Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Ik vind het knap van jullie / jullie zijn niet goed wijs :+ Hier 1300 uur facturabel gedraaid, ik vind helemaal mooi.

Doorgaans vier dagen per week à een uur of zeven, acht maximaal vind ik meer dan zat. Zou niet weten hoe ik 50% meer zou moeten werken en dezelfde manier van relaxt leven overhouden.

De rest van de tijd aan eigen projectjes gewerkt, die hopelijk of eeuwige dan wel tijdelijke internetfaam gaan opleveren, en andere die op den duur wellicht geld gaan maken.

[ Voor 22% gewijzigd door CodeCaster op 26-12-2022 19:53 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07:44
CodeCaster schreef op maandag 26 december 2022 @ 19:52:
Ik vind het knap van jullie / jullie zijn niet goed wijs :+ Hier 1300 uur facturabel gedraaid, ik vind helemaal mooi.

Doorgaans vier dagen per week à een uur of zeven, acht maximaal vind ik meer dan zat. Zou niet weten hoe ik 50% meer zou moeten werken en dezelfde manier van relaxt leven overhouden.

De rest van de tijd aan eigen projectjes gewerkt, die hopelijk of eeuwige dan wel tijdelijke internetfaam gaan opleveren, en andere die op den duur wellicht geld gaan maken.
De meeste mensen hier werken gewoon 40 uur per week voor dezelfde klant voor 2 jaar, die hebben vaak de keuze niet om minder te werken. En dan ook nog vaak on-site zijn, waardoor ze makkelijk 50 uur per week met hun werk bezig zijn.

Als ik mijn CISO coachingsuren optel voor dit jaar, kom ik op ongeveer 1100 uur uit. Dit naast mijn ‘gewone’ baan als CISO, maar door handig combineren werk ik nog steeds gemiddeld 40 uur per week. Nog een paar jaar volhouden en ik ga heerlijk 3 dagen per week werken. Zin in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 21:00
1752 - wat meer vrij genomen ten opzichte van vorig jaar, maar dat is grotendeels gecompenseerd door buitenlandse reizen die hard aantikken (reistijd = betaald).

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-09 22:28

Matis

Rubber Rocket

Ik ben sinds juli begonnen en werk sindsdien 24 uur (facturabel). Soms werk ik, in overleg, wat meer per week om plus-uren op te bouwen die ik dan tijdens mijn vakantie weer opneem.

Zo blijft de factuur overzichtelijk en hoeft mijn opdrachtgever enkel akkoord te geven op de plus- of minuren.

Ik heb een BV dus hoef niet perse aan het urencriterium te komen. Wat ik fijn vind is dat ik met 24 uur per week meer verdien dan 40 uur in loondienst.
Daarnaast heb ik veel meer vrijheid in mijn werkuren en heb ik ook meer tijd voor mijn gezin. Meehelpen op school bij de kinderen, vrijwilligerswerk in het dorp en natuurlijk meer beschikbaar als vrijwillige brandweer in het dorp.

[ Voor 40% gewijzigd door Matis op 26-12-2022 21:25 ]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Zit op 2176 uur dit jaar, waarvan 16 uur voor eigen opstart (accountant zoeken, tools etc.) en een paar uur daarvan zijn de 10 minuten hier en daar die ik niet in rekening breng. Het had meer kunnen zijn, heb eerste maand weinig gewerkt omdat een contract rond krijgen nogal wat tijd vergde. En laatste week ben ik verplicht afwezig.

Volgend jaar nog een kwartaal draaien en daarna ga ik denk ik wat rustiger aan doen.

Eerlijk gezegd draaide ik in loondienst meer uren, was een grote reden dat ik ZZPer ben geworden, krijg de uren nu iig betaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Hier kom ik op 1770 uit waarvan met name op basis van 40 uur. Volgend jaar terug naar 32 uur en meer tijd voor gezin en hobbyen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
1852 uur dit jaar
September, Oktober & november zijn alle 3 goed voor 200+ uur. Wel een beetje vertekend want dit komt door de stand-by dienst die er bij is gekomen.

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwistnix
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:59
Ik kom aan 1724 uur dit jaar.
Best wel wat vrij genomen (328 uur = 41 dagen) en dat beviel prima, dat ga ik komend jaar zeker niet anders doen! Net in de staart van het jaar nog wat ziek geweest ook (24 uur = 3 dagen), ik was twee weken geleden jammer genoeg de sigaar toen er net een vervelend kuchje rond ging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
In 2022 kom ik op 1060 gefactureerde uren. In totaal inclusief reistijd, administratie, acquisitie e.d. net geen 1300 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:51
init6 schreef op maandag 26 december 2022 @ 20:43:
Zit op 2176 uur dit jaar, waarvan 16 uur voor eigen opstart (accountant zoeken, tools etc.) en een paar uur daarvan zijn de 10 minuten hier en daar die ik niet in rekening breng. Het had meer kunnen zijn, heb eerste maand weinig gewerkt omdat een contract rond krijgen nogal wat tijd vergde. En laatste week ben ik verplicht afwezig.

Volgend jaar nog een kwartaal draaien en daarna ga ik denk ik wat rustiger aan doen.

Eerlijk gezegd draaide ik in loondienst meer uren, was een grote reden dat ik ZZPer ben geworden, krijg de uren nu iig betaald.
Hoe dan? 2022 kent 260 werkbare dagen, maal 8 uur is 2080, jij zit daarboven en geeft rustig aan gedaan te hebben en in de eerste maand weinig hebt gewerkt.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrPepper
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-09 18:19
c-nan schreef op maandag 26 december 2022 @ 22:32:
[...]

Hoe dan? 2022 kent 260 werkbare dagen, maal 8 uur is 2080, jij zit daarboven en geeft rustig aan gedaan te hebben en in de eerste maand weinig hebt gewerkt.
Wat zijn werkbare dagen? Begint wel erg op schijnzelfstandigheid te lijken zo :P

Als het gemakkelijk was had iemand anders het wel gedaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
[...]

Werken op niet werkbare dagen is vaak veel lucratiever. Zeker als het hier en daar een uurtje is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
MrPepper schreef op maandag 26 december 2022 @ 22:35:
[...]

Wat zijn werkbare dagen? Begint wel erg op schijnzelfstandigheid te lijken zo :P
365 minus weekenden minus feestdagen. Dus 0 dagen vrij, 0 dagen ziek, gemiddeld meer dan 40 uur per week, continu week in week uit zonder vrij te nemen. En dat dan rustig gedaan noemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ongeveer 1970 ex reistijd, dat zijn er voor het tweede jaar op rij 400 te veel en daar gaan we gelijk wat aan doen. :P
c-nan schreef op maandag 26 december 2022 @ 22:41:
[...]

365 minus weekenden minus feestdagen. Dus 0 dagen vrij, 0 dagen ziek, gemiddeld meer dan 40 uur per week, continu week in week uit zonder vrij te nemen. En dat dan rustig gedaan noemen :)
Pre-covid deed ik ~40 uur in een weekend en was ik de rest van de week, minus een verdwaalde vergadering, vrij. Soms was je de hele week + weekend aan het werk, maar dat compenseert zich door de weken daaropvolgend geheel vrij te nemen. Moet er niet aan denken om een jaar lang geen vrij te nemen en toch groei je er op de een of andere manier in. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
Ik kom uit op 1482 uur aan facturabele uren dit jaar. Heb ook nog uren besteed aan persoonlijke ontwikkeling en aan een eigen idee verder uitwerken enzo maar die heb ik niet in die uren zitten.

Nothing to see here!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• yulunga
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-09 17:01
Omdat het mijn eerste jaar als zzp was heb ik alles in detail vastgelegd en ga ongeveer uit komen op 1450 facturabele uren, 120 uur reistijd, 110 uur training en 50 uur administratie. Kortom, bijna een fulltime een dienst verband met mezelf 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alive11
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-09 07:38
1621 uur facturabele op basis van ~36 uur p.w. Ik vind het helemaal prima ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Rond 2k hier. Ik wilde eigenlijk afronden op 2022, maar heb het vermoeden dat men dat niet serieus gaat nemen ;(

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:53
Tylen schreef op maandag 26 december 2022 @ 15:39:
Oke einde jaar we gaan weer de facturabele uren tellen. Dit jaar kom ik maar op 1504 stuks… het was een rudtig jaar ;).
Ah, is het weer tijd voor dat spelletje? 1315 bij de ene klant en 320 bij de andere, uren aan zelfstudie, onbetaalde research en wat nodig is voor de BV niet meegeteld. Declarabel heb ik het best rustig aan gedaan, het is de zelfstudie + research waar best veel tijd in is gaan zitten... maar dat vind ik leuk. :)

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkFire1985
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-02 07:51
Ik kom op ongeveer 2033 facturabele uren.
Dan tel ik de overige BV uurtjes niet mee en ik heb nog 2 fixed fee opdrachten gedaan waar nog genoeg uren in gegaan zijn.

Het eerste volledige jaar als ZZP en hoewel ik kwantitatief meer werk (teveel) dan in loondienst, ervaar ik toch veel minder druk. Reistijd heb ik overigens praktisch niet en die was in het verleden toch al gauw 1+ uur enkele reis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Ongeveer 1750 facturabel. Daarnaast nog ca 50 aan acquisitie en nog wat uurtjes klussen in m'n nieuwe kantoorruimte.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YaaD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-09 13:10
Kom ik aan met m'n 480 (waarvan 450 declarabel) uur dit jaar (oktober gestart :+)

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoudeAardbei
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-09 20:40

KoudeAardbei

Moderator

Zitten ook behoorlijk wat fixed price projecten tussen (die ik dan maar voor het gemak deel door m'n uurtarief) en kom op ~2400 uit. Zal absoluut gezien rond de 1900 uitkomen.

Al met al keurige cijfers dit jaar :) In 2023 de tarieven gelukkig flink omhoog dus zie het jaar weer met een glimlach tegemoet!

[ Voor 17% gewijzigd door KoudeAardbei op 27-12-2022 08:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Liegebeest
Stefangrp schreef op maandag 26 december 2022 @ 17:44:
Ja leuk al die uren. Maar hoeveel bruto winst maak je daarmee :p
Omdat niemand die tot nu toe heeft aangekaart: ik heb met die ~1600 uren ongeveer 33k winst gemaakt, waarvan ~10% naar goede doelen is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:30

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Liegebeest schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 08:39:
[...]

Omdat niemand die tot nu toe heeft aangekaart: ik heb met die ~1600 uren ongeveer 33k winst gemaakt, waarvan ~10% naar goede doelen is gegaan.
Dat is wel weinig. Of ben je de 2 ervoor vergeten?
Rond de 240K.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Liegebeest
Tylen schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 08:49:
[...]
Dat is wel weinig. Of ben je de 2 ervoor vergeten?
De 2 voor wat? Voor de winst? WTF nee?

De eerste drie kwartalen zat ik voor €90 pu bij de hoofd-klant, laatste kwartaal voor 110. De andere klant betaalt A] per dag en B] een veel lager tarief want het is een ANBI.

Mijn omzet is gewoon een heel stuk lager dan die van jou. Hoe je in godsnaam aan 240k winst zou komen snap ik niet, tenzij je werkelijk helemaal niets door het bedrijf laat betalen.

Maar, suggestie, laten we vooral niet gaan lopen winst-shamen hier.

[ Voor 6% gewijzigd door Liegebeest op 27-12-2022 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:19
@Tylen heeft het hier wss over de bruto winst, dus gewoon omzet-kosten zonder dat hij daaruit salarisbetalingen doet aan zichzelf want waarschijnlijk geen BV. Voor een IT professional die eigenlijk het hele jaar bij 1 klant zit heb je nauwelijks kosten dus is je omzet bijna gelijk aan je bruto winst. 240k is dan redelijk in lijn met wat je zou verwachten.

@Liegebeest ik neem aan dat die 33k van jouw nettowinst is en dat jouw salarisbetalingen daar al vanaf zijn als je een BV hebt. Want 33k bruto resultaat is toch geen vetpot als je daar dan een jaar van moet rondkomen.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:30

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Davidshadow13 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 08:59:
@Tylen heeft het hier wss over de bruto winst, dus gewoon omzet-kosten zonder dat hij daaruit salarisbetalingen doet aan zichzelf want waarschijnlijk geen BV. Voor een IT professional die eigenlijk het hele jaar bij 1 klant zit heb je nauwelijks kosten dus is je omzet bijna gelijk aan je bruto winst. 240k is dan redelijk in lijn met wat je zou verwachten.
De vraag was ook bruto winst, en daar antwoorde ik ook op ;) En ja ik heb wel een bv (holding en wm). Ik heb meerdere bedrijven zelfs (met 1 stop ik per 31-12-22). En nee ik zit niet het hele jaar bij 1 klant. Ik werk voor heel veel verschillende internationale partijen.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
[...]

Werk elke week 45 uur. 5x 9 uur op twee opdrachten. 1 van de opdrachten geeft mij juist meer energie, het is een startup en ik werk met allemaal nieuwe technieken.

Daarnaast weken van 50 uur draaien vanwege een hele boel projecten, mensen die weg gaan en een teringzooi achterlaten waarvan mijn team het over neemt en ik dan maar een paar uur extra werk om deze projecten op te kunnen laten pakken door het team.

Heb het ook niet rustig aan gedaan, gaf aan dat ik dit volgend jaar ga doen. Heb dit jaar behoorlijk in de stress gezeten door veel kosten die er kwamen, denk dat ik 50k aan kosten heb gehad. Ook nog een buffer kunnen opbouwen en daar ga ik nog 3 maanden mee door. Daarna zie ik wel weer.

Van mijzelf werk ik altijd veel en pak veel op. Voordeel is dat ik nu die uren betaal krijg. In loondienst heb ik grote projecten gedraaid en werden alle targets gehaald, maar kreeg ik 32 uur betaald.

[ Voor 9% gewijzigd door init6 op 27-12-2022 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loev
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-07 15:31
Dit jaar 1380 uren gedeclareerd, let wel ik ben pas in maart gestart als ZZPer en had direct een opdracht voor 36 uur. Per 1-1 een andere opdrachtgever ook voor 36 uur, zij wilde 40 uur maar daar heb ik geen trek in. Ik heb een dochter van 16 maanden waar ik liever meer tijd mee doorbreng.

Afgelopen kerst nog een discussie met mijn vader en broer gehad over extra uren werken "want nu moet je het er van hebben." (Broer ook ZZPer (projectmanager) Vader is aannemer geweest) De opdracht waar ik vandaan kom is extreem rustig, twee vingers in de neus zeg maar. Maar om nou dubbele uren te gaan schrijven vind ik ethisch niet kunnen, en beide klanten houden de zelfde blokuren aan, de kans dat je een dubbele afspraak krijgt is groot. Ben ik nou zo'n pussy of zijn vader en broer nou zo gefixeerd op geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
init6 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 09:21:
[...]

Werk elke week 45 uur. 5x 9 uur op twee opdrachten. 1 van de opdrachten geeft mij juist meer energie, het is een startup en ik werk met allemaal nieuwe technieken.

Daarnaast weken van 50 uur draaien vanwege een hele boel projecten, mensen die weg gaan en een teringzooi achterlaten waarvan mijn team het over neemt en ik dan maar een paar uur extra werk om deze projecten op te kunnen laten pakken door het team.

Heb het ook niet rustig aan gedaan, gaf aan dat ik dit volgend jaar ga doen. Heb dit jaar behoorlijk in de stress gezeten door veel kosten die er kwamen, denk dat ik 50k aan kosten heb gehad. Ook nog een buffer kunnen opbouwen en daar ga ik nog 3 maanden mee door. Daarna zie ik wel weer.

Van mijzelf werk ik altijd veel en pak veel op. Voordeel is dat ik nu die uren betaal krijg. In loondienst heb ik grote projecten gedraaid en werden alle targets gehaald, maar kreeg ik 32 uur betaald.
Bij een startup met allemaal nieuwe technieken is wel gaaf. Vaak iets opbouwen vanuit een greenfield omgeving *O*

Ik moet zeggen ik heb dit jaar ook 44 uur/week gedraaid, vanaf februari gaat dat terug naar 36/week, ik heb zelf bewust het contract niet verlengd, maar ik kom nog niet eens aan de 1800 uur :D

Wanneer je het helemaal naar je zin hebt is het wel leuk om wat extra uren te draaien, maar vergeet niet om er soms even tussenuit te stappen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Loev schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 09:39:
Dit jaar 1380 uren gedeclareerd, let wel ik ben pas in maart gestart als ZZPer en had direct een opdracht voor 36 uur. Per 1-1 een andere opdrachtgever ook voor 36 uur, zij wilde 40 uur maar daar heb ik geen trek in. Ik heb een dochter van 16 maanden waar ik liever meer tijd mee doorbreng.

Afgelopen kerst nog een discussie met mijn vader en broer gehad over extra uren werken "want nu moet je het er van hebben." (Broer ook ZZPer (projectmanager) Vader is aannemer geweest) De opdracht waar ik vandaan kom is extreem rustig, twee vingers in de neus zeg maar. Maar om nou dubbele uren te gaan schrijven vind ik ethisch niet kunnen, en beide klanten houden de zelfde blokuren aan, de kans dat je een dubbele afspraak krijgt is groot. Ben ik nou zo'n pussy of zijn vader en broer nou zo gefixeerd op geld.
Ik heb mijn eerste twee jaar ZZP volle bak gewerkt, daarna 8 maanden een burn out (lichamelijk en geestelijk) gehad. Ik kies er nu voor om lekker weinig te werken, dan nog verdien ik bijna twee keer zoveel als wat ik op maak.

Het was wel twee jaar met een schijtproject met heel veel gezeik. Bij echt leuke projecten maakt het aantal uur niet echt uit als je je werk echt leuk vind.

Ik wil aankomende jaar naar de 32 uur per week, dan is het toch iets makkelijker om een hogere hypotheek te krijgen.

[ Voor 11% gewijzigd door Ernemmer op 27-12-2022 17:33 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• rool
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-09 20:20
Het is mooi om te zien dat iedereen zijn eigen redenen heeft voor het aantal uren dat ze gemaakt hebben afgelopen jaar. Sommigen willen juist veel uren om buffers op te bouwen, of omdat het erg leuk is, anderen kiezen bewust voor minder uren om tijd door te brengen met familie en kinderen.

Geen uren shaming of winst shaming, het is goed om te zien wat anderen doen. En dan zelf je eigen beslissing te nemen. Daarvoor ben je ook freelancer / ondernemer geworden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16-09 20:04
Brutowinst van ~285K dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoudeAardbei
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-09 20:40

KoudeAardbei

Moderator

208k :Y

Nog behoorlijk wat zakelijke kosten gemaakt dit jaar dus ben ook weer helemaal bij qua telefoon / laptop / ipad etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:40
rool schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 10:27:

Geen uren shaming of winst shaming,
Het is wat dat betreft maar goed dat het gemiddelde 'nujij-publiek' hier niet langskomt ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Als ik dit zo lees doe ik het - in een andere branche - nogal matig :D
Bruto winst van ruim 110k voor 1050 productieve uren.

Ik ben er erg tevreden mee, ook met mijn werk-privé balans in 2022

[ Voor 21% gewijzigd door Afas op 27-12-2022 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:08
Podverdikkie. Ik blij met mijn 160k bruto winst maar das dus niks haha.

Maar ik heb ook niet knijterhard gewerkt. Wel
druk zat (met 3 kleine kinderen en verbouwing erbij).
Declarabele uren geen idee van. Ik doe deels fixed, wat kickback fees en ik heb wat marge op anderen die mij helpen met mijn projecten. Dus mijn eigen uren zijn niet zo relevant :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Alive11
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-09 07:38
140k op 1640 uur. Damm mijn eerste jaar als zzp’er ging, voor mij, best wel lekker achteraf gezien. In loondienst nooit gedacht dat ik boven de 100k uit zou komen. Ik weet het is appels met peren vergelijken, maar dit voelt gewoon heel erg lekker!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Nu online

mwa

Zonder exacte bedragen te hoeven weten, welk percentage houden jullie gemiddeld aan voor de belasting? (Vanuit het oogpunt van een IT freelancer, dus niet zo bizar veel kosten).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miena21
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-09 12:54
2019: 34.15 %
2020: 35.38 %
2021: 35.34 %

Belastingdruk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Ongeveer 1/3e

[ Voor 94% gewijzigd door Ernemmer op 27-12-2022 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
mwa schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 12:23:
Zonder exacte bedragen te hoeven weten, welk percentage houden jullie gemiddeld aan voor de belasting? (Vanuit het oogpunt van een IT freelancer, dus niet zo bizar veel kosten).
Ik leg 40% opzij, maar wat het daadwerkelijk wordt is volgens mij om en na bij de 36%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-09 08:14

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

40% voor IB, zie wel welke bonus ik krijg als het minder is.

Dacht ga is kijken in de selfbilling van vibe om te kijken hoeveel uren ik heb gedraaid maar dat is niet echt mogelijk. Alleen overzicht welke dagen ik hoeveel uur heb gemaakt.

2160 uur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
@NLKornolio
code:
1
select sum(billable) from hours where year = 2022

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sverzijl
Rond de 35%, maar zal ook enigszins afhangen van je persoonlijke situatie uiteraard. Zo heb ik zelf al jaren geen HRA meer, maar leg weer wel maximaal in voor mijn pensioen via jaarruimte.

Tijdje terug stond hier een handige sheet waarin je dit snel kan berekenen.
Even teruggezocht: Hmmbob in "Het freelance ICT-ers discussie topic"

[ Voor 15% gewijzigd door sverzijl op 27-12-2022 12:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
sverzijl schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 12:54:
[...]

Rond de 35%, maar zal ook enigszins afhangen van je persoonlijke situatie uiteraard. Zo heb ik zelf al jaren geen HRA meer, maar leg weer wel maximaal in voor mijn pensioen via jaarruimte.

Tijdje terug stond hier een handige sheet waarin je dit snel kan berekenen.
Even teruggezocht: Hmmbob in "Het freelance ICT-ers discussie topic"
_/-\o_ voor deze sheet van Hmmbob trouwens, daar heb ik afgelopen jaar zeer dankbaar gebruik van gemaakt. En ik hoop natuurlijk dat @Hmmbob ook weer een sheet voor 2023 wil maken.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Hmmbob
Heb 'em al voor mezelf draaien, maar moet nog even een keer nalopen met het definitieve belastingplan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aftansert
Hier ~2030 uur tegen 253k omzet (geen winst, maar kosten zijn beperkt)

Ik had in 2021 meer dan 2600 uur, dus kan oprecht zeggen dat ik dit jaar rustiger aan heb gedaan.

[ Voor 39% gewijzigd door Aftansert op 27-12-2022 13:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:43
Zet de helft (ex btw) van een factuur weg en de btw. Zie ik na de aangifte wel wat er over blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietert
  • Niet online

Pietert

There is no spoon

Same als Marc3l, ik zie na de aangifte wel wat overblijft en of mijn boekhouder nog wat te adviseren heeft over wat er over blijft.

Qua uren is 2022 boven verwachting, kom op 1700 uur uit. Weinig vakantie gehad en veel ziek geweest, ook een vakantie over moeten slaan omdat ik Covid had. Dat moet komend jaar beter, dan wil ik enkele maanden vrij nemen en een langere reis maken. We'll see.

#huiskamer | Amsterdammert | Some days you're the pigeon, some days you're the statue | Zenbook S13 UM5302TA-LV067W | LG 40WP95CP-W | HP USB-C dock G5

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rool
Wat ik doe:
  • Van elke factuur de btw op een zakelijke spaar rekening zetten
  • Van elke factuur 38% voor de IB op een privé spaar rekening zetten
  • Elk kwartaal het teveel gereserveerde BTW naar mijn zakelijke buffer overbrengen
Aan het einde van het jaar heb ik meestal tussen de 5K en 10K teveel IB apart gezet. Dat gebruik ik dan om deels de hypotheek extra af te lossen en deels in mijn pensioen te storten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
@Liegebeest ik neem aan dat die 33k van jouw nettowinst is en dat jouw salarisbetalingen daar al vanaf zijn als je een BV hebt. Want 33k bruto resultaat is toch geen vetpot als je daar dan een jaar van moet rondkomen.
Correct, nettowinst. Alles dat overblijft na alle bedrijfskosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Met een modaal inkomen in loondienst hou je toch echt een stuk minder over. 33k bruto winst betaal je dankzij de ondernemersaftrek amper IB over.

Persoonlijk vind ik winst vergelijken niet zo relevant. 90% van mijn kosten zijn privé georiënteerd en als ik er zelf geen (werk)plezier uit haal zou ik als ondernemer toch een een goedkoper alternatief gekozen hebben. Denk hierbij aan auto, laptop, telefoon, ect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
Accountant gaf aan in mei dat vanaf dat moment 50% van elke rekening naar de IB spaar rekening moest. De 21% gaat naar een andere rekening automatisch door Knab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ProSmikkel
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 09-09 08:52
Voor iemand met veel kennis van tarieven, ik ga de stap maken en overstappen naar zzp. Nu weet ik echt niet wat ik waard ben, dit is in een notendop mijn profiel:

31 jaar.
Afgeronde hbo ict opleiding in 2016.
3 jaar detacheringservaring (java, .net en fullstack klussen met div frameworks en verschillende sectoren/type bedrijven).
Nu bijna 4 jaar werkzaam bij een groot tech bedrijf voornamelijk Java backend met diverse frameworks (spring, hibernate) en tooling (atlassian, docker).

Focus zal liggen op een Java backend opdracht, sector of bedrijfsgrootte maakt me nu nog niet zoveel uit.

Ik ben woonachtig en het liefst werkzaam in regio noord Brabant.

Heeft iemand een idee wat ik kan vragen? Ik kan mezelf redelijk goed verkopen en sta communicatief wel sterk in mijn schoenen. Ik zelf dacht aan zo’n 75-85 ex btw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:33
ProSmikkel schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 21:09:
Ik zelf dacht aan zo’n 75-85 ex btw.
90 is goed haalbaar, uitschieters naar 100 ook wel als je mazzel hebt

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:28

Crazy D

I think we should take a look.

Aftansert schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 13:51:
Hier ~2030 uur tegen 253k omzet (geen winst, maar kosten zijn beperkt)

Ik had in 2021 meer dan 2600 uur, dus kan oprecht zeggen dat ik dit jaar rustiger aan heb gedaan.
Dude.. burnout in 3... 2... 1...? Dat is veel man. Heb je weleens een dag vrij gehad of werk je gewoon 52 weken, 40 uur?

Mijn uren kan ik niet goed tellen omdat er ook uren bij zitten die niet gewerkt zijn maar wel geschreven mochten worden. Heb wel iets te weinig vrij genomen dit jaar, en te weinig gefietst. Zit op zo'n 30 uur per week gemiddeld. Vind ik eigenlijk ook teveel maar ja. Gaat komend jaar wel veranderen.

@init6 Dan is je accountant nogal conservatief ingesteld. 50% belastingdruk heb je nooit. De afgelopen 7 jaar ongeveer 1/3 van alle facturen apart gezet (BTW uiteraard eerst eraf, die volledig apart). Ene jaar moest ik iets extra pakken, ander jaar weer iets over gehouden. Als je alle BTW netjes opzij zet (en BTW die je betaald bij je kosten, er niet vanaf haalt) vulde dat mij over het algemeen wel netjes het tekort in de inkomenstenbelasting. Het kan natuurlijk geen kwaad om meer te sparen, dus prima om 50% apart te zetten uiteraard.,

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bertuslambertus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:31
Crazy D schreef op woensdag 28 december 2022 @ 08:57:
[...]

Dude.. burnout in 3... 2... 1...? Dat is veel man. Heb je weleens een dag vrij gehad of werk je gewoon 52 weken, 40 uur?
Wat ik anderen ook wel eens zien doen is voor meerdere klanten werken urenschrijven, maar er niet voor bezig zijn. Dus 30 uur werken, 80 uur schrijven.
Valt mij op dat het overgrote deel van de mensen geen vragen gaat stellen wanneer je een teamlid hebt welke eigenlijk bijna niks oplevert. Dat vinden ze het werk van de aansturing. Maar die doet dat eigenlijk nooit.
Dan kun je heel snel aan heel veel uren komen. Moreel verwerpelijk, maar vermoede het bij een andere zzper (en werd later ook bevestigd) in de eerste paar weken als ZZPer zijnde.
Zeker bij de wat grotere organisaties of bij organisaties waar de interne medewerkers alleen maar het broodnodige doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Februari ‘22 gestart en 1808 uur facturabel waarbij ik in December nauwelijks heb gewerkt. Stukken minder dan ik in loondienst draaide maar prima zo.

Loop helaas eerder tegen budgetlimieten aan dan dat er geen werk is :|

[ Voor 6% gewijzigd door Mirabis op 28-12-2022 09:17 ]

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Landon
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10-09 04:57
Ik zit op de 1607 uur excl december. Heb 6 weken vrij genomen afgelopen jaar en werk het laatste half jaar nog maar 4 dagen ipv 5.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Loev
bertuslambertus schreef op woensdag 28 december 2022 @ 09:11:
[...]

Wat ik anderen ook wel eens zien doen is voor meerdere klanten werken urenschrijven, maar er niet voor bezig zijn. Dus 30 uur werken, 80 uur schrijven.
Valt mij op dat het overgrote deel van de mensen geen vragen gaat stellen wanneer je een teamlid hebt welke eigenlijk bijna niks oplevert. Dat vinden ze het werk van de aansturing. Maar die doet dat eigenlijk nooit.
Dan kun je heel snel aan heel veel uren komen. Moreel verwerpelijk, maar vermoede het bij een andere zzper (en werd later ook bevestigd) in de eerste paar weken als ZZPer zijnde.
Zeker bij de wat grotere organisaties of bij organisaties waar de interne medewerkers alleen maar het broodnodige doen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MadEgg
  • Laatst online: 12:57

MadEgg

Tux is lievvv

Ik zit over 2022 op 1942 uur declarabel, verspreid over één klant voor 40 uur per week en nog 3 andere kleine klanten. Daarmee kom ik uit op een brutowinst van 168k. En dan heb ik nog (relatief) veel vrij genomen ook, 4 weken in zomer, 2 weken kerst, weekje herfstvakantie en af en toe een dagje vrij. Bij mijn laatste werkgever in loondienst kon ik dat wel vergeten, dan was het met 25 dagen per jaar wel gebeurd.

Zal volgend jaar in loondienst bij mijn grootste klant van afgelopen jaar wel een heel ander plaatje worden vanuit freelanceperspectief, maar met een brutopakket van 125k€ + pensioen zal ik financieel niet veel lager uitkomen.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik zou het alleen doen met medeweten van klant 1.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jogai
  • Laatst online: 16-09 12:15
Dat er bij klanten zo weinig te doen is kan ik me als devver heel slecht voorstellen. Dan maak je toch een PoC om een of andere legacy applicatie te moderniseren oid? Of hebben dat soort klanten geen technical debt?

In elk geval zou ik dan afspraken maken voordat ik uren ging declareren waarin ik voor iets anders bezig was.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• saabfanatic
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15-09 19:42
Vorig jaar mei begonnen als freelancer in de event branche (andere tarieven dan ICT natuurlijk ;)). Dit jaar een ontzettend druk jaar gehad. € 197.000 omgezet en en brutowinst komt uit op € 179.000.

Toch nog lekker vrij rondom kerst, 2 weken op de dominicaanse republiek gezeten en weekendjes weg geweest met camper (incl. vr en ma).

Volgend jaar hopelijk iets rustiger aan maar wel ca. 10% verhoging tarief. Hopelijk ergens rond de 150k omzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
saabfanatic schreef op woensdag 28 december 2022 @ 10:27:
Vorig jaar mei begonnen als freelancer in de event branche (andere tarieven dan ICT natuurlijk ;)). Dit jaar een ontzettend druk jaar gehad. € 197.000 omgezet en en brutowinst komt uit op € 179.000.

Toch nog lekker vrij rondom kerst, 2 weken op de dominicaanse republiek gezeten en weekendjes weg geweest met camper (incl. vr en ma).

Volgend jaar hopelijk iets rustiger aan maar wel ca. 10% verhoging tarief. Hopelijk ergens rond de 150k omzetten.
Als mede niet-ICT'er vind ik het leuk om te horen wat voor vreemde-eenden-in-de-bijt hier nog meer posten d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mozart
  • Laatst online: 16-09 21:43
Tijd voor een aanpassing van de titel van het topic :)

PSN: PcDCch

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• saabfanatic
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15-09 19:42
Afas schreef op woensdag 28 december 2022 @ 10:33:
[...]

Als mede niet-ICT'er vind ik het leuk om te horen wat voor vreemde-eenden-in-de-bijt hier nog meer posten d:)b
Het gaat nog vrij veel om ICT specifieke zaken zoals tussenbureau's, uurtarieven voor ICT functies etc. Daar lees ik een beetje overheen. Alle andere info die wat meer algemeen gaan over freelancen vind ik hartstikke leuk en leerzaam om te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loev
Jogai schreef op woensdag 28 december 2022 @ 10:13:
Dat er bij klanten zo weinig te doen is kan ik me als devver heel slecht voorstellen. Dan maak je toch een PoC om een of andere legacy applicatie te moderniseren oid? Of hebben dat soort klanten geen technical debt?

In elk geval zou ik dan afspraken maken voordat ik uren ging declareren waarin ik voor iets anders bezig was.
Niet iedereen in dit topic is developer ;) Ik kan wat Java maar laat mij geen productie schrijven. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepernoot
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-09 22:28
Zijn er hier MoneyMonk gebruikers die mij kunnen helpen met het indelen van de rubriek van een bezitting?
Gaat om het afschrijven van een laptop via de bezittingen module.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7wQunfzzYy6PBuP-zendKzLNHNQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uJrCXBaFFT6x9J3vOVktvekJ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Rhx70gqp4VeLXRuFo7fzjs2S1o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Dkd44wwcZK6uXvTPNQq9LyoJ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quibi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-09 23:37
Afgelopen week mijn eerste kleine opdracht binnengehaald wat waarschijnlijk resulteert in een langdurige relatie(waarbij ik af en toe wat kleine aanpassingen kan uitvoeren) als het van beide kanten bevalt. Zit nog wel te twijfelen of ik de volledige stap vanuit loondienst ga maken voor het einde van het jaar. Als ik nog een week langer wacht dan ben ik pas vanaf maart beschikbaar i.v.m. het opzegtermijn van een maand.

Mijn specialisme is Embedded Software (C/C++) waar ik nog niet superveel (grotendeels) remote freelance opdrachten in voorbij heb zien komen. Al komt dat waarschijnlijk doordat er uberhaupt weinig te vinden is aan het einde van het jaar.

Wel heb ik een buffer om een aantal maanden te kunnen overbruggen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Aftansert
Crazy D schreef op woensdag 28 december 2022 @ 08:57:
[...]

Heb je gelezen wat iemand anders net zei over uurshaming?

Het is ook geen geïnteresseerde vraag ofzo, alleen maar een trap naar beneden. Krijg zelf een burnout!

[ Voor 4% gewijzigd door Aftansert op 28-12-2022 16:29 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16-09 20:04
Een burn-out is dan natuurlijk ook een stuk complexer dan louter het aantal gewerkte uren.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hmmbob
T is sowieso een beetje een nutteloze discussie. Ieder zijn keuze, right?

"Vrijheid om te kiezen wat je doet" was hier de meest genoemde reden om te freelancen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Hmmbob schreef op woensdag 28 december 2022 @ 17:14:
T is sowieso een beetje een nutteloze discussie. Ieder zijn keuze, right?

"Vrijheid om te kiezen wat je doet" was hier de meest genoemde reden om te freelancen.
Wat, maar vooral ook wanneer. En waar!

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16-09 21:41
Afas schreef op woensdag 28 december 2022 @ 10:33:
[...]

Hier ook een niet ICT-er 8-)

(ook al eens geopperd om het "ICT-ers" stukje in de topictitel bijvoorbeeld tussen haakjes te zetten, want heel veel wat hier besproken is geldt voor veel ZZP.
Ook ik heb geneuzel met tussenpersonen (die al dan niet te laat betalen :+ ), vraag me af hoeveel en wanneer te verhogen, hoe om te gaan met xxx, enz enz.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• BlackHawkDesign
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-09 08:54
Oh no, they are taking over :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:05
Stukfruit schreef op woensdag 28 december 2022 @ 18:08:
[...]

Wat, maar vooral ook wanneer. En waar!
Dat hangt ook van je opdracht af. Ik heb een opdracht in de bouwwereld op dit moment en dan kan ik wel in het weekend of de avond willen werken op een tropisch eiland. Maar dan kan ik mijn werk in dit geval niet doen.

Ik zie op LinkedIn ook allemaal van die hedendaagse hippies die werken in Azië of ergens anders op de wereld. Dat kan prima met een baantje als recruiter en je vanuit daar mailboxen spammed en via teams gesprekken doet. Maar dat kan niet met elke functie. Een timmerman moet gewoon naar zijn klus toe en kan niet remote spijkeren en purren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mbe81
  • Laatst online: 12:16
Vandaag heb ik mij aangemeld bij Sharepeople, volgens mij wordt dit door meerderen van jullie gebruikt. Dit heb ik gedaan door door te klikken vanaf de website van Bright Pensioen. Nu zie ik dat ik in de 'SharePeople Bright' groep ben geplaatst met - op dit moment - een ziektepercentage van 2,3%.

Nu heb ik niet per se iets met Bright dus zou ik een andere groep of de standaardgroep ook prima vinden. Is ergens te zien welke groepen er zijn? Welke ziektepercentage is er bij jullie Sharepeople groep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rool
mbe81 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 20:43:
Welke ziektepercentage is er bij jullie Sharepeople groep?
Lid van groep: SharePeople
Ziektepercentage in jouw groep: 2.30%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbe81
  • Laatst online: 12:16
rool schreef op woensdag 28 december 2022 @ 20:52:
[...]

Lid van groep: SharePeople
Ziektepercentage in jouw groep: 2.30%
Hmm, dat is exact hetzelfde percentage. Wellicht is het onder water 'gewoon' dezelfde groep?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
jongetje schreef op woensdag 28 december 2022 @ 20:38:
[...]

Dat hangt ook van je opdracht af. Ik heb een opdracht in de bouwwereld op dit moment en dan kan ik wel in het weekend of de avond willen werken op een tropisch eiland. Maar dan kan ik mijn werk in dit geval niet doen.

Ik zie op LinkedIn ook allemaal van die hedendaagse hippies die werken in Azië of ergens anders op de wereld. Dat kan prima met een baantje als recruiter en je vanuit daar mailboxen spammed en via teams gesprekken doet. Maar dat kan niet met elke functie. Een timmerman moet gewoon naar zijn klus toe en kan niet remote spijkeren en purren.
Hippies op LinkedIn moet je ook niet geloven want degenen die iedere week op tropisch eiland X kunnen vertoeven verkrijgen hun inkomsten opvallend vaak uit minder legitieme (of ethisch gezien minder frisse) bronnen en/of houden zoiets om andere redenen niet lang vol ;)

Maar als ondernemer verwacht ik wel dat men mij niet in een keurslijf probeert te duwen waarin ik iedere dag netjes om 7 uur van huis moet om 40 uur per week vol te maken op vaste tijdstippen. Anders had ik wel gekozen voor loondienst.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutix
Aftansert schreef op woensdag 28 december 2022 @ 16:25:
[...]

Heb je gelezen wat iemand anders net zei over uurshaming?

Het is ook geen geïnteresseerde vraag ofzo, alleen maar een trap naar beneden. Krijg zelf een burnout!
Helaas dat iemand het zo zei. Ik ben wel oprecht geïnteresseerd wat je doet om zoveel uren te maken eerlijk gezegd :). No judgement! Mag ook prima in DM als je dat prettiger vind.

Nothing to see here!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rutix
Stukfruit schreef op woensdag 28 december 2022 @ 21:23:
[...]

Hippies op LinkedIn moet je ook niet geloven want degenen die iedere week op tropisch eiland X kunnen vertoeven verkrijgen hun inkomsten opvallend vaak uit minder legitieme (of ethisch gezien minder frisse) bronnen en/of houden zoiets om andere redenen niet lang vol ;)

Maar als ondernemer verwacht ik wel dat men mij niet in een keurslijf probeert te duwen waarin ik iedere dag netjes om 7 uur van huis moet om 40 uur per week vol te maken op vaste tijdstippen. Anders had ik wel gekozen voor loondienst.
Ja ik ken iemand die digital nomad is en in Bali woont. Hele mooie praatjes altijd maar ze klaagt steen en been over de kosten in Nederland maar ondertussen zit ze nog in Bali af te dingen (terwijl daar grote armoede is) en maakt ze even de required woon uren hier zodat ze gebruik kan maken van alle benefits hier. En ze doet klussen voor een europese toko waar de uurtarieven rond onze tarieven liggen. Ik heb zo'n hekel aan dat soort mensen.

[ Voor 4% gewijzigd door Rutix op 28-12-2022 21:32 ]

Nothing to see here!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Relaxed2000
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 31-07 21:02
Ik doe toch iets fout denk ik... ik zie mensen met 2000-2200 uur declareren (de vraag is hoeveel daarvan productief waren 😀)

Ik ben nu 15 jaar zzper .. heb uitschieters van 1800 uur.. maar zit gemiddeld op zo'n 1500-1600 uur.

365 dagen... - 104, -7 verpl vrije dagen dan zit je aan de 254 dagen... 2032 uur.

Ja ik ben dan met 8 weken vakantie wellicht wat meer vrij dan een ander.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Orangelights23
Stukfruit schreef op woensdag 28 december 2022 @ 21:23:
Ik blijf het altijd zo’n dooddoener vinden, deze redenatie. Er zijn zoveel werkgevers waar je ook flexibel kunt werken en waarbij vooral op output gestuurd wordt. En dit terwijl het grootste gedeelte van de zzp’ers hier 40 uur per week werkt bij dezelfde opdrachtgever voor twee jaar 8)7 Ik hoop dat dat niet de enige reden is waarom je een freelancer geworden bent :P

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Orangelights23 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 07:34:
[...]

Ik blijf het altijd zo’n dooddoener vinden, deze redenatie. Er zijn zoveel werkgevers waar je ook flexibel kunt werken en waarbij vooral op output gestuurd wordt. En dit terwijl het grootste gedeelte van de zzp’ers hier 40 uur per week werkt bij dezelfde opdrachtgever voor twee jaar 8)7 Ik hoop dat dat niet de enige reden is waarom je een freelancer geworden bent :P
Members only:

Beter? ;)

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
Hartstikke goed ;) Ik merk wel heel veel frustratie uit je comment, je hebt gewoon pech gehad met werkgevers zo te zien, helaas.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12:47

sebasd

loopt op espresso

Gisteren mijn lopende contract bij mijn huidige (deeltijd) opdrachtgever opgezegd, helemaal klaar met het te laat betalen, achter mijn geld aan moeten zitten, administratieve fuckups, al het papierwerk om op de leverancierslijst te komen (ze wilden mij graag inhuren en dit was de enige acceptabele manier), noem maar op.

Niet de beste tijd om een nieuwe klus te zoeken, zeker niet omdat ik ook nog eens in principe alleen part time doe (de rest van de tijd geef ik trainingen, mentor ik mensen 1-op-1, en nog wat andere dingen), maar ik was het wel zat.

Nou ja, er komt wel weer wat nieuws, en in de tussentijd mooi tijd voor andere zaken.

• Ernemmer
  • Niet online
Rutix schreef op woensdag 28 december 2022 @ 21:32:
[...]

Ja ik ken iemand die digital nomad is en in Bali woont. Hele mooie praatjes altijd maar ze klaagt steen en been over de kosten in Nederland maar ondertussen zit ze nog in Bali af te dingen (terwijl daar grote armoede is) en maakt ze even de required woon uren hier zodat ze gebruik kan maken van alle benefits hier. En ze doet klussen voor een europese toko waar de uurtarieven rond onze tarieven liggen. Ik heb zo'n hekel aan dat soort mensen.
Beetje offtopic, maar waarom heb je dan een hekel aan dit soort mensen?

Lijkt mij wel fijn, beetje in Bali in de zon zitten werken en toch de voordelen hebben van 'in Nederland wonen'

Ps. Weet je misschien ook hoeveel dagen ze in NL moet zijn?

[ Voor 4% gewijzigd door Ernemmer op 29-12-2022 09:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Ernemmer schreef op donderdag 29 december 2022 @ 09:42:
[...]

Beetje offtopic, maar waarom heb je dan een hekel aan dit soort mensen?

Lijkt mij wel fijn, beetje in Bali in de zon zitten werken en toch de voordelen hebben van 'in Nederland wonen'

Ps. Weet je misschien ook hoeveel dagen ze in NL moet zijn?
Waarschijnlijk omdat hij zelf al aangeeft om tegen Europees tarief te werken en af te dingen bij mensen die het met veel minder moeten doen. Persoonlijk ben ik het daar wel mee eens dat je daarmee een ethisch lijn over gaat.
U moet zich laten uitschrijven uit de Basisregistratie Personen (BRP) als u in een periode van een jaar meer dan 8 maanden in het buitenland verblijft. Ook als u uw huis in Nederland aanhoudt, moet u zich laten uitschrijven uit de BRP.
Vaak is het wel mogelijk om bij bijv familie in te schrijven en zo lang je minder dan 6 maanden in Nederland bent wordt je ook geen toeslagpartner. Vervolgens kan je wel profiteren van het Nederlandse zorgstelsel, AOW opbouw en zelfs je reisverzekering.

• Ernemmer
  • Niet online
Deveon schreef op donderdag 29 december 2022 @ 10:27:
[...]

Waarschijnlijk omdat hij zelf al aangeeft om tegen Europees tarief te werken en af te dingen bij mensen die het met veel minder moeten doen. Persoonlijk ben ik het daar wel mee eens dat je daarmee een ethisch lijn over gaat.
Als ze helemaal niet in Bali was geweest had ze er helemaal geen geld uitgegeven. Aan het eind van de rit verdienen ze daar toch iets aan haar.
Ook neemt ze geen werk af van iemand in Bali omdat ze voor een EU land werkt, win win imo.

• Jogai
  • Laatst online: 16-09 12:15
[...]

Ze zijn wel erg lastig te vinden hoor. Heb ooit een tiental sollicitaties gedaan, waar er 1 zo werkte (maar uiteindelijk niet genoeg kon betalen).
Members only:
Nu was dit niet de reden om als freelancer te gaan werken, maar ben wel blij dat ik daar vanaf ben.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• polycombGC
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16-09 21:02
Hoi, dit jaar was voor mij het eerste complete jaar als zelfstandige bio-informaticus. Ik lees dit topic al een aantal jaar mee, het is een mooie bron van informatie ;). Mijn redenen om na mijn promotie voor mijzelf te beginnen waren dat ik van afwisseling houd, 99% remote wil werken, zelf verantwoordelijk wil zijn over de bedrijfsmatige uitgaven zonder er talloze vergaderingen over te hebben en de aangeboden banen matig betaalden. Alle klanten komen via-via uit mijn eigen netwerk. Het werk is inderdaad leuk en afwisselend, en de vrijheid is fantastisch. En we kunnen er tot nu toe goed van leven. De hoeveelheid niet declarabele tijd is m.i. nog wel wat aan de hoge kant omdat de opdrachten vaak klein zijn (26 opdrachten dit jaar), en het ongeacht van de hoeveelheid werk ongeveer een constante aan tijd kost qua administratieve afhandeling (offerte, oplevering, rekening etc). Maar dit is natuurlijk afhankelijk van mijn ervaring die langzamerhand groeit en de invloed daalt met het binnenhalen van meer grotere projecten :).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:04

TMC

polycombGC schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:31:
De hoeveelheid niet declarabele tijd is m.i. nog wel wat aan de hoge kant omdat de opdrachten vaak klein zijn (26 opdrachten dit jaar), en het ongeacht van de hoeveelheid werk ongeveer een constante aan tijd kost qua administratieve afhandeling (offerte, oplevering, rekening etc).
Wees niet bang om je uurtarief met 25% o.i.d. te verhogen voor kleine opdrachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
polycombGC schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:31:
Hoi, dit jaar was voor mij het eerste complete jaar als zelfstandige bio-informaticus. Ik lees dit topic al een aantal jaar mee, het is een mooie bron van informatie ;). Mijn redenen om na mijn promotie voor mijzelf te beginnen waren dat ik van afwisseling houd, 99% remote wil werken, zelf verantwoordelijk wil zijn over de bedrijfsmatige uitgaven zonder er talloze vergaderingen over te hebben en de aangeboden banen matig betaalden. Alle klanten komen via-via uit mijn eigen netwerk. Het werk is inderdaad leuk en afwisselend, en de vrijheid is fantastisch. En we kunnen er tot nu toe goed van leven. De hoeveelheid niet declarabele tijd is m.i. nog wel wat aan de hoge kant omdat de opdrachten vaak klein zijn (26 opdrachten dit jaar), en het ongeacht van de hoeveelheid werk ongeveer een constante aan tijd kost qua administratieve afhandeling (offerte, oplevering, rekening etc). Maar dit is natuurlijk afhankelijk van mijn ervaring die langzamerhand groeit en de invloed daalt met het binnenhalen van meer grotere projecten :).
Aangezien die kosten bij bijna alle projecten gelijk zijn kan je die mooi verdelen op het aantal uur wat je geschat hebt voor dat project.

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:36
Jogai schreef op woensdag 28 december 2022 @ 10:13:

Als je een grote klant hebt dan kan het zomaar zijn dat je alleen op bepaalde projecten uren mag schrijven. Grote klanten hebben vaak een minder optimale planning en dan kan het zijn dat je chronisch elke sprint maar 50% wat te doen hebt. Zelfs als je voorstelt om bv idd legacy weeg te werken etc.

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 08:18
Niet afdingen in het Midden en Verre Oosten wordt ervaren als een belediging.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06:43
Ik ben pas een half jaar bezig, maar het zou goed kunnen dat ik ook zo iemand word die langere tijd 40 uur per week op dezelfde opdracht zit. (Twee jaar voelt overigens wel als de absolute max voor mij.) Ik ben ook geen ondernemer in de zin dat ik werk aan een plan om met een bedrijf genaamd DJ Henk Development Consultancy naar een paar honderd man te gaan groeien. Alsjeblieft niet zeg.

Aan de andere kant "kan" ik ook niet in loondienst. Zelfs niet bij een flexibele werkgever, waarvan er overigens lang niet zoveel zijn. Ik zou een hoop zaken kunnen noemen die bij loondienst horen waar ik jeuk van krijg, danwel waar mijn nekharen stijf overeind gaan staan, maar die zijn al zovaak voorbijgekomen in dit topic.

Een laag dieper zou je kunnen zeggen dat ik hou van het puur zakelijke karakter van de overeenkomt. Ik doe werk, jij geeft me geld en verder niks. Hoe je het wendt of keert, in loondienst wordt van je verwacht dat je op een bepaalde manier opgaat in het bedrijf. Je wordt onderdeel van een "familie" waarbij papa de manager voor je zorgt en je stuurt. Dat werkt zowel op sociaal gebied, maar ook vakinhoudelijk (ontwikkelen kan wel, maar alleen in zoverre het past in de toekomstvisie van het bedrijf.)

Ik wil niet zo opgaan in een bedrijf. Ik zorg liever voor mezelf en ik heb al een familie. Ik werk graag samen met met mensen, maar ik wil op gezette tijden de vrijheid hebben om doei te zeggen en wat anders te gaan doen. Kun je natuurlijk ook ontslag nemen, maar als je dat te snel en te vaak doet krijg je scheve ogen. En terecht. Dat past niet bij de relatie die je aangaat als je in loondienst treedt, de impliciete belofte die doet als je dat contract tekent.

Ik moet dus iets hebben dat tussen loondienst en "echt" ondernemersschap in zit. Volgens mij beschrijven woorden als "Zelfstandige Zonder Personeel" en "eenmanszaak" dat exact.

Het zou mij best zijn als er een groter gat, in welke vorm dan ook, zou zitten tussen eenmanszaak en bijvoorbeeld een B.V. Aan de andere kant, ik loop nu wel dat risico en heb zelf te zorgen voor vangnetten als verzekering en pensioen, dus ik zou belastingtechnisch ook zo behandeld moeten blijven worden.

Ben ik nu schijnzelfstandig of niet? Ik vind van niet.
Pagina: 1 ... 363 ... 643 Laatste