Hoe het zakgeld met de Belastingdienst geregeld was weet ik niet. Als ik externe moest ik echter wel bonnetjes bij mij werkgever indienen en gold het zakgeld als maximale budget.Crazy D schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:23:
[...]
Maar dat zakgeld is dan toch gewoon bonus en is belast? Of zou het moeten zijn.
Nou ja de logica is niet heel ver te zoeken omdat net als met het bureau, er te makkelijk misbruik van wordt gemaakt (of is, in het verleden). Bankstel voor op je kantoor, een grote tv om heel de dag RTL-Z op aan te hebben.... Dat kun je als bedrijf met kantoorpand ook aanschaffen maar tenzij je die spullen thuis zet, zul je er op kantoor wat minder prive voordeel aan hebben (tenzij je kantoor een woonkamer is en je op die tv elke zondag F1 gaat kijken). En met overnachtingen natuurlijk net zo. Het is heel makkelijk om een hotelletje te boeken, lekkere maaltijd erbij, omdat je de volgende ochtend om 9 uur een "kennismaking" hebt bij een bedrijf en je wilt goed uitgerust daar verschijnen dus die anderhalf uur in de auto gaat 'm dan niet worden.
Ik weet niet of er echt vaak misbruik van gemaakt wordt en over wat voor bedragen je het dan hebt. Per persoon zal het meestal heus niet om 1000'en euro's gaan maar ja met alle zzp'ers bij elkaar tikt het dan toch aan.
Is het nuttig? Nee dat denk ik zeker niet, pak dan eerst de situaties aan waarin daadwerkelijk miljoenen euro's worden misgelopen dankzij leuke constructies en afspraken.
Echter het punt blijft dat werknemers bepaalde zaken wel mogen krijgen van de werkgever, maar als ZZP mag je het niet zakelijk opvoeren. Dat een bank niet mag als je thuiskantoor niet aan de voorwaarde voldoet snap ik, maar waarom is er geen uitzondering voor een Arbo werkplek? Ik dacht dat ze wilde voorkomen dat de ZZP'ers arbeidsongeschikt worden..
Die overnachting die je noemt mag trouwens wel gewoon, alleen het eten blijkbaar niet. Slapen is geen privé aangelegenheid en zoals ook in het artikel genoemd wordt ben je vrij om zelf te bepalen hoe je onderneming runt. Die overnachting en maaltijd kost je waarschijnlijk nog steeds meer dan uitkeren, belasting betalen en thuis slapen & eten. Zakelijke kosten gaan nog steeds ten koste van je winst he.