Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:19
Ik zat bij een klant als azure cloud developer voor 90 en de tussenpartij gooide er nog 10 a 15 boven op. Inmiddels naar cloud engineering gegaan en dan zijn de tarieven 95/110.

Alles is afhankelijk van tech stack en kunde natuurlijk. Maar ik denk dat je wel naar 95 kan gaan. Er zit niemand tussen dus dat scheelt een hoop.

Ik lees hier een tarief van 75 als 5 jarige developer. Dan zit echt enorm laag imho, dat zou 85 moeten zijn. Maar als het je eerste klus is, prima even testen enzo. Maar zodra je contract af is zeker omhoog gooien, want dat bedrag is vrij laag.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13:01
Als engineer, zeker in data domein, zoiu je niet onder 95 moeten zitten. Eigenlijk al niet eens onder de 100. Godbetert zelfs Rabo huurt tegenwoordig externen in voor 110 :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:36
Crazy D schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:38:
[...]

Mijn accountant vond dat geen argument, het is een investering die onderdeel is van je auto. Net als dat als je een pc koopt er ook onderdelen zijn die de 5 jaar niet gaan halen. En als ze na 2 jaar op zijn, schrijf je ze af en klaar. Je houdt investeringen alleen 5 jaar op je balans als je ze ook 5 jaar gebruikt. Als je je laptop sloopt en weggooit omdat repareren te duur is, hou je die ook niet nog een tijdje op de balans. Dat is met dit niet anders.
Ik ben blij dat ik operational lease heb, heb ik dit gedoe ook niet.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 14:29
@TheJVH @KoningsGap imo zetten jullie jezelf echt veel te goedkoop weg. Ik had 'm zelf zeker op 100 ingezet. In het geval van @TheJVH nog wel meer gezien jouw ervaring, taken en verantwoordelijkheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:04

SeatRider

Hips don't lie

Ik ben bezig met de aanschaf van een huis, en overweeg dit te financieren vanuit mijn BV. In eerste instantie dacht ik "wat vervelend dat de hypotheekrente nu weer stijgt", want ik moet mezelf natuurlijk wel een marktconforme rente rekenen, maar als ik er wat meer over nadenk, maakt dat eigenlijk niet zoveel uit.

Zeg dat de rente die ik moet betalen 10k is (ongeacht of dat nou 1, 5 of 10% is :+ ). Privé kan ik die kosten aftrekken van de IB, dus dat scheelt alweer 4k (netto kosten ongeveer 6k). In de BV boek ik 10k als inkomsten, waarvan ik 26% vennootschapsbelasting afdraag. Dus € 2600 naar de fiscus. De resterende 7400 kan ik mezelf uitkeren als dividend, waardoor ik er 25% dividendbelasting over betaal, blijft over € 5500. Dus goed beschouwd, als ik aan de BV 10k rente betaal, kost me dat netto € 500.

Wat mis ik hier?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:38
Lead data engineer, 115 p/u (waar ook nopg een recruiter tussen zit met vast ook geen malse marge). In deze markt is er als senior IT'er echt geen enkele reden om met minder dan 100 euro per uur akkoord te gaan. Recruiters en opdrachten zijn er in overvloed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-06 09:10

Matis

Rubber Rocket

SeatRider schreef op woensdag 14 december 2022 @ 13:23:
Ik ben bezig met de aanschaf van een huis, en overweeg dit te financieren vanuit mijn BV. In eerste instantie dacht ik "wat vervelend dat de hypotheekrente nu weer stijgt", want ik moet mezelf natuurlijk wel een marktconforme rente rekenen, maar als ik er wat meer over nadenk, maakt dat eigenlijk niet zoveel uit.

Zeg dat de rente die ik moet betalen 10k is (ongeacht of dat nou 1, 5 of 10% is :+ ). Privé kan ik die kosten aftrekken van de IB, dus dat scheelt alweer 4k (netto kosten ongeveer 6k). In de BV boek ik 10k als inkomsten, waarvan ik 26% vennootschapsbelasting afdraag. Dus € 2600 naar de fiscus. De resterende 7400 kan ik mezelf uitkeren als dividend, waardoor ik er 25% dividendbelasting over betaal, blijft over € 5500. Dus goed beschouwd, als ik aan de BV 10k rente betaal, kost me dat netto € 500.

Wat mis ik hier?
Volgens mij niets, dit is hetzelfde (fiscale) voordeel dat je behaalt met een familiebank in de privésfeer. Al wordt de familibankregeling komend belastingjaar echt een stuk minder aantrekkelijk.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Avalaxy schreef op woensdag 14 december 2022 @ 13:39:
[...]

Lead data engineer, 115 p/u (waar ook nopg een recruiter tussen zit met vast ook geen malse marge). In deze markt is er als senior IT'er echt geen enkele reden om met minder dan 100 euro per uur akkoord te gaan. Recruiters en opdrachten zijn er in overvloed.
Omdat ik meerdere spark clusters gebouwd heb en veel in data omgevingen cloud omgevingen heb neergezet word ik dood gegooid met Data engineer posities. Er is bizar veel vraag naar, ik weet niet of de vraag naar data engineers gelijk is aan andere functies. Misschien is 80-90% van al het contact wat ik heb op LinkedIn data engineer gerelateerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Matis schreef op woensdag 14 december 2022 @ 13:43:
[...]

Volgens mij niets, dit is hetzelfde (fiscale) voordeel dat je behaalt met een familiebank in de privésfeer. Al wordt die regeling komend belastingjaar echt een stuk minder aantrekkelijk.
Welke, de familiebank of een DGA die zichzelf een hypotheek verstrekt? Van dat laatste weet ik wel dat er wat haken en ogen bijkomen om de excessen eruit te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

SeatRider schreef op woensdag 14 december 2022 @ 13:45:
Welke, de familiebank of een DGA die zichzelf een hypotheek verstrekt? Van dat laatste weet ik wel dat er wat haken en ogen bijkomen om de excessen eruit te halen.
Sorry voor de ambiguïteit. Ik bedoelde de familiebank, omdat de ontvangen rente door de hypotheeknemer volledig als durfkapitaal wordt gezien en nu dus veel zwaarder wordt belast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
init6 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 13:45:
[...]

Omdat ik meerdere spark clusters gebouwd heb en veel in data omgevingen cloud omgevingen heb neergezet word ik dood gegooid met Data engineer posities. Er is bizar veel vraag naar, ik weet niet of de vraag naar data engineers gelijk is aan andere functies. Misschien is 80-90% van al het contact wat ik heb op LinkedIn data engineer gerelateerd.
Iedereen wil data scientist worden en fancy modelletjes bouwen... maar het echte werk zit hem in de engineering ;) En dat vinden de meeste mensen niet leuk... My win :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Matis schreef op woensdag 14 december 2022 @ 13:48:
[...]

Sorry voor de ambiguïteit. Ik bedoelde de familiebank, omdat de ontvangen rente door de hypotheeknemer volledig als durfkapitaal wordt gezien en nu dus veel zwaarder wordt belast.
Maar ook de DGA hypotheek wordt aardig afgeknepen:

https://www.fiscaalvanmor...ning-bij-eigen-bv-steeds/

Edit: Een iets genuanceerder beeld: https://www.hlg.nl/news/veranderingen-dga/

[ Voor 8% gewijzigd door SeatRider op 14-12-2022 14:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Dat kan goed. Ik ben (helaas) nog niet vermogend genoeg in de BV om me daarin te verdiepen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PTBoy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05-06 14:51
SeatRider schreef op woensdag 14 december 2022 @ 13:23:

Wat mis ik hier?
Je mist denk ik nog wel het 'verlies' dat je hebt doordat het geld van je BV in je huis zit, en niet in een andere investering. De winst die je uit die andere investering(en) zou kunnen halen moet je wel meerekenen volgens mij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ID-College
  • Nu online
mannowlahn schreef op woensdag 14 december 2022 @ 12:30:
[...]

Ik zat bij een klant als azure cloud developer voor 90 en de tussenpartij gooide er nog 10 a 15 boven op. Inmiddels naar cloud engineering gegaan en dan zijn de tarieven 95/110.

Alles is afhankelijk van tech stack en kunde natuurlijk. Maar ik denk dat je wel naar 95 kan gaan. Er zit niemand tussen dus dat scheelt een hoop.

Ik lees hier een tarief van 75 als 5 jarige developer. Dan zit echt enorm laag imho, dat zou 85 moeten zijn. Maar als het je eerste klus is, prima even testen enzo. Maar zodra je contract af is zeker omhoog gooien, want dat bedrag is vrij laag.
85? Sorry hoor, maar dan ging je bij mij meteen op de stapel als 'junior'. Dev'ers met 85 neem ik nieteens aan, dat kan gewoon niet veel zijn.. Als je jezelf voor 85 weg zet, dan schat ik je in als ofwel een slechte dev'er, of je hebt gigantisch het kaas van je brood laten eten door een tussenpartij.. Hoe dan ook, in beide gevallen zou ik je cv aan de kant leggen (iedereen wil toch goede dev'ers in zijn team?)

Ik heb nog nooit een dev'er in mijn team gehad die onder de 100 zat, maar dat kwam ook door tussenpartij fee. Zie het eigenlijk vooral bij buitenlanders. Die zijn de taal niet machtig dus kunnen wel goed dev'en, maar zien spelfouten niet of kromme zinnen. Dus daar heb je dan altijd wat minder aan, hoewel ze wel goed zijn in hun werk. Dan snap ik een lager tarief wel, want dan heb je ook minder te bieden (kunnen zij natuurlijk ook niets aan doen, maar zo werkt het wel)

Even ter referentie: 10 jaar geleden(!) was mijn tarief 85, van iemand met 1 jaar werkervaring destijds en net uit de schoolbanken (bij een detacheerder)

[ Voor 4% gewijzigd door ID-College op 14-12-2022 14:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• figlio del comm
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Yucon schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:56:

All-in tarieven zijn eigenlijk niet meer van deze tijd.
Niet meer van deze tijd ? Mijn opdrachtgever wil juist alleen maar een all-in tarief. Hij wil weten waar hij maandelijks aan toe is en geen geneuzel met afstanden/declaraties ‘controleren’ etc. Ik heb dus een uurtarief geoffreerd met een ruime marge voor vervoer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoningsGap
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15-06 00:52
JEightyFive schreef op woensdag 14 december 2022 @ 13:03:
@TheJVH @KoningsGap imo zetten jullie jezelf echt veel te goedkoop weg. Ik had 'm zelf zeker op 100 ingezet. In het geval van @TheJVH nog wel meer gezien jouw ervaring, taken en verantwoordelijkheden.
Een java dev met 5 jaar ervaring, níet in de Randstad, voor 100 euro per uur? Dat is de uitzondering, niet de regel. Ik weet dat het best iets meer zou kunnen zijn, maar huidige opdracht is een fijne combi van een gezonde werkdruk, fijne mensen om me heen en genoeg uitdaging. Daarvoor ben ik wel bereid iets van m'n uurtarief in te leveren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Strykeforce
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-06 07:58
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 23% gewijzigd door Strykeforce op 14-12-2022 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-06 16:40
Ik ben nog steeds bezig om de overstap naar ZZP te maken.

Ik zie wel wat opdrachten staan

Freelance.nl
StarApple
Experis
young proff

Maar opdrachten die ik leuk vind om te gaan doen, betalen zo matig

tussen de 50e en 65e pu...Nou dan kan ik beter in loondienst blijven

Ik kan 2 verschillende soorten opdrachten uitvoeren.

Ik ben nu al 13 jaar teamlead van IT infra en support.

En doe ook veel operationeel zaken in Azure en Endpoint manager. Dus M365 engineer kan ook.

Ligt het aan de periode van het jaar of zoek ik verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:30

Yucon

*broem*

figlio del comm schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:52:
[...]

Niet meer van deze tijd ? Mijn opdrachtgever wil juist alleen maar een all-in tarief. Hij wil weten waar hij maandelijks aan toe is en geen geneuzel met afstanden/declaraties ‘controleren’ etc. Ik heb dus een uurtarief geoffreerd met een ruime marge voor vervoer.
Ik begrijp dat hij dat wil. Opdrachtgevers willen waarschijnlijk ook het liefste gewoon bedrijfswagens op diesel ipv stroom en zonnepanelen is ook maar gedoe. Maar dat is ook een beetje ouderwets. En persoonlijk vind ik dat alles wat onder roofbouw op onze planeet valt best wat ongemak mag veroorzaken.*

Daarnaast was het 'vroeger' een duidelijke zaak: 5 dagen per week op locatie dus dat maakt een all-in tarief best logisch aangezien er weinig variatie en weinig sturingsmogelijkheden in zitten. Dat is tegenwoordig niet meer het geval. Controle is idd lastig. Maar dat is niet anders dan het controleren hoeveel uur er precies gemaakt zijn. 9 van de 10 keer resulteert dat ook in een blinde handtekening op basis van vertrouwen. Dat als zodanig kan misschien ongemakkelijk zijn, maar aangezien dat voor uren ook al zo is zie ik niet in waarom dat ineens een onoverkomelijk probleem bij kilometers zou zijn.

* ik ben verder geen megagroene hippie of zo. Neem bijvoorbeeld de korenwolf bij bedrijventerrein avantis: een heel bedrijventerrein is jarenlang tegengehouden omdat er mogelijk een of andere stinkhamster zat die in nederland toevallig zeldzaam is. In de rest van europa zijn er nog genoeg van. Daar kan ik met m'n verstand niet bij want dat terrein was enorm belangrijk voor die regio, maar uit het oogpunt van wat je rentmeesterschap zou kunnen noemen vind ik dat we op z'n minst een beetje ons best kunnen doen om de aarde in een soort van redelijke toestand aan onze kinderen door te geven. Dikke pech voor die hamster. Maar kilometers binnen de perken houden valt daar dus wel onder, en als ik daar opdrachten door misloop dan is dat maar zo

Members only:

[ Voor 12% gewijzigd door Yucon op 14-12-2022 15:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Nu online
Yucon schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:28:
[...]

Ik begrijp dat hij dat wil. Opdrachtgevers willen waarschijnlijk ook het liefste gewoon bedrijfswagens op diesel ipv stroom en zonnepanelen is ook maar gedoe. Maar dat is ook een beetje ouderwets. En persoonlijk vind ik dat alles wat onder roofbouw op onze planeet valt best wat ongemak mag veroorzaken.*

Daarnaast was het 'vroeger' een duidelijke zaak: 5 dagen per week op locatie dus dat maakt een all-in tarief best logisch aangezien er weinig variatie en weinig sturingsmogelijkheden in zitten. Dat is tegenwoordig niet meer het geval. Controle is idd lastig. Maar dat is niet anders dan het controleren hoeveel uur er precies gemaakt zijn. 9 van de 10 keer resulteert dat ook in een blinde handtekening op basis van vertrouwen. Dat als zodanig kan misschien ongemakkelijk zijn, maar aangezien dat voor uren ook al zo is zie ik niet in waarom dat ineens een onoverkomelijk probleem bij kilometers zou zijn.

* ik ben verder geen megagroene hippie of zo. Neem bijvoorbeeld de korenwolf bij bedrijventerrein avantis: een heel bedrijventerrein is jarenlang tegengehouden omdat er mogelijk een of andere stinkhamster zat die in nederland toevallig zeldzaam is. In de rest van europa zijn er nog genoeg van. Daar kan ik met m'n verstand niet bij, maar uit het oogpunt van wat je rentmeesterschap zou kunnen noemen vind ik dat we op z'n minst een beetje ons best kunnen doen om de aarde in een soort van redelijke toestand aan onze kinderen door te geven. Als ik daar opdrachten door misloop dan is dat maar zo

***members only***
Ik heb tot nu toe nog bij geen enkele partij gezeten die geen all-in tarief hanteerde. Ik ken eigenlijk niet anders.. Het is precies wat @figlio del comm zegt.. Klanten willen weten waar ze aan toe zijn. Ik heb ook budgetten moeten beheren en niets is makkelijker dan +/- 46 weken keer x aantal uur x tarief Y.

Hoe kan ik überhaupt enigszins goed budgetteren zonder all-in tarief? Dat is vrijwel onmogelijk, want je moet dan allemaal marges inbouwen omdat je geen idee hebt wat er onder aan de streep uit komt aan het eind van het jaar.. Veel te ingewikkeld, kan mij niet voorstellen dat partijen dat willen (kost teveel en maakt budgetteren ook nog ingewikkeld) en heb het zelf ook nog niet gezien tot nu toe (niet dat ik alles weet, maar toch :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strykeforce
Yucon schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:28:
[...]

* ik ben verder geen megagroene hippie of zo. Neem bijvoorbeeld de korenwolf bij bedrijventerrein avantis: een heel bedrijventerrein is jarenlang tegengehouden omdat er mogelijk een of andere stinkhamster zat die in nederland toevallig zeldzaam is. In de rest van europa zijn er nog genoeg van. Daar kan ik met m'n verstand niet bij, maar uit het oogpunt van wat je rentmeesterschap zou kunnen noemen vind ik dat we op z'n minst een beetje ons best kunnen doen om de aarde in een soort van redelijke toestand aan onze kinderen door te geven. Als ik daar opdrachten door misloop dan is dat maar zo

***members only***
Dus je hebt je eerder uurtarief gepakt en gekeken hoeveel % daar reiskosten van was, dat er af gehaald en vervolgens het als los component er in gezet? Of gewoon hetzelfde uurtarief maar dan + reiskosten vergoeding los + een verhaaltje over duurzaamheid?

Uiteindelijk ben je vrij om bij een all-in ook gewoon te compenseren en om ook zelfstandig zoals je dat bent te kiezen voor elektrisch rijden/niet rijden/panelen op het dak etc. Dat hoeft toch niet dan los? Afspraken kan je ook op papier zetten en stellen dat je niet meer dan x keer per week naar kantoor toe komt.

Ik snap je koppeling van all-in + duurzaam niet echt, misschien begrijp ik het verkeerd maar jij bepaald toch zelf bij wie en hoe je werkt en reist (in overleg natuurlijk)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
ID-College schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:35:
[...]

Ik heb tot nu toe nog bij geen enkele partij gezeten die geen all-in tarief hanteerde. Ik ken eigenlijk niet anders.. Het is precies wat @figlio del comm zegt.. Klanten willen weten waar ze aan toe zijn. Ik heb ook budgetten moeten beheren en niets is makkelijker dan +/- 46 weken keer x aantal uur x tarief Y.

Hoe kan ik überhaupt enigszins goed budgetteren zonder all-in tarief? Dat is vrijwel onmogelijk, want je moet dan allemaal marges inbouwen omdat je geen idee hebt wat er onder aan de streep uit komt aan het eind van het jaar.. Veel te ingewikkeld, kan mij niet voorstellen dat partijen dat willen (kost teveel en maakt budgetteren ook nog ingewikkeld) en heb het zelf ook nog niet gezien tot nu toe (niet dat ik alles weet, maar toch :P )
In het geval van reiskosten is dat toch ook gewoon makkelijk. X* per week naar kantoor afspreken * Y KM *
0,50 euro. Sowieso zijn uren uiteindelijk ook flexibel, ik werk ook meer/minder afhankelijk van mijn wensen en die van de klant.

Ik vind het niet zo'n hele gekke constructie, want dan leg je de last van extra reistijd/kosten ieder geval gewoon bij de partij die daar ook de keuze voor kan maken. De kosten zijn laag genoeg dat je niet gaat reizen voor de winst, maar wel aanwezig genoeg om er overwogen mee om te gaan.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Strykeforce schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:35:
[...]
Ik snap je koppeling van all-in + duurzaam niet echt, misschien begrijp ik het verkeerd maar jij bepaald toch zelf bij wie en hoe je werkt en reist (in overleg natuurlijk)?
Niet echt. Als een contract eenmaal getekend is dan is er in de praktijk een aardige ruimte voor de opdrachtgever om te bepalen wanneer waar gewerkt moet worden. Financieel maakt het voor mij onder de streep weinig uit. Ik heb m'n tarief minder verhoogd dan eigenlijk de bedoeling was en dat missende deel naar het geschatte deel voor reiskosten verhuisd. Als de klant z'n best doet om dingen remote af te handelen is hij goedkoper uit.
[...]
Je pakt tarief * 8 uur * 120% of iets dergelijks. Ik heb tot nu toe nog geen budgetten gezien die tot op dit detailniveau gaan, maar ik sluit niet uit dat dit sterk branche-afhankelijk is. Development lijkt me beter meetbaar dan mijn werk en dat zie je ook terug in budgetteringsmogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Woy schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:43:
[...]

Ik vind het niet zo'n hele gekke constructie, want dan leg je de last van extra reistijd/kosten ieder geval gewoon bij de partij die daar ook de keuze voor kan maken. De kosten zijn laag genoeg dat je niet gaat reizen voor de winst, maar wel aanwezig genoeg om er overwogen mee om te gaan.
Dat dus. Het lijkt me trouwens niet eens zo'n gek idee dat klanten die op deze manier budgetteren ook proberen dit soort kosten uit te sparen. Klanten die dit intern wegpoetsen met een opslag maakt het waarschijnlijk ook niet heel veel uit. Maar dat ligt buiten m'n invloed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JEightyFive
KoningsGap schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:55:
[...]

Een java dev met 5 jaar ervaring, níet in de Randstad, voor 100 euro per uur? Dat is de uitzondering, niet de regel. Ik weet dat het best iets meer zou kunnen zijn, maar huidige opdracht is een fijne combi van een gezonde werkdruk, fijne mensen om me heen en genoeg uitdaging. Daarvoor ben ik wel bereid iets van m'n uurtarief in te leveren.
En de java devs buiten de Randstad liggen voor het oprapen? Het is ook een kwestie van vraag en aanbod.
Kijk eens wat de grote consultancy toko's durven te vragen voor een stel juniors. Waarom zou jij als medior/senior dan geen 100 kunnen vragen? Misschien krijg je geen 100, maar 75 is imo wel echt laag.
Ik weet niet of er nog een broker tussen zit maar kijk er niet van op als die zijn marge gewoon op 25 euro heeft gegooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Hoe kan ik überhaupt enigszins goed budgetteren zonder all-in tarief?
Nog even een extra quote omdat je hier thuis in lijkt te zijn, en ik wel naar het verhaal erachter benieuwd ben. Budgetteer je dit echt op werkelijke kosten? Of is je opmerking theoretisch? De situaties die ik ken worden juist op een standaardtarief per rol gebudgetteerd juist omdat de projectmanager relatief weinig invloed op de werkelijke inkoopkosten van iemand heeft. Dus als iemand toevallig duur ingehuurd wordt omdat diegene goed onderhandeld heeft of wat dan ook wil men dat in mijn wereld vaak niet het probleem van de projectmanager maken. Maar dat kan op andere plaatsen natuurlijk best anders zijn. Mag ik vragen in welke branches je werkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krysa
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-06 23:41
Unknown Alien schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:20:
Ik ben nog steeds bezig om de overstap naar ZZP te maken.

Ik zie wel wat opdrachten staan

Freelance.nl
StarApple
Experis
young proff

En doe ook veel operationeel zaken in Azure en Endpoint manager. Dus M365 engineer kan ook.

December is voor mij ook altijd een lastige maand. Niemand waagt zich nog een traject in te gaan zo voor de vakantie :+

Ik vind dat wij in het team wel een infra / devops engineer (Azure) kunnen gebruiken. Vooral omdat wij pipelines hebben voor het extracten en deployen van Dynamics Solutions. Ik kan even navragen of er een vacature uitstaat.

Dat lijstje wat jij opnoemt blij ik altijd zo ver mogelijk vandaan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Nu online
Yucon schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:43:
[...]

Je pakt tarief * 8 uur * 120% of iets dergelijks. Ik heb tot nu toe nog geen budgetten gezien die tot op dit detailniveau gaan, maar ik sluit niet uit dat dit sterk branche-afhankelijk is. Development lijkt me beter meetbaar dan mijn werk en dat zie je ook terug in budgetteringsmogelijkheden.
Probeer dat maar bij controlling erdoor te krijgen, een budgetincrease van 20% waar je op afkoerst. Het budget is er al vaak en al uitgespreid over een langere periode.. Ik heb zelf niet zomaar de mogelijkheid 20% extra te budgetteren (of erom te vragen). Het is veelal 'all-in' en gebudgetteerd zoals ik tot nu toe heb gezien.. En positief gezien vanuit jou als ZZP'er: het biedt ruimte om in te onderhandelen: "bla bla hoger tarief, reiskosten, parkeerkosten, etc" en die maak je wellicht niet.. Maar dat hogere tarief heb je wel
Woy schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:43:
[...]

In het geval van reiskosten is dat toch ook gewoon makkelijk. X* per week naar kantoor afspreken * Y KM *
0,50 euro. Sowieso zijn uren uiteindelijk ook flexibel, ik werk ook meer/minder afhankelijk van mijn wensen en die van de klant.

Ik zou t teveel werk vinden.. Ik vind het al moeilijk bij te houden om voor mijn team te bepalen wanneer ze wel/niet werken. Dat gaat grotendeels op vertrouwen, en als dit erbij moet komen, dan wordt het wel erg op detailniveau ben ik bang. Over het algemeen heb ik er niet zoveel tijd voor (vind budgettering al sowieso k*t, dus hoe minder, hoe beter :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strykeforce
Yucon schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:43:
[...]

Niet echt. Als een contract eenmaal getekend is dan is er in de praktijk een aardige ruimte voor de opdrachtgever om te bepalen wanneer waar gewerkt moet worden. Financieel maakt het voor mij onder de streep weinig uit. Ik heb m'n tarief minder verhoogd dan eigenlijk de bedoeling was en dat missende deel naar het geschatte deel voor reiskosten verhuisd. Als de klant z'n best doet om dingen remote af te handelen is hij goedkoper uit.

[...]
Is die prikkel dan echt wel groot genoeg bij de uurtarieven die je stelt? Je stelt immers zelf dat je er niet veel van merkt. Ja ze zijn goedkoper uit maar al is het 100km enkele reis dan kost ze dat 100 euro op een dag. "Voelt" men dat wel genoeg dan? Als een bedrijf er geen F om geeft kan die ook simpelweg rekenen dat je uurtarief "all-in" dus gewoon hoger is, onder de streep veranderd er niet zo veel.

Uiteindelijk zie ik het simpelweg niet zitten om een vast x aantal dagen in de week op kantoor te zitten, veel meer afleiding en persoonlijke energie die het kost. Ik snap wel dat er ruimte in het contract zit, het is lastig om dit waterdicht er in te zetten maar waarom niet gewoon "nee"?

Ik ben nieuw hier, maar tot nu toe is "nee" in alle gesprekken die ik heb gevoerd gerespecteerd, we zitten niet in een sector waar als jij nee zegt ze nog wel 20 andere kandidaten hebben staan, zeker in de range van het aantal jaren ervaring waar jij in zit. Natuurlijk naar alle redelijkheid, maar dit riekt naar de oh zo leuke schijnzelfstandigheid.

Zet je de deur dan niet juist wagenwijd open voor de klant om de kosten te accepteren en je elke dag naar kantoor te laten komen: "want daar betaal ik gewoon voor zoals je in het contract zelf gesteld hebt"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Strykeforce schreef op woensdag 14 december 2022 @ 16:30:
[...]

Is die prikkel dan echt wel groot genoeg bij de uurtarieven die je stelt? Je stelt immers zelf dat je er niet veel van merkt. Ja ze zijn goedkoper uit maar al is het 100km enkele reis dan kost ze dat 100 euro op een dag. "Voelt" men dat wel genoeg dan? Als een bedrijf er geen F om geeft kan die ook simpelweg rekenen dat je uurtarief "all-in" dus gewoon hoger is, onder de streep veranderd er niet zo veel.

Uiteindelijk zie ik het simpelweg niet zitten om een vast x aantal dagen in de week op kantoor te zitten, veel meer afleiding en persoonlijke energie die het kost. Ik snap wel dat er ruimte in het contract zit, het is lastig om dit waterdicht er in te zetten maar waarom niet gewoon "nee"?

Ik ben nieuw hier, maar tot nu toe is "nee" in alle gesprekken die ik heb gevoerd gerespecteerd, we zitten niet in een sector waar als jij nee zegt ze nog wel 20 andere kandidaten hebben staan, zeker in de range van het aantal jaren ervaring waar jij in zit. Natuurlijk naar alle redelijkheid.

Zet je de deur dan niet juist wagenwijd open voor de klant om de kosten te accepteren en je elke dag naar kantoor te laten komen: "want daar betaal ik gewoon voor zoals je in het contract zelf gesteld hebt"?
Meer dan dit kan ik niet doen. Als de klant te ver weg is zorg ik sowieso dat het vooraf wederzijds duidelijk is dat ik niet fulltime on site ben. Vooralsnog lijk ik ermee weg te komen; Ik begrijp dat dat niet voor iedereen geldt maar wie weet draag ik daarmee m'n eigen kleine steentje bij om het voor anderen ook makkelijker te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
ID-College schreef op woensdag 14 december 2022 @ 16:29:
[...]
Ik zou t teveel werk vinden.. Ik vind het al moeilijk bij te houden om voor mijn team te bepalen wanneer ze wel/niet werken. Dat gaat grotendeels op vertrouwen, en als dit erbij moet komen, dan wordt het wel erg op detailniveau ben ik bang. Over het algemeen heb ik er niet zoveel tijd voor (vind budgettering al sowieso k*t, dus hoe minder, hoe beter :P )
Budgetering is vooraf, dus heeft niet zoveel te maken met bijhouden wanneer ze wel/niet werken/reizen, maar gewoon vooraf afspreken/incalculeren hoeveel er op locatie gewerkt wordt. Bij de approval komt het exact op hetzelfde neer als de uren, je zegt nu al dat het op vertrouwen gaat. Of er dan 8 uur * 120 euro gedeclareerd wordt of 8 uur * 110 euro + 90km * 0,50cent haalt in die zin niet zo veel uit qua werk.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Nu online
Woy schreef op woensdag 14 december 2022 @ 16:34:
[...]

Budgetering is vooraf, dus heeft niet zoveel te maken met bijhouden wanneer ze wel/niet werken/reizen, maar gewoon vooraf afspreken/incalculeren hoeveel er op locatie gewerkt wordt. Bij de approval komt het exact op hetzelfde neer als de uren, je zegt nu al dat het op vertrouwen gaat. Of er dan 8 uur * 120 euro gedeclareerd wordt of 8 uur * 110 euro + 90km * 0,50cent haalt in die zin niet zo veel uit qua werk.
Weet ik, daarom zeg ik: ik heb eigenlijk alleen maar all-in tarieven gezien. Ik heb nog geen klant gezien die dit op deze manier doet en ik kan het zelf niet ineens gaan doen, want dan ga je tegen het contract in of steven je af op een budgetincrease..

Voor mij als ZZP'er zijn ook alle contracten tot nu toe all-in tarief geweest, daarom zei ik: ik herken het juist niet dat all-in tarief niet echt meer de standaard is. Dat is juist wel zo naar mijn ervaring..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

ID-College schreef op woensdag 14 december 2022 @ 16:37:
[...]
daarom zei ik: ik herken het juist niet dat all-in tarief niet echt meer de standaard is. Dat is juist wel zo naar mijn ervaring..
Dat heb ik ook nergens gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Nu online
Yucon schreef op woensdag 14 december 2022 @ 16:41:
[...]

Dat heb ik ook nergens gezegd.
Niet meer van deze tijd dan, had geen zin om het exact op te zoeken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
ID-College schreef op woensdag 14 december 2022 @ 16:37:
[...]
Voor mij als ZZP'er zijn ook alle contracten tot nu toe all-in tarief geweest, daarom zei ik: ik herken het juist niet dat all-in tarief niet echt meer de standaard is. Dat is juist wel zo naar mijn ervaring..
Het is zeker de standaard, dat ontken ik ook niet. Ik verwacht ook dat er vast wel moeilijk over gedaan zal worden door partijen, vooral om het niet heel gebruikelijk is. Mijn punt is meer dat het op zich wel redelijk is, en IMHO geen grote administratieve belasting hoeft te zijn. het is ook redelijk dat de klant die invloed heeft op hoeveel er gereisd moet worden daarvoor met de rekening gepresenteerd wordt. Bij een all-in tarief is dat natuurlijk ook zo, maar is er geen incentive meer om het te minderen.

[ Voor 15% gewijzigd door Woy op 14-12-2022 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:45
Unknown Alien schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:20:
[...]

Welke opdrachten vind jij dan leuk die 50 a 65 euro per uur betalen?
Teamlead rollen zijn daarbij niet de rollen waar een enorme vraag naar is. Dat zijn vooral de rollen voor specialisten (programmeurs, testers, functioneel beheerders etc.) , projectmanagers, implementatiemanager e.d..Manager rollen komen nog weleens voorbij maar dan moet je meer met de afdeling, jaarplannen e.d. bezig gaan ipv met de inhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Nu online
Woy schreef op woensdag 14 december 2022 @ 16:45:
[...]

Het is zeker de standaard, dat ontken ik ook niet. Ik verwacht ook dat er vast wel moeilijk over gedaan zal worden door partijen, vooral om het niet heel gebruikelijk is. Mijn punt is meer dat het op zich wel redelijk is, en IMHO geen grote administratieve belasting hoeft te zijn. het is ook redelijk dat de klant die invloed heeft op hoeveel er gereisd moet worden daarvoor met de rekening gepresenteerd wordt. Bij een all-in tarief is dat natuurlijk ook zo, maar is er geen incentive meer om het te minderen.
En laten we ook niet vergeten dat het bij detacheerders ook zo werkt (zover ik weet althans). Dus voor ZZP'ers een speciale behandeling gaan maken, kost eigenlijk altijd meer dat het oplost.. Ik zou dan b.v. naast de uren, dit ook moeten checken. Ik doe 95% op vertrouwen maar kijk altijd wel met een schuin oog. Is hij/zij op vakantie geweest? Was hij/zij wel idd afwezig, hoeveel uren mag hij maken volgens zijn contract? etc. Het gaat voor 95% op vertrouwen, maar ik teken nooit blind, simpelweg omdat ik wel eindverantwoordelijk ben..

Ik zou een simpel proces daarom wel fijn vinden. Als je als ZZP'er/detacheerder loopt te sjoemelen vlieg je er direct uit :'(

Er is zeker geen incentive, maar als ZZP'er wel een mooie opening voor wat extra verhoging :+

[ Voor 3% gewijzigd door ID-College op 14-12-2022 16:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
ID-College schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:27:
[...]

85? Sorry hoor, maar dan ging je bij mij meteen op de stapel als 'junior'. Dev'ers met 85 neem ik nieteens aan, dat kan gewoon niet veel zijn.. Als je jezelf voor 85 weg zet, dan schat ik je in als ofwel een slechte dev'er, of je hebt gigantisch het kaas van je brood laten eten door een tussenpartij.. Hoe dan ook, in beide gevallen zou ik je cv aan de kant leggen (iedereen wil toch goede dev'ers in zijn team?)

Ik heb nog nooit een dev'er in mijn team gehad die onder de 100 zat, maar dat kwam ook door tussenpartij fee. Zie het eigenlijk vooral bij buitenlanders. Die zijn de taal niet machtig dus kunnen wel goed dev'en, maar zien spelfouten niet of kromme zinnen. Dus daar heb je dan altijd wat minder aan, hoewel ze wel goed zijn in hun werk. Dan snap ik een lager tarief wel, want dan heb je ook minder te bieden (kunnen zij natuurlijk ook niets aan doen, maar zo werkt het wel)

Even ter referentie: 10 jaar geleden(!) was mijn tarief 85, van iemand met 1 jaar werkervaring destijds en net uit de schoolbanken (bij een detacheerder)
Wow dit is echt gatekeeping ten top. Als jij denkt dat een tarief iets zegt over de skills van een developer dan had ik je toch wat hoger ingeschat :). Als een goede ontwikkelaar 85 euro wil en zijn skills zijn top waarom zou je hem dan aan de kant zetten? Onderhandelen is ook een skill die niet iedereen heeft natuurlijk en daarnaast zijn er misschien wel hele andere redenen waarom iemand prima tevreden is met 85.

Ik zou iig nooit de skills beoordelen op basis van tarief. Gelukkig komt de tarief besprekingen vaak pas nadat de skills zijn beoordeeld.

[ Voor 4% gewijzigd door Rutix op 14-12-2022 17:05 ]

Nothing to see here!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-06 12:18

TMC

Rutix schreef op woensdag 14 december 2022 @ 17:01:
[...]

Wow dit is echt gatekeeping ten top. Als jij denkt dat een tarief iets zegt over de skills van een developer dan had ik je toch wat hoger ingeschat :). Als een goede ontwikkelaar 85 euro wil en zijn skills zijn top waarom zou je hem dan aan de kant zetten? Onderhandelen is ook een skill die niet iedereen heeft natuurlijk en daarnaast zijn er misschien wel hele andere redenen waarom iemand prima tevreden is met 85.

Ik zou iig nooit de skills beoordelen op basis van tarief. Gelukkig komt de tarief besprekingen vaak pas nadat de skills zijn beoordeeld.
Ik snap zijn punt wel. Een professional moeten weten wat hij waard is. Dus als iemand al jaren freelancer is maar niet boven de 90 euro komt is dat mogelijk een teken aan de wand.

Startende freelancers weten minder goed wat ze waard zijn, als je mensen aanneemt zou je dat in je overweging mee moeten nemen en deze groep zeker niet direct terzijde schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruige-test
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20-05-2023
Ik ben sinds een paar maanden aan de gang als freelancer, maar ik weet niet zo goed hoe ik verder moet. Ik heb een aantal jaren naast mijn studie gewerkt als programmeur en heb zo wat mooie ervaring kunnen opdoen. Afgelopen zomer ben ik afgestudeerd en ben ik begonnen als freelancer. Ik had het goed geregeld dat ik wat opdrachten had toen ik begon met werken, maar het begint allemaal langzaamaan op te drogen.

Ik maak apps voor mobiel en webapps met behulp van nodejs, react en react native. Momenteel heb ik twee redelijk grote apps in de app stores staan en een grote react webapp draaien. Opzich een prima portfolio voor een starter zou ik zeggen? Nu is het zo dat ik veel online aan het zoeken ben naar nieuwe opdrachten, maar het moeilijk vind om iets te vinden. Op websites zoals freelancer.nl zie ik wel vaker interessante opdrachten voorbij komen, maar meestal >10 reacties binnen een paar uur.

Ik ben op zoek naar opdrachten, maar ik weet niet zo goed hoe ik er aan moet komen. Iemand hier die tips heeft hoe ik goed aan opdrachten kan komen? Facebook, Linkedin groepen? Werken via een tussenpartij zou ik ook prima vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:17
@ID-College dev'ers is ook wat te algemeen denk ik? Ligt ook aan welke taal / framework lijkt mij.
Zit in de PHP wereld maar ken zat waaronder ikzelf die niet boven de 90 uitkomen. Of ik doe wat fout 😛

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:17
ruige-test schreef op woensdag 14 december 2022 @ 17:30:

Ik ben op zoek naar opdrachten, maar ik weet niet zo goed hoe ik er aan moet komen. Iemand hier die tips heeft hoe ik goed aan opdrachten kan komen? Facebook, Linkedin groepen? Werken via een tussenpartij zou ik ook prima vinden.
LinkedIn / je eigen netwerk en gewoon je laten zien / lurken. Zo ben ik aan mijn opdrachten gekomen.
Soms ook wat geluk / toeval hebben. Via Marktplaats een keer een kleine klus gekregen. Iemand kwam wat ophalen en wat raakten aan de praat en zo weer een klus erbij.

[ Voor 196% gewijzigd door Marc3l op 14-12-2022 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:53

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Avalaxy schreef op woensdag 14 december 2022 @ 13:39:
[...]

Consultant, trainer, etc. Minimaal €125 p/u en trainingen €200 p/u.

Een all-in tarief zie ik juist weer als iets van vroeger. Ik reken 19 cent/km juist extra als ze willen dat ik op locatie kom. (En ja die 19 is veelste weinig maar swa).

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Tylen schreef op woensdag 14 december 2022 @ 18:29:
[...]

Een all-in tarief zie ik juist weer als iets van vroeger. Ik reken 19 cent/km juist extra als ze willen dat ik op locatie kom. (En ja die 19 is veelste weinig maar swa).
Netjes.

Wat betreft all-in: ik reken ook all-in (is de standaard bij de opdrachten die ik tegenkom), en voor dat geld verwacht de klant dan dat je overal heen reist waar hij maar wil. Echter reis ik bijna niet >:) Remote werken gaat prima voor mij, dus die ingebouwde vergoeding voor m'n reiskosten stop ik lekker in m'n zak of beter gezegd, in de sp500.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16-06 18:58
[...]

ik vind dat echt knullig staan.
reken je 1600 op een dag, uitgaande van n hele dag en factureer je nog 19 euro als je 100km gereden hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Reiskosten maken mij niet zoveel uit en zou juist meer aansturen om reistijd te facturen. Het maakt mij niet uit of achter een computer zit of in een auto. Mijn tijd heeft dezelfde waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Nu online
Rutix schreef op woensdag 14 december 2022 @ 17:01:
[...]

Nah.. cv's met een laag tarief ga ik nieteens op in als ik een senior zoek. Dus je skills zal ik nooit weten. Ik vis wel vooral in de java/kotlin vijver maat een cv van een Nederlander en 90 euro tarief werd bij mijn vorige klant zelf al afgewezen. Daar zou ik op ingaan als ik een medior zocht, maar als ik een senior dev zoek dan val je gewoon af..

Hoe krom het ook is, maar goede mensen weten dat ze goed zijn en vragen gewoon meer. Zo werk ik ook, en zo werf ik ook. Dus prima om 90 euro te vragen, maar ik schuif je cv dan aan de kant als ik een senior zoek.. dat effect werkt bij veel mensen zo, en dat moet je wel beseffen/snappen.

Tuurlijk kan hij goed zijn, maar ik ga die molen niet door, om er vervolgens achter te komen dat ie toch te junior is :) dan ben je tijd en een hoop geld kwijt, en sta ik nog steeds met niks...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chibi
  • Laatst online: 01-02-2023
sebasd schreef op woensdag 14 december 2022 @ 06:49:
[...]

Ik heb geen ervaring met ze, maar reiskosten apart factureren is niet erg gebruikelijk. Meestal is het all in (ex BTW uiteraard).

75 euro lijkt me geen onredelijk tarief, als je ook echt iets kunt. Heb je ze gevraagd naar hun marge, en wat ze naar de eindklant factureren?
Ze geven alleen aan dat ze een vast percentage hebben afgesproken met de eindklant. Ik denk niet dat ze het laagste percentage hanteren aangezien ze dit niet willen zeggen.
Wat bedoel je precies met facturatie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14:15

sebasd

loopt op espresso

chibi schreef op woensdag 14 december 2022 @ 19:09:
[...]

Ze geven alleen aan dat ze een vast percentage hebben afgesproken met de eindklant. Ik denk niet dat ze het laagste percentage hanteren aangezien ze dit niet willen zeggen.
Wat bedoel je precies met facturatie?
Jij factureert aan de tussenpartij, zij factureren aan de eindklant. Het verschil is hun marge. Kan een percentage zijn of een vast bedrag. Als ze het niet willen vertellen, sowieso geen zaken mee doen, want dan is het 99% zeker te hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
ID-College schreef op woensdag 14 december 2022 @ 19:04:
[...]
Tuurlijk kan hij goed zijn, maar ik ga die molen niet door, om er vervolgens achter te komen dat ie toch te junior is :) dan ben je tijd en een hoop geld kwijt, en sta ik nog steeds met niks...
Je kunt toch in eerste instantie aan het cv wel zien hoe senior iemand is. En anders valt deze persoon toch door de maand na 10 minuten kletsen. Misschien is die persoon wel net begonnen en is tevreden met 90euro (daar kun je ook prima van rondkomen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eternia16
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16-06 10:23
jongetje schreef op woensdag 14 december 2022 @ 19:39:
[...]

Je kunt toch in eerste instantie aan het cv wel zien hoe senior iemand is. En anders valt deze persoon toch door de maand na 10 minuten kletsen. Misschien is die persoon wel net begonnen en is tevreden met 90euro (daar kun je ook prima van rondkomen).
Eens, een goed gesprek scheelt een hoop. In het aankomende jaar wil ik zelf personeel gaan aannemen, indien de groei het toelaat, maar op basis van een gesprek kan ik wil bepalen hoe capabel iemand is. Bovendien, 1 maand proeftijd en in sommige freelance contracten zie je een proefperiode van 1 week. Daar kan je rustig wel mee bepalen of iemand senior genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Nu online
jongetje schreef op woensdag 14 december 2022 @ 19:39:
[...]

Tuurlijk kan het, maar als ik een senior zoek dan kijk ik naar inhoudelijke match obv cv en tarief. Wat ik eigenlijk vooral zie gebeuren is dit:
Ik zoek een nieuwe dev'er.
Klant heeft overeenkomst met partij X.
Ik neem contact op met partij X en zeg: zoek een senior java/kotlin dev, vooral back-end georiënteerd.

3x raden wat ik terug krijg: naam, cv en tarief. Denk je dat een partij obv die uitvraag cv's neerlegt van 90 euro (+ wat marge)?

Dan krijg ik cv tussen de 110 en 120 euro terug. Zeg ik daarentegen: ik zoek mediors, dan krijg ik cv's rond de 100 euro. Door 85 euro te vragen zet je jezelf gewoon in medior tarief is mijn ervaring.

Bij detacheerders zie ik wel eerder tarieven rond de 100 zitten, maar daar zit geen tussenpersoon marge bij, dus die kan ik beter plaatsen en dan ben ik eerder geneigd om erin mee te gaan. Maar we zitten hier in t ZZP topic dus die parkeer ik even.

Maargoed: n=1 en zo kijk ik ernaar. Andere kunnen dat prima anders doen uiteraard, maar in mijn werkende jaren heb ik wel een beetje deze ervaring met aannemen van zzpers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
ID-College schreef op woensdag 14 december 2022 @ 21:16:
[...]

Tuurlijk kan het, maar als ik een senior zoek dan kijk ik naar inhoudelijke match obv cv en tarief. Wat ik eigenlijk vooral zie gebeuren is dit:
Ik zoek een nieuwe dev'er.
Klant heeft overeenkomst met partij X.
Ik neem contact op met partij X en zeg: zoek een senior java/kotlin dev, vooral back-end georiënteerd.

3x raden wat ik terug krijg: naam, cv en tarief. Denk je dat een partij obv die uitvraag cv's neerlegt van 90 euro (+ wat marge)?

Dan krijg ik cv tussen de 110 en 120 euro terug. Zeg ik daarentegen: ik zoek mediors, dan krijg ik cv's rond de 100 euro. Door 85 euro te vragen zet je jezelf gewoon in medior tarief is mijn ervaring.

Bij detacheerders zie ik wel eerder tarieven rond de 100 zitten, maar daar zit geen tussenpersoon marge bij, dus die kan ik beter plaatsen en dan ben ik eerder geneigd om erin mee te gaan. Maar we zitten hier in t ZZP topic dus die parkeer ik even.

Maargoed: n=1 en zo kijk ik ernaar. Andere kunnen dat prima anders doen uiteraard, maar in mijn werkende jaren heb ik wel een beetje deze ervaring met aannemen van zzpers
Ja maar in die tarieven zit ook een marge van die recruiter + marge. Als je die marge eraf haalt kan het nog steeds prima 85 zijn. Daarnaast vind ik het wel interessant dat je er vooral vanuit gaat dat tarief = skills. Zijn ook zat prutsers die bluffen. Maar inderdaad n=1, wij vragen nooit tarief uit maar wij werken ook meer met directe ZZP-ers dan recruiters / tussenpersonen.

Nothing to see here!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
ID-College schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:27:
[...]

Maar dan vergelijk je appels met peren toch? Als er een tussen partij tussen zit kan die developer 85 krijgen en koste het jou misschien wel 100 a 110? Kreeg jij toen die 85 euro toen je net uit de schoolbank kwam of je werkgever. Ik snap even je punt niet helemaal?

Maar ben met je eens hoor, 85 is echt bare minimum. Maar laten we ook nou niet doen als of 5 jaar developer een dikke senior is. Dan praat ik persoonlijk eerder over 10 jaar. Maar goed, jaren is ook niet altijd bepalend. Ik heb developers van 25 meegemaakt die beter waren dan developers van 40, incl mijzelf :+

• mannowlahn
Marc3l schreef op woensdag 14 december 2022 @ 17:46:
@ID-College dev'ers is ook wat te algemeen denk ik? Ligt ook aan welke taal / framework lijkt mij.
Zit in de PHP wereld maar ken zat waaronder ikzelf die niet boven de 90 uitkomen. Of ik doe wat fout 😛
Nee dat is gewoon max de prijs voor php. Anders soort klanten en producten en is de prijs wat lager.

• mannowlahn
[...]

Als trainer verwacht ik dat je niet 40 uur billable bent of wel?

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:53

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

mannowlahn schreef op donderdag 15 december 2022 @ 07:26:
[...]

Als trainer verwacht ik dat je niet 40 uur billable bent of wel?
Word verkocht als dagen. De meeste trainingen die ik geef zijn 4 dagen. Dus 32 uur.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:20
Ik heb vooral PHP klussen en daar is 90, inclusief de marge van de tussenpartij redelijk de max.
De (waarschijnlijk) aankomende klus is 85 (75 voor mij) per uur als interim lead-dev.
Care, het is een klus van 40 uur per week die waarschijnlijk een paar jaar gaat duren.

Of ik nu 1,38 ton (75 per uur) of 1,65 ton (90 per uur) per jaar (46 weken facturabel) binnen haal. Het geld krijg ik toch niet op.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Alive11
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:20
Heb zelf 5 jaar ervaring en zit voor 75 euro per uur bij de klant als Azure Cloud Developer/Engineer. Ik ben gaan freelancen voor de vrijheid, niet voor het geld. Mijn vrouw werkt ook nog en daarmee kunnen we de vaste lasten volledig dekken.

Dus om nou alles < 100 euro meteen af te schrijven als 'junior' is echt heel erg kort door de bocht. Iedereen heeft andere beweegredenen om het uurtarief te bepalen.

• ID-College
  • Nu online
Rutix schreef op woensdag 14 december 2022 @ 21:53:
[...]

Ja maar in die tarieven zit ook een marge van die recruiter + marge. Als je die marge eraf haalt kan het nog steeds prima 85 zijn. Daarnaast vind ik het wel interessant dat je er vooral vanuit gaat dat tarief = skills. Zijn ook zat prutsers die bluffen. Maar inderdaad n=1, wij vragen nooit tarief uit maar wij werken ook meer met directe ZZP-ers dan recruiters / tussenpersonen.
Eens.. Maar de marge wist ik vaak ook van de partij. Omdat ik er zelf ook als ZZP'er mee werk, of ik vroeg aan de klant wat de precieze afspraken zijn. De meeste zitten er tussen rond de 10 a 20 euro, dus die kan je gewoon van het tarief aftrekken. Dan weet je het ZZP tarief. En natuurlijk vis je wel eens hier en daar als "mede ZZP'er" :)

Als je een senior zoekt, en je kent iemand niet, dan moet je ergens aan vast houden. Ik overleg uiteraard met de klant wat we zoeken. Als we zien dat een senior de beste fit zou zijn (of dat denken we), dan stem ik altijd tarief af om de verwachtingen te alignen. Waar moet ik anders op richten? Ik wil voorkomen dat ik straks een enorm scala aan cv's krijg die ik allemaal moet doorspitten. Daarom heeft de klant juist een overeenkomst met een dergelijke partij (als we niet zelf iemand kunnen vinden).

Hoe ik het zie: je moet je als ZZP'er vooral afvragen hoe jij je wilt profileren in de markt. Als je op medior tarief gaat zitten, dan profileer je je als medior. Denk jij dat je veel te bieden hebt, dan ga je in het hogere segment zitten. Zo werk ik zelf in ieder geval, dus ja, dan ga je er ook zo naar kijken. Maar again: dat ben ik :)
mannowlahn schreef op donderdag 15 december 2022 @ 07:20:
[...]

Maar dan vergelijk je appels met peren toch? Als er een tussen partij tussen zit kan die developer 85 krijgen en koste het jou misschien wel 100 a 110? Kreeg jij toen die 85 euro toen je net uit de schoolbank kwam of je werkgever. Ik snap even je punt niet helemaal?

Maar ben met je eens hoor, 85 is echt bare minimum. Maar laten we ook nou niet doen als of 5 jaar developer een dikke senior is. Dan praat ik persoonlijk eerder over 10 jaar. Maar goed, jaren is ook niet altijd bepalend. Ik heb developers van 25 meegemaakt die beter waren dan developers van 40, incl mijzelf :+
Wat ik bedoelde is: ik had 1 jaar werkervaring en zat al bij de klant voor 85 euro per uur. Ik had nog nooit Jira/Confluence gezien en wist net wat SCRUM was. Verder had ik nog nooit echt in projecten gewerkt, en toch koste ik al 85 euro. Wat ik wilde zeggen is: 10 jaar geleden was 85 euro al gewoon voor een junior. Anno 2022 met 5 jaar werkervaring 85 euro vragen vind ik persoonlijk erg weinig. Het zal idd aan de markt en branche liggen, maar de elektricien vroeg hier een paar maanden terug 70 euro per uur.. Dat kan toch bijna niet dat jij dan als geschoolde IT-er met 5 jaar ervaring op 75 of 85 gaat zitten? :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Alive11 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 08:55:
Ik ben gaan freelancen voor de vrijheid, niet voor het geld.
Mooi, gesproken. Dat is ook mijn beweegreden. Ik werk nu bij voor/met/bij een startup en mijn uurloon (als ik dat terugreken) is bij lange na niet de bedragen die hier voorbij komen.
Mijn vrouw werkt ook nog en daarmee kunnen we de vaste lasten volledig dekken.
Ik ben momenteel de enige kostwinner, vrouw studeert fulltime HBO, twee kinderen van 8 en 6. Maar ook met mijn (mager) uurloon kunnen we prima rondkomen.
Dus om nou alles < 100 euro meteen af te schrijven als 'junior' is echt heel erg kort door de bocht. Iedereen heeft andere beweegredenen om het uurtarief te bepalen.
Ik denk dat het gewoon heel erg scheelt in welke (niche) branch je zit en in welke regio de werkgever zijn kantoor heeft staan.

Met mijn 14 jaar ervaring zie ik mijzelf echt niet meer als junior, maar ik vind een bedrag tussen rond de 90 euro per uur echt meer dan voldoende. Heb zelf best hoge eisen/verwachtingen van een opdrachtgever. Dus ben echt wel bereid om wat te schipperen met mijn uurtarief als de opdrachtgever meegaat in mijn wensen.

• hackerhater
Matis schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:04:
Ik denk dat het gewoon heel erg scheelt in welke (niche) branch je zit en in welke regio de werkgever zijn kantoor heeft staan.

Met mijn 14 jaar ervaring zie ik mijzelf echt niet meer als junior, maar ik vind een bedrag tussen rond de 90 euro per uur echt meer dan voldoende. Heb zelf best hoge eisen/verwachtingen van een opdrachtgever. Dus ben echt wel bereid om wat te schipperen met mijn uurtarief als de opdrachtgever meegaat in mijn wensen.
Same. Ik zit zelf in Brabant en daar zijn de tarieven wat lager dan in de Randstad.
Daarentegen ook minder drukte en minder kosten voor het wonen.
Ik kan klussen in de Randstad krijgen die meer betalen, maar ik heb 0 interesse in het reizen in die mierenhoop. Iets met reistijd en reiskosten.

Die mogelijke klus (hoor vandaag de uitslag) is zelfs weinig nog zelf programmeren. Het is vooral de architect kant om de code structureel te verbeteren & het begeleiden van junioren. Ik zal opkijken als ik boven 15% programmeren uit kom met deze klus.
ID-College schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:04:
Het zal idd aan de markt en branche liggen, maar de elektricien vroeg hier een paar maanden terug 70 euro per uur.. Dat kan toch bijna niet dat jij dan als geschoolde IT-er met 5 jaar ervaring op 75 of 85 gaat zitten? :'(
Die elektricien heeft ook veel meer kosten en is zeker niet al zijn uren declarabel.
Ik verwacht dat ie een stuk minder per uur rekent als een aannemer hem in zou huren om een hele straat/meerdere straten aan te leggen. Een klus die hem vol boekt voor een paar maanden a 40 uur per week.

De tarieven voor korte klussen zijn een heel stuk anders dan die voor (bijna)fulltime.
Bij de eerste betaal je ook voor de overhead en downtime.

[ Voor 25% gewijzigd door hackerhater op 15-12-2022 09:35 ]

Ik woon in Brabant en heb meerdere klanten in de Randstad. Maar met 3 dagen per week thuiswerk is dat prima te doen tegenwoordig :)

• Pepernoot
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-06 11:25
Members only:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ondernemen dus gewoon op tafel gooien.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16-06 18:58
hackerhater schreef op donderdag 15 december 2022 @ 08:12:
Of ik nu 1,38 ton (75 per uur) of 1,65 ton (90 per uur) per jaar (46 weken facturabel) binnen haal. Het geld krijg ik toch niet op.
Hiermee vind ik dat je jezelf tekort doet.
Het geld niet op kunnen krijgen betekend ook andere zaken toch :?
- eerder kunnen stoppen met werken (of niet meer moeten maar mogen)
- kinderen mogelijk helpen met studie/huis
- ...

(hier kan je veel persoonlijke zaken invullen wat je met extra geld kan doen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panini
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-06 09:20
Recuiter aanspreken samen met de klant. Er is niet echt een andere optie denk ik, aangezien je daar ook wilt blijven werken. Tijd dus om dit direct glad te strijken.

[ Voor 26% gewijzigd door Panini op 15-12-2022 10:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hackerhater
@ybos
Ik heb geen kinderen :)
Ik gebruik inderdaad nu het extra geld om mijn maandelijkse lasten te drukken en de hypotheek e.d. sneller af te betalen.
Alleen is het dus wel dat door de lagere lasten het sparen nog sneller gaat :)
Dus ja uiteindelijk zal inderdaad de pensioen leeftijd omlaag getrokken worden.

Maar zelfs met dat krijg ik het niet op zonder bijvoorbeeld boete moeten betalen op de hypotheek.
Die al relatief laag is vergeleken met de huidige markt.
Op dit moment hou ik al bijna een maand inkomen over per gewerkte maand. Dus ja wat op lange termijn? Een boot kopen?

Ik vind plezier in de klussen belangrijker dan of ik nu 1 of 1,5 maand per maand over hou.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-06 23:43

TommyGun

Stik er maar in!

ybos schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:08:
[...]

Hiermee vind ik dat je jezelf tekort doet.
Het geld niet op kunnen krijgen betekend ook andere zaken toch :?
- eerder kunnen stoppen met werken (of niet meer moeten maar mogen)
- kinderen mogelijk helpen met studie/huis
- ...

(hier kan je veel persoonlijke zaken invullen wat je met extra geld kan doen)
Het geld gaat sowieso op, je gaat ernaar leven imho. De vakanties worden langer/duurder bijv :P

En de auto's... en andere spullenboel.

[ Voor 3% gewijzigd door TommyGun op 15-12-2022 10:41 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Geert
  • Laatst online: 10:02
Members only:

This message was sent from a galaxy far, far away.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reiziger88
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15-06 23:52
hackerhater schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:15:
@ybos
Ik heb geen kinderen :)
Ik gebruik inderdaad nu het extra geld om mijn maandelijkse lasten te drukken en de hypotheek e.d. sneller af te betalen.
Alleen is het dus wel dat door de lagere lasten het sparen nog sneller gaat :)
Dus ja uiteindelijk zal inderdaad de pensioen leeftijd omlaag getrokken worden.

Maar zelfs met dat krijg ik het niet op zonder bijvoorbeeld boete moeten betalen op de hypotheek.
Die al relatief laag is vergeleken met de huidige markt.
Op dit moment hou ik al bijna een maand inkomen over per gewerkte maand. Dus ja wat op lange termijn? Een boot kopen?

Ik vind plezier in de klussen belangrijker dan of ik nu 1 of 1,5 maand per maand over hou.
Zit je nou te klagen dat je te veel geld hebt.. Wil je wel mijn bankrekening sturen:d

• hackerhater
Reiziger88 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:45:
[...]

Zit je nou te klagen dat je te veel geld hebt.. Wil je wel mijn bankrekening sturen:d
Nah, het is meer dat uurtarief weinig zegt. Ik werk om te leven, ik leef niet om te werken.
Geld zorgt niet voor meer geluk zodra je genoeg hebt.
Plezier in je werk wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JEightyFive
Iedereen moet voor zichzelf weten wat ie doet maar je hebt toch gewoon een bepaalde marktwaarde. Waarom zou je dan onder die marktwaarde gaan zitten?
Het maakt mij niet uit of ik in de Randstad, op de hei of op de Noordpool woon. Als ze gebruik willen maken van mijn diensten staat daar gewoon hetzelfde tarief voor (tenzij ze willen dat ik 5x per week van de Noordpool naar kantoor kom :P).
Nu zit ik zelf wel in een redelijke niche dus misschien makkelijk praten maar er wordt ook gewoon zonder klagen goed voor betaald. De kennis is niet zomaar voorhanden dus dat betekent gewoon betalen. Ik ben geen liefdadigheidsinstelling, net zo min als de partijen die mij inhuren.

Ik denk dat er bij een aantal hier wel een paar hele blije tussenpersonen/opdrachtgevers zijn als je zomaar 30k laat liggen. Die gasten doen wel aan inflatiecorrecties e.d. hoor. Extra blij met je als je zelf tevreden bent met minder, meer in hun zak.
Begin ook beter te begrijpen waar ze het lef vandaan halen om er 20 euro bovenop te willen gooien.

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
hackerhater schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:52:
[...]

Nah, het is meer dat uurtarief weinig zegt. Ik werk om te leven, ik leef niet om te werken.
Geld zorgt niet voor meer geluk zodra je genoeg hebt.
Plezier in je werk wel.
Helemaal mee eens. Ik ben nu ruim een jaar zzp'er en vind vooral de mogelijkheid om langere periodes tussen opdrachten vrij te nemen en minder uren per week te werken ideaal. Voor het beeld: ik kom dit jaar op 1050-1075 productieve uren uit .

• de_bananeman
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 04-06 10:13
JEightyFive schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:53:
Iedereen moet voor zichzelf weten wat ie doet maar je hebt toch gewoon een bepaalde marktwaarde. Waarom zou je dan onder die marktwaarde gaan zitten?
Het maakt mij niet uit of ik in de Randstad, op de hei of op de Noordpool woon. Als ze gebruik willen maken van mijn diensten staat daar gewoon hetzelfde tarief voor (tenzij ze willen dat ik 5x per week van de Noordpool naar kantoor kom :P).
Nu zit ik zelf wel in een redelijke niche dus misschien makkelijk praten maar er wordt ook gewoon zonder klagen goed voor betaald. De kennis is niet zomaar voorhanden dus dat betekent gewoon betalen. Ik ben geen liefdadigheidsinstelling, net zo min als de partijen die mij inhuren.

Ik denk dat er bij een aantal hier wel een paar hele blije tussenpersonen/opdrachtgevers zijn als je zomaar 30k laat liggen. Die gasten doen wel aan inflatiecorrecties e.d. hoor. Extra blij met je als je zelf tevreden bent met minder, meer in hun zak.
Begin ook beter te begrijpen waar ze het lef vandaan halen om er 20 euro bovenop te willen gooien.
Ik denk dat het voor veel freelancers, en zeker voor starters, gewoon lastig is om het juiste tarief te bepalen.
Mijn ervaring is dat tussenpartijen altijd heel laag gaan zitten (zodat ze zelf meer kunnen pakken natuurlijk) en zeker als beginnende freelancer ben je dan snel geneigd om dat maar te volgen. Het is immers sowieso meer dan wat je in loondienst had.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hackerhater
JEightyFive schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:53:
Dat ik tevreden ben met 75 a 80 betekend niet dat ik het accepteer dat de tussenpersoon veel op vreet.
10 erbovenop is de absolute max en daar mogen ze meer voor doen dan puur rekeningen schuiven.
Ik accepteer die 10 euro van de tussenpersoon omdat zij het debiteuren-risico lopen.

Maar vergis je niet. In de 5 jaar dat ik nu freelancer ben, ben ik al flink omhoog gegaan.
Ik ben toen vrij laag ingestapt met 50, klus erna 67 (bleek dat de klant 82,5 betaalde) en nu 75.
En ik heb in het algemeen klussen die jaren duren dus weinig ongeplande downtime.

[ Voor 15% gewijzigd door hackerhater op 15-12-2022 11:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
Members only:

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-06 16:40
jongetje schreef op woensdag 14 december 2022 @ 16:48:
[...]

Welke opdrachten vind jij dan leuk die 50 a 65 euro per uur betalen?
Teamlead rollen zijn daarbij niet de rollen waar een enorme vraag naar is. Dat zijn vooral de rollen voor specialisten (programmeurs, testers, functioneel beheerders etc.) , projectmanagers, implementatiemanager e.d..Manager rollen komen nog weleens voorbij maar dan moet je meer met de afdeling, jaarplannen e.d. bezig gaan ipv met de inhoud.
M365 engineer\support . Dus office 365 en Azure\endpoint manager. Ook MS defender uiteraard.

Die zie ik allemaal voorbij komen voor dat uurloon.

Klopt teamlead zie ik sporadisch voorbij komen helaas, maar wel logisch, want je wilt geen TL om de 12 maanden moeten vervangen. Dat is niet goed voor het team en de organisatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JEightyFive
de_bananeman schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:57:
[...]

Ik denk dat het voor veel freelancers, en zeker voor starters, gewoon lastig is om het juiste tarief te bepalen.
Mijn ervaring is dat tussenpartijen altijd heel laag gaan zitten (zodat ze zelf meer kunnen pakken natuurlijk) en zeker als beginnende freelancer ben je dan snel geneigd om dat maar te volgen. Het is immers sowieso meer dan wat je in loondienst had.
Een beetje gedegen onderzoek doen naar wat je waard bent voordat je start lijkt me wel een van de minimale dingen die je als ondernemer doet, mocht je dat vanuit je ervaring niet al weten.
Leuk die tussenpersonen, die kunnen je alles wel wijs maken en hebben zeker niet het beste met jou voor.

• JEightyFive
hackerhater schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:58:
[...]

Dat ik tevreden ben met 75 a 80 betekend niet dat ik het accepteer dat de tussenpersoon veel op vreet.
10 erbovenop is de absolute max en daar mogen ze meer voor doen dan puur rekeningen schuiven.
Ik accepteer die 10 euro van de tussenpersoon omdat zij het debiteuren-risico lopen.
Weet je zeker dat ze 10 euro pakken en niet stiekem alsnog 25? :P

• hackerhater
JEightyFive schreef op donderdag 15 december 2022 @ 11:10:
[...]

Weet je zeker dat ze 10 euro pakken en niet stiekem alsnog 25? :P
Gecontroleerd met de potentiële klant ;)
Een beetje fatsoenlijke tussenpartij heeft daar 0 moeite mee.

Maar goed ik reken wellicht lagere tarieven, maar dat doe ik alleen bij lange termijn projecten.
Korte klussen betalen een stuk meer per uur.
Wanneer je veel korte klussen en/of trainingen doet zal je vaker er downtime tussen hebben.
En eventueel klanten die niet kunnen betalen en zo.

Met mijn soort klussen die letterlijk jaren duren is dat risico laag. Dat hoef ik dan ook niet af te dekken en dat zie je dan in het uurtarief.

[ Voor 43% gewijzigd door hackerhater op 15-12-2022 11:17 ]

• mannowlahn
Ik heb vooral PHP klussen en daar is 90, inclusief de marge van de tussenpartij redelijk de max.
De (waarschijnlijk) aankomende klus is 85 (75 voor mij) per uur als interim lead-dev.
Care, het is een klus van 40 uur per week die waarschijnlijk een paar jaar gaat duren.

Dan vraag ik mij af hoe jouw pensioenplan er uit ziet? Want er is idd een verschil op het moment leven of ook met de toekomst. Als ik elke maand alles zou moeten opmaken, ja dat is te gortig. Maar nu heb ik een salaris van 5k per maand bruto.

Voor mij maken die grote verschillen wel enorm uit. Let wel 30% van mijn bruto inkomen beleg ik in indexfondsen zodat ik over 20 jaar 75.000 bruto per jaar als salaris kan uitkeren als ik 60 ben. Ik heb 4 % rendement nodig om dit doel te behalen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mannowlahn
Alive11 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 08:55:
Heb zelf 5 jaar ervaring en zit voor 75 euro per uur bij de klant als Azure Cloud Developer/Engineer. Ik ben gaan freelancen voor de vrijheid, niet voor het geld. Mijn vrouw werkt ook nog en daarmee kunnen we de vaste lasten volledig dekken.

75 euro als cloud developer/engineer is echt extreem laag imho. Dat is gewoon >90 minimaal als je echt 5 jaar ervaring hebt. Jouw tussen persoon zal wel blij zijn. >:)

• hackerhater
mannowlahn schreef op donderdag 15 december 2022 @ 12:12:
Dan vraag ik mij af hoe jouw pensioenplan er uit ziet? Want er is idd een verschil op het moment leven of ook met de toekomst. Als ik elke maand alles zou moeten opmaken, ja dat is te gortig. Maar nu heb ik een salaris van 5k per maand bruto.

Voor mij maken die grote verschillen wel enorm uit. Let wel 30% van mijn bruto inkomen beleg ik in indexfondsen zodat ik over 20 jaar 75.000 bruto per jaar als salaris kan uitkeren als ik 60 ben. Ik heb 4 % rendement nodig om dit doel te behalen.
Lijfrente-verzekering bij Bright waar ik het max dat ik mag per jaar in zet.
Daarnaast aandelen op het bouwen. En uiteraard afbetaald huis.
Ik heb het geluk gehad dat ik een huis kon kopen op de dip van de markt in de vorige crisis (11/12 jaar geleden). Waardoor ik nu met 5K bruto per maand de hele vaste lasten inclusief het studeren van mijn partner kan betalen.
Waardoor er 5 a 6K per maand over blijft voor de bedrijfskosten + pensioen. Dat geld gaat niet op.
En over een paar jaar zijn de studieschulden afbetaald (vaste lasten - 400pm) en is mijn partner afgestudeerd. Dan gaat het nog harder.

850 per maand bruto hypotheek + dak vol panelen scheelt enorm tegenover 1300+ huur per maand.
Volgens de WOZ heb ik nu zo 60~65% overwaarde. Dat geeft je idee wat die ene verandering voor effect heeft.

Je kan wel je leven inrichten om veel geld binnen te halen, maar dan heb je dat hoge bedrag telkens nodig.
Ik richt me er juist op om de vaste lasten te drukken. Straks zijn we dinks (double income, no kids) in een huis met een relatieve lage hypotheek en steeds beter wordende isolatie.
Dat laatste drukt samen met de panelen weer de maandelijkse energie-lasten. De panelen alleen dekken grofweg 75% van de jaarlijkse elektra-rekening, ondanks warmtepompen.
Zo staat bijvoorbeeld voor volgend jaar op de planning om het oude dubbel glas te vervangen door HR++ glas.
Wat je weer terug verdiend in een paar jaar.

[ Voor 30% gewijzigd door hackerhater op 15-12-2022 12:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
ID-College schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:04:
[...]

Eens.. Maar de marge wist ik vaak ook van de partij. Omdat ik er zelf ook als ZZP'er mee werk, of ik vroeg aan de klant wat de precieze afspraken zijn. De meeste zitten er tussen rond de 10 a 20 euro, dus die kan je gewoon van het tarief aftrekken. Dan weet je het ZZP tarief. En natuurlijk vis je wel eens hier en daar als "mede ZZP'er" :)

Als je een senior zoekt, en je kent iemand niet, dan moet je ergens aan vast houden. Ik overleg uiteraard met de klant wat we zoeken. Als we zien dat een senior de beste fit zou zijn (of dat denken we), dan stem ik altijd tarief af om de verwachtingen te alignen. Waar moet ik anders op richten? Ik wil voorkomen dat ik straks een enorm scala aan cv's krijg die ik allemaal moet doorspitten. Daarom heeft de klant juist een overeenkomst met een dergelijke partij (als we niet zelf iemand kunnen vinden).

Hoe ik het zie: je moet je als ZZP'er vooral afvragen hoe jij je wilt profileren in de markt. Als je op medior tarief gaat zitten, dan profileer je je als medior. Denk jij dat je veel te bieden hebt, dan ga je in het hogere segment zitten. Zo werk ik zelf in ieder geval, dus ja, dan ga je er ook zo naar kijken. Maar again: dat ben ik :)

[...]

Wat ik bedoelde is: ik had 1 jaar werkervaring en zat al bij de klant voor 85 euro per uur. Ik had nog nooit Jira/Confluence gezien en wist net wat SCRUM was. Verder had ik nog nooit echt in projecten gewerkt, en toch koste ik al 85 euro. Wat ik wilde zeggen is: 10 jaar geleden was 85 euro al gewoon voor een junior. Anno 2022 met 5 jaar werkervaring 85 euro vragen vind ik persoonlijk erg weinig. Het zal idd aan de markt en branche liggen, maar de elektricien vroeg hier een paar maanden terug 70 euro per uur.. Dat kan toch bijna niet dat jij dan als geschoolde IT-er met 5 jaar ervaring op 75 of 85 gaat zitten? :'(
Bedrijven betalen sneller een hoger tarief voor iemand van uit een detacheerden dan persoonlijke freelancer. Je kan die tarieven niet 1 op 1 vergelijken. Een detacheerden geeft meer veiligheid voor zo’n partij over het algemeen en dat zie je terug in de prijs.

Die elektricien is niet 8 uur billable, dat vergeet je denk ik?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• ID-College
  • Nu online
Heel veel mensen zitten hier gewoon grof onder hun marktwaarde te werken. Niet dat ik het weet, dat wil ik ook zeker niet zeggen, maar heb zat mensen gesproken en opdrachten gedaan waar tarieven voorbij komen, dat je denkt: tering.. Prima dat de rest hier voor een appel en ei zit, maar zo profileer ik mij niet. Simpelweg hetzelfde gegeven dat als je bij the big four om advies vraagt. Dan is 160 euro per uur heel normaal, terwijl je bij een andere detacheerder amper 120 kan vragen voor eenzelfde profiel.

Ieder zijn ding. Ik profileer mij als een kandidaat met gedegen capabilities, en daar staat een tarief tegenover. Graag of niet. Idem voor tussenpartijen. Ze krabbelen allemaal terug als je afwijst omdat je het te duur vindt. Ik denk dat veel mensen heel blij met een aantal van hier zijn :) Zonde, want zo helpen we elkaars markt om zeep en laten we ruimte aan partijen die structureel een hoop geld vragen voor weinig werk..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zwaanenberg
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06:20

Misschien ander perspectief, als je nieuwe laptop koopt, maak je dan ook een paar honderd meer over via ideal? Gewoon omdat je toch genoeg hebt?

Ik denk ook niet dat die aardige recruiters geld naar je gaan overmaken als jij een keer in wat zwaarder weer zit.

Zou imho toch wel de marktwaarde er uit halen als dat kan. Maar het allerbelangrijkste is toch nog wel continuïteit.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 14-06 13:42
Het gaat toch niet altijd om marktwaarde? Misschien ben ik wel meer waard dan wat ik nu krijg. Het is een combinatie van factoren.
Ik werk liever voor €75,- op een plek die ik leuk vind dan voor €110,- op een plek met 'gedoe'. Ook als ik die €110,- waard ben. Het is niet alleen wat ik waard ben, maar wat de combinatie van wat ik bied en wat mij geboden wordt waard is.

Ergens hierboven las ik dat wanneer ik me aanbied voor minder dan de marktwaarde, mijn CV niet eens bekeken zou worden? Dat vind ik zo kolderiek dat ik er dan al niet eens meer wil werken. Het riekt zelfs naar discriminatie, wat mij betreft.

• RonaldHeirbaut
zwaanenberg schreef op donderdag 15 december 2022 @ 13:43:
Misschien ander perspectief, als je nieuwe laptop koopt, maak je dan ook een paar honderd meer over via ideal? Gewoon omdat je toch genoeg hebt?
Ik heb 1x een nieuwe laptop gekocht. Nu altijd tweedehandse van een jaar of drie oud; kostte een euro of 600. Zal ook nooit meer een nieuwe kopen. Voor mij voldoet dat meer dan genoeg.
Ik werk zelfs nog wel eens op een laptop uit 2012. Doet het prima!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

RonaldHeirbaut schreef op donderdag 15 december 2022 @ 13:55:
Het gaat toch niet altijd om marktwaarde? Misschien ben ik wel meer waard dan wat ik nu krijg. Het is een combinatie van factoren.
Ik werk liever voor €75,- op een plek die ik leuk vind dan voor €110,- op een plek met 'gedoe'. Ook als ik die €110,- waard ben. Het is niet alleen wat ik waard ben, maar wat de combinatie van wat ik bied en wat mij geboden wordt waard is.
Ik werk graag voor 110 op een plek die ik leuk vind... perspectief ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

RonaldHeirbaut schreef op donderdag 15 december 2022 @ 13:59:
[...]

Ik heb 1x een nieuwe laptop gekocht. Nu altijd tweedehandse van een jaar of drie oud; kostte een euro of 600. Zal ook nooit meer een nieuwe kopen. Voor mij voldoet dat meer dan genoeg.
Ik werk zelfs nog wel eens op een laptop uit 2012. Doet het prima!
Maar waarom niet? Voor de centen hoef je het vast niet te laten, waarom zou je dan op oude meuk gaan werken. Het zal vast voldoen, een huis met 1 slaapkamer of een auto zonder airco wellicht ook - maar ik streef wel naar meer...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
TommyGun schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:02:
[...]

Maar waarom niet? Voor de centen hoef je het vast niet te laten, waarom zou je dan op oude meuk gaan werken. Het zal vast voldoen, een huis met 1 slaapkamer of een auto zonder airco wellicht ook - maar ik streef wel naar meer...
Omdat ik vroeger ook zo dacht. Intussen zie ik dat er zoveel zooi is op aarde dat ik niet meer wil meewerken aan nog meer zooi. Daarom werk ik zoveel mogelijk thuis op een werkkamer die ik verwarm; rest van het huis is 15 graden tot ik klaar ben met werken. Met een webbrowser en een terminal-emulator heb ik een werkomgeving. Dat kan zelfs op een Linux-PC van 10 jaar oud. Uiteraard houdt het ergens wel een keer op, vaak is het dan omdat er geen vervangende accu meer beschikbaar is. Mijn auto is uit 2010 met 325.000km op de teller. Gaat nog wel een poos mee.
Wat ik wel nieuw koop is muizen, toetsenborden en disken. En ik zorg voor een backup van hardware en data.
Ik ben dan wel gek maar niet goed he :+

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

RonaldHeirbaut schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:07:
[...]

Omdat ik vroeger ook zo dacht. Intussen zie ik dat er zoveel zooi is op aarde dat ik niet meer wil meewerken aan nog meer zooi. Daarom werk ik zoveel mogelijk thuis op een werkkamer die ik verwarm; rest van het huis is 15 graden tot ik klaar ben met werken. Met een webbrowser en een terminal-emulator heb ik een werkomgeving. Dat kan zelfs op een Linux-PC van 10 jaar oud. Uiteraard houdt het ergens wel een keer op, vaak is het dan omdat er geen vervangende accu meer beschikbaar is. Mijn auto is uit 2010 met 325.000km op de teller. Gaat nog wel een poos mee.
Wat ik wel nieuw koop is muizen, toetsenborden en disken. En ik zorg voor een backup van hardware en data.
Ik ben dan wel gek maar niet goed he :+
Mja sorry aarde / toekomstige generaties maar ik werk toch echt voor mezelf...
Je leeft maar 1 keer, daar ga ik niet op beknibbelen.

Maar ieder z'n aanpak natuurlijk :) no judgement.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
TommyGun schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:15:
[...]
Je leeft maar 1 keer, daar ga ik niet op beknibbelen.

Maar ieder z'n aanpak natuurlijk :) no judgement.
Ik beknibbel ook niet. Ik leef ook maar één keer en daar geniet ik van. Maar ik gun mijn kleinkinderen, waar ik er intussen een paar van heb, ook een leuk, eenmalig leven.

Dus ik kan wel een laptop kopen van €2000,- maar het voegt niks toe aan mijn leven. Mijn werk wordt niet makkelijker, mijn leven niet leuker. Maar bij anderen is dat anders, dat snap ik ook wel. No judgement idd.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ik heb in mijn nieuwe huis de mogelijkheid om glasvezel aan te laten sluiten, daarvoor staat een vastrechtvergoeding die je ook af kunt kopen. Voor prive gebruik is er op het moment al een voldoende internetverbinding mogelijk, maar ik overweeg om zakelijke redenen deze toch aan te laten leggen.

Nou vraag ik mij eigenlijk af of de afkoop van vastrechtvergoeding als een bedrijfsmiddel gezien wordt, en je dus moet afschrijven ( en KIA kunt toepassen ), of dat het gewoon binnen het huidige boekjaar als kosten geschreven dient te worden. Bij bedrijfsmiddel heb ik zelf meer een beeld van een fysiek goed, maar als ik hier kijk: https://www.belastingdien...teren_in_bedrijfsmiddelen valt ook iets als goodwill of vergunningen onder bedrijfsmiddelen, dus dan zou dit ook onder bedrijfsmiddelen kunnen vallen.

[ Voor 4% gewijzigd door Woy op 15-12-2022 15:36 ]

• Alive11
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:20
mannowlahn schreef op donderdag 15 december 2022 @ 12:14:
[...]

75 euro als cloud developer/engineer is echt extreem laag imho. Dat is gewoon >90 minimaal als je echt 5 jaar ervaring hebt. Jouw tussen persoon zal wel blij zijn. >:)
Valt ook nog wel mee, maar ik werk niet voor het geld en dit is voor mij al zat om lekker van te leven. Het geld maakt mij niet uit en is secundair voor mij.

[ Voor 19% gewijzigd door Alive11 op 15-12-2022 15:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chibi
  • Laatst online: 01-02-2023
Ik vind bescheidenheid echt een toppe eigenschap!

Maar als een senior geen tarief vraagt naar z'n marktwaarde, kan het voor andere dev'ers (juniors bijv.) lastig zijn om voor hetzelfde bedrag bij dezelfde werkgever aan te kloppen.. Misschien kan diegene juist het geld goed gebruiken!

Ik weet niet wat de werkgever met de winst dankzij jouw lage tarief gaat doen.. wie weet uitgeven aan iets overbodigs. In dat geval kun je dat geld toch beter zelf besteden aan goede doelen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zwaanenberg
mannowlahn schreef op donderdag 15 december 2022 @ 12:12:
[...]

Hou wel rekening met inflatie met dat soort berekeningen. Uitgaande van 2.5% per jaar (voorzover dat reeel is) blijft er aan koopkracht dan 45.000 van die 75.000 over. En dat wordt dan ook ieder jaar weer 2.5% minder.

Bepaalde levenskosten kunnen ook gaan stijgen. Je ziektekosten bijvoorbeeld. Of die 5 kinderen die allemaal 3 studies willen gaan doen. In Amerika.

Mijn (beperkte levenservaring) heeft me geleerd dat dit soort berekening altijd weer veranderen, gewoon omdat er dingen p op je pad komen wat je nu nog niet verwacht, of kan verwachten. Maar een plan is natuurlijk altijd beter dan geen plan. And we love it when a plan comes together.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zwaanenberg
chibi schreef op donderdag 15 december 2022 @ 15:47:
Ik vind bescheidenheid echt een toppe eigenschap!

Maar als een senior geen tarief vraagt naar z'n marktwaarde, kan het voor andere dev'ers (juniors bijv.) lastig zijn om voor hetzelfde bedrag bij dezelfde werkgever aan te kloppen.. Misschien kan diegene juist het geld goed gebruiken!

Ik weet niet wat de werkgever met de winst dankzij jouw lage tarief gaat doen.. wie weet uitgeven aan iets overbodigs. In dat geval kun je dat geld toch beter zelf besteden aan goede doelen!
Noemen ze dat geen scheef-zzpers? :)
Pagina: 1 ... 359 ... 630 Laatste