mannowlahn schreef op donderdag 15 december 2022 @ 12:12:
Dan vraag ik mij af hoe jouw pensioenplan er uit ziet? Want er is idd een verschil op het moment leven of ook met de toekomst. Als ik elke maand alles zou moeten opmaken, ja dat is te gortig. Maar nu heb ik een salaris van 5k per maand bruto.
Voor mij maken die grote verschillen wel enorm uit. Let wel 30% van mijn bruto inkomen beleg ik in indexfondsen zodat ik over 20 jaar 75.000 bruto per jaar als salaris kan uitkeren als ik 60 ben. Ik heb 4 % rendement nodig om dit doel te behalen.
Lijfrente-verzekering bij Bright waar ik het max dat ik mag per jaar in zet.
Daarnaast aandelen op het bouwen. En uiteraard afbetaald huis.
Ik heb het geluk gehad dat ik een huis kon kopen op de dip van de markt in de vorige crisis (11/12 jaar geleden). Waardoor ik nu met 5K bruto per maand de hele vaste lasten inclusief het studeren van mijn partner kan betalen.
Waardoor er 5 a 6K per maand over blijft voor de bedrijfskosten + pensioen. Dat geld gaat niet op.
En over een paar jaar zijn de studieschulden afbetaald (vaste lasten - 400pm) en is mijn partner afgestudeerd. Dan gaat het nog harder.
850 per maand bruto hypotheek + dak vol panelen scheelt enorm tegenover 1300+ huur per maand.
Volgens de WOZ heb ik nu zo 60~65% overwaarde. Dat geeft je idee wat die ene verandering voor effect heeft.
Je kan wel je leven inrichten om veel geld binnen te halen, maar dan heb je dat hoge bedrag telkens nodig.
Ik richt me er juist op om de vaste lasten te drukken. Straks zijn we dinks (double income, no kids) in een huis met een relatieve lage hypotheek en steeds beter wordende isolatie.
Dat laatste drukt samen met de panelen weer de maandelijkse energie-lasten. De panelen alleen dekken grofweg 75% van de jaarlijkse elektra-rekening, ondanks warmtepompen.
Zo staat bijvoorbeeld voor volgend jaar op de planning om het oude dubbel glas te vervangen door HR++ glas.
Wat je weer terug verdiend in een paar jaar.
[
Voor 30% gewijzigd door
hackerhater op 15-12-2022 12:58
]