Ik ben wel benieuwd hoe je 2 jaar binnen een bedrijf een functie kunt uitvoeren zonder op zijn minst enige feeling met de andere werknemers te krijgen. Ik heb er nu een aantal langdurige klussen opzitten en neem steeds actief deel aan het team, inclusief de borrels en teamuitjes. Zelfs bij mijn kleine klanten krijg ik een kerstpakket en kom ik hier en daar wel eens op een barbecue en dat soort dingen. Dat draagt voor mij wel bij aan de lol die ik erin heb.DJ Henk schreef op donderdag 29 december 2022 @ 14:04:
[...]
Een laag dieper zou je kunnen zeggen dat ik hou van het puur zakelijke karakter van de overeenkomt. Ik doe werk, jij geeft me geld en verder niks. Hoe je het wendt of keert, in loondienst wordt van je verwacht dat je op een bepaalde manier opgaat in het bedrijf. Je wordt onderdeel van een "familie" waarbij papa de manager voor je zorgt en je stuurt. Dat werkt zowel op sociaal gebied, maar ook vakinhoudelijk (ontwikkelen kan wel, maar alleen in zoverre het past in de toekomstvisie van het bedrijf.)
In ieder geval heeft de omgang met andere medewerkers bij het bedrijf voor mij geen relatie met of je in loondienst of zelfstandig bent - ik heb in loondienst ook genoeg norse medewerkers meegemaakt die zich sociaal compleet afsluiten en puur en alleen datgene doen waar ze voor betaald worden. Ook prima.
"Papa manager" zorgt echter nooit voor mij maar respecteert mijn senioriteit en luistert in de regel aandachtig naar hoe ik ernaar kijk en handelt daar ook naar.
De Werkvereniging noemt het "Modern Werkenden". Ik zou het van harte aanmoedigen als dat een officieel erkende en geaccepteerde vorm van arbeidsrelatie zou worden. Iets tussen "echt ondernemen" en loondienst in. Verplichte sociale verzekeringen, belastingen etc, prima. Maar de rest van de arbeidsvoorwaarden vrij laten.Ik moet dus iets hebben dat tussen loondienst en "echt" ondernemersschap in zit. Volgens mij beschrijven woorden als "Zelfstandige Zonder Personeel" en "eenmanszaak" dat exact.
Tja