Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:01

Crazy D

I think we should take a look.

ID-College schreef op zondag 18 december 2022 @ 11:35:
Persoonlijk heb ik niet zoveel tegen "ondernemers" die niet echt ondernemen. Vandaag de dag hebben mensen veel meer behoefte aan tijd en flexibiliteit.
Lekker flexíbel, 2 jaar lang 40 uur per week bij 1 klant werken.
Waar ik dan weer wel moeite mee heb zijn zzpers die voor een appel en ei bij de klant gaan zitten en beargumenteren als: "meer heb ik niet nodig" of "ik maak niet zoveel kosten dus voor mij is dit prima", zoals ik hier lees. Dat is gewoon simpelweg niet goed, want zo werkt de markt gewoon niet.
Zo werkt de markt nou juist wel! Wij met z'n allen zijn die markt. Niemand rekent letterlijk dezelfde tarieven. Ik zie voor consultancy tarieven tussen 120 en 180 euro per uur voorbij komen. Bij gerenommeerde bedrijven. Dus ook die zijn al niet eenduidig. Als je dat al moet willen trouwens, marktwerking betekent ook dat de 1 hoger in het tarief gaat zitten dan een ander.
Die appel vertegenwoordigt een waarde en dat betaal je altijd als klant. Het is in mijn ogen volstrekt verkeerd dat af te doen met: ik heb weinig kosten, dus ik ga onder de marktwaarde zitten. Simpelweg omdat de marge groot genoeg is. Dat doet een AH toch ook niet?
Niet echt goede vergelijking. De AH verkoopt een diverse producten met dik verlies, in de hoop dat ze dat op andere producten met dikkere marges terugverdienen. Zo werken supermarkten.
En als ik tevreden ben met 100 euro waarom moet ik dan per se druk opleggen door 120 te rekenen zodat ik niet te ver van het tarief van concullega's zit? Het is niet mijn probleem als klanten vervolgens bij hun ook zeggen, kan het niet goedkoper? En dan is dat toch aan hun om daar op te reageren? Ik snap deze redenatie gewoon niet. Vraag en aanbod. Beiden zijn vrij te vragen en te bieden wat ze willen. En take it or leave it.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20:09
CodeCaster schreef op maandag 19 december 2022 @ 09:24:
De overheid kan inderdaad niet de regels met terugwerkende kracht veranderen, maar ze kunnen wel die 19,17% voor na de AOW-leeftijd ineens ook op 50% zetten, waarmee je dus dat geld al die jaren voor niets hebt vastgezet. Daarom óók een deel in eigen beheer opbouwen. Daar betaal ik dan inkomsten- en vermogensbelasting over, het zij zo.
Voor mij is 'mijn pensioen' zorgen dat ik na mijn 67e zo weinig mogelijk kosten hoef te maken; hoe minder geld ik moet uitgeven, des te beter. Dus hypotheek aflossen, van het gas af, zoveel mogelijk zonnepanelen. Vooral de energiekosten blijken de laatste tijd nogal fluïde. Dat zal niet met alles lukken; water zal ook wel duurder worden en dat geldt ook voor verzekeringen. Maar ik denk dat het met de AOW nog wel betaalbaar blijft.
Ik verwacht niet dat de AOW heel veel minder wordt. Bij BND spaar ik zoveel mogelijk en uit mijn oude loondienst komt ook nog een paar tientjes. Dat zie ik als extra; ik zet in op kosten besparen als ik met pensioen ga. Dat kan de overheid me nauwelijks afnemen (ik zeg bewust niet dat ze het NIET kunnen afnemen).

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
Crazy D schreef op maandag 19 december 2022 @ 10:05:
[...]

Lekker flexíbel, 2 jaar lang 40 uur per week bij 1 klant werken.
Mijn flexibelheid zit juist in het feit dat ik zelf kan bepalen hoeveel vakantie ik neem (want ik betaal het toch zelf), zelf m'n vervoer kan regelen (geen irritante regels over 1e klas rijden of type auto), m'n eigen laptop + telefoon mag kiezen en ook zonder gezeik nee mag zeggen tegen een opdracht (hiervoor bij een detacheerder werd je wel eens raar aan gekeken als je 2 uur rijden per dag teveel vond).

Ik vind het wel apart dat mensen hier zo'n felle mening hebben over hoe mensen hun eigen werk inrichten. Het idee van het freelancen is toch juist dat iedereen helemaal voor zich mag bepalen hoe ze het inrichten? Ben het ook helemaal eens met @Crazy D over het tarief. Ik vind het belangrijker dat ik een leuke opdracht vind dan dat ik het onderste uit de kan haal. Ik heb soms ook het idee dat er hier wel eens vergeten wordt dat je met een uurtarief van 90 euro ook al 4x modaal verdient 8)7 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:17
Ik heb 2 vragen.
  1. Hebben jullie opgebouwde pensioen meegenomen vanuit loondienst naar bijv. jouw pensioenpotje bij BND of heb je dit laten staan?
  2. Hoe vaak lunchen/dineren jullie gemiddeld per maand om te netwerken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maxnl
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-12-2024
CodeCaster schreef op maandag 19 december 2022 @ 09:24:
De overheid kan inderdaad niet de regels met terugwerkende kracht veranderen, maar ze kunnen wel die 19,17% voor na de AOW-leeftijd ineens ook op 50% zetten, waarmee je dus dat geld al die jaren voor niets hebt vastgezet.
Ga er maar vanuit dat het belastingtarief voor mensen voor en na de AOW leeftijd gelijk wordt.
Vastzetten heeft echter nog steeds voordeel, omdat je daarmee dat geld uit box 3 houd.

Moet je echter wel beleggen.
Geld op spaarrekening vast zetten heeft geen nut.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Het verhogen van de IB na AOW leeftijd raakt niet alleen ondernemers maar álle pensioengerechtigde. Het verlagen van hun netto inkomsten door belastingverhogingen is politieke zelfmoord voor (bijna) gepensioneerden en hun kinderen. Ik lees nu op Facebook dat mensen jaren gewerkt hebben niet gekort mogen worden op hun pensioen. Dat terwijl de huidige gepensioneerden een situatie hebben waar ieder onder de 40 enkel van kan dromen.

Mijn pensioen uit loondienst was een lachertje. Het enige wat interessant was de verzekering die erop zaten mocht ik te komen overlijden of arbeidsongeschiktheid raken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-09 13:18

TommyGun

Stik er maar in!

Roodey schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:21:
Ik heb 2 vragen.
  1. Hebben jullie opgebouwde pensioen meegenomen vanuit loondienst naar bijv. jouw pensioenpotje bij BND of heb je dit laten staan?
  2. Hoe vaak lunchen/dineren jullie gemiddeld per maand om te netwerken?
1) Laten staan, het stelt toch niks voor wat ik heb opgebouwd in loondienst...
2) Wat versta je onder netwerken? Ik ga vrijwel wekelijks lunchen of dineren met andere ZZP'ers / 'collega's' of bijv mijn contactpersoon bij de broker - maar is dat netwerken? Vast niet. Al voer ik wel gewoon alles zakelijk op (maar die discussie wordt hier al te vaak gevoerd :+)

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04-09 13:05
TheJVH schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:11:
[...]
Ik vind het belangrijker dat ik een leuke opdracht vind dan dat ik het onderste uit de kan haal. Ik heb soms ook het idee dat er hier wel eens vergeten wordt dat je met een uurtarief van 90 euro ook al 4x modaal verdient 8)7 .
Ieder zijn goed recht inderdaad, maar als ik hoor dat een opdrachtgever een bepaalde rol 120 euro waard vindt, want dat willen ze betalen, waarom zou ik dan genoegen nemen met 90 en 30 afstaan aan een tussenpartij die er amper iets voor doet? Dan wordt het voor mij ook gewoon een principekwestie om zoveel mogelijk zelf te pakken. Ik ben <+:) niet.
Kan je inderdaad zeggen: met 90 verdien je meer dan genoeg, maar waarom zou ik zo'n Zuidas pikkie mijn geld op laten snuiven.
Ik vind wel een bestemming voor de centen en is het niet voor mezelf, dan wel voor de volgende generatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

TheJVH schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:11:
[...]

Mijn flexibelheid zit juist in het feit dat ik zelf kan bepalen hoeveel vakantie ik neem (want ik betaal het toch zelf), zelf m'n vervoer kan regelen (geen irritante regels over 1e klas rijden of type auto), m'n eigen laptop + telefoon mag kiezen en ook zonder gezeik nee mag zeggen tegen een opdracht (hiervoor bij een detacheerder werd je wel eens raar aan gekeken als je 2 uur rijden per dag teveel vond).

Ik vind het wel apart dat mensen hier zo'n felle mening hebben over hoe mensen hun eigen werk inrichten. Het idee van het freelancen is toch juist dat iedereen helemaal voor zich mag bepalen hoe ze het inrichten? Ben het ook helemaal eens met @Crazy D over het tarief. Ik vind het belangrijker dat ik een leuke opdracht vind dan dat ik het onderste uit de kan haal. Ik heb soms ook het idee dat er hier wel eens vergeten wordt dat je met een uurtarief van 90 euro ook al 4x modaal verdient 8)7 .
Eens met de eerste alinea, niet helemaal met de tweede :P Maar goed, dat moet ieder lekker zelf bepalen.

Werkplezier is absoluut belangrijk, maar een marktconform tarief ook. Onderaan de streep blijft het echter werk en geen liefdadigheidsinstelling. Als ik het niet naar m'n zin heb ga ik verder kijken, geld is geen motivator. Maar waarom zou het een het ander uitsluiten? Bij een leuke club met leuke mensen kun je je vast vermaken (en jezelf blijven ontwikkelen) en toch goed verdienen...

[ Voor 13% gewijzigd door TommyGun op 19-12-2022 13:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wvdl
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:04
TommyGun schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:45:
[...]

Eens met de eerste alinea, niet helemaal met de tweede :P Maar goed, dat moet ieder lekker zelf bepalen.

Werkplezier is absoluut belangrijk, maar een marktconform tarief ook.
Same..

Ik haal het liefste ook het maximale uit de uren die ik werk/onderneem.
Dat is voor mij ook onderdeel van het ondernemen, de meer ik verdien, de meer ik 'vervelend' werk kan uitbesteden, de meer ik vrije tijd heb.
Gechargeerd noem ik het ook altijd ondersteuning van de locale mede ondernemers (schoonmaak, hovenier, timmerman etc etc)
De beruchte Trickle-down economics }:O

Liefst ga ik ook eerder met pensioen zodat ik erna het mijn hobbie kan noemen :-D

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rool
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:36
Roodey schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:21:
Met een eenmanszaak kan dat niet. Nu bouw ik als eenmanszaak pensioen op in de derde pijler. Via mijn voormalige werkgever was dat in de tweede pijler. Die kan je niet samenvoegen tot 1 pot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
JEightyFive schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:43:
[...]

Ieder zijn goed recht inderdaad, maar als ik hoor dat een opdrachtgever een bepaalde rol 120 euro waard vindt, want dat willen ze betalen, waarom zou ik dan genoegen nemen met 90 en 30 afstaan aan een tussenpartij die er amper iets voor doet? Dan wordt het voor mij ook gewoon een principekwestie om zoveel mogelijk zelf te pakken. Ik ben <+:) niet.
Kan je inderdaad zeggen: met 90 verdien je meer dan genoeg, maar waarom zou ik zo'n Zuidas pikkie mijn geld op laten snuiven.
Ik vind wel een bestemming voor de centen en is het niet voor mezelf, dan wel voor de volgende generatie.
Maar dan heb je het over het feit dat er een tussenpartij is die ook nog eens 30 euro pakt waardoor je klant er 120 voor betaald, in dat geval ben ik het helemaal met je eens. In mijn geval zit ik direct bij de klant met niemand er tussen, dus ik krijg het gehele bedrag en de klant heeft minder kosten (wat nogal belangrijk is voor een startup).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roodey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:17
TommyGun schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:42:
[...]

1) Laten staan, het stelt toch niks voor wat ik heb opgebouwd in loondienst...
2) Wat versta je onder netwerken? Ik ga vrijwel wekelijks lunchen of dineren met andere ZZP'ers / 'collega's' of bijv mijn contactpersoon bij de broker - maar is dat netwerken? Vast niet. Al voer ik wel gewoon alles zakelijk op (maar die discussie wordt hier al te vaak gevoerd :+)
Duidelijk inzake punt 1.
Dank voor je antwoord over punt 2. Dat zie ik als netwerken. Ook het warmhouden van relaties met vorige collega's. Soms hebben die een netwerk waar wat uit kan komen of ze staan op het punt om te vertrekken waarna je weer kunt samenwerken. Ik ga niet wekelijks lunchen, maar dan heb ik een beeld (n=1) dat wekelijks ook voorkomt ;-)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 21:00
“Stop de oorlog van ambtenaren tegen zelfstandigen”
Roos Wouters van de Werkvereniging roept in een opinieartikel de Tweede Kamer op om te leren van de toeslagenaffaire en bij het zzp-beleid niet dezelfde fouten te maken. ‘Pas als je gaat luisteren naar wat mensen echt beweegt, kan je gedragen beleid maken”

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

TommyGun schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:45:
[...]

Werkplezier is absoluut belangrijk, maar een marktconform tarief ook. Onderaan de streep blijft het echter werk en geen liefdadigheidsinstelling. Als ik het niet naar m'n zin heb ga ik verder kijken, geld is geen motivator. Maar waarom zou het een het ander uitsluiten? Bij een leuke club met leuke mensen kun je je vast vermaken (en jezelf blijven ontwikkelen) en toch goed verdienen...
Een tarief waar jij je goed bij voelt is belangrijk. Er bestaat niet zoiets als marktconform. Dat is een bullshit term. Je moet je goed voelen bij de beloning die je krijgt voor een bepaalde inspanning. En die is beloning is misschien de ene keer hoger dan de andere keer, en als jij voor hetzelfde werk meer of minder rekent, boeiend.

Misschien nog even een wake up call: een modaal salaris is nog een 40.000 euro (!!). Velen hier vangen per jaar 4 of nog meer keer dit salaris als nettowinst. "Geen liefdadigheidswerk". Nee, van ons inkomen kunnen we 3 gezinnen prima onderhouden. Dat je veel geld wil verdienen prima, maar wel even realistisch blijven.Je doet het nu overkomen alsof er hier gesproken wordt dat mensen tegen een bijbeun-studententariefje werken.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Crazy D schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:38:
[...]

Een tarief waar jij je goed bij voelt is belangrijk. Er bestaat niet zoiets als marktconform. Dat is een bullshit term. Je moet je goed voelen bij de beloning die je krijgt voor een bepaalde inspanning. En die is beloning is misschien de ene keer hoger dan de andere keer, en als jij voor hetzelfde werk meer of minder rekent, boeiend.
Natuurlijk bestaat marktconform wel. Hier, de KVK legt het uit voor je; https://www.kvk.nl/advies...arters/uurtarief-bepalen/
Misschien nog even een wake up call: een modaal salaris is nog een 40.000 euro (!!). Velen hier vangen per jaar 4 of nog meer keer dit salaris als nettowinst. "Geen liefdadigheidswerk". Nee, van ons inkomen kunnen we 3 gezinnen prima onderhouden. Dat je veel geld wil verdienen prima, maar wel even realistisch blijven.Je doet het nu overkomen alsof er hier gesproken wordt dat mensen tegen een bijbeun-studententariefje werken.
Lekkere dooddoener, dus omdat we (relatief) veel verdienen moeten we vooral niet nog meer willen nastreven :O

-
Tip; misschien moet je wat minder denigrerend reageren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:15
TommyGun schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:44:
Lekkere dooddoener, dus omdat we (relatief) veel verdienen moeten we vooral niet nog meer willen nastreven
Of, waar ik een voorstander van ben, een deel doneren aan goede doelen. Zo'n 2% van mijn omzet (14% van de winst) gaat nu naar goede doelen, maar ik wil dat eigenlijk nog een stukje hoger hebben.

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:14

_Arthur

blub

Nee, van ons inkomen kunnen we 3 gezinnen prima onderhouden.
Van Bill Gates zijn vermogen kan je de Nederlandse staatsschuld aflossen (*cijfers gefingeerd) is net zo'n dooddoener natuurlijk.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Liegebeest schreef op maandag 19 december 2022 @ 17:05:
[...]

Of, waar ik een voorstander van ben, een deel doneren aan goede doelen. Zo'n 2% van mijn omzet (14% van de winst) gaat nu naar goede doelen, maar ik wil dat eigenlijk nog een stukje hoger hebben.
Ongeveer 49.5% geef ik aan een goed doel, dat doel heeft allemaal potjes waar het in verdwijnt. Ze noemen het ook wel de Nederlandse staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
[...]

Misschien nog even een wake up call: een modaal salaris is nog een 40.000 euro (!!).
Om in de rij van de voedselbank te moeten staan is niet iets benijdenswaardig.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Liegebeest
init6 schreef op maandag 19 december 2022 @ 19:00:
[...]

Om in de rij van de voedselbank te moeten staan is niet iets benijdenswaardig.
Precies waarom de lokale voedselbank één van de doelen is waar ik elke maand aan doneer.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Liegebeest
init6 schreef op maandag 19 december 2022 @ 18:38:
[...]

Ongeveer 49.5% geef ik aan een goed doel, dat doel heeft allemaal potjes waar het in verdwijnt. Ze noemen het ook wel de Nederlandse staat.
Belastingafdracht vind ik een terechte plicht. Goede doelen steunen vind ik vanuit mijn geprivilegeerde positie misschien geen plicht, maar wel een kans om meer goed te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Vroeger liep ik namens enkele bekenden “Goede doelen” langs de deuren om donateurs te werven. Sommige betaalde 15 maanden donaties vooruit voor incasso en de commerciële tussenpartijen duiken daar natuurlijk bovenop. Zo lang deze stichtingen zich blijven richten op groei, meer en status in plaats van het doel vind ik het wel best. Ik krijg dan ook een leuk tarief werkend voor een stichting met ANBI status.

Zelf sponsor ik dan nog liever de staat en zal altijd kiezen om andere te helpen met tijd en niet financieel. Het geld van een ander geeft te makkelijk uit en zoveel heb ik nou ook weer niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:54
init6 schreef op maandag 19 december 2022 @ 18:38:
[...]

Dan doe je een pittige vrijwillige bijdrage want jij betaald geen 49,5% belasting :N ;)

(als ZZP/EMZ zit je vaak nog onder de 40%, weet alleen niet of je ZZP / BV / ... hebt)

[ Voor 11% gewijzigd door ybos op 19-12-2022 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkFire1985
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-02 07:51
ybos schreef op maandag 19 december 2022 @ 20:32:
[...]

Dan doe je een pittige vrijwillige bijdrage want jij betaald geen 49,5% belasting :N ;)

(als ZZP/EMZ zit je vaak nog onder de 40%, weet alleen niet of je ZZP / BV / ... hebt)
Heb je ook de 21% meegerekend als je je geld weer uitgeeft? ;-)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Frash
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:09
Misschien is die hele oorlog tegen 'inbedding' wel een blessing in disguise; geen Scrum-geneuzel meer ('instructies geven mag niet') en thuiswerken de norm ('geen werkplek bij opdrachtgever').

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 16:01
Tja laat de overheid eerst haar eigen aanvragen eens op orde maken dan

https://www.headfirst.nl/...8d-47d7-a364-11b16d70a82a

- Opdracht van 1 tot 4 jaar, 32 uur in de week
- "De mogelijkheid bestaat dat de kandidaat na verloop van tijd voor vergelijkbare werkzaamheden in een ander project of context wordt ingezet" -> instructies / machtsverhouding

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
Zolang de overheid vast blijft houden aan het feit dat zogenaamde managers (schaal >11) beter betaald moeten worden dan rasechte techneuten (schaal <12) zullen die vacatures niet snel ingevuld worden. Als het met schaal/salaris gaat over verantwoordelijkheden, dan lach ik dat vriendelijk weg met alle schandalen die de overheid intussen achter de kiezen heeft waarbij de werkvloer aan de bel trekt, maar de managers wel weer een donker laatje in hun bureau weten te vinden.
Ik ben niet tegen een CAO of tegen een vakbond, maar ik zie niet hoe die mij gaan overtuigen om (weer) bij de overheid in dienst te komen. Om nu nog 10 jaar voor 36u/week te gaan werken in schaal 11/trede 10 met alle bonussen enzovoort, hoe ga ik me dan nog motiveren?!

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:56
Zo, vandaag de eenmanszaak omgezet naar een BV + Holding. Het wordt net een echt bedrijf :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• El Polo Diablo
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 28-07 08:25
Stefangrp schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 15:09:
Zo, vandaag de eenmanszaak omgezet naar een BV + Holding. Het wordt net een echt bedrijf :P
Gefeliciteerd, hier hetzelfde.

hoe doe jij dat met de overgang van lopen contracten (zowel leveranciers als klanten)? Het nieuwe BTW nummer laat even op zich wachten en ook een bankrekeningnummer gaat niet zo snel als ik had gehoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
ik ga eerst ff op vakantie!
Nu serieus: Ik ben met terugwerkende kracht per 1-1-2022 om dus 'te laat' ben ik toch al.
Mijn werkmaatschappij kan - als ik het goed interpreteer - bij KNAB blijven, dus daar geen wijzigingen. Voor de Holding moet ik naar een andere bank overigens, irritant.

Leveranciers en klanten ga ik een mail sturen als ik de nieuwe kvk en btw-nummer binnen heb. Per mail, uittreksel kvk erbij. En dan zie ik verder wel wie er moeilijk gaat doen en meer info wil.
Ik heb bijv net vorige maand een financial lease contract afgesloten. Die gaan misschien iets lastiger doen dan dat mkb'ertje waar ik 4 uur in de week voor werk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pepernoot
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-09 22:28
Gefeliciteerd!

Waarom als ik vragen mag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16:10
Misschien een beetje mosterd na de maaltijd, maar ik vind de tarieven van mijn mensen in mijn team en de mensen die ik interview wel degelijk van belang. Prima dat jij 65 euro genoeg vind voor leuk werk, maar als de overkant 5 euro meer bied voor net zulk leuk werk? En ik kijk zelf ook zo naar mijn projecten. niet meer dan 85 euro? Prima, maar daar koop je geen loyaliteit mee in deze markt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16:10
GrooV schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:25:
Tja laat de overheid eerst haar eigen aanvragen eens op orde maken dan

https://www.headfirst.nl/...8d-47d7-a364-11b16d70a82a

- Opdracht van 1 tot 4 jaar, 32 uur in de week
- "De mogelijkheid bestaat dat de kandidaat na verloop van tijd voor vergelijkbare werkzaamheden in een ander project of context wordt ingezet" -> instructies / machtsverhouding
NIeuwe mantel voor Belastingdienst ook gelezen? Daarin mag je al opdrachtnemer de opdracht niet eens meer voortijdig beeindigen. Er is een naam voor dat soort contracten ......

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefangrp
Pepernoot schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 16:25:
[...]

Gefeliciteerd!

Waarom als ik vragen mag?
Omdat fiscaal, omdat aansprakelijkheid (ik huur zelf ook regelmatig anderen in), en omdat ik verwacht op (relatief) korte termijn met een business partner samen een bedrijf(BV) te gaan starten met ook eigen personeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kawa
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:24
Stefangrp schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 15:52:
ik ga eerst ff op vakantie!
Nu serieus: Ik ben met terugwerkende kracht per 1-1-2022 om dus 'te laat' ben ik toch al.
Mijn werkmaatschappij kan - als ik het goed interpreteer - bij KNAB blijven, dus daar geen wijzigingen. Voor de Holding moet ik naar een andere bank overigens, irritant.

Leveranciers en klanten ga ik een mail sturen als ik de nieuwe kvk en btw-nummer binnen heb. Per mail, uittreksel kvk erbij. En dan zie ik verder wel wie er moeilijk gaat doen en meer info wil.
Ik heb bijv net vorige maand een financial lease contract afgesloten. Die gaan misschien iets lastiger doen dan dat mkb'ertje waar ik 4 uur in de week voor werk
Gefeliciteerd :)

Het is net volgens mij anders om. KNAB accepteerd BV's met een natuurlijk persoon als eigenaar. Jij bent eigenaar van de holding. De holding is eigenaar van de Wm en die kun je darom niet bij KNAB onderbrengen. Dit is waarschijnlijk toch niet waar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kawa
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:24
fry77 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 16:32:
[...]

NIeuwe mantel voor Belastingdienst ook gelezen? Daarin mag je al opdrachtnemer de opdracht niet eens meer voortijdig beeindigen. Er is een naam voor dat soort contracten ......
En dat geldt niet alleen voor de mantel met de BD.. Dit wordt de standaard vrees ik

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hmmbob
Kawa schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 16:37:
[...]

En dat geldt niet alleen voor de mantel met de BD.. Dit wordt de standaard vrees ik
Nah, dan ga je contracten van 3 maanden aan voortaan. Hoop extra contract-werk om die steeds te verlengen, maar goed - dát zou ik in dat geval weer tijdens de uren van de opdrachtgever doen :+

[ Voor 10% gewijzigd door Hmmbob op 20-12-2022 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:39

Matis

Rubber Rocket

Ik draai nu een half jaar als ZZPer in een BV-constructie. Ben er achteraf wel blij mee. Vooral de rechtspersoon die het werk en prive scheidt, vind ik erg waardevol.

Het enige "nadeel" is dat een aantal banken en verzekeraars denken dat je gewoon in loondienst bent, omdat je salaris (uit je eigen BV) ontvangt.

Dat heeft een aantal keer (nadelig) voor mij uitgepakt

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18:15
Matis schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 18:04:
Ik draai nu een half jaar als ZZPer in een BV-constructie. Ben er achteraf wel blij mee. Vooral de rechtspersoon die het werk en prive scheidt, vind ik erg waardevol.

Het enige "nadeel" is dat een aantal banken en verzekeraars denken dat je gewoon in loondienst bent, omdat je salaris (uit je eigen BV) ontvangt.

Geef het een paar jaar en je kunt zelf voor bank spelen. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sandburd
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Kawa schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 16:37:
[...]

Daar kun je natuurlijk gewoon over onderhandelen.

Dat is een van de eerste dingen die ik uit het contract laat halen, huidige klant wilde constructie dat ze wel van mij af kunnen maar ik niet van hen.
Dat gaan we dus niet doen, gewoon allebei netjes een opzegtermijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
fry77 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 16:30:
Misschien een beetje mosterd na de maaltijd, maar ik vind de tarieven van mijn mensen in mijn team en de mensen die ik interview wel degelijk van belang. Prima dat jij 65 euro genoeg vind voor leuk werk, maar als de overkant 5 euro meer bied voor net zulk leuk werk? En ik kijk zelf ook zo naar mijn projecten. niet meer dan 85 euro? Prima, maar daar koop je geen loyaliteit mee in deze markt.
Maar met deze argumentatie ga jij gewoon een beter bod doen om te voorkomen dat ze een makkelijk bod krijgen en weg gaan. Dat heeft niks met skills te maken toch ;)?

Nothing to see here!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024

Maar dat is natuurlijk ook een beetje zo als je sec naar prive persoon kijkt. Niet alle partijen kunnen omgaan dat je een DGA bent ;)

Nothing to see here!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:20

Op welke manier is dat laatste een probleem dan? bij mijn hypotheekaanvraag liep ik er juist tegen aan dat men dat niet op die manier wilde zien. Ondanks dat ik al tijden iedere maand netjes een mooi loonstrookje ontving met het zelfde (en licht stijgende) bedrag er op.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Freeaqingme schreef op woensdag 21 december 2022 @ 01:32:
Op welke manier is dat laatste een probleem dan? bij mijn hypotheekaanvraag liep ik er juist tegen aan dat men dat niet op die manier wilde zien. Ondanks dat ik al tijden iedere maand netjes een mooi loonstrookje ontving met het zelfde (en licht stijgende) bedrag er op.
Bij de aanvraag van een AOV bijvoorbeeld. Daar wordt gekeken naar je jaarloon en niet naar je bruto winst (zoals bij een EMZ).

Aangezien ik mezelf een minimaal DGA salaris uitbetaal, is het verzekerde bedrag ook lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiziger88
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16:40
Had het belastingtechnisch nog nut met de vernieuwde regels, waarbij dga extra wordt belast etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lycaon
Reiziger88 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 08:30:
[...]

Had het belastingtechnisch nog nut met de vernieuwde regels, waarbij dga extra wordt belast etc?
Aan beide kanten wordt gesneden. De zelfstandigenaftrek wordt bijv. aankomend jaar met ca. €1.300 gekort (en het jaar daarop weer, en weer, en weer, etc.).

En er zijn ook 'voordeeltjes'. Voor dividenduitkeringen gaat t/m 67.000 euro op jaarbasis het tarief omlaag van 26,9% naar 24,5%. Scheelt op dat bedrag zo maar plm. €1.500.
Daarboven (helaas) wel fors omhoog naar 31%.

In mijn geval had de nieuwe regelgeving – hier zijn ook persoonlijke overwegingen in meegenomen – in ieder geval te weinig impact om mijn keuze te beïnvloeden.

[ Voor 5% gewijzigd door Lycaon op 21-12-2022 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• figlio del comm
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18:51
Matis schreef op woensdag 21 december 2022 @ 06:59:
[...]

Bij de aanvraag van een AOV bijvoorbeeld. Daar wordt gekeken naar je jaarloon en niet naar je bruto winst (zoals bij een EMZ).
Dan heb je toch gewoon de verkeerde AOV ? Mijn AOV kijkt niet naar inkomsten (jaarloon of brutowinst), maar naar kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Polo Diablo
Zoals een paar berichten eerder gemeld heb mijn eenmanszaak om laten zetten en nu 2 BV's.
Ik ben op zoek naar een accountant maar door de eindejaarsdrukte daar nog niet in geslaagd.
In de tussentijd wel al wat zaken zelf uitgezocht en vastgelegd zoals;
  • Opstellen Activa/passiva transactie overeenkomst
  • Opstellen Rekening courant overeenkomst
  • Opstellen DGA arbeidsovereenkomst
  • Opstellen managementsovereenkomst Holding-werkmaatschappij
  • Openen betaalrekeningen
Nu las ik ook dat het aanvragen van 1 fiscale eenheid voor de VPD en OB gedaan moet worden bij de belastingdienst. Daar is eHerkenning voor nodig. Nu mijn vraag, moet ik eHerkenning aanvragen voor de Holding of voor de werkmaatschappij? Of voor beiden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
Reiziger88 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 08:30:
[...]

Iets minder, maar normaliter maak ik ook komende jaren genoeg winst om goed uit te komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eliaz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-09 18:16
Ben in oktober met een redelijke sprong in het diepe begonnen als zzp'er. Software ontwikkeling. Nog geen moment spijt van gehad, behalve dat ik achteraf eerder had moeten beginnen in verband met het urencriterium wat je redelijkerwijs nooit kan halen als je zo laat in het jaar begint. Werkweken van 100 uur (x ~12 werkweken) wordt wel heel lastig verantwoorden en qua tijdschrijven/documentatie is het lastig hard te maken dat ik veel voorbereidingstijd had.

Daardoor wel een vraag: kan je als zzp'er effectief bruto sparen voor een investering? Stel (fictief) je hebt 100K kapitaal nodig voor een investering in nieuwe bedrijfsactiviteiten. Op 31-12 zit je bruto op 80K, dus gaat dat jaar niet lukken. Volgend jaar wel, maar omdat er een jaarovergang is moet je eerst IB betalen over die 80K is wat tot nu toe mijn conclusie is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RzrBck
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-09 12:22
Eliaz schreef op woensdag 21 december 2022 @ 10:20:
Ben in oktober met een redelijke sprong in het diepe begonnen als zzp'er. Software ontwikkeling. Nog geen moment spijt van gehad, behalve dat ik achteraf eerder had moeten beginnen in verband met het urencriterium wat je redelijkerwijs nooit kan halen als je zo laat in het jaar begint. Werkweken van 100 uur (x ~12 werkweken) wordt wel heel lastig verantwoorden en qua tijdschrijven/documentatie is het lastig hard te maken dat ik veel voorbereidingstijd had.

Daardoor wel een vraag: kan je als zzp'er effectief bruto sparen voor een investering? Stel (fictief) je hebt 100K kapitaal nodig voor een investering in nieuwe bedrijfsactiviteiten. Op 31-12 zit je bruto op 80K, dus gaat dat jaar niet lukken. Volgend jaar wel, maar omdat er een jaarovergang is moet je eerst IB betalen over die 80K is wat tot nu toe mijn conclusie is.
Wat vaak werkt voor dit soort vraagstukken: draai hem om, speel advocaat van de duivel. Wat als je er misbruik van wil maken: "Nee meneer de belastingdienst, hier wil ik geen IB over betalen, want volgend jaar ...!"

En vraag je dan af of die redenatie verdedigbaar is vanuit het perspectief van de belastingdienst. Dat is vaak al een goede indicatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lycaon

[...]
Wat betreft het urencriterium... Ook de uren gemaakt ter voorbereiding van de start van je onderneming mag je meetellen. Mocht jij dus aannemelijk kunnen maken – m.b.v. een urenregistratie – dat je voor de opstart (e.g., website (!!), acquisitie, ondernemingsplan, etc.) een x-aantal uren nodig hebt gehad, kun je de druk op het resterende deel v.h. jaar (12 werkweken) verlichten.

Edit: Dit schreef je zelf al, excuus. Het bouwen van een website kan echter heel veel tijd kosten :+

[ Voor 5% gewijzigd door Lycaon op 21-12-2022 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apjuh
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18-07 11:01
Vorige week is het keyboard van mijn zakelijke laptop kuren aan het vertonen. Nu wil ik het toetsenbord laten repareren, maar ik vraag me alleen af of dit ook aftrekbaar is als onderhoudskosten?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Apjuh schreef op woensdag 21 december 2022 @ 11:42:
Vorige week is het keyboard van mijn zakelijke laptop kuren aan het vertonen. Nu wil ik het toetsenbord laten repareren, maar ik vraag me alleen af of dit ook aftrekbaar is als onderhoudskosten?
Waarom niet, is toch gewoon onderhoud van bedrijfsmiddelen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online

Ik zou eerder zorgen maken over de gemiste inkomsten van later beginnen. Niet voor niets is het beste moment om te beginnen altijd morgen. ;)

Verder kan je als eenmanszaak geen IB uitstellen. Je kan wel de definitieve aangifte uitstellen en geen voorlopige aangifte indienen. Houd alleen wel rekening mee dat je de Belastingdienst niet als schuldeiser wilt hebben want daar gaan de meeste ondernemers privé op failliet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senzubean
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10-09 12:45
Dag mede-freelancers,

Begin volgend jaar start ik als ZZP'er en ik vroeg me af of het boekhoudkundig handiger is om volgend jaar pas aankopen te doen zoals bijv. een laptop i.p.v. dit jaar. Ik zie namelijk redelijk wat laptop aanbiedingen voorbij komen die mijn interesse wekken.

Sta al wel ingeschreven bij KvK met een omzet van 0 over het jaar 2022.

Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeMolT.
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07:17
Senzubean schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:06:
Dag mede-freelancers,

Begin volgend jaar start ik als ZZP'er en ik vroeg me af of het boekhoudkundig handiger is om volgend jaar pas aankopen te doen zoals bijv. een laptop i.p.v. dit jaar. Ik zie namelijk redelijk wat laptop aanbiedingen voorbij komen die mijn interesse wekken.

Dank!
Kan prima nu, je mag best een tijd terug als het voor de opstart fase is van je bedrijf.
Dus kopen kopen kopen, je bent toch niet gek :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Dag mede-freelancers,

Dank!
Houd rekening mee dat wanneer je in een boekjaar €2400 excl btw investeert in bedrijfsmiddelen van €450 excl btw of meer je in aanmerking komt voor Kleine Investeringsaftrek (KIA).

Hier op de valreep nog even een laptop gekocht zodat mijn Apple Watch feitelijk gratis is. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senzubean
Deveon schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:21:
[...]

Houd rekening mee dat wanneer je in een boekjaar €2400 excl btw investeert in bedrijfsmiddelen van €450 excl btw of meer je in aanmerking komt voor Kleine Investeringsaftrek (KIA).

Hier op de valreep nog even een laptop gekocht zodat mijn Apple Watch feitelijk gratis is. :+
Bedoel je daarmee dat het handig is om dit jaar nog 2400+ excl. te "investeren" en volgende jaar hetzelfde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Senzubean schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:35:
[...]

Bedoel je daarmee dat het handig is om dit jaar nog 2400+ excl. te "investeren" en volgende jaar hetzelfde?
Dit jaar, volgend jaar of beide. Dat is een beetje aan jezelf en kan niet in je portemonnee kijken, zo lang je maar niet dit jaar €1500 doet en volgend jaar weer €1500. Zelf haal ik het meestal om het jaar maar heb ook na drie jaar ondernemen pas mijn zakelijke laptop gekocht.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Deveon schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:39:
[...]

Dit jaar, volgend jaar of beide. Dat is een beetje aan jezelf en kan niet in je portemonnee kijken, zo lang je maar niet dit jaar €1500 doet en volgend jaar weer €1500. Zelf haal ik het meestal om het jaar maar heb ook na drie jaar ondernemen pas mijn zakelijke laptop gekocht.
28% KIA korting op 0 omzet is 0.

Ik zou even wachten tot volgens jaar met het aanschaffen van producten voor de zaak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Senzubean schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:35:
[...]

Alleen als je het ook nodig hebt, elk jaar voor 2400.- aan nutteloze crap kopen voor wat korting op een belastingaangifte is ook zo sneu. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senzubean
jadjong schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:43:
[...]

Alleen als je het ook nodig hebt, elk jaar voor 2400.- aan nutteloze crap kopen voor wat korting op een belastingaangifte is ook zo sneu. :+
Nee precies, uiteindelijk betaal je toch zo'n 50% uit eigen zak...

• DarkFire1985
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-02 07:51
Dag mede-freelancers,

Dank!
Zoals ook gezegd, denk aan de Kia.
Tegelijk de vraag of je een EMZ of BV hebt opgericht. Voor een BV kan het interessant zijn om kosten volgend jaar te maken ivm het nieuwe VPB tarief.
El Polo Diablo schreef op woensdag 21 december 2022 @ 09:36:
Zoals een paar berichten eerder gemeld heb mijn eenmanszaak om laten zetten en nu 2 BV's.
Ik ben op zoek naar een accountant maar door de eindejaarsdrukte daar nog niet in geslaagd.
In de tussentijd wel al wat zaken zelf uitgezocht en vastgelegd zoals;
  • Opstellen Activa/passiva transactie overeenkomst
  • Opstellen Rekening courant overeenkomst
  • Opstellen DGA arbeidsovereenkomst
  • Opstellen managementsovereenkomst Holding-werkmaatschappij
  • Openen betaalrekeningen
Nu las ik ook dat het aanvragen van 1 fiscale eenheid voor de VPD en OB gedaan moet worden bij de belastingdienst. Daar is eHerkenning voor nodig. Nu mijn vraag, moet ik eHerkenning aanvragen voor de Holding of voor de werkmaatschappij? Of voor beiden?
Een fiscale eenheid is niet altijd nodig en/of gewenst. Kies je bewust voor de fiscale eenheid?

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Sowieso zal @Senzubean dit jaar geen gebruik van de KIA kunnen maken, want hij voldoet niet aan het urencriteria. Dit jaar investeren heeft niet heel veel nut, maar ook niet echt nadeel, want als je gewoon afschrijft is de afschrijving over max 9 dagen toch zo goed als niks. Alleen de KIA volgend jaar kan wel een voordeel bieden als je inderdaad 2400+ investeert.

[ Voor 52% gewijzigd door Woy op 22-12-2022 08:31 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Uit mijn link van de BD blijkt niet dat je aan het urencriteria hoeft voldoen voor de KIA, dat is volgens mij alleen voor de Ondernemersaftrek (+startersaftrek).

• El Polo Diablo
DarkFire1985 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 00:01:

[...]

Een fiscale eenheid is niet altijd nodig en/of gewenst. Kies je bewust voor de fiscale eenheid?
Ik begreep juist wanneer je een holding - werkmaatschappij structuur hebt dit wel nodig is. De managementfee die je vanuit de werkmaatschappij aan de holding betaald moet anders met BTW belast worden en de holding moet er vervolgens VPB over betalen wanneer ze niet in een fiscale eenheid voor de VPB en BTW zitten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hmmbob
Housekeeping vraagje: ik zie dat we inmiddels de 36k posts voorbij zijn in dit topic - is het handig om een nieuw deel te beginnen? Dat scheelt nieuwe ZZP-collega's een hoop bladeren.

• Neo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:13

Neo

El Polo Diablo schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:13:
[...]

Ik begreep juist wanneer je een holding - werkmaatschappij structuur hebt dit wel nodig is. De managementfee die je vanuit de werkmaatschappij aan de holding betaald moet anders met BTW belast worden en de holding moet er vervolgens VPB over betalen wanneer ze niet in een fiscale eenheid voor de VPB en BTW zitten.
Ik ben nu met hetzelfde bezig (wel of geen fiscale eenheid aanvragen). Tussen de holding en de werk BV geldt toch deelnemersvrijstelling waardoor je geen VPB betaald over de managementfee?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:18
Hmmbob schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:58:
Housekeeping vraagje: ik zie dat we inmiddels de 36k posts voorbij zijn in dit topic - is het handig om een nieuw deel te beginnen? Dat scheelt nieuwe ZZP-collega's een hoop bladeren.
Updaten van de OP is makkelijker voor algemene zaken dan het hebben van verschillende reeksen. Maakt het zoeken ook makkelijker omdat het in 1 topic zit. Ook als je een keer vanaf Google vandaan komt.

Stel je zoekt een keer naar AOV dan krijg je mooi alle resultaten terug in dit topic.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freeaqingme
[...]

Neo schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:59:
[...]

Ik ben nu met hetzelfde bezig (wel of geen fiscale eenheid aanvragen). Tussen de holding en de werk BV geldt toch deelnemersvrijstelling waardoor je geen VPB betaald over de managementfee?
Ik zou in ieder geval even onderscheid maken tussen de Fiscale Eenheid voor de VPB, en de Fiscale Eenheid voor de BTW. Dat zijn twee verschillende dingen.

Fiscale Eenheid voor de VPB is voornamelijk handig wanneer je zonder goed koopmansbeginsel geld wilt kunnen schuiven tussen verschillende (werk)maatschappijen, of bijvoorbeeld voor langere tijd verwacht verlies te maken in de ene werkmaatschappij en dat weer wil compenseren (voor de VPB) met de winst in een andere maatschappij. Groot nadeel hierbij is dat je aangifte complexer wordt, je moet namelijk alles consolideren. Ook het later ontvlechten van de fiscale eenheid voor de VPB kan nogal wat voeten in de aarde hebben.

Omdat er geen dividendbelasting zit tussen BV's, betaal je geen extra dividendbelasting of iets dergelijks wanneer je de winst van je werkmaatschappij zou willen overhevelen naar je holding. Daarvoor maakt zo'n fiscale eenheid dus niet uit.

Fiscale Eenheid voor de BTW is vooral praktisch wanneer je vanuit je werkmaatschappij bijvoorbeeld vooral veel doet voor de zorg of onderwijs, en vrijgesteld wordt van BTW. Zonder fiscale eenheid voor de BTW zou je holding dan wel BTW moeten rekenen aan je werkmaatschappij, waardoor je ~21% van je omzet afroomt. Nadeel hiervan is dat veel boekhoudtools een integratie hebben met de Belastingdienst om geautomatiseerd je BTW-aangifte te doen ieder kwartaal, maar de meeste ZZP-tools bij mijn weten geen fiscale eenheid voor de BTW ondersteunen.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Deveon schreef op donderdag 22 december 2022 @ 08:47:
Uit mijn link van de BD blijkt niet dat je aan het urencriteria hoeft voldoen voor de KIA, dat is volgens mij alleen voor de Ondernemersaftrek (+startersaftrek).
Ja volgens mij heb je gelijk, ik was in de war met willekeurige afschrijving voor starters, daarvoor moet je in aanmerking komen voor startersaftrek en dus het urencriterium

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Bender
  • Laatst online: 16-09 09:15
Matis schreef op woensdag 21 december 2022 @ 06:59:
[...]

Aangezien ik mezelf een minimaal DGA salaris uitbetaal, is het verzekerde bedrag ook lager.
Maar dat is ook logisch toch?

Want over de winst van het bedrijf moet allemaal nog andere belastingen betaald worden, en wellicht is het ook niet beschikbaar vanwege investeringen.
Terwijl je AOV op persoonlijke titel is.

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Bender schreef op donderdag 22 december 2022 @ 15:00:
Maar dat is ook logisch toch?

Want over de winst van het bedrijf moet allemaal nog andere belastingen betaald worden, en wellicht is het ook niet beschikbaar vanwege investeringen.
Terwijl je AOV op persoonlijke titel is.
Ja, achteraf wel. Maar werd door ZZP-Nederland op het verkeerde been gezet.
Zij schrijven overal ZZPer, maar bedoelen daar 9 van de 10 keer EMZ mee, in plaats van BV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
com2,1ghz schreef op donderdag 22 december 2022 @ 11:08:
[...]

Updaten van de OP is makkelijker voor algemene zaken dan het hebben van verschillende reeksen. Maakt het zoeken ook makkelijker omdat het in 1 topic zit. Ook als je een keer vanaf Google vandaan komt.

Stel je zoekt een keer naar AOV dan krijg je mooi alle resultaten terug in dit topic.
Klopt, zelfs posts van 12 jaar oud. Ik ben ook wel voorstander van een nieuw schoon topic met alle nieuwe regeltjes die nu gelden.

En wees eerlijk, bijna niemand gebruikt de zoekfunctie |:(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06:26
Ernemmer schreef op donderdag 22 december 2022 @ 15:36:
[...]

Klopt, zelfs posts van 12 jaar oud. Ik ben ook wel voorstander van een nieuw schoon topic met alle nieuwe regeltjes die nu gelden.

En wees eerlijk, bijna niemand gebruikt de zoekfunctie |:(
Voor beginners is het mss ook beter om het topic te lezen met filter van 10+ duimpjes of iets dergelijks
Het freelance ICT-ers discussie topic

dan haal je de krenten uit de pap, mocht je wat interessants tegenkomen, kun je altijd inzoomen op dat tijdvak...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kaspers
  • Laatst online: 20:22
Neo schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:59:
Eens met reactie van @Freeaqingme. Ik heb tussen holding en werkmaatschappij ook geen fiscale eenheid. Zo’n gedoe is ‘t nou ook weer niet om op die maandelijkse management-fee facturen van de holding aan de werkmaatschappij BTW te rekenen. En al helemaal niet wanneer je dit automatiseert in je boekhouding (ik gebruik Odoo, heb ‘t pakket al eens vaker genoemd hier, erg tevreden over, en gratis voor wat je er van nodig hebt). En wil je die werkmaatschappij goed leeg willen trekken, dan zorg je gewoon voor een stevige managementfee, en zorg je dat je zoveel mogelijk de zakelijke kosten in de werkmaatschappij maakt, en niet in de holding. Da’s ook niet waar de holding voor bedoeld is. Al heb ik wel de auto (en ditto kosten) in de holding zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
Kaspers schreef op donderdag 22 december 2022 @ 21:37:
[...]

En wil je die werkmaatschappij goed leeg willen trekken, dan zorg je gewoon voor een stevige managementfee
Eens. Om het toch even genoemd te hebben; er zijn wel rechtzaken te vinden van freelancers die 100% van hun omzet in de werkmaatschappij via een managementee uitkeerden. De belastinginspecteur claimde dan (met succes) dat kennelijk 100% van de arbeid uit omzet kwam, en vond dan dat het gebruikelijk loon op basis van die management fee berekend moest worden, en kon men dan daarom daarmee niet/beperkt geld oppotten in de holding.

Ik heb even geen jurisprudentie bij paraat, en doe het zelf ook goeddeels zo (maar niet al mijn omzet komt uit arbeid), dus wou 't toch even genoemd hebben.

• Liegebeest
Ik geloof dat ik weer even HeadFirst goed in de gaten moet gaan houden. :|

Eind deze maand loopt mijn contract met de huidige klant af. In Select kreeg ik een melding dat mijn huidige factuur "on hold" is gezet, omdat er geen geldig contract meer is. Breh! Je kan niet mijn facturen over de contract-periode niet uitbetalen, omdat het contract is afgerond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:07
Freeaqingme schreef op donderdag 22 december 2022 @ 12:09:
Nadeel hiervan is dat veel boekhoudtools een integratie hebben met de Belastingdienst om geautomatiseerd je BTW-aangifte te doen ieder kwartaal, maar de meeste ZZP-tools bij mijn weten geen fiscale eenheid voor de BTW ondersteunen.
Kaspers schreef op donderdag 22 december 2022 @ 21:37:
Ik heb tussen holding en werkmaatschappij ook geen fiscale eenheid. Zo’n gedoe is ‘t nou ook weer niet om op die maandelijkse management-fee facturen van de holding aan de werkmaatschappij BTW te rekenen.
In dit geval is een fiscale eenheid voor de btw minder gedoe dan BTW verrekenen. In het meest simpele scenario is er geen integratie van je boekhoudpakket nodig. Er verandert letterlijk niets behalve dat je geen BTW rekent over facturen tussen holding en werkmaatschappij. Beide ondernemingen mogen ook met een eenheid gewoon apart aangifte omzetbelasting doen, zonder nummer voor de eenheid. Ook hoeft de eenheid niet aangemeld te worden bij de Belastingdienst.

De Belastingdienst schrijft: "De fiscale eenheid kan bijvoorbeeld 1 btw-aangifte doen voor alle ondernemingen samen doen, of verschillende btw-aangiften doen voor iedere onderneming apart", en "Daarnaast is het mogelijk om te handelen alsof sprake is van een fiscale eenheid, dus zonder beschikking".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lycaon
Freeaqingme schreef op donderdag 22 december 2022 @ 22:49:
[...]

Eens. Om het toch even genoemd te hebben; er zijn wel rechtzaken te vinden van freelancers die 100% van hun omzet in de werkmaatschappij via een managementee uitkeerden. De belastinginspecteur claimde dan (met succes) dat kennelijk 100% van de arbeid uit omzet kwam, en vond dan dat het gebruikelijk loon op basis van die management fee berekend moest worden, en kon men dan daarom daarmee niet/beperkt geld oppotten in de holding.

Ik heb even geen jurisprudentie bij paraat, en doe het zelf ook goeddeels zo (maar niet al mijn omzet komt uit arbeid), dus wou 't toch even genoemd hebben.
Volgens mij heb je het hier over de zgn. afroommethode?

https://www.rendement.nl/...de-gebruikelijk-loon.html

Hierdoor is door de Hoge Raad een streep gezet, míts salaris bekend is van een medewerker in ‘soortgelijke’ dienstbetrekking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:40

Yucon

*broem*

Yucon schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 08:42:
[...]

Ik boek dit soort dingen wel zakelijk en ik vind dat persoonlijk ook terecht.

Wat wel: lunch onderweg als ik om praktische redenen op het moment van lunch redelijkerwijs buiten de deur moet eten. En een biertje of rondje indien met meerdere mensen in de bar 's avonds in het geval van een overnachting.

Wat niet: een reep chocola bij een tankstation, of een betaalde lunch in de kantine van de klant. In dat geval kon ik in diezelfde kantine namelijk ook gewoon eigen bammetjes eten en daarnaast liggen de prijzen daar toch al wat lager dan bij reguliere horeca. Het gaat idd per keer wel om vrij kleine bedragen maar als het vaak voor komt zijn het ook veel tientjes.

Maar volgens mij sluit dit ook precies aan bij hoe de regeling bedoeld is. Je kunt het toch al maar voor 80% aftrekken met als redenering dat je hoe dan ook moet eten. Dat is het deel dat de inhoud van je eigen koelkast ook zou kosten. De overige 80% is de horeca-meerprijs. En die wordt in de regel juist door je werk veroorzaakt.
.. dit schreef ik dus eerder, maar ik kwam zojuist een opmerkelijk stukje tegen dat dit tegenspreekt. Er is recent een uitspraak geweest die er anders over denkt alleen vind ik er voorlopig nog maar 1 bron over.

https://www.jongbloed-fis...ntkosten_niet_aftrekbaar/
Henk is eigenaar van een eenmanszaak. In verband met diverse opdrachten verblijft Henk regelmatig in hotels, kamers of appartementen buiten zijn woonplaats, dit in binnen- en buitenland. Naast de verblijfkosten moest Henk natuurlijk ook eten en drinken (verteerkosten, zoals ontbijt, lunch en diner). De verteerkosten werden voor 80% ten laste van de winst gebracht. De Belastingdienst en de rechter vonden deze kosten niet aftrekbaar, omdat het privékosten zijn. Volgens het Gerechtshof moet iedereen eten en zijn het hiermee privékosten (overheersend privékarakter). De maaltijden zijn alleen genuttigd en dit kan thuis of in een hotel, dus privékosten, aldus de rechter.

Eigen verteerkosten van een ondernemer zijn volgens de rechter niet aftrekbaar van de winst, omdat het privékarakter overheerst. Ondernemers en werknemers zijn volgens het Gerechtshof niet gelijk aan elkaar (beroep gelijkheidsbeginsel faalt). Kosten zijn bij een ondernemer aftrekbaar (artikel 3.8 Wet IB) indien deze zakelijk zijn. De rechter gaat - min of meer - op de stoel van de ondernemer zitten om te beoordelen of kosten zakelijk zijn of niet. Zowel de Rechtbank als het Gerechtshof vonden de kosten niet aftrekbaar.

Dat de kosten voor buiten de deur eten hoger zijn dan thuis eten doet verder niet terzake. Het is een persoonlijke keuze van de ondernemer om niet zelf zijn eten klaar te maken, aldus de rechter.

De fiscale behandeling van de kosten van verteer wijkt dus af van de kosten voor een zakenlunch of zakendiner. Hiervan staat het zakelijk belang vast en deze kosten zijn dus (beperkt tot 80%) aftrekbaar. Maak in de boekhouding dus duidelijk of u alleen heeft gegeten of met een zakenrelatie. Noteer dit - indien mogelijk en niet in strijd met de AVG - op de bon (of in uw agenda).

Als een werkgever aan zijn werknemer maaltijden verstrekt (loon in natura), dan is de aftrekbeperking niet van toepassing, voor zover de kosten van de maaltijd zijn aangemerkt als loon in natura. Een bijzondere uitspraak die volgens de fiscale wettekst te begrijpen is.
Dit is de uitspraak: https://uitspraken.rechts...rss&pk_keyword=uitspraken

Dit is wel heel opmerkelijk. Ik begrijp het idee van de vrije keuze ook niet echt aangezien met een gasstelletje op je hotelkamer aan de slag gaan toch wel wat gefronste wenkbrauwen zal opleveren. Daarnaast sluit die 80% aftrekbaarheid imho juist aan bij het idee alleen de horeca-meerkosten af te trekken dus zou het vreemd zijn als het alsnog op deze manier beperkt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
Yucon schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 07:20:
[...]

.. dit schreef ik dus eerder, maar ik kwam zojuist een opmerkelijk stukje tegen dat dit tegenspreekt. Er is recent een uitspraak geweest die er anders over denkt alleen vind ik er voorlopig nog maar 1 bron over.

https://www.jongbloed-fis...ntkosten_niet_aftrekbaar/

[...]

Dit is de uitspraak: https://uitspraken.rechts...rss&pk_keyword=uitspraken
De fiscale behandeling van de kosten van verteer wijkt dus af van de kosten voor een zakenlunch of zakendiner. Hiervan staat het zakelijk belang vast en deze kosten zijn dus (beperkt tot 80%) aftrekbaar. Maak in de boekhouding dus duidelijk of u alleen heeft gegeten of met een zakenrelatie. Noteer dit - indien mogelijk en niet in strijd met de AVG - op de bon (of in uw agenda).

Lijkt me nog steeds mogelijk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Yucon schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 07:20:
Dit is wel heel opmerkelijk. Ik begrijp het idee van de vrije keuze ook niet echt aangezien met een gasstelletje op je hotelkamer aan de slag gaan toch wel wat gefronste wenkbrauwen zal opleveren. Daarnaast sluit die 80% aftrekbaarheid imho juist aan bij het idee alleen de horeca-meerkosten af te trekken dus zou het vreemd zijn als het alsnog op deze manier beperkt wordt.
Je kunt ook een B&B doen ipv een hotelletje en daar kun je vaak wel zelf koken. Niet dat ik het helemaal eens ben met die uitspraak maar ik begrijp het grijze gebied wel. En blijkbaar vinden ze dat de moeite waard om er echt iets van te vinden 8)7

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Je laat klant het hotel en voedsel betalen. Jij bent geen werknemer dus ook geen loon in natura. *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

jadjong schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 08:22:
Je laat klant het hotel en voedsel betalen. Jij bent geen werknemer dus ook geen loon in natura. *O*
Dat. Als je in dienst bent en op locatie iets moet doen waarvoor een hotel nodig is, krijg je een vergoeding.

Als je als zzp'er in een verre uithoek nodig bent, dan zorg je dat je tarief het vervoer en verblijf en voedsel dekt.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YaaD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-09 13:10
Ik ga vanaf 1 januari een nieuwe opdracht starten via Headfirst maar het contract is nog niet rond. Ik zit op dit moment in fase 2 waarbij ik wacht op de opdrachtovereenkomst.

Heeft iemand van jullie ervaring of het einde van het jaar nog gehaald kan worden of is het beter om te gaan escaleren (een mail sturen met de vraag naar de status) en de boel wat te bespoedigen? De opdrachtovereenkomst moet worden aangeleverd door de opdrachtgever maar wil ze ook niet direct achter de broek aan zitten (zou natuurlijk wel moeten) maar ik weet niet of dat gepast is (is allemaal nieuw voor me)

bl44t

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coldasice
Ik blijf het vreemd vinden dat zakelijke kosten zoals verteer bij een klant, de aanschaf van een bureau, bureaustoel of andere middelen voor een thuiswerkplek die ik nodig heb voor mijn werk te doen, discussie oplevert of dit zakelijk is....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
@YaaD Bij de eindklant aangeven dat je pas komt als je een overeenkomst hebt en dat HeadFirst die nog niet gestuurd heeft.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• figlio del comm
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18:51
coldasice schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 08:52:
Ik blijf het vreemd vinden dat zakelijke kosten zoals verteer bij een klant, de aanschaf van een bureau, bureaustoel of andere middelen voor een thuiswerkplek die ik nodig heb voor mijn werk te doen, discussie oplevert of dit zakelijk is....
Volgens mij is dat de discussie niet. De grijze gebieden gaan over prive-voordeel/gebruik van deze zakelijke middelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

CodeCaster schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 08:44:
[...]
Als je als zzp'er in een verre uithoek nodig bent, dan zorg je dat je tarief het vervoer en verblijf en voedsel dekt.
Dat doe ik ook, maar ik zou het wel graag aftrekbaar zien. Dat is toch niet zo'n vreemde verwachting? En trouwens, voor ik deze uitspraak zag zag ik ook nergens een indicatie dat dat niet het geval zou zijn. Je hebt van die eeuwige discussiepunten waar iedereen wel een mening over heeft. Vaak zelfs tegenstrijdig.. neem bijvoorbeeld de bureaustoel op de thuiswerkplek.

Maar dit was iets dat bij mijn weten gewoon onomstreden was.

[ Voor 32% gewijzigd door Yucon op 23-12-2022 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Crazy D schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 08:14:
[...]

Je kunt ook een B&B doen ipv een hotelletje en daar kun je vaak wel zelf koken. Niet dat ik het helemaal eens ben met die uitspraak maar ik begrijp het grijze gebied wel. En blijkbaar vinden ze dat de moeite waard om er echt iets van te vinden 8)7
Sommige hotels bieden ook een maaltijd inbegrepen bij de overnachting. In dat geval kan je privé corrigeren voor een thuis gemaakte maaltijd.

Te bizar voor woorden trouwens deze uitspraak. Als werknemer is het allemaal geen probleem en heb zelfs bedrijven gezien waar de overnachting betaald werd plus zakgeld kreeg per dag. Je hoeft niet eens bonnetjes in te dienen maar was puur compensatie voor dat je niet thuis bent en dus niet over middelen als een keuken beschikt.

Net als het aangehaalde bureau is de logica van de wetgeving hierin ver te zoeken. Gelukkig zijn dit soort zaken voor mij heel sporadisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Laatst online: 16:40
Het slaat inderdaad nergens op.
We gaan niet voor niets in een hotel zitten en je zal toch moeten eten. Zeker het ontbijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eikelder
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 08:37
Hallo mede-freelancers,

Ik ben sinds een paar maanden begonnen als freelancer analist. Bij mij huidige klus ben ik ingehuurd voor 32 uur per week en ik heb nog wel ruimte voor een klus ernaast van 8-16 uur per week maar het blijkt erg lastig in (mijn vakgebied) om een klusje voor een paar uur per week te vinden aangezien alle opdrachten >24 uur zijn. Wellicht zijn er mensen met ideeën of alternatieve routes welke tot parttime klusjes kunnen leiden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Deveon schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 09:12:
[...]

Sommige hotels bieden ook een maaltijd inbegrepen bij de overnachting. In dat geval kan je privé corrigeren voor een thuis gemaakte maaltijd.

Te bizar voor woorden trouwens deze uitspraak. Als werknemer is het allemaal geen probleem en heb zelfs bedrijven gezien waar de overnachting betaald werd plus zakgeld kreeg per dag. Je hoeft niet eens bonnetjes in te dienen maar was puur compensatie voor dat je niet thuis bent en dus niet over middelen als een keuken beschikt.

Net als het aangehaalde bureau is de logica van de wetgeving hierin ver te zoeken. Gelukkig zijn dit soort zaken voor mij heel sporadisch.
Maar dat zakgeld is dan toch gewoon bonus en is belast? Of zou het moeten zijn.

Nou ja de logica is niet heel ver te zoeken omdat net als met het bureau, er te makkelijk misbruik van wordt gemaakt (of is, in het verleden). Bankstel voor op je kantoor, een grote tv om heel de dag RTL-Z op aan te hebben.... Dat kun je als bedrijf met kantoorpand ook aanschaffen maar tenzij je die spullen thuis zet, zul je er op kantoor wat minder prive voordeel aan hebben (tenzij je kantoor een woonkamer is en je op die tv elke zondag F1 gaat kijken :P). En met overnachtingen natuurlijk net zo. Het is heel makkelijk om een hotelletje te boeken, lekkere maaltijd erbij, omdat je de volgende ochtend om 9 uur een "kennismaking" hebt bij een bedrijf en je wilt goed uitgerust daar verschijnen dus die anderhalf uur in de auto gaat 'm dan niet worden.

Ik weet niet of er echt vaak misbruik van gemaakt wordt en over wat voor bedragen je het dan hebt. Per persoon zal het meestal heus niet om 1000'en euro's gaan maar ja met alle zzp'ers bij elkaar tikt het dan toch aan.

Is het nuttig? Nee dat denk ik zeker niet, pak dan eerst de situaties aan waarin daadwerkelijk miljoenen euro's worden misgelopen dankzij leuke constructies en afspraken.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Eikelder schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:18:
Hallo mede-freelancers,

Ik ben sinds een paar maanden begonnen als freelancer analist. Bij mij huidige klus ben ik ingehuurd voor 32 uur per week en ik heb nog wel ruimte voor een klus ernaast van 8-16 uur per week maar het blijkt erg lastig in (mijn vakgebied) om een klusje voor een paar uur per week te vinden aangezien alle opdrachten >24 uur zijn. Wellicht zijn er mensen met ideeën of alternatieve routes welke tot parttime klusjes kunnen leiden?
Aangeven dat je bij je huidige opdrachtgever graag naar de 40 uur wilt gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eikelder
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 08:37
Ernemmer schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:26:
[...]

Aangeven dat je bij je huidige opdrachtgever graag naar de 40 uur wilt gaan.
Dat is geen opties helaas :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Andere opdracht van 40 uur zoeken dan. Toch zonde om 20 procent van je mogelijke inzet niet te gebruiken voor omzet.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Ernemmer schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:51:
[...]

Andere opdracht van 40 uur zoeken dan. Toch zonde om 20 procent van je mogelijke inzet niet te gebruiken voor omzet.
.. en toen was het ineens wel een optie :*)
Pagina: 1 ... 361 ... 643 Laatste