Stiekem (of eigenlijk helemaal niet zo stiekem) wordt dat belastingstelsel al aardig herzien. Fiscaal gezien worden eenmanszaken, bv's en mensen in loondienst een stuk meer gelijkgetrokken de komende jaren met dingen zoals afbouw zelfstandigenkorting/mkb-winstvrijstelling/verhoging belasting bv's/veranderingen in dga loon/etc. En als er fiscaal geen grote verschillen meer zijn tussen de verschillende structuren is er ook veel minder de noodzaak vanuit de belastingdienst om na te denken of iets een verkapt dienstverband is of niet.RonaldHeirbaut schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 09:57:
[...]
Precies dat. Het is niet alleen voor ons onduidelijk maar ook voor de wetgever. Ze komen er al jaren niet uit. Toen ik 15 jaar geleden als ZZP-er begon was er de VAR met even vage regels. Kwamen ze ook niet uit. Waarom dan wel in de komende 15 jaar?!
Definieer opdrachtgever: als ik voor een grote klant werk, met meerdere grote afdelingen (bank, overheid, verzekeraar, multinational, etc), is dan een andere opdracht binnen dat bedrijf of die instelling dan een andere opdrachtgever? Of is de tussenpartij/broker de opdrachtgever?
Uiteindelijk gaat het erom dat je zelf wel weet of je in verkapt loondienstverband werkt of niet. De meeste bezorgers zijn geen ZZP-er en die weten dat ook. Hun opdrachtgever doet het enkel en alleen om allerlei premies te ontduiken.
Wetten zijn nou eenmaal behoorlijk rigide. We kennen de eenmanszaak, de maatschap, de VOF, de BV en de NV (vergeet ik er eentje?). Meer smaken zijn er niet. We kennen eenmanszaken met een omzet <30k en overige eenmanszaken.
Zolang het voor de wetgever onduidelijk is, blijft het onduidelijk voor ons. Werk en acteer naar eer en geweten, betaal je premies, blijf niet (veel) langer dan 2, 3 jaar op een opdracht, dan komt het wel goed.
De echte oplossing zit in een totale herziening van ons belastingstelsel. Maar eerst weer verkiezingen...
Hoe zou een timmerman (en andere bouwtechnische ZZP-ers) dat doen bij Volker Wessels? Die timmeren de kozijnen en keukens in een bouwproject in een nieuw wijkje ergens en vervolgens zijn ze klaar bij Volker Wessels? Lijkt me niet.Ernemmer schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 10:22:
[...]
Dit probleem heb ik ook heel erg (ik zit in de bouwkunde) want veel bedrijven vallen onder 1 paraplu.
Bijvoorbeeld Volker Wessels, welke 130 werkmaatschappijen heeft. Volgens de BD is dit 1 bedrijf. Ook wil Brainnet (enige manier om voor Volker Wessels te werken) mij niet direct na een opdracht bij 1 bedrijf, plaatsen bij een ander bedrijf wat onder de vleugels van Volker Wessels valt.
Dus eigenlijk zijn er 130 bouwbedrijven direct uitgeschakeld om voor te gaan werken na een opdracht bij 1 van die bedrijven.
Het ligt dan ook aan Brainnet. Die schijten in hun broek om straks alsnog aangeslagen te worden voor de naheffing op premies. Brainnet acteert naar de letter van de wet, niet naar de geest. Wat een eventuele rechter doet als het een rechtszaak wordt, dat weet ik niet. Dat is die onduidelijkheid waarin iedereen maar wat doet.
Zolang ik maar niet hoef na te denken over een loondienst verband. Geen zin meer inHielko schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 10:24:
[...]
En als er fiscaal geen grote verschillen meer zijn tussen de verschillende structuren is er ook veel minder de noodzaak vanuit de belastingdienst om na te denken of iets een verkapt dienstverband is of niet.
De timmerlieden, loodgieters, elektriciens worden vaak door onderaannemers ingehuurd die dan weer ingehuurd worden door VW, dit zijn gewoon complete uitbestedingen van werk aan onderaannemers en nooit aan ZZP-ers.RonaldHeirbaut schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 10:49:
[...]
Hoe zou een timmerman (en andere bouwtechnische ZZP-ers) dat doen bij Volker Wessels? Die timmeren de kozijnen en keukens in een bouwproject in een nieuw wijkje ergens en vervolgens zijn ze klaar bij Volker Wessels? Lijkt me niet.
Het ligt dan ook aan Brainnet. Die schijten in hun broek om straks alsnog aangeslagen te worden voor de naheffing op premies. Brainnet acteert naar de letter van de wet, niet naar de geest. Wat een eventuele rechter doet als het een rechtszaak wordt, dat weet ik niet. Dat is die onduidelijkheid waarin iedereen maar wat doet.
ZZP-ers moeten altijd via Brainnet werken en dan zit ik dus wel met dat gezeik.
Hier mag de wet wel iets aan gaan doen, want er zitten veel leuke bedrijven onder die paraplu. Al is het maar zodat Brainnet het toelaat om voor verschillende VW bedrijven na elkaar te kunnen werken.
Ik denk dat het niet zo zwart-wit is. Als je een 'handige' ondernemer hebt die 10 BV'tjes opricht die feitelijk gewoon 1 club zijn om dit soort wetgeving te omzeilen dan kijkt een rechter al snel daar doorheen. Echter, als die 130 bouwbedrijven van VolkerWessels los van elkaar draaien, en je bij iedere club weer opnieuw acquisitie moet doen, dan denk ik dat je prima kan stellen dat dat losse ondernemingen zijn, los van wie uiteindelijk de aandelen bezit.Ernemmer schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 10:22:
[...]
Dit probleem heb ik ook heel erg (ik zit in de bouwkunde) want veel bedrijven vallen onder 1 paraplu.
Bijvoorbeeld Volker Wessels, welke 130 werkmaatschappijen heeft. Volgens de BD is dit 1 bedrijf. Ook wil Brainnet (enige manier om voor Volker Wessels te werken) mij niet direct na een opdracht bij 1 bedrijf, plaatsen bij een ander bedrijf wat onder de vleugels van Volker Wessels valt.
Dus eigenlijk zijn er 130 bouwbedrijven direct uitgeschakeld om voor te gaan werken na een opdracht bij 1 van die bedrijven.
Dat Brainnet dat anders benadert, tjah.
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
@Ernemmer Beetje dom dat Volker Wessels alleen met Brainnet werkt. Dat monopolie voor Brainnet kan nooit gunstig zijn voor VW.
Daar zit inderdaad het probleem, de wetgeving is niet duidelijk genoeg en dan nemen ze het zekere voor het onzekere.Freeaqingme schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 10:55:
[...]
Dat Brainnet dat anders benadert, tjah.
Toen ik een oudere meneer in de bouw sprak die al tientallen jaren aan het ondernemen was en vroeg hoe het zat met schijnzelfstandigheid keek hij mij aan alsof die daar nog nooit van gehoord had. Hieruit concludeer ik toch dat dit in de bouw niet zo speelt en wij kantoorlui ons misschien zorgen maken om niets. Hij werkte namelijk voor meer dan 70% voor zijn tussenpersoon en dit heel gebruikelijk is. Wanneer een tussenpersoon weet wie kwaliteit levert zal die dezelfde ZZPer graag vaker willen inzetten, of wanneer die goedkopere kracht het toch niet op tijd af krijgt.RonaldHeirbaut schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 10:49:
[...]
Hoe zou een timmerman (en andere bouwtechnische ZZP-ers) dat doen bij Volker Wessels? Die timmeren de kozijnen en keukens in een bouwproject in een nieuw wijkje ergens en vervolgens zijn ze klaar bij Volker Wessels? Lijkt me niet.
Momenteel zit ik ook via Brainnet maar met hun vragenlijst zitten ze wel scherp op schijnzelfstandigheid. Ik ben benieuwd of ze eind van het jaar gaan vragen naar mijn winst dit jaar of de prognose voor volgend jaar.
En dat zijn allebei geen indicatoren voor schijnzelfstandigheid, maar Brainnet wilt daar niks mee doen.Deveon schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 11:04:
[...]
Ik ben benieuwd of ze eind van het jaar gaan vragen naar mijn winst dit jaar of de prognose voor volgend jaar.
Nu werd er ook gesproken over 'afhankelijk van de situatie kies ik het beste vervoermiddel'. In dat licht is het goed om ook te noemen dat als je de zakelijke auto in de bijtelling hebt je ook afstand doet van de mogelijkheid om 19ct/km belastingvrij te declareren.Deveon schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 10:19:
[...]
Dat is wel erg kort door de bocht. Als je veel privé rijdt en weinig zakelijk kan bijtellen lonen en ook als je korting op de bijtelling krijgt (elektrisch). Daarnaast mag je van een privé auto geen parkeerkosten zakelijk opvoeren wat een behoorlijk verschil kan maken.
In basis kan je bij berekenhet.nl een mooie indicatie krijgen van wat interessanter is en zo ook meerdere auto’s vergelijken. Persoonlijk zou ik bij een klein verschil altijd in voorkeur van zakelijk kiezen omdat je vaak de wasstraat, parkeren en tol in het buitenland vaak niet mee reken in een vergelijking. Zo laat ik het interieur van mijn zakelijke auto eerder laten reinigen dan bij een privé auto.
Momenteel hier trouwens heel tevreden over de trein. Binnen een uur op locatie, kan onderweg 20 min werken en heb mijn beweging voor de dag weer gehad. Met de auto zou alleen sneller zijn als ik €55 per dag aan parkeergeld betaal.
Hmm, dit wist ik nog niet. Als je dus zowel een zakelijke auto hebt, en een privéauto, dan kan je met die privéauto geen 19ct/km belastingvrij meer declareren? Niet dat dat nu voor mij van toepassing is, maar wel goed om te weten voor de toekomst.Yucon schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 12:48:
[...]
Nu werd er ook gesproken over 'afhankelijk van de situatie kies ik het beste vervoermiddel'. In dat licht is het goed om ook te noemen dat als je de zakelijke auto in de bijtelling hebt je ook afstand doet van de mogelijkheid om 19ct/km belastingvrij te declareren.
You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.
Vraagje aan de mede-ZZP'ers;
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Klopt. Dus ook niet als het iets heel anders is. Op een mooie dag een cabrio, of een motor voor in een drukke binnenstad bijvoorbeeld.RomeoJ schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 13:06:
[...]
Hmm, dit wist ik nog niet. Als je dus zowel een zakelijke auto hebt, en een privéauto, dan kan je met die privéauto geen 19ct/km belastingvrij meer declareren? Niet dat dat nu voor mij van toepassing is, maar wel goed om te weten voor de toekomst.
Normaal gesproken vermeld ik dat bij de vermelding dat ik eveneens graag wil verlengen.
Nu verhoging communiceren is wat aan de late kant (i.m.o.), maar je kunt het altijd opperen.
Op het moment dat je verlengt zal dat onder dezelfde voorwaarden zijn tenzij een van beide partijen aangeeft die voorwaarden bij de verlenging te willen aanpassen. Dus nu je mondeling al akkoord bent gegaan, zal het lastiger zijn alsnog de voorwaarden aan te passen. Maar je kan het wel nog proberen.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Op zich wel wat laat natuurlijk, ik weet niet voor hoe lang de verlenging is, maar ik zou denk ik gewoon nu aankondigen dat je per 1-1 je tarief verhoogt. Dat is een logisch moment, en voelt niet zo alsof je nu nog last-minute een verhoging voor de verlenging door wil voeren.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Gewoon zeggen dat je verwachtte dat er nog een onderhandeling en verdere bespreking over voorwaarden zou komen. En dan aangeven dat het tarief omhoog gaat.
Met zulke voorbeelden snap ik het wel maar wat als je zakelijke auto voor onderhoud weg is, je besluit een stukje te fietsen of gezien je bijtelling betaald je vrouw de auto nodig heeft?Yucon schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 13:14:
[...]
Klopt. Dus ook niet als het iets heel anders is. Op een mooie dag een cabrio, of een motor voor in een drukke binnenstad bijvoorbeeld.
Volgens mij ben je vrij om 19ct/km als kosten op te voeren zo lang je daadwerkelijk ander vervoer gebruikt. Het maakt alleen wel erg verdacht dus zou zorgen voor een goede bewijslast.
Deveon schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 14:03:
[...]
Met zulke voorbeelden snap ik het wel maar wat als je zakelijke auto voor onderhoud weg is, je besluit een stukje te fietsen of gezien je bijtelling betaald je vrouw de auto nodig heeft?
Volgens mij ben je vrij om 19ct/km als kosten op te voeren zo lang je daadwerkelijk ander vervoer gebruikt. Het maakt alleen wel erg verdacht dus zou zorgen voor een goede bewijslast.
Bron: https://www.arbeidsrechte...g-vrijstelling-werknemer/De vergoeding voor reiskosten is niet vrijgesteld als aan de medewerker vervoer ter beschikking wordt gesteld, aangezien er dan geen reiskosten worden gemaakt. Voor de volgende medewerkers is een reiskostenvergoeding derhalve niet vrijgesteld:
-Een medewerker krijgt een lease-auto of bedrijfswagen (daarnaast kan geen belastingvrije vergoeding gegeven worden).
-De medewerker heeft voor zijn woon-werkverkeer een fiets van de zaak ontvangen.
-De werkgever heeft aan de medewerker een abonnement of kaartjes voor het openbaar vervoer ter beschikking gesteld.
-Een medewerker kan meerijden met een ander, bijvoorbeeld door te carpoolen (de vergoeding voor de bestuurder tot € 0,19 per kilometer is wel vrijgesteld).
Maar op het moment dat je auto bij de garage is, is er geen auto ter beschikking gesteld natuurlijk. Zo zie je ook wel gebeuren dat mensen een tijdelijke auto krijgen voor bijvoorbeeld vakantie. De originele auto moet dan daadwerkelijk niet ter beschikking staan, anders krijg je dubbele bijtelling. Je moet natuurlijk wel juist registreren dat de auto dan niet ter beschikking staat, dus ook voor die dagen geen bijtelling rekenen.
[ Voor 11% gewijzigd door Woy op 31-10-2022 15:08 ]
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Geld dat niet alleen voor werknemers?
En ook bij de BD staat enkel:Ook als ondernemer mag je jezelf een reiskostenvergoeding geven voor de ritten met jouw eigen vervoermiddel. Deze regeling werkt net iets anders dan de reiskostenvergoeding voor de werknemers uit de vorige paragraaf.
https://www.financialleas...rgoeding-voor-ondernemers
U mag € 0,19 per kilometer van uw opbrengst aftrekken voor de zakelijke ritten die u met uw eigen auto maakt. Ook als u de auto huurt, mag u € 0,19 per zakelijk gereden kilometer van uw opbrengst aftrekken.
https://www.belastingdien...u_rijdt_in_uw_eigen_auto#
[ Voor 7% gewijzigd door Deveon op 31-10-2022 15:12 ]
Goed we zijn inmiddels 2 maanden verder en er staat nog steeds een negatief bedrag op mijn eerste aanslag, er is nog geen correctie gedaan en ik moet nog steeds betalen aan mijn 2e aanslag. Vorige week belastingtelefoon gebeld maar er was geen doorkomen aanpage404 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 13:05:
[...]
Dat was me dus ook niet duidelijk. Die had ik al wel in februari betaald maar na DRIE KWARTIER in de wacht gestaan te hebben is het duidelijk.
Ik heb mijn voorlopige aanslag naar boven bijgesteld in juli, waardoor ik iets van 9000 meer moet betalen (luxeproblemen). Daar kreeg ik een bevestiging van, maar ben gewoon doorgegaan met betalen op de "oude" aanslag met bijbehorend kenmerk.
Blijkbaar wordt dat dus een nieuwe aanslag, met een nieuw kenmerk, en die moet je dus in 1 keer betalen of in de resterende termijnen. Nu heb ik dus de optie om de belastingdienst aan te schrijven of gewoon die termijnen maar te betalen en dan verrekenen ze het wel een keer. Fine.
Wel een primeur. Ik merkte op dat het jammer is dat je het niet gewoon online in kan zien, ipv al die vage brieven. Zegt ze: ja, dat kan sinds 3 weken. Ga naar www.belastingdienst.nl/overzicht en je kan het daar gewoon zien.
Ik ga maar gewoon de aanmaning afwachten
ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
Hier dezelfde situatie… een rode Giulia uit 2018. Aardig aan gerekend maar gezien de hoogte van de bijtelling was privé rijden met km-vergoeding het goedkoopst. Het enige wat goedkoper zou zijn is een youngtimer zakelijk rijden… of geen bijtelling en privé alles met de Mito van mijn vrouw doen.Ik heb zelf een 3 jaar oude Alfa Romeo giulia gekocht, gewoon 100% prive, en ik declareer alleen 19cent. Ondanks dat het duur was, was het nog altijd goedkoper dan op de zaak te zetten.
Met andere auto’s (m.n. met een lagere cataloguswaarde) kan de uitkomst natuurlijk anders zijn.
@page404 ik heb exact hetzelfde gehad. Voorlopige aangifte en daarna een mutatie, vervolgens de nieuwe betaald ipv de oude eerst.
Telefonisch konden ze toen de aangiftes wel onderling vereffen, maar daar ging wel wat tijd (en stress) overheen.
Telefonisch konden ze toen de aangiftes wel onderling vereffen, maar daar ging wel wat tijd (en stress) overheen.
Zoals gemeld, je kan het proberen.
Je kan het ook als leergeld beschouwen. Dat overleef je ook wel.
You're either part of the solution or you're part of the problem
Ik weet niet waarom, maar de ABN gaat hun "Pensioenaanvulling variabele rente" en "Pensioenaanvulling vaste rente" samenvoegen naar "Pensioenaanvulling" (zie: Een nieuw systeem voor onze pensioenproducten).
Laat ik nu net een jaar of vijf geleden door de ABN zijn voorgerekend hoe groot mijn pensioengat is, en dat zij destijds de perfecte producten hadden om dat op te vullen, namelijk voorgenoemde rekening (variabel) en "begeleid beleggen", waarvan laatstgenoemde ongeveer net zo slecht rendeert als mijn handmatige beleggingen. Helaas bleek de variabele rente dermate variabel dat die van 1,10% is gekelderd naar 0,30%, en onlangs voor het eerst sinds jaren licht is gestegen naar 0,35%.
Ook a.s.r. meldt zojuist trots dat ze in een jaar tijd 10% van mijn pensioen zijn kwijtgeraakt.
Nu mag ik dankzij deze naamswijziging/samenvoeging mijn rekening bij de ABN, waar nu zo'n vier jaar aan jaarruimte op staat, kostenloos opzeggen.
Zelf vul ik sinds dit jaar aan bij Bright. Heeft iemand nog een idee naar welke aanbieder ik mijn bij ABN gestalde pensioen kan verhuizen? Want ik ben hun beleid, communicatie, prijsverhogingen en ICT al jaren meer dan zat en wil al een tijd bij ze weg, en dit zou na de keuze voor Bright een mooie tweede stap zijn.
Gewoon verhuizen naar Bright, en hopen dat hun beleggingen beter renderen?
Als ik wil sparen, biedt Nationale Nederlanden bijvoorbeeld 1,30% voor 23 jaar of langer. Zelfs voor 2 jaar vast ligt de rente hoger dan bij ABN.
Laat ik nu net een jaar of vijf geleden door de ABN zijn voorgerekend hoe groot mijn pensioengat is, en dat zij destijds de perfecte producten hadden om dat op te vullen, namelijk voorgenoemde rekening (variabel) en "begeleid beleggen", waarvan laatstgenoemde ongeveer net zo slecht rendeert als mijn handmatige beleggingen. Helaas bleek de variabele rente dermate variabel dat die van 1,10% is gekelderd naar 0,30%, en onlangs voor het eerst sinds jaren licht is gestegen naar 0,35%.
Ook a.s.r. meldt zojuist trots dat ze in een jaar tijd 10% van mijn pensioen zijn kwijtgeraakt.
Nu mag ik dankzij deze naamswijziging/samenvoeging mijn rekening bij de ABN, waar nu zo'n vier jaar aan jaarruimte op staat, kostenloos opzeggen.
Zelf vul ik sinds dit jaar aan bij Bright. Heeft iemand nog een idee naar welke aanbieder ik mijn bij ABN gestalde pensioen kan verhuizen? Want ik ben hun beleid, communicatie, prijsverhogingen en ICT al jaren meer dan zat en wil al een tijd bij ze weg, en dit zou na de keuze voor Bright een mooie tweede stap zijn.
Als ik wil sparen, biedt Nationale Nederlanden bijvoorbeeld 1,30% voor 23 jaar of langer. Zelfs voor 2 jaar vast ligt de rente hoger dan bij ABN.
[ Voor 22% gewijzigd door CodeCaster op 31-10-2022 17:55 ]
https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...
Precies voor mij de reden om geen beleggingsproduct meer te hebben (los van mijn piepkleine woekerpensioentjes). Ik beleg gewoon in de bekende grote ETF’s en daar heb ik meer vertrouwen in. Je kan zeker niet alles opnemen en zelf doen?CodeCaster schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 17:49:
Ik weet niet waarom, maar de ABN gaat hun "Pensioenaanvulling variabele rente" en "Pensioenaanvulling vaste rente" samenvoegen naar "Pensioenaanvulling" (zie: Een nieuw systeem voor onze pensioenproducten).
Bij mij zeiden ze dat het automatisch opgelost zou worden maar het duurt nu wel erg lang.BiLLY_daKid schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 17:24:
@page404 ik heb exact hetzelfde gehad. Voorlopige aangifte en daarna een mutatie, vervolgens de nieuwe betaald ipv de oude eerst.
[ Voor 10% gewijzigd door page404 op 31-10-2022 18:09 ]
Ik doe óók aan ETF's en fondsen, maar dat doe je van netto geld dat je overhoudt na afdracht van belastingen. Het mooie van die spaar- en beleggingsproducten op geblokkeerde rekeningen is dat je middels je jaarruimte bruto stort, dus zo'n 50% meer, en bij uitkering slechts 17% inkomstenbelasting betaalt.page404 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 18:03:
[...]
Precies voor mij de reden om geen beleggingsproduct meer te hebben (los van mijn piepkleine woekerpensioentjes). Ik beleg gewoon in de bekende grote ETF’s en daar heb ik meer vertrouwen in. Je kan zeker niet alles opnemen en zelf doen?
Als ik dit bij ABN gespaarde geld nu laat uitkeren, betaal ik er alsnog boetebelasting à 60% ofzo over.
[ Voor 7% gewijzigd door CodeCaster op 31-10-2022 18:07 ]
Maar waarom niet op een pensioenrekening bij BND/Bright of Meesman?CodeCaster schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 18:06:
[...]
Ik doe óók aan ETF's en fondsen, maar dat doe je van netto geld dat je overhoudt na afdracht van belastingen. Het mooie van die spaar- en beleggingsproducten op geblokkeerde rekeningen is dat je middels je jaarruimte bruto stort, dus zo'n 50% meer, en bij uitkering slechts 17% inkomstenbelasting betaalt.
Als ik dit bij ABN gespaarde geld nu laat uitkeren, betaal ik er alsnog boetebelasting à 60% ofzo over.
Dat kan, maar ik vraag in m'n post ervoor dus naar ervaringen/mogelijkheden/topics, misschien doe ik dat niet expliciet genoeg.poehee schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 18:12:
[...]
Maar waarom niet op een pensioenrekening bij BND/Bright of Meesman?
Ik heb zelf voor mijn FOR afstortingen een pensioenrekening bij Brand New Day. Erg tevreden over tot nu toe.Simpel, duidelijk en schappelijk geprijsd. 100% in unhedged wereld indexfonds.CodeCaster schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 18:19:
[...]
Dat kan, maar ik vraag in m'n post ervoor dus naar ervaringen/mogelijkheden/topics, misschien doe ik dat niet expliciet genoeg.
En dat is dus per 2022 niet meer zo.Woy schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 15:07:
De originele auto moet dan daadwerkelijk niet ter beschikking staan, anders krijg je dubbele bijtelling.
De Belastingdienst heeft bekendgemaakt dat als er meerdere auto’s ter beschikking staan en er niet voor iedere auto bijgeteld hoeft te worden, vanaf 2022 de bijtelling voor de auto of auto’s met de hoogste bijtelling geldt.
https://www.moore-drv.nl/...erdere-autos-van-de-zaak/
Dat is mooi, op zich ook een logische beslissing, immers is het in je eentje lastig om meerdere auto's te rijden. Het maakt natuurlijk wel de weg vrij om 2 auto's te rijden voor de prijs van 1, maar ik kan mij voorstellen dat als het structureel is er alsnog andere regels gelden._Arthur schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 18:32:
[...]
En dat is dus per 2022 niet meer zo.
De Belastingdienst heeft bekendgemaakt dat als er meerdere auto’s ter beschikking staan en er niet voor iedere auto bijgeteld hoeft te worden, vanaf 2022 de bijtelling voor de auto of auto’s met de hoogste bijtelling geldt.
edit: Het is mij in de link niet helemaal duidelijk of dit nu ook nog voor 2022 geld
De wijziging waar het daar vooral over lijkt te gaan is dat niet meer de bijtelling over de auto met de hoogste cataloguswaarde wordt gerekend, maar met de hoogste bijtelling. Er staat ookHet aantal auto’s waarvoor bijtelling betaald moet worden, wordt namelijk gekoppeld aan het aantal thuiswonende gezinsleden met een rijbewijs.
In het geval van meerdere thuiswonende mensen met rijbewijs kan het dus nog steeds zijn dat er voor alle auto's bijgeteld moet worden. Alleen in het geval dat dat niet zo is, is de regel over welke auto bijgeteld moet worden dus veranderd.De Belastingdienst heeft bekendgemaakt dat als er meerdere auto’s ter beschikking staan en er niet voor iedere auto bijgeteld hoeft te worden
[ Voor 35% gewijzigd door Woy op 31-10-2022 18:56 ]
Ik heb er dan wel geen last van (meerdere auto's), maar dit koppelen aan het aantal thuiswonende mensen met een rijbewijs vind ik wel een lastig aantoonbare 🤣
Hoe kom je aan die 17%? Je kan natuurlijk een deel aftrekken tegen 49,5% (blijkbaar geld de "tariefsaanpassing aftrekposten" (nog) niet voor inleg in pensioen), maar de belastingschijven voor AOW'ers zijn bijna net zo hoog als voor niet-gepensioneerden. Omdat je vermoedelijk minder inkomen hebt zit je alleen in een lagere schaal en heb je extra heffingskortingen. Ikzelf heb ooit de beslissing gemaakt dat het niet opweegt tegen hoge kosten op die producten, slechte rendementen en dat continu gerommel met enerzijds die producten door de verzekeraars en anderzijds een onbetrouwbare overheid die te pas en te onpas regelingen versobert. Recente voorbeelden: salderingsregeling zonnepanelen, afschaffing FOR, beperking tarief aftrekposten, zelfstandigenaftrek.Maar goed, ik snap wel dat mensen nog steeds heil zien in een pensioenregeling. Je hoeft er niet naar om te kijken en de kans dat het afgepakt wordt in de tussentijd is relatief laag.CodeCaster schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 18:06:
[...]
Ik doe óók aan ETF's en fondsen, maar dat doe je van netto geld dat je overhoudt na afdracht van belastingen. Het mooie van die spaar- en beleggingsproducten op geblokkeerde rekeningen is dat je middels je jaarruimte bruto stort, dus zo'n 50% meer, en bij uitkering slechts 17% inkomstenbelasting betaalt.
Te laat. Tenminste, ik zou het van mezelf niet professioneel vinden om achteraf dit nog te proberen.
Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.
In het algemeen vindt ik 'inflatie' als reden voor een verhoging van een uurloon ook een zwak argument. Bij de tarieven die hier in het topic voorbijkomen is lang niet alles van dat tarief nodig voor levensonderhoud. Per gewerkt uur heb je misschien 5 euro netto nodig voor boodschappen/brandstof etc. Dus bij 20% inflatie verklaart dat 1 euro stijging. Hoe ga je die andere euro's stijging uitleggen? Overigens ben meer voorstander van het helemaal niet uitleggen, maar als ze er naar vragen moet je een goede reden hebben. En dan is inflatie imo een beetje beschamend voor iemand die 80+ euro/uur vraagt als jan modaal zit te bevriezen met een bord rauwe bonen omdat ie geen vast energiecontract had.
Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.
Sorry, 19,17%.page404 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 19:31:
[...]
Hoe kom je aan die 17%? Je kan natuurlijk een deel aftrekken tegen 49,5% (blijkbaar geld de "tariefsaanpassing aftrekposten" (nog) niet voor inleg in pensioen), maar de belastingschijven voor AOW'ers zijn bijna net zo hoog als voor niet-gepensioneerden. Omdat je vermoedelijk minder inkomen hebt zit je alleen in een lagere schaal en heb je extra heffingskortingen.
AOW is (nu) nog geen 12K per jaar, de volgende 24K die uit je pensioen komt, wordt nog steeds tegen die 19,17% belast. Mijn inleg, die nu van de bovenkant van m'n belastbaar inkomen afgaat binnen de jaarruimte, zou anders tegen 49,50% worden belast.
Daar heb je wel een punt.Ikzelf heb ooit de beslissing gemaakt dat het niet opweegt tegen hoge kosten op die producten, slechte rendementen en dat continu gerommel met enerzijds die producten door de verzekeraars en anderzijds een onbetrouwbare overheid die te pas en te onpas regelingen versobert. Recente voorbeelden: salderingsregeling zonnepanelen, afschaffing FOR, beperking tarief aftrekposten, zelfstandigenaftrek.Maar goed, ik snap wel dat mensen nog steeds heil zien in een pensioenregeling. Je hoeft er niet naar om te kijken en de kans dat het afgepakt wordt in de tussentijd is relatief laag.
Slaat ook op bovenstaande reactie: áls de regels te zijner tijd nog enigszins hetzelfde zijn...
[ Voor 3% gewijzigd door CodeCaster op 31-10-2022 20:23 ]
Je bent in dienst van VW of werkt er via een onderaannemer die ook de heimachine levert. Voor het handje vol 'kantoorpersoneel' dat ZZP'er is heeft Brainnet de functie van onderaannemer over genomen. Ooit eens voor VW Telecom een week mijn uiterste best gedaan voor een last minute spoedklusje, nog nooit zo lang op mijn geld moeten wachten. Sindsdien wel genezen van grote logge bedrijven die niet af kunnen wijken van procedures, in ieder geval voor spoedklusjes.RonaldHeirbaut schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 10:49:
[...]
Eigenlijk wel apart dat Brainnet hier zo moeilijk over doet, zijn ze ook zo moeilijk als je van ING naar Volker gaat? Je blijft immers voor Brainnet werken...
[ Voor 6% gewijzigd door jadjong op 31-10-2022 20:24 ]
Precies de discussie een pagina geleden van Ad die interim directeur is.figlio del comm schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 17:54:
[...]
Juist de tijdelijke vervanging van een bestaande rol zorgt voor indicaties voor verkapt dienstverband en moet je NOOIT zo in je opdrachtomschrijving opnemen. Altijd concrete, te behalen, resultaten opnemen.
Het stuk is mij niet helemaal duidelijk. Dus als ik nu 2 auto's op de zaak zet hoef ik alleen diegene met de hoogste bijtelling bij te tellen_Arthur schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 18:32:
[...]
En dat is dus per 2022 niet meer zo.
Dat bericht is van 2021. Op de site van de belastingdienst staat nog steeds het volgende:ybos schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 20:32:
[...]
Het stuk is mij niet helemaal duidelijk. Dus als ik nu 2 auto's op de zaak zet hoef ik alleen diegene met de hoogste bijtelling bij te tellenDit omdat er niet meer gesproken word over het aantal bestuurders met rijbewijs oid.
U hebt meer dan een auto tegelijkertijd
Als u tegelijkertijd meer dan één auto van uw onderneming hebt, moet u het privégebruik voor elke auto afzonderlijk uitrekenen. Het totaal van de berekeningen verrekent u met de autokosten. Alleen als u op jaarbasis per auto niet meer dan 500 kilometer rijdt, hoeft u niets met de autokosten te verrekenen.
Ergens anders zie ik wel het volgende staan:
Handreiking Belastingdienst
In een Handreiking van de Belastingdienst uit 2018 wordt een soepeler standpunt ingenomen. Rijdt een werknemer meer dan 500 kilometer privé met meerdere auto’s, dan moet de werkgever in beginsel voor elke auto de waarde van het privégebruik bij het loon tellen. Zijn aan een werknemer meerdere auto’s ter beschikking gesteld, dan kan de bijtelling echter beperkt blijven tot 1 auto in de volgende situaties:
- De werknemer is alleenstaand.
- Hij is in zijn gezin de enige met een rijbewijs.
Maar bij de belastingdienst zelf is deze handreiking nog niet terug te vinden…
Ik heb het aan mijn accountant gevraagd. Zou mooi zijnWoy schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 18:50:
[...]
Dat is mooi, op zich ook een logische beslissing, immers is het in je eentje lastig om meerdere auto's te rijden. Het maakt natuurlijk wel de weg vrij om 2 auto's te rijden voor de prijs van 1, maar ik kan mij voorstellen dat als het structureel is er alsnog andere regels gelden.
edit: Het is mij in de link niet helemaal duidelijk of dit nu ook nog voor 2022 geld
[...]
De wijziging waar het daar vooral over lijkt te gaan is dat niet meer de bijtelling over de auto met de hoogste cataloguswaarde wordt gerekend, maar met de hoogste bijtelling. Er staat ook
[...]
In het geval van meerdere thuiswonende mensen met rijbewijs kan het dus nog steeds zijn dat er voor alle auto's bijgeteld moet worden. Alleen in het geval dat dat niet zo is, is de regel over welke auto bijgeteld moet worden dus veranderd.
Exact expert nodig?
Persoonlijk vind ik het een rare uitzondering. Hoeveel zijn hier nu echt mee geholpen? Gezien de parkeerproblemen in bijna elke wijk zou ik liever zien dat ze ontmoedigen dat één bestuurder meerder auto’s heeft (ondanks dat dit probleem bij mij niet speelt).Crazy D schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 08:00:
[...]
Ik heb het aan mijn accountant gevraagd. Zou mooi zijnEn als je alleen bent of als enige in het gezin auto mag rijden, is het ook niet onlogisch om dan enkel de bijtelling van 1 auto te pakken. Zou toch weer wat schelen
En als je toch twee auto’s voor privé gebruik voor de deur hebt staan is uitlenen aan ouders, kinderen, familie of vrienden die niet onder hetzelfde dak wonen toch ook geen probleem? De jongere generatie zijn juist al steeds meer van huren wanneer nodig ipv bezit.
Ik rij al enkele jaren mijn auto prive, ook prive gekocht. Eenmaal prive, kan je 'm niet in de zaak brengen. Is dat inmiddels veranderd (in 2023?) of kan dat nog steeds niet?
EU DNS: 86.54.11.100
Ik vind het raar. In de meeste situaties ga je gewoon krijgen dat er twee personenauto's op 'de zaak' staan, waar beiden in gereden gaat worden. Want als je bijvoorbeeld een bestelbus en een personenauto zou hebben, zou je op de eerste al geen bijtelling betalen omdat je daar niet prive mee rijdt.Woy schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 18:50:
Dat is mooi, op zich ook een logische beslissing, immers is het in je eentje lastig om meerdere auto's te rijden.
Als het mag volgens de regels maak ik er ook met plezier gebruik van (ik vind de Youngtimer regeling ook stom maar tot het afgeschaft wordt, maak ik er wel gebruik van) hoor, maar ik snap echt de redenatie niet.
https://niels.nu
Even aangenomen dat je echt de enige bent die er in rijd, is het natuurlijk wel logisch dat het prive voordeel kleiner is per auto dan het moment dat je maar 1 auto hebt. Je kunt immers maar in 1 auto tegelijk rijden, dus in dat opzicht is maximeren op de hoogste bijtelling wel te verantwoorden. Dus in dat opzicht vind ik het logisch. Maar ik ben het zeker met je eens dat het wel de deur voor misbruik opent. Zet een tweede auto op de zaak en leen die uit aan je vriendin ( wel zaak om te zorgen dat je vrouw er niet achter komt, anders wordt het alsnog een duur grapjeHydra schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 10:03:
[...]
Ik vind het raar. In de meeste situaties ga je gewoon krijgen dat er twee personenauto's op 'de zaak' staan, waar beiden in gereden gaat worden. Want als je bijvoorbeeld een bestelbus en een personenauto zou hebben, zou je op de eerste al geen bijtelling betalen omdat je daar niet prive mee rijdt.
Als het mag volgens de regels maak ik er ook met plezier gebruik van (ik vind de Youngtimer regeling ook stom maar tot het afgeschaft wordt, maak ik er wel gebruik van) hoor, maar ik snap echt de redenatie niet.
[ Voor 3% gewijzigd door Woy op 01-11-2022 11:07 ]
Nee kan nog steeds nietc-nan schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 09:02:
Ik rij al enkele jaren mijn auto prive, ook prive gekocht. Eenmaal prive, kan je 'm niet in de zaak brengen. Is dat inmiddels veranderd (in 2023?) of kan dat nog steeds niet?
Bij De Giro kun je een geblokkeerde (pensioen)rekening krijgen waarbinnen je zelf kunt kiezen welke ETF's je daarmee koopt. Dus daar spaar je ook brutoCodeCaster schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 18:06:
[...]
Raar... Is zo gek nog niet
Inflatie is wel degelijk een goed argument. Maar je kan niet zomaar een getal plukken van nu.nl inderdaad. Als je kijkt naar de verhoging voor ambtenaren zit daar een aardige nivellering in. 20% voor de onderkant en richting 6-7 % voor bovenkant van het loongebouw.Jogai schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 19:44:
In het algemeen vindt ik 'inflatie' als reden voor een verhoging van een uurloon ook een zwak argument. Bij de tarieven die hier in het topic voorbijkomen is lang niet alles van dat tarief nodig voor levensonderhoud. Per gewerkt uur heb je misschien 5 euro netto nodig voor boodschappen/brandstof etc. Dus bij 20% inflatie verklaart dat 1 euro stijging. Hoe ga je die andere euro's stijging uitleggen? Overigens ben meer voorstander van het helemaal niet uitleggen, maar als ze er naar vragen moet je een goede reden hebben. En dan is inflatie imo een beetje beschamend voor iemand die 80+ euro/uur vraagt als jan modaal zit te bevriezen met een bord rauwe bonen omdat ie geen vast energiecontract had.
Je zou ook de verhoging van de cao van het bedrijf waar je zit als leidraad kunnen nemen. De manager die je aanneemt krijgt ook een aantal procenten er bij.
Afgelopen week ingeschreven bij de KVK. Gisteren een goed eerste gesprek gehad met een potentiële klant voor een parttime opdracht, momenteel ben ik nog in loondienst. Wellicht als het doorgaat dat ik in januari/februari de stap durf te zetten naar fulltime freelancer, vooral op zoek naar (grotendeels) remote embedded software (C/C++) opdrachten dus hopelijk is daar een beetje werk in te vinden.
Vandaar dat daar in 'zakelijke' overeenkomsten meestal de CPI voor wordt gebruikt: https://www.cbs.nl/nl-nl/reeksen/consumentenprijzen. Zie bijvoorbeeld ook https://ondernemersplein....assen-met-prijsindexatie/.zwaanenberg schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 17:07:
[...]
Inflatie is wel degelijk een goed argument. Maar je kan niet zomaar een getal plukken van nu.nl inderdaad.
De CPI voor september 2022 (ten opzichte van een jaar eerder) is 14,5%.
Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer
Uurtarief wijzigingen bij 1 van de overheid clubs:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
EU DNS: 86.54.11.100
Ligt het aan mij dat ik niet kan ontdekken welke club je bedoelt?c-nan schreef op woensdag 2 november 2022 @ 09:07:
***members only***
Naar mijn weten geldt dit vanaf het 3de jaar. De 1ste 2 jaar kan er nl. geen tariefverhoging bij de overheid worden afgedwongen. Indien er wordt geindexeerd in welke percentage moet je dan gaan denken?c-nan schreef op woensdag 2 november 2022 @ 09:07:
***members only***
Als de overheid een bedrijf inhuurt, hebben ze maar te dealen met de eisen van dat bedrijf. Ook als dat inhoud maandelijks een ander tarief. Als de overheid iemand 3 jaar wil hebben zitten, huren ze maar een werknemer inSmartCazeX schreef op woensdag 2 november 2022 @ 13:58:
[...]
Naar mijn weten geldt dit vanaf het 3de jaar. De 1ste 2 jaar kan er nl. geen tariefverhoging bij de overheid worden afgedwongen. Indien er wordt geindexeerd in welke percentage moet je dan gaan denken?
Tenzij je die clausule voor het tekenen uit je contract hebt laten halen...SmartCazeX schreef op woensdag 2 november 2022 @ 13:58:
[...]
Naar mijn weten geldt dit vanaf het 3de jaar. De 1ste 2 jaar kan er nl. geen tariefverhoging bij de overheid worden afgedwongen.

Ik ga voor 10% dit jaar. Dat lijkt me zeer verdedigbaar.Indien er wordt geindexeerd in welke percentage moet je dan gaan denken?
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Was zelf van plan mijn tarief op basis van 8.6 index punten te verhogen:ralpje schreef op woensdag 2 november 2022 @ 08:53:
[...]
Vandaar dat daar in 'zakelijke' overeenkomsten meestal de CPI voor wordt gebruikt: https://www.cbs.nl/nl-nl/reeksen/consumentenprijzen. Zie bijvoorbeeld ook https://ondernemersplein....assen-met-prijsindexatie/.
De CPI voor september 2022 (ten opzichte van een jaar eerder) is 14,5%.
https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/83854NED 6.2 IT dienstverlening.
Was van plan maandag te sturen, maar kreeg te horen van manager dat bedrijf van plan is contracten open te breken en 24 uurs diensten te gaan invoeren, dat is het moment dat ik ga afzwaaien maar heb nog een leuke opdracht daar en om een nieuwe opdracht te gaan zoeken in december... Dat heb ik vorig jaar gedaan en is mij niet goed bevallen. Dan maar even nog 4 maanden tegen oude tarief waar ik prima van kan rondkomen.
De index die je linkt gaat over omzetontwikkeling. Omzet is natuurlijk geen graadmeter voor de ontwikkeling van de kostprijs/uurtarieven. Er kunnen ook meer of minder mensen werkzaam zijn geweest in die periode.init6 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 16:33:
[...]
Was zelf van plan mijn tarief op basis van 8.6 index punten te verhogen:
https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/83854NED 6.2 IT dienstverlening.
Ik werk momenteel zo’n 15 jaar in de IT als functioneel/applicatie beheerder en test manager. Nu blijft de gedachte om als zelfstandige te starten continue in me opspelen en ben dus aan het kijken wat de mogelijkheden zijn en wat het beste pad is wat ik kan volgen. Ik loop daarbij echter tegen wat dingen aan waarbij hopelijk de freelancers hier mij kunnen helpen.
ik twijfel namelijk heel erg of functioneel beheer of test management handige functies zijn als freelance. Ik heb namelijk het idee dat ze te algemeen zijn en toch vaak meer de technische specialisten worden gezocht (technisch beheer, developers etc).
Dit is momenteel dan ook het grootste struikelblok wat me tegenhoudt. Zijn er mensen hier met een soortgelijke achtergrond die toch als zelfstandige gestart zijn?
Ivm bovenstaande heb ik nu zelf het idee dat ik misschien het beste eerst een paar andere interne functies kan bekleden, zodat ik niet van de 2 eerder (algemene/niet technische) genoemde rollen afhankelijk ben en zo dus wat breder inzetbaar ben als ik als zelfstandige ga starten in de toekomst.
Ik heb zelf 2 paden in gedachte:
1) mezelf op een specifiek pakket richten zoals bijv SAP. Dan kan ik daarna in meerdere rollen terecht als je veel van het pakket afweet (SAP consultant, beheer, informatie analist etc)
2) niet pakket gericht maar wel andere functies bekleden zoals bijvoorbeeld business analist of misschien project management.
Technische rollen liggen mij niet dus vandaar dat bovenstaande 2 opties mij het meest logisch lijken. Ik vind het coördinerende werk als test manager erg leuk en hou me liever bezig met processen dan met technische zaken. Ben er overigens nog niet helemaal uit of business analist wat voor me is.
Wat denken jullie? Heb ik nu al voldoende werk met mijn achtergrond? En wat zou anders volgens jullie het beste vervolg traject zijn? 1 vd 2 opties hierboven of wellicht andere opties?
ik twijfel namelijk heel erg of functioneel beheer of test management handige functies zijn als freelance. Ik heb namelijk het idee dat ze te algemeen zijn en toch vaak meer de technische specialisten worden gezocht (technisch beheer, developers etc).
Dit is momenteel dan ook het grootste struikelblok wat me tegenhoudt. Zijn er mensen hier met een soortgelijke achtergrond die toch als zelfstandige gestart zijn?
Ivm bovenstaande heb ik nu zelf het idee dat ik misschien het beste eerst een paar andere interne functies kan bekleden, zodat ik niet van de 2 eerder (algemene/niet technische) genoemde rollen afhankelijk ben en zo dus wat breder inzetbaar ben als ik als zelfstandige ga starten in de toekomst.
1) mezelf op een specifiek pakket richten zoals bijv SAP. Dan kan ik daarna in meerdere rollen terecht als je veel van het pakket afweet (SAP consultant, beheer, informatie analist etc)
2) niet pakket gericht maar wel andere functies bekleden zoals bijvoorbeeld business analist of misschien project management.
Technische rollen liggen mij niet dus vandaar dat bovenstaande 2 opties mij het meest logisch lijken. Ik vind het coördinerende werk als test manager erg leuk en hou me liever bezig met processen dan met technische zaken. Ben er overigens nog niet helemaal uit of business analist wat voor me is.
Wat denken jullie? Heb ik nu al voldoende werk met mijn achtergrond? En wat zou anders volgens jullie het beste vervolg traject zijn? 1 vd 2 opties hierboven of wellicht andere opties?
[ Voor 5% gewijzigd door YinYang op 02-11-2022 21:34 ]
@YinYang Ik ben dan geen ZZPer maar mijn collega's doen juist functioneel beheer en test management opdrachten. Ikzelf ben ook gestart met fb opdrachten (met ruim 12 jaar functioneel beheer ervaring) maar doe inmiddels liever implementaties en project management opdrachten. Dat is zo gegroeit maar ik zie voldoende fb opdrachten. De keuze is aan jou, ga je specialiseren of juist voor afwisseling en generaliseren. Ikzelf ben van het tweede en ben liever bezig met applicaties die enorm specifiek zijn voor een bedrijf of binnen een bedrijf. Maar dat is persoonlijk.
En informatie analist of business analist is wel wat anders dan fb. Dat moet je liggen, maar dat lijkt me als externe lastiger binnen komen als je dat nog nooit hebt gedaan.
En informatie analist of business analist is wel wat anders dan fb. Dat moet je liggen, maar dat lijkt me als externe lastiger binnen komen als je dat nog nooit hebt gedaan.
[ Voor 13% gewijzigd door jongetje op 02-11-2022 21:48 ]
Ik zit ook in die hoek. Bij business analist merk ik dat er vaak specifiek naar ervaring in die richting gevraagd wordt. Ervaring als ERP consultant, waar afhankelijk van de invulling ook heel veel business analyse in kan zitten, lijkt gek genoeg niet te tellen.YinYang schreef op woensdag 2 november 2022 @ 21:32:
Ik werk momenteel zo’n 15 jaar in de IT als functioneel/applicatie beheerder en test manager. Nu blijft de gedachte om als zelfstandige te starten continue in me opspelen en ben dus aan het kijken wat de mogelijkheden zijn en wat het beste pad is wat ik kan volgen. Ik loop daarbij echter tegen wat dingen aan waarbij hopelijk de freelancers hier mij kunnen helpen.
Men memoreert hier weleens aan dat ene fijne gevoel als je als ZZP'er je eerste factuur verstuurt. Of hem betaald krijgt. Ik heb er nu ook zo een: zojuist heb ik mijn eerste business tripje geregeld, een aantal dagen naar Londen.
Zakenreizen heb je natuurlijk ook in loondienst, net als betaald krijgen voor je werk, maar zo even flexibel besluiten dat het inderdaad handig is om langs te wippen en dan gewoon zelf kunnen bepalen hoe, waar en wanneer zonder dat je iemand toestemming moet vragen of het wel in het budget past, of het hotel wel "mag" enzovoort... Heerlijk!
Zakenreizen heb je natuurlijk ook in loondienst, net als betaald krijgen voor je werk, maar zo even flexibel besluiten dat het inderdaad handig is om langs te wippen en dan gewoon zelf kunnen bepalen hoe, waar en wanneer zonder dat je iemand toestemming moet vragen of het wel in het budget past, of het hotel wel "mag" enzovoort... Heerlijk!
@DJ Henk dat is ook wel een mooie mijlpaal ja!
Voordat ik ging ZZP-en had ik geen idee wat die vrijheid betekende. Het lijkt heel triviaal maar is het niet. Afgelopen weken was dat voor mij actueel omdat een van de managers bij de opdrachtgever als doelstelling heeft om de externen eruit te werken (de rest van het bedrijf lijkt daar gelukkig anders over te denken). Maar goed, er wordt regelmatig “gevraagd zonder te vragen” door hem of in dienst treden niet wat is. Los dat ik niet van plan ben de helft van mijn inkomen in te leveren als het echt niet hoeft, krijg ik echt een vervelende kramp in mijn buik als ik weer denk aan functieschalen, CAO’s, voortgangsgesprekken, vakantiedagen, en inderdaad al dat geneuzel dat je ALLES moet vragen. Ik snap wel waar het woord “loonslaaf” vandaan komt want je wordt in zo’n onderdanige positie gedrukt, dat het ook echt zo voelt als je daar een keer boven hebt gestaan.
Voordat ik ging ZZP-en had ik geen idee wat die vrijheid betekende. Het lijkt heel triviaal maar is het niet. Afgelopen weken was dat voor mij actueel omdat een van de managers bij de opdrachtgever als doelstelling heeft om de externen eruit te werken (de rest van het bedrijf lijkt daar gelukkig anders over te denken). Maar goed, er wordt regelmatig “gevraagd zonder te vragen” door hem of in dienst treden niet wat is. Los dat ik niet van plan ben de helft van mijn inkomen in te leveren als het echt niet hoeft, krijg ik echt een vervelende kramp in mijn buik als ik weer denk aan functieschalen, CAO’s, voortgangsgesprekken, vakantiedagen, en inderdaad al dat geneuzel dat je ALLES moet vragen. Ik snap wel waar het woord “loonslaaf” vandaan komt want je wordt in zo’n onderdanige positie gedrukt, dat het ook echt zo voelt als je daar een keer boven hebt gestaan.
Dat zal je ongetwijfeld nog veel vaker gebeuren. Bij mij tot nu toe 100% score bij mijn opdrachtgevers.page404 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 08:06:
Maar goed, er wordt regelmatig “gevraagd zonder te vragen” door hem of in dienst treden niet wat is.
Sometimes you need to plan for coincidence
Er wordt altijd wel gehint natuurlijk, verschil deze keer is dat het echt als drammen voelt (en echt onrust op de afdeling veroorzaakt).Hmmbob schreef op donderdag 3 november 2022 @ 08:36:
[...]
Dat zal je ongetwijfeld nog veel vaker gebeuren. Bij mij tot nu toe 100% score bij mijn opdrachtgevers.
En ik vraag me serieus af wat ze denken te bieden te hebben. Je moet toch wel met een goed verhaal komen om een ervaren ZZP-er overtuigd te krijgen om in dienst te treden? Denken die mensen daar überhaupt wel over na?
"Jamaar, ja maar, wij hebben een heel goed pensioen-plan!!"
Sometimes you need to plan for coincidence
Ja daar kijk ik ook nog naar uitDJ Henk schreef op donderdag 3 november 2022 @ 07:39:
Men memoreert hier weleens aan dat ene fijne gevoel als je als ZZP'er je eerste factuur verstuurt. Of hem betaald krijgt. Ik heb er nu ook zo een: zojuist heb ik mijn eerste business tripje geregeld, een aantal dagen naar Londen.
En wel 24 (VIER-EN-TWINTIG!!!) vakantiedagen.Hmmbob schreef op donderdag 3 november 2022 @ 09:16:

Waarvan er al 4 verplicht worden want de vrijdag na Hemelvaartsdag e.d. werkt toch niemandRonaldHeirbaut schreef op donderdag 3 november 2022 @ 09:24:
[...]
En wel 24 (VIER-EN-TWINTIG!!!) vakantiedagen.
Voor diegenen die de pensioensgerechtigde leeftijd halen...Hmmbob schreef op donderdag 3 november 2022 @ 09:16:
Het enige waar ik eventueel geïnteresseerd in zou zijn is mede-eigenaar worden.
Mijn vorige opdrachtgever informeerde er ook naar. Ik heb er zelfs even over nagedacht. Heb er vaker projecten gedaan, altijd met veel plezier en ken daar inmiddels een hoop mensen, sommige ook buiten het werk om. Zelfs salaris was helemaal niet verkeerd, enige puzzel zou idd pensioen zijn en de AOV.page404 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 09:04:
[...]
Er wordt altijd wel gehint natuurlijk, verschil deze keer is dat het echt als drammen voelt (en echt onrust op de afdeling veroorzaakt).
En ik vraag me serieus af wat ze denken te bieden te hebben. Je moet toch wel met een goed verhaal komen om een ervaren ZZP-er overtuigd te krijgen om in dienst te treden? Denken die mensen daar überhaupt wel over na?
Maar...... COA, beoordelingen, vaste werkdagen, verplichtte trainingen, verboden trainingen etc. Precies hierom heb ik bij mijn laatste werkgever mijn ontslag ingediend. Over een jaar of 10 wel weer eens kijken, als ik de laatste jaren ruistig aan die tot mijn 60e ofzo
Testmanager rol is redelijk dood. Ik kom sporadisch nog opdrachten tegen voor een testmanager.YinYang schreef op woensdag 2 november 2022 @ 21:32:
Ik kreeg de nodige verzoeken vanuit het team om informantenanalyse, functiebeoordeelformulieren en andere evaluatie documenten in te vullen. Maar braaf gedaan en bij de volgende planningsoverleg aangegeven dat iedereen een verzoek kreeg om mijn evaluatie in te vullen. Ben ik lachen uitgebarsten toen ze mij glazig aankeken. Blij dat ik daar vanaf ben.page404 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 08:06:
[ Voor 24% gewijzigd door Loev op 03-11-2022 09:47 ]
Bedoel je dat je veel externe collega's hebt werken bij jullie bedrijf waar ze de functies van functioneel beheer en test manager vervullen?jongetje schreef op woensdag 2 november 2022 @ 21:46:
@YinYang Ik ben dan geen ZZPer maar mijn collega's doen juist functioneel beheer en test management opdrachten. Ikzelf ben ook gestart met fb opdrachten (met ruim 12 jaar functioneel beheer ervaring) maar doe inmiddels liever implementaties en project management opdrachten. Dat is zo gegroeit maar ik zie voldoende fb opdrachten. De keuze is aan jou, ga je specialiseren of juist voor afwisseling en generaliseren. Ikzelf ben van het tweede en ben liever bezig met applicaties die enorm specifiek zijn voor een bedrijf of binnen een bedrijf. Maar dat is persoonlijk.
Ik heb denk ik wel dezelfde voorkeur als jou en had de rol van business analist eigenlijk alleen als optie erbij gezet omdat het wel aansluit op wat ik nu doe en het mijn kansen vergroot als freelancer om aan opdrachten te komen. Maar begrijp dat dat wel mee zal vallen (zo ja, dan blijf ik liever mijn huidige rol vervullen)?
Zie ook mijn eerdere reactie hierboven: had alleen business analist in gedachte omdat het wellicht mn kansen vergroot op opdrachten als ik freelancer wordt. Maar als ik jou en @jongetje begrijp zal dat dus wel meevallenYucon schreef op donderdag 3 november 2022 @ 07:18:
[...]
Ik zit ook in die hoek. Bij business analist merk ik dat er vaak specifiek naar ervaring in die richting gevraagd wordt. Ervaring als ERP consultant, waar afhankelijk van de invulling ook heel veel business analyse in kan zitten, lijkt gek genoeg niet te tellen.
Ah dat is jammer! Moet zeggen dat die rol en het coordinerende werk me erg goed bevalt en ik het momenteel leuker vind dan functioneel beheer (maar dat is vooral omdat ik functioneel beheer niet meer zo leuk vind binnen onze organisatie).Loev schreef op donderdag 3 november 2022 @ 09:40:
[...]
Testmanager rol is redelijk dood. Ik kom sporadisch nog opdrachten tegen voor een testmanager.
@jongetje @Yucon @LuV Denken jullie dat ik dus genoeg opdrachten zou kunnen krijgen met mijn huidige ervaring? En tegen welk tarief range? Hoop zelf €80-100 maar weet niet of dat realistisch is.
En anders kan ik dus beter eerst intern focussen op de 2 genoemde opties (SAP of project management)
[ Voor 9% gewijzigd door YinYang op 03-11-2022 09:47 ]
Haha ik heb er nog 1. Eerste keer business class vliegen en dan priority lane door security, checkin, boarding, lounge etc etc. HEEEEEERLIJKpage404 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 08:06:
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Genoeg opdrachten weet ik niet. Ik zie wel eens opdrachten voorbijkomen, maar wat betreft tarief denk ik niet dat deze functie erg hoog gewaardeerd wordt. Ik denk dat de benchmark hoe je aanbod in perspectief gezet wordt een soort helpdesk+ zal zijn als je generiek werk levert. Als je je zou specialiseren in SAP én als een sterke persoonlijkheid overkomt (ik ken je niet, geen idee, maar dat is wel waarop gelet wordt) zou dat anders liggen.YinYang schreef op donderdag 3 november 2022 @ 09:45:
@jongetje @Yucon @LuV Denken jullie dat ik dus genoeg opdrachten zou kunnen krijgen met mijn huidige ervaring? En tegen welk tarief range? Hoop zelf €80-100 maar weet niet of dat realistisch is.
Bij buza klus aannemen en hopen dat je als diplomaat mag vliegen. Heb je weer een aparte rij voor.Tylen schreef op donderdag 3 november 2022 @ 11:06:
[...]
Haha ik heb er nog 1. Eerste keer business class vliegen en dan priority lane door security, checkin, boarding, lounge etc etc. HEEEEEERLIJK
Weet iemand hoe het tegenwoordig zit met het aftrekken van goederen? Ik twijfel of een smartwatch aftrekbaar is. Ik heb pas aan het einde van het jaar contact met een boekhouder.
Boven in het scherm staat een wit veld met een vergrootglas icoontje erachter, als je daar "smartwatch" invoert en op het vergrootglas icoon drukt krijg je iets magisch: Het freelance ICT-ers discussie topicLiefsnoepje schreef op donderdag 3 november 2022 @ 19:29:
Weet iemand hoe het tegenwoordig zit met het aftrekken van goederen? Ik twijfel of een smartwatch aftrekbaar is. Ik heb pas aan het einde van het jaar contact met een boekhouder.
Die had ik inderdaad gevonden maar is van 2018… dit kan achterhaalde informatie zijn.jongetje schreef op donderdag 3 november 2022 @ 19:32:
[...]
Boven in het scherm staat een wit veld met een vergrootglas icoontje erachter, als je daar "smartwatch" invoert en op het vergrootglas icoon drukt krijg je iets magisch: Het freelance ICT-ers discussie topic
@Liefsnoepje Als je naar beneden scrollt is het 1 maand geleden nog voorbij gekomen.
Je kunt beter zoeken op "watch". Begin vorige maand veel berichten over geweest (nieuwe Apple watch is uit..);Liefsnoepje schreef op donderdag 3 november 2022 @ 19:32:
[...]
Die had ik inderdaad gevonden maar is van 2018… dit kan achterhaalde informatie zijn.
Begint met c-nan in "Het freelance ICT-ers discussie topic"
Ik heb bij de Rabobank een alert ingesteld als er meer dan 1000 euro bijgeschreven wordt, ik wordt dus regelmatig per week lastig gevallen met leuke bijgeschreven bedragen (ik schrijf iedere week facturen uit). De eerste keer was natuurlijk de mooiste. Ik denk dat ik die alert nog maar even laat staan.DJ Henk schreef op donderdag 3 november 2022 @ 07:39:
Goeie tip, dankjewel!UrbanSnEAky schreef op donderdag 3 november 2022 @ 19:35:
[...]
Je kunt beter zoeken op "watch". Begin vorige maand veel berichten over geweest (nieuwe Apple watch is uit..);
Begint met c-nan in "Het freelance ICT-ers discussie topic"
Dat is inderdaad exact de twijfel die ik heb, dat als ik freelancer wordt ik te generiek inzetbaar ben en dus inderdaad als een helpdesk+ wordt gezien, waar wel honderd anderen voor te krijgen zijn en dus ook een bijpassend (lager dan verwacht) tarief.Yucon schreef op donderdag 3 november 2022 @ 11:11:
[...]
Genoeg opdrachten weet ik niet. Ik zie wel eens opdrachten voorbijkomen, maar wat betreft tarief denk ik niet dat deze functie erg hoog gewaardeerd wordt. Ik denk dat de benchmark hoe je aanbod in perspectief gezet wordt een soort helpdesk+ zal zijn als je generiek werk levert. Als je je zou specialiseren in SAP én als een sterke persoonlijkheid overkomt (ik ken je niet, geen idee, maar dat is wel waarop gelet wordt) zou dat anders liggen.
Dan waarschijnlijk toch de beste optie om eerst intern ervaring op te doen als project manager of SAP gerelateerde functie (zodat ik als SAP consultant aan de slag kan). Ik denk dat ik daarmee ook wel het tarief van €80-100 kan halen, iemand die dat toevallig weet en of er ook voldoende opdrachten zijn voor deze functies?
Op het moment dat je ervaring hebt als SAP consultant in de juiste modules, dan moet die €80-100 makkelijk lukken. Ook wat aanbod betreft zit het wel goed, en al helemaal als je jezelf niet beperkt tot de nederlandse markt.YinYang schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 11:42:
[...]
Dat is inderdaad exact de twijfel die ik heb, dat als ik freelancer wordt ik te generiek inzetbaar ben en dus inderdaad als een helpdesk+ wordt gezien, waar wel honderd anderen voor te krijgen zijn en dus ook een bijpassend (lager dan verwacht) tarief.
Dan waarschijnlijk toch de beste optie om eerst intern ervaring op te doen als project manager of SAP gerelateerde functie (zodat ik als SAP consultant aan de slag kan). Ik denk dat ik daarmee ook wel het tarief van €80-100 kan halen, iemand die dat toevallig weet en of er ook voldoende opdrachten zijn voor deze functies?
Zonder meer, maar reken dan wel maar eerst op 3+ jaar in loondienst. Wat gezien de economische situatie misschien wel wat minder erg dan anders ismaar pas wel op met een concurrentiebeding. Er zijn ook nog wel meer ERP systemen.. SAP is er 1 van. Het is goed jezelf af te vragen wat voor een soort klanten je leuk vindt en vervolgens een ERP systeem te kiezen dat daarbij past.YinYang schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 11:42:
[...]
Dat hangt toch enorm af hoe je zelf de rol oppakt en invult. Ik heb op mijn FB klussen juist altijd de kar getrokken voor die betreffende applicaties en verbeteringen doorgevoerd. Dan krijg je vanzelf respect en mag je steeds meer doen. Ik merk juist dat interne die er al heel lang zitten vaak gewoon elke dag hun ding doen en als jij dan komt de nieuwe zaken kan en mag oppakken.YinYang schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 11:42:
[...]
Dat is inderdaad exact de twijfel die ik heb, dat als ik freelancer wordt ik te generiek inzetbaar ben en dus inderdaad als een helpdesk+ wordt gezien, waar wel honderd anderen voor te krijgen zijn en dus ook een bijpassend (lager dan verwacht) tarief.
^ Dit inderdaad.jongetje schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 13:10:
[...]
Dat hangt toch enorm af hoe je zelf de rol oppakt en invult. Ik heb op mijn FB klussen juist altijd de kar getrokken voor die betreffende applicaties en verbeteringen doorgevoerd. Dan krijg je vanzelf respect en mag je steeds meer doen. Ik merk juist dat interne die er al heel lang zitten vaak gewoon elke dag hun ding doen en als jij dan komt de nieuwe zaken kan en mag oppakken.
En @YinYang, als je je specialiseert in SAP, kies dan een module die breed gebruikt wordt. Dan heb je ook de meeste potentiële opdrachtgevers.
Wat ken je nu van SAP?
De meeste SAP-legacysystemen (R/3) naderen hun end-of-life in de komende drie jaar. Wel is er nog extended support tot minimaal 2030 (afhankelijk van welk systeem kan dat ook iets later zijn). De bedrijven die erg op ABAP-systemen hebben ingezet, hebben nogal een klus voor de boeg om alles om te zetten naar S/4 (en CFIN en HANA) en Cx, en kiezen dus voor extended support, dus voorlopig is er nog wel werk.
Er is momenteel een soort tweedeling op de SAP-consultancymarkt te merken: consultants op legacy (R/3-ABAP-systemen) zijn steeds moeilijker te vinden.
Voor mijn gevoel richten de Acorel's, Superp's en Accenture's van deze wereld zich steeds meer op de nieuwere SAP-platformen (S/4, Cx) en de lucratieve implementatie-opdrachten. Hun consultants zijn dus vooral druk met het implementeren van dergelijke setups bij hun klanten. Het gevolg is dat ze weinig mensen beschikbaar hebben voor R/3-projecten.
Dus als ZZP-er kun je in dat gat springen. Als je ook een beetje ABAP kunt programmeren zit je helemaal gebeiteld.
* Heroic_Nonsense is een SAP IDM, CRM en IS/U (SAP ECC-module voor nutsbedrijven) consultant.
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl
Ik doe nu ook een Europees project in de rol van test manager, dus beperk me idd zeker niet tot NL marktyulunga schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 12:01:
[...]
Op het moment dat je ervaring hebt als SAP consultant in de juiste modules, dan moet die €80-100 makkelijk lukken. Ook wat aanbod betreft zit het wel goed, en al helemaal als je jezelf niet beperkt tot de nederlandse markt.
Nog 3 jaar in SAP functie intern zou ik in principe niet erg vinden. Als ik maar wel weet dat het dan erna voldoet aan mijn verwachtingen qua opdrachtzekerheid en uurtarief. Vandaar mijn 1e bericht hier, omdat ik een wat langer termijn plan wil maken mocht ik nu de stap naar freelancer nog niet gaan maken.Yucon schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 12:17:
[...]
Zonder meer, maar reken dan wel maar eerst op 3+ jaar in loondienst. Wat gezien de economische situatie misschien wel wat minder erg dan anders ismaar pas wel op met een concurrentiebeding. Er zijn ook nog wel meer ERP systemen.. SAP is er 1 van. Het is goed jezelf af te vragen wat voor een soort klanten je leuk vindt en vervolgens een ERP systeem te kiezen dat daarbij past.
SAP wordt op het moment uitgerold binnen onze organisatie, dus vandaar dat ik specifiek SAP benoemde. Ik denk namelijk dat ik er prima op mee kan liften en veel ervaring op kan doen komende jaren intern.
Helemaal gelijk in! Maar het gaat mij meer al om de stap daarvoor: zijn er wel genoeg opdrachten voor mij zonder specifieke technische kennis en een leuk bijbehorend uurtarief.jongetje schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 13:10:
[...]
Dat hangt toch enorm af hoe je zelf de rol oppakt en invult. Ik heb op mijn FB klussen juist altijd de kar getrokken voor die betreffende applicaties en verbeteringen doorgevoerd. Dan krijg je vanzelf respect en mag je steeds meer doen. Ik merk juist dat interne die er al heel lang zitten vaak gewoon elke dag hun ding doen en als jij dan komt de nieuwe zaken kan en mag oppakken.
Ik heb nog 0,0 SAP kennis op het moment. Ze zijn zojuist begonnen SAP S/4 HANA (in ieder geval FI, EAM en HR, maar waarschijnlijk nog wel meer modules).Heroic_Nonsense schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 13:36:
[...]
^ Dit inderdaad.
En @YinYang, als je je specialiseert in SAP, kies dan een module die breed gebruikt wordt. Dan heb je ook de meeste potentiële opdrachtgevers.
Wat ken je nu van SAP?
De meeste SAP-legacysystemen (R/3) naderen hun end-of-life in de komende drie jaar. Wel is er nog extended support tot minimaal 2030 (afhankelijk van welk systeem kan dat ook iets later zijn). De bedrijven die erg op ABAP-systemen hebben ingezet, hebben nogal een klus voor de boeg om alles om te zetten naar S/4 (en CFIN en HANA) en Cx, en kiezen dus voor extended support, dus voorlopig is er nog wel werk.
Er is momenteel een soort tweedeling op de SAP-consultancymarkt te merken: consultants op legacy (R/3-ABAP-systemen) zijn steeds moeilijker te vinden.
Voor mijn gevoel richten de Acorel's, Superp's en Accenture's van deze wereld zich steeds meer op de nieuwere SAP-platformen (S/4, Cx) en de lucratieve implementatie-opdrachten. Hun consultants zijn dus vooral druk met het implementeren van dergelijke setups bij hun klanten. Het gevolg is dat ze weinig mensen beschikbaar hebben voor R/3-projecten.
Dus als ZZP-er kun je in dat gat springen. Als je ook een beetje ABAP kunt programmeren zit je helemaal gebeiteld.
* Heroic_Nonsense is een SAP IDM, CRM en IS/U (SAP ECC-module voor nutsbedrijven) consultant.
Ben helaas hierom wel afgewezen op 1 sollicitatie omdat ik nog SAP kennis heb. Maar ga binnenkort nog even contact opnemen met de verschillende managers om te kijken wat hun vereisten zijn qua opleiding etc.
Wel grappig dat je dat zegt van Accenture, dat is dus precies waar ze nu binnen onze organisatie mee bezig zijn: het implementeren van SAP
Welke modules bedoel jij eigenlijk die breed gebruikt worden? Ik had namelijk nog op de SAP website gekeken naar opleidingen, maar dat zijn er echt enorm veel. Heb dus nog niet een logisch opleidingspad kunnen vinden.
Mijn huidige manager ondersteund me daarbij in ieder geval (met opleidingsbudget etc), omdat ik nu toch echt wel uit mijn hudiige functie gegroeid ben. Dus wil dit jaar nog uitvinden wat ik in ieder geval kan doen qua opleidingen voor SAP.
Het andere pad is dus project management, heb het idee dat dat wellicht een makkelijker te bewandelen pad is omdat dat meer aansluiting/overlap heeft met mijn huidige test management/Functioneel beheer werkzaamheden, dus die optie hou ik ook zeker nog open.
[ Voor 5% gewijzigd door YinYang op 04-11-2022 14:22 ]
Mijn advies: bedenk je wat een bedrijf kan doen met SAP S/4 en kies daar een onderwerp uit. Ieder onderwerp bevat zó ontzettend veel modules, trainingen en documentatie dat je je daarin kunt specialiseren. er is echt niemand "S/4-specialist"; dat is veel te groot voor één persoon.YinYang schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 14:18:
[...]
Welke modules bedoel jij eigenlijk die breed gebruikt worden? Ik had namelijk nog op de SAP website gekeken naar opleidingen, maar dat zijn er echt enorm veel. Heb dus nog niet een logisch opleidingspad kunnen vinden.
[...]
Stel dat je "finance" kiest als onderwerp, dan specialiseer je je dus in de LoB's die daarmee te maken hebben en volg je die trainingen. Kies je voor "customer experience", dan heb je weer een heel ander opleidingenpad voor de boeg.
Als je een keuze hebt gemaakt, bel je SAP (ze spreken gewoon Nederlands als het NL-nummer belt) en je vraagt of ze je wat informatie kunnen mailen over een trainingsadvies.
---
Dan je vraag over brede modules. Ik heb geen kant-en-klaar overzicht, maar ik doe een poging voor je:
CX - Customer Experience
(Ooit C/4 HANA geheten) bevat de Customer Data Cloud-, Commerce Cloud-, Sales Cloud-, Marketing Cloud- en Service Cloud-modules onder één noemer. Zoals de naam al doet vermoeden zijn het SaaS-oplossingen, dus technisch beheer is zeer beperkt. Functioneel is er wel potentie, vooral ook omdat het weer typisch op z'm SAP's is ingericht (lees: onnodig complex).
CX is de opvolger van SAP CRM, hoewel SAP CRM veel meer mogelijkheden had.
S/4
...is een framework/platform waarop je modules kunt draaien: het is de opvolger van R/3. Daar komen de komende jaren nog wel meer modules voor uit dan er nu op de site staan.
De modules die nu populair zijn:
Het logistieke deel van S/4
Bestaande uit de modules Sourcing & Procurement, Manufacturing, Supply Chain en Asset Management, wordt gebruikt in logistiek en fabricage. Het leeuwendeel van SAP-klanten heeft één of meerdere van deze modules in gebruik.
S/4 HANA Finance (al dan niet in combi met CFIN (Central Finance))
Voor de volledige financiële huishouding van een bedrijf, ongeacht het aantal vestigingen, dochters, divisies etc.. Dit kan echt norm complex zijn en was de grote drijfveer voor de uitrol van de in-memory execution die S/4 het bestaansrecht geeft (het oude R/3 was op dit vlak niet vooruit te branden, met jobs die soms dagenlang draaiden)
CFIN is een uitbreiding op S/4 HANA Finance die ervoor zorgt dat je documenten uit SAP FI (een module op het oude R/3-systeem) kunt repliceren zodat S/4 en R/3 naast elkaar kunnen bestaan in een organisatie en er toch één centrale boekhouding gevoerd kan worden. Hier valt serieus geld te verdienen; alle organisaties die van R/3 naar S/4 gaan krijgen hiermee te maken. CFIN is bijna een must-have.
S4/HANA Sales
Bevat de volledige salesfunnel* en orderhandling. Dus productdatabase, productcategorieën, Bill-of-materials (kan gekoppeld worden aan Asset Management en aan R&D),contractbeheer, serviceorders, RMA-proces, facturatie en het bijhouden van de debit- en credit-balans van de klant. Populair zijn ook de rapportages voor omzetmonitoring.
*nou ja, bijna. SAP heeft besloten om Leads- en Opportunitymanagement onder te brengen in Sales Cloud.
Analytics
Daarnaast is er nog een hele submarkt voor analytics. Veel van de oude SAP analytics-producten zitten nu standaard in de losse modules. SAP Analytics Cloud (SAC) is uitgeroepen tot overkoepelende interface om analyses uit te voeren op je hele bedrijf. Dus data uit de analytics in de losse modules wordt op een hoop gegooid en SAC biedt vervolgens mooie methodes om er wijs uit te worden.
Met SAP S/4HANA Studio kun je zelf rapportages bouwen voor gebruik in die omgevingen (zowel die in de losse modules als in SAC).
HR zou ik even laten liggen; die module ondervindt erg veel concurrentie van HR-dedicated solutions die vaak prima integreren met SAP-systemen, maar veel goedkoper en veelzijdiger zijn.
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl
Thnx voor de hele uitgebreide reactie weer!Heroic_Nonsense schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 15:45:
[...]
Mijn advies: bedenk je wat een bedrijf kan doen met SAP S/4 en kies daar een onderwerp uit. Ieder onderwerp bevat zó ontzettend veel modules, trainingen en documentatie dat je je daarin kunt specialiseren. er is echt niemand "S/4-specialist"; dat is veel te groot voor één persoon.
Stel dat je "finance" kiest als onderwerp, dan specialiseer je je dus in de LoB's die daarmee te maken hebben en volg je die trainingen. Kies je voor "customer experience", dan heb je weer een heel ander opleidingenpad voor de boeg.
Als je een keuze hebt gemaakt, bel je SAP (ze spreken gewoon Nederlands als het NL-nummer belt) en je vraagt of ze je wat informatie kunnen mailen over een trainingsadvies.
---
Dan je vraag over brede modules. Ik heb geen kant-en-klaar overzicht, maar ik doe een poging voor je:
CX - Customer Experience
(Ooit C/4 HANA geheten) bevat de Customer Data Cloud-, Commerce Cloud-, Sales Cloud-, Marketing Cloud- en Service Cloud-modules onder één noemer. Zoals de naam al doet vermoeden zijn het SaaS-oplossingen, dus technisch beheer is zeer beperkt. Functioneel is er wel potentie, vooral ook omdat het weer typisch op z'm SAP's is ingericht (lees: onnodig complex).
CX is de opvolger van SAP CRM, hoewel SAP CRM veel meer mogelijkheden had.
S/4
...is een framework/platform waarop je modules kunt draaien: het is de opvolger van R/3. Daar komen de komende jaren nog wel meer modules voor uit dan er nu op de site staan.
De modules die nu populair zijn:
Het logistieke deel van S/4
Bestaande uit de modules Sourcing & Procurement, Manufacturing, Supply Chain en Asset Management, wordt gebruikt in logistiek en fabricage. Het leeuwendeel van SAP-klanten heeft één of meerdere van deze modules in gebruik.
S/4 HANA Finance (al dan niet in combi met CFIN (Central Finance))
Voor de volledige financiële huishouding van een bedrijf, ongeacht het aantal vestigingen, dochters, divisies etc.. Dit kan echt norm complex zijn en was de grote drijfveer voor de uitrol van de in-memory execution die S/4 het bestaansrecht geeft (het oude R/3 was op dit vlak niet vooruit te branden, met jobs die soms dagenlang draaiden)
CFIN is een uitbreiding op S/4 HANA Finance die ervoor zorgt dat je documenten uit SAP FI (een module op het oude R/3-systeem) kunt repliceren zodat S/4 en R/3 naast elkaar kunnen bestaan in een organisatie en er toch één centrale boekhouding gevoerd kan worden. Hier valt serieus geld te verdienen; alle organisaties die van R/3 naar S/4 gaan krijgen hiermee te maken. CFIN is bijna een must-have.
S4/HANA Sales
Bevat de volledige salesfunnel* en orderhandling. Dus productdatabase, productcategorieën, Bill-of-materials (kan gekoppeld worden aan Asset Management en aan R&D),contractbeheer, serviceorders, RMA-proces, facturatie en het bijhouden van de debit- en credit-balans van de klant. Populair zijn ook de rapportages voor omzetmonitoring.
*nou ja, bijna. SAP heeft besloten om Leads- en Opportunitymanagement onder te brengen in Sales Cloud.
Analytics
Daarnaast is er nog een hele submarkt voor analytics. Veel van de oude SAP analytics-producten zitten nu standaard in de losse modules. SAP Analytics Cloud (SAC) is uitgeroepen tot overkoepelende interface om analyses uit te voeren op je hele bedrijf. Dus data uit de analytics in de losse modules wordt op een hoop gegooid en SAC biedt vervolgens mooie methodes om er wijs uit te worden.
Met SAP S/4HANA Studio kun je zelf rapportages bouwen voor gebruik in die omgevingen (zowel die in de losse modules als in SAC).
HR zou ik even laten liggen; die module ondervindt erg veel concurrentie van HR-dedicated solutions die vaak prima integreren met SAP-systemen, maar veel goedkoper en veelzijdiger zijn.
Ik denk dat het handig is als ik eerst even met de managers contact op ga nemen en daarmee duidelijk krijg welke modules er allemaal gebruikt gaan worden en bij wie van hen ik eventueel aan de slag kan in de toekomst. Daarna kijken welk opleidingspad daar het beste bij past.
In het verleden ook Siebel CRM (Oracle) beheer gedaan en dat vond ik echt leuk, vandaar dat het me nu weer leuk lijkt om een standaard softwarepakket te gaan beheren (of andere functies te vervullen).
Of ze een CRM module gaan gebruiken bij ons weet ik niet, maar finance leek me in ieder geval ook erg interessant en die gaan ze zeker gebruiken binnen onze organisatie. Dan is het ook zeker een optie om te bekijken of ik me bijv. kan specialiseren in CFIN zoals jij aangeeft.
Volgende week dus eerst maar eens wat mensen gaan contacten!
Ik heb ook een alert ingesteld. Die staat wel iets hogercoldasice schreef op donderdag 3 november 2022 @ 20:21:
[...]
Ik heb bij de Rabobank een alert ingesteld als er meer dan 1000 euro bijgeschreven wordt, ik wordt dus regelmatig per week lastig gevallen met leuke bijgeschreven bedragen (ik schrijf iedere week facturen uit). De eerste keer was natuurlijk de mooiste. Ik denk dat ik die alert nog maar even laat staan.
Reden is meer dat ik niet tegen betaal datum telelens op de rekening hoef te kijken of er betaald wordt.
Vandaag voor het eerst een herinnering er uitgestuurd. Waren 2 dagen te laat met betalen.
De kleinere klantjes kijk ik begin van de maand na dit scheelt mij iig dat ik haastig elke dag controleer of de betalingen binnen zijn.
A Soldiers manual and a pair of boots.
Ik heb een klant die structureel een paar dagen te laat betaal, soms 2 weken, maar ik heb een betaaltermijn van 14 dagen en omdat het om 1000 tot 2000 euro gaat en ik meerdere klanten heb, maak ik er bijna nooit een punt van. Ik heb pas 1 keer een betaalherinnering (na 3 weken) gestuurd en die rekening waren ze vermoedelijk kwijt. Ja, het bedrijf waar ik voor werk is veel te doen, toen ik er voor het eerst kwam was het echt een bende. Wordt gelukkig snel beter en dat maakt het werk ook leuk.To_Tall schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 00:11:
[...]
Ik heb ook een alert ingesteld. Die staat wel iets hoger. Ik factureer maar eens per maand. Naast wat kleine klantjes.
Reden is meer dat ik niet tegen betaal datum telelens op de rekening hoef te kijken of er betaald wordt.
Vandaag voor het eerst een herinnering er uitgestuurd. Waren 2 dagen te laat met betalen.
De kleinere klantjes kijk ik begin van de maand na dit scheelt mij iig dat ik haastig elke dag controleer of de betalingen binnen zijn.
Ik hoor per 1 december ook bij de freelance-club :-)
Eerste opdracht is binnen. Vandaag even een rekenmodel gemaakt om de belastingdruk qua percentage te berekenen om te weten hoeveel ik apart moet zetten voor de IB.
Op zich is alles redelijk duidelijk, maar lees/begrijp ik het goed dat de MKB vrijstelling er per volgend jaar af gaat als je winst uit onderneming (of winst uit onderneming na aftrekposten) in schijf 2 valt?
Dat is wel een serieus dingetje....
Edit:
Bericht e-Boekhouden.nl die nog rekent met drempel van 2022.
Edit2:
Op bovenstaand bericht kan ik niets vinden in dit topic en op het internet.
Ik lees in dit topic alleen dat zelfstandigenaftrek wordt afgebouwd.
Als ze die Mkb vrijstelling afschaffen als je in schijf 2 valt scheelt serieus geld. Mag toch hopen dat e-Boekhouden.nl het mis heeft. Of ik het verkeerd interpreteer.
Eerste opdracht is binnen. Vandaag even een rekenmodel gemaakt om de belastingdruk qua percentage te berekenen om te weten hoeveel ik apart moet zetten voor de IB.
Op zich is alles redelijk duidelijk, maar lees/begrijp ik het goed dat de MKB vrijstelling er per volgend jaar af gaat als je winst uit onderneming (of winst uit onderneming na aftrekposten) in schijf 2 valt?
Edit:
Edit2:
Als ze die Mkb vrijstelling afschaffen als je in schijf 2 valt scheelt serieus geld. Mag toch hopen dat e-Boekhouden.nl het mis heeft. Of ik het verkeerd interpreteer.
[ Voor 35% gewijzigd door Roodey op 05-11-2022 17:03 ]
Het staat in een plannetje, dat wilt niet zeggen dat het er komt natuurlijk.Roodey schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 16:25:
Ik hoor per 1 december ook bij de freelance-club :-)
Edit:
Edit2:
Nee, de MKB-winstvrijstelling vervalt niet.Roodey schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 16:25:
Edit:
Wel wordt die effectief iets lager dan voorheen, voor wat betreft het gedeelte dat betrekking heeft op je inkomen dat in de hoogste schijf valt.
Net als je ook minder hypotheekrenteaftrek dan voorheen zult krijgen als je veel verdient.
Dat is nu ook al het geval, en zie je terug op je aangifte als "Tariefsaanpassing aftrekposten"
Die tariefsaanpassing wordt in 2023 iets (2,93%) hoger. That's all.
https://www.belastingdien...ekposten-bij-hoog-inkomen
[ Voor 3% gewijzigd door maxnl op 05-11-2022 19:00 ]
hi, hier ook freelance SAP consultant met ongeveer 12 jaar ervaring waarvan de laatste 5 als zzp. Binnen ERP zou ik ook adviseren om je te verdiepen in de modules waarin je ook branche/process specifieke kennis hebt. Als je al bekend bent met de business processen dan is het veel makkelijker om het technische/erp gedeelte aan te leren. Zelf heb ik bijvoorbeeld een financiële achtergrond. Daarom ben ik ooit als young professional bij Capgemini begonnen in de finance and controlling modules van SAP (FICO). Want dit sluit het best aan bij mijn achtergrond/opleiding.YinYang schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 14:18:
[...]
Mijn huidige manager ondersteund me daarbij in ieder geval (met opleidingsbudget etc), omdat ik nu toch echt wel uit mijn hudiige functie gegroeid ben. Dus wil dit jaar nog uitvinden wat ik in ieder geval kan doen qua opleidingen voor SAP.
Het andere pad is dus project management, heb het idee dat dat wellicht een makkelijker te bewandelen pad is omdat dat meer aansluiting/overlap heeft met mijn huidige test management/Functioneel beheer werkzaamheden, dus die optie hou ik ook zeker nog open.
Daarnaast is hier door anderen ook gewezen op legacy SAP (R3) vs. S/4HANA. Ik zou juist niet adviseren om je te verdiepen in R3. Iedereen is bezig om zijn legacy sytemen te upgraden of te migreren naar S/4HANA. Over een paar jaar zal er denk ik weinig interesse zijn in R3 resources. Het mooiste is natuurlijk dat je kennis en ervaring hebt in beide versies. Dit helpt vooral bij migraties, maar voor jou als nieuwkomer is dat niet relevant.
Last but not least, binnen S/4 heb je de zogenaamde core componenten zoals finance, logistiek, sales etc. etc. Maar buiten de core zijn er ook specifieke oplossingen zoals central finance (cfin), CRM (C4C), plant maintenance (PM) of embedded BI oplossingen zoals SAP Analytics Cloud (SAC). Ik merk dat de vraag naar specialisten van deze specifieke oplossingen ook toeneemt.
Project management binnen grote SAP trajecten zonder SAP ervaring lijkt mij lastig. Dan denk ik echt meer aan een rol als PMO wat meer administratief/ondersteund voor de project manager is. Dit is uiteraard mijn persoonlijke mening, maar ik heb met mijn x aantal jaren ervaring genoeg generieke project managers gezien op SAP programma’s. Dat werkt gewoon niet. Iemand die uit het veld komt en zelf een aantal SAP projecten heeft uitgevoerd is gewoon veel sterker.
Hoe trekken jullie de grens tussen niet-declarabele zelfstudie en declarabel uitzoekwerk? Het is niet realistisch dat je werkelijk alles als parate kennis hebt en dat je tijd enkel het toepassen van bestaande kennis is. Als je iets ontwikkelt zullen er wat nieuwe aspecten aan zitten die je nog moet leren.
Als ik echt handleidingen / tutorials / stack overflow uitgebreid raadpleeg in een sessie schrijf ik dat doorgaand als zelfstudie. Als het ff tussendoor iets opzoeken is tijdens ontwikkelen dan declarabel.
Nu werk ik vanuit eigen kantoor voor diverse eigen klanten, waardoor ik minder locatie of taakgebonden ben. Maar ben wel benieuwd hoe jullie het doen als je bv op locatie verwacht wordt en daar acht uur zit op kantoor en voor je opdracht ook uurtje of twee iets hebt moeten uitzoeken / leren. Schrijf je dan 6 of 8 uur?
Als ik echt handleidingen / tutorials / stack overflow uitgebreid raadpleeg in een sessie schrijf ik dat doorgaand als zelfstudie. Als het ff tussendoor iets opzoeken is tijdens ontwikkelen dan declarabel.
Nu werk ik vanuit eigen kantoor voor diverse eigen klanten, waardoor ik minder locatie of taakgebonden ben. Maar ben wel benieuwd hoe jullie het doen als je bv op locatie verwacht wordt en daar acht uur zit op kantoor en voor je opdracht ook uurtje of twee iets hebt moeten uitzoeken / leren. Schrijf je dan 6 of 8 uur?