Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
init6 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:23:
[...]
Heb geen enkel idee of ik er goed aan doe om hem in te huren, krijg het idee dat hij een uur per kwartaal met mij bezig is. Krijg geen tips hoe te besparen of investeringen te doen, geen suggesties en geen vragen of opmerkingen. Heb daardoor het idee dat hij zich niet terug verdient en dat is eigenlijk wel iets wat ik graag zie.
Een accountant gaat over het verleden en is niet iemand die zich met de toekomst bemoeid. Natuurlijk zal hij aan de bel trekken wanneer het op basis van het verleden financieel mis blijkt te gaan maar het zou raar zijn als zich met je bedrijfsvoering zouden bemoeien.

De meeste tips om te besparen zou je eerder hier of in andere netwerkomgevingen met mede ondernemers tegenkomen. Zelf ga ik op basis van die tips zelf op onderzoek uit en neem daarna voor de details contact op met mijn boekhouder. Persoonlijk zou ik anders ook niet wenselijk vinden. Schoenmaker blijft bij je leer en zo lang ik niet de afgrond in ga is het mijn onderneming en durf te stellen dat andere ondernemers daar nog veel strikter in zijn als je soms ziet hoe sommige geen pensioen regelen of niets hebben bij arbeidsongeschiktheid.

Mijn vraag is dan eigenlijk ook meer of de details van de dienstverlening bij aanvang wel duidelijk besproken zijn. Mogelijk kán je accountant deze dienst wel voor je bieden maar zoals ik eerder al aangaf zou ik voor die prijs die jij betaald véél meer verwachten. Misschien kan hij wel een uurtje sparren per maand voor je inplannen als je daar behoefte aan hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15:02
@CodeCaster Al is het al 20 jaar geleden, maar ik had toen een collega die bij ons gedetacheerd was. Ruim 10 jaar 100% facturabel. Toen kwam hij op de bank. Na twee maanden bank zitten is hij ontslagen.
Dat was voor mij de reden om never ever nooit niet voor een detacheerder te gaan werken. Plus dat een detacheerder van mij kan eisen dat ik een klus doe op de Maasvlakte. Altijd fijn vanuit Zwolle...

Het is wat je zegt: paakseffel (google maar, samen met mijn voornaam)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 16:15:
@CodeCaster Al is het al 20 jaar geleden, maar ik had toen een collega die bij ons gedetacheerd was. Ruim 10 jaar 100% facturabel. Toen kwam hij op de bank. Na twee maanden bank zitten is hij ontslagen.
Dat was voor mij de reden om never ever nooit niet voor een detacheerder te gaan werken. Plus dat een detacheerder van mij kan eisen dat ik een klus doe op de Maasvlakte. Altijd fijn vanuit Zwolle...
Dat dus inderdaad.
Het is wat je zegt: paakseffel (google maar, samen met mijn voornaam)
Duitse hazelnootpastawafels, een streling voor de tong. Iets uit mijn jeugd...
?

Of iets met Ronald Goedemond op TikTok, maar ik kijk uit principe geen video's waarbij je niet kunt skippen, en ik probeer te voorkomen dat mijn data in China terechtkomt, dus ja.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-09 21:51
CodeCaster schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 16:08:
[...]

Ja, er blijft meer aan de strijkstok van de detacheerder hangen, maar die doet er ook goede dingen mee: verzekeren, investeren in hun kennis, apparatuur en vervoer, langetermijnzaken.
Mijn baas had naast zijn Aston Martin, Maserati toen ook een Bmw I8 toen die nog nieuw was. Apparatuur? Na 3 jaar mocht je op eigen kosten met een wurgcontract een Macbook van de zaak nemen. Was een soort "beloning".

Investeren in kennis was voornamelijk investeren in tools en frameworks die bij hun grootste klanten waren. Meer dan de helft van het personeel zat op een gegeven moment bij dezelfde klant of rouleerde met een ander grote klant.

Voor de rest had je ze alleen maar voor je loonstrook. Mijn netwerk is aardig groot en ik hoor niet anders dan bij andere detacheerders.
Even generaliserend, maar de financiën zijn voor de meesten de reden om voor zichzelf te gaan beginnen, IT'er en bouwvakker gelijk. Ze houden voornamelijk meer geld over, omdat ze zich niet of slechter verzekeren tegen ziekte en arbeidsongeschiktheid en niet of minder sparen voor pensioen, en minder rekening houden met vrij en vakantie.
Nou ja jammer dan. Praat eens met die bouwvakkers en dan snap je ook hun kant van het verhaal. Ik heb een paar ZZP-ers in mijn familie uit die sectoren die al blij zijn met 3 tientjes per uur. Die gasten zijn ook zat in loondienst en hebben een manier gevonden om zo met meer risico meer geld te verdienen. Om nou vanaf onze troon hier hun zwart te maken kunnen we beter kijken naar zaken die meer impact hebben. Zoals multinationals die geen belasting betalen en ook nog eens overheidssteun krijgen. Schiphol kreeg lekker wat geld toegegooid, personeel werd alsnog de deur uit gezet. Daar gaat je zekerheid.
Dit gaat goed zolang het goed gaat, en is goed voor het individu. Gaat het niet goed (langdurig ziek, burnout, bijstand, geen aanvullend pensioen), dan komt dit ten laste van de maatschappij. Hetzelfde geld (de opdrachtgever betaalt immers net zoveel) wordt oneerlijker verdeeld.

Een detacheerder is dus maatschappelijk een stuk gewenster dan zzp'ers die datzelfde werk doen. Tegelijkertijd zou ik nooit ofte nimmer voor een detacheerder willen werken, omdat ik geen zin heb in een ander die bepaalt waar ik ga werken of wat ik moet leren.
Nou ja die detacheerders zorgen ook voor schaarste waarbij bedrijven die zo hard op zoek zijn naar IT personeel zo niet aan de man kunnen komen. Tevens wordt het ook vaak gebruikt als constructie omdat bedrijven nogal karige secundaire arbeidsvoorwaarden hebben en dit lekker uit kunnen besteden aan een detacheerdeer waardoor ze dit niet voor hun interne personeel voor hoeven te doen.
Bij een detacheerder ben je gewoon een asset en meer niet. Ik heb de term "omzet generator" ook wel eens gehoord over de werkvloer.
Dit spelletetje werkt nou eenmaal zo waarbij bedrijven geen vaste kosten willen aan personeel en zo extern personeel huren om hun risico's weer te verminderen. Feit is dat die externe personeel meestal meerdere jaren daar zit.
Nou het is dan toch gewoon hartstikke prima dat iemand dat als ZZP-er dan doet? We moeten hier geen maatschappelijk probleem van maken.
Ik ben een tijdelijk inhuurbare asset zonder dat er een baas boven mij zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
CodeCaster schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 16:20:
[...]
Of iets met Ronald Goedemond op TikTok, maar ik kijk uit principe geen video's waarbij je niet kunt skippen, en ik probeer te voorkomen dat mijn data in China terechtkomt, dus ja.
Tiktok... brrrrr
YouTube: Ronald Goedemondt - Mompeliaans (Geen sprake van)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

com2,1ghz schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 16:34:
[...]

Mijn baas had naast zijn Aston Martin, Maserati toen ook een Bmw I8 toen die nog nieuw was. Apparatuur? Na 3 jaar mocht je op eigen kosten met een wurgcontract een Macbook van de zaak nemen. Was een soort "beloning".

Investeren in kennis was voornamelijk investeren in tools en frameworks die bij hun grootste klanten waren. Meer dan de helft van het personeel zat op een gegeven moment bij dezelfde klant of rouleerde met een ander grote klant.

Voor de rest had je ze alleen maar voor je loonstrook. Mijn netwerk is aardig groot en ik hoor niet anders dan bij andere detacheerders.
Dat er een boel slechte detacheerders zijn die puur outputgedreven urenfabrieken zijn, zul je me nooit horen ontkennen ("MaAR oNZE boRrEls eN sKIvaKanTIEs ziJN ÉchT leUK!"). Eén van de grootste redenen dat ik nooit voor een zou willen werken.
Nou ja jammer dan. Praat eens met die bouwvakkers en dan snap je ook hun kant van het verhaal. Ik heb een paar ZZP-ers in mijn familie uit die sectoren die al blij zijn met 3 tientjes per uur. Die gasten zijn ook zat in loondienst en hebben een manier gevonden om zo met meer risico meer geld te verdienen. Om nou vanaf onze troon hier hun zwart te maken kunnen we beter kijken naar zaken die meer impact hebben. Zoals multinationals die geen belasting betalen en ook nog eens overheidssteun krijgen. Schiphol kreeg lekker wat geld toegegooid, personeel werd alsnog de deur uit gezet. Daar gaat je zekerheid.
Nee, dat is niet "jammer dan". De verzorgingsstaat werkt alleen als er een groot deel meedoet. Hoe meer mensen "dat regel ik zelf wel" zeggen, des te meer mensen buiten de boot vallen. Juist een bouwvakker die die drie tientjes vangt, krijgt niks als 'ie valt, want die kán zich niet verzekeren.
Nou ja die detacheerders zorgen ook voor schaarste waarbij bedrijven die zo hard op zoek zijn naar IT personeel zo niet aan de man kunnen komen. Tevens wordt het ook vaak gebruikt als constructie omdat bedrijven nogal karige secundaire arbeidsvoorwaarden hebben en dit lekker uit kunnen besteden aan een detacheerdeer waardoor ze dit niet voor hun interne personeel voor hoeven te doen.
Die snap ik niet; detacheerders zorgen niet voor minder IT'ers op de markt.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:51
Het probleem is vooral dat IT bedrijven blijkbaar dusdanig weinig salaris betalen dat het niet meer aantrekkelijk is om in loondienst te gaan. Als ik 130K in loondienst zou kunnen verdienen zou ik daar serieus over nadenken (hoewel geld voor mij niet de enige reden is om te freelancen), maar dat doen de meeste bedrijven simpelweg niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
CodeCaster schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 16:55:
Ik snap die wel. Het maakt voor een bedrijf namelijk geen drol uit of ze een ZZP-er inhuren voor 110 of een gedetacheerde voor 110. Kosten zijn hetzelfde voor de inhuurder.
Feit blijft dat die ingevulde functie vaak niet ingevuld kan worden door een vaste positie omdat het salaris wat ertegenover staat onvoldoende is. Daarmee zijn er minder IT'ers op de markt (die passen in die loondienstfunctie tegen dat salaris).

Het lijkt erop dat de overheid aanstuurt op matiging van de tarieven (als geheel) door nu inbedding als ijkpunt te nemen. Straks kan je nog kiezen uit echt ondernemen met kleine klusjes hier en daar, of loondienst. Dan komen er weer meer IT'ers op de markt. En met een hoger aanbod van loondienst IT'ers gaan de lonen vanzelf weer naar beneden. Vraag is, buigen of barsten en wie doet dat het eerste?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
TheJVH schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 16:59:
Het probleem is vooral dat IT bedrijven blijkbaar dusdanig weinig salaris betalen dat het niet meer aantrekkelijk is om in loondienst te gaan. Als ik 130K in loondienst zou kunnen verdienen zou ik daar serieus over nadenken (hoewel geld voor mij niet de enige reden is om te freelancen), maar dat doen de meeste bedrijven simpelweg niet.
Met 130K in loondienst is prima. Krijg ik nergens. Heb wel eens een aanbod gehad van 4800/maand. Wat denk je zelf??! Maar met 130K verwachten ze ook dat je 24/7 beschikbaar bent, op locatie als het hen bevalt, toch wel de vrimibo bezoekt tussen 17.00 en 19.00. En dat met 24 vakantiedagen. Dat laatste, daar haak ik al op af...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
CodeCaster schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 16:55:
[...]

Dat er een boel slechte detacheerders zijn die puur outputgedreven urenfabrieken zijn, zul je me nooit horen ontkennen ("MaAR oNZE boRrEls eN sKIvaKanTIEs ziJN ÉchT leUK!"). Eén van de grootste redenen dat ik nooit voor een zou willen werken.

[...]

Nee, dat is niet "jammer dan". De verzorgingsstaat werkt alleen als er een groot deel meedoet. Hoe meer mensen "dat regel ik zelf wel" zeggen, des te meer mensen buiten de boot vallen. Juist een bouwvakker die die drie tientjes vangt, krijgt niks als 'ie valt, want die kán zich niet verzekeren.
Gevolg van het achterblijven van de salarissen terwijl de economie aan het opbloeien was. Die zelfde bouwvakker die mee deed in 2008 was werkloos omdat er geen werk was. Jaarcontract tot jaarcontract werkt en geen vast contract krijgt. Hierdoor ook geen huis kon kopen.
[...]

Detacheerders slokken IT personeel op omdat ze vrijwel altijd betere voorwaardes hebben. Vervolgens komt daar een dikke marge op die alleen grote bedrijven kunnen betalen. Voor de rest voegen ze vrij weinig toe.
Dat een detacheerder goed is voor de markt ben ik het daardoor niet mee eens.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13:49
RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 17:13:
[...]

Met 130K in loondienst is prima. Krijg ik nergens. Heb wel eens een aanbod gehad van 4800/maand. Wat denk je zelf??! Maar met 130K verwachten ze ook dat je 24/7 beschikbaar bent, op locatie als het hen bevalt, toch wel de vrimibo bezoekt tussen 17.00 en 19.00. En dat met 24 vakantiedagen. Dat laatste, daar haak ik al op af...
Wat een raar beeld heb je bij loondienst… Perfect vals dilemma. Ik verdien in die range en ik werk volledig remote, maximaal 40 uur per week en heb 8 weken vakantie per jaar. En zoals je ziet in het ‘Wat verdient de Tweaker’ topic zie, betaal ik de mensen in mijn team ook goede salarissen. Waarom? Omdat ze goed zijn. Al die freelancers zijn er toch maar tijdelijk, hebben/willen geen binding met het bedrijf, doen hun kunstje (vaak middelmatig nog ook) en gaan dan weer weg. Been there done that, daar niet van, maar haal je daar nu je voldoening uit? Je bent slechts een leverancier voor een bedrijf.

Ik vind al die redenaties hier maar vreemd en ver van de werkelijkheid af staan.

[ Voor 23% gewijzigd door Orangelights23 op 03-01-2023 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielsen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09 21:48
Door werkgeverspremies, risico kosten (werknemer die ziek wordt of onderpresteert) en minder aftrekposten zal je in de praktijk al snel meer verdienen als zzper dan in dienst. Dat hoeft niet eens te zijn omdat een werkgever uit principe niet goede salarissen wil betalen. Maar door het bovenstaande gaan goede mensen toch eerder freelancen als de mindere goden, waarmee je een versterkend effect ziet. Een werkgever wil graag goede mensen, dat zijn eerder de freelancers en heeft daar dan ook meer geld voor over.

Persoonlijk denk ik dat je als organisatie liever vast goed personeel zou moeten willen en daar zou dan ook gewoon voor betaald voor moeten worden. Maar dan speelt bijvoorbeeld ook mee dat een manager altijd meer zou moeten verdienen en komt het hele functiehuis dus onder druk te staan. Als werkgevers nou nog iets moderner gaan denken en goede mensen belonen voor de waarde die ze toevoegen, kan dat samen met de versobering van het ondernemerschap wel zorgen dat mensen weer in dienst gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:45
chielsen schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 17:39:
Persoonlijk denk ik dat je als organisatie liever vast goed personeel zou moeten willen en daar zou dan ook gewoon voor betaald voor moeten worden.
Ik ben het met je eens. En daarom doe ik als "externe" ook het liefste opdrachten ook een project/implementatie te begeleiden of iemand tijdelijk te vervangen. Al zie ik daardoor ook wel veel interne mensen (en ook soms externen die er al heeeel lang zitten) die de hele dag druk zijn met roepen dat ze het druk hebben terwijl ik op een of andere manier 70 procent van de dagen mijn werk al aan het begin van de middag klaar heb.

Vaak ben ik er als de opdrachtgever mij na 2 jaar weer wil verlengen er wel klaar mee. Tijd voor weer wat nieuws en kan de huidige opdrachtgever weer rustig verder met roepen dat het zo druk is. Daarom doe ik ook bij voorkeur projecten en implementaties. Dat heeft vaak wel iets van een einde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheJVH
Orangelights23 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 17:25:
[...]

Wat een raar beeld heb je bij loondienst… Perfect vals dilemma. Ik verdien in die range en ik werk volledig remote, maximaal 40 uur per week en heb 8 weken vakantie per jaar. En zoals je ziet in het ‘Wat verdient de Tweaker’ topic zie, betaal ik de mensen in mijn team ook goede salarissen. Waarom? Omdat ze goed zijn. Al die freelancers zijn er toch maar tijdelijk, hebben/willen geen binding met het bedrijf, doen hun kunstje (vaak middelmatig nog ook) en gaan dan weer weg. Been there done that, daar niet van, maar haal je daar nu je voldoening uit? Je bent slechts een leverancier voor een bedrijf.

Ik vind al die redenaties hier maar vreemd en ver van de werkelijkheid af staan.
Die 130K kan ik als developer nooit krijgen, ik heb zat sollicitaties achter de rug waar zelfs 90K per jaar teveel was ;w , en dan was m'n kennis van het vakgebied beter dan degene die m'n code assignment reviewde. Dat was nota bene voor een lead positie die een team zou aansturen 8)7 . Dat was bij een groot bedrijf, e-commerce, dat wel.

Zal mij niets verbazen als je daar wel aan de slag kan als freelancer a 90 per uur :F .

EDIT: Ohja, 23 vakantiedagen :') . En bijkopen kon wel maar moest in overleg moeilijk moeilijk |:( . Nu neem ik gewoon vrij en ja dat kost mij behoorlijk wat centen maar who cares, ik werk om te leven.

[ Voor 7% gewijzigd door TheJVH op 03-01-2023 18:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 02:03

JaQ

Lekker fatalistisch inderdaad. Maar, als je accepteert dat je nooit echt mee beslist (en dus niet structureel veranderingen kan doorvoeren) en vooral gewaardeerd wordt voor je speciale trucje, dan is dat toch prima? Soms is het ook niet meer, la-la-la geld en de rest komt later.
chielsen schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 17:39:
Persoonlijk denk ik dat je als organisatie liever vast goed personeel zou moeten willen en daar zou dan ook gewoon voor betaald voor moeten worden. Maar dan speelt bijvoorbeeld ook mee dat een manager altijd meer zou moeten verdienen en komt het hele functiehuis dus onder druk te staan. Als werkgevers nou nog iets moderner gaan denken en goede mensen belonen voor de waarde die ze toevoegen, kan dat samen met de versobering van het ondernemerschap wel zorgen dat mensen weer in dienst gaan.
Mooi stokpaardje; waarom denk je dat managers minder waarde toevoegen?

Als ik naar mezelf kijk (en ja, ik weet het, niet altijd alles op mezelf betrekken. Maar ik geloof niet dat ik zo uniek ben dat ik de enigste ben ;) ): ik ben ooit gestopt als freelance DBA-er. Dat staat ook in deze topic reeks. Mijn staat van dienst als Oracle DBA was dermate okay dat ik nu (ongeveer acht jaar later) nog steeds benaderd wordt voor freelance klussen. Ik weet dat ik als freelancer niet beloond werd naar de waarde die ik toevoegde. Tegenwoordig ben ik manager. Ik word nog steeds niet beloond naar de waarde die ik toevoeg aan het bedrijf, maar ik weet wel dat ik veel meer waarde toevoeg dan toen ik nog freelancer was. Al is het maar omdat ik er nu voor kan zorgen dat het type freelancer dat ik was, niet meer nodig is. Enkel door de juiste beslissingen te nemen. Beslissingen die een IT-er op de vloer niet kan maken.
jongetje schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 18:11:
Al zie ik daardoor ook wel veel interne mensen (en ook soms externen die er al heeeel lang zitten) die de hele dag druk zijn met roepen dat ze het druk hebben terwijl ik op een of andere manier 70 procent van de dagen mijn werk al aan het begin van de middag klaar heb.
Deze ervaring heb ik ook als "interne" gehad, het is meer een organisatieprobleem dan iets dat met extern/intern te maken.

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chielsen
JaQ schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 18:30:

[...]

Mooi stokpaardje; waarom denk je dat managers minder waarde toevoegen?

Als ik naar mezelf kijk (en ja, ik weet het, niet altijd alles op mezelf betrekken. Maar ik geloof niet dat ik zo uniek ben dat ik de enigste ben ;) ): ik ben ooit gestopt als freelance DBA-er. Dat staat ook in deze topic reeks. Mijn staat van dienst als Oracle DBA was dermate okay dat ik nu (ongeveer acht jaar later) nog steeds benaderd wordt voor freelance klussen. Ik weet dat ik als freelancer niet beloond werd naar de waarde die ik toevoegde. Tegenwoordig ben ik manager. Ik word nog steeds niet beloond naar de waarde die ik toevoeg aan het bedrijf, maar ik weet wel dat ik veel meer waarde toevoeg dan toen ik nog freelancer was. Al is het maar omdat ik er nu voor kan zorgen dat het type freelancer dat ik was, niet meer nodig is. Enkel door de juiste beslissingen te nemen. Beslissingen die een IT-er op de vloer niet kan maken.
Niet perse, maar vaak wel als je het vergelijkt met de goede developers. Ik zie het als voetbal. Je beste spits moet toch niet coach worden om meer betaald te krijgen? Het is gewoon niet te vergelijken, maar nu is het dus juist andersom. Manager > developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
JaQ schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 18:30:
[...]
Deze ervaring heb ik ook als "interne" gehad, het is meer een organisatieprobleem dan iets dat met extern/intern te maken.
Ik ben helaas nog geen organisatie tegengekomen waar het anders was. Zou er graag eens willen werken 😀

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JaQ

JaQ

chielsen schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 18:34:
Niet perse, maar vaak wel als je het vergelijkt met de goede developers. Ik zie het als voetbal. Je beste spits moet toch niet coach worden om meer betaald te krijgen? Het is gewoon niet te vergelijken, maar nu is het dus juist andersom. Manager > developer
Het nadeel van een vergelijking is dat het een versimpeling van de werkelijkheid is. Een manager is geen coach die naast het veld staat, althans: niet in mijn beleving. Ik snap je punt wel, een goede developer is veel waard en het is raar dat managen de enige mogelijkheid is om meer te gaan verdienen (of architect/CISO worden). Gelukkig is dat niet overal zo.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18-09 14:50
Maak jullie niet zo druk.

Er komen gewoon weer contra-indicaties op de definitie ‘inbedding’, waarmee langdurige inhuur mogelijk blijft.

De economische gevolgen van een vergaande beperking op de huidige manier van werken zijn veel te groot. Dit wordt in de brief aan de kamer van 16 december jl. ook onderstreept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11:13
JaQ schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 19:41:
[...]

Het nadeel van een vergelijking is dat het een versimpeling van de werkelijkheid is. Een manager is geen coach die naast het veld staat, althans: niet in mijn beleving. Ik snap je punt wel, een goede developer is veel waard en het is raar dat managen de enige mogelijkheid is om meer te gaan verdienen (of architect/CISO worden). Gelukkig is dat niet overal zo.

***members only***
Als ik dat zo lees wordt het tijd voor mij om over te stappen. Voor loondienst zou ik daar direct voor tekenen. 5.5 weken vakantie is nog meer dan ik nu heb. Ik denk er wel eens aan om volledig voor mezelf te gaan beginnen, maar het zoeken naar projecten lijkt me zeker in het begin erg lastig. Ik heb nu ook niet de buffer om die stap te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Zenomyscus schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 20:58:
[...]

Als ik dat zo lees wordt het tijd voor mij om over te stappen. Voor loondienst zou ik daar direct voor tekenen. 5.5 weken vakantie is nog meer dan ik nu heb. Ik denk er wel eens aan om volledig voor mezelf te gaan beginnen, maar het zoeken naar projecten lijkt me zeker in het begin erg lastig. Ik heb nu ook niet de buffer om die stap te nemen.
Bel 2-3 recruiters en je kan volgende week ergens aan het werk.

Buffer is niet echt nodig, zorg gewoon dat je 2000 euro cash hebt zodat je 2 maanden kan tanken en boodschappen kan doen. De vaste kosten en rekeningen kunnen ook wel een maand (of 2) later betaald worden als er 10-15k op je rekening gestort wordt.

En als je toch sneller je geld wilt hebben kan je altijd nog je factuur verkopen voor 5%. Dan heb je 5 weken nadat je gestart bent als ZZPer al geld op je rekening.

[ Voor 12% gewijzigd door Ernemmer op 03-01-2023 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 09:46
Vanwaar die gedachte?

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielsen
JaQ schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 19:41:
[...]

***members only***
Ja daar kan je ook een redelijk salaris verdienen maar als manager dus nog een stuk meer. Ik heb bij een vergelijkbaar bedrijf gewerkt en daar waren bijna alle goede devs toch externen (freelance dan wel in dienst bij een bedrijf die een stuk meer salaris biedt).
Maar net als bij het bedrijf waar ik werkte komen ze er dus langzaamaan achter dat er hogere schalen voor devs moeten komen, maar ik ben benieuwd of er als devs zijn in hogere schalen dan de manager. Dat terwijl dat met externen bijna altijd zo is.

Bij big tech hebben ze dat al heel lang in de smiezen.

BTW ik snap je opmerking over coach die naast het veld staat niet. Een manager is iemand die een (voornamelijk) een hr verantwoordelijkheid heeft. Mensen coachen, aannemen, aanhoren etc. Misschien zit jij aan een meewerkend voorman te denken oid, maar dat vind ik nou precies die goede developer. Een goede manager is niet perse een goede developer en vice versa.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Managers zijn overrated. Weg ermee.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheJVH
Je woordkeuze, die is nogal heftig. En naar mij komt je bericht nogal over als gatekeeping ;) . Wat maakt jou het uit dat mensen op die manier hun brood verdienen?

[ Voor 5% gewijzigd door TheJVH op 03-01-2023 23:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
[...]

Ik heb ook ruim 20 jaar in loondienst gewerkt. Daar kijk ik met plezier op terug. Maar ik ben blij dat ik het niet meer doe omdat ik
  • blij ben dat ik niet meer hoef na te denken over vrije dagen
  • niet elk jaar moet zeuren om een loonsverhoging, of bij een CAO, een fooi erbij krijg
  • mee moet bewegen met de richting van het bedrijf terwijl ik liever wat anders doe
  • vrij moet vragen en krijgen
  • zelf bepaal waar mijn carrière heen gaat
Er zijn voldoende banen bij de overheid. Alleen ga je daar die 8 weken vakantie wel krijgen maar echt geen 130K. Dus daar niet. Wel bij bedrijven zonder CAO; daar kan je prima afspraken maken. Maar een linux-consultant/beheerder (wat ik zo ongeveer ben) krijgt echt geen 130K.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JaQ

JaQ

chielsen schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 22:01:
[Ja daar kan je ook een redelijk salaris verdienen maar als manager dus nog een stuk meer. Ik heb bij een vergelijkbaar bedrijf gewerkt en daar waren bijna alle goede devs toch externen (freelance dan wel in dienst bij een bedrijf die een stuk meer salaris biedt).
Maar net als bij het bedrijf waar ik werkte komen ze er dus langzaamaan achter dat er hogere schalen voor devs moeten komen, maar ik ben benieuwd of er als devs zijn in hogere schalen dan de manager. Dat terwijl dat met externen bijna altijd zo is.
Dat komt zeker voor. Binnen de afdeling waar ik werk ken ik meerdere voorbeelden van dev's in 12 die een manager in 11 hebben. Ook ken ik een voorbeeld van iemand in 13 die nu minder verdient dan de een van de managers die hij aanstuurt (in 12) en minder dan twee dozijn engineers in zijn area (van ~90 man).

Dat is ook helemaal geen issue, behalve dan voor een aantal mensen die altijd denken dat managers meer verdienen dan engineers ;)
Bij big tech hebben ze dat al heel lang in de smiezen.
Denk je? Als ik op glassdoor kijk naar het salaris van een engineering manager bij Google (390k USD) vs een senior engineer (237k USD) dan lijkt glassdoor het niet met je eens te zijn. En ik snap wel waarom dat is.
BTW ik snap je opmerking over coach die naast het veld staat niet. Een manager is iemand die een (voornamelijk) een hr verantwoordelijkheid heeft. Mensen coachen, aannemen, aanhoren etc. Misschien zit jij aan een meewerkend voorman te denken oid, maar dat vind ik nou precies die goede developer. Een goede manager is niet perse een goede developer en vice versa.
Niet om het een of ander, maar als developer die een app ontwikkelt genereer je heel veel waarde voor een bedrijf. Een manager die een afdeling van meer dan 350 mensen aanstuurt die doet toch echt iets meer dan enkel vrije dagen aftekenen. Als zo iemand geen waarde zou genereren door die 350 mensen een coherente richting op te laten bewegen, dan verliest die manager snel zijn/haar baan.

Naast de HR verantwoordelijkheid voor een afdeling, is er ook zoiets als budget bewaking (geld en FTE's) en daarmee vervolgens (eind)verantwoordelijk voor de strategische richting/roadmap. Opstarten, maar ook stoppen, van innovaties en bewaker van de cultuur (en manier van werken), mensen verlaten het bedrijf vanwege hun manager. Ook een reden waarom je op zo'n functie niet zomaar een freelancer neer zet (niet zonder groter plan tenminste).

Des te groter de "span of control" van de manager, des te groter de impact. Uiteraard ook des te groter de span of control, des te minder in de details. En ja, daar hoort coachen, aannemen (en ontslaan), promoveren (of juist niet) en luisteren bij.

Of is iemand vanaf een bepaalde span of control geen manager meer? Manager van managers (waar ik mijn geld mee verdien) is ook wel een soort van inception als je niet weet wat iemand doet. Mocht je hier toch aan twijfelen, en denk je echt dat managers enkel HR aangelegenheden moeten doen, dan nodig ik je van harte uit om een dag mee te lopen. (ik werk primair remote, dus je hoeft er niet eens voor te reizen ;) )

Terug on topic: ik weet uiteraard prima dat er bedrijven zijn die hun show laten draaien door freelancers en daarmee eigen personeel geen plezier doen. Ik weet ook best dat er bedrijven vol met slechte managers zijn (en laten we het nog maar even niet over de overheid hebben :X ). uiteindelijk is management een vak, net zoals developen dat is. En net zoals developen, is management geen beschermt beroep. Iedere randdebiel kan manager worden en daarmee het leven van heel veel mensen verknallen. Hetzelfde geldt voor developen. En dat is triest.

In "mijn" afdeling zijn freelancers er enkel voor "hun trucje", juist zodat ik goede mensen in dienst kan houden en daarmee samen technologie verder kan brengen. Mensen zijn de primary asset (het kapitaal), maar tegelijk kunnen we niet zonder inbreng van freelancers her en der. Soms voor kennis en soms als extra handjes. Ik waak er voor dat freelancers wel freelancers blijven: afscheid nemen zodra het kan.
Tylen schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 22:04:
Minder managers is bijna altijd beter

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Zelfbenoemde managers zijn overrated, net als omhooggevallen oude rotten in hun laatste dagen van hun carrière. Echte managers zijn onbetaalbaar. Maar die moet je zoeken met een lampje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-09 14:31

bord4kop

maximaal 100KB!

mede Zp-ers, ik heb een vraag;

Want ik heb het idee dat het niet helemaal "eerlijk" gaat. Hopelijk kunnen jullie helpen!

Ik zoek me suf, maar ik kan nergens een goed antwoord vinden :( Ik heb een nieuwe auto -bijna- gekocht. Mijn oude ingeruild. Beide zijn BTW auto 's.
De oude auto heb ik oorspronkelijk in 1-1-2022 gekocht voor 20.000,-
BTW terug gevorderd op 1-1-2022: €3471

Deze auto staat op dit moment op de balans met een restwaarde van +/- €14.000 (Ex BTW)

Nu heeft de dealer heeft een overeenkomst voor de nieuwe auto gemaakt als volgt:
- aankoop -nieuwe- auto: €30.000,-
- korting: €1000,-
- inkoopprijs auto: €15.000,-

en daaronder staat het restant te betalen bedrag als som, met het deel BTW op dat restbedrag:
- €14.000,- te betalen
- € 2429,75 BTW van te betalen bedrag

[Edit]
Zoals ik het nu lees moet ik €2603 terugbetalen afdragen aan de Belastingdienst op de verkoop.
En kan ik €2429,75 vorderen op de aankoop. (Dus dat is totaal dan = minus €200 8)7 )

Want dat bedrag van €2603 moet ik toch sowieso terug betalen afdragen aan de belastingdienst wegens teveel gevorderde BTW bij aankoop, ofnie?
(of wordt dat anders geboekt en vallen de bedragen tegen elkaar weg ofzo?)

Het lijkt mij dan toch veel gunstiger als ik de aankoop á €29000,- geheel betaal (en daar de BTW á €5033 van terugvorderen).
En een verkoopfactuur maak aan de dealer van mijn huidige auto van 15.000,- (incl. BTW) met vermelding BTW bedrag: €2603

Want in dat geval kan ik €5033 vorderen op de aankoop -/- €2603 (verkoop > afdragen) = + €2400 :+

| Security Management |

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• com2,1ghz
Van mij part ook een hoop software architecten die voor het laats aan java 4 gezeten hebben. Van die powerpoint ridders die ver van de realiteit staan en overal hun vinger in de pap willen hebben omdat ze anders overbodig raken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
bord4kop schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 06:46:
Want dat bedrag van €2603 moet ik toch sowieso terug betalen aan de belastingdienst wegens teveel gevorderde BTW bij aankoop, ofnie?
Hoezo zou dat moeten? Bij koop kun je voorheffing terugkrijgen, bij verkoop moet je geinde BTW afdragen. Dat is exact wat er hier volgens mij gebeurt.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

Woy schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 08:16:
[...]

Hoezo zou dat moeten? Bij koop kun je voorheffing terugkrijgen, bij verkoop moet je geinde BTW afdragen. Dat is exact wat er hier volgens mij gebeurt.
Klopt, ik stelde het wat simplistisch, is aangepast.

Waar het mij om gaat is dat ik die €2603 altijd moet afdragen (want verkoop)
En met de huidige factuur kan ik -slechts- €2429 vorderen (en is de som minus €200 in mijn nadeel)

Maar als ik de kar geheel betaal en een aparte verkoopfactuur maak, dan kan ik €5033+ vorderen (-/- de 2603 van de verkoop, is de som plus €2400.. in mijn voordeel).

[ Voor 7% gewijzigd door bord4kop op 04-01-2023 08:39 ]

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
JaQ schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 23:59:
[...]
Een manager die een afdeling van meer dan 350 mensen aanstuurt die doet toch echt iets meer dan enkel vrije dagen aftekenen. Als zo iemand geen waarde zou genereren door die 350 mensen een coherente richting op te laten bewegen, dan verliest die manager snel zijn/haar baan.
Ik vraag me serieus af hoe je 350 mensen aan kunt sturen, begeleiden en kunt coachen. Als je 3 keer per jaar iedereen een uur spreekt kost dat al 1050uur, dat is met een 40urige werkweek al bijna 27 werk weken. Dan heb je nog minimaal 5 weken vrij plus de verplichte dagen is 6 weken. Dan zit ik al op 32 weken en houd je nog 20 weken over om die gesprekken voor te bereiden en de acties uit te voeren en dan heb je nog je verloop met sollicitatie gesprekken.

En juist de dingen die jij noemt, waar haal je die tijd vandaan? De enige manier waarop dat kan is zaken plenair doen oid want individueel is onmogelijk met 350 man/ vrouw.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
bord4kop schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 06:46:
Want dat bedrag van €2603 moet ik toch sowieso terug betalen afdragen aan de belastingdienst wegens teveel gevorderde BTW bij aankoop, ofnie?
(of wordt dat anders geboekt en vallen de bedragen tegen elkaar weg ofzo?)
Je kocht de eerste auto aan voor 20.000 euro, waarvan 3471 euro BTW. Die gaat dus zo in de boeken

code:
1
2
3
    Activa                     16.529
    Nog te vorderen BTW         3.471
aan Betaalrekening                       20.000

De auto staat dus op de balans voor 16.529.

Nu heb je dit jaar kennelijk 2.529 afgeschreven waardoor er nog 14k op de balans staat

code:
1
2
    Afschrijvingen              2.529
aan Activa                                2.529

Nu koop je een nieuwe auto met inruil en korting. De cataloguswaarde van de auto is 30 / 1.21 = 24.793

De verwarring ontstaat denk ik dat de genoemde bedragen voor korting en inruilwaarde incl BTW zijn. Die moet je even omrekenen naar ex BTW. Dan krijg je dit sommetje:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Aankoop auto      24.793
Korting             (826)
Inruil           (12.397)
---------------------------
Totaal ex btw      11.570

BTW                 2.430
---------------------------
TOTAAL incl btw    14.000

En dat boek je vervolgens als:

code:
1
2
3
4
    Activa                      9.967
    Nog te vorderen BTW         2.430
    Afschrijving                1.603
aan Betaalrekening                       14.000

Er vindt afschrijving plaats omdat je minder (12.397) voor de auto krijgt dan in de boeken staat.
De boekwaarde van de nieuwe auto is 24.793 (catalogus) - 826 (korting) = 23.967. Er stond nog 14k in de boeken op de activa, dus het verschil is 9967

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
jongetje schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 08:47:
[...]

Ik vraag me serieus af hoe je 350 mensen aan kunt sturen, begeleiden en kunt coachen. Als je 3 keer per jaar iedereen een uur spreekt kost dat al 1050uur, dat is met een 40urige werkweek al bijna 27 werk weken. Dan heb je nog minimaal 5 weken vrij plus de verplichte is 6 weken. Dan zit ik al op 32 weken en houd je nog 20 weken over om die gesprekken voor te bereiden en de acties uit te voeren en dan heb je nog je verloop met sollicitatie gesprekken.

En juist de dingen die jij noemt, waar haal je die tijd vandaan? De enige manier waarop dat kan is zaken plenair doen oid want individueel is onmogelijk met 350 man/ vrouw.
Die 350 is vaak op papier als er een hiërarchische boom getekend wordt. Weet bij mijn vorige klant er bij mij naampjes stonden van managers die ik nog nooit heb gezien of ooit van gehoord heb.
Het zijn vaak beslissingen die genomen worden waar 350 man onder vallen. Om die manager te bereiken moet je langs enkele lagen aan managers heen gaan.

Je zou kunnen zeggen dat de HR medewerker eigenlijk ook honderden tot duizenden man "managed"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04-09 13:05
TheJVH schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 16:59:
Dit inderdaad. En dan nog het jaarlijkse gezeur: waar wil je naartoe?
Hoezo waar wil ik naartoe? Ik ben gespecialiseerd in een bepaalde applicatie en heb helemaal geen trek om manager/C-level te worden, laat mij lekker m'n ding doen.
Een extra certificaat betekende daar ook niet zoveel, terwijl het nu mn marktwaarde verhoogt.

Maar dat is niet voldoende en daarmee is je ruimte omhoog dus ook erg beperkt want we werken nog steeds met de gedachte dat je stappen "omhoog" moet willen maken i.p.v. specialiseren.
En daarmee ben ik als zelfstandige dus veel beter af. Nu word ik ingehuurd o.b.v. die specialisatie en ben ik kennelijk wel 110 per uur waard 8)7
Ik doe dus wat ik leuk vind, waar ik goed in ben en word er royaal voor betaald. Loondienst, inclusief al dat gezeur wat erbij komt kijken, nooit meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
bord4kop schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 08:36:
[...]

Klopt, ik stelde het wat simplistisch, is aangepast.

Waar het mij om gaat is dat ik die €2603 altijd moet afdragen (want verkoop)
En met de huidige factuur kan ik -slechts- €2429 vorderen (en is de som minus €200 in mijn nadeel)

Maar als ik de kar geheel betaal en een aparte verkoopfactuur maak, dan kan ik €5033+ vorderen (-/- de 2603 van de verkoop, is de som plus €2400.. in mijn voordeel).
Ik zie het verschil niet zo.

Je hebt een auto ter waarde van € 15.000,- ( Aanschaf doet er niet meer toe ). Die verkoop je met ( ik reken voor het gemak even 20% ) 3000 btw die je af moet dragen. Je koopt een auto voor 30000, die heeft 6000 btw die je terug kunt vorderen. Effectief krijg je 3000 btw terug ( 30000-15000 * 20% ). Of dat nu in 1 factuur gebeurt of 2 haalt niet uit.

1 Factuur

30.000
-15.0000
---
15.000
BTW: 3000

2 Facturen

30.000
BTW: 6000

-15.000
BTW: -3000

Saldo BTW: 3000

[ Voor 6% gewijzigd door Woy op 04-01-2023 09:11 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
[...]

Dat idee heb ik bij jou ook een beetje.

Omdat je refereert naar het 'Wat verdient de Tweaker' topic heb ik het maar even opgezocht. In 2020 was je 26 jaar oud en verdiende je na een verhoging gehad te hebben 3.250,-

Een half jaar later geef je aan dat je soms weken van 60 uur draait.

Een jaar later ben je ineens 34 jaar oud en verdien je 6.000,- per maand. Een half jaar later verdien je door een verhoging (?) ineens minder, namelijk 5.700,- per maand en krijg je een netto bonus van €50.000,- / €85.000,- per jaar terwijl je nog een paar jaar geleden een bonus van 24.000,- extreem hoog noemt. Weet je wat extreem hoog is? Dat is een netto bonus van 85.000,- bij een bruto maandsalaris van 5.700,-

Het lijkt alsof je toevallig in Denemarken/Zweden een goed betaalde baan hebt gevonden en je dat als norm neemt.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
ybos schreef op maandag 2 januari 2023 @ 13:45:
Hmmm ik heb een foutje gemaakt in mn BTW aangifte.
Voor de auto heb ik 2,5% btw forfait toegepast terwijl dit 1,7% moet zijn (marge auto).
volgens mij moet dat 1.5% zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
c-nan schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 09:11:
[...]

Dat idee heb ik bij jou ook een beetje.

Omdat je refereert naar het 'Wat verdient de Tweaker' topic heb ik het maar even opgezocht. In 2020 was je 26 jaar oud en verdiende je na een verhoging gehad te hebben 3.250,-

Een half jaar later geef je aan dat je soms weken van 60 uur draait.

Een jaar later ben je ineens 34 jaar oud en verdien je 6.000,- per maand. Een half jaar later verdien je door een verhoging (?) ineens minder, namelijk 5.700,- per maand en krijg je een netto bonus van €50.000,- / €85.000,- per jaar terwijl je nog een paar jaar geleden een bonus van 24.000,- extreem hoog noemt. Weet je wat extreem hoog is? Dat is een netto bonus van 85.000,- bij een bruto maandsalaris van 5.700,-

Het lijkt alsof je toevallig in Denemarken/Zweden een goed betaalde baan hebt gevonden en je dat als norm neemt.
Goed gevonden!

Leeftijd heb ik wat moeten aanpassen vanwege mijn vakgebied (cybersecurity), zodat ik niet te makkelijk te herleiden ben.

In een paar jaar kan veel veranderen. Waar ik 7 jaar geleden nog blij was met 10K bonus, heeft mijn inkomen een sneltreinvaart gemaakt. Inmiddels zit ik in het C-level van een organisatie, zoals ik eerder schreef had ik een paar jaar geleden niet kunnen dromen dat ik hier nu al zou zijn. Ik neem niets als norm, ik heb genoeg werkgevers gehad (en klanten toen ik als zelfstandige werkte) om te zien dat ik heel veel redenaties hier eenvoudig kan passeren. Niet alles is zo zwart wit als mensen stellen, ik prikkel men een beetje door heel erg te andere kant op te leunen ;)

Enige wat ik wil meegeven: allebei de kanten hebben voor en nadelen. Het is goed om niet in tunnelvisie te blijven en werknemer zijn volledig af te schrijven. Als het echt zo slecht was, dan zouden er niet tientallen mensen op vacatures reageren bij mijn eigen organisatie als bij collega ondernemers.

[ Voor 6% gewijzigd door Orangelights23 op 04-01-2023 09:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Je kan alles en iedereen wel manager noemen. Agrarisch manager = boer. Interieur manager = schoonmaker. Family manager = huisvrouw.
Dat is omdat het blijkbaar interessant klinkt: manager. Dat zie je intussen ook al met 'officer' (cattle officer = veeboer). Leuk voor de bullshitbingo. Het gaat erom wat iemand doet. Soms is dat leiding geven. Een leider dus. Je kan maximaal 20-30 man leiden. Meer niet, groter kan je span of control niet worden. Pelotons bij politie en defensie zijn niet voor niets die grootte. Managers met 300 man 'onder zich'. ach, eigenlijk zegt dat het wel: 'onder zich'...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Nu online
Orangelights23 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 09:39:
[...]

Goed gevonden!

Leeftijd heb ik wat moeten aanpassen vanwege mijn vakgebied (cybersecurity), zodat ik niet te makkelijk te herleiden ben.

In een paar jaar kan veel veranderen. Waar ik 7 jaar geleden nog blij was met 10K bonus, heeft mijn inkomen een sneltreinvaart gemaakt. Inmiddels zit ik in het C-level van een organisatie, zoals ik eerder schreef had ik een paar jaar geleden niet kunnen dromen dat ik hier nu al zou zijn. Ik neem niets als norm, ik heb genoeg werkgevers gehad (en klanten toen ik als zelfstandige werkte) om te zien dat ik heel veel redenaties hier eenvoudig kan passeren. Niet alles is zo zwart wit als mensen stellen, ik prikkel men een beetje door heel erg te andere kant op te leunen ;)

Enige wat ik wil meegeven: allebei de kanten hebben voor en nadelen. Het is goed om niet in tunnelvisie te blijven en werknemer zijn volledig af te schrijven. Als het echt zo slecht was, dan zouden er niet tientallen mensen op vacatures reageren bij mijn eigen organisatie als bij collega ondernemers.
Een werkgever hebben hoeft ook helemaal niet negatief of slecht te zijn, maar >100k per jaar in loondienst is niet de norm, eerder een uitzondering. Terwijl jij in je reactie doet overkomen alsof 130k/jaar normaal is in loondienst.

Ik heb de afgelopen 2-3 jaar aan de andere kant van de tafel gezeten, ik mocht (mede) bepalen of we iemand uitnodigen (n.a.v. CV) op gesprek, zo ja nam ik ook het interview af. Maar nog nooit tientallen sollicitanten gehad op een vacature. Tenzij je bij Spotify of bij een vergelijkbaar bedrijf werkt ;) maar dat is dan ook weer een uitzondering.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

Wat heb je dat duidelijk en overzichtelijk weer gegeven, dankjewel!

Ik zie hem nu en klopt helemaal, is inderdaad duidelijker om de bedragen te scheiden. Ik weet nu meteen hoe ik het goed moet boeken _/-\o_

Maar ik mis toch het bedrag wat ik af moet dragen.. en dat geldt dan toch ook voor;
Woy schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 09:05:
[...]

Ik zie het verschil niet zo.

Je hebt een auto ter waarde van € 15.000,- ( Aanschaf doet er niet meer toe ). Die verkoop je met ( ik reken voor het gemak even 20% ) 3000 btw die je af moet dragen. Je koopt een auto voor 30000, die heeft 6000 btw die je terug kunt vorderen. Effectief krijg je 3000 btw terug ( 30000-15000 * 20% ). Of dat nu in 1 factuur gebeurt of 2 haalt niet uit.

1 Factuur

30.000
-15.0000
---
15.000
BTW: 3000

2 Facturen

30.000
BTW: 6000

-15.000
BTW: -3000

Saldo BTW: 3000
.. :? maar in 1e geval staat op de totaal factuur 'slechts' 3000 (te vorderen) totaal. In dat geval moet ik toch ook 3000 nog afdragen aan BTW van mijn "verkoopfactuur"? Dan kom ik toch per saldo op 0 uit?

Terwijl als ik verkoop voor 15000 (= 12.000 ex BTW ) => 3000 af dragen
Ik koop iets voor 30000 => (24.000 ex btw) => 6000 vorderen
Dan sta ik toch 3000,- in de virtuele "plus".

(en ja, ik weet dat het een sigaar is die tzt weer terugmoet.. Maar als ik afschrijf naar 3000 is de BTW nog maar 600, dus das ook zo slecht nog nie :+ ).

| Security Management |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:28

Crazy D

I think we should take a look.

bord4kop schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 10:10:
[...]

Wat heb je dat duidelijk en overzichtelijk weer gegeven, dankjewel!

Ik zie hem nu en klopt helemaal, is inderdaad duidelijker om de bedragen te scheiden. Ik weet nu meteen hoe ik het goed moet boeken _/-\o_

Maar ik mis toch het bedrag wat ik af moet dragen.. en dat geldt dan toch ook voor;

[...]

.. :? maar in 1e geval staat op de totaal factuur 'slechts' 3000 (te vorderen) totaal. In dat geval moet ik toch ook 3000 nog afdragen aan BTW van mijn "verkoopfactuur"? Dan kom ik toch per saldo op 0 uit?

Terwijl als ik verkoop voor 15000 (= 12.000 ex BTW ) => 3000 af dragen
Ik koop iets voor 30000 => (24.000 ex btw) => 6000 vorderen
Dan sta ik toch 3000,- in de virtuele "plus".

(en ja, ik weet dat het een sigaar is die tzt weer terugmoet.. Maar als ik afschrijf naar 3000 is de BTW nog maar 600, dus das ook zo slecht nog nie :+ ).
Nee want in het geval van 1 factuur is dat gewoon tegen elkaar weggestreept. Effectief heb je nog steeds:

aanschaf 30k, dus 6k BTW
verkoop 15k, dus 3k BTW.
Overal dus 3K aan BTW te betalen aan de garage (dus terug te vorderen van de belastingdienst).

Maar in je boekhouding zul je dat sowieso wel als verkoop van de auto moeten boeken (3000 BTW afdragen dus), en de aanschaf van 30000 (6000 BtW terugvorderen). Je mag niet de auto zomaar naar 0 afschrijven. Je hebt 'm ingeruild, dus verkocht. Dus verkoopfactuur.

Die factuur van 15000 van de verkoop van je auto streep je weg tegen die van de aankoop van je auto en het restant heb je betaald via bank/cash/whatever. Dus jij maakt 1 verkoopfactuur en 1 inkoopfactuur. En de inkoopfactuur wordt deels betaald via de verkoopfactuur en deels via de bank.

Hoe je dat precies in jouw boekhoudpakket moet boeken weet ik niet. In e-boekhouden zou dit denk ik via een memoriaalboeking moeten.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• figlio del comm
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14:16
Je kan maximaal 20-30 man leiden. Meer niet, groter kan je span of control niet worden. Pelotons bij politie en defensie zijn niet voor niets die grootte. Managers met 300 man 'onder zich'. ach, eigenlijk zegt dat het wel: 'onder zich'...
Dat is natuurlijk ook nogal kort door de bocht. Bij defensie en de politie stuur je heel directief aan. Hier lees ik alleen maar dat 'jullie' allemaal zelfsturend zijn, prima je eigen werk kunt plannen en ZPP'er zijn omdat je niet gemanaged wil worden. Dat zijn 2 verschillende dingen.
Ter achtergrond: ik ben een ZZP'ende interim manager. Ik stuur geregeld teams van 60-80 man aan. Dat gaat helemaal prima, zolang ik ze niet moet vertellen wat ze dagelijks moeten gaan doen. (zoals bij Defensie). Ik ben voor de grote lijnen, de moeilijke gesprekken, vertegenwoordig hen richting directie en andere teams. Ik ken ze allemaal bij naam, ken hun achtergrond, maak met iedereen praatjes en toon betrokkenheid.
Veel posts binnen dit topic komen van thuiswerkende ontwikkelaars die ver vanuit huis hun dingetje doen en naar mijn idee een nogal bijzondere kijk op samenwerkingsverbanden (zoals binnen een organisatie) hebben en daar het liefst van wegblijven. Als ze eenmaal per week naar de zaak 'moeten' komen, is Leiden in last.
Aan de andere kant heb je binnen de andere 'niet-ZZP-'topics op Tweakers vrijwel alleen maar mensen die de werkgever/manager als een zakkenvullende grote boze wolf zien, waar je geen 5 minuten 'gratis' extra tijd aan moet besteden. En ZZP'ers 'doen het alleen maar voor het geld.'..
Ik vind dat allemaal wel vermakelijk, de waarheid ligt gewoon in het midden. Laten we niet eigen ervaringen als vast staande feiten presenteren.

Verder vind ik het hier hardstikke leuk hoor ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
RonaldHeirbaut schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 09:41:
Je kan alles en iedereen wel manager noemen. Agrarisch manager = boer. Interieur manager = schoonmaker. Family manager = huisvrouw.
Dat is omdat het blijkbaar interessant klinkt: manager. Dat zie je intussen ook al met 'officer' (cattle officer = veeboer). Leuk voor de bullshitbingo. Het gaat erom wat iemand doet. Soms is dat leiding geven. Een leider dus. Je kan maximaal 20-30 man leiden. Meer niet, groter kan je span of control niet worden. Pelotons bij politie en defensie zijn niet voor niets die grootte. Managers met 300 man 'onder zich'. ach, eigenlijk zegt dat het wel: 'onder zich'...
Hah ik was in de loods tijdens mijn studententijd Warehousemanager.. Ik managede pallets en postpakketjes :9
Vervoer van de zaak was een elektrische Stihl heftruck en een pompwagen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
@figlio del comm Maar wat 'manage' je nou? Een team van 50-80 man persoonlijk? Of het werk dat dit team moet doen? Hoe zie/voel je dat? Beschrijf jij nou eens je rol als 'manager'?
Natuurlijk is er verschil in een peloton ME-ers en een kudde IT-ers; er is ook geen harde waarheid. Ik snap ook dat je de ene groep anders aanstuurt dan de andere.
Nogmaals, een goeie manager is goud waard maar de meeste blinken als groen uitgeslagen koper. Dat is overigens geen waardeoordeel over jou ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kawa
  • Laatst online: 07:44
Hier de samenvatting van Headfirst van de Voortgangsbrief werken als en met zelfstandigen.

Bij punt 2. wordt toch weer het uurtarief genoemd en het lijkt erop dat de opdrachtnemer inspraak krijgt over de situatie of het gaat om een verkapt dienstverband of niet. We gaan het wel weer zien.
Karien van Gennip, Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, heeft op 16 december 2022 de ‘Voortgangsbrief werken met en als zelfstandige(n)’ gedeeld met de Tweede Kamer. De brief bouwt voort op de hoofdlijnenbrief arbeidsmarkt van 5 juli 2022. De minister zet alle plannen uiteen aan de hand van drie lijnen: een gelijker speelveld, verduidelijking van de beoordeling van arbeidsrelaties en verbetering van handhaving op schijnzelfstandigheid.
De arbeidsmarkt is aan onderhoud toe. De afgelopen jaren is de groep zelfstandigen gegroeid en verwacht wordt dat deze groei doorzet. Het kabinet signaleert dat dit leidt tot beperkte bescherming tegen arbeidsongeschiktheid, minder controle op arbeidsomstandigheden en een ontoereikend aanvullend pensioen. Met name bij kwetsbare zelfstandigen. Daarnaast is er veel onduidelijkheid over de geldende regels. Daarom wil het kabinet met maatregelen de problematiek aanpakken aan de hand van drie lijnen:
1. Een gelijker speelveld – Richt zich op alle contractvormen met betrekking tot sociale zekerheid en fiscaliteit. Om dit te bewerkstelligen wordt de zelfstandigenaftrek versneld afgebouwd, van €6.310,- in 2022 naar €900,- in 2027. Daarnaast stelt de minister voor de fiscale oudedagsreserve (FOR) uit te faseren. De fiscale reservering biedt niet de zekerheid dat er daadwerkelijk genoten kan worden van de oudedagsvoorziening. Het uitfaseren voorkomt tevens het gebruik van de FOR voor belastinguitstel en noopt zelfstandigen ertoe reële oudedagsvoorzieningen buiten hun onderneming onder te brengen. Als het aan het kabinet ligt komt er ook een verplichte arbeidsongeschiktheid verzekering (AOV) voor zelfstandigen. Hierover volgt in het eerste kwartaal van 2023 meer informatie.
2. Verduidelijking van de beoordeling van arbeidsrelaties – De verduidelijking van de beoordeling moet ervoor zorgen dat het eenvoudiger wordt om direct bij aanvang de juiste juridische vorm van een arbeidsrelatie overeen te komen. Het kabinet wil daarom invulling geven aan de open norm ‘werken in dienst van’ (art. 7:610 BW). De nadruk ligt op de klassieke elementen van ondergeschiktheid, zoals het geven van instructies en houden van toezicht. Daar voegt het kabinet aan toe dat ‘werken in dienst van’ ook aan de orde is indien het werk organisatorisch is ingebed in de onderneming van de werkgevende. Daarnaast wordt het van belang of er sprake is van zelfstandig ondernemerschap. Het element zelfstandig ondernemerschap kan een belangrijke contra-indicatie zijn voor het bestaan van een arbeidsovereenkomst. Deze drie hoofdelementen en hun onderlinge samenhang worden in de komende tijd verder uitgewerkt. Verder moet er een weerlegbaar rechtsvermoeden van een arbeidsovereenkomst komen om de onderhandelingspositie van werkenden te ondersteunen. Het civielrechtelijke rechtsvermoeden van werknemerschap wordt gebaseerd op een nader te bepalen uurtarief. Het is aan de werkgevende om aan te tonen dat er geen sprake is van een arbeidsovereenkomst. Indien werkende en werkgevende er niet uit komen kan de werkende naar de rechter stappen. Tevens wordt de webmodule beoordeling arbeidsrelaties doorontwikkeld om aan te sluiten bij de nieuwe wet- en regelgeving.
3. Verbetering van handhaving op schijnzelfstandigheid – Op uiterlijk 1 januari 2025 moet het handhavingsmoratorium opgeheven worden. Het kabinet acht handhaving noodzakelijk voor een toekomstbestendige arbeidsmarkt en houdbaar belasting- en socialezekerheidsstelsel. Het centrale uitgangspunt in de strategie van de Belastingdienst wordt dat burgers en bedrijven “zoveel mogelijk uit zichzelf regels naleven, zonder dwingende en kostbare acties van de zijde van de Belastingdienst”. Hierbij acht de Belastingdienst een goede samenwerking tussen markt en de dienst van groot belang. Een belangrijk onderdeel van de nieuwe aanpak is het stroomlijnen van de interne én externe communicatie omtrent de handhaving. Daarnaast wordt verkend of het mogelijk is vooroverleg op brancheniveau te organiseren, zodat de situatie werkbaar wordt voor de branches en de dienst.
De komende maanden worden de details verder uitgewerkt. Daarbij is ruimte voor de sociale partners en de markt om mee te denken. Het plan is om in het eerste kwartaal van 2023 een debat in te plannen over deze Kamerbrief. Vervolgens zal er een conceptwetsvoorstel gepresenteerd worden aan de markt door middel van een internetconsultatie. Na de zomer wil de minister het naar de Raad van State sturen, zodat het uiteindelijke voorstel begin 2024 aan de Kamer kan worden voorgelegd. Het streven is om de wetgeving voor 1 januari 2025 te publiceren. Dit sluit goed aan op het opheffen van het handhavingsmoratorium op diezelfde datum.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Crazy D schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 10:20:
[...]
Maar in je boekhouding zul je dat sowieso wel als verkoop van de auto moeten boeken (3000 BTW afdragen dus), en de aanschaf van 30000 (6000 BtW terugvorderen). Je mag niet de auto zomaar naar 0 afschrijven. Je hebt 'm ingeruild, dus verkocht. Dus verkoopfactuur.

Die factuur van 15000 van de verkoop van je auto streep je weg tegen die van de aankoop van je auto en het restant heb je betaald via bank/cash/whatever. Dus jij maakt 1 verkoopfactuur en 1 inkoopfactuur. En de inkoopfactuur wordt deels betaald via de verkoopfactuur en deels via de bank.
Nee dat doe je zo niet. Dat wegstrepen gebeurd impliciet door de inruilactie bij de dealer. De factuur die je van de dealer krijgt is een gecombineerde inkoop en verkoopfactuur. En die boek je in een keer. Daar ga je geen eigen inkoop en verkoopfacturen van maken. Dat mag niet!

Zie mijn eerdere bericht hoe je dit boekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
bord4kop schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 10:10:
[...]
Je hoeft niets af te dragen. De te vorderen BTW en de te betalen BTW is impliciet met elkaar verrekend omdat het 1 factuur is. Daar komt een netto bedrag van 2430 euro te vorderen BTW uit. Dat vul je in bij je BTW aangifte.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kawa
Betreft het hele managers verhaal vind ik dat een goede manager zorg draagt dat een bepaald bedrijfsvisie overgedragen wordt aan de mensen ‘onder’ hem/haar. Als je deze mensen weet te motiveren en kan luisteren naar wat daar speelt en ook dat weet terug te koppelen naar de MT laag zodat er wat mee gedaan wordt doe je het goed.
‘Managers’ die puur uitblinken in het maken van excellijstjes en die zelfs gebruiken om te micromanagen en verder niks doen met wat ik eerder noemde negeer ik en zie ik als onnodige ruis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Kawa schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 10:57:
Hier de samenvatting van Headfirst van de Voortgangsbrief werken als en met zelfstandigen.

Bij punt 2. wordt toch weer het uurtarief genoemd en het lijkt erop dat de opdrachtnemer inspraak krijgt over de situatie of het gaat om een verkapt dienstverband of niet. We gaan het wel weer zien.

[...]
Uiterlijk per 1/1/2025 moet er weer gehandhaafd worden. Dat is over twee jaar. In maart 2025 zijn er weer verkiezingen. Ach, iets zegt me dat er wel ergens iets voor uitstel gaat zorgen.

Uitbreiding van de webmodule die aansluit op nieuwe wetgeving? Laat ze maar eens beginnen met dat laatste.

Uiteindelijk haal ik eruit dat het straks toch grotendeels afhankelijk wordt van tarief... Ach over 9 jaar ga ik echt met pensioen. Ik red het wel tot die tijd, denk ik.

Wat je zegt: We gaan het wel weer zien.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• figlio del comm
@figlio del comm Maar wat 'manage' je nou? Een team van 50-80 man persoonlijk? Of het werk dat dit team moet doen? Hoe zie/voel je dat? Beschrijf jij nou eens je rol als 'manager'?
Als interimmer krijg/wil ik een specifieke opdracht, anders is het immers verkapt dienstverband. Voor die opdracht heb ik het team nodig. Dus de opdracht is niet 'stuur het team aan, zeg wat ze dagelijks moeten doen', maar 'optimaliseer dit' of 'reorganiseer dat tot...' of (wat vaak terug komt) 'Besteed bepaald werk uit..' ed.
Bij 80 man zijn er meestal meewerkende voormannen, of coördinatoren, maar in de regel zijn die nogal werkinhoudelijk. Ik stuur de mensen aan in de verandering/verbetering. Ja, dan spreek en begeleid ik ze alle 80 individueel. Bij de één heb je er weinig werk aan (zijn flexibel, zien de kansen, krijg je makkelijk mee), de andere geeft wat meer weerstand.
Bij opdrachten waar de 'manager' ook de dagelijkse aansturing doet, maak ik die gelijk manager af. Dat is niet het werk dat een manager doet. Een manager stelt doelen voor een team vast, vertegenwoordigt hen en faciliteert een team maximaal om dat doel te bereiken. Anders ben ben je coördinator, werkverdeler oid.
Natuurlijk is er verschil in een peloton ME-ers en een kudde IT-ers; er is ook geen harde waarheid. Ik snap ook dat je de ene groep anders aanstuurt dan de andere.
Mijn punt was dat de vergelijking scheef was. Een peleton is overigens groter dan de 20 man die je eerder noemde. Dat is als snel een man of 40/50 en daarbij heb je enkele sergeanten die dagelijkse directe aansturing. De manager (nb luitenant) doet niet de directe aansturing van het voetvolk. Dus ook in het leger (tenminste toen ik er nog inzat) heeft een manager een grotere groep mensen. Een sergeant is geen manager.
Nogmaals, een goeie manager is goud waard maar de meeste blinken als groen uitgeslagen koper. Dat is overigens geen waardeoordeel over jou ;)
Voel me ook in het geheel niet aangesproken, ik stel de dingen graag ook scherp.

Kunnen we het nu weer over youngtimers hebben, ik heb net een X5 gekocht :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
figlio del comm schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 11:44:
[...]
Wat moet, dat moet... :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:37

[...]
Volgens mij had je de link naar het artikel dat je aanhaalt niet toegevoegd. Bij deze.

https://headfirst.group/w...ie-hoofdlijnen-toegelicht

En ook:

https://www.pwc.nl/nl/act...-als-zelfstandige-n-.html

Maar, bedankt! Nuttig om eens na te lezen!

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Geert
  • Laatst online: 12:26
[...]
Ja! Ik heb een Audi S5 aangeschaft. Wel een trekhaak eronder laten zetten, want het moet wel praktisch blijven. :+

This message was sent from a galaxy far, far away.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
De lobby van BOVAG en Shell gaat goed zo te zien. :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:37
[...]

"Vals dilemma" kom op. Jij maakt een generalisatie die net zo goed onterecht is. Als freelancer krijg je idd wel eens een goed aanbod om weer terug in loondienst te komen, maar de ervaring is gewoon dat je als sollicitant bij het gros van de vacatures een vrij 'gewoon' loon kan krijgen.

En dan ook nog een sneer naar ons met "vaak middelmatig nog ook". Zo te zien heb jij een probleem met zzp-ers. Wij zzp-ers zijn gewoon blij met onze keuze en ieder voor zich haalt de voldoening uit weer andere aspecten daarvan.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
Jogai schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 13:13:
[...]

"Vals dilemma" kom op. Jij maakt een generalisatie die net zo goed onterecht is. Als freelancer krijg je idd wel eens een goed aanbod om weer terug in loondienst te komen, maar de ervaring is gewoon dat je als sollicitant bij het gros van de vacatures een vrij 'gewoon' loon kan krijgen.

En dan ook nog een sneer naar ons met "vaak middelmatig nog ook". Zo te zien heb jij een probleem met zzp-ers. Wij zzp-ers zijn gewoon blij met onze keuze en ieder voor zich haalt de voldoening uit weer andere aspecten daarvan.
Feit is dat we hier vrijwel allemaal wel vanuit loondienst vandaan komen :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EV89
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-09 18:47
[...]

Als interimmer krijg/wil ik een specifieke opdracht, anders is het immers verkapt dienstverband. Voor die opdracht heb ik het team nodig. Dus de opdracht is niet 'stuur het team aan, zeg wat ze dagelijks moeten doen', maar 'optimaliseer dit' of 'reorganiseer dat tot...' of (wat vaak terug komt) 'Besteed bepaald werk uit..' ed.
Meeste opdrachten die via Headfirst of HarveyNash etc vind hebben niet eens een specifieke opdracht omschrijving.

Die lezen meestal als een vacature tekst voor een vaste medewerker.

Ik vind dit erg jammer want als opdrachtgevers nu eens meer moeite doen om hun opdrachten specifiek te maken dan denk ik dat de overheid ook minder munitie heeft voor zzp’ers die in verkapt loondienst zitten verhaal.

Bij mijn huidige opdrachtgever heb ik de discussie aangeslingerd om bij de verlening de opdracht specifiek te maken. Wilde die absoluut niet aan beginnen.

Opdrachtgevers vinden het wel prima zoals het is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kawa
[...]

Ja zeker weten en meer dan uit dezelfde situatie vanuit het keurslijf van een detacheerder of noem maar op welke loondienst situatie. Jij vindt loondienst blijkbaar prettig. Ook prima! Uiteindelijk is dat toch niet het probleem. Wat het probleem wel is, is de belemmeringen vanuit de overheid over hoe ik mijn werk graag uitvoer en inricht. Als ik dat graag zelf regel en vind dat ik daar geen detacheerder/werkgever bij nodig heb, laat mij dat dan doen.
Ik ben het er wel mee eens dat je een bepaalde verplichting hebt (al dan niet naar jezelf) om ervoor te zorgen dat je niet in de problemen komt bij ziekte, arbeidsongeschiktheid of zonder opdracht komt te zitten en je zorgt voor je oude dag zoals je die zelf voor je ziet. Ik draag wel mijn sociale steentje bij waar ik niet eens aanspraak op kan maken
En nee ik zorg als ZPer niet voor werkgelegenheid wat de overheid ook graag ziet, maar aan de andere kant bezet ik ook geen loondienst plekje dat iemand anders nu kan invullen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH

[...]
Lijkt mij prima toch? Als je genoeg betaald krijgt voor je diensten hoef je er geen zorgen om te maken (vrije marktwerking, bedrijven zoeken het maar lekker onderling uit), en als je onder het tarief zit (pakketbezorgers bijv.) kan de werkgever / opdrachtgever twee dingen doen:
- Meer betalen > Goed voor de werknemer
- In dienst nemen > Goed voor de werknemer

Dan forceer je volgens mij direct dat bedrijven mensen niet kunnen uitmelken dmv een ZZP constructie en is het hele issue opgelost. Dan de zelfstandigenaftrek eruit zodat ZZP / loondienst iets dichter bij elkaar komen te liggen qua belastingen en is iedereen blij. Toch? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ

JaQ

jongetje schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 08:47:
Ik vraag me serieus af hoe je 350 mensen aan kunt sturen, begeleiden en kunt coachen. Als je 3 keer per jaar iedereen een uur spreekt kost dat al 1050uur, dat is met een 40urige werkweek al bijna 27 werk weken. Dan heb je nog minimaal 5 weken vrij plus de verplichte dagen is 6 weken. Dan zit ik al op 32 weken en houd je nog 20 weken over om die gesprekken voor te bereiden en de acties uit te voeren en dan heb je nog je verloop met sollicitatie gesprekken.

Er is wel wat onderzoek gedaan naar wat effectief is/kan. Bij direct aansturend HR management houdt het bij zo'n 25-30 mensen wel op. Als je manager van manger bent en je wilt ook nog iets inhoudelijk doen, dan lijkt het bij een stuk of acht mensen wel op te houden volgens de literatuur. (zoals RonaldHeirbaut schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 09:41 ook zegt)

Zelf heb ik een MT met zeven managers, die hebben allemaal een eigen organisatiestructuur eronder hangen. Dat is verspreid over vier landen.

Uiteraard spreek ik niet iedereen een op een jaarlijks, dat is onmogelijk en hoeft ook niet. Dat is te veel detail om te bevatten en ik kan ook niet alles (zelf) oplossen. Zolang iedereen maar weet (en ervaart) dat ik bereikbaar ben.
c-nan schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 10:07:
Een werkgever hebben hoeft ook helemaal niet negatief of slecht te zijn, maar >100k per jaar in loondienst is niet de norm, eerder een uitzondering. Terwijl jij in je reactie doet overkomen alsof 130k/jaar normaal is in loondienst.
Volgens CBS is 100k ergens tussen de top 10% en top 5% van alle inkomens.
Iemand die tot de top 1% behoort, verdiende minimaal 178,5 duizend euro in 2020. In de top 5% en top 10% waren de minimale verdiensten respectievelijk 109,3 duizend euro en 87,6 duizend euro.
Bij 9.8 miljoen mensen met inkomen uit werk, heb je het dan over toch meer dan 500k mensen in Nederland. Dat maakt 100k absoluut niet de norm, maar het is ook niet onbereikbaar.

Ik denk wel dat je als freelancende IT-er makkelijker 100k omzet haalt dan in loondienst 100k loon krijgt. Ook herken ik dat je niet zomaar IT-ers vindt die die 100k (of meer) baan kunnen vervullen.

Hoe dan ook, flinke afleiding van het "managers verdienen altijd meer dan developer" onderwerp. Het is wat @figlio del comm zegt: "goede" mensen en "slechte" mensen, goede managers en slechte managers, goed betalende bedrijven en niet-goed betalende bedrijven.. Niet de nuance uit oog verliezen.

(en als loonslaaf geen X5 of S5, maar dat komt omdat ik de kosten van zo'n auto niet wil dragen vs de aangeboden opties vanuit het bedrijf)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-09 13:17

TommyGun

Stik er maar in!

[...]

Beter :P Congrats :D

Ik heb mijn X5 zoektocht een beetje opgegeven, weinig aanbod (ik wil geen V8), achterlijke prijzen, ontzettend hoge kilometerstanden of matige uitvoeringen. Ik ben nu aan het kijken naar een 5 serie (E61) - daarin is net wat meer te vinden. En ja ik zoek ook in Duitsland (waar ik al eea gezien heb).

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orangelights23
Jogai schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 13:13:
[...]

Niet zo persoonlijk opvatten ;) ik werk al jaren als freelancer en geniet er van. Feit blijft dat ik heel veel freelancers ken die gemiddeld presteren. Niets mis mee toch? Er zijn gelukkig ook veel freelancers met een expertise. Zo heb ik laatst iemand ingehuurd die 250 per uur kostte, maar wel een probleem opgelost heeft in drie weken tijd waar twee anderen al een jaar mee bezig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:10

Matis

Rubber Rocket

Het lijkt er op dat het freelancen als software developer er na een half jaar al weer op zit :-(
Gisteren officieel te horen gekregen dat startup waarin, waarmee en waaraan ik het afgelopen jaar heb gewerkt niet levensvatbaar blijkt en dat samenwerking niet meer mogelijk is.

Begin december ving ik de eerste geruchten op en ben toen al begonnen met zoeken, maar helaas lijkt er geen vraag (meer) te zijn naar een freelance backend (PHP) en/of full-stack developer in mijn regio (Breda, Oosterhout, Tilburg).

Misschien komt het omdat mijn timing wat ongelukkig is, of omdat ik nog geen groot netwerk om me heen heb, of omdat ik toch niet zo uitzonderlijk ben als gedacht en maar een dertien-in-een-dozijn programmeur ben. Maar 1 februari ben ik werkeloos en door het uitblijven van nieuwe opdrachten ben ik ook maar gaan zoeken naar dergelijke functies in loondienst. Daar is gelukkig nog wel het een en ander te vinden in mijn regio.

Nu was het freelancen voor mij geen doel op zich, maar een middel om mee te kunnen (gaan) doen in de startup. Niet verwacht dat dit avontuur binnen een jaar weer zou stoppen en helemaal zuur voor alle kosten die ik heb gemaakt voor die paar maanden om mijn eigen BV op te richten, te verzekeren en de boekhouding uit te besteden. Om nog maar te zwijgen over de investeringen (zowel in geld als in tijd) die ik heb gedaan in de startup :X

Enfin, ondernemen is risico's nemen. Dit is me wel bitter duidelijk geworden en een heel dure les gebleken.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zoidbergh
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17-09 16:18
[...]

Jawel, 2 weken geleden een Audi A6 Avant S-line op de kop getikt :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• figlio del comm
jadjong schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 13:12:
De lobby van BOVAG en Shell gaat goed zo te zien. :P
Dat niet zozeer, deze milieubewuste keuzes (hergebruiken van oude materialen, geen nieuwe CO2 uitstoot door productie van een nieuwe auto met bijbehorende milieuvervuilende accu) maak ik zelf. Ofzoiets :P

V8 rijden nu het nog enigszins kan.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
TommyGun schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 14:10:
[...]

Beter :P Congrats :D

Ik heb mijn X5 zoektocht een beetje opgegeven, weinig aanbod (ik wil geen V8), achterlijke prijzen, ontzettend hoge kilometerstanden of matige uitvoeringen. Ik ben nu aan het kijken naar een 5 serie (E61) - daarin is net wat meer te vinden. En ja ik zoek ook in Duitsland (waar ik al eea gezien heb).
Hier loopt de zoektocht naar een youngtimer ook met een sisser af. Een Jaguar XF leek mij wel wat maar helaas kan de hond niet mee. E61 is wel een interessante optie maar voor een mooi exemplaar loopt de prijs ook aardig op. Inmiddels ben ik maar gewoon privé aan het kijken voor een CX-5 van 2015-2017. Tussen de 10 en 20k zijn veel leuke modellen te vinden wanneer je de eis voor 15 jaar of ouder los laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:37
@Matis Jammer! Kun je je zoekbereik niet wat vergroten? Of kijken of er remote jobs zijn? Dat is tegenwoordig wel meer.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Matis schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 14:19:
Het lijkt er op dat het freelancen als software developer er na een half jaar al weer op zit :-(
Gisteren officieel te horen gekregen dat startup waarin, waarmee en waaraan ik het afgelopen jaar heb gewerkt niet levensvatbaar blijkt en dat samenwerking niet meer mogelijk is.
Iedereen geeft aan dat er zo enorm veel vraag is naar IT'ers, zelf heb ik meegemaakt dat in een positie waar enorm veel vraag naar is ook daar de December maand echt een dingetje kan zijn omdat veel bedrijven gewoon klaar zijn voor dat jaar qua budget/mensen die weg zijn etc. En had wel een netwerk waar 4 bedrijven in de rij stonden, maar als HR niet meewerkt dan kan het makkelijk eens 2 maanden duren voor je binnen wandelt.

Je zal als Freelancer echt een reserve moeten hebben om een paar maanden niets te doen. Maar daarnaast ook zeker in je schoenen moeten staan en ik snap je helemaal als dit enorm veel twijfels veroorzaakt, ik had het ook die eerste twee maanden want: Iedereen gaf aan dat ik binnen een dag een opdracht zou hebben, er is vraag genoeg, ik krijg op sommige dagen 4-5 recruiters in de mailbox. Maar de realiteit is soms toch anders.

Je kan eens kijken of er recruiters zijn die je kunnen helpen. Zet ook gewoon op LinkedIn dat je zoekt en ga proactief achter bedrijven aan. Gewoon een berichtje sturen of die functie ook voor ZZP'ers is als er niet onderstaat dat acquisitie niet geaccepteerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:26
Begin december ving ik de eerste geruchten op en ben toen al begonnen met zoeken, maar helaas lijkt er geen vraag (meer) te zijn naar een freelance backend (PHP) en/of full-stack developer in mijn regio (Breda, Oosterhout, Tilburg).
Brabant is sowieso al lastiger (zit met hetzelfde), maar rond kerst en rond de zomervakantie zijn rot tijden.
Maar ik ben nu met een klant het praten die wellicht meer mensen zoekt. Mag ik even prive komen?

Aanbiedingen komen inderdaad genoeg langs. Goede aanbiedingen daarentegen....
Genoeg die afgehaakt hebben toen ze mijn tarief hoorden.

[ Voor 11% gewijzigd door hackerhater op 04-01-2023 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Jogai schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 14:53:
@Matis Jammer! Kun je je zoekbereik niet wat vergroten? Of kijken of er remote jobs zijn? Dat is tegenwoordig wel meer.
Zoekbereik vergroten is natuurlijk een mogelijkheid. Ik heb altijd op fietsafstand gewerkt en dat is echt een verademing. Dus ik zie dat als laatste redmiddel. Remote werk kan natuurlijk ook, maar wil ook wel graag binding met collega's. Ik ben wat dat betreft echt wel een mens-mens, een sociaal diertje. Dat is ook iets dat ik de afgelopen maanden echt heb gemist toen ik aan de startup werkte.
init6 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 15:02:
Iedereen geeft aan dat er zo enorm veel vraag is naar IT'ers, zelf heb ik meegemaakt dat in een positie waar enorm veel vraag naar is ook daar de December maand echt een dingetje kan zijn omdat veel bedrijven gewoon klaar zijn voor dat jaar qua budget/mensen die weg zijn etc. En had wel een netwerk waar 4 bedrijven in de rij stonden, maar als HR niet meewerkt dan kan het makkelijk eens 2 maanden duren voor je binnen wandelt.
Klopt, ik denk ook dat december en januari ook de maanden zijn waarin het minste wordt gewerkt en zo'n beetje half Nederland bezig is met het oude jaar afsluiten en heel langzaam het nieuwe jaar weer opstarten.
Je zal als Freelancer echt een reserve moeten hebben om een paar maanden niets te doen. Maar daarnaast ook zeker in je schoenen moeten staan en ik snap je helemaal als dit enorm veel twijfels veroorzaakt, ik had het ook die eerste twee maanden want: Iedereen gaf aan dat ik binnen een dag een opdracht zou hebben, er is vraag genoeg, ik krijg op sommige dagen 4-5 recruiters in de mailbox. Maar de realiteit is soms toch anders.
De financiële reserve is ook geen probleem, ik kan prima een paar maanden zonder inkomsten. Maar ik heb de afgelopen 14 jaar (vanaf mijn 20e) fulltime gewerkt en ik zie voornamelijk op tegen het werkeloos thuiszitten. Ik ben dan ook bang dat ik wanhopig word en iedere functie die maar voorbij komt, wil aangrijpen.
Je kan eens kijken of er recruiters zijn die je kunnen helpen. Zet ook gewoon op LinkedIn dat je zoekt en ga proactief achter bedrijven aan. Gewoon een berichtje sturen of die functie ook voor ZZP'ers is als er niet onderstaat dat acquisitie niet geaccepteerd wordt.
Ja, LinkedIn open zetten is wel een idee. Heb ook al op oproepjes in de Tweakers Freelance groep gereageerd; Daar kwam dan snel de eerste reactie op, maar opvolging bleef helaas uit. Ook na een aantal herinneringen :( Maar wederom, misschien een slechte tijd van het jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kwaazaar
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-09 17:00
ik zie voornamelijk op tegen het werkeloos thuiszitten. Ik ben dan ook bang dat ik wanhopig word en iedere functie die maar voorbij komt, wil aangrijpen
Probeer in ieder geval je tijd goed te besteden: haal certificeringen, doe wat studie naar nieuwe ontwikkelingen in je vakgebied of kijk eens over de grens (misschien is php niet de beste keus?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
kwaazaar schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 16:15:
[...]

Probeer in ieder geval je tijd goed te besteden: haal certificeringen, doe wat studie naar nieuwe ontwikkelingen in je vakgebied of kijk eens over de grens (misschien is php niet de beste keus?).
Mijn ervaring met switchen van taal: heel erg moeilijk om bedrijven/klanten mee te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

kwaazaar schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 16:15:
Ik spreek een aantal talen :+ Ben mijn carrière begonnen als Embedded (Linux) programmeur. C, C++ icm Qt en daarnaast gecertificeerd DevOps engineer.

Vind het certificeren altijd zo dubbel. Ik bewijs liever dat ik ergens goed in ben, dan dat ik een papiertje heb dat zegt dat ik iets kan. Zelfde als met mijn HBO diploma Technische Informatica. Dat was ook zo allesomvattend dat je nét niets kon :P
Al weet ik ook dat er genoeg toko's zijn waar je zonder diploma en/of certificering niet eens op gesprek wordt uitgenodigd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mbe81
  • Laatst online: 16:09
hackerhater schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 16:31:
[...]

Mijn ervaring met switchen van taal: heel erg moeilijk om bedrijven/klanten mee te krijgen.
Je kan natuurlijk prima van PHP front- en backend gaan kijken naar klussen met PHP backend en een React frontend om daarna de overstap te maken naar een React frontend en een NodeJS backend (of NextJS).

Vanuit het niets volledig switchen naar een andere taal en jezelf dit tijdens je nieuwe klus aanleren zal inderdaad lastig zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

mbe81 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 16:46:
Je kan natuurlijk prima van PHP front- en backend gaan kijken naar klussen met PHP backend en een React frontend om daarna de overstap te maken naar een React frontend en een NodeJS backend (of NextJS).
Dat zijn ook de klussen waar ik momenteel naar zoek. Voornamelijk PHP met een vleugje React, NodeJS.
Vanuit het niets volledig switchen naar een andere taal en jezelf dit tijdens je nieuwe klus aanleren zal inderdaad lastig zijn...
Dat klopt en is ook haast niet te doen als freelancer. Daarvoor moet je m.i. weer in loondienst om als junior te beginnen voor die taal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Java is mijn secundaire taal met redelijk wat ervaring erin.
Maar zelfs dat vinden ze niet genoeg om medior java klussen aan te kunnen nemen. Puur omdat het geen recente ervaring is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
@Matis

Staat hier niet iets bij?
https://nl.indeed.com/vac...9%3B&vjk=60d5643a09adf5bb

En als je bij dienstverband ''ZZP'' uit klikt vind je nog veel meer PHP vacatures. Gewoon de telefoon pakken en 20 van die bedrijven bellen of de functie ook als ZZP-er ingevuld kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Matis schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 16:50:
[...]

Dat zijn ook de klussen waar ik momenteel naar zoek. Voornamelijk PHP met een vleugje React, NodeJS.

[...]

Dat klopt en is ook haast niet te doen als freelancer. Daarvoor moet je m.i. weer in loondienst om als junior te beginnen voor die taal.
Of een opdracht waar het te combineren is. Als je genoeg expertise in het een hebt, nemen ze wel op de koop toe dat je de andere technologie nog wat moet opbouwen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 06:26

Het is hier al vaker voorbij gekomen maar december is een lastige maand om te zoeken, aangezien we nu in de eerste week van januari zitten, zou ik nog zeker een maand doorzoeken....budgetten worden nu gemaakt, iets ruimer bereik zoeken, mss wat zakken met de prijs. Nu opgeven zorgt ervoor dat je nooit meer terug komt, en mogelijk spijt in de toekomst. Investeer de vrije tijd in wat extra cursussen en leef even wat zuiniger, ik neem aan dat je nog wel een maand of 2 tot 3 zonder inkomsten vooruit kunt?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Liegebeest
Matis schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 16:09:
[...]

De financiële reserve is ook geen probleem, ik kan prima een paar maanden zonder inkomsten. Maar ik heb de afgelopen 14 jaar (vanaf mijn 20e) fulltime gewerkt en ik zie voornamelijk op tegen het werkeloos thuiszitten. Ik ben dan ook bang dat ik wanhopig word en iedere functie die maar voorbij komt, wil aangrijpen.
Wie zegt dat je stil moet gaan zitten? Een periode tussen opdrachten is een prachtkans voor studie!
Ga studeren, examens doen, nieuwe dingen proberen. Ga netwerken, mensen leren kennen.
Ja, LinkedIn open zetten is wel een idee. Heb ook al op oproepjes in de Tweakers Freelance groep gereageerd; Daar kwam dan snel de eerste reactie op, maar opvolging bleef helaas uit. Ook na een aantal herinneringen :( Maar wederom, misschien een slechte tijd van het jaar.
Nu is dit misschien projectie, of persoonlijke invulling, maar een paar van de dingen die je schrijft komen op me over alsof je het opgeeft voordat je het probeert, alsof het allemaal futiel is. Je werpt hier en daar drempels voor jezelf op, die misschien helemaal geen drempels hoeven zijn.

Afgezien daarvan, even alle psycho-analyse aan de kant en het belangrijkste...

Het spijt me voor je, dat zoiets cools waar je veel tijd en moeite in hebt gestoken nu zomaar uit je handen wordt gerukt.

Dat is k*t. Dat is rot. Dat is iets waar je over moet rouwen; neem daar de tijd voor.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Het grootste gevaar van langdurig zonder werk zitten is dat de pricewatch frequenter bezocht wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

@Liegebeest bedankt voor de confronterende woorden. Ik denk dat nu vooral het gevoel van verslagenheid overheerst. De afgelopen twee weken waren ook niet de beste om het "verlies" te verwerken. Volgende week gaan de kinderen weer naar school en dan keert de regelmaat weer terug. Dat geeft me ook weer meer ruimte en energie om met hernieuwde energie op zoek te gaan naar iets nieuws.

Ik zie inderdaad weer meer vacatures dan een aantal weken geleden. Daar zal vast wel iets tussen zitten voor mij.

Misschien moet ik mijn verwachtingen wat bijstellen en een opdracht aannemen die ik normaliter aan me voorbij zou laten gaan, en blijven zoeken naar iets beters :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
jadjong schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 19:58:
Het grootste gevaar van langdurig zonder werk zitten is dat de pricewatch frequenter bezocht wordt.
Waar is de 😂 reactie-emoji mogelijkheid op GoT? Ik vind dat toch een nuttige feature van Teams.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
Matis schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 20:03:
@Liegebeest bedankt voor de confronterende woorden. Ik denk dat nu vooral het gevoel van verslagenheid overheerst. De afgelopen twee weken waren ook niet de beste om het "verlies" te verwerken.
Kan ik me helemaal indenken, absoluut. Weet je waarom?

Omdat ik er zelf ook vatbaar voor ben. O+

Geef het even. Geef het nog wat langer. Praat er over met je partner, met vrienden en con-cullega's. Hier op het freelancers topic zit je goed.

En als je bij een netwerk van freelancers zit (ik zit bijv bij IT Gilde), ga eens lekker naar een bijeenkomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Liegebeest schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 20:10:
[...]

Kan ik me helemaal indenken, absoluut. Weet je waarom?

Omdat ik er zelf ook vatbaar voor ben. O+
Inderdaad, it takes one to know one :Y
ga eens lekker naar een bijeenkomst.
Maar laat daarvoor nog even visitekaartjes printen zodat je niet in iemands oor hoeft uit te leggen dat je website eigenlijk "Tweakers met ea" heet en niet "Twiekers met ie".

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
@Liegebeest bedankt voor de confronterende woorden. Ik denk dat nu vooral het gevoel van verslagenheid overheerst. De afgelopen twee weken waren ook niet de beste om het "verlies" te verwerken. Volgende week gaan de kinderen weer naar school en dan keert de regelmaat weer terug. Dat geeft me ook weer meer ruimte en energie om met hernieuwde energie op zoek te gaan naar iets nieuws.

Ik zie inderdaad weer meer vacatures dan een aantal weken geleden. Daar zal vast wel iets tussen zitten voor mij.

Misschien moet ik mijn verwachtingen wat bijstellen en een opdracht aannemen die ik normaliter aan me voorbij zou laten gaan, en blijven zoeken naar iets beters :)
Dit boekje is wel leuk om eens te lezen.

Jouw onderneming, een ontdekkingsreis
https://www.bol.com/nl/nl...9ytD3w.2_6.7.ProductTitle

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DR.V
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12:30

Goed zo, positief blijven! Begin 2022 maakte ik de overstap naar een BV, ook met alle bijkomende investeringen. Inmiddels al meer dan een half jaar geen echte volwaardige opdracht meer (infosec) en zwaar verlies gemaakt. Heb zelfs noodgedwongen deals moeten maken met de BD en mijn spaargeld is foetsie. Heel veel gesprekken voor opdrachten gehad, vaak aan het lijntje gehouden door bemiddelaars, vaak tweede geworden enz enz. Niet flauw bedoelt maar het kan altijd erger. ;)

Hoe dan ook, heb nu uit het niets wat nieuwe concrete processen lopen. Kortom positief blijven, de nieuwe opdrachten gaan zeker weer komen, helemaal als komende week iedereen weer terug is van vakantie! _/-\o_

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-09 18:03

Nu ken ik je niet, en weet ik niet hoe je werkt, maar persoonlijk komt dit wel op mij over als dat je snel opgeeft. Tuurlijk is ondernemen risico nemen, maar die heb je (als het goed is) ook van te voren uitgedacht en ingecalculeerd. Dit kon gebeuren en natuurlijk vervelend, maar dat risico is er altijd. Dan ben je idd niet uit dit hout gesneden, of je geeft gewoon snel op.

Een dergelijke eigenschap is niet heel best vind ik. Nu weet ik dat dit maar letters op een site zijn, maar het kan ook een karaktereigenschap zijn. Je leert van fouten, niet van dingen niet doen. Als je herkent dat je snel de handdoek in de ring gooit, zou ik daar wat meer tijd aan besteden hoe je dat kan veranderen. Ik heb ook liever doorzetters op mijn project en hoewel ik het ook altijd spannend vind als ik eruit moet (of zelf opstap), ik heb ook gewoon vertrouwen in mijzelf en weet waar ik voor sta. Ik kan ook veel brengen, en zie het meer als verlies voor de opdrachtgever dan voor mij. Maarja, dat moet je wel kunnen

Ik ben er ook uitgestapt (vrijwillig notabene), maar mijn netwerk heeft er ook voor gezorgd dat ik maandag weer kon starten. Ik merkte ook dat het rustiger was dan voorheen, maar ik weet ook: december is nou eenmaal een lastige maand. Veel vakanties, budgetten op, etc. Mijn ervaring leert dat vanaf half januari de boel weer op gang gaat komen, budgetten vrijkomen en dan de boel weer draait. Een bekende van mij is er ook uitgegooid en heeft alweer een intake gehad waar ze positief waren.

Kortom: je moet gewoon doorzetten en er komt echt wel wat. Met een wederhelft met inkomen kan je best wat schuiven in inkomsten (ik althans). Plan goed, kijk wat er mogelijk is, maar geef vooral niet te snel op :)
Loondienst kan altijd nog, maar als je al even werkt moet je een klein buffertje hebben, dus zou je het theoretisch nog even kunnen uithouden (of kennis bijspijkeren idd, maar kost wel geld. Toch is het een investering, maar het moet financieel wel uit kunnen op het moment)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

ID-College schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 09:14:
Nu ken ik je niet, en weet ik niet hoe je werkt, maar persoonlijk komt dit wel op mij over als dat je snel opgeeft. Tuurlijk is ondernemen risico nemen, maar die heb je (als het goed is) ook van te voren uitgedacht en ingecalculeerd. Dit kon gebeuren en natuurlijk vervelend, maar dat risico is er altijd. Dan ben je idd niet uit dit hout gesneden, of je geeft gewoon snel op.
De reden dat het nu zo koud op mijn dak valt is (denk ik) meerledig. Allereerst kwam mijn eerste opdracht gewoon aanwaaien. Sterker nog, dat is de reden dat ik begon als zelfstandige. Dus het zoeken naar een opdracht of het bouwen van een netwerk was helemaal (nog) niet nodig. Daarnaast zit ik ook financieel in de startup en heb ik er meer ingestoken dan dat aanvankelijk de bedoeling was. Daarom is het verlies van de opdracht meer dan alleen maar afscheid nemen van een opdrachtgever.
Tot op heden ben ik altijd degene geweest die mijn baan opzegde. Ik ben nooit ontslagen of weggepromoveerd, dus ook dit is iets nieuws.
Een dergelijke eigenschap is niet heel best vind ik. Nu weet ik dat dit maar letters op een site zijn, maar het kan ook een karaktereigenschap zijn. Je leert van fouten, niet van dingen niet doen. Als je herkent dat je snel de handdoek in de ring gooit, zou ik daar wat meer tijd aan besteden hoe je dat kan veranderen. Ik heb ook liever doorzetters op mijn project en hoewel ik het ook altijd spannend vind als ik eruit moet (of zelf opstap), ik heb ook gewoon vertrouwen in mijzelf en weet waar ik voor sta. Ik kan ook veel brengen, en zie het meer als verlies voor de opdrachtgever dan voor mij. Maarja, dat moet je wel kunnen
Ik heb zeker vertrouwen in mijzelf, weet wat ik kan en van oud-collega's hoor ik nog steeds dat ik erg fijn ben om mee samen te werken. Snel opgeven of de handdoek in de ring gooien, hoort zeker niet tot mijn karakter.
Toen ik nog solliciteerde voor functies in loondienst, had ik vaak binnen twee weken een nieuwe baan en kon ik zo overstappen van het ene inkomen naar het andere (hogere) inkomen. Het is gewoon onwennig om na 14 jaar een stabiel inkomen te hebben gehad nu ineens zonder werk komen te zitten. Het is gewoon even schrikken, een ervaring waar ik mee moet leren te leven en aan moet wennen (als ik het zo lees).
Ik ben er ook uitgestapt (vrijwillig notabene), maar mijn netwerk heeft er ook voor gezorgd dat ik maandag weer kon starten. Ik merkte ook dat het rustiger was dan voorheen, maar ik weet ook: december is nou eenmaal een lastige maand. Veel vakanties, budgetten op, etc. Mijn ervaring leert dat vanaf half januari de boel weer op gang gaat komen, budgetten vrijkomen en dan de boel weer draait. Een bekende van mij is er ook uitgegooid en heeft alweer een intake gehad waar ze positief waren.
Daar zit denk ik de grootste crux van de situatie waar ik nu in zit. Heb niet een heel groot netwerk om heen en ook december en januari zijn gewoon lastige maanden, blijkt.
Kortom: je moet gewoon doorzetten en er komt echt wel wat. Met een wederhelft met inkomen kan je best wat schuiven in inkomsten (ik althans). Plan goed, kijk wat er mogelijk is, maar geef vooral niet te snel op :)
Loondienst kan altijd nog, maar als je al even werkt moet je een klein buffertje hebben, dus zou je het theoretisch nog even kunnen uithouden (of kennis bijspijkeren idd, maar kost wel geld. Toch is het een investering, maar het moet financieel wel uit kunnen op het moment)
Mijn vrouw studeert momenteel full-time HBO en ik ben de afgelopen jaren de enige bron van inkomen. Daarnaast nog twee kinderen van 6 en 8, dus een financieel gezond huishoudboekje is echt cruciaal. Ik heb ook nog geen tijd gehad een buffer (in de BV) op te bouwen waaruit ik me kan blijven verlonen. Natuurlijk is er nog spaargeld, maar een groot deel daarvan zit momenteel in de startup. Verwacht daar niet heel veel van terug te zien...

Gelukkig zit mijn vrouw in haar laatste maand van de opleiding en kan ze binnenkort ook gaan starten met solliciteren. Zowel voor haar als voor mij lopen het aantal vacatures weer op.
Voor mijzelf ben ik begonnen met het rondstrooien van mijn CV en introductie- / motivatiebrief richting recruiters, kleine ondernemers uit de buurt en grote firma's verder weg met meer mogelijkheden tot remote werken.

Ik ben er van overtuigd dat er binnenkort iets nieuws landt, maar voor nu ga ik wel even door een dalletje :$

Ben wel blij met jullie opbouwende kritiek en ook "blij" om te lezen dat het met een aantal freelancers ook slecht gegaan is. Vaak lees je (ook hier) alleen de succesverhalen. Dat geeft een vertekend beeld en heeft er mogelijk ook aan bijgedragen dat ik het (nog steeds) niet vinden van een nieuwe opdracht persoonlijk aantrek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• funkeey
  • Laatst online: 15-09 22:34
Mijn eerste klus opgezegd, heb er nu een jaar gezeten en vond het tijd voor wat nieuws.

Kom in maart weer vrij als react developer. Best spannend wel, maar tegelijkertijd geeft het mij ruimte om te reflecteren. De zoektocht en het onderhandelen vind ik ook erg leuk. Iemand hier in het team op zoek? 😬

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Ernemmer schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 17:45:
En als je bij dienstverband ''ZZP'' uit klikt vind je nog veel meer PHP vacatures. Gewoon de telefoon pakken en 20 van die bedrijven bellen of de functie ook als ZZP-er ingevuld kan worden.
Wat is jouw ervaring hiermee?

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:58
@Matis snap je wel een beetje. Toen ik fulltime ging freelancen dacht ik ook dat ik zo wat zou hebben.
Dat hoorde je van iedereen, werk zat. Bij mij heeft het denk ik ook 2 maanden geduurd tot ik wat vond / kon starten.

Laatst kreeg ik te horen dat ik minder uren kon maken bij een klant. Dan is het ojeee.. spannend, wat onzeker maar uiteindelijk via een andere opdracht die uren weer kunnen 'bijvullen'.
Zeker als je een buffetrtje heb zou ik mij geen zorgen maken en zoals anderen hier al schreven je kan prima aan je zelf/bedrijf werken (studie/netwerken/portfolio/cv uitbreiden) wat zich later weer terugverdiend.
Mijn buffer was in het begin niet zo groot, dan is het een stuk spannender.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16:56
Als ik kijk op Freelance.nl zie ik toch wel wat opdrachten voorbij komen waarbij React of NodeJs gevraagd word, al dan niet als onderdeel van wat andere zaken.

Overigens ben je niet ontslagen of weggepromoveerd, je hebt een opdracht afgerond (of die is ingetrokken, doet er niet echt toe) :)
Maar dit is wel een gevoel waar je aan "moet" wennen want er is geen garantie (op vrijdag 900 uur extra bij tekenen en op maandag te horen dat hele verhaal niet doorgaat, het komt voor :D )

En gewoon januari even uitzingen. eind Derde week december stopte het bellen vanuit recruiters, vanmorgen belden ze me m'n bed weer uit. Ik ga er zelf vanuit dat ik ergens in februari wel weer een plekje heb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-09 18:03
Dan hoef je je toch geen zorgen te maken? ;)
Als je echt zenuwachtig wordt, klop dan bij de Zuidas types aan (a la vibe groep). Heb er iig 2 van die club die PHP developers werven op LinkedIn, ongetwijfeld dat die je kunnen hebben of op termijn wat weten.

Wil ze niet spekken, zeker niet, maar dat soort kantoren hebben vaak wel e.e.a. liggen of zitten dicht op het vuur.. Als je je oncomfortabel voelt dan kan je daar eens kijken. In het begin heb ik het ook op die tour gedaan, het kost nou eenmaal tijd om naam te maken, en jezelf te bewijzen :) Marges zijn wel grof, maar als je namen wilt moet je maar DM'en

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
TucanoItaly schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 10:59:
[...]

Wat is jouw ervaring hiermee?
Goed, paar jaar geleden heb ik op deze manier een lijst gemaakt in excel van veel bedrijven die ZZP-ers inhuren en met de software werken die ik ken en heb zo ook die lijst in een Google maps gezet. Dit is natuurlijk een lijst die ik elke paar weken/maanden bijwerk met zoekacties op indeed om te zien hoe ze werken en of hun eisen bij mijn profiel passen.
En dan ga ik aan het eind van een opdracht de lijst af om te zien of ze een vacature hebben en bel dan om even kennis te maken. Of als ik ze al ken bel ik ze om af te spreken wanneer ik langs kan komen om de opdracht door te spreken.

[ Voor 24% gewijzigd door Ernemmer op 05-01-2023 12:16 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Matis schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 10:36:
Daar zit denk ik de grootste crux van de situatie waar ik nu in zit. Heb niet een heel groot netwerk om heen en ook december en januari zijn gewoon lastige maanden, blijkt.
Ik heb nooit thuisgezeten. Op twee keer na. Een keer een hele maand januari en een keer januari+februari.
Lesson learned: altijd zorgen dat je contract niet eindigt op 31/12. Voor mij betekent dit dat ik, of regel dat mijn contract loopt tot 1/3, of dat ik zelf al per 1/11 wat anders zoek. Overigens geldt hetzelfde voor 1/7.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

RonaldHeirbaut schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 12:34:
Ik heb nooit thuisgezeten. Op twee keer na. Een keer een hele maand januari en een keer januari+februari.
Lesson learned: altijd zorgen dat je contract niet eindigt op 31/12. Voor mij betekent dit dat ik, of regel dat mijn contract loopt tot 1/3, of dat ik zelf al per 1/11 wat anders zoek. Overigens geldt hetzelfde voor 1/7.
Bedankt voor de tip, dit is letterlijk wat mijn oud-leidinggevende me vertelde toen ik hem zojuist aan de telefoon had: december en januari en juli en augustus. Twee keer 2 maanden waarin je weinig tot niets hoeft te verwachten van sollicitaties en vacatures.

Pagina: 1 ... 365 ... 643 Laatste