“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Het is een behoorlijke lap tekst (zou wel eens een opfrisbeurt met formattering kunnen gebruiken) maar ik ben 'm even doorgelopen. Ik kom op 37-38% aan bruto->netto kosten uit, alleen wat dan weer aftrekbaar is bij welke andere berekening en wat bepaalde limieten precies zijn in 2022 of gaan zijn in 2023 is niet helemaal duidelijk (maar daarvoor kan ik natuurlijk met mijn boekhoudster gaan zitten). Klinkt dat reëel? Ik ben uitgegaan van 120.000 bruto op jaarbasis voor een mooie ronde berekening, maar het precieze bedrag weet ik natuurlijk nog niet.de_bananeman schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 14:31:
In de openingspost vind je eigenlijk antwoord op al je vragen. Maak voor jezelf een berekening wat je ongeveer kwijt bent aan pensioen en verzekeringen en zet ook alle andere kosten eens op een rijtje zodat je een beter kostenplaatje hebt.
Maar buiten het puur belasting/verzekeringstechnische staat er niet zo veel in over de mogelijke pitfalls. Die zullen er toch ook wel zijn? Praktische dingen zoals dat verwacht wordt dat je je eigen koffie meeneemt, of dat je de eerste dag daar op kantoor aankomt en blijkt dat je je eigen laptop had moeten verzorgen.
Dat zijn dingen die je van tevoren kunt vragen, maar ik weet niet eens welke dingen ik zou moeten vragen
[ Voor 6% gewijzigd door Oon op 15-11-2022 15:08 ]
Qua verzekeringen: https://www.zzp-nederland...-advies/zzp-verzekeringen
Qua netto inkomen: https://www.ikwordzzper.n...r-inkomen-calculator-zzp/
[ Voor 32% gewijzigd door TommyGun op 15-11-2022 15:12 ]
Ja dat zeker, dit was echt een kwestie van per ongeluk de telefoon opgenomen en het voorstel bleek freelance te zijn, volgende stap is een verdere kennismaking en er ligt nog geen concreet voorstel op tafel. Ik heb me alleen nooit verdiept in fulltime ZZP dus mijn gedachten zitten echt nog in de stap daarvoor, dus ik was benieuwd waar anderen in hun tijd tegenaan zijn gelopen waar ik rekening mee kan houden, maar misschien dat die vraag iets te globaal is?TommyGun schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 15:10:
@Oon ik neem aan dat je in gesprek gaat over verwachtingen, wat de functie inhoudt e.d. en dan kun je zelf ook wel inschatten wat je daarvoor nodig hebt toch? Ga er maar vanuit dat je inderdaad zelf een laptop, telefoon etc moet regelen.
het antwoord is dit:Oon schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 15:15:
[...]
Ja dat zeker, dit was echt een kwestie van per ongeluk de telefoon opgenomen en het voorstel bleek freelance te zijn, volgende stap is een verdere kennismaking en er ligt nog geen concreet voorstel op tafel. Ik heb me alleen nooit verdiept in fulltime ZZP dus mijn gedachten zitten echt nog in de stap daarvoor, dus ik was benieuwd waar anderen in hun tijd tegenaan zijn gelopen waar ik rekening mee kan houden, maar misschien dat die vraag iets te globaal is?
bekkerm schreef op maandag 14 november 2022 @ 22:17:
[...]
Hoe vervelend ook, het loont echt de moeite om een heel stuk terug in de tijd dit forum op te pakken en door te lezen. Ten eerste leer je er veel van, ten tweede komen sommige onderwerpen tig keer voorbij als in de kracht van de herhaling...
Persoonlijk heb ik oktober vorig jaar m'n baan opgezegd, klus gezocht en 2 januari gestart. Ik ben toen ook meteen begonnen met dit forum doorakkeren. Vanaf 2021 meen ik, dat waren maar 1200 pages of zo.
Het zorgde wel voor een mooie rampup van m'n kennis. Daarnaast leer je gaandeweg ook zelf zaken uitvogelen. Ook een paar webinars van belastingdienst gevolgd, soms saai maar je haalt er altijd wel iets uit.
Zoals hier al vermeld, vragen stellen die min of meer of al behandeld zijn (mag ik m'n burostoel aftrekken) is niet verboden maar levert niet de beste antwoorden op.
| Security Management |
In de basis heb je gelijk en liggen je inkomsten een stuk hoger dan in loondienst. Op https://www.berekenhet.nl.../netto-inkomen-zzp-er.htm kun je het wat gedetailleerder berekenen.Oon schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 15:15:
[...]
Ja dat zeker, dit was echt een kwestie van per ongeluk de telefoon opgenomen en het voorstel bleek freelance te zijn, volgende stap is een verdere kennismaking en er ligt nog geen concreet voorstel op tafel. Ik heb me alleen nooit verdiept in fulltime ZZP dus mijn gedachten zitten echt nog in de stap daarvoor, dus ik was benieuwd waar anderen in hun tijd tegenaan zijn gelopen waar ik rekening mee kan houden, maar misschien dat die vraag iets te globaal is?
Verder is veel afhankelijk van de opdrachtgever.
Ik heb bijvoorbeeld een laptop en telefoon met abonnement van de opdrachtgever, opdrachtgever ziet mij als een werknemer dus ik mag bijvoorbeeld ook mee naar bedrijfsuitjes, werktijden mag ik zelf indelen, etc.
Dat zijn dingen die je afspreekt en vastlegt in je overeenkomst.
Oef, lastig.... misschien iedereen in dit topic.Oon schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 14:16:
***members only***
Iemand hier ervaring met overstappen van loondienst naar ZZP?
Zoals eerder gezegd tegen een ander: Lees alsjeblieft even een paar pagina's van dit topic, want dit zijn super basic vragen die al 100x beantwoord zijn hier.
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
Prima ideeOon schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 15:07:
[...]
Het is een behoorlijke lap tekst (zou wel eens een opfrisbeurt met formattering kunnen gebruiken) maar ik ben 'm even doorgelopen. Ik kom op 37-38% aan bruto->netto kosten uit, alleen wat dan weer aftrekbaar is bij welke andere berekening en wat bepaalde limieten precies zijn in 2022 of gaan zijn in 2023 is niet helemaal duidelijk (maar daarvoor kan ik natuurlijk met mijn boekhoudster gaan zitten). Klinkt dat reëel? Ik ben uitgegaan van 120.000 bruto op jaarbasis voor een mooie ronde berekening, maar het precieze bedrag weet ik natuurlijk nog niet.
Maar buiten het puur belasting/verzekeringstechnische staat er niet zo veel in over de mogelijke pitfalls. Die zullen er toch ook wel zijn? Praktische dingen zoals dat verwacht wordt dat je je eigen koffie meeneemt, of dat je de eerste dag daar op kantoor aankomt en blijkt dat je je eigen laptop had moeten verzorgen.
Dat zijn dingen die je van tevoren kunt vragen, maar ik weet niet eens welke dingen ik zou moeten vragen
Je zult hoe dan ook aan de bak moeten. Dus ik zou zeggen, verwerk de inzichten die je op het interwebz vindt erin en neem gelijk ff die formatering mee. Als je hem dan doorstuurt aan @t_captain wil die hem vast wel voor je plaatsen.
met een serieuze noot: netwerken is halen maar ook brengen. De kost gaat voor de baat uit, dus het is beter oog voor dit soort zaken te hebben
In theorie kan de zelfstandigenaftrek teruggevorderd worden bij een verkapt dienstverband. Je zou het voordeel wat je daarmee behaalt (inkomstenbelastingpercentage keer aftrek) het best kunnen reserveren. Na 5/7/10 jaar (geen idee welke) is het definitief van jou. Echter, in de praktijk gebeurt dat terugvorderen niet.Oon schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 14:16:
Kan ik bijv. zelfstandigenaftrek gebruiken als ik voor één 'klant' werk, ondanks dat dit gewoon een verkapt dienstverband voor een jaar is?
[ Voor 5% gewijzigd door Aftansert op 15-11-2022 19:53 ]
Ben nu in dienst bij een detacheerder (Toko A) als senior frontend developer en bij gedetacheerd bij Toko B (Via een broker Toko C). Ik (en Toko
Ik heb een relatiebeding in mijn contract, Toko A is bereid om mij mijn klus af te laten maken als ik via hun de facturatie doe zodat er een beetje van mijn uurtarief kan blijven plakken voor een bepaalde periode van 1 jaar. Daarna ben ik vrij om zelf het contract aan te gaan. Het is wel zo dat de opdrachtgever (Toko
Dit zal 32u per week worden, waarbij ik de overige tijd aan andere projecten kan werken. Waar ik naar op zoek ben is of mensen ervaring hebben met een situatie als deze, oa met betrekking tot "verkapt dienstverband".
Heb nog steeds de volledige controle over mijn werk bij de opdrachtgever, kan zelf bepalen hoe en wanneer ik mijn werk doe. Maar het is een beetje een aparte constructie..
Oh noes.. No more TreinTijden :(
Ik heb bijna exact hetzelfde gedaan; toko A heeft een fee ontvangen tot eind van het jaar.Wiebbe schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 19:07:
Lees al een maandje mee en ben bezig met de stap om per 1 januari te gaan ZZP'en. Erg prettig topic met super veel informatie! Ben benieuwd of iemand hier ervaring heeft met de volgende situatie:
Ben nu in dienst bij een detacheerder (Toko A) als senior frontend developer en bij gedetacheerd bij Toko B (Via een broker Toko C). Ik (en Tokozouden graag willen dat ik mijn klus bij Toko B af maak.
Ik heb een relatiebeding in mijn contract, Toko A is bereid om mij mijn klus af te laten maken als ik via hun de facturatie doe zodat er een beetje van mijn uurtarief kan blijven plakken voor een bepaalde periode van 1 jaar. Daarna ben ik vrij om zelf het contract aan te gaan. Het is wel zo dat de opdrachtgever (Tokoalleen zaken doen met een broker, dus die moet er ook tussen blijven zitten.
Dit zal 32u per week worden, waarbij ik de overige tijd aan andere projecten kan werken. Waar ik naar op zoek ben is of mensen ervaring hebben met een situatie als deze, oa met betrekking tot "verkapt dienstverband".
Heb nog steeds de volledige controle over mijn werk bij de opdrachtgever, kan zelf bepalen hoe en wanneer ik mijn werk doe. Maar het is een beetje een aparte constructie..
Daarna free to go.. moest nog wel wat passages uit hun stabdaars inzet contract slopen
En jij was niet bang voor een "verkapt dienstverband" situatie van Toko A?Deshmir schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 19:12:
[...]
Ik heb bijna exact hetzelfde gedaan; toko A heeft een fee ontvangen tot eind van het jaar.
Daarna free to go.. moest nog wel wat passages uit hun stabdaars inzet contract slopen
[ Voor 96% gewijzigd door Liegebeest op 15-11-2022 19:21 ]
Liege, liege, liegebeest!
Draait die startup al eigenstandig omzet (en zo ja, heb je een beeld bij hoeveel) of zijn ze afhankelijk van investeerders, en hoeveel is dat dan ongeveer?Yucon schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 17:20:
***members only***
Als je een founder hebt met niet-superdiepe zakken, zo'n club draait nog maar beperkt omzet en ze hebben geen externe financiering van vele miljoenen, dan zou ik niet gek opkijken dat ieder dubbeltje 3 keer omgedraaid moet worden (niet per se onterecht).
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Yucon schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 17:20:
***members only***
Nee want ik kon/kan ook gewoon weg bij Toko B zonder enige vorm van verplichting; 2 weken opzegtermijn en ik ben weg.Wiebbe schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 19:19:
[...]
En jij was niet bang voor een "verkapt dienstverband" situatie van Toko A?
Het is puur omdat ze perse op dat relatiebeding zitten (lees: loss of income).
En ook vooral het deel van het inzet contract wat ze dan gebruiken; daar stonden allerlei beperkende passages in, die heb ik er dus ook uit laten halen. (Ze wilden het relatiebeding doortrekken)
[ Voor 19% gewijzigd door Deshmir op 15-11-2022 21:53 ]
Als je nu in dienst bent van Toko A, daarna als zzp'er precies hetzelfde blijft doen via Toko A, is dat zo ongeveer het meest perfecte voorbeeld van wat verkapt dienstverband is. Dat heeft er niets mee te maken hoe makkelijk je kunt stoppen bij Toko B.Deshmir schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 21:52:
[...]
Nee want ik kon/kan ook gewoon weg bij Toko B zonder enige vorm van verplichting; 2 weken opzegtermijn en ik ben weg.
En ook vooral het deel van het inzet contract wat ze dan gebruiken; daar stonden allerlei beperkende passages in, die heb ik er dus ook uit laten halen. (Ze wilden het relatiebeding doortrekken)
Exact expert nodig?
Gewoon lekker doen. En ondertussen zoek je naar een nieuwe opdracht. 👍🏻👍🏻Deshmir schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 21:52:
[...]
Nee want ik kon/kan ook gewoon weg bij Toko B zonder enige vorm van verplichting; 2 weken opzegtermijn en ik ben weg.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Ik vind hem nog niet zo duidelijk als jij hier neer zet om eerlijk te zijn. Je was eerst in dienst bij je werkgever, die verdiende erg veel geld aan jou.Crazy D schreef op woensdag 16 november 2022 @ 07:49:
[...]
Als je nu in dienst bent van Toko A, daarna als zzp'er precies hetzelfde blijft doen via Toko A, is dat zo ongeveer het meest perfecte voorbeeld van wat verkapt dienstverband is. Dat heeft er niets mee te maken hoe makkelijk je kunt stoppen bij Toko B.
Je gaat nu ZZP'en, het enige wat je dan doet is de opdracht afmaken bij de opdrachtgever en factureert via de ex-werkgever. Daar blijft nu een miniem bedrag plakken, maar je hebt zelf nog steeds de volledige controle over hoe en wat je je opdracht blijft doen. Je ex-werkgever is niks meer dan de uren schuiver en bepaalt niet welke functie of hoe je je functie uitvoert bij de opdrachtgever.
Ook voer je geen werkzaamheden meer uit voor de ex-werkgever. Denkt niet mee aan projecten, aquisitie of iets als standaarden voor het bedrijf.
Dit is niet hetzelfde als: "Ik ga weg bij Philips en ga nu als ZZP'er hetzelfde doen bij Philips voor 2x het bedrag".
[ Voor 6% gewijzigd door Wiebbe op 16-11-2022 09:17 ]
***members only***
Zelf ook gedaan toen ik gestart ben.. Weliswaar ernaast (dus had wel 2 opdrachten), maar ook hetzelfde gedaan zodat er wat meer ruimte/tijd was voor afwikkelingCrazy D schreef op woensdag 16 november 2022 @ 07:49:
[...]
Als je nu in dienst bent van Toko A, daarna als zzp'er precies hetzelfde blijft doen via Toko A, is dat zo ongeveer het meest perfecte voorbeeld van wat verkapt dienstverband is. Dat heeft er niets mee te maken hoe makkelijk je kunt stoppen bij Toko B.
Zonder dat je aangeeft hoe die berekening er dan uit ziet, kunnen wij er niks over zeggen. Mijn eerste ingeving zou zijn dat je dan nu een veel te hoog salaris hebt. Of die 80 euro per uur is te laag, maar het is één van beide (of allebei ;-) )Als ik zo bereken wat ik zou overhouden bij 80 euro per uur dan scheelt het maar 1000 euro met wat ik in loondienst verdien. Vraag mij af waar ik te ruim reken of juist niet.
[ Voor 28% gewijzigd door figlio del comm op 16-11-2022 10:49 ]
Niet veel mensen zitten in loondienst boven een ton. Ook niet veel mensen hebben een pensioen van 15k per jaar.Peter152 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 10:45:
Als ik zo bereken wat ik zou overhouden bij 80 euro per uur dan scheelt het maar 1000 euro met wat ik in loondienst verdien. Vraag mij af waar ik te ruim reken of juist niet. Ik had het verschil ieder geval hoger verwacht. Pensioen heb ik op 15k per jaar gezet.
Of je hebt er een verschrikkelijk dure AOV, Beroepsaansprakeljksheidsverzekering en een Urus als leaseauto in je berekening.
Met €80/uur kom ik uit op 6204 netto per maand. Pensioen kan ik niet in deze berekening kwijt (privé aftrekpost) maar als je daar in loondienst slechts €1000 onder komt (+/- 100k p/j?) dan lijkt mij je maandsalaris niet in verhouding staan tot het uurtarief.Peter152 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 10:45:
Als ik zo bereken wat ik zou overhouden bij 80 euro per uur dan scheelt het maar 1000 euro met wat ik in loondienst verdien. Vraag mij af waar ik te ruim reken of juist niet. Ik had het verschil ieder geval hoger verwacht. Pensioen heb ik op 15k per jaar gezet.
Maar je hebt onbeperkt vakantiedagen, kan gewoon NEE zeggen tegen een opdracht, hoeft geen vrij te vragen want dat ben je gewoon als je wil, je werkt op tijden die je zelf wil, je hoeft niet naar kantoor in principe al is dat soms wel handig, je kan er een klus bij doen. Met andere woorden, een onbetaalbare vrijheid!Peter152 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 10:45:
Overigens vind ik €80,- vandaag de dag niet heel hoog. Ook niet slecht. Maar het hangt van functie en (gebrek aan) senioriteit af.
Maar als ik de berekening doe op basis van mijn situatie destijds.. -toevallig ben ik ook ooit begonnen met €80- .. dan kom ik wel iets lager uit:
Op basis van 4 dagen p/wk => 1500 uur zit je netto op: ~ € 4.500
Belastingjaar: 2022
Uurtarief (exclusief btw): € 80
Aantal declarabele uren per jaar: 1.500 uur
Jaarlijkse bedrijfskosten: € 10.000
Jaarlijks toevoegen aan reserves of buffer: € 15.000
Urencriterium: ja
Startersaftrek: nee
FOR dotatie: nee
ZvW en 15.000 p/jr buffer/pensioen moet je ook meerekenen..
NB: de eerste 3 jaar misschien ietsje hoger vanwege startersafstrek.
En het verschil was voor mij ook inderdaad iets meer dan €1000,- netto!
| Security Management |
Ik zet mijn berekening even hier neer. Ik ben benieuwd waar ik de fout in ga.Deveon schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:05:
[...]
Met €80/uur kom ik uit op 6204 netto per maand. Pensioen kan ik niet in deze berekening kwijt (privé aftrekpost) maar als je daar in loondienst slechts €1000 onder komt (+/- 100k p/j?) dan lijkt mij je maandsalaris niet in verhouding staan tot het uurtarief.
Deel 1:
/f/image/KySXnpXe63xXU3xjTTv1ifIW.png?f=fotoalbum_large)
Deel 2:
/f/image/gusdEHhjOVMAorZ6jm9DQbKD.png?f=fotoalbum_large)
Netto te besteden
€ 44763
Netto per maand
€ 3730
Nu netto per maand +- 3000 euro
Vanwaar 'slechts' 1225 declarabele uren? Ik zou de vergelijking maken op basis van het aantal uren dat je nu ook in loondienst maakt.Peter152 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:27:
[...]
Ik zet mijn berekening even hier neer. Ik ben benieuwd waar ik de fout in ga.
Deel 1:
[Afbeelding]
Deel 2:
[Afbeelding]
Netto te besteden
€ 44763
Netto per maand
€ 3730
[ Voor 5% gewijzigd door Mirabello op 16-11-2022 11:35 ]
Dat is inderdaad slechts ~25 uur per week (zonder vakanties etc). Als je rekent met 32 ziet het er al heel anders uit.Mirabello schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:34:
[...]
Vanwaar 'slechts' 1225 declarabele uren? Ik zou de vergelijking maken op basis van het aantal uren dat je nu ook in loondienst maakt.
Wat is dit, een bocht voor mieren? Die berekening is zó kort door de bocht dat het niet vreemd is dat zoveel mensen zich rijk rekenen. Die site zou er goed aan doen die lichtgrijze waarschuwing felrood te maken.Deveon schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:05:
[...]
Met €80/uur kom ik uit op 6204 netto per maand. Pensioen kan ik niet in deze berekening kwijt (privé aftrekpost) maar als je daar in loondienst slechts €1000 onder komt (+/- 100k p/j?) dan lijkt mij je maandsalaris niet in verhouding staan tot het uurtarief.
Geen reservering voor pensioen (5-10%), vakantiegeld (voor een eerlijke vergelijking met loondienst, 8%), ziekte/geen werk (5-10%), je kunt van die 6200 netto beter 4K netto maken voor een realistischer bedrag.
Nog los van de 1600 uur, wat mijns inziens best hoog ingezet is.
[ Voor 3% gewijzigd door CodeCaster op 16-11-2022 11:37 ]
https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...
Dat noemen we uitbetalen in vrije tijd.Mirabello schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:34:
[...]
Vanwaar 'slechts' 1225 declarabele uren?
Maakt de berekening inderdaad totaal niet meer vergelijkbaar op een puur financiële grond.
Tsja, als je van nog geen ton omzet 12K in je pensioen stopt en 8K in een auto, dan is het ook geen eerlijke vergelijking.Peter152 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:27:
[...]
Deel 1:
[Afbeelding]
Deel 2:
[Afbeelding]
Netto te besteden
€ 44763
Netto per maand
€ 3730
Krijg je dat nu in loondienst ook?
Je tarief wordt geacht all-in te zijn, dus als jij 750 per maand aan je auto wil besteden (exclusief brandstof?), dan moet er een tientje bovenop je tarief.
[ Voor 10% gewijzigd door CodeCaster op 16-11-2022 11:42 ]
8k is misschien wat overdreven, maar een leaseauto kost al snel 800 bruto per maand.CodeCaster schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:40:
[...]
Tsja, als je van nog geen ton omzet 12K in je pensioen stopt en 8K in een auto, dan is het ook geen eerlijke vergelijking.
Wat zijn andere manieren om een goed pensioen te bouwen? Dat geld is wel nodig toch?
Via mijn werkgever rijd ik een auto van 33k waarde met een bijtelling van 22%. Dat probeerde ik om te zetten in deze berekening.CodeCaster schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:40:
[...]
Tsja, als je van nog geen ton omzet 12K in je pensioen stopt en 8K in een auto, dan is het ook geen eerlijke vergelijking.
Je tarief wordt geacht all-in te zijn, dus als jij 750 per maand aan je auto wil besteden (exclusief brandstof?), dan moet er een tientje bovenop je tarief.
Ik reis met fiets, motor en trein naar m'n klussen. Privé huur ik wel eens een auto. Kost me 200, geen 800 per maand.Peter152 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:42:
[...]
8k is misschien wat overdreven, maar een leaseauto kost al snel 800 bruto per maand.
Wat zijn andere manieren om een goed pensioen te bouwen? Dat geld is wel nodig toch?
Pensioen laten berekenen is een kunst op zich, afhankelijk van je gezinssituatie, woning, overig vermogen en of je op een zeiljacht wil eindigen of dat een rijtjeshuis prima is. Ik noemde eerder al 5-10%, jij zit daarboven.
Mijn familie woont op 45 min rijden dus ik heb wel een auto nodig helaas.CodeCaster schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:45:
[...]
Ik reis met fiets, motor en trein naar m'n klussen. Privé huur ik wel eens een auto. Kost me 200, geen 800 per maand.
Pensioen laten berekenen is een kunst op zich, afhankelijk van je gezinssituatie, woning, overig vermogen en of je op een zeiljacht wil eindigen of dat een rijtjeshuis prima is. Ik noemde eerder al 5-10%, jij zit daarboven.
Zou als pensioen het bedrag dat je maximaal mag aftrekken aanhouden.Peter152 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:42:
https://www.belastingdien...entepremie-2016-en-daarna
82.900 winst -> 9.319 EUR jaarruimte (als je geen pensioengat hebt).
En ja, naast pensioen, zijn ook andere buffers fijn.
Maar die moet je ook hebben als je in loondienst bent...
De meest voorkomende leaseconstructie is full-operational lease. Dat betekend dat jij / de WG een volledig tarief voor de leaseauto betaald, zonder de brandstofPeter152 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:44:
[...]
Via mijn werkgever rijd ik een auto van 33k waarde met een bijtelling van 22%. Dat probeerde ik om te zetten in deze berekening.
Qua berekening zie ik het nog aardig krom gaan op het auto deel.
Voorbeeld: Mijn huidige Mazda3 leaseauto (€33.850 fiscaal) kost de werkgever 750 euro/exc btw / maand, zonder de brandstof. Laat ik even de aanname doen dat er 1x/week 42L a € 2 (inc btw) / L getankt wordt
Berekening voor het autodeel wordt dan:
LM: 750 x 12 = € 9.000 / exc btw / jaar
Brandstof: 42 x 2 x 52 = € 4.368 inc btw / jaar -> 3610 / exc btw
bijtelling: € 7447 / jaar
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
€8400 bijtelling op 3500+5000 aan autokosten? Zet die auto niet op de zaak want je betaald hem volledig privé! Als je hem privé zet mag je tenminste nog 19ct/km opvoeren.Peter152 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:27:
[...]
Deel 1:
[Afbeelding]
Deel 2:
[Afbeelding]
Netto te besteden
€ 44763
Netto per maand
€ 3730
Natuurlijk is dit geen blauwdruk en heb ik destijds de berekening met name gebruikt op wat minimaal nodig was om loondienst te evenaren (bear case vs base case). Alles daarboven is mooi meegenomen. Bij een salaris van een ton per jaar ging ik al uit van vakantiegeld en betreft meestal wel een fulltime functie (1800 uur p/j).CodeCaster schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:36:
[...]
Wat is dit, een bocht voor mieren? Die berekening is zó kort door de bocht dat het niet vreemd is dat zoveel mensen zich rijk rekenen. Die site zou er goed aan doen die lichtgrijze waarschuwing felrood te maken.
Geen reservering voor pensioen (5-10%), vakantiegeld (voor een eerlijke vergelijking met loondienst, 8%), ziekte/geen werk (5-10%), je kunt van die 6200 netto beter 4K netto maken voor een realistischer bedrag.
Nog los van de 1600 uur, wat mijns inziens best hoog ingezet is.
***members only***
Maar dat hoeft toch niet zakelijk geboekt te worden? Hier de auto in private lease (€350 p/m, 15dkm) en ga met het OV naar het werk.Peter152 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:56:
[...]
Mijn familie woont op 45 min rijden dus ik heb wel een auto nodig helaas.
Dat is inplaats van 8400 dus 7500 +-.D_Jeff schreef op woensdag 16 november 2022 @ 12:00:
[...]
De meest voorkomende leaseconstructie is full-operational lease. Dat betekend dat jij / de WG een volledig tarief voor de leaseauto betaald, zonder de brandstof
Qua berekening zie ik het nog aardig krom gaan op het auto deel.
Voorbeeld: Mijn huidige Mazda3 leaseauto (€33.850 fiscaal) kost de werkgever 750 euro/exc btw / maand, zonder de brandstof. Laat ik even de aanname doen dat er 1x/week 42L a € 2 (inc btw) / L getankt wordt
Ik vraag mij af of ZZP voor mij dan gunstig is aangezien ik veel kilometers rijd per jaar. Dan klinkt een leaseovereenkomst die ik heb bij het bedrijf waar ik werk aantrekkelijker met 650 euro aan bijtelling per maand (incl. bezine en onderhoud)
https://docs.google.com/s...CmSh3ZEfc/edit?rtpof=true
Zit hier ook de KOR in?GrasshopperNL schreef op woensdag 16 november 2022 @ 12:21:
In dit topic is wel eens deze Google Sheet voorbij gekomen, wellicht helpt die je bij je berekening:
Voor een aantal kan dat een lelijke bananenschil zijn namelijk (ivm PV-systeem)
Bijtelling is nooit meer dan de daadwerkelijke autokosten. En waarom zo weinig uren?Peter152 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:27:
[...]
Deel 1:
[Afbeelding]
Deel 2:
[Afbeelding]
Netto te besteden
€ 44763
Netto per maand
€ 3730
GrasshopperNL schreef op woensdag 16 november 2022 @ 12:21:
In dit topic is wel eens deze Google Sheet voorbij gekomen, wellicht helpt die je bij je berekening:
KOR = BTW, en heeft 0,0 met je inkomstenbelasting te maken.D_Jeff schreef op woensdag 16 november 2022 @ 12:41:
[...]
Zit hier ook de KOR in?
Sometimes you need to plan for coincidence
hoewel het inderdaad niets met de IB te maken heeft is dat met de gestegen elektriciteitsprijzen lelijk inderdaad. Het valt dit jaar nog mee omdat de BTW op energie vanaf 1 juli verlaagd is naar 9% maar volgend jaar verwacht ik daar zo maar €400 aan kwijt te kunnen zijn.D_Jeff schreef op woensdag 16 november 2022 @ 12:41:
[...]
Zit hier ook de KOR in?
Tegelijkertijd verwacht ik dat de TLV binnen niet al te lange tijd af zal gaan nemen omdat duidelijk is dat mensen zonder zonnepanelen aan het betalen zijn voor mensen met zonnepanelen middels de salderingsregeling die met deze energieprijzen helemaal niet meer nodig is om investeringen te stimuleren. Dus die zal Jetten binnenkort wel gaan versoberen met als gevolg een veel lagere TLV. De eerdere TLV grens van 70 a 80 % van de leveringskosten per kWh is ook niet helemaal realistisch meer. Daarmee zal de BTW dus ook weer minder worden, hoewel je er per saldo niet beter van wordt.
Er valt niets aan door te rekenen.D_Jeff schreef op woensdag 16 november 2022 @ 12:49:
@Hmmbob Zou je dat eens willen doorrekenen op basis van mijn voorbeeld?
BTW breng je in rekening en draag je af, eventueel veminderd met betaalde BTW op je inkopen (terug vorderen).
Bij de KOR breng je geen BTW in rekening en draag je ook niets af, en kan je ook geen BTW terug vorderen.
Als je geen gebruik maakt van de KOR (en dus BTW moet rekenen over de opgewekte energie), dan bereken je dat als onderdeel van je omzet. En die omzet kun je dan gewoon in de sheet invullen.
[ Voor 22% gewijzigd door Hmmbob op 16-11-2022 13:06 ]
Ik reageerde op je autostukje. De KOR is indd een ander verhaalHmmbob schreef op woensdag 16 november 2022 @ 13:03:
[...]
Er valt niets aan door te rekenen.
BTW breng je in rekening en draag je af, eventueel veminderd met betaalde BTW op je inkopen (terug vorderen).
Bij de KOR breng je geen BTW in rekening en draag je ook niets af, en kan je ook geen BTW terug vorderen.
Als je geen gebruik maakt van de KOR (en dus BTW moet rekenen over de opgewekte energie), dan bereken je dat als onderdeel van je omzet. En die omzet kun je dan gewoon in de sheet invullen.
Bij mij kriebelt het ook en heb inmiddels aardig wat informatie, maar hoe maak je de uiteindelijke stap? Heb je gewoon je baan opgezegd en ben je toen naar opdrachten gaan zoeken? Of heb je je werkgever door laten schemeren dat je als zelfstandige verder wil en heb je uiteindelijk een opdracht geaccepteerd en toen je baan opgezegd.
Uiteindelijk is het vaak een kleine wereld (in mijn specialisme) en wil je iedereen een beetje te vriend houden.
Nadat ik helemaal pissed was op mijn ex-werkgever heb ik word geopend en getik “hierbij mijn ontslag.” Daarna gezocht naar een opdracht.kouk schreef op woensdag 16 november 2022 @ 19:07:
Hoe deden jullie de overstap vanuit loondienst naar freelance? Ik heb aardig wat terug gelezen maar zie zo snel geen ervaringen.
Bij mij kriebelt het ook en heb inmiddels aardig wat informatie, maar hoe maak je de uiteindelijke stap? Heb je gewoon je baan opgezegd en ben je toen naar opdrachten gaan zoeken? Of heb je je werkgever door laten schemeren dat je als zelfstandige verder wil en heb je uiteindelijk een opdracht geaccepteerd en toen je baan opgezegd.
Uiteindelijk is het vaak een kleine wereld (in mijn specialisme) en wil je iedereen een beetje te vriend houden.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Hoe ver terug? Ik heb de afgelopen maanden meerdere starters voorbij zien komen dus ervaringen en tekst genoeg lijkt me.kouk schreef op woensdag 16 november 2022 @ 19:07:
Hoe deden jullie de overstap vanuit loondienst naar freelance? Ik heb aardig wat terug gelezen maar zie zo snel geen ervaringen.
Ik wilde eigenlijk eerst een klus zoeken en dan opzeggen. Na meerdere recruitment gesprekken uiteindelijk dapper m'n baan opgezegd met 2 maand opzegtermijn en toen klus zoeken. Dat heeft me 6 week gekost en daarna start. In die 2 maand kvk, bank rek (knab bevalt mij prima), boekhoud programma etc geregeld.
De grootste ellende heb ik gehad met het regelen van overname auto (verplicht), de rest was eigenlijk kinderspel (vond ik).
Wel uitkijken met Amerikanen. Die zijn altijd onder de indruk maar menen het 9 van de 10 keer niet
Dat zit wel Schnorr.
Mijn ervaring: pissig op mijn laatste werkgever (detacheerder) en hem de keus gegeven om mij of in te huren als freelancer op de huidige klus of ik zou helemaal weg gaan. (Ja ik weet het, schijnzelfstandigheid enzo, maar is wel op deze manier gegaan). Na een aantal maanden die constructie heb ik een andere opdracht gevonden.kouk schreef op woensdag 16 november 2022 @ 19:07:
Als ik het over mocht doen, dan zou ik eerst een gave klus zoeken en vervolgens mijn baan opzeggen. Meeste klussen moet je wel binnen 1 of 2 maand beginnen, dus ff kijken of je opzegtermijn bij je huidige werkgever dat toelaat.
Succes!
Ik heb 1 dag in de week ouderschapsverlof aangevraagd en heb toen de stap gemaakt om tijdens die dag te beginnen. Je moet ouderschapsverlof 2 maanden vooraf aanvragen, dat gaf mij de tijd om alles uit te zoeken. Voordat ik die maand voor mezelf begon, heb ik mijn vast contract al opgezegd. Ik had al een 2e klus binnengehaald en dus tijdens die maand meerdere dagen vrij moeten nemen om mijn 2e klus op weg te helpen. Geen spijt van die langere aanloop.kouk schreef op woensdag 16 november 2022 @ 19:07:
Inmiddels te druk met 4 klussen tegelijk en merk nu dat er iets te weinig rustige dagen zijn en het best wel intensief is. Vooral in de opstart van een nieuwe klus is het vaak intensief en wil je snel resultaten laten zien. Maar goed, dit is het resultaat van een goede start van mijn bedrijfje en iets te snel ja op leuke klussen zeggen...
Ik moet nog starten. Maar eind oktober mijn baan opgezegd nadat de krabbel onder de modelovereenkomst stond met mijn eerste opdrachtgever.kouk schreef op woensdag 16 november 2022 @ 19:07:
Persoonlijk zou ik mijn baan niet opzeggen zonder opdracht. Maar dit kan per persoon verschillen.
Jarenlang heeft het gekriebeld maar zat prima bij mijn werkgever. Toen dat niet meer zo was ving mijn opdrachtgever dat op met de mededeling dat ik daar niet weg hoefde als ik bij mijn werkgever weg ging, vier maanden later was ik zelfstandig.kouk schreef op woensdag 16 november 2022 @ 19:07:
In mijn reken voorbeeld kom ik op ongeveer 20k EUR aan kosten voor een Mazda3 in operational lease (per jaar, bijtelling en brandstof meegerekend)
22% bijtelling van 33850 is 7447 euro / jaar. Ik zou niet weten hoe ik dat bedrag naar beneden zou kunnen krijgen (zonder te frauderen)
Dit geldt niet meer voor jou maar in het algemeen: let bij dit soort constructies wel op voor nevenwerkzaamheden en de toelaatbaarheid hiervan in je huidige contract.coldasice schreef op woensdag 16 november 2022 @ 21:14:
[...]
Ik heb 1 dag in de week ouderschapsverlof aangevraagd en heb toen de stap gemaakt om tijdens die dag te beginnen. Je moet ouderschapsverlof 2 maanden vooraf aanvragen, dat gaf mij de tijd om alles uit te zoeken. Voordat ik die maand voor mezelf begon, heb ik mijn vast contract al opgezegd. Ik had al een 2e klus binnengehaald en dus tijdens die maand meerdere dagen vrij moeten nemen om mijn 2e klus op weg te helpen. Geen spijt van die langere aanloop.
Inmiddels te druk met 4 klussen tegelijk en merk nu dat er iets te weinig rustige dagen zijn en het best wel intensief is. Vooral in de opstart van een nieuwe klus is het vaak intensief en wil je snel resultaten laten zien. Maar goed, dit is het resultaat van een goede start van mijn bedrijfje en iets te snel ja op leuke klussen zeggen...
Tegelijk natuurlijk ook nog een eventueel concurrentiebeding maar dat is sowieso een factor als je die hebt, ook als je wel eerst opzegt.
D_Jeff schreef op woensdag 16 november 2022 @ 12:00:
[...]
Zo werkt het niet, even heel kort door de bocht betaal je 12k zakelijk voor je auto (excl btw) en omdat je er privé mee rijdt dien je (daarvan) 7447 euro bij je inkomen op te tellen (dus +/- 3,5k extra IB betaald). Wanneer je 100% privé zou rijden is je fiscale voordeel 4,5k, rijd je maar de helft privé dan ben je waarschijnlijk voordeliger uit door die 12k als winst uit te keren (minus 19ct/km), daar belasting over te betalen (+/- 5k) en privé je auto te betalen.D_Jeff schreef op woensdag 16 november 2022 @ 23:10:
[...]
In mijn reken voorbeeld kom ik op ongeveer 20k EUR aan kosten voor een Mazda3 in operational lease (per jaar, bijtelling en brandstof meegerekend)
Dit staat los van de omzetbelasting, maar die is veel gunstiger dan IB als je het mij vraagt (keuze tussen forfait of naar verhouding).
[ Voor 13% gewijzigd door Deveon op 17-11-2022 08:07 ]
Idd, dit. De gevleugelde uitspraak "voor het geld van de bijtelling rij je zelf geen auto" is in dit geval te kort door de bocht. Als werknemer mag dat dan misschien gelden. Maar dan betaal je alleen de bijtelling, terwijl je als freelancer zelf ook al alle kosten vanuit je bedrijf hebt moeten betalen. Dat weegt vrijwel niet tegen elkaar op.Deveon schreef op donderdag 17 november 2022 @ 07:42:
[...]
[...]
Zo werkt het niet, even heel kort door de bocht betaal je 12k zakelijk voor je auto (excl btw) en omdat je er privé mee rijdt dien je (daarvan) 7447 euro bij je inkomen op te tellen (dus +/- 3,5k extra IB betaald). Wanneer je 100% privé zou rijden is je fiscale voordeel 4,5k, rijd je maar de helft privé dan ben je waarschijnlijk voordeliger uit met een privé auto en 19ct/km opvoeren.
Ik heb zelf net een nieuwe civic gekocht en dat wordt een priveauto. Met mijn km's (zakelijk 20k, prive 10k) is dat een kleine 1500 euro goedkoper dan om hem zakelijk te rijden. Als je een nieuwe, dure auto die relatief hard afschrijft koopt bmw, grote audi of volvo, dat soort auto'sis zakelijk trouwens wel goedkoper. Zo'n mazda3 zal wat betreft sommetje hetzelfde uitzien als zo'n civic. overigens zou ik alsnog eens goed naar die civic kijken als je zo'n mazda overweegt, maar dat terzijde
[ Voor 6% gewijzigd door Yucon op 17-11-2022 07:59 ]
Geen waardeoordeel, maar ik vind het een interessante denkwijze. Als je eerste opdracht afgelopen is zit je namelijk in precies dezelfde situatie tot het moment dat je een nieuwe opdracht hebt. Het is immers niet zo dat je opdracht pas stopt als je iets anders hebt. Het maakt in dat opzicht dus niet veel uit om alvast je baan op te zeggen voor je iets anders hebt. Met de kanttekening dan dat ik het niet een maand voor de zomervakantie zou doen. In de komkommertijd is de kans om iets nieuws te vinden erg klein namelijk.Roodey schreef op woensdag 16 november 2022 @ 21:24:
[...]
Persoonlijk zou ik mijn baan niet opzeggen zonder opdracht. Maar dit kan per persoon verschillen.
Al kan ik me wel voorstellen dat dat idee even slikken is. Noem het maar het rouwproces van het afscheid nemen van je werknemerschap
Totaal niet relevant die hij heel veel verdiende.Wiebbe schreef op woensdag 16 november 2022 @ 09:15:
[...]
Ik vind hem nog niet zo duidelijk als jij hier neer zet om eerlijk te zijn. Je was eerst in dienst bij je werkgever, die verdiende erg veel geld aan jou.
De opdracht loopt door. Dan ga je niet opeens iets anders doen, de opdracht blijft doorlopen. En, je blijft dat doen via ex-werkgever, dat is het enige dat relevant is. Niet hoeveel hij verdient aan jouw uren. En die controle over hoe je het zelf uitvoert heb je juist flink minder omdat het een lopende opdracht is, daar zitten al zaken in ingeregeld hoe er gewerkt moet worden etc.Je gaat nu ZZP'en, het enige wat je dan doet is de opdracht afmaken bij de opdrachtgever en factureert via de ex-werkgever. Daar blijft nu een miniem bedrag plakken, maar je hebt zelf nog steeds de volledige controle over hoe en wat je je opdracht blijft doen. Je ex-werkgever is niks meer dan de uren schuiver en bepaalt niet welke functie of hoe je je functie uitvoert bij de opdrachtgever.
99% van de mensen doet helemaal niets voor hun werkgever, die draaien gewoon projecten en klaar...Ook voer je geen werkzaamheden meer uit voor de ex-werkgever. Denkt niet mee aan projecten, aquisitie of iets als standaarden voor het bedrijf.
Dit is niet hetzelfde als: "Ik ga weg bij Philips en ga nu als ZZP'er hetzelfde doen bij Philips voor 2x het bedrag".
Exact expert nodig?
Daarnaast wint een Yaris het nog steeds hard, maar is wel een klasse kleiner
Excuses voor de vraag, maar wat is de conclusie hieruit? Ik twijfel om richting ZZP te gaan en mijn enige twijfel is nog de auto aangezien ik prive wel 20-30k per jaar rijdt. Dit kan voor mij maken dat de kosten zo hoog worden dat het verschil maar loondienst financieel niet groot genoeg maakt.Deveon schreef op donderdag 17 november 2022 @ 07:42:
[...]
[...]
Zo werkt het niet, even heel kort door de bocht betaal je 12k zakelijk voor je auto (excl btw) en omdat je er privé mee rijdt dien je (daarvan) 7447 euro bij je inkomen op te tellen (dus +/- 3,5k extra IB betaald). Wanneer je 100% privé zou rijden is je fiscale voordeel 4,5k, rijd je maar de helft privé dan ben je waarschijnlijk voordeliger uit door die 12k als winst uit te keren (minus 19ct/km), daar belasting over te betalen (+/- 5k) en privé je auto te betalen.
Dit staat los van de omzetbelasting, maar die is veel gunstiger dan IB als je het mij vraagt (keuze tussen forfait of naar verhouding).
Ondanks dat de screening al meer dan 2 weken geleden afgerond is, staat er nog steeds geen contract in hun portal. Ze zeggen nu dat het contract waarschijnlijk pas maandag klaar is... Zucht
Iemand hier ervaring mee in combinatie met Brainnet? Toch maar op kantoor verschijnen en gedurende de dag tekenen (ik las eerder in dit topic dat Brainnet toch geen wijzigingen accepteert omdat ze iedereen hetzelfde willen behandelen)? Of beter om pas te starten nadat het getekend is?
Eerste 1-2 maanden gecombineerd met loondienst. Was benaderd door een partij die mij als ZZPer wilde plaatsen en had al een eerste gesprek gehad met hen. Toen kwam het punt dat mijn toenmalige werkgever geen geld meer wilde besteden aan de functie (Information Security Officer) en mij slechts 16u per week in zou zetten. Dus naast die 16 uur per week begonnen als ZZPer met 24-28u per week.kouk schreef op woensdag 16 november 2022 @ 19:07:
Na die 1-2 maanden was het snel duidelijk dat ik niet meer in loondienst wilde werken. Baan opgezegd en toen begon het vanzelf te rollen. Aangegeven bij de partij waar ik zat dat ik wel meer uren wilde werken, en extra opdrachten waren snel gevonden.
Als je het puur alleen om het financiele plaatje doet, en zulke waarde hecht aan je auto moet je het misschien niet doen. Verder zou ik persoonlijk gewoon kijken wat het prive zou kosten om de auto te rijden, en dat als basis nemen. Daarna kun je altijd nog kijken of er voordeel is als je hem zakelijk rijd. Maar in de basis is het voor jou ook een prive uitgave waar je toevallig via je werk een voordeel kunt behalen.Peter152 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 10:23:
[...]
Excuses voor de vraag, maar wat is de conclusie hieruit? Ik twijfel om richting ZZP te gaan en mijn enige twijfel is nog de auto aangezien ik prive wel 20-30k per jaar rijdt. Dit kan voor mij maken dat de kosten zo hoog worden dat het verschil maar loondienst financieel niet groot genoeg maakt.
Bereken gewoon eens op iets als https://www.anwb.nl/auto/autokosten/autokosten wat de kosten ongeveer zijn.
Bij mij komt dat op ongeveer 25 c/km uit, dus dat zou met 30k km zo'n 7500 euro per jaar zijn. Als zelfstandige zijn er gewoon veel situaties waar het voordeliger is om de auto prive te rijden, en zakelijk 19ct/km te vergoeden. Alleen als je de auto niet prive gebruikt is het eigenlijk altijd voordelig om hem op de zaak te zetten, anders alleen als je vrij veel prive rijdt en een nieuwe of 15 jaar oude auto rijdt.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Is Brainnet niet de inkopende partij die zich moet houden aan de verkoopvoorwaarden van de leverancier?Donenzone schreef op donderdag 17 november 2022 @ 10:30:
Ik start aanstaande maandag aan een nieuwe opdracht via Brainnet.
Ondanks dat de screening al meer dan 2 weken geleden afgerond is, staat er nog steeds geen contract in hun portal. Ze zeggen nu dat het contract waarschijnlijk pas maandag klaar is... Zucht
Iemand hier ervaring mee in combinatie met Brainnet? Toch maar op kantoor verschijnen en gedurende de dag tekenen (ik las eerder in dit topic dat Brainnet toch geen wijzigingen accepteert omdat ze iedereen hetzelfde willen behandelen)? Of beter om pas te starten nadat het getekend is?
Verder staat niets je tegen om tijdelijk zelfs iets in elkaar te flansen waar in ieder geval jouw punten in benoemd worden. Dan heb daar op maandag in ieder geval geen discussie meer over.
Brainnet even bellen en eventueel ook contact met de opdrachtgever wat de verwachting is. Persoonlijk zou ik in ieder geval niet thuis duimen gaan draaien, maar als je ander werk hebt kan je misschien daar op inzetten.Donenzone schreef op donderdag 17 november 2022 @ 10:30:
Ik start aanstaande maandag aan een nieuwe opdracht via Brainnet.
Die 20-30dkm p/j zou je als ZZPer inderdaad zelf moeten gaan betalen, maar je eerdere berekening toont €3500 aan autokosten en dat is prima behapbaar, die €5000 aan afschrijvingen is dan neem ik aan puur voor de auto.Peter152 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 10:23:
[...]
Excuses voor de vraag, maar wat is de conclusie hieruit? Ik twijfel om richting ZZP te gaan en mijn enige twijfel is nog de auto aangezien ik prive wel 20-30k per jaar rijdt. Dit kan voor mij maken dat de kosten zo hoog worden dat het verschil maar loondienst financieel niet groot genoeg maakt.
Op basis van mijn eerder reactie ga je daarmee over €8600 (je bijtelling) inkomstenbelasting betalen terwijl je maar €8500 kosten maakt. Gelukkig hoef je als eenmanszaak dan slechts 8500 bij te tellen. Echter ben je voordeliger uit door die kosten als winst uit te keren en vervolgens 19ct per zakelijk kilometer als zakelijke kosten op te voeren.
[ Voor 3% gewijzigd door Deveon op 17-11-2022 10:43 ]
youngtimerPeter152 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 10:23:
[...]

Een nieuwe auto zakelijk rijden, en zeker als operational lease, is gewoon erg duur. Helemaal als je maar 1225 uur per jaar wilt draaien zoals je aangeeft.Wat al aangegeven is, als de auto zo belangrijk is en je wilt nieuw rijden dan is het wellicht beter niet als ZZP aan de slag te gaanPeter152 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 10:23:
[...]
Maak je in loondienst trouwens ook zo weinig uren?
Exact.
De YT die ik op het oog heb zou qua bijtelling nog geen 3500 per jaar zijn.
Pak ik datzelfde model van 2009 (dus net geen 15 jaar oud) dan is de bijtelling over een jaar ruim 20k...
Daarvoor kun je behoorlijk wat lijden qua onderhoud, brandstof e.d.
En dat geldt ook voor nieuwe auto's; als je wat leuks wil zit je zo aan een cataloguswaarde van 70k, waardoor de bijtelling ook bizar veel is. Of je moet 'm inderdaad enkel zakelijk rijden, maar ik rij juist (veel) meer prive dan zakelijk dus dat is niet gunstig. En buiten de zaak om mis je weer de BTW voordelen over onderhoud, brandstof e.d.
Het is erg kort door de bocht, maar in de IT kun je er veilig vanuit gaan dat je als freelancer minimaal 2000 euro* netto per maand meer zult verdienen dan in loondienst. Daar kun je heel wat km's voor rijden.Peter152 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 10:23:
[...]
Daarnaast kun je er vergif op innemen dat zoveel privekm's als werknemer met een bedrijfsauto ook wel een aflopende zaak is.
* op basis van een gelijk aantal uren. Daarnaast heb je natuurlijk altijd uitzonderingen, maar dit bedrag is wel al een conservatieve schatting.
[ Voor 9% gewijzigd door Yucon op 17-11-2022 11:10 ]
Ik had een van de weinige gevallen dat het er wel uit kon:
Zakelijk verkeer was 90+% en ik zat ruim boven het omslagpunt van een diesel (+/- 50K KM/jaar) met alle kosten die erbij horen. Tel daarbij ook nog de parkeerkosten van de klanten (prive mag je dat van die 19ct betalen) ed. Ik zat in de groep dat het voordeliger was de bijtelling te slikken.
Dat die auto ook 2 ton mocht trekken was leuk meegenomen

[ Voor 6% gewijzigd door hackerhater op 17-11-2022 11:10 ]
Wat ga je rijden? Ik ben ook aan het rondkijken voor een YT maar ben er nog niet helemaal over uit. In 2023 wil ik 'm kopen.TommyGun schreef op donderdag 17 november 2022 @ 10:53:
[...]
Exact.
De YT die ik op het oog heb zou qua bijtelling nog geen 3500 per jaar zijn.
Pak ik datzelfde model van 2009 (dus net geen 15 jaar oud) dan is de bijtelling over een jaar ruim 20k...
Daarvoor kun je behoorlijk wat lijden qua onderhoud, brandstof e.d.
En dat geldt ook voor nieuwe auto's; als je wat leuks wil zit je zo aan een cataloguswaarde van 70k, waardoor de bijtelling ook bizar veel is. Of je moet 'm inderdaad enkel zakelijk rijden, maar ik rij juist (veel) meer prive dan zakelijk dus dat is niet gunstig. En buiten de zaak om mis je weer de BTW voordelen over onderhoud, brandstof e.d.
EU DNS: 86.54.11.100
BMW X5 E70... als ik een fatsoenlijke - betaalbare - kan vinden, ze zijn blijkbaar best gewild (juist door de YT regeling gok ik) dus ze gaan 2e hands al snel voor 15-20k weg terwijl de dagwaarde veelal nog geen 10k is.c-nan schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:13:
[...]
Wat ga je rijden? Ik ben ook aan het rondkijken voor een YT maar ben er nog niet helemaal over uit. In 2023 wil ik 'm kopen.
Volgens mij had iemand anders het ook al aangegeven, maar in jouw berekening zitten wat zaken die behoorlijk afwijken van wat ik bij anderen zie.Peter152 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 10:23:
[...]
Je zou eerlijk gezegd de eerste zijn die ik in 3 jaar hebt gezien die de berekening maakt en uit komt op dat freelancen minder oplevert dan loondienst.
Houd hier misschien nog even rekening mee:
- Je rekent 1200 facturabele uren per jaar. Met 40 uur per week 6 weken vakantie en 2 weken ziekte/ADV/whatever zit je op 1760 uur. Jij rekent dus met 28 uur per week, dat lijkt me alleen goed vergelijken als je nu ook 28 uur werkt. Het verschil tussen 1200 en 1600 in netto inkomen is gigantisch.
- Je verzekeringen post van 1600 vind ik persoonlijk aan de hoge kant. Ik betaal 500 euro per jaar ongeveer. Ligt eraan hoe risico-avers je bent.
- Je rekent 12.000 inleg pensioen. Is dat vergelijkbaar met wat jouw werkgever nu inlegt? Zo nee, moet je om te vergelijken hetzelfde bedrag gebruiken als je werkgever inlegt. Alles wat je zelf meer inlegt is vrijwillig, en dus gewoon 'extra loon'.
Als je zakelijk wilt blijven leasen:
Je moet weten wat je per maand betaald aan de leasemaatschappij, dat zijn je autokosten die de zaak betaald.
Je moet weten wat de bijtelling per jaar is, dat moet je optellen bij je belastbaar inkomen voor dat jaar. ( 33k, 22% = 7.260.
Had ik ook naar gekeken, meeste is volgens mij een X5 4.8i, lekker 1:5 rijdenTommyGun schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:14:
[...]
BMW X5 E70... als ik een fatsoenlijke - betaalbare - kan vinden, ze zijn blijkbaar best gewild (juist door de YT regeling gok ik) dus ze gaan 2e hands al snel voor 15-20k weg terwijl de dagwaarde veelal nog geen 10k is.
EU DNS: 86.54.11.100
Klopt, daar wil je motorisch ook van weg blijven. De 3.0i is betrouwbaarder (en iets... zuiniger)c-nan schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:21:
[...]
Had ik ook naar gekeken, meeste is volgens mij een X5 4.8i, lekker 1:5 rijden
Maar beetje offtopic hier
Aanbod is wel schaars idd... Dus kssst
[ Voor 6% gewijzigd door TommyGun op 17-11-2022 11:23 ]
12.000 inleg zou best kunnen (been there), het hangt natuurlijk sterk af wat voor pensioen je wil. Voordeel als freelancer is echter dat je veel slimmer kunt sparen/beleggen/pensioen opbouwen tegen veel lagere kosten dan in dienstverband met een verplichte regeling. Dat is eigenlijk altijd een veel te dure regeling, bij een verplichte partij, met een laag rendement. Door zelf daar een beetje slim naar (laten) te kijken kun je veel meer 'verdienen'.Rem schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:16:
[...]
- Je rekent 12.000 inleg pensioen. Is dat vergelijkbaar met wat jouw werkgever nu inlegt? Zo nee, moet je om te vergelijken hetzelfde bedrag gebruiken als je werkgever inlegt. Alles wat je zelf meer inlegt is vrijwillig, en dus gewoon 'extra loon'.
Omdat je keuze hebt uit maar 1 bouwjaar. Betrouwbaarder is een late e53.Aanbod is wel schaars idd...
[ Voor 7% gewijzigd door figlio del comm op 17-11-2022 11:26 ]
Ik haak hier even op in. Ook al over de grens gekeken? Scheelt je wellicht wat en er is nog best aanbod te vinden daar KlikTommyGun schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:23:
[...]
Klopt, daar wil je motorisch ook van weg blijven. De 3.0i is betrouwbaarder (en iets... zuiniger)![]()
Maar beetje offtopic hier
Aanbod is wel schaars idd... Dus kssst
Zelf ook Duitsland aan het afstruinen naar een andere auto. Mijn huidige Renault Clio (2015) komt daar ook vandaan, en invoeren was best simpel.
[ Voor 3% gewijzigd door Panini op 17-11-2022 11:28 ]
Nee dat was verkeerd neergezet. Ik heb nu gerekend dat ik 8 weken per jaar niet werk (vakantie, ziek, etc.)Kawa schreef op donderdag 17 november 2022 @ 10:42:
[...]
Een nieuwe auto zakelijk rijden, en zeker als operational lease, is gewoon erg duur. Helemaal als je maar 1225 uur per jaar wilt draaien zoals je aangeeft.Wat al aangegeven is, als de auto zo belangrijk is en je wilt nieuw rijden dan is het wellicht beter niet als ZZP aan de slag te gaan
Maak je in loondienst trouwens ook zo weinig uren?
Klopt, ben ik ook aan het overwegen. Heb alleen geen zin in het hele importeren (gedoe met trailer, RDW, whatnot), dus dat laat ik dan wel doen (en kost dan ook ruim 1k).Panini schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:26:
[...]
Ik haak hier even op in. Ook al over de grens gekeken? Scheelt je wellicht wat en er is nog best aanbod te vinden daar Klik
Zelf ook Duitsland aan het afstruinen naar een andere auto. Mijn huidige Renault Clio (2015) komt daar ook vandaan, en invoeren was best simpel.
Ik vind het wel een moeilijke afweging. Hij krijgt van z'n huidige werkgever op dit moment instructies om bepaalde dingen op een bepaalde manier te doen (je moet deze collega inwerken / opleiden, we willen dat je deze tools gebruikt want die gebruiken we altijd, etc), plus extra zaken zoals functioneringsgesprekken, eventuele gesprekken met potentieel nieuwe collega's, en die zaken horen allemaal bij z'n huidige werk en kan hij geen nee tegen zeggen.Crazy D schreef op donderdag 17 november 2022 @ 08:10:
[...]
Totaal niet relevant die hij heel veel verdiende.
[...]
De opdracht loopt door. Dan ga je niet opeens iets anders doen, de opdracht blijft doorlopen. En, je blijft dat doen via ex-werkgever, dat is het enige dat relevant is. Niet hoeveel hij verdient aan jouw uren. En die controle over hoe je het zelf uitvoert heb je juist flink minder omdat het een lopende opdracht is, daar zitten al zaken in ingeregeld hoe er gewerkt moet worden etc.
[...]
99% van de mensen doet helemaal niets voor hun werkgever, die draaien gewoon projecten en klaar...
Als hij zo gaat freelancen, vervalt dat allemaal. Hij blijft wel bij hetzelfde project, maar dat project heeft niets met z'n werkgever te maken. De opdrachtgever zal het een worst zijn of hij bepaalde tools gebruikt, als het project maar een succes is. Maar ik heb geen idee hoe de belastingdienst daar over denkt. Sowieso is die hele wetgeving vaag voor ons, vandaar dat veel grote bedrijven het risico niet zelf willen dragen en daarom via tussenpartijen werken...
Ja het is wel even een gedoe + een volle weekenddag kwijt. Sommige Duitse bedrijven willen het nog wel eens vervoeren voor je. Toen ook gedaan voor 150-200 euro dacht ik.TommyGun schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:28:
[...]
Klopt, ben ik ook aan het overwegen. Heb alleen geen zin in het hele importeren (gedoe met trailer, RDW, whatnot), dus dat laat ik dan wel doen (en kost dan ook ruim 1k).
RDW is vooral een gedoe tegenwoordig, aangezien je daar niet meer terecht kan zonder afspraak.

Dank je voor de uitleg. Dan zou het met de auto nog wel meevallen. Ik ga terug naar de rekentafelRem schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:16:
[...]
Volgens mij had iemand anders het ook al aangegeven, maar in jouw berekening zitten wat zaken die behoorlijk afwijken van wat ik bij anderen zie.
Je zou eerlijk gezegd de eerste zijn die ik in 3 jaar hebt gezien die de berekening maakt en uit komt op dat freelancen minder oplevert dan loondienst.
Houd hier misschien nog even rekening mee:
- Je rekent 1200 facturabele uren per jaar. Met 40 uur per week 6 weken vakantie en 2 weken ziekte/ADV/whatever zit je op 1760 uur. Jij rekent dus met 28 uur per week, dat lijkt me alleen goed vergelijken als je nu ook 28 uur werkt. Het verschil tussen 1200 en 1600 in netto inkomen is gigantisch.
- Je verzekeringen post van 1600 vind ik persoonlijk aan de hoge kant. Ik betaal 500 euro per jaar ongeveer. Ligt eraan hoe risico-avers je bent.
Als je zakelijk wilt blijven leasen:
Je moet weten wat je per maand betaald aan de leasemaatschappij, dat zijn je autokosten die de zaak betaald.
Je moet weten wat de bijtelling per jaar is, dat moet je optellen bij je belastbaar inkomen voor dat jaar. ( 33k, 22% = 7.260.
Gloednieuw via operationele lease is erg duur en kan vaak niet op tegen het stukje risico van de youngtimer
Volgens mij gaf hij alleen aan dat hij zijn huidige auto mee zou moeten nemen. Dus dat verklaart wel waarom hij dat zou willen.D_Jeff schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:35:
Voor een startende zzp-er is de private lease icm 19 cent / km of youngtimer regeling interessant.
Gloednieuw via operationele lease is erg duur en kan vaak niet op tegen het stukje risico van de youngtimer
Helemaal mee eens, alleen hij wil nu zijn 'netto inkomen' vergelijken met dat uit loondienst. Dan moet je dus wel appels met appels vergelijken, en dezelfde pensioeninleg gebruiken om het verschil in besteedbaar inkomen te zien.figlio del comm schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:23:
[...]
12.000 inleg zou best kunnen (been there), het hangt natuurlijk sterk af wat voor pensioen je wil. Voordeel als freelancer is echter dat je veel slimmer kunt sparen/beleggen/pensioen opbouwen tegen veel lagere kosten dan in dienstverband met een verplichte regeling. Dat is eigenlijk altijd een veel te dure regeling, bij een verplichte partij, met een laag rendement. Door zelf daar een beetje slim naar (laten) te kijken kun je veel meer 'verdienen'.
Dat je vervolgens besluit om een deel van dat besteedbaar inkomen in je pensioen te plaatsen is uiteraard lekker!
[ Voor 51% gewijzigd door Rem op 17-11-2022 11:39 ]
Appels met appels......
Ik doe het voor de helft wel voor jeTommyGun schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:28:
[...]
Klopt, ben ik ook aan het overwegen. Heb alleen geen zin in het hele importeren (gedoe met trailer, RDW, whatnot), dus dat laat ik dan wel doen (en kost dan ook ruim 1k).

| Security Management |
Bij een privé auto mag je enkel de aanschaf BTW niet verrekenen maar over brandstof en onderhoud wel. Dit kan naar ratio of volgens een forfait obv cataloguswaarde.TommyGun schreef op donderdag 17 november 2022 @ 10:53:
[...]
En buiten de zaak om mis je weer de BTW voordelen over onderhoud, brandstof e.d.
Verder ga ik de discussie maar niet aan dat het alternatief op een X5 van 15 jaar nieuw minimaal 70k moet kosten..
[ Voor 16% gewijzigd door Deveon op 17-11-2022 12:39 ]
Goed om te weten
Ik bedoelde (ook) dit;Deveon schreef op donderdag 17 november 2022 @ 12:36:
[...]
Bij een privé auto mag je enkel de aanschaf BTW niet verrekenen maar over brandstof en onderhoud wel. Dit kan naar ratio of volgens een forfait obv cataloguswaarde.
Dat van de BTW geloof ik meteen, al is dat mij de moeite niet waard qua gedoe met omrekenen.Je kunt de gemaakte autokosten niet aftrekken van de winst van jouw onderneming (met uitzondering van de onkostenvergoeding die jouw onderneming aan je verstrekt voor jouw zakelijke kilometers) en je kunt ook de afschrijving op de auto niet ten laste van de winst van jouw onderneming brengen
Zeker nooit iets samengesteld bij BMW? Of Volvo, Mercedes, ... Kaal lukt wel ja voor minder, maar danofftopic:
Verder ga ik de discussie maar niet aan dat het alternatief op een X5 van 15 jaar nieuw minimaal 70k moet kosten..
Zelfs een Kia Sorento begint al bij 50k... https://www.kia.com/nl/modellen/sorento/ontdekken/
[ Voor 88% gewijzigd door TommyGun op 17-11-2022 13:02 ]