Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:08
mauwz schreef op maandag 20 juni 2022 @ 12:33:
Wat je zegt over exotische pakketten herken ik overigens wel heel erg. Daarin zie je een enorme schifting tussen de 'oude' accountant en de jonge. Hier zit een flinke generatiekloof tussen, ik vind het daarom heel verstandig dat je met een accountant overlegd over het pakket dat wordt gebruikt en de toegankelijkheid als klant. Ik zie nog te vaak offline boekhoud pakketjes die worden overgedragen via datadumpjes op een USB stick, om vervolgens niet goed te kunnen importeren wegens verschillende versies.

Vaak kan een goede accountant ook adviseren in het gebruik van een pakket. Als accountant wil je het natuurlijk wel zo uniform mogelijk hebben, zodat alle klanten binnen dezelfde omgeving bediend kunnen worden, maar het is dan aan hem om aan te geven wat de meerwaarde voor de klant hiervan is :)
Moneymonk is vrij populair onder ZZP'ers om mij heen (en dit topic), ervaring mee vanuit jouw expertise?

[ Voor 85% gewijzigd door Hmmbob op 20-06-2022 14:14 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krystman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-04 17:24
Hmmbob schreef op maandag 20 juni 2022 @ 13:07:
Moneymonk is vrij populair onder ZZP'ers om mij heen (en dit topic), ervaring mee?
Gebruik het nu 2 jaar. Mijn boekhoudster heeft een "account" waarmee ze kan inloggen en mee kan kijken.
De automagische BTW aangifte mis ik/we wel. Maar deze functie zou er aan komen...

Duidelijk Dashboard en hippe boekhoudkoppeling.
Voor mij (IT ZZP 2 of 3 klanten per jaar) genoeg bezittingen/afschrijvingen mogelijkheden.

Mijn boekhoudster doet haar andere klanten in Exact en vind Moneymonk voor ZZP makkelijker want minder uitgebreid/meer toegespitst.

- Spes consilium non est -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:29
Krystman schreef op maandag 20 juni 2022 @ 13:29:
[...]

Gebruik het nu 2 jaar. Mijn boekhoudster heeft een "account" waarmee ze kan inloggen en mee kan kijken.
De automagische BTW aangifte mis ik/we wel. Maar deze functie zou er aan komen...

Voor mij (IT ZZP 2 of 3 klanten per jaar) genoeg bezittingen/afschrijvingen mogelijkheden.

Mijn boekhoudster doet haar andere klanten in Exact en vind Moneymonk voor ZZP makkelijker want minder uitgebreid/meer toegespitst.
De BTW aangifte functie is er al een tijdje (paar maanden al in ieder geval, ik heb er volgens mij al 2x aangifte mee gedaan).

[ Voor 3% gewijzigd door c-nan op 20-06-2022 13:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
[...]

Lol, ik had even moeten quoten. Ik doe zelf ook alles in Moneymonk (zie mijn sig), maar was benieuwd naar de ervaringen van @mauwz :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Darkwings
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 26-04 16:06
Zijn hier ook ZZPers met een BV die hun administratie grotendeels zelf doen? Ik vind mijn huidige accountant vrij duur (~ 200/maand, is dan wel inclusief opstellen jaarrekening en aangiftes) en vraag me af of het een post is waar ik wat op kan bezuinigen. Daarnaast gebruiken ze Yuki, waarvan ik de usability echt drie keer niks vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:26
Darkwings schreef op maandag 20 juni 2022 @ 14:33:
Zijn hier ook ZZPers met een BV die hun administratie grotendeels zelf doen? Ik vind mijn huidige accountant vrij duur (~ 200/maand, is dan wel inclusief opstellen jaarrekening en aangiftes) en vraag me af of het een post is waar ik wat op kan bezuinigen. Daarnaast gebruiken ze Yuki, waarvan ik de usability echt drie keer niks vind.
Hier ook Yuki. Dat blijft wennen en is ook niet helemaal alles vind (zelf ooit gestart met e-boekhouden, wat ik lekkerder + veel goedkoper dan Yuki)

Ik weet niet hoe veel omzet je ongeveer doet, maar mijn accountant kijkt daar ook naar voor een prijs. Ik ben zzp, maar hij gaf aan dat een BV niet veel duurder zou zijn bij een gesprek over de keuze omtrent vorm.

En ik betaal ongeveer de helft van wat jij schrijft (excl licentie Yuki)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Hier ook via Yuki en mis wel het inzicht die ik via e-Boekhouden had. Voor het indienen van bonnetjes is prima en facturatie doe ik elders.

Overigens doet mijn boekhouder ook BV’s. Zo ingewikkeld is een DGA niet en accountants zijn een stuk duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Ja, ik doe het grotendeels zelf, gewoon in Excel.

Account doet de jaarrekening (ruwweg 600 euro per jaar) samen met het bepalen van de venootschapsbelasting en het opmaken van de loonstroken (kost mij iets van 50 euro per jaar). De rest doe ik zelf.

Accountant doet overigens niet aan vaste tarieven. Gewoon uurtje-factuurtje.

[ Voor 5% gewijzigd door Skyaero op 20-06-2022 15:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 26-04 22:03
Zijn hier ook ZZPers met een BV die hun administratie grotendeels zelf doen?
Ja, holding plus werkmaatschappij met Exact. De aangifte Vpb was op sommige punten wat onduidelijk verwoord (vooral door de geruisloze inbreng), maar verder is het prima te doen. Hoewel ik door alle misconcepties op dit forum merk dat ik daar misschien een outlier in ben. Het is in ieder geval goed mogelijk om jezelf in de voet te schieten, en dan heb je die € 200 per maand er zo uit.

Je moet er ook rekening mee houden dat bij het verkrijgen van een (hypotheek)lening een jaarrekening van een accountant een stuk meer gewicht in de schaal legt dan je eigen administratie. Bij meerdere jaren aan stabiele winst is het waarschijnlijk alsnog geen probleem.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mauwz
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23-04 13:55
Hmmbob schreef op maandag 20 juni 2022 @ 14:13:
[...]

Lol, ik had even moeten quoten. Ik doe zelf ook alles in Moneymonk (zie mijn sig), maar was benieuwd naar de ervaringen van @mauwz :+
Moneymonk, Moneybird, Reeleeze, etc. Allemaal prima als je alles in eigen hand wil houden, het is eenvoudig en betaalbaar. Er zit wel een maar aan, aangezien je graag aan het einde van het jaar een sluitende balans wilt hebben, met een vermogensvergelijking en een eventuele opname van allerlei reserveringen om je winst te drukken. Als je blind uit gaat van dit soort pakketten, laat de balans vaak te wensen over en sluit hij soms totaal niet aan. Dat is mijn ervaring.

Wat ik vaak zie is dat deze klanten alsnog overstappen op Exact online bij mij en vervolgens hun facturatie in een apart pakket doen, want uiteindelijk gaat het ze om een systeem waarin ze duidelijk en snel kunnen factureren en herinneren, zonder veel kosten. De combinatie met factuursturen.nl en Exact online komt dan om de hoek, want deze koppelen naadloos met elkaar.

Een ZZP'er zit niet te wachten op het maken van memoriaalboekingen aan het einde van het jaar, en al helemaal niet op een controle van zijn btw aangiftes (rondrekening), dat gebeurt dan weer automatisch in Exact online als je een accountant hebt, en weer niet in dit soort pakketten. Daar zit het verschil voor de ZZP'er met name.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mauwz
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23-04 13:55
ZveenT schreef op maandag 20 juni 2022 @ 14:59:
[...]

Hier ook Yuki. Dat blijft wennen en is ook niet helemaal alles vind (zelf ooit gestart met e-boekhouden, wat ik lekkerder + veel goedkoper dan Yuki)

Ik weet niet hoe veel omzet je ongeveer doet, maar mijn accountant kijkt daar ook naar voor een prijs. Ik ben zzp, maar hij gaf aan dat een BV niet veel duurder zou zijn bij een gesprek over de keuze omtrent vorm.

En ik betaal ongeveer de helft van wat jij schrijft (excl licentie Yuki)
Dat vind ik niet helemaal eerlijk van je accountant. Omzet zegt bij mij echt heel weining. Ik gebruik een rekenmodel voor het aantal verwerkte facturen, gebruik van systemen en daar bovenop en vast bedrag voor de rechtsvorm. Een eenmanzsaak is gewoon een stuk goedkoper, daar kan ik echt niet onderuit. Een B.V. vereist een jaarrekening, een salarisadministratie en een aangifte Vennootschapsbelasting. Dat is normaal 50% van de accountants kosten van een B.V.

Even simpel gezegd, ik hanteer vaste tarieven voor deze werkzaamheden. Een eenmanszaak is gemiddeld bijv. EUR 250 per kwartaal en een BV soms wel het dubbele. Is allemaal all-in, inclusief de aangifte inkomstenbelasting, dat heb je in beide gevallen. Maar de rechtsvorm maakt qua werkzaamheden en op te leveren product voor een accountant/boekhouder wel uit.

Om van jouw omzet uit te gaan voelt een beetje als: "Wanneer jij veel verdient, mag ik ook veel verdienen". Wat in gaat tegen de prestatie die ervoor wordt geleverd, want dat zou de kosten moeten bepalen wat mij betreft.

Over Yuki kan ik zelf ook kort zijn, dat werkt niet zo prettig. e-boekhouden is een prima product overigens, dit komt weer in de buurt van Exact en Twinfield qua usability. Accountants kunnen tegenwoordig kiezen uit een heel scala aan software oplossingen, maar ze moeten wel met elkaar koppelen om daadwerkelijk goed en efficiënt te werken.

[ Voor 6% gewijzigd door mauwz op 20-06-2022 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-04 12:54

Trebbors

Failure is no option!

Ik weet niet of dit de juiste plek is maar ik ben benieuwd naar de ZZPer met een zakelijke youngtimer, waar die de verzekering heeft lopen.

Mijn verzekeraar geeft aan dat de particuliere verzekering niet dekkend is bij zakelijke ritten wanneer ik de auto daadwerkelijk in de boeken heb staan. (Als youngtimer met bijtelling over de waarde in het economisch verkeer).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:24
Trebbors schreef op maandag 20 juni 2022 @ 16:05:
Ik weet niet of dit de juiste plek is maar ik ben benieuwd naar de ZZPer met een zakelijke youngtimer, waar die de verzekering heeft lopen.

Mijn verzekeraar geeft aan dat de particuliere verzekering niet dekkend is bij zakelijke ritten wanneer ik de auto daadwerkelijk in de boeken heb staan. (Als youngtimer met bijtelling over de waarde in het economisch verkeer).
Ik had mijn zakelijke auto bij FBTO. Geen youngtimer, maar hetzelfde idee.
Note: personenauto's zijn niet wat ze bij verzekeraars met zakelijke voertuigen bedoelen. Daar bedoelen ze busjes, vrachtwagens ed mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• figlio del comm
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 26-04 22:36

Nagdirect.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®

Ik zat destijds bij Centraal beheer en heb toen bevestigd gekregen dat normaal verkeer naar klanten vanaf mijn woning niet gezien werd als zakelijk verkeer, en dus gewoon gedekt was onder de particuliere verzekering. Of het wel niet op de balans staat haalde daar niet uit

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

hackerhater schreef op maandag 20 juni 2022 @ 16:09:
[...]

Ik had mijn zakelijke auto bij FBTO. Geen youngtimer, maar hetzelfde idee.
Note: personenauto's zijn niet wat ze bij verzekeraars met zakelijke voertuigen bedoelen. Daar bedoelen ze busjes, vrachtwagens ed mee.
Woy schreef op maandag 20 juni 2022 @ 16:33:
[...]

Ik zat destijds bij Centraal beheer en heb toen bevestigd gekregen dat normaal verkeer naar klanten vanaf mijn woning niet gezien werd als zakelijk verkeer, en dus gewoon gedekt was onder de particuliere verzekering. Of het wel niet op de balans staat haalde daar niet uit
Zo zou je kunnen stellen dat de reden dat zakelijke autoverzekeringen bestaan in basis te maken heeft met de zakelijke voertuigen zoals busjes, vrachtwagens zoals hierboven staat.

Kan het ook zo zijn dat jou huisadres niet als zakelijk adres gezien werd en daardoor elke rit naar de klant niet zakelijk is maar woon/werk verkeer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• figlio del comm
Ik denk dat het verschil vooral door dekking van lading veroorzaakt wordt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Zakelijk verkeer gaat volgens mij meer om wanneer je geld verdiend met de rit en niet alleen op de locatie. Denk hierbij aan transport, rijles, verhuur, taxi en zo. Ik kan mij niet voorstellen dat werkbussen met gereedschap als “zakelijke verkeer” worden gezien. Daarnaast zal een zakelijk voertuig waarschijnlijk niet op persoonlijke titel zijn maar op de bedrijfsnaam.

IANAL..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-04 16:12
Heb gewoon een particuliere verzekering omdat ik (ook) gewoon particulier ben (eenmanszaak). Zakelijke verzekeringen zijn veel duurder en (vooral) bedoeld voor dingen als je bestelbus of vrachtwagen. Ik zit bij FBTO en dit is wat ze verstaan onder zakelijk gebruik:

De auto wordt zakelijk gebruikt.
Bijvoorbeeld koerierswerk.
Bijvoorbeeld verhuur of lease met winstoogmerk.
Bijvoorbeeld rijles geven.
Bijvoorbeeld personenvervoer tegen betaling met winstoogmerk.

https://niels.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
figlio del comm schreef op maandag 20 juni 2022 @ 17:05:
Ik denk dat het verschil vooral door dekking van lading veroorzaakt wordt.
Nee, vooral doordat deze mensen heel veel meer rijden per jaar en dus veel meer kans hebben op een ongeluk. Lading wordt meestal niet gedekt. Sowieso niet met een WA verzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Zit er al in, maar je moet een bankkoppeling hebben om het te kunnen activeren. Heb nu al 3 aangiftes ofzo automatisch gedaan. Ideaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eliaz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22-04 13:58
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
Ik ben zelf gewoon in het diepe gesprongen omdat ik een opzegtermijn van 2 maanden had, en ieder bedrijf dat te lang vindt.

1 maand daarentegen is heel normaal, ook voor ZZPers. Natuurlijk willen ze allemaal 'snel', maar goeie ZZPers zijn net zo goed schaars. En daarbij heb je ook met je huidige klant een goeie relatie te onderhouden en is het de normaalste zaak van de wereld dat je een maand 'afrondt' en dan aan een nieuwe klus gaat. Ik zou zelf geen ZZPer aan willen nemen die alles uit z'n handen laat vallen voor een paar euro per uur meer tenminste.

Met een opzegtermijn van een maand in loondienst betekent het dat je ergens dussen de 4 en 8 weken kan beginnen. Dat is net wat lastiger, maar waarschijnlijk niet onmogelijk. In mijn vorige project hebben we ook 2 maanden gewacht op een ZZPer die we graag wilden hebben.

Bij m'n huidige klus heb ik ook aangegeven dat als ze een start wilden van 1 Feb dat betekent dat ik op 31 Dec een getekend contract nodig had. En dat hebben ze toen ook snel geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Zucht, was gisteren bezig met de jaar- en reserveringsruimtes van 2022 t/m 2015. Enkel reserveringruimte in 2018 van c.a. 2k. Op een of andere manier mezelf wijs gemaakt dat ik alvast jaarruimte van lopend jaar kon berekenen om geld apart te zetten. Formule opgezocht op MoneyWise en berekend o.b.v. schatting (zit toch een grens aan).

Vanochtend dus een Meesman Pensioen(index)beleggingsrekening geopend. Zag daar staan vanaf 10k eenmalig of maandelijks. Heb toen de ~2k reserveringsruimte (2018) opgeteld met 11.6k jaarruimte (o.b.v. verwachte resultaten) en het in 1x gestort.

Vervolgens toch wel wat twijfels, de hele voorlopige IB-aangifte doorlopen om e.e.a. te checken en volgens mij mocht ik de berekende jaarruimte pas in 2023 storten >.<. Nu dus teveel aan lijfrente gestort.

Doorspitten van het web bracht mij tot:
Bedrag lager dan € 2.269? Als het niet-aftrekbare bedrag lager is dan € 2.269, wordt dat niet-aftrekbare bedrag niet belast (saldomethode) (art. 3.107a Wet IB 2001) . De bank zal dan wel vragen om een verklaring van de Belastingdienst, waaruit blijkt welk bedrag ze onbelast mag uitkeren.
Als het niet-aftrekbare bedrag hoger is dan € 2.269, speelt er het hiernavolgende.

1. De staatssecretaris keurt ook in deze situatie goed dat de financiële instelling het gedeelte van de inleg, dat uitkomt boven de jaar- en reserveringsruimte, terugstort, mits hiervoor een Verklaring geruisloze terugstorting door van de inspecteur van de Belastingdienst is afgegeven.
Meest effectieve optie lijkt mij nu: contacten van Meesman om het in te leggen bedrag aan te passen voordat de opdracht uitgevoerd wordt (vrijdag 24 juni). Lukt dat niet, blijft de "Aanvragen verklaring geruisloze terugstorting" optie over. .

[ Voor 8% gewijzigd door Mirabis op 20-06-2022 20:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-04 23:07
@Mirabis als je snel bent zijn ze inderdaad wellicht nog in staat om het terug te storten. En anders heb je pech, je moet niet zomaar blind geld overmaken en al helemaal niet als er een boekwerk aan fiscale regels aan vast zit en je het op basis van voorlopige cijfers doet van een jaar dat nog niet eens half voorbij is. Dat is - blunt gezegd - gewoon stom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-04 08:38
Hydra schreef op maandag 20 juni 2022 @ 18:26:
[...]

Heb gewoon een particuliere verzekering omdat ik (ook) gewoon particulier ben (eenmanszaak). Zakelijke verzekeringen zijn veel duurder en (vooral) bedoeld voor dingen als je bestelbus of vrachtwagen. Ik zit bij FBTO en dit is wat ze verstaan onder zakelijk gebruik:

De auto wordt zakelijk gebruikt.
Bijvoorbeeld koerierswerk.
Bijvoorbeeld verhuur of lease met winstoogmerk.
Bijvoorbeeld rijles geven.
Bijvoorbeeld personenvervoer tegen betaling met winstoogmerk.
Ik rij ook wel eens met aparatuur van de klant van filiaal a naar filiaal b.
En dat is vaak niet iets van 500 euro :)

Navraag bij bedrijfs aansprakelijkheid. Is niet gedekt.
Navraag bij autoverzekering. Ja dat is gedekt als je zakelijke verzekering neemt.

Ik kan de verantwoordelijkheid bij de klant neerleggen. Beste klant als jij wilt dat ik met deze aparatuur ga rijden dan ben jij verantwoordelijk. Maar zolang je niets op papier hebt staan en niet voor elk ritje alles op papier wilt zetten. over verantwoordelijkheid. Dan maar een zakelijke auto verzekering met diefstal dekking.

Dan zit ik denk ik iets veiliger bij een ongeval of diefstal dan wanneer ik het probeer te verleggen.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:09

ralpje

Deugpopje

Dat hoef je natuurlijk niet voor elk ritje te doen, maar kun je prima in je algemene overeenkomst met de klant opnemen. Dan ben je er ook :)

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:50
To_Tall schreef op maandag 20 juni 2022 @ 20:44:
[...]

Ik rij ook wel eens met aparatuur van de klant van filiaal a naar filiaal b.
En dat is vaak niet iets van 500 euro :)

Navraag bij bedrijfs aansprakelijkheid. Is niet gedekt.
Navraag bij autoverzekering. Ja dat is gedekt als je zakelijke verzekering neemt.

Ik kan de verantwoordelijkheid bij de klant neerleggen. Beste klant als jij wilt dat ik met deze aparatuur ga rijden dan ben jij verantwoordelijk. Maar zolang je niets op papier hebt staan en niet voor elk ritje alles op papier wilt zetten. over verantwoordelijkheid. Dan maar een zakelijke auto verzekering met diefstal dekking.

Dan zit ik denk ik iets veiliger bij een ongeval of diefstal dan wanneer ik het probeer te verleggen.
Er is ook nog zoiets als ondernemersrisico. 500 euro, ik heb n beetje het gevoel, waar maak je je druk om, is nog nieteens 1 dag omzet. Als het nou 3 keer in de maand gebeurt ok, maar als dit 1 keer in de 3 jaar voorkomt is qua kansberekening al nihil.
Zaken die je prima zelf kan dragen, niet verzekeren. Zakelijke verzekering is in dit geval zeker een duurdere en (naar mijn mening) verkeerde keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 30-03 09:39
Kort vraagje, nog meer IB-ondernemers (eenmanszaken) hier die nog geen aanslag over 2021 hebben gehad? Heb hem ruim voor 1 april ingediend, en het is binnenkort 1 juli, ben benieuwd of ik niet een foutje heb gemaakt en 'getagd' ben door het systeem of zo..
Vorig jaar had ik hem eind mei al binnen die aanslag..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Laatst online: 10:52
Mirabis schreef op maandag 20 juni 2022 @ 20:02:
Zucht, was gisteren bezig met de jaar- en reserveringsruimtes van 2022 t/m 2015. Enkel reserveringruimte in 2018 van c.a. 2k. Op een of andere manier mezelf wijs gemaakt dat ik alvast jaarruimte van lopend jaar kon berekenen om geld apart te zetten. Formule opgezocht op MoneyWise en berekend o.b.v. schatting (zit toch een grens aan).

Vanochtend dus een Meesman Pensioen(index)beleggingsrekening geopend. Zag daar staan vanaf 10k eenmalig of maandelijks. Heb toen de ~2k reserveringsruimte (2018) opgeteld met 11.6k jaarruimte (o.b.v. verwachte resultaten) en het in 1x gestort.

Vervolgens toch wel wat twijfels, de hele voorlopige IB-aangifte doorlopen om e.e.a. te checken en volgens mij mocht ik de berekende jaarruimte pas in 2023 storten >.<. Nu dus teveel aan lijfrente gestort.

Doorspitten van het web bracht mij tot:

[...]

[...]

Meest effectieve optie lijkt mij nu: contacten van Meesman om het in te leggen bedrag aan te passen voordat de opdracht uitgevoerd wordt (vrijdag 24 juni). Lukt dat niet, blijft de "Aanvragen verklaring geruisloze terugstorting" optie over. .
Niet zo handig nee.. die 10k eenmalig staat er maar vraag mij af wat ze ermee doen. Je kan ook gewoon met 100 p/maand beginnen en dan rustig uitdokteren hoe of wat. Storten kan altijd nog, terughalen daarentegen...
Kan je t niet je max van je FOR doteren (9600 ong volgens mij bij voldoende omzet) en direct afstorten in lijfrente.. Dan kan het op dit jaar iig, loopt het alleen via je FOR

[ Voor 5% gewijzigd door ID-College op 20-06-2022 21:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
ybos schreef op maandag 20 juni 2022 @ 21:28:
[...]

Er is ook nog zoiets als ondernemersrisico. 500 euro, ik heb n beetje het gevoel, waar maak je je druk om, is nog nieteens 1 dag omzet. Als het nou 3 keer in de maand gebeurt ok, maar als dit 1 keer in de 3 jaar voorkomt is qua kansberekening al nihil.
Zaken die je prima zelf kan dragen, niet verzekeren. Zakelijke verzekering is in dit geval zeker een duurdere en (naar mijn mening) verkeerde keuze.
Eerlijk gezegd denk ik dat binnen de IT de opdrachtgever niet eens durft om de aansprakelijkheid bij je neer te leggen. >90% gezien de tarieven. Als mijn opdrachtgever daarmee zou komen dan gooi ik gelijk een bericht op LinkedIn dat ik binnenkort beschikbaar ben.

Overigens zou ik ook altijd aanraden om te zorgen dat de apparatuur er al is voordat ik vertrek. Mijn tijd tikt door en de apparatuur kan wel even wachten. Toen ik met 10 (oudere) iPhones uit Dubai kwam pikte de Duane mij er zo uit. Liever gewoon via FedEx oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bekkerm
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:31
MadEgg schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 08:33:
[...]

Het moet pas betaald zodra het gerealiseerd is. Dat moeten we nog maar zien gebeuren komend jaar natuurlijk. Nu zet ik 35% van de omzet apart voor de inkomstenbelasting. Bij de belastingdienst moet ik ofwel de hele smak vooruit betalen (en dan hopen dat ik het ga binnenhalen) of ik moet het in 11 gelijke termijnen betalen die niet gelijk opgaan met de 35% van de omzet aangezien de omzet per maand varieert gedurende het jaar.

Dan zet ik het liever op de spaarrekening. De helft vooruit / periodiek betalen van wat ik naar schatting moet gaan betalen is best prima overigens. Maar de hele bult vooraf liever niet.
Denk het niet. Ik betaal maandelijks de "35%" en krijg maandelijks een bericht dat er nog een bedrag openstaat (ja ik kreeg bij de IB opgave ook de opmerking dat het in 1 keer moest of in gelijke termijnen maar heb dat simpelweg niet gedaan, ik ben gewoon begonnen met betalen volgens de 35% regel). Heb daarna Belasting telefoon gebeld (just to be sure) en werd bevestigd dat dit slechts een Mededeling brief is waarin staat: hey kerel, je hebt x gestort, er staat nog y open. Op die manier werkt het precies zoals ik voor ogen had: Elke maand 35% van omzet overboeken naar BD zolang het volledige IB bedrag maar voor 31/12 binnen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
bumble_bee schreef op maandag 20 juni 2022 @ 21:32:
Kort vraagje, nog meer IB-ondernemers (eenmanszaken) hier die nog geen aanslag over 2021 hebben gehad? Heb hem ruim voor 1 april ingediend, en het is binnenkort 1 juli, ben benieuwd of ik niet een foutje heb gemaakt en 'getagd' ben door het systeem of zo..
Al een tijdje binnen idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xutovlip
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 25-04 20:33
Hier hetzelfde, heb hem ook nog steeds niet binnen en toch ruim vóór 1 april ingediend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:51

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
ybos schreef op maandag 20 juni 2022 @ 21:28:
[...]

Kijk eens goed wat @To_Tall schrijft: “niet iets van 500 euro ”. Kortom misschien ligt er wel voor 30k aan apparatuur in zijn auto onverzekerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoidbergh
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23-04 23:17
Hier ook nog niet binnen, terwijl m'n vriendin al wel reactie heeft gekregen een week of 2 geleden (voor ons beide ingediend op hetzelfde moment door de boekhouder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje

ralpje

Deugpopje

Mijn vrouw heeft wel al de (definitieve) aanslag ontvangen, ik nog helemaal niets.
Maar goed, het is ook nog geen 1 juli :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 15:03

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Idem hier. Tegelijkertijd ingediend en mijn vrouw heeft het geld zelfs al ontvangen.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Hier ook nog niet binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
We Are Borg schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 07:41:
[...]

Kijk eens goed wat @To_Tall schrijft: “niet iets van 500 euro ”. Kortom misschien ligt er wel voor 30k aan apparatuur in zijn auto onverzekerd :)
Niet goed gelezen, excuus.
Ligt aan het bedrag, maar anders even afspraken maken.
Het is inderdaad kans x effect.
Kans op een ongeluk is laag, maar als je 30K (of veel meer) aan apparatuur in de auto hebt, tja...
Voor mijn oud werkgever had ik ook soms 60K of meer in de auto. Weleens gevraagd, is niet te verzekeren, bedrijfsrisico (van toen werkgever).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23-04 20:09
Nee, nog niks binnen. Maar ja, ik heb ook nog geen aangifte gedaan :+
Accountant doet dat ergens in september of zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• To_Tall
ybos schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 08:22:
[...]

Niet goed gelezen, excuus.
Ligt aan het bedrag, maar anders even afspraken maken.
Het is inderdaad kans x effect.
Kans op een ongeluk is laag, maar als je 30K (of veel meer) aan apparatuur in de auto hebt, tja...
Voor mijn oud werkgever had ik ook soms 60K of meer in de auto. Weleens gevraagd, is niet te verzekeren, bedrijfsrisico (van toen werkgever).
Kans op een ongeluk is zeker laag maar het kan wel gebeuren To_Tall in "Het grote Seat topic" Auto van net 6 maanden oud total los, een jaar eerder ook van achter aan gereden in een Renault Kadjar ook total los.

Hoop er nu voorlopig vanaf te zijn :)

anyway, daar verzekeren we ons voor om dit risico af te dekken. De auto verzekering is 117 euro. Deze is 1 zo hoog omdat ik jaren geen auto heb gehad ivm lease en maar max 3 schade vrije jaren heb gekregen.

Daarnaast heb ik ook een uitgebreide verkeer rechts bijstand. De afhandeling van het ongeval vorig jaar is nog steeds niet afgehandeld. Dan is het wel fijn dat iemand anders dan ik achter de tegenpartij moet aanhollen en aansprakelijk stellen.

Als ik nu verzekeringen ga vergelijken zit die 5 jaar nieuwwaarde dekking er niet in. afijn dan kom ik nog op 95 euro in de maand uit zonder de vervoersdekking.

Tja, als ik midden in de nacht gebeld wordt dat een systeem er uitligt en of ik naar het datacenter wil gaan. Wil ik wel voor de zekerheid reserve apparatuur bij me hebben.
En ja het is wel te verzekeren, kan een miljoen verzekeren of meer voor in de auto. NMaar dan wordt je verzekering wel heel duur. Zelf ben ik tot 15K verzekerd op lading.

[ Voor 12% gewijzigd door To_Tall op 21-06-2022 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Niet online
pirke schreef op maandag 20 juni 2022 @ 20:18:
@Mirabis als je snel bent zijn ze inderdaad wellicht nog in staat om het terug te storten. En anders heb je pech, je moet niet zomaar blind geld overmaken en al helemaal niet als er een boekwerk aan fiscale regels aan vast zit en je het op basis van voorlopige cijfers doet van een jaar dat nog niet eens half voorbij is. Dat is - blunt gezegd - gewoon stom.
Ze waren erg behulpzaam aan de telefoon. Het minimumbedrag van 10.000 was geen harde eis voor de nieuwe pensioenrekeningen noch het aantal stortingen. Hoefde mij slechts aan de jaarruimte te houden en krijg het restant boven mijn jaarruimte+reserveringsruimte teruggestort.

Blij, maar toch wel stom dat ik ondanks alle sheets en berekeningen iets anders overmaak dan uit de berekeningen rolde :+.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirabello
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-04 12:05
ralpje schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 08:04:
[...]

Mijn vrouw heeft wel al de (definitieve) aanslag ontvangen, ik nog helemaal niets.
Maar goed, het is ook nog geen 1 juli :)
Same here. Maar als je even kijkt op Mijn Belastingdienst dan kun je zien wanneer je je bericht kunt verwachten. Mijn bericht zou deze week moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:06
Xutovlip schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 07:30:
[...]

Hier hetzelfde, heb hem ook nog steeds niet binnen en toch ruim vóór 1 april ingediend.
Hier hetzelfde, ruim op tijd ingediend maar tot nu toe nog geen bericht gehad.

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-04 23:07
Mirabis schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 09:49:
[...]

Ze waren erg behulpzaam aan de telefoon. Het minimumbedrag van 10.000 was geen harde eis voor de nieuwe pensioenrekeningen noch het aantal stortingen. Hoefde mij slechts aan de jaarruimte te houden en krijg het restant boven mijn jaarruimte+reserveringsruimte teruggestort.

Blij, maar toch wel stom dat ik ondanks alle sheets en berekeningen iets anders overmaak dan uit de berekeningen rolde :+.
Maar uit jouw berekening voor de jaarruimte 2022 gaat het om de winst van 2021, dat zou ook uit je berekeningen moeten komen rollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Niet online
pirke schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 13:04:
[...]

Maar uit jouw berekening voor de jaarruimte 2022 gaat het om de winst van 2021, dat zou ook uit je berekeningen moeten komen rollen.
Dat klopt, deed het ook. Vervolgens ben ik jaarruimte 2023 gaan berekenen over verwachte winst 2022 en heb ik dat erbij opgeteld (met de gedachte ik leg het alvast in). Dat laatste had ik dus niet moeten doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 15:03

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Tylen schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 08:07:
Idem hier. Tegelijkertijd ingediend en mijn vrouw heeft het geld zelfs al ontvangen.
Alsof ze meelezen. Hij is binnen.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blizzard001
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-04 13:41
Is het voordelig om als freelancer een eigen kantoorruimte te huren (wat betreft belastingen etc)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12:55
blizzard001 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 18:59:
Is het voordelig om als freelancer een eigen kantoorruimte te huren (wat betreft belastingen etc)?
Voordelig ten opzichte van wat?
Je kunt de huur natuurlijk als kosten boeken en dat scheelt in het betalen van belasting, maar het kost nog steeds geld. Mijn keukentafel is gratis voor mij en dus voordeliger dan het huren van een kantoor 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Nou het kost altijd meer dan gewoon aan je eigen keukentafel gaan zitten natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 26-04 15:04

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Je bedoelt kantoorpand kopen en dan aan jezelf verhuren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:56

Yucon

*broem*

bekkerm schreef op maandag 20 juni 2022 @ 21:53:
[...]

Denk het niet. Ik betaal maandelijks de "35%" en krijg maandelijks een bericht dat er nog een bedrag openstaat (ja ik kreeg bij de IB opgave ook de opmerking dat het in 1 keer moest of in gelijke termijnen maar heb dat simpelweg niet gedaan, ik ben gewoon begonnen met betalen volgens de 35% regel). Heb daarna Belasting telefoon gebeld (just to be sure) en werd bevestigd dat dit slechts een Mededeling brief is waarin staat: hey kerel, je hebt x gestort, er staat nog y open. Op die manier werkt het precies zoals ik voor ogen had: Elke maand 35% van omzet overboeken naar BD zolang het volledige IB bedrag maar voor 31/12 binnen is.
Dit was ook mijn gedachte, en ik heb vervolgens die gelijke termijnen gekozen als indicatie. Toen is er iets mis gegaan met de automatische incasso (op het formulier een cijfer vergeten in het rekeningnr) en vervolgens kreeg ik een brief dat ik een betaalachterstand had. Dit omdat die termijnen allemaal ook een eigen vervaldatum hebben.

Begrijp ik goed dat dat niet jouw situatie is? Of zijn die tussentijdse vervaldata toch niet zo bindend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabello
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-04 12:05
Tylen schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 17:42:
[...]

Alsof ze meelezen. Hij is binnen.
Inderdaad. Hier ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
NLKornolio schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 19:43:
[...]

Je bedoelt kantoorpand kopen en dan aan jezelf verhuren ?
Dat mag helaas niet, zoiets waren mijn broer en ik ook van plan.
Allebei hal prive kopen en dan verhuren aan elkaar, not done.
Ik mag wel een giga bedrag aan huur aan een vreemde betalen maar niet via een "heen en weer" constructie zodat je er zelf beter van kan worden. (en opzich ook wel terecht :o )

Andere kant ook wel vreemd.
Wat wel mag:
Zelf een pand kopen en verhuren aan een ander (prive kopen, huur (nog) onbelast)
Ander pand zelf huren zodat kosten van huur aftrekbaar zijn.

Maar zelf een pand prive kopen en aan je eigen zaak verhuren mag niet, terwijl t bijna op hetzelfde neerkomt.
Daarom maar samen met mijn broer een pand gekocht en dat verhuren we nu :+ 8) Dat mag wél :Y

[ Voor 28% gewijzigd door ybos op 21-06-2022 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
@ybos Tja, bij verhuur aan vreemde voor een gigantisch bedrag is gewoon goed ondernemerschap (of daar gebeuren verkeerde zaken) en bij een bekende neigt het toch naar Belasting ontduiken. Dat eerste kom je dan nog makkelijker mee weg. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Volgens mij is dat afhankelijk hoe je staat ingeschreven.

Vriend van mij werkte bij een bedrijf die zelf het auto beheer deed. De ene bv kocht en onderhield de auto’s. De andere bv huurde de auto’s van de andere bv.

Zo weet ik ook dat mijn oudwerkgever 4 kantoorpanden had 3 werden verhuurd aan derde de andere aan meerdere bv’s van zich zelf. Om zo de detacheer tak, managed services, verkoop, consultants in te kunnen huisvesten.

Je kan mt bv’s hele gekke en vreemde constructies maken.

[ Voor 12% gewijzigd door To_Tall op 21-06-2022 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Laatst online: 14:47
Ik heb twee zakenpandjes, 1 verhuurd aan eeen zakenpartner en dankzij wat handige constructies is wat wij doen volledig legaal. Alle omzet uit deze panden krijg ik netto, dus dat zijn toch weer mooie meevallers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Yucon schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 20:11:
[...]

Dit was ook mijn gedachte, en ik heb vervolgens die gelijke termijnen gekozen als indicatie. Toen is er iets mis gegaan met de automatische incasso (op het formulier een cijfer vergeten in het rekeningnr) en vervolgens kreeg ik een brief dat ik een betaalachterstand had. Dit omdat die termijnen allemaal ook een eigen vervaldatum hebben.

Begrijp ik goed dat dat niet jouw situatie is? Of zijn die tussentijdse vervaldata toch niet zo bindend?
Het mag in 11 maandelijkse termijnen. Ik doe het zelf in 10 (deling is makkelijker) en stel meteen die 10 boekingen in. Dan hoef ik in december niks meer te betalen wat ruimte geeft voor een mooi kerstkado voor mezelf *O*
Bovendien loop ik dan net steeds meer voor op de betaaltermijnen. Heb ik een keer een beroerde financiële tijd, kan ik wat schuiven. Niet dat ik het beter doe, wel anders.
Die vervaldata voor de IB zijn wel bindend, maar ik heb niet de ervaring dat je meteen een boete krijgt of rente moet betalen als je te laat bent. Bij de OB wel.

[ Voor 7% gewijzigd door RonaldHeirbaut op 22-06-2022 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:59
Intussen heeft @blizzard001 nog niet gereageerd op wat hen werkelijk bedoelt, dus laten we wachten met theory-craften over wat er wel/niet kan met pandjes :)

Misschien wordt er iets heel anders bedoeld en is de zoektocht naar een betaalbare co-working space... Wie weet? :D

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blizzard001
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-04 13:41
Liegebeest schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 09:41:
Intussen heeft @blizzard001 nog niet gereageerd op wat hen werkelijk bedoelt, dus laten we wachten met theory-craften over wat er wel/niet kan met pandjes :)

Misschien wordt er iets heel anders bedoeld en is de zoektocht naar een betaalbare co-working space... Wie weet? :D
Gewoon ergens extern een kantoortje huren van max 25m2 :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningsGap
  • Registratie: Augustus 2013
  • Nu online
Vraagje: ik heb mijn btw-aangifte over q1 gedaan, hier heb ik echter nog geen bericht van ontvangen. Nu komt de aangifte over q2 er al weer aan. Over q1 kreeg ik btw terug, over q2 moet ik afdragen. Mag ik dit zonder overleg met de BD verrekenen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
Je krijgt toch tijdens het invullen een PDF met totaalbedrag en betalingskenmerk :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
To_Tall schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 23:36:
Volgens mij is dat afhankelijk hoe je staat ingeschreven.

Vriend van mij werkte bij een bedrijf die zelf het auto beheer deed. De ene bv kocht en onderhield de auto’s. De andere bv huurde de auto’s van de andere bv.

Zo weet ik ook dat mijn oudwerkgever 4 kantoorpanden had 3 werden verhuurd aan derde de andere aan meerdere bv’s van zich zelf. Om zo de detacheer tak, managed services, verkoop, consultants in te kunnen huisvesten.

Je kan mt bv’s hele gekke en vreemde constructies maken.
BV’s onderling maakt qua belasting niet zoveel uit, maar huren van een particulier is ontwijken/ontduiken* van belasting. Je hoort bij BVs ook vaak dat één BV geen BV is en er eigenlijk altijd een holding boven zit.

*IANAL..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningsGap
  • Nu online
jadjong schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 10:18:
Je krijgt toch tijdens het invullen een PDF met totaalbedrag en betalingskenmerk :?
Ik doe mijn aangifte via m'n boekhoudprogramma, zodoende geen PDF beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-04 01:35

TommyGun

Stik er maar in!

Hydra schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 19:08:
[...]

Nou het kost altijd meer dan gewoon aan je eigen keukentafel gaan zitten natuurlijk...
Zou het? Je kan wel allerlei kosten opvoeren dan.

Stoel, robotstofzuiger, magnetron, noem het maar op :P Die je uiteraard in je kantoor gebruikt O-)

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krystman
TommyGun schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 10:40:
[...]

Zou het? Je kan wel allerlei kosten opvoeren dan.

Stoel, robotstofzuiger, magnetron, noem het maar op :P Die je uiteraard in je kantoor gebruikt O-)
Ik heb het vooral gedaan omdat met de corona werk en prive teveel door elkaar gingen lopen (thuis werk ik voor de baas, niet voor mijn klant..).

Toen kwam mijn vrouw er achter dat als je 22m2 voor 1 persoon gebruikt er ook best wat dozen en kratten kunnen staan... mijn klant heeft 40% werk en 60% thuis/remote office ingevoerd en dat bevalt me wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mehmet
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-04 09:05
Hier ook de knoop doorgehakt om mijn bedrijf weer het leven in te blazen, daar waar ik van 2015 t/m 2020 een onderneming heb gehad (inkoop/verkoop hardware) en daarna even ben gestopt wegens privé omstandigheden is de tijd nu rijp om weer te beginnen. Ditmaal wil ik het doen in combinatie met dienstverlening (freelancen).

Eerste opdracht is al binnen en ik start volgende week! AOV is al geregeld (TAF) voor mij prima omdat ik ook nog best wat vermogen heb waar ik op terug kan vallen. Bankrekening en de standaard zaken waren zo geregeld wegens eerdere ervaringen. Boekhouding heb ik altijd zelf gedaan en alleen de jaarrekeningen en aangifte IB liet ik altijd door een accountant doen.

Nu ben ik alleen nog opzoek naar een goede bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. Ik heb best lang gezocht maar er is zoveel keus en op een gegeven moment weet je gewoon niet meer wat je moet kiezen.
Heeft iemand hier tips/advies voor? word zeer gewaardeerd. Dank alvast!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hydra
Mehmet schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 11:46:
Nu ben ik alleen nog opzoek naar een goede bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering.
Volgens mij zit ongeveer de helft hier via ZZP Nederland bij Hiscox.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• figlio del comm
Ik heb zowel mijn mijn BeroepsAV als BedrijfsAV bij Insify lopen. Tot nu toe tevreden, maar ze hoefden ook nog niks uit te keren ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bekkerm
  • Registratie: Januari 2008
Yucon schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 20:11:
[...]

Aan de vervaldata hou ik me ook braaf. De hoogte van het termijnbedrag is alleen dynamisch. Mag dat? Nou schijnbaar niet want achterop staat vrij duidelijk dat het óf in ene óf in termijnen met gelijke bedragen moet.
Betaal op tijd
U moet binnen de vastgestelde termijnen betalen. Als u in termijnen mag betalen, moet u de elke termijn hetzelfde bedrag betalen.
En dat heb ik stiekum dus niet gedaan en eenzijdig besloten dat ik zelf bepaal wat de hoogte van het bedrag is. Niet omdat ik recalcitrant ben o.i.d. maar meer omdat ik in mijn startende jaar meer controle wil over cashflow en afhankelijk wil laten zijn van de hoogte van factuurbetaling in de desbetreffende maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mehmet
Hydra schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 12:20:
[...]

Thanks! Word zeer gewaardeerd. Ik zal er even naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
bekkerm schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 12:31:
En dat heb ik stiekum dus niet gedaan en eenzijdig besloten dat ik zelf bepaal wat de hoogte van het bedrag is. Niet omdat ik recalcitrant ben o.i.d. maar meer omdat ik in mijn startende jaar meer controle wil over cashflow en afhankelijk wil laten zijn van de hoogte van factuurbetaling in de desbetreffende maand.
Ik vermoed dat het ze niet zoveel boeit mits je op de vervaldatum maar tenminste maandnr/11 van je voorbelasting IB hebt betaald. 10 termijnen van 100 euro en vervolgens nog 1x 29000, dat vinden ze niet fijn. Wat ik wel snap, want zo wil ik ook niet betaald worden door anderen.

[ Voor 0% gewijzigd door RonaldHeirbaut op 22-06-2022 12:59 . Reden: Onzin vervangen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krystman
Hydra schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 12:20:
[...]

Overgestapt naar een pakket bij Yezzer/ SUREbusiness.
(Via Yezzer bij Markel EUR 35,85 bruto via Adviseur bij HisCox EUR 55 bruto(Geen korting via ZZP NL))

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik zoek nog steeds mensen die deze verzekering ooit nodig hebben gehad en hier dus een oordeel over kunnen geven? Ik snap waarom ik/wij hem nodig hebben maar wie heeft hem ooit gebruikt, en kan dus zeggen A is beter/goed want ... Ik geloof dat elke fatsoenlijke verzekeraar het aanschaffen van een verzekering wel goed kan regelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
Krystman schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 12:59:
Ik zoek nog steeds mensen die deze verzekering ooit nodig hebben gehad en hier dus een oordeel over kunnen geven?
Ik heb 'em nodig gehad in de zin van dat het een eis is van klanten. :) Maar niet in de zin dat er echt iets gebeurd is. Ken zelf ook niemand die 'em echt aan heeft moeten spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
KoningsGap schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 10:33:
[...]

Ik doe mijn aangifte via m'n boekhoudprogramma, zodoende geen PDF beschikbaar.
En als je vervolgens inlogt online? Als je geld terug krijgt zou ik wel verwachten dat het binnen 30 dagen op de rekening staat, dat willen ze andersom ook. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wuppie007
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20-04 23:14
[...]

(Via Yezzer bij Markel EUR 35,85 bruto via Adviseur bij HisCox EUR 55 bruto(Geen korting via ZZP NL))

***members only***

Ik zoek nog steeds mensen die deze verzekering ooit nodig hebben gehad en hier dus een oordeel over kunnen geven? Ik snap waarom ik/wij hem nodig hebben maar wie heeft hem ooit gebruikt, en kan dus zeggen A is beter/goed want ... Ik geloof dat elke fatsoenlijke verzekeraar het aanschaffen van een verzekering wel goed kan regelen.
Ik zit ook bij Markel via een andere tussenpersoon. Ik heb ook nog een Bedrijfsaansprakelijkheid afgelsloten. Ze hebben mij ooit wel eens het verschil uitgelegd, maar die kan ik nu niet meer reproduceren. Ik zie dat ik daar 70 euro per jaar voor betaal, beter meeverlegen als onverlegen zullen we maar zeggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aftansert
  • Laatst online: 26-04 22:03
jadjong schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 13:40:
[...]

En als je vervolgens inlogt online? Als je geld terug krijgt zou ik wel verwachten dat het binnen 30 dagen op de rekening staat, dat willen ze andersom ook. :P
Dat zou je denken ja. Ik heb 6 maanden moeten wachten op teruggaaf omzetbelasting Q4. Ze hadden wat vragen over de aangifte, maar gingen vervolgens aan alle kanten over de maximale reactietermijnen heen. Kreeg wel 50 euro rente van ze. Da's dan wel weer schappelijk, hoewel slechts ~1.6% op jaarbasis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Laatst online: 10:52
[...]

***members only***

In mijn hele werkende carrière geen geschil gehad oid. Geen garantie voor de toekomst, maar als je een beetje professioneel communiceert en opstelt dan loopt het wel los. Fouten maken gebeurt overal en je moet er vaak wel echt een potje van maken (of compleet solo gaan) wil het zover komen..

Ongelukje kan gebeuren natuurlijk, fysiek dan. Mij nog niet overkomen maar als zou je iets stuk maken is afkopen denk ik prima op te lossen. Verzekering zal wel zo zijn dat je toch buiten de boot valt :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:42
Krystman schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 10:49:
[...]

Ik heb het vooral gedaan omdat met de corona werk en prive teveel door elkaar gingen lopen (thuis werk ik voor de baas, niet voor mijn klant..).

Toen kwam mijn vrouw er achter dat als je 22m2 voor 1 persoon gebruikt er ook best wat dozen en kratten kunnen staan... mijn klant heeft 40% werk en 60% thuis/remote office ingevoerd en dat bevalt me wel.
Idem hier, ik huur een plek bij een bedrijfje wat met 2 man 100 m2 kantoorruimte heeft :)
Daarnaast staat mijn gym er en ik kon alle benodigdheden zakelijk opvoeren zonder al te veel "gezeik".

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wishmaster1986
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-04 11:01
Ik huur een hal van 300m2 waar een gedeelte daarvan kantoor moet gaan worden. Zakelijke motor staat daar ook gestald en de rest is (zakelijke) hobby ruimte, groot scherm voor Teams meetings en stukje gym om te bewegen tijdens de werkdag etc. etc. :+

[ Voor 22% gewijzigd door wishmaster1986 op 22-06-2022 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 22-04 21:29
wishmaster1986 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 16:34:
Ik huur een hal van 300m2 waar een gedeelte daarvan kantoor moet gaan worden. Zakelijke motor staat daar ook gestald en de rest is (zakelijke) hobby ruimte, groot scherm voor Teams meetings en stukje gym om te bewegen tijdens de werkdag etc. etc. :+
Staat er ook een bed, voor zakelijke dutjes? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yulunga
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:33
[...]

***members only***

+1
Ik heb ook mijn verzekering afgesloten via Yezzer. Tijdens de opstart een vergelijking gedaan van voorwaarden ten opzichte van prijs en ze kwamen er niet verkeerd uit. Dus die keuze gemaakt.

...Maar als er mensen zijn met ervaringen over het moeten gebruiken van de verzekering ben ik ook wel benieuwd naar ervaringen. Ik weet nu alleen nog wat ik betaal, niet wat ik er aan service voor krijg ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mehmet
Hydra schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 13:23:
[...]

Ik heb 'em nodig gehad in de zin van dat het een eis is van klanten. :) Maar niet in de zin dat er echt iets gebeurd is. Ken zelf ook niemand die 'em echt aan heeft moeten spreken.
Dit dus inderdaad. Mijn klant eis dit ook en zo zijn er heel veel bedrijven die dit vragen. Ik ken verder ook niemand die het ooit heeft moeten gebruiken maar je weet het nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
blizzard001 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 10:03:
[...]
Gewoon ergens extern een kantoortje huren van max 25m2 :) .
Ja dat kan redelijk voordelig, de vraag is alleen wat je behoeftes zijn en wat jij "voordelig" noemt. :)

Voor lui zoals wij zijn er in elk geval twee veel voorkomende opties:
  • Grote verhuurders van managed offices, zoals Regus, MAC3Park en ketens die ergens een groot pand opkopen en in stukjes hakken. NEST is d'r ook zo eentje.
  • Kleinere, lokale co-werkplekken. In Almere bijv ICT Campus of ICT Valley.
Bij beide opties kan je terecht voor flex-werkplekken, vaste werkplekken, echte kantoortjes en indien gewenst (voor meer geld) een registratie- en post-adres.

Persoonlijk weiger ik om mijn privé-adres te gebruiken voor mijn BVs (iets met cyber-security werk voor banken en overheden, plus gezonde paranoia). Dus ik heb bij een lokale co-werkplek een registratie+postadres plus een vaste werkplek. Ze hebben ook nog goede koffie, dus dat scheelt. :9

Beide opties bieden ook met enige regelmaat netwerk-events, zodat de huurders elkaar leren kennen. Dan heb je bij toko's als ICT Campus de mazzel dat het allemaal IT-ers zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door Liegebeest op 22-06-2022 20:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ralpje

ralpje

Deugpopje

Ik ben erg blij met m'n abbo-tje bij Spaces (www.spacesworks.com). In principe werk ik bij de klant of vanuit huis, maar ik mag (binnen m'n abbo, meer mag natuurlijk ook atlijd) 5 x per maand een dag een flexplek op één van de vele locaties wereldwijd gebruiken.
Meestal ga ik naar de vestiging op Schiphol (boven het Microsoft-kantoor). Ideaal om af en toe eens op een andere plek dan thusi te zijn en wat peers te spreken.
Heb ook wel eens overwogen om daar echt een 'fixed desk' te huren, maar dat kan ik voor m'n gevoel nog niet verantwoorden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoningsGap
  • Nu online
jadjong schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 13:40:
[...]

Hmm, er ging iets anders vreemds mis. Ik zit blijkbaar (onwetend) in de KOR ivm aanschaf zonnepanelen in 2017. Vandaar dus dat alles mbt omzetbelasting niet helemaal lekker loopt nu. Belastingtelefoon gebeld en als het goed is kan ik met terugwerkende kracht vanaf 1-1-2022 uit de KOR en alsnog btw aangifte doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
  • Laatst online: 26-04 16:22
KoningsGap schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 21:28:
[...]

Hmm, er ging iets anders vreemds mis. Ik zit blijkbaar (onwetend) in de KOR ivm aanschaf zonnepanelen in 2017. Vandaar dus dat alles mbt omzetbelasting niet helemaal lekker loopt nu. Belastingtelefoon gebeld en als het goed is kan ik met terugwerkende kracht vanaf 1-1-2022 uit de KOR en alsnog btw aangifte doen.
Bijzonder, want ik heb ook dit verzoek ingediend en dit is afgewezen omdat ik niet aan de voorwaarden voldeed om eruit te stappen. Ik moet dus 20k omzet maken, dus heb al mijn rekeningen gecrediteerd en opnieuw in moeten dienen bij de klant, gelukkig was er nog niks betaald... :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoningsGap
  • Nu online
coldasice schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 06:40:
[...]

Bijzonder, want ik heb ook dit verzoek ingediend en dit is afgewezen omdat ik niet aan de voorwaarden voldeed om eruit te stappen. Ik moet dus 20k omzet maken, dus heb al mijn rekeningen gecrediteerd en opnieuw in moeten dienen bij de klant, gelukkig was er nog niks betaald... :X
Ik ben ook benieuwd of het gaat lukken. Volgens de vrouw aan de telefoon zou het moeten kunnen. Ben sinds 1 juni over de 20k gekomen dus anders is die leidend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FoOnEeN
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-04 19:15
KoningsGap schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 09:31:
[...]

Ik ben ook benieuwd of het gaat lukken. Volgens de vrouw aan de telefoon zou het moeten kunnen. Ben sinds 1 juni over de 20k gekomen dus anders is die leidend.
Ik had dit ook maar kwam er al wel achter voordat ik ging factureren. Brief gestuurd naar de belastingdienst (ja dat wilden ze zelf, ouderwets proces, staat ergens vermeld) met daarin de situatie uitgelegd en dat ik die 20k omzet binnen no time zou overgaan. Duurde een maand of 2-3 maar daarna werd ik uit de KOR gehaald.

Edit: In mijn geval was de partij die de KOR had aangevraagd in 2018 ivm zonnepanelen ook nog vrolijk elk kwartaal geautomatiseerd aangiftes aan het versturen naar de belastingdienst met 0 omzet. Dat moest dus ook nog even bij hen stopgezet worden.

[ Voor 17% gewijzigd door FoOnEeN op 23-06-2022 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningsGap
  • Nu online
FoOnEeN schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 10:42:
[...]

Ik had dit ook maar kwam er al wel achter voordat ik ging factureren. Brief gestuurd naar de belastingdienst (ja dat wilden ze zelf, ouderwets proces, staat ergens vermeld) met daarin de situatie uitgelegd en dat ik die 20k omzet binnen no time zou overgaan. Duurde een maand of 2-3 maar daarna werd ik uit de KOR gehaald.

Edit: In mijn geval was de partij die de KOR had aangevraagd in 2018 ivm zonnepanelen ook nog vrolijk elk kwartaal geautomatiseerd aangiftes aan het versturen naar de belastingdienst met 0 omzet. Dat moest dus ook nog even bij hen stopgezet worden.
Die partij verzond voor mij dus inderdaad ook nog aangiftes, vandaar dat ik er (stom genoeg) vanuit ben gegaan dat ik niet onder KOR viel. Tevens wel heel irritant dat je op Mijn Belastingdienst Zakelijk niet kan zien of dat je daadwerkelijk deelneemt aan de KOR. Dan had ik dit al eerder kunnen zien aankomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Ik heb mijn youngtimer WA+ zakelijk verzekerd via NN. 35 euro per maand voor een BMW 3 station uit januari 2007.

Dit was veel goedkoper dan privé verzekeren gek genoeg. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
ralpje schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 20:40:
Ik ben erg blij met m'n abbo-tje bij Spaces (www.spacesworks.com). In principe werk ik bij de klant of vanuit huis, maar ik mag (binnen m'n abbo, meer mag natuurlijk ook atlijd) 5 x per maand een dag een flexplek op één van de vele locaties wereldwijd gebruiken.
Meestal ga ik naar de vestiging op Schiphol (boven het Microsoft-kantoor). Ideaal om af en toe eens op een andere plek dan thusi te zijn en wat peers te spreken.
Heb ook wel eens overwogen om daar echt een 'fixed desk' te huren, maar dat kan ik voor m'n gevoel nog niet verantwoorden.
Over een maand of 2 gaan ze hier de tuin verbouwen en denk dus over na om een ruimte te huren voor 2-3 maanden, om de hoek staat (1 minuut lopen) een gedeeld kantoor waar 20 ruimtes in zitten en er een ruimte van 16m2 leeg staat voor 400 euro ex BTW. Wifi, whiteboard, LCD schermen, dagelijkse schoonmaak, ingericht etc.

Als ik dat met een spaces vergelijk volgens mij enorm duur of niet?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

FiXeR.nl schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 11:35:
[...]

Ik heb mijn youngtimer WA+ zakelijk verzekerd via NN. 35 euro per maand voor een BMW 3 station uit januari 2007.

Dit was veel goedkoper dan privé verzekeren gek genoeg. :P
Bedankt voor de tip. Ik las eerder hier in de reacties dat juist een zakelijke verzekeringen duurder zou zijn maar de offertes die ik heb liggen komen goedkoper uit dan particulier.

Ik zou echter het liefst een verzekering met repatriëringsgarantie nemen, dus zonder gezeik over te lage dagwaarde t.o.v. de kosten. Als het aan de ANWB gelegen had kon ik dezelfde auto paar jaar terug achterlaten in het buitenland. Geen gesprek mee mogelijk. Gelukkig bood de autoverzekering een oplossing.
De youngtimer is niet alleen kostentechnisch interessant, er is ook een stukje autoliefhebberij.

[ Voor 29% gewijzigd door Trebbors op 23-06-2022 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krystman
init6 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 13:10:
[...]

Over een maand of 2 gaan ze hier de tuin verbouwen en denk dus over na om een ruimte te huren voor 2-3 maanden, om de hoek staat (1 minuut lopen) een gedeeld kantoor waar 20 ruimtes in zitten en er een ruimte van 16m2 leeg staat voor 400 euro ex BTW. Wifi, whiteboard, LCD schermen, dagelijkse schoonmaak, ingericht etc.

"Hartje" zoetermeer in een oud pand wat op de slooplijst staat.
400 EUR en een beetje voor 25m2 zelfstandige kantoorruimte (incl verwarming, stroom servicekosten etc. en kantine)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• figlio del comm
Trebbors schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 13:50:
[...]

Ik zou echter het liefst een verzekering met repatriëringsgarantie nemen, dus zonder gezeik over te lage dagwaarde t.o.v. de kosten. Als het aan de ANWB gelegen had kon ik dezelfde auto paar jaar terug achterlaten in het buitenland. Geen gesprek mee mogelijk. Gelukkig bood de autoverzekering een oplossing.
De youngtimer is niet alleen kostentechnisch interessant, er is ook een stukje autoliefhebberij.
Ik heb pechhulp (EU/NL) via mn tankpas (movemove) afgesloten a 7,50. Daarbij zit repatriëring ingesloten, waarbij geen uitsluitingen (zoals dagwaarde of hoogte reparatiekosten oid) zijn opgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:30
[...]

Tijdens Corona heb ik ook een tijdje gehuurd, maandelijks opzegbaar, ongeveer even groot, en betaalde 375,- excl dacht ik.
Verschil is vaak dat je bij Spaces/Regus etc een werkplek huurt, maar dat kan telkens een andere zijn, waar je nu een eigen kantoor krijgt

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• agraaff
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 24-03 09:30
Ernemmer schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 10:47:
[...]

@agraaff De kans dat je ww nodig hebt in de ICT is natuurlijk minuscuul, er is altijd wel iets te doen waarbij je minimaal modaal zal verdienen.
Ook acquisitie in de ICT is erg makkelijk volgens mij, ik ken niemand die thuis zit omdat hij geen klus heeft.

Hou je dus over je verzekeringen, AOV en bedrijfsverzekering. Die ronden we af op 5k per jaar, hou je een verschil van 15k netto per jaar.
Leeftijd nu (schatting) 30 jaar, dus je zou nog 40 jaar moeten werken, maar omdat je 15k extra per jaar verdient kan je makkelijk 10 jaar eerder met pensioen.
Een hele oude maar wilde even een update geven.
Ben gewoon in loondienst gebleven want vlak na dit bericht overleed mijn moeder, werd mijn dochter heel ziek(heeft 2 jaar geduurd), toen Corona daarna andere dochter uitgevallen is nog steeds niet beter en klap op de vuurpijl mijn vrouw 100%afgekeurd nu.
dat en freelance starten was een beetje teveel van het goede geweest ben ik bang.

Nu weer benaderd door the nextgen, ga het wel aanhoren, ze zeggen het anders te doen vanwege veel kritiek. mijn bezwaar was alle nadelen van freelance en nagenoeg geen van de voordelen.
Maar freelancen kriebelt toch langzaam weer nu het hier in rustiger vaarwater komt.
Zit bij een goede werkgever, leuke collega's, heel sociaal, geen slecht salaris maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
[...]

Ik betaal €225 per maand. Normaliter is het €185, maar we hebben een kleine opslag gedaan omdat ik het registratie-adres voor twee BVs gebruik, ipv één.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

figlio del comm schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 15:35:
[...]

Ik heb pechhulp (EU/NL) via mn tankpas (movemove) afgesloten a 7,50. Daarbij zit repatriëring ingesloten, waarbij geen uitsluitingen (zoals dagwaarde of hoogte reparatiekosten oid) zijn opgenomen.
Helaas. In de voorwaarden staat:

Invoer van het Voertuig zal
plaatsvinden indien de kosten van repatriëring
van het Voertuig de restwaarde ervan
overtreft.

Dus wel een uitsluiting. Dus discussies over dagwaarde. Ik weet niet of een taxatierapport geaccepteerd wordt.
Pagina: 1 ... 316 ... 624 Laatste