschijnlijk wel aan wanneer het wel/niet kan.the-edge schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 16:16:
[...]
Bijzondere metafoor, tenzij je echt lucifers maakt.
Echter, en dan spreek ik even voor mijzelf, is mijn motivatie om zelfstandig te werken dat ik o.a. de opdrachten zelf kan kiezen en daarin de vrijheid heb.
Wanneer je, en dat is in de meeste gevallen, in teamverband werkt kun je niet vrij zijn wanneer jij wilt. Althans, ik zou mezelf zo niet opstellen. Tenzij je daar hele goede afspraken over maakt.
Ik probeer, tot op zekere hoogte, mijzelf te presenteren als een interne collega. Ik geloof dat dat de langste adem heeft.
Het einde van mijn eerste jaar als ZZPer komt in zicht. Nu vraag ik me af, wat moet ik doen met mijn winst?
Ik heb mezelf iedere maand een net salaris gegeven, eigenlijk maar weinig kosten gemaakt (wat computerspul en basic inrichting van kantoor). Ik wil ook een buffer dus laat sowieso wat winst staan voor als ik een paar maanden geen werk zou hebben.
Nu begrijp ik dat het slim is om "wat te doen" met de rest van de winst, ipv het uit te keren aan mezelf.
Nieuwe laptop kopen? (Niet echt nodig maar leuk om de oude door te schuiven naar de kinderen) Cursus volgen? (Niet echt nodig voor mijn niche, plus geen tijd voor). Iets zakelijk aanschaffen wat stiekem privé ook wel leuk is?
Ik heb mezelf iedere maand een net salaris gegeven, eigenlijk maar weinig kosten gemaakt (wat computerspul en basic inrichting van kantoor). Ik wil ook een buffer dus laat sowieso wat winst staan voor als ik een paar maanden geen werk zou hebben.
Nu begrijp ik dat het slim is om "wat te doen" met de rest van de winst, ipv het uit te keren aan mezelf.
Nieuwe laptop kopen? (Niet echt nodig maar leuk om de oude door te schuiven naar de kinderen) Cursus volgen? (Niet echt nodig voor mijn niche, plus geen tijd voor). Iets zakelijk aanschaffen wat stiekem privé ook wel leuk is?
Persoonlijk zou ik het gewoon (zolang het te verantwoorden is) gewoon op je zakelijke rekening laten staan.
Inderdaad als buffer.
Is die buffer eenmaal groot genoeg: dan is het tijd voor leuk spul
Inderdaad als buffer.
Is die buffer eenmaal groot genoeg: dan is het tijd voor leuk spul
[ Voor 21% gewijzigd door hackerhater op 25-10-2023 16:59 ]
Dat is altijd wat persoonlijk. De een leeft meer frugal, de ander wil een fast car, en weer een ander stopt nu alles in btc-gerelateerde bedrijven anticiperend op de spot-etf. Volg je persoonlijke nutscurve. Persoonlijk - redelijk net gestart - heb ik wel het plan opgevat om gradueel de levensstandaard te verhogen. Dat ziet er ongeveer zo uit:kleneman schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 16:56:
Het einde van mijn eerste jaar als ZZPer komt in zicht. Nu vraag ik me af, wat moet ik doen met mijn winst?
Aanname: ik blijf jaarlijks rond de 130-160 omzetten en ceteris paribus -
Persoonlijk kan ik dan zo'n 40 per jaar sparen.
Jaar 1: spaar 35, geef 5 meer uit
Jaar 2: spaar 30, geef 10 meer uit
Jaar 3 : spaar 25, geef 15 meer uit
etc
Met alles wat ik spaar heb ik dan bepaalde investeringsplannen.
Maar je weet he..assumptions are the mother of... juist ja. Plan and adjust
Zorg voor een voldoende buffer. Op een gegeven moment, na een jaar of 2-3 komt de belastingdienst erachter dat het je goed gaat.. Dan moet je misschien nog wat achterstallige inkomstenbelasting betalen, maar vooral, er komt een vrij optimische inschatting met een verzoek om voorschot IB te betalen.kleneman schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 16:56:
Het is wel heel lekker (en fiscaal gunstig) om dat op dat moment te kunnen betalen.
Ik weet niet over wat voor bedragen het bij jou zou gaan, maar bij mij destijds iets van 31k, maar dat kan tegenwoordig net zo goed 50k zijn.
PS. Dat is geredeneerd vanuit een eenmanszaak, weet niet of dat voor jou van toepassing.
Hoezo kan de Belastingdienst achteraf (na definitieve aanslag) nog langs komen om meer IB?pkuppens schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 17:18:
[...]
Zorg voor een voldoende buffer. Op een gegeven moment, na een jaar of 2-3 komt de belastingdienst erachter dat het je goed gaat.. Dan moet je misschien nog wat achterstallige inkomstenbelasting betalen, maar vooral, er komt een vrij optimische inschatting met een verzoek om voorschot IB te betalen.
Het is wel heel lekker (en fiscaal gunstig) om dat op dat moment te kunnen betalen.
Ik weet niet over wat voor bedragen het bij jou zou gaan, maar bij mij destijds iets van 31k, maar dat kan tegenwoordig net zo goed 50k zijn.
PS. Dat is geredeneerd vanuit een eenmanszaak, weet niet of dat voor jou van toepassing.
Ik spaar tegenwoordig alles op een privé rekening bij Openbank. Met de huidige rente zie ik geen reden om het op mijn zakelijke rekening te laten staan waar de rente belast is via inkomstenbelasting.kleneman schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 16:56:
Wát? Heb je alleen IB betaald over je 'salaris' en niet over de rest ofzo? Als je gewoon je belastingen doet valt er niks achteraf te betalen, hooguit een kostenpost die je onterecht op de zaak hebt gezet.pkuppens schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 17:18:
[...]
Zorg voor een voldoende buffer. Op een gegeven moment, na een jaar of 2-3 komt de belastingdienst erachter dat het je goed gaat.. Dan moet je misschien nog wat achterstallige inkomstenbelasting betalen, maar vooral, er komt een vrij optimische inschatting met een verzoek om voorschot IB te betalen.
@kleneman, in een eenmanszaak bestaat uitkeren naar jezelf niet, want jij bent de zaak. Fiscaal maakt het dus weinig uit waar je geld staat. Als je handige aankopen zoekt, zoek dan aankopen boven de 450 ex zodat je ze mee kunt nemen in de KIA.
Als je langdurige commitment belangrijk vindt, dan is zzp'er worden geen handige zet 😉.thals schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 15:49:
Dank voor jullie perspectief! Ben ook niet ontevreden over mijn salaris.
1 van de redenen voor mij om te gaan zzp'en was omdat ik meestal binnen 1 jaar alweer uitgekeken was op een organisatie. Zelfs mijn detacheerders waar ik mijn 1e 8 jaren in loondienst zat konden mij niet lang genoeg boeien ook al kreeg ik wisselende opdrachten. Na 2 keer jobhoppen voor een hoger salaris en vooral voor een nieuwe omgeving was ik er wel klaar mee en ben zelfstandig verder gegaan.
Jezelf goed kunnen verkopen is als zelfstandige ontzettend belangrijk. Je krijgt vaak slechts maar een (half) uur de tijd om een verpletterende indruk op de inhurende manager te maken. Kom je dan maar een beetje zo zo over, dan krijgt iemand anders de opdracht.
Ik denk niet dat je te jong of te ambitieus bent. Ik denk inmiddels wel dat je jouw beeld over zelfstandige zijn iets moet bijstellen. Het is niet altijd even leuk, je zit soms een tijd tussen 2 opdrachten in, als er echt gezeik is dan ben jij degene die het op moet lossen (er is geen werkgever die voor je opkomt).
Let op dat zakelijk sparen betekent dat het als omzet/inkomsten wordt gezien. Niet zo handig dus.Bulder schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 18:02:
[...]
@kleneman, in een eenmanszaak bestaat uitkeren naar jezelf niet, want jij bent de zaak. Fiscaal maakt het dus weinig uit waar je geld staat.
Ik geloof dat ik het niet helemaal duidelijk heb uitgelegd. Het was voor mij ook al een tijdje geleden.DeMolT. schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 17:24:
[...]
Hoezo kan de Belastingdienst achteraf (na definitieve aanslag) nog langs komen om meer IB?
Over je eerste jaar krijg je vooral inkomsten, daar moet je geld voor IB al opzij zetten. Op een omzet van 100k met 5k kosten kan zoiets al snel 33k zijn. Die definitieve afrekening is pas juli het jaar erop.
En rond diezelfde koers kan de belastingdienst ook een voorlopige aanslag opsturen.
Als je die tweede dan zo kunt betalen voelt dat heel fijn. Daarna zijn al je inkomsten zo ongeveer netto de rest van het jaar.
Dit heb ik ook gedaan maar toen hield ik nog veel winst overpkuppens schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 20:07:
[...]
Ik geloof dat ik het niet helemaal duidelijk heb uitgelegd. Het was voor mij ook al een tijdje geleden.
Over je eerste jaar krijg je vooral inkomsten, daar moet je geld voor IB al opzij zetten. Op een omzet van 100k met 5k kosten kan zoiets al snel 33k zijn. Die definitieve afrekening is pas juli het jaar erop.
En rond diezelfde koers kan de belastingdienst ook een voorlopige aanslag opsturen.
Als je die tweede dan zo kunt betalen voelt dat heel fijn. Daarna zijn al je inkomsten zo ongeveer netto de rest van het jaar.
Nothing to see here!
Met de huidige rente en het beroerde verloop van de beurskoersen is het nu niet zo heel dom hoorRutix schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 21:24:
[...]
Dit heb ik ook gedaan maar toen hield ik nog veel winst over. Ik heb toen al een deel geinvesteerd (want hoe langer het kan renderen hoe beter). Voor je buffer moet je gewoon kijken hoeveel maanden je wilt overbruggen, ik was daar vroeger heel conversatief in en had op een gegeven moment meer dan 12 maanden buffer en dat is beetje dom
.
Hi, weet iemand of je de voorlopige aanslag in ongelijke termijnen kunt betalen? De BD zegt dat het in maximaal 11 termijnen moet, maar niet of dat gelijk moet zijn.
Nu krijg ik maandelijks een brief na een betaling met het nieuwe bedrag.
Heb trouwens een hekel aan de voorlopige aanslag, is die verplicht. Ik weet dat je die makkelijk kunt aanpassen, maar kunnen ze er moeilijk over gaan doen als je hem op 0 of vrij laag zet? (Ik ben gedisciplineerd genoeg om ca 50% van mn omzet weg te zetten!).
Heb trouwens een hekel aan de voorlopige aanslag, is die verplicht. Ik weet dat je die makkelijk kunt aanpassen, maar kunnen ze er moeilijk over gaan doen als je hem op 0 of vrij laag zet? (Ik ben gedisciplineerd genoeg om ca 50% van mn omzet weg te zetten!).
Ik zet hem al jaren in januari op 0, doe een voorlopige aangifte in okt over de omzet tot dan toe, en op 30 december een voorlopige over het hele jaar.
Ja. Ze kunnen de automatische incasso stopzetten. Die is iets minder verplicht dan ze suggereren. Vervolgens kun je naar eigen inzicht geld overmaken, mits je op het jusite moment (eind van het jaar?) maar het hele bedrag voldaan hebt.hansem schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 08:59:
Hi, weet iemand of je de voorlopige aanslag in ongelijke termijnen kunt betalen? De BD zegt dat het in maximaal 11 termijnen moet, maar niet of dat gelijk moet zijn.