Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-09 19:50
Verwijderd schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 10:35:
Even een vraag voor de mensen die werken vanuit een BV.

Bij welke notaris hebben jullie deze opgericht?
Wat vond je van de kwaliteit / kosten.

Ik zie ook veel op internet voorbij komen (online proces), maar weet niet of dat betrouwbaar is.
1600 excl btw. Niet goedkoop maar compleet ont zorgt en ik ga niet voor een paar honderd euro nog zelf allemaal zooi uitzoeken. Voor dit soort dingen betaal ik graag meer als ik daar een goed gevoel over heb. Zelfde met mijn administratie kantoor die mijn bv en werkmaatschappij structuur van a tot z beheren met salaris admin, belasting aangifte etc etc. Totaal 1250 per bv per jaar. Wederom niet de goedkoopste volgens mij maar zit zelf wel bij een kantoor met allemaal fiscaal juristen etc, dus die weten echt van de hoed en de rand mbt advies mbt belastingen en aftrekbaarheid en in welke constructies. Dit betreft Holthaus advies in Amsterdam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Ik heb gewoon alles via Firm24 gedaan, dat was opzich prima. Je moet je vanzelf bij een notaris in de buurt melden voor de ondertekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
page404 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 09:51:
Er zijn nu eenmaal een hoop mensen die er bewust voor kiezen om voor een heel lage omzet hard te werken zonder druk of inmenging van een externe partij. Is dat verstandig? Nee. Moeten zij kostte wat het kost beschermd worden door de wet? Ook nee.
Het probleem is alleen dat deze mensen vaak in een situatie terecht komen waar het wel gewoon misgaat en ze dan alsnog gaan leunen op de maatschappij waar ze niet aan bijgedragen hebben. In ieder geval niet genoeg (naast hun belastingen). En dat vind ik an sich ook onwenselijk.

Maar ik vind de huidige situatie nog veel onwenselijker. Dan heb ik liever ook dat ze het gewoon loslaten.

Een grens op uurtarief is m.i. dan een prima tussenoplossing. Iemand die meer dan 50e per uur vangt, kan je wel vanuit gaan dat ze zich aardig kunnen bedruipen. En het boeit me ook niet zoveel of die grens dan op 35, 50 of 75 euro komt.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kaspers schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 11:15:
[...]

2 x 500 euro (incl BTW), (2 BV's: werkmaatschappij & holding):
- opmaken en passeren van de akte van oprichting
- opmaken aandeelhoudersregister
- verzorgen inschrijving Handelsregister en UBO-register
- wettelijke heffing kwaliteitsfonds KNB

Hoekstra & Partners notarissen, was hier om de hoek. Van te voren e.e.a. digitaal aangeleverd. Passeren uiteraard fysiek.
Dank voor de verschillende reacties, behulpzaam!

Nog een vraag over de BV. Veel van jullie hebben een holding + werk BV opgericht. Eigenlijk had ik dat ook eerst in mijn hoofd zitten. Lijkt een beetje de standaard te zijn in de markt.

Mijn situatie: Ik wil eerst een paar jaar gaan freelancen. Daarna zien we wel, misschien een product starten, misschien met personeel aan de slag. Maar misschien ook helemaal niet.

Nu dacht ik, waarom het voor nu niet simpel houden. Gewoon 1 BV oprichten, waaruit ook wordt gewerkt door mijzelf. Indien ik later écht meer risico wil gaan nemen (producten/personeel), kan ik altijd dan besluiten er een extra werk BV onder te hangen (alleen, of samen met een partner).

Eigenlijk voelt 1 BV gevoelsmatig meer in lijn met waar ik nu sta als professional.

Wat is het voordeel om wel direct voor beheer + werk BV te kiezen (als freelancer)?
Benieuwd naar jullie ervaringen 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:03
Verwijderd schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 18:27:
[...]

Eigenlijk voelt 1 BV gevoelsmatig meer in lijn met waar ik nu sta als professional.

Wat is het voordeel om wel direct voor beheer + werk BV te kiezen (als freelancer)?
Benieuwd naar jullie ervaringen 🙂
Zie ook deze column op Higherlevel: Eén BV is geen BV! Maar waarom eigenlijk? van Joost Rietveld.

In theorie kan je natuurlijk beginnen met 1 BV en dat later uitbreiden, maar ik weet niet hoeveel meerwerk dat dan is. Tbh zou ik er gewoon 2 doen vanaf 't begin, als 't moet zijn ze ook zo weer opgeheven (1 formuliertje naar de KVK sturen).

Edit: Daar staat ook in:
Als in die BV de activiteiten ook geen aansprakelijkheidsrisico met zich meebrengen en de BV zal waarschijnlijk nooit verkocht worden (bijvoorbeeld BV met 1 werkzame persoon op uurtje-factuurtje basis), dan kan prima volstaan worden met één BV.
Maar in mijn beleving kan het juist heel handig zijn om zo af en toe wat geld op te potten in je BV, en dan is het leuk dat goed af te kunnen schermen. Ook bestaat de kans dat er op termijn toch ideeen komen om bijvoorbeeld te participeren in een andere onderneming, of bouw je een eigen product in je BV en wil je dan toch die BV een keer verkopen. Dan is het handig als je alvast de juiste structuur hebt staan.

[ Voor 31% gewijzigd door Freeaqingme op 29-06-2022 19:07 ]

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:06
Verwijderd schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 18:27:
[...]
Gewoon 1 BV oprichten, waaruit ook wordt gewerkt door mijzelf. Indien ik later écht meer risico wil gaan nemen (producten/personeel), kan ik altijd dan besluiten er een extra werk BV onder te hangen (alleen, of samen met een partner).
[…]
Dit is precies wat ik gedaan heb. Ik heb geen personeel, verkoop geen producten maar maak gewoon mijn uurtjes bij grote klanten. Een holding voegt dan weinig toe. Mocht het ooit meerwaarde bieden dan is een 2e bv zo opgericht.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RichieB
Freeaqingme schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 19:00:
[...]
Maar in mijn beleving kan het juist heel handig zijn om zo af en toe wat geld op te potten in je BV, en dan is het leuk dat goed af te kunnen schermen.
[…]
Dit kan ook prima met 1 BV. Afscherming is bij grote problemen wellicht iets minder goed dan met een holding er boven, maar als je geen personeel hebt en geen producten verkoopt loop je nagenoeg geen risico dat iemand aan het geld in je BV kan komen.

[ Voor 3% gewijzigd door RichieB op 29-06-2022 19:29 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Glitchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-09 09:22
Hier is ook de knoop doorgehakt, vanaf 1 augustus begin ik als ZZPer. Ik ben van plan mijn leasecontract over te nemen. Nu is het zo dat ik elektrisch rij en ik binnenkort een laadpaal zou willen aanschaffen, kan ik dit gewoon via de eenmanszaak als zakelijke kosten opnemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 16:01
Glitchy schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 20:02:
Hier is ook de knoop doorgehakt, vanaf 1 augustus begin ik als ZZPer. Ik ben van plan mijn leasecontract over te nemen. Nu is het zo dat ik elektrisch rij en ik binnenkort een laadpaal zou willen aanschaffen, kan ik dit gewoon via de eenmanszaak als zakelijke kosten opnemen?
Nice! *O*

Ja dat zijn auto kosten, kan je gewoon opvoeren. Wel specifiek als auto kosten omdat dit weer invloed op je bijtelling heeft

Accepteert de LM je trouwens als startende ondernemer? Ik zou het overigens niet adviseren om meteen een duur lease contract aan te gaan. Ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken maar je buffer moet je prio 1 zijn de eerste maanden. Heb zelf een paar maanden in een barrel youngtimer gereden tot het blok het begaf, toen shortlease en nu heb ik zelf een auto aangeschaft. Geen verplichtingen hebben is fijn :)

[ Voor 4% gewijzigd door GrooV op 29-06-2022 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:02
GrooV schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 20:54:
[...]

Nice! *O*

Ja dat zijn auto kosten, kan je gewoon opvoeren. Wel specifiek als auto kosten omdat dit weer invloed op je bijtelling heeft

Accepteert de LM je trouwens als startende ondernemer? Ik zou het overigens niet adviseren om meteen een duur lease contract aan te gaan. Ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken maar je buffer moet je prio 1 zijn de eerste maanden. Heb zelf een paar maanden in een barrel youngtimer gereden tot het blok het begaf, toen shortlease en nu heb ik zelf een auto aangeschaft. Geen verplichtingen hebben is fijn :)
Hoe bedoel je dat dit invloed heeft op de bijtelling?
Glitchy schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 20:02:
Goed bezig!

Heb je al met de lease overlegd of dat gaat? Van een aantal weet ik dat ze private lease niet over laten gaan naar zakelijk. Of neem je je zakelijke auto over?

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
RichieB schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 19:26:
[...]

Dit is precies wat ik gedaan heb. Ik heb geen personeel, verkoop geen producten maar maak gewoon mijn uurtjes bij grote klanten. Een holding voegt dan weinig toe. Mocht het ooit meerwaarde bieden dan is een 2e bv zo opgericht.
Zo denk ik er zelf ook over. Nu nog EMZ maar een BV begint interessant te worden. Als de kans ontstaan dat ik er een werk BV onder wil dan blijft dan ook nog eens gescheiden van mijn huidige uurtje factuurtje werkzaamheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glitchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-09 09:22
DomiGijzen schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 21:23:
[...]

Hoe bedoel je dat dit invloed heeft op de bijtelling?
[...]

Goed bezig!

Heb je al met de lease overlegd of dat gaat? Van een aantal weet ik dat ze private lease niet over laten gaan naar zakelijk. Of neem je je zakelijke auto over?
Ik neem hem zakelijk over. Zit bij Athlon en had begrepen dat ze redelijk coulant zijn tegenover ZZPers die het contract willen overnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
Autokosten tot de bijtelling(forfait) zijn niet aftrekbaar en horen tot het belastbaar inkomen, alles daar boven wel. BTW zie: https://www.belastingdien...gebruik_auto_van_de_zaak/

[ Voor 8% gewijzigd door GrooV op 30-06-2022 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schmitzel
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:00
Glitchy schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 22:38:
[...]

Ik neem hem zakelijk over. Zit bij Athlon en had begrepen dat ze redelijk coulant zijn tegenover ZZPers die het contract willen overnemen.
Dat klopt, bij mij was het ook zo geregeld, inclusief verlaging van jaarlijkse kilometers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:42

Yucon

*broem*

GrooV schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 00:27:
Autokosten tot de bijtelling(forfait) zijn niet aftrekbaar en horen tot het belastbaar inkomen, alles daar boven wel. BTW zie: https://www.belastingdien...gebruik_auto_van_de_zaak/
Hoe absoluut is 'autokosten' eigenlijk? Als je bijtelling betaalt kun je alle kosten voor die zakelijke auto ineens aftrekken, dus ook bv parkeerkosten die met de 0,19 niet aftrekbaar zouden zijn. Maar zit hier nog een grens aan wat betreft hoe zakelijk ze zijn? Een dakkoffer voor op vakantie bijvoorbeeld? Chiptuning voor de leuk?

Ik heb de indruk dat autokosten vrij absoluut gezien wordt maar met name een voorbeeld als chiptuning doet me toch een beetje twijfelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:02
GrooV schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 00:27:
Hmmm, betekent dit, dat ik de laadpaal die binnenkort zakelijk geplaatst wordt aan mijn huis nu wel of niet op mijn persoonlijk IB moet gaan verwerken?
Ik begrijp eigenlijk uit de tekst van de site dat het volledig zakelijk is.
Zakelijk dus kosten die van de omzet afgaan en uiteraard BTW plichtig. Omzetbelasting wordt vervolgens einde jaar gecorrigeerd met + 2,7% over de waarde van de auto. Moet hier dan de laadpaal bij?
Prive betaal ik uiteraard de bijtelling. Geen eigen bijdrage.
Yucon schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 08:00:
[...]

Hoe absoluut is 'autokosten' eigenlijk? Als je bijtelling betaalt kun je alle kosten voor die zakelijke auto ineens aftrekken, dus ook bv parkeerkosten die met de 0,19 niet aftrekbaar zouden zijn. Maar zit hier nog een grens aan wat betreft hoe zakelijk ze zijn? Een dakkoffer voor op vakantie bijvoorbeeld? Chiptuning voor de leuk?

Ik heb de indruk dat autokosten vrij absoluut gezien wordt maar met name een voorbeeld als chiptuning doet me toch een beetje twijfelen.
Ik zit hier ook altijd mee. En ik merk dat ik op zulke vage gebieden ook van de accountant geen zwart/wit antwoord krijg. Ik vermoed dat niemand het precies weet.

Zelf boek ik alle vast aan de auto gerelateerde kosten zakelijk. Parkeerkosten, vignetten, tol, ramen tinten, trekhaak, reiniging, ed.. Skikoffer ook omdat het "niet" zomaar op een andere past. Wel over getwijfeld en bedacht dat ik het wel corrigeer als iemand een andere mening heeft. Uiteraard zakelijk betaald en factuur op naam van de zaak.
De stoeltjes van onze zoon dan weer niet, omdat die ook in de privé auto kunnen. Terecht?
Chiptuning, zou er op die denkwijze ook bij horen maar voelt toch weer anders.
Goede vraag, waar ligt de grens?

Grz D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:32
[...]

Volgens mij betaal je bijtelling om te compenseren voor het feit dat je wel prive gebruik maakt van de auto, maar er zelf niets aan betaald. Om het geen verkapt salaris te maken betaal je dus een bedrag per maand gebaseerd op de cataloguswaarde.

Gevolg is dan dat je dus alle kosten voor die auto als zakelijke kosten mag aanmerken, met een bepaald limiet inderdaad. Dakdragers of een trekhaak monteren zijn echt kosten voor die specifieke auto dus zijn zakelijk. Ik hou altijd het volgende in m'n achterhoofd:

Ik rij operationele lease, dus ik betaal elke maand x bedrag wat volledig zakelijke kosten zijn. Als ik bijvoorbeeld een trekhaak wil of een laadpaal thuis, dan kan ik de leasemaatschappij opbellen en vragen hoeveel meer de maandelijkse kosten worden als ik dat door hun laat betalen. Dan betaal ik een tientje per maand extra voor die trekhaak (zakelijk dus, want zit in het leasetarief) en betaald de LM de initiele kosten. Op die manier zou ik dus nooit een factuur van een trekhaak (of laadpaal, of dakdragers ofzo) zien.

Dat ik er dan voor kies om het zelf af te schaffen maakt op zich niets uit. Als ik dat in loondienst ga doen dan wordt het ook verrekend met de bijtelling.

Maar goed, da's mijn visie erop :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-09 13:36

TommyGun

Stik er maar in!

[...]

Alles wat op/aan mijn zakelijke auto 'zit' is zakelijk, dus ook de gehuurde dakkoffer voor vakantie :)

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwizz
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 26-06 08:35
Nu ben ik wel benieuwd.

Wanneer is het interessant om van Eenmaanszaak naar BV te gaan?

Er zijn heel wat factoren die meespelen daar ben ik me van bewust. Maar ik ben vooral nieuwsgierig hoe andere dit zien,
Zelf werk ik vanuit een EZ omdat ik dit jaar pas gestart ben als ZZP'er en zal me dit jaar nog informeren over wat handig is voor mijn situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
  • Laatst online: 20:06
Check dit topic, de vraag is een paar keer langs gekomen.
Maar grofweg fiscaal rond 1.5 ton omzet. Of lager als je de lagere aansprakelijkheid belangrijk vind.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
DomiGijzen schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 09:24:
[...]

Hmmm, betekent dit, dat ik de laadpaal die binnenkort zakelijk geplaatst wordt aan mijn huis nu wel of niet op mijn persoonlijk IB moet gaan verwerken?
Ik begrijp eigenlijk uit de tekst van de site dat het volledig zakelijk is.
Zakelijk dus kosten die van de omzet afgaan en uiteraard BTW plichtig. Omzetbelasting wordt vervolgens einde jaar gecorrigeerd met + 2,7% over de waarde van de auto. Moet hier dan de laadpaal bij?
Prive betaal ik uiteraard de bijtelling. Geen eigen bijdrage.

[...]

Ik zit hier ook altijd mee. En ik merk dat ik op zulke vage gebieden ook van de accountant geen zwart/wit antwoord krijg. Ik vermoed dat niemand het precies weet.

Zelf boek ik alle vast aan de auto gerelateerde kosten zakelijk. Parkeerkosten, vignetten, tol, ramen tinten, trekhaak, reiniging, ed.. Skikoffer ook omdat het "niet" zomaar op een andere past. Wel over getwijfeld en bedacht dat ik het wel corrigeer als iemand een andere mening heeft. Uiteraard zakelijk betaald en factuur op naam van de zaak.
De stoeltjes van onze zoon dan weer niet, omdat die ook in de privé auto kunnen. Terecht?
Chiptuning, zou er op die denkwijze ook bij horen maar voelt toch weer anders.
Goede vraag, waar ligt de grens?
Als je bijtelling betaald mag je álle privé kosten aan de auto zakelijk opvoeren, dus ook een dakkoffer. Je had in plaats van een dakkoffer namelijk ook een grotere auto kunnen rijden (voor privé) met eventueel hoger verbruik of onderhoud. Dat accessoires geen invloed hebben op de cataloguswaarde en daarmee bijtelling staat daar los van. Hetzelfde geld namelijk voor een trekhaak en dus ook kinderstoeltjes. Houd alleen wel rekening mee dat je die kinderstoeltjes dan ook alleen voor je zakelijke auto gebruikt.

Je hoeft accessoires bij operationele lease trouwens ook niet mee te financieren. Enkel bij de trekhaak (en ramen blinderen) moet je wel akkoord van de eigenaar van de auto hebben. Je ziet bij de inleverpunten ook nog wel eens auto’s met dakkoffer staan omdat deze mee gefinancierd zijn. Dit is vaak meer vanuit de werkgever/wagenpark beheerder omdat ze deze privé zaken niet op de balans willen.
Dwizz schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:00:
Nu ben ik wel benieuwd.

Wanneer is het interessant om van Eenmaanszaak naar BV te gaan?

Er zijn heel wat factoren die meespelen daar ben ik me van bewust. Maar ik ben vooral nieuwsgierig hoe andere dit zien,
Zelf werk ik vanuit een EZ omdat ik dit jaar pas gestart ben als ZZP'er en zal me dit jaar nog informeren over wat handig is voor mijn situatie.
https://www.berekenhet.nl...en/bv-of-eenmanszaak.html

Meestal rond de 150k maar is afhankelijk van je kosten en wat je als salaris uitbetaald. Daarnaast moet je het functioneel afwegen of de extra complexiteit en bescherming het waard is om meer of minder belasting te betalen, zeker als je rond het omslagpunt zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Polo Diablo
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 28-07 08:25
Even inhakend op het bijtelling en privekosten verhaal.

Ik kan me uit loondienst periode nog herinneren dat wanneer de leaseauto niet voldeed (qua grootte bijv.) om mee op vakantie te gaan en daardoor met je prive auto 'moet', de benzine en tolkosten alsnog kon af laten trekken van de bijtelling.

Is daar ook een regeling voor bij eenmanszaken? Kan er bij de Bdienst zo snel niks over vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
El Polo Diablo schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:42:
Even inhakend op het bijtelling en privekosten verhaal.

Ik kan me uit loondienst periode nog herinneren dat wanneer de leaseauto niet voldeed (qua grootte bijv.) om mee op vakantie te gaan en daardoor met je prive auto 'moet', de benzine en tolkosten alsnog kon af laten trekken van de bijtelling.

Is daar ook een regeling voor bij eenmanszaken? Kan er bij de Bdienst zo snel niks over vinden.
Volgens mij is dat in loondienst ook niet toegestaan en klinkt als creatief boekhouden. Als de werkgever geen brandstof of tol in het buitenland vergoed kan je deze kosten wel in mindering laten brengen op de (bruto) bijtelling aangezien bijtelling álle privé kosten dekt. Deze privé kosten moeten dan wel gemaakt worden met de auto waarvoor je bijtelling betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miesjh
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-09 22:51

Miesjh

Xbox Live: Miesjh NL

Een eigen bijdrage mag ook afgetrokken worden van de bijtelling.

Xbox Live: Miesjh NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
hackerhater schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:05:
Check dit topic, de vraag is een paar keer langs gekomen.
Maar grofweg fiscaal rond 1.5 ton omzet. Of lager als je de lagere aansprakelijkheid belangrijk vind.
@Dwizz ik weet niet precies wat het omslagpunt is (en let op de WKR, meeste calculators rekenen die niet mee); maar als het je voorkeur heeft om ook wat geld op te potten, dan ligt het omslagpunt lager. Die calculators gaan er van uit dat je dan ieder jaar al je omzet naar prive haalt.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
Deveon schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 12:50:
[...]

Volgens mij is dat in loondienst ook niet toegestaan en klinkt als creatief boekhouden. Als de werkgever geen brandstof of tol in het buitenland vergoed kan je deze kosten wel in mindering laten brengen op de (bruto) bijtelling aangezien bijtelling álle privé kosten dekt. Deze privé kosten moeten dan wel gemaakt worden met de auto waarvoor je bijtelling betaald.
Als je een leaseauto hebt en je huurt op vakantie een andere auto, dan zou je het kunnen zien als een vervangende auto van de zaak. Wel een beetje creatief imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwizz
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 26-06 08:35
Freeaqingme schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 14:13:
[...]

@Dwizz ik weet niet precies wat het omslagpunt is (en let op de WKR, meeste calculators rekenen die niet mee); maar als het je voorkeur heeft om ook wat geld op te potten, dan ligt het omslagpunt lager. Die calculators gaan er van uit dat je dan ieder jaar al je omzet naar prive haalt.
Thnx, voor mij is het vooral kijkend naar de toekomst om eventueel de overstap te maken.

Voor mij is het vooral zoveel mogelijk sparen en vastgoed in het buitenland kopen (ik ben niet van plan in NL te blijven). Op die manier over een paar jaar rustiger aan doen. Dus inderdaad potten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
[...]

Alles op en aan de zakelijke auto is natuurlijk zakelijk. Om deze prive te mogen gebruiken betaal je het forfait (bijtelling). De belastingdienst gaat zich niet bemoeien hoe jij je werk moet doen. Als jij je laptop in een dakkoffer wil doen ipv de achterklep moet je dat vooral doen. Of de auto wil laten wrappen met je logo in het mini er op.
Miesjh schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 13:13:
Een eigen bijdrage mag ook afgetrokken worden van de bijtelling.
Als ZZP'er zijn alle kosten natuurlijk eigen bijdrage :P

[ Voor 10% gewijzigd door GrooV op 30-06-2022 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Even een vraagje over betaaltermijnen en aanmaningskosten. In mijn overeenkomst en op mijn facturen staat een betaaltermijn van 30 dagen.
Het openstaande bedrag van XXX dient binnen 30 dagen overgemaakt te zijn op
rekeningnummer XXX onder vermelding van het factuurnummer XXXX.
Op een factuur met factuurdatum 1-6-2022 staat dan vervaldatum 1-7-2022. Nu is mijn interpretatie dat het bedrag dan 30-6-2022 op mijn rekening moet staan. Nu had ik een "discussie" met de administratie van mijn klant, die vind dat het volstaat dat ze 1-7-2022 de betaalopdracht doen, en er dus mogelijk pas dinsdag 5-7 geld op mijn rekening staat ( Zakelijke overboekingen zijn nog niet altijd flitsbetalingen immers ). Enerzijds dus de vraag of de vervaldatum inclusief/exclusief is, en anderzijds of de tijd van opdracht, of de valutadatum binnen de betaaltermijn moet liggen.

Afhankelijk van hoe andere zaken met de klant ga heb ik daar wat minder moeite mee of er heel precies op de letter van de oveenkomst gehandeld wordt.

Maar volgens mij zou ik gewoon in mijn recht staan om nu aanmaningskosten te rekenen. Hoe zou dat dan precies in zijn werk gaan? ( Voor de hoogte zou ik deze richtlijn aanhouden, aangezien we geen losse afspraken gemaakt hebben daarover: https://www.rijksoverheid...oord/hoogte-incassokosten )
Mijn factuur zelf kan ik niet meer zomaar aanpassen, dus dan moet ik neem ik aan een nieuwe factuur sturen met de aanmaningskosten?

PS: Het gaat me in deze even niet om de vraag hoe strict je er in moet zijn, want ik zie de kans niet heel groot dat ik dat daadwerkelijk ga doen (bij een grote internationale klant zie ik de kans niet echt groot dat je hun procedure aangepast gaat krijgen ;) ), maar vroeg mij af hoe ik dat eigenlijk zou moeten doen, en wat juridisch klopt.

[ Voor 9% gewijzigd door Woy op 01-07-2022 11:33 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Woy schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:28:
Even een vraagje over betaaltermijnen en aanmaningskosten. In mijn overeenkomst en op mijn facturen staat een betaaltermijn van 30 dagen.

[...]

Op een factuur met factuurdatum 1-6-2022 staat dan vervaldatum 1-7-2022. Nu is mijn interpretatie dat het bedrag dan 30-6-2022 op mijn rekening moet staan. Nu had ik een "discussie" met de administratie van mijn klant, die vind dat het volstaat dat ze 1-7-2022 de betaalopdracht doen, en er dus mogelijk pas dinsdag 5-7 geld op mijn rekening staat ( Zakelijke overboekingen zijn nog niet altijd flitsbetalingen immers ). Enerzijds dus de vraag of de vervaldatum inclusief/exclusief is, en anderzijds of de tijd van opdracht, of de valutadatum binnen de betaaltermijn moet liggen.

Afhankelijk van hoe andere zaken met de klant ga heb ik daar wat minder moeite mee of er heel precies op de letter van de oveenkomst gehandeld wordt.

Maar volgens mij zou ik gewoon in mijn recht staan om nu aanmaningskosten te rekenen. Hoe zou dat dan precies in zijn werk gaan? ( Voor de hoogte zou ik deze richtlijn aanhouden, aangezien we geen losse afspraken gemaakt hebben daarover: https://www.rijksoverheid...oord/hoogte-incassokosten )
Mijn factuur zelf kan ik niet meer zomaar aanpassen, dus dan moet ik neem ik aan een nieuwe factuur sturen met de aanmaningskosten?

PS: Het gaat me in deze even niet om de vraag hoe strict je er in moet zijn, want ik zie de kans niet heel groot dat ik dat daadwerkelijk ga doen (bij een grote internationale klant zie ik de kans niet echt groot dat je hun procedure aangepast gaat krijgen ;) ), maar vroeg mij af hoe ik dat eigenlijk zou moeten doen, en wat juridisch klopt.
Aanmaningskosten zijn er alleen als je een incassobureau inschakelt om de rekening betaald te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ernemmer schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:41:
[...]

Aanmaningskosten zijn er alleen als je een incassobureau inschakelt om de rekening betaald te krijgen.
Dat lijkt mij niet juist, sowieso hebben incassobureau's geen enkele juridisch speciale positie, het kan puur gemakkelijk zijn om de invordering uit te besteden.

Zie bijvoorbeeld ook https://www.zzp-nederland.nl/kennisbank/zzp-betaaltermijnen

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Woy schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:47:
[...]

Dat lijkt mij niet juist, sowieso hebben incassobureau's geen enkele juridisch speciale positie, het kan puur gemakkelijk zijn om de invordering uit te besteden.

Zie bijvoorbeeld ook https://www.zzp-nederland.nl/kennisbank/zzp-betaaltermijnen
jouw BD link heeft het wel over een incassobureau
Aanmaningen incassobureau

Een incassobureau stuurt u 1 of meer aanmaningen. Op deze aanmaningen staat niet alleen het bedrag dat u in eerste instantie moest betalen, maar ook de incassokosten. De hoogte hiervan hangt af van de hoogte van de rekening. Hoe hoog de incassokosten mogen zijn, staat in de wet.

[ Voor 28% gewijzigd door Ernemmer op 01-07-2022 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-09 11:33

Crazy D

I think we should take a look.

Volgens mij is de 1e stap boeterente. Oh op KVK ondernemersplein staat aanmaningskosten en rente. De kosten die je maakt om de factuur betaald te krijgen. Dan moet je je eigen uurloon pakken x 5 minuten dat het telefoontje duurt om te vragen waar het geld blijft :-)

Dus op zich sta je volgens mij wel in je recht. Of het slim is, is een 2e. Maar in principe is dat 1 juli ja. Vervaldatum is 30-6 dan had ie binnen moeten zijn. Dus op 1-7 moet het binnen zijn ja.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ernemmer schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:52:
[...]

jouw BD link heeft het wel over een incassobureau

[...]
Ja, maar die link is vooral op consumenten gericht, maar ook daar geld echt niet alleen dat het een incassobureau moet zijn. Maar in B2C is het gebruikelijk om het uit te besteden. De waarde van die link zit vooral in het maximale bedrag, B2B mag je daar zelfs vanaf wijken, maar dan moet je dat natuurlijk wel in je overeenkomst vast leggen. Voor B2C mag je er niet vanaf wijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23:05
De betalingstermijn is een fatale termijn waarna verzuim optreed zonder ingebrekestelling. Je kan dus direct incassokosten factureren (zolang de tegenpartij de factuur niet betwist) en wettelijke handelsrente rekenen tot wanneer de factuur uiteindelijk voldaan is.

Ik zou wel een grace-period rekenen voor 30 dagen versus hetzelfde-nummer-van-de-volgende-maand. Lijkt me handiger om de vervaldatum op je factuur te zetten in plaats van alleen de betaaltermijn, dan is het heel duidelijk.
Crazy D schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:53:
De kosten die je maakt om de factuur betaald te krijgen. Dan moet je je eigen uurloon pakken x 5 minuten dat het telefoontje duurt om te vragen waar het geld blijft :-)
Nee. Incassokosten zijn wettelijk vastgesteld op basis van het openstaande bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Aftansert schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 12:03:
Ik zou wel een grace-period rekenen voor 30 dagen versus hetzelfde-nummer-van-de-volgende-maand. Lijkt me handiger om de vervaldatum op je factuur te zetten in plaats van alleen de betaaltermijn, dan is het heel duidelijk.
Ja ik heb de vervaldatum ook op de factuur staan, maar dan nog krijg je dus discussie of het voor of op de vervaldatum betaald moet zijn ;)
Nee. Incassokosten zijn wettelijk vastgesteld op basis van het openstaande bedrag.
Inderdaad, hier te vinden: https://wetten.overheid.nl/BWBR0031432/2012-07-01/#Artikel3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
@Woy ik zou in je AV opnemen dat de betaling uiterlijk op de dag van de vervaldatum ontvangen dient te zijn. Dus vervaldatum is 1-07-2022, dan kan men om 01-07-2022 23:59 nog middels een instant payment die betaling voldoen. Gaat het dan - om welke reden dan ook - toch fout, dan ligt de fout bij de klant.

Als je focust op datum waarop de betaling ontvangen dient te zijn sluit je een heel grote groep aan smoezen uit aan de kant van de betaler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Waarom zou je dat nog eens in je AV opnemen dan? Factuurtermijn is factuurtermijn toch? Als ze het niet eens zijn met een termijn kunnen ze niet eenzijdig gewoon besluiten later te betalen. Als ik een factuur stuur met 30 dagen en zij 'vinden' dat dat 35 moet zijn, dan moet je dat gewoon met elkaar afspreken.

Die datum is een uiterste. Er staat ze niks in de weg een factuur gewoon binnen een week te betalen. Doe ik zelf ook. Ik ga de facturen van m'n boekhouder ook niet precies op 29 dagen klaarzetten.

Nu maak ik me niet bepaald druk over of het nu precies op de dag is of een dag daarna. Maar als ik steevast 5 dagen te laat m'n geld krijg, zou ik ze gewoon even vriendelijk vragen of ze die facturen netjes klaar willen zetten zodat het binnen de termijn binnen is. Als er zwaarwegende redenen zijn waarom dat niet zou kunnen ofzo, dan kunnen we het daar alsnog wel over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Hydra schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 14:14:
Waarom zou je dat nog eens in je AV opnemen dan? Factuurtermijn is factuurtermijn toch?
Tuurlijk is die termijn de termijn, als je die ook met ze hebt afgesproken. Alleen mijn suggestie was in je AV op te nemen hoe het woord 'vervaldatum' moet worden geinterpreteerd, om te voorkomen dat de klant ondanks die afspraak alsnog een loopje met je neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
@Hydra Exact, op zich haalt die ene dag mij ook niet zoveel uit. Het is meer dat dit de eerste factuur is bij deze klant, en ik dus gisteren de betaling had verwacht. Ik belde ook meer even om te checken of factuur wel correct verwerkt is bij de klant, zeker omdat er vandaag natuurlijk weer een nieuwe factuur uitgaat, en als ik iets kan doen om de verwerking te bespoedigen het dus wel handig is om dat vandaag te weten.

Maar door de reactie van de administratie en de mismatch met hoe ik vind dat het hoort te gaan was ik even aan het uitzoeken wat exact de regels zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Freeaqingme schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 14:20:
[...]

Tuurlijk is die termijn de termijn, als je die ook met ze hebt afgesproken. Alleen mijn suggestie was in je AV op te nemen hoe het woord 'vervaldatum' moet worden geinterpreteerd, om te voorkomen dat de klant ondanks die afspraak alsnog een loopje met je neemt.
Dan is het makkelijker om de tekst onder mijn factuur gewoon wat aan te passen. Algemene voorwaarden worden zeker niet door iemand bij de administratie gelezen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-09 13:36

TommyGun

Stik er maar in!

Wat een moeilijk gedoe :)

"Een vervaldatum is de datum waarop de factuur uiterlijk betaald moet zijn"
https://www.incassojurist...14%20dagen%20te%20betalen.

Dus als op mijn factuur staat; vervaldatum 30/6/2022 - dan moet het geld die dag ook binnen zijn.

[ Voor 25% gewijzigd door TommyGun op 01-07-2022 14:24 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Woy schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 14:22:
Dan is het makkelijker om de tekst onder mijn factuur gewoon wat aan te passen. Algemene voorwaarden worden zeker niet door iemand bij de administratie gelezen ;)
Die van mij gebruikt het standaard moneymonk template. Onderaan staat "Het openstaande bedrag van € VEUL dient binnen 30 dagen overgemaakt te zijn op rekeningnummer NLBLA onder vermelding van het factuurnummer XYZ".

"Binnen 30 dagen" is volgens mij heel duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Hydra schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 14:24:
[...]

Die van mij gebruikt het standaard moneymonk template. Onderaan staat "Het openstaande bedrag van € VEUL dient binnen 30 dagen overgemaakt te zijn op rekeningnummer NLBLA onder vermelding van het factuurnummer XYZ".

"Binnen 30 dagen" is volgens mij heel duidelijk.
Bij mij exact hetzelfde ;)
Woy schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:28:
Het openstaande bedrag van XXX dient binnen 30 dagen overgemaakt te zijn op
rekeningnummer XXX onder vermelding van het factuurnummer XXXX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Freeaqingme schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 14:20:
Ik ken echt niemand die vervaldatum anders interpreteert dan 'het geld moet die dag op de rekening staan'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Da's niet waar want jouw facturen komen niet binnen op mijn rekening. :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Enige vraag die dan nog voor mij open staat: Stel je besluit om aanmaningskosten in rekening te brengen, is dat dan gewoon een nieuwe factuur met nieuw factuurnummer? Of corrigeer je je factuur op de een of andere manier ( In principe kan je facturen natuurlijk niet aanpassen qua bedragen? )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Toevallig heb ik 't voor de vorm van de week eens gedaan richting mijn klant. Mijn boekhoudpakket (Visma eAccounting) zet het er op als extra regel bij 't subtotaal. Denk niet dat de belastingdienst dat een probleem vindt; het niet mogen aanpassen van een factuur gaat er om dat verkoper en koper eenzelfde document hebben en dat er niet 2 verschillende versies van een factuur rondgaan met hetzelfde nummer. In het geval van een regel met herinneringskosten is het op zich wel heel duidelijk dat specifiek die er bij gekomen is als de rest onveranderd is gebleven. Net zoals dat een stempel met 'betaald' niet per se de factuur inhoudelijk verandert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Freeaqingme schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 14:43:
Toevallig heb ik 't voor de vorm van de week eens gedaan richting mijn klant. Mijn boekhoudpakket (Visma eAccounting) zet het er op als extra regel bij 't subtotaal. Denk niet dat de belastingdienst dat een probleem vindt; het niet mogen aanpassen van een factuur gaat er om dat verkoper en koper eenzelfde document hebben en dat er niet 2 verschillende versies van een factuur rondgaan met hetzelfde nummer. In het geval van een regel met herinneringskosten is het op zich wel heel duidelijk dat specifiek die er bij gekomen is als de rest onveranderd is gebleven. Net zoals dat een stempel met 'betaald' niet per se de factuur inhoudelijk verandert.
Ja opzich klinkt dat logisch, bij Moneymonk zou dat volgens mij echter betekenen dat ik de factuur moet verwijderen en opnieuw met hetzelfde factuur nummer aan moet maken, want die staat niet toe dat ik de factuur verander na het definitief maken. Op zich niet zo'n probleem, maar deed mij ieder geval vermoeden dat er mogelijk een andere betere manier hoort te zijn, maar kan natuurlijk prima dat MoneyMonk er gewoon nog niks voor heeft omdat het waarschijnlijk niet heel veel voorkomt binnen de doelgroep.
Ah, wacht zo te zien is er wel een aanmaningsoptie binnen MoneyMonk ( Was mij nooit opgevallen omdat die optie logischerwijs pas verschijnt als een factuur daadwerkelijk verlopen is ), straks eens kijken hoe dat werkt.

[ Voor 13% gewijzigd door Woy op 01-07-2022 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Harvey Nash? Ik had mijn geld ook pas de 1ste op de rekening terwijl de 30ste als betaaldatum stond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
init6 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 17:05:
[...]

Harvey Nash? Ik had mijn geld ook pas de 1ste op de rekening terwijl de 30ste als betaaldatum stond
Nope, een ander bedrijf. Overigens heb ik dat wel bij meerdere klanten gezien dat het gewoon op de uiterste betaaldag ingepland wordt. Op zich heb ik er ook niet heel veel moeite mee ( Wel een klein stemmetje in mijn hoofd, maar die kan ik prima negeren ;) ), in dit geval was het vooral de reactie die mij even deed nadenken over het geval dat je het wel op de spits wil drijven, en hoe dat in theorie in zijn werk zou gaan.

Overigens hier dan wel een goede ervaring met een tussenpartij. Voorheen zat ik bij via een tussenpartij bij deze klant, en toen kreeg ik altijd al na een dag of 10 betaald. Ik verwacht niet dat ze het voor elkaar gekregen hebben om veel betere betalingsvoorwaarden af te dwingen, dus mijn vermoeden is dat ze gewoon zelf netjes op tijd betaalde, en de betaling van de klant rustig afwachtte ( Op zich is er zeker bij deze klant niet echt een risico op niet betalen, en contractueel ook vastgelegd dat zij het risico van non-betaling van de klant op zich namen. Maar toch wel netjes IMHO ).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Omdat negatieve verhalen vaak veel aandacht krijgen wil ik ook graag even noemen dat Brunel met een dag of 2 betaalt. Positieve dingen moeten ook gezegd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Vandaag van Brainnet bericht dat hoewel de wettelijke termijn nu 30 dagen is er voor lopende opdrachten een uitzondering is en ze vasthouden aan 35 dagen. Ik vind het prima, maar wel een beetje kinderachtig. Blijkbaar hebben ze die 5 dagen hard nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
@Deveon stond er ook waarom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Je overeenkomst met Brainnet blijft rechtsgeldig omdat er een overgangsrecht van 1 jaar geldt voor overeenkomsten die vóór 1 juli 2022 zijn getekend. Bij nieuwe inzetten of verlengingen nemen wij ook de nieuwe betaaltermijn van 30 dagen mee in de Overeenkomst(en).
@Hydra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Ah okay. Dus voor nieuwe overeenkomsten geldt 't wel. Goed om te weten.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• LoCuTuS2000
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-09 10:12

LoCuTuS2000

Resistance is futile

LoCuTuS2000 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 08:22:
Even een update over mijn zzp overstap. De afgelopen week meerdere gesprekken gevoerd. 1 bedrijf gesproken en die willen met mij naar het volgende gesprek, daar heb ik alleen bij de recruiter aangegeven dat het uurtarief te laag is dus daar moet ik maandag meer over horen. De andere rol is interessanter en heeft mijn gewenste uurtarief. Hier heb ik alleen de recruiter gesproken, 2x nu, en daar is nu ineens het budget nog niet goedgekeurd. Wel willen ze mij wel eind van volgende week spreken. In beide gesprekken sloot ze af met: als jij nu nog mensen zoekt kan ik je daar ook altijd bij helpen.

Grote rode vlag dus wat mij betreft. Waarom zou een recruitment bureau in vredesnaam op zoek gaan naar mensen als ze weten dat er nog geen budget is? Dit lijkt op zo'n truc van Britse recruitmentbureaus die op die manier het gesprek op gang brengen. Uiteindelijk zal de functie niet doorgaan en dan gaat ze mij blijven bellen of ik mensen zoek. Althans, dat vermoed ik. Die gaat dus naar de achtergrond totdat ze een datum voorstelt om met het bedrijf te spreken.

Wel ben ik via LinkedIn op zoek gegaan naar recruiters van het bedrijf zelf om te verifieren of dit bureau daadwerkelijk door hen is ingehuurd. Gelukkig is er 1 recruiter waar ik jaren goed mee heb samengewerkt en een vriendschap mee heb gebouwd, die heeft in ieder geval voor mij bevestigd dat dit een truc kan zijn maar ook bevestigd dat mijn uurtarief prima is voor mijn kennis en ervaring en ook hij houdt zijn ogen open.

Daarnaast ben ik ook nog in contact geweest met een maatschap voor freelancers die een heel breed aanbod aan diensten en opleidingen hadden tegen 15-20% van je uurtarief en een maandelijks bedrag voor lidmaatschap. Dat zie ik totaal niet zitten want dat vind ik echt veel te kostbaar.

Volgende week schrijf ik mij in bij de KVK zodat ik mij ook kan aanmelden bij de verschillende portals om naar meer opdrachten te kijken.
Update: 1e opdracht deze week binnengehaald, 40 uur per week met een jaarcontract. Vandaag ingeschreven bij KVK en rekening geopend bij KNAB, was binnen 4 uur actief. 1 September start ik, eerst nog even op vakantie. Heel veel zin in ook! Dank voor alle tips hier. De komende weken heb ik gelukkig nog de tijd om alles op orde te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
LoCuTuS2000 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 20:28:
[...]

Update: 1e opdracht deze week binnengehaald, 40 uur per week met een jaarcontract. Vandaag ingeschreven bij KVK en rekening geopend bij KNAB, was binnen 4 uur actief. 1 September start ik, eerst nog even op vakantie. Heel veel zin in ook! Dank voor alle tips hier. De komende weken heb ik gelukkig nog de tijd om alles op orde te krijgen.
Hoe ga je op deze manier schijnzelfstandigheid oplossen? 40 uur per week 1 opdracht voor 1 jaar? Had je niet beter op 32 uur een overeenkomst aan kunnen gaan en dan 8 uur per week voor overige opdrachten?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LoCuTuS2000

LoCuTuS2000

Resistance is futile

Vorkie schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 20:33:
[...]

Hoe ga je op deze manier schijnzelfstandigheid oplossen? 40 uur per week 1 opdracht voor 1 jaar? Had je niet beter op 32 uur een overeenkomst aan kunnen gaan en dan 8 uur per week voor overige opdrachten?
Vermoedelijk zoals iedereen: opdracht omschrijving, eigen apparatuur, overeenkomst die duidelijk maakt dat ik ook voor andere opdrachtgevers kan werken, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:38
Yucon schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 18:24:
Omdat negatieve verhalen vaak veel aandacht krijgen wil ik ook graag even noemen dat Brunel met een dag of 2 betaalt. Positieve dingen moeten ook gezegd worden.
Ik heb in het verleden ook goede ervaringen gehad met Brunel. Goede begeleiding ook, door mijn contactpersoon indertijd.

Stom genoeg reageren ze nu een stuk minder goed, nu ik de vervanger van mijn vorige contactpersoon probeer te bereiken voor een nieuwe klus.

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freeaqingme
[...]

Op dezelfde manier waarop de BD dat 'oplost' met z'n java developers? :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
[...]

Het is een fabeltje dat je meerdere opdrachtgevers zou moeten hebben. Daar staat in de Wet DBA helemaal niks over, het gaat vooral over zelfstandigheid en machtsverhouding.

Nothing to see here!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mehmet
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 25-07 10:04
[...]

Hier heb ik zelf goed over nagedacht. Bewust een opdracht aangenomen voor 36u p.w. zodat ik nog wat extra uren heb voor een paar andere opdrachten.
Liegebeest schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 20:41:
[...]

Ik heb in het verleden ook goede ervaringen gehad met Brunel. Goede begeleiding ook, door mijn contactpersoon indertijd.

Stom genoeg reageren ze nu een stuk minder goed, nu ik de vervanger van mijn vorige contactpersoon probeer te bereiken voor een nieuwe klus.
Idem dito. Ik weet niet wie je nu heb als contactpersoon, maar die van mij (F...) is prima te bereiken
LoCuTuS2000 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 20:40:
[...]

Vermoedelijk zoals iedereen: opdracht omschrijving, eigen apparatuur, overeenkomst die duidelijk maakt dat ik ook voor andere opdrachtgevers kan werken, etc.
Bij mij zijn ze destijds eind 2019 op controle geweest toen ik nog hardware verkocht. Het enige wat ze wouden zien is mijn administratie (facturen inkoop/verkoop). Er werd verder niet gevraagd naar overeenkomsten die ik met klanten had of andere zaken, naderhand ging ik verder in gesprek met de betreffende inspecteur en zij gaf aan dat ze vooral controleren voor BTW omdat daar veel mee gerommeld word. Hoe dat nu is weet ik niet maar ik gok dat ze vooral "schijnzelfstandigen" willen aanpakken die bijv. voor een bedrijf als Uber werken.

[ Voor 63% gewijzigd door Mehmet op 01-07-2022 23:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:08
init6 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 17:05:
[...]

Nounou, wat een probleem. Liqiditeitsproblemen gehad of viel het mee :?
Sorry hoor, maar wat maakt die ene dag nou uit. Ik zie hier meerdere die roepen: contract is contract, maar het is geven en nemen. Er zullen ook wel momenten zijn dat jij niet aan contract voldoet om wat voor reden dan ook, en dan zal een opdrachtgever, mits fatsoenlijk, ook zeker meedenken in een praktische oplossing. Dat zal minder makkelijk gaan als je gaat zeuren dat een betaling 1 dag te laat is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
ybos schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 00:35:
[...]

Sorry hoor, maar wat maakt die ene dag nou uit. Ik zie hier meerdere die roepen: contract is contract, maar het is geven en nemen. Er zullen ook wel momenten zijn dat jij niet aan contract voldoet om wat voor reden dan ook, en dan zal een opdrachtgever, mits fatsoenlijk, ook zeker meedenken in een praktische oplossing. Dat zal minder makkelijk gaan als je gaat zeuren dat een betaling 1 dag te laat is.
Het probleem is dat je een vinger geeft en men makkelijk je hele hand pakt.

Dit gaat niet om zeuren, maar om het stellen van grenzen. En geven en nemen? Bij de meeste klussen heb je als het goed is al meer dan genoeg gegeven. Dat is juist het punt ;)

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20-09 20:54

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

LoCuTuS2000 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 20:28:
[...]

Ten eerste gefeliciteerd en succes!
Dit komt misschien passief agresief over maar ik meen het oprecht uit interesse, vanwaar de keuze voor een jaarcontract?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09 15:42
Niet verwacht maar de factuur van deze maand heeft direct een betalingstermijn van 30 dagen. Ontvang dus in augustus straks 6 facturen, helaas niet 8 ivm vakantie. Krijg er al 4 i.v.m. de 60 dagen termijn. Dat wordt een leuke maand 👌

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
[...]

Dit is geen eind klant, dit is een tussenpersoon die alleen maar 1 doel heeft: geld over maken.
In mijn geval zitten ze er tussen omdat de eind klant het wil, heb zelf de opdracht gevonden, zelf onderhandelingen gedaan. Het enige wat deze partij deed was een concurrentiebeding er tussen gooien en de boel vertragen. Ik zie ze alleen maar als extra risico, een extra partij die failliet kan gaan zoals bij ING gebeurde.

Dus als je dan nog het geld op het laatste moment pas overmaakt, ja dan stuur ik een reminder als je 1 dag te laat bent. Scherp erop zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoCuTuS2000

LoCuTuS2000

Resistance is futile

Douweegbertje schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 06:50:
[...]

Ten eerste gefeliciteerd en succes!
Dit komt misschien passief agresief over maar ik meen het oprecht uit interesse, vanwaar de keuze voor een jaarcontract?
Het is mijn eerste opdracht en ik zeg er een goede vaste baan voor op met meer "zekerheid". Het is een flinke klus en het is mogelijk niet eens klaar binnen 1 jaar. Mij gaf het een goed gevoel dat we een intentie uitspreken om 1 jaar met elkaar samen te werken. Met een wederzijdse opzegging van 1 maand is het natuurlijk geen echte zekerheid maar het geeft wel vertrouwen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18:14
[...]

Sorry hoor, maar wat maakt die ene dag nou uit. Ik zie hier meerdere die roepen: contract is contract, maar het is geven en nemen.
Het maakt uit omdat het gewoon kinderachtig geneuzel is. Je bent geld schuldig. Betaal dat dan gewoon. Dat het een beetje administratiewerk is en daardoor niet op dezelfde dag dat de factuur binnenkomt ook de betaalopdracht gegeven is, is redelijk. Maar als je het je met de automatisering van tegenwoordig al niet eens lukt om het in dertig dagen te doen, dan doe je iets goed fout.

Echter, de werkelijke reden is niet dat het te moeilijk is. De werkelijke reden is dat er ergens een financiele oetlul zit die uitgerekend heeft wat het per jaar aan rente oplevert als ze alles zo laat mogelijk betalen en besloten heeft dat die paar centen belangrijker zijn dan een goede relatie met partners. Doe gewoon volwassen en betaal de rekening voor wat geleverd is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 16:48

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

init6 schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 07:45:
[...]

Dit is geen eind klant, dit is een tussenpersoon die alleen maar 1 doel heeft: geld over maken.
In mijn geval zitten ze er tussen omdat de eind klant het wil, heb zelf de opdracht gevonden, zelf onderhandelingen gedaan. Het enige wat deze partij deed was een concurrentiebeding er tussen gooien en de boel vertragen. Ik zie ze alleen maar als extra risico, een extra partij die failliet kan gaan zoals bij ING gebeurde.

Dus als je dan nog het geld op het laatste moment pas overmaakt, ja dan stuur ik een reminder als je 1 dag te laat bent. Scherp erop zitten.
Ik begin binnenkort (als de screening afgerond is) ook bij nieuwe opdracht. Klant benaderde mijzelf en we zijn er snel uitgekomen. Moest wel via een preferred supplier. En je raad het al:

1. 60 dagen betaaltermijn;
2. G-Rekening;
3. Relatiebeding.

Maar aangezien de klant zelf bij mij kwam en de tussenpartij opeens hiermee komt heb ik het volgende geeist anders kom ik niet en zoeken ze maar iemand anders (en die is er niet in nl ;))

1. 30 dagen betaaltermijn (gelukkig is dat nu wettelijk);
2. Je kan een verklaring van de belastingdienst krijgen elk kwartaal;
3. Eruit.

Punten 1 en 3 gingen ze mee akkoord maar die verklaring niet. Wel accepteren ze een accountantsverklaring elk kwartaal. Dus ik heb gezegd, de klant komt naar mij maar jullie jagen mij nu op onnodige kosten. Die accountantsverklaring wil ik best doen maar die declareer ik bij jullie.

Uiteindelijk ging de eindklant ermee akkoord en kan ik het dus doorbelasten. Man man man wat een onzine allemaal.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kawa
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:52
[...]

Nu is het 1 dag, volgende maand 2 etc. Als je niet oppast is het vooral geven aan jouw kant en nemen door de tussenpartij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Tylen schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 10:26:
[...]

Ik begin binnenkort (als de screening afgerond is) ook bij nieuwe opdracht. Klant benaderde mijzelf en we zijn er snel uitgekomen. Moest wel via een preferred supplier. En je raad het al:

1. 60 dagen betaaltermijn;
2. G-Rekening;
3. Relatiebeding.

Maar aangezien de klant zelf bij mij kwam en de tussenpartij opeens hiermee komt heb ik het volgende geeist anders kom ik niet en zoeken ze maar iemand anders (en die is er niet in nl ;))

1. 30 dagen betaaltermijn (gelukkig is dat nu wettelijk);
2. Je kan een verklaring van de belastingdienst krijgen elk kwartaal;
3. Eruit.

Punten 1 en 3 gingen ze mee akkoord maar die verklaring niet. Wel accepteren ze een accountantsverklaring elk kwartaal. Dus ik heb gezegd, de klant komt naar mij maar jullie jagen mij nu op onnodige kosten. Die accountantsverklaring wil ik best doen maar die declareer ik bij jullie.

Uiteindelijk ging de eindklant ermee akkoord en kan ik het dus doorbelasten. Man man man wat een onzine allemaal.
Ik begrijp eigenlijk die G-rekening eis niet zo. De G-rekening is vooral bedoeld voor sectoren als de bouw waar veel gewerkt wordt met onderaannemers en onder-onderaannemers. Dit om te voorkomen dat de fiscus alsnog de loonheffing en sociale premies af komt rekenen bij de uitiendelijke opdrachtgever.
Maar in onze branches wordt veel gewerkt met modelovereenkomsten die door de fiscus goedgekeurd zijn. Daar staan bijna altijd uitgebreide bepalingen in waarmee duidelijk gemaakt wordt dat er geen sprake is van een dienstverband en dat de opdrachtnemer verantwoordelijk is voor de afdracht van sociale premies en loonheffing. Welk doel dient dan het eisen van een G-rekening nog en welk risico loopt de opdrachtgever? Of dit allemaal angst die voort komt uit de wet DBA?

[ Voor 3% gewijzigd door Afas op 02-07-2022 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Afas schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 10:34:
[...]
Ik begrijp eigenlijk die G-rekening eis niet zo. De G-rekening is vooral bedoeld voor sectoren als de bouw waar veel gewerkt wordt met onderaannemers en onder-onderaannemers. Dit om te voorkomen dat de fiscus alsnog de loonheffing en sociale premies af komt rekenen bij de uitiendelijke opdrachtgever.
Maar in onze branches wordt veel gewerkt met modelovereenkomsten die door de fiscus goedgekeurd zijn. Daar staan bijna altijd uitgebreide bepalingen in waarmee duidelijk gemaakt wordt dat er geen sprake is van een dienstverband en dat de opdrachtnemer verantwoordelijk is voor de afdracht van sociale premies en loonheffing. Welk doel dient dan het eisen van een G-rekening nog? Of dit allemaal angst die voort komt uit de wet DBA?
Ik heb een bv en hun 1 of andere nen certificering die dit vereist.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Tylen schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 10:36:
[...]

Als het moet, dan moet het :D Wel een mooi voorbeeld van onnodige regeldruk. En je accountant stuurt lachend een verklaring met een flinke rekening 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Kawa schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 10:32:
[...]

Nu is het 1 dag, volgende maand 2 etc. Als je niet oppast is het vooral geven aan jouw kant en nemen door de tussenpartij.
Zo werkt het precies. Ook destijds met Corso meegemaakt: de ZZP-ers die klaagden kregen netjes op tijd betaald. Bij de anderen werd het 1,2,5,10 dagen te laat totdat ze failliet gingen. Dat betekende het verschil tussen 1 en 2 maanden omzetverlies. Dat is echt de moeite om te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Tylen schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 10:36:
[...]

Zo erg is een G rekening toch niet? Aan het eind van het jaar dien je een verzoek in bij Belastingdienst om het vrij te geven en daar betaal je dividend mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Ik krijg niet het idee dat hier ook maar iemand de neiging heeft boeterentes te gaan rekenen bij een dag te laat. Het was vooral een discussie over de regels en waar je grenzen trekt.

Mijn klant is ook vaak een dag te laat en dat boeit me echt helemaal niks natuurlijk. Maar ik vind het proces, dus hoe je met een continue veel te laat betalende klant om moet gaan, wel heel interessant. Ook omdat ik vorig jaar gedoe had met een recruiter die betalingsproblemen had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EV89
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-09 18:47
Ik vroeg mij laatst af waarom het niet standaard is dat een tussenpersoon zijn marge bij de ZZP'er direct in rekening brengt in plaats van eerst op het geld zitten.

Nu is het:
Klant - tussenpersoon - ZZP

of als je pech hebt

Klant - tussenpersoon 1 - tussenpersoon 2 - ZZP

Alternatief
Klant - ZZP - broker/tussenpersoon 1

Brokers als brainnet en Headfirst zijn een uitzondering maar zeker als je met een recruiterpartij werkt van die kleine bedrijfjes zie ik wel minder risico voor de ZZP'er en iedereen krijgt zijn geld.

Wat denken jullie, of is dat gebruikelijk en ben ik gewoon traag :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
EV89 schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 11:41:
Ze willen zelf controle houden. Als je direct zou factureren zou je naar de recruiter een lager aantal uren kunnen communiceren zonder dat ze dat kunnen zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hinotori
  • Laatst online: 05-08 14:36
Tylen schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 10:26:
[...]

2. G-Rekening;
3. Relatiebeding.
Heb je personeel in dienst soms? Want zover ik weet kan je als eenmans ondernemer niet eens een G-rekening aanvragen. (niet dat je dat zou willen)

de belastingdienst zegt:

In de volgende situaties kunt u een g-rekening aanvragen:
– U bent een ondernemer die zijn bedrijf maakt van het in
aanneming of in onderaanneming verrichten van werk in
de confectiesector voor het vervaardigen van kleding.
onderaanneming verrichten van werk en inhoudingsplichtige
is in de zin van de Wet op de loonbelasting 1964. Het gaat dan
om zogenoemd werk van stoffelijke aard.
– U bent een uitlener die zijn bedrijf uitsluitend of nagenoeg
uitsluitend maakt van het tegen vergoeding uitlenen van
personeel, hieronder begrepen het uitlenen van personeel
dat u zelf hebt ingeleend van een uitlener.
– U bent een ondernemer die een samenwerkingsverband vormt
met ondernemers die hun bedrijf maken van het in aanneming
of onderaanneming verrichten van werk. De deelnemende
ondernemers moeten ieder afzonderlijk beschikken over een
g-rekening en als zodanig bekend zijn bij de Belastingdienst.

In engineering there is too much stick and not enough carrot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Ik vroeg mij laatst af waarom het niet standaard is dat een tussenpersoon zijn marge bij de ZZP'er direct in rekening brengt in plaats van eerst op het geld zitten.

Nu is het:

of als je pech hebt

Alternatief

Brokers als brainnet en Headfirst zijn een uitzondering maar zeker als je met een recruiterpartij werkt van die kleine bedrijfjes zie ik wel minder risico voor de ZZP'er en iedereen krijgt zijn geld.

Het risico verplaatst van de ZZPer naar de tussenpersoon, natuurlijk willen ze dat niet. Nu kunnen ze nog hanteren dat de ZZPer pas betaald krijgt als de klant betaald heeft en hoeven ze niet standaard de discussie aan met de ZZPer wat hun marge is.

Tot slot is de tussenpersoon ook afhankelijk van de opdrachtgever en opdrachtnemer om van de juiste informatie voorzien te worden. Z’n constructie zal denk ik alleen werken met een fixed fee per maand inclusief einddatum. Het wordt namelijk wel erg makkelijk om na verloop van het eerste contract bij de tussenpersoon aan te geven dat je er niet of minder werkt.

Overigens zie je dit soort constructies soms voorbij komen in ZZP netwerken waarbij ze elkaar aanbevelen en met kickback fees werken. Persoonlijk hou ik niet van profijt hebben aan een aanbeveling en heb dan vaak het gevoel dat het advies om verkeerde motieven is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:39

MadEgg

Tux is lievvv

Nu is het:

of als je pech hebt

Alternatief

Ik heb dit nog voorgesteld bij mijn huidige tussenpartij. Ze wilden er niet aan. Bleef vaag, “zo werken wij niet” en “dat vindt de belastingdienst niet goed”. Het lijkt mij in de theorie juist de positie van de ZZP’er zelfstandiger maken maar goed.

Als ik nog eens erover in onderhandeling moet ga ik daar wat meer op aandringen denk ik. Er werd laatst wel benaderd voor een partij die wel zo zegt te werken, via LinkedIn. Funle ofzo?

Tja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Deveon schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 11:02:
[...]

Zo erg is een G rekening toch niet? Aan het eind van het jaar dien je een verzoek in bij Belastingdienst om het vrij te geven en daar betaal je dividend mee.
Zeker wel erg. Ik mot het niet. Ze storten dan een x percentage van mijn geld op een rekening waar ik niet bij kan. En dat geld is van mijn werkmaatschappij. Mijn loon/inkomstenbelasting komt uit de holding. Dat gaat dat allemaal een beetje scheef lopen.
Hinotori schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 11:57:
[...]

Heb je personeel in dienst soms? Want zover ik weet kan je als eenmans ondernemer niet eens een G-rekening aanvragen. (niet dat je dat zou willen)

de belastingdienst zegt:

In de volgende situaties kunt u een g-rekening aanvragen:
aanneming of in onderaanneming verrichten van werk in
de confectiesector voor het vervaardigen van kleding.
onderaanneming verrichten van werk en inhoudingsplichtige
is in de zin van de Wet op de loonbelasting 1964. Het gaat dan
om zogenoemd werk van stoffelijke aard.
– U bent een uitlener die zijn bedrijf uitsluitend of nagenoeg
uitsluitend maakt van het tegen vergoeding uitlenen van
personeel, hieronder begrepen het uitlenen van personeel
dat u zelf hebt ingeleend van een uitlener.
– U bent een ondernemer die een samenwerkingsverband vormt
met ondernemers die hun bedrijf maken van het in aanneming
of onderaanneming verrichten van werk. De deelnemende
ondernemers moeten ieder afzonderlijk beschikken over een
g-rekening en als zodanig bekend zijn bij de Belastingdienst.
Ik ben een uitlener.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:13
Deveon schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 18:37:
Vandaag van Brainnet bericht dat hoewel de wettelijke termijn nu 30 dagen is er voor lopende opdrachten een uitzondering is en ze vasthouden aan 35 dagen. Ik vind het prima, maar wel een beetje kinderachtig. Blijkbaar hebben ze die 5 dagen hard nodig.
Headfirst stuurde dit:
Beste Hmmbob,

Onlangs heeft de Eerste Kamer wetgeving goedgekeurd, waarmee de betalingstermijn van grote bedrijven naar midden- en kleinbedrijf per 1 juli 2022 wordt verkort van 60 naar maximaal 30 dagen. We informeren je hier graag over.

Overgangstermijn
De wetgeving heeft geen directe invloed op jouw huidige opdracht bij **opdrachtgever**. Voor bestaande overeenkomsten geldt namelijk een overgangstermijn van een jaar. Dat wil zeggen dat voor de lopende inhuurovereenkomst – ook bij verlenging van de opdracht – jouw huidige betalingstermijn van toepassing blijft.

De overgangstermijn is vanuit de overheid bedoeld om grote bedrijven de tijd te geven zich aan te passen aan de nieuwe wetgeving. Wij treden met **opdrachtgever**. in gesprek over dit onderwerp. Als we iets te delen hebben dat relevant voor je is, hoor je dit van ons.

Nieuwe opdracht: direct nieuwe betalingstermijn
Op het moment dat je start aan een nieuwe opdracht via één van de merken van HeadFirst Group, is de maximale betalingstermijn van 30 dagen direct van kracht. Hetzelfde geldt als jouw huidige opdracht bij **opdrachtgever** doorloopt tot na 30 juni 2023. Vanaf dat moment is de overgangstermijn voorbij en is het voor alle grote bedrijven verplicht mkb-ondernemers na maximaal 30 dagen te betalen.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:08
Kawa schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 10:32:
[...]

Het interesseert mij echt niks. Ik zit bij een opdrachtgever waarvan ik weet dat er geld genoeg is. Ik ga pas bellen na 6 weken, het komt toch wel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rem
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:45

Rem

ybos schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 16:32:
[...]

Het interesseert mij echt niks. Ik zit bij een opdrachtgever waarvan ik weet dat er geld genoeg is. Ik ga pas bellen na 6 weken, het komt toch wel.
Als je direct bij die klant zit snap ik dat nog enigszins, maar als er een tussenpartij tussen zit moet je het risico dat die omvalt niet vergeten.

Vind het zelf ook niet meer dan normaal om er even achteraan te bellen als er niet aan de afspraak word gehouden, zeker als er inderdaad toch geld zat is. ;)

Mijn tussenpartij deed heel erg moeilijk met de verlenging onderhandeling en vangt wat mij betreft meer dan genoeg. Laatst werd er niet betaald op de vervaldatum met excuus dat er problemen bij de bank waren. Ik heb daar echt zoveel schijt aan, ze besluiten zelf vaste prik op de laatst mogelijke dag de betaling uit te voeren.
Ze hebben dan dus ook 0 credits over. Mocht het nog een keer gebeuren zal ik zeker alle mogelijke administratiekosten, rentes en whatever ik kan in rekening brengen. Toch weer een stukje omzet 🥲

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Rem schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 16:42:
[...]

Vind het zelf ook niet meer dan normaal om er even achteraan te bellen als er niet aan de afspraak word gehouden, ....
Je zou zelfs bijna zeggen dat er een vakterm bestaat voor zo'n proactieve houding :Y

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
[...]

Helemaal top dat jij dat risico wilt nemen maar de praktijk heeft wel geleerd dat je als ZZP gewoon de lul bent als een bedrijf omvalt en je kunt fluiten naar je geld. Naar mijn mening heeft een bedrijf zijn zaakjes niet goed op orde als consistent te laat is met betalen.

Nothing to see here!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kawa
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:52
[...]

Mij interesseert het wel want ik ben geen bank. Mijn liquiditeit moet niet ten koste gaan van de laksheid van een tussenpersoon en al zeker niet als die geld zat heeft. Maar ieder zijn ding natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter152
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 31-10-2024
Ik ben mij aan het verdiepen in de wereld als freelancer. Overal kom ik verschillende tools tegen maar ik word er niet wijzer van.
Hoeveel procent van een uurloon excl belasting houdt een freelancer gemiddeld over na aftrek van verzekeringen en andere kosten?
Een betrouwbare tool is ook welkom! Met de kvk tool kom ik uit op 700 euro netto per maand meer dan in loondienst. Met de voordelen en nadelen afgewogen vind ik dat niet waard. Maar misschien rekenen zij te zwaar? Of is dit realistisch? Thanks

[ Voor 24% gewijzigd door Peter152 op 02-07-2022 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20-09 20:54

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Peter152 schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 23:43:
Ik ben mij aan het verdiepen in de wereld als freelancer. Overal kom ik verschillende tools tegen maar ik word er niet wijzer van.
Hoeveel procent van een uurloon excl belasting houdt een freelancer gemiddeld over na aftrek van verzekeringen en andere kosten?
Een betrouwbare tool is ook welkom! Met de kvk tool kom ik uit op 700 euro netto per maand meer dan in loondienst. Met de voordelen en nadelen afgewogen vind ik dat niet waard. Maar misschien rekenen zij te zwaar? Of is dit realistisch? Thanks
Daar valt niet zoveel over te zeggen op de manier dat jij het antwoord wilt hebben. Je correleert dat percentage direct met het netto salaris wat je nu krijgt.

Maar stel dat er een gemiddeld percentage is. Dat is sowieso heel onhandig als je er ver boven/onder zit in de werkelijkheid (immers is het een gemiddelde...) Net zoals het kopje "andere kosten" - dan kan wel een heel A4-tje zijn of juist blanco. Stel dat je een auto benodigd hebt dan schiet het weer allerlei andere kanten op. De 1 die zwaar investeert, dik pensioen opbouwt, een lease auto rijdt, zichzelf 3x paar jaar een cursus geeft, elke 2 jaar nieuwe hardware, is totaal anders dan de ander die geen auto benodigd heeft, zijn oude pc herbruikt, niet verzekerd is noch niet nadenkt over een pensioen. Misschien doe ik nu heel dom, maar ik probeer maar aan te geven dat (naar mijn mening dan) dit onderdeel is van ondernemen en je kunt dat niet wiskundig tot een heel simpel nummertje weerleggen. Andere doelen, keuzes, winsten, eisen, etc. etc.

Soms is het juist kneiter gunstig om helemaal geen winst te maken. Dus 0%. Hoef je ook geen belasting te betalen. Even kort door de bocht :+

Ik weet niet precies op welke tool je bedoelt bij de KvK? Heb je een linkje en wat vragen ze daar nou exact?

Mijn tip is meer om zelf na te denken wat je nu allemaal wilt, hebt, etc en daar een goede som van maakt. Rekening houdende met veel meer factoren zoals je vakantie, ziekte, tijdelijk geen opdracht, investeringen in de breedste zin (dus hardware, persoonlijk vlak, pensioen, aandelen, whatever). Vervolgens nadenken over wat jij netto elke maand wilt hebben en dat door te rekenen naar een uurloon (en niet andersom).

[ Voor 10% gewijzigd door Douweegbertje op 03-07-2022 06:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Welk percentage heb je als declarabel opgegeven? Terugkijkend merk ik dat ik mezelf daar flink op verkeken heb. Ik ging uit van 75% na aftrek van vakantie, ziekte e.d. Maar dat is in deze branche niet realistisch; de meesten hier zullen dicht tegen de 100% aan zitten of zelfs iets daarboven.

Ter indicatie: ik zit nu aan declarabele uren voor dit jaar nu al vrijwel rond het urencriterium, en daar zal ik geen uitzondering mee zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepernoot
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20-09 10:42
Er gaat in dit topic een Excel bestandje rond, gemaakt door een medetweaker, die redelijk tot zeer betrouwbaar uitrekent wat je over kan houden.

Zoek dat bestandje maar eens op, heeft mij ook goed geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Helemaal afhankelijk van wat je allemaal aanschaft op de zaak, auto, pensioen, 3 laptops, 2 telefoons, maar als je beetje normaal doet zal het in de buurt zitten van: omzet -35/40% = netto inkomen.

Of als andere snelle berekening kan je ook uurloon x1000 doen om je netto inkomen te berekenen bij een voltijds jaar (1600 uur).

[ Voor 6% gewijzigd door Ernemmer op 03-07-2022 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
Ernemmer schreef op zondag 3 juli 2022 @ 16:52:
[...]

Helemaal afhankelijk van wat je allemaal aanschaft op de zaak, auto, pensioen, 3 laptops, 2 telefoons, maar als je beetje normaal doet zal het in de buurt zitten van: omzet -35/40% = netto inkomen.

Of als andere snelle berekening kan je ook uurloon x1000 doen om je netto inkomen te berekenen bij een voltijds jaar (1600 uur).
Mijn accountant heeft advies gegeven 50% weg te zetten voor IB.

Maar het is moeilijk te zeggen als we niet weten waar hij/zij welk uurtarief mee rekent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-09 10:46

page404

Website says no

init6 schreef op zondag 3 juli 2022 @ 18:13:
[...]

Maar het is moeilijk te zeggen als we niet weten waar hij/zij welk uurtarief mee rekent.
Best veel, ik kom niet boven de 36%. Maar goed, better safe than sorry :)

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
init6 schreef op zondag 3 juli 2022 @ 18:13:
[...]

Maar als je het dan gaat berekenen kom je rond de 35% IB uit bij 100k winst en 38% IB bij 140k winst.

[ Voor 5% gewijzigd door Ernemmer op 03-07-2022 18:41 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rool
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-09 09:38
Van elke factuur die ik ontvang zet ik al enkele jaren 38% opzij voor de IB. Elk jaar blijkt dat aan het eind van het jaar teveel. Afhankelijk van de omzet is dat ongeveer 7K tot 10K. Aan het eind van het jaar doe ik daarmee een extra aflossing van mijn hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwx9
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07-09 12:41
Hallo allemaal,

Zit in een situatie waar velen van jullie waarschijnlijk ook wel eens mee te maken hebben gehad: Heb, na twee jaar wachten door covid, zojuist een mooie vakantie geboekt van een maand naar de andere kant van de wereld. Het plan is om tegen het eind van mijn contract te gaan (eind oktober, contract loopt af op 1/11). Hoe pakken jullie dit aan naar je huidige opdrachtgever? Hoe breng je dit tactisch? Ik ben bang om dit te snel te melden waardoor misschien vervanging wordt gezocht en ik naar mijn verlenging kan fluiten. Te laat lijkt me ook geen optie.

Context: Data scientist (computer vision) / ML engineer en opdrachtgever is tevreden over mijn werk.
Pagina: 1 ... 318 ... 643 Laatste