Orangelights23 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 07:34:
Ik blijf het altijd zo’n dooddoener vinden, deze redenatie. Er zijn zoveel werkgevers waar je ook flexibel kunt werken en waarbij vooral op output gestuurd wordt. En dit terwijl het grootste gedeelte van de zzp’ers hier 40 uur per week werkt bij dezelfde opdrachtgever voor twee jaar

Ik hoop dat dat niet de enige reden is waarom je een freelancer geworden bent

Ik ben pas een half jaar bezig, maar het zou goed kunnen dat ik ook zo iemand word die langere tijd 40 uur per week op dezelfde opdracht zit. (Twee jaar voelt overigens wel als de absolute max voor mij.) Ik ben ook geen ondernemer in de zin dat ik werk aan een plan om met een bedrijf genaamd DJ Henk Development Consultancy naar een paar honderd man te gaan groeien. Alsjeblieft niet zeg.
Aan de andere kant "kan" ik ook niet in loondienst. Zelfs niet bij een flexibele werkgever, waarvan er overigens lang niet zoveel zijn. Ik zou een hoop zaken kunnen noemen die bij loondienst horen waar ik jeuk van krijg, danwel waar mijn nekharen stijf overeind gaan staan, maar die zijn al zovaak voorbijgekomen in dit topic.
Een laag dieper zou je kunnen zeggen dat ik hou van het puur zakelijke karakter van de overeenkomt. Ik doe werk, jij geeft me geld en verder niks. Hoe je het wendt of keert, in loondienst wordt van je verwacht dat je op een bepaalde manier opgaat in het bedrijf. Je wordt onderdeel van een "familie" waarbij papa de manager voor je zorgt en je stuurt. Dat werkt zowel op sociaal gebied, maar ook vakinhoudelijk (ontwikkelen kan wel, maar alleen in zoverre het past in de toekomstvisie van het bedrijf.)
Ik wil niet zo opgaan in een bedrijf. Ik zorg liever voor mezelf en ik heb al een familie. Ik werk graag samen met met mensen, maar ik wil op gezette tijden de vrijheid hebben om doei te zeggen en wat anders te gaan doen. Kun je natuurlijk ook ontslag nemen, maar als je dat te snel en te vaak doet krijg je scheve ogen. En terecht. Dat past niet bij de relatie die je aangaat als je in loondienst treedt, de impliciete belofte die doet als je dat contract tekent.
Ik moet dus iets hebben dat tussen loondienst en "echt" ondernemersschap in zit. Volgens mij beschrijven woorden als "Zelfstandige Zonder Personeel" en "eenmanszaak" dat exact.
Het zou mij best zijn als er een groter gat, in welke vorm dan ook, zou zitten tussen eenmanszaak en bijvoorbeeld een B.V. Aan de andere kant, ik loop nu wel dat risico en heb zelf te zorgen voor vangnetten als verzekering en pensioen, dus ik zou belastingtechnisch ook zo behandeld moeten blijven worden.
Ben ik nu schijnzelfstandig of niet? Ik vind van niet.