Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
mannowlahn schreef op zondag 13 november 2022 @ 01:32:
[...]
Ik hou mij wel bezig met mijn tarief. Want als ik zie dat de markt veel meer betaald en ik dat bij mijn opdrachtgever neerleg dan zegt die ja regel met de recruiter en die heeft dan in een straal weinig marge. Prima hoor, genoeg andere opdrachtgevers. Maar als dan puntje bij paaltje komt en je gaat dan echt weg dan ben je wel in eens de boeman en is je referentie minder bruikbaar.
Mogelijk bied die tussenpersoon (recruiter is toch loondienst?) wel meerwaarde die jij niet kan bieden. Zo heeft mijn tussenpersoon een brief gehad dat die aan bepaalde certificering moet voldoen. Van die typisch ESG kenmerken over milieu en inclusiviteit. Kost 2k per jaar en gelijk even 3 jaar aftikken, nog even los van de werkzaamheden om de audit daarvan te voorzien.

Gekkenwerk voor een éénpitter maar met tientallen externe is zoiets prima te dragen. De inhurende organisatie kan zo weer waarschijnlijk een vinkje zetten wat voor hen heel belangrijk is, wat voor onzin ik het zelf ook vind.

offtopic:
Zo zijn collega’s van mij recent ook bezig geweest met het monitoren van stroomverbruik van een laptop versus desktop en of de overgang naar laptops wel verantwoord was. Die dockingstations hebben namelijk een enorme aansluitwaarde! Om de laptops op te laden.. Ach, directie weer blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:50

Yucon

*broem*

Deveon schreef op zondag 13 november 2022 @ 09:42:
offtopic:
Zo zijn collega’s van mij recent ook bezig geweest met het monitoren van stroomverbruik van een laptop versus desktop en of de overgang naar laptops wel verantwoord was. Die dockingstations hebben namelijk een enorme aansluitwaarde! Om de laptops op te laden.. Ach, directie weer blij.
offtopic:
heb je wel eens je hand op zo'n dock gelegd? Het is echt bizar hoe warm veel van die dingen. Als je dan ziet dat op veel plekken de combi laptop + dock feitelijk als thin client voor citrix gebruikt wordt is het best terecht dat hier vragen over gesteld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-09 09:26
Yucon schreef op zondag 13 november 2022 @ 09:53:

offtopic:
heb je wel eens je hand op zo'n dock gelegd? Het is echt bizar hoe warm veel van die dingen. Als je dan ziet dat op veel plekken de combi laptop + dock feitelijk als thin client voor citrix gebruikt wordt is het best terecht dat hier vragen over gesteld worden.
Jup, net als de powerbrick van een laptop warm wordt.
Alleen zit de transformator bij een laptop extern (de powerbrick) en bij de dock intern.

Als je het als thin client gebruikt is het de vraag of je wel zo'n zware laptop + dock nodig hebt.
Maar voor de fat-clients zoals die van ontwikkelaars? 400+ watt moet er nu eenmaal doorheen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-09 19:50
Woy schreef op zondag 13 november 2022 @ 08:35:
@mannowlahn de huidige klant waar je voor werkt heeft een interne billing afdeling, en daar kun je ook gewoon direct voor werken, doe ik ook ;)

Ik denk dat je voor de meeste bedrijven wel direct kunt werken zonder recruiter maar de procedures kunnen wat stroperig zijn, dus veel inhurende managers kiezen dan ook voor de weg van de minste weerstand.
Dan twijfel ik of wij dezelfde hebben want ik kan alleen via tergos of layer aan de bak bij deze klant. Wellicht andere partner? Ik zit zelf in de cloud hoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
ralpje schreef op zondag 13 november 2022 @ 08:54:
[...]

Ja. Hm. Ik weet niet wat ik hiervan vindt.
Ooit geroepen principieel niets meer met HeadFirst te doen na een slechte ervaring.
Nu een aardig stuk onderweg met StarApple om een rol ergens in te vullen (als in: m'n handtekening moet nog onder de overeenkomst).

What to do :+
Lol wut? Head first niet mee willen werken maar wel met Starapple? Als er een partij hoog op de suit list staat bij mij is het juist Starapple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
Deveon schreef op zondag 13 november 2022 @ 09:42:
[...]

Mogelijk bied die tussenpersoon (recruiter is toch loondienst?) wel meerwaarde die jij niet kan bieden. Zo heeft mijn tussenpersoon een brief gehad dat die aan bepaalde certificering moet voldoen. Van die typisch ESG kenmerken over milieu en inclusiviteit. Kost 2k per jaar en gelijk even 3 jaar aftikken, nog even los van de werkzaamheden om de audit daarvan te voorzien.

Gekkenwerk voor een éénpitter maar met tientallen externe is zoiets prima te dragen. De inhurende organisatie kan zo weer waarschijnlijk een vinkje zetten wat voor hen heel belangrijk is, wat voor onzin ik het zelf ook vind.

offtopic:
Die recruiters hebben geen toegevoegde waarde. Technische interviews doen ze niet. Bedrijven willen gewoon een factuur krijgen en dat is vaak de reden dat die recruiters er tussen zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
mannowlahn schreef op zondag 13 november 2022 @ 10:45:
[...]

Die recruiters hebben geen toegevoegde waarde. Technische interviews doen ze niet. Bedrijven willen gewoon een factuur krijgen en dat is vaak de reden dat die recruiters er tussen zitten
Bedrijven willen iets, tussenpersoon bied dat, maar ze voegen niets toe? Die logica ontgaat mij even.. Denk je dat opdrachtgevers graag 10-20 euro p/u teveel te betalen? Alles overheid gerelateerd is ook nog een aanbestedingsplichtig waar prijs vaak een grote rol speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
Deveon schreef op zondag 13 november 2022 @ 10:58:
[...]

Bedrijven willen iets, tussenpersoon bied dat, maar ze voegen niets toe? Die logica ontgaat mij even.. Denk je dat opdrachtgevers graag 10-20 euro p/u teveel te betalen? Alles overheid gerelateerd is ook nog een aanbestedingsplichtig waar prijs vaak een grote rol speelt.
Je vroeg wat de recruiters aanbieden. Imho is dat de billing faciliteit. Voor de rest is het allemaal maar een rare bedoeling en veelal gebrek aan een HR afdeling die capabel is.

Ja ze betalen graag die 20 euro extra omdat die HR mensen gewoon niet capabel genoeg zijn. Maar bedrijven betalen miljoenen per jaar teveel in fees. Mijn klant in ieder geval wel. Dat geld kan je ook investeren in mensen die HR wel proactief benaderen.

Het is toch vreemd dat bedrijven met meer dan 50 personeel niet iemand in dienst hebben die in staat zijn mensen te werven.

Wellicht is het een beetje te kort door de bocht maar ik heb gewoon geen hoge pet op van die recruiters. Sterker nog ik help ze actief met mensen werven door mensen aan te dragen. Kleine fee staat daar tegen over, maar die mensen zitten gewoon op LinkedIn hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• figlio del comm
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-09 14:16
Een bedrijf van 50 man gaat niemand aannemen voor recruitment als dat niet je core-business is. Veel te duur.
Probleem is dat het voor veel bedrijven ook lastig is om goede HR/recruiters te vinden, net als IT’ers. Wij maken daar dankbaar gebruik van als ZZP’ers.
Recruiters zijn over het algemeen starters/zitten aan begin van carrière. Veel doorgroei zit er dan bij een bedrijf niet in. Als je bij een broker gaat werker is die doorgroei en variatie er vaak wel. Je kunt dan behalve groeien ook switchen naar andere branches, je hebt 50 collega’s die ongeveer hetzelfde werk doen (ipv 1), trainingen en cursussen gericht op jouw werk en ontwikkeling (bij veel organisatie is de drang om recruitment te ontwikkelen niet erg groot) etc.
Ik zit momenteel bij een middelgrote (publieke) organisatie. Recruiters en IT’ers is daarvoor bijna niet te vinden. Ik maak dus gebruik van brokers die dat werk (prima) voor me doen.

[ Voor 6% gewijzigd door figlio del comm op 13-11-2022 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:00

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

mannowlahn schreef op zondag 13 november 2022 @ 10:42:
[...]

Dan twijfel ik of wij dezelfde hebben want ik kan alleen via tergos of layer aan de bak bij deze klant. Wellicht andere partner? Ik zit zelf in de cloud hoek.
Minimum marge 20,- dus openheid van marge en inleveren voordat je start zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-09 18:03
Deveon schreef op zondag 13 november 2022 @ 10:58:
[...]

Als ik die tarieven hier voorbij zie komen dan betalen de opdrachtgevers iig niet die 10-20 euro :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 02:42
mannowlahn schreef op zondag 13 november 2022 @ 10:43:
[...]

Lol wut? Head first niet mee willen werken maar wel met Starapple? Als er een partij hoog op de suit list staat bij mij is het juist Starapple.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styx1
  • Niet online

styx1

prutser

Ik ben mij aan het inlezen over de KIA regeling, klopt mijn aanname?

Fictieve cijfers:

Huidige cijfers:
Omzet: 120.000,-
De te betalen IB+VV+ZVW over 120.000 = 50.000,-
Kosten 0,-
Belastingdruk: 41%

Cijfers na investering van 2.700,- ex btw:
Kosten: 2.700 (+ 28% KIA = 756) = 3.456,-
De te betalen IB+VV+ZVW over 120.000 - 3456 = 116.544 * 41% = 47.780,-

Dit zijn even fictieve cijfers, maar klopt de berekening min of meer?
Thanks

Debian -- The Universal Operating System OF "Ubuntu: Linux for human beings"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHoff
  • Niet online
styx1 schreef op zondag 13 november 2022 @ 18:45:

Fictieve cijfers:

Huidige cijfers:
Kosten 0,-

Thanks
Maar 120.000*41% != 50.000 maar 49.200.
Members only:

[ Voor 19% gewijzigd door theHoff op 13-11-2022 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styx1
  • Niet online

styx1

prutser

theHoff schreef op zondag 13 november 2022 @ 18:56:

Maar 120.000*41% != 50.000 maar 49.200.
Klopt, zijn fictieve bedragen en ik heb afgerond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 10:32

TMC

mannowlahn schreef op zondag 13 november 2022 @ 01:32:
[...]

Waarom ik er helaas mee in contact kom. Omdat veel grote bedrijven helaas recruiters gebruiken als een billing partij. Die hebben helaas geen head first er tussen maar recruiters om in een keer af te tikken. Ik zou met alle liefde die bedrijven zelf aanschrijven maar je wordt door verwezen naar die recruiters.

Ik hou mij wel bezig met mijn tarief. Want als ik zie dat de markt veel meer betaald en ik dat bij mijn opdrachtgever neerleg dan zegt die ja regel met de recruiter en die heeft dan in een straal weinig marge. Prima hoor, genoeg andere opdrachtgevers. Maar als dan puntje bij paaltje komt en je gaat dan echt weg dan ben je wel in eens de boeman en is je referentie minder bruikbaar.

Dus je ontkomt er vaak als freelancer niet aan. Ik zou willen dat meer bedrijven zoals bv Achmea handelen. Eenmalige fee aan recruiter en head first voor billing.
Je ontkomt er niet aan omdat bedrijven niet individueel met freelancers af willen stemmen. Ze huren een partij in die dat voor hen regelt. Dat is hun meerwaarde. Snap echt niet waarom je hier zo'n punt van maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMC

TMC

mannowlahn schreef op zondag 13 november 2022 @ 11:15:
[...]

Je vroeg wat de recruiters aanbieden. Imho is dat de billing faciliteit. Voor de rest is het allemaal maar een rare bedoeling en veelal gebrek aan een HR afdeling die capabel is.

Ja ze betalen graag die 20 euro extra omdat die HR mensen gewoon niet capabel genoeg zijn. Maar bedrijven betalen miljoenen per jaar teveel in fees. Mijn klant in ieder geval wel. Dat geld kan je ook investeren in mensen die HR wel proactief benaderen.

Het is toch vreemd dat bedrijven met meer dan 50 personeel niet iemand in dienst hebben die in staat zijn mensen te werven.

Wellicht is het een beetje te kort door de bocht maar ik heb gewoon geen hoge pet op van die recruiters. Sterker nog ik help ze actief met mensen werven door mensen aan te dragen. Kleine fee staat daar tegen over, maar die mensen zitten gewoon op LinkedIn hoor.
Het idee dat tussenpartijen 'nietsnutten' zijn en HR-mensen van hurende partijen 'incapabel zijn' maar jij gelukkig wel alles scherp ziet is een kinderlijke denkwijze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
TMC schreef op zondag 13 november 2022 @ 21:02:
[...]
Je ontkomt er niet aan omdat bedrijven niet individueel met freelancers af willen stemmen. Ze huren een partij in die dat voor hen regelt. Dat is hun meerwaarde. Snap echt niet waarom je hier zo'n punt van maakt.
Ik heb denk ik toch uitgelegd waarom ik er wel en punt van maak. Het is een nadelig effect voor freelancer en opdrachtgever voor lange termijn. Ik snap niet echt dat je nog steeds niet mijn punt begrijpt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mannowlahn
TMC schreef op zondag 13 november 2022 @ 21:07:
[...]
Het idee dat tussenpartijen 'nietsnutten' zijn en HR-mensen van hurende partijen 'incapabel zijn' maar jij gelukkig wel alles scherp ziet is een kinderlijke denkwijze.
Nietsnutten zijn jouw woorden. Ik heb het over niet capabel en dat hun primaire functie meer billing is dan dat ze daadwerkelijk in staat zijn goede werving en selectie te verrichten. Dat is niet alleen mijn mening, ander topic in dit forum staat vol met ervaringen die overeenkomen met deze observatie. Mocht ik je tegen het hoofd gestoten hebben mbt HR medewerkers dan mijn excuses, geen idee vanwaar je licht geagiteerde toon vandaan komt? Ik zou het kinderlijke ook terug kunnen geven door je opmerking over scherp zien :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

TMC schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 22:03:
[...]
Je verwoordt het cynisch, maar inderdaad is de toegevoegde waarde van tussenpartijen dat zij de markt beter kennen en zo beter in staat zijn de juiste mensen te vinden. Daar komt bovenop dat elke organisatie streeft naar reductie/minimalisatie van het aantal leveranciers en daarom liever met tussenpartijen werkt i.p.v. met elke ZZP'er individueel te gaan afstemmen. Hoe dan ook, tussenpartijen hebben gewoon toegevoegde waarde en mogen dus wat verdienen.
Tsja, alleen kennen we hier allemaal de tussenpartijen die niets anders doen dan cv's matchen aan keywords van vacatures.

Ze nemen alleen het onderdeel "zoeken" uit handen door op LinkedIn met hagel te schieten. Ze weten niks, maar dan ook helemaal niks van softwareontwikkeling, ze kennen de personen die ze naar voren schuiven niet persoonlijk noch begrijpen ze ook maar iets van diens skills, en ze begrijpen niet waar er precies vraag naar is bij de opdrachtgever, maar vangen ondertussen wel 4-6 maandsalarissen voor één plaatsing in loondienst (en hebben daardoor net zulke perverse prikkels als makelaars die op provisiebasis werken) of vangen voor de volledige loopduur van een zzp-contract 15-25% van het tarief per uur.

En dat is gewoon absurd veel gezien wat je ervoor terugkrijgt.

Ik heb persoonlijk niet één keer de ervaring mogen hebben van een fijne tussenpartij die voor een redelijk tarief een goede dienst levert, maar vaak genoeg juist dat wat ik hierboven schets.

Dus het is echt niet verwonderlijk dat de gemiddelde developer meer dan klaar is met deze in hun ogen volstrekt niets toevoegende praktijken.

[ Voor 3% gewijzigd door CodeCaster op 13-11-2022 21:18 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mannowlahn
Schiet mij net binnen. Een HR medewerker/ recruiter van mijn huidige klant benaderde mij via LinkedIn terwijl ik er al werkzaam was als freelancer. Of ik klaar was voor de volgende stap, lol wat?. Het spijt mij zeer maar dat is gewoon een vrij droevige situatie. Ik heb haar via interne teams laten weten dat wij al collega’s waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Als de fee per poppetje eenmalig zou zijn heb ik er meer vrede mee dan x euro per uur tot sint juttemis. Verder is mijn persoonlijke mening dat 'we' te veel uit besteden aan andere partijen. Als je consistent 10FTE nodig hebt voor een ondersteunende dienst, dan zie ik ze liever op de loonlijst van het bedrijf waar de werkzaamheden worden verricht dan op de loonlijst van een onderaannemer/leverancier. Voorbeeldje daarvan is zo'n partij die kantinediensten levert in een kantoor met 1000+ werkplekken, dat kan je prima in huis oplossen zonder de Sodexo's van deze wereld. Hoeven ze ten tijde van een pandemie ook niet ontslagen te worden. :X

[ Voor 5% gewijzigd door jadjong op 13-11-2022 21:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
jadjong schreef op zondag 13 november 2022 @ 21:20:
Als de fee per poppetje eenmalig zou zijn heb ik er meer vrede mee dan x euro per uur tot sint juttemis. Verder is mijn persoonlijke mening dat 'we' te veel uit besteden aan andere partijen. Als je consistent 10FTE nodig hebt voor een ondersteunende dienst, dan zie ik ze liever op de loonlijst van het bedrijf waar de werkzaamheden worden verricht dan op de loonlijst van een onderaannemer/leverancier. Voorbeeldje daarvan is zo'n partij die kantinediensten levert in een kantoor met 1000+ werkplekken, dat kan je prima in huis oplossen zonder de Sodexo's van deze wereld. Hoeven ze ten tijde van een pandemie ook niet ontslagen te worden. :X
Dat idee is leuk maar door de schaarste vind je ze niet. De ICT dienstverleners leiden zelf hun personeel op en detacheringsbureau plukken ze weg met een mooie glimlach voordat ze wisten dat het tijd voor iets anders was.

Los van de meeste goeie IT’ers al lang zelfstandig zijn is de pool van capabele mensen in loondienst enorm klein en bijna niet in een CAO schaal te krijgen. Tenslotte is de managersschaal natuurlijk not-don. Dat een externe meer verdient dan de directie vinden ze dan wel prima.

PS: Voor 1000 werkplekken heb je geen 10 FTE nodig hoor, al ben ik nog geen leverancier tegengekomen die fatsoenlijk personeel erop inzet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMC

TMC

CodeCaster schreef op zondag 13 november 2022 @ 21:16:
[...]

Tsja, alleen kennen we hier allemaal de tussenpartijen die niets anders doen dan cv's matchen aan keywords van vacatures.

Ze nemen alleen het onderdeel "zoeken" uit handen door op LinkedIn met hagel te schieten. Ze weten niks, maar dan ook helemaal niks van softwareontwikkeling, ze kennen de personen die ze naar voren schuiven niet persoonlijk noch begrijpen ze ook maar iets van diens skills, en ze begrijpen niet waar er precies vraag naar is bij de opdrachtgever, maar vangen ondertussen wel 4-6 maandsalarissen voor één plaatsing in loondienst (en hebben daardoor net zulke perverse prikkels als makelaars die op provisiebasis werken) of vangen voor de volledige loopduur van een zzp-contract 15-25% van het tarief per uur.

En dat is gewoon absurd veel gezien wat je ervoor terugkrijgt.

Ik heb persoonlijk niet één keer de ervaring mogen hebben van een fijne tussenpartij die voor een redelijk tarief een goede dienst levert, maar vaak genoeg juist dat wat ik hierboven schets.

Dus het is echt niet verwonderlijk dat de gemiddelde developer meer dan klaar is met deze in hun ogen volstrekt niets toevoegende praktijken.
Iemand moet toch met hagel schieten? Dat is arbeid die waarde heeft. Dat ze daarvoor 'teveel' betaald krijgen: who cares? Uiteindelijk betaalt de opdrachtgever dit. Als zij tevreden zijn, prima toch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMC

TMC

mannowlahn schreef op zondag 13 november 2022 @ 21:11:
[...]

Ik heb denk ik toch uitgelegd waarom ik er wel en punt van maak. Het is een nadelig effect voor freelancer en opdrachtgever voor lange termijn. Ik snap niet echt dat je nog steeds niet mijn punt begrijpt.
Ik zie geen enkel nadeel. Zonder tussenpartijen zouden opdrachtgevers- en nemers elkaar moeilijk vinden waardoor er onnodig veel tijd besteed gaat worden aan het vinden van mensen of opdrachten. Prima om dat te versnellen tegen een fee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC

TMC

jadjong schreef op zondag 13 november 2022 @ 21:20:
Ben jij opdrachtgever? Zo nee, dan snap ik niet waarom je je zo druk maakt. Zo ja, zoek een partij die lagere fees hanteert of doe het zelf?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
TMC schreef op zondag 13 november 2022 @ 22:54:
[...]
Ben jij opdrachtgever? Zo nee, dan snap ik niet waarom je je zo druk maakt. Zo ja, zoek een partij die lagere fees hanteert of doe het zelf?
In beide gevallen mag ik er een mening over hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mannowlahn
TMC schreef op zondag 13 november 2022 @ 22:53:
[...]
Ik zie geen enkel nadeel. Zonder tussenpartijen zouden opdrachtgevers- en nemers elkaar moeilijk vinden waardoor er onnodig veel tijd besteed gaat worden aan het vinden van mensen of opdrachten. Prima om dat te versnellen tegen een fee.
Moeilijker vinden ben ik niet met je eens. LinkedIn vacatures biedt de mogelijkheid iets te markeren als contract of interim. We hebben freelance.nl en freelancedev.nl veel makkelijker dan dat wordt het niet. Ze kunnen daar de opdracht plaatsen met zelfs het tarief erbij. Alleen die laatste website wordt dan door opdrachtgevers gebruikt. Meestal Shell, overheid en gemeente Amsterdam.

Het enige argument wat dan nog ingebracht kan worden is selectie. Maar de recruiters die ik 9 van de 10 keer aan de telefoon of LinkedIn bericht krijg zijn net vers van hbo af en hebben totaal geen idee waar ze het over hebben.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mannowlahn
TMC schreef op zondag 13 november 2022 @ 22:54:
[...]
Er is nu al een paar keer gesteld waarom die hoge fees potentieel een probleem kunnen worden maar je leest er steeds over heen of je gaat er bewust niet op in? Ben jij een recruiter?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-09 08:37
@TMC Lees ook eens wat @Verwijderd hierover heeft geschreven. Hij kent het vak van recruiter van binnenuit, oa hier: https://www.linkedin.com/...nsen-die-ze-mark-joosten/

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

TMC schreef op zondag 13 november 2022 @ 22:51:
[...]
Iemand moet toch met hagel schieten? Dat is arbeid die waarde heeft. Dat ze daarvoor 'teveel' betaald krijgen: who cares? Uiteindelijk betaalt de opdrachtgever dit. Als zij tevreden zijn, prima toch.
Tussenpartijen zorgen al-tijd voor gezeik.

Bij mijn laatste werkgever, een dozijn jaar geleden: ik kreeg een lager startsalaris, want StarApple (jaja) zou mijn maandsalaris keer zes krijgen. Dat zou na m'n proeftijd worden gecompenseerd.

Dan de partijen die steevast te laat betalen. Dertig dagen? More like 35, soms 40 als ze dat beter uitkomt. Zelfs al diende ik m'n uren nog voor de laatste dag van de maand in.

Dan het liegen en uitknijpen. Tegen de opdrachtgever liegen over mijn tarief. Tegen mij liegen over wat de opdrachtgever betaalt. Liegen over hun marge. Niets inleveren van hun 15-25 euro PER UUR als de opdrachtgever moet bezuinigen, maar dat helemaal bij mij neerleggen.

En dan het schieten met hagel, het spammen via Bullhorn/ContactOut op datalekken, mijn profiel niet lezen, geen idee hebben wat de techniek inhoudt, mijn cv aanpassen, mij ongevraagd aanbieden, niet transparant zijn over opdrachten of opdrachtgevers, liegen over exclusiviteit, elk half jaar nieuwe vers afgestudeerde marketingstudenten aannemen die weer even een kwartiertje willen bellen om te horen wat ik zoek maar daar niet naar luisteren omdat ze het niet snappen, dagelijks verzoeken op LinkedIn want "even linken kan geen kwaad toch haha", tegenwoordig steeds vaker verzoeken of ik bedrijfspagina's wil liken...

Nee, ik geloof niet dat 80% van de recruiters ook maar iets toevoegt aan de markt, maar wel prijzen opdrijft voor hun eigen gewin. Het is geen wonder dat er zoveel zijn die er niks van bakken, maar wel in de markt blijven.

Wat jij zegt, is dat het niet erg is dat TicketMaster 25 euro servicekosten vraagt en zelf kaarten op de doorverkoopmarkt zet om zo de prijs op te drijven, "want je kunt toch naar het concert?". Gewoon nee.

[ Voor 5% gewijzigd door CodeCaster op 14-11-2022 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12:34
Zowel werving/selectie als de uiteindelijke (IT) functie wordt door veel bedrijven uitbesteed. Daarom zijn wij er en daarom zijn er recruiters. Uiteindelijk wil de overheid van ons allemaal af door ons in een loondienst jasje te persen (beetje stellig, maar goed, je snapt het wel).
Als we allemaal weer netjes 40 jaar voor een baas gaan werken, dan verdwijnen de recruiters ook weer. Tot die tijd hebben we elkaar nodig. Tegen wil en dank.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

RonaldHeirbaut schreef op maandag 14 november 2022 @ 08:41:
Zowel werving/selectie als de uiteindelijke (IT) functie wordt door veel bedrijven uitbesteed. Daarom zijn wij er en daarom zijn er recruiters. Uiteindelijk wil de overheid van ons allemaal af door ons in een loondienst jasje te persen (beetje stellig, maar goed, je snapt het wel).
Als we allemaal weer netjes 40 jaar voor een baas gaan werken, dan verdwijnen de recruiters ook weer. Tot die tijd hebben we elkaar nodig. Tegen wil en dank.
Gelukkig heb ik de afgelopen vijf jaar van de tien die ik zzp'er ben al m'n opdrachten uit m'n netwerk aangeboden gekregen

Ik zit er steeds vaker aan te denken om m'n LinkedIn op te schonen en enkel mensen over te houden die ik persoonlijk ken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
CodeCaster schreef op maandag 14 november 2022 @ 08:38:
[...]
Dan de partijen die steevast te laat betalen. Dertig dagen? More like 35, soms 40 als ze dat beter uitkomt. Zelfs al diende ik m'n uren nog voor de laatste dag van de maand in.

Dan het liegen en uitknijpen. Tegen de opdrachtgever liegen over mijn tarief. Tegen mij liegen over wat de opdrachtgever betaalt. Liegen over hun marge. Niets inleveren van hun 15-25 euro PER UUR als de opdrachtgever moet bezuinigen, maar dat helemaal bij mij neerleggen.
Ja, dus??! JIJ bent toch de ondernemer? Te laat betalen? Two strikes out. Gewoon een rentefactuur sturen. Nog steeds gedoe, dan contract ontbinden op basis van het niet naleven van de voorwaarden.

Bezuinigen bij een opdrachtgever? Dat zijn nieuwe onderhandelingen. Gewoon weer ondernemen. Handje klap tot je er uit bent samen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
CodeCaster schreef op maandag 14 november 2022 @ 08:43:
[...]
Ik zit er steeds vaker aan te denken om m'n LinkedIn op te schonen en enkel mensen over te houden die ik persoonlijk ken.
Recruiters die me willen toevoegen; prima. Elk jaar rond de kerst ga ik mijn 500+ contacten door en bepaal ik wie er (nog) wat voor me betekenen. Niet zelden gaan er weer 200-300 weg.
Recruiters, azijnzeikers, collega's waar ik al 10 jaar niks meer van hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

RonaldHeirbaut schreef op maandag 14 november 2022 @ 08:45:
[...]

Ja, dus??! JIJ bent toch de ondernemer? Te laat betalen? Two strikes out. Gewoon een rentefactuur sturen. Nog steeds gedoe, dan contract ontbinden op basis van het niet naleven van de voorwaarden.

Bezuinigen bij een opdrachtgever? Dat zijn nieuwe onderhandelingen. Gewoon weer ondernemen. Handje klap tot je er uit bent samen.
Er wordt gevraagd "who cares" en gezegd "prima toch". Ik leg uit waarom ik care en waarom het niet prima is.

Ja, ik ben op mijn strepen gaan staan om mijn facturen op tijd betaald te gaan krijgen, en ik heb gezegd dat zij die verhoging voor hun rekening mochten nemen. Want wie is hier nou de zzp'er die het werk doet.

Maar het is gewoon onnodig en onredelijk dat een partij 10-20K per jaar verdient aan het doorsturen van factuurtjes na het vervullen van één vacature.
RonaldHeirbaut schreef op maandag 14 november 2022 @ 08:48:
[...]

Recruiters die me willen toevoegen; prima. Elk jaar rond de kerst ga ik mijn 500+ contacten door en bepaal ik wie er (nog) wat voor me betekenen. Niet zelden gaan er weer 200-300 weg.
Recruiters, azijnzeikers, collega's waar ik al 10 jaar niks meer van hoor.
Ik weet niet of wij gelinkt zijn, maar fijne kerst alvast dan. ;w :+

[ Voor 19% gewijzigd door CodeCaster op 14-11-2022 08:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
CodeCaster schreef op maandag 14 november 2022 @ 08:48:
[...]
Maar het is gewoon onnodig en onredelijk dat een partij 10-20K per jaar verdient aan het doorsturen van factuurtjes na het vervullen van één vacature.
Blijkbaar ben je er bij het zetten van de handtekening wel akkoord mee gegaan.

Het wordt anders als er, zoals ik heb meegemaakt, over gelogen wordt. De marge zou enkele euro's zijn en het bleken er 30. Dan word ik giftig. Maar als de marge 15 euro/uur is? Prima hoor. Als ik het maar weet. Blijkbaar vind de opdrachtgever het dat waard, dat die recruiter er tussen zit. Ik heb mijn tarief en daar ben ik blij mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
CodeCaster schreef op maandag 14 november 2022 @ 08:48:
Ik weet niet of wij gelinkt zijn, maar fijne kerst alvast dan. ;w :+
Mijn naam is mijn naam. Je kan me zo vinden op LinkedIn. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-09 18:29

Crazy D

I think we should take a look.

styx1 schreef op zondag 13 november 2022 @ 18:45:

Fictieve cijfers:

Huidige cijfers:
Kosten 0,-

Thanks
Nee. Want je investering van 2700 zijn geen kosten. Die investering moet je in 5 jaar afschrijven, dus je kosten zijn 540 euro + 756 van de KIA. De jaren erna enkel 540. Tenzij je nog starter ben en versneld afschrijft naar 0. Dan heb je nu iets meer kosten, daarna een paar jaar niet, en als je pech hebt en je hardware is nog iets waard, over een paar jaar nog omzet als je je hardware uit je bedrijf haalt.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:39
Crazy D schreef op maandag 14 november 2022 @ 09:04:
[...]

Nee. Want je investering van 2700 zijn geen kosten. Die investering moet je in 5 jaar afschrijven, dus je kosten zijn 540 euro + 756 van de KIA. De jaren erna enkel 540. Tenzij je nog starter ben en versneld afschrijft naar 0. Dan heb je nu iets meer kosten, daarna een paar jaar niet, en als je pech hebt en je hardware is nog iets waard, over een paar jaar nog omzet als je je hardware uit je bedrijf haalt.
Dus:
Indien starter: klopt het geschetste verhaal
Indien geen starter: klopt het gedeeltelijk, doordat je niet ineens naar 0 mag afschrijven

Toch?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styx1
  • Niet online

styx1

prutser

[...]

Ik ben starter en wil willekeurig afschrijven(in 1x).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralpje
  • Laatst online: 00:30

ralpje

Deugpopje

mannowlahn schreef op zondag 13 november 2022 @ 10:43:
[...]

(en @ de rest die reageerde ;))
HeadFirst kende ik uit ervaring, StarApple niet.
Nog een goede reden om deze klus dan gewoon *niet* te gaan doen, werk zat.
Dank allen :)

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
RonaldHeirbaut schreef op maandag 14 november 2022 @ 08:45:
[...]

Mijn vorige opdracht was ik het na 6 maanden steeds te laat betalen. Dit was een grote drijfveer om een andere opdracht te accepteren en ging ik zelfs vroegtijdig weg. Tussenpartij zei pas te kunnen betalen als opdrachtgever akkoord voor uren gaf maar die afdeling reageerde gewoon soms niet op e-mails en de opdrachtgever deed ook steeds geen ene fluit om proactief bij de volgende maand eens de opdrachtgever na te jagen.

Probleem was alleen dat ze preferred suppplier waren en mijn opdrachtgever niet genoeg incentive had om te bezuinigen. Dit was semi overheid. Ze moesten freelancers inhuren want niet genoeg vaste medewerkers. Door hun cao schalen was hun Max salaris ongeveer 15% onder marktwaarde. Maar een freelancer inhuren die 4x zo duur was, daar was dan wel budget voor 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-09 18:29

Crazy D

I think we should take a look.

c-nan schreef op maandag 14 november 2022 @ 09:26:
[...]

Dus:
Indien starter: klopt het geschetste verhaal
Indien geen starter: klopt het gedeeltelijk, doordat je niet ineens naar 0 mag afschrijven

Toch?
Klopt. Zodra je niet willekeurig kunt afschrijven moet je je investering netjes verdelen over 5 jaar.
styx1 schreef op maandag 14 november 2022 @ 09:28:
[...]

Ik ben starter en wil willekeurig afschrijven(in 1x).
Waarom zou je dat willen? Het is niet ongebruikelijk dat je in je 1e jaar wat minder omzet hebt. Door nu i 1 keer af te schrijven, heb je nu 2000 euro extra kosten (dat bespaart je dus een paar kwartjes aan belasting...) en de komende jaren gaat je omzet omhoog, dat is juist wanneer je wat kosten wilt.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
[...]

Volgens mij gaat de afschrijving niet in 5 keer (per jaar) maar in 60 keer (per maand), waardoor het moment van aankoop in het jaar nog wat uitmaakt voor de afschrijving van dat jaar.
Voorbeeld

U koopt een machine. De aanschafprijs bedraagt € 30.000, de vermoedelijke gebruiksduur is 10 jaar en de restwaarde na 10 jaar is € 5.000. Berekening van de afschrijving: (€ 30.000 - € 5.000) : 10 = € 2.500 per jaar. Als u een bedrijfsmiddel maar een deel van het jaar hebt gebruikt, dan mag u alleen over dat deel afschrijven. Stel dat u de machine op 1 oktober hebt gekocht, dan mag u over dat jaar afschrijven: 3/12 x € 2.500 = € 625.
https://www.belastingdien...edrag_van_de_afschrijving

[ Voor 32% gewijzigd door Ernemmer op 14-11-2022 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2023 09:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
mannowlahn schreef op maandag 14 november 2022 @ 09:35:
[...]
Tussenpartij zei pas te kunnen betalen als opdrachtgever akkoord voor uren gaf maar die afdeling reageerde gewoon soms niet op e-mails en de opdrachtgever deed ook steeds geen ene fluit om proactief bij de volgende maand eens de opdrachtgever na te jagen.
Ik laat er steevast uithalen dat een factuur pas betaalbaar gesteld wordt na accordering van de uren. Daar heb ik geen boodschap aan. Mijn factuur wordt gewoon betaald. Punt. Geen discussie. Ik heb een contract met de recruiter en die zijn ook ondernemer.

Dat men een urenverantwoording wil zien met handtekening, prima. Daar werk ik ook gewoon aan mee. Natuurlijk doe ik mijn stinkende best om die uren in de eerste 2, 3 dagen van de volgende maand aangeleverd te krijgen. Ik snap ook dat je daar niet op dag 29 mee moeten komen aankakken; ik heb wel een inzetverplichting. Als mijn uren niet worden geaccordeerd (blijkbaar is er dan een verschil van inzicht), wordt er wat mij betreft nog steeds betaald, al is het dan maar het deel van de uren waarover geen discussie is en al is het dan een paar dagen te laat.
Wordt er helemaal niet betaald, is er meer aan de hand en is het tijd om op te stappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Verwijderd schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:21:
[...]

Wellicht nog interessant: HeadFirst Group koopt Haagse IT-intermediair StarApple

https://www.consultancy.n...it-intermediair-starapple
Daar begon de discussie toch juist mee :?

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2023 09:23 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2023 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMS080
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 18-09 21:54
Ik wil graag beginnen als ZZP'er/freelancher in de rol als Business/Informatie Analist. Ik heb momenteel 3 jaar ervaring en een aantal certificaten behaald. Ben ook momenteel gedetacheerd en vind het niet meer leuk bij mijn werkgever wat te maken heeft met meerdere dingen zoals arbeidsvoorwaarden. In hoeverre zien jullie mogelijkheden om snel aan een klus te komen met 3 jaar ervaring? Of is dit nog te weinig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:29
BMS080 schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:47:
Ik wil graag beginnen als ZZP'er/freelancher in de rol als Business/Informatie Analist. Ik heb momenteel 3 jaar ervaring en een aantal certificaten behaald. Ben ook momenteel gedetacheerd en vind het niet meer leuk bij mijn werkgever wat te maken heeft met meerdere dingen zoals arbeidsvoorwaarden. In hoeverre zien jullie mogelijkheden om snel aan een klus te komen met 3 jaar ervaring? Of is dit nog te weinig?
Dat kan je zelf heel goed beantwoorden: hoe zie jij de markt bewegen op en rond jouw afdeling(en)?

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
BMS080 schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:47:
Je bent aan het werk nu, dan is er ook wel ergens anders vraag naar wat jij kan.

Gewoon nu gaan zoeken, dan kan je 1 januari beginnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eternia16
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18-09 16:10
Ernemmer schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:58:
[...]

Je bent aan het werk nu, dan is er ook wel ergens anders vraag jaar wat jij kan.

Gewoon nu gaan zoeken, dan kan je 1 januari beginnen.
Inderdaad, geen bruggen verbranden totdat je een opdracht binnen gehaald hebt. Registeren bij de KVK is zo gepiept, bankrekening vaak ook. Als je bij opdrachtgevers ook gewoon eerlijk bent dat je start zullen zij hier vaak rekening mee houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krysa
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 20:54
eternia16 schreef op maandag 14 november 2022 @ 13:18:
[...]

Inderdaad, geen bruggen verbranden totdat je een opdracht binnen gehaald hebt. Registeren bij de KVK is zo gepiept, bankrekening vaak ook. Als je bij opdrachtgevers ook gewoon eerlijk bent dat je start zullen zij hier vaak rekening mee houden.
Vaak moet je wel omdat de start van de opdracht op korte termijn is en je bij je huidige baan met opzegtermijn zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wuppie007
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-09 16:14
Crazy D schreef op maandag 14 november 2022 @ 09:36:
[...]

Klopt. Zodra je niet willekeurig kunt afschrijven moet je je investering netjes verdelen over 5 jaar.

[...]

Waarom zou je dat willen? Het is niet ongebruikelijk dat je in je 1e jaar wat minder omzet hebt. Door nu i 1 keer af te schrijven, heb je nu 2000 euro extra kosten (dat bespaart je dus een paar kwartjes aan belasting...) en de komende jaren gaat je omzet omhoog, dat is juist wanneer je wat kosten wilt.
Precies dit, in mijn geval loonde het aardig om in het volgende boekjaar (ik starte in augustus), mijn investeringen af te schrijven. Het scheelde in dat geval minder belasting van een hogere schaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMS080
wuppie007 schreef op maandag 14 november 2022 @ 15:25:
[...]

Precies dit, in mijn geval loonde het aardig om in het volgende boekjaar (ik starte in augustus), mijn investeringen af te schrijven. Het scheelde in dat geval minder belasting van een hogere schaal.
Moet ik al belasting betalen als ik mij inschrijf bij KVK zonder dat ik een opdracht heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• figlio del comm
Hangt van je inkomsten en uitgaves af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxnl
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-12-2024
BMS080 schreef op maandag 14 november 2022 @ 15:51:
Moet ik al belasting betalen als ik mij inschrijf bij KVK zonder dat ik een opdracht heb?
Bij geen omzet zal het bedrag op 0 EUR uitkomen.
Maar je krijgt wel meteen met extra administratie en belastingaangiftes te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMS080
maxnl schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:03:
[...]

Bij geen omzet zal het bedrag op 0 EUR uitkomen.
Maar je krijgt wel meteen met extra administratie en belastingaangiftes te maken.
Dan kan ik mij wellicht beter inschrijven vanaf januari, anders krijg ik meteen extra administratie.

Heeft iemand ook een stappenplan zodat ik en andere een goed beeld krijgen van wat je te wachten staat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xobdorp
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13:29
BMS080 schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:07:
[...]

Dan kan ik mij wellicht beter inschrijven vanaf januari, anders krijg ik meteen extra administratie.

Heeft iemand ook een stappenplan zodat ik en andere een goed beeld krijgen van wat je te wachten staat
Meestal heb je al een KVK-nummer nodig voor het aanbieden op een klus, en zeker voor het aangaan van een contract. Zou zonde zijn als je straks iets misloopt omdat je weken moet wachten tot je bij het KVK terecht kan...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Sowieso kun je je ook gewoon inschrijven bij het KVK en daar als startdatum gewoon 1-jan opgeven, volgens mij krijg je dan al wel een KVK nummer ( maar weet het even niet 100% zeker meer ).

[ Voor 32% gewijzigd door Woy op 14-11-2022 16:25 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wuppie007
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-09 16:14
[...]

Laat dat je niet afschrikken hoor, dan kan je er een beetje inkomen. Vanaf het moment dat je een kvk inschrijving hebt, begint het inderdaad. Je moet dan BTW aangifte doen etc. (aangeven dat je niets hebt aan te geven is ook een aangifte hè)

Belasting moet je toch wel betalen, ik neem aan dat je nu in loondienst bent?

Meestal heb je inderdaad een KVK nummer nodig om in te schrijven op platforms bijvoorbeeld. Sommige bedrijfven vragen een uitreksel van het handelsregister. Als je die niet kan overleggen, hebben ze wellicht ook vraagtekens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Woy schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:25:
Sowieso kun je je ook gewoon inschrijven bij het KVK en daar als startdatum gewoon 1-jan opgeven, volgens mij krijg je dan al wel een KVK nummer ( maar weet het even niet 100% zeker meer ).
Nee, die krijg je pas bij je afspraak (althans, dat was bij mij zo). Ik heb toen ingeschreven per datum oktober, en het in laten gaan 2 weken ervoor (onder het mom van: dan heb ik mijn KVK nr. al). Alleen dat werkte dus niet zo, kreeg hem pas echt toen ik daar aan tafel zat en kon niet eerder een afspraak maken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
ID-College schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:34:
[...]

Nee, die krijg je pas bij je afspraak (althans, dat was bij mij zo). Ik heb toen ingeschreven per datum oktober, en het in laten gaan 2 weken ervoor (onder het mom van: dan heb ik mijn KVK nr. al). Alleen dat werkte dus niet zo, kreeg hem pas echt toen ik daar aan tafel zat en kon niet eerder een afspraak maken..
Maar je kunt dus bij je afspraak aangeven dat je later begint. Ik ben ook pas een maand later begonnen dan dat ik mij ingeschreven heb. Volgens mij heb ik wel per direct een KVK nummer gekregen destijds.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Woy schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:36:
[...]

Maar je kunt dus bij je afspraak aangeven dat je later begint. Ik ben ook pas een maand later begonnen dan dat ik mij ingeschreven heb. Volgens mij heb ik wel per direct een KVK nummer gekregen destijds.
Dat zou kunnen inderdaad (bij mij was het andersom) maar kreeg mijn KVK nr pas bij de afspraak. Het staat dus wel gek ook in mijn uittreksel ook. Ingeschreven op 18 oktober en startdatum is 1 oktober.. :D

Moet dus prima kunnen, en hoef je wss ook nog geen aangifte te doen.. Maar wat doe je dan met kosten die je maakt in b.v. december of dat je ineens wel al omzet draait in december?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
ID-College schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:40:
[...]

Dat zou kunnen inderdaad (bij mij was het andersom) maar kreeg mijn KVK nr pas bij de afspraak. Het staat dus wel gek ook in mijn uittreksel ook. Ingeschreven op 18 oktober en startdatum is 1 oktober.. :D

Moet dus prima kunnen, en hoef je wss ook nog geen aangifte te doen.. Maar wat doe je dan met kosten die je maakt in b.v. december of dat je ineens wel al omzet draait in december?
Omzet is misschien wat vreemd, maar aanlopkosten kun je gewoon later boeken natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Woy schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:41:
[...]

Omzet is misschien wat vreemd, maar aanlopkosten kun je gewoon later boeken natuurlijk
Klopt, qua kosten wel. Ik wilde zelf toen ook op 1 jan beginnen maar je raadt het al: had al een klus voordat het 1 januari was.. Dus wat uurtjes gemaakt (om de klant het goede gevoel te geven) dus ik zou gewoon inschrijven. Als je niks doet kan je gewoon een nihil aangifte doen.. Met een boekhoudpakket 1 druk op de knop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkFire1985
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-02 07:51
ID-College schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:40:
[...]

Bij mijn afspraak vorig jaar wilde ik ook pas een later moment als ingangsdatum.
De dame achter het bureau gaf aan dat ik dan ook pas vanaf dat moment een KVK zou krijgen.
Oftewel je krijgt het KVK nummer pas wanneer ze je werkelijk inschrijven.

Maar als je jezelf als IB-ondernemer inschrijft, dan vallen die aangiftes ook wel mee natuurlijk.
Je hoeft geen jaarrekening te deponeren of een VPB aangifte te doen en in je IB-aangifte van 2022 hoef je niet veel meer aan te geven.
Ik heb mezelf bewust eerder laten registreren zodat ik de diverse dingen kon regelen (verzekeringen, bankrekening ed.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMS080
wuppie007 schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:28:
[...]

Laat dat je niet afschrikken hoor, dan kan je er een beetje inkomen. Vanaf het moment dat je een kvk inschrijving hebt, begint het inderdaad. Je moet dan BTW aangifte doen etc. (aangeven dat je niets hebt aan te geven is ook een aangifte hè)

Belasting moet je toch wel betalen, ik neem aan dat je nu in loondienst bent?

Meestal heb je inderdaad een KVK nummer nodig om in te schrijven op platforms bijvoorbeeld. Sommige bedrijfven vragen een uitreksel van het handelsregister. Als je die niet kan overleggen, hebben ze wellicht ook vraagtekens?
Klopt, werk momenteel in loondienst. Ik moet eerst even een opdracht zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMS080
Hoe hebben jullie het gedaan met de aanschaf van je auto? Ik wil graag een auto aanschaffen (Twijfel tussen Benzine of Hybride auto) om ermee naar de klant te gaan.

Mag je de BTW aftrekken via de Belastingdienst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkFire1985
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-02 07:51
BMS080 schreef op maandag 14 november 2022 @ 18:41:
Hoe hebben jullie het gedaan met de aanschaf van je auto? Ik wil graag een auto aanschaffen (Twijfel tussen Benzine of Hybride auto) om ermee naar de klant te gaan.

De BTW op de aanschaf mag je aftrekken mits je BTW-plichtig bent en zakelijk de auto aanschaft. Je kan hem ook prive kopen en zakelijk rijden.
Er is al behoorlijk wat over geschreven in het topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-09 22:30
DarkFire1985 schreef op maandag 14 november 2022 @ 18:21:
[...]

Bij mijn afspraak vorig jaar wilde ik ook pas een later moment als ingangsdatum.
De dame achter het bureau gaf aan dat ik dan ook pas vanaf dat moment een KVK zou krijgen.
Oftewel je krijgt het KVK nummer pas wanneer ze je werkelijk inschrijven.

Maar als je jezelf als IB-ondernemer inschrijft, dan vallen die aangiftes ook wel mee natuurlijk.
Je hoeft geen jaarrekening te deponeren of een VPB aangifte te doen en in je IB-aangifte van 2022 hoef je niet veel meer aan te geven.
Ik heb mezelf bewust eerder laten registreren zodat ik de diverse dingen kon regelen (verzekeringen, bankrekening ed.).
Ik heb er recent gezeten. De datum die je hanteert als startdatum van jouw onderneming krijg je het KvK-nummer vertelde de KvK werknemer. Ik heb dan ook de startdatum op dezelfde dag gezet zodat ik in elk geval mijn nummer kreeg. Die had ik nodig voor de modelovereenkomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online

De keuze tussen hybride en benzine maakt als ondernemer niet uit. Berekenhet.nl heeft een mooie tools om te vergelijken wat interessant is. Spoiler is dat waarschijnlijk privé kopen het voordeligst is tenzij je enorm veel privé rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• figlio del comm
Dat is afhankelijk van of je hem zakelijk koopt of prive. Hierover is in dit topic al veel geschreven de laatste tijd. Kijk ook eens op de pagina’s van de belastingdienst. Daar staat het ook vrij duidelijk uitgelegd. (zelfs ik begreep het 🤪)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online

TommyGun

Stik er maar in!

DarkFire1985 schreef op maandag 14 november 2022 @ 18:48:
[...]

De BTW op de aanschaf mag je aftrekken mits je BTW-plichtig bent en zakelijk de auto aanschaft. Je kan hem ook prive kopen en zakelijk rijden.
Er is al behoorlijk wat over geschreven in het topic.
Niet helemaal waar, er zijn ook genoeg marge auto's (zelfs via garages/dealers) waarbij je dan als ondernemer alsnog geen BTW over de aanschaf kunt aftrekken.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:23
TommyGun schreef op maandag 14 november 2022 @ 19:30:
[...]

Niet helemaal waar, er zijn ook genoeg marge auto's (zelfs via garages/dealers) waarbij je dan als ondernemer alsnog geen BTW over de aanschaf kunt aftrekken.
Als je met de btw gaat aftrekken moet je ook weer een forfait betalen voor prive gebruik,

Auto op de zaak klinkt leuk, maar kan zelden echt uit. Recentelijk hier ook weer aan de orde geweest en ik zeg het nogmaals: ik rij gewoon 100% prive en declareer 19cent. Veel makkijker en geen gedoe, waarschijnlijk had ik een paar honderd kunnen "verdienen" door de btw af te trekken bij tanken en onderhoud. Maar ik had gewoon geen zin meer in het gedoe.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun
  • Nu online

TommyGun

Stik er maar in!

ConQuestador schreef op maandag 14 november 2022 @ 19:39:
[...]

Als je met de btw gaat aftrekken moet je ook weer een forfait betalen voor prive gebruik,

Auto op de zaak klinkt leuk, maar kan zelden echt uit. Recentelijk hier ook weer aan de orde geweest en ik zeg het nogmaals: ik rij gewoon 100% prive en declareer 19cent. Veel makkijker en geen gedoe, waarschijnlijk had ik een paar honderd kunnen "verdienen" door de btw af te trekken bij tanken en onderhoud. Maar ik had gewoon geen zin meer in het gedoe.
Ligt heel erg aan de auto en de ratio prive/zakelijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:23
TommyGun schreef op maandag 14 november 2022 @ 19:42:
[...]

Ligt heel erg aan de auto en de ratio prive/zakelijk :)
Klopt, maar veel mensen rekenen zich rijk om meteen een auto op de zaak te willen. Terwijl doorrekenen vaak de andere kant uitvalt

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-09 20:45

No offence maar dit zijn wel heel erg basic vragen. Probeer je zelf ook een beetje in te lezen / leven (!) in het avontuur dat je starten gaat.

Anders word het hier een drop je simpele vragen topic en verzanden de echte interessante vragen tussen herhalingsvragen.

Succes, want het is een gave route :Y

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bekkerm
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:01
BMS080 schreef op maandag 14 november 2022 @ 18:30:
[...]

Klopt, werk momenteel in loondienst. Ik moet eerst even een opdracht zoeken.
Hoe vervelend ook, het loont echt de moeite om een heel stuk terug in de tijd dit forum op te pakken en door te lezen. Ten eerste leer je er veel van, ten tweede komen sommige onderwerpen tig keer voorbij als in de kracht van de herhaling...

Persoonlijk heb ik oktober vorig jaar m'n baan opgezegd, klus gezocht en 2 januari gestart. Ik ben toen ook meteen begonnen met dit forum doorakkeren. Vanaf 2021 meen ik, dat waren maar 1200 pages of zo 8)7 .
Het zorgde wel voor een mooie rampup van m'n kennis. Daarnaast leer je gaandeweg ook zelf zaken uitvogelen. Ook een paar webinars van belastingdienst gevolgd, soms saai maar je haalt er altijd wel iets uit.

Zoals hier al vermeld, vragen stellen die min of meer of al behandeld zijn (mag ik m'n burostoel aftrekken) is niet verboden maar levert niet de beste antwoorden op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12:27

sebasd

loopt op espresso

Vergeet bij een auto zakelijk aanschaffen ook niet dat als je hem weer verkoopt je over dat bedrag weer belasting moet betalen. Misschien een open deur maar ik heb dat net vorige week onder handen gehad en het was voor mij een onaangename verrassing.

Nu dus mijn (voor mij) nieuwe auto ook gewoon lekker prive gekocht en 19 cent per zakelijke kilometer. Het lijkt inderdaad leuk, een zakelijke auto, maar ik vind/vond het tegenvallen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mbe81
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:20
sebasd schreef op maandag 14 november 2022 @ 22:41:
Vergeet bij een auto zakelijk aanschaffen ook niet dat als je hem weer verkoopt je over dat bedrag weer belasting moet betalen. Misschien een open deur maar ik heb dat net vorige week onder handen gehad en het was voor mij een onaangename verrassing.
Wat was de verassing dan? Stel je koopt een auto voor 30k, schrijft 15k in 2,5 jaar af en verkoopt de auto dan voor 20k. Je hebt dan 5k teveel afgeschreven en is dan mijn inziens logisch dat deze te hoge afschrijving ongedaan gemaakt wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruan21
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08-05 16:29
[...]

https://www.ikwordzzper.nl/zzp-stappenplan/

Op deze website staan nog veel meer handige tips, links en tools.

Without data you're just another person with an opinion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodey
mbe81 schreef op maandag 14 november 2022 @ 22:51:
[...]

Wat was de verassing dan? Stel je koopt een auto voor 30k, schrijft 15k in 2,5 jaar af en verkoopt de auto dan voor 20k. Je hebt dan 5k teveel afgeschreven en is dan mijn inziens logisch dat deze te hoge afschrijving ongedaan gemaakt wordt?
Kun je de auto dan niet privé kopen tegen boekwaarde om het privé te verkopen tegen de (hogere) marktwaarde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kawa
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:52
Roodey schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 08:40:
[...]

Kun je de auto dan niet privé kopen tegen boekwaarde om het privé te verkopen tegen de (hogere) marktwaarde?
Als eenmanszaak kan dat niet. Als BV wel maar is wel een verdachte transactie als je een controle krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodey
Even een vraagje.
Ik gebruik een online takenlijst om mijn bedrijfstaken te organiseren. Dit geeft mij rust dat ik niets vergeet.
Om bepaalde functies, bijvoorbeeld meldingen, te gebruiken moet ik een (jaar)abonnement afsluiten. Aangezien het via Google Play betaald moet worden kan ik geen BTW factuur krijgen op de naam van mijn eenmanszaak.
Kan ik deze kosten (zonder BTW af te trekken) alsnog opvoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Roodey schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 08:50:
Aangezien het via Google Play betaald moet worden kan ik geen BTW factuur krijgen op de naam van mijn eenmanszaak.
Je hebt wel een factuur inclusief BTW? If not kan je er zelf nog altijd een aanmaken, maar het is stront irritant.
Genoeg bedrijven die je via auto-incasso betaald en je dan doodleuk geen maandfactuur sturen :(
De meeste boekhoud-pakketten zullen zelf de BTW uitrekenen als je aan geeft dat het bedrag inclusief BTW is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Even een vraagje.
Ik gebruik een online takenlijst om mijn bedrijfstaken te organiseren. Dit geeft mij rust dat ik niets vergeet.
Om bepaalde functies, bijvoorbeeld meldingen, te gebruiken moet ik een (jaar)abonnement afsluiten. Aangezien het via Google Play betaald moet worden kan ik geen BTW factuur krijgen op de naam van mijn eenmanszaak.
Jij bent je eenmanszaak. Als de factuur op jou naam staat is dat voldoende.

Van iCloud heb ik de facturen als pdf ook nog niet gevonden dus voer ze op via screenshot of de volledig mail. Via het telefoonabonnement is ook lekker makkelijk maar twijfel of de achterliggende factuur er niet ook bij moet (BTW staat er wel apart aangegeven). Voor die €3 per jaar neem ik dat risico wel bij een audit.

[ Voor 3% gewijzigd door Deveon op 15-11-2022 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:36
hackerhater schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 08:53:
[...]

Je hebt wel een factuur inclusief BTW? If not kan je er zelf nog altijd een aanmaken, maar het is stront irritant.
Genoeg bedrijven die je via auto-incasso betaald en je dan doodleuk geen maandfactuur sturen :(
De meeste boekhoud-pakketten zullen zelf de BTW uitrekenen als je aan geeft dat het bedrag inclusief BTW is.
Euh, je kan alleen BTW terug krijgen als de facturerende partij een Nederlands BTW nummer heeft en jou een factuur stuurt met BTW er op. Anders kan je de kosten gewoon als geheel boeken maar zonder BTW.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodey
Via Google Play kan ik wel een BTW factuur opvragen. Maar het gaat mij met name om de kosten af te trekken. Dat is het grootste gedeelte.
Bedankt voor jullie antwoorden en praktijkvoorbeelden. Ik ga het abonnement afsluiten en inboeken op de zaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
RichieB schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:30:
[...]

Euh, je kan alleen BTW terug krijgen als de facturerende partij een Nederlands BTW nummer heeft en jou een factuur stuurt met BTW er op. Anders kan je de kosten gewoon als geheel boeken maar zonder BTW.
Hmmm true, al heb je partijen die je doodleuk geen maandfactuur sturen.
Ik heb 2 verzekeringen die het vertikken om maandfacturen te maken, maar daar zit gelukkig geen BTW op.

@Roodey
Als je een factuur op jouw naam hebt is dat genoeg. Al is het dat er staat "inclusief BTW". Zolang de andere partij maar een BTW nummer heeft. Indien het niet aangegeven is, is de BTW in NL altijd 21%.
Voor de belastingdienst is er geen verschil tussen jouw en je eenmanszaak.
Wat ook wel handig is dat je spul als particulier kan kopen voor je zaak en zo onder de consumenten-regels valt ;)

[ Voor 28% gewijzigd door hackerhater op 15-11-2022 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodey
hackerhater schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:49:
[...]

@Roodey
Als je een factuur op jouw naam hebt is dat genoeg. Al is het dat er staat "inclusief BTW". Zolang de andere partij maar een BTW nummer heeft. Indien het niet aangegeven is, is de BTW in NL altijd 21%.
Voor de belastingdienst is er geen verschil tussen jouw en je eenmanszaak.
Wat ook wel handig is dat je spul als particulier kan kopen voor je zaak en zo onder de consumenten-regels valt ;)
Ik had dus ook geen KPN zakelijk unlimited hoeven nemen? ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hackerhater
Roodey schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:17:
Ik had dus ook geen KPN zakelijk unlimited hoeven nemen? ;)
Had niet :) Sterker nog: de internet verbinding thuis kan je nog niet eens volledig zakelijk boeken tenzij je letterlijk 2 lijnen hebt.
Maar het is vooral handig voor dingen als electronica. Zodat je onder de consumenten-regels valt voor garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Even een vraagje.
Backblaze is ook zo irritant daarin. Geen enkele factuur te vinden, zover ik kan ontdekken. Alleen gemaakte kosten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
hackerhater schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:19:
[...]

Had niet :) Sterker nog: de internet verbinding thuis kan je nog niet eens volledig zakelijk boeken tenzij je letterlijk 2 lijnen hebt.
Maar het is vooral handig voor dingen als electronica. Zodat je onder de consumenten-regels valt voor garantie.
Inderdaad, ik koop ook bijna alles gewoon als particulier (en boek ze dan op de zaak in mijn administratie) om betere aankooprechten te hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door Ernemmer op 15-11-2022 11:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun
  • Nu online

TommyGun

Stik er maar in!

RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:12:
[...]

Backblaze is ook zo irritant daarin. Geen enkele factuur te vinden, zover ik kan ontdekken. Alleen gemaakte kosten.
Jawel, alleen je moet 'm via de print knop 'maken', bedrijfsnaam invullen en exporteren (handmatig) naar PDF.

Lekker omslachtig, dat zeker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FbK6p-kQ-vTPY3d-t5Af91H_3C0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HTBkjA2eoJo96sTZK6szzyQI.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/po0x7PRbkdjunKeDOreSDZDn3_0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HOjPVy6ezyLWyIOPF0AQ0aEk.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
@TommyGun Dank je wel! Zal straks eens zoeken... maak je een factuur per jaar of per maand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun
  • Nu online

TommyGun

Stik er maar in!

RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 13:46:
@TommyGun Dank je wel! Zal straks eens zoeken... maak je een factuur per jaar of per maand?
Per maand, en dan elke maand ook het afschrift van de creditcard. Mijn boekhouder regelt vervolgens dat dat juist geadministreerd wordt aangezien Exact het niet zomaar kan/snapt omdat het geen bankrekening betreft.

[ Voor 5% gewijzigd door TommyGun op 15-11-2022 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Members only:

Iemand hier ervaring met overstappen van loondienst naar ZZP? Ik heb altijd ZZP 'erbij' gedaan of 'niet echt ZZP' (bedrijf in het buitenland dat mij gewoon geld stuurde 8)7), maar dit zou gewoon een jaarcontract zijn voor een grote partij binnen Nederland, dat is net wat ik nog niet heb meegemaakt.

Hoe zit dit belastingtechnisch? Zijn er behalve pensioen, belasting en ZVW nog dingen waar ik rekening mee moet houden?
Kan ik bijv. zelfstandigenaftrek gebruiken als ik voor één 'klant' werk, ondanks dat dit gewoon een verkapt dienstverband voor een jaar is?
Pagina: 1 ... 351 ... 643 Laatste