Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:14

Matis

Rubber Rocket

Alles, direct (huidige ticket) of indirect (vooronderzoek) gerelateerd tot de opdracht schrijf ik op die klant.

Soms doe ik ervaring op op kosten van klant A, die ik ook kan inzetten bij klant B. Maar soms is het ook anders om.

Als het compleet iets anders is, hobbymatig of leren van een nieuwe taal/framework, declareer ik dat niet. Maar met die opgedane ervaringen kan ik dan weer een hoger uurloon vragen als het van toepassing is bij een nieuwe opdracht.

Dus indirect wordt dat dan door klant C betaald ;)

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21-09 20:35
Hierbij ook gelijk mijn tweede vraag in twee dagen tijd.
Ik bankier privé bij de Rabobank en heb daar ook de Rabo ZZP rekening geopend. Alles onder 1 dak.
Bij het aanvragen van de zakelijke rekening ook aangevinkt dat ze mochten bellen om te adviseren inzake verzekeringen.
Eigenlijk schrik ik wel van die bedragen. De BAV kost bij de Rabobank meer dan 200 euro (per maand) terwijl bij Hiscox ik 50 euro (per maand) kwijt ben.

Echter wil ik graag 1 adres voor AVB, BAV, AOV en rechtsbijstand.
Hebben jullie dit ook allemaal onder 1 dak? Of kiezen jullie per verzekering de goedkoopste optie?

Edit:
Bedankt @maxnl voor de hint op de tariefsaanpassing op mijn vorige vraag. Duidelijk!
Dit topic is top voor (startende) zzp'ers.

[ Voor 10% gewijzigd door Roodey op 06-11-2022 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-09 10:15
Tja wat vind je fijn?? Zelf zou ik geen rechtsbijstand onder 1 dak van je overige verzekeringen willen hebben.

Mocht er een dispute zijn zal de rechtsbijstand echt niet tegen zijn eigen werkgever een zaak starten :+.

Daarnaast wat is het voordeel van alles onder 1 dak tov meerdere aanbieders? En visa versa.

Zelf nog nooit aanspraak gemaakt op 1 van de verzekeringen. Verwacht ook niet nodig te zijn. Voor een BAV is 200 gruwelijk duur. Ik betaal zelf 38 per maand.

Kwa administratie heb ik er ook geen omkijken naar. Rekeningen komen automatisch in het boekhoud pakket en worden onder de juiste grootboek rekening automatisch geplaatst. Eens per 2 weken doorloop ik wel de openstaande inkoop en bank afschrijvingen. Dus extra werk heb ik er niet aan.

Mijn tweede vraag. Waarom Rabobank?? Ze zijn echt niet goedkoop. Zijn eigenlijk de duurste. Heb je wel naar andere banken gekeken? Of je zit privé al bij de Rabo dan maar zakelijk ook??

[ Voor 11% gewijzigd door To_Tall op 06-11-2022 18:45 ]

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Hertog_Martin schreef op zondag 6 november 2022 @ 16:50:
Hoe trekken jullie de grens tussen niet-declarabele zelfstudie en declarabel uitzoekwerk? Het is niet realistisch dat je werkelijk alles als parate kennis hebt en dat je tijd enkel het toepassen van bestaande kennis is. Als je iets ontwikkelt zullen er wat nieuwe aspecten aan zitten die je nog moet leren.
Wanneer ik nieuwe zaken uit moet dokteren, om nieuwe functionaliteit op te leveren, dan is dat 100% tijd van de klant. Hun eigen werknemers spitten ook door documentatie, dat telt voor hen ook niet als weekend. Sterker nog, bij een vorige klant had ik dan weken achtereen niet kunnen boeken, omdat ik gaandeweg verbeteringen doorvoerde in een infra die ik opbouwde... op basis van de documentatie. Ja, dag! ;w

Er is één uitzondering, op basis van het contract dat ik met mijn lopende klant heb: indien ik voor de opdracht daadwerkelijk op cursus moet, dan stelt het contract dat de klant de cursus betaalt en ik de tijd voor eigen rekening neem. Maar, dat is nog niet voor gekomen.

Ik studeer in eigen tijd enorm veel. Ik doe voor mijn andere kant veel voorbereidingswerk voor de trainingen die ik geef (wat ik trouwens ook deels in rekening breng). Dan ga ik geen uren per week kado doen, omdat ik TFM moet R-en.

[ Voor 7% gewijzigd door Liegebeest op 06-11-2022 18:58 ]

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

@Roodey kijk eens bij ZZP Nederland. Zij bieden ook (pakket) verzekeringen aan via NN. Als je bij hen een abonnement afsluit, krijg je extra korting op de premie.

Zo heb ik daar ook mijn bedrijfs- en beroepenverzekering afgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Hoe trekken jullie de grens tussen niet-declarabele zelfstudie en declarabel uitzoekwerk? Het is niet realistisch dat je werkelijk alles als parate kennis hebt en dat je tijd enkel het toepassen van bestaande kennis is. Als je iets ontwikkelt zullen er wat nieuwe aspecten aan zitten die je nog moet leren.

Als ik echt handleidingen / tutorials / stack overflow uitgebreid raadpleeg in een sessie schrijf ik dat doorgaand als zelfstudie. Als het ff tussendoor iets opzoeken is tijdens ontwikkelen dan declarabel.

Nu werk ik vanuit eigen kantoor voor diverse eigen klanten, waardoor ik minder locatie of taakgebonden ben. Maar ben wel benieuwd hoe jullie het doen als je bv op locatie verwacht wordt en daar acht uur zit op kantoor en voor je opdracht ook uurtje of twee iets hebt moeten uitzoeken / leren. Schrijf je dan 6 of 8 uur?
Voor werk wat ik niet helemaal kan, maar men wel denkt dat ik het kan omdat ik het ooit eens beweerd heb vind ik het kosteloze zelfstudie. Je kan bluffen, maar dan moet je het ook 'kosteloos' waar maken. Voor werk wat buiten de taakomschrijving valt, maar wel mijn interesse heeft wil ik het wel eens 50/50 doen. Werk wat volledig buiten de taakomschrijving valt en ik geen brood in zie voor de toekomst is gewoon volledig aftikken voor de klant. Wil best jouw haar knippen, maar dan wel garantie tot de deur. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codingforus
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 19-09 16:00
Roodey schreef op zondag 6 november 2022 @ 17:49:
Hierbij ook gelijk mijn tweede vraag in twee dagen tijd.
Ik bankier privé bij de Rabobank en heb daar ook de Rabo ZZP rekening geopend. Alles onder 1 dak.
Bij het aanvragen van de zakelijke rekening ook aangevinkt dat ze mochten bellen om te adviseren inzake verzekeringen.
Eigenlijk schrik ik wel van die bedragen. De BAV kost bij de Rabobank meer dan 200 euro (per maand) terwijl bij Hiscox ik 50 euro (per maand) kwijt ben.

Hebben jullie dit ook allemaal onder 1 dak? Of kiezen jullie per verzekering de goedkoopste optie?

Edit:
Bedankt @maxnl voor de hint op de tariefsaanpassing op mijn vorige vraag. Duidelijk!
Dit topic is top voor (startende) zzp'ers.
Toevallig heb ik ook kort geleden een Rabo ZZP rekening geopend. Die kosten vallen nog wel mee met 0,39 cent per transactie. De AVB en BVA heb ik bij Yezzer afgesloten voor 52 euro per maand. Het is ook afhankelijk wat voor dekking je kiest en eigen risico. Sommige partijen vragen bij een BVA ook of je leveringsvoorwaarden hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024

Als ik echt handleidingen / tutorials / stack overflow uitgebreid raadpleeg in een sessie schrijf ik dat doorgaand als zelfstudie. Als het ff tussendoor iets opzoeken is tijdens ontwikkelen dan declarabel.

Nu werk ik vanuit eigen kantoor voor diverse eigen klanten, waardoor ik minder locatie of taakgebonden ben. Maar ben wel benieuwd hoe jullie het doen als je bv op locatie verwacht wordt en daar acht uur zit op kantoor en voor je opdracht ook uurtje of twee iets hebt moeten uitzoeken / leren. Schrijf je dan 6 of 8 uur?
Als het voorvloeit uit de opdracht (bijvoorbeeld een user story in sprint, een technisch vraagstuk wat er ligt) en het is niet heel raar dat ik die kennis niet heb dan schrijf ik dat volledig tijdens werkuren op de klant. Soms heb ik weleens dat ik buiten kantooruren door interesse er soms nog wat verder in duik en dat schrijf ik dan meestal niet. Ik schrijf eigenlijk alleen uitzoekwerk niet als dat geen relatie met de klant heeft of als er redelijkergewijs verwacht kan worden dat ik die kennis al heb maar toch een gap heb.

Nothing to see here!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik zou privé en zakelijke rekeningen gescheiden houden, alleen al vanwege het Deposito Garantie Stelsel. De som van betaalrekening, zakelijke rekening en spaarrekening kan al snel boven de 100k komen. Dat risico kun je spreiden door een andere bank te nemen. Knab is populair, ze blinken nergens in uit, maar zijn wel betaalbaar.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
codingforus schreef op zondag 6 november 2022 @ 20:21:
[...]

Toevallig heb ik ook kort geleden een Rabo ZZP rekening geopend. Die kosten vallen nog wel mee met 0,39 cent per transactie. De AVB en BVA heb ik bij Yezzer afgesloten voor 52 euro per maand. Het is ook afhankelijk wat voor dekking je kiest en eigen risico. Sommige partijen vragen bij een BVA ook of je leveringsvoorwaarden hebt.
Tja wat je goedkoop vind. Ik heb bij de KNAB tot 500 transacties vrij. Op 6 euro de maand.

Dit jaar zit ik op 400 transacties. Dat is toch al 165 euro bij de Rabobank.

Ff snel rekenen. Gaan er maandelijks

1x boekhouder
1x BAV en bva
1x aflossing auto
1x rijtuigen belasting
1x auto verzekering
1x brandstof kosten auto
2x ontvangen betalingen
1x mobiele telefoon
1x inleg pensioen.

Dit zijn minimaal 10 terug komende transacties in de maand. Misschien vergeet ik er hier en daar nog 1.

Dan krijg je nog je abonnementen. Bv voor je e-mail e.d.

Al met al zal je denk ik bij KNAB goedkoper zijn??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
ari3 schreef op zondag 6 november 2022 @ 21:38:
[...]
Ik zou privé en zakelijke rekeningen gescheiden houden, alleen al vanwege het Deposito Garantie Stelsel. De som van betaalrekening, zakelijke rekening en spaarrekening kan al snel boven de 100k komen. Dat risico kun je spreiden door een andere bank te nemen. Knab is populair, ze blinken nergens in uit, maar zijn wel betaalbaar.
Volgens mij is het wel zo dat je privé voor 100k als voor zakelijk 100k in depositogarantiestelsel valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:02
To_Tall schreef op zondag 6 november 2022 @ 21:49:
[...]

Volgens mij is het wel zo dat je privé voor 100k als voor zakelijk 100k in depositogarantiestelsel valt.
Als je een eenmanszaak hebt niet. Dan ben je per bank(licentie) tot maar 100K privé+zakelijk beschermd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:59
Het depositogarantiestelsel is een mooi vangnet voor als je de wat kleinere banken gaat gebruiken. Als je het denkt nodig te hebben voor als de Rabobank failliet gaat dan zijn er grotere problemen in de wereld om je zorgen om te maken..

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
RichieB schreef op zondag 6 november 2022 @ 22:13:
Het depositogarantiestelsel is een mooi vangnet voor als je de wat kleinere banken gaat gebruiken. Als je het denkt nodig te hebben voor als de Rabobank failliet gaat dan zijn er grotere problemen in de wereld om je zorgen om te maken..
offtopic:
Allemaaaaal naar de crypto daar is het veilig! :P

Nothing to see here!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codingforus
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 19-09 16:00
To_Tall schreef op zondag 6 november 2022 @ 21:46:
[...]

Tja wat je goedkoop vind. Ik heb bij de KNAB tot 500 transacties vrij. Op 6 euro de maand.

Dit jaar zit ik op 400 transacties. Dat is toch al 165 euro bij de Rabobank.

Ff snel rekenen. Gaan er maandelijks

1x boekhouder
1x BAV en bva
1x aflossing auto
1x rijtuigen belasting
1x auto verzekering
1x brandstof kosten auto
2x ontvangen betalingen
1x mobiele telefoon
1x inleg pensioen.

Dit zijn minimaal 10 terug komende transacties in de maand. Misschien vergeet ik er hier en daar nog 1.

Dan krijg je nog je abonnementen. Bv voor je e-mail e.d.

Al met al zal je denk ik bij KNAB goedkoper zijn??
Als je zoveel transacties hebt is het inderdaad rendabeler om bij een KNAB te zitten, maar met 400 transacties zit je op gemiddeld 33 transacties per maand. Op dat aantal zit ik bij lange na niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisper
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 15-09 23:57
Ik pak per verzekering de voordeligste/beste aanbieder. Waarom wil je alles onder 1 dak hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nLs90
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-03 21:50
*knip*

[ Voor 96% gewijzigd door ZieMaar! op 07-11-2022 10:10 . Reden: geen werving ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16:49
Lisper schreef op zondag 6 november 2022 @ 23:14:
[...]

Waarom wil je alles onder 1 dak hebben?
Waarschijnlijk omdat verzekeraars / assurantiekantoren pretenderen dat pakketkorting voordeliger is. In bepaalde gevallen is dat misschien ook zo. Alles op één overeenkomst / factuur kan ook gezien worden als een voordeel.

[ Voor 4% gewijzigd door Aftansert op 07-11-2022 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
*knip*

[ Voor 95% gewijzigd door ZieMaar! op 07-11-2022 10:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

:?

is dat net zoiets als mensen die van meisjes met een zachte G een harde L krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online

Heb een klant die een of andere exotische configuratie/programmeertaal gebruikt, had er nog nooit van gehoord maar het is iets wat een extern bedrijfje naar binnen heeft gebracht. Heb een keer een weekendje aan gezeten maar dacht toen: waar ben ik mee bezig. Deze skills kan ik nergens anders gebruiken. Dus nu reken ik gewoon vol tarief voor deze taken, laatst eerste library opgeleverd en was er een dag mee bezig. Heb de klant al een paar keer gewaarschuwd dat het onmogelijk is om mensen met kennis te zullen vinden en dat er alternatieven zijn, maar actie vanuit de klant blijft uit.

Ga het nog 1x proberen door te vragen of hij wil checken hoeveel intern personeel de taal genoeg kent om het over te kunnen nemen zodra het externe bedrijfje weg is, maar ik blijf gewoon mijn uren rekenen. Heb ook opdrachtgever die een hackathon faciliteert en waar je als externe gewoon bij moet zijn, best leuk. Reken ik ook tijd voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

Over die banktarieven: ik zie dat ING voor nieuwe rekeningen 16e/mnd (!) rekent voor een koppeling met externe partijen.
Voor nieuwe contracten vanaf 1/7/2022
Rekeninginformatie - naar derde partijen
€ 16,00 per rekening, per maand plus,

€ 0,088per transactie, per abonnement, per bestand
https://www.ing.nl/zakeli...ldo-informatie/index.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Nu online
Ik weet dat de markt momenteel redelijk sterk is, maar ik kreeg net een reactie op een vacature die ik toch wat gortig vond. Het ging om een medior, of senior rol. De persoon die reageert heeft minder dan een jaar praktijkervaring en vraagt €88 per uur.

Ik weet: wie niet waagt, die niet wint... maar toch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Nu online
Yucon schreef op maandag 7 november 2022 @ 06:48:
[...]

:?

is dat net zoiets als mensen die van meisjes met een zachte G een harde L krijgen?
:D

RTFM: read the fine manual. Dus ik moet "the fine manual" "readen". :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:22
*knip*

[ Voor 96% gewijzigd door ZieMaar! op 07-11-2022 10:11 ]

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
*knip*

[ Voor 96% gewijzigd door ZieMaar! op 07-11-2022 10:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
Liegebeest schreef op maandag 7 november 2022 @ 08:17:
[...]
RTFM: read the fine manual. Dus ik moet "the fine manual" "readen". :)
Als jij de “F” als “Fine” wil uitleggen dan mag dat natuurlijk. Als BOFH is dat echter niet het woord dat ik zou gebruiken. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online

Ik heb mijn diensten aangeboden met een bepaalde kennis die ik heb, als ze dan willen dat ik iets doe wat ik niet weet en daar dan een paar uur voor moet leren dan mogen ze dat gewoon betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19:26
Liegebeest schreef op maandag 7 november 2022 @ 08:16:
Ik weet dat de markt momenteel redelijk sterk is, maar ik kreeg net een reactie op een vacature die ik toch wat gortig vond. Het ging om een medior, of senior rol. De persoon die reageert heeft minder dan een jaar praktijkervaring en vraagt €88 per uur.

Ik zou voor een medior rol in deze markt ook 90 vragen.
Heeft deze persoon overall <1 jaar praktijkervaring of alleen op de gevraagde hardskills <1 jaar ervaring en verder 10 jaar ervaring in vergelijkbare hardskills?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleneman
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-09 21:22
Drie random vragen waar ik de laatste tijd over dacht:

Wat doe je als een klant iets wil waarvoor je propietary software voor nodig hebt? Bijvoorbeeld, een klant stuurt een Photoshop PSD. Ik heb geen Photoshop. Schaf ik dat aan van mijn eigen centen, of hoort de klant te betalen?

Als je zonder tussenpartij werkt, stel je dan evengoed leveringsvoorwaarden op?

Hoe gedetailleerd hou je uren bij? En stuur je dit naar de klant? Ik moet nu uren boeken in groot detail, een zinnetje of twee per dag over wat ik precies heb gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:52
Ik werk voornamelijk voor 1 klant, ma t/m do, 9 uur per dag.
Begin van de maand registreer ik mijn uren in MoneyMonk, dus ma t/m do 9 uur voor de hele maand. Als ik dan een keer half uur eerder stop of half uur langer door ga verwerk ik dat niet in MoneyMonk. Een beetje geven, een beetje nemen.

Als omschrijving: Gewerkte uren.

Doe ik al jaren zo.

Als ik als developer ergens aan de slag ga kan ik er vanuit gaan dat ik een IDE nodig zal hebben, dat gaat de opdrachtgever niet betalen.
Als ik als 3D visualizer ergens aan de slag ga gaat de opdrachtgever ook niet betalen voor mijn tools.

Maar als jij als DevOps engineer ineens PSD bestanden moet openen, tsja, dan mag de opdrachtgever mij daar ook in voorzien.

[ Voor 34% gewijzigd door c-nan op 07-11-2022 13:54 ]

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Ik heb een set met basistools voor zulke situaties. Één keer de pakketten van Affinity (Designer, Photo, enz) kopen en je kan onbeperkt vooruit zonder de maandelijkse belasting van Adobe en voor de meeste situaties net zo goed :Y
c-nan schreef op maandag 7 november 2022 @ 13:48:
Als omschrijving: Gewerkte uren.

Doe ik al jaren zo.
"Gewerkte uren" voor ieder blok met uren?

Ik weet dat sommige opdrachtgevers makkelijk kunnen zijn, maar hoe ga je zo op een later tijdstip (naast je commitlogs) verantwoorden wat je hebt gedaan?

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:31

TommyGun

Stik er maar in!

Stukfruit schreef op maandag 7 november 2022 @ 14:07:
Ik weet dat sommige opdrachtgevers makkelijk kunnen zijn, maar hoe ga je zo op een later tijdstip (naast je commitlogs) verantwoorden wat je hebt gedaan?
In mijn geval: niet. Eenmaal de uren getekend = klaar. Als er vragen zijn over de huidige/vorige periode dan kan ik het nog vanuit m'n geheugen vissen (wellicht ondersteund met tickets uit de sprint of zo), maar ik specificeer verder niks (op de juiste SAP code na).

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:02
kleneman schreef op maandag 7 november 2022 @ 13:41:

Wat doe je als een klant iets wil waarvoor je propietary software voor nodig hebt? Bijvoorbeeld, een klant stuurt een Photoshop PSD. Ik heb geen Photoshop. Schaf ik dat aan van mijn eigen centen, of hoort de klant te betalen?
Als jouw klant wil dat je gaat photoshoppen, dan zal hij toch ook een licentie voor je moeten regelen lijkt me. (Maar als je het alleen maar hoeft te kunnen bekijken zijn daar wel gratis viewers voor, of vraag je de klant het om te zetten omdat je geen Photoshop hebt)

Maar dat gezegd hebbende ben ik hier zelf ook niet helemaal consequent in. Ik heb 1 klant die al zijn diagrams in Lucidchart maakt. Als ik die wil kunnen editen heb ik ook een licentie nodig. Omdat ik hier zelf ook wel baat bij heb (naast deze klant), heb ik hiervoor wel zelf een licentie aangeschaft. Maar dan hebben we het over een paar tientjes. Niet eens de moeite waard om daar 'moeilijk' over te gaan doen.
Hoe gedetailleerd hou je uren bij? En stuur je dit naar de klant? Ik moet nu uren boeken in groot detail, een zinnetje of twee per dag over wat ik precies heb gedaan.
Hangt van de klant af.
Voor 1 klant paar maanden terug was JIRA leidend voor de facturatie. Per ticket moest dus de exacte hoeveelheid uren geboekt worden. In praktijk vergeet je (nou ja, ik dus) wel eens een keer je uren daarin te updaten, waardoor de gefactureerde uren niet exact overeen komen. Dat vond ik geen plezierige manier van werken, zeker niet omdat ik vaak aan meerdere tickets tegelijk werkte.
Voor mijn huidige klant is het voldoende om dagelijks per project (2-3 stuks) de uren te boeken. Zonder verdere uiteenzetting wat ik precies heb gedaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rem
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:44

Rem

Stukfruit schreef op maandag 7 november 2022 @ 14:07:

[...]

"Gewerkte uren" voor ieder blok met uren?

Net als bovenstaand: niet.
Manager keurt de uren goed in systeem van de klant, factureer simpelweg: 180 x 'gewerkte uren'.

Als ze vanuit opdrachtgever vragen hebben over wat ik dan gedaan heb refereer ik ze wel naar m'n manager. :+

Dit is bij een grote opdrachtgever en een langdurige fulltime opdracht. Kan me voorstellen dat als je kleinere klussen doet je opdrachtgevers het liever anders zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Laat ik het dan anders verwoorden: als je onverhoopt in een geschil zou belanden met een opdrachtgever die er de kantjes vanaf loopt, hoe ga je dan aannemelijk maken dat je meer hebt gedaan dan "gewerkt"?

Wat mij betreft doe je dat niet voor de opdrachtgever, maar om jezelf te beschermen.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Rem schreef op maandag 7 november 2022 @ 14:36:
[...]

Net als bovenstaand: niet.
Manager keurt de uren goed in systeem van de klant, factureer simpelweg: 180 x 'gewerkte uren'.

Als ze vanuit opdrachtgever vragen hebben over wat ik dan gedaan heb refereer ik ze wel naar m'n manager. :+

Dit is bij een grote opdrachtgever en een langdurige fulltime opdracht. Kan me voorstellen dat als je kleinere klussen doet je opdrachtgevers het liever anders zien.
Bij kleine klusjes (tussendoor) specificeer ik het wel inderdaad, maar bij langlopende opdrachten niet nee.

Maar voor de kleine klusjes is 't ook op consultancy basis, is net ff wat anders dan iemand een jaar inhuren.

[ Voor 7% gewijzigd door TommyGun op 07-11-2022 14:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Stukfruit schreef op maandag 7 november 2022 @ 14:43:
Laat ik het dan anders verwoorden: als je onverhoopt in een geschil zou belanden met een opdrachtgever die er de kantjes vanaf loopt, hoe ga je dan aannemelijk maken dat je meer hebt gedaan dan "gewerkt"?

Wat mij betreft doe je dat niet voor de opdrachtgever, maar om jezelf te beschermen.
https://improvclassesandc...o-improv-101-improv-tips/

:P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rem

Rem

Stukfruit schreef op maandag 7 november 2022 @ 14:43:

Als dat aan de hand zou zijn, dan hebben we het over dusdanige bedragen dat het enige juiste antwoord is ( imho ): met een advocaat.
Als de klant dwars gaat liggen op een rekening van +/- 20k met de vraag wat je dan zowel gedaan hebt, maar het woord en akkoord van hun eigen mensen is blijkbaar niet genoeg, dan kom ik met een lijstje met commits ook niet ver gok ik.

Volgens het contract word ik betaald voor gewerkte uren, niet voor commits of output. Ik was aanwezig, ik was aan het werk. punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:41

Nou ja, de vraag is of je daadwerkelijk een bronbestand als een PSD nodig hebt, of dat een PDF/PNG ook voldoende is.

Als ik met mijn werk moet werken met PSD's voor eventuele aanpassingen, dan neem ik wel een Adobe abonnementje van twee tientjes per maand.
Als je zonder tussenpartij werkt, stel je dan evengoed leveringsvoorwaarden op?

Uren is: Gewerkt aan "<insert intern epic van klant>". Aangezien ik 9 uur werk, komt het regelmatig voor dat er ook 9 uur op worden geschreven.

Commit logs is geen maatstaf om het aantal gewerkte uren te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Rem schreef op maandag 7 november 2022 @ 14:56:
[...]

Als dat aan de hand zou zijn, dan hebben we het over dusdanige bedragen dat het enige juiste antwoord is ( imho ): met een advocaat.
Precies. En welke vraag denk je dat een advocaat eerst gaat stellen? :P
Volgens het contract word ik betaald voor gewerkte uren, niet voor commits of output. Ik was aanwezig, ik was aan het werk. punt.
Dat klinkt een beetje als werken in (verkapte) loondienst. Als ik het goed lees dan ga je dus (wellicht indirect) akkoord met een inspanningsverplichting ipv een resultaatverplichting?

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Liegebeest schreef op maandag 7 november 2022 @ 08:16:

Als hij/zij precies dat trucje kan wat jij wilt dat ie doet, dan kan 88 euro best een goede prijs zijn.

Ik deed dit ook direct na afstuderen, ik kon precies dat trucje wat de opdrachtgever zocht. Daarna gewoon langzaam bijgeleerd en extra ervaring opgedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Ligt aan je werkpakket wat je hebt afgesproken. Als jij een stukaduur inhuurt verwacht je ook dat hij de gereedschappen zoals een spackmes meeneemt.

Als jij visual designer bent, dan lijkt het me handig als freelancer dat je Photoshop of soortgelijke pakketten hebt aangeschaft.

Aan de andere kant is het wel zo dat als een opdrachtgever gaat dicteren over welke specieke tools je moet beschikken, dat de kosten van die tool dan worden gedragen door de opdrachtgever.
In het verleden heb ik wel eens gehad dat een opdrachtgever eiste dat ik IntelliJ Ultimate gebruikte, daar heb ik dan ook zelf voor betaald hoewel ik daar natuurlijk wel vraagtekens bij heb kunnen zetten. Niet gedaan want dat vond ik niet nodig en kon ook IntelliJ voor andere projecten prima gebruiken.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:46
Yucon schreef op maandag 7 november 2022 @ 07:12:
Over die banktarieven: ik zie dat ING voor nieuwe rekeningen 16e/mnd (!) rekent voor een koppeling met externe partijen.

[...]

https://www.ing.nl/zakeli...ldo-informatie/index.html
Dat is wel fors inderdaad. Als detail rekenen ze gelukkig wel een ander tarief voor boekhoudpakketten:
Koppeling boekhoudpakket (tarieven zijn excl.btw)
1 gekoppelde rekening € 3,25 per maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleneman
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-09 21:22
Bedankt allen. Interessant te horen hoe jullie het allemaal doen. Klinkt ook logisch, de rode lijn lijkt te zijn "spreek het gewoon netjes af met je klant"!

Dan vraag ik me wel nog af of men hier eigen leveringsvoorwaarden heeft? Dat hoorde ik tijdens het orienteren zeggen. Als je die niet zou hebben zou je nog wel eens in de (verder ongespecificeerde) problem kunnen komen. Dit advies was wel van iemand buiten de ICT.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rem

Rem

Stukfruit schreef op maandag 7 november 2022 @ 15:03:
[...]

Precies. En welke vraag denk je dat een advocaat eerst gaat stellen? :P

[...]

Dat klinkt een beetje als werken in (verkapte) loondienst. Als ik het goed lees dan ga je dus (wellicht indirect) akkoord met een inspanningsverplichting ipv een resultaatverplichting?
laten we nou niet weer de 'verkapte dienstverband' discussie openen. ;) Ik vind het prima om in verkapt dienstverband te zijn als dat jouw definitie is, net als zovelen hier. Bij de grotere bedrijven zit je nou eenmaal gauw als pseudo-medewerker mee te doen. Zolang de belastingdienst daar niet over komt klagen ga ik me er verder ook niet druk over maken.

In mijn contract staat géén enkele vermelding van de exacte werkzaamheden. Er word altijd verwezen naar 'de overeengekomen werkzaamheden'. De overeengekomen werkzaamheden worden niet specifiek benoemt, enkel mijn rol in de capaciteit van '.NET development'.

Over het uitbetalen vind ik het volgende:
"Opdrachtgever betaalt het gefactureerde bedrag aan Opdrachtnemer binnen dertig
dagen na ontvangst van de factuur & volledig rechtsgeldig afgetekende timesheet,
welke verstrekt is door Opdrachtgever, voor aanvang van project."

Zolang ik urenstaten bij me hebt, die zichtbaar zijn goedgekeurd door mijn manager zie ik hier glashard staan dat dat voldoende is.

Commit logs, lijstjes met afgewerkte tickets, hell zelfs camerabeelden van jou terwijl je van 9 tot 5 achter je bureau zit zijn allemaal bijzaak. Word betaald op basis van afgetekende urenstaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertobananas
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 19-09 17:59
Ik ben inmiddels opzoek naar mijn 1e klant. Ik heb nu dagelijks contact met verschillende recruiters. Ik heb gemerkt dat ze vrij vaak komen met:

'En als de opdracht nou helemaal perfect aansluit, zou je dan ook akkoord gaan met een iets lager tarief per uur?'

Tot nu toe steevast aan mijn initiele uurtarief vastgehouden. Is dit een standaard tacktiek van recruiters? Nadat ik aangaf niet te willen zakken zeggen ze ook nooit dat het met mijn gestelde tarief onmogelijk zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Robertobananas schreef op maandag 7 november 2022 @ 15:28:
Ik ben inmiddels opzoek naar mijn 1e klant. Ik heb nu dagelijks contact met verschillende recruiters. Ik heb gemerkt dat ze vrij vaak komen met:

'En als de opdracht nou helemaal perfect aansluit, zou je dan ook akkoord gaan met een iets lager tarief per uur?'

Tot nu toe steevast aan mijn initiele uurtarief vastgehouden. Is dit een standaard tacktiek van recruiters? Nadat ik aangaf niet te willen zakken zeggen ze ook nooit dat het met mijn gestelde tarief onmogelijk zou zijn.
Waarom vertrouw je op recruiters en niet op je eigen netwerk en/of zoekskills?

Requiters hebben (in de basis) nooit het beste met jou voor, hun eigen doelstellingen komen altijd eerst. Elke Euro die ze per uur minder aan jou hoeven te betalen, verdienen ze dubbel terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:53

Ik hoor ook vaak: het is een langdurige opdracht, kan je uurtarief dan wat omlaag?
In de huidige markt ga ik er niet in mee...

PSN: PcDCch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Matis schreef op maandag 7 november 2022 @ 15:30:
[...]

Waarom vertrouw je op recruiters en niet op je eigen netwerk en/of zoekskills?

Requiters hebben (in de basis) nooit het beste met jou voor, hun eigen doelstellingen komen altijd eerst. Elke Euro die ze per uur minder aan jou hoeven te betalen, verdienen ze dubbel terug.
Tip: zet op LinkedIn dat je op zoek bent.

Kreeg deze week de vraag of ik geen interesse had voor een job met een day rate van 400 euro, want het was Greenfield en blablabla. Heb de recruiter geblocked. Voor dat tarief ga ik weer in loondienst.

[ Voor 19% gewijzigd door init6 op 07-11-2022 15:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Mozart schreef op maandag 7 november 2022 @ 15:35:
[...]

Ik hoor ook vaak: het is een langdurige opdracht, kan je uurtarief dan wat omlaag?
''als je langdurige zekerheid wil kan er ook wel wat bij het tarief op toch?'' }) even kijken hoe die recruiter dan reageert. Uiteindelijk heeft hij meer inkomen per kandidaat, als hij ze wegzet voor langere tijd.

Ik pas mijn tarief eigenlijk wel per opdracht aan, is het echt leuk en een uitdaging 5-10 euro van het tarief af, is het niet zo'n leuke opdracht of saaier werk dan 10-40 euro op het tarief er bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rem

Rem

Mijn ervaring is dat dat inderdaad een standaard in. Altijd als jij eerst een bedrag noem, zeggen zij direct daarna; aah jammer de klant zit daar echt precies 5/10/15 euro onder.

Als je met een recruiter in zee wil zou ik zeggen, zet hoog in en geef later nog iets toe als je de opdracht echt wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

init6 schreef op maandag 7 november 2022 @ 15:41:
Tip: zet op LinkedIn dat je op zoek bent.

Kreeg deze week de vraag of ik geen interesse had voor een job met een day rate van 400 euro, want het was Greenfield en blablabla. Heb de recruiter geblocked. Voor dat tarief ga ik weer in loondienst.
Volgens mij quote je de verkeerde :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

... "dan heeft de klant ook voor mijn normale tarief dus vreselijk veel waar voor z'n geld"..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Nu online
gem-p schreef op maandag 7 november 2022 @ 13:38:
[...]
Ik zou voor een medior rol in deze markt ook 90 vragen.
De nete, dan heb ik echt wat fout zitten doen de laatste jaren. :D
Heeft deze persoon overall <1 jaar praktijkervaring of alleen op de gevraagde hardskills <1 jaar ervaring en verder 10 jaar ervaring in vergelijkbare hardskills?
Letterlijk <1 jaar praktijkervaring. Dat was diens eerste klus na de HBO, duurde minder dan een jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:10
Qua software wisselt het wat het pakket is.
Standaard spul heb ik gewoon mijn eigen licenties. De vorige klant had een of andere vage database beheertool die ze gebruikten. Voor dat kreeg ik een licentie van hen.

Qua Photoshop: het zou me nog niet eens echt boeien, maar Adobe maakt geen Linux-versies.
Affinity ook niet :|

[ Voor 3% gewijzigd door hackerhater op 07-11-2022 17:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19:26
Liegebeest schreef op maandag 7 november 2022 @ 16:56:
[...]

[...]

Letterlijk <1 jaar praktijkervaring. Dat was diens eerste klus na de HBO, duurde minder dan een jaar.
90 vragen en 90 krijgen zijn wel verschillende dingen 😉.

Minder dan 1 jaar ervaring en net na het HBO met dat tarief aan komen zetten... Tsja, dan zou ik hem of haar wel een paar leuke vragen stellen tijdens het intake gesprek. Eventueel even samen zitten en kijken hoe hij of zij een klein klusje (programmeren) uitvoert en dan weet je wel of het tarief klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Liegebeest schreef op maandag 7 november 2022 @ 16:56:
[...]
[...]
Volgens mij hebben wij 12 jaar geleden samen gewerkt bij een grote bank. Je bent wel meer waard dan die €90 p.u., zeker als je ook nog bent gegroeid in je vak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:45

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Uurtarief geven en vragen wat hun marge is.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Nu online
"En als ik nou de perfecte kandidaat ben voor je klant. Zou die dan akkoord gaan met een wat hoger budget?"

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• figlio del comm
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-09 14:16

Ja, dat is standaard. Het mooie van freelancen is dat je zelf bepaald waar je werkt en tegen welke condities. Het hangt bij mij af of het een leuke klus is. Soms wil ik best iets zakken als het een hele aantrekkelijke klus (op welke manier dan ook) is. Als het wat ‘minder interessant’ is, maar gewoon prima, zak ik niet.
Ik heb ook wel eens (te) hoog ingezet en ben toen 5 euro gaan zakken na een vraag erom. Had ik nog steeds een hoger tarief dan wat ik doorsnee vraag.
Je kunt dus gewoon onderhandelen naar hoe het jullie beiden lekker uitkomt. En als het niet past, laat je het passeren. Superleuk toch ?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• figlio del comm
Freeaqingme schreef op maandag 7 november 2022 @ 19:04:
[...]

"En als ik nou de perfecte kandidaat ben voor je klant. Zou die dan akkoord gaan met een wat hoger budget?"
Onderhandelen is beiden wat geven en nemen, zodat je allebei het gevoel hebt dat je wint. (Cursus succesvol onderhandelen)

Meestal bereik je meer met honing…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Nu online
RichieB schreef op maandag 7 november 2022 @ 17:33:
[...]

Volgens mij hebben wij 12 jaar geleden samen gewerkt bij een grote bank. Je bent wel meer waard dan die €90 p.u., zeker als je ook nog bent gegroeid in je vak.
Toch geinig dat zelfs het super-liegebeest niet anoniem is :) Niet dat ik d'r nou zo'n geheim van maak wie ik ben :P

Goed mogelijk dat we samen hebben gewerkt en bedankt voor het hart-onder-de-riem. Tegenwoordig zit ik rond de 105-110, maar het afgelopen jaar was 't gewoon 92. Dat was heel goed uit te houden en ik had niet het idee nou ver onder de markt te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Nu online
figlio del comm schreef op maandag 7 november 2022 @ 19:25:
[...]

Onderhandelen is beiden wat geven en nemen, zodat je allebei het gevoel hebt dat je wint. (Cursus succesvol onderhandelen)

Meestal bereik je meer met honing…..
Helemaal waar. Maar een goede deal kan ook om zoveel meer draaien dan alleen de prijs. De opmerking die ik maakte zou ik wel enkel met een glimlach zeggen, niet op bloedserieuze toon.

Tegelijkertijd, zo'n recruiter zit er vaak ook alleen maar om z'n targets te halen en zoveel mogelijk van de prijs af te lullen zodat zijn marges hoger kunnen zijn (en nota bene ook zelf weinig waarde toevoegen). Da's dan wel weer een ander uitgangspunt dan wanneer je een langdurige bestendige relatie opbouwt waarin je beide iets inbrengt in de relatie.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:18

Crazy D

I think we should take a look.

Nee, want ik vraag X. Dus als jij Y biedt, sluit het niet perfect aan 8)7

Overigens (ik zit nergens via recruiters maar wel via anderen die een marge willen hebben) ben ik niet zo standvastig in tarieven. Als je ergens 90 euro vangt, vind ik dat je minder hoeft te presteren dan wanneer je 110 vangt. Een lager tarief hoeft niet per se slechter te zijn, mits de eindklant natuurlijk ook minder betaald. Anders wordt het nogal scheef.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:26

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Crazy D schreef op maandag 7 november 2022 @ 20:01:
[...]

Nee, want ik vraag X. Dus als jij Y biedt, sluit het niet perfect aan 8)7

Overigens (ik zit nergens via recruiters maar wel via anderen die een marge willen hebben) ben ik niet zo standvastig in tarieven. Als je ergens 90 euro vangt, vind ik dat je minder hoeft te presteren dan wanneer je 110 vangt. Een lager tarief hoeft niet per se slechter te zijn, mits de eindklant natuurlijk ook minder betaald. Anders wordt het nogal scheef.
Hoe kan je minder presteren??? Je werkt toch op een bepaald niveau?

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:18

Crazy D

I think we should take a look.

Tylen schreef op maandag 7 november 2022 @ 20:22:
[...]

Minder hard werken, iets creatiever afronden van uren. Iets vaker hier kijken. Niet dat ik bewust dingen fout ga doen of zo 8)7

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zwaanenberg
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21-09 13:28
Crazy D schreef op maandag 7 november 2022 @ 20:25:
[...]

Minder hard werken, iets creatiever afronden van uren. Iets vaker hier kijken. Niet dat ik bewust dingen fout ga doen of zo 8)7
Precies, hier kan je eindeloos mee variëren. Ik denk dat iedereen dat wel in bepaalde mate doet. Bewust of onbewust. Als je iemand respecteert loop je even extra. Wordt er lastig gedaan, ga je vanzelf lastig terugdoen.

Ook als je zelf mensen inhuurt. Stel wat ik ken heeft ook altijd ruzie met mensen die ze inhuren, bijvoorbeeld een verbouwing. Altijd maar klagen, en altijd ruzie( zelf prima hebben, huis van 1,3). En altijd maar klagen dat de afwerking slordig was, geen betrouwbaar personeel etc etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nLs90
zijn er hier nog freelancers in de it support? is hier veel vraag naar? ik overweeg ook op te starten (in België)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• figlio del comm
In Nederland in elk geval wel. Ik huur ze regelmatig in. (via een broker)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Crazy D schreef op maandag 7 november 2022 @ 20:01:
[...]
Overigens (ik zit nergens via recruiters maar wel via anderen die een marge willen hebben)
[…]
Of je pooier een pak met stropdas draagt of een t-shirt met spijkerbroek: het blijft je pooier. :+
PS: een “vriend” is geen echte vriend als je hem betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
nLs90 schreef op maandag 7 november 2022 @ 21:21:
zijn er hier nog freelancers in de it support? is hier veel vraag naar? ik overweeg ook op te starten (in België)
Ik denk dat iedereen hier wel een vorm van support geeft.

Wat voor support functie zoek je? Servicedesk, werkplek ondersteuner, of al een stapje hoger richting beheer werkzaamheden?

momenteel is er veel vraag naar goede medewerkers. Probleem ze zijn moeilijk te krijgen.

Als je al kijkt op freelance.nl zie al redelijk wat opdrachten verschijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nLs90
To_Tall schreef op maandag 7 november 2022 @ 23:06:
[...]

Ik denk dat iedereen hier wel een vorm van support geeft.

Wat voor support functie zoek je? Servicedesk, werkplek ondersteuner, of al een stapje hoger richting beheer werkzaamheden?

momenteel is er veel vraag naar goede medewerkers. Probleem ze zijn moeilijk te krijgen.

Als je al kijkt op freelance.nl zie al redelijk wat opdrachten verschijnen.
Voor mij is IT support inderdaad servicedesk/helpdesk/1st line/2nd line. Althans in België.

Denk dat ik voornamelijk op zoek ben als 'werkplekondersteuner'. Zal eens kijken freelance.nl
Hartelijk dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Laatst online: 14:12
Tylen schreef op maandag 7 november 2022 @ 20:22:
[...]

Haha, is deze vraag serieus? Juist als zelfstandige moet je flexibel zijn in je kennis en kunde. Simpel: als de klant 130 per uur betaalt, wordt er meer van je verwacht dan wanneer ze 90 betalen. En daar speel je op in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFox91
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:18
Orangelights23 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 07:28:
[...]

Haha, is deze vraag serieus? Juist als zelfstandige moet je flexibel zijn in je kennis en kunde. Simpel: als de klant 130 per uur betaalt, wordt er meer van je verwacht dan wanneer ze 90 betalen. En daar speel je op in.
Geef je dat dan ook transparant door aan je klant?

Ik spreek een tarief af en probeer de klant zo tevreden mogelijk te maken wat ook nog duurzaam voor mij blijft qua energie. Zou het verschrikkelijk vinden als een klant (of collega) het idee krijgt dat ik onder verwachting presteer.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RichieB
Volgens mij werkt het precies andersom: je laat altijd je beste kant zien zodat de klant denkt "wow, ik krijg veel waar voor mijn €90" en dan bij een verhoging van je tarief alleen maar kan denken "logisch, doen we!". En als je dan een keer een referentie nodig hebt wordt je de hemel ingeprezen en zal er nooit een bedenking zijn ala "ik weet niet of hij wel €130 waard is hoor, hij deed maar voor €90 z'n best".

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 15:38
Is er ook ergens een tabel waar ik kan zien hoeveel inzet ik moet leveren voor 130 en hoeveel voor 90?
Ik zit nu op 110 dus dan kan ik een beetje een inschatting maken of ik het goed doe :+

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• RichieB
Voor €110 haal je koffie voor de manager, maar niet voor alle collega's. Voor €130 haal je koffie voor iedereen en vanaf €200 doe je een dansje op tafel als je binnen komt, met steeds minder kleren aan tot €500. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 15:38
RichieB schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 08:27:
Voor €110 haal je koffie voor de manager, maar niet voor alle collega's. Voor €130 haal je koffie voor iedereen en vanaf €200 doe je een dansje op tafel als je binnen komt, met steeds minder kleren aan tot €500. :+
Top. Weet ik direct wat er te onderhandelen valt op weg naar die 500 :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Ik haal voor niemand koffie. Ze mogen wel voor mij halen ;)
Orangelights23 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 07:28:
[...]

Ja ik was serieus. Ik werk op een bepaald niveau en dat ga ik niet verlagen anders gaan ze misschien wel denken dat ik het niet snap. Daarom kap ik ook snel die discussies af als ze een lager tarief willen. Dan zoeken ze maar iemand anders.

[ Voor 0% gewijzigd door Tylen op 08-11-2022 08:53 . Reden: typo ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 14:37
Tylen schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 08:36:
Ja ik was serieus. Ik werk op een pebaald niveau ...
Ai, daar gaat je tarief :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Laatst online: 14:12
FastFox91 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 08:04:
[...]

Geef je dat dan ook transparant door aan je klant?

Ik spreek een tarief af en probeer de klant zo tevreden mogelijk te maken wat ook nog duurzaam voor mij blijft qua energie. Zou het verschrikkelijk vinden als een klant (of collega) het idee krijgt dat ik onder verwachting presteer.
Als zij weten dat mijn uurtarief 130 euro is en zij willen maximaal 90 euro bieden, dan weten zij dondersgoed dat ik mijzelf niet voor 100% inzet. Misschien 95% of 97%, maar toch.

Wanneer ik mensen zelf inhuur en zij kosten 70 euro per uur, dan heb ik daar een hele andere verwachting bij dan iemand die mij 120 euro per uur kost. Hoe duurder iemand is, hoe meer expertise ik verwacht. En dat werkt ook de andere kant op.

[ Voor 17% gewijzigd door Orangelights23 op 08-11-2022 08:57 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Orangelights23 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 08:56:
[...]

Als zij weten dat mijn uurtarief 130 euro is en zij willen maximaal 90 euro bieden, dan weten zij dondersgoed dat ik mijzelf niet voor 100% inzet. Misschien 95% of 97%, maar toch.

Wanneer ik mensen zelf inhuur en zij kosten 70 euro per uur, dan heb ik daar een hele andere verwachting bij dan iemand die mij 120 euro per uur kost. Hoe duurder iemand is, hoe meer expertise ik verwacht. En dat werkt ook de andere kant op.
Ja maar als je normaal 130 vraagt ga je toch niet werken voor 90????

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Tylen schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 09:04:
[...]

Ja maar als je normaal 130 vraagt ga je toch niet werken voor 90????
Waarom niet? Bij mij hangt dat af van het soort werk (uitdagend nieuw vs saai en eentonig), de verantwoordelijkheden, het (maximaal) aantal uren per week, de duur van het project en de afstand tot de klant.

[ Voor 5% gewijzigd door RonaldHeirbaut op 08-11-2022 09:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11:21
Eind dit jaar ga ik mijn eenmanszaak overzetten naar een B.V. Hier heb ik al een accountant voor die al jaren mijn IB belasting doet. Ik ben nu vooral benieuwd naar de ervaringen van anderen, en of er nog bepaalde zaken zijn die je zelf liever eerder had geweten of anders had gedaan.

Ik zit nu met een 3 tal zaken die ik mij afvraag, en ook neergelegd heb bij mijn accountant. Maar meer inzichten is meer beter :)

1. Een online notaris voor het opzetten van de holding + werk b.v. die veel goedkoper is dan een kantoor, of toch langs een kantoor gaan, en zo ja, waarom?

2. Ik heb een elektrische auto op de zaak met MIA (en de reguliere bezittingen op de balans + FOR), geruisloze inbreng lijkt mij dan uitermate geschikt, is dit ook zo? Nog zaken om rekening mee te houden?

3. Door de bomen zie ik het bos niet meer, zoveel salarisadministratie websites die het DGA salaris kunnen regelen. Is dit makkelijk zelf te doen, of wel aan te raden hier een derde voor te gebruiken? Voor zo'n 100 euro per jaar lijken ze het uit handen te kunnen nemen. Nog tips of aanraders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Payton
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16-09 09:45
Ik denk dat het bij mij beter werkt als ik meer vraag om meer aan te houden... }:O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkFire1985
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-02 07:51
Hatsjoe schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 09:09:
Eind dit jaar ga ik mijn eenmanszaak overzetten naar een B.V. Hier heb ik al een accountant voor die al jaren mijn IB belasting doet. Ik ben nu vooral benieuwd naar de ervaringen van anderen, en of er nog bepaalde zaken zijn die je zelf liever eerder had geweten of anders had gedaan.

Ik zit nu met een 3 tal zaken die ik mij afvraag, en ook neergelegd heb bij mijn accountant. Maar meer inzichten is meer beter :)

1. Een online notaris voor het opzetten van de holding + werk b.v. die veel goedkoper is dan een kantoor, of toch langs een kantoor gaan, en zo ja, waarom?
Ik heb het destijds via Ligo.nl gedaan en dat vind ik absoluut geen reclame waard. Een waardeloze ervaring gehad, alles duurde veel langer dan de beloofde 5 dagen.
Als je het mij vraagt, ga naar een lokale notaris. Het verschil in kosten verwacht ik niet zo hoog en je hebt korte lijntjes.
3. Door de bomen zie ik het bos niet meer, zoveel salarisadministratie websites die het DGA salaris kunnen regelen. Is dit makkelijk zelf te doen, of wel aan te raden hier een derde voor te gebruiken? Voor zo'n 100 euro per jaar lijken ze het uit handen te kunnen nemen. Nog tips of aanraders?
Je kan het eenvoudig zelf met behulp van bijvoorbeeld de excelsheet van boekhoudeninexcel. Zij hebben een DGA salarisadministratie met oneindige ondersteuning waardoor je ieder jaar een nieuwe versie kunt downloaden.
Daarmee maak je eenvoudig je salarisstroken en overzicht, wel moet je nog zelf aangifte doen via het belastingdienst portaal (denk aan je e-herkenning en het aanvragen van je loonheffingsnummer).

Andere veelgebruikte optie is bijvoorbeeld employes.nl
Hier kun je je salaris en andere vergoedingen configureren. Zij handelen verder de aangifte met de belastingdienst af en afhankelijk van je boekhoudpakket heb je een directe journaalboeking hierin.
Kost € 12,50 per strook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de_bananeman
  • Laatst online: 19-09 14:38
Ik heb wat discussie met mijn tussenpartij en ben benieuwd naar ervaringen van anderen.
Ik ben al ruim een half jaar bezig met mijn eerste opdracht, en voer regelmatig werkzaamheden uit voor klanten van de eindklant, altijd remote. Nu is er een eindklant die graag wil dat ik de werkzaamheden bij de klant op locatie uitvoer. Op zich prima, maar wat te doen met reistijd/reiskosten, hier is in mijn overeenkomst niks over vastgelegd.
Mondelinge afspraak was dat mijn werkzaamheden deels vanaf kantoor en deels remote zouden worden uitgevoerd, maar dit is in de overeenkomst niet zo vastgelegd. Sowieso 2 belangrijke leerpunten voor volgende opdracht dus, al is het maar om de discussie te voorkomen.
De eindklant zegt nu met de tussenpartij een all-in tarief te hebben afgesproken, en dat dus de reistijd, reiskosten etc. allemaal voor mijn rekening zijn.
Ik ben best flexibel, maar vind het niet reeel dat van mij nu verwacht wordt dat ik die 300km en 4+ uur reistijd allemaal uit eigen zak ga betalen, ga hier ook zeker verder over in gesprek met de eindklant want in dat geval is het voor mij einde verhaal en ga ik op zoek naar een andere opdracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Alle tijd en kilometers die je meer kwijt bent dan een standaard kantoordag mogen ze bij mij aftikken. En als ze pech hebben blijf ik binnen de acht uur waardoor er na aftrek van vier uur reistijd nog vier uur werktijd over blijft. :+ Flexibel is prima, maar let op dat je niet aan het kortste eind trekt.
De hamvraag is dan, werk jij elke dag op dezelfde plek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

de_bananeman schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 09:57:
Ik heb wat discussie met mijn tussenpartij en ben benieuwd naar ervaringen van anderen.
Ik ben al ruim een half jaar bezig met mijn eerste opdracht, en voer regelmatig werkzaamheden uit voor klanten van de eindklant, altijd remote. Nu is er een eindklant die graag wil dat ik de werkzaamheden bij de klant op locatie uitvoer. Op zich prima, maar wat te doen met reistijd/reiskosten, hier is in mijn overeenkomst niks over vastgelegd.
Mondelinge afspraak was dat mijn werkzaamheden deels vanaf kantoor en deels remote zouden worden uitgevoerd, maar dit is in de overeenkomst niet zo vastgelegd. Sowieso 2 belangrijke leerpunten voor volgende opdracht dus, al is het maar om de discussie te voorkomen.
De eindklant zegt nu met de tussenpartij een all-in tarief te hebben afgesproken, en dat dus de reistijd, reiskosten etc. allemaal voor mijn rekening zijn.
Ik ben best flexibel, maar vind het niet reeel dat van mij nu verwacht wordt dat ik die 300km en 4+ uur reistijd allemaal uit eigen zak ga betalen, ga hier ook zeker verder over in gesprek met de eindklant want in dat geval is het voor mij einde verhaal en ga ik op zoek naar een andere opdracht.
Als er niets in jou overeenkomst (tussen jou en tussenpartij) staat zou ik sowieso 26 cent per km factureren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
de_bananeman schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 09:57:
Nu is er een eindklant die graag wil dat ik de werkzaamheden bij de klant op locatie uitvoer. Op zich prima, maar wat te doen met reistijd/reiskosten, hier is in mijn overeenkomst niks over vastgelegd.
Iemand die iets wil zal daarvoor moeten betalen. Als jouw klant en eindklant een vast tarief hebben afgesproken, dan is dat hun afspraak en niet de jouwe. Jij factureert de klant toch en niet de eindklant? Dan zou ik tenminste de kilometers factureren. Verder zou ik proberen af te spreken dat alle uren die je meer reist per dag dan 2 of 3 uur (wat jij wil) als facturabel boekt. Beetje geven en nemen.

En anders is nee ook een antwoord. Niemand kan je dwingen om op locatie te werken als dat niet in een overeenkomst staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krysa
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 20:54
Op dit moment bezig met acquisities om te oriënteren hoe makkelijk het is om een directe klant te vinden.
Dit doe ik door koude acquisitie te doen bij wat potentiële klanten, maar ook door wat mensen in mijn netwerk te benaderen.
Ik merk dat bedrijven enorm terughoudend zijn met het inhuren, terwijl ik weet dat zij dat wel doen.
Wanneer ik via een tussenpersoon/recruiter op een klus reageer is er meestal een gesprek binnen een week. Wat zijn jullie ervaringen? Ik zoek bedrijven op werkenmet.net en check of het bedrijfsprofiel bij mij past.
Tactiek die ik nu gebruik is een mailtje sturen naar het bedrijf met de vraag of zij interesse hebben in interim capaciteit met als kanttekening dat ik geen recruiter ben :+
Nu ben ik een jaartje of 2 bezig als zzp/bv en heb tot nu toe alleen maar met tussenpersonen een opdracht verkregen. |:(

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• figlio del comm
In mijn ervaring werkt de koude acquisitie niet. Verspilde moeite. Ik neem op die manier ook zelden mensen aan, er is bijna nooit een goede match. Timing is vaak ook niet goed.
Ik werk voornamelijk via eigen netwerk of brokers. Ik heb daarnaast goede ervaring met platforms als freelance.nl en gemeenteprojecten.talent-pool.com , waarbij ik wel goed kijk wie de aanbiedende broker is. Via die platforms kost het me weinig inspanning en wordt ik redelijk ontzorgt in het zoeken naar nieuwe opdrachten.
Maar uit eigen netwerk is eigenlijk altijd het leukst omdat je elkaar al (goed) kent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Nu online
Krysa schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 10:20:

Nu ben ik een jaartje of 2 bezig als zzp/bv en heb tot nu toe alleen maar met tussenpersonen een opdracht verkregen. |:(
Is dat zo'n ramp dan? Ik struin liever met enige regelmaat de tussenpartij-sites af om te zoeken naar iets leuks, dan dat ik elke week uren bezig zou zijn met cold calling.

De enige, directe klussen die ik heb gehad, betroffen klanten waar ik eerder had gewerkt die enorm tevreden waren en die me terug wilden. Buiten dat, tussenpartij.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:57
Krysa schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 10:20:
Ik merk dat bedrijven enorm terughoudend zijn met het inhuren, terwijl ik weet dat zij dat wel doen.
Bij mijn huidige opdrachtgever had ik net zoiets:
Ik zag de opdracht staan op de portal van Yacht, dus ik dacht: Ik weet welk bedrijf dat is, dus ik doe het wel even zonder Yacht.
Gebeld met de recruiter, en ik kreeg keihard te horen dat ze ECHT niet met freelancers werken, dat was geen optie.

Iets later toch via Yacht op gesprek en nu zit ik daar al een tijdje. Wat blijkt nu: De meeste managers weten nauwelijks wie ZZP is, en wie via 1 van de vele deta-clubjes komt. Veel denken dus dat ze niet met freelancers werken, terwijl er wel degelijk meerdere freelancers zitten.

Dit soort ervaringen heb ik vaker gehad, het is gewoon erg lastig binnen te komen zonder tussenpersoon, tenzij je echt een directe link hebt met de inhurende manager, die precies op dat moment ook iemand nodig heeft. Als je vandaag belt, en hij heeft niemand nodig. Dan zal zal hij volgende week niet meer aan je denken als hij dan alsnog iemand nodig heeft.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• figlio del comm
ConQuestador schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 10:39:
[...]

Bij mijn huidige opdrachtgever had ik net zoiets:
Ik zag de opdracht staan op de portal van Yacht, dus ik dacht: Ik weet welk bedrijf dat is, dus ik doe het wel even zonder Yacht.
Gebeld met de recruiter, en ik kreeg keihard te horen dat ze ECHT niet met freelancers werken, dat was geen optie.
Bij de wat grotere organisaties speelt ook mee dat ze liever niet al die losse factuurtjes willen, maar liever 1 grote verzamelfactuur van bv Yacht. Die ontzorgt hun daarnaast vaak ook in afhandeling van urenbriefjes, gedoe met ZZP'ers die ziek raken, rare fratsen blijken te hebben etc etc. Ik zit vaak op projecten waar ik zelf ook mensen inhuur en vind het dan super-relaxed dat er slechts één partij zit waarmee ik alle inhuur afhandel. En niet allemaal losse ZZP'ers met eigen overeenkomsten die allemaal net wat anders willen/bieden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FastFox91
  • Laatst online: 19:18
Ik denk dat het voor inhurende managers ook riskant is om buiten de bestaande processen te gaan. Mocht het lukken dan wint die er niets mee. Ja wat geld/fee bespaard mogelijk, maar vaak heeft dat 0 impact voor die persoon. Mocht er iets misgaan dan wordt er zeker naar hem gewezen. Desalniettemin probeer ik nu ook wat random interne IT recruiters te benaderen. Kleine moeite.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Nu online

1. Ik heb 3 keer een BV opgericht via firm24 en 1 keer zonder. Die keer zonder Firm24 ging het minst gestroomlijnd en koste mij het meeste tijd. Dat Firm24 ook de KVK-papieren invulde heeft me een hoop tijd bespaard ten opzichte van die keer dat ik 't zelf moest doen van de notaris.

Hier boven wordt gerefereerd aan Ligo. Met die club heb ik 1 keer zaken gedaan en met weinig succes. Ze leverden niet, en ook communicatie bleef uit. De dag dat ik uiteindelijk een dagvaardiging liet opstellen kwamen ze 'ineens' over de brug door m'n geld terug te storten.

2. Geen idee. Ik heb een elektrische auto met chauffeur, maar die staat niet in mijn boekhouding en reken ik af met m'n ov-chipkaart.

3. Ik ben blij met Employes. Is simpel en overzichtelijk. Weinig op aan te merken.

Having said that; ik heb nog nooit een Eenmanszaak omgezet in een BV. Maar vermoedelijk is daar voor een freelancer ook dusdanig weinig bijzonders aan dat dat via iets als Firm24 ook bijzonder gestroomlijnd zal lopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krysa
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 20:54

2. Ik heb een elektrische auto op de zaak met MIA (en de reguliere bezittingen op de balans + FOR), geruisloze inbreng lijkt mij dan uitermate geschikt, is dit ook zo? Nog zaken om rekening mee te houden?

Ik gebruik Employes (het DGA pakket) verlonen kost mij 1,5 minuut per maand.

Voor de rest:
1 BV is géén BV. Ik neem aan dat je holding/werkmij. opricht. Ik had het idee dat het zo was gepiept, maar er moest toch nog een fiscalist aan te pas komen :(
Zorg dat je een rekening-courantovereenkomst hebt en op zijn minst een arbeidsovereenkomst DGA.
Managementovereenkomst tussen holding en werkmij. is handig!
Ik heb alles via Contracten van DAS gegenereerd.

Net als hierboven snel via Firm24 gedaan.
Geruisloze inbreng heb ik ook gedaan; je eenmanszaak gaat door als BV met als aandeelhouder je holding.
Voordeel is dat de oprichtingsdatum van je eenmanszaak aangehouden wordt.
Pagina: 1 ... 349 ... 643 Laatste