chielsen schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 22:01:
[Ja daar kan je ook een redelijk salaris verdienen maar als manager dus nog een stuk meer. Ik heb bij een vergelijkbaar bedrijf gewerkt en daar waren bijna alle goede devs toch externen (freelance dan wel in dienst bij een bedrijf die een stuk meer salaris biedt).
Maar net als bij het bedrijf waar ik werkte komen ze er dus langzaamaan achter dat er hogere schalen voor devs moeten komen, maar ik ben benieuwd of er als devs zijn in hogere schalen dan de manager. Dat terwijl dat met externen bijna altijd zo is.
Dat komt zeker voor. Binnen de afdeling waar ik werk ken ik meerdere voorbeelden van dev's in 12 die een manager in 11 hebben. Ook ken ik een voorbeeld van iemand in 13 die nu minder verdient dan de een van de managers die hij aanstuurt (in 12) en minder dan twee dozijn engineers in zijn area (van ~90 man).
Dat is ook helemaal geen issue, behalve dan voor een aantal mensen die altijd denken dat managers meer verdienen dan engineers

Denk je? Als ik op glassdoor kijk naar het salaris van een engineering manager bij Google (390k USD) vs een senior engineer (237k USD) dan lijkt glassdoor het niet met je eens te zijn. En ik snap wel waarom dat is.
chielsen schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 22:01:
BTW ik snap je opmerking over coach die naast het veld staat niet. Een manager is iemand die een (voornamelijk) een hr verantwoordelijkheid heeft. Mensen coachen, aannemen, aanhoren etc. Misschien zit jij aan een meewerkend voorman te denken oid, maar dat vind ik nou precies die goede developer. Een goede manager is niet perse een goede developer en vice versa.
Niet om het een of ander, maar als developer die een app ontwikkelt genereer je heel veel waarde voor een bedrijf. Een manager die een afdeling van meer dan 350 mensen aanstuurt die doet toch echt
iets meer dan enkel vrije dagen aftekenen. Als zo iemand geen waarde zou genereren door die 350 mensen een coherente richting op te laten bewegen, dan verliest die manager snel zijn/haar baan.
Naast de HR verantwoordelijkheid voor een afdeling, is er ook zoiets als budget bewaking (geld en FTE's) en daarmee vervolgens (eind)verantwoordelijk voor de strategische richting/roadmap. Opstarten, maar ook stoppen, van innovaties en bewaker van de cultuur (en manier van werken), mensen verlaten het bedrijf vanwege hun manager. Ook een reden waarom je op zo'n functie niet zomaar een freelancer neer zet (niet zonder groter plan tenminste).
Des te groter de "span of control" van de manager, des te groter de impact. Uiteraard ook des te groter de span of control, des te minder in de details. En ja, daar hoort coachen, aannemen (en ontslaan), promoveren (of juist niet) en luisteren bij.
Of is iemand vanaf een bepaalde span of control geen manager meer? Manager van managers (waar ik mijn geld mee verdien) is ook wel een soort van inception als je niet weet wat iemand doet. Mocht je hier toch aan twijfelen, en denk je echt dat managers enkel HR aangelegenheden moeten doen, dan nodig ik je van harte uit om een dag mee te lopen. (ik werk primair remote, dus je hoeft er niet eens voor te reizen

)
Terug on topic: ik weet uiteraard prima dat er bedrijven zijn die hun show laten draaien door freelancers en daarmee eigen personeel geen plezier doen. Ik weet ook best dat er bedrijven vol met slechte managers zijn (en laten we het nog maar even niet over de overheid hebben

). uiteindelijk is management een vak, net zoals developen dat is. En net zoals developen, is management geen beschermt beroep. Iedere randdebiel kan manager worden en daarmee het leven van heel veel mensen verknallen. Hetzelfde geldt voor developen. En dat is triest.
In
"mijn" afdeling zijn freelancers er enkel voor "hun trucje", juist zodat ik goede mensen in dienst kan houden en daarmee samen technologie verder kan brengen. Mensen zijn de primary asset (het kapitaal), maar tegelijk kunnen we niet zonder inbreng van freelancers her en der. Soms voor kennis en soms als extra handjes. Ik waak er voor dat freelancers wel freelancers blijven: afscheid nemen zodra het kan.
Minder managers is bijna altijd beter