Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Dus netjes bespreken op korte termijn. Mocht het toch niet goed vallen, kun je zelf ook op tijd op zoek naar een nieuwe opdracht.
Grz D.
Ik heb ook zo’n tussen partij gehad, ironisch genoeg hadden een bedrijfsnaam die deed voorkomen dat ze wat minder passief handelden. De klant zelf moest de uren goedkeuren maar dat duurde soms twee weken. Dit bleef maar doorgaan en na 7 a 8 maanden was ik er echt wel helemaal klaar mee. Want na goedkeuren kon je nog 35 dagen wachten op je knaken. Kijk 1 ,2 en wellicht drie keer op rij kan gebeuren als je de processen aan het stroomlijnen bent. Maar dit was systematisch, en die tussen partij? Elke keer weer bellen, hey het is weer zover, kan je er even achter aan gaan. Na 4 maanden verwacht ik ook dat die tussen partij dat wat "pro actiever" gaat handelen maar dat was teveel gevraagd.init6 schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 07:45:
[...]
Dit is geen eind klant, dit is een tussenpersoon die alleen maar 1 doel heeft: geld over maken.
In mijn geval zitten ze er tussen omdat de eind klant het wil, heb zelf de opdracht gevonden, zelf onderhandelingen gedaan. Het enige wat deze partij deed was een concurrentiebeding er tussen gooien en de boel vertragen. Ik zie ze alleen maar als extra risico, een extra partij die failliet kan gaan zoals bij ING gebeurde.
Dus als je dan nog het geld op het laatste moment pas overmaakt, ja dan stuur ik een reminder als je 1 dag te laat bent. Scherp erop zitten.
Ik zal ook nooit meer via die tussen partij werken en adviseer iedereen die ik tegenkom om er ook ver van weg te blijven. Die partijen hebben een functie en dat kunnen ze zelfs soms niet.
Je denkt te moeilijk. Een maand is net een week langer dan gebruikelijk voor een vakantie.rwx9 schreef op zondag 3 juli 2022 @ 20:16:
Hallo allemaal,
Zit in een situatie waar velen van jullie waarschijnlijk ook wel eens mee te maken hebben gehad: Heb, na twee jaar wachten door covid, zojuist een mooie vakantie geboekt van een maand naar de andere kant van de wereld. Het plan is om tegen het eind van mijn contract te gaan (eind oktober, contract loopt af op 1/11). Hoe pakken jullie dit aan naar je huidige opdrachtgever? Hoe breng je dit tactisch? Ik ben bang om dit te snel te melden waardoor misschien vervanging wordt gezocht en ik naar mijn verlenging kan fluiten. Te laat lijkt me ook geen optie.
Context: Data scientist (computer vision) / ML engineer en opdrachtgever is tevreden over mijn werk.
En wie is die tussenpartij? Dan hebben we er ook wat aanmannowlahn schreef op zondag 3 juli 2022 @ 21:37:
[...]
Ik heb ook zo’n tussen partij gehad, ironisch genoeg hadden een bedrijfsnaam die deed voorkomen dat ze wat minder passief handelden. De klant zelf moest de uren goedkeuren maar dat duurde som twee weken. Dit bleef maar doorgaan en na 7 a 8 maanden was ik er echt wel ehelemaal klaar mee. Want na goedkeuren kon je nog 35 dagen wachten op je knaken. Kijk 1 ,2 en wellicht drie keer op rij kan gebeuren als je de processen aan het stroomlijnen bent. Maar dit was systematisch, en die tussen partij? Elke keer weer bellen, hey het is weer zover, kan ik er even achter aan gaan. Na 4 maanden verwacht ik ook dat die tussen partij dat wat pro actiever gaat handelen maar dat was teveel gevraagd.
Ik zal ook nooit meer via die tussen partij werken en adviseer iedereen die ik tegenkom om er ook ver van weg te blijven. Die partijen hebben een functie en dat kunnen ze zelfs soms niet.
Ligt een beetje aan hoe je relatie is met die klant. Ik heb meestal een goed genoeg relatie dat ik zoiets wel vertel en anders komt het vaak in het team wel ter sprake in de trant van "wanneer ga jij dit jaar op vakantie?". Heeft nog nooit in mijn nadeel uitgepakt en als dat wel een keer gebeurd dan so be itrwx9 schreef op zondag 3 juli 2022 @ 20:16:
Hallo allemaal,
Zit in een situatie waar velen van jullie waarschijnlijk ook wel eens mee te maken hebben gehad: Heb, na twee jaar wachten door covid, zojuist een mooie vakantie geboekt van een maand naar de andere kant van de wereld. Het plan is om tegen het eind van mijn contract te gaan (eind oktober, contract loopt af op 1/11). Hoe pakken jullie dit aan naar je huidige opdrachtgever? Hoe breng je dit tactisch? Ik ben bang om dit te snel te melden waardoor misschien vervanging wordt gezocht en ik naar mijn verlenging kan fluiten. Te laat lijkt me ook geen optie.
Context: Data scientist (computer vision) / ML engineer en opdrachtgever is tevreden over mijn werk.
Nothing to see here!
Ik meld het gewoon direct, welke weken ik niet beschikbaar ben.rwx9 schreef op zondag 3 juli 2022 @ 20:16:
Hallo allemaal,
Ik heb de naam cryptisch omschreven in eerste alinea, zou in principe wel te raden zijn. Het tegenover gestelde van passief.TheJVH schreef op zondag 3 juli 2022 @ 22:44:
[...]
En wie is die tussenpartij? Dan hebben we er ook wat aan.
Wat ik wel eens doe is een bedrijfsnaam door de search heen halen, zodat ik eventuele ervaringen kan lezen. Ik snap eigenlijk ook niet het voordeel van het niet benoemen van de bedrijfsnaam?mannowlahn schreef op maandag 4 juli 2022 @ 08:42:
[...]
Ik heb de naam cryptisch omschreven in eerste alinea, zou in principe wel te raden zijn. Het tegenover gestelde van passief.
Welke is het dan?mannowlahn schreef op maandag 4 juli 2022 @ 08:42:
[...]
Ik heb de naam cryptisch omschreven in eerste alinea, zou in principe wel te raden zijn. Het tegenover gestelde van passief.
Euh. Gewoon aangeven? Ik ben ook 4 weken weg dit jaar. Geen enkel issue.rwx9 schreef op zondag 3 juli 2022 @ 20:16:
Hoe breng je dit tactisch?
https://niels.nu
Er is uitzondering van een jaar van contracten gesloten voor 01-07-2022.mannowlahn schreef op maandag 4 juli 2022 @ 10:06:
Ah fuck it , dit ging om pro act. Contractueel heeft alleen de klant een opzegtermijn, betalen pas na 35 dagen(nu moeten ze wel eerder dokken) maar dat was niet hetgeen wat mij zo irriteerde. Was het feit dat er na zelfs een half jaar continue dezelfde betalings uitdagingen waren. Deels door klant die gewoon laks was met goedkeuren en deels door de tussen partij die zelf ook niet even na 3 dagen contact opneemt om te vragen waarom de uren nog niet akkoord zijn. Ik heb ook geen issues met de marges die sommigen vragen als ze maar wel service verlenen, als dat niet het geval is dan houdt het snel op.
Overigens betaal ik liever minder marge en dat ik mij geld later krijg. Het enige vervelend is de BTW bij 60 dagen betaaltermijn omdat je het dan moet afdragen voordat je het ontvangen hebt (bij facturen begin van de maand), maar andere kant moet dat gemakkelijk in je cashflow op te vangen zijn. Het is niet zo dat je als ITer met inkoop of voorraden te maken hebt.
Ik heb ook een tussenpartij gehad die dit in het contract wilde maar ik ben daar niet mee akkoord gegaan want als er iets riekt als schuine machtsverhouding dan is dit het wel.mannowlahn schreef op maandag 4 juli 2022 @ 10:06:
Ah fuck it , dit ging om pro act. Contractueel heeft alleen de klant een opzegtermijn, betalen pas na 35 dagen(nu moeten ze wel eerder dokken) maar dat was niet hetgeen wat mij zo irriteerde.
Nothing to see here!
Uh, je hebt toch in je factuur een betalingstermijn staan? Die is wettelijk geldig. Dat geblaat over goedgekeurde uren is prima en begrijpelijk maar ik laat dat ALTIJD weghalen als een betalingsvoorwaarde. Als er later een dispuut ontstaat over uren, dan gaan we wel extra factureren (creditfactuur in dit geval).mannowlahn schreef op zondag 3 juli 2022 @ 21:37:
[...]
Want na goedkeuren kon je nog 35 dagen wachten op je knaken.
Uiteraard zorg ik er wel voor dat ikzelf kan aantonen tijdig en correct te hebben gecommuniceerd over het tekenen van urenformulieren. Want iemand houden aan een betalingstermijn en zelf nalatig zijn is ook niet handig.
Ik heb dat ook, dat alleen de klant mag opzeggen...mannowlahn schreef op maandag 4 juli 2022 @ 10:06:
Ah fuck it , dit ging om pro act. Contractueel heeft alleen de klant een opzegtermijn, betalen pas na 35 dagen(nu moeten ze wel eerder dokken) maar dat was niet hetgeen wat mij zo irriteerde. Was het feit dat er na zelfs een half jaar continue dezelfde betalings uitdagingen waren. Deels door klant die gewoon laks was met goedkeuren en deels door de tussen partij die zelf ook niet even na 3 dagen contact opneemt om te vragen waarom de uren nog niet akkoord zijn. Ik heb ook geen issues met de marges die sommigen vragen als ze maar wel service verlenen, als dat niet het geval is dan houdt het snel op.
Maar dat hoor ik van collega ZZP'ers ook (via andere partijen) dus ik vermoed dat het aan de klant ligt...
Uiteindelijk is er geen urenverplichting dus tja...
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Ooit een contract gehad met 30 dagen opzegtermijn voor mij en 1 dag voor de tussenpartij. Ik heb ze de keuze gegeven. Allebei 1 dag of allebei 30 dagen: kies maar.Rutix schreef op maandag 4 juli 2022 @ 11:28:
[...]
Ik heb ook een tussenpartij gehad die dit in het contract wilde maar ik ben daar niet mee akkoord gegaan want als er iets riekt als schuine machtsverhouding dan is dit het wel.
Uh niet helemaal. Zonder algemene voorwaarden is het 30 dagen. Ongeacht wat je op de factuur zet. Ik heb 'm op 14 dagen staan maar een AV dus als een klant pas na 21 dagen betaald is ie feitelijk nog steeds ruim op tijd.RonaldHeirbaut schreef op maandag 4 juli 2022 @ 11:36:
[...]
Uh, je hebt toch in je factuur een betalingstermijn staan? Die is wettelijk geldig. Dat geblaat over goedgekeurde uren is prima en begrijpelijk maar ik laat dat ALTIJD weghalen als een betalingsvoorwaarde. Als er later een dispuut ontstaat over uren, dan gaan we wel extra factureren (creditfactuur in dit geval).
Uiteraard zorg ik er wel voor dat ikzelf kan aantonen tijdig en correct te hebben gecommuniceerd over het tekenen van urenformulieren. Want iemand houden aan een betalingstermijn en zelf nalatig zijn is ook niet handig.
Exact expert nodig?
Zij beroepen zich op het feit dat die 35 dagen pas ingaan nadat de klant akkoord geeft. Ik kan dus mijn uren bij de klant indienen maar die moeten dan dit weer doorsturen naar tussen persoon of het akkoord is. Als de klant dus steevast 10 tot 14 dagen dit te laat doet, dan blijf je maar wachten. Het was zelfs zo erg dat als je er niet continue achter aan zat en escalleerde dat er gewoon niks gebeurde. Niet alleen voor mij, voor alle freelancers was dit een probleem. De 1e van de maand ging ban mijn kant meteen een mail naar de HR afdeling van klant, om zo min mogelijk tijd te verliezen.RonaldHeirbaut schreef op maandag 4 juli 2022 @ 11:36:
[...]
Uh, je hebt toch in je factuur een betalingstermijn staan? Die is wettelijk geldig. Dat geblaat over goedgekeurde uren is prima en begrijpelijk maar ik laat dat ALTIJD weghalen als een betalingsvoorwaarde. Als er later een dispuut ontstaat over uren, dan gaan we wel extra factureren (creditfactuur in dit geval).
Aangezien niet iedereen dit al lijkt te weten, het wettelijke betaaltermijn van grote ondernemingen aan het MKB is per 1 juli 30 dagen.mannowlahn schreef op maandag 4 juli 2022 @ 12:07:
[...]
Zij beroepen zich op het feit dat die 35 dagen pas ingaan nadat de klant akkoord geeft.
Lijkt mij in dit geval dat je gebruik kan maken van de kracht van het ondernemerschap. Staat de klant of het handelen van de klant je niet aan? Dan meld je de klant dat je weg gaat omdat je er geen zin meer in hebt zo.Ik kan dus mijn uren bij de klant indienen maar die moeten dan dit weer doorsturen naar tussen persoon of het akkoord is. Als de klant dus steevast 10 tot 14 dagen dit te laat doet, dan blijf je maar wachten. Het was zelfs zo erg dat als je er niet continue achter aan zat en escalleerde dat er gewoon niks gebeurde. Niet alleen voor mij, voor alle freelancers was dit een probleem. De 1e van de maand ging ban mijn kant meteen een mail naar de HR afdeling van klant, om zo min mogelijk tijd te verliezen.
Ik snap dat dit soort situaties erg vervelend zijn, maar als je weet dat dit probleem niet opgelost wordt, dan kan je of blijven zeuren wat niks uithaalt, of je als een ondernemer gedragen en opzoek gaan naar een nieuwe klus.
Ik zit inmiddels ook bij een andere klant, mede hierom.Hatsjoe schreef op maandag 4 juli 2022 @ 12:18:
[...]
Aangezien niet iedereen dit al lijkt te weten, het wettelijke betaaltermijn van grote ondernemingen aan het MKB is per 1 juli 30 dagen.
[...]
Lijkt mij in dit geval dat je gebruik kan maken van de kracht van het ondernemerschap. Staat de klant of het handelen van de klant je niet aan? Dan meld je de klant dat je weg gaat omdat je er geen zin meer in hebt zo.
Ik snap dat dit soort situaties erg vervelend zijn, maar als je weet dat dit probleem niet opgelost wordt, dan kan je of blijven zeuren wat niks uithaalt, of je als een ondernemer gedragen en opzoek gaan naar een nieuwe klus.
https://www.proact.nl/ ? Die hebben de bemiddelaars/tussenpersoondienst niet op de website staat.
Met een overgangsperiode van een jaar voor overeenkomsten die al voor 1-7-2022 gesloten zijn.Hatsjoe schreef op maandag 4 juli 2022 @ 12:18:
[...]
Aangezien niet iedereen dit al lijkt te weten, het wettelijke betaaltermijn van grote ondernemingen aan het MKB is per 1 juli 30 dagen.
Sometimes you need to plan for coincidence
Dat is toevallig mijn oude werkgever (in loondienst) en die doen maar heel beperkt iets met inhuur.RichieB schreef op maandag 4 juli 2022 @ 12:25:
[...]
https://www.proact.nl/ ? Die hebben de bemiddelaars/tussenpersoondienst niet op de website staat.
Ik vermoed dat hier www.pro-act.nl bedoeld wordt.
Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer
Je bent net eerder! Maar dat denk ik zelf dus ook.ralpje schreef op maandag 4 juli 2022 @ 13:28:
[...]
Dat is toevallig mijn oude werkgever (in loondienst) en die doen maar heel beperkt iets met inhuur.
Ik heb nu geen contactpersoon, ik probeer een nieuwe te vindenMehmet schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 23:04:
[Brunel]
Idem dito. Ik weet niet wie je nu heb als contactpersoon, maar die van mij (F...) is prima te bereiken
Mijn begeleider toentertijd, in 2019, is al een paar jaar weg bij Brunel.
Liege, liege, liegebeest!
Lekker verwarrend idd XDralpje schreef op maandag 4 juli 2022 @ 13:28:
[...]
Dat is toevallig mijn oude werkgever (in loondienst) en die doen maar heel beperkt iets met inhuur.
Nothing to see here!
Maar die tussenboer is toch ook ondernemer?! Laat hem lekker zijn eigen risico dragen. Ik was rap klaar met zo'n partij. Been there, done that.mannowlahn schreef op maandag 4 juli 2022 @ 12:07:
[...]
Zij beroepen zich op het feit dat die 35 dagen pas ingaan nadat de klant akkoord geeft. Ik kan dus mijn uren bij de klant indienen maar die moeten dan dit weer doorsturen naar tussen persoon of het akkoord is. Als de klant dus steevast 10 tot 14 dagen dit te laat doet, dan blijf je maar wachten. Het was zelfs zo erg dat als je er niet continue achter aan zat en escalleerde dat er gewoon niks gebeurde. Niet alleen voor mij, voor alle freelancers was dit een probleem. De 1e van de maand ging ban mijn kant meteen een mail naar de HR afdeling van klant, om zo min mogelijk tijd te verliezen.
Eventueel kan Knab alleen de eenmanszaak rekening overzetten naar de werkmij BV, maar de holding willen ze niet faciliteren.
wat is jullie ervaring hiermee? is 2 verschillende banken voor 2 BVs wel werkbaar? en weegt het voordeel van het behouden van een rekeningnummer behouden bij knab, op tegen het nadeel van 2 bankpakketten?
het liefst werk ik met 1 pakket en hou ik het simpel. Tips voor een andere bank waar je makkelijk nieuwe rekeningen opent voor 2 BVs, makkelijk in gebruik is, koppelt met MoneyMonk, en relatief goedkoop?
oude situatie:
MoneyMonk + Knab zzp rekening
nieuwe situatie:
MoneyMonk + ??? + ???
[ Voor 9% gewijzigd door indexample op 05-07-2022 10:57 ]
ING doet niet moeilijk. Paar maanden geleden dezlefde overstap gedaan en toen ook gelijk van bank gewisseld (rabobank naar ing).indexample schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 10:55:
heb nog voor 1 juli de overstap kunnen maken van eenmanszaak naar holding+werkmij. Helaas, Knab accepteert geen "complexe structuren" (!), dus tenminste voor de Holding moet ik een andere bank zoeken.
Eventueel kan Knab alleen de eenmanszaak rekening overzetten naar de werkmij BV, maar de holding willen ze niet faciliteren.
wat is jullie ervaring hiermee? is 2 verschillende banken voor 2 BVs wel werkbaar? en weegt het voordeel van het behouden van een rekeningnummer behouden bij knab, op tegen het nadeel van 2 bankpakketten?
het liefst werk ik met 1 pakket en hou ik het simpel. Tips voor een andere bank waar je makkelijk nieuwe rekeningen opent voor 2 BVs, makkelijk in gebruik is, koppelt met MoneyMonk, en relatief goedkoop?
oude situatie:
MoneyMonk + Knab zzp rekening
nieuwe situatie:
MoneyMonk + ??? + ???
dus oud: moneybird + rabobank
nieuw: moneybird + ing + ing.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Beide rekeningen hebben een andere pas en andere inlog (logisch). Dus ik ervaar het als twee aparte rekeningen met als enige relatie dat ze in dezelfde app te openen zijn (wel met een andere login dus). Wat dat betreft zou 1 knab en 1 andere bank geen verschil zijn. Vermits KNAB overboekingen meteen uitvoert en ontvangt?
Maar ik als persoon cluster het liever bij 1 partij. Is toch weer 1 relatie minder die je mogelijk ooit mee in conclaaf moet.
Grz D.
Uren akkoorderen moet hier ook eerst, is echter geen probleem en bijna altijd nog de zelfde dag. Toen ik nog in de detachering zat en een opdracht bij de overheid had was het wel altijd gedoe, dan moest je urenstaat uit printen en in het bakje bij de manager leggen. Die legde hem weer in het bakje akkoord, kon ik het inscannen en opsturen. Soms liep je net je manager mis en werkte je zelf thuis/vrij kon het zo 7 dagen verder zijn voordat het akkoord was. Administratie van de detacheringstoko weer over de zeikmannowlahn schreef op maandag 4 juli 2022 @ 12:07:
[...]
Zij beroepen zich op het feit dat die 35 dagen pas ingaan nadat de klant akkoord geeft. Ik kan dus mijn uren bij de klant indienen maar die moeten dan dit weer doorsturen naar tussen persoon of het akkoord is. Als de klant dus steevast 10 tot 14 dagen dit te laat doet, dan blijf je maar wachten. Het was zelfs zo erg dat als je er niet continue achter aan zat en escalleerde dat er gewoon niks gebeurde. Niet alleen voor mij, voor alle freelancers was dit een probleem. De 1e van de maand ging ban mijn kant meteen een mail naar de HR afdeling van klant, om zo min mogelijk tijd te verliezen.
Ik ben zelf nu aan het overwegen om ZZP'er te worden en ik heb eigenlijk alle informatie die ik nodig had om dezelfde vraag te beantwoorden wel gevonden in de eerste post van dit topic. Heb je nog meer informatie nodig, dan kun je altijd nog zoeken op het woord 'verzekering'.blizzard001 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 13:42:
Welke verzekeringen kunnen jullie adviseren voor een freelance developer? En waar kan ik deze afsluiten?
Bedrijfs en beroeps aansprakelijkheid via bavverzekerd.nl (500 per jaar). Dit vraagt elke klant en ontkom je niet aan.blizzard001 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 13:42:
Welke verzekeringen kunnen jullie adviseren voor een freelance developer? En waar kan ik deze afsluiten?
Persoonlijke keuze wat ik zelf enorm aanraad
AOV verzekering mocht je bv long COVID krijgen of iets wat je beperkt te werken via lenst en hunsen https://www.aovspecialist...elijken/offerte-aanvragen ongeveer 3000 per jaar afhankelijk wat je allemaal kiest.
redelijk standaard in mijn zzp omgeving:blizzard001 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 13:42:
hiscox voor je BAV en je AVB (80 euro per maand)
en movir voor je OAV (2000-3000 per jaar)
ah de rabobank heeft wel interessante optie: de Rabo ZZP rekening. geen maandelijkse kosten maar relatief hoge kosten per transactie (39 cent). Maar aangezien een holding weinig transacties doet, is het daarmee een goedkope optie bij een grootbank.DomiGijzen schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 11:21:
Ik heb Rabo. EZ naar Werk BV en extra rekening voor Holding laten maken. Extra holding was er zo bij gemaakt.
[ Voor 15% gewijzigd door indexample op 05-07-2022 15:23 ]
Werd mij nooit gevraagd.mannowlahn schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 14:04:
[...]
Bedrijfs en beroeps aansprakelijkheid via bavverzekerd.nl (500 per jaar). Dit vraagt elke klant en ontkom je niet aan.
AOV verzekering mocht je bv long COVID krijgen of iets wat je beperkt te werken via lenst en hunsen https://www.aovspecialist...elijken/offerte-aanvragen ongeveer 3000 per jaar afhankelijk wat je allemaal kiest.
Check dan wel of die kan koppelen met je boekhouding.indexample schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 15:22:
[...]
ah de rabobank heeft wel interessante optie: de Rabo ZZP rekening. geen maandelijkse kosten maar relatief hoge kosten per transactie (39 cent). Maar aangezien een holding weinig transacties doet, is het daarmee een goedkope optie bij een grootbank.
Grz D.
Bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering is bij mij tot nu toe wel veel gevraagd. 1x ook een beroepsaansprakelijkheidsverzekering, maar dat heb ik er toen uit laten halen.
Heb je dan ook geen beroepsaansprakelijkheidsverzekering?sverzijl schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 15:57:
[...]
Bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering is bij mij tot nu toe wel veel gevraagd. 1x ook een beroepsaansprakelijkheidsverzekering, maar dat heb ik er toen uit laten halen.
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
correct.Freeaqingme schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 17:03:
[...]
Heb je dan ook geen beroepsaansprakelijkheidsverzekering?
Dan ben ik benieuwd waarom niet. Het kost geen drol, en het beschermt je tegen schade resulterende uit fouten en die zijn nou eenmaal menselijk.
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Omdat IT-ers vaak in een keten werken waardoor je niet direct aansprakelijk bent voor als er iets mis gaat.Freeaqingme schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 17:05:
[...]
Dan ben ik benieuwd waarom niet. Het kost geen drol, en het beschermt je tegen schade resulterende uit fouten en die zijn nou eenmaal menselijk.
Ik ben in praktijk in de afgelopen 25+ jaar nog nooit een situatie tegengekomen waarin ik voor dit soort zaken persoonlijk aansprakelijk gesteld zou kunnen worden. Dan ga ik me ook niet laten verplichten hiervoor dan toch een verzekering af te sluiten.Freeaqingme schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 17:05:
[...]
Bovenstaande en zakelijke rechtsbijstand.mannowlahn schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 14:04:
[...]
Bedrijfs en beroeps aansprakelijkheid via bavverzekerd.nl (500 per jaar). Dit vraagt elke klant en ontkom je niet aan.
Misschien meer als developer dat het meer gemeengoed is, daar foutjes dure gevolgen kunnen hebben? Als je bv while coach bent zijn de financiële gevolgen een stuk minder grandioos.
Klanten vragen vaak tot 1 miljoen verzekerd. Hoewel je daar over kan onderhandelen maar voor die 500 euro per jaar bespaar ik mij de moeite om eerlijk te zijn.
Dat laatste doe ik bewust niet. Laatste keer ben Ik behoorlijk genaaid door de rechts bijstand, als ik ooit iets heb dan huur ik wel een advocaat in. Mijn zus heeft onlangs ook al gezien gehad met rechtsbijstand icm aannemer die schade aan dak bracht. Rechtsbijstand zijn vrij afhoudend en geven het gevoel dat ze hopen dat je uiteindelijk van ze afziet. Liever dan 1000 euro stuk slaan op iemand die wel er zin in heeft. Als ik nog een factuur van 16k tegoed heb dan kan dat prima uit.
Het is mij ook nooit gevraagd hoor. En in mijn persoonlijk netwerk ken ik niemand die 'm heeft. Maar ook als developer ben je vaak onderdeel in een team waardoor jij nooit persoonlijk aansprakelijk gesteld kan worden. En als je iets dusdanig up-fuckt dat jij dat in die situatie wel bent, denk ik zomaar dat je verzekering wat clausules heeft waardoor ze niet hoeven uit te keren....mannowlahn schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 20:07:
[...]
Misschien meer als developer dat het meer gemeengoed is, daar foutjes dure gevolgen kunnen hebben? Als je bv while coach bent zijn de financiële gevolgen een stuk minder grandioos.
Klanten vragen vaak tot 1 miljoen verzekerd. Hoewel je daar over kan onderhandelen maar voor die 500 euro per jaar bespaar ik mij de moeite om eerlijk te zijn.
Exact expert nodig?
Financiële klanten vragen er zeer zeker om. Maar ben wel benieuwd wat de ervaringen van anderen hier is en wat voor freelance werk de verrichten. Ik heb het ook voor het gemak. Wat betreft uitkering, als aantoon oor is dat echt iets moedwillig gedaan hebt dan is het een ander verhaal ja. Maar de voorwaarden zijn best duidelijk in welke situaties je een verzekerd bent. Maar je kan prima onderdeel van een team zijn maar bv in een situatie komt waardoor er iets gebeurt buiten zicht van team waardoor schade ontstaat. Je bent geen werk meer van de klant dus je valt niet onder hun collectieve verzekering.Crazy D schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 20:58:
[...]
Het is mij ook nooit gevraagd hoor. En in mijn persoonlijk netwerk ken ik niemand die 'm heeft. Maar ook als developer ben je vaak onderdeel in een team waardoor jij nooit persoonlijk aansprakelijk gesteld kan worden. En als je iets dusdanig up-fuckt dat jij dat in die situatie wel bent, denk ik zomaar dat je verzekering wat clausules heeft waardoor ze niet hoeven uit te keren....
Rechtsbijstand is in geval dat je klant bv niet uitbetaald. Daar doen die verzekeringen niks mee.ralpje schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 20:56:
Ik heb geen zakelijk rechtsbijstand. Die verwacht ik eigenlijk alleen nodig te hebben voor zaken waarbij ik voor één of ander aansprakelijk gesteld wordt en daarvoor heb ik die aansprakelijkheidsverzekering. Die gaan in geval van een claim echt zelf wel aan het werk om niet te hoeven uitkeren
Daar kom je na 2 maanden als het goed is achter. Dan kan je als er echt niet betaald wordt een advocaat er op zetten en contract laten ontbinden. Of omzetten naar de eind klant als je tussen persoon hebt.mannowlahn schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 21:08:
[...]
Rechtsbijstand is in geval dat je klant bv niet uitbetaald. Daar doen die verzekeringen niks mee.
Dat is denk ik goedkoper dan maandelijks rechtsbijstand te betalen.
A Soldiers manual and a pair of boots.
Ik heb afgelopen 40 jaren nog nooit brand gehad, nooit langer dan drie dagen ziek geweest, geen stormschade gehad en er is nog nooit bij me ingebroken.sverzijl schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 17:21:
[...]
Ik ben in praktijk in de afgelopen 25+ jaar nog nooit een situatie tegengekomen waarin ik voor dit soort zaken persoonlijk aansprakelijk gesteld zou kunnen worden. Dan ga ik me ook niet laten verplichten hiervoor dan toch een verzekering af te sluiten.
Ik deel je mening ook. In dat soort gevallen een advocaat.To_Tall schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 21:12:
[...]
Daar kom je na 2 maanden als het goed is achter. Dan kan je als er echt niet betaald wordt een advocaat er op zetten en contract laten ontbinden. Of omzetten naar de eind klant als je tussen persoon hebt.
Dat is denk ik goedkoper dan maandelijks rechtsbijstand te betalen.
Daar heb ik geen rechtsbijstand voor nodig, maar een incassobureau. Eventueel op no cure no pay basis, en anders betaal daar ik eenmalig een fee voor.mannowlahn schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 21:08:
[...]
Rechtsbijstand is in geval dat je klant bv niet uitbetaald. Daar doen die verzekeringen niks mee.
Ik heb geen zakelijke rechtsbijstandsverzekering, wel een beroeps- en bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. Ik werk vooral voor de overheid, dus het risico op wanbetaling is extreem laag. Komt bij dat de kosten voor het verhalen van een factuur voor mij te dragen zijn als ik het toch ooit aan de hand heb.mannowlahn schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 21:08:
[...]
Een beroepsaansprakelijkheidsverzekering vind ik lastiger. Daar wordt in mijn branche niet vaak om gevraagd maar als ik ooit aansprakelijk gesteld wordt voor een beroepsfout, kan het om forse bedragen gaan. Daarom verzeker ik dat toch maar wel ondanks dat het geen goedekope verzekering is en de kans van optreden klein is.
Inderdaad... Bakken met geld binnen halen maar bezuinigen op een paar tientjes voor een verzekering waarvan je nooit met zekerheid kan zeggen dat je het niet nodig gaat hebben. Maar ieder z'n keuzes...RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 21:14:
[...]
Ik heb afgelopen 40 jaren nog nooit brand gehad, nooit langer dan drie dagen ziek geweest, geen stormschade gehad en er is nog nooit bij me ingebroken.
[ Voor 9% gewijzigd door TommyGun op 05-07-2022 23:19 ]
ralpje schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 22:12:
[...]
Daar heb ik geen rechtsbijstand voor nodig, maar een incassobureau. Eventueel op no cure no pay basis, en anders betaal daar ik eenmalig een fee voor.
In artikel 7.7 van de Verordening op de advocatuur is echter vastgelegd dat werken op basis van no cure no pay niet is toegestaan voor advocaten.
Ik heb hier nog een polisje voor je voor een verzekering tegen typefouten, verslapen en uitglijden over een bananenschil. Voor weinig..TommyGun schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 23:17:
[...]
Inderdaad... Bakken met geld binnen halen maar bezuinigen op een paar tientjes voor een verzekering waarvan je nooit met zekerheid kan zeggen dat je het niet nodig gaat hebben. Maar ieder z'n keuzes...

Oeh, stuur de voorwaarden maar doorRichieB schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 23:43:
[...]
Ik heb hier nog een polisje voor je voor een verzekering tegen typefouten, verslapen en uitglijden over een bananenschil. Voor weinig..
Hoeveel geld is het nu echt? want volgens mij is het meer dan een paar tientjes.TommyGun schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 23:17:
[...]
Inderdaad... Bakken met geld binnen halen maar bezuinigen op een paar tientjes voor een verzekering waarvan je nooit met zekerheid kan zeggen dat je het niet nodig gaat hebben. Maar ieder z'n keuzes...
Ik zit in een iets andere branche, maar een BAV zou mij 1648,72 kosten per jaar.
Via 24verzekeringen ben ik voor 40 euro per maand verzekerd.Ernemmer schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 08:19:
[...]
Hoeveel geld is het nu echt? want volgens mij is het meer dan een paar tientjes.
Ik zit in een iets andere branche, maar een BAV zou mij 1648,72 kosten per jaar.
Beroep en bedrijfs aansprakelijk binnen de ICT
Dat een andere branche duurder is kan afhankelijk van het risico dat de verzekeraar daar aan hangt natuurlijk.
A Soldiers manual and a pair of boots.
Doordat ik verwacht er weinig gebruik van te gaan maken zit ik wel bij een 'goedkope' verzekeraar.. Dus geen premium merk wat een stuk meer vraagt..
Ik neem aan dat je Verzekeringen24 bedoeltTo_Tall schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 08:26:
[...]
Via 24verzekeringen ben ik voor 40 euro per maand verzekerd.
Beroep en bedrijfs aansprakelijk binnen de ICT
Dat een andere branche duurder is kan afhankelijk van het risico dat de verzekeraar daar aan hangt natuurlijk.
Na 4,5 jaar stopt Verzekeringen24 met de advisering en het beheer van jouw verzekering(en). Om ervoor te zorgen dat er voor jou niets verandert, zijn wij opzoek gegaan naar een betrouwbare partner en hebben die gevonden in Poliservice BV.
Vanaf 4 juli 2022 is dit je nieuwe contactpersoon voor vragen over je verzekeringen en de afhandeling van schade.
If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time
Ik betaal iets van 600 euro per jaar. Daar heb ik een beroepsaansprakelijkheidsverzekering voor en een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering.Ernemmer schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 08:19:
[...]
Hoeveel geld is het nu echt? want volgens mij is het meer dan een paar tientjes.
Ik ben benieuwd welke 'goedkope' verzekeraar jij bedoelt. Want met een juiste voorwaarden is iedere verzekeraar toch objectief te vergelijken?ID-College schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 08:31:
Doordat ik verwacht er weinig gebruik van te gaan maken zit ik wel bij een 'goedkope' verzekeraar.. Dus geen premium merk wat een stuk meer vraagt..
Ik heb (even snel) via https://www.zzp-nederland.nl/ gekeken naar Beroeps- en Bedrijfsaansprakelijkheid en kom jaarlijks op €659,45 uit. Dat is inclusief eigen risico van €1000 per incident.
:fill(white):strip_exif()/f/image/o0BsEL52rbMWgYcRCl9XnDm8.png?f=user_large)
[ Voor 32% gewijzigd door Matis op 06-07-2022 08:44 ]
If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time
In principe wel, maar mijn ervaring is wel dat de goedkopere vaak moeilijker doen dan de duurdere (en er makkelijker onderuit proberen te komen). Als je weinig betaalt, krijg je vaak weinig 'service' en zijn ze niet zo bereidwillig om uit te keren. Dat zijn ze sowieso al niet, maar ik heb wel een dubbeltje-eerste rang ervaring als het daarom gaat.Matis schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 08:38:
[...]
Ik ben benieuwd welke 'goedkope' verzekeraar jij bedoelt. Want met een juiste voorwaarden is iedere verzekeraar toch objectief te vergelijken?
Ik heb (even snel) via https://www.zzp-nederland.nl/ gekeken naar Beroeps- en Bedrijfsaansprakelijkheid en kom jaarlijks op €659,45 uit. Dat is inclusief eigen risico van €1000 per incident.
[Afbeelding]
Maargoed, in dit geval prima, want mijn inschatting is laag qua risico, simpelweg omdat mij dat nog nooit gebeurd is. Overal worden fouten gemaakt, en dat is ook oke, zolang je maar integer handelt en tijdig informeert. Als ik een laptop b.v. stuk maak dan betaal ik het zelf wel
Dat komt neer op 55 euro per maand. Voor een IT'er is dat een half uur werken. Ofwel zo'n 1/260e (0.3%) van je omzet. Dat vind ik niet duur.Matis schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 08:38:
[...]
Ik ben benieuwd welke 'goedkope' verzekeraar jij bedoelt. Want met een juiste voorwaarden is iedere verzekeraar toch objectief te vergelijken?
Ik heb (even snel) via https://www.zzp-nederland.nl/ gekeken naar Beroeps- en Bedrijfsaansprakelijkheid en kom jaarlijks op €659,45 uit.
Ik verwacht zelf ook nooit deze verzekering nodig te hebben. Zo'n eigen risico is prima, als mijn klant moeite doet om een keer - ik zeg maar wat - 200 euro te claimen dan komen we daar onderling wel uit, en kan ik dat wel hebben. Wordt de vordering er één van meerdere tonnen, dan wordt het lastiger.
Het voordeel van het hebben van zo'n verzekering is dat je ook in je AV een maximum schadebedrag kan maximeren tot dat wat je verzekering uitkeert.
Met betrekking tot het argument dat je het nooit nodig hebt; dat geldt ook voor mijn brandverzekering. Ik ken niemand wiens huis afgebrand is, maar voor die ene kleine kans dat dat ooit wel gebeurt, verzeker je je toch, omdat de potentiële schade snel in de papieren loopt.
In beginel ben ik het met je eens dat je vaak in een team werkt en dat daarmee de verantwoordelijkheid gedeeld wordt. Maar stel dat jij een stukje code schrijft die productie down brengt, en een andere ZZP'er die code reviewt. Nou is mijn kennis van het aansprakelijkheidsrecht beperkt, maar wat ga je dan doen als jullie tesamen aansprakelijk gesteld worden voor die schade?
Overigens werk ik zelf ook vaak als systeembeheerder op productiesystemen. Tot nu toe gaat het altijd goed (*knocks on wood*) maar de kans dat je dan met een cruciale typefout een storing of dataloss veroorzaakt is dan zeker niet afwezig, dus ook met oog op dat soort scenario's heb ik die verzekering.
Als extreme realist is dit iets wat natuurlijk continue gebeurt. Mensen maken fouten, en reviewen is ook niet waterdicht. Als je een beetje professioneel team bent, dan heb je monitoring en logging, en heb je dit snel door. Ook als je gewoon duidelijke version control hebt, dan is een rollback letterlijk 1 druk op de knop waarmee het bloeden gestopt is.Freeaqingme schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 08:54:
[...]
In beginel ben ik het met je eens dat je vaak in een team werkt en dat daarmee de verantwoordelijkheid gedeeld wordt. Maar stel dat jij een stukje code schrijft die productie down brengt, en een andere ZZP'er die code reviewt. Nou is mijn kennis van het aansprakelijkheidsrecht beperkt, maar wat ga je dan doen als jullie tesamen aansprakelijk gesteld worden voor die schade?
Heb je dat allemaal niet? Dan is het (in mijn ervaring) ook niet een dusdanig kritisch systeem dat het überhaupt een probleem is dat het er langer uit ligt.. Kritische systemen draaien nooit in een complete black-boxen, die worden altijd gemonitored. Daarmee vind ik dit scenario dus altijd extreem theoretisch.. In de praktijk ligt het vaak heel anders.. Maargoed, dat is mijn ervaring
Leuk verhaal... in theorie.ID-College schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 09:06:
[...]
Als extreme realist is dit iets wat natuurlijk continue gebeurt. Mensen maken fouten, en reviewen is ook niet waterdicht. Als je een beetje professioneel team bent, dan heb je monitoring en logging, en heb je dit snel door. Ook als je gewoon duidelijke version control hebt, dan is een rollback letterlijk 1 druk op de knop waarmee het bloeden gestopt is.
Heb je dat allemaal niet? Dan is het (in mijn ervaring) ook niet een dusdanig kritisch systeem dat het überhaupt een probleem is dat het er langer uit ligt.. Kritische systemen draaien nooit in een complete black-boxen, die worden altijd gemonitored. Daarmee vind ik dit scenario dus altijd extreem theoretisch.. In de praktijk ligt het vaak heel anders.. Maargoed, dat is mijn ervaring
Ik heb genoeg IT productieomgevingen plat zien liggen (zelfs machinefabrieken tegen miljoenen euro's per uur). Dat waren wel degelijk kritische systemen, en altijd veroorzaakt door menselijke fouten. En zeker niet snel hersteld (want complex)...
Like I said: dat gebeurt continue, maar ik heb nog nooit iemand daarvoor aansprakelijk zien worden gesteld..TommyGun schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 09:10:
[...]
Leuk verhaal... in theorie.
Ik heb genoeg IT productieomgevingen plat zien liggen (zelfs machinefabrieken tegen miljoenen euro's per uur). Dat waren wel degelijk kritische systemen, en altijd veroorzaakt door menselijke fouten. En zeker niet snel hersteld (want complex)...
Klopt allemaal. Maar stel nou dat er een database migratie onderdeel van je release was en je kan niet makkelijk snel een rollback doen, of je change gooit onbedoeld allerlei data weg. Je kan niet zo maar je database rollbacken, want onder tussen komt er ook nieuwe data binnen.ID-College schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 09:06:
[...]
Als extreme realist is dit iets wat natuurlijk continue gebeurt. Mensen maken fouten, en reviewen is ook niet waterdicht. Als je een beetje professioneel team bent, dan heb je monitoring en logging, en heb je dit snel door. Ook als je gewoon duidelijke version control hebt, dan is een rollback letterlijk 1 druk op de knop waarmee het bloeden gestopt is.
Verder kan je je wel op het standpunt stellen dat het aan het bedrijf ligt als 'dit' allemaal niet goed geregeld is, maar als het een storing is waar C-level management serieus last van gehad heeft en waarbij zij besloten hebben die schade te verhalen, dan heb jij er niet zo veel aan door alleen maar dat te roepen. Je opdrachtgever stuurt je een claim van een paar ton; doe je daar niets mee dan is een rechtzaak de volgende stap. Ga je jezelf daarvoor wel verweren, dan zal dat toch ook enigzins juridisch onderlegd moeten zijn, waarbij de kans nog steeds bestaat dat het op een rechtzaak uitmondt.
Dat levert heel veel hoofdpijn op, voor een miljoenenbedrijf zal dat geen probleem zijn, maar de gemiddelde ZZP'er zal er mogelijk de nodige nachtjes wakker van liggen. Dan ben ik blij dat ik gewoon 'een mannetje' heb die mijn verzekering geregeld heeft, en dat gewoon allemaal voor me afhandelt.
Beware ook dat de keren dat dit wel gebeurt dat vaak achter de schermen afgehandeld wordt. Daarnaast gaat 't voor mij niet om hoe vaak het voorkomt (ik ken dus ook niemand wiens huis ooit afgebrand is...), maar wel dat de kans niet 0 is, er een betaalbare verzekering voor is, en de potentiéle schade groot is.ID-College schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 09:14:
[...]
Like I said: dat gebeurt continue, maar ik heb nog nooit iemand daarvoor aansprakelijk zien worden gesteld..
Ik neem aan dat als in die branche werkt, je er anders naar kijkt. Maar in dat geval liggen de kaarten sowieso anders, en het uitgangspunt dus ook anders.. Iedere situatie is uniek en like I said: dit is mijn ervaring. Dat het dus ergens anders, anders ligt, dat kan best. Daar heb ik echter geen last van
Ik ben nu bezig met het regelen van een AOV.
Ben van plan dit te doen bij UWV en later verder te gaan kijken naar een andere AOV die meer op maat is en waarbij de premie (hopelijk) lager is dan die van het UWV. Kortom, een tijdelijke voorziening zodat ik nu gedekt ben.
Nu ben ik met de rekenhulp van het UWV aan de gang gegaan om een premie te berekenen. De premie wordt gebaseerd op het dagloon. Het dagloon is bij een zelfstandige gebaseerd op de verwachte inkomsten (winst uit de onderneming) en bij iemand in vaste dienst op basis van het SV-loon wat op de loonstrook staat.
Er wordt dus gekeken naar het gelijkhouden van de inkomsten zoals je die had vlak voordat je arbeidsongeschikt wordt.
Is dat een wettelijke regel? Want ik vind het eigenlijk niet nodig om voor deze tijdelijke verzekering het zelfde inkomstenniveau aan te houden. Wanneer ik arbeidsongeschikt wordt, kan ik af (denk ik) met een lager bedrag wat de AOV uitkeert. En om dat te doen zou ik bij het UWV een lager dagloon willen invoeren.
Ben benieuwd naar jullie tips hier, anders ga ik vanmiddag bellen met het UWV.
Je kan gewoon een lager gewenst dagloon invullen. Heb ik ook gedaan. Je kan het later ook nog omhoog of omlaag laten aanpassen; alleen niet hoger dan het inkomen dat je zou verliezen. Er geldt alleen een maximum dagloon: https://www.uwv.nl/partic...vrijwillige-verzekeringenbadkuip schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 10:39:
Is dat een wettelijke regel? Want ik vind het eigenlijk niet nodig om voor deze tijdelijke verzekering het zelfde inkomstenniveau aan te houden. Wanneer ik arbeidsongeschikt wordt, kan ik af (denk ik) met een lager bedrag wat de AOV uitkeert. En om dat te doen zou ik bij het UWV een lager dagloon willen invoeren.
[ Voor 3% gewijzigd door wetgos op 06-07-2022 10:45 ]
Dit soort risico’s kaart je toch aan voor de migratie? Niet voor niets vraagt een CAB vaak om rollback scenario.Freeaqingme schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 09:16:
[...]
Klopt allemaal. Maar stel nou dat er een database migratie onderdeel van je release was en je kan niet makkelijk snel een rollback doen, of je change gooit onbedoeld allerlei data weg. Je kan niet zo maar je database rollbacken, want onder tussen komt er ook nieuwe data binnen.
Precies. Het zijn bedrijfskosten dus waar hebben we het over. Ik snap ook echt niet dat mensen claimen een klus te laten lopen als een dergelijke verzekering een vereiste is, wat in mijn vakgebied ook gewoon regelmatig voorkomt.Freeaqingme schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 08:54:
Dat komt neer op 55 euro per maand. Voor een IT'er is dat een half uur werken. Ofwel zo'n 1/260e (0.3%) van je omzet. Dat vind ik niet duur.
Iedereen moet het zelf weten hoor, maar je bent als eenmanszaak hoofdelijk aansprakelijk voor schade. Natuurlijk is de kans klein, maar de impact van een schadeclaim kan immens zijn. Leg maar eens aan je kids uit waarom ze hun huis uit moeten omdat Ahold of de NS boos is op pappa
Als het op geld aankomt doen mensen/bedrijven gewoon onvoorspelbare shit. Natuurlijk gaat alles meestal goed, maar je huwelijkscontract schrijf je ook niet voor de tijd dat je nog van elkaar houdt.Deveon schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 11:48:
Dit soort risico’s kaart je toch aan voor de migratie? Niet voor niets vraagt een CAB vaak om rollback scenario.
Natuurlijk moet iedereen het zelf weten maar als we het dan over 60e per maand hebben aan bedrijfskosten en mensen dat duur noemen, tja...
Volgens mij is juli en augustus ook wel de komkommertijd voor opdrachten. Heb een groot op LinkedIn maar vind het geen goede reclame om in een post te vragen of iemand aub nog een opdracht voor mij heeft. 😅
Hey hey! 60 euro is wel 132 gulden heHydra schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 12:31:
[...]
Als het op geld aankomt doen mensen/bedrijven gewoon onvoorspelbare shit. Natuurlijk gaat alles meestal goed, maar je huwelijkscontract schrijf je ook niet voor de tijd dat je nog van elkaar houdt.
Natuurlijk moet iedereen het zelf weten maar als we het dan over 60e per maand hebben aan bedrijfskosten en mensen dat duur noemen, tja...
Je kan 'm ook omdraaien; meldt dat je beschikbaar bent! Kan je jezelf een beetje verkopen.DR.V schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 12:32:
Volgens mij is juli en augustus ook wel de komkommertijd voor opdrachten. Heb een groot op LinkedIn maar vind het geen goede reclame om in een post te vragen of iemand aub nog een opdracht voor mij heeft. 😅
Ik heb ook enkele maanden zonder grote opdracht gezeten:DR.V schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 12:32:
Meer die wel eens enkele maanden zonder opdracht hebben gezeten? Heb eerst enkel via brokers gewerkt maar mede door hun fouten geen succes (totaal verkeerd ingelicht, hogere marges dan besproken op mijn uurloon te gooien waardoor eindklant mij in vertrouwen zij te duur te vinden).
- Pimp je LinkedIn profiel, zet aan dat je #opentowork bent. Schrijf in je bio (voorbeeld): "Freelance beschikbaar | Rol x | Rol y | Regio z | Leuk feitje over jezelf"
- Ga naar sites als freelance.nl / freelancer.nl / brainnet.nl / jellow.nl / monsterboard.nl en meld je aan met een up to date CV. (Let op, bij freelance.nl verlengen ze je proefperiode zonder bericht voor een jaar).
- Zoek op LinkedIn naar recruiters (binnen jouw vakgebied) en bezoek hun profiel, dit heeft bij mij voor diverse leuke contacten gezorgd (en uiteindelijk ook een opdracht)
- Ik heb zeker een gesprek of 30 gevoerd met diverse recruiters / partijen waar uiteindelijk 1 opdracht is uitgekomen. Die gesprekken lijken zinloos achteraf, maar ik heb nu wel een breder netwerk waar ik straks in kan aangeven weer beschikbaar te zijn.
Welk vakgebied? In dit topic zijn voor een aantal specialismen wel eens platformen buiten de brokers om genoemd.DR.V schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 12:32:
Meer die wel eens enkele maanden zonder opdracht hebben gezeten? Heb eerst enkel via brokers gewerkt maar mede door hun fouten geen succes (totaal verkeerd ingelicht, hogere marges dan besproken op mijn uurloon te gooien waardoor eindklant mij in vertrouwen zij te duur te vinden).
Letterlijk vragen om werk is misschien niet fijn. Maar verpak de boodschap (zie hierboven). We leven in goede tijden. Kun je nu alvast oefenen voor slechtere tijden want er zijn altijd mensen die harder schreeuwen dan jij.
Oude baas van me vroeg wel vaker: Wie kun je NU bellen en vragen voor werk/hulp/connecties? Je hebt beslist een netwerk. Ga daarmee koffie drinken. Van het een komt het ander etc. etc.
Grz D.
Mee eens, maar dit is volgens mij ook niet de hoek waar je het risico moet zoeken. Dat is echt heel, heel erg klein voornamelijk omdat het te lastig is om de onderbouwing goed te krijgen.TommyGun schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 09:10:
[...]
Leuk verhaal... in theorie.
Ik zou eerder aan een ongelukje met ransomware denken. Daarbij wordt al snel een externe specialist ingeschakeld waardoor de bewijsvoering wat makkelijker rond te krijgen is (want: je klant hoeft zelf niet te gaan spitten in zaken waar ze helemaal niet zo'n verstand van hebben, geen zin in hebben en ook geen tijd voorhebben). Daarnaast zijn de gevolgen enorm.
Als zo'n securitybedrijf ze dan op een presenteerblaadje aanreikt waarom het de laptop van tweakert123 was die de oorzaak was van de stilstand van 2 weken was.. nou, berg je dan maar.
Er zijn op zich wel vervelendere periodes om zonder opdracht te zitten.DR.V schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 12:32:
Vroeger (de Vietnamoorlog was net voorbij) dacht ik altijd: ooooh, als ik ooit eens 100.000 gulden per jaar zou verdienen, dan word ik rijk!!! Ik draai nu een omzet van meer dan 300.000 gulden. Raad eens wat...
Je verlangt nog steeds terug naar de tijd dat je 100.000 gulden wilde verdienen?RonaldHeirbaut schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 12:54:
[...]
Vroeger (de Vietnamoorlog was net voorbij) dacht ik altijd: ooooh, als ik ooit eens 100.000 gulden per jaar zou verdienen, dan word ik rijk!!! Ik draai nu een omzet van meer dan 300.000 gulden. Raad eens wat...
Met zo'n omzet word je toch rijkRonaldHeirbaut schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 12:54:
[...]

Hangt vooral van de kosten afybos schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 12:55:
[...]
Met zo'n omzet word je toch rijkAnders doe je iets niet goed
Definieer "rijk". Mensen die toen 100.000 gulden verdienden wonen in een vrijstaand huis in het bos. Die kostten toen iets van 300.000 tot 400.000 gulden. Ik koppelde rijkdom aan een semi-dikke villa. Datzelfde huis doet hier nu 1.6 miljoen... euro.ybos schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 12:55:
[...]
Met zo'n omzet word je toch rijkAnders doe je iets niet goed
Vroeger was een mooie tijd. Boeren gierden hun land nog, de leraar rookte in de klas. De politie dwong nog respect af. Vliegen naar Australië kostte ruim 2 dagen en 20.000 gulden. Een 66cm TV was te bedienen met een stok (als afstandsbediening). En dan die autoloze zondag!! Dat was vroeger. Nu ben ik rijk (niet in die villa godzijdank).
Rijk (heel basic)RonaldHeirbaut schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 13:02:
[...]
Definieer "rijk". Mensen die toen 100.000 gulden verdienden wonen in een vrijstaand huis in het bos. Die kostten toen iets van 300.000 tot 400.000 gulden. Ik koppelde rijkdom aan een semi-dikke villa. Datzelfde huis doet hier nu 1.6 miljoen... euro.
Vroeger was een mooie tijd. Boeren gierden hun land nog, de leraar rookte in de klas. De politie dwong nog respect af. Vliegen naar Australië kostte ruim 2 dagen en 20.000 gulden. Een 66cm TV was te bedienen met een stok (als afstandsbediening). En dan die autoloze zondag!! Dat was vroeger. Nu ben ik rijk (niet in die villa godzijdank).
gezond en min of meer kunnen doen en laten wat je wil zonder (financiele) zorgen.
Mijn verlangen naar vroeger is intens! Al was het maar om weer naar Chriet Titulaer te kijken met zijn voorspellingen hoe het nu is.Yucon schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 12:55:
[...]
Je verlangt nog steeds terug naar de tijd dat je 100.000 gulden wilde verdienen?
Check... gelukt.ybos schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 13:04:
[...]
Rijk (heel basic)
gezond en min of meer kunnen doen en laten wat je wil zonder (financiele) zorgen.
"Het is een wondere wereld..."RonaldHeirbaut schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 13:04:
[...]
Mijn verlangen naar vroeger is intens! Al was het maar om weer naar Chriet Titulaer te kijken met zijn voorspellingen hoe het nu is.