“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Naar mijn idee kan je altijd wel wat leren. Als de inhoud gesneden koek is, kan je altijd tijd investeren in bijvoorbeeld:zwaanenberg schreef op woensdag 30 november 2022 @ 21:08:
Waar ik nog benieuwd naar ben, hoe gaan jullie om met de keuze in reageren op klussen in verschillende "moelijkheidsgraden". Ik kan me voorstellen dat bepaalde klussen echt makkelijk zijn voor je (wat je aannamekans verhoogt lijkt me) en klussen die wat meer uitdaging in zich hebben. Bij de eerste kom je makkelijker binnen, maar voor de lange termijn en dus je eigen ontwikkeling is het ook nodig bij te blijven / je te blijven ontwikkelen. Hoe gaan jullie hier mee om?
- Dingen zo clean en goed mogelijk op zetten
- Test coverage van 100% behalen
- Nieuwe tools of frameworks toepassen
- Goed te documenteren/visualiseren
- Fancy dashboards/monitoring tools opzetten
Desalniettemin zou ik altijd gaan voor de meest uitdagende opdracht.
Waar staan communicatieve vaardigheden en dergelijke soft skills precies in dit rijtje?TMC schreef op woensdag 30 november 2022 @ 22:29:
[...]
Naar mijn idee kan je altijd wel wat leren. Als de inhoud gesneden koek is, kan je altijd tijd investeren in bijvoorbeeld:
Om dit aan te vullen: hoe moeilijker de opdracht is, hoe meer je (op de juiste momenten) moet communiceren.TMC schreef op woensdag 30 november 2022 @ 22:29:
[...]
Naar mijn idee kan je altijd wel wat leren. Als de inhoud gesneden koek is, kan je altijd tijd investeren in bijvoorbeeld:
Als iets bijvoorbeeld niet lukt dan wordt van jou als expert / freelancer natuurlijk verwacht dat je het zelf oplost, maar daar hoort communicatie over deze mogelijke oplossingen ook bij.
En hoewel het mij pijn doet om dit te zeggen: het is misschien zelfs belangrijker dan het lijstje hierboven.
Dat zit wel Schnorr.
Helemaal eens, de technische uitdagingen uitleggen aan een stakeholder waarom je weinig vordering laat zien omdat het enorm uitdagend is vind ik vaak lastig. Vooral in het begin, later is er wat meer vertrouwen en wordt het wel makkelijker. Wat ik inmiddels geleerd heb, is de verwachtingen vooraf goed duidelijk krijgen. Het is makkelijk om vooraf veel vertrouwen uit te stralen om het varkentje wel even te wassen. Als het dan tegenvalt, heb je een lastiger gesprek.Stukfruit schreef op donderdag 1 december 2022 @ 00:35:
[...]
Om dit aan te vullen: hoe moeilijker de opdracht is, hoe meer je (op de juiste momenten) moet communiceren.
Als iets bijvoorbeeld niet lukt dan wordt van jou als expert / freelancer natuurlijk verwacht dat je het zelf oplost, maar daar hoort communicatie over deze mogelijke oplossingen ook bij.
En hoewel het mij pijn doet om dit te zeggen: het is misschien zelfs belangrijker dan het lijstje hierboven.
Ik heb (gelukkig) nog niks hoeven claimen bij hen, geen ervaringen dus met dat stuk. En dat hou ik ook graag zo.
Officieel werk ik hybride, in de praktijk ben ik in 2 jaar tijd 6 keer op kantoor geweest, waarvan 2x was om een laptop te halen en 1x voor een nieuwe toegangspas.schaakspeler schreef op woensdag 30 november 2022 @ 16:56:
Als Belg zou ik graag freelancen voor een Nederlands bedrijf.
Staan Nederlandse bedrijven open voor remote werken of verkiezen zij veelal hybride?
Wat zijn de meest voorkomende manieren om in Nederland een opdracht te bekomen?
In België wordt er gewerkt met een dagtarief, in Nederland met een uurtarief. Verder nog zaken die ik mij indachtig moet zijn? In België reken ik 21% BTW bovenop mijn tarief wat ik moet doorstorten aan vadertje staat, ik neem aan dat dit gelijkaardig is voor NL?
Hangt dus erg van de organisatie af.
Raar... Is zo gek nog niet
Even kijken hoe ik dat precies moet boeken, ik neem aan dat ik het gewoon op kruisposten boek, en bij terugbetaling weer daarvanaf.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
je openstaande saldo is nu een min bedrag. Te veel betaalde terug sturen onder vermedling van het factuur nummer.Woy schreef op donderdag 1 december 2022 @ 12:30:
Vandaag weer wat nieuws meegemaakt, een klant heeft een factuur dubbel betaald, dat is een leuk sinterklaaskado
Even kijken hoe ik dat precies moet boeken, ik neem aan dat ik het gewoon op kruisposten boek, en bij terugbetaling weer daarvanaf.
Dat is het simpelste.
A Soldiers manual and a pair of boots.
dat pingetje als er een rekening betaald is (bij mij elke week 2x) is inderdaad leukfiglio del comm schreef op woensdag 30 november 2022 @ 10:57:
Gefeliciteerd, ja dat zijn leuke momentjes. Ik vond daaropvolgend ook een mooi moment toen ik voor het eerst de melding van de KNAB app op mijn scherm verscheen met de mutatie op mn bankrekening en een nieuw (nogal positief) saldo.
Daar geniet ik overigens iedere maand weer van.. ;-)
Waarom in je administratie opnemen? Gewoon het geld terugboeken, klaar.Woy schreef op donderdag 1 december 2022 @ 12:30:
Vandaag weer wat nieuws meegemaakt, een klant heeft een factuur dubbel betaald, dat is een leuk sinterklaaskado
Ik moet die bijschrijving en afschrijving van mijn rekening wel opnemen, omdat het anders niet in sync loopt met mijn boekhouding. Uiteindelijk klopt het bedrag dan wel weer, maar niet alle transacties zijn opgenomen, en dus niet compleet.Ernemmer schreef op donderdag 1 december 2022 @ 13:30:
[...]
Waarom in je administratie opnemen? Gewoon het geld terugboeken, klaar.
Ik kan tegen Debiteuren rekening een debet/credit boeking doen, of tegen kruisposten betalingsverschillen o.i.d., dan is het allemaal verwerkt. Ik wil mijn debiteuren rekening er het liefst niet mee vervuilen, zodat daar alleen daadwerkelijk factuurbetalingen op staan (Wat dit niet is, want het is gewoon een overschuldigde betaling), die loopt dan in sync met mijn omzet grootboek, dus ik ga voor het boeken op kruisposten betalingsverschillen.
[ Voor 34% gewijzigd door Woy op 01-12-2022 13:53 ]
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Imo maak je het jezelf zo alleen maar moeilijk.
Dat is een eenvoudige check in je boekhouding, alle transacties moeten geboekt zijn, sowieso is er anders een moment in de boekhouding dat je saldo van je bank grootboek niet klopt.Ernemmer schreef op donderdag 1 december 2022 @ 13:57:
Waarom moeten de afschrijven en bijschrijving van je bankrekening gelijk lopen met je administratie?
Wat gebeurt er als je de dubbele boeking en terugboeking allebei op de factuur aflettert? Dan klopt je boekhouding en is alles synchroon.Woy schreef op donderdag 1 december 2022 @ 13:47:
[...]
Ik moet die bijschrijving en afschrijving van mijn rekening wel opnemen, omdat het anders niet in sync loopt met mijn boekhouding. Uiteindelijk klopt het bedrag dan wel weer, maar niet alle transacties zijn opgenomen, en dus niet compleet.
Ik kan tegen Debiteuren rekening een debet/credit boeking doen, of tegen kruisposten betalingsverschillen o.i.d., dan is het allemaal verwerkt. Ik wil mijn debiteuren rekening er het liefst niet mee vervuilen, zodat daar alleen daadwerkelijk factuurbetalingen op staan (Wat dit niet is, want het is gewoon een overschuldigde betaling), die loopt dan in sync met mijn omzet grootboek, dus ik ga voor het boeken op kruisposten betalingsverschillen.
Betalingsverschil zou ik niet doen. Die is bedoeld voor kleine afwijkingen. In principe niet van toepassing bij overboekingen.
Je administreert toch je financiën? Dan is het logisch dat je ook alles op je rekening meeneemt. Het is de makkelijkste manier om te controleren of je alles hebt ingeboekt. Meeste pakketten gebruiken dit ook als controle ofwel werklijst. En aan het eind van de rit komen je liquide middelen op de balans en dan moet het maar kloppen anders kun je gaan puzzelen.Ernemmer schreef op donderdag 1 december 2022 @ 13:57:
Waarom moeten de afschrijven en bijschrijving van je bankrekening gelijk lopen met je administratie?
Als jij er vervolgens voor zorgt dat al je zakelijk financieel verkeer via je je zakelijk rekening loopt, heb je een mooi controle mechanisme en zou je altijd sluitend moeten zijn.
Financiële mensen en inspecteurs waarderen dat wel
Grz D.
Ik heb het even gecheked in MoneyMonk, en die adviseren om het gewoon op betalingsverschillen te boeken: YouTube: Hoe boek ik een dubbele betaling?DomiGijzen schreef op donderdag 1 december 2022 @ 14:05:
[...]
Wat gebeurt er als je de dubbele boeking en terugboeking allebei op de factuur aflettert? Dan klopt je boekhouding en is alles synchroon.
Betalingsverschil zou ik niet doen. Die is bedoeld voor kleine afwijkingen. In principe niet van toepassing bij overboekingen.
Op zich kan het natuurlijk op elke grootboekrekening, maar ik volg lekker het advies van MoneyMonk, kan ik naar iemand anders wijzen
In Principe zou je zelfs een nieuw grootboek kunnen maken. Als je het maar vanaf nu structureel zo doet. Mocht het vaker voorkomen.
Grz D.
Waarschijnlijk dachten ze PSD2 vergunning is moeilijk, weetje wat we worden wel een bank
Grz D.
Inderdaad een creatieve manier om met beperkingen om te gaan.com2,1ghz schreef op donderdag 1 december 2022 @ 15:39:
Moneybird komt met betaalrekeningen en betaalpassen: https://www.moneybird.nl/betaalrekening-en-betaalpas/
Waarschijnlijk dachten ze PSD2 vergunning is moeilijk, weetje wat we worden wel een bank
Maar:
Tot 100k veilig in het geval dat Adyen failliet gaat. Wat als Moneybird failliet gaat?Valt deze rekening onder het Nederlandse depositogarantiesysteem?
Ja, het saldo op je Moneybird Betaalrekening valt onder het depositogarantiesysteem. Daarmee is het geld op je rekening tot €100.000,00 veilig in het geval dat Adyen N.V. failliet gaat.
Voor zover ik begrijp ben je geen klant bij Adyen. Dat klinkt een beetje als een mogelijk grijs gebied.
Ik wil hiermee niet zeggen dat MB onbetrouwbaar is. Ik vind het een superpakket, maar van dit soort bewoordingen word ik altijd een beetje kriebelig.
[ Voor 14% gewijzigd door Stukfruit op 01-12-2022 16:02 ]
Dat zit wel Schnorr.
Door zo een ontwikkelingen bij deze partijen, twijfel ik wel om weer van AFAS af te stappen. Daar is bonnetjes scannen met de app al groot nieuws.
[ Voor 11% gewijzigd door DomiGijzen op 01-12-2022 16:30 ]
Grz D.
PSD2 is ook helemaal niet fijn omdat je elke 60-90 dagen je koppeling dient te vernieuwen. Dan liever voor totaal 8,50 p/m klaar bij Knab (die overigens ook geen eigen banklicentie hebben).com2,1ghz schreef op donderdag 1 december 2022 @ 15:39:
Moneybird komt met betaalrekeningen en betaalpassen: https://www.moneybird.nl/betaalrekening-en-betaalpas/
Volgens mij staat er nergens dat die 2 altijd moeten kloppen, wel handig, maar bij zoiets zou ik het niet erg vinden als er 1-2 dagen een bedrag iets anders is.Woy schreef op donderdag 1 december 2022 @ 14:04:
[...]
Dat is een eenvoudige check in je boekhouding, alle transacties moeten geboekt zijn, sowieso is er anders een moment in de boekhouding dat je saldo van je bank grootboek niet klopt.
Nee, je administreert je bedrijfsboekhouding (je boekhouder weet vaak ook niet wat er precies op je bankrekening gebeurt), vaak klopt dit inderdaad met je bankrekening en is het een handig controlemiddel, maar als er 1-2 dagen iets verschil in zit maakt dat imo niks uit.DomiGijzen schreef op donderdag 1 december 2022 @ 14:05:
[...]
Wat gebeurt er als je de dubbele boeking en terugboeking allebei op de factuur aflettert? Dan klopt je boekhouding en is alles synchroon.
[...]
Je administreert toch je financiën?
Maar iedereen lekker zijn eigen manier, ik gaf alleen aan hoe ik het zou doen.
[ Voor 12% gewijzigd door Ernemmer op 01-12-2022 16:39 ]
Nu lees ik dat pensioen sparen weinig zin heeft en je voor pensioen beleggen moet gaan.
Heb alleen geen verstand van beleggen dus moet mij daar eens in gaan verdiepen. Is het dan verstandig om nu voor voor zo'n defensief mogelijke optie te kiezen?
Wat verdere info, 41jaar dus moet nog een aantal jaar werken. 1,5 jaar freelancer daarvoor altijd wel pensioen opgebouwd in loondienst, geen hypotheek of grote spaarrekening.
Vindt niet zo erg om prive bijdrage te doen en voor 100,- eu cadeautjes te kopen om hun voorraad een beetje aan te vullen. Kan dit ook zakelijk als goed doel waardoor ik de bijdrage weer stuk hoger kan maken? Iemand hier ervaring mee.zijn een aantal bij school betrokken mensen die graag bijdragen aan een fijne Sinterklaasviering voor kinderen bij wie dit niet vanzelfsprekend is. Om de gezinnen die het financieel wat zwaarder hebben te ondersteunen hebben zij een aantal kleine cadeautjes verzameld om kosteloos uit te delen. Morgenmiddag kunt u tussen half twee en twee uur half in een kantoortje bij de administratie (tegenover de teamkamer) vrij naar binnen lopen om te kijken of er iets voor u bijzit. Het aanbod is niet groot, maar alle kleine beetjes helpen. U hoeft zich hiervoor niet aan te melden, u kunt gewoon naar binnen lopen
Als je een eenmanszaak hebt, verwacht ik dat het geen verschil maakt. Voor een schenking aan een goed doel geldt namelijk een drempelbedrag en daarnaast moet de school dan een ANBI zijn om belasting vrij te schenken. Als je een overeenkomst met de school sluit voor een aantal jaar (en de school ANBI status heeft), zijn er wel mogelijkheden om de gift helemaal aftrekbaar te maken. Dat is een privé aftrekpost dus er valt als IB ondernemer geen voordeel te halen dat je als particulier niet hebt.NLKornolio schreef op donderdag 1 december 2022 @ 18:40:
Vraag, kreeg mail van school van de kinderen.
[...]
Vindt niet zo erg om prive bijdrage te doen en voor 100,- eu cadeautjes te kopen om hun voorraad een beetje aan te vullen. Kan dit ook zakelijk als goed doel waardoor ik de bijdrage weer stuk hoger kan maken? Iemand hier ervaring mee.
Hoe het als BV zit, weet ik niet.
En de link naar de belastingdienst https://www.belastingdien...en/content/gift-aftrekken
Goede actie van de school

[ Voor 9% gewijzigd door Afas op 01-12-2022 18:59 ]
Ja en nee. Op zich is het een goed advies om te gaan voor een mandje waarbij iemand bepaalde keuzes maakt voor jou. Maar, ook dan zou ik me éérst heel goed inlezen, zodat je beter kan bepalen welke partij echt in jouw belang handelt, en welke niet.Marc3l schreef op donderdag 1 december 2022 @ 18:26:
Heb nu op mijn zakelijke rekening geld voor mijn pensioen staan maar is belasting technisch niet handig.
Nu lees ik dat pensioen sparen weinig zin heeft en je voor pensioen beleggen moet gaan.
Heb alleen geen verstand van beleggen dus moet mij daar eens in gaan verdiepen. Is het dan verstandig om nu voor voor zo'n defensief mogelijke optie te kiezen?
Offtopic protip; als je ergens met een partij in zee gaat, vraag dan expliciet of die toko je aandelen uitleent. De inlenende partij zal dat gebruiken om de koers proberen te drukken. Een Degiro geeft dan als antwoord: "DeGiro leent uw aandelen niet uit", maar dat komt doordat hun Amerikaanse bank (Morgan Stanley iirc) dat voor hen doet. Bij alles waarbij de kosten 0 of near-zero zijn ben jij het product, niet de klant.
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Een defensieve optie is beter dan niks, maar gezien de waarschijnlijk lange beleggingshorizon voor je pensioen (20/30+ jaar?) is dat waarschijnlijk niet optimaal.Marc3l schreef op donderdag 1 december 2022 @ 18:26:
Heb nu op mijn zakelijke rekening geld voor mijn pensioen staan maar is belasting technisch niet handig.
https://www.kvk.nl/advies...nsor-worden-slim-of-niet/NLKornolio schreef op donderdag 1 december 2022 @ 18:40:
[...]
Vindt niet zo erg om prive bijdrage te doen en voor 100,- eu cadeautjes te kopen om hun voorraad een beetje aan te vullen. Kan dit ook zakelijk als goed doel waardoor ik de bijdrage weer stuk hoger kan maken? Iemand hier ervaring mee.
Als de school je als partner op een bedank pagina of poster zet dan kom je er zakelijk wel mee weg. Hiervoor moeten ze alleen wel een factuur opstellen dus komt wat administratie bij kijken.Zakelijk
Wanneer jij als ondernemer sponsort in ruil voor publiciteit, dan zijn de sponsorkosten 100% aftrekbaar. Sponsoring vindt dan plaats vanuit een zakelijk oogpunt. Denk aan naamsbekendheid, product- of merkintroductie en personeelswerving. Hierbij wordt ook de btw als voorbelasting verwerkt in je aangifte omzetbelasting. De gesponsorde schrijft een factuur uit aan jouw bedrijf en over deze sponsorbijdragen wordt btw geheven. Deze kostenpost is ook aftrekbaar wanneer je onderneming in het betreffende jaar fiscaal verlies lijdt.
Thanks wordt prive dus. Zal wel gewoon doos cadeautjes kopen en afgeven.Afas schreef op donderdag 1 december 2022 @ 18:49:
[...]
Als je een eenmanszaak hebt, verwacht ik dat het geen verschil maakt. Voor een schenking aan een goed doel geldt namelijk een drempelbedrag en daarnaast moet de school dan een ANBI zijn om belasting vrij te schenken. Als je een overeenkomst met de school sluit voor een aantal jaar (en de school ANBI status heeft), zijn er wel mogelijkheden om de gift helemaal aftrekbaar te maken. Dat is een privé aftrekpost dus er valt als IB ondernemer geen voordeel te halen dat je als particulier niet hebt.
Hoe het als BV zit, weet ik niet.
En de link naar de belastingdienst https://www.belastingdien...en/content/gift-aftrekken
Goede actie van de school
Thanks voor deze invalshoek, denk wat makkelijker te realiseren. Ga het met school overleggen. Hoop dat foto met de cadeautjes en sponsored bij voldoende zal zijn. Op hun website of hun op mijn website vindt ik weer net wat to much als bewijsvoering. Wel weer lastig aangezien het niet echt mijn doelgroep is gezinnen die wat minder bedeeld zijn. Zal het ook wel even met mijn boekhouder overleggen.Deveon schreef op donderdag 1 december 2022 @ 19:12:
[...]
https://www.kvk.nl/advies...nsor-worden-slim-of-niet/
[...]
Als de school je als partner op een bedank pagina of poster zet dan kom je er zakelijk wel mee weg. Hiervoor moeten ze alleen wel een factuur opstellen dus komt wat administratie bij kijken.
NLKornolio schreef op donderdag 1 december 2022 @ 19:21:
[...]
Thanks voor informatie gift wordt prive dus.
[...]
Thanks voor deze invalshoek, denk wat makkelijker te realiseren. Ga het met school overleggen. Hoop dat foto met de cadeautjes en sponsored bij voldoende zal zijn. Op hun website of hun op mijn website vindt ik weer net wat to much als bewijsvoering. Wel weer lastig aangezien het niet echt mijn doelgroep is gezinnen die wat minder bedeeld zijn. Zal het ook wel even met mijn boekhouder overleggen.
Bedoel het defensief beleggen voor de korte termijn en als ik meer ervaring heb dat ik meer risico neem. Heb nu geen ervaring dus dan is het eigenlijk gewoon gokken.Hielko schreef op donderdag 1 december 2022 @ 19:08:
[...]
Een defensieve optie is beter dan niks, maar gezien de waarschijnlijk lange beleggingshorizon voor je pensioen (20/30+ jaar?) is dat waarschijnlijk niet optimaal.
Doorgaans doe je dat juist andersom.Marc3l schreef op donderdag 1 december 2022 @ 19:29:
Bedoel het defensief beleggen voor de korte termijn en als ik meer ervaring heb dat ik meer risico neem. Heb nu geen ervaring dus dan is het eigenlijk gewoon gokken.
Offensief beginnen, en naar mate je dichterbij je pensioen komt defensief.
Je kan beter nu met tegenslagen dealen als er nog weinig in de pot zit, dan dat je een paar jaar voor je pensioen door een beurscrash een groot bedrag ziet verdampen.
Let vooral op de kosten. Meesman is een van de goedkoopste (box 1, box 3 zijn er voordeligere alternatieven) dus zou die als pijler gebruiken. Er is bijna geen enkel fonds dat structureel beter presteert na aftrek van de kosten.Marc3l schreef op donderdag 1 december 2022 @ 19:29:
@Freeaqingme thanks, duidelijk.
[...]
Bedoel het defensief beleggen voor de korte termijn en als ik meer ervaring heb dat ik meer risico neem. Heb nu geen ervaring dus dan is het eigenlijk gewoon gokken.
Leesvoer: Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1
Al tijdje teamleader van een zootje ongeregeld, maar al paar keer de vraag gekregen van recruiters voor een service delivery manager functie.
Altijd die boot beetje af gehouden omdat ik wel goed zit, maar anderzijds : het ijzer smeden als het warm is, en ik weet dat ik nog kan groeien.
-| Hit it i would ! |-
Kijk even naar ETF, VWRL wordt het meest gekozen. Naar mijn idee ken je 9k of het nou op bankrekening of etf's staat noteren als pensioen voor de belastingdienst. Je mag het alleen niet voor je penioenleeftijd uitgeven anders alsnog achterstallig belasting betalen.Marc3l schreef op donderdag 1 december 2022 @ 19:29:
[...]
Ik zou ook Meesman, of Brand New Day willen adviseren, gewoon makkelijk elke maand wat geld storten en goed rendement met lage kosten.Deveon schreef op donderdag 1 december 2022 @ 19:45:
[...]
Let vooral op de kosten. Meesman is een van de goedkoopste (box 1, box 3 zijn er voordeligere alternatieven) dus zou die als pijler gebruiken. Er is bijna geen enkel fonds dat structureel beter presteert na aftrek van de kosten.
Leesvoer: Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1
Ik heb afgelopen jaar zelf gekocht op ING, maar is nog best wat werk qua uitzoeken ed. Vanaf januari gaat alles richting Meesman voor mij.
[ Voor 11% gewijzigd door Ernemmer op 01-12-2022 20:19 ]
Afhankelijk van ervaring huur ik die gemiddeld voor rond de 100-120 euro per uur. Maar SDM’ers heb je in vele geuren en smaken en iedereen geeft er een eigen invulling aan.Falcon10 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 19:51:
Iemand enig idee wat je dezer dagen als service delivery manager als dagtarief mag vragen ?
Al tijdje teamleader van een zootje ongeregeld, maar al paar keer de vraag gekregen van recruiters voor een service delivery manager functie.
Door het teveel te betaalde te boeken onder het orginele factuur. komt je openstaande factuur bedrag van 0 naar min bedrag.Woy schreef op donderdag 1 december 2022 @ 14:04:
[...]
Dat is een eenvoudige check in je boekhouding, alle transacties moeten geboekt zijn, sowieso is er anders een moment in de boekhouding dat je saldo van je bank grootboek niet klopt.
Door dan onder vermedling van het betaalde factuur nummer terug te boeken naar de klant.
Wordt het openstaande bedrag in je boekhouding weer 0.
Simpeler kan niet en dit is ook de juiste wijze voor het boeken van te veel betaalde.
Zo heb je dus 3 journaal regels
- Factuur betaald (openstaande bedrag is 0)
- Factuur betaald (dubbele betaling, factuur bedrag is nu MIN)
- Terugschrijven te veel betaald, (factuur bedrag is weer terug 0)
Nu maak je allemaal hoepels, met kruis posten, en andere boekingen, terwijl het eigenlijk simpel is om de terug betaling aan je factuur post te hangen.
Betalingverschillen groot boek gebruik je eigenlijk alleen als ergens een euro te veel of teweinig is betaald.
Mijn ouders hebben bv bij aangenomen werk (bouw) ook wel deel betalingen op facturen, badkamer is klaar. Wordt deze betaald, Zonnenschermen zijn betaald, dan wordt dat betaald, enz..
Zo hebben zij soms op 1 factuur 5 a 6 betalingen.
[ Voor 14% gewijzigd door To_Tall op 01-12-2022 22:28 ]
Dat hangt een beetje van je facturatie- & boekhoudpakket af. Ik denk niet bijvoorbeeld dat ik meer dan het factuurbedrag als betaald kan markeren. Zo'n kruisposten-boeking is dan weer heel simpel (in Visma eAccounting).To_Tall schreef op donderdag 1 december 2022 @ 22:22:
[...]
Zo heb je dus 3 journaal regels
- Factuur betaald (openstaande bedrag is 0)
- Factuur betaald (dubbele betaling, factuur bedrag is nu MIN)
- Terugschrijven te veel betaald, (factuur bedrag is weer terug 0)
Nu maak je allemaal hoepels, met kruis posten, en andere boekingen, terwijl het eigenlijk simpel is om de terug betaling aan je factuur post te hangen.
- Crediteuren -500 | Banktransactie A +500
- Kruisposten -500 | Banktransactie B +500
- Kruisposten +500 | Banktransactie C -500
Als die laatste 2 transacties ook nog eens in dezelfde maand vallen zie je zelfs niet eens terug op je balans. Onder aan de streep maakt het allemaal niets uit. Omdat je 2 dingen tegen elkaar wegstreept kan je het boekhoudkundig gezien op iedere grootboekrekening boeken, alleen als je over 5 jaar moet uitleggen hoe het zat is een grootboekrekening als 'kruisposten' wellicht logischer dan bijvoorbeeld 'af te dragen btw'
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
In de web versie van snelstart wat ik dus gebruik, kan dat idd niet handmatig aanpassingen doen aan de posten. Start ik de desktop versie. Dan kan ik handmatig journaal posten aanpassen en de boekingen recht trekken.Freeaqingme schreef op donderdag 1 december 2022 @ 22:28:
[...]
Dat hangt een beetje van je facturatie- & boekhoudpakket af. Ik denk niet bijvoorbeeld dat ik meer dan het factuurbedrag als betaald kan markeren. Zo'n kruisposten-boeking is dan weer heel simpel (in Visma eAccounting).
- Crediteuren -500 | Banktransactie A +500
- Kruisposten -500 | Banktransactie B +500
- Kruisposten +500 | Banktransactie C -500
Als die laatste 2 transacties ook nog eens in dezelfde maand vallen zie je zelfs niet eens terug op je balans. Onder aan de streep maakt het allemaal niets uit. Omdat je 2 dingen tegen elkaar wegstreept kan je het boekhoudkundig gezien op iedere grootboekrekening boeken, alleen als je over 5 jaar moet uitleggen hoe het zat is een grootboekrekening als 'kruisposten' wellicht logischer dan bijvoorbeeld 'af te dragen btw'
Wel wordt er in het pakket als er onder een factuur bedrag meerdere betalingen zijn onder een factuur bedrag. dat deze er automatisch bij komen. Handmatig koppelen van een betaling is niet altijd even makkelijk in dit pakket. En dan moet ik een windows PC aan slingeren om in de desktop versie namelijk wel voor elkaar kan krijgen.
Het valt en staat idd ook wel met wat voor paket je draait.
Tja, als je over 5 jaar tekst en uitleg moet geven. Zorg dan iig dat je wel de juiste beschrijvingen bij je journaal posten mee neemt
[ Voor 11% gewijzigd door To_Tall op 01-12-2022 22:35 ]
Ik doe beide. Elke maand prive in een ETF storten zonder enig belastingvoordeel. Daarnaast een pensioen fonds, zoiets als brandnewday of brightpensioen. Spreiding is voor mij key.Marc3l schreef op donderdag 1 december 2022 @ 19:29:
[...]
VWRL hoor ik vaker maar ik zelf gebruik alleen VUSA (S&P500). Als ik ze naast elkaar zet, vind ik S&P500 beter presteren maar op de lange termijn weet je het toch nooit.
Ik beleg al m'n hele leven ongeveer en ik word steeds saaier. Geen wilde stock picking acties meer. Des te saaier, des te beter

/f/image/ljQ0RhOXR75Eufy25r4NcFNt.png?f=fotoalbum_large)
Als je het netjes wilt doen, moet je de memoriaal tussenboeking van snelstart gebruiken(staat onder financieel). Daar kun je 2 bedragen/rekeningen tegen elkaar weg laten vallen... zo heeft mijn boekhouder me dit geleerd.To_Tall schreef op donderdag 1 december 2022 @ 22:32:
[...]
In de web versie van snelstart wat ik dus gebruik, kan dat idd niet handmatig aanpassingen doen aan de posten. Start ik de desktop versie. Dan kan ik handmatig journaal posten aanpassen en de boekingen recht trekken.
SnelStart doet mijn handmatige boekingen al automatisch.coldasice schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 06:15:
[...]
Als je het netjes wilt doen, moet je de memoriaal tussenboeking van snelstart gebruiken(staat onder financieel). Daar kun je 2 bedragen/rekeningen tegen elkaar weg laten vallen... zo heeft mijn boekhouder me dit geleerd.
Dus gewoon terug stortten, te veel betaalde wordt dan al automatisch weg geschreven.
Ik heb vorig jaar 2000 teveel terug gekregen van de verzekering. Die ik nergens kwijt kan. Openstaande post is gesloten en er bleef geld over.
Verzekering bleef hoog en laag volhouden dat ze niet te veel betaald hebben.
De te veel betaalde wat je dus nergens anders op kan boeken gaat dan naar memoriaal.
Naar de catch 22 hieronder ben ik wel nog steeds nieuwsgierig
===
Tot nu toe heb ik nooit veel tijd aan algemene voorwaarden besteed omdat die bij m'n vorige opdrachten vanwege het inkoopbeleid van de klanten niet veel zin hadden ('onze inkoopvoorwaarden gaan uitdrukkelijk boven uw algemene voorwaarden etc'. Nu komt er een opdracht aan waarbij dat mogelijk anders ligt.
Als startpunt heb ik eens dit genomen om te bekijken: https://www.nldigital.nl/...arden-Inkijkexemplaar.pdf
Tot m'n verbazing staat hier precies hetzelfde in maar dan omgekeerd: 'De toepasselijkheid van inkoop- of andere voorwaarden van klant wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen.'
wtf.
Dan nog twee concrete vragen. Heeft iemand iets dergelijks zelf al in z'n voorwaarden zitten en een mooie formulering ervoor?
1) Ik heb besloten af te stappen van een all-in tarief. Reiskosten ga ik afzonderlijk factureren, voor een belangrijk deel ook uit idealisme. In de file staan heeft een negatieve impact op mens en omgeving en ik vind meer en meer dat het niet juist dat onzichtbaar in een totaaltarief weg te stoppen. Ik realiseer me dat klanten dat niet altijd leuk zullen vinden en dat me dat opdrachten kan kosten, maar dat is dan niet anders. Nu zoek ik naar een goede formulering voor de situatie dat ik besluit vanwege afstand ergens te overnachten. Wat ik dan wil doen is zelf de kosten voor het hotel nemen en de reiskosten factureren alsof ik wel heen en weer gereden was.
Nu heb ik <Yucon IT> kan besluiten een heen- en terugreis te vervangen door een hotelovernachting. In dat geval zijn de overnachtingskosten voor <Yucon IT> en worden de gemiste reiskosten als normale kilometers gefactureerd zoals dat het geval zou zijn als er wel heen- en weer gereisd zou zijn
Maar dat loopt niet lekker. Iemand suggesties?
2) Ik zou graag een clausule toe willen voegen om wat je gereedschappen kunt noemen mee te nemen naar een volgende klus. Denk aan semi-generieke scriptjes, queries, powerpoints etc. Tot nu toe liet ik alles achter maar dat is toch wel erg onhandig.
Enigszins complicerend in de formulering is dat het niet altijd voor de volle 100% mijn werk is want soms ligt er al iets of heeft iemand anders ook input. Als ik zelf het overgrote deel gemaakt heb zou ik het mee willen nemen. Maar ik wil graag de schijn voorkomen dat ik dit ook van plan ben als ik zelf maar 25% ervan gemaakt heb. Dat zou natuurlijk niet redelijk zijn. Ik werk overigens als functioneel consultant/solution architect dus de situatie is anders dan van een developer waarbij je echt een stuk product oplevert. Dat is niet de situatie waar het om gaat; dit gaat om kleine handigheidjes om data in een bepaalde vorm uit een bestaand systeem te krijgen of om powerpoints om een concept uit te leggen.
Wat ik graag zou willen benadrukken in de tekst is dat 1) het om een soort gereedschappen gaat en niet om brokken 'product' 2) dat het alleen om delen die ik voor een significant deel zelf gemaakt heb en 3) dat de klant er geen nadeel van zou moeten ondervinden. Andere klanten zitten vaak wel ongeveer in dezelfde branche maar zijn meestal geen directe concurrenten.
Dit laatste is allemaal vast niet uniek. Heeft iemand een goede suggestie? 10.1 van dat voorbeeld staat dit al toe maar 10.2 stelt juist dat afwijkingen afzonderlijk geformuleerd moeten worden. Omdat ik die toch al wel aan voel komen denk ik alvast wat vooruit.
[ Voor 5% gewijzigd door Yucon op 02-12-2022 07:50 ]
Waarom zou je je klant melden dat je in een hotel overnacht? Je factureert de reiskosten. Niets meer.Yucon schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 07:34:
Nu heb ik <Yucon IT> kan besluiten een heen- en terugreis te vervangen door een hotelovernachting. In dat geval zijn de overnachtingskosten voor <Yucon IT> en worden de gemiste reiskosten als normale kilometers gefactureerd zoals dat het geval zou zijn als er wel heen- en weer gereisd zou zijn
Maar dat loopt niet lekker. Iemand suggesties?
Wat je kan doen om het een beetje dicht te timmeren is dat je bij een dag werken op locatie de reiskosten/voorrijkosten factureert.
Wat je er dan mee doet is aan jou.
Precies.RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 08:50:
[...]
Waarom zou je je klant melden dat je in een hotel overnacht? Je factureert de reiskosten. Niets meer.
Wat je kan doen om het een beetje dicht te timmeren is dat je bij een dag werken op locatie de reiskosten/voorrijkosten factureert.
Maar als de reisafstand dermate lang is om de dagen heen en weer te pendelen dan kan je atijd nog de hotel overnachting ook factureren.
Ik zit over twee weken een trianing te geven in mechelen. Ik factureer zowel de heen- en terugreis als de hotelovernachitngen.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
gaat een contractverlenging altijd gepaard met een nieuwe contract of kan dat ook door via een mail verlenging aan te vragen en te bevestigen van beide kanten?
PSN: PcDCch
Een verlenging is geen nieuw contract. Je kan beiden doen; de praktijk is verlenging omdat je bij een nieuw contract nieuwe voorwaarden kan onderhandelen. Daar zit een klant zelden op te wachten.Mozart schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 09:19:
Vraag:
gaat een contractverlenging altijd gepaard met een nieuwe contract of kan dat ook door via een mail verlenging aan te vragen en te bevestigen van beide kanten?
In het buitenland factureer ik ook altijd de hotelovernachtingen. In Nederland altijd de kilometers, ook als ik in een hotel slaap. Dan rijd ik fictief heen en weer.Tylen schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 09:15:
[...]
Ik zit over twee weken een trianing te geven in mechelen. Ik factureer zowel de heen- en terugreis als de hotelovernachitngen.
Nederlanders en hotels gaan niet zo goed samen als in Duitsland en Frankrijk waar dat wel vrij normaal is.
Zet je dan in je contract nog een bepaling met betrekking tot een verlenging?RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 09:32:
[...]
Een verlenging is geen nieuw contract. Je kan beiden doen; de praktijk is verlenging omdat je bij een nieuw contract nieuwe voorwaarden kan onderhandelen. Daar zit een klant zelden op te wachten.
PSN: PcDCch
Ik hergebruik veel van mijn scripts bij alle klanten, en bij iedere klant wordt het wel een beetje beter, wat ik vervolgens weer bij de andere klant toepas, dus ze profiteren allemaal enorm van deze werkwijze. Bijvoorbeeld het voorkomen en afvangen van foute input en dingen die mis kunnen gaan afvangen in code kun je hergebruiken. Hierdoor kun je vaak in een paar uurtjes hele solide scripts en inputzaken neer zetten die normaal dagen kosten. Nu copieer je grote stukken waarvan al heel lang goed werken.Yucon schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 07:34:
edit: TLDR; eigenlijk zit m'n vraag niet in de algemene voorwaarden. Het gaat er meer over de praktische vraag hoe een contract tot stand komt in de situatie dat de andere partij geen grote corporate met een bijna dwingend standaardcontract is waar alleen wat details aan te wijzigen zijn. Ik ging er zelf vanuit dat bij bij kleinere klanten van mij verwacht wordt zoiets aan te leveren als onderdeel van een offerte, maar klopt dat wel?
Naar de catch 22 hieronder ben ik wel nog steeds nieuwsgierig
2) Ik zou graag een clausule toe willen voegen om wat je gereedschappen kunt noemen mee te nemen naar een volgende klus. Denk aan semi-generieke scriptjes, queries, powerpoints etc. Tot nu toe liet ik alles achter maar dat is toch wel erg onhandig.
Ik heb een vergelijkbare tekst in de algemene voorwaarde:
Artikel 11 Intellectuele eigendom
Opdrachtnemer behoudt zich de rechten en bevoegdheden voor die hem toekomen op grond van de Auteurswet en andere intellectuele wet- en regelgeving. Opdrachtnemer heeft het recht de door de uitvoering van een overeenkomst aan zijn zijde toegenomen kennis ook voor andere doeleinden te gebruiken, voor zover hierbij geen strikt vertrouwelijke informatie van de Opdrachtgever ter kennis van derden wordt gebracht.
Verder heb ik mijn algemene voorwaarde op mijn website staan en verwijs ik bij het contract naar die algemene voorwaarde, dat voorkomt dat ik die moet toevoegen en dat er vragen over komen. Klinkt vreemd maar dat gebeurt natuurlijk overal, als je bij een website registreert of iets koopt, accepteer je ook de algemene voorwaarde, 95% van de mensen accepteert zonder te lezen.
[ Voor 9% gewijzigd door coldasice op 02-12-2022 09:39 ]
Toevallig doe ik ook een storting op de school van mijn zoontje. Ik heb gewoon gevraagd om een factuur/kwitantie en die krijg ik. Dan is het gewoon sponsoring oid.NLKornolio schreef op donderdag 1 december 2022 @ 18:40:
[...]
Niet, maar ik wil ook geen gedoe dat ik kilometers gefactureerd heb die vanwege de hotelovernachting niet gereden zijn. Daarom leek het me verstandig deze clausule op te nemen.RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 08:50:
[...]
Waarom zou je je klant melden dat je in een hotel overnacht? Je factureert de reiskosten. Niets meer.
Er zal niet snel over gevallen worden, maar het feit dat er een factuur is maakt het nog niet zakelijk. Zeker als er geen zakelijke tegenprestatie tegenover staat. https://www.kvk.nl/advies...nsor-worden-slim-of-niet/ybos schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 10:33:
[...]
Toevallig doe ik ook een storting op de school van mijn zoontje. Ik heb gewoon gevraagd om een factuur/kwitantie en die krijg ik. Dan is het gewoon sponsoring oid.
In principe is dit natuurlijk gewoon een prive aangelegenheid. Als er ook iets van promotie tegenoverstaat dan kan het als zakelijk gezien worden, maar een inspecteur heeft natuurlijk wel de mogelijkheid om te wegen of het niet voornamelijk prive is.
Ik zou het niet zakelijk doen. Het idee is dat je met sponsoring naamsbekendheid verwerft waarmee je mogelijk opdrachten binnen kan halen. Met het soort opdrachten dat ik uit voer (en dat geldt waarschijnlijk de meesten hier) is het totaal onrealistisch te verwachten dat ik met sponsoring aan een school extra omzet kan creëren.Woy schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 11:36:
[...]
Er zal niet snel over gevallen worden, maar het feit dat er een factuur is maakt het nog niet zakelijk. Zeker als er geen zakelijke tegenprestatie tegenover staat. https://www.kvk.nl/advies...nsor-worden-slim-of-niet/
In principe is dit natuurlijk gewoon een prive aangelegenheid. Als er ook iets van promotie tegenoverstaat dan kan het als zakelijk gezien worden, maar een inspecteur heeft natuurlijk wel de mogelijkheid om te wegen of het niet voornamelijk prive is.
Een slechte zakelijke keuze is nog steeds een zakelijke keuze. Bij TV en radio is het heel normaal dat 95% niet je doelgroep is. Wie weet bereik je wel net die gene die wel op jou diensten zit te wachten. Sponsoring van sportverenigingen lijken mij ook ver van rendabel, toch doen vele het.Afas schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 12:12:
[...]
Ik zou het niet zakelijk doen. Het idee is dat je met sponsoring naamsbekendheid verwerft waarmee je mogelijk opdrachten binnen kan halen. Met het soort opdrachten dat ik uit voer (en dat geldt waarschijnlijk de meesten hier) is het totaal onrealistisch te verwachten dat ik met sponsoring aan een school extra omzet kan creëren.
Als het goed is gegaan misschien volgend jaar over sponsering hebben. Denk dat een factuur misschien ook wat weinig is zou dan wel echt foto maken ervan als bewijs.
Je zal misschien op die plek misschien niet direct je opdracht binnenslepen. Maar goodwill is ook wat waard. Wie weet is noemt een van die ouders jouw naam wel op zijn werk... een netwerk gaat verder dan de 1e ring.Afas schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 12:12:
[...]
Ik zou het niet zakelijk doen. Het idee is dat je met sponsoring naamsbekendheid verwerft waarmee je mogelijk opdrachten binnen kan halen. Met het soort opdrachten dat ik uit voer (en dat geldt waarschijnlijk de meesten hier) is het totaal onrealistisch te verwachten dat ik met sponsoring aan een school extra omzet kan creëren.
Als het over 100 euro gaat dan heb je met BTW aftrek en minder IB ongeveer €55 euro voordeel, daarvoor zou ik niet al te moeilijk doen en het privé houden maar iedereen maakt zijn of haar eigen afweging.NLKornolio schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 12:23:
We hebben uiteindelijk prive een tas vol cadeautjes afgeleverd. Ze wisten zelf ook niet echt wat de opkomst ging worden. Ze dachten zal ook wel drempel zijn voor mensen.
Als het goed is gegaan misschien volgend jaar over sponsering hebben. Denk dat een factuur misschien ook wat weinig is zou dan wel echt foto maken ervan als bewijs.
En vooral
In dit specifieke geval zou ik er geen ruchtbaarheid aan willen geven en de cadeautjes bij voorkeur anoniem schenken. Dat is met sponsoring niet mogelijk. En verder zal het een legitieme afweging zijn het zakelijk op te voeren, ik zou het alleen niet doen.RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 12:24:
[...]
Je zal misschien op die plek misschien niet direct je opdracht binnenslepen. Maar goodwill is ook wat waard. Wie weet is noemt een van die ouders jouw naam wel op zijn werk... een netwerk gaat verder dan de 1e ring.
Ik zoek sowieso liever de fiscale grenzen niet op. Ik heb een goed leven ook zonder het maximale er uit te willen halen.
Niet helemaal waar, wat @Deveon zegt klopt; zorg ervoor dat je voldoet aan de voorwaarde sponsoring vanuit een zakelijk oogpunt (dus meer naamsbekendheid), dan geldt er geen drempelbedrag en hoeft het zelfs geen ANBI status te hebben.Afas schreef op donderdag 1 december 2022 @ 18:49:
[...]
Als je een eenmanszaak hebt, verwacht ik dat het geen verschil maakt. Voor een schenking aan een goed doel geldt namelijk een drempelbedrag en daarnaast moet de school dan een ANBI zijn om belasting vrij te schenken. Als je een overeenkomst met de school sluit voor een aantal jaar (en de school ANBI status heeft), zijn er wel mogelijkheden om de gift helemaal aftrekbaar te maken. Dat is een privé aftrekpost dus er valt als IB ondernemer geen voordeel te halen dat je als particulier niet hebt.
Dus inderdaad een shirtje of poster regelen en klaar
[ Voor 3% gewijzigd door TommyGun op 02-12-2022 13:35 ]
Eens, dat is ook waarom ik het zeg inderdaad. Het is eigenlijk overduidelijk dat het een prive aangelegenheid is. Met het sponsor verhaal kun je er nog iets van maken, maar een inspecteur zo volledig terrecht de afweging kunnen maken dat het niet zakelijk is.Afas schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 12:12:
[...]
Zo eenvoudig is het niet, ook als je er wel sponsoring voor terug krijgt kan een inspecteur prima beargumenteren dat je die sponsoring niet gedaan zou hebben als je er geen andere belangen bij zou hebben. Als het bij bijvoorbeeld een school is waar je kinderen niet heen gaan zou het al een ander verhaal zijn.TommyGun schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 13:34:
[...]
Niet helemaal waar, wat @Deveon zegt klopt; zorg ervoor dat je voldoet aan de voorwaarde sponsoring vanuit een zakelijk oogpunt (dus meer naamsbekendheid), dan geldt er geen drempelbedrag en hoeft het zelfs geen ANBI status te hebben.
Dus inderdaad een shirtje of poster regelen en klaar. Zo doe ik het ook met (mijn eigen) Duchenne Heroes sponsoring.
Natuurlijk is de kans dat er over gevallen wordt erg klein, want het is op de totale begroting gewoon wisselgeld, maar juist daarom zou ik het ook gewoon prive houden.
[ Voor 9% gewijzigd door Woy op 02-12-2022 13:51 ]
Destijds de berekening gedaan met 15% of 19% VPB?Kwistnix schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 13:53:
Ik zit er toch sterk over na te denken om in 2023 van eenmanszaak naar BV over te gaan. Het lijkt zo langzamerhand toch wel fiscaal aantrekkelijk te worden. Omzet is best wat gestegen, geen FOR meer, versnelde afbouw van zelfstandigenaftrek. M'n acountant heeft het als 'ns uitgerekend en toen was het al minimaal voordelig. Ik denk dat het met een nieuwe berekening best eens meer zou kunnen lonen.
Dat hakt er namelijk aardig bij in.
Vanaf 2024 verlaagde dividendbelasting voor de eerste 67.000 (dubbele bij fiscale partners indien toepasbaar) maar alles daarboven wordt zwaarder belast.
En denk nog aan de 100% van het loon uit de meest vergelijkbare dienstbetrekking als DGA salaris ipv de huidige 75%.
Een B.V. kan zeker interessant zijn maar ook hier is de kaasschaaf er toch wel langs geweest.
Zeker. Dus dat moet echt wel een nieuwe berekening worden! Met name vanwege de aanpassing aan de gebruikelijkloonregeling. De VPB wijziging zal voor mij niet op heel korte termijn van invloed zijn, dat blijft nog wel even 15%. Dividendbelasting zou natuurlijk wel relevant kunnen zijn, maar dividend uitkeren zal ik niet snel doen, verwacht ik, zeker niet meer dan 67K.DarkFire1985 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 14:07:
[...]
Destijds de berekening gedaan met 15% of 19% VPB?
Dat hakt er namelijk aardig bij in.
Vanaf 2024 verlaagde dividendbelasting voor de eerste 67.000 (dubbele bij fiscale partners indien toepasbaar) maar alles daarboven wordt zwaarder belast.
En denk nog aan de 100% van het loon uit de meest vergelijkbare dienstbetrekking als DGA salaris ipv de huidige 75%.
Een B.V. kan zeker interessant zijn maar ook hier is de kaasschaaf er toch wel langs geweest.
De eerste 200.000 wordt belast tegen 19% vanaf volgend jaar. Zie ook de aantwoorden aan de Eerste KamerKwistnix schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 14:20:
[...]
Zeker. Dus dat moet echt wel een nieuwe berekening worden! Met name vanwege de aanpassing aan de gebruikelijkloonregeling. De VPB wijziging zal voor mij niet op heel korte termijn van invloed zijn, dat blijft nog wel even 15%. Dividendbelasting zou natuurlijk wel relevant kunnen zijn, maar dividend uitkeren zal ik niet snel doen, verwacht ik, zeker niet meer dan 67K.
Er is vanaf volgend jaar geen 15% meer.
Oh joh, ik dacht dat de eerst 200K juist 15% zou blijven. Oef, ja dat is wel even een goede om mee te nemen dan.DarkFire1985 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 14:23:
[...]
De eerste 200.000 wordt belast tegen 19% vanaf volgend jaar. Zie ook de aantwoorden aan de Eerste Kamer
Er is vanaf volgend jaar geen 15% meer.
Edit: ik zie het inderdaad hier:
https://www.mkbservicedes...sting-2023-stijgt-naar-19
Op een of andere manier had ik in m'n hoofd dat alleen het drempelbedrag verlaagd was en dat er een nieuw tarief bijgekomen was.
[ Voor 20% gewijzigd door Kwistnix op 02-12-2022 14:28 ]
Ik zou als zelfstandige in de frontend/grafische hoek zitten. Nu heb ik bij alle zakelijke verzekeringen het gevoel dat ik ze niet nodig heb:
- bedrijfsaansprakelijkheid
- rechtsbijstand
- inventaris/goederen
Ik werk nooit in een hoek waar ik "schade kan aanrichten". Database leeggooien, server down halen, gevoelige informatie per ongeluk delen... Het is CSS en HTML en accessibility wat ik als service aanbied. Als je systeembeheerder bent o.i.d. dan snap ik wel beter dat je deze verzekeringen wil, maar ik kan geeneens schade aanrichten al zou ik het willen.
Over oneens zijn over betalingen e.d. ben ik niet zo bang.
Zijn er nog meer mensen die dus onder de streep geen enkele zakelijke verzekering hebben?
EDIT: Even toevoegen: ik werk 100% vanuit thuis, nooit op een kantoor.
[ Voor 4% gewijzigd door kleneman op 02-12-2022 16:10 ]
De andere is beroepsaansprakelijkheid, die jou kan redden als je iets doms doet met (gevolg)schade. Bijvoorbeeld het uploaden van een header met de tekst 'Hamsteren!!!' terwijl je voor een supermarkt met een gele huisstijl aan het werk bent.
Daarnaast eisen sommige opdrachtgevers domweg dat je het hebt.
Artikel 21 Aansprakelijkheid
21.1 Indien één der Partijen tekortschiet in de nakoming van haar verplichtingen uit de
Overeenkomst, kan de andere Partij haar in gebreke stellen. De nalatige Partij is
echter onmiddellijk in verzuim als nakoming van de desbetreffende verplichtingen
anders dan door overmacht binnen de overeengekomen termijn reeds blijvend
onmogelijk is. De ingebrekestelling geschiedt schriftelijk, waarbij aan de nalatige Partij
een redelijke termijn wordt gegund om alsnog haar verplichtingen na te komen. Deze
termijn is een fatale termijn. Indien nakoming binnen deze termijn uitblijft, is de
nalatige Partij in verzuim.
21.2 De ingebrekestelling, bedoeld in het vorige lid, is niet vereist indien de termijn
waarbinnen de overeengekomen Diensten verricht hadden moeten zijn, voor de afloop
daarvan is verlengd. Indien de in het vorige lid bedoelde nakoming ook niet heeft
plaatsgevonden voor het eind van de verlengde termijn, is de nalatige Partij vanaf dat
moment direct in verzuim.
21.3 Tenzij anders overeengekomen, is de Partij die toerekenbaar tekortschiet in de
nakoming van haar verplichtingen tegenover de andere Partij aansprakelijk voor de
door de andere Partij geleden dan wel te lijden schade, met dien verstande dat de
aansprakelijkheid als volgt beperkt is:
- voor opdrachten waarvan de totale waarde kleiner is dan of gelijk aan € 50.000,-: €
150.000,- per gebeurtenis en € 300.000,- per contractjaar of gedeelte van een jaar
dat de Overeenkomst van kracht is;
- voor opdrachten waarvan de totale waarde meer is dan € 50.000,- maar kleiner dan
of gelijk aan € 100.000,-: € 300.000,- per gebeurtenis en € 500.000,- per
contractjaar of gedeelte van een jaar dat de Overeenkomst van kracht is;
- voor opdrachten waarvan de totale waarde meer is dan € 100.000,- maar kleiner dan
of gelijk aan € 150.000,-: € 500.000,- per gebeurtenis en € 1.000.000,- per
- voor opdrachten waarvan de totale waarde meer is dan € 150.000,- maar kleiner dan
of gelijk aan € 500.000,-: € 1.500.000,- per gebeurtenis en € 3.000.000,- per
- voor opdrachten waarvan de totale waarde meer is dan € 500.000,-: € 3.000.000,-
per gebeurtenis en € 5.000.000,- per contractjaar of gedeelte van een jaar dat de
Overeenkomst van kracht is.
Samenhangende gebeurtenissen worden daarbij aangemerkt als één gebeurtenis.
ARVODI-2018 9/13
De beperking van de aansprakelijkheid als hiervoor bedoeld komt te vervallen:
a. ingeval van aanspraken van derden op schadevergoeding ten gevolge van dood of
letsel;
b. indien sprake is van opzet of grove schuld aan de zijde van de andere Partij of het
Personeel van Opdrachtnemer of het Personeel van Opdrachtgever;
c. in geval van schending van intellectuele eigendomsrechten als bedoeld in artikel 24;
d. in geval van een tussen Partijen op grond van artikel 14 lid 2 gesloten
overeenkomst: ten aanzien van aanspraken op schadevergoeding, waaronder mede
begrepen de door de toezichthoudende autoriteit opgelegde boetes, in verband met
tekortschieten in de nakoming van die overeenkomst.
21.4 Indien Opdrachtnemer voor het verrichten van de Diensten gebruik maakt van zaken
als bedoeld in artikel 7 die eigendom zijn van Opdrachtgever, is Opdrachtnemer
aansprakelijk voor de schade die aan deze zaken wordt toegebracht. De
aansprakelijkheidsbeperking genoemd in het derde lid is dan van overeenkomstige
toepassing.
21.5 Indien Opdrachtnemer of derden als gevolg van het gebruik van zaken van
Opdrachtgever als bedoeld in artikel 7 schade lijden, op welke wijze dan ook, is deze
schade geheel voor rekening en risico van Opdrachtnemer. De
aansprakelijkheidsbeperking genoemd in het derde lid is dan van overeenkomstige
toepassing.
21.6 Alle verplichtingen met betrekking tot het Personeel van Opdrachtnemer, ook die
krachtens de belasting- en sociale verzekeringswetgeving, komen ten laste van
Opdrachtnemer. Opdrachtnemer vrijwaart Opdrachtgever tegen elke aansprakelijkheid
in dit verband. De aansprakelijkheidsbeperking zoals genoemd in het derde lid is niet
van toepassing.
Per ongeluk een copyrighted afbeelding gebruiken?kleneman schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 15:58:
Even peilen:
Ik werk nooit in een hoek waar ik "schade kan aanrichten". Database leeggooien, server down halen, gevoelige informatie per ongeluk delen...
Mijn suggestie zou zijn om dit eens met een verzekeringsmannetje te bespreken. Als je een goede hebt dan zal die je ook echt wel vertellen als zijn inschatting is dat je 't allemaal niet nodig hebt.
Ik zou meteen je inboedelverzekering ook maar stopzetten dan. Kleine kans dat je het nodig hebt.Avalaxy schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 16:25:
Als het aan mij lag zou ik geen enkele verzekering hebben. Ik heb zelfs geen AOV (ik spaar zelf wel voor een potje). Echter eisen tussenpartijen vaak dat je een bedrijfs- en beroepsaansprakelijkheidsverzekering hebt. Dus die 2 zul je wel nodig hebben, ook al is er ongeveer 0% kans dat je ze zult gebruiken.
Ik snap deze gedachtegang echt niet, maar goed...
[ Voor 3% gewijzigd door TommyGun op 02-12-2022 16:27 ]
Dus als jij morgen permanent arbeidsongeschikt zou worden onverwachts heb jij voldoende geld om tot je AOW-leeftijd fatsoenlijk te kunnen leven?Avalaxy schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 16:25:
Ik heb zelfs geen AOV (ik spaar zelf wel voor een potje).
We zitten hier in het freelance ICT topic chef. Ik heb het niet over privéverzekeringen.TommyGun schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 16:26:
[...]
Ik zou meteen je inboedelverzekering ook maar stopzetten dan. Kleine kans dat je het nodig hebt.
Ik snap deze gedachtegang echt niet, maar goed...
De kans dat ik met mijn werk arbeidsongeschikt raak is 0. Maar om antwoord te geven op je vraag: ja, als ik het heel minimaal aandoe wel.Freeaqingme schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 16:27:
[...]
Dus als jij morgen permanent arbeidsongeschikt zou worden onverwachts heb jij voldoende geld om tot je AOW-leeftijd fatsoenlijk te kunnen leven?
[ Voor 54% gewijzigd door Avalaxy op 02-12-2022 16:34 ]
Buiten je werk kun je ook ongeschikt raken.Avalaxy schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 16:33:
[...]
De kans dat ik met mijn werk arbeidsongeschikt raak is 0. Maar om antwoord te geven op je vraag: ja, als ik het heel minimaal aandoe wel.
Jij denkt dat je alleen maar arbeidsongeschikt raakt met je werk? Huh?Avalaxy schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 16:33:
De kans dat ik met mijn werk arbeidsongeschikt raak is 0. Maar om antwoord te geven op je vraag: ja, als ik het heel minimaal aandoe wel.
Die kans acht ik nihil. Ik vind de kosten van een AOV er dan ook niet tegenop wegen. Daarnaast is een AOV vaak volkomen nutteloos als je de aanvraag naar waarheid doet. Ik heb het geprobeerd: ze willen letterlijk sinds het begin der tijden ALLE kwalen weten die je ooit hebt gehad, inclusief elke verkoudheid. Als je een onderliggende kwaal hebt die je niet vermeldt dan kun je fluiten naar je verzekering op het moment dat die kwaal een probleem gaat zijn. Als je hem wél vermeldt dan kun je er donder op zeggen dat ze die kwaal gaan uitsluiten van je verzekering; ergo je verzekering is tamelijk nutteloos geworden omdat de risicofactoren plots niet meer gedekt zijn.TommyGun schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 16:34:
[...]
Buiten je werk kun je ook ongeschikt raken.
Ik had gewoon het dossier van m'n huisarts opgevraagd, en ben aan de telefoon alles gaan opnoemen dat daar in stond. De meneer aan de andere kant zuchtte net iets te hard toen ik begon over een ingegroeide teennagel. Maargoed, kunnen ze iig niet klagen dat ik iets vergeten was.
Een AOV-verzekering is ook een prive-verzekering, maar daarmee niet minder relevant voor ondernemers natuurlijk. Verder bestaat er altijd een kans dat je buiten jouw schuld om arbeidsongeschikt raakt. Stel het vriest van 't weekend, je glijdt ongelukkig uit, landt op je hoofd, hebt een hersenschudding dat niet goed gaat en de rest van je leven heb je spontaan dusdanige concentratieproblemen dat je niet meer kan werken. Ik gun het je niet, maar zo'n scenario doe je op voorhand helemaal niets aan.Avalaxy schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 16:33:
[...]
We zitten hier in het freelance ICT topic chef. Ik heb het niet over privéverzekeringen.
[...]
Tuurlijk kan je dan met 'heel minimaal aandoe[n]' een heel eind komen, maar ik zie zo'n AOV-verzekering juist als iets dat mij in staat stelt om dan niet ook de rest van m'n leven om te hoeven gooien. Als je helemaal niets regelt of aan reserves hebt kom je in de bijstand terecht. Als je alleen woont is dat zo'n 1100 euro bruto per maand. Ik zou voor dat geld teveel dingen moeten laten liggen die ik nu gewend ben te doen. Dan betaal ik liever nu zo'n 125 euro per maand om dat risico af te dekken.
Wat doen jullie dit jaar met tariefsverhogingen? Ik geef altijd begin december de tarieven door voor 2023. Meestal hanteer ik daarvoor de inflatie van het CBS, maar dan kom ik dit jaar waarschijnlijk rond de 10-12% verhoging uit. Dat is natuurlijk erg hoog en daar zal ik wel wat weerstand op ondervinden. Dat zou wellicht ook wel deels terecht zijn, want een groot deel van de kosten zit hem in de verhoogde energietarieven. Aan de andere kant is mijn spaartegoed netto nu ook 10% minder waard, omdat veel dingen agv de inflatie ook duurder zijn geworden. Hoe gaan jullie daar mee om? Gewoon 10% er bovenop zetten?
The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.
Is dat iets waar je mee aanklopt bij een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekeraar? Die paar honderd euro hoest ik dan zelf wel op, denk ik dan.Freeaqingme schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 16:26:
[...]
Per ongeluk een copyrighted afbeelding gebruiken?
Kom ik ooit in een situatie waarbij het fout gebruik van een foto of een stuk CSS me tienduizenden euro's kan kosten, dan bedank ik me snel :-)
Dat vind ik een naïeve gedachte.
Ik rijd motor en rijd defensief en kijk goed uit. Maar die vrouw die van links kwam gewoon met te hoge snelheid en zag mijn vriend niet... (of wilde me niet zien). Dat geldt ook bij oversteken, een ladder die door metaalmoeheid afbreekt, een herseninfarct, prostaatkanker, een hond die je ineens goed te pakken neemt. Allemaal gevallen die ik om me heen gezien heb. Allemaal mensen die voorzichtig hun leven leiden en ook eigenlijk best onverzekerd hadden kunnen zijn.
Overigens, je hebt natuurlijk gewoon recht op jouw eigen visie en gedachten.
Niet. Ik heb een contract tot 1 maart. Ik wil dat zij zich aan afspraken houden, dan doe ik dat ook. Eind januari, dan ga ik praten over een NIEUW contractBugBoy schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 16:54:
Wat doen jullie dit jaar met tariefsverhogingen?
Als freelancer ben je natuurlijk vrij om verzekering wel of niet te nemen, maar ik ken een aantal verhalen uit mijn omgeving van mensen zonder verzekering ziek werden of een ongeluk kregen, en dan stapelen de problemen zich wel op hoor.Avalaxy schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 16:40:
[...]
Die kans acht ik nihil. Ik vind de kosten van een AOV er dan ook niet tegenop wegen. Daarnaast is een AOV vaak volkomen nutteloos als je de aanvraag naar waarheid doet. Ik heb het geprobeerd: ze willen letterlijk sinds het begin der tijden ALLE kwalen weten die je ooit hebt gehad, inclusief elke verkoudheid. Als je een onderliggende kwaal hebt die je niet vermeldt dan kun je fluiten naar je verzekering op het moment dat die kwaal een probleem gaat zijn. Als je hem wél vermeldt dan kun je er donder op zeggen dat ze die kwaal gaan uitsluiten van je verzekering; ergo je verzekering is tamelijk nutteloos geworden omdat de risicofactoren plots niet meer gedekt zijn.
Mocht ik een ongeluk krijgen of ernstig ziek worden dan wil ik daar niet ook nog geldzorgen bij, vandaar dat ik wel een verzekering heb genomen.
Ja het kost geld en je moet je hele medische geschiedenis op tafel gooien, maar ik had geen uitsluitingen op een aantal vermelde kwalen terwijl ik dat wel had verwacht.
Voor mij schept die verzekering rust, als developer zou ik met 2 functionerende vingers nog kunnen werken, maar met concentratieproblemen door long covid of een ongeluk niet.
Bij het overwegen van een verzekering zou ik niet kijken naar de kans, maar naar de gevolgen.
Bijvoorbeeld: het eigen risico afkopen bij een huurauto doe ik nooit, hoewel er reele kans op schade is, kan ik de gevolgen zeker dragen. Als mijn huis in vlammen op gaat of ik tot aan mijn pensioen niet meer kan werken dan weer niet.
[ Voor 9% gewijzigd door Lisper op 02-12-2022 17:15 ]
Ik heb deze week m’n verhoging van 10% besproken per 1-1-23. Was geen enkel probleem (overheid). Verhoging viel overigens samen met een verlenging, tussentijds kan ik contractueel niet verhogen.BugBoy schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 16:54:
Wat doen jullie dit jaar met tariefsverhogingen? Ik geef altijd begin december de tarieven door voor 2023. Meestal hanteer ik daarvoor de inflatie van het CBS, maar dan kom ik dit jaar waarschijnlijk rond de 10-12% verhoging uit. Dat is natuurlijk erg hoog en daar zal ik wel wat weerstand op ondervinden. Dat zou wellicht ook wel deels terecht zijn, want een groot deel van de kosten zit hem in de verhoogde energietarieven. Aan de andere kant is mijn spaartegoed netto nu ook 10% minder waard, omdat veel dingen agv de inflatie ook duurder zijn geworden. Hoe gaan jullie daar mee om? Gewoon 10% er bovenop zetten?
Maar de 10% slikte ze zonder problemen, waarschijnlijk spelen de gemeentelijke CAO onderhandelingen ook mee.
En als je ook veel op wil nemen (om bijv je hypotheek af te lossen of wat dan ook), dan komt het omslagpunt vrij hoog te liggen. Voor mij een reden geweest om in EMZ te blijven: da's goedkoper dan BV voor mij, voor volgend jaar. Aldus de fiscalistKwistnix schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 14:25:
[...]
Oh joh, ik dacht dat de eerst 200K juist 15% zou blijven. Oef, ja dat is wel even een goede om mee te nemen dan.
Edit: ik zie het inderdaad hier:
https://www.mkbservicedes...sting-2023-stijgt-naar-19
Op een of andere manier had ik in m'n hoofd dat alleen het drempelbedrag verlaagd was en dat er een nieuw tarief bijgekomen was.
Sometimes you need to plan for coincidence
Dat dacht ik ook, tot ik mijn rechterarm brak na struikelen.Avalaxy schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 16:33:
De kans dat ik met mijn werk arbeidsongeschikt raak is 0.
Enkel vanwege mijn rol (project mgr, veel lullen over Teams dus) kon ik nog een beetje doorwerken, toch zo'n 1.5 maand omzetverlies gehad.
Sometimes you need to plan for coincidence
Ik ga inzetten op 15% verhoging met als argument dat ik meer taken op me heb genomen, dat er een tussenpersoon tussenuit is, en dat ik elders een hoger aanbod heb gekregen.BugBoy schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 16:54:
Wat doen jullie dit jaar met tariefsverhogingen? Ik geef altijd begin december de tarieven door voor 2023. Meestal hanteer ik daarvoor de inflatie van het CBS, maar dan kom ik dit jaar waarschijnlijk rond de 10-12% verhoging uit.
Inflatie is ook een factor, maar ga ik niet aandragen als argument.
Hoewel ik er weinig last van heb aangezien ik zuinig leef en genoeg verdien, wil ik het toch compenseren met oog op de toekomst: mijn spaargeld en pensioen zijn ook minder waard geworden.
Heb een contract voor korte periodes, maar weet dat de klant binnen 2 -3 maanden opnieuw wil onderhandelen voor nieuwe contract voorwaarden. Dat gaat het moment worden dat ik keuze ga maken of ik zal blijven en wat ik daar tegenover zal willen, inflatie correctie neem ik er dan bij.RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 16:57:
[...]
Niet. Ik heb een contract tot 1 maart. Ik wil dat zij zich aan afspraken houden, dan doe ik dat ook. Eind januari, dan ga ik praten over een NIEUW contract
Mijn ervaring vorig jaar naar een nieuwe opdracht zoeken in December was niet de beste (zie het ook terug in aantal Linkedin berichten, van 2-3 per dag naar 1 deze week), dit speelt zeker in mijn achterhoofd. Til de discussie liever over aankomende periode heen.
Dat viel bij de twee aanvragen die ik heb gedaan reuze mee. Uiteindelijk wel gekozen voor de gene zonder uitsluitingen.Avalaxy schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 16:40:
[...]
Die kans acht ik nihil. Ik vind de kosten van een AOV er dan ook niet tegenop wegen. Daarnaast is een AOV vaak volkomen nutteloos als je de aanvraag naar waarheid doet. Ik heb het geprobeerd: ze willen letterlijk sinds het begin der tijden ALLE kwalen weten die je ooit hebt gehad, inclusief elke verkoudheid. Als je een onderliggende kwaal hebt die je niet vermeldt dan kun je fluiten naar je verzekering op het moment dat die kwaal een probleem gaat zijn. Als je hem wél vermeldt dan kun je er donder op zeggen dat ze die kwaal gaan uitsluiten van je verzekering; ergo je verzekering is tamelijk nutteloos geworden omdat de risicofactoren plots niet meer gedekt zijn.
Overigens wel bijzonder dat je een betere risico analyse weet te maken dan de verzekeraars. Zoals jij beschrijft is het gouden business!
@BugBoy Als je recent uit loondienst komt kan je inderdaad vrijwillig verzekeren. De voorwaarde zijn echter minimaal, kosten behoorlijk fors en daardoor eigenlijk alleen interessant als je het van de verplichte acceptatie moet hebben.
Zou simpel is het natuurlijk niet: Sponsoring wordt juist ook vaak gedaan vanwege die andere belangen. Bijvoorbeeld: een ouder met een eigen bedrijf die het leuk vindt om het team van zijn/haar kind te sponsoren. Een (oud-)lid welke een bord langs het veld laat plaatsen, etc. Die hadden echt niet zomaar een wereldvreemd team aangekleed of een bord bij een andere club langs het veld gezet.Woy schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 13:50:
[...]
Zo eenvoudig is het niet, ook als je er wel sponsoring voor terug krijgt kan een inspecteur prima beargumenteren dat je die sponsoring niet gedaan zou hebben als je er geen andere belangen bij zou hebben. Als het bij bijvoorbeeld een school is waar je kinderen niet heen gaan zou het al een ander verhaal zijn.