Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaseriaN
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-09 15:01

RaseriaN

So much choices..

Deveon schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 11:15:

Het brood van de bakker is ook duurder dan de supermarkt omdat de bakker er om 5:00 uit moet om 8:00 brood klaar te hebben. Dan kan je bij de kassa ook niet aangeven dat het alleen maar om de verkoop gaat. Tel daar ook nog bij op dat de bakker niet alleen het brood moet bakker maar ook nog (actief) langs de deuren moet om zijn broden aan te bieden. Wie hapt betaald die service. Na een jaar brood afnemen worden de kosten alleen niet opeens lager.
Ik snap je vergelijking, maar bij de bakker krijg ik kwalitatief beter brood. Ik heb de luxe om te kiezen of goedkoper brood pak (met minder smaak/versheid/whatever) of ik pak duurder brood en heb dat allemaal wel. Veel opdrachten (oa in zorg & overheid) komen alleen via een aantal vaste aanbieders en dan heb ik geen keus. En die partijen hebben echt niks met mij, die willen alleen hun marge maximaliseren (en dat is hun goed recht).

Wilt niet zeggen dat ik het niet snap van ze.. maar leuk vind ik het niet :) Wellicht denk ik er anders over, dat is ook goed toch? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
sth87 schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 10:51:
hmm ik heb dit nochtans heel expliciet gevraagd en volgens hun betalen zij mij gewoon elke maand, los of de klant nu betaald of niet.
Je moet uitgaan van wat in het contract staat, niet van wat ze 'zeggen'. Het komt erg weinig voor dat een tussenpersoon het debiteurenrisico gaat dragen en als ze dat wel doen, kost je dat meestal een flink bedrag. Bedenk wel dat je als ZZPer een bedrijf bent, en als jij een contract tekent, je je daar gewoon aan te houden hebt.
zoals reeds gezegd, nog geen contract gezien, dus ik ga hier zeker wel op letten of dit ergens in de kleine lettertjes staat of niet. de praktijk zal het uitwijzen...
ja ik snap wel dat hier niemand de voorkeur aan heeft, en liever rechtstreeks zit, langs andere kant, de klant werkt denk ik liever met zulke partijen zodat zij ook ontlast worden van al die rompslomp dat er bij komt kijken dat je hier moeilijk een spelt tussen krijgt
Niet als sneer bedoeld maar je moet echt een beetje op je spelling/grammatica letten. Als je dit soort teksen in een mail naar een potentiele klant stuurt, is de kans aanwezig dat ze daarop afknappen.

Klanten zitten over het algemeen helemaal niet te wachten op recruiter tussenpartijen. Die zijn niet te vergelijken met administratiekantoren zoals Brainnet en Headfirst die wel werk uit handen nemen. Maar die kosten geen 10 euro per uur.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
RaseriaN schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 11:20:
[...]

Ik snap je vergelijking, maar bij de bakker krijg ik kwalitatief beter brood. Ik heb de luxe om te kiezen of goedkoper brood pak (met minder smaak/versheid/whatever) of ik pak duurder brood en heb dat allemaal wel.

Veel opdrachten (oa in zorg & overheid) komen alleen via een aantal vaste aanbieders en dan heb ik geen keus. En die partijen hebben echt niks met mij, die willen alleen hun marge maximaliseren (en dat is hun goed recht).

Wilt niet zeggen dat ik het niet snap van ze.. maar leuk vind ik het niet :) Wellicht denk ik er anders over, dat is ook goed toch? ;)
Zelf ervaar ik met name het verschil tussen de ondernemers wie actief benaderd worden als wie direct reageert. Voor de ene tussenpersoon is het ook voldoende om te zeggen "bied mij maar aan" terwijl ik bij de voordelige tussenpersonen vaak een formuliertje krijg wat ingevuld moet worden. Dat zijn natuurlijk allemaal extra dienstverleningen, net als voldoen aan de talloze bureaucratisch eisen van een zorginstelling. Als ZZPer wordt je daar echt niet vrolijk van en vereist een aanzienlijke inspanning voordat je uberhaupt mag aanbieden. Indien dit namelijk niet voorstelde zag je ook wel meer marktwerking bij de tussenpersonen.

De partijen hebben inderdaad niets met jou, ze weten dondergoed dat je voor de volgende opdracht waarschijnlijk net zo makkelijk via een ander gaat. Ze zien jou ook niet als klant maar als product. Blijkbaar is een oplage per uur het meeste succesvolle businessmodel voor een tussenpartij. Ik zou zelf nog verwachten om als tussenpersoon je marge te verlagen in voordeel van de inhuur na 6/12/18 maanden oid om ze langer vast te houden in ruil voor meer marge vooraf maar blijkbaar is dat toch een minder succesvol businesmodel. Een tussenpersoon heeft maar weinig invloed om je aan te houden of niet. De opdrachtgever speelt daarin een veel grotere rol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wvdl
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:23
persoonlijk ga ik tot 10 euro marge voor tussenpartij. Tot 2.50 als ik het het zelf heb geregeld maar een verplichte tussenpartij.

Maar moet wel eerlijk zijn, dit doe ik ook pas structureel nu ik uit eigen netwerk regel.
Als je zelf (nog/te lui/andere reden) geen eigen netwerk hebt.. heb je maar te dealen met die 30% cowboys.

Ik zie investeringen in het netwerken vooral terug in het verlagen van de marges naar tussenpartij.

• dazoefta
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 07-09 19:16
Mag ik jullie mening/ervaring over het volgende. Ik zit nu voor een paar maanden in mijn eerste opdracht en er is nooit gesproken over iets als 24/7 support oid. Nu is er iets aan het team toebedeeld waarbij dat ineens noodzakelijk lijkt te zijn, maar voornl. organisatorisch lijkt te zijn om andere teams aan het werk te zetten, zelf hebben we geen toegang tot en dus ownership van code. Het wordt weggewuifd van ach dat zal eens in de 6-12 maanden een keer voorkomen, maar laatst was dus iemand wel voor de 1e keer de klos en ik zit er eerlijk gezegd niet op te wachten. Mijn vraag is, wat ben je hierin verplicht aan mee te moeten doen als dit niet is aangegeven zowel schriftelijk als mondeling? In mijn overeenkomst kom alleen dit stukje tegen: Indien noodzakelijk voor de werkzaamheden richt Opdrachtnemer zich naar de arbeidstijden bij Opdrachtgever waar je dit heel ruim gezien onder kunt laten vallen, al interpreteer ik dit meer als dat je niet structureel tussen 15:00-23:00 moet gaan werken als de normale werktijd rond de 09:00-17:00 zit. Maar ik weet ook uit loondienst dat hier altijd aparte secties in overeenkomst/CAO whatever stonden genoemd (incl. evt. vergoedingen), en dat je ervoor kon kiezen of je met zo'n "dienst" groep mee wilt doen. Wat is jullie ervaring/kijk hierop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
dazoefta schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 11:36:
Mijn vraag is, wat ben je hierin verplicht aan mee te moeten doen als dit niet is aangegeven zowel schriftelijk als mondeling?
Je stelt de verkeerde vraag. Het antwoord is natuurlijk, mits het niet in je contract staat, nee. Maar de vraag is vooral wat de gevolgen zijn als je niet meedoet. Je kan er als ZZPer heel makkelijk uitgegooid worden.
Wat is jullie ervaring/kijk hierop?
Ik maak het zelf heel duur, afhankelijk van de SLA. Voor alles binnen een uur reken ik 50% van mijn tarief voor stand-by. Voor alles tussen 1 en 3 uur 25%. 'Gratis' is best-effort, dus als ik de telefoon niet op kan nemen, gebeurt dat ook niet. Dat zijn de keuzes die ik voor zou leggen in zo'n situatie.

N.b.; ik heb zelf deze vraag nog niet gehad terwijl ik ZZPer ben. Toen ik in de detachering werkte, heb ik wel eens geweigerd mee te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BennyV
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01-09 14:05
Mag ik jullie mening/ervaring over het volgende. Ik zit nu voor een paar maanden in mijn eerste opdracht en er is nooit gesproken over iets als 24/7 support oid. Nu is er iets aan het team toebedeeld waarbij dat ineens noodzakelijk lijkt te zijn, maar voornl. organisatorisch lijkt te zijn om andere teams aan het werk te zetten, zelf hebben we geen toegang tot en dus ownership van code. Het wordt weggewuifd van ach dat zal eens in de 6-12 maanden een keer voorkomen, maar laatst was dus iemand wel voor de 1e keer de klos en ik zit er eerlijk gezegd niet op te wachten. Mijn vraag is, wat ben je hierin verplicht aan mee te moeten doen als dit niet is aangegeven zowel schriftelijk als mondeling? In mijn overeenkomst kom alleen dit stukje tegen: Indien noodzakelijk voor de werkzaamheden richt Opdrachtnemer zich naar de arbeidstijden bij Opdrachtgever waar je dit heel ruim gezien onder kunt laten vallen, al interpreteer ik dit meer als dat je niet structureel tussen 15:00-23:00 moet gaan werken als de normale werktijd rond de 09:00-17:00 zit. Maar ik weet ook uit loondienst dat hier altijd aparte secties in overeenkomst/CAO whatever stonden genoemd (incl. evt. vergoedingen), en dat je ervoor kon kiezen of je met zo'n "dienst" groep mee wilt doen. Wat is jullie ervaring/kijk hierop?
Je bent ondernemer, dus je bent akkoord gegaan met wat er in het contract staat.

Ik zie een 24/7 niet als "arbeidstijden". tenzij de klant bereid is jou 24/7 jouw uurtarief te betalen.
In dat geval, sign me up!

En dit is dan ook je tegen argument. Ik werk niet gratis, standby staan is ook werken (want kan niet doen wat ik wil). Er is nooit een vergoeding voor afgesproken, waarbij je dus veilig kunt zeggen dat ik geen standby ga draaien.

Wil je dat zelf wel, kan je een bedrag afspreken. Zelf ben ik tegen, dus heb ik ook geen bedrag hiervoor in mijn hoofd.

• Deveon
  • Niet online
Ongepland en op eigen initiatief heb ik geen probleem met werken buiten kantoortijden. Als ik echter tijd moet reserveren dan schrijf ik al snel richting de 150-200%, waarbij op locatie inclusief reistijd. Ik probeer hier bewust mijzelf te duur te maken om deze werkzaamheden toch overdag in te laten plannen. Het liefst wil ik dit ook nog vastleggen in mijn algemene voorwaarde maar tot heden voldeed de algemene voorwaarde van de opdrachtgever.

ps: zo nu en dan op een nieuwe zin beginnen leest een stuk prettiger..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:05

Crazy D

I think we should take a look.

Als eerste: het is nu 1 keer gebeurt dat 1 iemand even iets moest doen buiten de reguliere werktijden. Moest diegene stand-by staan, of werd er gewoon net zo lang rond gebeld tot iemand de telefoon opnam en die moest het werk verrichten?

Verder is het natuurlijk ook een beetje geven en nemen. Als jij ook weleens om 6 uur begint, of juist om 12 uur, omdat dat in je eigen agenda beter uitkomt en de klant heeft daar geen moeite mee, zou ik ook niet heel moeilijk doen als een keer sporadisch het nodig is dat je iets buiten de normale kantoortijden doet. What goes around comes around. Jij wilt vrijheid, maar weigert zelf flexibel te zijn, is een slechte insteek.
Deveon schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 11:48:
[...]

Ongepland en op eigen initiatief heb ik geen probleem met werken buiten kantoortijden. Als ik echter tijd moet reserveren dan schrijf ik al snel richting de 150-200%, waarbij op locatie inclusief reistijd. Ik probeer hier bewust mijzelf te duur te maken om deze werkzaamheden toch overdag in te laten plannen. Het liefst wil ik dit ook nog vastleggen in mijn algemene voorwaarde maar tot heden voldeed de algemene voorwaarde van de opdrachtgever.

ps: zo nu en dan op een nieuwe zin beginnen leest een stuk prettiger..
Dat is dus precies wat ik bedoel, en met die houding heb ik wel iets moeite. Flexibiliteit komt van 2 kanten wat mij aangaat (en dat heeft niets met "ik ben ondernemer blah blah" te maken). Je wilt wel zelf een keer in de avond werken als dat beter uitkomt voor jezelf, maar als de opdrachtgever dat een keer vraagt is het opeens dubbel betaald en "moeilijk moeilijk". Ik zit er ook niet op te wachten hoor, en als het structureel wordt is het natuurlijk een ander verhaal. Maar gewoon 'een keer' omdat dat een keertje nodig is, ik vind dat de discussie niet eens waard.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 26-09 22:35

ralpje

Deugpopje

Crazy D schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 11:53:
[...]

Dat is dus precies wat ik bedoel, en met die houding heb ik wel iets moeite. Flexibiliteit komt van 2 kanten wat mij aangaat (en dat heeft niets met "ik ben ondernemer blah blah" te maken). Je wilt wel zelf een keer in de avond werken als dat beter uitkomt voor jezelf, maar als de opdrachtgever dat een keer vraagt is het opeens dubbel betaald en "moeilijk moeilijk". Ik zit er ook niet op te wachten hoor, en als het structureel wordt is het natuurlijk een ander verhaal. Maar gewoon 'een keer' omdat dat een keertje nodig is, ik vind dat de discussie niet eens waard.
Je hebt het hier over 'in de avond werken'. Geen probleem, want ik factureer m'n uurtjes.
De opdrachtgever van vraagsteller heeft het over 'bereikbaar zijn'. Ook geen probleem, als ik voor die uurtjes 'bereikbaar zijn' gewoon m'n reguliere uurtarief kan factureren. Maar ik verwacht dat dat niet de insteek van de opdrachtgever is ;)

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Heb de afspraken gemaakt met opdrachtgevers dat als het incidenteel is ik prima eens in het weekend of in de avond wil overwerken voor normaal tarief. Maar als er een standby regeling is met daarbij beschikbaarheid dan gaat de meter gewoon lopen. Dan verwacht je een extra dienst en daarvoor heb je dan juist het contract om dit gedocumenteerd te hebben.

Een opdrachtgever kan ook vragen voor een all-in tarief. Dan zet je het tarief wat hoger op basis van afspraken waarop hoe vaak je dit soort diensten moet lopen. Die 200-300% hoeven ze dan niet direct te betalen maar betalen dit dan wel indirect.

[ Voor 26% gewijzigd door init6 op 10-08-2023 12:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

ralpje schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 11:56:
[...]

Je hebt het hier over 'in de avond werken'. Geen probleem, want ik factureer m'n uurtjes.
De opdrachtgever van vraagsteller heeft het over 'bereikbaar zijn'. Ook geen probleem, als ik voor die uurtjes 'bereikbaar zijn' gewoon m'n reguliere uurtarief kan factureren. Maar ik verwacht dat dat niet de insteek van de opdrachtgever is ;)
Vandaar ook mijn vraag richting vraagsteller hoe dit nu is gegaan. Als het er inderdaad op neer komt dat hij bereikbaar moet zijn, dan is dat natuurlijk een heel ander verhaal. Dan komen er opeens veel meer vragen naar voren. Maar van je eigen vaste personeel kun je ook niet verwachten dat ze elke avond telefonisch bereikbaar zijn zonder dat daar iets tegenover staat.

Het deel wat jij quote van mijn reactie gaat inderdaad juist over werken in de avonduren. En daarvan vind ik dus dat een keer sporadisch iets in de avond doen op verzoek van de opdrachtgever, niet iets is waar je per se een hoog tarief tegenover moet stellen als je zelf die vrijheid wel soms wilt.

Exact expert nodig?

• Kenneth3G
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 10-08-2023
Eliaz schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 22:06:
[...]
Verkapte recruiter/tussenpartij. Als je zelf je eigen opdracht kan vinden zou ik er niet aan beginnen.
Ik zou het meer een partner noemen dan tussenpartij/bureau. Heb erg goede ervaringen met Next Level Freelancer. Je krijgt juist te leren hoe je moet omgaan met tussenpartijen/recruiters, of misschien zelfs helemaal omzeilen zodat je direct bij de eindklant komt (meer uurtarief voor jou) - plus NLF reviewed een contract volledig voor je.

• Deveon
  • Niet online
Crazy D schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 11:53:
[...]

Niets moeilijk-moeilijk. Ik vind alleen dat ze mijn tijd buiten werktijd moeten respecteren en daar passend voor vergoeden. Zoals ik al aangaf kan het opeens wel overdag als het te duur wordt, als dat niet kan dan is mijn inzet het blijkbaar waard.

Oh en het avondwerk wat mij uit komt is net zo goed positief voor de opdrachtgever. Vaak is het even snel iets of juist omdat ik er overdag niet aan toe gekomen ben. Als ik het niet op eigen initiatief doe gebeurt het niet of moeten ze toch een ander erop inzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Deveon schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 12:38:
[...]

Niets moeilijk-moeilijk. Ik vind alleen dat ze mijn tijd buiten werktijd moeten respecteren en daar passend voor vergoeden. Zoals ik al aangaf kan het opeens wel overdag als het te duur wordt, als dat niet kan dan is mijn inzet het blijkbaar waard.

Oh en het avondwerk wat mij uit komt is net zo goed positief voor de opdrachtgever. Vaak is het even snel iets of juist omdat ik er overdag niet aan toe gekomen ben. Als ik het niet op eigen initiatief doe gebeurt het niet of moeten ze toch een ander erop inzetten.
Ja. Maar als jij wel een keer 's avonds iets wilt doen dan is het opeens wel jouw werktijd (want je werkt). Maar als de opdrachtgever dat een keer vraagt, opeens niet meer? Dat is dan misschien niet moeilijk-moeilijk maar getuigd van weinig flexibiliteit. En daar wordt ik kriegelig van. (en het gaat er niet om of het handig is voor je opdrachtgever dat jij soms 's avonds iets doet, het gaat er om dat je zelf wel dus vrij wilt zijn in wanneer je wilt werken, flexibiliteit dus, maar als daar een andersom een keer om wordt gevraagd wil je je opeens aan de normale reguliere werktijden houden). Maar goed, prima natuurlijk als dat voor jou werkt. Zoveel mensen zoveel wensen.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ralpje

ralpje

Deugpopje

Crazy D schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 12:24:
[...]

Het deel wat jij quote van mijn reactie gaat inderdaad juist over werken in de avonduren. En daarvan vind ik dus dat een keer sporadisch iets in de avond doen op verzoek van de opdrachtgever, niet iets is waar je per se een hoog tarief tegenover moet stellen als je zelf die vrijheid wel soms wilt.
Ah. Eens :)
In dat geval verschuift mijn werkdag gewoon en reken ik een normaal tarief (als het niet te vaak voorkomt) en dat vind ik vaak nog wel lekker ook :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 14:38
Elke 3 weken heb ik een standby dienst. Daar krijg ik een vaste vergoeding voor die hier voor iedereen geldt. Ik hoef alleen bereikbaar te zijn en eventueel binnen 30 minuten op een systeem kunnen zitten. Ik ben eenmaal gebeld afgelopen jaar. Wel gaat dan de teller lopen met een toeslag op het tarief.
Eigenlijk wil ik dit helemaal niet en ik had ook nee kunnen zeggen. Maar dan komt de standbydienst bij mijn andere twee collega's te liggen. Heel sociaal vind ik dat ook niet. Het wordt ook anders als ik 'elke nacht' uit bed gebeld wordt. Het is prima zo; het is, wat al eerder geschreven is, geven en nemen.
NB als ik elke nacht gebeld wordt omdat 'mijn' systemen zijn uitgevallen, heb ik ook een klotejob geleverd toch?! Dan is het mijn eigen schuld...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dazoefta
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 07-09 19:16
Er worden interessante dingen genoemd, daar kan ik wel wat mee en wellicht in mijn voordeel laten werken in welke vorm dan ook.

Het gaat mij om het structurele, niet om het incidentele. Ik wil niet in een standby rooster wordt opgenomen, punt. Als je er eenmaal in staat en aan bijdraagt, schept het wellicht ook weer precedenten.

Dit is er sinds kort bijgekomen en het 1e incident heeft zich nu al voorgedaan. Er kan nu wel gezegd worden dat het sporadisch eens in eternity voor gaat komen, maar dat is vaak niet de realiteit. Ook al gebeurt er in zo'n periode dat je bent ingepland niets, ik zit toch op hete kolen, dat is mij dat letterlijk geen enkel uurtarief of toeslag waard, zo simpel zie ik mijn situatie. Dat is niet de vrijheid en manier van werken waarvoor ik heb gekozen.

Structurele dergelijke zaken kunnen van te voren besproken worden en op basis daarvan kan ik ook besluiten een opdracht niet te nemen. Again freedom of choice in hoe ik wil werken.

Uit privacy overwegingen ga ik niet verder in detail treden. Ik zocht wat referentiekader en dat heb ik gekregen, hartelijk dank voor het meedenken hierin!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• agraaff
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-09 13:39
squiqy schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 21:28:
Hey allemaal, aspirerend freelancer hier.
Ik wil binnenkort de overstap maken en kwam een partij genaamd NextLevelFreelancer tegen.
Heeft iemand hier ervaringen mee?
Ik zit momenteel bij NextLevelFreelancer en wil wel wat toelichting geven.
Denk namelijk dat de eerdere reacties op jouw vraag een verkeerd beeld geven van Next Level Freelancer.

Het is absoluut geen maatschap constructie of midlance achtige partij, maar wat is het dan wel.

Wat ze doen is het helpen van mensen die nog in loondienst zijn met de overstap naar freelancer.

En dan nu wat doen ze:
Je zit voor maximaal 1 jaar bij Next level, je draagt voor het 1e jaar een percentage van je uurloon af, hiervoor krijg je in tegenstelling tot een recruiter een hoop voor terug, de belangrijkste zijnde:
  • Ze betalen de boekhouder voor het 1e jaar met een stukje opleiding over boekhouden.
  • Je krijgt training in Linkedin optimalisatie
  • Je krijgt training in gespreks technieken, onderhandelings technieken etc.
  • Training over AOV en adere verzekeringen
  • Training in vermogens beheer en financiële planning
  • Het contract dat je van de klant krijgt wordt tot in detail doorgenomen en je krijgt advies in wat je wel en niet moet accepteren.
  • En wellicht het belangrijkste, ze leren je juist waar je opdrachten vandaan haalt zodat je geen bureaus nodig hebt. Je kan het wellicht zien als een anti recruitment buro strategie, je wordt aangeleerd en gestimuleerd om zo veel mogelijk rechtstreeks bij een eindklant binnen te komen zonder tussenpartij.
De reden dat sommige mensen denken dat het een verkapt recruitment buro is, komt doordat ze ook werk kunnen leveren als tussenpartij. Met de nadruk op "kunnen", er is geen enkele verplichting hiertoe.
De reden is simpel. Als ze toevallig wat voor je hebben kunnen ze dit voor je leveren. Belangrijker is dat ze garanties stellen dat je het 1e jaar niet zonder werk komt wanneer je je vaste dienstverband op zegt en ze dus werk voor je zoeken dat zij dan leveren als tussenpartij.

Verder hebben we een forum waar je over van alles freelance gerelateerd vragen kan stellen en correcte antwoorden krijgt. Wanneer het antwoord er niet is dan wordt dit voor je uitgezocht.
Korting op boekhouding na het eerste jaar, korting op AOV, en nee hier verdienen ze ook niet tussen verder, je krijgt advies maar mag het zelf verder regelen en bij vragen krijg je hulp.

Ik moet zeggen het is het geld dubbel en dwars waard, je krijgt zoveel informatie, en heel goede trainingen.
Hierdoor vind ik mijn opdrachten makkelijker, ligt mijn uurloon hoger en zal ik vaker of geheel zonder tussenpartij werken.
Effectief een spoedcursus ZZPer, je leert in 1 jaar meer dan ik als ZZPer in vele jaren zou leren.

• Deveon
  • Niet online
Crazy D schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 12:59:
[...]

Ja. Maar als jij wel een keer 's avonds iets wilt doen dan is het opeens wel jouw werktijd (want je werkt). Maar als de opdrachtgever dat een keer vraagt, opeens niet meer? Dat is dan misschien niet moeilijk-moeilijk maar getuigd van weinig flexibiliteit.
Voor mij betekent het werk ‘s avonds doen in plaats van de volgende dag juist wel flexibiliteit. Iedereen wint.

• Crazy D

Crazy D

dazoefta schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 13:29:
Er worden interessante dingen genoemd, daar kan ik wel wat mee en wellicht in mijn voordeel laten werken in welke vorm dan ook.

Het gaat mij om het structurele, niet om het incidentele. Ik wil niet in een standby rooster wordt opgenomen, punt. Als je er eenmaal in staat en aan bijdraagt, schept het wellicht ook weer precedenten.

Dit is er sinds kort bijgekomen en het 1e incident heeft zich nu al voorgedaan. Er kan nu wel gezegd worden dat het sporadisch eens in eternity voor gaat komen, maar dat is vaak niet de realiteit. Ook al gebeurt er in zo'n periode dat je bent ingepland niets, ik zit toch op hete kolen, dat is mij dat letterlijk geen enkel uurtarief of toeslag waard, zo simpel zie ik mijn situatie. Dat is niet de vrijheid en manier van werken waarvoor ik heb gekozen.

Structurele dergelijke zaken kunnen van te voren besproken worden en op basis daarvan kan ik ook besluiten een opdracht niet te nemen. Again freedom of choice in hoe ik wil werken.

Uit privacy overwegingen ga ik niet verder in detail treden. Ik zocht wat referentiekader en dat heb ik gekregen, hartelijk dank voor het meedenken hierin!
Heb je vrijheid om in de avonden je reguliere werk te doen? Dan combineer je het . Werk je de avonden dat je stand by moet staan "gewoon" (plus stand by tarief natuurlijk). Easy money, win-win. Maar je hebt de vrijheid natuurlijk om gewoon nee te zeggen.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
agraaff schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 13:31:
[...]

Denk namelijk dat de eerdere reacties op jouw vraag een verkeerd beeld geven van Next Level Freelancer.

Het is absoluut geen maatschap constructie of midlance achtige partij, maar wat is het dan wel.

Wat ze doen is het helpen van mensen die nog in loondienst zijn met de overstap naar freelancer.

En dan nu wat doen ze:
Je zit voor maximaal 1 jaar bij Next level, je draagt voor het 1e jaar een percentage van je uurloon af, hiervoor krijg je in tegenstelling tot een recruiter een hoop voor terug, de belangrijkste zijnde:
  • Ze betalen de boekhouder voor het 1e jaar met een stukje opleiding over boekhouden.
  • Het contract dat je van de klant krijgt wordt tot in detail doorgenomen en je krijgt advies in wat je wel en niet moet accepteren.
  • En wellicht het belangrijkste, ze leren je juist waar je opdrachten vandaan haalt zodat je geen bureaus nodig hebt. Je kan het wellicht zien als een anti recruitment buro strategie, je wordt aangeleerd en gestimuleerd om zo veel mogelijk rechtstreeks bij een eindklant binnen te komen zonder tussenpartij.
De reden dat sommige mensen denken dat het een verkapt recruitment buro is, komt doordat ze ook werk kunnen leveren als tussenpartij. Met de nadruk op "kunnen", er is geen enkele verplichting hiertoe.
De reden is simpel. Als ze toevallig wat voor je hebben kunnen ze dit voor je leveren. Belangrijker is dat ze garanties stellen dat je het 1e jaar niet zonder werk komt wanneer je je vaste dienstverband op zegt en ze dus werk voor je zoeken dat zij dan leveren als tussenpartij.

Verder hebben we een forum waar je over van alles freelance gerelateerd vragen kan stellen en correcte antwoorden krijgt. Wanneer het antwoord er niet is dan wordt dit voor je uitgezocht.
Korting op boekhouding na het eerste jaar, korting op AOV, en nee hier verdienen ze ook niet tussen verder, je krijgt advies maar mag het zelf verder regelen en bij vragen krijg je hulp.

Ik moet zeggen het is het geld dubbel en dwars waard, je krijgt zoveel informatie, en heel goede trainingen.
Hierdoor vind ik mijn opdrachten makkelijker, ligt mijn uurloon hoger en zal ik vaker of geheel zonder tussenpartij werken.
Effectief een spoedcursus ZZPer, je leert in 1 jaar meer dan ik als ZZPer in vele jaren zou leren.
En welk percentage staat daar tegenover dan?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 25-09 15:56
DennusB schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 14:00:
[...]

Ben hier ook wel benieuwd naar ja. In de basis klinkt het net als zo'n midlance verkooppraatje, inclusief dezelfde soort "trainingen".

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Schmitzel
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:07
<knip> Dit soort reacties zijn ongewenst.

[ Voor 97% gewijzigd door Ardana op 17-08-2023 15:16 ]

• DennusF
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 26-09 20:54
Volgens mij +/- 10 euro per uur als je zelf een opdracht vind. Totaal zit je er volgens mij 1000 uur aan vast.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ID-College
  • Laatst online: 12:39
<knip> Bij dit soort posts moet ik altijd denken aan die gouden bergen die iedereen belooft.. Het ligt natuurlijk aan je achtergrond, maar die "trainingen" etc ken ik inmiddels wel, dat zei mijn werkgever ook altijd destijds en veelal liep ik weg met: :') was dit het nou?

Misschien ben ik gewoon verzuurd of realistisch geworden, maar het klinkt altijd veel mooier dan het in werkelijkheid is.. Er zijn maar enkele trainingen waar ik echt uitliep dat ik dacht: ja, dit was echt wel heel nuttig/interessant.. En dat waren veelal de trainingen waar nogal een prijskaartje aan hing en die dan een week duren oid..

[ Voor 7% gewijzigd door Ardana op 17-08-2023 15:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• figlio del comm
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 27-09 21:42
Is niet verzuurd hoor, ik volg je helemaal. Als organisaties dit soort dingen op hun website zet moet ik altijd een beetje lachen:

Wij geloven erin dat het gemakkelijk is om te freelancen, dat je geen werkgever of detacheerder nodig hebt en zodra je aan het freelancen bent ook geen bemiddelingsbureaus.

En dan de rest van je website de potentiële freelancer aanspreken als een kleuter met :

Wat doen we hierna?

– Hulp bij clean exit bij je werkgever (ontslag)
– Begeleiding inschrijving KVK

:-)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
<knip> Dan dien je 'n TR in en reageer je niet zelf.

[ Voor 74% gewijzigd door Ardana op 17-08-2023 15:18 ]

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 25-09 15:56
figlio del comm schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 14:32:
Wij geloven erin dat het gemakkelijk is om te freelancen, dat je geen werkgever of detacheerder nodig hebt
Om vervolgens jouw opdracht te zoeken tegen x% :+

Dat lijstje klanten op die website ook. Klinkt allemaal leuk maar ik gok dat ze gewoon dezelfde portalen afstruinen als al die andere partijen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bender
  • Laatst online: 26-09 09:02
<knip> Dan dien je een TR in en reageer je niet zelf.

[ Voor 83% gewijzigd door Ardana op 17-08-2023 15:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
Crazy D schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 12:59:Ja. Maar als jij wel een keer 's avonds iets wilt doen dan is het opeens wel jouw werktijd (want je werkt). Maar als de opdrachtgever dat een keer vraagt, opeens niet meer?
Volgens mij ging het vooral over structureel stand-by staan. Niet "een keer" iets doen. Dus met deze interpretatie ga je vanzelf wel erg langs elkaar heenpraten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
JEightyFive schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 14:37:
[...]

Om vervolgens jouw opdracht te zoeken tegen x% :+

Dat lijstje klanten op die website ook. Klinkt allemaal leuk maar ik gok dat ze gewoon dezelfde portalen afstruinen als al die andere partijen.
Plus op de home pagina je berekentool voor je netto inkomen waarin gevraagd wordt voor je geboortejaar (voor aftrekposten..?) en je LinkedIn pagina. Ik krijg medelijden met de 90 midlancers die hierin getrapt zijn, tenminste als ze geen hoop hadden om te gaan freelancen.

Oh ja.. onder partijen staat hier zelfs 2x ABN. |:(

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• agraaff
Bender schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 15:09:
[...]

Ja, het is een nieuw account en dit is zijn eerste post op Tweakers.. als een bedrijf zich moet voordoen als gebruiker vind ik het merkwaardig.
Hoezo een nieuw account, zit hier al vele jaren, heb ook nog geïnformeerd naar midlance ooit, wat ik overigens iedereen af raad, ook berekeningen van gepost.

Ik was heel erg aan het twijvelen wel/niet freelance. Want huis, gezin, enige inkomen etc.
Drempel was hoog. Door hun traject en hulp heb ik het aangedurfd en kan ik in de toekomst zelfs makkelijker klussen vinden.
Ja het had ook gelukt zonder hun hulp, echter had ik dan niet rechtstreeks bij een klant gewerkt nu en een veel lager uurloon gehad.

Ik snap eerlijk gezegd de wantrouwende opmerkingen niet, er wordt een vraag gesteld en geef daar een eerlijk onderbouwd antwoord op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• agraaff
DennusB schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 14:00:
[...]

Door hun hulp zit ik nu rechtstreeks bij een klant tegen 105,- per uur, daarvoor betaal ik het 1e jaar 10 euro per uur voor het training traject. daarna stopt het.
Dus het 1e jaar zit ik daar effectief voor 95 euro p/u, daarna zolang als ik blijf voor 105,- p/u
Dit had ik nooit gered als startende ZZPer via een recruiter.

En je zit na dat jaar nergens aan vast, in tegenstelling tot midlance ellende waar je gewoon in loondienst bent.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Next Level Freelancer
  • Laatst online: 07-11-2023

Next Level Freelancer

Bedrijfsaccount: Next Level Freelancer
Hallo Allemaal! Oprichter van Next Level Freelancer hier :)

Ik werd getipt doordat deze discussie los ging in onze Slack. Dus ik dacht, ik join the chat. Dit is wel een nieuw account dus, gezien ik geen tweakers had (andere was ik niet).

Het lijkt me handig om te verduidelijken wat we wel/niet doen en waarom. Maar dit is jullie forum, en ik ben nieuw. Dus daarom eerst: zitten jullie hier op te wachten?

En laat ik vooropstellen: we vinden ALLEMAAL dat je geen partijen nodig hebt om te freelancen.
Wij helpen gewoon de mensen die niet weten hoe. Want laten we eerlijk zijn, veel freelancers laten zich tot in het einde der tijden door bureau's bemiddelen (met soms bizarre marges) die hun opdrachten idd van portals halen, en dat slaat nergens op.

Let me know.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 27-09 23:54
In principe zit niemand hier te wachten op midlance-achtige salespitches.

Zoals @DennusB vroeg: En welk percentage staat daar tegenover dan?

[ Voor 3% gewijzigd door Aftansert op 10-08-2023 16:55 ]

• DennusB
  • Niet online
Aftansert schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 16:54:

Maar is het echt Midlance? Of zitten ze er alleen tussen en ben je wel echt ondernemer?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
agraaff schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 15:54:
[...]

Hoezo een nieuw account, zit hier al vele jaren, heb ook nog geïnformeerd naar midlance ooit, wat ik overigens iedereen af raad, ook berekeningen van gepost.

Ik was heel erg aan het twijvelen wel/niet freelance. Want huis, gezin, enige inkomen etc.
Drempel was hoog. Door hun traject en hulp heb ik het aangedurfd en kan ik in de toekomst zelfs makkelijker klussen vinden.
Ja het had ook gelukt zonder hun hulp, echter had ik dan niet rechtstreeks bij een klant gewerkt nu en een veel lager uurloon gehad.

Ik snap eerlijk gezegd de wantrouwende opmerkingen niet, er wordt een vraag gesteld en geef daar een eerlijk onderbouwd antwoord op.
Het gaat om de reactie van nieuwkomer @Kenneth3G die, in combinatie met jouw post (snel erachteraan gepost) als spam overkomt.

In 55 minuten twee posts waarvan één van iemand die hier nog nooit gepost heeft doet bij mij alle spambellen rinkelen.

[ Voor 5% gewijzigd door Wolly op 10-08-2023 17:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 12:32

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Wolly schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 17:04:
[...]

Het gaat om de reactie van nieuwkomer @Kenneth3G die, in combinatie met jouw post (snel erachteraan gepost) als spam overkomt.

In 55 minuten twee posts waarvan één van iemand die hier nog nooit gepost heeft doet bij mij alle spambellen rinkelen.
Ondertussen 2 spam accounts.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Tylen schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 17:19:
[...]

Ondertussen 2 spam accounts.
Het ging nogal los in hun Slack >:) . Blijkbaar zijn er een aantal zeer betrokken werknemers freelancers die ook hun zegje in dit topic willen doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Next Level Freelancer

Next Level Freelancer

Aftansert schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 16:54:

Ik zal beloven geen sales pitch te geven en we zijn al helemaal geen midlance partij.

Wat we doen past gewoon bij sommige mensen juist wel en andere niet. En ik zal de eerste zijn die dat toegeeft. Maar dan is het wel belangrijk dat je weet wat we doen. Als je het onder TFG, midlance-partijen of bureau's schaart, dan sla je echt de plank mis. Maar snap wel dat dat een associatie is, want dat zijn nu eenmaal de hokjes die je ziet op de markt.
DennusB schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 16:55:
[...]

Maar is het echt Midlance? Of zitten ze er alleen tussen en ben je wel echt ondernemer?
Geen midlance, gewoon KVK inschrijving.

Kenneth is inderdaad een freelancer die via ons is gaan freelancen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• figlio del comm
Kenneth is helemaal geen freelancer. Hij heeft hulp nodig om zijn KVK inschrijving te regelen, zijn vaste baan op te zeggen en een administratie op te zetten. En dat voor maar 10 euro per uur. Dan ben je toch geen freelancer.

(Sorry dat ik jou even wegzet Kenneth, maar hij begon ;-) )

• Bender
  • Laatst online: 26-09 09:02
agraaff schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 15:54:
[...]

Ik reageer op de opmerking die gaat over de quote van "Kenneth3G".

En daar staat
"Geregistreerd op 10 augustus 2023, laatste wijziging 10 augustus 2023."

Ging dus niet over jou ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
Next Level Freelancer schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 16:45:
Het lijkt me handig om te verduidelijken wat we wel/niet doen en waarom. Maar dit is jullie forum, en ik ben nieuw. Dus daarom eerst: zitten jullie hier op te wachten?
Vrijwel iedereen hier is al ZZPer en heeft dit soort tussenoplossingen/maatschapsconstructies gewoon niet nodig. Dus nee, ik denk niet dat het veel toevoegt. Niks ten nadele voor jullie verder, maar de meesten hier hebben wat jullie aanbieden gewoon niet nodig omdat we die eerste 'enge' fase al voorbij zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Gezien de 42000 reacties in dit topic, waarvan de helft gaat over het wel/niet starten als freelancer, vind ik een partij als Next Level slim handelen. :P

• Hydra
jadjong schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 18:59:
Gezien de 42000 reacties in dit topic, waarvan de helft gaat over het wel/niet starten als freelancer, vind ik een partij als Next Level slim handelen. :P
Het is gewoon een businessmodel. Of het nu detachering, recruiters, midlance of maatschappen is; er blijft ergens wat aan de strijkstok hangen. Geld dat een echte ZZPer, vermoed ik zo, liever zelf in eigen zak steekt.

Niks mis mee als je dat fijn vindt als start, maar het is gewoon allemaal niet nodig. En dit topic lijkt me ook niet de plek voor dit soort maatschaptoko's om te adverteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aftansert
Next Level Freelancer schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 17:27:
[...]

Ik zal beloven geen sales pitch te geven en we zijn al helemaal geen midlance partij.
Okee, maar mijn vraag was: En welk percentage staat daar tegenover dan?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23-09 16:14
Aftansert schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 19:06:
[...]

Ben ik ook wel benieuwd naar. Al voorbij zien komen dat het 10 euro per uur (voor 1000 uur totaal) is wanneer je zelf met een opdrachtgever aankomt. Maar wat nou als je niet zelf met een opdrachtgever aankomt, hoeveel is het dan?

Wanneer je zelf een opdrachtgever meeneemt is het dus effectief 10.000 euro voor wat opstarthulp die in dit topic gratis gegeven wordt. Voor 10.000 euro kan je aardig wat kwalitatief erg goede klassikale trainingen en cursussen volgen. De enige meerwaarde die ik zie van NLF is dezelfde meerwaarde die dit topic ook al geeft; het op weg helpen van starters.

Offtopic: wat een enorm irritante website heeft NLF, tijdens het scrollen gebeuren er allerlei effecten alsof ik naar een brugklas powerpoint aan het kijken ben :+ En al die bewegende beelden en achtergronden hoeven ook echt niet 8)7

• Aftansert
Next Level Freelancer schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 17:27:
[...]

We zijn al helemaal geen midlance partij.
Wat ben je dan wel? En dan niet beschreven in zinnen die doen vermoeden dat de lezer hulpeloos in zee ligt en dringend een reddingsboei toegegooid dient te worden.

Je vraagt dus een percentage aan de freelancer, en je begeleid opdrachten bij ABN Amro, KLM en Essent. Betalen die ook mee aan de reddingsboei en het middle management?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Ik ben ook wel benieuwd wat de ervaren freelancers bij NLF verdienen aan de nieuwe startende freelancers. Of adviseren die senioren in die Telegramgroepen en interne forum allemaal voor niets?

Provisie op gerealiseerde omzet van anderen?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 27-09 15:25
Even los van de disscussie of wat NLF doet nodig of nuttig is of wat dan ook...

Dit is het freelancers topic, en niet het tussenpersonen / bemiddelaars / snoeperts topic.

Ik zeg laat de mensen van NLF lekker een eigen topic maken en daarin losgaan over tussenpersoon zijn, voor zover dat mag van Tweakers, want het schuurt ongetwijfeld tegen werving aan.

Met het risico reactionair over te komen, dit.

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 26-09 19:17

Matis

Rubber Rocket

Ik zie op LinkedIn ook allerhande (grote) bemiddelaars / recruiters een charme-offensief starten. Hoe belangrijk ze zijn en hoe begaan met de klant (wij dus) ze zijn.

Er zijn gewoon heel weinig opdrachten zijn en iedereen probeert zieltjes te werven. Ik heb ze (gelukkig) nog niet nodig gehad en werf liever mijn eigen opdrachten. Daar worden zowel opdrachtgever als opdrachtnemer (ik dus) beter van, omdat beide partijen exact weten hoe de vork in de steel zit.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• Deveon
  • Niet online
jadjong schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 18:59:
Bestaat 4+ jaar (Google Reviews), 89 freelancers, gemiddelde tarief van ongeveer €100 per uur en na een jaar verdien je niets meer aan de freelancer. Volgens mij is het erg dure werving voor een gemiddelde marge van 10 to 20k. Ik denk dat de tussenpersonen die iemand jarenlang weg zet en >10 p/u marge rekent een beter businessmodel hanteert. Het richten op starters is leuk maar na een jaar zijn ze geen starter mee.

PS: Ik ga er even vanuit dat ze voor die €10/uur ook de opdracht voor je vinden. Als dat niet zo is het denk ik wel lucratief want niet meer dan het bundelen en verpakken van de informatie hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Deveon schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 21:08:
[...]

Bestaat 4+ jaar (Google Reviews), 89 freelancers, gemiddelde tarief van ongeveer €100 per uur en na een jaar verdien je niets meer aan de freelancer. Volgens mij is het erg dure werving voor een gemiddelde marge van 10 to 20k. Ik denk dat de tussenpersonen die iemand jarenlang weg zet en >10 p/u marge rekent een beter businessmodel hanteert. Het richten op starters is leuk maar na een jaar zijn ze geen starter mee.

PS: Ik ga er even vanuit dat ze voor die €10/uur ook de opdracht voor je vinden. Als dat niet zo is het denk ik wel lucratief want niet meer dan het bundelen en verpakken van de informatie hier.
Ik dacht eens even kijken hoe die reviews zijn. Is de eerste die bovenaan staat weer die Kenneth met 1 review _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23-09 16:14
Wolly schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 21:34:
[...]

Ik dacht eens even kijken hoe die reviews zijn. Is de eerste die bovenaan staat weer die Kenneth met 1 review _/-\o_
Kenneth is denk ik gewoon heel erg blij met ze. Misschien had hij even wat eerder een account moeten aanmaken en actief worden in dit topic, had hem 10K kunnen besparen :+

• Wolly
  • Niet online
Hatsjoe schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 21:38:
[...]

Kenneth is denk ik gewoon heel erg blij met ze. Misschien had hij even wat eerder een account moeten aanmaken en actief worden in dit topic, had hem 10K kunnen besparen :+
Die 10K is vooralsnog niet bevestigd :+

En zeg nou eerlijk, de eerste keer geeft het een fijn gevoel om iemand 10K te laten besparen maar na de 3e, 4e of 5e keer wil ik ook wel een stukje van de taart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:48

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Blijft beter als de partijen als Vibe die 20% en hoger pakken terwijl ze geen niks toevoegen. Niet eens een kerstpakket.

[ Voor 12% gewijzigd door NLKornolio op 10-08-2023 22:23 ]

• _Arthur
  • Laatst online: 26-09 17:48

_Arthur

blub

Oh, ben je daarom een zelfstandige geworden? :+

Ik fix mn eigen 'kerstpretpakket' wel, hoeft de opdrachtgever niet voor mij te doen.

• Autarky
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 25-09 12:08
Zijn er hier nog Office trainers (Excel/Word/PowerPoint)? Ben erg benieuwd wat jullie ervaringen zijn om zulke trainingen te geven, is er voldoende animo? En wat levert het op qua training/uurtarief?

Achtergrond: Ik werk parttime als .NET / Cloud Developer en wil trainingen gaan geven, iets laagdrempeligs en wellicht net iets buiten mijn directe vakgebied, dus denk eerder richting Excel. Ben een dag per week vrij, dus zou graag op deze dag een korte training willen geven, bijvoorbeeld eens in de 2 a 3 weken. In hoeverre dat handig/praktisch is weet ik nog niet, maar ik speel met het idee en vroeg me af welke kansen er liggen en wat er nodig is om daar te komen als trainer. Idealiter zou ik me bij een trainingsinstituut willen aansluiten zodat ik daar in het begin ook eea van kan leren ipv direct individueel als trainer aan de slag te gaan.

Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

figlio del comm schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 18:45:
Kenneth is helemaal geen freelancer. Hij heeft hulp nodig om zijn KVK inschrijving te regelen, zijn vaste baan op te zeggen en een administratie op te zetten. En dat voor maar 10 euro per uur. Dan ben je toch geen freelancer.

Dan is de helft van de mensen in dit topic geen freelancer. Hebben tussenpartijen nodig om klussen te vinden (en dan ook nog eens klagen over de marge), kunnen hun eigen boekhouding niet voeren maar besteden dit volledig uit. Diverse vragen rondom inschrijven bij de KvK en wel of niet starten als zzp'er. Dan ben je toch geen freelancer.
8)7

Erik is wel zzp'er/ondernemer. Heeft een business model bedacht en heeft er blijkbaar 90 (?) mensen mee weten te strikken :P

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Aftansert schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 19:06:
[...]

Volhouden!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
_Arthur schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 22:28:
[...]
Ik fix mn eigen 'kerstpretpakket' wel, hoeft de opdrachtgever niet voor mij te doen.
Ik ook en beter heb ik ze nooit gehad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralpje

ralpje

Deugpopje

Appelkindi schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 13:31:
[...]

Ik neem aan dat je piet moet bewijzen dat je braaf bent geweest.
Houd er rekening mee dat de hulppieten heel druk bezig zijn. Ik hoor geluiden van 6+ maanden vertraging op de stoomboot..
Gisteren m'n VGB in de bus. Weekje of zes dus, in ieder geval netjes binnen de periode van 8 weken die ze zelf aangeven :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zwaanenberg
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:35
Goedenmorgen,

Binnenkort ga ik starten met mijn eerste opdracht ('direct' via Headfirst, niet nog een dubbele erbij). Beetje standaard opdracht van 6m, 36u p/w.

En dan nu mijn noob-vraag: hoe zit het met je vrijheden van uren 'indelen'. Ik zou bijvoorbeeld een flink aantal weken 40u willen maken, om zo bijvoorbeeld wat 'uren op te sparen' voor een weekje vakantie later. Is men hier makkelijk in, zolang je goed werk oplevert? Ik neem aan van wel, ben zelf namelijk ook resultaatgericht, maar toets het hier graag. Aan de andere kant zal de opdrachtgever ook wel bepaalde verwachtingen hebben. Als je uitgaat van 6m en 36 uur minus 2 weken vakantie/vrije dagen kom je uit op bijvoorbeeld +/- 860 uur. Is er dan een bepaald bandbreedte waar binnen de daadwerkelijke uren uit kunnen vallen aan het eind van de opdracht, zegge een 10% marge minder of meer? Ik begrijp dat je niet zomaar 16 uur per kan komen werken of juist 60 uur, zou wat zijn.

Gekke vraag misschien hoor, ben op zoek naar de 'vrijheid van indeling' hierin. Voordat ik het met hen overleg hoor ik graag jullie ervaringen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:57
@zwaanenberg Dit hangt 100% af van wat je afspreekt met je opdrachtgever. Dat is elke keer anders. Gewoon aangeven hoe jij het gaat/wil doen en kijken hoe ze reageren. Onthoud: je bent ondernemer dus je bepaalt zelf hoe en wanneer je wat doet, maar wel altijd in overleg. Je bent geen werknemer die voor alles goedkeuring nodig heeft.

[ Voor 8% gewijzigd door RichieB op 11-08-2023 09:43 ]

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:20
agraaff schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 13:31:
[...]

En dan nu wat doen ze:

Lol at aov trainingen, dit is gewoon een infomercial wat je hier plaatst.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mannowlahn
DennusF schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 14:20:
Volgens mij +/- 10 euro per uur als je zelf een opdracht vind. Totaal zit je er volgens mij 1000 uur aan vast.
10 euro afdragen en je hebt zelf die opdracht gevonden? Maw je betaald dan minimaal 10k tot 18k ( indien je een jaar werkt)voor een beetje aov training moehahaha en hoe je Moneybird moet gebruiken. Totale gekkenhuis dat NexttLevelFreelancer. Ik zou het zelfs erger als midlance willen betitelen. Als het uitzoeken van een aov en moneybird al te moeilijk is moet je niet gaan freelancen, kan je beter in loondienst blijven.

De toegevoegde waarde van nextlevelfreelancer zou er prima zijn hoor als zij de opdracht vinden en die 10 euro pakken. Maar 10 euro pakken terwijl je notebene zelf een opdracht vind, tja dan ben je als freelancer echt een beetje naïef en dom om daar mee in zee te gaan.

[ Voor 21% gewijzigd door mannowlahn op 11-08-2023 09:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
zwaanenberg schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 09:29:
Goedenmorgen,

Binnenkort ga ik starten met mijn eerste opdracht ('direct' via HF, niet nog een dubbele erbij). Beetje standaard opdracht van 6m, 36u p/w.
HF? Wat is dat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mannowlahn
Head first

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 26-09 19:17

Matis

Rubber Rocket

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zwaanenberg
Excusez, Headfirst ja, post is aangepast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Laatst online: 12:39
mannowlahn schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 09:49:
[...]

10 euro afdragen en je hebt zelf die opdracht gevonden? Maw je betaald dan minimaal 10k tot 18k ( indien je een jaar werkt)voor een beetje aov training moehahaha en hoe je Moneybird moet gebruiken. Totale gekkenhuis dat NexttLevelFreelancer. Ik zou het zelfs erger als midlance willen betitelen. Als het uitzoeken van een aov en moneybird al te moeilijk is moet je niet gaan freelancen, kan je beter in loondienst blijven.

De toegevoegde waarde van nextlevelfreelancer zou er prima zijn hoor als zij de opdracht vinden en die 10 euro pakken. Maar 10 euro pakken terwijl je notebene zelf een opdracht vind, tja dan ben je als freelancer echt een beetje naïef en dom om daar mee in zee te gaan.
Ze spelen gewoon in op de onzekerheid en laten we eerlijk zijn, ik denk dat we de eerste stap allemaal spannend gevonden hebben. Ik ben zelf ook bij dat soort clubs geweest destijds, maar als je een beetje nadenkt weet je ook: zij doen niets wat ik niet kan..

Ik zelf ben er nooit mee in zee gegaan (redeneerde onder het mom van: aansluiten kan altijd nog) en voor mij was freelancen ook juist niet gebonden zijn aan iets/iemand, waar dit soort constructies haaks op staan. Maargoed, iedereen is anders en heeft anderen behoefte.. Ik had al wat jaartjes detachering erop zitten dus dan weet je hoe het spelletje wel een beetje werkt, maar mensen die dat niet kennen vinden het ongetwijfeld spannender :)

Net als alle andere partijen, dit is gewoon een dure dienst die je kan afnemen, maar mij niet gezien :)

[ Voor 3% gewijzigd door ID-College op 11-08-2023 10:10 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bertuslambertus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:36
mannowlahn schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 09:49:
[...]

Vind die NexttLevelFreelancer veel minder erg dan een standaard recruiters en tussenpersonen eerlijk gezegd.
Ze doen tenminste nog iets, en de marge valt m.i. mee.
Ze helpen mensen die eigenlijk geen risico willen lopen of willen ondernemen die stap te maken (denk niet dat het een goeie ontwikkeling is, je bent eigenlijk loonslaaf maar wil meer geld verdienen (en meer concurrentie :) ). Dus waar een recruiter 20 euro per uur vraag voor facturen doorschuiven gaat deze partij voor minder geld de persoon begeleiden (want sommigen hebben dat nodig). De stap maken ze kleiner (nogmaals, denk niet dat het een goede ontwikkeling is).
En nee, ik kende deze partij niet totdat iemand in dit forum erover begon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eliaz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:20
Hydra schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 13:59:
[...]

Ik zit in een redelijk grote groep met Java freelancers en daar komt dit ook telkens naar boven. Ik merk zelf dat ik veel meer heb aan mijn directe netwerk (en aan @ID-College ;))

Ik meld het daar vrijwel altijd als ik hoor dat er ergens gezocht wordt, of als ik vanuit een recruiter iets interessants zie waarvan ik kan zien welk bedrijf het is.
Heb je van deze groep ook een linkje of ritueel om uitgenodigd te worden? Vanaf oktober beschikbaar voor nieuwe opdracht en begonnen met oriënteren; probeer iets meer naar variatie te zoeken in plaats van de standaard inhuurportaal opdrachten.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
figlio del comm schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 18:45:

Dit is echt onnodig grievend en achterbaks. Volgens dezelfde logica zijn de """freelancers""" die hier en op Higherlevel vragen posten dan ook geen echte freelancers. Prima dat jij op een andere manier de freelancewereld ingerold bent en anderen hetzelfde aanraadt, maar respecteer dat anderen misschien de behoefte hebben om niet direct het diepe in te springen en hun informatie derdehands van vreemdelingen op het internet te krijgen.

De meeste IT'ers (waaronder jij, waarschijnlijk) zitten sowieso >1 jaar op de meeste opdrachten, wat is daar 'freelance' aan te noemen? Two can play that game.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
En dan nu mijn noob-vraag: hoe zit het met je vrijheden van uren 'indelen'. Ik zou bijvoorbeeld een flink aantal weken 40u willen maken, om zo bijvoorbeeld wat 'uren op te sparen' voor een weekje vakantie later. Is men hier makkelijk in, zolang je goed werk oplevert?
Waarom heb je dan niet gewoon een 40 uren contract afgestemd?

Verder moet je dit gewoon met je oprachtgever afstemmen. Soms is het gewoon niet mogelijk om meer uren te factureren per week dan er afgestemd is. Soms kan je het nieteens opvoeren in het uren systeem.
Ik neem aan van wel, ben zelf namelijk ook resultaatgericht, maar toets het hier graag. Aan de andere kant zal de opdrachtgever ook wel bepaalde verwachtingen hebben. Als je uitgaat van 6m en 36 uur minus 2 weken vakantie/vrije dagen kom je uit op bijvoorbeeld +/- 860 uur. Is er dan een bepaald bandbreedte waar binnen de daadwerkelijke uren uit kunnen vallen aan het eind van de opdracht, zegge een 10% marge minder of meer? Ik begrijp dat je niet zomaar 16 uur per kan komen werken of juist 60 uur, zou wat zijn.

Gekke vraag misschien hoor, ben op zoek naar de 'vrijheid van indeling' hierin. Voordat ik het met hen overleg hoor ik graag jullie ervaringen.
In overleg kan alles. Dit moet je gewoon met je opdrachtgever afstemmen. Over het algemeen 'verwachten' ze gewoon dat je niet te ver buiten de norm valt. Als je afgesproken hebt dat je 36 uur per week werkt en elke week maar 16 uur maakt, ga je daar natuurlijk vrij snel op aangesproken worden.

Afgezien daarvan; je kost ze niks als je niet factureert dus vrij nemen e.d. is over het algemeen heel simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
ID-College schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 10:09:
Ze spelen gewoon in op de onzekerheid en laten we eerlijk zijn, ik denk dat we de eerste stap allemaal spannend gevonden hebben. Ik ben zelf ook bij dat soort clubs geweest destijds, maar als je een beetje nadenkt weet je ook: zij doen niets wat ik niet kan..
Heb zelf in 2018 een paar keer samen gezeten met iemand die vanuit TFG kwam en hetzelfde truukje ging doen. Mooie verhalen over samen werken en dat ze al erg senior mensen aan boord hadden enzo. Toen een keer een etentje met de oprichter en z'n technische 'rechterhand' gehad, en tot de conclusie gekomen dat ik het echt beter zelf kon gaan doen.

Prima club verder hoor, maar ik zal al binnen een ZZP groepje waar ik veel meer aan had kwa netwerk (allemaal Java devs) en ontwikkeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Eliaz schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 10:34:
Heb je van deze groep ook een linkje of ritueel om uitgenodigd te worden? Vanaf oktober beschikbaar voor nieuwe opdracht en begonnen met oriënteren; probeer iets meer naar variatie te zoeken in plaats van de standaard inhuurportaal opdrachten.
Stuur me maar ff een DM met je LinkedIn profiel en je telefoonnummer, dan zet ik dat door naar de beheerder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
Sefyu schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 10:55:
Dit is echt onnodig grievend en achterbaks.
Iemand maakt een account aan om hier een sales pitch te geven voor een maatschapsconstructie. Misschien heb je die context ff gemist, maar het is eigenlijk gewoon spam. Je neemt m.i. die reactie iets te serieus, en daarbij ga je ook nog een boel andere ZZPers in deze groep wegzetten als 'niet-ZZPers'. Jouw reactie komt m.i. een stuk onvriendelijker over dan die van hem eerlijk gezegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loev
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-09 16:34
Hydra schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 11:07:
[...]

Heb zelf in 2018 een paar keer samen gezeten met iemand die vanuit TFG kwam en hetzelfde truukje ging doen. Mooie verhalen over samen werken en dat ze al erg senior mensen aan boord hadden enzo. Toen een keer een etentje met de oprichter en z'n technische 'rechterhand' gehad, en tot de conclusie gekomen dat ik het echt beter zelf kon gaan doen.

Prima club verder hoor, maar ik zal al binnen een ZZP groepje waar ik veel meer aan had kwa netwerk (allemaal Java devs) en ontwikkeling.
De twee voornaamste reden voor mij om bij TFG aan te sluiten waren:
1. Het grote sales netwerk, bij een prefered supplier zitten is handig. Ik geef aan dat ik beschikbaar kom en ik krijg een lading opdrachten binnen. Ik probeer het nu zelf te regelen, zelf netwerken vind ik erg lastig omdat mijn netwerk in een bepaald domein zit, daar wil ik nu vanaf omdat ik mijn horizon wil verbreden. Ik moet dus buiten mijn netwerk een opdracht regelen en dat is best lastig vind ik. Interesse is er zeker in mijn profiel, maar leidt nog niet tot gesprekken.
2. Sparren met mede maten. Dat valt dus vies tegen, er zitten echt wel experts bij, maar de meeste hebben weinig te melden. Dat sommige al jaren Zzp'er zijn is voor mij een raadsel.

Klein sub puntje 3, events zijn top geregeld en ik vind het zelf niet leuk om op te zoek te gaan naar nieuwe activiteiten. Ik laat mij graag verrassing.
Doe er mee wat je wilt met deze informatie

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online

En dan nu mijn noob-vraag: hoe zit het met je vrijheden van uren 'indelen'.
Afgezien van de technische kant in dit verhaal wanneer de afdeling administratie zo groot is dat ze het finance noemen en vast zitten in processen heb je ook met budgetten te maken. Leuk dat jij 10% meer gaat werken deze maanden, maar dat betekend ook dat de kosten voor jou de komende maanden met 10% toe nemen. Over een heel jaar gezien niet erg als je tussendoor twee maanden geen facturen stuurt, maar voor nu komt het wel uit het werkkapitaal van de klant en die was er mogelijk andere dingen mee van plan.
Ik loop hier wel eens tegenaan als ik geplannned werk voor later naar voren wil trekken omdat ik nu tijd heb, dat vindt iedereen een goed idee omdat je later altijd tijd te kort komt. Alleen de klant wil het niet omdat de werkzaamheden pas naar de eindklant gefactureerd mogen worden als andere werkzaamheden, die ik niet doe, ook voltooid zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mannowlahn
[...]

Dit is echt onnodig grievend en achterbaks. Volgens dezelfde logica zijn de """freelancers""" die hier en op Higherlevel vragen posten dan ook geen echte freelancers. Prima dat jij op een andere manier de freelancewereld ingerold bent en anderen hetzelfde aanraadt, maar respecteer dat anderen misschien de behoefte hebben om niet direct het diepe in te springen en hun informatie derdehands van vreemdelingen op het internet te krijgen.

De meeste IT'ers (waaronder jij, waarschijnlijk) zitten sowieso >1 jaar op de meeste opdrachten, wat is daar 'freelance' aan te noemen? Two can play that game.
De duur zegt vrij weinig of het freelance is?

Freelance is risico dragen van werkeloosheid en je eigen vangnetten op orde hebben.Meeste serieuze projecten duren wel een jaar of langer. Tenzij je misschien een Wordpress plugin maakt om een nieuwsbrief abonnement te registeren.

Maar ook wel een stukje ondernemerschap die je nodig hebt om bestaansrecht te hebben. Als een KVK registratie of aov verzekering als een te grote uitdaging is, dan moet je afvragen of freelancen wel geschikt voor je is. Dat is niet denigrerend bedoelt maar volgens mij een vrij basale handeling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• figlio del comm
[...]

Dit is echt onnodig grievend en achterbaks.
Dat is slechts een mening, geen feit. Jij vindt dit kennelijk onnodig grievend en achterbaks. Ik vind dat zeker niet. Achterbaks zijn labels die ik normaal gesproken plak op spam plaatsen in publieke fora en voor 10 euro per uur onwetende ICT'er slachtofferen en wijsmaken dat je ze helpt met dingen die ze prima zelf zouden moeten kunnen. En met een beetje hulp vanuit hier ook prima kunnen zonder dit soort partijen. Graties...
Ik heb waardering voor die club dat ze er in slagen met blahblah 10 euro per uur uit de zak van onwetenden weten te kloppen, maar voor het bedrijfsmodel kan ik weinig waardering opbrengen.

Ik vermoed dat je niet alles gelezen hebt en hun site ook niet bekeken hebt. Er is geen standaard freelancer en iedereen doet het op zijn eigen manier. Maar als je zelf niet je ontslagbrief netjes op kan stellen, een KVK inschrijving kan regelen of een administratie kan organiseren, sta je wat mij betreft laag op de evolutieladder van de freelance ICT'ers. Dat is niet onnodig grievend of achterbaks. Dat heeft er verder ook niks mee te maken hoe lang je ergens zit of op welke manier je het freelancen ingerold bent. Volgens mij helpen juist wij hier met z'n allen de startende (en twijfelende) freelancers op weg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zwaanenberg
RichieB schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 09:41:
@zwaanenberg Dit hangt 100% af van wat je afspreekt met je opdrachtgever. Dat is elke keer anders. Gewoon aangeven hoe jij het gaat/wil doen en kijken hoe ze reageren. Onthoud: je bent ondernemer dus je bepaalt zelf hoe en wanneer je wat doet, maar wel altijd in overleg. Je bent geen werknemer die voor alles goedkeuring nodig heeft.
Dankje, duidelijk!
Je bent geen werknemer die voor alles goedkeuring nodig heeft. --> hier moet zwaan nog even aan wennen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zwaanenberg
Hydra schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 11:04:
[...]

Waarom heb je dan niet gewoon een 40 uren contract afgestemd?

Verder moet je dit gewoon met je oprachtgever afstemmen. Soms is het gewoon niet mogelijk om meer uren te factureren per week dan er afgestemd is. Soms kan je het nieteens opvoeren in het uren systeem.

[...]

In overleg kan alles. Dit moet je gewoon met je opdrachtgever afstemmen. Over het algemeen 'verwachten' ze gewoon dat je niet te ver buiten de norm valt. Als je afgesproken hebt dat je 36 uur per week werkt en elke week maar 16 uur maakt, ga je daar natuurlijk vrij snel op aangesproken worden.

Afgezien daarvan; je kost ze niks als je niet factureert dus vrij nemen e.d. is over het algemeen heel simpel.
Top! Noem het gebrek aan voortschrijdend inzicht dat ik dit niet eerder heb afgestemd. Ze kwamen wel vrij flexibel over, dus in overleg zal ik dan eea afstemmen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zwaanenberg
jadjong schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 11:44:
[...]

Afgezien van de technische kant in dit verhaal wanneer de afdeling administratie zo groot is dat ze het finance noemen en vast zitten in processen heb je ook met budgetten te maken. Leuk dat jij 10% meer gaat werken deze maanden, maar dat betekend ook dat de kosten voor jou de komende maanden met 10% toe nemen. Over een heel jaar gezien niet erg als je tussendoor twee maanden geen facturen stuurt, maar voor nu komt het wel uit het werkkapitaal van de klant en die was er mogelijk andere dingen mee van plan.
Ik loop hier wel eens tegenaan als ik geplannned werk voor later naar voren wil trekken omdat ik nu tijd heb, dat vindt iedereen een goed idee omdat je later altijd tijd te kort komt. Alleen de klant wil het niet omdat de werkzaamheden pas naar de eindklant gefactureerd mogen worden als andere werkzaamheden, die ik niet doe, ook voltooid zijn.
Dank ook, duidelijk, iets om mee rekening te houden en wat letten op hun marges.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
zwaanenberg schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 11:57:
[...]

Dankje, duidelijk!
Je bent geen werknemer die voor alles goedkeuring nodig heeft. --> hier moet zwaan nog even aan wennen :)
Goedkeuring heb je nooit nodig. Soms moet je naar de boekhouder, naar de tandarts of naar iemand anders die tussen 8.00 en 17.00 werkt. Dan ben je gewoon niet beschikbaar. Je voelt zelf wel aan of het past dat je een weekje afwezig bent; enige empathie is best handig voor een ZZP-er ;)
Verder is een kwestie van geven en nemen. Ik zit in het beheer; dan heb je er dagen bij dat rond 9 uur mijn neus echt leeg is. Dan wil ik wel eens een middag vrij nemen al is het natuurlijk niet mijn schuld dat er geen werk ligt. Soms is het wenselijk dat ik 's avonds of in het weekend nog even wat doe. Ook prima. Dat half uurtje schrijf ik dan niet.
Bij sommige klanten moest ik intern uren boeken. Dat was altijd 0, 4 of 8 uur per dag (de theorie). Wel hield ik in een excel mijn werkelijke uren bij (soms oplopend naar 14 uur op een dag, de praktijk). Had ik teveel, schreef ik 8 uur, maar deed ik niks die dag. Mijn teamlead had daar geen problemen mee zolang het maar transparant bleef en ik geen stuwmeer aan uren zou verzamelen. Bovendien nam ik voor het team altijd de telefoon op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Goedenmorgen,

Binnenkort ga ik starten met mijn eerste opdracht ('direct' via Headfirst, niet nog een dubbele erbij). Beetje standaard opdracht van 6m, 36u p/w.

En dan nu mijn noob-vraag: hoe zit het met je vrijheden van uren 'indelen'. Ik zou bijvoorbeeld een flink aantal weken 40u willen maken, om zo bijvoorbeeld wat 'uren op te sparen' voor een weekje vakantie later. Is men hier makkelijk in, zolang je goed werk oplevert? Ik neem aan van wel, ben zelf namelijk ook resultaatgericht, maar toets het hier graag. Aan de andere kant zal de opdrachtgever ook wel bepaalde verwachtingen hebben. Als je uitgaat van 6m en 36 uur minus 2 weken vakantie/vrije dagen kom je uit op bijvoorbeeld +/- 860 uur. Is er dan een bepaald bandbreedte waar binnen de daadwerkelijke uren uit kunnen vallen aan het eind van de opdracht, zegge een 10% marge minder of meer? Ik begrijp dat je niet zomaar 16 uur per kan komen werken of juist 60 uur, zou wat zijn.

Mijn tarief is ernaar dat ik bij gewone uren best op vakantie kan zonder langer te moeten werken. Zo heb ik de maand July vrij genomen om door Zuid Amerika te reizen met het gezin.

De uren die ik extra gewerkt heb voor mijn vakantie was om een project af te ronden en ervoor te zorgen dat ik zonder dat iemand mij moest bellen ik weg kon. Dat soort redenen kan je prima aan een opdrachtgever verkopen. Het is een beetje geven en nemen en zorg ervoor dat de opdrachtgever er ook baat bij heeft.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Next Level Freelancer

Next Level Freelancer

Ok, het antwoord :). Ik kan ook op losse posts reageren, maar zo hebben jullie in 1x een geheel beeld. 

Even kort achtergrond (kan je overslaan als het je niet boeit, wel relevant): 
Ik ben ooit begonnen bij zo'n Engels cowboy recruitment bureau. Ik was het niet eens met die praktijken, dus heb ik een detacheringstak opgezet bij een andere partij en ben vervolgens als freelance recruiter gaan werken. Bij een klant (detacheerder) vroeg ik tijdens een kennissessie of de developers daar nooit dachten om te freelancen. Unaniem: ja. Waarom niet? > Onzin redenen die aangepraat waren door hun werkgevers (verzekeringen duur, DBA, etc.), bureaus (lastige markt, geen opdrachten zonder ons, etc.) en familie ("wat nou als"...).

Dus ik dacht: dit is BS. Ik ga mensen helpen met de overstap (2016 oid). Gratis meetups georganiseerd. Resultaat: veel vonden overstappen nog steeds eng en wisten niet hoe ze aan de eerste klus moesten komen. 

Toen; trainingsprogramma opgezet met hoe overstap doen, klanten krijgen, etc. Maar daarmee verhoogde ik alleen maar het financieel risico (je betaalde eenmalig voor die trainingen, "maar wat als het me niet lukt?"). Daarom heb ik het verdienmodel omgedraaid: we verdienen alleen als het lukt. Als het ons niet lukt, heeft een startende FL meer dan 15 uur in sessies gezeten. For free. En zit nog steeds veilig in loondienst. M'n werkzaamheden heb ik daarop niet aangepast (alleen programma erg uitgebreid), maar door dat andere verdienmodel denken veel mensen opeens "oh, een bureau" terwijl als ik 15k vooraf had gerekend, was ik opeens wel een trainer terwijl ik exact hetzelfde werk doe (?) :X .

--- voor zover het sentimentele achtergrond verhaal XD ---

Voor de duidelijkheid: 

• Je hebt geen detacheerder nodig, 
• geen midlance partij, 
• geen TFG, 
• geen bureaus 
• en uiteindelijk ook ons niet (dat is iig mijn doel aan het einde van het programma).

ALS je inderdaad weet binnen te komen bij eindklanten. 

Dan kan ik nog een case maken dat we freelancers echt wel beter laten onderhandelen met 13 jaar ervaring en we je exact vertellen hoe het eraan toe gaat bij bureaus. Dat 9/10 freelancers ook akkoord gaan met onzin bedingen in hun contracten terwijl je die er ook uit kan krijgen. en we veel meer dan dat leren (maar dan vinden jullie het te veel op een salespitch lijken, dus ik stop hier even ;)

@Hydra Geen maatschap, gewoon eigen KVK niet onder Next Level Freelancer oid en helemaal vrij om je ding te doen na een jaar. @Eliaz Geen bureau. Wel ex-bureau. Het dichtste wat wij bij een bureau in de buurt komen is als een inbreker die je laat zien hoe je kan zorgen dat er niet meer ingebroken wordt bij je huis. 

@JEightyFive
niemand krijgt een commissie op andere freelancers. Ze zijn gewoon enthousiast en ik denk dat ze dat nu ook willen laten zien dat we geen bureau zijn, maar het samen doen. Dat betekent dat als het nodig is, ik juristen betaal als een oud werkgever ze probeert te intimideren met concurrentiebedingen, avonden met externe vermogensbeheerders organiseer, etc. Wat allemaal niet bij het programma hoort, maar we vechten gewoon voor onze freelancers. 

@DennusB en @Aftansert Verdienmodel:
20 als wij de opdracht regelen (gebeurt soms, ik heb veel liever dat ze het zelf kunnen)
10 als ze het zelf doen. Als je geen stok achter de deur nodig hebt, kan binnenkomen bij eindklanten, etc etc. Dan is NLF idd niet je beste keuze.
Hydra schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 18:58:
[...]

Vrijwel iedereen hier is al ZZPer en heeft dit soort tussenoplossingen/maatschapsconstructies gewoon niet nodig. Dus nee, ik denk niet dat het veel toevoegt. Niks ten nadele voor jullie verder, maar de meesten hier hebben wat jullie aanbieden gewoon niet nodig omdat we die eerste 'enge' fase al voorbij zijn.
Eens, als je al binnen komt bij eindklanten (en dan dus niet in de rij staan zoals iedereen op portals). Ben je er al. Dan is het Next Level programma te veel geld voor de waarde die je eruit haalt. Voor de duidelijkheid, we helpen dus ook meestal starters. 

@Sefyu Posts zoals die van @figlio del comm kan kenneth best hebben. Hij is bizar goed bezig, net gestart met freelancen zonder bureau, dik uurtarief en al bezig met projectmatig werken. En het blijft een forum waar mensen lekker uitgesproken wat vinden toch, hoort erbij.

Als je het mij vraagt zitten we 100% op 1 lijn. Wij helpen gewoon de mensen die de eerste drempel niet zelf durven nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolkje
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 29-08-2024
Ik zit niet zo te wachten op partijen die lopen te blaten over het vermijden van recruiters, terwijl zij zelf maar al te graag IT-recruiters wegzetten :')

“Wij focussen ons puur op functies binnen de IT en Recruitment. De mensen die ons programma volgen bekleden functies als programmeur, business analist, agile coach, tester en IT recruiter

Hypocrieten zijn bij mij gelijk af…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• figlio del comm
Ach, ik kan het waarderen dat iemand een gat in de markt denkt te zien en daar in springt. Desalniettemin denk ik zelf dat het bedoelde gat helemaal niet bestaat, maar daarom ben ik vermoedelijk zzp’er en niet de ceo van ASML. :-)

Je kunt het blijven verdedigen en mooi praten, ik denk dat je hier gratis veel meer leert en NLF helemaal niet nodig hebt. Weggegooid geld. Het is en blijft recruitment wat je doet, je maakt het alleen mistig voor de onwetende starter. Je vervult een niet bestaande behoefte. Wees daar open en eerlijk in. Zet een link naar dit topic op je website, met eronder dat je jezelf bij NLF mag aanmelden als je er hier niet uitkomt.

Voor de rest: we agree to disagree.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
Next Level Freelancer schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 15:27:
20 als wij de opdracht regelen (gebeurt soms, ik heb veel liever dat ze het zelf kunnen)
10 als ze het zelf doen.
Dat is gewoon extreem duur. Ik hoop dat mensen dit topic lezen en snappen dat je met een beetje LinkedIn CV zonder enige problemen via een recruiter voor 10 per uur weggezet kan worden.

Niks mis met een bedrijf opzetten hoor, maar ik vind dit echt precies hetzelfde als wat al die recruiters doen. Jullie claimen alleen 'meerwaarde', maar dat vind ik puur marketing. Echt het enige wat lastig is aan ZZPen is 'werk vinden', en dat kan via recruiters een stuk goedkoper dan voor 20 per uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Next Level Freelancer

Next Level Freelancer

Wolkje schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 15:49:
Ik zit niet zo te wachten op partijen die lopen te blaten over het vermijden van recruiters, terwijl zij zelf maar al te graag IT-recruiters wegzetten :')

“Wij focussen ons puur op functies binnen de IT en Recruitment. De mensen die ons programma volgen bekleden functies als programmeur, business analist, agile coach, tester en IT recruiter

Hypocrieten zijn bij mij gelijk af…
Het eerste jaar hebben we ook recruitment gedaan, maar al lang niet meer. Dus dat moet ik er dan nog afhalen.

Edit: Dat waren dus de interim recruiters die we bij de bedrijven plaatsten en niet agency.

[ Voor 6% gewijzigd door Next Level Freelancer op 11-08-2023 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-09 16:18
badkuip schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 17:19:
[...]

Betaal je ook belastingrente als je boekhouder uitstel heeft aangevraagd en als de aangifte na 1 juli is ingediend? Het aanvragen van uitstel was een idee van de boekhouder maar we hebben het hier niet over gehad. Aangifte is gedaan, ik heb alleen nog niet betaald (definitieve aanslag nog niet gekregen).

De voorlopige aanslag van 2023 is op 80% van het verwachte inkopen gezet, daarover ga ik dan alvast belasting betalen. Dus over dat deel betaal ik dan sowieso geen rente. Dus wel over de resterende 20% als dat weer na 1 juli 2024 word ingediend?
Ja hoor, de definitieve aanslagen zijn binnen en inderdaad ik moet rente betalen. Voor zowel de IB aanslag als ZVW. Bij elkaar €190. Toch zonde geld.

Voorlopige aanslag 2023 heb ik inmiddels gekregen en ga ik alvast betalen. Staat op 2/3 of op 3/4 van de verwachte belastbare winst.
Hoe kan ik het handigste de resterende 1/3 of 1/4 betalen? Kan ik de voorlopige aanslag in januari 2024 nog een keer aanpassen o.i.d? Of kan of lukt het dan niet meer?

Krijg je ook rente terug als de belastingdienst het terugstort omdat je voorlopige aanslag te hoog was? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
badkuip schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 16:40:

Krijg je ook rente terug als de belastingdienst het terugstort omdat je voorlopige aanslag te hoog was? >:)
Nee.... daar zijn ze een tijdje geleden mee gestopt. O-)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:13

3DDude

I void warranty's

Hydra schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 16:31:
[...]

Dat is gewoon extreem duur. Ik hoop dat mensen dit topic lezen en snappen dat je met een beetje LinkedIn CV zonder enige problemen via een recruiter voor 10 per uur weggezet kan worden.

Niks mis met een bedrijf opzetten hoor, maar ik vind dit echt precies hetzelfde als wat al die recruiters doen. Jullie claimen alleen 'meerwaarde', maar dat vind ik puur marketing. Echt het enige wat lastig is aan ZZPen is 'werk vinden', en dat kan via recruiters een stuk goedkoper dan voor 20 per uur.
20 per uur is zo'n 3 tot 3.5k per maand voor factuurtje doorsturen. Je hebt maar een paar van die gasten nodig.
En iets zegt mij dat als het zo uit komt het ook 30 per uur kan zijn :+ (want die beginnende knakker weet zijn tarief toch niet).

p.s. ik heb de post hierboven van ErikNLF gerapporteerd, ik vind dit namelijk niet het topic om die tent te promoten, dan begint die maar een eigen topic. Die kenneth van eerder was leuk geprobeerd wat mij betreft word dat ook verwijderd.

[ Voor 12% gewijzigd door 3DDude op 11-08-2023 17:01 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• figlio del comm
3DDude schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 17:00:
[...]
p.s. ik heb de post hierboven van ErikNLF gerapporteerd, ik vind dit namelijk niet het topic om die tent te promoten, dan begint die maar een eigen topic.
Hoewel anti-reclame ook reclame is, vind ik het zeer informatieve posts. Hij legt klip en klaar uit dat Next Level Freelance (NLF) voor een extreem hoog tarief argeloze startende freelancers met onzindiensten geld uit de zakken klopt. De informatie is gewoon hier te vinden, je hoeft het alleen maar te vragen of de zoekfunctie te gebruiken.
Hopelijk pakt Google dit topic in zijn zoekfunctie ook op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
[...]

20 per uur is zo'n 3 tot 3.5k per maand voor factuurtje doorsturen. Je hebt maar een paar van die gasten nodig.
En iets zegt mij dat als het zo uit komt het ook 30 per uur kan zijn :+ (want die beginnende knakker weet zijn tarief toch niet).

p.s. ik heb de post hierboven van ErikNLF gerapporteerd, ik vind dit namelijk niet het topic om die tent te promoten, dan begint die maar een eigen topic. Die kenneth van eerder was leuk geprobeerd wat mij betreft word dat ook verwijderd.
Genoeg aspirant ZZPers die hier rond hangen en prima om te delen wat “wij” van deze dienstverlening vinden, of het businessmodel valide is dan weer irrelevant. Jij ziet een goudmijn, ik betwijfel het.

Hij is verder gewoon transparant en zijn post dragen meer toe dan een post dat het niets toedraagt aan het topic. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Laatst online: 26-09 17:48

_Arthur

blub

Lekker laten staan; straks prima vindbaar via Google. En de freelancers die dan verder lezen dan hun neus lang is, komen vanzelf in dit topic rondhangen wat hen 10e/uur extra aan inkomsten oplevert :+

[ Voor 3% gewijzigd door _Arthur op 11-08-2023 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelkindi
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 21-07 00:16
ralpje schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 09:04:
[...]

Gisteren m'n VGB in de bus. Weekje of zes dus, in ieder geval netjes binnen de periode van 8 weken die ze zelf aangeven :)
Congrats! De b variant?
Pagina: 1 ... 427 ... 645 Laatste