Moest de rente helaas van de bd ook betalen. Dacht maak het gelijk over maar uiterste termijn 15 september. Niet overgemaakt, dacht doe het wel in September heb ik nog een maandje rente van de bank.
Tja gewoon recruiter dusNext Level Freelancer schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 15:27:toon volledige bericht
Ok, het antwoord. Ik kan ook op losse posts reageren, maar zo hebben jullie in 1x een geheel beeld.
Even kort achtergrond (kan je overslaan als het je niet boeit, wel relevant):
Ik ben ooit begonnen bij zo'n Engels cowboy recruitment bureau. Ik was het niet eens met die praktijken, dus heb ik een detacheringstak opgezet bij een andere partij en ben vervolgens als freelance recruiter gaan werken. Bij een klant (detacheerder) vroeg ik tijdens een kennissessie of de developers daar nooit dachten om te freelancen. Unaniem: ja. Waarom niet? > Onzin redenen die aangepraat waren door hun werkgevers (verzekeringen duur, DBA, etc.), bureaus (lastige markt, geen opdrachten zonder ons, etc.) en familie ("wat nou als"...).
Dus ik dacht: dit is BS. Ik ga mensen helpen met de overstap (2016 oid). Gratis meetups georganiseerd. Resultaat: veel vonden overstappen nog steeds eng en wisten niet hoe ze aan de eerste klus moesten komen.
Toen; trainingsprogramma opgezet met hoe overstap doen, klanten krijgen, etc. Maar daarmee verhoogde ik alleen maar het financieel risico (je betaalde eenmalig voor die trainingen, "maar wat als het me niet lukt?"). Daarom heb ik het verdienmodel omgedraaid: we verdienen alleen als het lukt. Als het ons niet lukt, heeft een startende FL meer dan 15 uur in sessies gezeten. For free. En zit nog steeds veilig in loondienst. M'n werkzaamheden heb ik daarop niet aangepast (alleen programma erg uitgebreid), maar door dat andere verdienmodel denken veel mensen opeens "oh, een bureau" terwijl als ik 15k vooraf had gerekend, was ik opeens wel een trainer terwijl ik exact hetzelfde werk doe (?).
--- voor zover het sentimentele achtergrond verhaal XD ---
Voor de duidelijkheid:
• Je hebt geen detacheerder nodig,
• geen midlance partij,
• geen TFG,
• geen bureaus
• en uiteindelijk ook ons niet (dat is iig mijn doel aan het einde van het programma).
ALS je inderdaad weet binnen te komen bij eindklanten.
Dan kan ik nog een case maken dat we freelancers echt wel beter laten onderhandelen met 13 jaar ervaring en we je exact vertellen hoe het eraan toe gaat bij bureaus. Dat 9/10 freelancers ook akkoord gaan met onzin bedingen in hun contracten terwijl je die er ook uit kan krijgen. en we veel meer dan dat leren (maar dan vinden jullie het te veel op een salespitch lijken, dus ik stop hier even.
@Hydra Geen maatschap, gewoon eigen KVK niet onder Next Level Freelancer oid en helemaal vrij om je ding te doen na een jaar. @Eliaz Geen bureau. Wel ex-bureau. Het dichtste wat wij bij een bureau in de buurt komen is als een inbreker die je laat zien hoe je kan zorgen dat er niet meer ingebroken wordt bij je huis.
@JEightyFive
niemand krijgt een commissie op andere freelancers. Ze zijn gewoon enthousiast en ik denk dat ze dat nu ook willen laten zien dat we geen bureau zijn, maar het samen doen. Dat betekent dat als het nodig is, ik juristen betaal als een oud werkgever ze probeert te intimideren met concurrentiebedingen, avonden met externe vermogensbeheerders organiseer, etc. Wat allemaal niet bij het programma hoort, maar we vechten gewoon voor onze freelancers.
@DennusB en @Aftansert Verdienmodel:
20 als wij de opdracht regelen (gebeurt soms, ik heb veel liever dat ze het zelf kunnen)
10 als ze het zelf doen. Als je geen stok achter de deur nodig hebt, kan binnenkomen bij eindklanten, etc etc. Dan is NLF idd niet je beste keuze.
[...]
Eens, als je al binnen komt bij eindklanten (en dan dus niet in de rij staan zoals iedereen op portals). Ben je er al. Dan is het Next Level programma te veel geld voor de waarde die je eruit haalt. Voor de duidelijkheid, we helpen dus ook meestal starters.
@Sefyu Posts zoals die van @figlio del comm kan kenneth best hebben. Hij is bizar goed bezig, net gestart met freelancen zonder bureau, dik uurtarief en al bezig met projectmatig werken. En het blijft een forum waar mensen lekker uitgesproken wat vinden toch, hoort erbij.
Als je het mij vraagt zitten we 100% op 1 lijn. Wij helpen gewoon de mensen die de eerste drempel niet zelf durven nemen.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Klassiek stukje Duck test
"If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck."
If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time
Nou nou nou. Heeft er iemand een goed werkend business model neergezet, een dienst, nog schaalbaar ook.. En dat zouden we allemaal wel voor elkaar willen krijgen, toch?
Maar omdat de klanten freelancers zijn vinden we het ineens niet kunnen. Wat een onzin.
Dit is gewoon een concept waar kennelijk behoefte aan is.
Daar moeten we deze meneer niet om veroordelen, hij onderneemt gewoon slim.
Wil je de morele Piet uithangen, benader dan zijn mensen, en ga zijn diensten en je tijd gratis aan die lui leveren.
Maar omdat de klanten freelancers zijn vinden we het ineens niet kunnen. Wat een onzin.
Wil je de morele Piet uithangen, benader dan zijn mensen, en ga zijn diensten en je tijd gratis aan die lui leveren.
[ Voor 5% gewijzigd door Stefangrp op 11-08-2023 19:42 ]
Dubbelpost
[ Voor 98% gewijzigd door Stefangrp op 11-08-2023 19:42 ]
Ik quote even de TS van dit topic:Stefangrp schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 19:40:
Nou nou nou. Heeft er iemand een goed werkend business model neergezet, een dienst, nog schaalbaar ook.. En dat zouden we allemaal wel voor elkaar willen krijgen, toch?
In dit topic is er ruimte voor vragen en discussie over onderwerpen die met ondernemen als freelancer / ZZP’er te maken hebben in de breedste zin van het woord. Het doel is om elkaar zo veel mogelijk te informeren en te helpen om verder te komen met wat we zo graag willen: zelfstandig zijn!
Volgens mij voldoet alle kritiek op deze club aan dit doel. Het is geen veroordeling op zijn ondernemen, dat staat hem verder vrij als hij daar een gat in ziet. Dat moeten we op zich alleen maar toejuichen. De terechte kritiek richt zich erop dat hij/ze zich richten op de argeloze starters en die een extreem dure dienst voorschotelen alsof ze niet zonder kunnen. Volgens mij kun je prima zonder die club door logisch na te denken, de zoekfunctie van dit topic gebruiken of anders de vraag te stellen. Het lijkt erop dat ik niet de enige ben die dat vind. Voor de rest is het een (dure) recruiter, die lekker betaalde advertenties moet plaatsen op tweakers en niet dit topic misbruiken voor zijn veel te dure, onnodige dienst.
Dat is de kritiek.
Netjes grootte van je gezin/familie etc spelen ook mee natuurlijk. Desalniettemin doen weinig mensen dit je na denk ik
[ Voor 26% gewijzigd door Appelkindi op 11-08-2023 22:09 ]
Ik heb na vorig jaar waarbij ik dik 500 euro aan rente moest betalen mijn accountant gevraagd om voor dit (2022) en alle toekomstige jaren een voorlopige aangifte doen. Resultaat: dit jaar geen rente, ondanks ik 3k terug krijg. En andersom wel rente vragen, wat een boeven bij de fiscusNLKornolio schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 18:11:
Moest de rente helaas van de bd ook betalen. Dacht maak het gelijk over maar uiterste termijn 15 september. Niet overgemaakt, dacht doe het wel in September heb ik nog een maandje rente van de bank.
Kan het iedereen aanraden die geen boekhouder/accountant heeft die voor de deadline tijd heeft. Zo is mijn accountant in die periode vooral erg druk als registeraccountant voor grotere bedrijven. Ik als freelancer word dan wat opgeschoven. Dankzij covid viel de rente eerdere jaren iets lager uit, maar nu is het dus zeker wel weer de moeite waard om in ieder geval in delen vooruit te betalen.
Hij geeft informatie over zijn bedrijf en hij krijgt daar feedback op. Het is in de basis te vergelijken met veel andere recruiter bureau's die 'full service' menen te zijn. Het is voor mensen die al ZZPer zijn (dus vrijwel iedereen hier) niet interessant omdat die 20 euro per uur gewoon enorm veel is.Stefangrp schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 19:40:
Maar omdat de klanten freelancers zijn vinden we het ineens niet kunnen.
Het heeft niks met "niet kunnen" te maken. Er is evenveel 'mis' mee als met andere recruiter toko's. Niemand is onbeleefd verder, 'we' zitten alleen niet op z'n diensten te wachten.
https://niels.nu
Nouja sommige reacties die ik las waren ook niet echt "beleefd". Er kan ook kritiek worden getoond door netjes te reageren (geen verwijt op jou trouwens want jij bleef netjes). Daarnaast begon het hier met iemand die legitiem ervaringen vroeg over deze clubHydra schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 22:20:
[...]
Hij geeft informatie over zijn bedrijf en hij krijgt daar feedback op. Het is in de basis te vergelijken met veel andere recruiter bureau's die 'full service' menen te zijn. Het is voor mensen die al ZZPer zijn (dus vrijwel iedereen hier) niet interessant omdat die 20 euro per uur gewoon enorm veel is.
Het heeft niks met "niet kunnen" te maken. Er is evenveel 'mis' mee als met andere recruiter toko's. Niemand is onbeleefd verder, 'we' zitten alleen niet op z'n diensten te wachten.
Nothing to see here!
Waarom denk je dat weinig mensen een VGB-A krijgen? Of begrijp ik je verkeerd?Appelkindi schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 22:03:
[...]
Netjes grootte van je gezin/familie etc spelen ook mee natuurlijk. Desalniettemin doen weinig mensen dit je na denk ik. Congratz!
Volgens mij voelen mensen zich ook wat in hun kuif gepikt doordat zelfstandig zijn onderdeel is van onze identiteit. Als gesuggereerd wordt dat elke jandoedel het kan met wat triviale hulp kan dat als een aanval op jezelf voelen.Rutix schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 22:47:
[...]
Nouja sommige reacties die ik las waren ook niet echt "beleefd".
Hetzelfde als dat mijn bloeddruk lichtjes stijgt wanneer iemand denkt dat'ie een Developer is na een JS bootcamp van een paar dagen. Bootcampbedrijven zijn een legitieme business die een bepaald publiek bedienen en dat is prima. Of dat zou prima moeten zijn. Toch voel ik er alleen maar nijdigheid bij.
Misschien goed om hier een punt achter te zetten? Vervuild het topic. En weer terug naar bureaustoelen op de zaak, auto privé/zakelijk, recruiters en Wet DBA.
Volgens mij eerder doordat er wordt gesuggereerd dat als je zaken zoals administratie en opdrachten vinden niet zelf kunt, je misschien toch niet zo zelfstandig bent dan dat je zelf misschien denktDJ Henk schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 09:46:
[...]
Volgens mij voelen mensen zich ook wat in hun kuif gepikt doordat zelfstandig zijn onderdeel is van onze identiteit. Als gesuggereerd wordt dat elke jandoedel het kan met wat triviale hulp kan dat als een aanval op jezelf voelen.
Hetzelfde als dat mijn bloeddruk lichtjes stijgt wanneer iemand denkt dat'ie een Developer is na een JS bootcamp van een paar dagen. Bootcampbedrijven zijn een legitieme business die een bepaald publiek bedienen en dat is prima. Of dat zou prima moeten zijn. Toch voel ik er alleen maar nijdigheid bij.
Maar eens met @mwa het wordt weer tijd voor een discussie of een nieuwe bureaustoel nu wel of niet zakelijk aangeschaft mag worden als je geen zelfstandige kantoorruimte hebt. Die vraag is al te lang niet meer gesteld
Nog even een oudere koe: @com2,1ghz
Heb je dit al zwart op wit gekregen?Dat klopt dus niet. Mijn boekhouder heeft hiervoor contact gehad met de belastingdienst aangezien hij meerdere klanten heeft met deze vraag. Een bureaustoel hoort tot onze uitrusting/gereedschap.
Je kan niet in de lucht werken met je laptop.
Exact expert nodig?
De discussie rond NLF wordt hier en daar wel een beetje onzuiver gevoerd, niet? Even los van de diensten die NLF aanbiedt:
Wat betreft de inhoud:
- De positieve meningen van mensen worden geridiculiseerd of zelfs gerapporteerd als ze hun account net hebben aangemaakt en/of het hun eerste post ooit hier is. Nou en?! Dat is net zo kinderachtig als op Twitter/X roepen "jouw mening doet er niet toe, want je hebt maar x volgers". Is het echt zo moeilijk om gewoon op de inhoud te reageren? Ik vraag me af of nieuwkomers eenzelfde welkom hadden gekregen als ze een anti-NLF bijdrage hadden geleverd. Eigenlijk vraag ik het me helemaal niet af: de vraag stellen is 'm beantwoorden.
- Mensen rapporteren ook de post van @Next Level Freelancer omdat hij z'n tent zou promoten. Volgens mij was hij niet de persoon die de discussie initieerde en probeert hij voornamelijk de uitingen en aannames van een paar mensen hier te nuanceren. Lijkt me zijn goed recht. Voor fatsoenlijke berichtgeving is hoor en wederhoor wel zo eerlijk zelfs. Dat het dan gaat lijken op promotie is haast onvermijdelijk.
Wat betreft de inhoud:
- "Waarom zou je er geld aan uitgeven als je hier alle kennis gratis kunt ophalen?" Who the fuck zijn wij hier met z'n allen dan? Professionele belastingadviseurs, boekhouders, registeraccountants, financieel planners, etc.? Of zijn we - of in ieder geval de meesten van ons - gewoon freelancers die naar ons beste weten antwoorden op een vraag omdat we zelf alles al (beter denken te) weten op basis van ervaring of omdat we het zelf ook ooit aan een professional hebben moeten vragen? Gezien de manier waarop sommigen zich hier bedienen van drogredenen ben ik geneigd te denken dat ze ook wat betreft hun adviezen hier hun hersencapaciteit niet altijd even goed aanwenden en snap ik best dat sommigen liever ergens anders hun kennis ophalen
- Of een dienst/product (on)nodig is bepaalt de afnemer zelf wel en hij/zij is er zelf verantwoordelijk voor om de voors en tegens (bijv. met behulp van dit topic) tegen elkaar af te wegen. Als wij onszelf hier graag voor de borst willen kloppen dat we alles zelf zo goed kunnen (opzoeken) en dus blijkbaar niet tot de doelgroep van NLF behoren is dat prima, maar dat maakt nog niet dat een dienst als NLF helemaal geen bestaansrecht heeft. Natuurlijk moet een startende freelancer overwegen of hij NLF wel echt nodig heeft en zich goed bewust zijn van de nadelen, maar als die persoon alles overwegende vindt dat NLF voor hem wél meerwaarde biedt, so what?
- NLF is flink aan de prijs inderdaad, maar blijkbaar hebben sommige (luie) mensen dat er voor over om de stap te durven maken. Natuurlijk hadden die gasten duizenden euro's bespaard als ze níet met NLF in zee waren gegaan, maar wat ik ervan begrijp bestaat de NLF-doelgroep uit mensen die anders de overstap überhaupt niet hadden aangedurfd en in loondienst waren gebleven, waarbij de opportunity cost hoger was geweest.

kijk nou maar uit, dadelijk komt elke doorleen toko hier reclame maken._Arthur schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 17:11:
[...]
Lekker laten staan; straks prima vindbaar via Google. En de freelancers die dan verder lezen dan hun neus lang is, komen vanzelf in dit topic rondhangen wat hen 10e/uur extra aan inkomsten oplevert
En hierboven iets met een vooropgezet plan..
Dat heb ik ook gedaan, het valt overigens op dat de mensen die het een geweldig bedrijf zijn net geregistreerd zijn of bijna nooit actief zijn op tweakers (zoals die 1 hierboven met 10 posts ooit in 10 jaar ofzo). En als dit je enige post is, voor dit jaar..... heb ik daar mijn bedenken bij meer nietNouja sommige reacties die ik las waren ook niet echt "beleefd". Er kan ook kritiek worden getoond door netjes te reageren (geen verwijt op jou trouwens want jij bleef netjes). Daarnaast begon het hier met iemand die legitiem ervaringen vroeg over deze clubdus sommige mensen zitten hier wel op te wachten. Of dit tegen werving aan schuurt mogen de mods lekker bepalen en daar is een report voor.
De inhoud is gewoon elk bedrijf heeft zn voor en tegens, als je dan gaat midlancen kan je ook TFG kiezen bijv
[ Voor 60% gewijzigd door 3DDude op 12-08-2023 15:20 ]
Be nice, You Assholes :)
Ze zeggen dat er niets is als slechte publiciteit, maar betwijfel of NLF daarmee eens is. De discussie is wat mij betreft wel mooi geweest en er zijn wel genoeg worden aan vuil gemaakt.3DDude schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 12:49:
[...]
kijk nou maar uit, dadelijk komt elke doorleen toko hier reclame maken.
En hierboven iets met een vooropgezet plan..
[...]
Dat heb ik ook gedaan, het valt overigens op dat de mensen die het een geweldig bedrijf zijn net geregistreerd zijn of bijna nooit actief zijn op tweakers (zoals die 1 hierboven met 10 posts ooit in 10 jaar ofzo). En als dit je enige post is, voor dit jaar..... heb ik daar mijn bedenken bij meer niet
Wil je starten en maak je zorgen dan kan het aanbod interessant zijn. Begrijp alleen wel dat het een prijzige dienstverlening is die je met een beetje onderzoek ook gratis kan vinden. Niet iedere (startende) ZZPer is echter zo ondernemend.. Echter beter een slechte start dan geen start.
Recentelijk ook de stap gemaakt om als freelancer aan de slag te gaan. In eerste instantie geprobeerd om vanuit loondienst de overstap te maken, maar mijn opzegtermijn maakte dit erg lastig. Bij de meeste opdrachten dien je toch op korte termijn beschikbaar te zijn. Daarom heb ik vorige maand toch maar de sprong in het diepe gemaakt en heb ik mijn ontslag ingediend bij mijn werkgever. Nu zit ik in mijn opzegtermijn en probeer ik een opdracht te vinden vanaf september.
Om opdrachten te vinden gebruik ik voornamelijk LinkedIn. Hiermee vind ik opdrachten via recruiters, maar ook rechtstreeks bij bedrijven. Waarbij dat laatste natuurlijk altijd de voorkeur heeft. Daarnaast speur ik dagelijks de bekende portalen af en heb ik waar mogelijk e-mail alerts ingesteld.
Ondanks dat het de vakantieperiode is, valt het me toch niet tegen wat er op mijn pad komt. Er komen regelmatig interessante opdrachten voorbij. Aankomende week heb ik mijn eerste kennismakinggesprek ingepland bij een bedrijf. Niet alleen is het een hele goede match qua technologieen, maar ook qua domeinkennis, aangezien het bedrijf in dezelfde sector actief is als mijn huidige werkgever. Ik heb er dus wel een goed gevoel bij en hoop dat het een goede match is.
Om opdrachten te vinden gebruik ik voornamelijk LinkedIn. Hiermee vind ik opdrachten via recruiters, maar ook rechtstreeks bij bedrijven. Waarbij dat laatste natuurlijk altijd de voorkeur heeft. Daarnaast speur ik dagelijks de bekende portalen af en heb ik waar mogelijk e-mail alerts ingesteld.
Ondanks dat het de vakantieperiode is, valt het me toch niet tegen wat er op mijn pad komt. Er komen regelmatig interessante opdrachten voorbij. Aankomende week heb ik mijn eerste kennismakinggesprek ingepland bij een bedrijf. Niet alleen is het een hele goede match qua technologieen, maar ook qua domeinkennis, aangezien het bedrijf in dezelfde sector actief is als mijn huidige werkgever. Ik heb er dus wel een goed gevoel bij en hoop dat het een goede match is.
[ Voor 20% gewijzigd door Azer op 18-08-2023 15:50 ]
Kijk je uit voor een relatie-/concurrentiebeding met je oude werkgever? Er wordt vaak lacherig over gedaan maar er zijn wel degelijk mensen serieus gepakt door het beding dat zij hadden. Zeker/juist als je in dezelfde branche zit.Azer schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 13:18:
Exact expert nodig?
Als het niet meer dan "bedenken" (sic) zijn dan is het wat vreemd om het expliciet te willen benoemen. Had je dezelfde bedenkingen gehad én benoemd als ik hier al jouw argumenten klakkeloos had overgenomen en herhaald of boeit het aantal posts en de anciënniteit op een forum dan toch stiekem ineens wat minder?3DDude schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 12:49:
het valt overigens op dat de mensen die het een geweldig bedrijf zijn net geregistreerd zijn of bijna nooit actief zijn op tweakers (zoals die 1 hierboven met 10 posts ooit in 10 jaar ofzo). En als dit je enige post is, voor dit jaar..... heb ik daar mijn bedenken bij meer niet
Overigens noem ik NLF nergens een "geweldig bedrijf" en spoor ik in m'n post ook niemand aan om ermee in zee te gaan. Maar blijkbaar moet je volgens mensen als jou wel een verborgen agenda hebben met relativerende posts als de mijne als je je niet vaak genoeg tussen de toetsenbordhelden op GoT mengt. En als je je daar op kunt beroepen dan is reageren op de inhoud natuurlijk niet meer nodig hè?
Zeker een goed punt. Het bedrijf is actief in dezelfde sector, echter is het geen concurrent van mijn werkgever. Sommige klanten van het bedrijf zijn echter wel concurrenten van mijn huidige werkgever. Dus dat kan nog wel een dingetje zijn. Ik wacht eerst even het eerste gesprek af en ga daarna in overleg met werkgever.Crazy D schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 13:33:
[...]
Kijk je uit voor een relatie-/concurrentiebeding met je oude werkgever? Er wordt vaak lacherig over gedaan maar er zijn wel degelijk mensen serieus gepakt door het beding dat zij hadden. Zeker/juist als je in dezelfde branche zit.
Niemand heeft het over een verborgen agenda. Maar het is gewoon duidelijk dat deze thread in een slackgroep daar gedeeld is en een aantal mensen vinden dat ze hier die toko moeten komen 'verdedigen' terwijl wij hier uberhaupt de doelgroep niet zijn, en dat vinden mensen logischerwijs irritant. Het is gewoon niet de bedoeling dat allerhande 'recruiter'toko's dit topic gaan gebruiken om hun toko te adverteren.MeneerVoorJou schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 13:44:
Overigens noem ik NLF nergens een "geweldig bedrijf" en spoor ik in m'n post ook niemand aan om ermee in zee te gaan. Maar blijkbaar moet je volgens mensen als jou wel een verborgen agenda hebben met relativerende posts als de mijne als je je niet vaak genoeg tussen de toetsenbordhelden op GoT mengt.
Je gooit zelf nogal olie op het vuur met je "gore lef" stukje in je andere reactie. Je maakt het er hier op deze manier niet bepaald gezelliger op.
Een aantal mensen vinden het irritant dat er geadverteerd wordt voor een recruiter club (want dat is wat het in essentie is). Nou en. Kunnen we het nu weer over ZZPen hebben? Als mensen het graag over die club hebben, kunnen ze gewoon een eigen topic starten. Midlance/recruiter toko's zijn hier gewoon in de basis offtopic.
[ Voor 6% gewijzigd door Hydra op 12-08-2023 15:24 ]
Vanaf 4 september start ik als ZZP'er. Ben al druk bezig met een opdracht zoeken. Heb ondertussen ook de verzekeringen rond en ben begonnen met het evalueren van een boekhoudpakket.
Ik heb e-Boekhouden bekeken, maar vroeg me af wat de ervaringen hier zijn? De grootboekrekeningen opzet van e-Boekhouden is nogal overkill als zakelijk dienstverlener.
Overigens valt het me op dat je vaak extra kosten hebt voor bijvoorbeeld het koppelen van je rekening (door de bank), het herkennen van bonnetjes (door e-Boekhouden). Die kosten zijn welliswaar verwaarloosbaar gezien de omzet, maar toch...
Ik heb e-Boekhouden bekeken, maar vroeg me af wat de ervaringen hier zijn? De grootboekrekeningen opzet van e-Boekhouden is nogal overkill als zakelijk dienstverlener.
Overigens valt het me op dat je vaak extra kosten hebt voor bijvoorbeeld het koppelen van je rekening (door de bank), het herkennen van bonnetjes (door e-Boekhouden). Die kosten zijn welliswaar verwaarloosbaar gezien de omzet, maar toch...
Eboekhouden bevalt mij goed. Simpel, redelijk intuïtief. Niet heel duur. Uren model erbij.
Grootboekrekeningen die je niet gebruikt zet je gewoon op inactief.
Dashboards zijn wel crap, maar daarvoor kun je de api gebruiken en zelf wat bouwen.
Ik heb dat met Power Automate en Power BI gedaan
Grootboekrekeningen die je niet gebruikt zet je gewoon op inactief.
Dashboards zijn wel crap, maar daarvoor kun je de api gebruiken en zelf wat bouwen.
Ik heb dat met Power Automate en Power BI gedaan
In eerste instantie leek het mij wel wat maar desondanks door mijn boekhouder en bevriende controller sterk afgeraden. Je kan mutatie verwijderen en er zo echt een puinzooi van maken. Ik zie de afgelopen 5 jaar ook weinig innovatie.gibraltar schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 15:42:
Persoonlijk zou in DigiBTW aanraden met een simpele interface maar wel compleet. Via Knab wordt het ook als whitelabel aangeboden waardoor je geen extra kosten maakt voor de koppeling. Ik gebruik zelf overigens alleen hun gratis facturatie-module (kost bij Yuki €25/maand).
DigiBTW mailt trouwens ook namens jou en niet vanuit jou domein direct. Dat helpt gelijk met mailreputatie en scheelt weer anti-spam oplossingen beheren als SPF, DKIM en/of DMARC. Je mail komt gewoon zorgeloos aan.
Ik vond de interface al iets verouderd. Dat je een mutatie kan verwijderen wist ik niet, als software engineer krijg ik daar kriebels van.Deveon schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 17:20:
[...]
In eerste instantie leek het mij wel wat maar desondanks door mijn boekhouder en bevriende controller sterk afgeraden. Je kan mutatie verwijderen en er zo echt een puinzooi van maken. Ik zie de afgelopen 5 jaar ook weinig innovatie.
Zal ik eens evalueren. Thanks!Persoonlijk zou in DigiBTW aanraden met een simpele interface maar wel compleet. Via Knab wordt het ook als whitelabel aangeboden waardoor je geen extra kosten maakt voor de koppeling. Ik gebruik zelf overigens alleen hun gratis facturatie-module (kost bij Yuki €25/maand).
Dat is in ieder geval een indicatie dat ze het technisch op orde hebben. Mijn zakelijke mail gaat via TransIP relay, om exact die reden.DigiBTW mailt trouwens ook namens jou en niet vanuit jou domein direct. Dat helpt gelijk met mailreputatie en scheelt weer anti-spam oplossingen beheren als SPF, DKIM en/of DMARC. Je mail komt gewoon zorgeloos aan.
Het laatste. Het gaat hier niet om het krijgen ervan maar de doorlooptijd kan oplopen.Archiebald schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 09:37:
[...]
Waarom denk je dat weinig mensen een VGB-A krijgen? Of begrijp ik je verkeerd?
Weet niet of je als EMZ of BV bent gestart. In dat eerste geval voldoen nagenoeg alle boekhoudpakketten. Als je als BV bent gestart, zul je ook loonadministratie en jaarrekening moeten bijhouden.gibraltar schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 15:42:
Vanaf 4 september start ik als ZZP'er. Ben al druk bezig met een opdracht zoeken. Heb ondertussen ook de verzekeringen rond en ben begonnen met het evalueren van een boekhoudpakket.
Ik start als EMZ. De administratieve last is dus nog te overzien. Om die reden zoek ik ook iets wat eenvoudig is. Er zijn wel redelijk wat opties, en veel 'reviews' te vinden, maar de ervaring van een mede-tweaker weegt een stuk meer.Matis schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 20:29:
[...]
Weet niet of je als EMZ of BV bent gestart. In dat eerste geval voldoen nagenoeg alle boekhoudpakketten. Als je als BV bent gestart, zul je ook loonadministratie en jaarrekening moeten bijhouden.
Ikzelf gebruik e-boekhouden voor een BTW-plichtige stichting. En deel de mening van een aantal. Het voelt een beetje web 1.0, maar voor onze stichting voldoet het prima.gibraltar schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 20:42:
Ik start als EMZ. De administratieve last is dus nog te overzien. Om die reden zoek ik ook iets wat eenvoudig is. Er zijn wel redelijk wat opties, en veel 'reviews' te vinden, maar de ervaring van een mede-tweaker weegt een stuk meer.
Ik hoor veel positieve verhalen over MoneyMonk en/of Moneybird. Met beide heb ik geen ervaring, mijn boekhouder gebruikt Exact Online, maar dat wil ik je ten zeerste afraden. Zeker als ZZPer
Ik heb het niet zwart wit. Dit was gewoon telefonisch besproken. Net als mijn mobiele airco.Crazy D schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 10:47:
[...]
Volgens mij eerder doordat er wordt gesuggereerd dat als je zaken zoals administratie en opdrachten vinden niet zelf kunt, je misschien toch niet zo zelfstandig bent dan dat je zelf misschien denkt
Maar eens met @mwa het wordt weer tijd voor een discussie of een nieuwe bureaustoel nu wel of niet zakelijk aangeschaft mag worden als je geen zelfstandige kantoorruimte hebt. Die vraag is al te lang niet meer gesteld
Nog even een oudere koe: @com2,1ghz
[...]
Heb je dit al zwart op wit gekregen?
Al heb zou ik het zwart wit hebben dan zou ik er alsnog niets aan hebben. Ik neem het liever aan van een ervaren boekhouder met tig klanten dan een mede ZZP’er.
SnelStart-gebruiker hier, voldoet prima (inkoopfacturen mailen naar je boekhouding, voorstel winstaangifte, btw-aangifte direct indienen bij belastingdienst+ betalen, voldoende bankkoppelingen). Heeft alleen geen urenregistratie, daar gebruik ik zelf Timechimp voor (gekoppeld aan SnelStart), maar ben daar minder enthousiast over.gibraltar schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 20:42:
[...]
Ik start als EMZ. De administratieve last is dus nog te overzien. Om die reden zoek ik ook iets wat eenvoudig is. Er zijn wel redelijk wat opties, en veel 'reviews' te vinden, maar de ervaring van een mede-tweaker weegt een stuk meer.
Dank. Ja eigenlijk deed ik het de afgelopen jaren ook zo vanuit loondienst. Sinds het thuiswerken dan. Hou wel van die flexibiliteit. En dat kan inderdaad 2 kanten op, en past ook bij resultaat gericht werken (ipv uurtjes duimen draaien op kantoor). Zeker niet te beroerd om in het weekend of avond even bij te springen als dat nodig is. Ik denk ook dat de samenleving er meer bij gebaat is ( behalve voor bewakers, die kunnen tussendoor geen uurtjes opnemen als het rustig isRonaldHeirbaut schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 13:22:
[...]
Goedkeuring heb je nooit nodig. Soms moet je naar de boekhouder, naar de tandarts of naar iemand anders die tussen 8.00 en 17.00 werkt. Dan ben je gewoon niet beschikbaar. Je voelt zelf wel aan of het past dat je een weekje afwezig bent; enige empathie is best handig voor een ZZP-er
Verder is een kwestie van geven en nemen. Ik zit in het beheer; dan heb je er dagen bij dat rond 9 uur mijn neus echt leeg is. Dan wil ik wel eens een middag vrij nemen al is het natuurlijk niet mijn schuld dat er geen werk ligt. Soms is het wenselijk dat ik 's avonds of in het weekend nog even wat doe. Ook prima. Dat half uurtje schrijf ik dan niet.
Bij sommige klanten moest ik intern uren boeken. Dat was altijd 0, 4 of 8 uur per dag (de theorie). Wel hield ik in een excel mijn werkelijke uren bij (soms oplopend naar 14 uur op een dag, de praktijk). Had ik teveel, schreef ik 8 uur, maar deed ik niks die dag. Mijn teamlead had daar geen problemen mee zolang het maar transparant bleef en ik geen stuwmeer aan uren zou verzamelen. Bovendien nam ik voor het team altijd de telefoon op.
100% dezelfde ervaring. Mis ook wel de urenregistratie. Zijn er mensen die wat anders gebruiken dan Timechimp? Nog tips om dit te gebruiken, dan ga ik eens kijken of dit aansluit bij mijn wensen...BertS schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 20:47:
[...]
SnelStart-gebruiker hier, voldoet prima (inkoopfacturen mailen naar je boekhouding, voorstel winstaangifte, btw-aangifte direct indienen bij belastingdienst+ betalen, voldoende bankkoppelingen). Heeft alleen geen urenregistratie, daar gebruik ik zelf Timechimp voor (gekoppeld aan SnelStart), maar ben daar minder enthousiast over.
Vanaf dit jaar zou ook IB aangifte komen, maar dat durfde mijn boekhouder nog niet aan...
Super. Ja het is denk ik wat uit de wil om snel een redelijke buffer op te bouwen. Even 2 jaar flink draaien om ergens tussen de 80 -100 p/jaar bruto opzij te zetten. Uitgaande van continuous work dan.init6 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 14:11:
[...]
Mijn tarief is ernaar dat ik bij gewone uren best op vakantie kan zonder langer te moeten werken. Zo heb ik de maand July vrij genomen om door Zuid Amerika te reizen met het gezin.
De uren die ik extra gewerkt heb voor mijn vakantie was om een project af te ronden en ervoor te zorgen dat ik zonder dat iemand mij moest bellen ik weg kon. Dat soort redenen kan je prima aan een opdrachtgever verkopen. Het is een beetje geven en nemen en zorg ervoor dat de opdrachtgever er ook baat bij heeft.
Grappig dat je een grote reis met het gezin aanbrengt. Een van de (vele) prikjes om de stap te nemen waren bevriende kennissen (zzpers ook) die ook 'ff' zo'n mooie trip deden. Vanuit loondienst ben je een jaar spaargeld kwijt aan zoiets.
per ongeluk dubbel-delete please
[ Voor 94% gewijzigd door zwaanenberg op 12-08-2023 21:23 ]
Even een correctie, TFG is geen midlance partij3DDude schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 12:49:
De inhoud is gewoon elk bedrijf heeft zn voor en tegens, als je dan gaat midlancen kan je ook TFG kiezen bijv. Dat is een beetje het punt; de rest van de inhoud staat in de Topic start en ga ik niet herhalen: maar mocht je overwegen te gaan ZZP'n lees de TS gewoon.
Nothing to see here!
Precies. Ik zit bij een accountants/boekhoud kantoor welke onder de horizontale controle valt en die hebben met de belastingdienst dit besproken en het mag gewoon.com2,1ghz schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 20:46:
[...]
Ik heb het niet zwart wit. Dit was gewoon telefonisch besproken. Net als mijn mobiele airco.
Al heb zou ik het zwart wit hebben dan zou ik er alsnog niets aan hebben. Ik neem het liever aan van een ervaren boekhouder met tig klanten dan een mede ZZP’er.
Nothing to see here!
Bevalt goed. Ik factureer mijzelf per uur, evt met kilometervergoeding.gibraltar schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 15:42:
Dan kan perfect vanuit e-Boekhouden. Blij dat ik daarvoor, zoals Snelstart, geen externe tool hoef te gebruiken.
Ik vind de (boekhoudkundige) invoer niet altijd even overzichtelijk.
Daarnaast de nodige maanden gratis. Daarom heb ik voor dit pakket gekozen. Zijn er betere? Ja vast, maar de prijs niet waard voor mijn EMZ.
Ik ben zelf afgelopen jaar gestart en heb drie pakketten getest die allemaal een gratis proef periode hadden.gibraltar schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 15:42:
E-boekhouden vond ik erg boekhouderig ingericht, fijn voor mensen met boekhoudkennis maar voor mij niet gebruiksvriendelijk en intuïtief genoeg.
Ook heb ik Moneybird en Moneymonk geprobeerd die me beiden een stuk beter bevielen. In de proefperiode kun je ook al gewoon de helpdesk benaderen als je een vraag hebt hoe iets ingesteld of ingeboekt moet worden. Ze reageren heel snel.
Uiteindelijk gekozen voor Moneymonk omdat je daarbij met hun app ook de kilometer registratie kan bijhouden zodat ik daar geen aparte app of excel voor nodig heb.
Probeer vooral uit wat voor jou lekker en logisch werkt.
Welke vraag heb je precies gesteld aan je boekhouder en welke ondernemingsvorm heb je? Dat is wel belangrijk voor het antwoord. Een boekhouder kan nooit in zijn algemeenheid zeggen dat een bureaustoel sowieso voor alle ondernemers aftrekbaar is in de winstaangifte (BTW is een ander verhaal).com2,1ghz schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 20:46:
[...]
Ik heb het niet zwart wit. Dit was gewoon telefonisch besproken. Net als mijn mobiele airco.
Als je IB ondernemer bent moet je deze tool gebruiken en afhankelijk van de uitkomst is de inrichting van je werkplek aftrekbaar.
https://www.belastingdien...ent/hulpmiddel-werkruimte
Een DGA kan meer kosten aftrekken omdat deze een werkgever is en aan de Arbowetgeving moet voldoen op de thuiswerkplek. Dan ben je zo’n beetje verplicht om een ergonomische bureaustoel te verstrekken en voor minder ergonomische dingen kan je de vrije ruimte in de werkkostenregeling inzetten. De aftrekbaarheid loopt dus via de loonbelasting en vergeet de thuiswerkvergoeding van €2,15 per thuiswerkdag niet
Voor de BTW is een bureaustoel aftrekbaar omdat je deze gebruikt om belaste omzet mee te behalen. Bij IB ondernemers kan het dus voorkomen dat een bureaustoel voor de IB niet aftrekbaar is en voor de BTW wel.
In het kort dus:
Ben je BTW-ondernemer? Dan is het aftrekbaar voor de BTW.
IB ondernemer: volg de tool om te bepalen of je naast de btw aftrek recht hebt op aftrek in de IB
DGA: ARBO vrijstelling in loonadministratie opnemen (of vrije ruimte wkr inzetten)
Ik gebruik E-Boekhouden nu ruim een jaar voor zowel mijn werkmij BV als voor mijn persoonlijke holding. En dit bevalt prima! Uiteraard is er een leercurve, maar ik vind het zelf interessant om ook alles te begrijpen.gibraltar schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 20:42:
[...]
Nu ik er over nadenk ga ik wat feature requests aanmaken.
Koppeling met de bank kost een klein bedrag, echter bij de bank, niet bij e-boekhouden. En persoonlijk vind ik dit de moeite niet waard, voor mijn holding exporteer ik maandelijks de bankafschriften naar een CSV en importeer deze in e-boekhouden.
Ik gebruik daarnaast Employes voor de salarisadministratie van mij als DGA, dit is ook gratis gekoppeld met e-boekhouden. Juist in deze memoriaalboekingen zit de complexiteit in het boekhouden voor de eenvoudige boekhoudingen die ik voer.
Ik kan helaas geen vergelijk geven met andere boekhoudpaketten.
Een goede boekhouder/controller verwijdert geen mutaties, maar boekt ze negatiefDeveon schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 17:20:
[...]
In eerste instantie leek het mij wel wat maar desondanks door mijn boekhouder en bevriende controller sterk afgeraden. Je kan mutatie verwijderen en er zo echt een puinzooi van maken. Ik zie de afgelopen 5 jaar ook weinig innovatie.

Ik heb er zelf niet heel veel ervaring mee, maar wat ik er zo van gezien heb werkt het best prima. BTW aangiftes worden voorgekauwd en met 1 druk op de knop verstuurd.
[ Voor 16% gewijzigd door Sport_Life op 13-08-2023 11:15 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Dat was precies het punt. Mutaties zou je niet moeten kunnen verwijderen. Zeker omdat je ze met de koppeling naar je bankrekening ook niet meer kan herstellen en zou je handmatig naast elkaar moeten leggen om de verwijderde mutatie te herstellen. Dat je er zelf altijd een puinhoop van kan maken is logisch, maar zoals je al aangeeft is er geen legitieme reden voor z’n functie.Sport_Life schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 11:10:
[...]
Een goede boekhouder/controller verwijdert geen mutaties, maar boekt ze negatief. In ieder (boekhoud)programma kun je er een puinhoop van maken, kijk maar naar SAP bij de grote bedrijven
. Dat ligt aan de gebruiker(s), niet aan de software.
Ik heb er zelf niet heel veel ervaring mee, maar wat ik er zo van gezien heb werkt het best prima. BTW aangiftes worden voorgekauwd en met 1 druk op de knop verstuurd.
BTW aangiftes met één druk op de knop is tegenwoordig geen innovatie meer. Het pakket is tegenwoordig outdated en gezien wisselen van administratiepakket vrij intensief is zou ik gelijk met een goed pakket beginnen, ondanks dat je dan de eerste 15 maanden wel moet betalen. Wanneer je buiten de mini bundel komt vind ik e-Boekhouden ook niet voordelig meer.
Goedemorgen dames en heren,
Ik ga een avontuur beginnen tot max December tenzij het goed loopt.
Momenteel werk ik nog bij een bedrijf tot 1 sept.
Vanaf 4 sept heb ik als het goed is een kvk en dus bedrijf in next.
Ik zag platformen zoals headfirst.
Zzper/ ondernemer is totaal nieuw voor mij.
Ik twijfel nog wel Om geen 4 dagen te werken.
Maar, ik geloof ook dat je all in moet gaan 24/7 Om een "empire" te bouwen Kan natuurlijk in small steps.
Zijn er platformen waar je opdrachten Kan vinden zonder een tussenpersoon? Dus niet headfirst welke 3 euro per uur van je afsnoept?
Verder zit ik met zoveel ideen en sub bedrijven dat ik niet nog exact weet hoe ik Kan beginnen.
Wie kan zijn ervaring en wijsheid delen.
Ik weet van vallen en fouten leer je meer.
Maar een schopje of in de goede richting is well fijn.
Ps de December deadline is er omdat Dan toch wel krap wordt Om rekeningen te betalen.
Een paar ideeen vereisen of crowdfunding en of investeeders, maar investeren zij als je nog geen ervaring en of omzet draait 😅
Maar, ik geloof ook dat je all in moet gaan 24/7 Om een "empire" te bouwen Kan natuurlijk in small steps.
Zijn er platformen waar je opdrachten Kan vinden zonder een tussenpersoon? Dus niet headfirst welke 3 euro per uur van je afsnoept?
Verder zit ik met zoveel ideen en sub bedrijven dat ik niet nog exact weet hoe ik Kan beginnen.
Ps de December deadline is er omdat Dan toch wel krap wordt Om rekeningen te betalen.
Een paar ideeen vereisen of crowdfunding en of investeeders, maar investeren zij als je nog geen ervaring en of omzet draait 😅
Ik kan me voorstellen dat het handig kan zijn als je overzicht in de mutaties wilt behouden. Zodra je per ongeluk een foute boeking hebt gemaakt, maak je dan meteen daarna de goede en verwijder je de foute boeking. Dan blijft de boekhouding 'in balans'. Het maakt dan niet uit of je van/naar Bank boekt of van kostenpost A naar B, de systematiek is hetzelfde.Deveon schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 11:26:
[...]
Dat was precies het punt. Mutaties zou je niet moeten kunnen verwijderen. Zeker omdat je ze met de koppeling naar je bankrekening ook niet meer kan herstellen en zou je handmatig naast elkaar moeten leggen om de verwijderde mutatie te herstellen. Dat je er zelf altijd een puinhoop van kan maken is logisch, maar zoals je al aangeeft is er geen legitieme reden voor z’n functie.
BTW aangiftes met één druk op de knop is tegenwoordig geen innovatie meer. Het pakket is tegenwoordig outdated en gezien wisselen van administratiepakket vrij intensief is zou ik gelijk met een goed pakket beginnen, ondanks dat je dan de eerste 15 maanden wel moet betalen. Wanneer je buiten de mini bundel komt vind ik e-Boekhouden ook niet voordelig meer.
Maar dan moet je wel goed weten waar je mee bezig bent, voor de meeste mensen zal die functie wat te ingewikkeld zijn ben ik met je eens.
Persoonlijk vind ik de eenvoud van zo'n programma juist fijn.
[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 13-08-2023 11:33 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Denk dat het probleem niet zozeer in de correctie zit maar meer dat je dan van 987 naar 989 gaat. Dat roept vragen op, waar is mutatie 988 gebleven?Sport_Life schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 11:30:
[...]
Ik kan me voorstellen dat het handig kan zijn als je overzicht in de mutaties wilt behouden. Zodra je per ongeluk een foute boeking hebt gemaakt, maak je dan meteen daarna de goede en verwijder je de foute boeking. Dan blijft de boekhouding 'in balans'. Het maakt dan niet uit of je van/naar Bank boekt of van kostenpost A naar B, de systematiek is hetzelfde.
Maar dan moet je wel goed weten waar je mee bezig bent, voor de meeste mensen zal die functie wat te ingewikkeld zijn ben ik met je eens.
Persoonlijk vind ik de eenvoud van zo'n programma juist fijn.
Zelfs de documentatie van e-boekhouden zelf geeft aan dat je beter een extra boeking kan doen om een fout te corrigeren dan een mutatie te verwijderen.
Marstek Venus-E, Tibber met Easee Charge Lite
Ik weet dat het weekend is, maar is het niet wat vroeg om al een paar bakkies op te hebben? Er valt geen touw aan vast te knopen, sorry. Wat wil je precies?R.G schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 11:27:toon volledige bericht
Goedemorgen dames en heren,
Neem aan dat het per maand is en je een 0 vergeten bent? Heb 1000 per maand opzij gezet voor de buffer en na 2 jaar kan ik 6 maanden zonder werk zitten met 4k per maand. Denk dat je de begin jaren juist een goede buffer moet hebben daarna zal je vast een goed netwerk hebben gebouwd.zwaanenberg schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 21:21:
[...]
Super. Ja het is denk ik wat uit de wil om snel een redelijke buffer op te bouwen. Even 2 jaar flink draaien om ergens tussen de 80 -100 p/jaar bruto opzij te zetten. Uitgaande van continuous work dan.
Grappig dat je een grote reis met het gezin aanbrengt. Een van de (vele) prikjes om de stap te nemen waren bevriende kennissen (zzpers ook) die ook 'ff' zo'n mooie trip deden. Vanuit loondienst ben je een jaar spaargeld kwijt aan zoiets.
Succes bij een controle. Jij bent nogal stellig dat je het mag opvoeren, zowel de belastingdienst als mijn accountant zijn duidelijk dat het niet mag. Ik neem het liever aan van een accountant dan van een boekhouder.com2,1ghz schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 20:46:
[...]
En hebben zij dit zwart op wit? Vind het nogal schemerig aangezien de belastingdienst nogal stellig is....Rutix schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 22:36:
[...]
Precies. Ik zit bij een accountants/boekhoud kantoor welke onder de horizontale controle valt en die hebben met de belastingdienst dit besproken en het mag gewoon.
[ Voor 24% gewijzigd door Crazy D op 13-08-2023 13:03 ]
Exact expert nodig?
Eerder per jaar en dan drie nullen te weinig.NLKornolio schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 12:46:
[...]
Neem aan dat het per maand is en je een 0 vergeten bent?
Bizar, het staat inderdaad echt op de website van de Belastingdienst. Een Prescan kan zakelijk gewoon opgevoerd worden (want ARBO-wetgeving) maar je rug aan gort werken op een krakkemikkige stoel is klaarblijkelijk geen probleem. Nederland ten voeten uit.Crazy D schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 12:58:
[...]
Succes bij een controle. Jij bent nogal stellig dat je het mag opvoeren, zowel de belastingdienst als mijn accountant zijn duidelijk dat het niet mag. Ik neem het liever aan van een accountant dan van een boekhouder.
[...]
En hebben zij dit zwart op wit? Vind het nogal schemerig aangezien de belastingdienst nogal stellig is....
Zoek je een boekhouder of accountant? Kijk wat die gebruikt. Uiteindelijk ontloopt het elkaar allemaal niet zoveel dus is het vooral handig als je de boekhouding doet in een systeem waar de accountant mee werkt.gibraltar schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 20:42:
[...]
En anders kies je Acumulus. Dat is volgens mij zo’n beetje boekhouden voor dummies
Exact expert nodig?
Als ze komen dan betaal je die BTW toch? Of stop je zelf met investeringen omdat je iets niet kan aftrekken?Frash schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 13:11:
[...]
Bizar, het staat inderdaad echt op de website van de Belastingdienst. Een Prescan kan zakelijk gewoon opgevoerd worden (want ARBO-wetgeving) maar je rug aan gort werken op een krakkemikkige stoel is klaarblijkelijk geen probleem. Nederland ten voeten uit.
Hoi Tweakers, volgend jaar wil ik ook de overstap proberen te maken naar ZZP'er en dit draadje heeft mij enorm veel informatie verschaft, bedankt daarvoor.
Ik wil in januari beginnen zodat ik makkelijk de benodigde 1225 uur per jaar haal en gebruik kan maken van de startersaftrek en zelfstandigenaftrek. Weten jullie of dit ook betekent dat ik beter tot januari kan wachten om mij in te schrijven bij de KVK, of kan ik dat gewoon doen zonder zelfstandig inkomen binnen te halen dit jaar?
Gerelateerd daaraan zou ik graag een paar simpele aankopen willen doen, zoals een werklaptop (huidige is van de werkgever) en wat hosting voor website en data. Dit zou ik moeten kunnen aftrekken als kosten voor het werk, maar betekent dit ook dat ik hiermee moet wachten tot januari? Of is het mogelijk om dit jaar mijn onderneming te beginnen met enkel kosten?
Ik wil in januari beginnen zodat ik makkelijk de benodigde 1225 uur per jaar haal en gebruik kan maken van de startersaftrek en zelfstandigenaftrek. Weten jullie of dit ook betekent dat ik beter tot januari kan wachten om mij in te schrijven bij de KVK, of kan ik dat gewoon doen zonder zelfstandig inkomen binnen te halen dit jaar?
Gerelateerd daaraan zou ik graag een paar simpele aankopen willen doen, zoals een werklaptop (huidige is van de werkgever) en wat hosting voor website en data. Dit zou ik moeten kunnen aftrekken als kosten voor het werk, maar betekent dit ook dat ik hiermee moet wachten tot januari? Of is het mogelijk om dit jaar mijn onderneming te beginnen met enkel kosten?
De startersaftrek en zelfstandigaftrek zijn een leuke bonus, maar lijkt me totaal onbelangrijk voor je beslissing wanneer je precies gaat starten. En ja, je kan prima je onderneming beginnen met alleen wat kosten.
Niet wachten, maar gewoon zsm beginnen. Is al vaak genoeg gezegd hier: die aftrekken zijn bonusjes, zelfs zonder die aftrek verdien je als zzper een stuk meer dan in loondienst
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
Sowieso kost het qua startersaftrek helemaal niks, die krijg je toch maar 3 jaar, en de zelfstandigenaftrek wordt al elk jaar minder en stelt al niet zo veel meer voor tov enkele jaren geleden.
Bedankt voor het snelle antwoord, ik ga ermee aan de slag!
Mijn accountant adviseur (tevens mogelijk accountant) probeert mij e-Boekhouden te verkopen, er zit een fee in voor hem geloof ik. En het voordeel zou zitten in het gemak waarmee ze cijfers tot hun beschikking hebben. De BTW aangifte geloof ik wel, dat gaat in bijna elk pakket vanzelf.Crazy D schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 13:59:
[...]
Zoek je een boekhouder of accountant? Kijk wat die gebruikt. Uiteindelijk ontloopt het elkaar allemaal niet zoveel dus is het vooral handig als je de boekhouding doet in een systeem waar de accountant mee werkt.
En anders kies je Acumulus. Dat is volgens mij zo’n beetje boekhouden voor dummies
De IB aangifte twijfel ik nog over of ik dat zelf kan of wil. Als EMZ heb je daar vanzelfsprekend iets meer werk, en je hebt wat aftrekposten zoals AOV premie. Maar de details moet ik nog uitzoeken.
Ik probeer niet weg te lopen voor de boekhouding (want dat hoort bij ondernemen), maar als ik een uur omzet kan maken of een uur boekhouding moet doen, dan weet ik al wat goedkoper is.
Al komt er een controle waarvan de kans bijna gelijk is aan 0%, boeit die eventuele correctie van enkele honderden euro’s mij geen moer.Crazy D schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 12:58:
[...]
Succes bij een controle. Jij bent nogal stellig dat je het mag opvoeren, zowel de belastingdienst als mijn accountant zijn duidelijk dat het niet mag. Ik neem het liever aan van een accountant dan van een boekhouder.
[...]
En hebben zij dit zwart op wit? Vind het nogal schemerig aangezien de belastingdienst nogal stellig is....
Mijn boekhouder is een accountant en weet wel degelijk wat hij zegt.
Je bureau en je stoel hoort bij je gereedschap. Net als bij een tandarts of een schoonheidsspecialist of een kapper. Het is niet zwart wit. Het gaat er alleen om dat het bewijsbaar is dat de investeringen daadwerkelijk gebruikt worden om omzet te genereren.
Maat van me zei een keer dat hij zijn eigen stoel, bureau en monitor maar moest meenemen naar de klant. Ik heb hetzelfde meegemaakt bij mijn laatste detacheeringsklus
En anders zijn er allemaal andere grijze gebieden zoals het huren van een werkplek waarvoor je alles aanschaft.
Voor de een boeit die enkele euro aan aftrek niet. Het boeit mij persoonlijk helemaal niet wat iedereen doet. Ik boek die meuk in met goedkeuring van mijn boekhouder/accountant. Wetende dat net als al het andere zakelijke producten er bij een controle een correctie kan komen.
Voor de rest staat het iedereen vrij wat hij of zij zakelijk inboekt

Als je boekhouder/accountant e-boekhouden gebruikt is dat op zich wel zo handig om dat dan zelf ook te gebruiken. De boekhouding zelf is overal wel gelijk maar de manier waarop je dingen moet doen scheelt nogal veel, als je de accountant gebruikt voor jaarcontrole en je bent vervolgens 3 uur extra kwijt om de accountant de cijfers te laten controleren is je voordeel ook weer teniet gedaan.gibraltar schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 14:47:
[...]
Mijn accountant adviseur (tevens mogelijk accountant) probeert mij e-Boekhouden te verkopen, er zit een fee in voor hem geloof ik. En het voordeel zou zitten in het gemak waarmee ze cijfers tot hun beschikking hebben. De BTW aangifte geloof ik wel, dat gaat in bijna elk pakket vanzelf.
De IB aangifte twijfel ik nog over of ik dat zelf kan of wil. Als EMZ heb je daar vanzelfsprekend iets meer werk, en je hebt wat aftrekposten zoals AOV premie. Maar de details moet ik nog uitzoeken.
Ik probeer niet weg te lopen voor de boekhouding (want dat hoort bij ondernemen), maar als ik een uur omzet kan maken of een uur boekhouding moet doen, dan weet ik al wat goedkoper is.
Exact expert nodig?
En dat is dus gewoon niet waar. Je mag _geen_ inboedel als zakelijke kosten boeken (als je niet voldoet aan de regels rondom de werkplek thuis etc). De belastingdienst is daar heel stellig in. Jij beweert vervolgens dat je accountant contact heeft gehad met de belastingdienst en zegt dat het wel mag. Dat is mooi, en dat zou een uitstekend precedent scheppen om die kosten wel zakelijk te boeken. Ik vraag om "bewijs" daarvan en dat blijft uit. Prima, maar dan vind ik het voorlopig nog steeds zo ongeloofwaardig als wat. Misschien ben je in de war en boekt de accountant het wel zakelijk in om de BTW terug te vorderen maar wordt de aanschaf zelf als prive geboekt?com2,1ghz schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 14:59:
Je bureau en je stoel hoort bij je gereedschap. Net als bij een tandarts of een schoonheidsspecialist of een kapper. Het is niet zwart wit. Het gaat er alleen om dat het bewijsbaar is dat de investeringen daadwerkelijk gebruikt worden om omzet te genereren.
Het feit dat deze discussie elke maand (of 2?) terugkomt geeft ook wel aan dat het een "heet hangijzer" is omdat het inderdaad totale bullshit is dat het niet mag.
Hoewel een beetje ongeloofwaardig (maar met een opdrachtbevestiging waarop dat expliciet staat benoemd dan ook een duidelijke reden om die aanschaf te verdedigen).Maat van me zei een keer dat hij zijn eigen stoel, bureau en monitor maar moest meenemen naar de klant. Ik heb hetzelfde meegemaakt bij mijn laatste detacheeringsklus
Dat zijn geen grijze gebieden, maar gewoon onzin omwegen. Als jij voor 1 maand kantoorruimte huurt, berg inboedel aanschaft en na een maand de huur opzegt, zul je bij controle ook moeten aangeven wat je met die inboedel hebt gedaan.En anders zijn er allemaal andere grijze gebieden zoals het huren van een werkplek waarvoor je alles aanschaft.
Het boeit mij ook niet wat een ander inboekt. Maar in dit topic willen we de regels volgen. De grijze gebieden zoals zorgen dat de meubels < 450 kosten, verdeelt over meerdere bonnen, en dat soort fratsen, die kunnen we allemaal wel bedenken maar bij vragen of je van iets zakelijks de kosten mag pakken of niet, was tot op heden altijd het uitgangspunt dat we bij de beantwoording van die vragen ons aan de regels houden. En jij geeft dus zonder bewijs een antwoord dat ingaat tegen wat bij de belastingdienst op de website staat. Prima, maar 'bewijs' het dan of hou gewoon je mond. Of, maak reclame voor je accountant zodat iedereen die wel de bureaustoel en de airco willen aftrekken, weten bij wie ze moeten zijn om dit goedgekeurd te krijgen (als hun eigen accountant daar terecht moeilijk over doet).Voor de een boeit die enkele euro aan aftrek niet. Het boeit mij persoonlijk helemaal niet wat iedereen doet. Ik boek die meuk in met goedkeuring van mijn boekhouder/accountant. Wetende dat net als al het andere zakelijke producten er bij een controle een correctie kan komen.
Voor de rest staat het iedereen vrij wat hij of zij zakelijk inboekt
Wat jij zelf doet boeit mij ook voor geen moer verder. Maar daarmee kap je het nut van vragen stellen ook best wel een beetje af "ja, bekijk zelf maar of je het boekt of niet"

Exact expert nodig?
Wacht even, hoeven jullie niet elke keer je bureau op het dak van je auto te binden als je naar kantoor gaat??
Nee, ik ben verantwoordelijk voor de koffiebar, broodjesvak en de drank voor de middagborrel. Collega zzp'er heeft een groot bureau op zijn dak liggenmwa schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 15:51:
Wacht even, hoeven jullie niet elke keer je bureau op het dak van je auto te binden als je naar kantoor gaat??
Exact expert nodig?
Zijn de broodjes wel aftrekbaar?Crazy D schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 15:55:
[...]
Nee, ik ben verantwoordelijk voor de koffiebar, broodjesvak en de drank voor de middagborrel. Collega zzp'er heeft een groot bureau op zijn dak liggen
Pffft, iedereen en de lantaarnpaal kan een VGB A krijgen, zolang je zelf (en je meest directe naasten) maar geen crimineel verleden of grote schulden hebt. Ik denk dat je dit ietwat overschat.Appelkindi schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 22:03:
[...]
Netjes grootte van je gezin/familie etc spelen ook mee natuurlijk. Desalniettemin doen weinig mensen dit je na denk ik. Congratz!
Sometimes you need to plan for coincidence
Misschien onhandig geformuleerd, ik feliciteerde hem met de snelheid dat het was afgerond.Hmmbob schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 16:48:
[...]
Pffft, iedereen en de lantaarnpaal kan een VGB A krijgen, zolang je zelf (en je meest directe naasten) maar geen crimineel verleden of grote schulden hebt. Ik denk dat je dit ietwat overschat.
Ah zo. In dat geval: het kán inderdaad snel, áls er niet zo veel over je te vinden is "waar iemand wat van moet vinden".
Sometimes you need to plan for coincidence
Je kunt sowieso niet tot je startdatum wachten met je inschrijving want je hebt voor heel veel dingen die je vooraf moet regelen een KvK inschrijving nodig. Nouja, an sich 'kan' het, maar handig is anders. Je kan dus beter 'binnenkort' de inschrijving doen. Je moet dan voor het laatste kwartaal van dit jaar een BTW nul-aangifte doen, maar dat stelt niks voor.Tobis schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 14:21:
Hou er ook rekening mee dat bedrijven in december ongeveer niks meer doen, en je meestal niet meer dan een maand van te voren kan beginnen met opdrachten regelen. Ik ben zelf 1 Jan 2019 gestart en hoewel het allemaal prima goed is gekomen, waren dat wel dingen waar ik tegenaan liep.
Startersaftrek is geen enkel issue, je kan zelf kiezen wanneer je deze in laat gaan.
Het kost inderdaad wat tijd om de boel te regelen, maar hou ook in de gaten dat sommige werkgevers het wellicht niet heel leuk vinden dat je al begint terwijl je in loondienst bent. Vaak staat er in je arbeidsovereenkomst iets over nevenfuncties.Tobis schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 14:21:
Hoi Tweakers, volgend jaar wil ik ook de overstap proberen te maken naar ZZP'er
[...]
Misschien doen ze er totaal niet moeilijk over. Aan de andere kant wil je natuurlijk niet bruggen achter je in brand steken...
Daar ga ik wel van uit ja. Zij maken afspraken met de belastingdienst over wat wel en niet mag. Ik heb het zwart op wit natuurlijk niet gezien maar als zij zeggen dat ze het hebben getoetst dan geloof ik ze.Crazy D schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 12:58:
[...]
[...]
Nothing to see here!
Die boekhouders zijn tegenwoordig in feite al een soort inspecteurs, als zij zeggen dat het kan dan zou ik mij geen zorgen maken. Dat zal ook een reden zijn dat de veelgenoemde controles eigenlijk niet plaatsvinden, ik ken persoonlijk één iemand die er (jaren geleden) eentje kreeg maar die had ook stomme fouten gemaakt met zijn aangiftenummers.Rutix schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 22:08:
[...]
Daar ga ik wel van uit ja. Zij maken afspraken met de belastingdienst over wat wel en niet mag. Ik heb het zwart op wit natuurlijk niet gezien maar als zij zeggen dat ze het hebben getoetst dan geloof ik ze.
Ja - want alle freelancer ICT-ers zetten 250/300k per jaar om en kunnen 80/100k per jaar op zij zetten.jadjong schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 13:00:
[...]
Eerder per jaar en dan drie nullen te weinig.

Of ben je sarcastisch?

Buffer voor half jaar / -> jaar vaste lasten is al heel mooi volgens mij. In elk geval als eerste stip op de horizon als je start met zzp-n.
Meer dan dat is mijn inziens nutteloos. Kan je beter wat leuks mee doen, of investeren in je toekomst.
Vooral ook omdat de club waar ik zit gewoon onder horizontale controle valt. M.a.w. ze controleren of het kantoor de zaakjes op orde hebben, hebben regelmatig meetings met ze, zijn in goed contact en dan gaan ze uit dat het accountant bedrijf eerlijk en volgens de regels de belasting doet.Wolly schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 22:11:
[...]
Die boekhouders zijn tegenwoordig in feite al een soort inspecteurs, als zij zeggen dat het kan dan zou ik mij geen zorgen maken. Dat zal ook een reden zijn dat de veelgenoemde controles eigenlijk niet plaatsvinden, ik ken persoonlijk één iemand die er (jaren geleden) eentje kreeg maar die had ook stomme fouten gemaakt met zijn aangiftenummers.
Daarnaast hebben we het hier al zo vaak over gehad maar bij een controle gaat het vooral om heb je naar eer en geweten gehandeld of heb je expres de boel proberen te flessen. De inspecteurs zijn ook gewoon mensen en snappen dat niet alle regels even duidelijk/logisch zijn. Maak me dus totaal geen zorgen.
[ Voor 16% gewijzigd door Rutix op 13-08-2023 22:20 ]
Nothing to see here!
Tjah, als die club die voor jou de boekhouding doet zo goed met de belastingdienst door 1 deur gaat, moet het toch een kleine moeite zijn om hier iets zwart op wit over te overhandigen?Rutix schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 22:18:
[...]
Vooral ook omdat de club waar ik zit gewoon onder horizontale controle valt. M.a.w. ze controleren of het kantoor de zaakjes op orde hebben, hebben regelmatig meetings met ze, zijn in goed contact en dan gaan ze uit dat het accountant bedrijf eerlijk en volgens de regels de belasting doet.
Eens, maar de belastingdienst is in al zijn onduidelijkheid nou juist over dit punt flink duidelijk:Daarnaast hebben we het hier al zo vaak over gehad maar bij een controle gaat het vooral om heb je naar eer en geweten gehandeld of heb je expres de boel proberen te flessen. De inspecteurs zijn ook gewoon mensen en snappen dat niet alle regels even duidelijk/logisch zijn. Maak me dus totaal geen zorgen.
https://www.belastingdien...in-mijn-woning-aftrekbaar
En dus, opnieuw. Als je accountant zo superstellig is en overtuigd dat je je kantoorinrichting voor je thuiskantoor (zonder dat het zelfstandige werkruimte is, of meer dan 10% van je woning is die je zakelijk gebruikt en dat deel zakelijk op je balans opneemt) gewoon als kosten mag opvoeren als IT'er, zou je in ieder geval zo ongeveer binnen dit topic alleen al een reactie of 2500 (gokje...) kunnen wegvagen door hier duidelijkheid over te geven.
Maar goed, dat kunnen jullie niet. Prima. Ik vind het gezegend, ik reageer niet meer op zo'n vraag. Succes met boeken en inderdaad de kans op controle is zo klein dat je zo ongeveer alles wel zakelijk kunt boeken "naar eer en geweten" dat dat het issue ook niet is.
Exact expert nodig?
En ook @NLKornolio, bedoelde inderdaad wat jadjong zei. Ieders situatie is weer anders natuurlijk, maar uitgaande van 160k per jaar is 80 of 90 daarvan (bruto!) opzij zetten nu ook weer niet zo gek.ZveenT schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 22:18:
[...]
Ja - want alle freelancer ICT-ers zetten 250/300k per jaar om en kunnen 80/100k per jaar op zij zetten.![]()
Of ben je sarcastisch?![]()
Buffer voor half jaar / -> jaar vaste lasten is al heel mooi volgens mij. In elk geval als eerste stip op de horizon als je start met beleggen.
Meer dan dat is mijn inziens nutteloos. Kan je beter wat leuks mee doen, of investeren in je toekomst.
Dit alles is natuurlijk geredeneerd vanuit persoonlijke uitgave patronen en een simpele ceteris paribus back of a bierviltje analyse, zoals bijvoorbeeld uitgaande van 2 jaar continuous verlenging/opdrachten. Bij een paar maanden geen opdracht gaan er weer snel wat nullen van af bijvoorbeeld.
Klopt, het was iets vroeg.mwa schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 12:39:
[...]
Ik weet dat het weekend is, maar is het niet wat vroeg om al een paar bakkies op te hebben? Er valt geen touw aan vast te knopen, sorry. Wat wil je precies?
Eigenlijk heb ik voor nu een vraag.
Is er een platform waar klanten / opdrachtgevers opdrachten aanbieden zonder tussenpartij en waar wij Al's zzper ons ook kunnen aanbieden?
Alvast bedankt.
Wat je er mee moet mag je zelf weten.ZveenT schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 22:18:
[...]
Ja - want alle freelancer ICT-ers zetten 250/300k per jaar om en kunnen 80/100k per jaar op zij zetten.![]()
Of ben je sarcastisch?![]()
Buffer voor half jaar / -> jaar vaste lasten is al heel mooi volgens mij. In elk geval als eerste stip op de horizon als je start met beleggen.
Ja, dat platform heet ‘je netwerk’.R.G schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 00:04:
[...]
Klopt, het was iets vroeg.
Eigenlijk heb ik voor nu een vraag.
Is er een platform waar klanten / opdrachtgevers opdrachten aanbieden zonder tussenpartij en waar wij Al's zzper ons ook kunnen aanbieden?
Alvast bedankt.
Verder is deze vraag al weet ik veel hoe vaak voorbij gekomen, en staat de link naar inhuurkaart.nl zelfs in de topicstart.
Er kunnen de volgende dingen aan de hand zijn als iemand beweerd dat zijn boekhouder zegt dat een bureaustoel aftrekbaar is:Crazy D schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 23:11:toon volledige bericht
[...]
Tjah, als die club die voor jou de boekhouding doet zo goed met de belastingdienst door 1 deur gaat, moet het toch een kleine moeite zijn om hier iets zwart op wit over te overhandigen?
[...]
Eens, maar de belastingdienst is in al zijn onduidelijkheid nou juist over dit punt flink duidelijk:
https://www.belastingdien...in-mijn-woning-aftrekbaar
En dus, opnieuw. Als je accountant zo superstellig is en overtuigd dat je je kantoorinrichting voor je thuiskantoor (zonder dat het zelfstandige werkruimte is, of meer dan 10% van je woning is die je zakelijk gebruikt en dat deel zakelijk op je balans opneemt) gewoon als kosten mag opvoeren als IT'er, zou je in ieder geval zo ongeveer binnen dit topic alleen al een reactie of 2500 (gokje...) kunnen wegvagen door hier duidelijkheid over te geven.
Maar goed, dat kunnen jullie niet. Prima. Ik vind het gezegend, ik reageer niet meer op zo'n vraag. Succes met boeken en inderdaad de kans op controle is zo klein dat je zo ongeveer alles wel zakelijk kunt boeken "naar eer en geweten" dat dat het issue ook niet is.
- de boekhouder dacht dat het om de BTW ging, deze is aftrekbaar
- de werkruimte voldoet aan de eisen van artikel 3.16 IB
- de boekhouder is even vergeten dat je een IB ondernemer bent en geen DGA
- de boekhouder mag terug naar school als er niet gewezen wordt op de aftrekbeperking.
- het is nooit daadwerkelijk gevraagd
Artikel 3.16 IB is zo duidelijk, dit is echt 1e jaars lesstof voor professionals. Dit artikel is een aftrekbeperking, de hoofdregels is dus: niet aftrekbaar tenzij…
De uitkomst verschilt per ondernemer omdat vermogensetikettering een belangrijke rol speelt.
Hier wat jurisprudentie voor de geïnteresseerden. Doe ermee wat je wilt, maar het is geen grijs gebied:
https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:GHAMS:2019:1768
37. Op grond van artikel 3.16, eerste lid, van de Wet inkomstenbelasting 2001 (hierna: Wet IB 2001) komen kosten en lasten die verband houden met een werkruimte niet in aftrek op de winst, tenzij de werkruimte een naar verkeersopvatting zelfstandig gedeelte van de woning vormt en intensief wordt gebruikt voor verwerving van inkomen.
38. Bij de beoordeling van de vraag of sprake is van een zelfstandig gedeelte van de woning is van belang of de werkruimte beschikt over een eigen opgang of ingang en over eigen voorzieningen zoals bijvoorbeeld sanitair en een keuken. De werkruimte in de toenmalige woning van eiser beschikte niet over een eigen opgang of ingang en ook niet over eigen sanitaire voorzieningen. Niet gebleken is dat de werkruimte een dusdanige zelfstandigheid bezat, dat zij ook als zodanig had kunnen worden verhuurd aan derden. Gelet hierop is de rechtbank dan ook van oordeel dat geen sprake was van een zelfstandig gedeelte van de woning. Verweerder heeft daarom terecht de aftrekposten/afschrijvingen met betrekking tot de bureaustoel, de bureaulamp, de kast en de afscheidingswand gecorrigeerd.
Mijn boekhouder geeft ook aan dat het gewoon kan omdat je het nodig hebt om te kunnen werken.Wolkje schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 08:18:
[...]
Er kunnen de volgende dingen aan de hand zijn als iemand beweerd dat zijn boekhouder zegt dat een bureaustoel aftrekbaar is:
- de boekhouder dacht dat het om de BTW ging, deze is aftrekbaar
- de werkruimte voldoet aan de eisen van artikel 3.16 IB
- de boekhouder is even vergeten dat je een IB ondernemer bent en geen DGA
- de boekhouder mag terug naar school als er niet gewezen wordt op de aftrekbeperking.
- het is nooit daadwerkelijk gevraagd
Aangezien hij de professional hoort te zijn en ik starter neem ik aan dat het niet punt 1 is, dat zou hij dan duidelijk moeten aangeven.
Heb hem ook aangegeven punt 2, dat is volgens hem bij roerende zaken. Bij onroerende zaken, lees een koffiezet automaat, bureaustoel oid geld punt 2 niet.
Heb het idee het in mijn geval punt 4 is

Als toevoeging wat @Hydra al zei: je kan startersaftrek 3x (jaar) toepassen in de eerste 5 jaar.Tobis schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 14:21:
Hoi Tweakers, volgend jaar wil ik ook de overstap proberen te maken naar ZZP'er en dit draadje heeft mij enorm veel informatie verschaft, bedankt daarvoor.
Verder kan je al kosten maken en die aftrekken van de inkomstenbelasting er vanuit gaande dat je inkomen hebt en daar belasting over betaald. Echter kan je de btw (21%) waarschijnlijk niet aftrekken, omdat je nog geen btw afdraagt dit jaar. Je kan bij de belasting dus wel minder betalen(door aftrekposten), maar dus niet ontvangen.
Je kan de spullen ook aanschaffen wanneer je ze nodig hebt, als je pas in januari begint, heb je vaak nog even voordat de opdracht rond is en je daadwerkelijk aan het werk gaat.
Ik begin ook in januari en heb me half juli ingeschreven. Geen probleem voor de BD. Als je nou een jaar of langer geen opdracht hebt krijg je misschien een belletje maar een half jaar als starter is geen probleem.Tobis schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 14:21:
Voor mij genoeg tijd om me in te lezen en zaken af te sluiten/regelen. Aov, website, hosting, bureaustoel (2e hands gekocht, 25 euro haworth comforto 77, gek genoeg betaal ik deze prive om alle discussie voor te zijn
Ik ben een half jaar lopende kosten kwijt:
Website + hosting 25 euro (dure hippe domeinnaam), zakelijk nr 30 euro, rekening 30 euro, boekhoudpakket zal ook wel 50 euro zijn (moet ik nog uitzoeken, moneymonk staat op de lijst).(prijzen per 1/2 jaar). Peanuts dus.
Plus, mocht er een gouden kans voorbij komen kan je gelijk schakelen!
Is het een eenpitter of een wat groter kantoor?bertuslambertus schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 08:47:
[...]
Mijn boekhouder geeft ook aan dat het gewoon kan omdat je het nodig hebt om te kunnen werken.
Aangezien hij de professional hoort te zijn en ik starter neem ik aan dat het niet punt 1 is, dat zou hij dan duidelijk moeten aangeven.
Heb hem ook aangegeven punt 2, dat is volgens hem bij roerende zaken. Bij onroerende zaken, lees een koffiezet automaat, bureaustoel oid geld punt 2 niet.
Heb het idee het in mijn geval punt 4 is
Bij een eenpitter loop je naar mijn idee in het algemeen wel wat meer risico dat bepaalde zaken over het hoofd worden gezien omdat er niemand anders meekijkt.
Accountants maken wel eens fouten en bij een wat groter kantoor zal de fiscalist bij de aangifte het 1 en ander corrigeren. Dat levert intern ook nog eens de nodige discussie op, want dan moet de accountant bij de klant gaan uitleggen waarom zijn cijfers niet kloppen. Niemand heeft zin om bij de klant terug te komen met de boodschap dat ze een fout hebben gemaakt: het kan zijn dat het intern wordt gecorrigeerd zonder dat je hier actief iets van hoort.
Accountants en fiscalisten werken samen omdat ze deels overlappende en deels aanvullende kennis hebben, het is een soort van gearrangeerd huwelijk met voor- en nadelen. De meeste accountants zijn heel goed met cijfers, maar iets minder onderlegd op fiscaal gebied omdat het meer juridisch is dan puur cijfermatig. Dus zijn accountants gaan samenwerken met fiscalisten die het juridische gedeelte snappen, maar vaak niet zo’n zin hebben om te boekhouden.
Uiteindelijk worden overal fouten gemaakt: bij boekhouders/accountants/fiscalisten en bij de Belastingdienst zelf. Op zich vind ik het niet raar dat je in eerste instantie een verkeerd antwoord krijgt, wel als je na doorvragen nog steeds antwoorden krijgt die duiden op een gebrek aan fiscale kennis. Als je dan een conflict krijgt met de Belastingdienst dan denk ik niet dat diegene voldoende fiscaal onderlegd is om een bezwaar- en beroepsprocedure te kunnen voeren. Hopelijk is er een fiscale collega aanwezig die het dan wel snapt.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf
Met zo’n verleden kan ik me voorstellen dat een AOV via een verzekeraar een hele lastige klus wordt inderdaad. Je had je via het UWV kunnen verzekeren als je dat binnen 13 weken na laatste dienstbetrekking had gedaan: https://www.uwv.nl/partic...en-van-verzekeren-bij-uwvCodeCaster schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 12:15:
***members only***
Hierbij geen medische keuring (en dus eigenlijk gegarandeerde acceptatie), die verplichte AOV is m.i. ook in jouw geval niet nodig omdat hier ook al een vangnet voor is.
Ik heb geleerd om niet te open te zijn naar zowel huisarts als naar overige instellingen (bijv. vragenlijsten van consultatiebureau), die gegevens worden enorm lang bewaard, en je weet niet wat er in de toekomst mee gaat gebeuren / hoe je er last van kunt krijgen…
Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C
Ik vind zelf dus dat dat best meevalt. Ik loop ergens tegenaan, ik zoek hulp, ik ga verder als beter mens. Had ik géén hulp gezocht of bepaalde dingen verzwegen, dan had ik wel een verzekering kunnen krijgen (maar was ik ondertussen een groter risico geweest).
Ik snap het wel, maar begrijp het niet.
Dat weet ik nu al enige tijd, maar dat wist ik tienenhalf jaar geleden niet.Je had je via het UWV kunnen verzekeren als je dat binnen 13 weken na laatste dienstbetrekking had gedaan: https://www.uwv.nl/partic...en-van-verzekeren-bij-uwv
Dat is inderdaad een van de conclusies die je hieruit kunt trekken.Ik heb geleerd om niet te open te zijn naar zowel huisarts als naar overige instellingen (bijv. vragenlijsten van consultatiebureau), die gegevens worden enorm lang bewaard, en je weet niet wat er in de toekomst mee gaat gebeuren / hoe je er last van kunt krijgen…
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf
Dat het niet krom is hoor je mij niet zeggen ;-) Tijdens mijn AOV aanvraag traject heb ik zelfs röntgen foto’s moeten maken van beide benen ivm wat botbreuken uit een ver verleden. Voor de aanvraag van een stratenmaker zou dat wellicht nog zinnig zijn, maar voor een IT-er volstrekt onnodig natuurlijk…CodeCaster schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 12:54:
[...]
Ik vind zelf dus dat dat best meevalt. Ik loop ergens tegenaan, ik zoek hulp, ik ga verder als beter mens. Had ik géén hulp gezocht of bepaalde dingen verzwegen, dan had ik wel een verzekering kunnen krijgen (maar was ik ondertussen een groter risico geweest).
Nu ik er over nadenk, de slimste strategie is je altijd bij het UWV verzekeren op het moment dat je start, dan heb je altijd een fallback op het moment dat een AOV bij een commerciële partij niet zou lukken.
Heb je je laten bijstaan door een AOV-adviseur? Of 'het zelf uitgezocht (execution only)?CodeCaster schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 12:15:
***members only***
Berekend en aangevraagd met een adviseur._Arthur schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 13:12:
[...]
Heb je je laten bijstaan door een AOV-adviseur? Of 'het zelf uitgezocht (execution only)?
[ Voor 7% gewijzigd door CodeCaster op 14-08-2023 13:17 ]
Dit, en dan wel de juiste optie pakken die je verzekerd na 2 jaar ziekte. Voor de eerste twee jaar buffer opbouwen en bij een broodfonds aansluiten. Ik denk er serieus over na om ergens in dienst te gaan voor 3 maanden en dan weer opnieuw voor mezelf te gaan beginnen. UWV is duur, maar stelt geen vragen. (Alleen inkomensvraag)Rockster schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 13:06:
[...]
Dat het niet krom is hoor je mij niet zeggen ;-) Tijdens mijn AOV aanvraag traject heb ik zelfs röntgen foto’s moeten maken van beide benen ivm wat botbreuken uit een ver verleden. Voor de aanvraag van een stratenmaker zou dat wellicht nog zinnig zijn, maar voor een IT-er volstrekt onnodig natuurlijk…
Nu ik er over nadenk, de slimste strategie is je altijd bij het UWV verzekeren op het moment dat je start, dan heb je altijd een fallback op het moment dat een AOV bij een commerciële partij niet zou lukken.
En altijd gebruik maken van de optie om als eerste het advies n.a.v. Het medische onderzoek in te zien. Je kunt dan nog weigeren het advies door te laten sturen naar de verzekeraar, bij een eventuele andere aanvraag (omdat je geweigerd zou gaan worden) hoef je dan niet aan te geven dat je ooit geweigerd bent.Loev schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 13:13:
[...]
Dit, en dan wel de juiste optie pakken die je verzekerd na 2 jaar ziekte. Voor de eerste twee jaar buffer opbouwen en bij een broodfonds aansluiten. Ik denk er serieus over na om ergens in dienst te gaan voor 3 maanden en dan weer opnieuw voor mezelf te gaan beginnen. UWV is duur, maar stelt geen vragen. (Alleen inkomensvraag)
Bedankt voor de replies, ik heb gelijk de inschrijving van de KvK ingevuld en nadat ik volgende week ben langsgegaan voor identificatie ben ik ondernemer 
Weten jullie of het redelijk is om een NAS af te schrijven voor je werk? Ik gebruik deze als persoonlijke "cloud" voor documenten, contacten, docker containers enzo, en dacht eraan om mijn website erop te hosten.
Weten jullie of het redelijk is om een NAS af te schrijven voor je werk? Ik gebruik deze als persoonlijke "cloud" voor documenten, contacten, docker containers enzo, en dacht eraan om mijn website erop te hosten.
Als de overheid graag wil dat iedereen verzekerd kan zijn zou het al een hele stap zijn als ze de UWV optie ook open zouden zetten voor mensen die al langer niet meer in dienst zijn, met als enige voorwaarde dat je op dat moment niet arbeidsongeschikt bent ( of de kennis dat je dat gaat worden ).CodeCaster schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 12:54:
[...]
Dat weet ik nu al enige tijd, maar dat wist ik tienenhalf jaar geleden niet.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
ICT apparatuur die je zakelijk nodig hebt mag je zakelijk boeken (en dus afschrijven wanneer >=450). Wel één kanttekening: wil je dit echt zelf regelen? Het is natuurlijk leuk, maar voor een paar tientjes heb je dat allemaal voor je geregeld met gewoon goede support, back-ups enzovoort en hoef je over het algemeen niet na te denken over of je documenten wel goed gebackupt zijn. Waarschijnlijk ga je fulltime met opdrachten bezig, heb je dan ook nog zin om in de avonduurtjes je NAS in te richten en server software bij te houden?Tobis schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 15:22:
Bedankt voor de replies, ik heb gelijk de inschrijving van de KvK ingevuld en nadat ik volgende week ben langsgegaan voor identificatie ben ik ondernemer
Met een pakket (Google Workspace of Office365 etc) heb je vrijwel al die zaken voor een paar tientjes per jaar. Een private docker registry kan je bij verschillende partijen afnemen. Een website kan ook voor een paar euro gehost worden, waarschijnlijk heb je geen ingewikkelde website die duizenden keren per minuut wordt bezocht. Kan je ook allemaal zakelijk boeken.
Het 1 sluit het ander niet uit natuurlijk. Ik heb zelf ook beide, want zo betrouwbaar zijn die partijen niet allemaal als eens een keer foto's van je kinderen in bad per ongeluk mee worden geupload omdat je niet opletEliaz schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 16:08:
[...]
ICT apparatuur die je zakelijk nodig hebt mag je zakelijk boeken (en dus afschrijven wanneer >=450). Wel één kanttekening: wil je dit echt zelf regelen? Het is natuurlijk leuk, maar voor een paar tientjes heb je dat allemaal voor je geregeld met gewoon goede support, back-ups enzovoort en hoef je over het algemeen niet na te denken over of je documenten wel goed gebackupt zijn. Waarschijnlijk ga je fulltime met opdrachten bezig, heb je dan ook nog zin om in de avonduurtjes je NAS in te richten en server software bij te houden?
Met een pakket (Google Workspace of Office365 etc) heb je vrijwel al die zaken voor een paar tientjes per jaar. Een private docker registry kan je bij verschillende partijen afnemen. Een website kan ook voor een paar euro gehost worden, waarschijnlijk heb je geen ingewikkelde website die duizenden keren per minuut wordt bezocht. Kan je ook allemaal zakelijk boeken.