Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
zwaanenberg schreef op donderdag 15 december 2022 @ 15:47:
[...]
Mijn (beperkte levenservaring) heeft me geleerd dat dit soort berekening altijd weer veranderen, gewoon omdat er dingen p op je pad komen wat je nu nog niet verwacht, of kan verwachten. Maar een plan is natuurlijk altijd beter dan geen plan. And we love it when a plan comes together.
Dat sowieso, maar je kunt alleen plannen met wat je nu weet, dat neemt niet weg dat je die plannen ook moet herevalueren in de toekomst, en een beetje veiligheidsmarge in moet bouwen ( Dat kan aan de kant van verplichtingen of het doelbedrag natuurlijk )

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chibi
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 01-02-2023
zwaanenberg schreef op donderdag 15 december 2022 @ 15:49:
[...]

Noemen ze dat geen scheef-zzpers? :)
Weet niet precies in welk opzicht je dat bedoelt. Mijn punt is dat als men z'n marktwaarde hanteert, er meer eerlijkheid zou zijn :)

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20:09
chibi schreef op donderdag 15 december 2022 @ 15:47:
Ik vind bescheidenheid echt een toppe eigenschap!

Maar als een senior geen tarief vraagt naar z'n marktwaarde, kan het voor andere dev'ers (juniors bijv.) lastig zijn om voor hetzelfde bedrag bij dezelfde werkgever aan te kloppen.. Misschien kan diegene juist het geld goed gebruiken!

Ik weet niet wat de werkgever met de winst dankzij jouw lage tarief gaat doen.. wie weet uitgeven aan iets overbodigs. In dat geval kun je dat geld toch beter zelf besteden aan goede doelen!
Ik weet bijna altijd wat het maximum tarief is. Het is natuurlijk niet zo dat ik er per definitie een paar tientjes onder ga zitten. Ik vraag gewoon een redelijk tarief en kan dat ook wel uitleggen. Het tarief is ook afhankelijk van de verantwoordelijkheden die ik krijg. Alleen zal ik zelden voor de hoofdprijs gaan; genoeg is genoeg.

Of ik daarmee juniors in de weg zit betwijfel ik. Ik reageer namelijk niet op juniorfuncties.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
deleted

[ Voor 160% gewijzigd door Ernemmer op 15-12-2022 16:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:16
zwaanenberg schreef op donderdag 15 december 2022 @ 15:47:
[...]

Hou wel rekening met inflatie met dat soort berekeningen. Uitgaande van 2.5% per jaar (voorzover dat reeel is) blijft er aan koopkracht dan 45.000 van die 75.000 over. En dat wordt dan ook ieder jaar weer 2.5% minder.

Bepaalde levenskosten kunnen ook gaan stijgen. Je ziektekosten bijvoorbeeld. Of die 5 kinderen die allemaal 3 studies willen gaan doen. In Amerika.

Mijn (beperkte levenservaring) heeft me geleerd dat dit soort berekening altijd weer veranderen, gewoon omdat er dingen p op je pad komen wat je nu nog niet verwacht, of kan verwachten. Maar een plan is natuurlijk altijd beter dan geen plan. And we love it when a plan comes together.
Die 75.000 wordt geïndexeerd. Mijn inleg is ook geïndexeerd. Maar je weet idd nooit hoe de vlag er bij hangt idd.

• zwaanenberg
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:40
chibi schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:03:
[...]

Weet niet precies in welk opzicht je dat bedoelt. Mijn punt is dat als men z'n marktwaarde hanteert, er meer eerlijkheid zou zijn :)
(Flauw grapje met verwijzing naar scheefwoners)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:21
chibi schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:03:
[...]

Anderen hebben al gereageerd en uitgelegd dat er veel meer manieren zijn om hiernaar te kijken dan alleen het maximaliseren van je uurtarief, maar even specifiek over dat woordje marktwaarde:

Ik ben geen ZZP'er geworden om me door iemand anders te laten vertellen wat ik moet accepteren of niet. Als ik die klus die jij inschat op 110,- per uur voor 25,- wil doen, dan doe ik dat. Als een hele groep hetzelfde denkt als ik dan is die magische marktwaarde van jou opeens ook 25,- per uur. Zo simpel is het.

Ik snap best dat in zo'n geval er een groot gapend gat zit tussen wat ik acceptabel vind en wat een opdrachtgever theoretisch neer wil leggen, mits juist bespeeld. Zeker als we een beetje samenwerken valt er veel meer uit te trekken. Maar dat is geen spelletje waar ik energie uit haal. Veel anderen doen dat wel en dat is tegelijkertijd hun goed recht en de oorzaak van een hele hoop ellende in deze wereld.

Een van de redenen waarom ik succes heb als developer is omdat ik een aangeboren drang heb om met steeds minder middelen hetzelfde (of meer) te bereiken. Ik krijg een kick van minimaliseren. Waar een ander enthousiast wordt van een snelle nieuwe laptop krijg ik er een van de trucs om een oude laptop mee te laten komen in de moderne wereld. Ik krijg een dopamine shot als het me lukt om een meubelstuk het huis uit te kunnen doen zonder iets nieuws te kopen of in te leveren op woongenot.

Marktwaarde is simpel. Als er meer mensen zijn zoals ik dan gaat'ie omlaag. En als jij een echte kick krijgt van winstmaximalistie raad ik je aan ook een tussenpersoon te worden en zelf al die euro's verschil te incasseren. Ik wens je er geluk mee. Je mag me ergens plaatsen als je iets vindt waar ik het leuk ga hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door DJ Henk op 15-12-2022 19:14 ]

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
Een collega zzp'er is van mening dat de 19 cent 'onbelaste km vergoeding' die hij factureert aan de klanten IB vrij is en dat hij die in mindering mag brengen op de 'winst' en er dus geen IB over hoeft te betalen.

Ik denk dat het omzet is en dus operationeel resultaat (winst).

Iemand het echte antwoord?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:55

MadEgg

Tux is lievvv

Markprinsen schreef op donderdag 15 december 2022 @ 21:02:
Een collega zzp'er is van mening dat de 19 cent 'onbelaste km vergoeding' die hij factureert aan de klanten IB vrij is en dat hij die in mindering mag brengen op de 'winst' en er dus geen IB over hoeft te betalen.

Ik denk dat het omzet is en dus operationeel resultaat (winst).

Iemand het echte antwoord?
0,19 per km is een ding tussen werkgever en werknemer, niet tussen opdrachtgever en opdrachtnemer. Voor het bedrijf / de klant zijn het simpelweg kosten, voor de opdrachtnemer is het omzet. Je mag vervolgens wel 0,19 per km belastingvrij aan jezelf uitkeren. Beetje vestzak / broekzakverhaal. Maar als je met de trein zou gaan mag je de volledige kosten opvoeren, dus dan is het nog meer “belastingvrij”.

Tja

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
ID-College schreef op donderdag 15 december 2022 @ 12:57:
Heel veel mensen zitten hier gewoon grof onder hun marktwaarde te werken. Niet dat ik het weet, dat wil ik ook zeker niet zeggen, maar heb zat mensen gesproken en opdrachten gedaan waar tarieven voorbij komen, dat je denkt: tering.. Prima dat de rest hier voor een appel en ei zit, maar zo profileer ik mij niet. Simpelweg hetzelfde gegeven dat als je bij the big four om advies vraagt. Dan is 160 euro per uur heel normaal, terwijl je bij een andere detacheerder amper 120 kan vragen voor eenzelfde profiel.

Ieder zijn ding. Ik profileer mij als een kandidaat met gedegen capabilities, en daar staat een tarief tegenover. Graag of niet. Idem voor tussenpartijen. Ze krabbelen allemaal terug als je afwijst omdat je het te duur vindt. Ik denk dat veel mensen heel blij met een aantal van hier zijn :) Zonde, want zo helpen we elkaars markt om zeep en laten we ruimte aan partijen die structureel een hoop geld vragen voor weinig werk..
Ja dat mag helemaal natuurlijk. Je bent ondernemer dus vrij om jezelf te profileren zoals je wilt :). Ik sloeg vooral aan op dat je blijkbaar het tarief koppelt aan de skills van een persoon en dat is gewoon super krom. Er zijn gewoon zoveel meer redenen dan geld. Maar zoals iemand al zei "als je mijn CV niet leest omdat ik niet hoog genoeg tarief vraag, then I dodged a bullet" :).

[ Voor 45% gewijzigd door Rutix op 15-12-2022 21:21 ]

Nothing to see here!

• Rutix
hackerhater schreef op donderdag 15 december 2022 @ 12:15:
[...]

Lijfrente-verzekering bij Bright waar ik het max dat ik mag per jaar in zet.
Daarnaast aandelen op het bouwen. En uiteraard afbetaald huis.
Ik heb het geluk gehad dat ik een huis kon kopen op de dip van de markt in de vorige crisis (11/12 jaar geleden). Waardoor ik nu met 5K bruto per maand de hele vaste lasten inclusief het studeren van mijn partner kan betalen.
Waardoor er 5 a 6K per maand over blijft voor de bedrijfskosten + pensioen. Dat geld gaat niet op.
En over een paar jaar zijn de studieschulden afbetaald (vaste lasten - 400pm) en is mijn partner afgestudeerd. Dan gaat het nog harder.

850 per maand bruto hypotheek + dak vol panelen scheelt enorm tegenover 1300+ huur per maand.
Volgens de WOZ heb ik nu zo 60~65% overwaarde. Dat geeft je idee wat die ene verandering voor effect heeft.

Je kan wel je leven inrichten om veel geld binnen te halen, maar dan heb je dat hoge bedrag telkens nodig.
Ik richt me er juist op om de vaste lasten te drukken. Straks zijn we dinks (double income, no kids) in een huis met een relatieve lage hypotheek en steeds beter wordende isolatie.
Dat laatste drukt samen met de panelen weer de maandelijkse energie-lasten. De panelen alleen dekken grofweg 75% van de jaarlijkse elektra-rekening, ondanks warmtepompen.
Zo staat bijvoorbeeld voor volgend jaar op de planning om het oude dubbel glas te vervangen door HR++ glas.
Wat je weer terug verdiend in een paar jaar.
Ik snap niet wat je bedoelt met "Dat geld gaat niet op". Dan investeer je toch met dat geld zodat je nog eerder kunt stoppen met werken of wat je ook wilt in de toekomst.

Nothing to see here!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rutix
TommyGun schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:40:
[...]

Het geld gaat sowieso op, je gaat ernaar leven imho. De vakanties worden langer/duurder bijv :P

En de auto's... en andere spullenboel.
Ik probeer dus expliciet dat niet te doen. Die spullenboel geeft meer heel even geluk en dan wil je vaak al weer meer. Ik heb ooit het boek "miljonair met een gewone baan" gelezen en ben me toen gaan realiseren dat het me echt niet gelukkig maakt om te leven naar de hoeveelheid geld dat ik beschikbaar heb. Tuurlijk koop ik ook weleens wat en kies ik soms ook voor een mooi huis enzo maar dat doe ik dan heel bewust :)

Nothing to see here!

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
MadEgg schreef op donderdag 15 december 2022 @ 21:05:
[...]

0,19 per km is een ding tussen werkgever en werknemer, niet tussen opdrachtgever en opdrachtnemer. Voor het bedrijf / de klant zijn het simpelweg kosten, voor de opdrachtnemer is het omzet. Je mag vervolgens wel 0,19 per km belastingvrij aan jezelf uitkeren. Beetje vestzak / broekzakverhaal. Maar als je met de trein zou gaan mag je de volledige kosten opvoeren, dus dan is het nog meer “belastingvrij”.
Ook als je deze km's rijdt met een auto die op de zaak staat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Markprinsen schreef op donderdag 15 december 2022 @ 21:25:
[...]

Ook als je deze km's rijdt met een auto die op de zaak staat?
Als de auto op de zaak staat mag je geen 0,19 per km uitkeren voor het gebruik ervan. Alle kosten voor die auto zijn dan wel zakelijk en daar is dus heen IB over verschuldigd. Wel betaal je IB over de bijtelling. Ook hier heeft de opdrachtgever niets mee te maken. Die heeft gewoon een extra kostenpost die toevallig overeenkomt met 0,19 keer het aantal kilometers die de opdrachtnemer maakt.

Tja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chibi
DJ Henk schreef op donderdag 15 december 2022 @ 19:05:
[...]

Marktwaarde is simpel. Als er meer mensen zijn zoals ik dan gaat'ie omlaag. En als jij een echte kick krijgt van winstmaximalistie raad ik je aan ook een tussenpersoon te worden en zelf al die euro's verschil te incasseren. Ik wens je er geluk mee. Je mag me ergens plaatsen als je iets vindt waar ik het leuk ga hebben.
Volgens mij haal je mijn quote uit de context. Het gaat mij helemaal niet om maximalisatie, maar om eerlijkheid. Even simpel gezegd, als een klus 25 euro waard is om het uit te voeren, prima, maar als persoon A daarvoor veel meer onder gaat zitten omdat diegene tevreden is met het bedrag dat tie vraagt, kan dat gevolgen hebben voor een andere klusser die 25 euro wilt vragen om dezelfde klus te doen. Want hè, je hebt minder ervaring én wilt meer vragen dan persoon A.. wat zou de werkgever wel niet doen, meer verwachting scheppen of wellicht jou helemaal niet aannemen.

• chibi
RonaldHeirbaut schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:16:
[...]

Ik weet bijna altijd wat het maximum tarief is. Het is natuurlijk niet zo dat ik er per definitie een paar tientjes onder ga zitten. Ik vraag gewoon een redelijk tarief en kan dat ook wel uitleggen. Het tarief is ook afhankelijk van de verantwoordelijkheden die ik krijg. Alleen zal ik zelden voor de hoofdprijs gaan; genoeg is genoeg.

Of ik daarmee juniors in de weg zit betwijfel ik. Ik reageer namelijk niet op juniorfuncties.
Ah kijk, dit werpt wel een nieuw licht aan de discussie tot nu toe :P

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:56
Ik blijf dat toch vreemd vinden; die ambitie om niet het maximale eruit te slepen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:48

3DDude

I void warranty's

Stefangrp schreef op donderdag 15 december 2022 @ 22:46:
Ik blijf dat toch vreemd vinden; die ambitie om niet het maximale eruit te slepen.

***members only***
Members only:

[ Voor 8% gewijzigd door 3DDude op 15-12-2022 22:52 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Stefangrp
Members only:

En ohja, geen tussenpersonen of bureaus ertussen.

[ Voor 6% gewijzigd door Stefangrp op 15-12-2022 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:21
chibi schreef op donderdag 15 december 2022 @ 22:04:

Volgens mij haal je mijn quote uit de context. Het gaat mij helemaal niet om maximalisatie, maar om eerlijkheid. Even simpel gezegd, als een klus 25 euro waard is om het uit te voeren, prima, maar als persoon A daarvoor veel meer onder gaat zitten omdat diegene tevreden is met het bedrag dat tie vraagt, kan dat gevolgen hebben voor een andere klusser die 25 euro wilt vragen om dezelfde klus te doen. Want hè, je hebt minder ervaring én wilt meer vragen dan persoon A.. wat zou de werkgever wel niet doen, meer verwachting scheppen of wellicht jou helemaal niet aannemen.
Misschien begrijp ik je inderdaad verkeerd, maar ik snap niet wat je anders bedoelt met "eerlijk". Dat de voorwaarden van persoon A gevolgen hebben voor persoon B snap ik. Maar waarom zouden de voorwaarden van B eerlijker zijn dan die van A? Omdat het uurtarief van B hoger is? Wie bepaalt dat dan?

Volgens mij draaien wij oorzaak en gevolg ten opzicht van elkaar om. Jij zegt als ik het goed begrijp: De marktwaarde van die klus is X, dus dan verpest je de markt als je het voor de helft aanneemt. Je begint dus met de markwaarde als een door een hogere instantie gegeven richtlijn te accepteren.

Ik zeg daarentegen: ik doe het voor X en een ander doet het voor Y. Dan gaat iedereen praten en onderhandelen en na afloop kan een econoom wel eens uit gaan rekenen wat het gemiddelde is geworden en de marktprijs bepalen. De marktprijs is dus een uitkomst, geen vertrekpunt.

In werkelijkheid hebben we natuurlijk allebei een beetje gelijk, want het is een wisselwerking. Maar met eerlijkheid heeft dat niets te maken. Tenminste, zolang je uurtarieven beschouwt als iets voor een volledig vrije markt waarbij iedere partij volledig vrij is om te handelen zoals'ie wil. Dat is een aanname waar in een markt als die voor postbezorgers best wat op aan te merken is, maar ik denk dat hij voor de onze wel geldt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Polo Diablo
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 28-07 08:25
Niet om de discussie te kapen maar ik wil graag iets voorleggen.

Ik heb mijn eenmanszaak om laten zetten naar een (twee) bv's. Holding + werkmaatschappij.
Waar ik op verschillende websites berichten las dat dit wel heel lastig ging worden om nog voor het einde van het jaar te kunnen realiseren ivm eindejaarsdrukte had ik een notaris die zeer voortvarend te werk is gegaan en binnen 24 uur had ik 2 bv's. Mijn eenmanszaak is daarbij door de notaris uitgeschreven.

Nu is dit allemaal een stuk sneller gegaan dan ik had verwacht en uiteraard zijn er pas zaken die je kunt regelen op het moment dat je een nieuw KvK nummer hebt en BTW nummer van de Bdienst. 1 daarvan is het openen van bankrekeningen maar ook het omzetten van mijn contract met mijn klant (via tussenpersoon) moet nu nog gebeuren.

Hier komt het probleem. De tussenpersoon is zo vlug als dikke @#$*!. De klant heeft bijvoorbeeld 3 maanden geleden verzocht om facturen op te splitsen naar verschillende entiteiten en dat heeft 3 maanden geduurd voordat dat geregeld was aan hun kant. Nu ben ik bang dat dit dezelfde kant op gaat aangezien ik al een week niemand te pakken heb kunnen krijgen. Echter zullen facturen op naam van mijn eenmanszaak lijkt mij zinloos zijn aangezien die niet meer bestaat en ik van de Bdienst binnenkort bericht zal krijgen om de boel daar af te rekenen.

Iemand hier ervaring mee en bruikbare tips? (Behalve dreigen naar tussenpersoon, dat heb ik al gedaan)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-09 13:18

TommyGun

Stik er maar in!

El Polo Diablo schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:05:
Iemand hier ervaring mee en bruikbare tips? (Behalve dreigen naar tussenpersoon, dat heb ik al gedaan)
EDIT; verkeerd gelezen :)

Ik zou vooral ook blijven communiceren met de eindklant, dat zij ook weten wat er speelt (en dat je mogelijk niet komt opdagen op een gegeven moment als je niet betaald krijgt).

[ Voor 45% gewijzigd door TommyGun op 16-12-2022 09:51 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Laatst online: 20:09
@El Polo Diablo Ik heb er geen ervaring mee, maar is het een optie om de eindklant te vragen te wachten met het versturen van de factuur/facturen tot de constructie klaar is?!
Of eigenlijk net andersom, de facturen pas sturen als jouw constructie klaar is?

[ Voor 19% gewijzigd door RonaldHeirbaut op 16-12-2022 10:43 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

El Polo Diablo schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:05:
Niet om de discussie te kapen maar ik wil graag iets voorleggen.

Ik heb mijn eenmanszaak om laten zetten naar een (twee) bv's. Holding + werkmaatschappij.
Waar ik op verschillende websites berichten las dat dit wel heel lastig ging worden om nog voor het einde van het jaar te kunnen realiseren ivm eindejaarsdrukte had ik een notaris die zeer voortvarend te werk is gegaan en binnen 24 uur had ik 2 bv's. Mijn eenmanszaak is daarbij door de notaris uitgeschreven.

Nu is dit allemaal een stuk sneller gegaan dan ik had verwacht en uiteraard zijn er pas zaken die je kunt regelen op het moment dat je een nieuw KvK nummer hebt en BTW nummer van de Bdienst. 1 daarvan is het openen van bankrekeningen maar ook het omzetten van mijn contract met mijn klant (via tussenpersoon) moet nu nog gebeuren.

Hier komt het probleem. De tussenpersoon is zo vlug als dikke @#$*!. De klant heeft bijvoorbeeld 3 maanden geleden verzocht om facturen op te splitsen naar verschillende entiteiten en dat heeft 3 maanden geduurd voordat dat geregeld was aan hun kant. Nu ben ik bang dat dit dezelfde kant op gaat aangezien ik al een week niemand te pakken heb kunnen krijgen. Echter zullen facturen op naam van mijn eenmanszaak lijkt mij zinloos zijn aangezien die niet meer bestaat en ik van de Bdienst binnenkort bericht zal krijgen om de boel daar af te rekenen.

Wishful thinking, maar stuur een berichtje à la "Hoi, datgene waarvoor jullie € 10-20 per uur vangen, voeren jullie niet uit, dus onder het mom 'cut the middle man' heb ik besloten om onder mijn bv direct voor de eindklant te gaan werken"?

Kijken hoe onbereikbaar ze dan blijven. Kan natuurlijk niet, want contracten, maar toch.

Maar waarom moet de tussenpartij wat aanpassen? Doen ze aan reverse billing?

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El Polo Diablo
CodeCaster schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 10:45:
[...]

Wishful thinking, maar stuur een berichtje à la "Hoi, datgene waarvoor jullie € 10-20 per uur vangen, voeren jullie niet uit, dus onder het mom 'cut the middle man' heb ik besloten om onder mijn bv direct voor de eindklant te gaan werken"?

Kijken hoe onbereikbaar ze dan blijven. Kan natuurlijk niet, want contracten, maar toch.

Ze doen inderdaad aan reversed billing. Het is echt schrikbarend die dienstverlening.
Het verzoek om de facturen te splitsen van 3 maanden geleden is pas recentelijk voor elkaar. Echter de facturen van 2 maanden geleden zijn dus nog naar de 'oude' entiteit verstuurd. De klant betaald ze niet en de tussenpersoon stuurt inmiddels aanmaningen heb ik begrepen. (ik zit aan de Finance kant, dus redelijk dicht op het vuur). Best ballen heb je dan lijkt me.

Bedankt verder voor de input. Contractueel was ik ook al op zoek wat het zou betekenen als ik ze er tussenuit haal, aangezien ik vanuit een ander rechtspersoon ga werken. En hoe dan ook is dit de laatste keer dat ik met die partij werk. Bruggen verbranden maak ik me niet zo druk om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:29
El Polo Diablo schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 10:54:
[...]

Ze doen inderdaad aan reversed billing. Het is echt schrikbarend die dienstverlening.
Het verzoek om de facturen te splitsen van 3 maanden geleden is pas recentelijk voor elkaar. Echter de facturen van 2 maanden geleden zijn dus nog naar de 'oude' entiteit verstuurd. De klant betaald ze niet en de tussenpersoon stuurt inmiddels aanmaningen heb ik begrepen. (ik zit aan de Finance kant, dus redelijk dicht op het vuur). Best ballen heb je dan lijkt me.

Bedankt verder voor de input. Contractueel was ik ook al op zoek wat het zou betekenen als ik ze er tussenuit haal, aangezien ik vanuit een ander rechtspersoon ga werken. En hoe dan ook is dit de laatste keer dat ik met die partij werk. Bruggen verbranden maak ik me niet zo druk om.
Uit interesse, welke club is dit? Diegene waar ik mee te maken heb gehad, allemaal reversed billing, ging eigenlijk altijd best netjes qua communicatie en afhandeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:56
CodeCaster schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 10:45:
[...]

Wellicht grappig bedoeld, maar als @El Polo Diablo het omschrijft als "Indien jullie dit niet voor 1 januari 2023 hebben aangepast ontbind ik het contract wegens het leveren van een wanprestatie. Ik zal dan voortaan direct aan de eindklant factureren." is dat helemaal zo gek nog niet.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• El Polo Diablo
ID-College schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 11:53:
[...]

Uit interesse, welke club is dit? Diegene waar ik mee te maken heb gehad, allemaal reversed billing, ging eigenlijk altijd best netjes qua communicatie en afhandeling
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Geen ervaring met hen helaas :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Roodey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:55
Werkzaam in mijn eerste maand als zzp'er voor 2 opdrachtgevers.
Twee verschillende tarieven. Er zit €10 tussen de tarieven. Bij het hoogste tarief werk ik 3 dagen in de week.
Ik heb besloten om €10 x gewerkte uren bij hoogste tarief te beleggen. Dit levert in mijn eerste maand (voor ons gezien) een leuk bedrag op. Zojuist alvast hiervoor ETF's gekocht, omdat de koersen flink zijn gezakt gisteren en vandaag.

Het restant (inkomen nu - inkomen loondienst) laat ik staan als buffer.

Ik moet zeggen dat ik redelijk op een roze wolk leef. Hopelijk blijf ik dat gevoel behouden.

[ Voor 8% gewijzigd door Roodey op 16-12-2022 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepernoot
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-09 22:28
Hebben jullie het wel eens hard tegen hard gespeeld tegen een recruiter bij een verlenging door te "dreigen" met opzeggen van de klus, als die zijn marge niet verlaagd?

En wat was dan de uitkomst? Krabbelde de recruiter dan terug of zat je zonder opdracht?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Pepernoot schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:57:
Hebben jullie het wel eens hard tegen hard gespeeld tegen een recruiter bij een verlenging door te "dreigen" met opzeggen van de klus, als die zijn marge niet verlaagd?

En wat was dan de uitkomst? Krabbelde de recruiter dan terug of zat je zonder opdracht?
Over het algemeen masseer je dat ruim van tevoren al wat in zodat het niet als een verrassing komt. Of je bespreekt het al bij accepteren van de opdracht. Al is het maar "mocht er sprake zijn van verlenging dat moeten we wel wat met de marge gaan doen".
Meestal weet je wel van tevoren al of je bij hard tegen hard uiteindelijk weet te behalen wat je wil. Vaak heeft de klant hierin toch het laatste woord. Het ligt dan aan de recruiter of hij het aan de klant doorrekent of zelf in z'n marge gaat zakken.

[ Voor 16% gewijzigd door theHoff op 16-12-2022 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepernoot
theHoff schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 14:03:
[...]

Over het algemeen masseer je dat ruim van tevoren al wat in zodat het niet als een verrassing komt. Of je bespreekt het al bij accepteren van de opdracht. Al is het maar "mocht er sprake zijn van verlenging dat moeten we wel wat met de marge gaan doen".
Meestal weet je wel van tevoren al of je bij hard tegen hard uiteindelijk weet te behalen wat je wil. Vaak heeft de klant hierin toch het laatste woord. Het ligt dan aan de recruiter of hij het aan de klant doorrekent of zelf in z'n marge gaat zakken.
En stel dat de klant niet hoger gaat. Teren ze dan in op hun eigen marge, of laten ze de boel klappen en hebben ze niks?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-09 13:18

TommyGun

Stik er maar in!

Pepernoot schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 14:51:
[...]

En stel dat de klant niet hoger gaat. Teren ze dan in op hun eigen marge, of laten ze de boel klappen en hebben ze niks?
Wat zegt je glazen bol?

Dit kan natuurlijk 2 kanten uit, dat weten wij ook niet :P

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pepernoot
TommyGun schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 14:56:
[...]

Wat zegt je glazen bol?

Dit kan natuurlijk 2 kanten uit, dat weten wij ook niet :P
Haha nee snap ik, maar misschien hebben mensen het eerder meegemaakt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:14

_Arthur

blub

Pepernoot schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 14:51:
Zolang jij maar bereid bent om een andere opdracht te zoeken.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Cranberry
  • Laatst online: 19:54
'Inbedding' lijkt het criterium te worden voor (schijn)zelfstandigheid: https://zipconomy.nl/2022...ige-ingehuurd-kan-worden/

Qua tarief wil men dat zzp-ers met een uurloon onder €35 recht hebben op een vaste baan

Prima voorstel. Laten ze erbij zetten: zzp-ers met een uurloon hoger dan €35 hebben recht om zelfstandige te blijven en verder met rust gelaten te worden. >:)

[ Voor 48% gewijzigd door Cranberry op 16-12-2022 20:11 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Krystman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-09 14:47
Cranberry schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 18:01:
'Inbedding' lijkt het criterium te worden voor (schijn)zelfstandigheid: https://zipconomy.nl/2022...ige-ingehuurd-kan-worden/
Dit klinkt een beetje als je kaartje in de "in behandeling" rij te slepen zodat het lijkt alsof je iets gedaan hebt deze sprint... We gaan dit doen maar we weten nog niet wat dit is 8)7

- Spes consilium non est -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
@Krystman Ben ik met je eens. Eerst maar eens zien wat de regels precies worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:51
Zou per 1-1-2025 in moeten gaan, dus waarschijnlijk ergens 2030. Voorlopig niets om druk om te maken, maar dit gaat het zoveelste gedrocht gaat worden.
Bij inbedding kan je denken aan het werk wat anderen in loondienst ook doen; meedraaien met diensten, veel aanwezig zijn bij de opdrachtgevers. In sectoren als zorg, bouw, maar ook journalistiek en IT komt dat natuurlijk veel voor. Ook interim-management wordt door arbeidsrechtdeskundigen als ‘ingebed’ gezien. Immers je werkt binnen, aan en voor een organisatie
.. maar wel :
Het kabinet wil een uitzondering voor echte ondernemers. Wie voldoet aan een drietal criteiria kan toch ‘ingebed’ werken. Ook die criteria moeten nog worden uitgewerkt,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18:15
Kan me niet voorstellen dat de overheid zich waagt aan het ‘verbieden’ van het zzp’en binnen onze sector en/of bijv. finance.

Dat zou zo ongelofelijk dom zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Lycaon op 16-12-2022 21:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Lycaon schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 21:03:
Kan me niet voorstellen dat de overheid zich waagt aan het ‘verbieden’ van het zzp’en binnen onze sector en/of bijv. finance.

Ik zit in een andere branche die veel dichter tegen de overheid aan zit. Benieuwd of dat voor mij iets kan gaan betekenen.

Vraag alleen wel ruim 3x het uurtarief waar in het artikel over gesproken wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Leest een beetje alsof het vooral gericht is op de "ondernemers" die bijvoorbeeld eten bezorgen met hun fiets.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Lycaon schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 21:03:

Je zal toch geld moeten verdienen en als dat niet als ZZP kan zal je gewoon ergens in loondienst gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp

Qua tarief wil men dat zzp-ers met een uurloon onder €35 recht hebben op een vaste baan

Prima voorstel. Laten ze erbij zetten: zzp-ers met een uurloon hoger dan €35 hebben recht om zelfstandige te blijven en verder met rust gelaten te worden. >:)
lekker vaag verhaal weer. Vage termen, 3 niet gedefinieerde criteria.
Dit gemiep gaat zo zeker nog 3 jaar extra duren. Gelukkig heb ik er zelf weinig mee van doen zeg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Dit geneuzel blijft nu al jaren doormodderen zonder enige resultaat. Wat ben ik blij dat ik mij daar drie jaar geleden niet door heb laten afschrikken. Nu snap ik ook waarom collega ZZPers zich er niet druk om maakte. Tegen de tijd dat het serieus wordt hoor ik wel wat de workaround wordt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Deveon schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 21:23:
[...]

Dit geneuzel blijft nu al jaren doormodderen zonder enige resultaat. Wat ben ik blij dat ik mij daar drie jaar geleden niet door heb laten afschrikken. Nu snap ik ook waarom collega ZZPers zich er niet druk om maakte. Tegen de tijd dat het serieus wordt hoor ik wel wat de workaround wordt.
Als de overheid dit serieus zou nemen, dan komt de overheid zelf compleet tot stilstand. Het gaat hier natuurlijk over ICT maar ik weet nog wel een paar andere vakgebieden binnen de overheid die aan elkaar hangen van de zzp'ers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Afas schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 21:28:
[...]
Als de overheid dit serieus zou nemen, dan komt de overheid zelf compleet tot stilstand. Het gaat hier natuurlijk over ICT maar ik weet nog wel een paar andere vakgebieden binnen de overheid die aan elkaar hangen van de zzp'ers.
Daarom zullen ze het ook overal tegelijk invoeren, dan heb je gewoon geen andere keus dan in loondienst gaan. })

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
  • Laatst online: 16:40
Ernemmer schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 21:31:
[...]

Daarom zullen ze het ook overal tegelijk invoeren, dan heb je gewoon geen andere keus dan in loondienst gaan. })
Ow jawel. Net over de grens gaan zitten in Duitsland of Belgie })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lycaon
hackerhater schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 21:32:
[...]

Ow jawel. Net over de grens gaan zitten in Duitsland of Belgie })
Precies.

En ik zit redelijk dicht op de grens naar beide landen, dus keuze snel gemaakt. Of sprints op projectbasis })

Ik laat me op geen enkele manier tot een dienstverband dwingen.

[ Voor 13% gewijzigd door Lycaon op 16-12-2022 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
Voor de overheid zelf liggen er dan inderdaad de nodige uitdagingen. In de ruim 7 jaar dat ik zelfstandige ben, heb ik alleen nog maar bij, of indirect voor lokale overheden en overheidsinstanties gewerkt.

Toch weet je 't maar nooit met de overheid...

Voorlopig echter lekker doorgaan en t.z.t. zien wat er gebeurt. Een tijd geleden is er volgens mij hier ook al in een voorstel besproken om met 21 man (minder dan 5% aandeelhouder) een bedrijf op te richten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Inderdaad, de aankomende tijd zal er nog niks veranderen denk ik. Voor 2025 komen er ook nog wel verkiezingen en dan ziet het er binnen no time weer heel anders uit in NL.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hackerhater
Ik verwacht eigenlijk dat ik eerder NL verlaten te hebben (huidige plan over 4 a 5 jaar) dan de overheid met nieuwe, werkbare regels komt.
Hoe lang loopt dit gesteggel nu niet al? 10 jaar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21:50

Als ik al op een opdracht zit bepaal mijn marktwaarde door bij elke aanvraag te vragen wat men voor mij zou willen betalen. De getallen die daar uitkomen gebruik ik bij een verlenging om mijn tarief eventueel omhoog te krijgen of om te switchen van opdracht als ik het niet naar mijn zin heb.
Ooit heb ik tijdens een lopende hele leuke opdracht opgezegd. Om meerdere redenen: kon ergens anders 15 per uur meer krijgen, marge van tussenpersoon was bizar voor wat ze leverden en mijn klant wilde mij 2x per jaar aantal dagen naar buitenland sturen.
Klant kwam meteen met een tegenvoorstel en tussenpersoon gaf een derde van zijn marge voortaan aan mij. Ben toendertijd gebleven, maar ik had echt de keus gecreëerd om te krijgen wat ik wilde.

Mijn ervaring is dat tussenpersonen heel snel mee willen werken als ze doorkrijgen dat je anders echt weg gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Laatst online: 16:20
hackerhater schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 22:02:
Ik verwacht eigenlijk dat ik eerder NL verlaten te hebben (huidige plan over 4 a 5 jaar) dan de overheid met nieuwe, werkbare regels komt.
Puur uit interesse, waar zou je naartoe willen gaan?

Verder zou ik me niet direct al te druk maken. Met een uurtarief van >75 euro en een 'specifieke expertise' (de enige echte senior programmeur bijv.) denk ik dat je voorlopig nog wel veilig zit. Men wilt vooral iets doen aan alle etenbezorgers en bouwvakkers die op geen enkele manier een sociaal vangnet hebben. De mensen met een omzet van 150K zal niet direct de focus op liggen.

Ander positief nieuws: Ik lees niets meer over een webmodule. Zullen we maar niet vragen hoeveel geld daar tot nu toe in is gaan zitten. Gelukkig was het een pilot...

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
Freeaqingme schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 00:44:
Puur uit interesse, waar zou je naartoe willen gaan?
We zijn nog rond het kijken, maar 2 kandidaten zijn Duitsland en Zwitserland

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:01

Crazy D

I think we should take a look.

Stukfruit schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 21:17:
Leest een beetje alsof het vooral gericht is op de "ondernemers" die bijvoorbeeld eten bezorgen met hun fiets.
Of "ondernemers" die 40 uur per week, 2 jaar lang, 100% identiek werk doen als het personeel dat er zit?

Exact expert nodig?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ID-College

Dreigen niet.. bij een wederzijdse goede relatie/band gaat dit gewoon in netjes overleg. Bij de huidge heb ik zelfs zelf voorgesteld de marge te handhaven. Hij zit er al voor een appel en ei tussen en het is geven en nemen.
Bij de grotere clubs (zuidas typjes) mogen ze niet onder een bepaalde marge, dus dan wens ik je succes ;)
Ik doe t in overleg maar weet wel dat zij veelal inflatiecorrectie doen, dus ik zou die wel afdwingen. Het is gewoon zakelijk en dat snappen ze best. Niet als een mak schaap opstellen, je bent toch ondernemer of niet? Jij bepaalt jouw eigen regels, niet zij..

Krijg wel steeds meer t idee dat dit steeds meer een werknemers topic begint te worden. Ik merk maar weinig ondernemerschap om eerlijk te zijn. Je weet toch wat je wel/niet wilt en wat je waard bent?

[ Voor 9% gewijzigd door ID-College op 17-12-2022 11:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KoningsGap
  • Laatst online: 12:37
Crazy D schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 10:38:
[...]

Of "ondernemers" die 40 uur per week, 2 jaar lang, 100% identiek werk doen als het personeel dat er zit?
Maar er dan wel weer met een maand uitgegooid kunnen worden, net als de personen die gedetacheerd 40 uur per week op klus zitten? Zie nog steeds niet echt verschil daartussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:02
Ze kunnen vaak het contract met de detacheerder niet zomaar verbreken. Wel de gedetacheerde eruit schoppen, maar dan moet de detacheerder vaak ook een nieuwe vergelijkbare aanbieden. Langdurige contracten met boeteclausules en inspanningsverplichting.

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• kouk
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:18
Voor komend jaar een mooie opdracht binnen gehaald en de knoop doorgehakt; baan is opgezegd!

Vanuit daar verder bouwen aan m'n ondernemerschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Laatst online: 23:08
Crazy D schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 10:38:
[...]

Ik begon te twijfelen of ik daar niet ook onder val: ik zit doorgaans 1.5-2 jaar op dezelfde plek, waarna ik iets anders ga zoeken. Maar, wat dan geruststellend voor mijzelf is: ik kom elke keer ergens binnen omdat ze specifieke kennis of ervaring van me nodig hebben... plus, ik voldoe inderdaad niet aan de "identiek werk als de rest"... Pfew!

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
kouk schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 12:34:
Voor komend jaar een mooie opdracht binnen gehaald en de knoop doorgehakt; baan is opgezegd!

Van harte! Break a leg!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Liegebeest
Ik begin trouwens steeds meer de wens te hebben om er komend jaar een maand of twee tussenuit te gaan. Als sabbatical? Zo zou je het kunnen noemen, maar dan voor studie. Ik heb zo enorm veel trainingen en examens die ik wil doen, of waarvan ik vind dat ik ze moet doen. De enige manier om dat een beetje normaal rond te breien is er gewoon een paar weken echt tussenuit gaan. Mezelf uit reserves betalen voor de studietijd.

Daarmee komt't wel mooi uit dat ik sinds deze maand een eigen kantoor huur! Daar kan ik mooi die studies gaan zitten doen: weg uit m'n thuis-kantoor, met zoveel leuke afleiding. :o

EDIT:
Huh, #TIL, dat is letterlijk wat een sabbatical is. :D
A sabbatical is a long period of leave that you devote to improving your employability, e.g. by undertaking study or training.

[ Voor 31% gewijzigd door Liegebeest op 17-12-2022 20:13 ]

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 22:02
Laten we reëel zijn. Er is weinig sprake van ondernemerschap bij de meeste freelancers. Het bedrijfsplan van het gros komt in wezen niet veel verder dan "er is veel vraag naar wat ik nu in loondienst doe en als freelancer kan ik meer verdienen".

Klantenwerving is beperkt tot zich laten bemiddelen door recruiters. Om vervolgens 2/3 jaar bij één klant (eerder opdrachtgever genoemd) te zitten, 40u per week en vakanties in overleg. Zelfde als een hedendaagse werknemer dus die ongeveer even snel van werkgever wisselt. Werkend in een team geleid door een manager die eigenlijk meeste zeggenschap heeft over het hoe en wat. Na jaar 1 hóópt men verlengd te worden.

Marketing, productontwikkeling, groeiplan, kantoor, investeringen, risico's. Er is weinig van bij.

En dat is niet erg. Maar het voornaamste argument wat overeind blijft is dat je de flexibele schil bent van een bedrijf en mogelijk als eerste er uit gaat (mogelijk, want ik zie zelf vaak dat men juist snijd in personeelsbestand maar de externen blijven want ander potje), en dat dat het bedrijfsrisico zou zijn.

Maar daar staat ook compensatie in vorm van hoger uurtarief tegenover.

Hoe ik het zie is dat het eigenlijk meer een moderne contractvorm is om als individu voor bedrijven te werken. Het geeft beide partijen meer vrijheid/vrijblijvendheid en je kan zelf volledig je arbeidsvoorwaarden bepalen, je pensioen etc.

Ik vind dat dat gestimuleerd moet worden door de overheid. Dat het omarmt moet worden. Maar dan dus wel onderscheid tussen dergelijke freelancers en ondernemers die echt een bedrijf proberen op te zetten. Daarin mag wmb dan wel gedifferentieerd worden als het gaat om bv mkb vrijstelling en zelfstandigenaftrek.

Zal geen populaire mening zijn hier in hol van de leeuw maar ik mis hier wat zelfreflectie over dat het echt wel meer op schijnzelfstandigheid lijkt dan men wil toegeven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:18
Ik heb bij al mijn klanten het uurtarief +10% gedaan en ze hebben het allemaal geaccepteerd. Dit terwijl mijn vaste lasten juist zijn gedaald afgelopen tijd. Financieel gezien een hele mooie en fiine ontwikkeling :)
kouk schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 12:34:

Gefeliciteerd! Wat versta je precies onder ondernemerschap? Wat zijn je plannen?

Veel zelfstandigen vinden zichzelf een ondernemer terwijl ze een paar jaar blijven hangen bij dezelfde opdrachtgever. Zeker nu je aan het begin staat van dit avontuur, is het goed om na te denken wat je wil: meer geld en vastigheid (jaren bij dezelfde opdrachtgever blijven), of bijvoorbeeld producten ontwikkelen, mensen in dienst nemen, consultancy binnen een expertise, etc.?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:13
KoningsGap schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 12:18:
[...]

Maar er dan wel weer met een maand uitgegooid kunnen worden, net als de personen die gedetacheerd 40 uur per week op klus zitten? Zie nog steeds niet echt verschil daartussen.
Dat vind ik dus ook krom! Vroeger in de detachering gewerkt en als zzp die ik hetzelfde. Met meer vrijheid en keuze voor opdracht en geen gezeur als ik eind van de week op 38 en niet op 40uur uitkom…

Grote verschil is dat ik nu geen ww en wao premie betaal. Als dat nou het probleem is, los dat dan op, maar dan wil ik er wel aanspraak op kunnen maken indien nodig.

Per saldo denk ik dat er nu meer geld naar de belastingdienst gaat dan toen ik in loondienst bij een van de grote beursgenoteerde detacheerders…

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Hertog_Martin schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 20:29:
Marketing, productontwikkeling, groeiplan, kantoor, investeringen, risico's. Er is weinig van bij.
Natuurlijk kan je als ZZPer ook als bijzonder slechte ondernemer je werk uitstekend doen en daar goed van rond komen. Echter maakt dat je niet minder een ondernemer dan een auteur, dropshipper, influencer, foodtruck exploitant en/of maaltijdbezorger. Ieder expertise heeft zijn eigen uitdagingen alleen als vele het kunnen is de concurrentie hoger en zal je naast je werk goed doen ook goed je onderneming draaien om te slagen.

Persoonlijk let ik wel degelijk op mijn groeipad en ben bereid daar in te investeren. Het is namelijk ook zonder marketing gemakkelijk om meer facturabele uren te draaien maar dan loop je het risico straks niet meer de juiste expertise (lees: product) te hebben. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:35
-Jaap-io schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 21:21:
[...]
Per saldo denk ik dat er nu meer geld naar de belastingdienst gaat dan toen ik in loondienst bij een van de grote beursgenoteerde detacheerders…
Waarom. Uiteindelijk kost het voor de klant evenveel alleen betaald de detacheerder jou een salaris, vakantiegeld etc. En het overige gaat ook op aan salaris van de overhead plus wat winst voor de organisatie waar ze ook belasting over betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
jongetje schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 21:38:
[...]

Waarom. Uiteindelijk kost het voor de klant evenveel alleen betaald de detacheerder jou een salaris, vakantiegeld etc. En het overige gaat ook op aan salaris van de overhead plus wat winst voor de organisatie waar ze ook belasting over betalen.
Bedrag verdeeld over meer mensen. Dus meerdere keren de heffingskorting, lagere schalen, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kouk
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:18
Orangelights23 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 21:08:

Gefeliciteerd! Wat versta je precies onder ondernemerschap? Wat zijn je plannen?
Ik wil meer richting consultancy/onafhankelijk adviseur in mijn specialisatie en daarbij partijen aan elkaar verbinden. Door m'n klus voor het komende jaar heb ik denk ik een basis om daaraan te gaan werken. Daarnaast heb ik een product dat ik verder wil ontwikkelen. Ik ben niet van plan enkel m'n expertise te verhuren, als zullen veel in dit topic dezelfde ambitie hebben gehad denk ik... Het is ook wel makkelijk verdienen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
Hertog_Martin schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 20:29:
Laten we reëel zijn. Er is weinig sprake van ondernemerschap bij de meeste freelancers.
Wat je beschrijft gaat inderdaad volledig voor mij op. Goed verhaal verder ook.
En dat is niet erg.
Pfew! O-)

Aan de andere kant, zoals @Deveon suggereert steek ik best wat tijd in productontwikkeling, middels onderzoek en zelfstudie.

Plus, de wens om goede bekenden van me te helpen door ze een baan aan te bieden binnen "mijn bedrijf" is er wel degelijk. Op dezelfde manier dat ik 14 jaar geleden ben geholpen door mijn goede vriend (vorige eigenaar van dit bedrijf) houd ik m'n ogen open in m'n netwerk om te zien of er iemand is die een steuntje in de rug nodig heeft. Het is nog geen business plan, maar zodra ik de eerste vind ga ik zorgen dat de boel op papier komt.

[ Voor 6% gewijzigd door Liegebeest op 18-12-2022 06:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:35
hackerhater schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 21:47:
[...]

Bedrag verdeeld over meer mensen. Dus meerdere keren de heffingskorting, lagere schalen, etc.
Ach ik weet het onderaan de streep niet. Uiteindelijk werkt er ook iemand in de postkamer vanuit achterstand op de arbeidsmarkt die anders een uitkering zou krijgen. Heeft iemand een administratieve baan om de uren te administreren etc.
Ik denk dat het niet zo zwart wit is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:01

Crazy D

I think we should take a look.

KoningsGap schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 12:18:
[...]

En net als mensen in loondienst. Ik reageerde vooral op het "ondernemers" die op een fiets rondrijden. Wat maakt hun anders dan een ondernemer die 40 uur per week 2 jaar lang bij 1 opdrachtgever doet waarvoor de opdrachtgever ook personeel in dienst heeft (of had, maar eruit heeft gewerkt omdat inhuur zeker in de lagere lonen beroepen, goedkoper en makkelijker is)? Die pizzabezorger kan ook morgen geen werk meer hebben. Die doet ook wat mensen in loondienst doen. Die heeft zich ook aan bepaalde regels en richtlijnen te houden (bv werktijden, niet op een oude stinkbrommer rondrijden, etc). Wat @Hertog_Martin ook zegt, ik denk als je heel reëel gaat kijken dat velen in dit topic niets anders zijn dan de pizzabezorger. Maar dan een stuk beter betaald, en daardoor vind niemand dat een probleem. Is dat erg? Nee, dat zeg ik ook niet.

Detachering is geen probleem voor de overheid want die mensen zijn in loondienst dus die zijn gelijk aan mensen die niet gedetacheerd ergens in loondienst hun werk doen. Wij zzp'ers hebben wat belastingvoordeeltjes en geen sociaal vangnet. Daar zit hem een beetje het probleem. Volgens mij is dat wat ze op 1 of andere manier willen oplossen.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06:26
Het is natuurlijk wel een lastige balans voor de overheid. Aan de ene kant wil je dit soort inhuur constructies beperken, maar veel beginnende ondernemers beginnen via een dergelijke constructie om vervolgens te groeien naar meer ondernemerschap.

De stap naar zelfstandigheid en je zekerheid opgeven is al een lastige, als je dat onder de knie hebt komen de volgende stappen.
Netwerk bouwen, zelf klussen zoeken, eventueel iemand anders inhuren voor een klus, administratie uitbesteden en op termijn misschien zelfs personeel inhuren.

Dat wil je zeker niet afremmen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ID-College
Persoonlijk heb ik niet zoveel tegen "ondernemers" die niet echt ondernemen. Vandaag de dag hebben mensen veel meer behoefte aan tijd en flexibiliteit. Onze generatie beseft des te meer dat we niet meer ons hele leven willen slijten aan werken, en dat al helemaal niet meer doen bij maar 1 baas. We willen diverser werk en onderzoeken, itt generaties die altijd maar op 1 plek zaten. Het probleem is alleen dat wel alle stelsels en voorzieningen op dat achterhaalde scenario zijn gebaseerd, maar dat de tijd dit inhaalt.
Wat we zoeken is mogelijk, en dat heet ZZP'en. Dat het zo kan, tja, dat heeft weinig met ondernemen te maken idd. Persoonlijk is dat helemaal niet erg vind ik. We betalen netjes onze belastingen en draaien mee in de maatschappij. Ja dat komt met wat risico, maar we zijn bereid dit te nemen. Daar staat immers ook meer tegenover.

Waar ik dan weer wel moeite mee heb zijn zzpers die voor een appel en ei bij de klant gaan zitten en beargumenteren als: "meer heb ik niet nodig" of "ik maak niet zoveel kosten dus voor mij is dit prima", zoals ik hier lees. Dat is gewoon simpelweg niet goed, want zo werkt de markt gewoon niet. Nergens is een appel 1 euro voor klant X omdat die een BMW rijdt of er 15 minuten voor moet rijden, terwijl klant Y in dr fiat croma maar 0,50 cent betaalt voor diezelfde appel. Ja winkel Z kan goedkoper zijn dan Y, maar dat is voor ZZPers ook zo.
Die appel vertegenwoordigt een waarde en dat betaal je altijd als klant. Het is in mijn ogen volstrekt verkeerd dat af te doen met: ik heb weinig kosten, dus ik ga onder de marktwaarde zitten. Simpelweg omdat de marge groot genoeg is. Dat doet een AH toch ook niet? Waarom zouden wij dat wel doen? Concurrentie helemaal prima, maar dit soort uitgangspunten verpesten in mijn ogen de markt, want zo krijg je dus partijen die in een gat duiken dat er nooit had mogen zijn. Dat wordt namelijk gecreëerd door dit soort situaties. Ik vind een fee meer dan terecht, maar niet de bedragen waar het nu over gaat. Dat is volstrekt idioot bij sommige partijen en loopt echt letterlijk 10 duizenden euro's op jaarbasis. Daar moeten we halt tegen toeroepen en niet in meegaan "omdat we toch weinig kosten hebben". Ik snap ook niet dat mensen hier dat oke vinden maargoed..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Orangelights23
@ID-College Draai het eens om, als andere mensen voor 60-80 per uur werken, waarom vraag jij dan 120? Blijkbaar is het enige waarom je meer per uur vraagt het feit dat je een dikkere bankrekening wil. Dit terwijl anderen hetzelfde doen voor flink minder geld. Dan verpesten juist de mensen met een hoog uurtarief de markt, door een onrealistische prijs te vragen.

Even flink gechargeerd uiteraard, maar veel zelfstandigen willen gewoon veel geld verdienen. Mijn uurtarief is 150-170 als CISO een dat kan ik prima rechtvaardigen, developers met drie jaar ervaring die 110 vragen is gewoon onrealistisch. En dat uurtarief is helaas steeds vaker de praktijk.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hugo-Jan Ruts
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18-12-2022
Dat zzp'ers met een tarief van boven de 35 euro met 'rust' gelaten worden, daar zou ik maar niet al te veel van uitgaan. Voor zzp IT'ers die feitelijk niet veel meer doen dan tijdelijk een vaste positie invullen, zal dit beste flinke impact kunnen gaan hebben. Wat die worden gezien als 'ingebed'. Het duurt nog even (ingang 1 jan 2025), al zullen opdrachtgevers wel eerder gaan acteren hierop. Er komt nog een escape route, er komen ook criteria voor 'ondernemerschap' (die zijn nog niet duidelijk, maar wellicht iets als specifieke expertise, hogere beloning, meerdere opdrachtgevers). Als je daar aan voldoet, dan kan je toch (tijdelijk) 'ingebed' werken.

Hugo-Jan Ruts
hfdredacteur ZiPconomy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
Orangelights23 schreef op zondag 18 december 2022 @ 11:58:
@ID-College Draai het eens om, als andere mensen voor 60-80 per uur werken, waarom vraag jij dan 120? Blijkbaar is het enige waarom je meer per uur vraagt het feit dat je een dikkere bankrekening wil. Dit terwijl anderen hetzelfde doen voor flink minder geld. Dan verpesten juist de mensen met een hoog uurtarief de markt, door een onrealistische prijs te vragen.

Even flink gechargeerd uiteraard, maar veel zelfstandigen willen gewoon veel geld verdienen. Mijn uurtarief is 150-170 als CISO een dat kan ik prima rechtvaardigen, developers met drie jaar ervaring die 110 vragen is gewoon onrealistisch. En dat uurtarief is helaas steeds vaker de praktijk.
Dat heeft niks met een dikke bankrekening te maken.. Ik kijk wat de markt voor mijn profiel geeft, en daar houd ik gewoon aan vast. Ik bepaal dat tarief niet, dat doet de markt. Mijn punt snap je volgens mij niet helemaal (of ik heb het niet goed verwoord, dat kan ook natuurlijk), wat ik zeg is: als de markt 120 euro voor mijn profiel geeft, dan hou ik daar aan vast. Ik ga niet zeggen: ik vraag 90 want ik rijd een Fiat croma, want dan gaat er iemand tussen zitten voor 30 euro. Die weet namelijk wel wat mijn profiel doet op de markt. Wat ik dus zeg is: als je dat weet, dan zijn redeneringen als: ik rijd een fiat croma, dus ik vind 90 euro prima, kromme redeneringen. Er gaat nu een 3e met 30 euro vandoor als je met een tussenpartij werkt.

En dat vind ik niet slim, want zo duwen zij onze tarieven omlaag, omdat wij kijken naar wij nodig hebben i.p.v. dat we kijken wat een dergelijk profiel waard is.. Dat is mijn punt :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12-09 16:28
ID-College schreef op zondag 18 december 2022 @ 11:35:
Waar ik dan weer wel moeite mee heb zijn zzpers die voor een appel en ei bij de klant gaan zitten en beargumenteren als: "meer heb ik niet nodig" of "ik maak niet zoveel kosten dus voor mij is dit prima", zoals ik hier lees.
Ik denk dat de daadwerkelijke motieven om laag in de markt te zitten anders zijn de daarvoor gegeven argumenten.

Als iemand zegt "ik heb niet meer nodig", lees ik tussen de regels door eerder "ik vind het lastig een hoger tarief te vragen, en blijf dan liever op mijn comfortabele lage tarief zitten" of "ik vraag liever geen hoger tarief omdat er dan ook kritischer naar mijn werk gekeken wordt".

Met een stukje cognitieve dissonantie zal de persoon in kwestie misschien zelf ook wel daadwerkelijk geloven dat hij/zij niet meer nodig heeft, maar ik geloof niet dat mensen laag in de markt zitten uit de goedheid van hun hart. Hooguit als je voor een non-profit werkt.

Moet in principe weinig uitmaken voor ons. In mijn branche werken er genoeg voor een kwart van mijn uurtarief, maar niemand daarvan beschouw ik als concurrentie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
Tjah de ene rol is de andere niet. In de markt waar ik zit (PHP programmeurs) is rond de 90 de max.
Ik zit nu op 85 inclusief de marge van de tussenpartij, dus ja.
Alleen een taalwissel is zo lastig als zelfstandige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:54
Tja, wanneer ben je ondernemer :?
Ik bezet ook een plek die men het liefst met vast personeel had bezet, dit omdat er weinig kennis in mijn markt is. Ben ik dan geen ondernemer :?
Ik vind van wel, want juist door de hogere inkomsten heb ik kunnen investeren in een bedrijfspand, (veel) zonnepanelen en grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

“De markt” is het gevolg van wat bedrijven nodig hebben, hoe hard het nodig is en hoe schaars het is, en wie het aanbied en voor welke prijs. Als er veel zijn die minder vragen gaat de marktprijs omlaag. Er is niet een enkelvoudige instantie “de markt” die de prijs / waarde bepaalt, het is een samenstel van alle actoren.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:13
jongetje schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 21:38:
[...]

Omdat die grote partijen diverse slimme constructies bedenken om zo min mogelijk belasting te betalen 😉

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
ybos schreef op zondag 18 december 2022 @ 13:14:
Tja, wanneer ben je ondernemer :?
Ik bezet ook een plek die men het liefst met vast personeel had bezet, dit omdat er weinig kennis in mijn markt is. Ben ik dan geen ondernemer :?
Ik vind van wel, want juist door de hogere inkomsten heb ik kunnen investeren in een bedrijfspand, (veel) zonnepanelen en grond.
Je schrijft nu dat je een ondernemer bent want je hebt hogere inkomsten, die je vervolgens uitgeeft aan je privé (neem tenminste aan dat de grond en zonnepanelen voor jezelf zijn). Dat heeft natuurlijk niets met elkaar te maken. Wat onderneem je dan zakelijk gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
Orangelights23 schreef op zondag 18 december 2022 @ 13:53:
[...]

Je schrijft nu dat je een ondernemer bent want je hebt hogere inkomsten, die je vervolgens uitgeeft aan je privé (neem tenminste aan dat de grond en zonnepanelen voor jezelf zijn). Dat heeft natuurlijk niets met elkaar te maken. Wat onderneem je dan zakelijk gezien?
Ik probeer aan te geven dat ondernemen meer is dan uren wegzetten, en niet per se in de zakelijke sfeer hoeft te zijn. Het een sluit het ander niet uit.
Ik investeer in vastgoed/grond en hoop daarmee meer rendement te maken en neem daarmee (ondernemers)risico (om zo eventueel eerder te kunnen stoppen met werken / niet meer te moeten werken.
Of dat nou zakelijk is of prive, ik vind dat ondernemen(d).
Dat pand en de grond had ik ook zakelijk kunnen kopen (alleen is dat belastingtechnisch niet handig).

[ Voor 4% gewijzigd door ybos op 18-12-2022 14:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lycaon
Als detachering wel gewoon ok is, zou je eventueel ook met ‘n bevriend collega elkaar kunnen detacheren.

Bijv. ik neem X in loondienst van BV en detacheer X aan klant Y. X neemt mij in loondienst van zijn BV en detacheert mij aan klant Z.

Uiteraard zijn daar risico’s aan verbonden, dus zult elkaar goed moeten kunnen vertrouwen.
Maar risico nemen is weer inherent aan ondernemerschap :+

[ Voor 27% gewijzigd door Lycaon op 18-12-2022 20:01 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Hugo-Jan Ruts schreef op zondag 18 december 2022 @ 12:53:
Dat zzp'ers met een tarief van boven de 35 euro met 'rust' gelaten worden, daar zou ik maar niet al te veel van uitgaan. Voor zzp IT'ers die feitelijk niet veel meer doen dan tijdelijk een vaste positie invullen, zal dit beste flinke impact kunnen gaan hebben. Wat die worden gezien als 'ingebed'. Het duurt nog even (ingang 1 jan 2025), al zullen opdrachtgevers wel eerder gaan acteren hierop. Er komt nog een escape route, er komen ook criteria voor 'ondernemerschap' (die zijn nog niet duidelijk, maar wellicht iets als specifieke expertise, hogere beloning, meerdere opdrachtgevers). Als je daar aan voldoet, dan kan je toch (tijdelijk) 'ingebed' werken.

Hugo-Jan Ruts
hfdredacteur ZiPconomy
Dus de VAR DBA WBA proefballon nummer zoveel? Ik zzp over twee weken tien jaar, altijd meerdere opdrachtgevers per jaar, bepaal zelf waar en wanneer en hoe ik werk, word ingehuurd vanwege mijn totaalpakket aan ervaring, het zal me wat.

Destijds werd ook meerdere keren door vooral de media die verdient aan zzp'ers heel hard geroepen dat het allemaal zou veranderen en niemand meer aan het werk zou komen. Volgens mij hebben een paar grote jongens waaronder ING een tijdelijke inhuurstop gehad en was dat het verder wel.

Maar die ervaring kan natuurlijk ook liggen aan de markt waarin iemand zich begeeft.

Misschien moet de overheid eens beginnen met heel helder formuleren wat ze nou eigenlijk willen. Dat werknemers niet het zzp-schap worden ingejaagd door (ex-)werkgevers? Zoals maaltijd- en pakketbezorgers, zorgmedewerkers, aannemers? Allerlei beroepen waarin er te weinig wordt betaald voor verzekeringen en pensioenen, waardoor de lasten daarvan bij de maatschappij komen te liggen? Dan hoeven ze maar een handvol bedrijven aan te pakken om tienduizenden schijn-zzp'ers uit dat risico te halen. Oh, maar dat willen ze niet.

[ Voor 14% gewijzigd door CodeCaster op 18-12-2022 20:00 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• ybos
CodeCaster schreef op zondag 18 december 2022 @ 19:56:
[...]

Dus de VAR DBA WBA proefballon nummer zoveel? Ik zzp over twee weken tien jaar, altijd meerdere opdrachtgevers per jaar, bepaal zelf waar en wanneer en hoe ik werk, word ingehuurd vanwege mijn totaalpakket aan ervaring, het zal me wat.

Destijds werd ook meerdere keren door vooral de media die verdient aan zzp'ers heel hard geroepen dat het allemaal zou veranderen en niemand meer aan het werk zou komen. Volgens mij hebben een paar grote jongens waaronder ING een tijdelijke inhuurstop gehad en was dat het verder wel.

Maar die ervaring kan natuurlijk ook liggen aan de markt waarin iemand zich begeeft.

Misschien moet de overheid eens beginnen met heel helder formuleren wat ze nou eigenlijk willen. Dat werknemers niet het zzp-schap worden ingejaagd door (ex-)werkgevers? Zoals maaltijd- en pakketbezorgers, zorgmedewerkers, aannemers? Allerlei beroepen waarin er te weinig wordt betaald voor verzekeringen en pensioenen, waardoor de lasten daarvan bij de maatschappij komen te liggen? Dan hoeven ze maar een handvol bedrijven aan te pakken om tienduizenden schijn-zzp'ers uit dat risico te halen. Oh, maar dat willen ze niet.
We zijn qua discussies gewoon weer terug bij af toen de wet DBA van start ging :P :X
Dus als iemand gewoon ff zoekt waar die discussie is in dit topic, vanaf daar opnieuw beginnen met lezen :Y :+

[ Voor 3% gewijzigd door ybos op 18-12-2022 20:37 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Krystman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-09 14:47
De markt is ook gewoon stuk. Ik zit bij een overheidsonderdeel die zoekt iemand voor mijn positie. Linux/Infra specialist.

Zij bieden:
  • ]een bruto maandsalaris van minimaal € 2.749,- en maximaal € 4.487,- (schaal 9 ) op basis van een 36-urige werkweek;
  • 8% vakantie- en 8,33% eindejaarsuitkering;
  • goede pensioenregeling en betaald ouderschapsverlof
Een detacheerder bied:
  • dat alles
  • een auto
  • leuke reisjes want hogere marge
  • een pingpongtafel
Als zzp'er krijg ik 85 euro per uur. Hoezo is dat in verhouding. Hoe moeten zij als overheid ooit iemand uit die vijver vissen waar ze mee verder willen. Ik heb inmiddels 5 intake gesprekken gedaan en ze zijn allemaal afgevallen om 1 of andere reden... De goeien gaan echt niet voor dat geld aan de slag, die zitten al bij HCS of een van die andere RedHat knuffelaars. Maar wat je er aan moet doen? Ik denk niet of ZZP'er pesten er voor zorgt dat mensen in vaste dienst gaan...

- Spes consilium non est -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04-09 13:05
Krystman schreef op maandag 19 december 2022 @ 07:51:
Ik denk niet of ZZP'er pesten er voor zorgt dat mensen in vaste dienst gaan...
https://www.nu.nl/economi...s-nog-geen-oplossing.html

We gaan het lekker hebben over verplicht 15% in je pensioen te stoppen omdat we weigeren de werkomstandigheden van o.a. mensen in zorg en onderwijs te verbeteren 8)7 ;w

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
JEightyFive schreef op maandag 19 december 2022 @ 08:02:
[...]

https://www.nu.nl/economi...s-nog-geen-oplossing.html

We gaan het lekker hebben over verplicht 15% in je pensioen te stoppen omdat we weigeren de werkomstandigheden van o.a. mensen in zorg en onderwijs te verbeteren 8)7 ;w
Het zwabberende beleid is ook gewoon een reden waarom mensen geen pensioen opbouwen op de manier dat de overheid wilt. Ik ken er zat die in andere dingen beleggen en een pot opbouwen zonder iets in een pensioenspaarrekening te storten. Ik doe het zelf ook niet, geen zin om mijn geld nog 25 jaar vast te zetten bij een bank die zwabberend overheidsbeleid moet gaan volgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JEightyFive
Ernemmer schreef op maandag 19 december 2022 @ 08:29:
[...]

Het zwabberende beleid is ook gewoon een reden waarom mensen geen pensioen opbouwen op de manier dat de overheid wilt. Ik ken er zat die in andere dingen beleggen en een pot opbouwen zonder iets in een pensioenspaarrekening te storten. Ik doe het zelf ook niet, geen zin om mijn geld nog 25 jaar vast te zetten bij een bank die zwabberend overheidsbeleid moet gaan volgen.
Ik stop zelf wel wat in een pensioenbeleggingsrekening bij BND maar dat zie ik meer als aanvulling op de AOW. Het grootste deel beleg ik inderdaad gewoon zelf zodat ik de controle heb en ook het besluit kan nemen om eerder te stoppen.
Als er 1 ding wel gebleken is door de jaren dan is het dat Den Haag totaal niet te vertrouwen is. Die vertrouw ik niet met mijn geld op een geblokkeerde rekening.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lycaon
Ernemmer schreef op maandag 19 december 2022 @ 08:29:
[...]

Precies dit.

Het continu wijzigende beleid omtrent lijfrentepolissen, AOW-leeftijd, e.d., heeft mij doen besluiten om geen pensioen op te bouwen in de derde pijler. Het is gewoon volstrekt onbetrouwbaar.

Daarom bouw ik mijn pensioenvoorziening volledig in eigen beheer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jealgu
  • Laatst online: 16:09
Krystman schreef op maandag 19 december 2022 @ 07:51:
De markt is ook gewoon stuk. Ik zit bij een overheidsonderdeel die zoekt iemand voor mijn positie. Linux/Infra specialist.

Zij bieden:
  • ]een bruto maandsalaris van minimaal € 2.749,- en maximaal € 4.487,- (schaal 9 ) op basis van een 36-urige werkweek;
  • 8% vakantie- en 8,33% eindejaarsuitkering;
  • goede pensioenregeling en betaald ouderschapsverlof
Een detacheerder bied:
  • dat alles
  • een auto
  • leuke reisjes want hogere marge
  • een pingpongtafel
Als zzp'er krijg ik 85 euro per uur. Hoezo is dat in verhouding. Hoe moeten zij als overheid ooit iemand uit die vijver vissen waar ze mee verder willen. Ik heb inmiddels 5 intake gesprekken gedaan en ze zijn allemaal afgevallen om 1 of andere reden... De goeien gaan echt niet voor dat geld aan de slag, die zitten al bij HCS of een van die andere RedHat knuffelaars. Maar wat je er aan moet doen? Ik denk niet of ZZP'er pesten er voor zorgt dat mensen in vaste dienst gaan...
Een detacheerder bied, over het algemeen, geen goed pensioen. Daarvan wordt grotendeels de extra punten die je noemt betaald. Dit zonder te zeggen dat je algemene punt niet klopt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Lycaon
In de voortgangsbrief aan de kamer staat trouwens ook het volgende:
Het codificeren van ‘inbedding van het werk in de organisatie’ betekent overigens
niet dat bij een indicatie van inbedding in de organisatie in de toekomst
automatisch sprake is van een arbeidsovereenkomst
. Het blijft – zoals ook nu al
op basis van jurisprudentie geldt - gaan om een beoordeling van de drie
voornoemde hoofdelementen in onderlinge samenhang. Kortom: ook als er sprake
is van een indicatie die wijst op inbedding in de organisatie, is het mogelijk dat
toch op basis van een andere overeenkomst dan de arbeidsovereenkomst wordt
gewerkt. Wat de (meest) relevante (contra-)indicaties voor het bestaan van een
arbeidsovereenkomst zijn, wordt verder uitgewerkt.
Dat zal gebeuren met
betrokkenheid van sociale partners, experts en stakeholders.

Contra-indicaties voor het bestaan van een arbeidsovereenkomst die in elk geval
bij de uitwerking betrokken worden, zijn die contra-indicaties die in het Handboek
Loonheffingen zijn opgenomen en andere elementen die wijzen op zelfstandig
ondernemerschap.
[bron: https://www.rijksoverheid...-en-als-zelfstandigen.pdf]

De contra-indicaties waarover wordt gesproken, die in elk geval worden betrokken bij de uitwerking, worden ook genoemd...
[...] In de huidige jurisprudentie wordt al
gekeken naar contra-indicaties voor het bestaan van een arbeidsovereenkomst.
Die zijn voor een deel in het Handboek Loonheffingen opgenomen. In het
Handboek Loonheffingen worden bijvoorbeeld elementen genoemd als het
uitvoeren van werk op basis van resultaatsverplichtingen, hogere beloning dan
personeel
, specifieke kennis en expertise van de werkende en eigen
(bedrijfsmiddelen)
. Op die manier kan opdrachtnemers meer duidelijkheid
worden geboden over op welke wijze buiten dienstbetrekking (op een andere
overeenkomst dan een arbeidsovereenkomst) kan worden gewerkt.
Ik blijf er dus bij dat ik denk dat er voor ons weinig zal veranderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Na drie jaar ZZPen ga ik dit jaar mijn pensioen onderbrengen bij Meesman. Ik zie dit deel puur als aanvulling op de AOW gezien ik dan toch iets nodig heb en beleg in box 3 voor alles tot aan mijn AOW leeftijd (70 jaar). Gezien dat laatste deel al snel boven de drempel uit komt ga ik niet 35 jaar belasting betalen over vermogen wat ik toch niet nodig heb.

Gezien beleid vanuit de overheid bijna nooit met terugwerkende kracht is maak ik mij daar geen zorgen om. Dit zie je ook bij het werknemerspensioen waarbij ze geen draagkracht hebben om te korten en maar de vraag is of er straks iets overblijft voor de millennials, na die generatie volgt namelijk een forse krimp van de bevolking.

Als de voorwaarden slechter worden ben ik dan juist blij dat ik het al eerder ingelegd hebt. Overigens kan je in een (holding) BV net zo eenvoudig de belasting uitstellen, alleen beleggen als BV is wat complexer en beperkter plus je kan de BV niet opheffen na je werkzaamheden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Ik leg zo'n 5% van m'n jaarruimte in op een geblokkeerde bankspaarrekening. Ik leg dat bruto in, dus het wordt van m'n winst afgetrokken, dus ik betaal er nu geen 49,50% belasting over, maar bij uitkering (over 30 jaar) 19,17%.

Datzelfde doe ik sinds dit jaar bij Bright (ook een geblokkeerde rekening, maar dan om te beleggen in plaats van sparen), daarnaast doe ik aan begeleid beleggen bij de ABN en ik beleg ook zelf bij ABN en Bux0. Eerst in individuele aandelen, maar aangezien dat een erg onhandige keuze bleek, koop ik nu alleen nog indexfondsen.

Naast gewoon sparen op een bankrekening als buffer, zowel zakelijk als privé.

De overheid kan inderdaad niet de regels met terugwerkende kracht veranderen, maar ze kunnen wel die 19,17% voor na de AOW-leeftijd ineens ook op 50% zetten, waarmee je dus dat geld al die jaren voor niets hebt vastgezet. Daarom óók een deel in eigen beheer opbouwen. Daar betaal ik dan inkomsten- en vermogensbelasting over, het zij zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JEightyFive
CodeCaster schreef op maandag 19 december 2022 @ 09:24:
De overheid kan inderdaad niet de regels met terugwerkende kracht veranderen, maar ze kunnen wel die 19,17% voor na de AOW-leeftijd ineens ook op 50% zetten, waarmee je dus dat geld al die jaren voor niets hebt vastgezet.
Dit soort grappen is dus inderdaad waar ik een beetje voor vrees. Nu de jaarruimte lekker verhogen om het interessant te maken en dan over zoveel jaar wanneer iedereen dik heeft ingelegd, want belastingvoordeel e.d. de spelregels weer veranderen.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 21:00
Nah, mijn vader overleed vlak voor zijn pensioenleeftijd en de les die ik daar uit getrokken heb is dat ik niet alles in mijn pensioen vast wil hebben staan, maar al veel eerder leuke en mooie dingen wil doen.

Ik beleg dus een basisbedrag via BND (van iets meer dan de laatste inleg van toen ik in loondienst was, zodat er in ieder geval 'iets' aan pensioen is), maar de rest blijft gewoon vrij vermogen om nu mooie dingen mee te doen.

[ Voor 15% gewijzigd door Hmmbob op 19-12-2022 17:03 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Pagina: 1 ... 360 ... 643 Laatste