Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:56

MadEgg

Tux is lievvv

DJ Henk schreef op donderdag 29 december 2022 @ 14:04:
[...]

Een laag dieper zou je kunnen zeggen dat ik hou van het puur zakelijke karakter van de overeenkomt. Ik doe werk, jij geeft me geld en verder niks. Hoe je het wendt of keert, in loondienst wordt van je verwacht dat je op een bepaalde manier opgaat in het bedrijf. Je wordt onderdeel van een "familie" waarbij papa de manager voor je zorgt en je stuurt. Dat werkt zowel op sociaal gebied, maar ook vakinhoudelijk (ontwikkelen kan wel, maar alleen in zoverre het past in de toekomstvisie van het bedrijf.)
Ik ben wel benieuwd hoe je 2 jaar binnen een bedrijf een functie kunt uitvoeren zonder op zijn minst enige feeling met de andere werknemers te krijgen. Ik heb er nu een aantal langdurige klussen opzitten en neem steeds actief deel aan het team, inclusief de borrels en teamuitjes. Zelfs bij mijn kleine klanten krijg ik een kerstpakket en kom ik hier en daar wel eens op een barbecue en dat soort dingen. Dat draagt voor mij wel bij aan de lol die ik erin heb.

In ieder geval heeft de omgang met andere medewerkers bij het bedrijf voor mij geen relatie met of je in loondienst of zelfstandig bent - ik heb in loondienst ook genoeg norse medewerkers meegemaakt die zich sociaal compleet afsluiten en puur en alleen datgene doen waar ze voor betaald worden. Ook prima.

"Papa manager" zorgt echter nooit voor mij maar respecteert mijn senioriteit en luistert in de regel aandachtig naar hoe ik ernaar kijk en handelt daar ook naar.
Ik moet dus iets hebben dat tussen loondienst en "echt" ondernemersschap in zit. Volgens mij beschrijven woorden als "Zelfstandige Zonder Personeel" en "eenmanszaak" dat exact.
De Werkvereniging noemt het "Modern Werkenden". Ik zou het van harte aanmoedigen als dat een officieel erkende en geaccepteerde vorm van arbeidsrelatie zou worden. Iets tussen "echt ondernemen" en loondienst in. Verplichte sociale verzekeringen, belastingen etc, prima. Maar de rest van de arbeidsvoorwaarden vrij laten.

Tja

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
MadEgg schreef op donderdag 29 december 2022 @ 14:22:
[...]

De Werkvereniging noemt het "Modern Werkenden". Ik zou het van harte aanmoedigen als dat een officieel erkende en geaccepteerde vorm van arbeidsrelatie zou worden. Iets tussen "echt ondernemen" en loondienst in. Verplichte sociale verzekeringen, belastingen etc, prima. Maar de rest van de arbeidsvoorwaarden vrij laten.
Dat noemen we nu toch al Midlance?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
[...]

Ben ik nu schijnzelfstandig of niet? Ik vind van niet.
Zelf zit ik er hetzelfde in en wil met name zelfstandig zijn. Hoewel mijn bedrijfsnaam wat meer flexibiliteit geeft om ook andere diensten dan mijn eigen aan te bieden heb ik daar voorlopig geen behoefte aan. Ik detacheer mijzelf en wil volledige controle in de balans tussen wat, waar, wanneer, hoe en voor hoeveel.

Dat zal loondienst nooit kunnen bieden. Hetzelfde zie je gebeuren met "onbeperkte vrije dagen" waar werknemers minder geneigd zijn om vrij te nemen omdat ze het niet meer als recht zien. Ik wil gewoon betaald krijgen voor het werk wat ik doe en als ik niks doe betalen ze niet. Zo hoef ik mij ook nooit schuldig te voelen om ziek te melden of verlof te vragen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:11
MadEgg schreef op donderdag 29 december 2022 @ 14:22:
Ik ben wel benieuwd hoe je 2 jaar binnen een bedrijf een functie kunt uitvoeren zonder op zijn minst enige feeling met de andere werknemers te krijgen.
Oh, maar voor de duidelijkheid: ik bedoel niet dat ik geen band met collega's heb of wil hebben. Integendeel. Sowieso is dat onvermijdelijk als je langere tijd samenwerkt inderdaad. Ik bedoel het meer als het verschil tussen familie en vrienden. Vrienden kies je, familie heb je. Bedrijven voelen meer als familie.

Daar kun je, gevoelsmatig, niet zeggen:
Ik werk graag samen met met mensen, maar ik wil op gezette tijden de vrijheid hebben om doei te zeggen en wat anders te gaan doen.
Ironisch genoeg waren de twee ex-collega's waar ik buiten werktijd het meest mee optrek, nog altijd, juist collega bij het bedrijf dat het sterkst zo voelde. En nu ik erover nadenk heb ik mijn vriendin waar ik al meer dan tien jaar een relatie mee heb ook ooit leren kennen als collega. Ik geloof dat het wel goed zit met dat feeling krijgen :)
Hee, het heeft al een naam. Dat wist ik niet, bedankt.

[ Voor 9% gewijzigd door DJ Henk op 29-12-2022 15:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Deveon schreef op donderdag 29 december 2022 @ 14:39:
[...]

Dat noemen we nu toch al Midlance?
Bij Midlance zit er nog een partij tussen die er ook aan verdient, en zijn medewerkers flink wat verplicht is. Dat is toch echt wat anders - zelfs als je als ZZP’er via een recruiter werkt.

Tja

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

*knip* dubbelpost *knip*

[ Voor 165% gewijzigd door MadEgg op 29-12-2022 16:25 . Reden: Dubbelpost ]

Tja

• Landon
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:07
Even een vraagje, vandaag 29-12 is de vervaldatum van mijn factuur, ik heb vandaag de klant gebeld en deze gaven aan dat ze vandaag nog de géhéleé dag de tijd hebben om ervoor te zorgen dat het bedrag op mijn rekening staat.

Inmiddels is het 20:00 geweest en gok ik niet dat het nog gaat komen, dit is al de zoveelste keer dat ze het te laat overboeken, en ben het nu wel een beetje zat.

Ik heb de eindklant laten weten dat dit al een tijdje speelt, maar deze zitten vast met contracten.

Wat kan ik per 00:00 doen om ervoor te zorgen dat de klant zo snel mogelijk toch nog mijn factuur betaald?

EDIT; paar pagina’s terug wat info over gelezen, nevermind!

[ Voor 5% gewijzigd door Landon op 29-12-2022 20:27 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Laatst online: 26-05 08:35
Landon schreef op donderdag 29 december 2022 @ 20:16:
Wat kan ik per 00:00 doen om ervoor te zorgen dat de klant zo snel mogelijk toch nog mijn factuur betaald?
Hebben we het een paar pagina's geleden nog over gehad: eerst herinnering / aanmaning, of meteen met gestrekt been er in en incassokosten + rente rekenen.

Liege, liege, liegebeest!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:53
Liegebeest schreef op donderdag 29 december 2022 @ 20:24:
[...]

of meteen met gestrekt been er in en incassokosten + rente rekenen.
Hoezo is dat met gestrekt been? Zeker als het al meerdere keren gebeurd is lijkt me dat alleen maar logisch en zakelijk. Met gestrekt been zou zijn om de overeenkomst per direct op te zeggen en geen enkel uur meer voor de klant te maken. Ook geen overdracht dus.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 24-05 07:58
Landon schreef op donderdag 29 december 2022 @ 20:16:
Even een vraagje, vandaag 29-12 is de vervaldatum van mijn factuur, ik heb vandaag de klant gebeld en deze gaven aan dat ze vandaag nog de géhéleé dag de tijd hebben om ervoor te zorgen dat het bedrag op mijn rekening staat.

Inmiddels is het 20:00 geweest en gok ik niet dat het nog gaat komen, dit is al de zoveelste keer dat ze het te laat overboeken, en ben het nu wel een beetje zat.

Ik heb de eindklant laten weten dat dit al een tijdje speelt, maar deze zitten vast met contracten.

EDIT; paar pagina’s terug wat info over gelezen, nevermind!
Stoppen met die klant?

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:38
Zijn er nog tips voor de laatste dagen dit jaar om te regelen? Factuur kan ik volgens mij beter 1 januari sturen ivm omzetbelasting, maar zijn er verder nog essentiele dingen?

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 26-05 14:31
TheJVH schreef op donderdag 29 december 2022 @ 22:59:
Zijn er nog tips voor de laatste dagen dit jaar om te regelen? Factuur kan ik volgens mij beter 1 januari sturen ivm omzetbelasting, maar zijn er verder nog essentiele dingen?
Bellen, vasthouden en net zo lang aan de lijn blijven tot iemand het geld heeft overgemaakt. Met de tegenwoordige flitsbetalingen kan dat prima. Maar het vraagt geduld…

• bertuslambertus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:20
Wat ik heb gedaan is factuur 2 weken later als normaal verstuurd (midden dec), zodat ik het geld pas in het nieuwe jaar krijg. Dan betaal ik daar de BTW over, terwijl ik die nog niet heb. Scheelt vermogensbelasting (2x).

Tevens zakelijk gebruik priveauto uitgerekend (kwam uit op 85%) en middels een memoriaalboeking verwerkt (alle btw wat ik heb teruggevraagd, daar 15% eraf getrokken).

Verder ook opzoek nog naar dingen die ik zou kunnen regelen, dus als iemand nog tips heeft :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bertuslambertus
RonaldHeirbaut schreef op donderdag 29 december 2022 @ 23:03:
[...]

Bellen, vasthouden en net zo lang aan de lijn blijven tot iemand het geld heeft overgemaakt. Met de tegenwoordige flitsbetalingen kan dat prima. Maar het vraagt geduld…
Heb het gevoel dat je op de voorgaande discussie reageert, en niet deze quote? :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
bertuslambertus schreef op donderdag 29 december 2022 @ 23:08:
Wat ik heb gedaan is factuur 2 weken later als normaal verstuurd (midden dec), zodat ik het geld pas in het nieuwe jaar krijg. Dan betaal ik daar de BTW over, terwijl ik die nog niet heb. Scheelt vermogensbelasting (2x).
Geld op een zakelijke rekening telt niet mee voor de VRH. Daarvoor hoef je het dus niet te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DarkFire1985
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-02 07:51
TheJVH schreef op donderdag 29 december 2022 @ 22:59:
Als je een bv hebt, juist wel 31-12 versturen ivm verhoogde VPB in 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Ernemmer schreef op donderdag 29 december 2022 @ 23:47:
[...]

Geld op een zakelijke rekening telt niet mee voor de VRH. Daarvoor hoef je het dus niet te doen.
En voor de btw over q4 geldt de factuurdatum, dus de factuur van midden december gaat met q4 mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
DarkFire1985 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 07:30:
[...]

Als je een bv hebt, juist wel 31-12 versturen ivm verhoogde VPB in 2023.
Als eenmanszaak dien je gewerkte uren in december ook in dat jaar te rekenen als winst, niet op de factuurdatum. Enkel de omzetbelasting hoef je dan pas in april te betalen. Dat lijkt mij voor een BV niet anders toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22-05 09:59
Misschien een ongebruikelijke vraag maar kan er niet echt uitsluitsel over vinden.

Ik heb net voor mezelf een NS business card zakelijk afgesloten en benieuwd of ik op mijn EMZ nog een tweede kaart kan afsluiten voor mijn vrouw. Kosten van de kaart is 0 maar het is voor haar ook handig om op saldo te kunnen reizen natuurlijk.

En weet iemand of dat leidt tot 2 facturen of wordt het in totaal bij elkaar op 1 factuur verwerkt?

bl44t

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Het lijkt mij niet dat je daar verschillende facturen voor krijgt. De NS business card is niet echt ontworpen voor ZZPers maar juist grote organisaties met honderden medewerkers. Daarom duurt het ook een maand tussen factuur en afschrijving. Stel je voor dat je 100 werknemers hebt en 100 facturen krijgt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07:05
YaaD schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 08:57:

Ik heb net voor mezelf een NS business card zakelijk afgesloten en benieuwd of ik op mijn EMZ nog een tweede kaart kan afsluiten voor mijn vrouw. Kosten van de kaart is 0 maar het is voor haar ook handig om op saldo te kunnen reizen natuurlijk.
Voor particulieren is er toch NS Flex? Daar kan je ook achteraf mee betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:53

ralpje

Deugpopje

YaaD schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 08:57:
Misschien een ongebruikelijke vraag maar kan er niet echt uitsluitsel over vinden.

En weet iemand of dat leidt tot 2 facturen of wordt het in totaal bij elkaar op 1 factuur verwerkt?
Dat komt allemaal netjes bij elkaar op één factuur (bron: de factuur die ik hier voor m'n neus heb liggen :p)

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22-05 09:59
Ascension schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 09:56:
[...]

Voor particulieren is er toch NS Flex? Daar kan je ook achteraf mee betalen.
Ik ben er niet in thuis dus vandaar dat dit me een mooie oplossing leek. Maar ik zie inderdaad NS flex ook achteraf betalen heeft. Dan is dat natuurlijk een betere optie. Thanks!

bl44t

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkFire1985
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-02 07:51
Deveon schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 08:34:
[...]

Als eenmanszaak dien je gewerkte uren in december ook in dat jaar te rekenen als winst, niet op de factuurdatum. Enkel de omzetbelasting hoef je dan pas in april te betalen. Dat lijkt mij voor een BV niet anders toch?
Wat betreft de VPB/IB is het volgens mij goed koopmansgebruik en hoort de omzet van 2022 inderdaad in 2022. Tegelijk denk ik ook dat zolang je dit maar consequent 'fout' doet, er vast ook niets aan de hand is. Het enige jaar dat dan echt verschil maakt (mits ieder jaar ongeveer dezelfde omzet) is het eerste.
Mede gebaseerd op wat topics @ higherlevel

Zelf stuur ik de factuur gewoon 31-12 om alles in hetzelfde jaar nog te hebben afgerond. Die BTW geloof ik wel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Liegebeest
Ik ontving daarnet tot mijn schrik een naheffing voor m'n BTW over Q2, voor het volle bedrag. Dat was even een "holy crap!" momentje, want ik zou zweren dat ik dat hele bedrag had voldaan!

Dat klopt. Had ik ook.

Maar ik zie tot mijn schrik dat ik het naar de verkeerde rekening van de Belastingdienst heb overgemaakt: niet die voor de BTW betalingen, maar die voor het leeghalen van mijn G-rekening. Echt, zo dom.

Op naar de Belastingtelefoon!

EDIT:

Goed nieuws! Een dag nadat zij mij de naheffingsaanslagbrief (Scrabblewoord!) stuurden, heeft "het systeem" de bedragen met elkaar verrekend en is het saldo nu netjes €0. Geen probleem dus. Gelukkig! O+

[ Voor 19% gewijzigd door Liegebeest op 30-12-2022 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 26-05 20:44
Liegebeest schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 14:35:
Ik ontving daarnet tot mijn schrik een naheffing voor m'n BTW over Q2, voor het volle bedrag. Dat was even een "holy crap!" momentje, want ik zou zweren dat ik dat hele bedrag had voldaan!

Dat klopt. Had ik ook.

Maar ik zie tot mijn schrik dat ik het naar de verkeerde rekening van de Belastingdienst heb overgemaakt: niet die voor de BTW betalingen, maar die voor het leeghalen van mijn G-rekening. Echt, zo dom.

Succes met de telefoon :X Dat gaat even duren :Y
Over de foutieve betaling niets gehoord :? Dat is dan wel weer vreemd!

Wees blij dat er niet meteen een serieuze boete bij zit, daar zijn ze erg goed in.

[ Voor 4% gewijzigd door ybos op 30-12-2022 14:38 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13:13
Liegebeest schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 14:35:

Dat klopt. Had ik ook.

Ik heb zoiets ook wel eens gehad, maar dan met een verkeerde omschrijving. Waarom ze geld niet terugboeken dat ze niet kunnen matchen weet ik ook niet... In mijn geval was het advies van de belastingtelefoon om bezwaar te maken tegen de naheffing/boete/whatever, en in het bezwaar uit te leggen hoe de betaling gelopen is.

Hun verklaring daarbij is dat je het geld immers gewoon op tijd overgemaakt had. Weliswaar naar de foute rekening, maartoch, het stond al op deeen rekening van de belastingdienst. Het nadrukkelijke verzoek was om het niet nogmaals over te maken, want dan moeten ze dat ook weer terugboeken, en dat leverde aan hun kant weer heel veel meer papierwerk op.

Uiteraard moet je gewoon je belasting voldoen, maar moet zeggen dat de belastingdienst met dit soort dingen altijd wel erg meedenkt en zich flexibel opstelt. In ieder geval voor ondernemers zijn ze de beroerdste niet.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
ybos schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 14:37:
[...]

Succes met de telefoon :X Dat gaat even duren :Y
Ze hebben tegenwoordig een terug-bel optie. Die werkte als een trein! Binnen een kwartier had ik een zeer behulpzame collega aan de lijn.
Over de foutieve betaling niets gehoord :? Dat is dan wel weer vreemd!
Niets gehoord, nee. Ook niet toen ik voor Q1 hetzelfde rekeningnummer had gebruikt.
Wees blij dat er niet meteen een serieuze boete bij zit, daar zijn ze erg goed in.
Ben ik ook blij om. En zie de update aan mijn bericht, vlak nadat jullie antwoordden: een dag na de brief te hebben verzonden, heeft het systeem de twee bedragen met elkaar verrekend. Wat betreft de Belastingdienst is de Q2 BTW gewoon rond. Pfew.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Liegebeest
Freeaqingme schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 14:48:
[...]
Uiteraard moet je gewoon je belasting voldoen, maar moet zeggen dat de belastingdienst met dit soort dingen altijd wel erg meedenkt en zich flexibel opstelt. In ieder geval voor ondernemers zijn ze de beroerdste niet.
Waarvan akte. De collega dook het systeem in, vroeg extra bevestiging bij een andere collega en met een kwartier had ik mijn (geruststellende) uitslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Liegebeest schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 14:53:
[...]

Ze hebben tegenwoordig een terug-bel optie. Die werkte als een trein! Binnen een kwartier had ik een zeer behulpzame collega aan de lijn.

[...]

Niets gehoord, nee. Ook niet toen ik voor Q1 hetzelfde rekeningnummer had gebruikt.

[...]

Ben ik ook blij om. En zie de update aan mijn bericht, vlak nadat jullie antwoordden: een dag na de brief te hebben verzonden, heeft het systeem de twee bedragen met elkaar verrekend. Wat betreft de Belastingdienst is de Q2 BTW gewoon rond. Pfew.
d:)b voor de belastingdienst in dit geval. Maar goed ook want ze kunnen de beschikbare capaciteit beter inzetten voor andere zaken (miljarden aan coronasteun, toeslagenaffaire oplossen) dan elkaar bezig houden met het op en neer boeken van belastingen die al overgemaakt zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:16
Zou maar wel even vragen om een schriftelijke bevestiging. De belastingtelefoon kan ook wel eens een @Liegebeest :+ zijn :+

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
To_Tall schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 15:12:
Zou maar wel even vragen om een schriftelijke bevestiging. De belastingtelefoon kan ook wel eens een @Liegebeest :+ zijn :+
Heb ik gedaan, kreeg ik niet. Maar, ik heb na deze persoon ook met de afdeling Invorderingen gesproken en die bevestigt: het saldo is €0, alle aanslagen zijn voldaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-05 20:54
YaaD schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 10:00:
[...]

Ik ben er niet in thuis dus vandaar dat dit me een mooie oplossing leek. Maar ik zie inderdaad NS flex ook achteraf betalen heeft. Dan is dat natuurlijk een betere optie. Thanks!
En werp meteen ook even een blik op het “Altijd Voordeel” abonnement. Die heb je er echt heel erg snel uit. Deze wordt niet aangeboden icm een NS kaart. Doe er dus je voordeel mee.

[ Voor 0% gewijzigd door Ardana op 30-12-2022 17:06 ]

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• ralpje
  • Laatst online: 17:53

ralpje

Deugpopje

Kaspers schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 15:33:
[...]

En werp meteen ook even een blik op het “Altijd Voordeel” abonnement. Die heb je er echt heel erg snel uit. Deze wordt niet aangeboden icm een NSB kaart. Doe er dus je voordeel mee.
Ik weet niet of dit nou de meest succesvolle afkorting van NS Business Card gaat worden.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
Ernemmer schreef op donderdag 29 december 2022 @ 09:42:
[...]

Beetje offtopic, maar waarom heb je dan een hekel aan dit soort mensen?

Lijkt mij wel fijn, beetje in Bali in de zon zitten werken en toch de voordelen hebben van 'in Nederland wonen'

Ps. Weet je misschien ook hoeveel dagen ze in NL moet zijn?
Oh het op Bali werken is totaal geen probleem :) het zeiken over Nederland (terwijl zij als een koningin leeft in Bali want europees uurtarief) en het nog gierig daar zijn terwijl je juist wat guller kunt zijn is waar ik een hekel aan heb ;).

En precies wat @Deveon schrijft ze is ingeschreven bij haar moeder ;) en komt zo nu en dan naar Nederland zodat ze niet die maximaal aantal maanden achter elkaar in buitenland verblijft.

[ Voor 13% gewijzigd door Rutix op 30-12-2022 21:50 ]

Nothing to see here!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
RonaldHeirbaut schreef op donderdag 29 december 2022 @ 12:49:
Niet afdingen in het Midden en Verre Oosten wordt ervaren als een belediging.
Ik weet dat het in sommige landen zo is maar daar kun je dan weer flinke tip geven (dat doet ze ook niet) en op Bali is niet afdingen volgens mij geen belediging.

Nothing to see here!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bertuslambertus
Ernemmer schreef op donderdag 29 december 2022 @ 23:47:
[...]

Beetje laat, maar;
Hoeveel mag je zakelijk sparen?
Veel ondernemers vragen zich af: hoeveel mag je zakelijk sparen? Het antwoord op die vraag is niet eenduidig. Je zakelijke spaargeld moet een zakelijke functie hebben of krijgen. Met andere woorden: je moet aannemelijk kunnen maken dat het deel uitmaakt van je ondernemersvermogen en daardoor in box 1 opgegeven wordt.

De Belastingdienst stelt nog een aantal belangrijke eisen aan zakelijk sparen:

Je kunt niet aan het einde van het jaar € 30.000 van je privérekening naar je zakelijke rekening overmaken om belastingvoordeel te halen. Dat staat onder fiscalisten bekend als ‘boxhoppen’ en leidt tot een dubbele heffing, zowel in box 1 als in box 3. Geld van je zakelijke rekening naar je privérekening overmaken mag wel altijd.
Het zakelijke karakter van de rekening moet blijken aan de hand van de tenaamstelling en dus op naam van het bedrijf staan.
Bron: https://www.ikgastarten.n...-spaargeld-in-box-1-box-3

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:23
Afas schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 13:09:
_/-\o_ voor deze sheet van Hmmbob trouwens, daar heb ik afgelopen jaar zeer dankbaar gebruik van gemaakt. En ik hoop natuurlijk dat @Hmmbob ook weer een sheet voor 2023 wil maken.
Hmmbob schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 13:18:
Heb 'em al voor mezelf draaien, maar moet nog even een keer nalopen met het definitieve belastingplan
Bijgewerkte sheet staat online, nu met 2023 eraan toegevoegd:

https://drive.google.com/...S-dJbP6pNuD0Dbu-CmSh3ZEfc

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:06

Matis

Rubber Rocket

Bedankt!

Is het een idee de nieuwste als het meest linkse tabblad te zetten?

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Matis schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 12:32:
Is het een idee de nieuwste als het meest linkse tabblad te zetten?
Ja, done!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Boxhoppen vinden ze inderdaad niet echt fijn, maar laatst kwam hier nog een rechtszaak voorbij waar een advocaat 400k als zakelijke buffer had en dit mocht van de rechter.
Hatsjoe in "Het freelance ICT-ers discussie topic"

En sparen voor de aankoop van een Tesla en 3 jaar inkomstenbuffer zit je toch ook al snel op 200-300k wat je zakelijk zou kunnen verantwoorden.

[ Voor 7% gewijzigd door Ernemmer op 31-12-2022 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Hmmbob schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 12:12:
[...]

[...]

Bijgewerkte sheet staat online, nu met 2023 eraan toegevoegd:

https://drive.google.com/...S-dJbP6pNuD0Dbu-CmSh3ZEfc
Leuk om te zien wat veranderingen in inkomen of belastingregels door de jaren heen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Minder leuk dat het over het algemeen "inleveren" betekent voor ons :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Hmmbob schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 13:04:
Minder leuk dat het over het algemeen "inleveren" betekent voor ons :+
Ik heb net mijn gegevens uit 2022 in de 2023 sheet gezet en in mijn geval is het verschil slechts een paar honderd euro. Dat valt me echt mee!

En nogmaals dank _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
@Hmmbob bedank voor de update, bij de belastingdruk reken je dat over de omzet, maar eigenlijk hoort dat berekend te worden over de winst volgens mij.

En ik ga er 291 euro op vooruit :D

[ Voor 9% gewijzigd door Ernemmer op 31-12-2022 14:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hmmbob
Ernemmer schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 14:33:
@Hmmbob bedank voor de update, bij de belastingdruk reken je dat over de omzet, maar eigenlijk hoort dat berekend te worden over de winst volgens mij.
Ja, die benaming is misschien wat ongelukkig. Het idee was "hoeveel % van mijn omzet moet ik apart zetten voor de belasting?". Ik heb nu beide varianten opgenomen, dan kan je zelf kiezen :+

(ff nieuwe versie downloaden dus)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bekkerm
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:10
Super sheet! Heb m even vergeleken met m'n eigen versie én voorlopig aangifte 2023.

Kleine aanvulling: MKB vrijstelling is excl ondernemersaftrek en dus ook de startersaftrek.
Cel H14 zou dan dit moeten worden:
=ROUNDUP(0.14*(G11-H12-H13),0)

Cel H30, ik gok een typo. Dit zou 12,57 moeten zijn, er staat =ROUNDDOWN(0.127*J30,0) ->
=ROUNDDOWN(0.1257*J30,0)

Cel J30, volgen mij niet geheel juist, de startersaftrek mist hier nog. Ik vermoed zoiets als dit:
=MAX(0,MIN(G11+G19-73031-(sum(H12:H14)+H18),sum(H12:H14)+H18))

De tariefaanpassing is wel grappig want volgens mij worden zo de regels correct toegepast maar in mijn voorlopige aangifte staat het "fout", daar wordt de volle mep aftrekposten tegen 12,57% gerekend wat tot een vele hogere tariefaanpassing leidt.

Anyways, heel fijn om wat vergelijkingsmateriaal te hebben. Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DR.V
  • Laatst online: 10:37
Bestaat er voor een BV ook zo een mooi Excel bestand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yourney
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18:24
Top , fijn ook dankbaar gebruik gemaakt van deze sheet voor mij en mn partner!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hmmbob
bekkerm schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 16:53:
[...]

Super sheet! Heb m even vergeleken met m'n eigen versie én voorlopig aangifte 2023.

Kleine aanvulling: MKB vrijstelling is excl ondernemersaftrek en dus ook de startersaftrek.
Cel H14 zou dan dit moeten worden:
=ROUNDUP(0.14*(G11-H12-H13),0)

Cel H30, ik gok een typo. Dit zou 12,57 moeten zijn, er staat =ROUNDDOWN(0.127*J30,0) ->
=ROUNDDOWN(0.1257*J30,0)

Cel J30, volgen mij niet geheel juist, de startersaftrek mist hier nog. Ik vermoed zoiets als dit:
=MAX(0,MIN(G11+G19-73031-(sum(H12:H14)+H18),sum(H12:H14)+H18))

De tariefaanpassing is wel grappig want volgens mij worden zo de regels correct toegepast maar in mijn voorlopige aangifte staat het "fout", daar wordt de volle mep aftrekposten tegen 12,57% gerekend wat tot een vele hogere tariefaanpassing leidt.

Anyways, heel fijn om wat vergelijkingsmateriaal te hebben. Thx!
AH shit. Ik weet wel waar dit vandaan komt: ik heb zelf geen recht meer op de startersaftrek en heb deze uit mijn prive-sheet gehaald. Daarstraks heb ik hem er weer tussen gezet, maar niet overal dus. Sorry! Fix ik zo even.

edit: Versie 2022.12.31-3 staat online. (versienr staat in veld K1)

[ Voor 3% gewijzigd door Hmmbob op 31-12-2022 18:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Mijn "accountant" stuurt net een bericht dat hij per morgen de prijzen verhoogd met 10% en niet meer een administratie kantoor is maar accountant kantoor gaat worden. In het contract wat we hebben staat dat hij dit kan doen, maar verbaas mij nogal. Hij is al redelijk duur (168 per maand plus 500 euro voor de aangifte voor mij en mijn vrouw). In afgelopen jaar heeft hij echt 0 proactief advies gegeven, waardoor ik al het idee had eens te gaan kijken. Had hem uitgezocht juist omdat hij als accountant stond ingeschreven en uit ons gesprek naar voren kwam dat hij daarin gespecialiseerd was.

Tijd om een nieuw kantoor te zoeken.

[ Voor 12% gewijzigd door init6 op 31-12-2022 21:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:06

Matis

Rubber Rocket

Dat is niet zo fraai nee. Hopelijk kun je er per direct vanaf.

Het is wel zo dat een accountantskantoor meer verplichtingen heeft qua toetsing en dergelijke.
De meerprijs kan ik wel verklaren, maar om dit 5 voor 12 te communiceren is echt smerig!

Succes met de zoektocht naar een nieuwe boekhouder!

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
Matis schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 21:19:
Dat is niet zo fraai nee. Hopelijk kun je er per direct vanaf.

Het is wel zo dat een accountantskantoor meer verplichtingen heeft qua toetsing en dergelijke.
De meerprijs kan ik wel verklaren, maar om dit 5 voor 12 te communiceren is echt smerig!

Succes met de zoektocht naar een nieuwe boekhouder!
Ja alleen nu ineens geeft hij aan dat hij geen accountant was maar salarisadministratie kantoor. Heb ook zoiets van: je hebt afgelopen jaar helemaal niet laten zien dat je de kwaliteit hebt die ik zoek in een accountant, proactief, mee denken. De eerste keer dat ik vroeg wat ik moest met btw in Azië rekenen werd mij verteld dat hij daarvoor extra kosten in rekening zou brengen.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09:50
Happy New Year!

Op een succesvol, ambitieus en zelfstandig 2023. 🍾

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
init6 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 21:11:
Mijn "accountant" stuurt net een bericht dat hij per morgen de prijzen verhoogd met 10% en niet meer een administratie kantoor is maar accountant kantoor gaat worden. In het contract wat we hebben staat dat hij dit kan doen, maar verbaas mij nogal. Hij is al redelijk duur (168 per maand plus 500 euro voor de aangifte voor mij en mijn vrouw). In afgelopen jaar heeft hij echt 0 proactief advies gegeven, waardoor ik al het idee had eens te gaan kijken. Had hem uitgezocht juist omdat hij als accountant stond ingeschreven en uit ons gesprek naar voren kwam dat hij daarin gespecialiseerd was.

Ik zou hem dan eerst de vraag stellen wat dat voor jou betekent, dat je nu niet ineens meer met een boekhouder te maken hebt, maar ook accountancy diensten van hem ontvangt.

Ofwel zegt 'ie, 'er verandert helemaal niets', en dan heb je in ieder geval een mooie stok om mee te slaan dat z'n prijsverhoging nergens op slaat. Ofwel is hij van plan een additionele set diensten te bieden aan je, en dan kan je uiteraard overwegen toch gewoon klant bij 'm te blijven.

Verder kan je natuurlijk ook een keer een balletje opgooien dat je niet tevreden bent over z'n proactiviteit. Wie weet zag hij jou altijd als 'makkelijke klant', en dacht dat je daar geen behoefte aan had, of iets dergelijks.

Overigens staat ook dit topic vol met mensen die hun tarief met ~10% omhoog wilden doen. Nu snap ik dat de timing niet heel netjes is, maar de verhoging an sich lijkt me gezien wat de markt doet ook weer niet heel gek.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
10% is niet eens een inflatiecorrectie. Mijn boekhouder gaat 8,5% omhoog maar betaal nog steeds minder dan de helft per maand en de IB incl partner is inbegrepen.

De IB van 2021 staat echter nog open. Vragen zonder prioriteit worden dan ook erg laat beantwoord, maar mocht er wel tijd druk achter zitten dan belt die snel terug.

Persoonlijk vind ik de kosten van 168 per maand excl IB problematischer dan de verhoging. Voor z’n bedrag mag je wel een vlekkeloze service verwachten.

[ Voor 20% gewijzigd door Deveon op 01-01-2023 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Weten jullie of een boekhouder (die met eBoekhouden werkt) de mogelijkheid "zou moeten hebben" om een volledige export te maken zodat ik er eventueel zelf mee verder zou kunnen? De afgelopen twee jaar was het zo rechttoe rechtaan dat ik die 1000 per jaar zelf wel kan overnemen.

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Cassius schreef op zondag 1 januari 2023 @ 14:51:
Weten jullie of een boekhouder (die met eBoekhouden werkt) de mogelijkheid "zou moeten hebben" om een volledige export te maken zodat ik er eventueel zelf mee verder zou kunnen? De afgelopen twee jaar was het zo rechttoe rechtaan dat ik die 1000 per jaar zelf wel kan overnemen.
Volgens mij is dat wel een verplichting van de belasting dienst om de boekhouding voor controlle te exporteren.

Die experts zijn ook weer in te lezen in andere pakketten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Ja, maar heb je zelf geen inlog dan? Het is bij eBoekhouden gebruikelijk dat jij zelf een contract met ze hebt en de vervolgens je boekhouder toegang geeft, niet andersom. Ze bieden ook een volledige export echter zit daar niet je verkoopfacturen bij, eventueel kunnen ze je omgeving ook als archief actief houden voor een paar tientjes per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Let wel op dat de audit files die veel boekhoudpakketten kunnen exporteren bijna geen 'zinvolle' data bevat. Ze bevatten weliswaar al je mutaties, maar dat is zonder enige context (en bevatten dus bijv. idd niet je inkoopfacturen). Stel dat je alleen die audit file zou hebben, en je krijgt een vraag van de belastingdienst daarover, dan zal het zonder verdere ondersteunende administratie een heel grote uitdaging zijn (understatement) om daar goed op te kunnen antwoorden.

Mocht je naar een ander boekhoudpakket overstappen zou dat voor mij ook nu alvast iets zijn om op te letten bij het uitzoeken; de vraag wat zo'n partij doet met je administratie nadat je het abbo stopzet. Bij bijvoorbeeld Jortt (waar ik voorheen zat), blijven ze gewoon je administratie actief houden, maar dan wel op read-only.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:29
E-boekhouden heeft een offline export, audit files en/of rapportage export.
Maar nergens een Import, dus als je zelf geen eigen inlog hebt moet je ‘opnieuw’ beginnen.

Pagina 18 van https://cdn.e-boekhouden....leiding_Beheer.pdf#page20 (handleiding)
De export kan je dan wel weer met de offline module bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-05 08:32

Saven

Administrator

*knip* graag constructief en ontopic reageren

[ Voor 132% gewijzigd door ZieMaar! op 01-01-2023 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Nu online
En dan koop ik minder of niets meer bij je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-05 08:32

Saven

Administrator

Deveon schreef op zondag 1 januari 2023 @ 12:51:
10% is niet eens een inflatiecorrectie. Mijn boekhouder gaat 8,5% omhoog maar betaal nog steeds minder dan de helft per maand en de IB incl partner is inbegrepen.

De IB van 2021 staat echter nog open. Vragen zonder prioriteit worden dan ook erg laat beantwoord, maar mocht er wel tijd druk achter zitten dan belt die snel terug.

Persoonlijk vind ik de kosten van 168 per maand excl IB problematischer dan de verhoging. Voor z’n bedrag mag je wel een vlekkeloze service verwachten.
Nog maar een keer, zonder sarcasme er bij dan maar. Want een overijverige mod vond het nodig mijn hele vorige reactie te strippen :+

Tariefverhoging had iedereen (overheid / bedrijven) allang kunnen zien aankomen. Per dit jaar is de vennootschapsbelasting een heel stuk verhoogd. Bedrijven leveren natuurlijk niet graag in op hun winst, derhalve ga je op heel veel plekken hogere prijzen tegenkomen. Wij verhogen de prijzen hierom ook. Idem voor alle ondernemers die ik ken. En dat is nog los van de inflatie.

Idee van de overheid was leuk en aardig, maar gaat totaal averechts uitpakken voor de gemiddelde Nederlander ben ik bang.

Denk dat de freelancers met een bv hier ook hun tarieven verhogen, al dan niet op korte termijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Hmmm ik heb een foutje gemaakt in mn BTW aangifte.
Voor de auto heb ik 2,5% btw forfait toegepast terwijl dit 1,7% moet zijn (marge auto). Hoe dit het beste te corrigeren :? Kan je gewoon bij de aangifte Q1 een negatief bedrag bij prive gebruik invullen :? Of is het beter te verrekenen met Q4 aangifte :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Ik zou kiezen voor Q4 corrigeren, omdat het ook invloed heeft op je jaarafsluiting (immers, je houdt meer geld over).

Q1 zou ook mogen onder de BTW regels, mits <1000 maar dat zal wel zo zijn. Maar, omdat het dus ook invloed op de rest heeft zou ik Q4 aanpassen.

[ Voor 38% gewijzigd door Hmmbob op 02-01-2023 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Nu online
Ik doe binnen het jaar een correctie op de volgende aangifte, maar voor Q4 zou ik een suppletie doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
jadjong schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:24:
Ik doe binnen het jaar een correctie op de volgende aangifte, maar voor Q4 zou ik een suppletie doen.
Bedankt voor de tip, ik zie dat dit alleen aan te raden is bij 1000 of meer.
Ik zet wel een reminder voor Q4 dit jaar, is de eerste aftrekpost al geregeld (100% sigaar uit eigen doos, dat wel :+ )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandburd
  • Niet online
@Hmmbob Dank voor je sheet ! Mooi om zo een heel duidelijk overzicht te hebben. Zie wel dat ik belastingtechnisch beter een veel hogere hypotheek/rente zou kunnen hebben. Scheelt goed in de belastingdruk :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z0sptx5a2pGqMJaTz-OdiRsTIpg=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/EUScEPvc8PF1cUvqtZmJDIwf.gif?f=fotoalbum_large

#Rage

Dit is de derde keer in een jaar dat Yuki een BTW-aangifte doet voor mijn bedrijf, terwijl ze al een jaar niet voor me werken. En de derde keer dat ze me hadden beloofd dat dit niet meer zou gebeuren en dat ze alle automatische processen hadden uitgezet.
Aangezien je geen btw verschuldigd bent aan de Belastingdienst hoef je geen verdere actie meer te ondernemen.
Nee Yuki, nee. Houd op. :X

[ Voor 11% gewijzigd door Liegebeest op 02-01-2023 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Liegebeest schreef op maandag 2 januari 2023 @ 22:01:
[Afbeelding]

#Rage

Dit is de derde keer in een jaar dat Yuki een BTW-aangifte doet voor mijn bedrijf, terwijl ze al een jaar niet voor me werken. En de derde keer dat ze me hadden beloofd dat dit niet meer zou gebeuren en dat ze alle automatische processen hadden uitgezet.

[...]

Uhhh hoe kunnen ze een BTW aangifte doen? Zonder administratie? En al helemaal zonder eind controlle van de boekhouding door de eigenaar van de boekhouding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
To_Tall schreef op maandag 2 januari 2023 @ 22:04:
[...]

Uhhh hoe kunnen ze een BTW aangifte doen? Zonder administratie? En al helemaal zonder eind controlle van de boekhouding door de eigenaar van de boekhouding?
Omdat ze nog werken voor de vorige eigenaar van deze BV, omdat die boekjaar 2021 nog af moet sluiten. En ondanks de meerdere beloftes blijven de automatische processen dus alsnog actief en shit indien bij de Belastingdienst.

De machtiging voor aangiftes voor Yuki heb ik beloofd nog niet in te trekken, omdat zij dus de 2021 spullen nog moeten indienen. Anders had ik die plug er al lang uit getrokken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• To_Tall
Tja bij de eerste keer maak je het bespreekbaar. Bij de tweede keer had ik al de machtigingen ingetrokken.

Dit kost je nu meer tijd en energie om te herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codingforus
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 26-05 16:44
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Je kan alleen de BTW over Q4 terugvorderen als de factuurdatum ook in Q4 valt.

Als de factuur in Q1 valt zal je dus de BTW pas in maart kunnen terug vorderen.

Voor het verwerken.
Wat ik heb gedaan iig met mijn auto.

Grootboek rekening voor mijn ito aangemaakt onder auto kosten. Met kenteken als beschrijving.
Hier boek je dan je journaalposten op.
Zo kan je ook grootboekrekeningen aan maken voor wassen, onderhoud, brandstof.
Maar probeer met zo in mogelijk grootboekrekeningen te werken. Waskosten gooi ik onder onderhoud auto.

Nu is het zo dat je geen eigenaar bent van de auto, alleen gebruiker. Je kan dus alleen je lease kosten hier onder gooien. Ook telt de waarde van de auto niet mee. Je kan dus niet afschrijven. Alleen de maandelijkse betalingen opgeven.
Wel kan je kleine kosten opnemen. Maar hou deze apart van je grootboek leasekosten :+

Wel moet je de waarde van de auto wel opnemen in je IB aangifte. Als je deze meer dan 500km privé gebruikt.

[ Voor 15% gewijzigd door To_Tall op 02-01-2023 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codingforus
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 26-05 16:44
To_Tall schreef op maandag 2 januari 2023 @ 23:01:
Je kan alleen de BTW over Q4 terugvorderen als de factuurdatum ook in Q4 valt.

Als de factuur in Q1 valt zal je dus de BTW pas in maart kunnen terug vorderen.

Voor het verwerken.
Wat ik heb gedaan iig met mijn auto.

Grootboek rekening voor mijn ito aangemaakt onder auto kosten. Met kenteken als beschrijving.
Hier boek je dan je journaalposten op.
Zo kan je ook grootboekrekeningen aan maken voor wassen, onderhoud, brandstof.
Maar probeer met zo in mogelijk grootboekrekeningen te werken. Waskosten gooi ik onder onderhoud auto.

Nu is het zo dat je geen eigenaar bent van de auto, alleen gebruiker. Je kan dus alleen je lease kosten hier onder gooien. Ook telt de waarde van de auto niet mee. Je kan dus niet afschrijven. Alleen de maandelijkse betalingen opgeven.
Wel kan je kleine kosten opnemen. Maar hou deze apart van je grootboek leasekosten :+

Wel moet je de waarde van de auto wel opnemen in je IB aangifte. Als je deze meer dan 500km privé gebruikt.
Factuurdatum valt in Q4. Ik wil het zo verwerken dat de aanbetaling op papier in 2023 valt, maar de vraag is hoe :? Dat is namelijk ook het jaar dat ik pas omzet ga draaien en daardoor gunstiger is voor de IB aangifte over 2023.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hmmbob
Dat kan niet. Maar als je deze kosten gewoon, zoals het hoort, in Q4 22 boekt, kan je de btw gewoon nu terug vragen en heeft je onderneming een negatief "winst uit onderneming" voor je IB over 2022. Dat dempt je aan aangifte nu al meteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruan21
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08-05 16:29
[...]

Ik ben pas een half jaar bezig, maar het zou goed kunnen dat ik ook zo iemand word die langere tijd 40 uur per week op dezelfde opdracht zit. (Twee jaar voelt overigens wel als de absolute max voor mij.) Ik ben ook geen ondernemer in de zin dat ik werk aan een plan om met een bedrijf genaamd DJ Henk Development Consultancy naar een paar honderd man te gaan groeien. Alsjeblieft niet zeg.

Aan de andere kant "kan" ik ook niet in loondienst. Zelfs niet bij een flexibele werkgever, waarvan er overigens lang niet zoveel zijn. Ik zou een hoop zaken kunnen noemen die bij loondienst horen waar ik jeuk van krijg, danwel waar mijn nekharen stijf overeind gaan staan, maar die zijn al zovaak voorbijgekomen in dit topic.

Een laag dieper zou je kunnen zeggen dat ik hou van het puur zakelijke karakter van de overeenkomt. Ik doe werk, jij geeft me geld en verder niks. Hoe je het wendt of keert, in loondienst wordt van je verwacht dat je op een bepaalde manier opgaat in het bedrijf. Je wordt onderdeel van een "familie" waarbij papa de manager voor je zorgt en je stuurt. Dat werkt zowel op sociaal gebied, maar ook vakinhoudelijk (ontwikkelen kan wel, maar alleen in zoverre het past in de toekomstvisie van het bedrijf.)

Ik wil niet zo opgaan in een bedrijf. Ik zorg liever voor mezelf en ik heb al een familie. Ik werk graag samen met met mensen, maar ik wil op gezette tijden de vrijheid hebben om doei te zeggen en wat anders te gaan doen. Kun je natuurlijk ook ontslag nemen, maar als je dat te snel en te vaak doet krijg je scheve ogen. En terecht. Dat past niet bij de relatie die je aangaat als je in loondienst treedt, de impliciete belofte die doet als je dat contract tekent.

Ik moet dus iets hebben dat tussen loondienst en "echt" ondernemersschap in zit. Volgens mij beschrijven woorden als "Zelfstandige Zonder Personeel" en "eenmanszaak" dat exact.

Het zou mij best zijn als er een groter gat, in welke vorm dan ook, zou zitten tussen eenmanszaak en bijvoorbeeld een B.V. Aan de andere kant, ik loop nu wel dat risico en heb zelf te zorgen voor vangnetten als verzekering en pensioen, dus ik zou belastingtechnisch ook zo behandeld moeten blijven worden.

Top om te lezen, precies mijn gedachten! d:)b

Without data you're just another person with an opinion

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ID-College
  • Laatst online: 15:54

168 euro per maand + 500 euro :o Ik val bijna van mijn stoel met deze bedragen. Los van het boekhoudpakket (10tje per maand) betaal ik 175 voor de aangifte van mij en mijn vriendin. Ben dan wel zzp'er en geen BV oid, maar 168 euro per maand + 500 is wel heel fors.. Dat is gewoon 2500 op jaarbasis.. Daar kan ik ongeveer 13 a 14 jaar mijn boekhouding voor betalen }:O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
[...]

Ik ben pas een half jaar bezig, maar het zou goed kunnen dat ik ook zo iemand word die langere tijd 40 uur per week op dezelfde opdracht zit. (Twee jaar voelt overigens wel als de absolute max voor mij.) Ik ben ook geen ondernemer in de zin dat ik werk aan een plan om met een bedrijf genaamd DJ Henk Development Consultancy naar een paar honderd man te gaan groeien. Alsjeblieft niet zeg.

Aan de andere kant "kan" ik ook niet in loondienst. Zelfs niet bij een flexibele werkgever, waarvan er overigens lang niet zoveel zijn. Ik zou een hoop zaken kunnen noemen die bij loondienst horen waar ik jeuk van krijg, danwel waar mijn nekharen stijf overeind gaan staan, maar die zijn al zovaak voorbijgekomen in dit topic.

Ik wil niet zo opgaan in een bedrijf. Ik zorg liever voor mezelf en ik heb al een familie. Ik werk graag samen met met mensen, maar ik wil op gezette tijden de vrijheid hebben om doei te zeggen en wat anders te gaan doen. Kun je natuurlijk ook ontslag nemen, maar als je dat te snel en te vaak doet krijg je scheve ogen. En terecht. Dat past niet bij de relatie die je aangaat als je in loondienst treedt, de impliciete belofte die doet als je dat contract tekent.

Het zou mij best zijn als er een groter gat, in welke vorm dan ook, zou zitten tussen eenmanszaak en bijvoorbeeld een B.V. Aan de andere kant, ik loop nu wel dat risico en heb zelf te zorgen voor vangnetten als verzekering en pensioen, dus ik zou belastingtechnisch ook zo behandeld moeten blijven worden.

Helemaal mee eens. Maar hoe zet je dat in de wet? Hoe maak je dat meetbaar? Daar worstelt onze wetgever al meer dan 20 jaar mee.
Want wat onze wetgever wil is dat jij keurig je premies betaalt, jezelf verzekert en voor je oude dag zorgt. Dat gaat prima, ook al is het niet afdwingbaar, als je 75/uur doet, maar niet als jij bezorgt voor 20/uur.

Ik betaal gewoon mijn premies, spaar een pensioen, verzeker me tegen arbeidsongeschiktheid en zorg dat ik maximaal 3 jaar bij een opdrachtgever zit. Als puntje bij paaltje komt zie ik wel verder... zal wel loslopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
ID-College schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 08:55:
[...]

168 euro per maand + 500 euro :o Ik val bijna van mijn stoel met deze bedragen. Los van het boekhoudpakket (10tje per maand) betaal ik 175 voor de aangifte van mij en mijn vriendin. Ben dan wel zzp'er en geen BV oid, maar 168 euro per maand + 500 is wel heel fors.. Dat is gewoon 2500 op jaarbasis.. Daar kan ik ongeveer 13 a 14 jaar mijn boekhouding voor betalen }:O
Gezien jij je tijd niet waardeert kan je vast voor een tientje per maand mijn administratie ook wel bijhouden toch? :+

@RonaldHeirbaut Zelf houd ik van eenvoud. Laat DGA’s met rust en zorg dat EMZ kunnen aantonen dat ze max 70% van de omzet én max 70% van de winst bij een enkel opdrachtgever/relatie vandaan halen. Laat de mensen in loondienst ‘s avonds ook lekker Uber’en (eten bezorgen, mensen verplaatsen) als ze dat willen. Het huidige probleem is met name de Zelfstandige Aftrek waar de kleine ondernemer enorm van profiteert. De ondernemers met een fatsoenlijk tarief kunnen prima met een BV uit en betalen via de weg ook deels mee met het sociale stelsel (zonder ervan te mogen profiteren).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ID-College
Deveon schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:56:
[...]

Gezien jij je tijd niet waardeert kan je vast voor een tientje per maand mijn administratie ook wel bijhouden toch? :+
Jahoor, stuur maar een PM.. Ik werk wel op basis van ER, want als je weinig betaalt krijg je ook weinig :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

[...]

Ik betaal voor mijn administratiepakket CashWeb € 32,50 per maand, en voor de aangifte inkomstenbelasting plus wat advies en meedenken, en een jaarrekening, handig voor als je wil verhuizen en een nieuwe hypotheek nodig hebt, zo'n € 1000 bij de boekhouder.

Beide wil ik nog wel eens herzien, maar het is ook weer niet zo dringend dat ik er actief werk van wil maken, want volgens mij zeg ik dit al een paar jaar. :P Net als m'n bank, want ik ben nog steeds chronisch niet blij met de ABN Amro.

Afgelopen weekend ook weer ruzie met CashWeb: Inkomende facturen moeten een intern nummer hebben, Ik wil dat die oplopen per jaar: "YYYYNNNN", maar die moet ik om een of andere reden zelf intikken. Nu had ik daarbij een typo gemaakt die ik een paar facturen verder pas opmerkte, waardoor ik vijf facturen moest omnummeren. Eén kwartier later... :(
Bwoah. Net zoals zzp'ers inzetten tegen minimumloon de verzorgingsstaat misbruikt en ondermijnt, zo doen DGA's dat ook door (jaja, legaal) op zo'n manier gebruik te maken van belastingvoordelen zodat ze met een omzet van 2+ ton netto zoveel belasting betalen als een zzp'er met een omzet van één ton. Is dat eerlijk en wenselijk?

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Deveon schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:56:
[...]

@RonaldHeirbaut Zelf houd ik van eenvoud. Laat DGA’s met rust en zorg dat EMZ kunnen aantonen dat ze max 70% van de omzet én max 70% van de winst bij een enkel opdrachtgever/relatie vandaan halen. Laat de mensen in loondienst ‘s avonds ook lekker Uber’en (eten bezorgen, mensen verplaatsen) als ze dat willen. Het huidige probleem is met name de Zelfstandige Aftrek waar de kleine ondernemer enorm van profiteert. De ondernemers met een fatsoenlijk tarief kunnen prima met een BV uit en betalen via de weg ook deels mee met het sociale stelsel (zonder ervan te mogen profiteren).
Van mij mag de zelfstandigen aftrek wel weg. Samen met schijnzelfstandigheid...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
CodeCaster schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:04:
[...]

Ik betaal voor mijn administratiepakket CashWeb € 32,50 per maand, en voor de aangifte inkomstenbelasting plus wat advies en meedenken, en een jaarrekening, handig voor als je wil verhuizen en een nieuwe hypotheek nodig hebt, zo'n € 1000 bij de boekhouder.

Beide wil ik nog wel eens herzien, maar het is ook weer niet zo dringend dat ik er actief werk van wil maken, want volgens mij zeg ik dit al een paar jaar. :P Net als m'n bank, want ik ben nog steeds chronisch niet blij met de ABN Amro.

Afgelopen weekend ook weer ruzie met CashWeb: Inkomende facturen moeten een intern nummer hebben, Ik wil dat die oplopen per jaar: "YYYYNNNN", maar die moet ik om een of andere reden zelf intikken. Nu had ik daarbij een typo gemaakt die ik een paar facturen verder pas opmerkte, waardoor ik vijf facturen moest omnummeren. Eén kwartier later... :(

[...]

Bwoah. Net zoals zzp'ers inzetten tegen minimumloon de verzorgingsstaat misbruikt en ondermijnt, zo doen DGA's dat ook door (jaja, legaal) op zo'n manier gebruik te maken van belastingvoordelen zodat ze met een omzet van 2+ ton netto zoveel belasting betalen als een zzp'er met een omzet van één ton. Is dat eerlijk en wenselijk?
Snap ik.. Voor mij als simpele ZZP'er doe ik eigenlijk altijd jaarbetalingen van verzekeringen en uitgaven, en al het standaard werk zoals telefoonkosten, boekhoudkosten etc. maak ik automatische regels voor. Die worden dus consequent goed geboekt. Dan blijft er een restantje over van af en toe wat kopen/pinnen en onregelmatigheden..

Maargoed, ik heb een simpele boekhouding, geen lease constructie en zakelijk is ook zakelijk, geen prive er tussendoor.. Dus over het algemeen weinig werk, waardoor ik het zelf doet, en het jaarlijks dus laat nalopen en de aangfite laat doen :) Zal nu wel richting de 200 gaan gezien de inflatie, maar dat zijn dan wel de kosten (en nog een 10tje per maand voor het pakket).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
CodeCaster schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:04:
[...]

Afhankelijk van hoeveel winst er uit die omzet komt is dat goed mogelijk en of het geld in de BV blijft. Zelf overigens geen DGA want hoewel dat financieel wel in mijn voordeel zal zijn vind ik de eenvoudig van een eenmanszaak prettiger.

Sinds 1 januari mag je als DGA geen lager loon hebben als in vergelijkbaar dienstverband. Waarom zou je het extra risico van ondernemer zwaarder willen belasten? Het is zeker geen perfect oplossing, maar wel zeer eenvoudig. Ons belastingstelsel heeft zwaar behoefte aan eenvoud. Al vind ik de richtlijnen voor het bepalen van je DGA loon nog steeds erg vaag. Gebaseerd op mijn laatste verdiende loon of CAO's is het financieel wel erg aantrekkelijk, wie weet dit jaar toch. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-03 15:07
Even een vraag aan deze en gene hier, die er vast meer verstand van hebben. Ik heb een BV, waar een in nov-2019 aangeschafte Tesla op de balans staat. Ik heb ook een EMZ vanuit waar ik mijn werkzaamheden verrichtte, maar daar stop ik mee, aangezien ik dit jaar in dienst ga. De EMZ leaste de Tesla nu uit de BV, en die lease is nu 'opgezegd'.

Ik zou graag prive in de auto willen blijven rijden, en zie momenteel geen mogelijkheden om dat in het bijtellingsregime te doen, maar als iemand daar nog een idee over heeft hoor ik het ook graag.

Blijven er volgens mij twee opties over:

1) Verkoop aan prive, en dan verder rijden.
2) Lease aan prive, en dan verder rijden.

Weet iemand of optie 2 mag? Met marktconforme voorwaarden de auto aan jezelf in prive leasen, als je verder geen arbeid verricht voor de BV?

Reden dat ik het onderzoek is dat bij optie 1 ik de MIA desinvesteringsbijtelling ga krijgen, en bovendien dat ik niet zo happig ben op het aanschafbedrag aftikken. Als ik het goed begrijp is dat bij vervreemding in 2024 niet meer het geval, ook als dat in januari 2024 is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:06:
[...]

Van mij mag de zelfstandigen aftrek wel weg. Samen met schijnzelfstandigheid...
Absoluut.

Ik erger me dood aan, nee, ik schaam me voor, al die collega-IT-ers die hierover klagen alsof ze ondernemer zijn.
Gewoon uurtje factuurtje risicoloos jarenlang bij dezelfde klant zitten en helemaal niets investeren. Wel de vruchten, niet de plichten...en wel een dure Tesla waarover ze nauwelijks belasting betalen.

[edit: Nee, geen sarcasme -- ik ben geen schrijver, maar ik ben verbaasd dat je dat hier uit haalt, of er over twijfelt]

[edit2: Even voor de duidelijkheid, het gaat er niet om dat ze (en ik) dit doen, maar dat ze zichzelf de vruchten van ondernemerschap toe-eigenen en klagen als er aan getornd wordt)

[ Voor 22% gewijzigd door poehee op 04-01-2023 14:57 ]

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheJVH
poehee schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:36:
[...]

Absoluut.

Ik erger me dood aan, nee, ik schaam me voor, al die collega-IT-ers die hierover klagen alsof ze ondernemer zijn.
Gewoon uurtje factuurtje risicoloos jarenlang bij dezelfde klant zitten en helemaal niets investeren. Wel de vruchten, niet de plichten...en wel een dure Tesla waarover ze nauwelijks belasting betalen.
Sarcasme hoop ik?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Wat mij betreft niet helemaal. De meesten van ons, in ieder geval ikzelf, ben ook niet helemaal verschoond van schijnzelfstandigheid/inbedding (om die er maar meteen in te gooien). In die zin ben ik wel een zelfstandige, maar geen ondernemer in de zin van wat de Belastingdienst voor ogen heeft. Ik doe geen 4 klussen per jaar, heb vaak maar 1 of 2 opdrachtgevers per jaar. Ik ken ook amper ICT opdrachten van een paar maanden (en bij de Belastingdienst zelf al helemaal niet). Uiteraard kan je een volledig implementatietraject refinen naar kleinere opdrachten/sprints. Maar er is geen enkele opdrachtgever die je voor 3 maanden laat komen (uitzonderingen daargelaten).

Wat mij een zelfstandige maakt is dat ik geen baanzekerheid heb, risico loop, zelf moet zorgen voor mijn toekomst (opleiding, pensioen etc). Ik voel dat ik in die zin tussen de klassieke ZZP-er (schilder, bouwvakker, medisch specialist) en loondienst in zit. Als de Belastingdienst akkoord gaat dat dit soort schijnzelfstandigheid mag en aangeeft dat opdrachten maximaal 3 jaar mogen/kunnen duren, ben ik bereid mijn zelfstandige aftrek op te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
[...]

De bedragen maken mij eigenlijk nog niet zo veel uit, als ik er wat voor terug kreeg. Ik ben beginnend ZZP'er en we hebben allemaal gezien hoe de belastingdienst je kan vermorzelen, daarnaast ben ik al jaren van mening dat belastinggeld op een verkeerde manier uitgegeven wordt en dus betaal ik liever niet te veel belasting. Ik wil iemand die meedenkt, suggesties doet en tips geeft.

In totaal krijg ik 4x per jaar een rottig linkje opgestuurd nu met pie charts hoe veel btw en aftrekposten er zijn (geen inhoudelijke info, enkel 5% aftrek op 95% btw) en daar staan dan de bedragen onder die ik moet goedkeuren en dan moet ik geld overmaken naar de belastingdienst op basis van dat rapportje. Dan krijg ik nog eens per kwartaal een mailtje dat ik de mt940 bestanden moet doorgeven voor een bepaalde periode (ook al heb ik dat al gedaan) en krijg een berichtje: Ik mis deze bon.

Heb geen enkel idee of ik er goed aan doe om hem in te huren, krijg het idee dat hij een uur per kwartaal met mij bezig is. Krijg geen tips hoe te besparen of investeringen te doen, geen suggesties en geen vragen of opmerkingen. Heb daardoor het idee dat hij zich niet terug verdient en dat is eigenlijk wel iets wat ik graag zie.

Als ik zekerheid heb dat iets efficient is, ik niet te veel betaal en niet de boot in ga met dingen dan is het mij dat geld wel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:16:
[...]

Wat mij betreft niet helemaal. De meesten van ons, in ieder geval ikzelf, ben ook niet helemaal verschoond van schijnzelfstandigheid/inbedding (om die er maar meteen in te gooien). In die zin ben ik wel een zelfstandige, maar geen ondernemer in de zin van wat de Belastingdienst voor ogen heeft. Ik doe geen 4 klussen per jaar, heb vaak maar 1 of 2 opdrachtgevers per jaar. Ik ken ook amper ICT opdrachten van een paar maanden (en bij de Belastingdienst zelf al helemaal niet). Uiteraard kan je een volledig implementatietraject refinen naar kleinere opdrachten/sprints. Maar er is geen enkele opdrachtgever die je voor 3 maanden laat komen (uitzonderingen daargelaten).

Wat mij een zelfstandige maakt is dat ik geen baanzekerheid heb, risico loop, zelf moet zorgen voor mijn toekomst (opleiding, pensioen etc). Ik voel dat ik in die zin tussen de klassieke ZZP-er (schilder, bouwvakker, medisch specialist) en loondienst in zit. Als de Belastingdienst akkoord gaat dat dit soort schijnzelfstandigheid mag en aangeeft dat opdrachten maximaal 3 jaar mogen/kunnen duren, ben ik bereid mijn zelfstandige aftrek op te geven.
Tja ik zie dat niet echt als schijnzelfstandigheid. IT projecten zijn nou eenmaal vaak dusdanig complex (even het website van de lokale bakker daar gelaten) dat de doorlooptijd vaak langer dan een half jaar is. Dat is inderdaad anders dan veel andere ZZP beroepen, maar dat heeft meer met het vakgebied te maken dan met de daadwerkelijke insteek qua ondernemerschap.

Die schijnzelfstandigheid van de belastingdienst is volgens mij vooral bedoeld om ervoor te zorgen dat beroepen met lage lonen niet worden gedwongen tot ZZP'er, zoals pakket/maaltijdbezorger. Die zelfstandigenaftrek... ik weet ook niet zo heel goed waarom die bestaat (en ik kan het ook niet zo snel ergens vinden, iemand die dit weet?).

Een paar jaar geleden was hier iemand bezig met de badkamer (van een bedrijf), die vertelde dat hij ook voor zichzelf ging beginnen omdat hij helemaal klaar was met het feit dat er allemaal jonge gasten in dienst kwamen, die na een jaar voor zichzelf verder gingen omdat dat veel lucratiever is. Die doen ook niets anders als zelfstandige dan dat ze in loondienst deden, precies hetzelfde verhaal als bij ons. Alleen hun klussen duren minder lang (want een badkamer bouw je in 3 / 5 weken) en ze werken veelal voor particulieren (hoewel ik gok dat ze vaak genoeg via een bedrijf worden ingehuurd), maar de insteek is hetzelfde.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
TheJVH schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:29:
[...]
Tja ik zie dat niet echt als schijnzelfstandigheid.
Rot voor je, maar hoe jij het ziet, interesseert de Belastingdienst helemaal niks. Ik ben het met je eens hoor, dus ook rot voor mij. Rot voor de meesten van ons... Er is een wet, daar moet je je aan houden, sammasegge... :+

Helaas wordt de wet gemaakt door loondienstslaven en niet door ZZP-ers :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:16:
[...]

Hoe kijk je tegen detachering aan dan? Is dit een valide structuur of niet?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
init6 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:35:
[...]

Hoe kijk je tegen detachering aan dan? Is dit een valide structuur of niet?
Detachering is als een ZZP-er met wel de lasten maar niet de lusten. Je moet een bepaalde mate van masochistische hechtingsdrang hebben... ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15:51
[...]

Absoluut.

Oeh, let op hoor! Deze mening wordt niet gewaardeerd hier. Zelf al een paar keer ondervonden :P

Veel mensen hier verdienen gewoon makkelijk geld als zelfstandige. Ik noem het freelancen, zij ondernemen. Prima joh. In veel andere landen krijg je alleen maar rare blikken terug als je zegt dat je een entrepreneur bent en vervolgens jaren bij dezelfde werkgever klant zit.

Het leuke aan ondernemen is juist risico nemen, investeren, netwerk vergroten en kennis delen. Dat heeft ervoor gezorgd dat ik een topfunctie heb binnen een bedrijf waar ik vier jaar geleden alleen maar over kon dromen om zo’n functie over 20 jaar te kunnen hebben. En naast dit vast dienstverband heb ik zoveel dingen opgebouwd afgelopen jaren, waardoor ik passieve inkomsten heb (niet 100% passief, laten we het houden op weinig moeite). Dat komt in mijn plaatje meer in de buurt van ondernemen, een aantal verhalen hier komen gewoon neer op schijnzelfstandigheid, soms lijkt het wel gewoon detachering (‘ik ben al drie jaar ondernemer en zit al anderhalf jaar bij dezelfde klant, zij moeten mij echt niet vragen om om 8 uur te beginnen!’ zag ik laatst voorbij komen 8)7 )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
Liegebeest schreef op maandag 2 januari 2023 @ 22:01:
[Afbeelding]

#Rage

[...]

Als ze het al 3 keer fout gedaan hebben factuur sturen voor de tijd die je bezig bent het recht te trekken. Al is het maar om ze wakker te schudden... Wat een prutsers.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:10
[...]

Absoluut.

Bij dezelfde klant zitten via een detacheerder is wel prima? Lekker de bonus spekken van je baas of manager die dan die Tesla rijdt in plaats van jijzelf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
com2,1ghz schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:58:
[...]

Bij dezelfde klant zitten via een detacheerder is wel prima? Lekker de bonus spekken van je baas of manager die dan die Tesla rijdt in plaats van jijzelf?
Dat zeg ik, je moet een masochistische hechtingsdrang hebben.

Maar zonder dollen: die baas/manager/BV betaalt gewoon loonbelasting en premies. Dat bedaart de Belastingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

com2,1ghz schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:58:
[...]

Ja, er blijft meer aan de strijkstok van de detacheerder hangen, maar die doet er ook goede dingen mee: verzekeren, investeren in hun kennis, apparatuur en vervoer, langetermijnzaken.

Even generaliserend, maar de financiën zijn voor de meesten de reden om voor zichzelf te gaan beginnen, IT'er en bouwvakker gelijk. Ze houden voornamelijk meer geld over, omdat ze zich niet of slechter verzekeren tegen ziekte en arbeidsongeschiktheid en niet of minder sparen voor pensioen, en minder rekening houden met vrij en vakantie.

Dit gaat goed zolang het goed gaat, en is goed voor het individu. Gaat het niet goed (langdurig ziek, burnout, bijstand, geen aanvullend pensioen), dan komt dit ten laste van de maatschappij. Hetzelfde geld (de opdrachtgever betaalt immers net zoveel) wordt oneerlijker verdeeld.

Een detacheerder is dus maatschappelijk een stuk gewenster dan zzp'ers die datzelfde werk doen. Tegelijkertijd zou ik nooit ofte nimmer voor een detacheerder willen werken, omdat ik geen zin heb in een ander die bepaalt waar ik ga werken of wat ik moet leren.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Pagina: 1 ... 364 ... 628 Laatste